YakuzA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:12:
[...]
Het valt vast wel na te rekenen wat de minimale rente dan in 2041 moet zijn om de 30 jaar keuze slimmer te laten zijn.
Voor annuïtair gaat dat vast neerkomen op 20 jaar 0,13 procentpunt meer betalen dus als de laatste 10 jaar de rente op 1,23+0,26= 1,49 of lager zou staan voor 10 jaar vast was de 20 jaar met 1,1% een betere keus geweest, is die in 2041 1,50 of hoger, dan was de 30 jaar slimmer
Maargoed, de berekening heeft vast nog wel wat andere mogelijke touwtjes om aan te trekken.
Inflatie, verhuisboetes en al dat soort grappen

Je berekening klopt inderdaad niet omdat je kennelijk niet doorhebt dat de rente die je na 2041 betaald, niet over dezelfde restschuld berekent wordt.
Bij annuitair lenen zal dan al ruim 60% van de totale schuldsom afgelost zijn (bij lineair zelfs 66,6%)
Dat betekent ook dat tegen die tijd je al ruim 80% van je totale rentekosten betaald hebt, de laatste 10 jaren zal je nog maar minder dan 20% van de rentekosten betalen en dat maskt ook dat tegen die tijd de rente véél minder belangrijk is, dan op het moment van afsluiten...
Bovenal probeer ik een schijnbaar begrips-verwarring duidelijk te maken.
Dit topic gaat over het nu de gekozen
rentevaste periode... Niet de hoogte van de rente zelf, die doodgewoon een tijdsopname is.
De keuze hoe lang je de rente wil vastleggen, is wel iets dat je zelf kunt afwegen.
En nee, het is niet zo dat des te langer de rentevaste periode, des te meer voordeel je altijd hebt, in de realiteit is het ook vaak andersom (banken hebben juist een hogere winstmarge op lang vaststaande hypotheekkredieten)
De keuze voor 30 jaar vast kan zelfs nog steeds een verkeerde periode achteraf blijken te zijn geweest, ook als je die afgesloten had op het allerlaagste punt dat de rente ooit stond.
Bv als je tussentijds extra aflost, als je voortijdig misschien relatieproblemen krijgt en de gezamelijke woning verkoopt.
Al dat soort ontwikkelingen kunnen betekenen dat je juist duurder uitbent, tov een scenario van een kortere looptijd (en meer flexibiliteit).
De lange vaste renteperiode betekent ook dat je terugverdienen, zelfs bij een scenario waar aan het einde de rente véél hoger staat, hooguit aan het einde van deze periode plaatsvind.
In het voorbeeld zou de persoon met 30 jaar rentevast mosschien pas daadwerkelijk een 'winst' boeken tov een keuze van 20 jaar, na 2046 of 2047... Zelfs als dan de rente op 4% staat.
In de meeste gevallen is dat niet echt een 'goede' keuze te noemen omdat het een veels te lange periode is, waarbij het ontzettend onzeker is of er ooit een voordeel mee te behalen valt... Die ook als hij optreed dus hooguit over 25 jaar iets oplevert.
Niet wegens de rente, maar omdat een eventuele terugverdientijd veel te ver in de toekomst ligt.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:15:
[...]
Ik niet. Ik zou naar de persoon kijken en naar de persoonlijke situatie en natuurlijk naar de rente. Ik heb nog steeds geen spijt dat we in 2006 de rente voor 20 jaar vast hebben gezet,
had nu zelfs liever gehad dat we hem voor 30 jaar vast hadden gezet. Ik houd namelijk erg van voorspelbaarheid. Ik wist in 2006 precies wat ik in 2024 zou gaan betalen, per maand. Heerlijk!
Natuurlijk kan je een gevoelsbeslissing zelf nemen, en is het vooral van belang of je zelf achter een beslissing staat (of kennelijk zoals je nu impliceert 'spijt' zou hebben toen niet voor 30 jaar gekozen te hebben).
Maar als we eventjes naar de feiten kijken:
in januari 2006 stond de NHG-rente voor 20 jaar vast op 4,30% en die voor 30 jaar vast op 4,70%
overigens, voor die tijd was 2006 lange tijd het 'record' van laagste rentestand, pas in 2013 ging de de rente weer lager dan het 'record' dat men in 2006 geboekt had ... dit topic begon in 2014 en in de eerste posts (Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?) gaat het veelal om mensen die aangeven voor 4,3%, 4,6% en 4,7% hun rente te hebben vastgezet voor 10 jaar
Als je daadwerkelijk serieus beweert dat je nu spijt hebt dat je toen niet voor 30 jaar gekozen hebt;
Kun je uitleggen _waarom_ die keuze toen, je dan ook nu 0,40 procentpunt meer rente waard geweest zou zijn? ... Of was juist dat de grond het toen niet te doen,de afweging dat je dan 0,40 procentpunt meer zou moeten betalen (en was dat eigenlijk juist een goede overweging?)
Heb je ooit een probleem ermee gehad dat je rentevaste periode in 2026 zal aflopen en niet doorloopt op 4,70% tot 2036?
Ik weet niet hoeveel je precies geleend hebt in 2006, maar als we het dan hebben over een hypotheek van bv €200.000; Zou het gaan over zo'n 15.000 euro die die keuze je toen gekost zou hebben aan hogere rentelast over de periode tot nu (als je dus in 2006 gekozen had voor 30 jaar vast).
in 2006 was de gemiddelde hypotheeksom €220.000... dat is nu rond de €395.000
Om terug te komen op mijn oorspronkelijke stelling:
De keuze voor 30 jaar (ipv een rentevaste periode van 20 j.) is imo een 'emotionele' die veel mensen doen vanuit gevoelens en irrationale afwegingen.
Maar echt economisch of financieel nut zit er niet in.
Zelfs _als_ iemand op een record laagte-stand van de rente dat doet die na die periode ook nooit meer bereikt wordt, kunnen er veel scenarios zijn waarop dat nooit ook een financieel voordeel oplevert of al helemaal niet een noodzakelijke risicoafdekking was en een eventuele winst' dusdanig veel later bereikt wordt dat het eigenlijk irrrelvant is (20 jaar meer betalen om na misschien 25 jaar je 'break-even' te bereiken is eigenlijk bij geen enkele beleggingsvorm echt slim te noemen... heel mischien bij pensioenbeleggen)...
Iedere vorm van risico-afdekken is met 20 jaar allang bereikt, de meerwaarde vand e laatste 10 jaar eraan vast te plakken is gewoon extreem gering, zeker als dat een bepaald percentage meerkosten betekent die je dan 20 jaar zal moeten betalen en je achteraf moet 'terugverdienen'
[
Voor 36% gewijzigd door
RM-rf op 30-01-2024 09:21
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen