Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
DennusB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:11:
[...]

Daar komt de vraag der vragen weer : Wat moet je in godsnaam met 100k op de bank? :X Ga wat leuks doen man. Voor je het weet ben je deaud en staat je geld weg te rotten of kan je 52% belasting afdragen naar de staat.
Wij hebben 140k op de bank, is relaxed leven hoor, ik werk alleen als ik zin heb, niet omdat het moet. Vrouw zit lekker thuis bij de kinderen. Als we gaan verhuizen zal wellicht een groot deel naar het huis gaan, of misschien dat we een leuke 2ehandse camper kopen, want met 3 maanden vakantie per jaar is het lekker rondtrekken...

Ik durf je vraag om te draaien: hoe kun je überhaupt relaxed leven met minder dan 50k buffer (100k indien zelfstandig ondernemer)? Dan wordt je leven geleid door de noodzaak om geld te verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prestige93 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Simpele dingen als roken maken al een groot verschil.
Als ik zou stoppen scheelt me dat al snel 200 euro in de maand.
unezra schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:24:
[...]

Doe eens een voorzet. :)
Mooi tabelletje ofzo waar we op kunnen inhaken.
Veel verdienen is niet per definitie ruim kunnen leven, sommigen hebben hoge vaste lasten en houden weinig vrij besteedbaar inkomen over. Heb zelf een laag inkomen, maar ook weinig lasten. Geen kids, auto, en ga verder ook niet op vakantie en dergelijke. Als je sober en minimaal leeft kun je redelijk rondkomen.

Ik hou mijn bestedingspatroon in de gaten maar soms zijn er maanden dat er meer uitgaat dan dat er binnenkomt. Dan moet je een beroep doen op je buffer.

Er zijn zeker dingen die ik mis, rondje in de kroeg doen kan niet meer... maar als je weinig te besteden hebt moet je harde keuzes maken.

Misschien kan jij hier een apart topic over aanmaken? ben zelf niet zo goed in het opstellen van tabelletjes en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:43
pirke schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:03:
[...]

Wij hebben 140k op de bank, is relaxed leven hoor, ik werk alleen als ik zin heb, niet omdat het moet. Vrouw zit lekker thuis bij de kinderen. Als we gaan verhuizen zal wellicht een groot deel naar het huis gaan, of misschien dat we een leuke 2ehandse camper kopen, want met 3 maanden vakantie per jaar is het lekker rondtrekken...

Ik durf je vraag om te draaien: hoe kun je überhaupt relaxed leven met minder dan 50k buffer (100k indien zelfstandig ondernemer)? Dan wordt je leven geleid door de noodzaak om geld te verdienen...
Voor beiden is wat te zeggen, het ligt net aan de situatie. Als je stabiel 100k+ op de bank hebt en verder genoeg inkomen hebt om alle leuke dingen te doen die je wilt (leuke auto, vakanties, spullen kopen etc.) prima. Echter, als je die 100k alleen krijgt doordat je alles moet laten, dus heel zuinig moet leven (niet uit eten gaan, weinig/geen en simpele vakanties, klein karig autootje) dan zou ik dat ook zonde noemen. Dit doet men vaak onder de noemer "sparen voor later". Echter ken ik iemand die dat ook deed, met 50 wilde stoppen met werken en 2 maanden voordat het zover was een hartaanval kreeg... plof dood. Dan heb je 30 jaar heel karig geleefd om daarna te kunnen genieten, maar komt er niets van.

In die optiek is wellicht ook de opmerking van DennusB. Je kunt in dat opzicht beter wat meer uitgeven gedurende je leven.

Voor mijzelf heb ik zoiets dat ik een buffer wil hebben waarvan ik minimaal 1 jaar lang alles kan betalen, mocht ik totaal geen inkomsten hebben. Dit b.v. door werkeloosheid (door wat voor oorzaak dan ook). Als ITer maak ik mij echter niet zo'n zorgen dat ik ooit lang (meer dan een paar maanden aaneengesloten) werkeloos zal zijn, in ieder geval niet de komende 10-15 jaar.
Met zo'n aanname is het dan ook afhankelijk van jouw uitgavepatroon wat een comfortabel buffer is. Als je net een modaal inkomen hebt dan is 20k buffer best wel wat, verdien (en leef je ook naar) een inkomen van 80-100k per jaar, ja dan is 20k niet bijster veel en kan ik mij ook wel vinden in een buffer van 100k.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
DennusB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:13:
[...]
Ja, maar je leeft nu. Niet in de toekomst.
Dus? Geld uitgeven komt overeen met gelukkig zijn? Moet je het dan uitgeven zodat je in de toekomst tot je 70ste aan het werk bent? Juist met passief inkomen kan je met een relatief eenvoudige handeling, tientallen jaren aan je pensioen toevoegen en er geen noodzaak is om te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door kabelmannetje op 29-05-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

100k zou ik niet op de bank willen hebben maar ergens in willen hebben zitten. In stenen bijvoorbeeld. Anders betaal je je de wereld aan belastingen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tjebakka schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:42:
100k zou ik niet op de bank willen hebben maar ergens in willen hebben zitten. In stenen bijvoorbeeld. Anders betaal je je de wereld aan belastingen.
Dat valt echt enorm mee, zeker als je een fiscaal partner hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tsurany schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:51:
[...]

Dat valt echt enorm mee, zeker als je een fiscaal partner hebt.
De grens ligt op 24.437 euro per persoon, mag je dat combineren en is het met 2 man dus bijna 50K totaal?

Wat voor bedragen hebben we het eigenlijk over, grof gezegt, hoe veel EUR belasting betaal je per jaar over iedere 1000 EUR boven die 50K?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
Voor 2017 is het zelfs €25.000 exact, en ja met z'n tweeën wordt dat €50.000.
VRH voor dat deel erbovenop (valt nog in de eerste schijf) is net geen 0,9% IIRC. Als je ver over die ton totaal heen gaat wordt het wel iets meer, maar nu heb je het over net geen €9 voor elke €1000 aan vermogen boven die 50K.

edit overigens als je een beetje wil spelen zonder je al te zeer te hoeven inlezen, is berekenhet.nl best toegankelijk, en ik geloof ook best oké qua betrouwbaarheid.

[ Voor 21% gewijzigd door iceheart op 29-05-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 18:30
unezra schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:03:
[...]

De grens ligt op 24.437 euro per persoon, mag je dat combineren en is het met 2 man dus bijna 50K totaal?

Wat voor bedragen hebben we het eigenlijk over, grof gezegt, hoe veel EUR belasting betaal je per jaar over iedere 1000 EUR boven die 50K?
https://www.knab.nl/vermogensbelasting-2017 geeft een duidelijke berekening.
Omslagpunt ligt rond de 500K waarop je vanaf 2017 meer gaat betalen aan VRH tov 2016. En dan heb je het over zo'n 1,1% netto (met fiscaal partner).
Bij 100K is het slechts 0,43%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:03:
[...]

Wat hier boven gezegd is, je betaalt pas vanaf 50k en dan nog minder dan 1%. Dus met 100k vermogen is dat minder dan 500 euro per jaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat geld alleen voor vermogen in box 3. Als ondernemer kun je het ook in de zaak laten zitten, dan zit het niet in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
kabelmannetje schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:30:
Spaarquote: 70-80%
Buffer: ongeveer 27 jaar en rendement op dit vermogen niet meegerekend.
Werk nauwelijks meer.
Iets meer uitleg zou gewaardeerd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

MmarkM schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:49:
[...]

Iets meer uitleg zou gewaardeerd worden!
Lees het financieel onafhankelijkheids topic eens door :).

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2
Even zoeken op username en je vindt de uitgebreidere uitleg. :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 18-09 18:30
pirke schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:35:
Dat geld alleen voor vermogen in box 3. Als ondernemer kun je het ook in de zaak laten zitten, dan zit het niet in box 3.
Alleen echt interessant bij BV. Als eenmanszaak is het lood om oud ijzer. Dan betaal je inkomstenbelasting over de rente die je ontvangt zonder de vrijstelling van de 1e 25/50K ipv VRH. Zal om een paar tientjes verschil gaan dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

DennusB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:11:
[...]

Voor je het weet ben je deaud en staat je geld weg te rotten of kan je 52% belasting afdragen naar de staat.
Statistisch gezien is de kans dat iemand van 34 morgen nog leeft, en overmorgen en over 30 jaar nog steeds een heel stuk groter dan dat ie het loodje legt.

Geld geeft je ook een heleboel opties. Dat ene leuke huis dat je op weg naar je werk gezien hebt komt nu ineens wel binnen bereik. Auto stuk? Koop gewoon een nieuwe. Leuke vakantie gezien? Prima, doen we.
Andere baan? Geen probleem, geen stress. Vervelende baas? Middelvinger en weggaan.

En met zo'n bedrag kan je ook gaan investeren om passieve inkomstenstromen te genereren waardoor je minder hoeft te werken als je dat zou willen.

Dus ronduit zeggen dat geld op de bank hebben staan dom is vind ik een beetje vreemd. Ik kan me weer écht niet inleven in mensen die zónder of met heel weinig buffer leven. Er hoeft maar iets te gebeuren en je zit in de financiele shit en je bent voor eeuwig een slaaf van je baas. Nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
Na een paar roerige jaren met weinig sparen, wil het nu tegenwoordig wat beter lukken.
Ik schat mijn huidige spaarquote in op pakweg 15%, en dat vind ik best netjes.
Vaste lasten komt uit op een kleine 60%, daarbij komen bijna niet te voorkomen kosten, zoals parkeerkosten en boodschappen nog bovenop.

Mijn spaarsaldo is overigens automatisch mijn buffer. Nu is mijn koelkast zijn laatste adem aan het uitblazen, dat gaat van die 15% af.

Vanwege het feit dat ik een vrij nieuwe woning heb, en dus weinig onverwachte kosten, is voor mij een paar duizend euro als buffer voldoende (tussen de 2000-5000).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

mjl

Ugh

5k€ is voor ons een prima buffer en is in de praktijk tussen de 1 en 3k€..., daarnaast een spaarpot voor de studie van mijn dochter, daar gaat 75 euro per maand in en zo nu en dan wat extra's

Geld gaat verder op aan het huis, klussen, leuke dingen doen en reizen... plannen nu weer voor zuid Afrika ;)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Fonsoy Als morgen blijkt dat het dak van je huis lekt, en je kijkt tegen 15k kosten aan, wat doe je dan? Ook jonge huizen kunnen problemen krijgen. En wat is jong? Lang niet alles valt onder de garantie vd aannemer, en is dat die aannemer die ondertussen failliet is gegaan en een doorstart heeft gemaakt zodat ie geen claims meer krijgt? Kom je altijd pas achter als het te laat is.

Of als er toevallig 3 dingen van 2k per stuk tegen zitten (auto, CV ketel, tandarts, whatever), ga je dan een lening afsluiten of een maand met koud water douchen zonder tanden?

Dat zijn nog maar de praktische dingen, maar waar droom je van? Sommigen willen een jaar door Australië rondtrekken, of elke winter enkele maanden overwinteren aan de Middellandse zee. Anderen dromen van een eigen bedrijf gaan opzetten, of wellicht wil je flink minder gaan werken omdat je prioriteiten in het leven veranderen: kinderen krijgen, kinderen het huis uit, ziektes bij jezelf of in de nabije familie. Zonder serieuze buffer zit je vast geketend en kun je geen kant op.

Ik snap dat het lastig is om met weinig inkomen serieus te sparen, maar om te zeggen dat een X buffer genoeg is en de rest moet op kan er bij mij niet in. Als je gewoon normaal leeft, dan kun je alles wat er extra binnenkomt toch op de spaarrekening gooien? Je gaat toch geen nieuwe tv kopen omdat je toevallig wat extra geld over hebt gehouden deze maand? Die vervang je pas als het nodig is, niet omdat het kan.

Dat vind ik ook meteen het kromme van al die tv shows waar mensen een bescheiden bedrag (10-25k) winnen. Dan vragen ze "wat ga je met het geld doen?". Nooit hoor je dan "bij de rest op de stapel, ik heb het nu toch niet nodig", zelfs "schulden aflossen" zou statistisch gezien vaker dan 0x voorbij moeten komen. Nee dan kopen ze een nieuwe auto, en smijten het massaal over de balk. En maar klagen dat ze het zo slecht hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
pirke schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:15:
Ik snap dat het lastig is om met weinig inkomen serieus te sparen, maar om te zeggen dat een X buffer genoeg is en de rest moet op kan er bij mij niet in. Als je gewoon normaal leeft, dan kun je alles wat er extra binnenkomt toch op de spaarrekening gooien? Je gaat toch geen nieuwe tv kopen omdat je toevallig wat extra geld over hebt gehouden deze maand? Die vervang je pas als het nodig is, niet omdat het kan.
Dat is niet hoe het werkt als je weinig geld hebt. Ik herken het wel, ik gaf het extra geld dat ik binnen kreeg (vakantiegeld, belastingteruggave) ook direct uit, soort sadomasochistisch sparen.

[ Voor 18% gewijzigd door engessa op 30-05-2017 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Zo, ook maar eens een update van mijn kant. Inmiddels nu weer alleenstaand. Maar desondanks heb ik de financiën aardig op orde. En dat voor iemand die al vanaf november 2014 niet meer werkt. Kwestie van prioriteiten stellen; je (vorige) partner goed aansturen, de mazen in de wet goed zien te vinden en lekker pingelen op Markplaats, zaken verkopen die je goedkoop hebt ingekocht in kringloopwinkels :) .En het feit dat ik niet rook, drink en op vakantie ga (dit jaar) helpt ook.

Update: 29-6-2016 - Paar veranderingen doorgevoerd.,

Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door Snowwie op 29-06-2017 20:42 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
engessa schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:35:
***members only***

[...]

Dat is niet hoe het werkt als je weinig geld hebt. Ik herken het wel, ik gaf het extra geld dat ik binnen kreeg (vakantiegeld, belastingteruggave) ook direct uit, soort sadomasochistisch sparen.
Dit is absoluut geen waardeoordeel, maar wat is je overweging om met toch beperktere financiële middelen je geld te steken in verhoudingsgewijs risicovol sparen: beleggen? Met pech verdampt je geld en dan verdampt gelijk 20% van wat je hebt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij lopen buffer, spaargeld en vermogen nogal door elkaar.

Mijn buffer is in ieder geval altijd exact 5.000 euro. Dit om onverwachte reparaties voor de auto op te vangen, witgoed te vervangen, tijdelijke werkloosheid, onverwachte extra bijdrage VvE, etc op vangen.

Mijn spaargeld rond de 15.000. Dit voor vakanties, auto vervangen, motor kopen, etc.

Spaargeld en buffer worden dus na een grote uitgave aangevuld vanuit de rest van mijn vermogen. Hoewel het wel de bedoeling is dat mijn vermogen jaarlijks stijgt in verband met streven naar Financiële Onafhankelijkheid. Mijn volledige vermogen min dus de 20.000 van hierboven en de niet liquide middelen worden gebruikt om te investeren in van alles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:58
Afhankelijk hoe je het allemaal definieert. Spaargeld is onderdeel van de buffer en de buffer is weer onderdeel van vermogen. Dat is althans hoe ik het zie.
Sommigen scharen de mogelijke roodstand op de bankrekening of limiet op de creditcard onder buffer. Vind ik wat ver gaan maar het is maar hoe je het wilt zien.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Niemand die aan cash doet? Misschien ben ik ouderwets, maar cash all the way, komt denk ik door mn pa die altijd zn eigen bedrijf had. Tuurlijk stond er genoeg op de bank. maar geld voor studie kreeg ik altijd cash in mn handje gedrukt.

let iig op dat je bijtijds de nieuwe briefjes hebt. De oude gaan vroeg of laat uit de running. en dan kun je ze alleen nog inleveren bij nl bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlee89 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:04:
Niemand die aan cash doet? Misschien ben ik ouderwets, maar cash all the way, komt denk ik door mn pa die altijd zn eigen bedrijf had. Tuurlijk stond er genoeg op de bank. maar geld voor studie kreeg ik altijd cash in mn handje gedrukt.

let iig op dat je bijtijds de nieuwe briefjes hebt. De oude gaan vroeg of laat uit de running. en dan kun je ze alleen nog inleveren bij nl bank.
Over wat voor een bedragen heb je het dan? En welke maatregelen heb je getroffen tegen brand/diefstal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 11:50
Opleiding: WO
Leeftijd: 44
beroep: database beheerder

Type woning: appartement (450K)
gezin: getrouwd zonder kinderen

Wij werken beiden 30 uur, samen ongeveer 5500 netto in de maand, dat is OK, maar hebben ook vrij hoge lasten (duur huis, dure hobbies)
Onze buffer is vorig jaar flink geslonken (-25K) door veel aankopen ivm de hobbies, en een bruiloft.
Aangezien alles verder vrij nieuw is (auto etc.) verwachten we in de nabije toekomst niet veel grote uitgaven meer.

Huidige buffer:
60K op de spaarrekening
5K op de "reserverings rekening" voor vakantie aankomend jaar, eigen risico etc.
Geen aandelen etc.

Spaar vermogen: ongeveer 1400 per maand.
Hoop eind dit jaar weer rond de 75K te zitten, de minimale buffer die wij ten alle tijden willen aanhouden is 50K, genoeg om een jaar te kunnen leven (alhoewel we dan wel wat zuiniger moeten leven als nu :-)

Al met al vinden wij het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij vinden een buffer van 10k in principe genoeg, in verband met wisselingen in werk en daarbij horende zekerheid hebben we de buffer (tijdelijk) verhoogd naar 20k. Ik hoop binnen een jaar die extra buffer niet meer nodig te hebben zodat we dat geld kunnen laten vrijvallen naar onze algemene spaarpot.

We kunnen nu maandelijks zo'n 1/3e sparen, het meeste wat we sparen wordt ingezet voor verbouwingen / aflossing schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sugarlee89 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:04:

Cash!?
No way in hell.

Dat levert nog minder rente op dan het op je spaarrekening zetten, er zijn geen backups van, je hebt beperkt inzicht in je vermogen, etc, etc, etc.

Als je dan toch iets tastbaars wil, koop dan een staaf goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:53:
[...]

Cash!?
No way in hell.

Dat levert nog minder rente op dan het op je spaarrekening zetten, er zijn geen backups van, je hebt beperkt inzicht in je vermogen, etc, etc, etc.

Als je dan toch iets tastbaars wil, koop dan een staaf goud.
Waarom beperkt inzicht in je vermogen? Je kan het toch op elk moment natellen? Daarnaast kan je het gebruiken wanneer banksystemen plat liggen, wanneer je pinpas is gejat, op plekken waar pinnen niet kan, buiten zicht van de overheid, etc.

Goud kopen is speculeren en daarom niet echt een direct alternatief voor cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Leeftijd: 43, bruto inkomen ong. 3800.
Spaarrekeningen: 70k (waarvan 50k op deposito 2jr) tegen 1% ofzo. Schiet niet echt op
Beleggingen: 20k
Betaalrek: 6k
Huis: 100% spaarhypo van ong. 170k, inmiddels 9jr van afgelost en maximale initiele extra storting.

Ik heb wat moeite met uitgeven. Kijk in de supermarkten voor aanbiedingen enzo. Moet ik echt afleren :')

Hoge spaarrekening vooral omdat ik woekerlijfrentepolis heb en nog niet zo lang bij een bedrijf werk met een fatsoenlijk pensioenregeling.

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 30-05-2017 11:06 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Wat ik mij afvraag is waarom de grote menigte een behoorlijke buffer en spaarrekening heeft maar daarnaast bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek, autofinanciering, bijkomende hypotheken, roodstand heeft?

Ik tracht mijn maandelijkse lasten zo laag mogelijk te houden door zaken zoals voorruitbetalen, rentebemiddeling, aflossen hypotheek etc.

Een goede vriend van mij is ZZPer en heeft een koopwoning en een bedrijfspand welke grotendeels aflossingsvrij zijn met een totale waarde van ongeveer 1,15miljoen Euro. Hij heeft een nieuwe BMW 5 op de stoep staan en geeft voor zijn hobby gemiddeld €500,00 per weekend uit. Hij heeft voldoende geld op de bank om enkele jaren thuis te kunnen zitten maar lost nagenoeg niets af.

Ik vind de verhoudingen niet goed, want hij heeft +€200K op de bank staan maar genoeg financieringen openstaan...

Kan je dan spreken over spaargeld of een buffer? Ik vind van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Nicklazzz Dan kan je zeker spreken over een buffer. Hij heeft genoeg geld om enkele jaren geen inkomen te hoeven genieten en toch zijn vaste lasten te kunnen betalen. Dus hij heeft genoeg cash om (flinke) tegenslagen op te vangen.

Of het een financieel voordelige of verstandige situatie is dat is een tweede. Zijn situatie is wellicht wat extreem maar ik kan begrijpen dat cash veel meer zekerheid geeft dan lagere maandlasten. Met 40k liquide kan je het vaak een aardige tijd uitzingen. Heb je 10k liquide en 30k afgelost in je hypotheek kan je het een stuk minder lang uitzingen. Het verschil in maandlasten weegt namelijk niet op tegen het verschil in liquide middelen op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:58
Wederom een definitie kwestie. Die gebouwen staan bv niet voor nul op de balans. Stel dat gebouwen een waarde (en dit is heel subjectief) hebben van 1.15mm tegenover hypotheek van 1.15mm dan is die 200k "gewoon" een buffer maar zal hij deze moeten aanspreken als het ineens mis gaat.

Ik durf niet te zeggen dat de grote menigte zowel een behoorlijke buffer alsmede schulden heeft. Ik denk eerder dat diegenen die een autofinanciering, consumptief krediet etc hebben juist weinig spaargeld hebben maar toch iets willen kopen.

Ik zou ook mijn hypotheek graag willen aflossen maar ik kan maar 10% per jaar boetevrij vervroegd aflossen. Moet dus nog 2-3 jaar voordat ons huis hypotheekvrij is terwijl we het geld om af te lossen beschikbaar hebben.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:49:
[...]

Waarom beperkt inzicht in je vermogen? Je kan het toch op elk moment natellen? Daarnaast kan je het gebruiken wanneer banksystemen plat liggen, wanneer je pinpas is gejat, op plekken waar pinnen niet kan, buiten zicht van de overheid, etc.
Mijn goudstaven of euro's natellen is heel wat lastiger dan even een app op mijn GSM openen.

Cash heeft zeker voordelen maar de vraag is of als het hele digitale systeem plat ligt, we niet een ander probleem hebben en het niet kunnen pinnen onze laatste zorg is.

Buiten het zicht van de overheid klinkt leuk, maar ook daar, door pin getraceerd worden is je minste zorg op dat gebied. Belasting betalen moet je toch. Ook als je een paar ton in contanten onder je bed hebt liggen.
Goud kopen is speculeren en daarom niet echt een direct alternatief voor cash.
Goud is volgens mij door de eeuwen heen redelijk waardevast gebleken, in tegenstelling tot cash dat keihard aan inflatie onderhevig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Members only:

Net een nieuwbouwhuis gekocht (in aanbouw), volledig energieneutraal. Nu ook met een hypotheek die ik eerder mag afbetalen zonder enorme boetes (originele reden voor verhuizen). We verwachten nog zo'n 20k in te mogen leveren bij de verkoop van ons appartement en er gaat vast ook nog wat op aan verbouwen in het nieuwe huis. Verhuizen is voor ons een kleine verbetering op de maandlasten (ondanks de veel hogere hypotheek) maar nu wel even dubbele maandlasten.

Bruiloft al achter de rug (25k), auto is lease, geen plannen om ooit aan kinderen te beginnen. We kunnen ondanks de dubbele hypotheek nog een klein beetje sparen. Na verkoop van ons appartement is afbetalen hypotheek (en dus zo ver mogelijk richting 0 maandlasten) het doel.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Mijn goudstaven of euro's natellen is heel wat lastiger dan even een app op mijn GSM openen.
Als je dit als buffer gebruikt ligt het ergens in de kluis of onder je matras. Dan is het vandaag net zo veel als gisteren, prima toch? Gaat het om wat je in je portemonnee bij je hebt, dan kan je het elk moment checken.
Cash heeft zeker voordelen maar de vraag is of als het hele digitale systeem plat ligt, we niet een ander probleem hebben en het niet kunnen pinnen onze laatste zorg is.
Dat is nog geen reden om geen cash te hebben. Gaat me niet om het doomsday preppen, maar een stukje onafhankelijkheid en het spreiden van risico. Bovendien handig als je niet speciaal naar een bank of pinautomaat moet als je op vakantie gaat (cash altijd verstandig) of iets tweedehands koopt (vaak cash).
Buiten het zicht van de overheid klinkt leuk, maar ook daar, door pin getraceerd worden is je minste zorg op dat gebied. Belasting betalen moet je toch. Ook als je een paar ton in contanten onder je bed hebt liggen.
Tuurlijk moet dat, maar of dat in de praktijk ook altijd gebeurt...
Goud is volgens mij door de eeuwen heen redelijk waardevast gebleken, in tegenstelling tot cash dat keihard aan inflatie onderhevig is.
Over het algemeen doe je je uitgaven in Euro's. Als je Euro's hebt (op de bank of in je kluis) weet je wat je daarvoor kunt kopen en kan je dat geld nu inzetten (het is tenslotte een buffer, dat impliceert dat je er snel en makkelijk bij kunt). Dit is wezenlijk anders dan het hebben van goud (bij de bank, in je huis of in de vorm van beleggingen): dit moet je eerst omzetten in Euro's voor je er iets mee kan kopen. Niet anders dan aandelen, vastgoed, bitcoins of elke andere investering (hooguit met een wat lager risicoprofiel).

Edit: goudprijs is bijvoorbeeld in 2013-2013 binnen een jaar met meer dan 30% gedaald. Dat kan gebeuren bij een belegging, maar wil je echt niet met je buffer laten gebeuren. Veel te volatiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:11
triodos mag dan wel groen zijn, de kosten van de fondsen zijn niet meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Klopt, maar het rendement is nog steeds stukken beter dan de spaarrekening en deze fondsen pasten qua opbouw goed bij wat ik zocht.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:39:

In de afgelopen vijf jaar is het hoogtepunt voor een kilo goud iets boven de 44.000 euro geweest terwijl het dieptepunt iets boven de 28.000 euro lag. Dus op het moment dat je het geld nodig hebt kan het bijna 40% in waarde gedaald zijn.
Sterker nog, goud kan in een paar jaar verdubbelen van prijs en ook weer halveren. Goud is "veilig" omdat het nooit waardeloos zal zijn, niet omdat de prijs vrijwel consistent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 16:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Nicklazzz schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:06:

(...)

Kan je dan spreken over spaargeld of een buffer? Ik vind van niet.
over een buffer gaat je voorbeeld absoluut niet...
dat gaat over sparen en schulden/hypotheken en aflossen ervan. ik lees nergens iets over een resevering voor 'onvoorziene uitgaves'

Natuurlijk kunnen mensen zelf een egen definitie bedenken wat de term 'Buffer' betekent, maar een goede basisdefinitie lijkt me toch wel deze:
Een financiële buffer bestaat uit een vermogen waarover je direct de beschikking hebt en waarover je geen kosten hoeft te betalen, zodra je er geld van nodig hebt. Een financiële buffer biedt bescherming tegen kleine en grote tegenslagen.
belangrijk hierbij is dat
  1. De Buffer per direkt beschikbaar is, zonder kosten (dus niete en vermogen dat in depositio's zit of verstopt in de waarde van een woning)
  2. Het een reservering is voor tegenslagen cq niet inplanbare onvoorziene (en ook uitstelbare) uitgaves
Het lijkt me goed om dit topic ook duidelijk enigszins te beperken op die buffer en niet heel breed over alle mogeljke vormen van bv vermogensopbouw of reserveringen te gaan discussieren en vergelijken...

natuurlijk is het wel iets dat meespeelt, ook bv voor de hoogte van een Financiele Buffer is het wel degelijk van belang of deze noodzakelijk zo hoog is omdat iemand grotere financiele risico's loopt of niet...
bv iemand met een groot spaarvermogen en weinig schulden en die ook een groter deel van zn bestedbaar inkomen kan reserveren vor sparen/beleggen kan volgens mij best een lagere buffer aanhouden, omdat zn risicopositie lager is...
Iemand met ook hoge schulden en verplichtingen, en hoge maandlasten/consumptie als deel van zn besteedbaar inkomen, zou juist een groter voodeel hebben aan een ruimere buffer, omdat zijn risico/blootsteling aan zulke onvoorziene korte termijnkosten ook relatief hoog is

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 30-05-2017 13:04 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
pirke schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:15:
@Fonsoy Als morgen blijkt dat het dak van je huis lekt, en je kijkt tegen 15k kosten aan, wat doe je dan? Ook jonge huizen kunnen problemen krijgen. En wat is jong? Lang niet alles valt onder de garantie vd aannemer, en is dat die aannemer die ondertussen failliet is gegaan en een doorstart heeft gemaakt zodat ie geen claims meer krijgt? Kom je altijd pas achter als het te laat is.
Daar ben ik tegen verzekerd (opstalverzekering/VvE dekt deze 'problemen' neem ik aan) ;)
Of als er toevallig 3 dingen van 2k per stuk tegen zitten (auto, CV ketel, tandarts, whatever), ga je dan een lening afsluiten of een maand met koud water douchen zonder tanden?
Auto is lease van het werk, daar heb ik geen zorgen van. Als de andere twee ineens tegelijk op zouden spelen, zal ik in het ergste geval een betalingsregeling moeten treffen, of e.e.a. gefaseerd moeten laten uitvoeren.
Als de nood aan de man is, kan ik ongetwijfeld nog wat extra besparen.
Dat zijn nog maar de praktische dingen, maar waar droom je van? Sommigen willen een jaar door Australië rondtrekken, of elke winter enkele maanden overwinteren aan de Middellandse zee. Anderen dromen van een eigen bedrijf gaan opzetten, of wellicht wil je flink minder gaan werken omdat je prioriteiten in het leven veranderen: kinderen krijgen, kinderen het huis uit, ziektes bij jezelf of in de nabije familie. Zonder serieuze buffer zit je vast geketend en kun je geen kant op.
Ik zou graag een maand op vakantie naar India willen en een mooie motorfiets willen aanschaffen.

Dat zijn ook zeker zaken waarvoor ik spaar. Met een beetje mazzel heb ik tegen de winter voldoende bij elkaar voor één van de twee.
Minder gaan werken is niet aan de orde. Dan houd ik te weinig geld over.
Dat is helemaal waar. Ik denk dat het overigens wel iets anders werkt. In mijn geval heb ik een lijstje met punten die ik nog eens wil financieren, omdat ze al "op" zijn, maar het nog wel doen. Of zou jij bij wijze van spreken een HD Ready 32" TV of een wasmachine van 20 jaar oud lekker laten staan, totdat er rook uit komt?
In zo'n geval ga je inderdaad zaken vervangen/vernieuwen omdat het wel nodig wordt. Het is echter niet direct een probleem als dat niet direct gebeurt.
Dat vind ik ook meteen het kromme van al die tv shows waar mensen een bescheiden bedrag (10-25k) winnen. Dan vragen ze "wat ga je met het geld doen?". Nooit hoor je dan "bij de rest op de stapel, ik heb het nu toch niet nodig", zelfs "schulden aflossen" zou statistisch gezien vaker dan 0x voorbij moeten komen. Nee dan kopen ze een nieuwe auto, en smijten het massaal over de balk. En maar klagen dat ze het zo slecht hebben...
Ik denk dat het gedeelte van de mensen dat dit antwoord zou geven, ook niet op TV hoeft te verschijnen :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 20:24
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@AlxRoelofs Het is voordelig een huis te kopen op het moment dat je de flexibiliteit van huren op kan geven. Weet je zeker dat het huis dat je nu kan kopen de komende 5 tot 10 jaar aantrekkelijk genoeg blijft om in te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Tsurany schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:03:
@AlxRoelofs Het is voordelig een huis te kopen op het moment dat je de flexibiliteit van huren op kan geven. Weet je zeker dat het huis dat je nu kan kopen de komende 5 tot 10 jaar aantrekkelijk genoeg blijft om in te wonen?
Ik moet eerlijk zijn dat ik nog niet zo ver in het proces ben dat ik de definitieve beslissing heb genomen om te gaan kopen of thuis blijf wonen. Ik ben momenteel nog erg in de twijfel fase of ik überhaupt ''onderzoek'' naar de mogelijkheden moet doen, omdat aan de ene kant de gedachte drukt dat het te vroeg is, maar aan de andere kant de gedachte dat het wellicht juist nu een goede stap zou zijn.

Waar ik wel over heb nagedacht is inderdaad de vraag wat binnen nu en 10 jaar voor problemen kan zorgen met het huis (andere baan, kinderen of uitzicht op een dusdanige verandering in het leven) waarop ik 3 maal nee heb beantwoord. Ook wil ik sowieso niet het volledige salaris van mijn vriendin meenemen in de aankoop hiervan. Hierdoor zullen we helaas met een kleiner budget moeten zoeken, maar dat levert me dan wel meer rust op in de eerste paar jaar.

Mocht ik uiteindelijk mezelf overhalen, of door andere overgehaald worden, om toch onderzoek te gaan doen naar de mogelijkheden, ga ik uiteraard een zeer goede berekening maken of alles mogelijk is, zowel bij aankoop als in de eerst 10 jaar (waar je toch ineens veel financiële lasten krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@AlxRoelofs Reken eens uit wat twee jaar langer thuis blijven wonen kan opleveren qua vermogen. Dat is een aardig leuk kapitaal om in je huis te steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
En maak even een spaarrekening bij een andere bank,levert je direct 0,35% op (333% dus).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Tsurany schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:24:
@AlxRoelofs Reken eens uit wat twee jaar langer thuis blijven wonen kan opleveren qua vermogen. Dat is een aardig leuk kapitaal om in je huis te steken :)
Terecht punt, maar dat is dus precies waar ik tegenaan loop. Wellicht heb ik een verkeerde denkwijze, maar dan hoor ik dat graag!

Ik gok dat ik €20k kan sparen in die 2 jaar. Als ik dan kijk naar de verwachtingen van de huizenprijzen (ik wil graag rond Nijmegen blijven wonen, en dat gaat gruwelijk hard momenteel) kost een huis dat me nu zo'n €180k kost me straks eind 2018 zo'n €15k extra.

Van die €20k blijft er dus €5k over. Maar dan heb ik de mogelijke stijging in de hypotheekrente niet meegenomen. Dit zal waarschijnlijk geen €5k zijn, maar dan is het verschil ineens weer minimaal tussen nu kopen of wachten.
assje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:47:
[...]En maak even een spaarrekening bij een andere bank,levert je direct 0,35% op (333% dus).
Zal daar binnenkort is naar kijken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je nu een huis kan betalen dat jou aan trekt moet je dat zeker doen. Alleen nu iets kopen om een stijging voor te zijn is niet verstandig. Hangt ook van je potentiële groei in salaris af, daarmee is weer een hogere hypotheek te verkrijgen.

Het is een rekensom die je moet maken en die kan beide kanten op vallen. Enkel die rekensom is niet de reden om nu te kopen. De reden om nu te kopen is dat je een huis hebt gezien waar je de komende jaren in blijft wonen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tassadar32 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:45:

Bruiloft al achter de rug (25k)
Duur dagje :X
Wat heb je gedaan, olifanten jagen in Zuid Afrika met de hele familie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Tsurany schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:56:
Als je nu een huis kan betalen dat jou aan trekt moet je dat zeker doen. Alleen nu iets kopen om een stijging voor te zijn is niet verstandig. Hangt ook van je potentiële groei in salaris af, daarmee is weer een hogere hypotheek te verkrijgen.

Het is een rekensom die je moet maken en die kan beide kanten op vallen. Enkel die rekensom is niet de reden om nu te kopen. De reden om nu te kopen is dat je een huis hebt gezien waar je de komende jaren in blijft wonen ;)
Ik denk dat ik in ieder geval een afspraak ga maken bij een bank om te laten berekenen wat mijn maximale hypotheek zal zijn. Vervolgens ga ik verder kijken.

Bedankt voor je meningen, het heeft me in ieder geval geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:52:
[...]

Ja maar het is de mooiste dag van je leven! :+
De een koopt een dure auto, de ander een dikke bruiloft. En de ander zet het op zijn spaarrekening en geniet niet van het leven :Y) Laat ieder gewoon zijn ding doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AlxRoelofs schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat ik in ieder geval een afspraak ga maken bij een bank om te laten berekenen wat mijn maximale hypotheek zal zijn. Vervolgens ga ik verder kijken.

Bedankt voor je meningen, het heeft me in ieder geval geholpen!
Protip:

Kijk wat je maximaal kunt lenen en bekijk daarna wat je maximaal per maand wil betalen. :)

Tophypotheek klinkt leuk, maar persoonlijk wil ik graag wat geld over houden om van te leven. Wij hebben dus een huis gekocht dat grofweg op 50%/60% van onze maximale leensom zat.

Prima huis, alles dat we wilden en de dingen die we nu willen (nieuwe badkamer, nieuwe keuken) kunnen we met een beetje geluk alsnog financieren want waardestijging en ruimte in de hypotheek. (Deel afgelost plus waardestijging door stijgende huizenprijzen _en_ waardestijging door badkamer en keuken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
unezra schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Protip:

Kijk wat je maximaal kunt lenen en bekijk daarna wat je maximaal per maand wil betalen. :)

Tophypotheek klinkt leuk, maar persoonlijk wil ik graag wat geld over houden om van te leven. Wij hebben dus een huis gekocht dat grofweg op 50%/60% van onze maximale leensom zat.

Prima huis, alles dat we wilden en de dingen die we nu willen (nieuwe badkamer, nieuwe keuken) kunnen we met een beetje geluk alsnog financieren want waardestijging en ruimte in de hypotheek. (Deel afgelost plus waardestijging door stijgende huizenprijzen _en_ waardestijging door badkamer en keuken.)
Bedankt voor de tip!

Hier heb ik inderdaad zelf ook aan gedacht. Probleem is wel dat mijn salaris niet extreem hoog is(ik vind hem ''gewoon normaal'' voor mijn leeftijd) dus die van mij zou ik 100% mee moeten nemen voor de hypotheek. Het salaris van mijn vriendin wil ik helemaal niet tot maximaal voor de helft meenemen met de berekening hiervan.

Voordeel hiervan is dat ik de eerste jaren het salaris van mijn vriendin als ''extraatje'' heb (niet in de hypotheek). Daarnaast schat ik mijn salaris en die van mijn vriendin over 5 jaar hoger in dan nu en dit in verband met het halen van mijn HBO en de werkwijze in dit bedrijf, en bij mijn vriendin door jeugdschalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waah schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:11:
[...]

Ja maar het is de mooiste dag van je leven! :+
De een koopt een dure auto, de ander een dikke bruiloft. En de ander zet het op zijn spaarrekening en geniet niet van het leven :Y) Laat ieder gewoon zijn ding doen
Nee, de duurste dag van je leven ;)

Ik vraag me alleen af hoe je 25k in 1 dag erdoorheen gejaagd krijgt :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AlxRoelofs schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:24:
[...]

Bedankt voor de tip!

Hier heb ik inderdaad zelf ook aan gedacht. Probleem is wel dat mijn salaris niet extreem hoog is(ik vind hem ''gewoon normaal'' voor mijn leeftijd) dus die van mij zou ik 100% mee moeten nemen voor de hypotheek. Het salaris van mijn vriendin wil ik helemaal niet tot maximaal voor de helft meenemen met de berekening hiervan.
Voor de maximale berekening en de uiteindelijke aanvraag hebben we onzer beider salarissen 100% laten meetellen. (Toen was het nog mijn vriendin, inmiddels is het mijn vrouw. We zijn eind vorig jaar getrouwd.)

Voor de berekening van wat we maximaal _wilden_ betalen, zijn we in principe uitgegaan van 1 salaris. Omdat er nog een paar andere financiële verplichtingen zijn had ik het op enkel mijn salaris niet gered maar als ik puur mijn salaris in de calculator gooi red ik de aanschafprijs van ons huis 2 jaar geleden nipt. Benodigd eigen geld (voor verkrijgen van financiering, etc) 7500 EUR. Kortom, op dit moment zou ik enkel op basis van mijn inkomen ons huis kunnen kopen.

Voordeel van 2 inkomens meenemen bij de aanvraag is dat je aanvraag veel soepeler verloopt. De bank ziet "ruimte over" en dus loopt je aanvraag er veel makkelijker doorheen. Juist voor de maximale leensom wil je beide inkomens volledig meetellen.

Vul voor de grap eens een online calculator in, die zitten over het algemeen redelijk goed. Bijvoorbeeld die van ABN (ik heb er geen banden mee, het is wel onze bank): https://www.abnamro.nl/nl...-hypotheek-berekenen.html
Voordeel hiervan is dat ik de eerste jaren het salaris van mijn vriendin als ''extraatje'' heb (niet in de hypotheek). Daarnaast schat ik mijn salaris en die van mijn vriendin over 5 jaar hoger in dan nu en dit in verband met het halen van mijn HBO en de werkwijze in dit bedrijf, en bij mijn vriendin door jeugdschalen.
Salarisstijgingen zijn helaas geen standaard meer tegenwoordig. Het is riskant daar mee te rekenen.
50% (wat wij doen) is erg conservatief, het is niet slecht daar wat boven te zitten maar reken tevoren goed uit hoe veel ruimte je financieel nog hebt, hoe veel je daarna nog kunt sparen, etc.

Hou bij een eigen huis ook rekening met onderhoud. Het dak van onze uitbouw is nu lek. Vervangen dakbedekking: 1500 EUR inclusief BTW.

Je wil met een eigen huis absoluut een (forse) buffer hebben want lang niet alles is verzekeringswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RDDD
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:43:
[...]

Nee, de duurste dag van je leven ;)

Ik vraag me alleen af hoe je 25k in 1 dag erdoorheen gejaagd krijgt :X :P
Ken OP niet, maar heel snel:
-Brunch 25 man, borrel 40 man, diner 25 man, receptie, feest 150 man (incl dj/band etc) - alles met afgekochte bar: 7.5-10k
-Pak + jurk: 2,5k
-Taart, aankleding, fotograaf, uitnodigingen, gemeentelijke kosten, vervoer, overige 'kleine dingen': 2-4k
-Ringen: tbd

'Standaard traditionele Nederlandse' bruiloft kost rond de 20k ben ik bang... Links en rechts dingen af/bij kom je gemakkelijk op 15-25k. Bereidt je voor mocht je het van plan zijn ;)

En natuurlijk excl huwelijksreis.

[ Voor 16% gewijzigd door RDDD op 31-05-2017 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RDDD schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:52:
[...]

-Brunch 25 man, borrel 40 man, diner 25 man, receptie, feest 150 man (incl dj/band etc) - alles met afgekochte bar: 7.5-10k
-Taart, aankleding, fotograaf, uitnodigingen, gemeentelijke kosten, vervoer, overige 'kleine dingen': 2-4k

'Standaard traditionele Nederlandse' bruiloft kost rond de 20k ben ik bang... Links en rechts dingen af/bij kom je gemakkelijk op 15-25k. Bereidt je voor mocht je het van plan zijn ;)

Ik ben al getrouwd en we waren < 1000 kwijt :P

Alle geldkadootjes bij elkaar waren overigens hoger dan dat bedrag dus we hebben er nog aan verdiend ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

RDDD schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:52:
[...]

Wij waren nog geen 6000 EUR kwijt...
Inclusief uitgebreid diner / lopend buffet voor wat is het, 40 man.

Was niet eens low-budget, vond dat we het voor ons doen nog vrij luxe hebben gedaan zelfs. Had het ook absoluut niet anders gewild. Er ontbrak op wat directe familie die vanwege omstandigheden er niet bij aanwezig konden zijn (zwakke gezondheid, slechte relatie, overleden) helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:52:
[...]

Wij waren nog geen 6000 EUR kwijt...
Inclusief uitgebreid diner / lopend buffet voor wat is het, 40 man.

Was niet eens low-budget, vond dat we het voor ons doen nog vrij luxe hebben gedaan zelfs. Had het ook absoluut niet anders gewild. Er ontbrak op wat directe familie die vanwege omstandigheden er niet bij aanwezig konden zijn (zwakke gezondheid, slechte relatie, overleden) helemaal niets.
Inderdaad.Dat zijn echt geen normale bedragen voor een trouwerij. 3-5K voor een locatie alleen. Ieder z'n ding hoor maar... maar in mijn ogen overdreven :) Een gemiddelde nederlandse trouwerij 25K? Ik denk van niet :)

Ik heb geen idee wat die van mij kostte maar meer dan 6K zal het niet geweest zijn denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 31-05-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
RodeStabilo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Inderdaad.Dat zijn echt geen normale bedragen voor een trouwerij. 3-5K voor een locatie alleen. Ieder z'n ding hoor maar... maar in mijn ogen overdreven :) Een gemiddelde nederlandse trouwerij 25K? Ik denk van niet :)

Ik heb geen idee wat die van mij kostte maar meer dan 6K zal het niet geweest zijn denk ik.
Gemiddeld schijnt in Nederland 15K te kosten.
Wij zaten alles bij elkaar (jurk, pak, auto, locatie, taart, feest, eten, lunch met ongeveer 60-80 personen) op net geen 10K :) wij hadden wel een hele dag te overbruggen, sochtends getrouwd, dus lunch en dergelijke voor de daggasten kwamen hierbij om te overbruggen naar avondeten + feest.
Het is maar net hoe je je trouwerij uitvoerd :) je kunt ook op het gemeentehuis trouwen zonder alle bovenstaande :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:00

Garyu

WW

unezra schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:44:
[...]

Vul voor de grap eens een online calculator in, die zitten over het algemeen redelijk goed. Bijvoorbeeld die van ABN (ik heb er geen banden mee, het is wel onze bank): https://www.abnamro.nl/nl...-hypotheek-berekenen.html
Offtopic: Wow, ik woon in het buitenland - ik dacht dat de nederlandse normen in de laatste jaren veranderd waren en het krijgen van een hypotheek moeilijker was geworden. Maar als ik dit even zo intik dan kan ik nog best een redelijk huis kopen van onze twee salarissen. Dit terwijl ik met dezelfde getallen hier nog niet de helft van het bedrag in NL zou kunnen lenen en er dus veel meer eigen geld gebruikt moet worden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Garyu schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:27:
[...]

Offtopic: Wow, ik woon in het buitenland - ik dacht dat de nederlandse normen in de laatste jaren veranderd waren en het krijgen van een hypotheek moeilijker was geworden. Maar als ik dit even zo intik dan kan ik nog best een redelijk huis kopen van onze twee salarissen. Dit terwijl ik met dezelfde getallen hier nog niet de helft van het bedrag in NL zou kunnen lenen en er dus veel meer eigen geld gebruikt moet worden.
Is dat dan een gevolg van een lagere LTV of een lagere LTI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:00

Garyu

WW

Tsurany schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:29:
[...]

Is dat dan een gevolg van een lagere LTV of een lagere LTI?
LTV. Er wordt hier van een maximale hypotheek van ca. 80% uitgegaan, aanbevolen wordt 60-70%. De rest zul je op een andere manier moeten bekostigen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Garyu schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:36:
[...]

LTV. Er wordt hier van een maximale hypotheek van ca. 80% uitgegaan, aanbevolen wordt 60-70%. De rest zul je op een andere manier moeten bekostigen.
Er waren ook aanbevelingen om in Nederland verder te zakken naar 90% maar daar zijn veel partijen op tegen, voorlopig dus niet nodig om daar geld voor te sparen. Dus voorlopig nog lekker 100% lenen in 2018 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Mwah, 3-5k voor locatie valt wel mee hoor... :X

Vrouwlief en ik zijn recentelijk ook getrouwd en de locatie was +/- 10k...
kleine kanttekening: dit was wel inclusief:
- super gave locatie aan het water
- ceremonie voor 50 man (incl. glaasje champagne)
- receptie / borrel voor 50 man van 2,5 uur met onbeperkt drank en 3 hapjes pp
- drie gangen diner met 50 man met wederom onbeperkt drank
- feest met 100 man met onbeperkt drank, hapjes en late night snack

Daarnaast nog kosten gehad voor trouwjurk, trouwpak, huwelijksreis, fotograaf, dj, taart en overige shizzle (alles bij elkaar ook nog wel een kleine 10k)

Denk dat de kosten ook sterk afhankelijk is van het aantal gasten en wat je wel/niet doet (wij hebben bewust gekozen om met alle dag gasten uitgebreid te dineren en de hele dag (van 12:00 tot einde feest) onbeperkt drank te schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Metro2002 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:52:
[...]

Dagje beachclub O afgehuurd + catering was de hoofdmoot. Niet goedkoop maar wel een ontzettend leuke dag gehad! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
offtopic:
Gemiddelde bruiloft in NL zit tussen de 11.500 en 15.000 euro (wat ik online vind aan gemiddelde bedragen).

Zelf nog niet zo ver, maar ook absoluut niet van plan neer te leggen. Maar heb dan ook wat voordelen:
Locatie voor ons zal niet zo duur zijn. Willen de waterskibaan afhuren :+
Diner enkel voor beste vrienden + directe familie. Dus geen ooms/tantes
Geen feest s'avonds. Gewoon leuke dag. Zijn geen stappers/feestvierders. Dat scheelt flink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:03:
[...]

Dit is absoluut geen waardeoordeel, maar wat is je overweging om met toch beperktere financiële middelen je geld te steken in verhoudingsgewijs risicovol sparen: beleggen? Met pech verdampt je geld en dan verdampt gelijk 20% van wat je hebt.
Terechte vraag. Ik heb geen concreet doel om voor te sparen. Geen dure vakantie's, eigen woning of een auto. Ik heb dus ook geen grote uitgaven waar ik voor hoef/moet sparen. Aangezien ik geen concrete doelen heb ben ik bereidt een groter risico te nemen met een deel van mijn geld. 75% sparen en 25% beleggen vind ik dan een passende mix. Gebaseerd op het rendement van de afgelopen jaren tot nu toe een prima keus geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Well I certainly plan to...en liever niet zonder geld :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:56:
[...]

Mwah, 3-5k voor locatie valt wel mee hoor... :X

Vrouwlief en ik zijn recentelijk ook getrouwd en de locatie was +/- 10k...
kleine kanttekening: dit was wel inclusief:
- super gave locatie aan het water
- ceremonie voor 50 man (incl. glaasje champagne)
- receptie / borrel voor 50 man van 2,5 uur met onbeperkt drank en 3 hapjes pp
- drie gangen diner met 50 man met wederom onbeperkt drank
- feest met 100 man met onbeperkt drank, hapjes en late night snack

Daarnaast nog kosten gehad voor trouwjurk, trouwpak, huwelijksreis, fotograaf, dj, taart en overige shizzle (alles bij elkaar ook nog wel een kleine 10k)

Denk dat de kosten ook sterk afhankelijk is van het aantal gasten en wat je wel/niet doet (wij hebben bewust gekozen om met alle dag gasten uitgebreid te dineren en de hele dag (van 12:00 tot einde feest) onbeperkt drank te schenken.
Dat (ceremonie, receptie, borrel, diner en feest) noem je een kleine kanttekening? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik zag in dit topic een aantal mensen van <20 (bijvoorbeeld iApp en Davidshadow13 op de eerste pagina) met een buffer van meer dan 5000€. Hoe doen jullie dat als ik vragen mag? Ben zelf 17 en heb een buffer van ongeveer 1300€ en was daar al redelijk blij mee...
Wat voor baantjes doen jullie/ hebben jullie gedaan om zo'n grote buffer te hebben op zo'n jonge leeftijd?
Of geven jullie niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Arthur-M. schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:55:
Ik zag in dit topic een aantal mensen van <20 (bijvoorbeeld iApp en Davidshadow13 op de eerste pagina) met een buffer van meer dan 5000€. Hoe doen jullie dat als ik vragen mag? Ben zelf 17 en heb een buffer van ongeveer 1300€ en was daar al redelijk blij mee...
Wat voor baantjes doen jullie/ hebben jullie gedaan om zo'n grote buffer te hebben op zo'n jonge leeftijd?
Mijn ouders hadden de stelregel. Als je 18 wordt, dan moet je 18.000 gulden op je spaarrekening hebben. Dit lukte bij ons thuis allemaal (4 kids).

Veel sparen. Alles wat ik kreeg/verdiende ging minimaal de helft direct naar de spaarrekening. Ouders hielpen ons ook ermee. Elk jaar paar 100 gulden stortten zij er bij (vanaf onze geboorte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Metro2002 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:34:
[...]

Ik ben al getrouwd en we waren < 1000 kwijt :P

Alle geldkadootjes bij elkaar waren overigens hoger dan dat bedrag dus we hebben er nog aan verdiend ook :+
Je moet het ook in perspectief zien. Wij waren ook redelijk wat kwijt voor onze bruiloft, maar hebben dat met een paar maanden bij elkaar gespaard en het is niet ten koste gegaan van andere leuke dingen. Voor de een kan een bruiloft van 1000 euro meer impact hebben op het totaal dan 15000 voor de ander.
Wij hebben meerdere bruiloften meegemaakt van vrienden en familie, variërend van ca 2k tot 30k en met een enkele uitzondering waren ze allemaal net zo leuk, gewoon omdat ieder het op zijn eigen manier en middelen doet. Misschien was 1 bruiloft een beetje triest, die hadden duidelijk overal op bespaart, behalve de huwelijksreis..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 17:39

two

Members only:

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friggler
  • Laatst online: 05:55
Members only:

Na een tijdje WW gehad te hebben en daardoor aan m'n buffer moest komen ben ik nu weer op het punt gekomen dat ik gelukkig weer wat kan opbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:27:
[...]
Misschien was 1 bruiloft een beetje triest, die hadden duidelijk overal op bespaart, behalve de huwelijksreis..
Waarom is dat triest? Enige waar niet op bespaard is, is juist dat gene waar ze ECHT wat moois voor terug gekregen hebben.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerodynamiX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07
Members only:

Vanaf mijn 16e hard gewerkt om op mijn 23ste op eigen kracht een woning te kunnen kopen waarbij ik zelf 30K kon inleggen. Verder heb ik op dit moment een goedbetaalde baan in de IT :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Discipline hebben om te sparen vanaf jongs af aan, werk mentaliteit meegekregen van huis uit. Hele zomervakantie werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:38
Absoluut niks mis met (leren om te) werken en sparen. Echter, leef je om te werken of werk je om te leven?

Een buffer van een paar duizend euro op je 18e is wel leuk. (Had zelf 3k + reed in een eigen auto). Die 'buffer' op je 18e heb je echter jaren voor gespaard. Maar dan na je 25e stelt zo'n bedrag (als je goed verdiend) niks meer voor. Dan is het een maandsalaris. Ik vind het daarom prima om kinderen te leren sparen, maar het is net zo belangrijk om ook te leren het geld goed uit te geven. Daarnaast maakt de hoogte van de buffer op een leeftijd van 18 niks uit voor de rest van je leven. Je kan eventueel iets sneller op kamers of iets eerder je eigen huis kopen. In de fase van 20 tot 50 jaar ben je over het algemeen bezig met bedragen van een paar ton en dan valt alles wat je daarvoor hebt gespaard in het niet.

Ander voorbeeld. Ik ben 32 en heb een mooie buffer. Maar dat geld wordt steeds minder waard. Ik heb een spaarhypotheek en ben daarin vanaf het begin bezig met extra sparen (staat heel simpel gezegd gelijk aan extra aflossen bij andere hypotheekvormen). Dat is belangrijker dan een grote buffer aanhouden. Looptijd ondertussen ook nog verkort van 30 naar 20 jaar. Dat soort dingen gaat op lange termijn geld opleveren.
Mijn vriendin en ik werken opgeteld bewust drie dagen minder per week. We hebben net een dochter en een tweede op komst. Kinderopvang kost veel geld en daarbij mis je dan contacttijd met je eigen kinderen.

Met andere woorden: het gaat om de balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Grotendeels eens met je verhaal, de bedragen die je spaart als je jong bent zijn meestal gering in vergelijking met die later in je leven.
Met het volgende ben ik het eigenlijk niet eens, of ik begrijp het verkeerd, dat kan ook natuurlijk ;)
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:27:
.. Maar dat geld wordt steeds minder waard. Ik heb een spaarhypotheek en ben daarin vanaf het begin bezig met extra sparen (staat heel simpel gezegd gelijk aan extra aflossen bij andere hypotheekvormen). Dat is belangrijker dan een grote buffer aanhouden...
Ik zie geen fundamenteel verschil tussen een schuld gedeeltelijk aflossen met bedrag X enerzijds en de schuld aanhouden met bedrag X als spaargeld ertegenover. Uiteraard afgezien van het renteverschil.
De schuld en het spaargeld worden precies even snel minder waard. Je balanstotaal is exact gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 06-06-2017 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Ik ben het grotendeels met je eens Tjeerd84, maar niet met alles.

Als je thuis woont is 3k misschien 'maar' een maandsalaris, maar vanaf het moment dat je op jezelf gaat wonen niet meer. Dan gaan er namelijk eerst nog je woonlasten en andere kosten vanaf. Er zijn genoeg mensen die blij zijn als ze aan het einde van de maand 100 Euro hebben kunnen sparen. En dan kost 3k sparen ineens 2,5 jaar.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

3k mag dan vanaf je 25ste niet zoveel zijn. Toch durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de gemiddelde 18-jarige met 3k op zijn rekening voor zijn 50ste zijn huis heeft afbetaald en een goedgevulde spaarrekening heeft. Terwijl de 18-jarige die nu alles uitgeeft omdat je straks toch veel gaat verdienen op zijn 50ste nog steeds de eindjes aan elkaar moet knopen.

3k op je 18e zegt vooral iets over instelling en daarbij doe het niet ter zake dat het op de lange termijn niet zoveel zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:43
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:27:
3k mag dan vanaf je 25ste niet zoveel zijn. Toch durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de gemiddelde 18-jarige met 3k op zijn rekening voor zijn 50ste zijn huis heeft afbetaald en een goedgevulde spaarrekening heeft. Terwijl de 18-jarige die nu alles uitgeeft omdat je straks toch veel gaat verdienen op zijn 50ste nog steeds de eindjes aan elkaar moet knopen.

3k op je 18e zegt vooral iets over instelling en daarbij doe het niet ter zake dat het op de lange termijn niet zoveel zoden aan de dijk zet.
Ik stond van mijn 16 tot mijn 20ste continu maximaal rood, werkte me een slag in de rondte en ging 2x per week op stap, heb maximaal genoten van die periode.

Op mijn 21ste kreeg ik een baan, met mijn 1e maandsalaris heb ik in 1x het rooddeel dicht gestort. Op mijn 21ste + 3 maanden mijn eerste huis gekocht. Ik ben nu 35 en heb een aardig huis, goeie baan, geen schulden en een flinke buffer. Daarnaast genoeg financiele armslag om leuk te leven.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

.SnifraM schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:54:
[...]

Waarom is dat triest? Enige waar niet op bespaard is, is juist dat gene waar ze ECHT wat moois voor terug gekregen hebben.
Want een huwelijksreis is geen weggegooid geld? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

BrammeS schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:38:
[...]

Ik stond van mijn 16 tot mijn 20ste continu maximaal rood, werkte me een slag in de rondte en ging 2x per week op stap, heb maximaal genoten van die periode.

Op mijn 21ste kreeg ik een baan, met mijn 1e maandsalaris heb ik in 1x het rooddeel dicht gestort. Op mijn 21ste + 3 maanden mijn eerste huis gekocht. Ik ben nu 35 en heb een aardig huis, goeie baan, geen schulden en een flinke buffer. Daarnaast genoeg financiele armslag om leuk te leven.
Uitzondering, regel, etc...

Genoeg voorbeelden in het straatje van Moshi gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sport_Life schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 01:02:
[...]

Want een huwelijksreis is geen weggegooid geld? :P.
Waarom zou dat weggegooid geld zijn?
Het is nu juist dat herrinneringen blijvend zijn en materiële zaken vergankelijk.

Ofwel, je kunt soms beter investeren in dingen die voorbijgaand lijken (reis, film, concert) maar waar je wat er ook gebeurt, altijd de herinnering hebt, dan in materiële zaken die blijven lijken maar je (verrassend eenvoudig) kunt verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Henk007 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:09:
Grotendeels eens met je verhaal, de bedragen die je spaart als je jong bent zijn meestal gering in vergelijking met die later in je leven.
Met het volgende ben ik het eigenlijk niet eens, of ik begrijp het verkeerd, dat kan ook natuurlijk ;)

[...]

Ik zie geen fundamenteel verschil tussen een schuld gedeeltelijk aflossen met bedrag X enerzijds en de schuld aanhouden met bedrag X als spaargeld ertegenover. Uiteraard afgezien van het renteverschil.
De schuld en het spaargeld worden precies even snel minder waard. Je balanstotaal is exact gelijk.
Bij de spaarhypotheek moet ik verplicht de totale hypotheek aflossen op het eind van de looptijd. Daarvoor betaal je maandelijks een vast bedrag. Mijn rente is 5,6% (klinkt hoog, maar met een spaarhypotheek is dit effectief iets van 3%). Alles in het spaardeel ontvangt ook 5,6% rente, terwijl het nu op de bank slecht iets van 0,2% krijgt. Wel heb je maximaal HRA, omdat de schuld de hele looptijd maximaal blijft.

Als je dit allemaal optelt, dan is het veel effectiever om iets van 10.000 euro in het spaardeel te storten bij een hypotheek van rond de 2 ton. Die 10.000 wordt dan op lange termijn veel meer waard (reken maar uit: 10.000 * 1,056^15 = 22.644). Na 15 jaar heb je er dus effectief 12.644 euro bij. Daarnaast hoef je na de storting niet meer zoveel maandelijks te storten, omdat je spaardeel ineens wat groter is en ook sneller groter groeit door rente.
Alleen dit al levert dus op lange termijn (15 jaar) veel meer geld op dan de hypotheek laten draaien en het extra spaargeld te laten staan als buffer. Vooral geld laten staan betekent dankzij inflatie eigenlijk dat het minder waard wordt. Over 15 jaar met een inflatie van 1% is je 10.000 euro op de bank nog maar 10.000 * 0,99^15 = 8601 euro waard.
Hier kan je zelf ook wat met getallen spelen: http://statline.cbs.nl/St...&D2=0&D3=a&HD=170606-0737
Je ziet nu dus denk ik wel dat het (voor een spaarhypotheek) nogal verschil maakt of je 10.000 euro over hebt en op de bank laat staan of investeert in de hypotheek. Maar daarnaast heb ik nog iets gedaan: de looptijd van 30 naar 20 jaar verkort. Hierdoor betaal ik per maand uiteraard weer iets meer om in het spaardeel te storten, zodat ik tien jaar eerder het eindbedrag bij elkaar heb. Maar ook die relatief kleine investering (iets van 200 euro per maand extra), zorgt ervoor dat ik straks tien jaar lang eerder van de hypotheek af ben. De rente op mijn hypotheek is netto iets meer dan 1000 euro per maand. Dat is dus een besparing van 10*12*1000 = 120.000 euro... Kosten zijn eenmalig 10.000 euro inleggen + 15 jaar * 12 maand * 200 euro = 36.000 bijstorten in het spaardeel. Levert dus iets van 80.000 euro op + ben eerder van de hypotheek af. Die 36.000 euro bijbetalen over 15 jaar moet je natuurlijk wel kunnen betalen. Als je dat niet goed lukt, dan kun je natuurlijk ook korten tot 25 jaar looptijd of gewoon de 30 jaar laten lopen. Werkende mensen kunnen over het algemeen echter best die 200 euro per maand missen.
Steamwitz schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:13:
Ik ben het grotendeels met je eens Tjeerd84, maar niet met alles.

Als je thuis woont is 3k misschien 'maar' een maandsalaris, maar vanaf het moment dat je op jezelf gaat wonen niet meer. Dan gaan er namelijk eerst nog je woonlasten en andere kosten vanaf. Er zijn genoeg mensen die blij zijn als ze aan het einde van de maand 100 Euro hebben kunnen sparen. En dan kost 3k sparen ineens 2,5 jaar.
Mee eens hoor. Ik wil ook niet zeggen dat mensen geen 3k als 18 jarige als buffer moeten hebben. Het zal echter op de lange termijn niks zeggen over je situatie. Het gaat er alleen om dat je slim en goed met je geld omgaat. Toen ik ging samenwonen met mijn vriendin in een huurhuisje hadden we iets van 6k om te beginnen en twee halve baantjes. We konden het eerste jaar zo net rondkomen. Zonder de buffer had dat niet gekund. Dat betekent dus alleen maar dat we een jaar later hadden kunnen gaan samenwonen. Wil dus alleen zeggen dat de grootte van de buffer weinig uitmaakt, maar het is uiteraard wel lekker om snel te kunnen opstarten als je graag op jezelf wil wonen.
Wat wel een probleem is, zijn de studenten die geen buffer aanhouden en een dikke schuld opbouwen (meer dan 10k schuld bijvoorbeeld, ik zag zelfs mensen die meer dan 50k deden). Dan maak je het jezelf wel moeilijk om goed te starten. Vaak die hoogopgeleide verwende studenten denken dat ze daarna met hun 'topsalaris' wel even snel die schuld wegwerken. Zolang je in de plus staat (of misschien rond de 0 voor mensen met meer lef), en je hebt een goede werk- en spaarmentaliteit is er niks aan de hand.
Ik reageerde eigenlijk op de mensen die nogal trots hier presenteerden dat ze als 18 jarige een x bedrag hadden als buffer. De balans. Er is vooral in je tienerjaren veel meer te doen en te leren dan keihard werken. Cliché, maar keihard werken kan (en moet vaak) nog een stuk van je leven. Ik werk graag en ben actief en positief met mijn geld bezig. Ik ben echter op mijn 16e gestopt met voetbal, omdat mijn ouders vonden dat werken voor een baas belangrijker was. Ik kom van een boerderij en daar moest ik eigenlijk al dagelijks werk doen. De werkmentaliteit had ik al en dus had ik achteraf liever gevoetbald tot mijn 18e of 20e of indien mogelijk nog langer. Mijn jongere broertje is wel doorgegaan met voetbal en hij redt zich ook prima financieel.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:27:

Ik denk dat dit best meevalt. Het zijn eerder de mensen met de grote mond en de mensen die eerder kiezen voor een lening dan voor harder werken die in de problemen komen. En zoveel zijn daar niet van.
Je hebt wel gelijk dat mensen die op hun 18e bewijzen dat ze goed met geld omgaan uiteraard de rest van hun leven hier voordeel van hebben. De rest van de 18 jarigen redt zich voor verreweg het grootste deel ook natuurlijk, anders waren er nu meer dan 50% mensen die door eigen schuld nog steeds niet normaal konden rondkomen. Er is financieel wel ellende, maar dat komt meestal door andere problemen: overlijden, drugs, geen werk, economische crisis.
Ik wil alleen maar zeggen dat je beter niet naar de hoogte van de buffer van een 'kind' kan kijken, maar naar de werkmentaliteit. Buffertje op 18 is lekker, maar op de lange termijn totaal nietig. De meeste ouders helpen verder hun kind de deur uit. Echt nodig is dat kleine startkapitaal dus niet naar mijn mening. Ik zeg dit, omdat er ook genoeg mensen zijn die blij zijn dat ze 1k hebben gespaard op hun 18e. En dat is naar mijn mening ook al goed, zolang ze geleerd hebben zuinig te leven en actief werk te zoeken. Voordat we de toekomst van iedere 18-jarige met minder dan 3k buffer de grond in boren.
Maar wel met je eens dat een buffer op jonge leeftijd uiteindelijk alleen maar positief is, snap wel hoe je het bedoelt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 06:50:
[...]

Het is nu juist dat herrinneringen blijvend zijn en materiële zaken vergankelijk.

Ofwel, je kunt soms beter investeren in dingen die voorbijgaand lijken (reis, film, concert) maar waar je wat er ook gebeurt, altijd de herinnering hebt, dan in materiële zaken die blijven lijken maar je (verrassend eenvoudig) kunt verliezen.
Exact. En daarmee is een huwelijksdag (dus niet het trouwen) of een (huwelijks)reis in feite hetzelfde. Een, hopelijk goede, herrinering. Er werd hierboven onterecht onderscheid gemaakt tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:22:
[...]

Dat (ceremonie, receptie, borrel, diner en feest) noem je een kleine kanttekening? _/-\o_
Ja, dat is inderdaad een kleine kanttekening. Bijna alle locaties die wij hadden bezocht voor de bruiloft, boden een soortgelijk pakket. Aangezien ik ook (relatief) lage bedragen voorbij heb zien komen, heb ik het er bij gezet. Niet dat jullie straks denken dat ik 10k heb uitgegeven aan alleen de locatie.
Probeer een bijbaantje te nemen en daar een (groot) deel van te sparen :)
Uiteraard helpt het ook, als ouders een bijdrage doen, maar ook zelf met een bijbaantje is het goed te doen. Zo heb ik zelf een administratief bijbaantje gehad, waarbij ik vrij was om mijn eigen uren in te delen, als eind van de week alles maar weg was. Nu bleek er een "gat" in mijn CAO te zitten, waardoor ik 's avonds na 20:00 uur of zaterdag een toeslag kreeg van 50% en op zondag een toeslag van 100%. Drie keer raden op welke dag ik meestal aan het werk was O-)
Daarnaast in de zomervakantie extra werken, desnoods bij een andere werkgever dan je bijbaantje. Iets wat (vroeger) relatief goed betaalde, was een verhuisbedrijf. Lange dagen, redelijk oké basissalaris, maar een goede toeslag op overwerk. En aangezien een gemiddelde dag rond de 10 uur was (met uitschieters naar 14 uur, afhankelijk van de reistijden), zit je redelijk vaak en veel in de toeslag ^^
Daarnaast is verhuizen hard werken, maar ook weer niet. Als je van het bedrijf naar de klant moet, zit je in de vrachtauto te zitten, dan hard werken met inpakken en sjouwen. Vervolgens onderweg naar de "nieuwe" woning weer relaxen en daar dan de boel er weer uit halen en weer terug naar kantoor relaxen. Ik had geen betere bijbaan kunnen bedenken toen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@BastaRhymez Het is een kwestie van keuzes maken. Waar jij veel tijd hebt besteed aan verhuizen, kiezen andere mensen ervoor op die zaterdag een teamsport te doen. Ik kan echt niet volgen waarom je zo lovend over werk bent. Ik snap wel dat je er financieel voordeel van doet. Een pittige studie met succes afronden is (op lange termijn) echter veel meer waard dan al die dagen dozen sjouwen. Niet dat iedereen dus maar pittige studies moet volgen, maar het is een keuze.
Een paar mensen hebben voor hun 20e een fijne buffer. De meeste mensen die ik ken die dat hebben, hebben een erfenis ontvangen. Een ander groot deel kreeg simpelweg regelmatig wat geld van hun ouders op de spaarrekening. Het hebben van een buffer voor je 18e is uiteindelijk weinigzeggend en ook niet iets wat elk kind zou moeten nastreven. Er zijn zoveel meer dingen in het leven naast geld en werk, vooral als je tiener bent.

Edit: als je als tiener kan aantonen dat je degelijk kan sparen en ook weloverwogen geld goed kan uitgeven, dan is dat genoeg. Dat kun je ook aantonen met honderd euro. Misschien moeten we verder het topic niet vervuilen, want in principe wordt hier gedeeld wat volwassen en over het algemeen werkende tweakers aan buffer aanhouden. Gaat niet over hoe tieners financieel zelfstandig moeten worden (ben zelf ook schuldig).

[ Voor 21% gewijzigd door Playa del C. op 06-06-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens kan zijn dat een bepaalde mate van spaargedrag van jongs af aan aanleren doorgaans voor een financiël zelfstandiger volwassene zorgt.

Dat niet iedereen 20k kán sparen voor z'n 18e is een ander verhaal, daar gaat het ook niet om, als je maar een bepaald percentage opzij zet met een vaste regelmatig. Schenkingen zorgen juist voor een omgekeerd effect zou ik bijna zeggen, dat word je lui van (tot op zekere hoogte uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ach ik heb gewerkt vanaf mijn 14e (of wanneer is het legaal?) eerst in de tuinbouw in het weekend, daarna als verhuizer en magazijn medewerker in het bedrijf van mijn familie (veel in de avonduren).

Ook tijdens mijn studie. Waar ik toen ook nog af en toe bijkluste in een studiegerelateerde baan.
Ik had het voordeel dat leren bij mij makkelijk ging; het bijwonen van colleges was grotendeels voldoende om de stof te doorgronden. Dus huiswerk deed ik zo goed als niet. Scriptie tijdens mijn stage geschreven tussen analyses door. Dus tijd over.

Én zat ik op een teamsport (2x trainen en 1 dag wedstrijd).

En heb nu een goede baan en een royale buffer.

Werken voor je geld laat je realiseren hoeveel geld waard is. En sociale dingen doen is ook belangrijk. Maar het geld om ze te doen moet toch ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
[...]

Alles is niet zo zwart/wit, maar ik heb liever Financiele Onafhankelijkheid door wat meer door te werken en te bufferen / beleggen / sparen, dan nu leven.
Nogmaals, niet zo zwart/wit.

Maar waarom denk je dat hij nu niet lekker leeft?
Of is het de bedoeling dat je voor dat geld dan maar een bestemming moet zoeken, omdat het anders zonde is?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
AerodynamiX schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:26:
***members only***

Vanaf mijn 16e hard gewerkt om op mijn 23ste op eigen kracht een woning te kunnen kopen waarbij ik zelf 30K kon inleggen. Verder heb ik op dit moment een goedbetaalde baan in de IT :) .
Vanwaar je keuze om niet tot het bedrag van de VRH af te lossen op je hypotheek? Nu betaal je eigenlijk voor je spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Ik wil hier toch nog even op reageren. Ik ben geen 20 jaar (of jonger meer, 22 om precies te zijn) maar ik had op me 20ste ook al een buffer die ruim boven de €5k lag (zo'n €20k gok ik). Ik denk dat je jezelf niet moet vergelijken met andere, aangezien iedereen anders leeft.

Ik werkte bijvoorbeeld vanaf me 15e bij de AH en kon daardoor aardig sparen. Daarnaast liep ik stage waar ik een redelijke stagevergoeding kreeg en waar ik geen reiskosten had (5 minuten fietsen). In deze periode ging ik niet uit, ik drink geen alcohol en ik rook niet. Vanaf me 19e werk ik 40 uur per week en kan ik dus ook zo'n €1000 per maand sparen.

Nu wil ik de reacties ''maar je moet toch leven'' even voor zijn; Ik leefde op een andere manier. Waar de ene €400 weg drinkt in een paar stapavonden, kocht ik daar een Bose speaker setje voor. Inmiddels ga ik regelmatig naar hardstyle feesten en doe ik me af en toe een cadeautje (afgelopen tijd bijvoorbeeld een Gear S3 en een Bose Soundsport Wireless). Ik ben dus zeer tevreden met ''mijn'' manier van leven, en zou het niet anders willen doen of hebben gedaan.

Zo lang je geen vaste baan hebt en je nog een studie volgt is €1300 op je 17de helemaal niet slecht, want waarschijnlijk leef (werken, uitgave etc.) jij gewoon anders dan iemand met €10.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 06:50:
[...]

Datzelfde geldt toch ook voor de bruiloft? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik heb al een bijbaantje, maar dan nog gaat het sparen niet zo heel erg snel. Als ik bijvoorbeeld 300 euro per maand krijg, dan kan ik misschien 100€ die maand sparen. De rest gaat op aan "ff wat drinken in de stad", "ff poolen", en van de rest koop ik nog iets (electronica, kleding, spullen voor m'n wielrenfiets). Dus ik was nogal verbaasd hoe andere mensen dan €5k hebben op mijn leeftijd en hoe veel zij dan wel niet werken.

Overigens is het gewoon iets dat ik me afvroeg, niet dat ik per se een buffer van 5k zou willen hebben/nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
Arthur-M. schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:42:
Ik heb al een bijbaantje, maar dan nog gaat het sparen niet zo heel erg snel. Als ik bijvoorbeeld 300 euro per maand krijg, dan kan ik misschien 100€ die maand sparen. De rest gaat op aan "ff wat drinken in de stad", "ff poolen", en van de rest koop ik nog iets (electronica, kleding, spullen voor m'n wielrenfiets). Dus ik was nogal verbaasd hoe andere mensen dan €5k hebben op mijn leeftijd en hoe veel zij dan wel niet werken.

Overigens is het gewoon iets dat ik me afvroeg, niet dat ik per se een buffer van 5k zou willen hebben/nodig heb.
Je spaarqoute is dan nog steeds 33%, dat is meer dan de gemiddelde Nederlander. Relatief gezien ben je goed bezig! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

B-lex schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:47:
[...]

Je spaarqoute is dan nog steeds 33%, dat is meer dan de gemiddelde Nederlander. Relatief gezien ben je goed bezig! d:)b
Helaas betaal je rekeningen met absoluut geld, niet relatief geld ;)

Pagina: 1 ... 19 ... 47 Laatste