Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:25:
[...]

Advies vragen bij banken, overigens is er volgens mij ook een beleg topic op GoT.
Dit absoluut NIET doen. Je bent ontzettend veel geld kwijt aan advies en beheer terwijl die banken geen voordelen bieden.
Krylinck schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:23:
Ik heb het idee dat ik wat mis door niet te beleggen, maar ik heb kennis noch tijd om iets te leren of beleggingen te beheren. Wat is wijsheid?
Als je je er in wilt verdiepen pak dan het beleg topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Waar het in het kort op neer komt is dat je op twee manieren kan beleggen, namelijk actief en passief. Beide hebben hun voor- en nadelen.

Actief beleggen houd in dat je zelf aandelen koopt en verkoopt op basis van allerlei informatie of een gevoel. Dat werkt in de praktijk echter vrijwel niet omdat het teveel tijd en geld kost. Als het je wel lukt kan je enorm veel geld verdienen. Veel risico voor een hoge beloning dus.

Dan is passief beleggen een betere optie. Je investeert in fondsen die een index volgen. Bijvoorbeeld een fonds die de AEX index volgt, die zorgt er voor dat de aandelen in dit fonds de AEX spiegelen. Gaat de AEX omhoog dan gaat jouw fonds ook omhoog, gaat de AEX omlaag dan gaat jouw fonds ook omlaag. Het grote voordeel is dat je een enkel aandeel van zo'n fonds koopt en dat in dat aandeel honderden bedrijven vertegenwoordigt zitten. Je risico is dus laag maar je beloning is dat ook.

Als je dan elke maand in koopt voor een vast bedrag kan je op die manier zonder al te veel moeite een aardig vermogen opbouwen. Dit moet je wel doen met een lange termijn planning, niemand kan voorspellen wat de markt de komende paar jaar doet maar deze fonds beleggers gaan er juist van uit dat de markt over een periode van 20 jaar altijd zal stijgen.
Kies dan de fondsen met de laagste beheer kosten en je kan een aardige winst maken als de economie flink groeit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Members only:

Edit mo tags aangepast. Bedankt voor de pm's _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Gri77ie op 12-05-2017 12:37 ]

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05 10:36
Het enige wat ik mij op dit moment afvraag, hoelang hebben jullie er over gedaan om deze (grote) buffers te creëren ? Wat hebben jullie maandelijks ongeveer op de rekening gezet, hoeveel maanden/jaren hebben jullie gespaard om dit te realiseren? Helaas is dit niet via de TS in het overzicht duidelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 15:20
TK2803 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:14:
Het enige wat ik mij op dit moment afvraag, hoelang hebben jullie er over gedaan om deze (grote) buffers te creëren ? Wat hebben jullie maandelijks ongeveer op de rekening gezet, hoeveel maanden/jaren hebben jullie gespaard om dit te realiseren? Helaas is dit niet via de TS in het overzicht duidelijk gemaakt.
Dat lijkt me simpel. Maandelijks minder uitgeven dan je binnenkrijgt en dat resterende bedrag sparen. Zo zullen de meeste mensen het doen. Daarnaast kan je nog beleggen, de loterij winnen of een erfenis krijgen. Maar ik denk dat het overgrote deel gewoon (simpel en saai) geld opzij legt.

Hoeveel je dat kan doen per maand hangt van je eigen situatie af natuurlijk..

Voor mij:

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door Bartske op 12-05-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij sparen iedere maand een vast bedrag, daarbij werk ik regelmatig over en heb ik een vaste 13e maand. (Zij heeft wel een vaste einde jaars uitkering, maar das geen vaste 13e maand.) Overwerk en eindejaars gaan naar de spaarrekening (hoewel ik soms die maand mezelf wel trakteer op iets dat ik graag wil hebben, nieuwe computer, nieuw beeldscherm, nieuwe kleren). Vakantiegeld ook, maar word een paar maanden later ook geheel of gedeeltelijk uitgegeven aan de vakantie.

Door de bank genomen zijn we grofweg in staat ieder jaar tussen de 10.000 en 15.000 te sparen, maar dat wil niet zeggen dat ons spaargeld ieder jaar ook echt met dat bedrag toe neemt. We hebben ook uitgaven. :)

Vorig jaar november zijn we getrouwd, dan is d'r opeens een ruwe 6500 EUR weg. Paar jaar geleden een nieuwe (2e hands) auto moeten kopen, ook goed voor 3000 EUR. (Nieuwe auto was 5000 maar we kregen 2000 terug voor het pakketje schroot dat onze vorige auto was nadat ik te laat zag dat het verkeer op de afrit stil stond.) Dit jaar willen we een nieuwe keuken en badkamer, wat mogelijk gedeeltelijk van ons spaargeld af gaat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58
Vroeg beginnen met inzicht dankzij ouders die zuinig zijn.
Uitgaven inzichtelijk maken zodat je weet of je iets niet nodig hebt.
Geluk hebben met salaris boven minimumloon.
En elke maand je salaris dat je niet nodig denkt te hebben naar een rekening zetten waarmee je niet direct kan betalen.

Edit: jaren terug was het bedrag dat we spaarden 100 euro door dit gelijk naar de spaarrekening te zetten en dat is heel snel verdubbeld en meer door inzicht hoeveel speling we hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door gr8-jen op 12-05-2017 12:31 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Gri77ie op 12-05-2017 12:41 ]

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Schaamteloze copy past van een reactie uit 2015: Barrycade in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Henk007 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:58:
Ik zie in dit topic ook mensen met een eigen woning staan.
Wat noem je dan buffer?
Je netto contante waarde is dan (waarde woning)+(spaargeld)-hypotheekschuld
Die zou nog wel eens negatief kunnen uitpakken in veel gevallen.

Mijn eigen buffer maak ik niet openbaar, maar is wel voldoende
Je buffer is (imho) het bedrag wat je hebt liggen om onvoorziene uitgaven op te vangen. Zoals een wasmachine, auto, droger enzovoort. Geld in woningen of in andere zaken die niet direct opneembaar zijn, behoren dan naar mijn mening ook niet in je 'buffer'. Dat is gewoon je vermogen.

Naar mijn mening klopt de topictitel dan ook niet, of zit iedereen massaal de titel verkeerd te interpreteren :P Dit topic is meer 'hoeveel vermogen heeft de gemiddelde Tweaker'. En dat is eigenlijk een heel ander verhaal. Helemaal als je kijkt naar de waarde die jij noemt.

Tweakers die hier melden dat ze een 'buffer' hebben van 50k+ plakken naar mijn mening dan ook een verkeerd stickertje op het geldbedrag. Meestal is dat bedrag bedoeld voor een toekomstig huis, het afbetalen van de hypotheek, studie van kinderen, vakanties, eerder stoppen met werken, een nieuwe auto, gecombineerd met de al gespaarde afschrijving voor volgende producten.

Voor de volledigheid dan ook mijn duit in het zakje:
Members only:

Voegt verder weinig toe, wat ik nu bij 'buffer' heb staan gaat straks snel op aan een appartementje. Het spaarbedrag gebruik ik wel als buffer (bij een tegenvallende APK bijvoorbeeld) maar eigenlijk is het gewoon sparen voor een grote uitgave.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:13
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:06

PromWarMachine

Forsaken Archer

Leuk om hier ieder jaar een update op te geven! :)

Members only:

M'n auto is allrisk verzekerd en heel dure spullen die kapot kunnen gaan, heb ik niet.
Daarom vind ik mijn standaardbuffer bij €5000 'vol'. De buffer voor het huis vul ik met €100/maand aan.
Dat is genoeg, want het gaat alleen om de binnenkant. De buitenkant wordt onderhouden door de VVE.

[ Voor 4% gewijzigd door PromWarMachine op 12-05-2017 17:18 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Members only:

Proberen per maand 500 te sparen en 500 te beleggen. Voor de rest geen schulden op de hypotheek na. Op de woning zit nog een kleine overwaarde na verrekenen bankspaarrekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 16:07:
[...]

Tweakers die hier melden dat ze een 'buffer' hebben van 50k+ plakken naar mijn mening dan ook een verkeerd stickertje op het geldbedrag. Meestal is dat bedrag bedoeld voor een toekomstig huis, het afbetalen van de hypotheek, studie van kinderen, vakanties, eerder stoppen met werken, een nieuwe auto, gecombineerd met de al gespaarde afschrijving voor volgende producten.
Zo lang ik mijn 'vermogen' niet aanspreek voor een nieuwe auto of keuken is het toch echt mijn buffer. Je moet je alleen wel realiseren dat zodra de beroemde wasmachine stuk gaat de auto of keuken iets later komt. Op zich hoeft er geen verschil in buffer en vermogen te zitten zolang je maar hetgeen waarvoor je spaart kunt uitstellen in geval van nood.

Wel is het zaak om toch echt niet onder een bepaalde grens te zakken, je échte buffer. Maar met een paar K ben je d'r wel dan.

Daarnaast weet ik nog niet eens wat ik (precies) wil kopen, ik spaar bijv. voor een motor. Maar zo lang m'n huidige motor nog niet kapot gaat, koop ik geen nieuwe. En gaat m'n volgende motor dan 5, 10 of 15K kosten? Tja, onder welk potje moet ik dat geld stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een buffer is juist een bedrag wat je kan gebruiken om onverwachte kosten op te vangen zonder dat ze verdere impact hebben. Een keuken moeten uitstellen betekent dus dat je buffer niet groot genoeg was en je gereserveerd spaargeld moet aanspreken.

Er zit wat mij betreft dan ook een groot verschil tussen vermogen en een buffer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:45
Ik kijk niet meer naar een buffer opbouwen voor later. Mijn partner is getroffen op jonge leeftijd door een herseninfarct, ze gaat met de jaren hard achteruit. Ik ben dus de enigste kostwinnaar, werk ongeveer 40 uur per week, zorg altijd dat ik op tijd thuis ben voor te koken en een wandeling in het bos samen met haar is mij meer waard dan extra werken. Dit resulteert in dat ik bijna geen kans maak op doorstroming naar een hogere functie, mijn jongere collega's kunnen meer werken en zie daardoor dat ze beter liggen bij de managers. Al een paar keer van baan verwisseld maar dit heeft uiteindelijk alleen een lager salaris opgeleverd, helaas ben ik communicatief niet zo sterk. Ik bezit wel een eigen auto en een leuke caravan waar wij regelmatig gebruik van maken zolang het nog kan, waardoor het uitgavenpatroon ook veranderd van meer nu dan later. Klinkt allemaal misschien een beetje ongelukkig, maar is het absoluut niet. Ik ben erg trots wat ik en mijn partner hebben bereikt en nog gaan bereiken.

Members only:
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ingelogd schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:59:
Ik kijk niet meer naar een buffer opbouwen voor later. Mijn partner is getroffen op jonge leeftijd door een herseninfarct, ze gaat met de jaren hard achteruit. Ik ben dus de enigste kostwinnaar, werk ongeveer 40 uur per week, zorg altijd dat ik op tijd thuis ben voor te koken en een wandeling in het bos samen met haar is mij meer waard dan extra werken. Dit resulteert in dat ik bijna geen kans maak op doorstroming naar een hogere functie, mijn jongere collega's kunnen meer werken en zie daardoor dat ze beter liggen bij de managers. Al een paar keer van baan verwisseld maar dit heeft uiteindelijk alleen een lager salaris opgeleverd, helaas ben ik communicatief niet zo sterk. Ik bezit wel een eigen auto en een leuke caravan waar wij regelmatig gebruik van maken zolang het nog kan, waardoor het uitgavenpatroon ook veranderd van meer nu dan later. Klinkt allemaal misschien een beetje ongelukkig, maar is het absoluut niet. Ik ben erg trots wat ik en mijn partner hebben bereikt en nog gaan bereiken.

***members only***
-
Bekende situatie.
Je kan wel zo hard mogelijk werken om een doel te halen, maar soms heeft het leven zo'n wending genomen dat je met de neus op de feiten wordt gedrukt.

Ik geef je daarom groot gelijk dat je meer tijd neemt en moet nemen voor je vrouw.
Het kan best fat collega's beter liggen bij de managers, maar jij weet niet hoeveel tijd je nog hebt die jullie samen door kunnen brengen.

Wil daarmee niet zeggen dat iedereen maar meer wil werken om leuke dingen te doen en een mooi huis te hebben.
Soms zorgt het leven voor feiten waar je geen grip op hebt.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Trackerfire schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:58:
[...]

Korte update juli 2016

***members only***
Bijna een jaar later weer een korte update:

Members only:

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 16:18:
[...]

Zo lang ik mijn 'vermogen' niet aanspreek voor een nieuwe auto of keuken is het toch echt mijn buffer. Je moet je alleen wel realiseren dat zodra de beroemde wasmachine stuk gaat de auto of keuken iets later komt. Op zich hoeft er geen verschil in buffer en vermogen te zitten zolang je maar hetgeen waarvoor je spaart kunt uitstellen in geval van nood.

Wel is het zaak om toch echt niet onder een bepaalde grens te zakken, je échte buffer. Maar met een paar K ben je d'r wel dan.

Daarnaast weet ik nog niet eens wat ik (precies) wil kopen, ik spaar bijv. voor een motor. Maar zo lang m'n huidige motor nog niet kapot gaat, koop ik geen nieuwe. En gaat m'n volgende motor dan 5, 10 of 15K kosten? Tja, onder welk potje moet ik dat geld stoppen?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wáár moet ik me tegen indekken? Ik geef helemaal niet iets aan waar me tegen in kán of moet dekken.

Een buffer om je gehele inboedel te vervangen is ook overdreven zolang je een goede inboedelverzekering hebt.

Wellicht krijg je de indruk dat ik een kleine buffer aanhoud (aangezien je mij citeert?) maar dat is niet het geval. Ik kan die motor allang kopen en meer, maar alsnog spaar ik er netjes voor. Ik heb echter geen behoefte om die info hier gedetailleerd neer te zetten voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:22:
Wáár moet ik me tegen indekken? Ik geef helemaal niet iets aan waar me tegen in kán of moet dekken.

Een buffer om je gehele inboedel te vervangen is ook overdreven zolang je een goede inboedelverzekering hebt.

Wellicht krijg je de indruk dat ik een kleine buffer aanhoud (aangezien je mij citeert?) maar dat is niet het geval. Ik kan die motor allang kopen en meer, maar alsnog spaar ik er netjes voor. Ik heb echter geen behoefte om die info hier gedetailleerd neer te zetten voor iedereen.
Het is ook helemaal niet verplicht om hier geldbedragen neer te zetten. Hoe jij je financiën doet is geheel aan jou :)

Wat je inboedel niet dekt is pech. Je zal het maar net zien dat als er iets aan de auto is er ook meteen iets anders stuk gaat. Hier is het zo dat we ervoor zorgen dat er niets geleend zal worden.
Jij spaart voor een motor en dat is toch een prachtig doel ;) (met de aankomende zomer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
jimh307 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:40:
[...]

Het is ook helemaal niet verplicht om hier geldbedragen neer te zetten. Hoe jij je financiën doet is geheel aan jou :)
Dat denk ik ook, maar in je vorige post zei je:
Je moet ervoor zorgen dat je daar tegen ingedekt bent. Zorg ervoor (zo ver als mogelijk) dat je genoeg buffer hebt om heel je inboedel te kunnen vervangen.
wat niet heel vrijblijvend of adviserend overkwam ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 05:56

BCGraaf

BC

Interessant topic, hierbij mijn gegevens.

Members only:

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
Ook hier de buffer weer wat verruimt.
Komende maand maar weer wat naar de aflossing van de hypotheek schuiven

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Members only:

Het is één keer wat minder gegaan en heb daar nog steeds hinder van, en behoorlijk. Incassobureau aan je broek, oorzaak: de toch al ozo dure zorgverzekering! Betaal mij helemaal scheel aan die gasten.

*knip*

Dus mensen maak je niet al te blij met de grote hoeveelheden op de bank, ook jij kan dat op een dag (in zeer korte tijd) allemaal kwijt zijn. Zeker als je een koopwoning hebt, dan komt jou ozo aardige bank die jou naar binnen heeft gehaald) even op bezoek en zijn de brieven niet zo aardig meer.

*knip* Offtopic. Hoewel ik je problemen niet wil bagitaliseren, hoort dit op een andere plek thuis.

Zo, hope you enjoy it. Mijn trots ben ik gelukkig nog niet verloren hoor. Hoop dat er snel het basisinkomen ingevoerd kan worden, dat had een hoop ellende kunnen besparen.

[ Voor 69% gewijzigd door Krisp op 22-05-2017 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Erwines schreef op maandag 22 mei 2017 @ 04:46:
Dus mensen maak je niet al te blij met de grote hoeveelheden op de bank, ook jij kan dat op een dag (in zeer korte tijd) allemaal kwijt zijn. Zeker als je een koopwoning hebt, dan komt jou ozo aardige bank die jou naar binnen heeft gehaald) even op bezoek en zijn de brieven niet zo aardig meer.
De reden dat je een buffer op bouwt is juist om te zorgen dat als het een keer mis gaat, je niet meteen diep in de ellende zit. Grote of minder grote hoeveelheden geld op de bank hebben wel degelijk nut.

Dat als het een keer echt goed mis gaat je een probleem hebt spreekt voor zich, koop of huurwoning maakt daarin geen verschil. Beiden kun je kwijt raken. (Ook een huurwoning word je uitgezet als je een paar maanden de huur niet betaald.)

Dat is de reden waarom wij niet boven onze stand leven (geen tophypotheek, geen exhorbitante levensstijl) en flink proberen te sparen. Dat sparen is ook voor heel concrete doelen maar het doel is altijd een redelijk buffer achter de hand te houden voor als er eens onverwacht grote uitgaven zijn. (Daarom lenen we liever de kosten voor een nieuwe keuken en badkamer bij de bank dan dat we dat geheel of gedeeltelijk van spaargeld doen. Netto is het duurder maar het is waardevermerderend en spreekt de buffer niet of minder aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Erwines schreef op maandag 22 mei 2017 @ 04:46:
***members only***

Het is één keer wat minder gegaan en heb daar nog steeds hinder van, en behoorlijk.

*knip*

Zo, hope you enjoy it. Mijn trots ben ik gelukkig nog niet verloren hoor. Hoop dat er snel het basisinkomen ingevoerd kan worden, dat had een hoop ellende kunnen besparen.
Ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaak van je relaas. Je bent een zelfstandige, dat betekent dat je niet in loondienst bent en dus een behoorlijke verzekering (naast de gewone verzekering) moet hebben afgesloten 'voor als het mis gaat'?

[ Voor 30% gewijzigd door Krisp op 22-05-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Members only:

De buffer is niet groot. Op het moment huren we nog, straks is het huis nieuw en willen we een aantal meubels vernieuwen. Als de auto van m'n vrouw kapot gaat geeft dat wel een probleempje, maar is dat met 5K wel op te vangen. De belastingteruggaaf voor volgend jaar is bedoeld voor een nieuwere tweedehands auto. Ikzelf heb een leaseauto.

De crypto's kunnen eventueel ook als buffer dienen, maar de verwachting is hoog gezien de laatste twee maanden :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 20:43
unezra schreef op maandag 22 mei 2017 @ 06:05:
(Daarom lenen we liever de kosten voor een nieuwe keuken en badkamer bij de bank dan dat we dat geheel of gedeeltelijk van spaargeld doen. Netto is het duurder maar het is waardevermerderend en spreekt de buffer niet of minder aan.)
Volgens mij spreek je jezelf hier tegen, je zegt eerst te sparen voor concrete doelen maar vervolgens wel geld te lenen om een keuken oid te kopen? ;) Dus je spaart in principe voor wat kleinere zaken en grotere dingen ga je rente voor betalen om een onbekend risico te vermijden? Klinkt niet erg logisch met de FO gedachte in het achterhoofd, plus dat ik me afvraag over wat voor soort risico's je het hier hebt. De wat kleinere risico's kun je hiermee afvangen (kapotte auto vervangen oid) maar daar heb je geen enorme buffer voor nodig, de grotere risico's (een economie die compleet instort, je huis die enorm veel minder waard is) loop je alsnog dus in dat opzicht schiet je er niet zoveel mee op imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:05
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:32

JB

Cédric roelt!

BCGraaf schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:23:
Interessant topic, hierbij mijn gegevens.

***members only***
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 22-05-2017 10:53 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

curvemod schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:08:
[...]

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen, je zegt eerst te sparen voor concrete doelen maar vervolgens wel geld te lenen om een keuken oid te kopen? ;) Dus je spaart in principe voor wat kleinere zaken en grotere dingen ga je rente voor betalen om een onbekend risico te vermijden? Klinkt niet erg logisch met de FO gedachte in het achterhoofd, plus dat ik me afvraag over wat voor soort risico's je het hier hebt. De wat kleinere risico's kun je hiermee afvangen (kapotte auto vervangen oid) maar daar heb je geen enorme buffer voor nodig, de grotere risico's (een economie die compleet instort, je huis die enorm veel minder waar is) loop je alsnog dus in dat opzicht schiet je er niet zoveel mee op imo.
Heel simpel.

Zeg investering in een keuken of badkamer kost 100 EUR per maand extra, maar is waardevermeerderend en kan hypothecair worden geleend. Dan is dat een minder groot risico dan dat we zulke zaken direct van onze spaarrekening betalen, waarmee de calamiteitenbuffer te klein word om dingen zoals ongepland onderhoud of een nieuwe auto zonder consumptief krediet af te kunnen vangen.

Consumptief is veel duurder dan hypothecair plus dat de maandlasten hoger zijn. Daarbij levert een nieuwe auto levert geen meerwaarde voor het huis op.

Een huis dat minder waard word heb je totaal geen last van, zolang je er in kunt blijven wonen en de hypotheeklasten kunt ophoesten. Maximaal 30 jaar na aanschaf is het huis afbetaald, al zouden de bakstenen dan niet meer waard zijn dan de prijs van de bakstenen zelf, dan nog voel je dat niet en heb je daar pas last van als je het huis wil verkopen en een nieuw huis wil kopen of van het geld andere leuke dingen wil doen.

Een instortende economie vang je in beperkte mate op met een grotere persoonlijke buffer. In ieder geval lang genoeg om je bestedingspatroon aan te passen en eventueel op zoek te gaan naar andere, goedkopere, woonruimte.

Kortom, ik denk dat het verstandiger is een buffer te hebben voor dingen als een auto en grote verbouwingen goeddeels hypothecair af te handelen. Heb je een buffer voor onverwachte zaken. Echt grote dingen zoals permanent en totaal verlies van 2 inkomens dek je nergens mee af en heeft hoe dan ook forse impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:52:
[...]
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn huis is gekocht voor ~200k twee en een half jaar geleden en de markt is sindsdien enkel gestegen. Dus ik weet wel dat mijn huis een waarde heeft van boven de 200k euro. En aangezien ik mijn eigen hypotheek ook weet kan ik prima zeggen dat mijn LTV onder de 80% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Members only:
Tsurany schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:41:
[...]

Mijn huis is gekocht voor ~200k twee en een half jaar geleden en de markt is sindsdien enkel gestegen. Dus ik weet wel dat mijn huis een waarde heeft van boven de 200k euro. En aangezien ik mijn eigen hypotheek ook weet kan ik prima zeggen dat mijn LTV onder de 80% zit.
Dat geldt ook voor ons huis maar wat heeft dat met de buffer te maken? Ik begrijp niet waarom "lucht" gemeld wordt zeg maar :) Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 51% gewijzigd door JB op 22-05-2017 11:43 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
unezra schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Zeg investering in een keuken of badkamer kost 100 EUR per maand extra, maar is waardevermeerderend
Ik hoor dat wel vaker, maar het is niet zo, of slechts heel minimaal. Een oude keuken/badkamer is waarderverminderend. Maar dat maakt een nieuwe niet waardevermeerderend. En dat is een cruciaal verschil. Tegen de tijd dat je je huis verkoopt is je keuken er gewoon één zoals je die in een huis verwacht en vang je daar geen cent meer voor.

Een uitbouw is bijv. wél waardervermeerderend, meer woonoppervlak.

Je redenatie om geld te lenen ipv je buffer (deels) aan te spreken vind ik ook een vreemde. Dan héb je het geld voor een keuken (of iig een deel, zeker na je vakantiegeld lijkt me) en ga je meer geld uitgeven om dat geld te behouden? Tuurlijk moet je je buffer niet opmaken maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:42:
[...]

***members only***

[...]
Dat geldt ook voor ons huis maar wat heeft dat met de buffer te maken? Ik begrijp niet waarom "lucht" gemeld wordt zeg maar :) Of zie ik het verkeerd?
Dit topic gaat al heel lang niet meer over een buffer (ondanks de titel) maar over iemand z'n volledige financiële positie. Sterker nog, ik denk dat een groot aantal bezoekers geen idee heeft wat onder een buffer wordt verstaan en daarom maar alle informatie geven. Ik zie namelijk vrijwel niemand noemen wat zijn buffer is, enkel hoeveel geld hij op zijn rekeningen heeft, wat z'n aandelen waard zijn en hoe hoog z'n hypotheek is.

In mijn geval zou het heel simpel zijn, ik heb een buffer van 5000 euro. De rest van mijn vermogen/schulden/bezittingen behoort niet tot mijn buffer en is dus irrelevant om de topic titel te beantwoorden :). Je krijgt er alleen een saai topic door.
Aikon schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:47:
Je redenatie om geld te lenen ipv je buffer (deels) aan te spreken vind ik ook een vreemde. Dan héb je het geld voor een keuken (of iig een deel, zeker na je vakantiegeld lijkt me) en ga je meer geld uitgeven om dat geld te behouden? Tuurlijk moet je je buffer niet opmaken maar toch.
Je gaat sowieso je buffer niet aanspreken om een nieuwe keuken te plaatsen. Zou je dat wel doen dan begrijp je het idee van een buffer niet helemaal en heb je het eigenlijk gewoon over spaargeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 22-05-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dus dan wordt het het "hoeveel vind je dat jouw persoonlijke buffer moet zijn en heb je dat geld?-topic". Das pas saai...
Tsurany schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:48:
Je gaat sowieso je buffer niet aanspreken om een nieuwe keuken te plaatsen. Zou je dat wel doen dan begrijp je het idee van een buffer niet helemaal en heb je het eigenlijk gewoon over spaargeld.
Recent nog aangegeven hoe ik er over denk. Maar ok, mijn buffer is dan ook... *maakt vinger nat*... 5K, en dat heb ik. En als ik een keuken koop heb ik dat nog. Tja noem het spaargeld, noem het buffer, voor mij komt het op hetzelfde neer. Echter die laatste 5K daar zal ik geen niet-noodzakelijke dingen van kopen, en een keuken is dat meestal tenzij die echt uit elkaar valt.

[ Voor 73% gewijzigd door Aikon op 22-05-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aikon schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:52:
Dus dan wordt het het "hoeveel vind je dat jouw persoonlijke buffer moet zijn en heb je dat geld?-topic". Das pas saai...
Dat was mijn mening dus ook.
Recent nog aangegeven hoe ik er over denk. Maar ok, mijn buffer is dan ook... *maakt vinger nat*... 5K, en dat heb ik. En als ik een keuken koop heb ik dat nog. Tja noem het spaargeld, noem het buffer, voor mij komt het op hetzelfde neer. Echter die laatste 5K daar zal ik geen niet-noodzakelijke dingen van kopen, en een keuken is dat meestal tenzij die echt uit elkaar valt.
Het komt dus niet op hetzelfde neer als je onderscheid maakt tussen geld tot 5k en geld boven 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Aikon schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:47:
[...]

Ik hoor dat wel vaker, maar het is niet zo, of slechts heel minimaal. Een oude keuken/badkamer is waarderverminderend. Maar dat maakt een nieuwe niet waardevermeerderend. En dat is een cruciaal verschil. Tegen de tijd dat je je huis verkoopt is je keuken er gewoon één zoals je die in een huis verwacht en vang je daar geen cent meer voor.

Een uitbouw is bijv. wél waardervermeerderend, meer woonoppervlak.
De bank houd, door de bank genomen, minimaal 70% van de aanschafprijs van de keuken en badkamer aan als waardestijging en kan/wil op basis daarvan financieren. Ze financieren nooit boven de actuele marktwaarde, dus is in ieder geval de bank overtuigd van het feit dat het waardevermeerderend is.

In ons geval speelt er nog wat anders mee: Keuken heeft een rotte pui en is zwaar verouderd, badkamer is niet meer dan een douche-cel met wasbak. Pui willen we vervangen, keuken compleet renoveren, badkamer verplaatsen naar een slaapkamer en voorzien van douche, bad, dubbele wastafel, verwarming, etc.
Zo onlogisch is dat toch niet?

Stel ik geef al het geld uit aan de keuken en heb daarna een buffer van 0. Bespaar ik 100 EUR per maand aan hypotheek, maar gaat dan de auto kapot of lekt het dak, heb ik een probleem.

Dat probleem heb ik niet als ik die verbouwing over 27 jaar spreid en 100 EUR per maand betaal, want gaat dan de auto kapot, rij ik naar een willekeurige autodealer (voor een kek 2e handsje, nieuw is me te duur), zeg "doe me die", maak terplekke wat geld van mijn spaarrekening over naar mijn betaalrekening, haal mijn pinpas door de automaat en klaar. Als 'ie volledig rijklaar zou zijn, zou ik letterlijk binnen een uur weg kunnen rijden.

Heb ik die buffer niet, moet ik consumptief gaan lenen en die rentepercentages plus maandlasten zijn veel hoger dan de rentepercentages en maandlasten van hypothecair.

Andere optie is even verder doorsparen zodat het allebei kan, maar dan moeten we nog 1 of 2 jaar op de keuken en badkamer wachten en waarom zouden we? 1 of 2 jaar eerder daar van kunnen genieten is me ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik denk dat het best slim kan zijn een keuken of badkamer te financieren...
maar kijk je niet blind enkel op een maandlast van bv 100 euro.

De vraag daarbij is vooral hoe lang je die maandlast gaat betalen, voordat deze lening afgelost is.
Aan een keuken bv langer dan 10 jaar te gaan afbetalen kan tricky zijn, omdat na die periode eigenlijk de kosten afgeschreven zouden moeten zijn en als je bv een hypotheek ver dertig jaar afsluit voor een keuken ben je een verdomd lange tijd aan het aflossen en betaalt juist relatief veel rente, ook als het percentage an sich laag ljkt te zijn.

27 jaar lang te gaan aflossen hierop vind ik zelf een beetje onverantwoord en lijkt me geen slimme keuze, dan spaar je volgens mij heel erg aan de verkeerde kant en bent tot 2044 aan het afbetalen aan een kostenpost die je hooguit nu een waarde geeft maar tegen die tijd allang afgeschreven is.

Lage maandlasten een streven te maken is altijd gevaarlijk als je niet kijkt naar de looptijd, zorg altijd dat als je leent je de looptijd koppelt aan afschrijving (of dit desnoods zelf meeweegt)

[ Voor 29% gewijzigd door RM-rf op 22-05-2017 12:31 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RM-rf schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:27:
Ik denk dat het best slim kan zijn een keuken of badkamer te financieren...
maar kijk je niet blind enkel op een maandlast van bv 100 euro.

De vraag daarbij is vooral hoe lang je die maandlast gaat betalen, voordat deze lening afgelost is.
Aan een keuken bv langer dan 10 jaar te gaan afbetalen kan tricky zijn, omdat na die periode eigenlijk de kosten afgeschreven zouden moeten zijn en als je bv een hypotheek ver dertig jaar afsluit voor een keuken ben je een verdomd lange tijd aan het aflossen en betaalt juist relatief veel rente, ook als het percentage an sich laag ljkt te zijn.

27 jaar lang te gaan aflossen hierop vind ik zelf een beetje onverantwoord en lijkt me geen slimme keuze, dan spaar je volgens mij heel erg aan de verkeerde kant en bent tot 2044 aan het afbetalen aan een kostenpost die je hooguit nu een waarde geeft maar tegen die tijd allang afgeschreven is.

Lage maandlasten een streven te maken is altijd gevaarlijk als je niet kijkt naar de looptijd, zorg altijd dat als je leent je de looptijd koppelt aan afschrijving (of dit desnoods zelf meeweegt)
We denken met een nieuwe keuken en badkamer 20-25 jaar vooruit te kunnen en als we dan willen verbouwen, zijn het geen heel spannende zaken. Nu moeten we complete ruimtes verbouwen en hergeschikt maken, die investering is over 30 jaar ook nog nuttig.

Ander ding is dat voorlopig verwacht word dat huizenprijzen stijgen en dat hoewel je maandlasten stijgen, je ook meer af lost. Moet je je huis verkopen, is na 10 jaar een verlies ook nog acceptabel omdat je al een bedrag hebt afgelost.

Maar goed, in ons geval is het dus sowieso dat de verbeteringen echt waardevermeerderend zijn (fijn voor calamiteiten en voor de bank), maar dat we tegelijkertijd van plan zijn tot het bejaardenhuis in deze woning te blijven wonen. We hebben dit huis echt gekocht op "hier worden we oud". :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Ik vind het al discutabel of de waarde van een eigen woning aan de 'buffer' toegekend kan worden, maar een verbouwing behoort in het geheel niet tot de buffer. Het al dan niet financieren van een verbouwing hoort dat ook niet in dit topic thuis.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
*knip* zie bovenstaande moderatie.

[ Voor 97% gewijzigd door Krisp op 23-05-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Waarom ik mijn waarde en hypotheek heb op geschreven is omdat ik vindt dat dit bij mijn buffer hoort. Als ik in het slechtste geval thuis kom te zitten en mijn spaargeld raakt op of om wat voor reden dan ook. Kan ik altijd nog beslissen om mijn huis te verkopen en tijdelijk iets te huren etc. Hoe snel je dan je huis kwijt ben is dan nog vraag 2. Misschien dat spaargeld aan het lijstje moet worden toegevoegd.

Maar iedereen kijkt hier anders naar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BCGraaf schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:01:
Waarom ik mijn waarde en hypotheek heb op geschreven is omdat ik vindt dat dit bij mijn buffer hoort. Als ik in het slechtste geval thuis kom te zitten en mijn spaargeld raakt op of om wat voor reden dan ook. Kan ik altijd nog beslissen om mijn huis te verkopen en tijdelijk iets te huren etc. Hoe snel je dan je huis kwijt ben is dan nog vraag 2. Misschien dat spaargeld aan het lijstje moet worden toegevoegd.

Het hele idee van een buffer is juist om genoeg geld achter de hand te hebben om bij een mogelijke financiële tegenslag geen drastische maatregelen te hoeven nemen zoals het verkopen van je huis.

Je huis verkopen gebeurt dus wanneer je buffer niet in staat is geweest een financiële tegenslag op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Je waarde van je huis (-/- hypotheek) is onderdeel van je vermogen. Je buffer is dat ook.

Je buffer is wat je op dit moment beschikbaar hebt om uit te geven.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:06:
[...]

Het hele idee van een buffer is juist om genoeg geld achter de hand te hebben om bij een mogelijke financiële tegenslag geen drastische maatregelen te hoeven nemen zoals het verkopen van je huis.

Je huis verkopen gebeurt dus wanneer je buffer niet in staat is geweest een financiële tegenslag op te vangen.
Zaken als waarde van je huis, hoogte hypotheek, maar ook andere bezittingen spelen dan nog steeds wel mee rond je buffer.
Als huiseigenaar wil je waarschijnlijk een hogere buffer dan een huurder i.v.m. mogelijk onverwacht onderhoud. Maar als je een gezonde VVE hebt, weer niet.
Heb je flinke overwaarde op je huis, dan kun je in geval van nood altijd verkopen of je hypotheek verhogen (geen onderdeel van je buffer, maar wel input voor de hoogte van je buffer). Sta je flink onder water en kun je de lasten niet dragen bij ontslag of einde relatie, dan is een grotere buffer op zijn plaats.
Dat soort details zijn dan ook heel zinnig om te delen als je zinnig wil vergelijken. Dan pas kan je zien vanuit wat voor situatie iemand zijn keuzes maakt.

Dat jij het verkopen van je huis bij financiële nood niet als optie ziet, betekent niet dat dat voor een ander ook zo is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 16:33

Grannd

da Granndest

Met die beredenering kan je een positieve registratie bij het BKR, of uberhaupt de limiet van je creditcard ook bij je buffer optellen, dan kan je namelijk 'als de nood hoog is' nog wel aan wat geld komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:49:

Dat jij het verkopen van je huis bij financiële nood niet als optie ziet, betekent niet dat dat voor een ander ook zo is!
Je vergeet onderscheid te maken tussen de buffer en het totaal aan financiële middelen. Een buffer is juist bedoeld om te voorkomen dat je een (tijdelijke) schuld aan moet gaan of je huis moet verkopen.

Volgens mij snappen weinigen wat er bedoeld wordt met een buffer. Een buffer is juist bedoeld om financiële tegenslagen (defecte wasmachine, tijdelijke werkeloosheid, nieuwe auto nodig,...) op te vangen met geld wat direct beschikbaar is zodat je geen lening hoeft aan te gaan, bezittingen hoeft te verkopen of op een andere wijze je levensstijl drastisch moet aanpassen.

Je kan een lage buffer aan houden omdat je het geen probleem vind je huis te verkopen, dat maakt het verkopen van je huis geen onderdeel van je buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:03:
[...]

Je vergeet onderscheid te maken tussen de buffer en het totaal aan financiële middelen. Een buffer is juist bedoeld om te voorkomen dat je een (tijdelijke) schuld aan moet gaan of je huis moet verkopen.

Volgens mij snappen weinigen wat er bedoeld wordt met een buffer. Een buffer is juist bedoeld om financiële tegenslagen (defecte wasmachine, tijdelijke werkeloosheid, nieuwe auto nodig,...) op te vangen met geld wat direct beschikbaar is zodat je geen lening hoeft aan te gaan, bezittingen hoeft te verkopen of op een andere wijze je levensstijl drastisch moet aanpassen.

Je kan een lage buffer aan houden omdat je het geen probleem vind je huis te verkopen, dat maakt het verkopen van je huis geen onderdeel van je buffer.
Dat zeg ik toch juist: het is wat mij betreft geen onderdeel van je buffer, maar maakt wel enorm veel uit voor de hoogte van je buffer. En juist die gedachte er achter is interessant om te delen en bediscussiëren: wat is je ondergrens en waarom is dat zo?
De een houdt een ruime buffer aan om morgen in geval van nood een nieuwe Mercedes te kunnen kopen, terwijl de ander voor €1k een derdehandsje koopt als het moet. Op dezelfde manier kunnen je woonwensen reden zijn om je buffer hoog of laag te houden.
Als iemand besluit dat hij bij werkeloosheid bereid is kleiner te gaan wonen, snap ik dus best dat overwaarde genoemd wordt in relatie tot de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:49:
[...]

Zaken als waarde van je huis, hoogte hypotheek, maar ook andere bezittingen spelen dan nog steeds wel mee rond je buffer.
Als huiseigenaar wil je waarschijnlijk een hogere buffer dan een huurder i.v.m. mogelijk onverwacht onderhoud. Maar als je een gezonde VVE hebt, weer niet.
VVE heb je niet altijd, dat is gebruikelijk bij appartementencomplexen, veel minder bij rijtjeshuizen.
Daarbij, ook dan heb je mogelijk onderhoud dat niet onder de verantwoordelijkheid van de VVE valt.

Wel eens dat of je een huis bezig of niet, van invloed (zou moeten zijn / is) op wat je als veilige buffer kunt beschouwen. Even los van wat mensen zelf prettig vinden, zul je bij een groot duur huis of als je graag een grote dure auto rijd (met ditto onderhoud), beter af zijn met grotere buffers dan als je in een stacaravan op een camping woont waarbij totale vervanging van je woning 20.000 EUR is of je weet dat je voor 500 EUR een prima vehikel kunt kopen.

Wat voor mij ook mee speelt zijn eerdere ervaringen. Ik heb best lang op het randje gebalanceerd en dat zorgt er nu voor dat ik in de ogen van sommigen best heftig als een soort van Dagobert Duck op mijn geld zit en flink probeer te sparen. Ieder overuur gaat in principe vrijwel direct de spaarpot in.

Nu is niet 100% van mijn spaarpot daadwerkelijk buffer en is wat ik als buffer beschouw aan verandering onderhevig. Het neigt eerder naar een bepaald percentage van mijn spaargeld dan naar een absolute waarde. Ik heb wel een richtlijn, alleen tot nu toe heb ik die, naar mate mijn spaargeld groeit, telkens maar boven opgeschoven. (En waarschijnlijk schuif ik die ook weer naar beneden als we komend jaar wat forse uitgaven hebben gedaan.)
Heb je flinke overwaarde op je huis, dan kun je in geval van nood altijd verkopen of je hypotheek verhogen (geen onderdeel van je buffer, maar wel input voor de hoogte van je buffer). Sta je flink onder water en kun je de lasten niet dragen bij ontslag of einde relatie, dan is een grotere buffer op zijn plaats.
Dat soort details zijn dan ook heel zinnig om te delen als je zinnig wil vergelijken. Dan pas kan je zien vanuit wat voor situatie iemand zijn keuzes maakt.

Huis gedwongen verkopen lijkt mij een van de meest nare dingen om te moeten doen maar inderdaad, als je zeker weet dat je een forse overwaarde hebt, kan dat prima als buffer dienen als je bereid bent je huis te verkopen. (Nadeel is wel dat huizenprijzen in de regel stijgen dus je hebt maar beperkt plezier van die overwaarde. Het huis dat je later weer wil kopen is vaak ook duurder dan nu.)

Maar goed, ik ben het met je eens dat "buffer" niet per-se paraat geld hoeft te zijn. Het is denk ik goed om zeker ook paraat, direct beschikbaar (binnen enkele uren tot een dag of 2) geld achter de hand te hebben zodat je niet bij een of meerdere tegenslagen direct hoeft te gaan lenen bij vrienden of de bank. Hoe hoog die buffer is zal voor iedereen anders zijn en los van al het bovenstaande, ook afhankelijk zijn van iemands bestedingspatroon en minimale uitgavenbehoefte. (Ofwel, tot waar kun/wil je de broekriem aantrekken als het minder gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:13:
[...]

Dat zeg ik toch juist: het is wat mij betreft geen onderdeel van je buffer, maar maakt wel enorm veel uit voor de hoogte van je buffer. En juist die gedachte er achter is interessant om te delen en bediscussiëren: wat is je ondergrens en waarom is dat zo?
De een houdt een ruime buffer aan om morgen in geval van nood een nieuwe Mercedes te kunnen kopen, terwijl de ander voor €1k een derdehandsje koopt als het moet. Op dezelfde manier kunnen je woonwensen reden zijn om je buffer hoog of laag te houden.
Als iemand besluit dat hij bij werkeloosheid bereid is kleiner te gaan wonen, snap ik dus best dat overwaarde genoemd wordt in relatie tot de buffer.
Enkel het enige wat ik in dit topic zie is mensen die alles maar neer pleuren zonder argumentatie en enkel in totaal bedragen denken. Het aantal posts waarin een buffer genoemd wordt is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Waarom is duidelijk inmiddels. Ik vraag me alleen af op basis van wat jij de waarde van je huis bepaald... Of heb je het kort geleden laten taxeren?

[ Voor 81% gewijzigd door JB op 22-05-2017 21:59 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 14:24
Zo bijzonder is dat toch ook weer niet, ik ben altijd actief bezig met de (regionale) woningmarkt en weet echt de waarde van mijn woning wel in te schatten.

En er zijn natuurlijk allerlei manieren om te rekenen; WOZ, koopsom, wel/niet indexeren en corrigeren voor waarde door verbouwingen.

Zelf ga ik gewoon uit van een pessimistische schatting wat ik weet dat mijn huis zeker zou opleveren bij reguliere verkoop.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

WOZ is totaal niet interessant. Ik heb dat de 1e jaren elke keer aangevochten, puur om de kosten te drukken van de gemeente-aanslag, waterschap enz. Bij de buren die er al vanaf dag 1 wonen, valt net zoveel regen op het dak en hun WOZ staat/stond een ton lager omdat het huis nog nooit in de verkoop is geweest :z

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 22-05-2017 22:02 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:01:
WOZ is totaal niet interessant. Ik vecht die elk jaar aan, puur om de kosten te drukken van de Gemeente aanslag enz. Bij de buren die er al vanaf dag 1 wonen, valt net zoveel regen op het dak en hun WOZ staat/stond een ton lager omdat het huis nog nooit in de verkoop is geweest :z
In dat geval dus niet uitgaan van WOZ, wat is nu het punt dat je probeert te maken?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

assje schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:02:
[...]

In dat geval dus niet uitgaan van WOZ, wat is nu het punt dat je probeert te maken?
Mja dat een buffer hier (te) vaag is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
JB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:03:
[...]

Mja dat een buffer hier (te) vaag is.
Die conclusie was er op pagina 1 ook al.

Ik heb niet zoveel aan 20 tweakers die vertellen dat ze een buffer van €5k of €10k hebben waarvan dan ook nog niet duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Juist wel interessant wanneer mensen besluiten €10k af te lossen vanuit hun buffer/spaargeld en wat de motivatie hiervoor is.

Hoogte van een hypotheek zegt weer niets zonder te weten wat de waarde van het huis is, het hangt allemaal met elkaar samen.

Een afgelost huis kan altijd weer een (consumptieve) box 3 hypotheek voor worden afgesloten, ook zonder verkoop. Het verandert dus sowieso je financiële veerkracht.

Ik zie denk ik gewoon meer in een "hoeveel net worth heeft een gemiddelde tweaker" topic.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 22-05-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 09:44
Leeftijd: 22
Opleiding(en): laatste jaar hbo bouwtechnische bedrijfskunde
Huidige functie: student/ stagiair

Type woning: inwonend
Koop/huur: nvt
Partner: nee
Kinderen: niet dat ik weet

Bank: rabo en regio
Rentepercentage: bedroevend
Totale buffer: 6k ongeveer.
Vorig jaar had ik meer maar ik heb inmiddels een auto gekocht en deze heeft een hap uit de buffer genomen. Ook heb ik wel een beetje het idee dat nu niet de goede tijd is om te sparen maar meer de tijd om te genieten.

Belegd in aandelen:
Totale dividend:
Fonds:[/mo]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

JB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:30:
[...]

Waarom is duidelijk inmiddels. Ik vraag me alleen af op basis van wat jij de waarde van je huis bepaald... Of heb je het kort geleden laten taxeren?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@blauwester Dit lijkt me juist de tijd om te sparen, je wilt na je studie toch uiteindelijk een woning gaan kopen, dan helpt een spaarpot wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsurany schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:02:
@blauwester Dit lijkt me juist de tijd om te sparen, je wilt na je studie toch uiteindelijk een woning gaan kopen, dan helpt een spaarpot wel aardig.
Helpt? Zonder spaargeld kun je geen huis kopen, tenzij je daar weer consumptief voor gaat lenen...

Vanaf 1 januari 2018 kun je (in Nederland) maximaal 100% lenen van de totale getaxeerde waarde van je huis. Reken er op dat je dus heel rap 10.000 EUR zelf mee mag nemen en dan moet je ook nog meubilair kopen, schilderen en verhuizen. :)

Kortom, wil je een modaal huis kopen, verhuizen en nog wat geld hebben voor inboedel heb je een spaarpot nodig van tussen de 10.000 en 20.000 EUR. Sparen is niet "wel aardig" maar pure noodzaak. (Tenzij je externe geldschieters hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Ik denk echter dat als ik werk en nog niet direct een gezin en eigen woning heb ik sneller vele grotere bedragen kan sparen. Dan heeft het nu toch niet zoveel zin om elke cent om te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

blauwester schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 00:15:
Ik denk echter dat als ik werk en nog niet direct een gezin en eigen woning heb ik sneller vele grotere bedragen kan sparen. Dan heeft het nu toch niet zoveel zin om elke cent om te draaien.
Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om juist te wennen aan sparen. Er is een groot verschil tussen "zinvol sparen" en "elke cent omdraaien" en wachten tot je werkt is een slecht excuus. Da's hetzelfde als een baan hebben en wachten tot je loon stijgt.

Wat een zinvolle methode is (heb ik zelf ook niet bedacht), is een bepaald percentage sparen en stijgt je inkomen, stijgt het percentage dat je spaart automatisch maar stijgt ook het bedrag dat je maandelijks uit kunt geven.

Wij (mijn vrouw en ik), doen altijd een herberekening als er loonswisselingen zijn. We houden niet vast aan een hard percentage maar indexeren dus wel regelmatig wat we sparen en ook onze buffer (waar het hier om gaat) passen we aan aan ons loon.

Een buffer van een bepaald bedrag is nuttig, maar in de regel als je inkomen stijgt, stijgt ook je uitgavenpatroon. Dus je gewenste buffer. Hetzelfde als je van een huurhuis naar een koophuis gaat, met een koophuis is een grotere buffer handiger. De bedragen die je onverwacht nodig hebt kunnen makkelijk veel groter zijn dan bij een huurhuis. (Wij moeten nu bijvoorbeeld het dak van de uitbouw opnieuw laten bekleden, 1500 - 2000 EUR voor een dakje van 6x1.5. Dan zijn we blij met een flinke buffer want net nu zitten we in een situatie dat we min of meer onverwacht toe zijn aan een nieuwe auto, net in het jaar dat we ook de keuken, badkamer en toilet willen verbouwen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
Natuurlijk is zinvol sparen prettig maar dat heb ik in mijn ogen ook gedaan. 7k op 22 jarige leeftijd is toch niet verkeerd. Ik heb in mijn ogen echter te veel gefocust op sparen en te weinig op genieten. Dat is zeg maar de wijsheid die ik de volgende generatie ^] wil megeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
blauwester schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:23:
Natuurlijk is zinvol sparen prettig maar dat heb ik in mijn ogen ook gedaan. 7k op 22 jarige leeftijd is toch niet verkeerd. Ik heb in mijn ogen echter te veel gefocust op sparen en te weinig op genieten. Dat is zeg maar de wijsheid die ik de volgende generatie ^] wil megeven.
7K is niet slecht, en je dient inderdaad te genieten in het leven. Maar om je even een idee te geven:

Ik ben op mijn 15 gestart met bijbaantjes en klussen. Op mijn 18 had ik 20K bijelkaar geklust, toen heb ik een tijdje genoten en in record tempo +10K uitgeven aan reisjes;TV;PC etc. Op mijn 19de op mijzelf gaan wonen en op mijn 23ste een huis gekocht. Toen 42K op de rekening welke weer in record tempo grotendeels aangesproken werd voor kosten koper en extra inboedel etcetera want ik ging van 90m2 naar 156m2. Je zal versteld staan wat een eigen huis kost. Nu heb ik de laatste 2 jaar het gehele huis uit eigen zak vernieuwd behalve de badkamer wat mij ook een 30K gekost heeft. Als je niet handig bent en niet de goedkoopste aanbieders zoekt dan ben je een veelvoud van de +30K kwijt... Zo ben ik verschillende zaken binnengelopen met de vraag of ik extra korting kon krijgen op AEG keukenapparatuur, uiteindelijk bij de goedkoopste aanbieder nog korting gekregen want ophalen en plaatsen doe ik zelf wel ookal bieden ze het 'gratis' aan. Gratis bestaat niet.

Probeer de balans te vinden tussen genieten en sparen. En tracht je niet te laten meesleuren met de menigte, doe je eigen ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Met alle respect maar welk idee heb je nu gegeven dan? Dat jij heel veel hebt gespaard en heel veel hebt uitgegeven meerdere malen en dat je moet afdingen als je toevallig zelf AEG appartuur kan plaatsen? Het is meer een kijk mij veel sparen en uitgeven relaas.

Of 7K goed of slecht is hangt maar net van je omstandigheden af, voor sommige is 7K gewoon amper te bereiken vanwege sociale positie of 1001 andere zaken en sommige krijgen 7K kado met hun verjaardag. Alleen blauwester kan zelf bepalen of het 'goed' is. Het is iig een mooi bedrag als buffer voor een gemiddeld persoon, zelfs als je niet inwonend zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Aikon schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:33:
Met alle respect maar welk idee heb je nu gegeven dan? Dat jij heel veel hebt gespaard en heel veel hebt uitgegeven meerdere malen en dat je moet afdingen als je toevallig zelf AEG appartuur kan plaatsen? Het is meer een kijk mij veel sparen en uitgeven relaas.

Of 7K goed of slecht is hangt maar net van je omstandigheden af, voor sommige is 7K gewoon amper te bereiken vanwege sociale positie of 1001 andere zaken en sommige krijgen 7K kado met hun verjaardag. Alleen blauwester kan zelf bepalen of het 'goed' is. Het is iig een mooi bedrag als buffer voor een gemiddeld persoon, zelfs als je niet inwonend zou zijn.
Ik heb bovenstaande informatie enkel gegeven om aan te geven hoe snel het kan gaan en dat 7K met in de gedachte om in de toekomst een koophuis aan te schaffen aan de lage kant is. Wat jij eruit opmaakt lijkt eerder negatiever, wat uiteraard mag maar dit was niet mijn bedoeling. Het puntje AEG apparatuur heb ik enkel aangehaald omdat de meeste mensen tegenwoordig zich blind staren naar een Ikea of het andere uiterste nl. Miele wat uiteraard niet verkeerd is maar als je een beetje zoekt dan vind je voor een normaal budget goede merken zoals een AEG zonder je spaarvarken te plunderen of financiële instelling te raadplegen. En ik hoefde niet af te dingen, echter probeer ik zoals vele hier alles onder controle te houden en zeker op het financiële aspect.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicklazzz op 23-05-2017 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Ik denk dat iedereen voor zichzelf de afweging moet maken hoeveel "buffer" genoeg is.

Wij hebben een buffer van 5K en dat vind ik zelf aan de lage kant (zeker met een schuin oog kijkend naar een koophuis). Mijn vrouw daarintegen vindt het wat moeilijker om te sparen en zal daarom eerder genoegen nemen met iets minder geld op de spaarrekening.

Het beste en makkelijkste is denk ik gewoon om een vast % naar de spaarrekening over te maken. Hoe hoog dat % is maar iedereen lekker zelf uitmaken :9

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Gezien de discussie ben ik juist benieuwd welk percentage mensen sparen? De een spaart heel makkelijk een paar duizend per maand, de ander honderd euro. Dit topic gaat over wat voor een buffer iemand heeft , maar zegt eigenlijk niks. Het percentage dat van de totale inkomsten wordt gespaard, zegt wel iets over hoe men omgaat met financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31

Garyu

WW

MmarkM schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:24:
Gezien de discussie ben ik juist benieuwd welk percentage mensen sparen? De een spaart heel makkelijk een paar duizend per maand, de ander honderd euro. Dit topic gaat over wat voor een buffer iemand heeft , maar zegt eigenlijk niks. Het percentage dat van de totale inkomsten wordt gespaard, zegt wel iets over hoe men omgaat met financiën.
^^ + in welke situatie men zit natuurlijk. Thuiswonen terwijl je werkt is makkelijker sparen dan wanneer je enig kostwinner voor een zeskoppige familie bent.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Eens.
Door de bank genomen sparen wij zo'n 20-30% van ons netto besteedbaar inkomen.

Het wisselt wat en het is niet heel precies, daarbij word niet alles buffer en word er uiteraard ook geld uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Voor mij is de definitie van een buffer hoeveel maanden je het financieel kan uithouden (met betrekking tot je huidige uitgave patroon) als je de (gezins)inkomsten vandaag in zijn geheel weg zouden vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

President schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Voor mij is de definitie van een buffer hoeveel maanden je het financieel kan uithouden (met betrekking tot je huidige uitgave patroon) als je de (gezins)inkomsten vandaag in zijn geheel weg zouden vallen!
Is een buffer ook niet voor onvoorziene uitgaven zoals schade aan je huis, auto, koelkast of CV die het begeeft, etc?

Ofwel, gaat het enkel om hoe lang je het "enkel" met verlies van je totale inkomen uit houd, of ook over andere zaken die waarschijnlijker zijn dan het totaal en gelijktijdig verlies van je gezinsinkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
unezra schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:28:
[...]

Is een buffer ook niet voor onvoorziene uitgaven zoals schade aan je huis, auto, koelkast of CV die het begeeft, etc?

Ofwel, gaat het enkel om hoe lang je het "enkel" met verlies van je totale inkomen uit houd, of ook over andere zaken die waarschijnlijker zijn dan het totaal en gelijktijdig verlies van je gezinsinkomen?
Een buffer is wat je zelf wilt dat het is, dus wat vind jij? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan moet ook wel duidelijk zijn wat je verstaat onder sparen. Alles wat je niet direct uitgeeft? Of hou je rekening met incidentele uitgaven zoals zomervakantie en onderhoud auto? Afschrijving van je apparatuur, meubels, auto?
Dat maakt nogal wat uit (een snel sommetje zegt 25% vs. 45%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:05:
[...]

Maar dan moet ook wel duidelijk zijn wat je verstaat onder sparen. Alles wat je niet direct uitgeeft? Of hou je rekening met incidentele uitgaven zoals zomervakantie en onderhoud auto? Afschrijving van je apparatuur, meubels, auto?
Dat maakt nogal wat uit (een snel sommetje zegt 25% vs. 45%).
Eens. Wij sparen voor bijvoorbeeld aflossing hypotheek en voor een andere auto (luxe en optioneel). Daarnaast sparen we voor een vakantie 1 in de twee jaar, wederom luxe en optioneel.

We "sparen" echter ook voor onderhoud en zorgverzekering, maar dat noem ik reserveren omdat de uitgave hoe dan ook gaat komen.

Wij sparen denk ik zo een 20 à 30% waarbij een deel vast sparen is en het andere deel "doelloos" (aanvulling van de buffer). Die laatste categorie is wat er overblijft aan het einde van de maand :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Spaarquote: 70-80%
Buffer: ongeveer 27 jaar en rendement op dit vermogen niet meegerekend.
Werk nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestige93
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Members only:

Steam: http://steamcommunity.com/id/Prestige93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben wel benieuwd naar het levenspatroon van velen hier, want dat heeft er ook wel mee te maken hoeveel geld je overhoud om te kunnen sparen of als buffer te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:11:
Ben wel benieuwd naar het levenspatroon van velen hier, want dat heeft er ook wel mee te maken hoeveel geld je overhoud om te kunnen sparen of als buffer te kunnen gebruiken.
Doe eens een voorzet. :)
Mooi tabelletje ofzo waar we op kunnen inhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestige93
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Simpele dingen als roken maken al een groot verschil.
Als ik zou stoppen scheelt me dat al snel 200 euro in de maand.

Steam: http://steamcommunity.com/id/Prestige93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat is zeker zo en ik vind naast de cijfers het ook altijd wel interessant om dat te horen. Vind het zelf ook gezond om andersom te redeneren: pas kijken welk levenspatroon je kan veroorloven nadat je gespaard hebt in plaats van denken hoeveel je nog kan sparen na een bepaald levenspatroon.

En dan kan je natuurlijk een discussie hebben over wat sparen precies is (waar trek je de grens van uitgestelde consumptie?) en wat een buffer precies is. Die lijnen zijn al enigszins (ruim) aangegeven na de modbreak, natuurlijk.

Update van mijn/onze kant:

Members only:

Om dat maar hierop te betrekken ben ik van plan meteen de duurste lening af te lossen (35k starterslening á 4,6%) zodat de kans klein is dat ik ooit nog onder water sta en mezelf die maandelijkse extra betaling+rente bespaar. Wat er staat bij 'totale buffer' zal volgens velen dus niet aan de definitie van 'buffer' voldoen. Maargoed, hoewel het geld geoormerkt is kan het tot die tijd nog ergens anders voor gebruikt worden als het echt nodig is.

Wil uiteindelijk een buffer van minimaal 10k aan blijven houden en de rest beleggen. Verder versneld aflossen doe ik niet, dan is vastgoed erg oververtegenwoordigd. Geld wat voor vakanties en consumptie bedoeld is belandt niet in dit overzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:38:
Verder versneld aflossen doe ik niet, dan is vastgoed erg oververtegenwoordigd.
Je blootstelling aan de vastgoedmarkt wordt bepaald door de waarde van je huis en niet door je openstaande hypotheek ;) Je kiest er dus voornamelijk voor om de hefboom van je hypotheek langer te benutten om zo ook buiten de vastgoedmarkt te kunnen investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 17-09 11:15
een klein jaartje verder

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Carfanatic schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
[...]

een klein jaartje verder

***members only***
Daar komt de vraag der vragen weer : Wat moet je in godsnaam met 100k op de bank? :X Ga wat leuks doen man. Voor je het weet ben je deaud en staat je geld weg te rotten of kan je 52% belasting afdragen naar de staat.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 17:32
DennusB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:11:
[...]

Daar komt de vraag der vragen weer : Wat moet je in godsnaam met 100k op de bank? :X Ga wat leuks doen man. Voor je het weet ben je deaud en staat je geld weg te rotten of kan je 52% belasting afdragen naar de staat.
Misschien doorsparen met die 100K om van het passieve inkomen te kunnen leven in de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Paralectic schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Misschien doorsparen met die 100K om van het passieve inkomen te kunnen leven in de toekomst?
Ja, maar je leeft nu. Niet in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:54:
[...]

Je blootstelling aan de vastgoedmarkt wordt bepaald door de waarde van je huis en niet door je openstaande hypotheek ;) Je kiest er dus voornamelijk voor om de hefboom van je hypotheek langer te benutten om zo ook buiten de vastgoedmarkt te kunnen investeren.
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Punt is vooral ook dat ik meer wil spreiden.
[...]

100k op de bank is veelal wel zonde, tenzij je het direct ergens voor wil gebruiken. Maar misschien doet hij al genoeg leuks en heeft hij andere doelen zoals financieel vrijer/onafhankelijker worden? 52% belasting betreft de inkomensbelasting, die is hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
of kan je 52% belasting afdragen naar de staat.
ben je niet in de war met inkomstenbelasting? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:14:
[...]

ben je niet in de war met inkomstenbelasting? :)
Je hebt gelijk, ik doelde op de erfbelasting (als je opeens deaud gaat en je dus naar je erfgenaam gaat), maar dat is < 52% zie ik :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Ja, maar je leeft nu. Niet in de toekomst.
Laat iedereen z'n financiële planning lekker zelf bepalen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 17-09 11:15

wie zegt dat ik niet leef?

[ Voor 32% gewijzigd door Carfanatic op 29-05-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 8 juli 2015 @ 13:26:
Members only:
Members only:

Mijn buffer was hoger maar toen besloot ik een langgekoesterde vakantiebestemming (Cuba) aan te doen, een PS4 pro te halen, een LG oled55e6 en wat witgoed te vervangen na 6/7 jaar en de zorgpremie vooruit te betalen als jaarlijks bedrag. Tov twee jaar terug bruto dus bijna verdubbeld en netto iig 1,5x zoveel. Mijn buffer is overigens een algemene spaarpot. Om huisraad te kunnen vervangen, om voor vakantie te sparen, om enkele maanden uit te zingen zonder werk, om de zorgpremie van te voldoen als jaarbetaling.

Toen mijn flexcontract nog niet afgelopen was had ik maandelijks een spaarvermogen van 62,5%. Met 37,5% van mijn nettoloon kon ik maandelijks de huur betalen, verzekeringen, gemeentelijke belastingen, internet, sim only, gas/water/licht en mijn OV-dalvrij-abonnement. Leven als student hoeft niet duur te zijn. En als je als starter op de arbeidsmarkt dat nog even volhoudt kan je flink sparen.
Pagina: 1 ... 18 ... 47 Laatste