@
dragonhaertt Ik zou denk ik ergens tussenin gaan zitten.
Paar overwegingen:
- Stel je zet vast voor 10 jaar, en over 10 jaar gaat je rente naar 6 of 8%, kan je het dan betalen? (Je zal inmiddels een deel afgelost hebben, en normaal gesproken alleen al door inflatie een behoorlijk hoger inkomen hebben.)
- Hoe erg zou je het vinden als je nu voor 20 jaar vastzet, en over 10 jaar is de rente 2%?
- Hoe erg zou je het vinden als je nu voor 10 jaar vastzet, en over 10 jaar is de rente 6%?
Je moet denk ik niet willen voorspellen wat de rente doet. Historisch gezien is 4% nog steeds aan de lage kant. Jaren 90 was 8% heel normaal, en daarvoor >10% zelfs...
Daarnaast moet je je ook niet teveel rijk rekenen met hypotheekrenteaftrek, want je weet niet wat die in de komende 10-20-30 jaar gaat doen.
Wat spreekt voor langer vastzetten, is dat je weet waar je aan toe bent, en de "schade" van de "te lang" vastzetten nooit kan zijn dat je in de problemen komt met betalen. Daar tegenover staat dat zelfs een verdubbeling van de rente over 10-15-20 jaar niet een verdubbeling van je woonlasten betekent, en wellicht zelfs niet eens een verhoging van meer dan de inflatie over die 10-15-20 jaar...
Ik heb toen mijn rente verlengd moest worden, een Excel gemaakt waarin ik zelf de verschillende scenario's kon narekenen. (voor annuïtaire berekening kent Excel de functie BET, waarmee je de annuïteit uitrekent (dus het bedrag per periode aan rente + aflossing)).
Als ik daar zo even wat in
rommel (onder voorbehoud, ben geen hypotheekadviseur!):
Stel je sluit nu een hypotheek af van €450.000,- annuïtair, rente 4% looptijd 30 jaar. (Dan rekenen we met die 4% de hele looptijd door), dan kost dat ongeveer €2170,- per maand (bruto, rente-aftrek dus nog niet meegerekend). Na 10 jaar heb je dan nog een schuld van ca. €353.700,-.
Stel, de rente is over 10 jaar 6%, looptijd nog 20 jaar, dan wordt je nieuwe annuïteit ca. €2570,- per maand (wederom bruto). Dat is dus een verhoging van 18,5% t.o.v. 10 jaar eerder. Is natuurlijk wel ff slikken omdat je het in 1 keer voor je kiezen krijgt... Maar vergeleken met een huurwoning die elk jaar een paar procent stijgt, valt het wel weer mee...
Met de rente op 8% wordt datzelfde maandbedrag ca. €3000,-
Stel nu, we zetten eerst 15 jaar vast, dan is op dat moment de schuld nog zo'n €290.000,-.
Bij 6% gaat dan het maandbedrag naar zo'n €2500,- per maand
En bij 8% gaat het naar zo'n €2870,- (Wat dan zo'n 33% verhoging in 15 jaar is, ter vergelijk bij een jaarlijkse inflatie van 2% kom je op 34,6% in 15 jaar uit).
Eerste 20 jaar vast: schuld nog ca. €211.000,-
Maandbedrag bij 6% ca. €2390,-
bij 8% ca. €2620,-
EDIT: Dit stond op de verkeerde plek: Bij een lineaire aflossing daalt je schuld veel sneller, dus is de impact van een rente-verhoging veel kleiner. Maar dan is je maandbedrag bij 4% nu €2750,-
Let wel, bovenstaande op basis van het fictieve bedrag van €450.000,-. En onder voorbehoud van rekenfouten

Maar je kan in principe terugrekenen naar deelbedragen, leen je €300.000,- dan neem je 2/3 van de bedragen, bijvoorbeeld.
[
Voor 4% gewijzigd door
Wild Chocolate op 13-03-2023 15:59
. Reden: volgorde klopte niet... ]