Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Zoijar schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:51:
[...]

Van 1000 rondkomen is mijnsinziens gewoon niet mogelijk
Genoeg mensen in de bijstand die dat doen hoor. Waar een wil is is een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Metro2002 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:06:
Genoeg mensen in de bijstand die dat doen hoor. Waar een wil is is een weg.
Precies, zie de rest van mijn post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18
Snowwie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:31:
[...]
Ik kan met een inkomen van 1.000 euro al sparen en dan zou het met 7.000 euro niet kunnen? Dan leg je toch ergens de lat veel te hoog.
Die 1000 euro zijn we hier al netto kwijt alleen al aan de boodschappen (2 volwassenen, 3 kinderen en 1 kat). Laat staan dat het ook nog eens bruto is.
Sparen gaat verder uitstekend, maar daar zijn de inkomsten dan ook naar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:20
sverzijl schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:22:
Members only:
offtopic:
Daar zit ik ook mee in mijn maag, met een grexit (en met de maandelijke 60 GEuro aan steunaankopen). Moet ik alles wel op de bank laten staan in Euro's? Is het wijs om nu te gaan beleggen? Ik hou me er niet dagelijks mee bezig maar ik zie het met lede ogen aan...

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 13:24
Members only:

Mijn sport is om koopjes te jagen, veel tweedehands, en soms een klein beetje handelen. Meestal ben ik 30 tot 80% goedkoper uit dan gangbaar, soms doe ik eens een miskoop.

[ Voor 7% gewijzigd door merauder op 11-06-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
Van 1000 rondkomen is mijnsinziens gewoon niet mogelijk -- al helemaal niet in een grote stad. De huur is dat al netto. De enige manier waarop dat kan is bijvoorbeeld sociale woningbouw met lage huur gecombineerd een flinke dosis subsidies voor zorgkosten, huur, gemeentebelastingen, etc, en natuurlijk vrijwel geen inkomstenbelasting (52% hakt er aardig in, maar dat is allemaal prima; ik ben ook voorstander van een basisinkomen bv)
Het is inderdaad geen vetpot, maar als je gewoon verstandig omgaat met je geld (en dat iets wat ik juist wel heel goed kan), dan kun je zelfs van zo'n schlemielig bedrag een beetje sparen.

Overigens, nog even terugkomend op jouw overzicht, je betaald 1.000 euro huur, maar je betaald maar 100 euro voor "stroom/water"?? Of betaal je apart voor gas? Zo niet, dan heb je wel een heel goed geïsoleerd huis :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Snowwie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:52:
Overigens, nog even terugkomend op jouw overzicht, je betaald 1.000 euro huur, maar je betaald maar 100 euro voor "stroom/water"?? Of betaal je apart voor gas? Zo niet, dan heb je wel een heel goed geïsoleerd huis :)
Dat weet ik toch allemaal niet precies 8) Als er een rekening komt betaal ik die; heb helemaal geen tijd om alles in detail na tegaan. Ik betaal idd ook nog servicekosten en stookkosten, maar dat had ik voor het gemakt even op een hoop gegooid. Het was ook slechts een schatting van wat ik uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:57
[...]

Zo idioot is dat toch niet? Nou reken ik er ook dingen bij als wijn of krat bier, chips, snacks, makeup, standaard medicijnen; alles dat ik zeg maar koop op een zaterdagmiddag bij de supermarkt, drogist, etc. Dat is een tientje per persoon per dag. Volgens het Nibud heb je voor normale voeding ongeveer 6 euro per persoon nodig, dus dan heb je nog 4 euro pp/pd, een ruime 200 euro. Daar kan je inderdaad best wel wat van doen, maar aan de andere kant is dat ook zo op. Denk bijvoorbeeld aan een keer een fles whisky voor 45 euro ofzo, en zo zijn er elke maand wel dingen.Maar goed, ik leef inderdaad prima (voordat men weer denkt dat ik klaag; ik vind het gewoon interessant te vergelijken)

[...]

Van 1000 rondkomen is mijnsinziens gewoon niet mogelijk -- al helemaal niet in een grote stad. De huur is dat al netto. De enige manier waarop dat kan is bijvoorbeeld sociale woningbouw met lage huur gecombineerd een flinke dosis subsidies voor zorgkosten, huur, gemeentebelastingen, etc, en natuurlijk vrijwel geen inkomstenbelasting (52% hakt er aardig in, maar dat is allemaal prima; ik ben ook voorstander van een basisinkomen bv)
Voor de vergelijking:

300 euro per maand aan boodschappen. Dit kan dan weer omdat we het leuk vinden om als een krent te leven zonder droog op brood te leven. We gaan ook uit eten maar dat is maar 1 keer per maand omdat ik het leuker vind om samen te koken. Een tortillataart bijvoorbeeld (is dan gelijk middageten met groente, saus en vlees voor 2 dagen voor 8 euro 8) )
Boodschappen halen we meerendeels in bulk:
- vlees in de aanbieding? Dan ook gelijk 10 kilo halen omdat dat nog goedkoper is dan 5 kilo. En 6 kilo verdelen tussen de buren tegen aankoopprijs. Op die manier hebben we 4 kilo voor nog geeneens de helft van het geld.
- 1 keer in de week afhaal en verder allemaal eten met verse groenten, rijst, aardappels en pasta. (en elke dag 6 verschillende soorten fruit voor de kleine)
- Drank halen we ook maar dan 1 keer in de 2 maanden. Is het bier in de aanbieding? dan ook gelijk een voorraad voor minimaal 2 maanden zodat je de volgende aanbieding kan afwachten. (wijn en wisky slaan we in tijdens de vakantie en kunnen een half jaar op teren).
- vakantie kost max 500 euro en dan ga ik ook naar steden toe om alles te bekijken: bratislava, Wenen, Praag wijnproeverij, zwembad, cafe's, ijsjes, familiebezoek, etc. (kind van 1 jaar dus momenteel het maximale qua avonturen dat we kunnen permiteren)
- elk jaar overstappen voor de energierekening scheelt weer gemiddeld 200 welkomstkorting.
- kinderkamer kostte max 400 euro inclusief schommelstoel, kast, ledikant, gordijnen en zware brede commode. Het was even schuren en in dezelfde kleur verven en nu is het een complete kinderkamerset die mooier en van echt hout is.

Ik ben de enige kostwinner en die 52% red ik nog (lang) niet maar naast sparen voor aflossing van hypotheek van een 5 kamers huis en aanschaffing van zonnepanelen komt er nog steeds geld naar binnen :)

Ik zeg niet dat iedereen zo moet leven maar dit is om je een perspectief te geven omdat ik vind dat ik al veel geld verdien.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:20
Volgens mij zijn er al betere topics om dit te bespreken:
Financiële onafhankelijkheid - Deel 2
Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?
merauder schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:39:
Members only:

Mijn sport is om koopjes te jagen, veel tweedehands, en soms een klein beetje handelen. Meestal ben ik 30 tot 80% goedkoper uit dan gangbaar, soms doe ik eens een miskoop.
En daar is weer een voorbeeld, wel koopjes jagen maar
Members only:
rente die voor het oprapen ligt laten liggen.
Just_A_User schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:43:
[...]

Angst? wie spreekt er van angst? Ik heb daar gewoon geen zin in.
Veel mensen schijnen gewoon niet te beseffen dat een lopende rekening en een spaarrekening verschillende dingen zijn. Dat het dus helemaal niet zo is dat je "moet overstappen van bank" en allerlei dingen om moet zetten en kosten maken om spaargeld bij een andere bank te parkeren.

Een spaarrekening aanmaken is letterlijk nog geen uur werk en overboeken kost daarna 0 moeite. Bijna alle banken vallen tot 100k gewoon onder garantiestelsel dus er is geen reden om het niet te doen.

[ Voor 93% gewijzigd door assje op 12-06-2015 08:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-05 10:45
Leeftijd: 23
Opleiding(en): MBO Elektrotechniek
Huidige functie: Elektrotechnicus bij productiebedrijf

Type woning: Thuiswonend (wel zoekend voor samenwonen)
Partner: Ja
Kinderen: Nee

Bank: ABN Amro
Rentepercentage: ?
Totale buffer: 30K

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Members only:

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 04-06 09:11
Apart topic. De gemiddelde buffer is hier ongeveer 10x van wat de mensen om mij heen hebben bij mensen met een vergelijkbare leeftijd en werkervaring (veelal WO-afgestudeerd met 0-3 jaar werkervaring). Ik vraag me oprecht af hoe de mensen daar aan komen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

wat ik mij meer afvraag is hoe iemand op 28 nog geen huis heeft?
als ik naar mij zelf kijk had ik nu ook 60K buffer gehad als ik geen huis had gekocht op mijn 23ste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:34
Ben ook 28 maar heb geen huis. Het is ook maar net je je geld in wil stoppen. Soms zijn er omstandigheden dat je niet maximaal kunt sparen. Studie etc. Sommige hebben veel betaald gekregen van ouders waardoor ze sneller hebben kunnen sparen en minder uitgaven hebben gehad. Maar misschien is het wel handig erbij te vermelden wat je inkomen is en hoe het is opgebouwd. Want dan is het meer in perspectief te zien..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
Ik zie momenteel het voordeel van een huis kopen niet echt. Je zit dan gewoon voor x aantal jaar vast aan een lening.
Bovendien zo lang er geen vriendin/partner is ga je toch geen huis kopen op je eentje?
En wat betreft het bijeensparen van dat bedrag het merendeel komt door quasi geen kosten te hebben en langdurig ondersteuning van ouders. (waarvoor ik hen eeuwig dankbaar ben)

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 217290 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:58:
als ik naar mij zelf kijk had ik nu ook 60K buffer gehad als ik geen huis had gekocht op mijn 23ste.
Als ik naar mezelf kijk: ik ben nu 25 en net afgestudeerd. Ik heb mijn eerste fulltime baan en heb eigenlijk nog geen idee waar ik over 5 jaar wil wonen. Een relatie heb ik niet en zou graag nog een tijdje in het buitenland willen werken. Maw. de kans dat ik binnen 3 jaar een huis gekocht heb is niet gigantisch groot.

Voor de rest moest ik qua studie wel op mijn 18e bij mijn ouders uit huis, woon ik nu in de randstad dus betaal je sowieso een smak geld voor een lullig kamertje (appartement nog erger als je er al tussen komt). Ondanks dat ik nu best prima verdien is het niet zo dat je echt met bakken kunt sparen ivm. bij je ouders wonen.

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 14-06-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
-AzErTy- schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:06:
Bovendien zo lang er geen vriendin/partner is ga je toch geen huis kopen op je eentje?
Oh, ga die van mij snel maar weer verkopen dan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
filosofem schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:54:
[...]

Oh, ga die van mij snel maar weer verkopen dan. 8)7
1) Met 1 gemiddeld salaris is het quasi ondoenbaar in België om een huis te kopen op jonge leeftijd, geen bank die je iets wilt lenen. Richtlijn in België zorg dat je minstens 60k bijeen hebt voor je naar een bank stapt als koppel!
2) Een huis? als alleenstaande wat moet je met meer dan 100m² bewoonbare opp? Alleen maar kosten en onderhoud aan.
3) Wat als je een partner ontmoet die ergens anders werkt/naar toe wil? Huis verkopen is zelden een winstgevende zaak voor onze generatie.
4) Een huis is een zeer lange termijn verbintenis, ik hoop dat je begrijpt dat niet iedereen daar altijd zo snel mee is/wilt zijn.

Ik stelde het ongetwijfeld zeer cru maar dat is mijn mening, alle begrip dat er mensen zijn die daar anders over denken, meestal met hun eigen goede redenen.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Anoniem: 217290 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:58:
Ik ben 31 en heb nog steeds geen huis gekocht om de volgende redenen:
  1. Het vermindert mijn flexibiliteit. Ik ben sinds mijn 22ste bijna elk jaar verhuisd. Ik had hoogst waarschijnlijk heel wat opportuniteit aan mij laten voorbij gaan indien ik een huis gekocht had.
  2. Een huis is in Belgie een erg slechte investering. Waarom zou ik veel geld in een huis steken, als ik ergens anders meer opbrengst heb? Indien ik in vastgoed wil investeren, koop ik wel wat REITS of vastgoedbevaks.
  3. De kudde volgen levert niet veel op.
Onze opbrengsten uit kapitaal dekken netjes de huur :)

[ Voor 3% gewijzigd door koentje115 op 14-06-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
-AzErTy- schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:32:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Garyu

WW

koentje115 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:54:
[...]

Ik ben 31 en heb nog steeds geen huis gekocht om de volgende redenen:
  1. Het vermindert mijn flexibiliteit. Ik ben sinds mijn 22ste bijna elk jaar verhuisd. Ik had hoogst waarschijnlijk heel wat opportuniteit aan mij laten voorbij gaan indien ik een huis gekocht had.
  2. Een huis is in Belgie een erg slechte investering. Waarom zou ik veel geld in een huis steken, als ik ergens anders meer opbrengst heb? Indien ik in vastgoed wil investeren, koop ik wel wat REITS of vastgoedbevaks.
  3. De kudde volgen levert niet veel op.
Onze opbrengsten uit kapitaal dekken netjes de huur :)
Is ook vooral een cultureel verschil. In NL is zo*n beetje het eerste wat je doet als je afstudeert meteen een huis/appartementje kopen. In Belgie en de rest van de wereld is dat niet normaal.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Garyu schreef op zondag 14 juni 2015 @ 19:04:
[...]

Is ook vooral een cultureel verschil. In NL is zo*n beetje het eerste wat je doet als je afstudeert meteen een huis/appartementje kopen. In Belgie en de rest van de wereld is dat niet normaal.
Daar vergis je jezelf in, ik denk dat Belgen zelfs eerder zullen kopen ipv huren als Nederlanders.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Garyu schreef op zondag 14 juni 2015 @ 19:04:
[...]

Waar haal je deze onzin vandaan :o ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 13:24
assje schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 07:56:
En daar is weer een voorbeeld, wel koopjes jagen maar
Members only:
rente die voor het oprapen ligt laten liggen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 11:34
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

peterrrr schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:07:
Members only:
Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Members only:

Doel is wel om voor mijn 45e een dividend-portefeuille te hebben waar ik van kan leven. Het valt mij op dat weinig mensen beleggen. Hoe jonger je begint hoe beter.

[ Voor 18% gewijzigd door kraaitje op 15-06-2015 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rulelove
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-12-2018
Buffer, wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
kraaitje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:54:
Doel is wel om voor mijn 45e een dividend-portefeuille te hebben waar ik van kan leven. Het valt mij op dat weinig mensen beleggen. Hoe jonger je begint hoe beter.
Dan moet je wel eerst goed weten hoe te beleggen :) Het lijkt mij ook allemaal schitterend als ik sommige verhalen zo lees.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Elm0wer schreef op maandag 15 juni 2015 @ 08:44:
[...]

Dan moet je wel eerst goed weten hoe te beleggen :) Het lijkt mij ook allemaal schitterend als ik sommige verhalen zo lees.
Het probleem met dit soort zaken is dat je voornamelijk de succesverhalen hoort en dat men niet zo heel uitbundig over de verliezen praat.

Op de meeste verjaardagen waar de gemiddelde leeftijd wat hoger is hoor je men wel praten over een mooi rendement en niemand ook maar ove renig verlies. Aard van de mens natuurlijk maar er zijn natuurlijk ook genoeg verliezers in het verhaal.

Natuurlijk kan je het redelijk risicovrij doen maar dat zijn eveneens niet de grote succesverhalen die je hoort. Uitschieters naar boven zijn de waan van de dag in gesprekken itt de realiteit dat sommige er ook mee verliezen (neem als voorbeelde de geweldige hyoptheekvorm wat tegenwoordig als woekerpolis wordt bestempeld ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
kraaitje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:54:
Members only:

Ik heb weinig met beleggen.. Geen sjoege van zeg maar :-)
Alleen als ik jou lijstje zo bekijk zou mijn vermogen ook groter zijn. Ik ben van de vaste valuta. Overwaarde op een huis of een pand tel ik niet mee. Gewoon geld wat ik nu op kan nemen is rechtstreeks aanspreekbare buffer.

Vaak wordt persoonlijk vermogen verward met een buffer. Maar als jij 100k onroerend goed hebt , in de vorm van een afbetaald huis. Dat is niet direct aanspreekbaar. Als de vaatwasser ermee stopt verkoop je niet eerst je huis om wat cash te genereren :-)

Members only:

Zo lijkt het helemaal veel :-)
Maar dat is niet helemaal reëel. Enkel de cash , spaarrekening en de kinderrekening zijn direct aanspreekbaar..

Als je overwaarde , onderneming , langdurige belegging ect mee gaat rekenen dan moet je ook daartegenover weer je hypotheek , schulden , financieringen ect zetten. Wat er dan onderaan de streep overblijft is persoonlijk netto vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MarcoC schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:01:
[...]
Waar haal je deze onzin vandaan :o ?
De gemiddelde hypotheekschulden in BE vs NL spreken redelijk voor zich 8)7.

Afbeeldingslocatie: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/grhypmarkt-sm.png
Zonder hypotheek zul je als starter nou eenmaal niet snel een huis kunnen financieren. Het aantal Belgen dat een koophuis op latere leeftijd heeft, is vziw wel groot/groter..

Maargoed, het gaat redelijk off-topic voor hier geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 15-06-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Members only:

Beleggen in aandelen e.d. doe ik niet aan, wil het op zich wel maar dan puur als hobby en niet als bufferspreiding. Ik ben meer van de lagere maandlasten dan van zo veel mogelijk rendement.
Voorlopig zal de buffer echter nog wel dalen, er staan nog vervanging van kozijnen, herstraten en herinrichten tuin, vernieuwen badkamer, een nieuwe keuken en het mogelijk opstarten van eigen zaak in de planning de komende paar jaar. Daarnaast ook nog extra aflossen op de hypotheek om de maandlasten te drukken.
De minimale buffer die we zelf willen aanhouden is zo'n 10k (auto, cv, zorgkosten) maar omdat er vast tijden zullen zijn waarin dat niet haalbaar is wel afgesproken dat we eventueel bij familie aanspraak kunnen maken op hun buffer voor een korte lening. Op die manier kunnen we ons spaargeld voor een groot deel gebruiken zonder gevaar te lopen.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die op deze manier werken, met een soort van gedeelde buffer met familie (ouders)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tehh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:14:
Daarnaast ook nog extra aflossen op de hypotheek om de maandlasten te drukken.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die op deze manier werken, met een soort van gedeelde buffer met familie (ouders)?
In plaats van extra aflossen kan je dat geld natuurlijk ook achter de hand houden als buffer. Met de huidige rentestand kost dat je bijna niks en je bent dan niet afhankelijk van familie. Eerst extra aflossen en vervolgens niet voldoende buffer overhouden lijkt mij niet handig en onnodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 14:37

Trackerfire

BTC HODLER

Tehh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:14:
Members only:

Beleggen in aandelen e.d. doe ik niet aan, wil het op zich wel maar dan puur als hobby en niet als bufferspreiding. Ik ben meer van de lagere maandlasten dan van zo veel mogelijk rendement.
Voorlopig zal de buffer echter nog wel dalen, er staan nog vervanging van kozijnen, herstraten en herinrichten tuin, vernieuwen badkamer, een nieuwe keuken en het mogelijk opstarten van eigen zaak in de planning de komende paar jaar. Daarnaast ook nog extra aflossen op de hypotheek om de maandlasten te drukken.
De minimale buffer die we zelf willen aanhouden is zo'n 10k (auto, cv, zorgkosten) maar omdat er vast tijden zullen zijn waarin dat niet haalbaar is wel afgesproken dat we eventueel bij familie aanspraak kunnen maken op hun buffer voor een korte lening. Op die manier kunnen we ons spaargeld voor een groot deel gebruiken zonder gevaar te lopen.

Wij hebben genoeg cash, maar bij inderdaad grote uitgaven als deze in de toekomst of echt grote uitgaven onverwacht hebben we altijd een doorlopend krediet staan wat we op ieder moment van de dag aan kunnen spreken a € 5.000. Kost niks en geeft eventueel wat rust op 't moment dat je 't echt nodig hebt ;) Doelstelling is uiteraard wel om 'm nooit te hoeven gebruiken :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
assje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:21:
[...]

In plaats van extra aflossen kan je dat geld natuurlijk ook achter de hand houden als buffer. Met de huidige rentestand kost dat je bijna niks en je bent dan niet afhankelijk van familie. Eerst extra aflossen en vervolgens niet voldoende buffer overhouden lijkt mij niet handig en onnodig.
We houden dus ook wel een minimum buffer aan van 10k maar gezien de staat van ons huis op dit moment zouden we een buffer van zo'n 40k nodig kunnen zijn (het huis is wat verouderd). Omdat ik er echter niet van uit ga dat alles in een keer in elkaar zakt houden we een lagere buffer aan met de mogelijkheid om aanspraak te maken bij familie. Daarnaast sparen we >75% van wat we over hebben per maand, de andere <25% gaat naar extra aflossing. Door elke maand een beetje extra af te lossen wen je er aan dat je het geld niet hebt en pas je daar je levensstijl ook wel weer op aan terwijl tegelijkertijd je buffer ook voldoende stijgt.
En als de situatie veranderd stop je gewoon weer met maandelijks extra aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tehh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:40:
[...]

We houden dus ook wel een minimum buffer aan van 10k maar gezien de staat van ons huis op dit moment zouden we een buffer van zo'n 40k nodig kunnen zijn (het huis is wat verouderd). Omdat ik er echter niet van uit ga dat alles in een keer in elkaar zakt houden we een lagere buffer aan met de mogelijkheid om aanspraak te maken bij familie. Daarnaast sparen we >75% van wat we over hebben per maand, de andere <25% gaat naar extra aflossing. Door elke maand een beetje extra af te lossen wen je er aan dat je het geld niet hebt en pas je daar je levensstijl ook wel weer op aan terwijl tegelijkertijd je buffer ook voldoende stijgt.
En als de situatie veranderd stop je gewoon weer met maandelijks extra aflossen.
Je zegt "we" dus bent samen, vrijstelling voor vermogensbelasting is dan 40k dus ik snap het probleem niet om gewoon 40k achter de hand te houden. Aflossen of sparen maakt natuurlijk geen verschil in hoeverre je er aan went dat geld niet over te houden, in beide gevallen geef je het niet aan iets anders uit.

Natuurlijk is het prima om het met familie te regelen maar tenzij je een relatief hoge hypotheekrente hebt zou ik het niet zinvol vinden.

Ik betaal bijvoorbeeld netto 1,7% hypotheekrente (2,3% bruto) en heb 1,4% op mijn spaargeld. Een buffer van 30k extra kost mij dus €90,- per jaar. Dat zou mij de moeite van het afspreken met familie niet waard zijn dus ik los niets extra of zolang ik geen 40k heb. Als je netto rente 5% is wordt het natuurlijk een ander verhaal (iedere 10k kost je €360/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:45
assje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:25:
[...]

Ik betaal bijvoorbeeld netto 1,7% hypotheekrente (2,3% bruto) en heb 1,4% op mijn spaargeld.
Je moet wel even in ogenschouw nemen dat niet iedereen van de huidige rentestand profiteert. Ik heb bijvoorbeeld een bijna dubbel zo hoge rente, en die staat nog 8 jaar vast. ;)

In veel gevallen heeft het wel degelijk zin om af te lossen.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Thecola schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:28:
[...]

Je moet wel even in ogenschouw nemen dat niet iedereen van de huidige rentestand profiteert. Ik heb bijvoorbeeld een bijna dubbel zo hoge rente, en die staat nog 8 jaar vast. ;)

In veel gevallen heeft het wel degelijk zin om af te lossen.
Uiteraard hangt het van veel factoren af:
- hypotheekrente
- spaarrente (of ander rendement die je met dat vermogen kunt behalen)
- percentage HRA
- verhouding hoogte hypotheek / WOZ-waarde

Dan is het voor iedereen verschillend welke kosten acceptabel zijn om geld achter de hand te houden. Ik bedoel vooral te zeggen dat je goed moet kijken wat die hypotheek nou eigenlijk kost.

Ik heb het idee dat het volop gebeurt dat mensen bijvoorbeeld een auto op afbetaling kopen terwijl ze ook extra aflossingen doen op de hypotheek. Tenzij er iets geks aan de hand is ben je dan gewoon verkeerd bezig.

Voorbeeld:
Stel je hebt 5% rente op je hypotheek (lijkt veel) maar een LTV van 100% en aftrek tegen 51% dan is je netto rente 2,83%. Als je spaart tegen 1,4% levert extra aflossen je dus 1,43% op. Dat is de moeite maar nog niet heel bijzonder (iedere 10k buffer kost je €143 per jaar). Of dat voldoende is om extra af te lossen is voor iedereen verschillend en afhankelijk van de waarschijnlijkheid dat je dat geld beter kunt besteden in de nabije toekomst.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 15-06-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
klikte perongeluk het verkeerde forum aan maar schrok wel een beetje van wat ik hier dan zag. Ik bedoel als ik zie wat sommige mensen als buffer hebben die jonger dan mij zijn dan denk ik wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb op dit moment ongeveer 10k aan spaargelden samen met mijn vrouw, ik zou graag bijvoorbeeld wel eens willen kijken hoe ik dan mijn buffer zou kunnen vergroten.

Maar hoe komen sommigen hier aan 100K aan buffers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

Er zijn meer van dit soort topics en daarin komt vaak naar voren dat mensen erg zuinig zijn, handig zijn met investeringen/aandelen of (extreem geval) zoveel hebben gewerkt/verdiend in hun jonge jaren dat ze een huis hebben kunnen kopen zonder hypotheek en die nu verhuren of daar op een andere manier geld uit trekken.

Weet verder niet hoe oud je bent e.d. maar ik loop tegen de 40 aan (slik), heb een vrouw en kind en zit op
Members only:

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
* WernerL heeft ook nog lang niet zo'n grote buffer als de meeste mensen hier.
Streefdoel is op zijn minst 10k, zit nu op de helft.

Ben 2 jaar terug pas begonnen met werken, heb daarvoor een half jaar in China gezeten en heb mijn gehele studie zelf moeten betalen. Ook niet echt zuinig geleefd als student. :+ Ik had slechts 700 euro nadat ik ben gaan werken. :') Ben wel aan het zorgen dat ik met zo min mogelijk geld rond kan komen, valt nog veel te verbeteren in mijn uitgave patroon. Maar ik kan in ieder geval een paar 100 euro sparen per maand dus het gaat de goede kant op.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 08:49
WeeDzi schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:43:

Maar hoe komen sommigen hier aan 100K aan buffers? :)
100k níet uitgeven.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Hahah ja das wel de makkelijkste manier inderdaad. Maar goed ben 33 en heb 2 kinderen dus ja echt zwaar bezuinigen zit er dan niet meer bij. moest ook vrij vroeg het huis uit ivm studie.... dus ook redelijke schuld bij onze vrienden in gronigen wat ook niet helpt.

Maar zijn er nog mooie goeie tips om een goede spaarder te worden, behalve dan niet uit geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

WeeDzi schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:41:
[...]

Hahah ja das wel de makkelijkste manier inderdaad. Maar goed ben 33 en heb 2 kinderen dus ja echt zwaar bezuinigen zit er dan niet meer bij. moest ook vrij vroeg het huis uit ivm studie.... dus ook redelijke schuld bij onze vrienden in gronigen wat ook niet helpt.

Maar zijn er nog mooie goeie tips om een goede spaarder te worden, behalve dan niet uit geven :)
Er zijn simpelweg maar twee manieren om je vermogen te vergroten:
- minder uitgeven
- meer verdienen
:>

Dat zijn dan ook meteen de enige twee manieren om aan meer buffer/vermogen te werken. Kijken waar je kan besparen, en zo minder uitgeven, of onderhandelen bij je baas en meer gaan verdienen. Voor concretere tips moet je denk ik zelf iets concreter over je situatie worden. Bij ons is het bijvoorbeeld relatief klein wonen en geen auto hebben wat zorgt voor relatief lage lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Garyu schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:44:
[...]

Er zijn simpelweg maar twee manieren om je vermogen te vergroten:
- minder uitgeven
- meer verdienen
:>

Dat zijn dan ook meteen de enige twee manieren om aan meer buffer/vermogen te werken. Kijken waar je kan besparen, en zo minder uitgeven, of onderhandelen bij je baas en meer gaan verdienen. Voor concretere tips moet je denk ik zelf iets concreter over je situatie worden. Bij ons is het bijvoorbeeld relatief klein wonen en geen auto hebben wat zorgt voor relatief lage lasten.
ik was op zoek naar de gouden lifehack die mij een ton zou gaan bezorgen, maar die is er niet blijkbaar 8)7 Jammer :)

nee het zal bij mij wel aankomen op bezuinigen, ben begin vorige jaar begonnen in vaste dienst na 7 jaar als inlener te hebben gewerkt bij hetzelfde bedrijf. Dus begon toen ook pas een beetje meer te verdien om over te houden.
Daarnaast nog wat schulden die daardoor mooi afbetaald konden worden en nu dus eindelijk een buffer te beginnen. Maar door de afgelopen jaren hebben we dus niet echt discipline omtrent sparen. Hier zullen we denk ik aan moeten gaan werken. Denk dat ik op dit moment +- 200 euro makkelijk aan de kant kan zetten. Daarnaast spaar ik via de belasting op mn hypotheekrente die uitbetaald wordt per jaar ipv per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
assje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:25:
[...]

Je zegt "we" dus bent samen, vrijstelling voor vermogensbelasting is dan 40k dus ik snap het probleem niet om gewoon 40k achter de hand te houden.
De vermogens belasting grens is inderdaad een redelijke. Dat kan echter nogal verschillen: Ik ben alleenstaand, en woon in een klein appartementencomplex met een financieel gezonde VVE. Resultaat is dat mijn vrijstelling op 12k ofzo ligt.

Daar ga ik dan dus ook wel overheen (zo halverwege het jaar helemaal), maar dat maakt het toch een wat lastigere grens om aan te houden. En erboven scheelt het gewoon direct een 1.2%.
Niet heel subtiel, wel waar.

Niet je hypotheek maxen, niet een dure smaak hebben, niet 100 euro per week aan uitgaan uitgeven, etc. Uiteraard mag je dat prima doen, maar dan schiet die buffer niet op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 08:49
WeeDzi schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:51:

ik was op zoek naar de gouden lifehack die mij een ton zou gaan bezorgen, maar die is er niet blijkbaar 8)7 Jammer :)

nee het zal bij mij wel aankomen op bezuinigen, ben begin vorige jaar begonnen in vaste dienst na 7 jaar als inlener te hebben gewerkt bij hetzelfde bedrijf. Dus begon toen ook pas een beetje meer te verdien om over te houden.
Daarnaast nog wat schulden die daardoor mooi afbetaald konden worden en nu dus eindelijk een buffer te beginnen. Maar door de afgelopen jaren hebben we dus niet echt discipline omtrent sparen. Hier zullen we denk ik aan moeten gaan werken. Denk dat ik op dit moment +- 200 euro makkelijk aan de kant kan zetten. Daarnaast spaar ik via de belasting op mn hypotheekrente die uitbetaald wordt per jaar ipv per maand :)
Er is een heel topic voor, ben even kwijt hoe het heet. Dat zal zo wel iemand roepen.

Maar 13 keer die 200 per maand plus 3000 hypotheek terug (ik roep maar wat) en dat geld dan 15 jaar goed wegzetten en je hebt die ton. Kwestie van willen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
WernerL schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:36:
* WernerL heeft ook nog lang niet zo'n grote buffer als de meeste mensen hier.
Streefdoel is op zijn minst 10k, zit nu op de helft.

Ben 2 jaar terug pas begonnen met werken, heb daarvoor een half jaar in China gezeten en heb mijn gehele studie zelf moeten betalen. Ook niet echt zuinig geleefd als student. :+ Ik had slechts 700 euro nadat ik ben gaan werken. :') Ben wel aan het zorgen dat ik met zo min mogelijk geld rond kan komen, valt nog veel te verbeteren in mijn uitgave patroon. Maar ik kan in ieder geval een paar 100 euro sparen per maand dus het gaat de goede kant op.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
[b]kraaitje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:54
45 is erg jong, denk dat 50 realistischer is.

Als je ZZP'er bent kan je ook overwegen om vanuit een BV te werken, dan kan je daarin je geld laten zitten zonder dat je VRH hoeft te betalen. Ook kan je dan je eigen hypotheekverstrekker worden, maak je elke maand de rente over aan je BV en kan je het toch van de belasting aftrekken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
hoevenpe schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:47:
[...]

45 is erg jong, denk dat 50 realistischer is.
Dit is een kwestie van prioriteiten, gewenste levenskwaliteit, etc.
Iemand die met 1000 euro per maand toekomt, kan dat gemakkelijk voor zijn 45ste halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Krijg je eigenlijk nog korting in Groningen, als je de boel (studieschuld) in één keer aflost? Ik heb in het verleden dat weleens gelezen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:16:
[...]
Er is een heel topic voor, ben even kwijt hoe het heet. Dat zal zo wel iemand roepen.
Deze misschien: Financiële onafhankelijkheid - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jumpman schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:36:
Krijg je eigenlijk nog korting in Groningen, als je de boel (studieschuld) in één keer aflost? Ik heb in het verleden dat weleens gelezen.
Nee.
In het verleden waren er wel meer gunstige regelingen voor studenten. Die bestaan niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
WeeDzi schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:41:
[...]

Tips ?
Niet snel tevreden zijn (op financieel gebied). Niet binnen de lijntjes denken (en leven) en gewoon keihard ervoor gaan. Gewoon een materialistisch iemand zijn helpt ook :+

Overigens ben ik ook 33 en heb ik 2 kinderen en ben op m'n 20ste samen gaan wonen.
En ik had geen rooie euro destijds..

[ Voor 5% gewijzigd door Lasteraar op 15-06-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Lasteraar schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:29:
[...]

Tips ?
Niet snel tevreden zijn (op financieel gebied). Niet binnen de lijntjes denken (en leven) en gewoon keihard ervoor gaan. Gewoon een materialistisch iemand zijn helpt ook :+

Overigens ben ik ook 33 en heb ik 2 kinderen en ben op m'n 20ste samen gaan wonen.
En ik had geen rooie euro destijds..
hoe moet ik dat dan zien buiten de lijntjes denken? ben bang dat ik al te lang binnen de lijntjes heb geleefd (huisje boompje beestje) dat ik nu eigenlijk niet weet wat buiten de lijntjes zou moeten zijn.....

mijn foutje is denk ik geweest dat ik er wat makkelijk over dacht toen ik student was.....

niet dat ik klaag ofzo hoor heb het verder eigenlijk best goed maar wordt stiekem een beetje jaloers als ik dt soort bedragen voorbij zie komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Afgelopen maand onze hypotheek geregeld. Daarvoor was het wel nodig in de in 1,5 jaar opgebouwde 19.000 in te leveren bij Duo (studieschuld). Spaarde dus ongeveer 1k per maand. Maar nu is mijn buffer dus weer 0.

Ik zie het juist als een sport om heb weer zo snel mogelijk boven de 10k te krijgen :-D

Maar ja, met de oplevering van de nieuwbouw woning over 3/4de jaar zal dat wel niet zo snel meer gaan

Ga van huurappartement a 430euro naar koophuis van 650euro netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 21:52

Ethirty

Who...me?

Jumpman schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:36:
15 jaar rentevoordeel niet genoeg?
of hoe lang je er tegenwoordig over mag doen

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:58:
[...]

15 jaar rentevoordeel niet genoeg?
of hoe lang je er tegenwoordig over mag doen
Zo lang de rente lager is dan de inflatie kun je er beter 35 jaar over doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.wegwijs.nl/media/53744263/studieschuld-01_557x419.jpg

Hier gaan ze uit van 2 % rente, de werkelijke rente fluctueert per jaar tussen de 0,12 en 1,5 %.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 15-06-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Behalve als je net zoals ons ruim 35.000 meer hypotheek kon krijgen als je die 19.000 schuld niet had. En nu kunnen we dingen als keuken/badkamer in de hypotheek meenemen. Terwijl we anders net niet genoeg hypotheek konden krijgen voor het huis alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nog voordeliger was geweest om een goedkoper huis te kopen zodat je een lagere hypotheek + studieschuld had kunnen houden.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 15-06-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Laatst online: 13-01 11:34
Sport_Life schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:24:
[...]
Members only:
Salaris was meer dan prima. Echter is tegenwoordig de WW uitkering maximaal 1800 netto in de maand (ongeacht wat je verdiend hebt in het verleden...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
2900 netto is nog steeds aardig wat.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Iets te lang gewacht met posten, dus post had geen aansluiting met de discussie meer.

[ Voor 88% gewijzigd door Barrycade op 15-06-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Visto op 15-06-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

peterrrr schreef op maandag 15 juni 2015 @ 20:49:
Echter is tegenwoordig de WW uitkering maximaal 1800 netto in de maand (ongeacht wat je verdiend hebt in het verleden...).
Ik ben daar tegen verzekerd zodat het deel boven de 1800 netto wordt aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Members only:

Eigenlijk geen buffer (vergroot hem dit jaar naar € 5.000), reden:
nieuwbouwhuis, weinig onverwachte uitgaven.
Ik los nu ca € 15.000 per jaar af (90% hypotheek, 10 % DUO).
Eind dit jaar is mijn studieschuld totaal afgelost.
Rentevastperiode loopt nog tot dec 2018 (5.3 %)
Huis staat nu nog € 50.000 onder water (leve de crisis, dec 2008 kopen was precies het verkeerde moment :+), dus de enige mogelijkheid die ik heb is zo snel mogelijk aflossen zodat ik aan het einde van de rentevastperiode in ieder geval weer keuze heb qua bank.
Hypotheek = volledig aflossingsvrij (toen 6x jaarsalaris :p, nu 4x), dus mocht ik geld nodig hebben, los ik even een maand niet af.

[ Voor 5% gewijzigd door geenstijl op 18-06-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
Ik gooi hem er ook maar in.

Members only:

In 2014 heb ik het appartement gekocht en daar veel spaargeld in gestoken. Totale kosten waren toen ~ € 89.000,-. Hiervoor heb ik voor € 68.000,- een hypotheek moeten afsluiten. De verwachting is dat ik eind dit jaar ga samenwonen met de vriendin; eerst bij haar en als dat bevalt samen iets kopen. Bij verkoop verwacht ik dan ook een vrijval van wat cash. En nee, bij het afronden van de koop van mijn appartement was het nog niet serieus :+

Verder heb ik nu de luxe om te sparen maar ook veel geld uit te geven. Mijn vaste lasten, inclusief een potje voor boodschappen, zijn € 1.000,- lager dan het netto inkomen. Winstdelingsregeling en vakantiegeld nog niet meegenomen.

Al met al heb ik het gevoel er aardig voor te staan en, met het huidige werk en inkomsten/uitgaven patroon eventuele kinderen financieel ook te kunnen dragen. Mijn vriendin werkt ook met een vergelijkbaar salaris. Eens, of mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Hrolfr op 19-06-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Laat ik dan ook maar een bijdrage leveren nu ik het topic al een tijdje volg...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:50
Members only:

Dit is onze gezamelijke buffer. 7 jaar geleden woonde ik nog op kamers en stond ik bijna standaard -1000 aan het einde van de maand. We hebben zo'n 80K eigen geld in het huis gestoken. We kunnen iedere maand toch wel 2+k sparen. Behalve dat we ons droomhuis hebben gekocht zijn we zijn eigenlijk nooit naar ons salaris gaan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Voor de mensen met ING die een makkelijk overzicht willen van hun rekeningen/hypotheken/belegingen bij de ING: https://github.com/Oezie1/ING/blob/master/ing.pl

Als je naar een aantal maand/jaar genoeg data hebt kan je er leuke dingen mee doen en trends zien.
http://imgur.com/a/TJkEq

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Elm0wer schreef op maandag 15 juni 2015 @ 08:44:
[...]

Ik had ook allemaal spaargeld wat ik kon missen en ging in de penny stocks :')
Nu 13 jaar later zijn diezelfde pennystocks waar ik 12k instopte nog steeds penny stocks, maar dan nog maar 10% waard dan de aankoopwaarde. Ik had daar vast betere dingen van kunnen kopen...

Enige dat rendeert zijn mijn 1000 aandelen Beter Bed hihi :D

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsK92
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-05 13:13
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door NielsK92 op 19-06-2015 16:29 . Reden: /mo stond verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 19-06-2015 17:32 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 12:14

DwarV

Rekent aan het leven

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
Members only:

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 01-06 11:48
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Cubic X schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:12:
Members only:
...
Zo maak je de beredenering wel heel erg positief voor kopen vs huren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-06 07:36
590 bruto hypotheek versus 700 huur per maand is een makkelijke business case als voor kopen, mits je niet verwacht op korte termijn te willen verhuizen. Je moet altijd wel het onderhoud en de eigenaarslasten (OZB) mee berekenen bovenop de hypotheek, maar met bovenstaand bruto bedrag komt dat wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Members only:

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

5-o-clock-shade schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:05:
590 bruto hypotheek versus 700 huur per maand is een makkelijke business case als voor kopen, mits je niet verwacht op korte termijn te willen verhuizen. Je moet altijd wel het onderhoud en de eigenaarslasten (OZB) mee berekenen bovenop de hypotheek, maar met bovenstaand bruto bedrag komt dat wel uit.
Ligt aan wat de WOZ-waarde is. Als je 590 euro hypotheek hebt tegenover een WOZ van 200k. Dan krijg je netto maar een klein bedragje terug. Van je jaarlijkse HRA moet je namelijk ook de eigen woning forfait betalen.

Voor ons betekent dat dat bruto netto is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Members only:

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
MarcoC schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:51:
Apart topic. De gemiddelde buffer is hier ongeveer 10x van wat de mensen om mij heen hebben bij mensen met een vergelijkbare leeftijd en werkervaring (veelal WO-afgestudeerd met 0-3 jaar werkervaring). Ik vraag me oprecht af hoe de mensen daar aan komen.
Members only:
Da's enigzins logisch, in dit topic zitten veel mensen die 'hiermee' bezig zijn. Om verder antwoord te geven op jouw vraag, op je 28e ruim een ton schoon op de bank hebben staan is bijna enkel mogelijk met behulp van je ouders. Zeker in België komt dat vaker voor dan in Nederland gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

Och ja, als ik terugdenk aan de tijd dat ik nog bij m'n ouders woonde en al werk had, en wat ik toen per maand had kunnen sparen .. :X Maarja, je leeft maar 1 keer dus er toen lekker van genoten. Wel met ~20K spaargeld uit huis gegaan, maar had makkelijk het dubbele kunnen zijn ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Arfman schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:12:
Och ja, als ik terugdenk aan de tijd dat ik nog bij m'n ouders woonde en al werk had, en wat ik toen per maand had kunnen sparen .. :X Maarja, je leeft maar 1 keer dus er toen lekker van genoten. Wel met ~20K spaargeld uit huis gegaan, maar had makkelijk het dubbele kunnen zijn ...
Er is een verschil tussen 20k, laat staan 40k, en 100k...

Als je geen 100k hebt op je 28e doe je heus niks verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door BFmango op 22-06-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
BFmango schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:46:
[...]

Da's enigzins logisch, in dit topic zitten veel mensen die 'hiermee' bezig zijn. Om verder antwoord te geven op jouw vraag, op je 28e ruim een ton schoon op de bank hebben staan is bijna enkel mogelijk met behulp van je ouders. Zeker in België komt dat vaker voor dan in Nederland gebruikelijk is.
Apart. Het viel me op dat hier zo normaal over zulke grote hoeveelheden geld gedaan wordt, terwijl ik niemand ken die meer dan 20k op z'n 27e heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
MarcoC schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:29:
[...]
Apart. Het viel me op dat hier zo normaal over zulke grote hoeveelheden geld gedaan wordt, terwijl ik niemand ken die meer dan 20k op z'n 27e heeft.
Ik kan ook nog niet over deze bedragen beschikken maar als ik terug kijk op de afgelopen 10 jaar dan waren er zeker zaken die ik anders had kunnen doen waardoor ik wel wat meer had kunnen sparen....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 23:33

Sebastiaan

....

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
[...]
Mijn broer/zus en ik hadden elk veel meer dan 20k op ons 27ste. Ik denk dat dat komt door:
  • opvoeding: we zijn van nature zuinig. Ik vermoed dat elk van ons niet veel meer dan 1000 euro per maand uitgeeft.
  • geluk: we zijn redelijk intelligent en hadden mede daardoor goed betaalde banen: we verdienden elk tussen 2k en 3k netto/maand voor ons 27ste. Daarnaast kregen we elk ook 10k uit een erfenis.
De meeste die zuinig zijn en veel verdienen zullen grote bedragen bij elkaar gespaard hebben.
Geen idee of er veel zulke mensen rondlopen. Waarschijnlijk zullen jouw vrienden er niet open over praten of begeef je jouw in kringen die van nature veel uitgeven.

[ Voor 21% gewijzigd door koentje115 op 23-06-2015 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Opvoeding speelt een erg grote rol. Mijn ouders hebben mij geleerd altijd eerst te sparen en pas iets te kopen als je het bij elkaar hebt gespaard. Uitzondering is een huis en eventueel een studielening.
Daarnaast zorgen dat je (per maand, per jaar, etc) niet meer uitgeeft dan je inkomsten. Geen geld uitgeven aan onnodige prullen, maar duurzame dingen.
Zelf heb ik vanaf mijn 16e altijd bijbaantjes gehad en een groot gedeelte wat ik daarmee verdiende gespaard.
Tenslotte vind ik absolute bedragen niet zo interessant al je het over een buffer hebt, het is veel inzichtelijker om die uit te drukken in maanden of jaren. Dus zeg maar hoeveel maanden of jaren zou je de 'basis'-uitgaven kunnen blijven betalen, als je inkomen weg zou vallen. Met basisuitgaven bedoel ik hier je vaste lasten + een redelijk bedrag aan enige luxe (zoals een keer uit eten, avondje uit, af en toe op vakantie, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Henk007 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 00:09:
Dus zeg maar hoeveel maanden of jaren zou je de 'basis'-uitgaven kunnen blijven betalen, als je inkomen weg zou vallen.
Het FO topic gaat daar veel dieper op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 17:21

Pater

Terry Tate

Members only:

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Members only:
BFmango schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:03:
[...]

Er is een verschil tussen 20k, laat staan 40k, en 100k...

Als je geen 100k hebt op je 28e doe je heus niks verkeerd.
Al moet ik zeggen dat 100K op je 28ste ook niet verkeerd is :)

[ Voor 18% gewijzigd door Theo op 23-06-2015 10:14 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik zou het wel weten als ik een vergelijkbare buffer zou hebben.

Zeker nu de markt goed is voor de koop van een huis.
Vriendin is nu druk bezig met solliciteren en hopelijk vind ze op korte termijn een baan. Dan kunnen we samen ook veel harder sparen. Doel is ook wel om samen binnen nu en een jaar iets te kunnen kopen wat aansluit bij de wensen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]
Ik heb meerdere vrienden die nog geen 27 zijn en >50k hebben. Zonder uitzondering komt dit omdat ze nog bij hun ouders wonen (dat scheelt echt heel veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 19:50
Members only:

Grote buffer geeft gemoedsrust. Verder sparen we niet systematisch, we romen af wat er boven de 10k op de zichtrekening komt. Grootste kosten zijn de lening voor het huis en kinderopvang. We hebben geen eigen wagen, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 23:30
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door eth0stack op 23-06-2015 23:17 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 47 Laatste