kmf schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:55:
[...]
Ik weet niet waar dat bedrag op gebaseerd is... Een vervangend auto hoeft niet duur te zijn, voor een nieuwe keuken ga je sparen. Een kapotte wasmachine kan ook wel gerepareerd worden, anders even langs de kringloop.
Zeer afhankelijk van de levensstijl dus.
Op een modaal gezin met een modaal huis, een modale auto en een modaal inkomen. Maar er staat toch ook 0k-40k?, beter was geweest 5k-40k maar vul voorin wat voor jezelf past.
Bij mij werd toevallig vorige week de wasmachine slecht, ik ga dan dus niet langs de kringloop. Online wasmachine besteld en direct ook maar een (warmtepomp)droger omdat we die ook al een tijdje op de verlanglijst hadden. Toch fijn als voor zulke zaken gewoon zonder hoofdpijn geld beschikbaar is.
Verder werkt mijn vriendin in de zorg, stel dat ze ooit zonder werk komt zou ik graag willen dat het gewoon mogelijk is om een full-time opleiding van 2 jaar te gaan doen (mocht ze dat willen). Het hoeft allemaal niet maar het is gewoon een prettig gevoel als het kan.
Een nog eenvoudigere stelregel is wat mij betreft dat iedereen ongeacht inkomen 10% van het netto loon zou moeten kunnen sparen. Met sparen bedoel ik dan niet voor een verbouwing, auto of wat dan ook maar echt overhouden. Als de gewenste buffer bereikt is (minimaal 6x maandelijkse uitgaven oid) zou je er voor kunnen gaan kiezen om het restant geld uit te gaan geven (tenzij je het FO topic leest).
Als je er niet continue in slaagt 10% over te houden wil het dus zeggen dat een inkomensdaling van 10% een probleem zou zijn, dat vind ik nogal een risico. Voor een gezin dat kinderen overweegt kunnen de verschillen flink groter zijn dan dat.
In mijn omgeving zie ik heel erg dat mensen echt leven met de dag. Stellen die beide full-time werken komen iedere maand net rond en als er eens een tegenslag is is het al huilen. Op hetzelfde moment overwegen ze wel kinderen. Als je nu al geen 10/20% over kunt houden waarom zou je het dan straks wel kunnen? Als het wel kan, waarom doe je het dan niet? Rekening houden met toekomstige salarisstijgingen is leuk maar denk daar a.u.b. alleen over na als je ook rekening houdt met een situatie waarin het daalt.
Mijn persoonlijke doel is dat per 10 jaar
mijnonze net worth met ca. €100k toeneemt. Ik ben op mijn 25e begonnen dus op mijn 55e zou dat €300k zijn, ofwel een afbetaald huis van €200k+ €100k (nog geen rekening houdend met inflatie). Een "buffer" groter dan de vrijstelling VRH zie ik bij
mij ons pas gebeuren als het huis afbetaald is, mijn buffer is dus €5k-€40k.
[
Voor 66% gewijzigd door
assje op 13-07-2016 14:10
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]