Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
soms ben ik wel jaloers op dit soort situaties. Maar als ik dan naam mijn situatie kijk dan kom ik zelf ook een heel eind in de buurt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

afgelopen zomer een huis gekocht, net daarna van baan gewisseld waardoor de lease-auto werd ingeleverd en er weer een eigen auto voor teruggekocht moest worden. Dit heeft alles wel wat impact gehad op de spaarquota's maar we gaan weer de goede kant op. Bij de koop van een woning komen er altijd nog de nodige kosten. Een ditje hier datje daar etc... Grofweg is het gehele spaarbudget meer dan gehalveerd. Echter zien we nu beetje bij beetje het spaarsaldo weer toenemen. HRA uit 2016 niet teruggevraagd dus straks alsnog bij de belastingaangifte van 2016 incl de bijkomende kosten voor aanschaf van het huis. Dit zal wel wat toevoegen aan het spaarsaldo..

Voor nu hebben we 3 spaarrekeningen gemaakt. 1 voor de auto (reiskosten vergoeding gaat direct naar de auto en wordt onderhoud etc van betaald), 2 spaarrekening voor het huis (verbouwing) en 3 de algemene spaarrekening waar we liever niet aan komen (hooguit als buffer potje voor extra aflossing op de hypotheek)

Vriendin is wel iets minder gaan werken maar werkt nu 2 straten verder ipv op 70 km (per dag) afstand.
Haar auto zal een stuk minder gebruikt worden. En als we over een jaar zoiets hebben... we kunnen prima uit de voeten met 1 auto dan kan het zomaar zijn dat die alsnog de deur uitgaat. Nemen die kosten af en kunnen we dat geld weer extra sparen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:29

PinusRigida

I put the p in pool.

...als ik sommige prijzen van koophuizen zie: "gekocht voor 175.000 euro" dan schrik ik wel even...
natuurlijk ben ik me ervan bewust dat de streek een grote variabele is m.b.t. vastgoedprijzen maar dan nog: is wonen in BE dan echt zoveel duurder dan in NL?

voor 180.000 heb je bij ons een bescheiden appartement, een nieuwbouwhuis voor die prijs?! nagenoeg onmogelijk of je moet met weinig tevreden zijn en serieus de handen uit de mouwen willen steken en veel zelf doen, of het gaat over een sociale woning...

zelfs oude, ietwat opgeknapte rijhuizen met slechts 2(!) slaapkamers staan hier niet uitzonderlijk rond de 400.000 euro...
Nu is bovenstaand voorbeeld een huis waar wij een paar jaar geleden zijn gaan naar kijken (stond 390.000 euro geprijsd) en het heeft nog lang leeg gestaan dus ik vermoed dat er wel van de prijs is af gegaan...

des-al-niet-te-min kan je bij ons slechts dromen over een -ietwat degelijk- huis van 175.000euro...

Uiteraard spreek ik vooral uit ervaring van de eigen streek waarin ik woon, ik ben me ervan bewust dat het een dure streek is: platteland, maar toch op slechts 10 à 15 minuutjes fietsen van de stadskern en dus dichtbij alles en toch rustig en ruim wonen. ... het zijn keuzes die je moet afwegen he... ik zou niet gedijen in de stad...

[ Voor 18% gewijzigd door PinusRigida op 02-02-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kijk eens buiten de randstad, Nederland houdt niet op bij Amersfoort. Op een uur rijden van Amsterdam genoeg woningen te vinden voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn nieuwbouwhuis kostte 175.000 euro incl grond, maar met meerwerk en overige werkzaamheden na oplevering eigenlijk 210.000 in totaal. Specs: 3 slaapkamers, 90 m2 woonoppervlak, 40 m2 tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Koehandelaar schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:43:
Kijk eens buiten de randstad, Nederland houdt niet op bij Amersfoort. Op een uur rijden van Amsterdam genoeg woningen te vinden voor dat bedrag.
Uiteraard, weet ik wel, en duurder zal je ook nog wel vinden maar toch verrassend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

Sandyman538

SandstorM [148839]

PinusRigida schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:38:

voor 180.000 heb je bij ons een bescheiden appartement, een huis voor die prijs?! nagenoeg onmogelijk of je moet met héél weinig tevreden zijn en serieus de handen uit de mouwen willen steken (en er dus een hoop extra cash tegenaan gooien), of het gaat over een sociale woning...
Ik ben niet los op de vastgoedmarkt in Belgie, maar kloppen deze prijzen dan niet?

http://www.zimmo.be/nl/sc...75e32e94810f8ab574d2ce5c2

http://www.zimmo.be/nl/al...75e32e94810f8ab574d2ce5c2

http://www.zimmo.be/nl/ar...75e32e94810f8ab574d2ce5c2

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Die prijzen zullen wel kloppen, dat zeg ik niet, maar ter verduidelijking: Ik heb het over prijzen van nieuwbouwhuizen in de streek waar ik woon. In dat opzicht was mijn reactie ietwat onduidelijk, ik zal het aanpassen. :)

Daarbovenop: ik ken de streken waarin deze huizen staan totaal niet, Schaffen? is dat platteland, stad, dichtbij of ver weg van de stad,... overstromingsgebied... noem maar op...

En wat ik hiervan ook niet weet (en ik ga ze nu niet tot in detail uitpluizen) is:

- zijn dat prijzen voor het huis, zonder de grondpijs? Want dat wordt nogal eens vergeten dat er in veel gevallen uitsluitend de prijs voor het huis op zo'n zoekertjes terecht komen.
Wij hadden dit heel snel door toen we begonnen rond te bellen naar aanleiding van dit soort aanbiedingen en dan kom je tot de conclusie dat je daar nog een fikse grondprijs bij mag rekenen.

In dat opzicht kostte mijn huis ook maar 219.741 euro exclusief BTW (46.146 euro), dus 264.887 euro inclusief BTW...
Maar daar kwamen de kosten voor de grond nog eens bij, in ons geval nog eens 74.841 euro, tel daar de extra kosten + notariskosten, meetkosten en infrastructuurkosten bij en we zaten aan een totaal van 374.097,66 euro... (ons was het plaatje van 264.887 euro ook aantrekkelijker, maar helaas :) )
PS: en dit totaalbedrag was dus huis + grond maar alles rondom nog braakliggend, voor de tuinaanleg en verhardingen hebben we nog eens bijkomend 20.000 geïnvesteerd.

- hoe oud zijn deze huizen? 20 jaar oud, 50 jaar oud... ouder?
- hoeveel werk is er nog aan, moet er nieuwe elektriciteit gelegd worden, enkele of dubbele beglazing, dak geisoleerd?

Zo zijn wij ook naar een huis van 250.000 euro (inclusief grond) gaan kijken... maar daar was de badkamer uitgebroken, was er in de keuken geen warm water, was de tuin een jungle, was alles enkele beglazing en was volledig het dak niet geïsoleerd. Het huis zelf was ook meer dan 50 jaar oud en niet vrijstaand.

[ Voor 27% gewijzigd door PinusRigida op 02-02-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:10

A13X

Dude

PinusRigida schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:38:
des-al-niet-te-min kan je bij ons slechts dromen over een -ietwat degelijk- huis van 175.000euro...
Ik woon in mijn ogen gelijkwaardig, in een dorp 10 min fietsen vanaf een redelijk voorziene stadscentrum met meerdere supermarkten. Op 20 min met de auto vanaf Nijmegen.

Huis heeft nu een waarde van 155k, 80m2 woonoppervlak, 3 slaapkamers, 250m2 grond waarvan 180m2 achtertuin. Was een goed onderhouden huurhuis, op de vloer na alles geïsoleerd. Bouwjaar 1955.

Vergelijkbare nieuwbouw staat er (nu) vanaf 195k.

[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 02-02-2017 13:19 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Raym09 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:17:
[...]

Huis heeft nu een waarde van 155k, 80m2 woonoppervlak, 3 slaapkamers, 250m2 grond waarvan 180m2 achtertuin. Was een goed onderhouden huurhuis, op de vloer na alles geïsoleerd. Bouwjaar 1955.
lijkt me wel een mooie deal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
We raken aardig offtopic...kunnen we het weer bij buffers hebben zonder vermogen in stenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

bvbal79 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:45:
We raken aardig offtopic...kunnen we het weer bij buffers hebben zonder vermogen in stenen :)
Idd, ik dacht net hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29
Dus de enige vraag in dit topic is: hoeveel geld wordt liquide gehouden

Ik snap werkelijk waar niet wat het doel en nut in dat geval is.

De hoogte van een buffer heeft toch pas betekenis als je hem in verhouding kunt zien tot het vermogen en/of inkomen?

Oh ik val in herhaling
assje in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"
bvbal79 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:45:
Maar hoe interessant is een buffer nu eigenlijk? Stel ik heb een buffer van €20k maar mijn woning is 110% aflossingsvrij gefinancieerd en voor mijn auto en TV loopt er een krediet.

Welke conclusie kan je nou trekken a.d.h.v. enkel mijn melding dat ik een buffer van €20k heb?

Het is gewoon een zinloze kreet in de ruimte zonder duiding.

[ Voor 60% gewijzigd door assje op 02-02-2017 14:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:25
assje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Maar hoe interessant is een buffer nu eigenlijk? Stel ik heb een buffer van €20k maar mijn woning is 110% aflossingsvrij gefinancieerd en voor mijn auto en TV loopt er een krediet.

Welke conclusie kan je nou trekken a.d.h.v. enkel mijn melding dat ik een buffer van €20k heb?

Waarom conclusies trekken :? het is toch geen waarde-oordeel topic over hoeveel je waard bent? :?

Je hebt 20K aan beschikbaar geld, dat is dan jouw buffer.

(dat je wellicht je krediet dan moet aflossen met dat geld etc. doet er verder niet zoveel toe.)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

assje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:38:
Dus de enige vraag in dit topic is: hoeveel geld wordt liquide gehouden

Ik snap werkelijk waar niet wat het doel en nut in dat geval is.

De hoogte van een buffer heeft toch pas betekenis als je hem in verhouding kunt zien tot het vermogen en/of inkomen?

Oh ik val in herhaling
assje in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

[...]

De buffer heeft niets te maken met hoeveel vermogen je in totaal hebt, maar met de mogelijkheid om onverwachte situaties aan te kunnen zonder daarvoor onmiddellijk drastische maatregelen te moeten nemen zoals lenen of verkoop.

Voorbeeld:

Wasmachine stuk? Nieuwe kan direct aangeschaft worden.
Onverwacht ontslagen? Buffer biedt voldoende ruimte om een paar maanden rustig te kunnen solliciteren.
Schade, en verzekering is traag? Geen probleem, daar is de buffer voor.

Zo zijn er tal van onverwachte situaties te bedenken waar de buffer nuttig voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Dat snap ik allemaal wel maar enkel vermelden welke buffer je hebt is wat mij betreft net zo zinvol als een topic waarin we allemaal vermelden hoeveel liter benzine je per keer tankt.

Het zegt in ieder geval helemaal niets of de financiële huishouding en of het een goede buffer is ja of nee.

Ofwel, het enige dat interessant is aan deze discussie over buffers zijn de min om meer offtopic discussies over vermogen/woning/relatie tot inkomen etc.

Daarom ben ik het niet eens met de stelling dat het alleen over een buffer moet gaan, dan heeft dit topic gewoon geen zin (tenzij hij bedoeld is om statistiek te bedrijven).

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 02-02-2017 15:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:25
assje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:00:
Dat snap ik allemaal wel maar enkel vermelden welke buffer je hebt is wat mij betreft net zo zinvol als een topic waarin we allemaal vermelden hoeveel liter benzine je per keer tankt.
Naast dat je vergelijking geen hout snijdt, lijk je het dus nog niet te snappen. Maakt allemaal niet uit, maar negeer het topic dan gewoon als je het niet interesseert ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Tja in de tijd dat de rente laag was had ik een deel van mijn auto ook tegen 0% rente gefinancierd. Terwijl ik het geld er gewoon tegenover had staan. Dus dan zegt uitstaand krediet nog steeds niet.

Maar het is idd wat scheef te vergelijken zonder inzicht te hebben in de inkomsten.

Ik zou de buffer dan ook uitdrukken in de hoeveelheid maanden netto kosten - uitstaande direct opeisbare schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
martinusz schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:03:
[...]

Naast dat je vergelijking geen hout snijdt, lijk je het dus nog niet te snappen. Maakt allemaal niet uit, maar negeer het topic dan gewoon als je het niet interesseert ;)
Niet kinderachtig bedoeld maar of mijn vergelijking hout snijdt kan jij niet zeggen, ik maak namelijk een vergelijking hoe zinvol het voor mij voelt.

Verder snap ik het prima hoor, jouw reactie geeft mij eerder het gevoel dat jij het niet begrijpt.

Het topic interesseert me in principe juist wel, alleen niet als we het gaan doen volgens de beschrijving volgens de titel.
Barrycade schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:05:
Tja in de tijd dat de rente laag was had ik een deel van mijn auto ook tegen 0% rente gefinancierd. Terwijl ik het geld er gewoon tegenover had staan. Dus dan zegt uitstaand krediet nog steeds niet.
Pas op, geld lenen kost geld (ook als het lijkt dat het niet zo is).

Dan ook maar mijn toevoeging/update.

Leeftijd: 29

Type woning: Tussenwoning
Partner: Ja
Kinderen: binnen nu en 4 weken :> 1 stuks
Members only:

Door verbouwing aan zolder en babykamer / kinderwagen / NIPT test etc etc. ligt het niveau reserveringen lager dan bedoeld + fun = leeg.

Ik heb dus een buffer van €2k (of 13,4k of 20,4k afhankelijk hoe je rekent).

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 02-02-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Tja ik had 5000 krediet genomen heb het in 24 maanden maandelijks betaald zonder rente.

Terwijl op de spaarrekening een veelvoud van die 5 k stond en de schuld zonder boete in 1 x was af te lossen.

Dus leg eens uit hoe mij dat geld heeft gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:10

A13X

Dude

Zr40 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:56:
[...]

De buffer heeft niets te maken met hoeveel vermogen je in totaal hebt, maar met de mogelijkheid om onverwachte situaties aan te kunnen zonder daarvoor onmiddellijk drastische maatregelen te moeten nemen zoals lenen of verkoop.

Voorbeeld:

Wasmachine stuk? Nieuwe kan direct aangeschaft worden.
Onverwacht ontslagen? Buffer biedt voldoende ruimte om een paar maanden rustig te kunnen solliciteren.
Schade, en verzekering is traag? Geen probleem, daar is de buffer voor.

Zo zijn er tal van onverwachte situaties te bedenken waar de buffer nuttig voor is.
Maar iemand met 10k op de bank en 20k openstaand krediet staat er dan volgens jouw beter voor dan iemand met 0k op de bank en 0k openstaand krediet. Toch kan bij gelijke inkomens en uitgaven de eerste maar terugvallen op 10k en kan de 2e nog een krediet van 20k aangaan voordat ze op hetzelfde punt staan.

Dus in mijn ogen staat de 2e er dan toch beter voor dan de eerste.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Barrycade schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:23:
Tja ik had 5000 krediet genomen heb het in 24 maanden maandelijks betaald zonder rente.

Terwijl op de spaarrekening een veelvoud van die 5 k stond en de schuld zonder boete in 1 x was af te lossen.

Gratis krediet is een veel gebruikte onderhandelingsmethode om mensen over de streep te trekken of de drempel kleiner te maken. De dealer houdt echt wel rekening met de financieringskosten die hij heeft, normaal gesproken kan jij het verschil als extra korting krijgen als je geen financiering nodig hebt.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen waar de financieringsaanbieding van een partij komt die geen rol speelt in de onderhandeling maar normaal gesproken is de financiering net zo gratis als de telefoon die je gratis bij je abonnement krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Barrycade schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:23:

En jij denkt dat de dealer je gratis 5000 euro gaat geven, die lacht zich dubbel want dat bedrag van extra kosten neemt hij mee in zijn onderhandelingsmarge (bij inruil etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 16:46

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En zullen we het nu weer gewoon over buffers hebben? Het persoonlijk aanvallen van elkaar mag overigens ook achterwege gelaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 16-09 21:49
je financiele buffer zie ik gewoon als geld dat je per direct besteedbaar hebt.
een hypotheek heeft zo zijn financiele verplichting maar is veelal gericht op de langere termijn.
discussie over wat wel of niet hierbij hoort... er zijn altijd scheve verhoudingen. 10k op de bank en een openstaand krediet van 15k.. per saldo heb je -5k beschikbaar maar hoe je die 15k af moet lossen staat daar weer los van.

laten we het puur houden op wat heb je nu aan liquide middelen beschikbaar (niet in steen).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Of dat een risico is hangt helemaal af van de inkomsten en verhouding tot verplichtingen.

In mijn persoonlijke situatie zie ik het in ieder geval niet als risico.

Mijn hypotheek (en dus ook mijn maandlasten) zijn ongeveer de helft van wat maximaal mogelijk geweest zou zijn volgens de leennormen. Die helft aan maandlasten die ik volgens de Nibud norm over houdt gebruik ik om te beleggen en extra af te lossen (50/50).

Zelfs als mijn beleggingen 10x mijn buffer zijn is dit nog steeds geen risico, sterker nog als ik me volgens de Nibud gedragen had zou ik dit geld niet alleen niet tot mijn beschikking hebben maar helemaal niet hebben. Inderdaad is het dus ook zoals jij zegt geld waar ik niet op korte of middellange termijn aan wil komen ("nooit" is een beetje overdreven).

Gezien je leeftijd, kijk ook eens in het volgende topic:
Financiële onafhankelijkheid - Deel 2

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 02-02-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlensink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-10-2023
Leeftijd: 40
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: Onderwijs

Type woning: Rijtjeswoning
Koop/huur: Koop

Waarde: +/- €185.000
Hypotheek: €165.000 @ 4.4% rente

Partner: ja
Kinderen: 1

Bank: ABN
Totale buffer: 40k

[ Voor 17% gewijzigd door mlensink op 19-03-2017 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door MijnAccount op 18-03-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Leeftijd: 36
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: fin dienstverlening

Type woning: Rijtjeswoning
Koop/huur: Koop
Partner: ja
Kinderen: 2

Bank: ING/Leaseplan/Binvk
Totale buffer: 80k +-

Spaar :33,5k
Beleggingen: 45k
Bitcoin/ether: 1,5k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Cubic X op 18-03-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Laatst online: 11-09 17:29
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat moet je in godsnaam met zo'n bedrag? Ga er in godsnaam wat leuks van doen voor je straks opeens dood neervalt en het op je bankrekening weg staat te rotten... :X

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hij zegt toch dat hij alleen wil gaan wonen, ik neem aan dat t bedrag dus oa op gaat aan t kopen van een woning. Netjes gedaan iig :)

Members only:

Zijn bezig met zelf een huis te bouwen dus die buffer zal volgend jaar wel vrij rap op gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 18-03-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Members only: title

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 18-03-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Members only:

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 15-09 22:04
DennusB schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:11:
[...]

Wat moet je in godsnaam met zo'n bedrag? Ga er in godsnaam wat leuks van doen voor je straks opeens dood neervalt en het op je bankrekening weg staat te rotten... :X
Op zich heb je daar een punt.
Het zou zonde zijn dat je een groot bedrag hebt staan en dat je er niet van profiteert, maar ik denk dat het als spaarpot gebruikt wordt voor als hij een huis wil kopen ?

Weet het natuurlijk niet, maar gezien zijn gegevens zou het natuurlijk kunnen :)

Edit: stond al in zijn toelichting :)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 19-03-2017 14:39 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:14:
Members only:

Voorlopig zal de buffer echter nog wel dalen, er staan nog vervanging van kozijnen, herstraten en herinrichten tuin, vernieuwen badkamer, een nieuwe keuken en het mogelijk opstarten van eigen zaak in de planning de komende paar jaar. Daarnaast ook nog extra aflossen op de hypotheek om de maandlasten te drukken.
De minimale buffer die we zelf willen aanhouden is zo'n 10k (auto, cv, zorgkosten).
Nou, de nieuwe kozijnen, het herstraten, herinrichten tuin en de nieuwe keuken zijn gerealiseerd. En met alleen de badkamer nog te gaan is onze buffer 10% hoger dan 1,5 jaar geleden. I.v.m. onzekerheden op het werk hebben we de minimale buffer wel verdubbeld en in een 30 dagen deposito gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:28:
Edit: voel een beetje aankomen dat mensen die een buffer hebben dat wél delen, maar mensen zonder buffer dat minder snel doen. Zou graag ook deze mensen hun verhaal zien doen, is het bewust, geen buffer, of komt het gewoon zo niet uit dat het niet lukt?
Members only:

Momenteel heb ik zo goed als geen buffer.
Ik heb een redelijke drukke periode achter de rug en met een vriendin die lange tijd maar 18 uur werkt niet veel kunnen sparen.

Dat gezegd te hebben lijken we geen goede spaarders, ik heb algemene uitgaven (vaste lasten + verwachte uitgave) royaal genoteerd. Een 1000 euro voor eten en drinken etc.
Zou gemakkelijk 1500 per maand opzij moeten kunnen zetten maar alsnog geen goede buffer mogen opbouwen.

Wij doen iets verkeerd, al helpt het ook niet dat we nog ca 300. euro per maand aan de belastindienst mogen inleveren vanwege huur & zorgsubsidie waar we net overheen zaten toen ik fulltime ging werken :-) (meegerekend dus zouden alsnog 1500 moeten kunnen sparen) |:( .

[ Voor 18% gewijzigd door Gopher op 20-03-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Gopher Heb je al eens simpelweg al je uitgaven op een rij gezet in Excel? Een lijst van alle vaste lasten en een lijst van alle variabele uitgaven. Dan moet je eenvoudig kunnen zien waar je teveel aan uitgeeft.

Zo heb ik een vaste lasten lijst waar alle posten in staan inclusief wie ze betaald (ik, vriendin of gezamenlijk) en wat de frequentie is (jaarlijks of maandelijks). Dan kan ik eenvoudig zien hoeveel euro er maandelijks uit gaat en hoeveel ik elke maand moet sparen voor die jaarlijkse kosten (gemeentelijke lasten en dergelijken).

Daarnaast houden we een lijst bij met alle uitgaven voor boodschappen/huishouden en kunnen we eenvoudig zien wat we uitgeven, bij welke winkel dit is en hoeveel dit op maandbasis is. Dan zie je meteen of je dit nog wat bij kan stellen.

En dan kan je nog een lijst maken met alle uitgaven die niet behoren tot de vaste lasten of tot het huishouden. Dan zie je al die verborgen posten die bij elkaar opgeteld nog best veel geld kosten.

Met deze overzichten kan je heel snel zien hoeveel je zou kunnen sparen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
Tsurany schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:13:
@Gopher Heb je al eens simpelweg al je uitgaven op een rij gezet in Excel? Een lijst van alle vaste lasten en een lijst van alle variabele uitgaven. Dan moet je eenvoudig kunnen zien waar je teveel aan uitgeeft.

Zo heb ik een vaste lasten lijst waar alle posten in staan inclusief wie ze betaald (ik, vriendin of gezamenlijk) en wat de frequentie is (jaarlijks of maandelijks). Dan kan ik eenvoudig zien hoeveel euro er maandelijks uit gaat en hoeveel ik elke maand moet sparen voor die jaarlijkse kosten (gemeentelijke lasten en dergelijken).

Daarnaast houden we een lijst bij met alle uitgaven voor boodschappen/huishouden en kunnen we eenvoudig zien wat we uitgeven, bij welke winkel dit is en hoeveel dit op maandbasis is. Dan zie je meteen of je dit nog wat bij kan stellen.

En dan kan je nog een lijst maken met alle uitgaven die niet behoren tot de vaste lasten of tot het huishouden. Dan zie je al die verborgen posten die bij elkaar opgeteld nog best veel geld kosten.

Met deze overzichten kan je heel snel zien hoeveel je zou kunnen sparen.
Thanks voor de tip,

Dit heb ik letterlijk 2 weken geleden gedaan. Echter moet mijn vriendin dit nog eens doen. Ik wil niet wijzen maar ik heb 'n idee dat er iemand wat slecht met geld om kan gaan :-). Ik betaal ong. 1400 euro aan vaste lasten (inclusief Belastingdienst media consumptie (music+netflix) etc. etc. etc.).

het scheelt dat ik een monitor van 500 euro aangeschaft had + nog wat andere zooi zat ik al weer boven 600 aan games/hardware.
Mijn berekening klopt ongeveer, met mijn salaris had ik nog 400 euro over na 2500 die uitgegeven was. Deze maand was ook weer wat anders omdat mevrouw's werkgever falliet is & betaling via UWV verliep (ze werkte nog wel, vandaag ook weer aan nieuwe baan begonnen dus geen uitkeringtrekker ;-). Maar ik vraag me wel af of ze geld overhield.

Maar dat is inderdaad verhelderend. ik heb ongeveer 500 euro uitgegeven aan eten & drinken (inclusief buiten de deur). En dat is stiekem redelijk veel, de afspraak was dat mevrouw deze rekeningen voor handen nam :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Members only:

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel aardige in deze context, ik vloei het surplus aan buffer al een tijd af via de spaarhypotheek omdat cash aanhouden totaal zinloos is.

Als per 1-4 de wetgeving rondom de zogenaamde tijdklemmen wijzigt dan zou je potentieel onbeperkt bij kunnen storten in je (bank)spaarhypotheek. Wel een aardige mogelijkheid voor de mensen met een overschot aan spaargeld op een spaarrekening dat geen fluit opbrengt. Bijkomend voordeel: je hoeft geen vermogensrendementsheffing te betalen en het is in principe 100% veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:56:
[...]

Members only:
Members only:

Zag dat ik voor vorig jaar de update nog niet heb gepost, dus even update. Vermogen blijft gestaag doorgroeien, met name door de inleg (vorig jaar gemiddeld 770 euro/maand inclusief dividend). Sinds ik een beetje FO volg en bewust keuzes maak in waar ik geld aan wordt uitgegeven, gaat het vrij soepel.

Heb nog een extra 'buffer', momenteel van ~4k, welke ik voorheen meenam maar nu buiten beschouwing laat. Dit is specifiek weggezet voor verschillende doeleinden (belastingen, auto&woning afschrijving/onderhoud, vakantiegeld..) en daarmee niet zozeer buffer in de zin van echt vrij besteedbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 20-03-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 18:13
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:55:

Als per 1-4 de wetgeving rondom de zogenaamde tijdklemmen wijzigt dan zou je potentieel onbeperkt bij kunnen storten in je (bank)spaarhypotheek. Wel een aardige mogelijkheid voor de mensen met een overschot aan spaargeld op een spaarrekening dat geen fluit opbrengt. Bijkomend voordeel: je hoeft geen vermogensrendementsheffing te betalen en het is in principe 100% veilig.
Interessant. Is dat een regeling die er sowieso komt (ben paar maanden in het buitenland geweest, dus heb wellicht wat nieuws gemist ;))?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Moet nog door de kamer heen, maar verwachting is dat het doorgaat. Even je bank bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-08 10:34
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:55:
Wel aardige in deze context, ik vloei het surplus aan buffer al een tijd af via de spaarhypotheek omdat cash aanhouden totaal zinloos is.

Niet helemaal onbeperkt: de bandbreedte blijft gewoon in tact. (Hier offtopic meer info hoe onder een spaarhypotheek uit)

[ Voor 5% gewijzigd door Travelista op 20-03-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
Members only:

Vorige keer dat ik poste had ik 5000 buffer
Ik heb nu twee spaarpotten, 1 voor algemeen en 1 voor trainingen bij een personal trainer (wat best duur is als je vaak gaat :X , maar het is het waard)

Waar ik hiervoor eigenlijk niet goed kon sparen (max 300 pm), spaar ik nu tussen de 700 en 1000 euro p/m. Dus dat is wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Cue_ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:19:
***members only***

Vorige keer dat ik poste had ik 5000 buffer
Ik heb nu twee spaarpotten, 1 voor algemeen en 1 voor trainingen bij een personal trainer (wat best duur is als je vaak gaat :X , maar het is het waard)

Waar ik hiervoor eigenlijk niet goed kon sparen (max 300 pm), spaar ik nu tussen de 700 en 1000 euro p/m. Dus dat is wel erg fijn.
Je zegt dat je nu 700-1000 euro per maand spaart, maar je spaarpot is in de laatste anderhalf jaar minder groot geworden, dus dat spreekt dat eigenlijk tegen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
@Cue_ Mag ik vragen hoeveel je voor die personal trainer betaald? (per uur)

Daarnaast heb je een spaarpotje voor je personal trainer? Dat is dan toch niet echt een spaarpot? aangezien je ook van plan bent om het te betalen.

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Gopher schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:47:
[...]

Een 1000 euro voor eten en drinken etc.
:o dammmmmmmmn

Jullie moeten wel minstens 120kg wegen allebei. Of ga je elke dag uit eten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Xanaroth schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:11:
[...]

... en daarmee niet zozeer buffer in de zin van echt vrij besteedbaar.
:? Huh, je noemt iets niet een buffer omdat dat spaargeld is dat je gewoon echt vrij besteedbaar weggezet hebt?
Dat doet mij denken dat de exacte definitie van wat een buffer is weer eens des te belangrijker is, als verschillende mensen hier over hun 'buffer' posten is het natuurlijk wel interssant als men het ook een betje over hetzelfde heeft.

Voor mij is juist wat jij stelt als reden iets _niet_ een buffer te noemen exact dat...
Voor mij is juist een buffer geen vaststaande specifieke reservering, maar een bedrag dat op de korte termijn vrij besteedbaar is voor ongeplande noodzakelijke kosten...

Dus geen bedrag waarvoor een redement behalen belangrijk is (dan wordt het een spaarvermogen, en kijk je naar de optimale rente die je erover kunt halen) en dat ook al niet voor een specifieke voorzienbare kostenpost ingepland is (en dus theoretsch al 'uitgegeven' aan vaste kosten).

Ikzelf reken juist bepaalde potjes die ik reserveer voor vrije bestedingen (uitjes, vakanties, hobbyes, uitgaan e.d;) juist bv liever niet tot mn 'buffer', wat voor mij nu juist een reservering is voor ongeplande uitgaven, reparaties en onvoorziene kostenposten.

Overigens, natuurlijk kan iedereen zelf een definitie vrij kiezen, maar ook dat heeft dan een invloed op hoe hoog een buffer effectief moet zijn, als je bv niet uitgaan en vakanties ervan plant en specifiek het voor reparaties en/of vervangingen ( zaken die geen eigen 'waarde' creeren, en ook lastig in te plannen zijn en vaak ook niet zomaar uit te stellen zijn, bv je auto of huishoudelijke aparaten heb je gewon nodig) kan deze buffer ook wel een stuk lager zijn dan wanneer iemand die anhoud voor onvoorziene reparties/kosten, maar ook ermee een vakantie plant of een deel eigenlijk al uitgegeven heeft

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 21-03-2017 09:49 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
RM-rf schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:45:
[...]

:? Huh, je noemt iets niet een buffer omdat dat spaargeld is dat je gewoon echt vrij besteedbaar weggezet hebt?
Dat doet mij denken dat de exacte definitie van wat een buffer is weer eens des te belangrijker is, als verschillende mensen hier over hun 'buffer' posten is het natuurlijk wel interssant als men het ook een betje over hetzelfde heeft.

Voor mij is juist wat jij stelt als reden iets _niet_ een buffer te noemen exact dat...
Voor mij is juist een buffer geen vaststaande specifieke reservering, maar een bedrag dat op de korte termijn vrij besteedbaar is voor ongeplande noodzakelijke kosten...

Dus geen bedrag waarvoor een redement behalen belangrijk is (dan wordt het een spaarvermogen, en kijk je naar de optimale rente die je erover kunt halen) en dat ook al niet voor een specifieke voorzienbare kostenpost ingepland is (en dus theoretsch al 'uitgegeven' aan vaste kosten).

Ikzelf reken juist bepaalde potjes die ik reserveer voor vrije bestedingen (uitjes, vakanties, hobbyes, uitgaan e.d;) juist bv liever niet tot mn 'buffer', wat voor mij nu juist een reservering is voor ongeplande uitgaven, reparaties en onvoorziene kostenposten.

Overigens, natuurlijk kan iedereen zelf een definitie vrij kiezen, maar ook dat heeft dan een invloed op hoe hoog een buffer effectief moet zijn, als je bv niet uitgaan en vakanties ervan plant en specifiek het voor reparaties en/of vervangingen ( zaken die geen eigen 'waarde' creeren, en ook lastig in te plannen zijn en vaak ook niet zomaar uit te stellen zijn, bv je auto of huishoudelijke aparaten heb je gewon nodig) kan deze buffer ook wel een stuk lager zijn dan wanneer iemand die anhoud voor onvoorziene reparties/kosten, maar ook ermee een vakantie plant of een deel eigenlijk al uitgegeven heeft
Zelf heb ik 3 spaarrekeningen:
- 1 spaarrekening met de echte buffer. Ik heb voor mezelf de afspraak gemaakt om hier niet aan te komen, tenzij het echt niet anders kan.
- 1 spaarrekening met een hogere rente dat werkt via een maandelijkse spaaropdracht. Hier kom ik ook niet aan.
- 1 spaarrekening waar ik het geld op zet dat ik maandelijks nog over hou. Dit geld gebruik ik voor grotere aankopen en vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
RM-rf schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:45:
[...]

Ik zeg juist exact wat jij schetst? Volgens mij lees je over het woord 'niet' heen in mijn post.

Ik noem die 4k nadrukkelijk apart (lees: totale vermogen >50k) en neem het dus ook niet mee in het overzicht (lees: 47k als buffer neergezet). Het is namelijk niet vrij besteedbaar is - zijn reserveringen voor uitgaven die gegarandeerd gaan komen op korte termijn (belastingen, onderhoud etc).

Geef alleen aan dat deze reservering voor uitgaven er voorheen wel in meegenomen was, omdat het anders een raar beeld geeft met >9k sparen per jaar en dan 'slechts' 8k groei in vermogen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
Metro2002 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:34:
[...]

:o dammmmmmmmn

Jullie moeten wel minstens 120kg wegen allebei. Of ga je elke dag uit eten?
Dat heb ik misschien verkeerd genoteerd.
Ik bedoelde meer dan eten en drinken om specifiek te zijn:

600 euro eten per maand
200 kleding (vaak stiekem meer geloof ik).
200 euro overige (kado's kado's aan onszelf etc).

Qua 600 euro; wij gaan wel eens uit eten, dat zitten we meestal tussen de 70-90 euro.
Wij drinken meestal qua drankjes speciaalbier dat tikt stiekem ook wel aan, daarnaast eten we weinig brood (goedkoop). Maar meer salades e.d. als lunch.

Qua gewicht ben ik wel over de 100 ;-), mevrouw is net iets meer dan de helft van ik hah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Gopher schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Dat heb ik misschien verkeerd genoteerd.
Ik bedoelde meer dan eten en drinken om specifiek te zijn:

600 euro eten per maand
200 kleding (vaak stiekem meer geloof ik).
200 euro overige (kado's kado's aan onszelf etc).

Qua 600 euro; wij gaan wel eens uit eten, dat zitten we meestal tussen de 70-90 euro.
Wij drinken meestal qua drankjes speciaalbier dat tikt stiekem ook wel aan, daarnaast eten we weinig brood (goedkoop). Maar meer salades e.d. als lunch.

Qua gewicht ben ik wel over de 100 ;-), mevrouw is net iets meer dan de helft van ik hah.
Ik vind 600 euro ook nog stevig als ik eerlijk ben. Wij halen de 200 in de maand met zijn tweeen + kat vaak nog niet eens.
:P

Kleding vind ik ook best veel. Op een gegeven moment heb je toch je genoeg spijkerbroeken, truien etc? Voor 2400 euro per jaar kan je 48 spijkerbroeken kopen (of 120 goedkopere ) :+

Maargoed weer ontopic :

Members only:

Twijfel nog over de aanschaf van een andere auto. Rij nu in een 17 jaar oude peugeot 106 en wil graag een 3 of 4 jaar oude occasion kopen maar ik rij vrij weinig km's per jaar dus dat is in verhouding een flinke hap uit het budget , zo tussen de 8 en 9000 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
Metro2002 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:32:
[...]

Ik vind 600 euro ook nog stevig als ik eerlijk ben. Wij halen de 200 in de maand met zijn tweeen + kat vaak nog niet eens.
:P

Kleding vind ik ook best veel. Op een gegeven moment heb je toch je genoeg spijkerbroeken, truien etc? Voor 2400 euro per jaar kan je 48 spijkerbroeken kopen (of 120 goedkopere ) :+
Ja nogmaals wij gaan tochwel bijna elke week uit eten mogelijk soms een keer niet dan wordt er vaak wat besteld. Als je weet dat je minimaal 75 euro per keer kwijt bent is dat toch al snel weer 300 euro. Dan is 600 dichtbij. En het was ruim geschat, houd dat in je hoofd, ik reken hier overigens ook mee als je 'n avond de kroeg of een concertje induikt.

Kleding: Het zijn meer zaken zoals een nieuw colbert, schoenen of jas waar de prijs flink omhoog gaat. Onlangs toch weer 'n set voor 'n bruiloft moeten aanschaffen bijv. Maar mee eens, ik zou persoonlijk minder uitgeven maar dat regel ik niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan ben je dus geen slechte spaarder, dan kies je er bewust voor om niet te sparen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
Niet helemaal mee eens, ik wil dus eigenlijk wat opzij kunnen zetten, het doel was om 1000 per maand te sparen, dat lukt nu nog niet helemaal, hoewel ik zag dat ik op salarisdag deze maand toch 500 meer had dan de maand er voor ondanks aanschaf van hardware.

Dus die 1000 moet gaan lukken, zolang ik niet zo veel nieuwe spullen koop en wat beter kan inschatten wat we beiden uitgeven. Ik zal over een maand of 2 nog eens posten hoe dat gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gopher schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:50:
Niet helemaal mee eens, ik wil dus eigenlijk wat opzij kunnen zetten, het doel was om 1000 per maand te sparen, dat lukt nu nog niet helemaal, hoewel ik zag dat ik op salarisdag deze maand toch 500 meer had dan de maand er voor ondanks aanschaf van hardware.

Dus die 1000 moet gaan lukken, zolang ik niet zo veel nieuwe spullen koop en wat beter kan inschatten wat we beiden uitgeven. Ik zal over een maand of 2 nog eens posten hoe dat gaat.
Je kan genoeg opzij zetten aangezien je na aftrek van de vaste lasten meer dan genoeg overhoud. Je kiest er dus voor om het geld uit te geven aan andere zaken en het niet naar een spaarrekening te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gopher schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Vergis je niet in de kosten voor het hebben van spullen. Ik heb zelden meegemaakt dat ik een apparaat aan het einde van de gebruiksduur niet verving. Die kosten houd je dus in de toekomst ook, en blijven over het algemeen gelijk over de jaren heen. Als je daar dus niet op bezuinigt, houd je dus -ook in de toekomst- niet zo veel geld over.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:04
Gopher schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:41:

Onlangs toch weer 'n set voor 'n bruiloft moeten aanschaffen bijv.
Mocht je niet binnen zonder nieuwe set kleding?? Rare bruiloft :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
EvaluationCopy schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:36:
[...]

Mocht je niet binnen zonder nieuwe set kleding?? Rare bruiloft :+
Ik had enkel versleten kleding, maar het moest wel wat netter dan wat ik normaal draag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
JeroenF schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:32:
@Cue_ Mag ik vragen hoeveel je voor die personal trainer betaald? (per uur)

Daarnaast heb je een spaarpotje voor je personal trainer? Dat is dan toch niet echt een spaarpot? aangezien je ook van plan bent om het te betalen.
Dat is 53 euro per uur, dus flink prijzig.

Meestal is spaargeld toch om uiteindelijk iets van te betalen? Vakantie/keuken/auto (tenminste, wat ik hier ook vaak zie). Daarnaast vaak een echte buffer voor onverwachtse zaken.

Ik houd het vooral apart om inzicht te houden in hoeveel ik daarnaast nog spaar / aan dat geld niet wil komen voor training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cue_
Hahn schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:26:
Je zegt dat je nu 700-1000 euro per maand spaart, maar je spaarpot is in de laatste anderhalf jaar minder groot geworden, dus dat spreekt dat eigenlijk tegen?
Hij is naar beneden gegaan door een betaling aan de trainer.
Daarnaast "spaar" ik dit bedrag pas echt de laatste 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 21:58
Members only:

Hoe? Alles boven de € 1000,- op mijn betaalrekening doorsluizen naar de spaarrekening en daar nooit iets afhalen tenzij strikt noodzakelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 21-03-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Laatste weken weer flink aan het budgetteren gegaan en kijken wat we komende 3-4 jaar nog op de planning hebben staan.
Laatste jaar best veel kosten gehad waardoor we niet echt konden sparen.
Zo hebben we 2 nieuwe fietsen, duur auto onderhoud, aanbetaling vakanties en wat luxe uitjes gehad.
Dit jaar nog een reservering staan voor nieuwe kozijnen (4,5k) die in oktober geplaatst worden.

Vanaf 1 januari is de knop weer om en hebben we een nieuw spaardoel gesteld voor 2019.
Over 2 jaar willen we een nieuwe keuken + woonkamer renovatie uitvoeren.
Totale kosten naar verwachting 20k (12k keuken, 4k woonkamer, 4k nieuwe meubels).

Wordt nog een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.
Maar zoals ik het er nu voor heb staan kunnen we rond de 10-11k per jaar sparen.
Helaas moeten we dan wel inleveren op luxe, voornamelijk vakantie 2018 zal goedkoper worden en waarschijnlijk in eigen land.

Die 5k buffer is geld waar we niet aankomen, dat is de ondergrens van onze spaar rekening.. Als we eronder komen dan staan we voor ons gevoel "rood".

Nadat de keuken + woonkamer klaar is over 2 jaar willen we keihard gaan sparen om de hypotheek omlaag te krijgen en wat meer spaargeld te krijgen om te kunnen verhuizen/inrichten, maar dat is pas over 8-10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 14:26
Ehhh, 20k besteden aan een nieuwe keuken/woonkamer en 6jaar later verhuizen?
Of lees ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6-8 jaar. Lang zat. De nieuwigheid is er dan wel vanaf en nog in goede staat om een huis te verkopen zonder dat de nieuwe eigenaar alles moet vervangen omdat het kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
Members only:

Vanwege mijn opleiding en vanuit mijn ouders heb ik altijd meegekregen om goed naar je inkomsten en uitgaven te kijken, en dus ook ervoor te zorgen minder uit te geven dan dat er in komt haha.

Heb in het verleden een eigen bedrijfje gehad die ik voor een klein prijsje kon verkopen. Vanwege het ondernemen ben ik dus ook wat ouder dan mijn klasgenoten maar dat kan nog prima.

Voor de rest heb ik nog een leuk auto'tje (Audi TT mk2) maar ik overweeg hem toch weg te doen voor een A1; onderhoudskosten en benzinekosten is momenteel best wel een grote kostenpost van mij per maand. Al met al zeer tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:32:
***members only***

Vanwege mijn opleiding en vanuit mijn ouders heb ik altijd meegekregen om goed naar je inkomsten en uitgaven te kijken, en dus ook ervoor te zorgen minder uit te geven dan dat er in komt haha.

Heb in het verleden een eigen bedrijfje gehad die ik voor een klein prijsje kon verkopen. Vanwege het ondernemen ben ik dus ook wat ouder dan mijn klasgenoten maar dat kan nog prima.

Voor de rest heb ik nog een leuk auto'tje (Audi TT mk2) maar ik overweeg hem toch weg te doen voor een A1; onderhoudskosten en benzinekosten is momenteel best wel een grote kostenpost van mij per maand. Al met al zeer te vreden :)
Aangezien je nog student bent, heb je dat huis zelf gekocht of woon je nog bij je ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
Hahn schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:34:
[...]

Aangezien je nog student bent, heb je dat huis zelf gekocht of woon je nog bij je ouders?
Appartement heb ik zelf gekocht en staat dus ook op mijn naam. Wel hebben mijn ouders mij daarmee geholpen.

[ Voor 49% gewijzigd door TZC-T1-FX op 01-04-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
Tsurany schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:53:
[...]

Je kan genoeg opzij zetten aangezien je na aftrek van de vaste lasten meer dan genoeg overhoud. Je kiest er dus voor om het geld uit te geven aan andere zaken en het niet naar een spaarrekening te zetten.
Meh, ik had gewoon onverwachte uitgave, zoals ik aangaf is 't nu wat stabieler, sinds dien heb ik elke maand 1000 euro op de spaarrekening gestort en laten staan.

Ik denk dat ik zo probeer rond de 15000 te blijven hangen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 15:51
Members only: title

[ Voor 6% gewijzigd door Batiatus op 04-05-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:04

kronolith

[EDIT]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Is je buffer voor een rijbewijs of sponsoren je ouders die voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Members only:

Ik vind het een beetje lastig om volle bedragen te noemen, hoewel mijn salaris wel elders op Tweakers staat. Vandaar dat ik het nu even hou op "netto maandsalarissen". Om toch een indicatie te geven, ons gezamelijk netto inkomen is tussen de 1.5 en 2x modaal.

We hebben een periode extreem krap gezeten en mede omdat we dat nooit meer willen, zit ik behoorlijk op mijn spaargeld. (Ik ben vroeger ook relatief arm opgegroeid en weet wat het is om geen geld te hebben. Daarom is geld voor mij extra belangrijk.)

Er zijn periodes dat ik veel geld uit geef maar in de regel probeer ik juist relatief veel te sparen. Alles bij elkaar spaar ik iedere maand privé zo'n 20% van mijn netto inkomen constant en daar komt dan nog een deel van het vakantiegeld en de 13e maand bij.

We hebben graag genoeg reserve om niet meteen in de ellende te zitten als bijvoorbeeld de auto het begeeft en tegelijkertijd de koelkast het niet meer doet. We willen in zo'n geval direct naar een garage kunnen rijden en een nieuwe, bescheiden 2e hands, auto kunnen kopen om daarna door te tuffen naar een witgoedhandel en zeggen "doe me die maar". Grofweg streven we naar tussen de 4 en 6 netto maandsalarissen achter de hand, voor calamiteiten en onvoorziene omstandigheden. Alles daarboven mag worden uitgegeven en het is niet hard. Als ik morgen een nieuwe computer wil kopen en kom daarmee onder de ondergrens, is dat geen probleem. (We hebben gescheiden rekeningen en 2 gezamelijke (spaar en betaal) en we bepalen zelf wat we met ons geld doen, maar vertrouwen er wel op dat we beiden ook op onze eigen rekening een buffer houden voor gezamelijk gebruik en zijn er open over op wat er precies op staat.)

Op dit moment sparen we ook voor een paar verbouwingen aan het huis (keuken, badkamer, toilet), waarbij we hopen dat die volledig door de bank gefinancierd kunnen worden (overwaarde, waardestijging) maar kan dat niet, dan kunnen we een deel van die verbouwing zelf betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 06-05-2017 09:11 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
President schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 08:44:
[...]

Is je buffer voor een rijbewijs of sponsoren je ouders die voor je?
Ik spaar niet bewust voor een rijbewijs, de buffer is meer gewoon als reserve. Vind het wel fijn om een beetje achter de hand te hebben.
M'n rijbewijs doen we waarschijnlijk 50/50. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
Members only:

Wij hebben onze financiën in potjes georganiseerd: maandelijks sparen we voor het vooruit betalen van zorgverzekering, voor onderhoud van de auto, voor vakantie, voor vervanging van de auto, etc. Wij zijn tevreden met onze situatie: vorig jaar een nieuwe keuken gekocht en doordat mijn vrouw nog studeert doen we het grotendeels van één inkomen. Doordat ik geen HBO of WO heb gevolgd (bewuste keuze) heb ik bovendien een wat langere "aanlooptijd" nodig gehad om qua salaris een goede groei te maken. De afgelopen 3 jaren is dit enorm gegroeid waardoor we nu echt aan het bouwen zijn aan de buffer.

Mocht ik onverwachts werkloos worden en géén inkomen hebben, dan zou dit betekenen dat we uit onze buffer zo'n 10 maanden door kunnen. Worstcase uiteraard nog langer, al met al een prima situatie voor ons. Ik wil binnenkort eens goed kijken naar aandelen en bijv. een vast bedrag per maand investeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 06-05-2017 09:30 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 00:33
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 09:07:
***members only***

Ik vind het een beetje lastig om volle bedragen te noemen, hoewel mijn salaris wel elders op Tweakers staat. Vandaar dat ik het nu even hou op "netto maandsalarissen". Om toch een indicatie te geven, ons gezamelijk netto inkomen is tussen de 1.5 en 2x modaal.

[...]

Op dit moment sparen we ook voor een paar verbouwingen aan het huis (keuken, badkamer, toilet), waarbij we hopen dat die volledig door de bank gefinancierd kunnen worden (overwaarde, waardestijging) maar kan dat niet, dan kunnen we een deel van die verbouwing zelf betalen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tehh schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:55:
[...]
Members only:
Members only:

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Waarom niet iets minder in 1 keer aflossen en dus iets meer buffer behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou wel een flink stuk aflossen. De rente is je daadwerkelijke besparing en daarnaast gaat je maandelijks aflosbedrag omlaag wat er voor zorgt dat je buffer weer wat sneller op peil is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Hahn schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:13:
[...]

Waarom niet iets minder in 1 keer aflossen en dus iets meer buffer behouden?
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door President op 06-05-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiej
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01-2023
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Rikkiej op 06-05-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 15-09 22:04
Rikkiej schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:05:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een members only tag kan doen?
Members only:

Bekijk mijn bericht en je ziet hoe :)

[ Voor 57% gewijzigd door MdO82 op 06-05-2017 21:13 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rikkiej schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:05:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een members only tag kan doen?
gebruik [ mo ] en dan weer [ /mo] op het eind :>

Uiteraard zonder spatie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door President op 06-05-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiej
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01-2023
Thanks!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Members only:

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Krylinck op 06-05-2017 21:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Members only:
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Kuusj op 06-05-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik heb het idee dat ik wat mis door niet te beleggen, maar ik heb kennis noch tijd om iets te leren of beleggingen te beheren. Wat is wijsheid?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Wijsheid is om niet je geld te stoppen in iets dat je niet begrijpt. Daar kan (bijna) alleen maar huilen van komen. Wijsheid is dan ook om te investeren in die kennis om het toch te leren en dan met een bedrag te beginnen dat je kan missen.

Beleggen is overigens vrij breed. Je kan eens bij Meesman kijken om te beginnen bijvoorbeeld.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krylinck schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:23:
Ik heb het idee dat ik wat mis door niet te beleggen, maar ik heb kennis noch tijd om iets te leren of beleggingen te beheren. Wat is wijsheid?
Advies vragen bij banken, overigens is er volgens mij ook een beleg topic op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Krylinck schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:23:
Wijsheid is er op dit gebied niet echt. Mijn vader is vroeger idiote bedragen kwijtgeraakt aan bepaalde investeringsfondsen, ik heb aan de andere kant letterlijk 0 euro ingelegd en er 1000 euro van gemaakt ;) Bedenk je wel dat dit ook met grote fouten en kleine overwinningen is gelukt. Zo ben ik ook veelvouden van die 1000 euro kwijtgeraakt door oplichting.

Zelf ben ik 6 jaar actief in de Bitcoin community, maar waag me nog steeds zelden aan het daytraden.

Pagina: 1 ... 17 ... 47 Laatste