Camulos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:07:
Vorig jaar eerste koophuis gekocht! En dus ook een hypotheek, met deze lage rente gingen wij voor 20 jaar vast, want ik denk dat het alleen maar omhoog zou gaan. Met de kennis van nu een goede zet!
Jaren vast: 20 / Rente percentage: 1.82 / Lineaire Hypotheek
Motivate hiervoor is dat wij meteen onder de 90% zaten en dus al meteen korting konden krijgen naar 1.62%. Ik zou niet weten waarom men voor annuitieten gaat (behalve makkelijk 1 bedrag per maand), dat scheelt bijna 10% in totaal aan rente, wij hebben gekozen voor een lineaire hypotheek waarbij je elke maand je hypotheekbedrag (met een euro of 2) omlaag ziet gaan.
Waarom 20 jaar? Wij kunnen het aflossen in 20 jaar, waarbij we vooral in de begin jaren meer zullen aflossen
Waarom annuitair?
1. Annuitair kun je lineair aflossen, andersom niet
2. Geld wordt doorgaans minder waard. Daar de aflossing iets naar achter te drukken los je straksk met goedkoper geld de rest af. Het vooruit schuiven van de aflossing helpt je dus mee.
3. De belastingdienst draagt iets meer bij.
4. Gedurende de hele looptijd hetzelfde maandbedrag.
5. Je houdt je hoofdsom zo hoog mogelijk. Dat is gunstig als je doorverhuist en hypotheekrenteafrekt wilt houden.
Ik heb inmiddels mijn tweede koophuis. Vorige (gekocht in 2014) was tegen 4,2% voor 20 jaar, huidige (gekocht in 2021) met 1,41% voor 20 jaar. Ik maak geen haast met versneld aflossen. Dat verhoogt je eigenwoningreserve als je nog eens van huis wilt veranderen. Daardoor heb je straks over een kleiner deel HRA. To each their own, maar ik heb heel bewust gekozen voor annuïteiair en zou dat bij een volgend huis weer doen.
Daarnaast spaar ik liever zodat ik zelf liquide geld beschikbaar heb voor de doelen die ik belangrijk vind in mijn levensfase ipv dat alles vastgebakken zit in mijn stenen.
Voor beide vormen van hypotheken valt wat te zeggen, maar ik zag veel meer voordelen aan annuitair. Vooral als je zelf behoorlijke spaardiscipline hebt.