• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

klandermans schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:39:
Hallo forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over mijn hypotheek situatie. Ik sluit vandaag een hypotheek af voor mijn nieuwe woning van 4 ton. Daarbij neem ik 2 ton oude hypotheek mee tegen een rente van 2.5 procent, die nog 6 jaar meegaat. Hierdoor heb ik nog 2 ton nieuwe hypotheek nodig.

Wat zou jij doen in mijn situatie?

Kies je voor een vaste rente voor 1-5 jaar
Kies je voor een vaste rente voor 5-10 jaar
Kies je voor een vaste rente voor 10-15 jaar

Bedankt voor jullie bijdrage!
<10 jaar wordt een fictieve, hogere rente gebruikt voor de rekening van je maximale hypotheek. De eerste vraag is dus of het überhaupt een reële optie voor jou is om voor korter dan 10 jaar vast te zetten.

Tweede vraag is hoelang je nog recht hebt op hypotheekrenteaftrek, want dat doet er ook toe voor je netto/bruto berekeningen.

Derde vraag is wat je risicobereidheid is.

Laatste vraag: heb je een hypotheekadviseur?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Financieel advies dat waard is wat je er voor betaalt, en zonder jouw situatie goed te kennen, maar:

Ik zou zeker niet langer dan 10 jaar doen, en als je het risico kunt hebben, eerder 5 of zelfs 1 (als dat een optie is). Je hebt sowieso de helft al gedekt met een sowieso prima percentage.

Waarom niet te lang: als ergens tijdens de looptijd de rente eens fors daalt, kun je dan de boete-rente gewoon aftikken en dan wel 10 jaar vast zetten. Die boete-rente is hoger naarmate er nog meer tijd resteert dat de rente vast staat.

Bovendien betaal je meer opslag naarmate je langer vast zet.

• klandermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 00:03
Uniciteit schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:44:
[...]

<10 jaar wordt een fictieve, hogere rente gebruikt voor de rekening van je maximale hypotheek. De eerste vraag is dus of het überhaupt een reële optie voor jou is om voor korter dan 10 jaar vast te zetten.

Tweede vraag is hoelang je nog recht hebt op hypotheekrenteaftrek, want dat doet er ook toe voor je netto/bruto berekeningen.

Derde vraag is wat je risicobereidheid is.

Laatste vraag: heb je een hypotheekadviseur?
De adviseur geeft een veilig advies, verschil tussen 1 jaar vast en 10 jaar vast is zo klein dat je hem prima 10jaar of meer vast kan zetten.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

klandermans schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:51:
[...]

De adviseur geeft een veilig advies, verschil tussen 1 jaar vast en 10 jaar vast is zo klein dat je hem prima 10jaar of meer vast kan zetten.
Je vergeet de andere vragen te beantwoorden O-)

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:30
Ik zou aflossingsvrij met variabel rente percentage doen. Ligt veel lager dan 1 jaars tarief.

En spaar daarnaast hard om versneld te kunnen aflossen als serieus stijgende rente daartoe aanleiding geeft

• klandermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 00:03
Uniciteit schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Je vergeet de andere vragen te beantwoorden O-)
Ik heb nog 15 jaar recht op hypotheekrente aftrek. En qua risicobereidheid: persoonlijk zou ik hem ook zo kort mogelijk vastzetten.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:03
G83 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:08:
Ik zou aflossingsvrij met variabel rente percentage doen. Ligt veel lager dan 1 jaars tarief.

En spaar daarnaast hard om versneld te kunnen aflossen als serieus stijgende rente daartoe aanleiding geeft
Inderdaad, kunnen.

Als de rente 5% doet en de inflatie is 9% zou ik niet aflossen :*)

Ik heb in 2010 de keuze genomen om variabel te doen, geen seconde spijt van. Ja binnen 2 maanden zal mijn rente een pak hoger liggen, maar ondertussen is al 65% van mijn hypotheek afbetaald. Het vaste tarief was op lange termijn me veel duurder uitgevallen.

[Voor 24% gewijzigd door Galactic op 15-01-2023 21:21]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:35

Wailing_Banshee

You're Next

FreakNL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Volgens mij is dat wat Fisherman ook een beetje uit zit te lokken..

Maar inderdaad, met een maximale hypotheek lukt dat niet of je moet na afsluiten forse loonstijgingen krijgen..

Dit is ook de reden dat ik geen maximale hypotheek heb en ik ook niet de stap gezet heb in 2020/2021 van rijtjeswoning naar iets groters. Ik heb gewoon geen zin meer in in een nieuwe schuld van 400k op mijn 45e.. Bij mij was de keuze echt; Ofwel op mijn 55e hypotheekvrij met 150k op de bank (en dus blijven zitten) ofwel op mijn 70e pas hypotheekvrij zijn (maar dan wel naar een 2-onder-1 kap van 160m2).. Ik heb voor het eerste gekozen. Maar iedereen is anders en iedereen richt het anders in...
Wij zaten in 2005 hetzelfde te denken. Het huis wat we toen hadden was spotgoedkoop. Gekocht van ons eerste jaar salaris (dat kon toen nog :p), het tweede jaar verdubbelde ons inkomen bijna... Maar het nieuwe huis gaf zo vreselijk veel voordelen, dat we toch besloten om het te kopen, ook al verdubbelde de hypotheek ook. Nu was het natuurlijk wel zo dat we toen rond de 30 waren en dus nog aan het begin van onze carriere en de nieuwe hypotheek ook zeker ruim binnen ons budget viel.
klaaas schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Ik zou het nog wel breder willen trekken dan enkel financieel risico. Als ik op mijn 65e mijn hypotheek volledig wil hebben afgelost dan zou dat behoorlijk te koste gaan van mijn kwaliteit van leven nu. En een afgeloste hypotheek op je 65e is natuurlijk leuk, maar wie garandeert me dat ik 65 wordt of nog veel jaren kan genieten van het voordeel van een afgeloste hypotheek? Je zult de schlemiel zijn die altijd heeft kromgelegen voor later om er achter te komen dat er geen later is...

Natuurlijk is dat anders als je en je hypotheek kunt aflossen en daarnaast nog (een) ton(nen) opzij kunt leggen, maar ik denk dat de meeste mensen met een hypotheek die luxe niet hebben...
Ik heb niet het idee dat wij nu kwaliteit van leven inleveren om over 13 jaar onze hypotheek afgelost te hebben. Dat hangt natuurlijk ook af van hoe hoog je hypotheek is t.o.v. wat je inkomen is en, heel belangrijk, hoe luxe je wilt leven...
FreakNL schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:09:
[...]

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie en een collega van me ook. Allebei blijven hangen in een rijtjeshuis wat voldoet. We grappen weleens dat we niet zo goed weten waar we ons geld aan moeten opmaken. En met 2 tot 3 keer modaal gezinsinkomen (wat nou ook niet weer niet superspannend is met een werkende partner) kan het dan hard gaan als je overige kosten laag zijn. Het gaat niet alleen over hypotheek. Een kleiner huis betekent bijvoorbeeld ook weer minder energiekosten, een keuken van 3 bij 3 is ook een stuk goedkoper dan een ruime keuken met kookeiland. En de buitenboel laten schilderen is ook de helft goedkoper bij een rijtjeshuis tov een 2-onder-1-kap. Een kleinere tuin is ook automatisch minder kosten.

Daarmee wil ik kleiner (blijven) wonen niet romantiseren, er zitten ook meer dan genoeg nadelen aan en je bouwt ook minder vermogen op. Alleen voor het leven in het nu (waar het hier ook vaak over gaat) is het juist op sommige vlakken wel lekker.
Bij ons was het eigenlijk het geval dat dat kleinere rijtjeshuis in die nieuwbouwwijk ons heel veel geld kostte. Niet omdat dat huis duur was (helemaal niet zelfs, het kostte ons bijna niets, procentueel t.o.v. ons inkomen), maar we wilden daar eigenlijk helemaal nooit langere tijd verblijven. In de zomer was het niet leuk om in de tuin te zitten (postzegel op het oosten), in de winter was alles deprimerend. Binnenshuis voldeed alles (behalve die kleine keuken, een keuken van 3x3 is goedkoper omdat je er eigenlijk toch niets kunt doen), maar voor de rest was het niet echt "thuis". Die besparing die we hadden werd uitgegeven aan vakanties. In ons huidige huis hoeven we niet perse op vakantie, we zijn daar graag, het hele jaar door.
Hallo forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over mijn hypotheek situatie. Ik sluit vandaag een hypotheek af voor mijn nieuwe woning van 4 ton. Daarbij neem ik 2 ton oude hypotheek mee tegen een rente van 2.5 procent, die nog 6 jaar meegaat. Hierdoor heb ik nog 2 ton nieuwe hypotheek nodig.

Ik zou hem voor 6 jaar vastzetten. Dan weet je de komende 6 jaar wat je betaalt. Over 6 jaar, als de situatie gewijzigd is (omdat je dan die 2 ton kwijt bent) opnieuw kijken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34

FreakNL

Well do ya punk?

Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Wij zaten in 2005 hetzelfde te denken. Het huis wat we toen hadden was spotgoedkoop. Gekocht van ons eerste jaar salaris (dat kon toen nog :p), het tweede jaar verdubbelde ons inkomen bijna... Maar het nieuwe huis gaf zo vreselijk veel voordelen, dat we toch besloten om het te kopen, ook al verdubbelde de hypotheek ook. Nu was het natuurlijk wel zo dat we toen rond de 30 waren en dus nog aan het begin van onze carriere en de nieuwe hypotheek ook zeker ruim binnen ons budget viel.

[...]

[...]

Bij ons was het eigenlijk het geval dat dat kleinere rijtjeshuis in die nieuwbouwwijk ons heel veel geld kostte. Niet omdat dat huis duur was (helemaal niet zelfs, het kostte ons bijna niets, procentueel t.o.v. ons inkomen), maar we wilden daar eigenlijk helemaal nooit langere tijd verblijven. In de zomer was het niet leuk om in de tuin te zitten (postzegel op het oosten), in de winter was alles deprimerend. Binnenshuis voldeed alles (behalve die kleine keuken, een keuken van 3x3 is goedkoper omdat je er eigenlijk toch niets kunt doen), maar voor de rest was het niet echt "thuis". Die besparing die we hadden werd uitgegeven aan vakanties. In ons huidige huis hoeven we niet perse op vakantie, we zijn daar graag, het hele jaar door.

[...]
Je voelde je dus bijna opgesloten in je huis? En je vakantie was je "ontsnapping"? Dat hebben wij hier helemaal niet. Ook niet met de tuin.. En dat deprimerende herken ik ook helemaal niet.

Wel gaan we graag op vakantie en met de huidige lasten hebben we daar ook meer dan genoeg geld voor..

Overigens is het ook levensfase, dat is echt een belangrijke factor. Als ik 10 tot 15 jaar jonger zou zijn zou ik denk ik ook nog wel voor die 2-kapper gaan. Dan zou ik alsnog alles afgelost hebben voor mijn 65e..

Wat ook meehelpt is dat wij maar 1 kind hebben en daar blijft het bij. We hebben nu 125m2 en straks na de verbouwing wordt dat 135 tot 140m2.. Het is geen superluxe, maar aan de andere kant is het natuurlijk meer dan voldoende voor 3 personen. Het enige wat ik eigenlijk wel mis is een oprit en net een paar m2 meer opbergruimte. Dat eerste zal ik moeten loslaten, voor dat 2e ben ik al een tijdje in de markt voor een garagebox. Ik hoop dat die prijzen ook gaan zakken met de huidige markt... Ik heb er al wel 1, maar die staat op 60km en is meer bedoeld voor winteropslag van spullen van de stacaravan (trouwens nog zoiets wat we anders niet zouden kunnen betalen).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

FreakNL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Je voelde je dus bijna opgesloten in je huis? En je vakantie was je "ontsnapping"? Dat hebben wij hier helemaal niet. Ook niet met de tuin.. En dat deprimerende herken ik ook helemaal niet.
Daarom kan dat ook per persoon enorm verschillen. Ik ben altijd al geen stadsmens geweest. En ons huidige huis hebben we gekocht voor 30+ jaar. Daarom hadden we voor de eerste 5 jaar ook een variabele rente, pas toen we ons huidige huis gekocht hebben, hebben we hem voor 20 jaar vastgezet (nog 3 jaar te gaan...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05
In 2021 heb ik mijn eerste hypotheek afgesloten, ik heb toen bij mijn hypotheekadviseur aangegeven dat ik 20 jaar annuitair bij Woonnu wilde. Dat leek haar ook verstandig en dat is uiteindelijk met wat hick-ups afgesloten voor einde 2021, wat een doel was.

Al vrij snel in 2022 ben ik erachter gekomen dat onze hypotheek opzet echt beter kon.
1. De hypotheek was voor een nieuwbouwhuis, we hebben 75K (ruwe schatting) aan meerwerk meegenomen maar dat blijkt nu te weinig te zijn. We hadden nog ruimte om een hogere hypotheek af te sluiten, het voordeel daarvan was dat hetgeen wat je overhield aan meerwerk financiering direct op de hypotheek werd afgelost. Dat was dus gewoon een win-win situatie. Ik baal ontzettend dat onze adviseur ons daar destijds niet goed op heeft gewezen.
Nu moeten we hier onze spaarrekening voor gaan gebruiken.

2. Ik heb veel vermogen in aandelen zitten, om mijn vermogensrendementsheffing omlaag te krijgen was het denk ik zeker een goede optie geweest om naast een annuitaire hypotheek ook een gedeelte aflossingsvrij af te sluiten. Daar heeft de adviseur het nooit over gehad. Ik wist destijds ook helemaal niet dat je een aflossingsvrije hypotheek op je vermogen in mindering kan brengen.

Eenmaal afgesloten wist ik ook dat ik er niets meer aan kon doen, maar uit ontvrede heb ik ondanks dat daar herhaaldelijk om gevraagd is, nooit een akkoordverklaring getekend voor het gekregen adviesrapport.

Herkenbaar? Niet specifiek mijn verhaal maar wel dat het gekregen hypotheekadvies vrij standaard is en niet specifiek genoeg is gemaakt voor jouw situatie? Tenminste die ervaring heb ik eraan overgehouden.

BlaBlaBla

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-03 19:27
Strider schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:04:
In 2021 heb ik mijn eerste hypotheek afgesloten, ik heb toen bij mijn hypotheekadviseur aangegeven dat ik 20 jaar annuitair bij Woonnu wilde. Dat leek haar ook verstandig en dat is uiteindelijk met wat hick-ups afgesloten voor einde 2021, wat een doel was.

Al vrij snel in 2022 ben ik erachter gekomen dat onze hypotheek opzet echt beter kon.
1. De hypotheek was voor een nieuwbouwhuis, we hebben 75K (ruwe schatting) aan meerwerk meegenomen maar dat blijkt nu te weinig te zijn. We hadden nog ruimte om een hogere hypotheek af te sluiten, het voordeel daarvan was dat hetgeen wat je overhield aan meerwerk financiering direct op de hypotheek werd afgelost. Dat was dus gewoon een win-win situatie. Ik baal ontzettend dat onze adviseur ons daar destijds niet goed op heeft gewezen.
Nu moeten we hier onze spaarrekening voor gaan gebruiken.

2. Ik heb veel vermogen in aandelen zitten, om mijn vermogensrendementsheffing omlaag te krijgen was het denk ik zeker een goede optie geweest om naast een annuitaire hypotheek ook een gedeelte aflossingsvrij af te sluiten. Daar heeft de adviseur het nooit over gehad. Ik wist destijds ook helemaal niet dat je een aflossingsvrije hypotheek op je vermogen in mindering kan brengen.

Eenmaal afgesloten wist ik ook dat ik er niets meer aan kon doen, maar uit ontvrede heb ik ondanks dat daar herhaaldelijk om gevraagd is, nooit een akkoordverklaring getekend voor het gekregen adviesrapport.

Herkenbaar? Niet specifiek mijn verhaal maar wel dat het gekregen hypotheekadvies vrij standaard is en niet specifiek genoeg is gemaakt voor jouw situatie? Tenminste die ervaring heb ik eraan overgehouden.
Is aflossingsvrij uberhaupt nog wel mogelijk tegenwoordig? Dacht dat de opties alleen nog annuitair en lineair waren.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:22

de Peer

under peer review

EXCalibur_EeK schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Is aflossingsvrij uberhaupt nog wel mogelijk tegenwoordig? Dacht dat de opties alleen nog annuitair en lineair waren.
kan gewoon hoor, maar voor max 50% van de marktwaarde van het onderpand.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-01-2023 12:29]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Had je dat bij voorbaat al zo aangegeven of is dit wat je naar aanleiding van het adviesgesprek hebt besloten?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05
Rubbergrover1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Had je dat bij voorbaat al zo aangegeven of is dit wat je naar aanleiding van het adviesgesprek hebt besloten?
Aanleiding adviesgesprek.

BlaBlaBla

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:45
de Peer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:28:
[...]

kan gewoon hoor, maar voor max 50% van de marktwaarde van het onderpand.
Inderdaad, wel rekening houdende dat je hier geen hypotheekrente aftrek (HRA) voor krijgt.
En dat je ook niet de kosten voor deze hypotheek van de belasting mag aftrekken (box 3).

• Rubbergrover1
  • Nu online
Veel hypotheekadviseurs kijken inderdaad niet verder dan hun neus lang is. Tegelijk is het ook de vraag hoe ver hun advies zou moeten rijken. Wanneer het gaat over bijvoorbeeld het 'compenseren' van box 3 saldo met een aflossingsvrije lening, dan kom je al snel op de stoel van een fiscalist, op welk terrein een hypotheekadviseur niet zomaar mag adviseren.

De dingen die je benoemt zouden waarschijnlijk wel besproken worden als je om een compleet financieel advies had gevraagd. Maar bij een 'simpel' hypotheekadvies komt dat nauwelijks ter sprake.

• de Peer

de Peer

under peer review

PaulBloem schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Inderdaad, wel rekening houdende dat je hier geen hypotheekrente aftrek (HRA) voor krijgt.
En dat je ook niet de kosten voor deze hypotheek van de belasting mag aftrekken (box 3).
Ja, behalve dan als je nog onder het overgangsrecht valt omdat je voor 2013 al een stuk aflossingsvrij had.

Daarom heb ik zelf aflossingsvrij mét hra

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat je een aflossingsvrije hypotheek in minder mag brengen op je vermogen had je ook hier kunnen vinden als je je iets verder had ingelezen. Als je veel vermogen in aandelen hebt zitten heb je waarschijnlijk ook een financieel adviseur, die had je er ook op kunnen wijzen.

Verder wil je nu meer lenen dan je eigenlijk gedaan hebt. Tja. Is dat een adviseur aan te rekenen? Ik vind 75k bovenop het VON bedrag al best fors eigenlijk.. Ik zou persoonlijk ook niet meer willen lenen.

[Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 16-01-2023 14:36]

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-03 18:57
Welke looptijd denken jullie deze tijd aan voor starters, 5/10/20/30 jaar? Zelf heb ik het gevoel dat ze rentes van afgelopen jaren eerder uniek waren waardoor nu vastzetten voor langere tijd alsnog handig is. Maar ja, blijft een gevoel

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
zit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:41:
Welke looptijd denken jullie deze tijd aan voor starters, 5/10/20/30 jaar? Zelf heb ik het gevoel dat ze rentes van afgelopen jaren eerder uniek waren waardoor nu vastzetten voor langere tijd alsnog handig is. Maar ja, blijft een gevoel
Zelf zou het ik neigen naar de (vrij standaard) 10 jaar. Gemiddeld genomen verhuizen mensen na 10 jaar en je financiële situatie ziet er dan meestal alweer anders uit. Mocht je toch besluiten om ‘m eerder open te breken dan is je boete ook niet heel hoog. Ik zou er wel opletten dat je de rente mee kan nemen naar een nieuwe woning, maar wellicht is dat tegenwoordig vrij standaard. Ik had daar destijds niet op gelet, maar staat gelukkig wel in m’n offerte.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo, nieuwe WOZ print naar de bank opgestuurd, risico klassen omlaag en voor komende 17 jaar van 1,64% naar 1,54% rente over gegaan d:)b

Alle beetjes helpen :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik woon in de VS, omgeving Austin TX. 30 jaar vast, vergelijkbaar met annuïteitenhypotheek volgens mij (vrij gangbaar hier), $599k 6.25%.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Orangelights23
  • Laatst online: 07:01
Ik woon in Zweden, vorige week een vakantiehuis gekocht. 2 ton, 3 maanden vastgezet voor 3,5%. Niemand zet het hier langer dan 2 jaar vast aangezien banken daar een hoge premium voor vragen. Omdat ik vaak bonussen krijg vanuit mijn werk, hebben we de lening binnen 3 jaar afgelost.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:47
zit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:41:
Dat hangt af van je strategie.

Wij hebben een huis gekocht om 30 jaar te kunnen blijven wonen op het moment dat de rente laag stond.
20 jaar vast en de mogelijkheid om extra af te lossen was in dat geval de sweet spot (1,33%).

Het punt is een beetje dat je geen idee hebt wat de rente gaat doen, historisch gezien zit die zo tussen de 1% en 8%. Maar dit jaar is die enorm omhoog geschoten, het is alleen niet duidelijk of dat een piek of een trend is. En gemiddeld gezien valt het op het moment wel mee (maar gemiddeld over de laatste jaren staat het hoog).

En daarnaast is de vraag hoeveel risico je wil nemen.
Als je de huidige rente prima kunt betalen (en zelfs de mogelijkheid hebt om dan nog extra af te lossen), kun je voor veiligheid kiezen door 't lang vast te zetten.

Gevoelsmatig klinkt 10 jaar wel acceptabel, over 10 jaar heb je wellicht meer geld te besteden en je hebt al een gedeelte afgelost.

Of 20 jaar; en als de rente dan opeens weer naar 1,5% zou zakken, kijken of je kan oversluiten.
Wellicht zijn d'r hypotheken te vinden waarbij de kosten voor oversluiten niet heel hoog zijn. Dan heb je zekerheid maar kost het geen klauwen met geld.

En ja, je kunt minder lang vast zetten, maar dat zou ik alleen doen als je de hypotheek heel makkelijk kunt betalen als je richting je maximum gaat en de rente veranderd, kom je al snel in een gevarenzone.

Persoonlijk is 'gokken' met je huis iets waardoor je minder goed slaapt; of buiten slaapt.

• FuaZe
Orangelights23 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:17:
Ik woon in Zweden, vorige week een vakantiehuis gekocht. 2 ton, 3 maanden vastgezet voor 3,5%. Niemand zet het hier langer dan 2 jaar vast aangezien banken daar een hoge premium voor vragen. Omdat ik vaak bonussen krijg vanuit mijn werk, hebben we de lening binnen 3 jaar afgelost.
Ja, het is natuurlijk wel relevant hoe veel je extra betaald voor het vastzetten.

Maar hier zette men ook altijd de energie maar vast voor een jaar o.i.d.

De paar die het voor 5 jaar vastgezet hebben, zijn nu spekkoper.

• Orangelights23
FuaZe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Ja, het is natuurlijk wel relevant hoe veel je extra betaald voor het vastzetten.

Maar hier zette men ook altijd de energie maar vast voor een jaar o.i.d.

De paar die het voor 5 jaar vastgezet hebben, zijn nu spekkoper.
Net als met energiecontracten (dynamisch) is het veel goedkoper om het zo kort mogelijk te doen. Zweedse banken vragen al gauw 1-3% extra als je 10 jaar pakt voor een hypotheek.

• FuaZe
Orangelights23 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Net als met energiecontracten (dynamisch) is het veel goedkoper om het zo kort mogelijk te doen. Zweedse banken vragen al gauw 1-3% extra als je 10 jaar pakt voor een hypotheek.
Ik denk dat bij ons het verschil tussen 10 of 20 jaar zo'n 0,1% was.
Dus of 1,33% voor 20 jaar vast of 1,23% voor 10 jaar vast :)

Het hangt dus inderdaad heel erg af van alle omstandigheden en wat je 'strategie' is (en hoeveel risico je loopt/wil lopen).

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FuaZe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Het hangt dus inderdaad heel erg af van alle omstandigheden en wat je 'strategie' is (en hoeveel risico je loopt/wil lopen).
Bij ons was 10 jaar 1% en 20 jaar 1,5%. Ik heb nergens 20 jaar vast voor minder dan 1,5% gevonden.
Voor die 50% meer hebben wij dus gekozen om dat niet te betalen en 10 jaar vast te zetten. Over 10 jaar zien we wel weer. 10 jaar is al een enorm lange periode.

• Orangelights23
FuaZe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Klopt, in Nederland had ik een hypotheek van 20 jaar. Verschil met 10 jaar was 0,2%. Helaas werkt het niet zo in Zweden, een van de redens dat veel huishoudens nu heel weinig kunnen sparen, okdat ze jarenlang elke drie maanden 1-2% betaalden en nu opeens 4%.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-03 14:33
Z___Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Bij ons was 10 jaar 1% en 20 jaar 1,5%. Ik heb nergens 20 jaar vast voor minder dan 1,5% gevonden.
Voor die 50% meer hebben wij dus gekozen om dat niet te betalen en 10 jaar vast te zetten. Over 10 jaar zien we wel weer. 10 jaar is al een enorm lange periode.
Bij deze keuze had ik hem toch echt wel voor 20jr vast gezet. Kans lijkt me klein tot nihil dat hij over 10j (nu wat korter) weer op 1% staat voor 10jr vast.

• FuaZe
Road-runner83 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:46:
[...]
Kans lijkt me klein tot nihil dat hij over 10j (nu wat korter) weer op 1% staat voor 10jr vast.
En dan zou je als nog kunnen kijken naar verhuizen of oversluiten.

Als je het vast zet kun je in een aantal gevallen nog wel naar beneden, hangt wel een beetje van de voorwaarden af.

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Bij deze keuze had ik hem toch echt wel voor 20jr vast gezet. Kans lijkt me klein tot nihil dat hij over 10j (nu wat korter) weer op 1% staat voor 10jr vast.
Hoeft ook niet 1% te zijn. 1,5% 20 jaar komt overeen met grofweg 1% 10 jaar plus 2% voor de andere 10 jaar. Maar als je er rekening mee houdt dat een euro van straks veel minder waard is, dan kun je misschien al quitte spelen in maandlasten als percentage van je inkomen als de rente straks 3% wordt.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-03 16:17
Eigen huis:

215k annuïteitenhypotheek op 1,58% 15 jaar vast en;
215k aflossingsvrije hypotheek op 1,68% 15 jaar vast

Huis 2:
75k aflossingsvrij op 3,45% 10 jaar vast.
50k lineair op 2,95% 10 jaar vast

Huis 3
180k aflossingsvrij op 3,55%
45k annuïteitenhypotheek op 3,45%

De aflossingsvrije hypotheek drukt enorm mijn box 3 vermogen waardoor ik minder box 3 belasting betaal. Ten tijde van de (extreem) lage rente wilde ik om die reden maximaal aflossingsvrije hypotheken hebben. Wat ik niet aflos op die hypotheken, stop ik in indexfondsen. De gedachtegang hiervan is dat inflatie mijn hypotheekbedrag effectief met de tijd verminderd, terwijl het geld in de indexfondsen met de tijd juist rendeert.

Het blijft mij af en toe verbazen dat mijn verhuurhypotheken een lager rentepercentage hebben dan een reguliere NHG hypotheek nu.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Wat @Rubbergrover1 ook zegt, de euro is in 2023 meer waard dan in 2033, dus ook al moet ik vanaf 2033 meer betalen in absolute euro’s is het toch 10 jaar een leuke besparing.
Die besparing kan vervolgens belegd worden tegen een beter rendement dan de hypotheekrente.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-03 14:33
Z___Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:59:
[...]

Wat @Rubbergrover1 ook zegt, de euro is in 2023 meer waard dan in 2033, dus ook al moet ik vanaf 2033 meer betalen in absolute euro’s is het toch 10 jaar een leuke besparing.
Die besparing kan vervolgens belegd worden tegen een beter rendement dan de hypotheekrente.
Het gaat om 0,5% besparing. Geen idee om welk bedrag het precies gaat maar als de rente over 10jr op 4% staat dan gaat het toch geld 'kosten'.

Wij hebben de rente in 2015 voor 10jr vast gezet voor 2,75% en 2,9% op de spaarhypotheek. Voor 20jr of langer was de rente nog een stuk hoger.

Over 2jr moeten we vernieuwen maar grote kans dat de rente wel hoger is als toen (inmiddels zitten we nog een stukje lager vanwege gestegen WOZ).

• Rubbergrover1
  • Nu online
Road-runner83 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Het gaat om 0,5% besparing. Geen idee om welk bedrag het precies gaat maar als de rente over 10jr op 4% staat dan gaat het toch geld 'kosten'.
Dat klopt. Bij deze percentages had ik ook voor 20 jaar gekozen. Het ging er ook alleen om dat de grens voor het voordeel of nadeel bij de nieuwe rente over 10 jaar niet bij 1% ligt, maar een flink stuk hoger.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hypotheekrente initieel: 0,70%-0,80% [1 jaar vast]
Hypotheekrente nu: 1,48% [25 jaar vast]

In eerste instantie gekozen om steeds 1 jaar vast te doen. Toen begin vorig jaar de centrale banken begonnen met renteverhogingen heb ik gekozen voor 25 jaar (bijna de resterende looptijd dus) vast te zetten voor 1,48%.

De keuze voor 1 jaar vast was logisch: ultra ruim monetair beleid, dus grote rentesprongen onwaarschijnlijk. Daarnaast betaal je bij een hypotheek in het begin de meeste rente en minste aflossing - dat doe je het liefst met een zo laag mogelijke rente. Het effect is dubbel omdat bij een lage rente de aflossing initieel ook nog eens hoger is.

De keuze voor 25 jaar vast was ook logisch: centrale banken begonnen met het verhogen van de rente en de inflatie begon op te lopen, waardoor "1 jaar vast" steeds meer een risico in plaats van kans werd.

In 25 jaar kan een hoop veranderen en wie weet duiken de rentes in de toekomst weer omlaag, maar met 1,48% zal ik naar mijn idee nooit heel erg verkeerd zitten - in ieder geval zeker nu niet.

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:50
In september 2022 ons eerste huis gekocht. Vastgezet voor 10 jaar tegen 3,44 procent (NHG). In alle drukte verder niet over nagedacht en het advies van de adviseur overgenomen.

Soms bekruipt mij het gevoel dat we iets meer geduld hadden moeten opbrengen in het aankoop proces. We kochten precies op de piek en betalen nu een 'hoge' rente en hebben flink moeten overbieden. Hetzelfde huis zou nu weg gaan onder de vraagprijs tegen een half procent meer rente wat mij aantrekkelijker lijkt. Good old captain hindsight. Voor hetzelfde geld had de steiging doorgezet en hadden we nu geen huis.

• Jaqenhghar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55

Jaqenhghar

Valar morghulis

JGWL schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:32:
In september 2022 ons eerste huis gekocht. Vastgezet voor 10 jaar tegen 3,44 procent (NHG). In alle drukte verder niet over nagedacht en het advies van de adviseur overgenomen.

Soms bekruipt mij het gevoel dat we iets meer geduld hadden moeten opbrengen in het aankoop proces. We kochten precies op de piek en betalen nu een 'hoge' rente en hebben flink moeten overbieden. Hetzelfde huis zou nu weg gaan onder de vraagprijs tegen een half procent meer rente wat mij aantrekkelijker lijkt. Good old captain hindsight. Voor hetzelfde geld had de steiging doorgezet en hadden we nu geen huis.
Achteraf kun je een koe in de kont kijken, zei opa dan :+

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 18:26
Woon je er fijn? Zijn je maandlasten OK? Dan niet te veel denken “wat als”. Er zijn altijd slechtere of betere momenten om te kopen..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik had ook mijn rente nog iets kunnen verlagen door de hypotheek over te zetten, even over getwijfeld (dan moest ik het wel laten taxeren). Maar het voordeel is, ik hoef er niet meer over te twijfelen nu :p

Ik ben wel een beetje verbaasd dat in Belgie de prijzen nog niet dalen. Niet voor de categorie huizen waar mijn huis in valt in elk geval, huizen waar meer werk aan is dan aan ons huis staan voor 20 procent hogere prjizen te koop dan wat wij drie jaar geleden hebben betaald (of misschien komt het juist door de hogere rente dat er meer vraag is naar betaalbare woningen :p ). Maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit als je niet hoeft te verkopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• evleerdam
  • Nu online
Mijn rente van de bankspaarhypotheek, afgesloten in 2011, verliep op 1 februari 2023. Na 2016 had ik de rente steeds jaarlijks vast gelegd tot de rente in 2022 op 1.4% stond. Nu weer voor een jaar vast gelegd.

Oud: 1.4%
Niew: 4.3%

Heb in de beginjaren van deze hypotheek wat extra ingelegd, daardoor ben ik het omslagpunt voorbij en is een hogere rente juist gunstig. Volgens mij eigen berekeningen ben ik nu 4 euro per maand netto voordeliger uit.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 13:09
evleerdam schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:11:
Mijn rente van de bankspaarhypotheek, afgesloten in 2011, verliep op 1 februari 2023. Na 2016 had ik de rente steeds jaarlijks vast gelegd tot de rente in 2022 op 1.4% stond. Nu weer voor een jaar vast gelegd.

Oud: 1.4%
Niew: 4.3%

Heb in de beginjaren van deze hypotheek wat extra ingelegd, daardoor ben ik het omslagpunt voorbij en is een hogere rente juist gunstig. Volgens mij eigen berekeningen ben ik nu 4 euro per maand netto voordeliger uit.
Kun je ons met een berekening laten zien dat een hogere rente jou netto 4 euro per maand bespaart?

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 12:30
appelflap1992 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Kun je ons met een berekening laten zien dat een hogere rente jou netto 4 euro per maand bespaart?
Ik ken de situatie van evleerdam niet, maar met een bankspaarhypotheek los je niet direct af op je lening, maar bouw je een spaarpot op waar je hetzelfde rentepercentage op krijgt als je betaalt op je hypotheek. Als je dan genoeg inlegt en je rente gaat omhoog, dan heb je een mooie pot geld waar je veel rente op ontvangt en de rente die je betaalt krijg je volledig HRA op. Dan kan het heel goed dat je netto minder rente betaalt dan met een lage rente.

• evleerdam
  • Nu online
Ik voel er weinig voor om de hele sheet te delen, maar in het kort:

Hypothetisch, indien rente nog 1.4% was:

Rente: 1.4%
Maandelijkse inleg op bankspaar gedeelte: 294 euro
Rentekosten: 179 euro (1.4% van 153,750 euro)
Belasting teruggaaf: 66 euro (36.93% van 179)
Totale maandelijke kosten: 294+179-66 = 407 euro

Nieuw:

Rente: 4.3%
Maandelijkse inleg op bankspaar gedeelte: 56 euro
Rentekosten: 551 euro (4.3% van 153,750 euro)
Belasting teruggaaf: 203 euro (36.93% van 551)
Totale maandelijkse kosten: 56+551-203 = 403 euro

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

evleerdam schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:36:

Nieuw:

Je vergeet ewf, afbouw hra (of mogelijk helemaal 0 over 5-10 jaar) enz.

Ik zou altijd uitgaan van bruto bedragen.

(Ik had ook bankspaar uit 2011 en heb dat in 2017 omgezet naar aflossingsvrij, momenteel staat de rente op dat deel 20 jaar vast tegen 1,52% incl recht op HRA).

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2023 11:46]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• evleerdam
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:43:
[...]

1. Is er dan al besloten om de HRA helemaal af te bouwen? Ik ga uit van de huidige situatie.
2. EWF: is dat anders bij verschillende rente percentages?

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Het voordeel bij banksparen zit hem nu juist in de nettobedragen. Dus als je uitgaat van de brutobedragen, dan zul je uiteraard altijd voor een andere vorm kiezen dan banksparen.

De aftrek aan eigenwoningforfait is onafhankelijk van hoe hoog de rente is die je hebt gekozen. Als de betaalde rente in beide situaties hoger is dan het eigenwoningforfait, dan maakt het dus niet uit of je hier wel of geen rekening mee houdt.
(Even simpel voorbeeld, stel eigenwoningforfait is 2000 euro per jaar, dan betekent dit in beide gevallen 166,67 per maand minder aftrek of 61,55 minder belastingvoordeel. Dat heeft dan dus geen impact op het voordeel of nadeel van de keus voor hoge of lage rente.)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:26
[...]

(Ik had ook bankspaar uit 2011 en heb dat in 2017 omgezet naar aflossingsvrij, momenteel staat de rente op dat deel 20 jaar vast tegen 1,52% incl recht op HRA).
Als je uitgaat van bruto bedragen zul je inderdaad nooit op banksparen uitkomen. En als je alleen naar maandbedragen kijkt is het ook logisch dat je op aflossingsvrij uitkomt. Als je echter gaat rekenen met wat je daadwerkelijk kwijt bent over de hele looptijd (dus netto, maar ook eind-schuld meenemen), is deze stap van bankspaar naar aflossingsvrij zelden voordelig (sterker nog, als je de afbouw hra meeneemt wordt het alleen maar minder voordelig).

Als je echter wel naar de netto-bedragen kijkt zal bankspaar vaak heel voordelig zijn. Ik heb iig mijn bankspaar al een paar keer meegenomen omdat het voordeliger was dan lineair/annuiteit. En tegen de tijd dat er aan de HRA gerommeld gaat worden zie ik wel wat ik dan doe (alhoewel ik al een eind op weg ben, dus de winst toch vooral aan de spaarkant zit)

[Voor 3% gewijzigd door redwing op 06-02-2023 12:17]

[removed]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
20 jaar vast, 1.30%, Triodos Bank. Januari 2022 afgesloten.
353.000 hypotheek, waarvan 100.000 aflossingsvrij om de maandlasten laag te houden en daarmee een maandlast van ongeveer 950 euro (bruto).

Geen NHG hypotheek ivm waarde woning te hoog.

Dit was de voordeligste optie op dat moment, er waren volgens mij geen banken met een aantrekkelijkere hypotheekrente / voorwaarden.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
evleerdam schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:36:

Nieuw:

Niet helemaal eens met je definitie van kosten en daarmee je rekensom.
De inleg op je banksparen is aflossing en dus niet echt kosten. Rentebetaling ben je kwijt.

Dus je hebt een kostenbesparing tov oude situatie als betaalde rente (hypotheek) min ontvangen rente (bankspaar) in oude situatie hoger is dan betaalde rente (hypotheek) min ontvangen rente (bankspaar) in nieuwe situatie

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:05
Ik ben eigenlijk niet helemaal thuis in banksparen ("voor mijn tijd"), maar er is toch een vast bedrag op de einddatum? Dat de inleg nu naar beneden gaat is logisch, want de rentevergoeding op het saldo is (door de hogere rente) ook hoger?

De totale lasten over de looptijd zijn nu gewoon lager geworden met deze hogere rente. De winst bij een bankspaarhypotheek zit hem ook met name in de staart, je hebt dan geen last van hogere rente c.q. zelfs profijt.

Dan dus niet met je eens @jeroenkb... De eindsituatie is gelijk, de maandlast is lager, dus deze hogere rente is zeker voordelig.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:40
Wat je berekening mooi laat zien is dat je in de nieuwe situatie niet meer of minder kwijt bent, maar wel 203-66 = 137 euro meer per maand van de overheid krijgt. Per jaar is dat 1.644 euro, die je dus cadeau krijgt.
Zouden we verder zijn met het afschaffen van de HRA dan zou de rentestijging ook meer leiden tot een waardedaling van huizen. Want je maandelijkse liquide kosten zonder HRA stijgen van 294+179=428 naar 56+551=607 euro, en daar voel je toch vrijwel niets van.

• evleerdam
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:30:
Ik ben eigenlijk niet helemaal thuis in banksparen ("voor mijn tijd"), maar er is toch een vast bedrag op de einddatum? Dat de inleg nu naar beneden gaat is logisch, want de rentevergoeding op het saldo is (door de hogere rente) ook hoger?

De totale lasten over de looptijd zijn nu gewoon lager geworden met deze hogere rente. De winst bij een bankspaarhypotheek zit hem ook met name in de staart, je hebt dan geen last van hogere rente c.q. zelfs profijt.

Dan dus niet met je eens @jeroenkb... De eindsituatie is gelijk, de maandlast is lager, dus deze hogere rente is zeker voordelig.
Exact. Vast bedrag op einddatum. Dus helemaal eens met je conclusie.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 15:31
Ik zie het volgens mij hier nog weinig voorbij komen. Bij mijn vorige huis had ik een gestaffelde hypotheek bij de ING, met verschillende delen. Waarbij ik als doel had om binnen de periode dat gedeelte extra af te lossen. Bij de ING was het mogelijk (2012) om 10% van de totale hypotheeksom jaarlijks af te lossen op 1 hypotheekdeel. Ik heb daarbij een conservatieve planning per 5 jaar gemaakt wat ik extra zou kunnen aflossen en het leningdeel voor het verlopen van de rentevaste periode volledig af te lossen. Ook was het een 'tussen' huis en wist ik dat ik er geen 10 jaar ging wonen. Dus ik had sowieso geen langere rentes. (ook was 'aflossen' beperkt bijstorten op de bankspaarhypotheek)

Nu ben ik een paar jaar geleden verhuisd en ben ik overgestapt naar de ABN. Daar kun je slechts 10% per leningdeel aflossen en werkt het trucje minder goed. Nu kun je een leningdeel in max 7/8 jaar aflossen (10% per jaar + anuïtaire aflossing). Ik heb dus een lening deel op 10 jaar, 15 jaar en 20 jaar. Ik los zoveel af dat ik op jaar 10+1 dag, 15+1 dag en 20+1 dag, volledig kan aflossen of kan besluiten om de hypotheek op dagrente door te laten lopen.

Het voordeel bij mijn laatste hypotheek is dat ik een gedeelte van het bouwdepot niet nodig had, waardoor de hypotheek initieel hoger was en dit blijft gelden voor de 10%. Zo betaal ik dus nooit teveel te rente.

• jeroenkb
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:30:

I stand corrected.

Had er niet bij stilgestaan dat de rente die je vangt op het spaargedeelte ook als aflossing gebruikt wordt..

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-03 13:59
2019 300k hypotheek tegen 2,65% 15 jaar maand last ca 1100eu

2022 omgezet naar 1% 10 jaar + 40k geleend voor verbouwing (zolderverbouwing+zonnepanelen+kozijn/voordeur) + boete (17k boete, 8k ofzo terug van de belasting) maandlast 1080eu

achteraf gezien spijt dat ik niet langer had vast gezet? Nee.. de 'gratis' verbouwing heb ik 'levenlang' profijt van en de gelijkgebleven maand last heb ik 10 jaar profijt van. Ik spaar nu extra om bij een eventuele hogere rente extra af te lossen. bij exorbitant hoge rente kan ik einde rente looptijd ook nog een groot deel aflossingvrij nemen. En voor de boeterente heb ik nog 'maximaal' kunnen genieten van de HRA.

Met de kennis van nu? Dan had ik hem wellicht wel langer vast gezet.

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-03 17:41
ik spaar nu extra om bij een eventuele hogere rente extra af te lossen.
Als je verwacht dat de rente dan hoger is dan nu de spaarrente, kan je nu beter aflossen met dat bedrag om dat het dan cumulatief werkt.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 20:07
Edit: vraag niet langer relevant.

[Voor 93% gewijzigd door PLAE op 27-02-2023 12:34]

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is er nog iemand bezig met variabele rente afsluiten? bijv. via Rabobank omdat die het laagste staat momenteel? vertrouwen erin dat de groei mee valt? (max 3 a 4% ? )

Zit te twijfelen wat ik zal doen. Deel 10 jaar vast, deel 5 jaar vast, alles variabel, etc.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:10
Onder het motto, durf te vragen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand een idee of het bedrag gelijk hoort te blijven? Ik moet toch rente betalen over een veel lager bedrag?

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
FabianGTI schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:03:

***members only***

Iemand een idee of het bedrag gelijk hoort te blijven? Ik moet toch rente betalen over een veel lager bedrag?
Als je een annuïteitenhypotheek hebt zal het maandbedrag inderdaad ongeveer hetzelfde blijven als de rente gelijk blijft,

• Rubbergrover1
  • Nu online
FabianGTI schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:03:

***members only***

Als je tijdens de rentevaste periode (extra) aflost, dan wordt op dat moment het bedrag aan rente al aangepast aan de nieuwe hoogte van de lening. Dus je betaalt nu ook al rente over een lager bedrag. Als je straks een nieuwe rentevaste periode in gaat, dan verandert dat dus niets aan het bedrag waarover je rente betaalt. En als de rentepercentages dan ook ongeveer gelijk blijven, dan zullen de maandlasten niet veel veranderen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:10
@DarkSEDA en @Rubbergrover1 .

Helemaal duidelijk, bedankt!
De afgelopen jaren is elke keer het maximale betaald onder de boetegrens.

Laatst al overleg gehad met onze hypotheekadviseur maar die gaf aan, lekker door laten lopen (niet aflossen). :)

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14
Capo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:18:
Is er nog iemand bezig met variabele rente afsluiten? bijv. via Rabobank omdat die het laagste staat momenteel? vertrouwen erin dat de groei mee valt? (max 3 a 4% ? )

Zit te twijfelen wat ik zal doen. Deel 10 jaar vast, deel 5 jaar vast, alles variabel, etc.
Ik overweeg momenteel ook de variabele rente bij het afsluiten van mijn hypotheek maar heb daar nog geen definitieve keuze in gemaakt.
Momenteel staat hij nog erg laat (2,05%) en zal ongetwijfeld omhoog gaan (had dit per 1 maart verwacht eigenlijk gezien ECB verhogingen) maar het verschil is dusdanig groot t.o.v. de 10 jaars vaste rente waarbij je hem altijd nog om kan zetten naar vast. Daarnaast verwacht ik dat de 10jaars vaste rente nog zal stijgen maar beperkt.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:08
Quito schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Ik overweeg momenteel ook de variabele rente bij het afsluiten van mijn hypotheek maar heb daar nog geen definitieve keuze in gemaakt.
Momenteel staat hij nog erg laat (2,05%) en zal ongetwijfeld omhoog gaan (had dit per 1 maart verwacht eigenlijk gezien ECB verhogingen) maar het verschil is dusdanig groot t.o.v. de 10 jaars vaste rente waarbij je hem altijd nog om kan zetten naar vast. Daarnaast verwacht ik dat de 10jaars vaste rente nog zal stijgen maar beperkt.
Heb hem hier al op 4.25% volgens mij. De enige die nog laag is is de Rabobank, geen idee waarom eigenlijk.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 14:38
Morpheusk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Heb hem hier al op 4.25% volgens mij. De enige die nog laag is is de Rabobank, geen idee waarom eigenlijk.
https://www.rabobank.nl/p.../variabele-hypotheekrente
Zo is de variabele hypotheekrente opgebouwd
De variabele hypotheekrente is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- een basistarief
[...]
Het basistarief
Het basistarief voor de variabele hypotheekrente bestaat uit:
- de spaarrente die wij betalen aan klanten
- alle kosten die we maken voor spaarrekeningen met variabele rente
Denk bij kosten bijvoorbeeld aan administratiekosten. De hoogte van de kosten voor spaarrekeningen kan stijgen of dalen. Hierdoor leidt een wijziging van de variabele spaarrente niet automatisch tot een stijging/daling van de variabele hypotheekrente. Dit geldt ook voor de hoogte van de andere onderdelen.

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-03 15:34
Annuïteitenhypotheek van 500.000 begin 2022 vastgezet voor 30 jaar tegen 2,03%

[Voor 7% gewijzigd door BertVK op 02-03-2023 20:15]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vraagje voor de kenners. Wij hebben in 2021 een deel van de hypotheek aflossingsvrij afgenomen in box 3 . Kunnen we deze nu omzetten naar annuïtair box 1? Eventueel met een resterende looptijd van 20 of 25 jaar?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:53

dbzfan

Nee.

Hypotheek afgesloten in april 2019.
270.000 voor 2,15 procent bij ASR
Lineair 15 jaar vast.
Nu nog resterend bedrag van ongeveer 220.000, kost 1100 bruto per maand.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:05
Sport_Life schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:22:
Een vraagje voor de kenners. Wij hebben in 2021 een deel van de hypotheek aflossingsvrij afgenomen in box 3 . Kunnen we deze nu omzetten naar annuïtair box 1? Eventueel met een resterende looptijd van 20 of 25 jaar?
:w

Omzetten in een aflossingsvorm kan altijd.

Of de schuld dan ook naar box 1 gaat verhuizen is een tweede vraag, maar wel interessant. Volgens diverse bronnen, waaronder deze is dat mogelijk. Persoonlijk ben ik het ook met de bron eens; de rangorde bepaalt dat een schuld die (dan wel) aan de voorwaarden voldoet in box 1 terecht gaat komen. Er gaat dan zelfs een nieuwe 30-jaar periode gelden.

Wel is het van belang dat er een oorzakelijk verband is tussen de (oorspronkelijk aflossingsvrije) schuld en de aankoop of verbetering van de eigen woning. Dit werkt daarom dus ook niet voor leningdelen die corresponderen met een eigenwoningreserve.. Dus de ‘niet-bestede overwaarde’.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:59:
[...]

:w

Omzetten in een aflossingsvorm kan altijd.

Of de schuld dan ook naar box 1 gaat verhuizen is een tweede vraag, maar wel interessant. Volgens diverse bronnen, waaronder deze is dat mogelijk. Persoonlijk ben ik het ook met de bron eens; de rangorde bepaalt dat een schuld die (dan wel) aan de voorwaarden voldoet in box 1 terecht gaat komen. Er gaat dan zelfs een nieuwe 30-jaar periode gelden.

Wel is het van belang dat er een oorzakelijk verband is tussen de (oorspronkelijk aflossingsvrije) schuld en de aankoop of verbetering van de eigen woning. Dit werkt daarom dus ook niet voor leningdelen die corresponderen met een eigenwoningreserve.. Dus de ‘niet-bestede overwaarde’.
Ik heb het enige tijd geleden met de bank besproken en die zeiden eigen risico,dus daar had ik niet zoveel aan.

Het is trouwens allemaal netjes in de woning gegaan :).

Is er een manier om dit zwart op wit van de belastingdienst te krijgen ? Of beoordelen zij alleen (achteraf) bij controle?

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2023 08:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Ik heb het enige tijd geleden met de bank besproken en die zeiden eigen risico,dus daar had ik niet zoveel aan.

Het is trouwens allemaal netjes in de woning gegaan :).

Is er een manier om dit zwart op wit van de belastingdienst te krijgen ? Of beoordelen zij alleen (achteraf) bij controle?
Volgens mij is dat een direct gevolg van de diverse wetteksten. In die zin kun je die wetteksten als een zwart op witte onderbouwing zien.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dat een direct gevolg van de diverse wetteksten. In die zin kun je die wetteksten als een zwart op witte onderbouwing zien.
Dat zou betekenen dat we op een dat deel nog 30 jaar hra 'tegoed' hebben.
Als ik het over 5 of 10 jaar omzet is dat enorm gunstig, want dan loopt de eerste hra af .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Dat zou betekenen dat we op een dat deel nog 30 jaar hra 'tegoed' hebben.
Als ik het over 5 of 10 jaar omzet is dat enorm gunstig, want dan loopt de eerste hra af .
Nee, want de lening moet onder anderen voldoen aan het binnen 30 jaar na afsluiten van de originele lening annuitair aflossen van de lening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:08
Dat geloof ik allemaal wel en zal ergens anders niet veel anders zijn. Maar waarom het in verhouding met andere banken meer dan de helft scheelt vind ik opvallend.

https://www.hypotheekrente.nl/rente/variabele-rente/90/

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Morpheusk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Dat geloof ik allemaal wel en zal ergens anders niet veel anders zijn. Maar waarom het in verhouding met andere banken meer dan de helft scheelt vind ik opvallend.

Misschien de ervaring dat veel mensen na een tijdje toch de rente voor langere tijd willen vastzetten? Dan trek je ze aan met een lage rente en vervolgens betalen ze dat de rest van de looptijd alsnog terug met hogere rente als ze de rente gaan vastzetten.

Uiteraard werkt dat alleen als het verschil bij langere rentevaste periode niet te groot is, omdat ze anders zullen overstappen naar een andere geldverstrekker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Centinus75
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 12:34
Onze situatie.

In 2015 nieuwbouwwoning gekocht met een hypotheek van € 320.000 tegen 2,2% rente 10 jaar vast.
Rentevaste termijn loopt voorjaar 2025 af dus over een kleine twee jaar.
Huidige hypotheekschuld: € 135.000, door flink tussentijds aflossen.

Vorig jaar zomer waren we nog aan het dubben om de hypotheek open te breken voor een nieuwe looptijd van 10 jaar gelet op de rente van toen. Mijn profetische woorden: "we doen het niet, want de rente zal eeuwig laag blijven." Ach ja.

Als we ons best doen - we leven bescheiden en onze buren schamen zich voor de auto die bij ons voor de deur staat - kunnen we met extra aflossen de hypotheek naar voor einde rentevaste periode naar € 80.000 brengen.

We zijn dan nét over de 50, met een huis dat volgens de WOZ € 670.000,- waard is. Niet verkeerd natuurlijk.

Het knaagt dat we het moment vorig jaar hebben laten schieten en dat het ernaar uitziet dat we vanaf 2025 meer rente gaan betalen. Ik wacht het maar af en schat in dat de rente in 2025 op 5% staat. Ten opzichte van de oude 2% betalen we dan € 200 per maand meer aan rente.
Alles minder is mooi meegenomen, alles meer is te dragen.

Het flinke aflossen zal mogelijk tot het verleden gaan behoren. Dat gevoel drong me gisteren op toen ik in de super een pakje roomboter pakte wat inmiddels € 4 kost. Ach ja...

Acties:
  • +6Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-03 15:21
In tijden van inflatie is extra aflossen eigenlijk ook een slecht idee. Schulden zijn immers ook onderhevig aan inflatie, n.b. worden minder "Waard".

Het beste steek je geld in investeringen die (eventueel op termijn) besparingen opleveren. Denk aan isoleren, zonnepanelen, zuinigere apparatuur in je huis.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 18:26
@TStick ssst, niet zo hard. Dat woekert de inflatie alleen maar aan

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pietje63 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:19:
@TStick ssst, niet zo hard. Dat woekert de inflatie alleen maar aan
Niet helemaal, want dat geld wordt dan uitgegeven! En dat is ook weer goed voor de economie. En dan niet om het uit te geven, maar om te besparen (zowel in uitgaven als in milieu)

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 14:38
Morpheusk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Bij andere banken zit er geen koppeling tussen de variabele rentes.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Rente flink omhoog aan het lopen. Voorspelling dat het nog aantal weken gaat stijgen.

Eens goed nadenken of ik 50% variabel doe en 5 of 10 jaar vast ernaast. Verwachtingen inschatten is lastig voor komende jaren

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-03 08:33
Hoe groot achten jullie de kans dat je woning naar box 3 vermogen gaat? En op welk termijn.

Oftewel het bestraffen van verplicht aflossen.. Wat een overheid.

• de Peer

de Peer

under peer review

Klaas25 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:16:
Hoe groot achten jullie de kans dat je woning naar box 3 vermogen gaat? En op welk termijn.

Oftewel het bestraffen van verplicht aflossen.. Wat een overheid.
ik denk 17% kans tussen nu en 15 jaar.

Ik denk dat daar niets over te zeggen is, hangt totaal af van politieke ontwikkelingen de komende jaren. Er lijkt wel steeds meer draagvlak te zijn voor meer belasten van vermogen, dus ondenkbaar is het zeker niet.

Ik bedenk me nu dat dit topic hier helemaal niet geschikt voor is. Dus als je echt een discussie wilt opzetten dan maar in een ander topic lijkt me.

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 15:20]

• Eddie_V2
  • Laatst online: 08:25
november 2022 20 jaar vastgezet voor 1.64% (stuk lineair en stuk annuitair) Ook nog een gedeelte aflossingsvrij voor 1.85%. Dit alles bij de rabobank.

Eigenlijk wilde ik na verkoop van de oude woning de vrijgekomen overwaarde gelijk aflossen op de hypotheek, maar gezien de rentes is het nu al voordeliger om het gewoon op de spaarrekening te laten staan.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
Eddie_V2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:36:
november 2022 20 jaar vastgezet voor 1.64% (stuk lineair en stuk annuitair) Ook nog een gedeelte aflossingsvrij voor 1.85%. Dit alles bij de rabobank.

Eigenlijk wilde ik na verkoop van de oude woning de vrijgekomen overwaarde gelijk aflossen op de hypotheek, maar gezien de rentes is het nu al voordeliger om het gewoon op de spaarrekening te laten staan.
Was dat in 2022? Naar mijn idee stond de rente toen veel hoger. Mogelijk bedoel je 2021.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Eddie_V2
Cheesy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Was dat in 2022? Naar mijn idee stond de rente toen veel hoger. Mogelijk bedoel je 2021.
ja dat ligt eraan hoe je het bekijkt natuurlijk, de offerte voor de hypotheek heb ik inderdaad in november 2021 getekend, maar die was 12 maanden geldig. De daadwerkelijke overdracht en dus de start datum voor de hypotheek was november 2022 en inderdaad op dat moment stonden de rentes al een stuk hoger, vandaar dat ik nu ook niet meer wil aflossen maar eerder wil sparen

[Voor 12% gewijzigd door Eddie_V2 op 06-03-2023 17:18]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-03 17:39
Wij hebben in juni 2021 het volgende geaccepteerd:
145.000: Aflossingsvrij 1,79% 20 jaar
235.000: Annuïteiten 1,59% 20 jaar
48.000: Annuïteiten 1,12% 1 jaar (inmiddels volledig afgelost)
68.000: Overbrugging 1,9% (inmiddels volledig afgelost)

Komende 18 jaar moeten we dus 380.000 zien af te lossen, of over 18 jaar verlengen tegen nieuwe rentes.
Zolang ik op een deposito 3% krijg ga ik niet aflossen op de aflossingsvrije deel.

• Eddie_V2
c-nan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:27:
Wij hebben in juni 2021 het volgende geaccepteerd:
145.000: Aflossingsvrij 1,79% 20 jaar
235.000: Annuïteiten 1,59% 20 jaar
48.000: Annuïteiten 1,12% 1 jaar (inmiddels volledig afgelost)
68.000: Overbrugging 1,9% (inmiddels volledig afgelost)

Komende 18 jaar moeten we dus 380.000 zien af te lossen, of over 18 jaar verlengen tegen nieuwe rentes.
Zolang ik op een deposito 3% krijg ga ik niet aflossen op de aflossingsvrije deel.
zo denk ik er ook exact over in een vergelijkbare situatie. Ik heb alleen nog niet voor een deposito gekozen, maar alles weggezet bij bunq en trade republic. de rentes gaan volgens mij nog wel even sparen en dan durf ik wel wat langer het geld vast te zetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:40
Capo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:05:
Rente flink omhoog aan het lopen. Voorspelling dat het nog aantal weken gaat stijgen.

Eens goed nadenken of ik 50% variabel doe en 5 of 10 jaar vast ernaast. Verwachtingen inschatten is lastig voor komende jaren
Blijft lastig.
Ik heb nu ook een deel variabel. Het stijgt nog steeds (zo nu en dan) maar is tot nu toe nog wel de laagste.
Iets met verleden en garanties, maar over de langere termijn is het nog altijd het goedkoopste geweest.

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-03 08:33
1,3% voor 20 jaar. 2 ton nog niet zo gek lang geleden. Ik weeg constant af maar ben al beetje extra aan het aflossen per maand.

Heb afgelopen maand mijn persoonlijk buffergoal behaald op spaarrekening.
Ik ga nu niet al het extra spaargeld in de aflossing stoppen maar ga zeker eens per kwartaal wat overmaken. Schuld is schuld of er nou inflatie is/geld minder waard wordt (en dus ook schuld) of niet, ik wil er vanaf.

Betaal nu 200 euro rente per maand. Voor mijn gevoel nog erg veel maar zal zijn omdat mijn totale hypotheekbedrag niet zo hoog is. Zo'n 650 euro. Maar ik zal niet mogen klagen denk ik.

Had ik nou maar wel voor lineair gekozen ipv. annuïteit

Acties:
  • +5Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Klaas25 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:16:

Dat moet je alleen doen als je geen discipline hebt. Waarom jezelf beperken? Met annuitair ben je vrijer en kun je zelf kiezen hoeveel je wanneer aflost. Annuitair is dus altijd de betere keuze, behalve als je niet met geld kunt omgaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maakt niet echt uit.
Door bijstorten in je annuïteiten kun je exact een lineaire afbetaling maken, terwijl je dat andersom niet kan.

Annuïteiten geeft je meer flexibiliteit in je maandelijkse kosten die je naar eigen inzicht kan gebruiken.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eddie_V2
1,3% voor 20 jaar. 2 ton nog niet zo gek lang geleden. Ik weeg constant af maar ben al beetje extra aan het aflossen per maand.

Heb afgelopen maand mijn persoonlijk buffergoal behaald op spaarrekening.
Ik ga nu niet al het extra spaargeld in de aflossing stoppen maar ga zeker eens per kwartaal wat overmaken. Schuld is schuld of er nou inflatie is/geld minder waard wordt (en dus ook schuld) of niet, ik wil er vanaf.

Betaal nu 200 euro rente per maand. Voor mijn gevoel nog erg veel maar zal zijn omdat mijn totale hypotheekbedrag niet zo hoog is. Zo'n 650 euro. Maar ik zal niet mogen klagen denk ik.

je kan ook het geld wat je wilt aflossen op een spaarrekening zetten die meer rente oplevert dan die 1.3% (en dat is nog met HRA) makkelijke rekensom indien je onder vrijstelling voor vermogensbelasting blijft.

En als de rente ooit weer zakt dat het niet meer rendabel is los je ineens alles wat je gespaart hebt af.

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-03 12:42

K van k

18x 400 wp oost-west

*knip* graag gefundeerd posten, dit soort rants voegt niets toe en kent geen discussiewaarde

[Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2023 15:55]

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:53

dbzfan

Nee.

*knip* graag een TR

[Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2023 15:56]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

FreakNL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
Ik vind 75k bovenop het VON bedrag al best fors eigenlijk.. Ik zou persoonlijk ook niet meer willen lenen.
Late reactie, maar:

Een nieuwbouwhuis VON bevat over het algemeen een basic badkamer en geen keuken, je zit op betonnen vloeren en de muren zijn "behangklaar" (oftewel: je kunt nog niet eens behangen), en je maakt gebruik van 0 bouwopties (denk aan: uitbouw, dakkapel, verplaatsen/aanleggen wkd, loze leidingen en en lichtpunten, andere kamerindeling, etc.) en je tuin bestaat uit een bak zand en een eventuele oprit uit zand+staptegels.

Het geheel hangt natuurlijk ook nog eens af van de prijs en grootte van je huis, maar 75k is echt zo op.

Wij hebben zelf 150k meerwerk begroot op een huis van 650k basis (175m2 woonoppervlak, 300m2 perceel), en dat was nét niet genoeg voor onze wensen.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat bedoel ik niet. Ik geloof best dat dat 150k kost. Maar ik vind het onzin dat je dat volledig kan meefinancieren. Dat zorgt ook weer voor opgeblazen huizenprijzen wmb.

@K van k het afschaffen van de wet Hillen is geen “belasting” op een afgelost huis. Je gaat (in dat opzicht) ook niet meer betalen als iemand met 100% schuld. Precies evenveel, om precies te zijn.

Vroeger kreeg je een soort van bonus bij een lage (of geen) schuld, die is er inderdaad wel af.

Je zou zelfs kunnen stellen dat het nu eerlijker wordt. Waarom zou iemand met een afgeloste hypotheek een belastingvoordeel krijgen tov iemand zonder afgeloste hypotheek?

Afschaffen van de wet Hillen is wat mij betreft een terechte maatregel. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat het EWF afgeschaft moet worden.

[Voor 73% gewijzigd door FreakNL op 09-03-2023 22:30]

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee