Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Typhone schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 15:37:
Dat is in mijn ogen nu het toppunt van domheid. Of jij hebt een heel extreem laag jaarsalaris waarbij een 'behoorlijke buffer' rond de 20k zingt. In elk ander geval zou je beter 30% in je hypotheek kunnen stoppen. Wordt de buffer NOG sneller weer aangevuld.
Sorry, maar je verwart 'het goedkoopste' met 'het beste'. Natuurlijk is het wat goedkoper om een hypotheek af te lossen dan om dat geld op een spaarrekening te laten staan en meer hypotheekrente te betalen.

Maar er zijn legio redenen om dat geld liquide te houden in plaats van vast te leggen in je huis. De flexibiliteit die je daarmee houdt kost inderdaad wat geld, maar is zeker niet automatisch dom, laat staan 'het toppunt van domheid'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:58

Gast1981

room with a moose!

Inderdaad, en bovendien, het hoeft niet 'of of' te zijn, maar kan ook prima 'en en'.
Als de buffer groot genoeg is kan je èn deels aflossen èn een voldoende buffer overhouden èn de wederhelft eens uitleggen hoe e.e.a. in elkaar steekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:14

Typhone

Who Dares Wins

eamelink schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:45:
[...]

Sorry, maar je verwart 'het goedkoopste' met 'het beste'. Natuurlijk is het wat goedkoper om een hypotheek af te lossen dan om dat geld op een spaarrekening te laten staan en meer hypotheekrente te betalen.

Maar er zijn legio redenen om dat geld liquide te houden in plaats van vast te leggen in je huis. De flexibiliteit die je daarmee houdt kost inderdaad wat geld, maar is zeker niet automatisch dom, laat staan 'het toppunt van domheid'.
In de situatie waar ik op reageerde, met een groot vermogen beschikbaar wat niet gebruikt wordt voor beleggingen is het aflossen op de hypotheek altijd de beste oplossing :). Zoals aangegeven was het vermogen ' nog geen 150k' maar wel erg fors. Dan ga ik uit van 75.000-120.000 in mijn schatting. In dat geval geld achter de hand willen houden voor ??? en NIET aflossen op de hypotheek is onverstandig. Wellicht wat gechargeerd geformuleerd door mij maar bij dergelijke bedragen heb je die liquide middelen never nodig.

Daarbij slinger je elke maand een deel aan rente 'gratis' en voor niks naar de bank terwijl een aflossing indirect betekent dat je netto een 'x-bedrag' aan rente NIET hoeft te betalen, ietsjes minder HRA maar daar moet je in dit soort gevallen niet naar kijken. Enkel en alleen een aankoop die op investeren gericht is is verstandiger in zo'n geval. 1/3 van 120.000 is 40k. Hoeveel jaar moet je daarvoor aflossen (netto aflossing, dus niet de rente!)? Zonde om dat niet direct te doen. Met 80K liquide middelen zit je nog steeds veilig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Typhone schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 08:16:
[...]

In de situatie waar ik op reageerde, met een groot vermogen beschikbaar wat niet gebruikt wordt voor beleggingen is het aflossen op de hypotheek altijd de beste oplossing :). Zoals aangegeven was het vermogen ' nog geen 150k' maar wel erg fors. Dan ga ik uit van 75.000-120.000 in mijn schatting. In dat geval geld achter de hand willen houden voor ??? en NIET aflossen op de hypotheek is onverstandig. Wellicht wat gechargeerd geformuleerd door mij maar bij dergelijke bedragen heb je die liquide middelen never nodig.
Zodra mensen dat soort bedragen op de bank hebben, zijn ze vaak ook een andere levensstijl gewend.

Die kopen bijvoorbeeld een auto van 30k. Of willen een nieuwe keuken van 20k. Of de tuin verbouwen voor 10k.

Dan is zo'n bedrag apart houden ineens niet meer zo gek.

Dat betekent niet dat ze dit geld ook echt gaan uitgeven, maar het is voor hun "minder waard" zeg maar. Het lijkt niet zoveel. Je went er ook aan dat je het hebt.

Aflossen is misschien rendabel, maar zorgt er ook voor dat dit geld vast zit in de woning. Je hebt het niet meer paraat voor andere dingen en je krijgt er nooit meer HRA over.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 30-07-2016 09:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Na m'n emigratie een beetje gespaard. Momenteel zo'n 2000 NZD reserve na een half jaar.
Gaat waarschijnlijk naar de NL overheid, maar toch, reserve opbouwen gaat vrij makkelijk hier :)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:28:
[...]
Zodra mensen dat soort bedragen op de bank hebben, zijn ze vaak ook een andere levensstijl gewend.

Die kopen bijvoorbeeld een auto van 30k. Of willen een nieuwe keuken van 20k. Of de tuin verbouwen voor 10k.

Dat betekent niet dat ze dit geld ook echt gaan uitgeven, maar het is voor hun "minder waard" zeg maar. Het lijkt niet zoveel. Je went er ook aan dat je het hebt.

Aflossen is misschien rendabel, maar zorgt er ook voor dat dit geld vast zit in de woning. Je hebt het niet meer paraat voor andere dingen en je krijgt er nooit meer HRA over.
Die levensstijl hoeft niet per se op het spaargeld afgestemd te zijn. Misschien wel juist niet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tehh schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:16:
[...]

Die levensstijl hoeft niet per se op het spaargeld afgestemd te zijn. Misschien wel juist niet.
Dan nog is het dus zo dat mensen er aan wennen om over dat geld te kunnen beschikken. En dat ze het een benauwend idee vinden om het vast te zetten in een huis waar ze het niet makkelijk meer uit krijgen.

PS:
Als je altijd zuinig doet, krijg je vanzelf ook zwakke momenten. Althans, ik wel. Dus ik kan maandenlang op van alles beknibbelen en dan ineens wel een laptop van 1000 euro kopen.

En dat zie ik bij meer mensen.

Wel geven spaarzame mensen vaak weinig om status. Ik heb gewoon een Acer laptop en een Nexus telefoon. Terwijl ik ook mensen ken die hun laatste centjes aan dure MacBook's en iPhones uitgeven. Of per se een dikke auto willen rijden (ik rij nog steeds in een Twingo).

Maar goed, sinds we een baby hebben gaat sparen niet meer zo goed :D Ik ben al wel alles in kaart aan het brengen om dat weer op gang te krijgen.

Helaas moet er ook nog relatief veel aan ons huis gebeuren, dus rijk ga ik voorlopig niet worden.

Ik heb altijd tussen de 12k en 20k op mijn spaarrekening btw. Het liefst heb ik natuurlijk 20k, maar dat lukt niet altijd zonder serieuze concessies. Voordat we dit huis kochten had ik 30k. Dat mis ik wel. Het gaf een bepaalde rust.

Onder de 12k is een no go voor mij. Dan ga ik droog brood eten :)

Maar ik ken dus ook mensen die dit gevoel bij 100k hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door Lethalis op 30-07-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:14

Typhone

Who Dares Wins

@ Lethalis,

Je maakt wel een denkfout hè. Namelijk het stellen dat iets van 1000 euro per definitie duur is en daarom een 'zwak moment' is. Als jij drie goedwerkende laptops hebt is een laptop van 1000 euro een dure aankoop en wellicht een zwak moment. Heb jij echter een nieuwe laptop nodig die aan bepaalde eisen moet voldoen dan kun je een laptop van 500 euro kopen (die na een half jaar niet meer voldoet) of een laptop van 1000 euro waarmee je 3 jaar uit de voeten kunt.

Rest ben ik het wel met je eens. Om me heen zie ik ook veel mensen vage keuzes maken. Geen geld hebben, 2 auto's op afbetaling kopen en dan ook maar een scooter erbij kopen. Precies het tegenovergestelde van onze situatie. Enige lening die we hebben lopen is een hypotheek. Drie privé auto's en enkel Apple spul hier in huis. Niet vanwege status maar vanwege de gebruiksvriendelijkheid in de situatie hoe die bij mij is. Zelfs in dat geval sparen we nog elke maand een bom geld.

Rare of vreemde uitgaven doen we in elk geval niet. Vermogen (nu net na de aankoop van een auto) zit nu nog steeds op de 110k met zijn twee'en. En dat is alleen wat op de bank staat. Extra aflossen op de hypotheek kan dit jaar helaas al niet meer.

De andere kant van de medaille ken ik helaas ook, hoeveel studenten in mijn tijd geen lening (!) afsloten om een prutslaptop te kopen. Niet normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 21:48
Lethalis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:32:
[...]

Als je altijd zuinig doet, krijg je vanzelf ook zwakke momenten. Althans, ik wel. Dus ik kan maandenlang op van alles beknibbelen en dan ineens wel een laptop van 1000 euro kopen.
Is dat een zwak moment? Juist omdat ik van nature zeer zuinig ben, heb ik de ruimte voor dat soort uitgaven. Heerlijk gevoel hoor, ik hoef nooit te rekenen of het wel uit kan. Meestal heb ik geen behoefte aan meer meer meer, maar als ik iets moois wil hebben dan koop ik het, en geniet er zorgeloos van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Een zwak moment vind ik als ik iets koop dat ik niet echt nodig heb.

Het is een prima laptop, maar ik gebruik hem alleen af en toe eens. Wel ben ik zo slim om hem dan gewoon te houden, zodat ik later niet alsnog weer een laptop wil :)

Ik ken ook mensen die zuinig willen zijn, en dan elke keer hun spullen weer verkopen omdat ze die niet vaak gebruiken. Om ze dan vervolgens weer te kopen een tijdje later.

Dus ik heb idd wel zoiets van "ik koop 1 goede laptop, dan heb ik die en klaar" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
[...]
Wel geven spaarzame mensen vaak weinig om status.
Dat is een erg belangrijk factor om succesvol te zijn richting financiële onafhankelijkheid.
Je zo weinig mogelijk aantrekken van groepsdruk, peer pressure, merkkleding, mode, 'wat zouden de buren daarvan vinden" hypes, consumentisme, etc.
Uiteraard zonder daarbij anderen te benadelen en het hangt af van je sociale context. Mensen die mij beoordelen op bovenstaande factoren moeten op andere punten veel moeite doen om vrienden van mij te worden/blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:58

Gast1981

room with a moose!

Tehh schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:16:
[...]
In mijn/ons geval in elk geval niet nee. We hebben juist een ruime buffer op kunnen bouwen door geen grote en/of onnodige uitgaven te doen. Spaarzaam waar het kan, zeg maar.
En er werd hier aangehaald dat die mensen dan makkelijk(er) een auto of keuken a 20/30k aanschaffen. Dat lijkt me alsnog voor de meerderheid een fikse uitgave die niet over 1 nacht ijs gaat en je meestal ziet aankomen en financieel gaat inplannen, toch? Met een ruime buffer zal de beslissing misschien wel wat sneller/makkelijker gemaakt worden ;)
[...]
Dan nog is het dus zo dat mensen er aan wennen om over dat geld te kunnen beschikken. En dat ze het een benauwend idee vinden om het vast te zetten in een huis waar ze het niet makkelijk meer uit krijgen.

PS:
Je went er volgens mij wel aan ja. Vind het persoonlijk vooral een prettig idee dat ik kan aanschaffen wat nodig is op het moment dat er een directe noodzaak is, of bijvoorbeeld een jaar zonder werk eenvoudig kan uitzingen.
Maar die zwakke momenten, die gelden niet alleen voor zuinige mensen volgens mij. En voor mezelf zie ik bepaalde uitgaven die niet spaarzaam zijn ook niet direct als een zwak moment, maar meer als een soort traktatie. Als ik tijden lang centen opzij heb gezet, dan mag ik van mezelf ook af en toe wel een "leuke" uitgave doen. Het sparen zelf moet geen doel op zich zijn waarbij ik mezelf van alles ga ontzeggen, zeker als de buffer gewoon dik voldoende is/blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gast1981 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:21:
[...]

In mijn/ons geval in elk geval niet nee. We hebben juist een ruime buffer op kunnen bouwen door geen grote en/of onnodige uitgaven te doen. Spaarzaam waar het kan, zeg maar.
En er werd hier aangehaald dat die mensen dan makkelijk(er) een auto of keuken a 20/30k aanschaffen. Dat lijkt me alsnog voor de meerderheid een fikse uitgave die niet over 1 nacht ijs gaat en je meestal ziet aankomen en financieel gaat inplannen, toch? Met een ruime buffer zal de beslissing misschien wel wat sneller/makkelijker gemaakt worden ;)

[...]

Je went er volgens mij wel aan ja. Vind het persoonlijk vooral een prettig idee dat ik kan aanschaffen wat nodig is op het moment dat er een directe noodzaak is, of bijvoorbeeld een jaar zonder werk eenvoudig kan uitzingen.
Maar die zwakke momenten, die gelden niet alleen voor zuinige mensen volgens mij. En voor mezelf zie ik bepaalde uitgaven die niet spaarzaam zijn ook niet direct als een zwak moment, maar meer als een soort traktatie. Als ik tijden lang centen opzij heb gezet, dan mag ik van mezelf ook af en toe wel een "leuke" uitgave doen. Het sparen zelf moet geen doel op zich zijn waarbij ik mezelf van alles ga ontzeggen, zeker als de buffer gewoon dik voldoende is/blijft :)
Ja, dat is ook wat ikzelf belangerijk vind. Een jaar zonder werk, en gewoon kopen wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt. Dat was mijn spaardoel iig toen ik pas begon te werken.
Zuinigheid is een tweede natuur voor mij, dus sparen is niet direct een probleem :-P. Kwestie van in je achterhoofd te houden: geld kan je maar een keer uitgeven.
Je hebt inderdaad mensen, die hun levensstijl wel erg gemakkelijk aanpassen aan extra geld.
Zelf heb ik ergens tussen de 50k en de 100k in cash/aandelen, en neen, ik heb niet direct grote plannen ermee (behalve bouwmateriaal voor mijn huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:28:
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Hoe meer geld je hebt hoe minder het waard wordt. Ons normale leefpatroon is 1500-2000 netto per maand, maar ik trek makkelijk 5-10k uit voor een mooie unieke vakantie. Gelukkig is dat max 15% van wat we sparen op jaarbasis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jimh307 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:01:
[...]

Members only:
Nofi maar praat natuurlijk wel enorm makkelijk vanuit z'n positie. Verder dingen als geld is leuk maar ook niet alles waaraan je de conclusie indirect verbind dat je t maar uit geeft. Wat probeer je te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:43:
Members only:
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe veel EV er in die eigen zaak zit. Alles boven de 20k prive kost VRH terwijl dit in je onderneming (zowel bv als EZ) niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 13:39

Jumpiefox

Hoi ?

Nog steeds 10k die niet aangeraakt wordt tenzij het echt moet. Mijn vrouw werkt inmiddels ook en we zouden 2k per maand makkelijk kunnen sparen maar we sparen eigenlijk alleen als we een "doel" hebben. Voor de rest geven we eigenlijk alles uit. Zijn wel aan het nadenken over een stuk grond + huisje laten bouwen in Maroc, dus waarschijnlijk daar binnenkort voor sparen. Maar dat zie ik anders dan de buffer. wil gewoon ten alle tijden een buffer hebben van 10k.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsTeGe
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:09
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door EsTeGe op 03-08-2016 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
Jumpiefox schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:06:
Nog steeds 10k die niet aangeraakt wordt tenzij het echt moet. Mijn vrouw werkt inmiddels ook en we zouden 2k per maand makkelijk kunnen sparen maar we sparen eigenlijk alleen als we een "doel" hebben. Voor de rest geven we eigenlijk alles uit.
Als je €2k kan sparen maar je houdt hem niet over kan je hem dus niet sparen. Ik houd ook iedere maand fors geld over nadat alle standaard posten betaald zijn, echter dan komen alle uitjes, variabele uitgaven en onvoorziene zaken nog, het zou te makkelijk zijn om te zeggen dat ik dat "zou kunnen sparen".

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Members only:

Vorig jaar de woning gekocht, hypotheek ruim 200.000 euro. We konden meer en groter, maar ergens moet je tevreden zijn, zeker wanneer je naar financiële onafhankelijkheid toe wil. En op een gegeven moment is iets groot genoeg om fijn in te leven.

Woonlasten vallen door lage rente enigszins mee. Zit er wel over te denken om extra af te lossen, wil daarvoor eigenlijk wel comfortabel aan de grens van 30k buffer zitten (incl aandelen). Alleen het maandelijkse/jaarlijkse voordeel van een 5.000 a 10.000 euro extra aflossen is vrij minimaal, wanneer ik het echter maal twintig doe (gehoopte looptijd van mijn hypotheek) is het toch een aardig besparing.

Keuzes, waar ik nog niet helemaal uit ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
Geld in stenen stoppen is op termijn goedkoper omdat je geen rente meer hoeft te betalen. Maar zodra dat geld in die stenen zit kan het er eigenlijk niet meer uit of is het onrendabel om het eruit te halen.

Ben daar zelf achter gekomen, in 2008 huis gekocht net voor de crisis. in 2011 een deel afgelost. Vervolgens in 2015 geprobeerd een vergelijkbaar bedrag bij te lenen voor een verbouwing. Dit was wel mogelijk maar ik moest naar mijn mening teveel extra kosten maken om het te kunnen doen. Dus uiteindelijk is dit niet door gegaan.

In mijn huidige situatie ben ik wel weer met aflossen bezig. Maar ben voornemens om over 5 tot 10 jaar weer een groter huis te kopen. Alles wat ik heb afgelost en aan overwaarde heb gecreerd in mijn huidige woning kan ik meenemen naar mijn volgende. En bied mij ook ruimte om dan iets groters te kopen dan waarvoor ik hypotheek kan krijgen.

Ik probeer doorgaans een buffer van rond de 20k aan te houden. In mijn situatie ruim voldoende. Heb op dit moment een groter bedrag gespaard maar ben ook grondig aan het verbouwen, ik zie dat geld dus niet als buffergeld maar als spaargeld voor een specifiek doel.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
THIJZEL schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:11:
[...]

Hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe veel EV er in die eigen zaak zit. Alles boven de 20k prive kost VRH terwijl dit in je onderneming (zowel bv als EZ) niet zo is.
Ja, ik heb zeker enig EV in mijn eigen zaak zitten. Ik ben gedekt tegen hoge kosten zoals VRH en ik heb een partner die heel goed is op financieel gebied.
Sommige zeggen van "je hebt makkelijk praten". Dat klopt ook wel, maar ik ben hier om ervaringen te delen en zeker niet om te pochen. Dat is nergens voor nodig om dit te doen en als ik die indruk heb gewekt dan mijn excuses hiervoor. Zelf stel ik gezondheid voorop op geld en als mijn auto het gaat begeven kan ik deze bekostigen uit de zaak. Ik heb een geheel nieuwe auto, maar zoals ik hier eerder postte rijd ik hem ook helemaal af. Een auto heb ik voor minstens 10 jaar. Geld of geen geld, ook ik moet hard werken voor mijn belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
EsTeGe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:44:
Members only:
Holy sh. 25 jaar, een koophuis en 50k buffer. Chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Zal denk ik wel niet de gemiddelde tweaker zijn. Daarom ook geen exacte bedragen, want dan vrees ik ongeloofwaardig over te komen.

De cash hou ik voornamelijk aan omdat omwille van mijn beleggingsportefeuille, ik heb nogal wat financiële verplichtingen. Werk namelijk vaak met opties. Verder zijn er nog enkele grotere uitgaven in het verschiet.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Vayne schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Zou goed kunnen toch, als je na de universiteit op je 21ste klaar bent dan heb je nog 4 jaar om 1000 euro per maand te sparen. Als je dus tuis woont heb je na 4 jaar al een deel van je buffer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
bvbal79 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:52:
[...]

Zou goed kunnen toch, als je na de universiteit op je 21ste klaar bent dan heb je nog 4 jaar om 1000 euro per maand te sparen. Als je dus tuis woont heb je na 4 jaar al een deel van je buffer :)
Of weekend baantje voor je 18de... cadeau van ouders etc... veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:49
bvbal79 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:52:
[...]

Maar meestal zal zo'n buffer juist aangesproken worden bij de aanschaf van een woning. Mij lijkt bij de aanschaf 50k achter de hand houden wel erg veel. Ik zou niet meer lenen dan nodig en 10k achterhouden, maar wie ben ik :+

Na de aanschaf je buffer weer naar de 50k krijgen is erg goed, dat is natuurlijk niet uitgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
Tonkey schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:32:
[...]
Ik zou niet meer lenen dan nodig en 10k achterhouden, maar wie ben ik :+
Er staat toch nergens dat hij geleend heeft voor dat huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:57

Jiffy

God, you're ugly!

Het Fantoom schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:50:
[...]

Er staat toch nergens dat hij geleend heeft voor dat huis?
Linksom of rechtsom: 25 jaar, een jaar of twee klaar met opleiding, geen partner, een koophuis (wel of niet geheel of gedeeltelijk gefinancierd) en een buffer van 50k. Daar zijn er niet veel van. Da's meer dan netjes. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:27
Galactic schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:46:
Zal denk ik wel niet de gemiddelde tweaker zijn. Daarom ook geen exacte bedragen, want dan vrees ik ongeloofwaardig over te komen.

De cash hou ik voornamelijk aan omdat omwille van mijn beleggingsportefeuille, ik heb nogal wat financiële verplichtingen. Werk namelijk vaak met opties. Verder zijn er nog enkele grotere uitgaven in het verschiet.

Members only:
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

GeeMoney schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:36:
[...]

Members only:
Members only:

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Members only:
vind ik best opvallend om dat bedrag in aandelen belegd te hebben en geen dividend hieruit te ontvangen... is dat niet een erg eenzijdige en mogelijke risicovolle beleggings-strategie?
Ik dacht dat dividend juist ook op de lange termijn vaak wijst op grotere roi en lager risico.

edit:
wat betreft gebruik van MO-tags, ik laat oorspronkelijke quotes erin staan en zal geen specifieke informatie uit de beschutte content 'open' plaatsen, maar ik vind het onzin om mijn hele post over abstracte zaken als diens afwegingen/strategie hier in MO-tags weg te moeten zetten als je reageert op iemand; als iemand zo paranoide is, moet hij die post sowieso al niet plaatsen

[ Voor 26% gewijzigd door RM-rf op 05-08-2016 11:14 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:27
Trackerfire schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:46:
[...]

Wat ik me kan indenken... opties zijn zéér risicovol, maar mits je er goed mee om kan gaan kun je er zéér veel geld mee verdienen. Wellicht dat dat ook een stukje van het vermogen verklaard. Hoor inderdaad graag wat meer O-)
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

GeeMoney schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:51:
[...]

Members only:
Members only:

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:12
Members only:

Op dit moment mogen we niet klagen. We hebben genoeg vet op de botten om een paar tegenvallers te kunnen ondervangen en zo rond de 60% LTV op ons huis. Qua sparen zetten we maandelijks wat geld opzij, en zitten we in de luxe-positie dat ook wat grotere uitgaven van de lopende rekeningen betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsTeGe
Vayne schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Heb héél flink gespaard. Al het geld van verjaardagen, nieuwjaar, vakantiejobs... nooit iets mee gekocht. Altijd direct op de spaarrekening. Heb ook het geluk dat ik nog thuis woon (ben het huis aan het renoveren) en niets hoef af te staan aan m'n ouders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
EsTeGe schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

Heb héél flink gespaard. Al het geld van verjaardagen, nieuwjaar, vakantiejobs... nooit iets mee gekocht. Altijd direct op de spaarrekening. Heb ook het geluk dat ik nog thuis woon (ben het huis aan het renoveren) en niets hoef af te staan aan m'n ouders.
Vergeet niet te leven he ;) misschien verongeluk je morgen wel met je 50K op je spaarrekening....

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
[...]

Members only:
Het lijkt mij zeeeer sterk dat EFTs anders dan index ETFs zijn, dus dat "zeer risicovol" lijkt mij niet van toepassing. Zie: Wikipedia: Exchange-traded fund & Wikipedia: Trinity study
RM-rf schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:49:
[...]

vind ik best opvallend om dat bedrag in aandelen belegd te hebben en geen dividend hieruit te ontvangen... is dat niet een erg eenzijdige en mogelijke risicovolle beleggings-strategie?
Ik dacht dat dividend juist ook op de lange termijn vaak wijst op grotere roi en lager risico.
Divident heeft zeker niet per definitie een grote ROI en lager risico. Zeker niet wanneer zaken als divident lek ed meegenomen worden. Zie in het belegings-topic voor een aardige discussie hierover. Divent dat een bedrijf uitkeert is uiteraard gelinkt aan de presentates van het bedrijf, net zoals de aandelenkoers. Ja, er zijn lijstje met bedrijven die al 50 jaar divident uitkeren, survival bias is het keyword hier.
Tinusvolkel schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:29:
[...]

Vergeet niet te leven he ;) misschien verongeluk je morgen wel met je 50K op je spaarrekening....
Want leven is per definitie geld uitgeven, hoe meer je uitgeeft hoe gelukkiger je wordt :X
Ik snap natuurlijk prima wat je bedoelt, maar de vanzelfsprekendheid waarmee het ene stellig aan het andere wordt gekoppeld stoort mij soms.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EsTeGe
Tinusvolkel schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:29:
[...]

Ik kan perfect gelukkig leven zonder veel geld uit te geven. Ik geniet van de kleine dingen. Die 50k komt nu heel goed van pas bij m'n renovatie en voor meubels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
[...]

Members only:
Ik zou iets hoger dan 200k denken :+ deel hiervan is behaald met beleggen, deel met sparen, deel met werk verricht buiten mijn functie.
RM-rf schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:49:
[...]

edit:
wat betreft gebruik van MO-tags, ik laat oorspronkelijke quotes erin staan en zal geen specifieke informatie uit de beschutte content 'open' plaatsen, maar ik vind het onzin om mijn hele post over abstracte zaken als diens afwegingen/strategie hier in MO-tags weg te moeten zetten als je reageert op iemand; als iemand zo paranoide is, moet hij die post sowieso al niet plaatsen
Geen dividend is een bewuste strategie (omdat je in België hier belastingen op betaald). Mijn strategie is meerwaarde behalen (volledig onbelast in België).
GeeMoney schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:36:
[...]

Members only:
De buffer is de cash/spaarrekening. De beleggingen is geen buffer, want ik kan het niet zomaar liquideren (maar ik zie het hier door meedere personen ook aangegeven). Portefeuille is gemiddeld 70% opties en 30% EFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:03
Galactic schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:01:
[...]

Ik zou iets hoger dan 200k denken :+ deel hiervan is behaald met beleggen, deel met sparen, deel met werk verricht buiten mijn functie.
Drugs dealen levert wel wat op ja :)

Want als je een huis hebt waarvan zeker 200k is betaald en je 100k spaarrekening hebt zou je op je 31e dus al 15 jaar lang 20.000 per jaar moeten over houden. Dat komt neer op een spaarbedrag van 1700 per maand. Lastig om dat maandelijks te sparen met een helpdesk baan, behalve als je tot je 30e thuis hebt gewoond en je ouders alles voor je betaalde thuis. Dsn is het makkelijk mogelijk! Vooral omdat je ook nog een partner hebt, dus dsn zou het bedrag gehalveerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Je maakt een fout in de redenering. Je vergeet (onder andere) renten en diverse beleggingswinsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Galactic schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:45:
Je maakt een fout in de redenering. Je vergeet (onder andere) renten en diverse beleggingswinsten.
Rente zijn redelijk zinloos, want daar verdien je pas serieus iets mee als je al geld hebt :). Winst van beleggen is uiteraard mogelijk. Had je een jaar geleden bijv. al je geld in bitcoins gestopt dan had je je geld ook kunnen verdubbelen, etc. Maar ook hiervoor geldt de noodzaak van een startkapitaal. Zoals ik al eerder zei; met weinig kosten in de eerste werkjaren van je leven is het mogelijk het geld op te bouwen, daarbij is hulp van ouders wel noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
tweakerdennis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:14:
[...]

Rente zijn redelijk zinloos, want daar verdien je pas serieus iets mee als je al geld hebt :). Winst van beleggen is uiteraard mogelijk. Had je een jaar geleden bijv. al je geld in bitcoins gestopt dan had je je geld ook kunnen verdubbelen, etc. Maar ook hiervoor geldt de noodzaak van een startkapitaal. Zoals ik al eerder zei; met weinig kosten in de eerste werkjaren van je leven is het mogelijk het geld op te bouwen, daarbij is hulp van ouders wel noodzakelijk
Als je 10 jaar lang 5% rente krijgt op 50.000 euro is dat al 31.444 euro, dat is niet te verwaarlozen (en was vroeger 2000-2007 zeker een haalbare rente). Er zijn mensen die beweren dat samengestelde interest het 8ste wereldwonder is ;) Om dan maar te zwijgen over beleggingswinsten, zoals je weet is 2010-2015 zeer goed geweest, zelfs een aap kon toen veel geld verdienen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:53
Members only:

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:59

Bob Popcorn

Plop!

Members only:
Lol, waarom ga je geen "serieus" werk doen als je zo goed bent met aandelen. :F

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:37
Members only:

Vorig jaar huis gekocht en zoveel mogelijk van de verbouwing buiten de hypotheek om bekostigd. Tevens hield de auto er mee op dus dat heeft ook redelijk veel gekost (nieuwe auto moeten kopen).

Zitten nu bij 3 banken maar straks gaat alles naar de abn omdat we daar ook de hypotheek hebben lopen. Dan weer kijken hoe we de buffer gaan verhogen. willen rond de 20/30k buffer opbouwen en alles daarboven aflossen op de hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehouben
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04-2023
Jan-man schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:07:

Zitten nu bij 3 banken maar straks gaat alles naar de abn omdat we daar ook de hypotheek hebben lopen.
Dat is precies wat wij juist niet gedaan hebben. Als ik het goed begrepen heb, zou in het doem-scenario van het omvallen van een bank, de hypotheek in een dergelijk geval verrekent kunnen worden met het gespaarde bedrag.

https://www.independer.nl...kend-met-mijn-tegoed.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:49
ehouben schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:43:
[...]

Dat is precies wat wij juist niet gedaan hebben. Als ik het goed begrepen heb, zou in het doem-scenario van het omvallen van een bank, de hypotheek in een dergelijk geval verrekent kunnen worden met het gespaarde bedrag.

Dat is dus niet waar. Enkel de spaarhypotheek zal verrekend worden, niet je reguliere spaarrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
Tonkey schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 08:46:
[...]

Dat is dus niet waar. Enkel de spaarhypotheek zal verrekend worden, niet je reguliere spaarrekening
Volgens mij is het wel waar, met een nuance.

Hypotheken worden dan hoogstwaarschijnlijk doorverkocht, en je geld valt onder het depositogarantiestelsel. Je kunt er op dat moment wel voor kiezen om de twee tegen elkaar weg te laten strepen, en dat is vooral interessant als je door een te hoog saldo mogelijk niet alles terug zou krijgen.

Bron:
https://www.plusonline.nl...ld-en-hypotheek-verrekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ehouben schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:43:
[...]

Hier ook :) Juist de hypotheek ergens anders dan mijn (spaar)geld. Ook al zijn er allerlei regels, het voelt gewoon fijner dat de bank waar onze hypotheek loopt, niet aan mijn (spaar)geld kan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Bob Popcorn schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:14:
[...]

Lol, waarom ga je geen "serieus" werk doen als je zo goed bent met aandelen. :F
Om de laatste 5 jaar goede rendementen behalen op de beurs, hoefde je nu niet bepaald een genie te zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Galactic schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:09:
[...]

Om de laatste 5 jaar goede rendementen behalen op de beurs, hoefde je nu niet bepaald een genie te zijn :o
Dat is voor jou misschien zo, maar voor velen ook niet lijkt me... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:50
We huren nu tijdelijk aangezien onze woning nog in aanbouw is. De buffer die hiervoor is opgebouwd staat aangegeven. Dit zal straks voor de helft opgesnoept gaan worden voor aankleding/afronden huis/tuin. We hadden een wat hogere buffer, maar door verkoop appartement en een waardeloze boeterente vanwege eerder verkopen woning dan looptijd renteperiode wat hiervan opgesnoept.

Members only:

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:32
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37
Wat een grote buffers op de jonge leeftijden. Ik had vorig jaar een buffer van 800, en die heb ik wel wat opgekrikt (toen had ik net een huis gekocht).
Echter heb ik ook nieuwe stereo speakers gekocht, mooie RVS plantenbakken voor op het balkon, bedlampjes, kast, nieuwe videokaart en redelijk wat kosten aan verf/lak, klusspullen. Ik heb het echt niet voor elkaar gekregen om nu echt significant te sparen zo in het eerste jaar (bleef steken op misschien 100 tot 300 per maand).
Binnenkort wil ik nog een andere monitor kopen (de huidige zijn 8 jaar oud), een dure plafondlamp, een andere fiets (ik rij nu op een antieke damesfiets), en de koelkast en wasmachine hebben ook hun beste tijd gehad. Dat kost bij elkaar makkelijk €2000.
Ik probeer kwaliteitsspul te kopen. Dat is wel duurder, maar ik ben er veel tevredener over. Dan hoef je het minder snel te vervangen.

Petje af voor diegenen die dat wel voor elkaar krijgen om €1k te sparen p/m op deze leeftijd (26).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54

Zorian

What the fox?

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 01-02-2017 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:32
fonsoy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:38:
Wat een grote buffers op de jonge leeftijden. Ik had vorig jaar een buffer van 800, en die heb ik wel wat opgekrikt (toen had ik net een huis gekocht).
Echter heb ik ook nieuwe stereo speakers gekocht, mooie RVS plantenbakken voor op het balkon, bedlampjes, kast, nieuwe videokaart en redelijk wat kosten aan verf/lak, klusspullen. Ik heb het echt niet voor elkaar gekregen om nu echt significant te sparen zo in het eerste jaar (bleef steken op misschien 100 tot 300 per maand).
Binnenkort wil ik nog een andere monitor kopen (de huidige zijn 8 jaar oud), een dure plafondlamp, een andere fiets (ik rij nu op een antieke damesfiets), en de koelkast en wasmachine hebben ook hun beste tijd gehad. Dat kost bij elkaar makkelijk €2000.
Ik probeer kwaliteitsspul te kopen. Dat is wel duurder, maar ik ben er veel tevredener over. Dan hoef je het minder snel te vervangen.

Petje af voor diegenen die dat wel voor elkaar krijgen om €1k te sparen p/m op deze leeftijd (26).
Thuis wonende zonder vaste lasten, full time werken en een relatief lage levensstandaard hebben doet wonderen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tja verkijk je er niet op. Degene met een kleine buffer (of geen buffer) kijken al niet snel in dit soort topics, en als ze dat al doen posten ze het niet snel.

Zelf heb ik me afgelopen tijd geschaamd voor het afwezig zijn van een buffer. Om eerlijk te zijn ik ga dat dan niet posten.
Gelukkig is het na alle investeringen weer wat aan het opkrabbelen en heb ik zeker geen reden van klagen:

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 01-02-2017 13:12 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

!null schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:11:
[...]

Tja verkijk je er niet op. Degene met een kleine buffer (of geen buffer) kijken al niet snel in dit soort topics, en als ze dat al doen posten ze het niet snel.

Zelf heb ik me afgelopen tijd geschaamd voor het afwezig zijn van een buffer. Om eerlijk te zijn ik ga dat dan niet posten.
Gelukkig is het na alle investeringen weer wat aan het opkrabbelen en heb ik zeker geen reden van klagen:

***members only***
Bedoel je daarmee dat je geen hypotheek hebt of dat de overwaarde van het huis 200k is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tsurany schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Bedoel je daarmee dat je geen hypotheek hebt of dat de overwaarde van het huis 200k is?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Wow, een rijtjeshuis met 200K overwaarde, dan moet je spot gekoop op een A-locatie hebben gekocht? :?
Wel lekker natuurlijk O-)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Houd er dan wel rekening mee dat het natuurlijk geen buffer is. Als je eerst je huis moet verkopen kan je niet direct spreken van een buffer. Zeker als het geld direct beschikbaar moet zijn ga je niet veel van die overwaarde terug zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
martinusz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:20:
[...]

Wow, een rijtjeshuis met 200K overwaarde, dan moet je spot gekoop op een A-locatie hebben gekocht? :?
Wel lekker natuurlijk O-)
Ja, dat is een goede samenvatting. Ik had er wel iets van verwacht, maar dit niet durven dromen

Members only:

Tsurany schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:28:

[...]

Houd er dan wel rekening mee dat het natuurlijk geen buffer is. Als je eerst je huis moet verkopen kan je niet direct spreken van een buffer. Zeker als het geld direct beschikbaar moet zijn ga je niet veel van die overwaarde terug zien.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. En dat irriteert me ook, ik had liever meer buffer op de bank gehad dan in steen. Maar die keuze was er niet. Behalve dan het huis niet kopen, maar dat is juist heel erg lonend geweest.
Wel is het zo dat in deze tijd de huizen erg snel weg gaan. Binnen een week kan gewoon.

Dus komt het moment dat ik mijn hypotheek niet meer kan betalen, krijg ik juist beschikking over een grote som geld. Wel ironisch.

Dus ja, destijds vervelend om hypotheek niet goed voor elkaar kunnen krijgen, met zelf inleg e.d. net aan kunnen redden. Bankrekeningen helemaal geplunderd, in een situatie dat ik juist een buffer had willen hebben. Vond ik wel vervelend allemaal. Maar wetende hoe we er nu voor staan mogen we niet klagen en is het het dus waard geweest.

Je hebt er dus alleen weinig aan zolang je er blijft wonen..

Echter, zoals de prijzen nu weer aan het stijgen zijn is het ook niet erg om er wat langer te wonen. Levert alleen wat meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 01-02-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PT-Scribble
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:53
adjego schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:21:
[...]
Update:
Members only:
Update:
Members only:

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik herken wel wat dingetjes.

Maar zo'n slechte tijd is het wellicht niet om te kopen. Als huizenprijzen weer gaan stijgen. En de hypotheeklasten lekker laag zijn door de lage rente. Dus nu even pijn lijden maar op lange termijn wel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
-

[ Voor 122% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-05-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:51
Leeftijd: 24
Opleiding(en): HBO Milieukunde
Huidige functie: Werkloze op wereldreis

Type woning: Geen
Koop/huur: -
Partner: Nee
Kinderen: 0

Bank: ING, ASN, Binck
Rentepercentage: 0,2 - variabel rendement
Totale buffer: €5000

Belegd in aandelen: €4500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
!null schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:23:
[...]

Ik herken wel wat dingetjes.

Maar zo'n slechte tijd is het wellicht niet om te kopen. Als huizenprijzen weer gaan stijgen. En de hypotheeklasten lekker laag zijn door de lage rente. Dus nu even pijn lijden maar op lange termijn wel erg lekker.
Precies daarom heb ook geen spijt alleen de rekening is wel heel erg leeg. Maar als ik had geweten dat we deze kosten hadden gemaakt hadden we het nooit gedaan. Maar ben zo ongelofelijk blij dat we het wel gedaan hebben. Maar nu het harde werken van opbouwen komt helemaal goed maar het is weer een werk.

We hadden ooit gehoopt dat de vorige woning een goede investering was. Maar dat was niet het geval dus tijd om het anders aan te pakken nu met aflossen doen we het een stuk beter. Plus de nieuwe woning is eigenlijk al meer waard dan dat wij hem gekocht hebben :*) Dus de vorige woning met prijs pijl van 6 jaar terug met verlies verkocht van 40k deze woning prijs pijl 6 jaar terug 150k+ verkocht dus dit moet een stuk beter gaan. Dus precies de juiste tijd gekocht de hypotheek nu met aflossing is maar 200 euro duurder per maand en we wonen stukken beter en over 30 jaar is de hypotheek niet meer dan een derde. Dus dat doen we eindelijk nu goed. Nu de rest de kids gaan straks studeren dus er moeten postje komen. Maar de economie trekt aan genoeg klussen voor mij de tarieven gaan misschien zelf nog iets om hoog. Over een jaartje of 2 zitten wij er erg goed bij de kosten zijn niet erg hoog geworden per maand. Mijn inkomsten worden alleen maar meer dus voor de komende tijd zitten we goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:09

PinusRigida

I put the p in pool.

Leeftijd: 34
Opleiding(en): TSO Communicatie & Public Relations
Huidige functie: Personeelsbeheer / Databanken en mandaten

Type woning: huis, halfopen bebouwing
Koop/huur: Koop (nieuwbouw 2015, was afgewerkt in april 2016)
Partner: ja, verloofd
Kinderen: 1 dochtertje van 3

Bank: Axa
Totale buffer: sinds aanleg tuin = 0 :'( :'(

Na de verkoop van ons appartement hebben we van de verkoopswinst meteen 50.000 geïnvesteerd in onze nieuwbouw, plan was om dan nog een 20.000 euro buffer over te houden... dit ging als gepland tot we beslist hebben om ook de aanleg van onze tuin niet uit te stellen en dit ook meteen te doen zodat héél het huis, binnen en buiten àf was... = zaakjes op orde en geen "uitstelstress" ...maar ook geen buffer meer...
voorlopig... wordt wel weer langzaam opgebouwd... als vrouwlief even geen kop-staart-aanrijdingen meer heeft. >:)
Dus sparen draait voorlopig op een laag pitje.... maar net zoals met ons appartement zitten onze spaarcentjes in onze bakstenen. 8)

Dit gezegd moet er toch wel terug wat buffer komen -voor onvoorziene omstandigheden-... tot nu toe al veel geluk gehad maar je weet maar nooit.
edit: nog tegoed van belastingsdienst eind maart: 5.420 euro, dit gaat integraal naar spaarrekening

[ Voor 17% gewijzigd door PinusRigida op 01-02-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-02 00:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
Tsurany schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:28:
[...]

Dan kan je natuurlijk ook gewoon een (consumptieve) hypotheek nemen (weliswaar zonder HRA).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Al gefixt.

[ Voor 6% gewijzigd door Richard op 01-02-2017 16:48 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 23:33
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Carloz op 01-02-2017 17:05 . Reden: leeftijd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geenstijl schreef op woensdag 6 juli 2016 @ 15:30:
Members only:

Inmiddels 1 jaar verder en € 13.700 extra afgelost op de hypotheek.
DUO-schuld is vorig jaar september afgelost.
Mijn buffer is bewust nog laag, buitenschilderbeurt financier ik gewoon vanaf mijn "betaalrekening".
Ik verwacht eind van het jaar een buffer van zo'n € 8.000 te hebben en ik wil nog € 3.500 aflossen op mijn hypotheek. Deze hypotheek is eind dit jaar nog zo'n 3.5x jaarsalaris.
Huis lijkt door de aflossing (+ 2 recente verkopen in mijn buurt) nu net zoveel waard te zijn als de hypotheek-schuld, dus als goed is geen onderwaarde meer :)
Inmiddels een halfjaar verder.
Members only:

Eind van het jaar wil ik € 11.000 afgelost hebben op de hypotheek en het spaargeld laten groeien naar € 20.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
ik vind het toch knap dat iedereen hier maar even uitgaat van meerwaarde van hun woning en daar ook getallen bij kan noemen. Als de huizenmarkt in stort heb je er niks aan...eigenlijk is het meer een vaste belegging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bvbal79 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:22:
ik vind het toch knap dat iedereen hier maar even uitgaat van meerwaarde van hun woning en daar ook getallen bij kan noemen. Als de huizenmarkt in stort heb je er niks aan...eigenlijk is het meer een vaste belegging...
Nog meer bijzonder vind ik de reacties dat men "overwaarde herinvesteert" in een nieuwe woning. Je kunt beter met onderwaarde je huis verkopen en een nieuwe (duurdere) woning wat bijleggen, dan andersom. Aangezien bij gelijke omstandigheden een duurdere woning doorgaans absoluut gezien meer daalt. Maar jezelf rijk rekenen is veel fijner, snap ik ook wel ;).

Zelf kijk ik liever wat er potentieel binnenkomt cq overblijft na aftrek vast lasten dan wat er ligt te verdampen op een spaarrekening. Hierbij suggereer ik overigens niet dat spaargeld zonde is, maar wat overblijft na aftrek vaste lasten zegt veel meer. (ga maar na hoe snel die 20k spaarrekening weg is zodra inkomen / uitkeringen 0 zijn.)

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2017 21:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebasvdh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 16:18
[mo]Leeftijd: 19
Opleiding(en): MBO Niveau 4 ICT Beheer
Huidige functie: student

Type woning: thuiswonend
Partner: Nee
Kinderen: Nooo

Bank: KNAB
Rentepercentage: 0,7%
Totale buffer: 8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Je hebt deels gelijk, maar niet helemaal.

Situatie:
huis is 250.000 waard op dit moment
hypotheekschuld is 200.000
Overwaarde: 50.000

De woningmarkt stort in. Huizen prijzen halveren
Hypotheekschuld 200.000
Huis waarde: 125.000
Onderwaarde (dus sta ik technisch in de min): 75.000

Stel dat ik 50.000 spaargeld in mijn hypotheek stop. Na het ineenstorten van de markt is mijn huis 125.000, maar aangezien mijn hypotheekschuld maar 150.000 was sta ik maar 25.000 in de min...

Het geld zit wel vast in stenen i.p.v. in een bankrekening, maar toch mag het echt wel als vermogen worden beschouwd. Dan ga je dus zeggen dat een volledig afbetaald huis ook geen waarde heeft?

Met betrekking tot buffer zou je inderdaad ook alleen naar de bankrekening/beleggingen kunnen kijken. Prima, maar als ik vandaag 30.000 op mijn rekening heb staan en morgen 20.000 op de hypotheek aflos, dan is mijn contante buffer inderdaad afgenomen maar ben ik er financieel niet 20.000 op achteruit gegaan. Wel zegt het iets over de grootte van je buffer.

Als je een hypotheekschuld van 200k hebt op een huis van 210k of een hypotheekschuld van 50k op een huis van 210k. In het eerste geval is een buffer van 15.000 minder dan in het tweede geval, aangezien je dan toch sneller een hypotheek kan nemen. Blijft wel: buffer betekent technisch gezien financiën die direct tot je beschikking staan

[ Voor 12% gewijzigd door President op 01-02-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb ook een koophuis, maar de waarde daarvan tel ik niet mee bij mijn vermogen. Wat voor mij belangrijk is is dat het hypotheekbedrag veel lager is dan de huur van een soortgelijke woning, en nul over uiterlijk 30 jaar :)

Maar als ik toch mijn huis zou waarderen, ook dan reken ik een overwaarde niet tot mijn buffer. Een auto is veel makkelijker verkoopbaar dan een huis en die reken je ook niet tot je buffer ;)

Verder:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ben effe aan het lurken geweest in dit topic. Valt me een ding op. Van de jonge mensen met veel vermogen is het merendeel Belg. En daar valt me weer van op dat het merendeel zegt dit door werken, sparen en zuinig leven te krijgen.

Ik heb heel veel vrienden in België (heb er 13 jaar lang gewoond) en zie bij veel van mijn vrienden eenzelfde scenario: 25-30-35 jaar oud en veel poen of een immens groot vrijstaand huis. Een belangrijk verschil: dat werken, sparen en zuinig leven doen ze allemaal wel, maar het vermogen komt toch echt van de familie. Of dat nu komt door gratis tot je 35e thuis te mogen wonen, of door een bouwgrond of huis gratis te krijgen van je familie. De doorslaggevende factor is dan toch echt je familie. Ik kan in mijn vriendenkring zo'n situatie niet eens op twee handen tellen, dan kom ik vingers tekort.

Er is niks mis mee, maar noem het beestje gewoon bij de naam :)
Of het moet gewoon mijn vriendenkring zijn, maar dat lijkt me stug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa dat zal ook wel wat van de streek afhangen. Wellicht het het over een landelijke streek met veel grond en goedkope huizen. Ik ken hier niet veel mensen die zo'n cadeau krijgen.

Wel ken ik veel mensen die een steuntje hebben gekregen om een huis of appartement te kunnen kopen. Zelf hebben wij dat ook gehad maar daarnaast hebben we ook geen groot uitgavenpatroon waardoor we goed doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik begrijp er ook niet veel van waarom dit nu ineens in dit topic terugkomt. Over het algemeen is dit immers papieren winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mwah, als huizen hier in de straat binnen een week weggaan waarbij hoger wordt geboden dan de vraagprijs, dan durf ik daar wel een uitspraak over te maken hoor. Ja, het kan zeker weer inkakken, het is niet hetzelfde als geld op de bank. Dat biedt meer zekerheid.
Maar aan de andere kant, de toekomst ziet er goed uit, het gebied waar ik zit wordt nog verder ontwikkeld (nieuwe ov-lijn naast m'n deur e.d.), de groei is er nog niet uit.

Je kunt er waarschijnlijk veiliger mee rekenen door gewoon een hele grote marge aan te houden. Bijvoorbeeld rekenen met 50K minder. Want je kunt er geen hele accurate uitspraak over doen. Een overwaarde van 10K is zo weg, of zo erbij, dus daar zou ik mezelf niet rijk mee rekenen.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 02-02-2017 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben het met je eens als je het over je totale vermogen hebt. Maar dit topic gaat over de buffer, dat is direct beschikbaar vermogen dat je kan gebruiken voor noodgevallen. Overwaarde is niet direct beschikbaar, verre van dat. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten voor het afsluiten van een (extra) hypotheek om de overwaarde te liquideren...

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 02-02-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:18:
Ik ben het met je eens als je het over je totale vermogen hebt. Maar dit topic gaat over de buffer, dat is direct beschikbaar vermogen dat je kan gebruiken voor noodgevallen. Overwaarde is niet direct beschikbaar, verre van dat. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten voor het afsluiten van een (extra) hypotheek om de overwaarde te liquideren...
Precies wat ik bedoel. Derhalve valt het imho buiten de scope van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar dan kun je ook andere langlopende investeringen (deposito's etc) buiten houden.
Zr40 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:18:
Overwaarde is niet direct beschikbaar, verre van dat. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten voor het afsluiten van een (extra) hypotheek om de overwaarde te liquideren...
Een extra hypotheek afsluiten om de overwaarde liquideren, dat wordt toch niet meer gedaan? Was toch iets van voor de crisis? (toen de mogelijkheden eindeloos waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Sandyman538

SandstorM [148839]

!null schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:05:
Maar dan kun je ook andere langlopende investeringen (deposito's etc) buiten houden.
Die begrijp ik dan weer niet. Een deposito geeft gewoon een garantie van x rente over y bedrag wat op moment z wordt uitgekeerd. Dat kan over een half jaar/jaar/10 jaar zijn, maar wel een garantie. Om dat niet als buffer te rekenen is een tikje onzinnig. Daarnaast kun je een depositie zelfs tussentijds opzeggen (tegen kosten/boete), maar dan heb je het wel meteen beschikbaar, wat met je huis niet gaat lukken.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43
Het is geen liquide waarde. Dus als je er al mee rekent, moet je ook rekenen met de 'opneembaarheid' en het waarderisico. Het is inderdaad zeker niet hetzelfde als je spaargeld en je kunt het alleen zien als buffer als je bereid bent het te 'liquideren' door je huis te verkopen. Maar dan moet iemand dat wel willen voor de prijs die je nodig hebt op het moment dat jij daar zin in hebt...

Even los van of een huizenmarkt instort - veel mensen komen alsnog in de problemen terwijl ze op papier 'rijk' zijn door overwaarde. Het zit vast. Opnemen door je hypotheek te verhogen gebeurde in het verleden ook veel, maar zelfs als dat nog kan is het een duit uit eigen zak waar vooral de bank blij van wordt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Klopt allemaal wel. Maar het blijft wel een courant huis in een A-locatie.
Als ik 20K lager ga zitten weet ik zeker dat het binnen een week weg is.
Dat is wel iets wat je niet altijd kunt zeggen natuurlijk. Je weet niet wat de huizen doen op lange termijn. Al zijn ze vooralsnog flink in de lift (wat weer jammer is voor de starters)
Sandyman538 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:16:
[...]

Die begrijp ik dan weer niet. Een deposito geeft gewoon een garantie van x rente over y bedrag wat op moment z wordt uitgekeerd. Dat kan over een half jaar/jaar/10 jaar zijn, maar wel een garantie. Om dat niet als buffer te rekenen is een tikje onzinnig. Daarnaast kun je een depositie zelfs tussentijds opzeggen (tegen kosten/boete), maar dan heb je het wel meteen beschikbaar, wat met je huis niet gaat lukken.
Een depositie van 10 jaar geeft je garanties over 10 jaar ja. Maar daar moet je langer op wachten dan dat ik bij de waarde van m'n huis kan. Dus waar leg je de grens?

Ik zeg dit allemaal ook, omdat we dit huis niet zien als einddoel. Het is prima voor nu, maar we willen toch een keer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43
Dan is het toch een investering en geen buffer? :)

Edit: semantiek.. ach ja.. als jij dat als variabele, niet direct opneembaar vastgoed-buffer ziet, waarom niet :)

[ Voor 53% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-02-2017 11:07 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 07:04
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door fender89 op 02-02-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:09

PinusRigida

I put the p in pool.

BFmango schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:31:
Ben effe aan het lurken geweest in dit topic. Valt me een ding op. Van de jonge mensen met veel vermogen is het merendeel Belg. En daar valt me weer van op dat het merendeel zegt dit door werken, sparen en zuinig leven te krijgen.

Ik heb heel veel vrienden in België (heb er 13 jaar lang gewoond) en zie bij veel van mijn vrienden eenzelfde scenario: 25-30-35 jaar oud en veel poen of een immens groot vrijstaand huis. Een belangrijk verschil: dat werken, sparen en zuinig leven doen ze allemaal wel, maar het vermogen komt toch echt van de familie. Of dat nu komt door gratis tot je 35e thuis te mogen wonen, of door een bouwgrond of huis gratis te krijgen van je familie. De doorslaggevende factor is dan toch echt je familie. Ik kan in mijn vriendenkring zo'n situatie niet eens op twee handen tellen, dan kom ik vingers tekort.

Er is niks mis mee, maar noem het beestje gewoon bij de naam :)
Of het moet gewoon mijn vriendenkring zijn, maar dat lijkt me stug :)
Ik denk dat dat toch heel individueel is...

mijn situatie:

Belg, 34 jaar jong (dus voel me nog aangesproken als je spreekt over "jonge" Belgen, misschien onterecht maar laat me in dat geval maar gewoon in de waan. :*) )
op 22 het huis uit met niks behalve m'n diploma en geen spaarcenten.
ouders beiden gepensioneerd, moeder was verpleegster, vader automechanicien, normaal pensioentje en niet instaat om mezelf en/of m'n zus gul te sponsoren... (weliswaar in nood heeft m'n ma ons jaren geleden 1800 euro voorgeschoten, hetgeen we dan ook zonder intrest mochten terugbetalen)

in 2003 voltijds beginnen werken waar ik nu nog steeds werk: ook partner werkte toen voltijds
Partner heeft sinds haar 12'de geen enkel contact meer met moeder en had met de dood van haar vader een schulderfenis(!) dus ook daar geen enkele "sponsoring" what-so-ever van familie/ouders uit.

Onze voltijdse jobs waren de énige financiële zekerheid (en zekerheid kan je tussen haakjes zetten) die we hadden toen we ongeveer 10 jaar geleden voor een lening gingen voor de aankoop van onze eerste woning, een appartement... Aangezien m'n partner de jaren ervoor altijd gehuurd had, en ze kon aantonen wat een verspilling dat was geweest, wilden we allebei niét huren maar kopen.

spaarcentjes toen = een paar 1000 euro, niks byzonders
eigen inbreng = nagenoeg niks
inbreng van familie of oduers = 0.0 (behalve dus bij uitzondering eens een kleine 2000 euro van m'n ma)

investering in appartement 10 jaar geleden (dus idd. in bakstenen) = 180.000 euro (in het begin met maandelijkse aflossing van een kleine 1200 euro, na 5 jaar lichtere aflossing en doenbaar)
eind 2015 dit appartement verkocht à 250.000 euro, dus opbrengst na 10 jaar = 70.000 euro. (dit hadden we op een andere manier nooit bijeen kunnen sparen)

op deze manier waren we in staat om vorig jaar onze eigen woning te bouwen en dit zonder enige hulp van buitenaf...

Wij hebben dus niet het geluk gehad van welvarende ouders te hebben en/of lang in Hotel Mama te logeren. (m'n vrouw zéker niet)
Niet dat ik ons nu als welvarend acht, zie buffer op spaarrekening, binnenkort wordt daar gelukkig, zoals elk jaar, een mooi bedragje op gestort van de belastingsdienst, dit enkel en alleen dankzij onze hypo.

Dus de overwaarde van je woning meetellen als buffer: neen, (zeker nu niet meer aangezien we dit huis normaalgezien niet van plan zijn om te verkopen)

Maar aangezien sparen op 'de gewone manier' geen duit meer opbrengt, blijft vastgoed toch een goeie investering. (tenzij je 250.000 euro kan spenderen aan een bijzonder exclusieve italiaanse wagen, en die binnen 25 jaar verkoopt aan anderhalf miljoen, dàt zijn ook goeie investeringen)

En over sparen kan ik bijzonder kort zijn: behalve pensioensparen komt daar niet veel van in huis... op de "vette" maanden wordt er iets opzijgezet op dochter haar spaarrekening, en dit zijn geen fortuinen... thats it. Zeker nu maar dat is ook normaal: been there, done that: de eerste 5 jaar na aankoop appartement was sparen ook onmogelijk dus nu wordt het ook een aantal jaar doorbijten, nuance: de eerste 5 jaar in appartement hadden we nog géén kind, nu dus wel.

Feit is wel dat er nu op onze dochter haar spaarboekje wordt gespaard i.p.v. op het onze, en dit door zowel wijzelf -in mindere mate- als de peter en de meter en de grootouders van mijn kant wiens huis nu ook al een hele poos afbetaald is.)

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 02-02-2017 11:53 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 47 Laatste