Verwijderd
Mijn verhaal: Ik ben op mijn 22e beginnen werken en heb op mijn 23e een huisje gehuurd. Ik had toen ongeveer 5000 euro (deel van thuis meegekregen en een deel dat ik zelf gespaard heb met vakantiejobs en weekendwerk). Met die 5000 euro heb'k dan wat meubels en huisraad gekocht. In de beginjaren verder niet veel kunnen sparen wegens toch wel een vrij laag loon. Is in de loop der jaren gelukkig wel wat gestegen. Afgelopen jaar wel wat geluk gehad door een bedrijfswagen te krijgen en zo heb'k nog 10 000 EUR extra op mijn spaarboek kunnen zetten door mijn eigen wagen te verkopen.
Plannen voor de toekomst: Zou graag een eigen huisje willen kopen, maar als single zit dit er toch nog niet meteen in. Wil ook wel altijd een financiële buffer houden. Je weet maar nooit dat ik plots ontslagen zou worden en dan kan ik die wagen meteen afgeven. Dus toch altijd maar even op "safe" spelen en zorgen dat ik geld heb voor een nieuwe indien nodig. Mijn wagen is mijn vrijheid.
Update:adjego schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Update:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Klopt!
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
PhWolf schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:19:
Members only:
Gewoon stug doorwerken!
Vakantie komt wel zodra ik FO ben.
Ja, lekker opgefikt van je forever durende vakantie genieten omdat je té hard hebt gewerkt in je streven naar FO.Tante_Pollewob schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:43:
***members only***
Gewoon stug doorwerken!
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Toch betaal je nog steeds 3,2 rente... Effectief misschien 2,5%
Ik begrijp het heel goed hoor, vanwege de lage rente klinkt winst maken met beleggen op de markten of bitcoins erg goed! Maar het is een risico dat je neemt, daar valt niet onder uit te komen. Op termijn geeft de beurs meer winst dan de spaarrekening, maar op bepaalde punten kan/zal je in de min staan. Is er morgen een aanslag ergens kan die 50k overmorgen ineens maar 40k waard zijn, maar over 10 jaar zijn de beursen hersteld en zou je met banksparen 55k hebben en met beleggen 60k bijvoorbeeld. Maar zonder crash heb je op de beurs over 10 jaar bijvoorbeeld 60k en via de bank maar 52k.
Uiteindelijk moet je voor jezelf een keuze maken hoeveel geld je waarin investeert
Wow, gigantische buffer voor je leeftijd. Altijd zuinig geweest?Tante_Pollewob schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:43:
***members only***
Gewoon stug doorwerken!
en wat @unezra zegt, een doel hebben is goed maar vergeet ook niet van "vandaag" te genieten. Je weet nooit hoe het leven kan lopen.
unezra schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:55:
[...]
Ja, lekker opgefikt van je forever durende vakantie genieten omdat je té hard hebt gewerkt in je streven naar FO.
Genieten en werken zijn gelukkig goed te combineren wanneer je een leuke baan hebt.Superkanjo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:16:
[...]
Wow, gigantische buffer voor je leeftijd. Altijd zuinig geweest?
en wat @unezra zegt, een doel hebben is goed maar vergeet ook niet van "vandaag" te genieten. Je weet nooit hoe het leven kan lopen.
Echter hebben jullie wel gelijk en is het krijgen van een burn-out een risico.
Al vermoed ik dat de combinatie IT en agrarische sector bijdraagt in het vinden van rust.
Er is niets zo lekker als na een week achter je computer zitten lekker op de tractor rond te crossen.
Nieuwe situatie:KaleVis schreef op zondag 22 november 2015 @ 01:32:
***members only***
Afgelopen jaren dus flink gestegen in buffer
[ Voor 4% gewijzigd door KaleVis op 29-11-2017 20:28 ]
Ik geniet ook van mijn werk. Heel erg zelfs. Knal op momenten ook even goed door maar toch is een van de grootste gevaren overwerkt raken. Burn-out kan ook prima optreden als je een fantastisch leuke baan hebt. Domweg stress, veel werk, etc, kunnen genoeg zijn om opeens (en niet zelden totaal onverwacht) de grens over te gaan en dan is het met wat pech voor een paar weken, maanden of langer klaar.Tante_Pollewob schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:20:
[...]
Genieten en werken zijn gelukkig goed te combineren wanneer je een leuke baan hebt.![]()
Echter hebben jullie wel gelijk en is het krijgen van een burn-out een risico.
Al vermoed ik dat de combinatie IT en agrarische sector bijdraagt in het vinden van rust.
Er is niets zo lekker als na een week achter je computer zitten lekker op de tractor rond te crossen.
Been there, done that. T-shirt wil ik niet.
Dus ja, niets mis met hard werken en flink sparen, maar wel goed om in de gaten te houden dat vakantie niet onbelangrijk is.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
7400 Wp op het dak
Dit topic moet gewoon hernoemd worden. Het heeft hier niks meer met een buffer te maken, het is puur het bespreken van iemands totale vermogen en hoe dit verdeeld is tussen sparen/beleggen/huis/.... het buffer aspect zie je vrijwel nooit terug.armageddon_2k1 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:05:
Hoe snel kan je je buffer uit overwaarde aanspreken dan?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Aflossen kan nog best zin hebben. Met een hypotheek van 200K, 2.5% rente en 30 jaar looptijd zijn je maandlasten ongeveer 800 euro per maand (700 na HRA). 25K aflossing reduceert de looptijd met ongeveer 5 jaar waardoor je 48K minder af hoef te lossen in de laatste vijf jaren (jaren waarin de HRA zo goed als nul is)PhWolf schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:05:
Members only:
[...]
25K nu investeren levert je dus over 20-25 jaar een rente op van 2.5% plus geen VRH van 1.2% waardoor dit financieel gelijkstaat aan dit bedrag vastzetten voor 3.7% rente.
Plus, door de aflossing kom je veelal in een gunstigere trede terecht bij je hypotheekverstrekker waardoor je rente iets zakt (meestal 0.1 tot 0.2 procentpunten) Dit scheelt je maandelijks iets van 20 euro...
[ Voor 11% gewijzigd door Theo op 30-11-2017 12:22 ]
7400 Wp op het dak
Daarbij komt vaak nog dat je bij het vrijkomen van die buffer groter/duurder gaat wonen en deze dus meteen weer opmaakt, en dat het grotere/duurdere huis ook duurder is geworden in de tussentijd.
Dus... waarom?
Omdat het in de kroeg leuker klinkt als je 3 ton vermogen hebt ipv 5k spaarcentjes.BFmango schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:03:
Waarom zien mensen overwaarde als buffer? Het is niet direct beschikbaar en niet gegarandeerd dat dit fictieve resultaat accuraat is.
Daarbij komt vaak nog dat je bij het vrijkomen van die buffer groter/duurder gaat wonen en deze dus meteen weer opmaakt, en dat het grotere/duurdere huis ook duurder is geworden in de tussentijd.
Dus... waarom?
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Dan kun je net zo goed al je inboedel, auto etc ook meerekenen in je buffer. Want je auto is x bedrag waard, als je die verkoopt heb je dat ook.Theo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:05:
bij verkoop woning
Oftewel nee, dat is geen buffer, maar vermogen. Buffer is geld wat je direct kan aanspreken zonder eerst te moeten verkopen bijvoorbeeld.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Zelfs dat is voor mij geen definitie van buffer. Het geld dat je spaart voor een nieuwe auto, nieuwe keuken of andere dure uitgaven is mijn inziens geen buffer. Een buffer voor mij is echt een vast bedrag waarmee je onverwachte uitgaven kan opvangen zonder dat je iets anders hoeft te laten.Jumpman schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:35:
Buffer is in mijn ogen je direct aanspreekbare vermogen (voor het opvangen van onverwachte of onvoorziene kosten etc.).
Als jij bijvoorbeeld niet meer die nieuwe keuken kan kopen die geplanned stond voor 2018 omdat je wasmachine en droger stuk gingen dan was je buffer dus te klein. Je had genoeg vermogen aanwezig om de apparaten te vervangen maar moest de vervanging van je keuken wel uitstellen omdat het bedrag dat in buffer aanwezig was te klein was.
Maar het is trouwens een zinloze discussie, hij is al eerder gevoerd en een paar dage later kwamen toch weer al die lijstjes langs met overwaarde, aandelen,... daarom kan je beter de titel van het topic aan passen
Hoeveel vermogen en schulden heeft de gemiddelde GoT'er?
[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 30-11-2017 13:48 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
In ieder geval een verdeling die bij je past. Zo groeit je buffer toch nog , maar ga je wat beter in je cash flow vooruit en haal je wellicht meer rendement. Dat is in ieder geval in de meeste gevallen zo.
Zeker met de lage rentestanden is alleen cash gewoon zonde. Het staat leuk als getal maar je wordt er nu feitelijk alleen armer op.
Update:Loev schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:37:
***members only***
Zodra je hypotheek-vrij bent, stroomt het geld binnen. Je salaris zal waarschijnlijk alleen maar stijgen en de vaste lasten voor een hypotheek vallen weg. Dus de hypotheek wegwerken is het eerste doel. Daarnaast vind ik persoonlijk het veel fijner om niet gebonden te zijn aan een huis, een bank en een schuld. Dat geeft een veilig gevoel, maar ook veel meer mogelijkheden.
Nog maximaal 10 jaar voor mij (ben nu 33 jaar, totale looptijd van de hypotheek is 18 jaar ondertussen).
In mijn geval betaal ik door een totale investering van 25k in totaal iets van 50k minder aan de bank voor een hypotheek van iets meer dan 200k. Met andere woorden: 25k van de afgelopen jaren, stijgt binnen tien jaar naar een effectieve waarde van 75k. Lijkt mij een no-brainer.
Tot een paar jaar geleden was er geen leenstelsel waardoor je schuldenvrij klaar was met studeren. Na je studie ga je full time werken en haal je ongeveer 2.000 euro per maand netto binnen. Je blijft nog even bij je ouders wonen waardoor je vaste lasten nihil zijn en je 1500 euro per maand kan sparen; ofwel 18K per jaar. Vakantiegeld gebruik je voor vakantie waardoor er geen deuk komt in het sparen. Dan heb je met 5 jaar zomaar 90K bij elkaar gesprokkeld, zoniet meer dan dat...Haassiej schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:49:
Bizar hoe hoog sommige hier hun buffer is en dat op jonge leeftijd.. denk dat zowel ik, als de meeste, dan echt iets verkeerd doen
Die buffer is dan weer heel erg handig bij het kopen van een eerste woning. Je hypotheeklasten zijn lager, je kunt gelijk het interieur kopen dat je wil hebben (ipv de krijgertjes en het Leen Bakker prul, om het daarna alsnog te vervangen voor wat je wil hebben) en je hoeft een paar jaar later niet te verhuizen van je starterswoning naar een grotere woning omdat je gelijk die grotere woning kunt betalen. Hierdoor spaar je weer veel kosten uit wat ook weer een positief effect heeft op je spaarcapaciteit..
Als je start met een leuke buffer voordat je een eerste woning koopt blijf je daar je leven lang profijt van hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door Theo op 05-12-2017 09:20 ]
7400 Wp op het dak
Zonder verdere achtergrond valt er vaak niet te zeggen.Haassiej schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:49:
Bizar hoe hoog sommige hier hun buffer is en dat op jonge leeftijd.. denk dat zowel ik, als de meeste, dan echt iets verkeerd doen
Wie weet heeft diegene een grote erfenis gehad / gespaard door ouders en op 18de gekregen / 100k geholpen bij koop eerste woning etc. etc.
Ik denk dat in de meeste gevallen die mensen zo'n andere situatie hebben, dat ze het in verhouding misschien zelfs slechter hebben gedaan. Geld is niet alles en zeker spaargeld is voor de waarde van je leven eigenlijk totaal niet nuttig.Haassiej schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:49:
Wel of niet je studie zelf betalen, erfenissen, geluk met cryptovaluta, kinderen, giften van ouders, woonlocatie, enz. Het is voor de meeste mensen in ieder geval niet gebruikelijk om voor je 30e al zo ruim in het spaargeld te zitten (>50k). Het zijn verder ook vaak de mensen die wel iets te showen hebben, die het ook in dit soort topics delen. Daarnaast zullen ook niet alle genoemde bedragen kloppen. Sommige mensen scheppen graag op.
Het is ook niet belangrijk hoeveel spaargeld je hebt, maar wat je in je leven doet, toch? Geld maakt niet gelukkig.
€600 per maand -> 50K in 7 jaar
Geen leenstelsel tot een paar jaar geleden, waardoor je dan schuldenvrij klaar bent na een studie?!Theo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:00:
[...]
Tot een paar jaar geleden was er geen leenstelsel waardoor je schuldenvrij klaar was met studeren. Na je studie ga je full time werken en haal je ongeveer 2.000 euro per maand netto binnen. Je blijft nog even bij je ouders wonen waardoor je vaste lasten nihil zijn en je 1500 euro per maand kan sparen; ofwel 18K per jaar. Vakantiegeld gebruik je voor vakantie waardoor er geen deuk komt in het sparen. Dan heb je met 5 jaar zomaar 90K bij elkaar gesprokkeld, zoniet meer dan dat...
Die buffer is dan weer heel erg handig bij het kopen van een eerste woning. Je hypotheeklasten zijn lager, je kunt gelijk het interieur kopen dat je wil hebben (ipv de krijgertjes en het Leen Bakker prul, om het daarna alsnog te vervangen voor wat je wil hebben) en je hoeft een paar jaar later niet te verhuizen van je starterswoning naar een grotere woning omdat je gelijk die grotere woning kunt betalen. Hierdoor spaar je weer veel kosten uit wat ook weer een positief effect heeft op je spaarcapaciteit..
Mee eens, maar alsnog ook omgekeerd gekeken:Theo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:00:
[...]
Tot een paar jaar geleden was er geen leenstelsel waardoor je schuldenvrij klaar was met studeren. Na je studie ga je full time werken en haal je ongeveer 2.000 euro per maand netto binnen. Je blijft nog even bij je ouders wonen waardoor je vaste lasten nihil zijn en je 1500 euro per maand kan sparen; ofwel 18K per jaar. Vakantiegeld gebruik je voor vakantie waardoor er geen deuk komt in het sparen. Dan heb je met 5 jaar zomaar 90K bij elkaar gesprokkeld, zoniet meer dan dat...
Ik wou zelf heel graag samenwonen met mijn vriendin toen ik klaar was met de studie. Ook wou ik zo snel mogelijk een hypotheek, met als hoofdreden, dat ik er daarna ook zo snel mogelijk weer vanaf zou zijn (de hypotheek, niet de vriendin).
Het spaart heel gemakkelijk als je de eerste jaren bij ouders blijft wonen, maar je bouwt in die periode verder niks op.
Bovendien wordt het voor steeds meer mensen duidelijk dat tijd belangrijker is dan geld. Echter kan je door verplichtingen die je bent aangegaan niet altijd genoegen nemen met minder inkomen. Dus om meer tijd te krijgen moet je je schulden verlagen en je buffer verhogen. Hoe minder maandelijks je vast moet uitgeven hoe beter, dus naast een buffer is een goede cash flow ook belangrijk.
Eigenlijk koop je hierdoor de mogelijkheid om je tijd in de toekomst vrijer in te delen. Een flinke buffer is hierbij heel nuttig.
[ Voor 8% gewijzigd door CornermanNL op 30-11-2017 15:13 ]
Ja precies. Dus gedeeld door 2, is dat 25k per persoon. Maar als de buffer voor het gezin opgegeven wordt, dan is 50K nog te doen. Boven de 50k is in ieder geval niet iets wat veel jonge stellen onder de 30 jaar hebben. Zo rond de 30 jaar komen die bedragen wel in beeld natuurlijk. Het ging ook meer om boven de 50k trouwens, dus daar horen ook de genoemde bedragen van rond de 100k bij. Speelt ook mee dat de meeste gezinnen zo voor hun 30e met kinderen beginnen, minder werken, meer kosten, enz.djiedjee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:10:
Als je met z'n 2-en een buffer aan het opbouwen bent, is het bij een normaal dubbelinkomen en samenwonen in een niet al te duur huis niet enorm lastig om 50K te sparen.
€600 per maand -> 50K in 7 jaar
Bij mij is die Nihil, 2 jaar terug een huis gekocht, kind gekregen en constant aan het verbouwen geweest. Dure hobbies als circuitrijden en offroad rijden met motoren zullen ook wel niet helpen aan buffersHaassiej schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:49:

Asus Zenbook i7 256gb
Geld op de bank kost geen geld als je onder de VRH blijft in mijn ogen. Dus +/-22k/40k als je met z'n 2en bent als buffer geeft vrijheid/rust.Playa del C. schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:31:
Op dit moment is de buffer voor mij zo laag mogelijk. Gaat nog maar om een paar duizend euro voor de echte noodgevallen. Geld op de bank zetten, kost geld. Ik pomp daarom al het geld richting de (spaar)hypotheek om de looptijd in te korten. De tijdsklemmen zijn er dit jaar af, dus het kan nu ook korter dan 20 jaar.
Zodra je hypotheek-vrij bent, stroomt het geld binnen. Je salaris zal waarschijnlijk alleen maar stijgen en de vaste lasten voor een hypotheek vallen weg. Dus de hypotheek wegwerken is het eerste doel. Daarnaast vind ik persoonlijk het veel fijner om niet gebonden te zijn aan een huis, een bank en een schuld. Dat geeft een veilig gevoel, maar ook veel meer mogelijkheden.
Nog maximaal 10 jaar voor mij (ben nu 33 jaar, totale looptijd van de hypotheek is 18 jaar ondertussen).
In mijn geval betaal ik door een totale investering van 25k in totaal iets van 50k minder aan de bank voor een hypotheek van iets meer dan 200k. Met andere woorden: 25k van de afgelopen jaren, stijgt binnen tien jaar naar een effectieve waarde van 75k. Lijkt mij een no-brainer.
In je hypotheek stoppen is qua rendement leuk maar als je in geldnood komt moet je in het ergste geval je huis verkopen om aan geld te komen.
Aflossen doe ik dus alleen met geld dat boven mijn buffer + spaardoelen uitkomt.
Juist met zo'n hobby zou ik een buffer willen hebben. Of heb je een goede verzekering afgesloten voor als je je nek/been/arm breekt en je in de WIA beland?Ghostrider schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:17:
[...]
Bij mij is die Nihil, 2 jaar terug een huis gekocht, kind gekregen en constant aan het verbouwen geweest. Dure hobbies als circuitrijden en offroad rijden met motoren zullen ook wel niet helpen aan buffersIk meld me over 10 jaar wel weer.
[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 30-11-2017 15:21 ]
Ik was 7 jaar gelden klaar met studeren. Mijn totale studieschuld was (geloof ik) 143 euro omdat ik de OV kaart twee weken te laat had ingeleverd.... Basisbeurs, aanvullende beurs en OV zijn allemaal een gift, en is geen lening.baronruud schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:10:
[...]
Geen leenstelsel tot een paar jaar geleden, waardoor je dan schuldenvrij klaar bent na een studie?!
7400 Wp op het dak
Dat is dan wel een heel erg ergste geval. Ik zei ook dat ik natuurlijk nog voor de normale onvoorziene onkosten een paar duizend euro buffer heb. Daarnaast financieel erg gezond, maar ook een redelijk dure Audi A3 en een dikke game-pc. Als ik dat eerst zou verkopen is mijn buffer alsnog >25k. Daarnaast twee vaste banen met mooi salaris, dus elke maand stijgt de buffer door.Barrycade schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:18:
[...]
Geld op de bank kost geen geld als je onder de VRH blijft in mijn ogen. Dus +/-22k/40k als je met z'n 2en bent als buffer geeft vrijheid/rust.
In je hypotheek stoppen is qua rendement leuk maar als je in geldnood komt moet je in het ergste geval je huis verkopen om aan geld te komen.
Aflossen doe ik dus alleen met geld dat boven mijn buffer + spaardoelen uitkomt.
Daarom ging de discussie ook over wat je nou precies wel of niet een buffer noemt, aangezien sommige mensen hier eigenlijk hun totale vermogen plaatsen.
Alsnog, persoonlijk red ik mij dus financieel met gemak en naar mijn idee heb ik daarom ook genoeg aan een buffer van 5k-10k.
[ Voor 3% gewijzigd door Railgunner op 30-11-2017 15:34 ]
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Ik zie roerende goederen niet als buffer. Als je bv geld nodig hebt omdat het dak van je huis rot blijkt dan zou ik niet mijn auto willen verkopen (over geld kosten gesproken) Want hoe kom ik dan op mijn werk?
Ik ben door ervaringen wat voorzichtiger. Ik heb wat gevallen gezien van ziekte of ontslag en dat mensen na 2-6 maanden al in de problemen kwamen door een soort sneeuwbal effect.
10 jaar geleden begonnen met werken, zonder schulden begonnen na 'studie' en daarvoor ook niet echt een buffer gehad. Dus op 0 begonnen.
Het huidige buffer als je thuis woont en geen lasten als kostgeld hebt is op zich wel wat laag, maar met een dure hobby als computers, tussendoor nog een nieuwe auto van 20k, deel stacaravan 7,5k en verder gewoon kopen waar je zin in hebt (ben gadgetfreak) houd je niet veel over (ahum).
Maar ik vind het een mooi bedrag waar ik komend jaar een nieuwe auto (na 8 jaar) van kan kopen (25k na inruil) en de rest sparen we weer door totdat er een leuk nieuwbouwhuisje voorbij komt met een goede prijs.
En dat hoeft dan ook geen maximale hypotheek te worden, daar hoop ik (met hulp) wel ongeveer 50% hypotheek op te moeten zetten.
Ik ken mensen die echter aan de andere kant van het spectrum leven die misschien iets meer genieten van het leven en dus geen buffers (maar wel kleine schulden) hebben, maar ik zou er niet mee willen ruilen gezien het stressniveau dat het oplevert...
Wil nog niet zeggen dat bij iedereen de basisbeurs voldoende was om zijn studie mee te kunnen betalen.Theo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:19:
[...]
Ik was 7 jaar gelden klaar met studeren. Mijn totale studieschuld was (geloof ik) 143 euro omdat ik de OV kaart twee weken te laat had ingeleverd.... Basisbeurs, aanvullende beurs en OV zijn allemaal een gift, en is geen lening.
Ik houd 20K als minimale buffer aan. Ik spaar vrij veel per maand (39% van mijn nettoloon), maar er gaat door het jaar heen ook weer veel van de spaarrekeningen af. Ik wil binnenkort bijv. mijn fiscale jaarruimte c.q. reserveringsruimte benutten om extra voor mijn pensioen in te leggen, dat zal een aardige deuk in mijn persoonlijke reserves slaan. Ook heb ik vorig jaar het laatste restje van mijn studieschuld afgelost en dit jaar extra afgelost op 2 hypothecaire leningen. Extra inkomsten gebruik ik deels om extra af te lossen, deels om te sparen en deels om er leuke dingen van te doen. Alles sparen vind ik zonde van het rendement en ook niet nodig aangezien mijn buffer afdoende is.
Verwijderd
Praktisch gezien stelt het spaarbedrag van een zeer jong iemand inderdaad niet veel voor, maar de mentaliteit die je kweekt kan wel doorzetten.Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:27:
Absoluut niks mis met (leren om te) werken en sparen. Echter, leef je om te werken of werk je om te leven?
Een buffer van een paar duizend euro op je 18e is wel leuk. (Had zelf 3k + reed in een eigen auto). Die 'buffer' op je 18e heb je echter jaren voor gespaard. Maar dan na je 25e stelt zo'n bedrag (als je goed verdiend) niks meer voor. Dan is het een maandsalaris. Ik vind het daarom prima om kinderen te leren sparen, maar het is net zo belangrijk om ook te leren het geld goed uit te geven.
Ik ben een geboren spaarder. Al toen ik 6 jaar oud was en 2 gulden zakgeld kreeg, bijvoorbeeld voor een ijsje, kocht ik dat ijsje niet. Ik spaarde. Maandenlang, en dan kocht ik iets wat ik veel waardevoller vond, op die leeftijd. Geduld en dingen uitstellen om later iets beter te hebben zat er al vroeg in.
Toen ik op mezelf ging wonen met mijn eerste startsalaris spaarde ik moeiteloos 500 euro per maand. Zonder pijn of het gevoel iets mis te lopen. Wat jaren verder kwam de vriendin met ook een inkomen en een eigen huis. Ook toen spaarde we door. Nu weer 10 jaar later hebben we onze levensstandaard nooit verhoogd en de salarissen zijn alleen maar gegroeid.
We zijn absoluut geen vrekken. We hebben een mooi huis met nette spullen en zijn gul naar anderen. Maar we verstaand de kunst van het laag houden van levenskosten, we zijn met name allergisch voor terugkerende kosten.
Het andere geluk is dat we allebei niet super materialistisch zijn. We geven niets om autos, kleding, prullaria of heel veel uit eten. We hebben alles al wat we nodig hebben en kunnen zelfs niets bedenken wanneer iemand vraagt om een kadotip.
Dat maakt sparen heel erg makkelijk. Het is geen afzien zoals bij bijvoorbeeld een dieet. We willen die spullen niet eens hebben. Het maakt ons niet gelukkig, dat zijn we al. Wanneer eenmaal de levenstandaard op orde is en naar tevredenheid, geld voor ons dat de belangrijkste valuta vrije tijd is.
Daarom vind ik niet dat sparen betekent minder in het nu leven.
Als volwassenen vent op de zolder van je ouders wonen en lekker dure auto's kopen is natuurlijk wel de andere kant van élk spectrumBLACKfm schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:44:
***members only***
10 jaar geleden begonnen met werken, zonder schulden begonnen na 'studie' en daarvoor ook niet echt een buffer gehad. Dus op 0 begonnen.
***members only***
Het huidige buffer als je thuis woont en geen lasten als kostgeld hebt is op zich wel wat laag, maar met een dure hobby als computers, tussendoor nog een nieuwe auto van 20k, deel stacaravan 7,5k en verder gewoon kopen waar je zin in hebt (ben gadgetfreak) houd je niet veel over (ahum).
Maar ik vind het een mooi bedrag waar ik komend jaar een nieuwe auto (na 8 jaar) van kan kopen (25k na inruil) en de rest sparen we weer door totdat er een leuk nieuwbouwhuisje voorbij komt met een goede prijs.
En dat hoeft dan ook geen maximale hypotheek te worden, daar hoop ik (met hulp) wel ongeveer 50% hypotheek op te moeten zetten.
Ik ken mensen die echter aan de andere kant van het spectrum leven die misschien iets meer genieten van het leven en dus geen buffers (maar wel kleine schulden) hebben, maar ik zou er niet mee willen ruilen gezien het stressniveau dat het oplevert...
Je hebt mijn post niet goed gelezen, lijkt het. Ik leef trouwens precies zoals jij, dus daar zijn we het al eens. Verder zeg ik ook dat sparen op zich goed is, maar ik zeg erbij dat het niet om alleen sparen gaat, maar ook over het besef van de waarde van geld en het effect van geldstromen.Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 02:15:
[...]
Praktisch gezien stelt het spaarbedrag van een zeer jong iemand inderdaad niet veel voor, maar de mentaliteit die je kweekt kan wel doorzetten.
Ik ben een geboren spaarder. Al toen ik 6 jaar oud was en 2 gulden zakgeld kreeg, bijvoorbeeld voor een ijsje, kocht ik dat ijsje niet. Ik spaarde. Maandenlang, en dan kocht ik iets wat ik veel waardevoller vond, op die leeftijd. Geduld en dingen uitstellen om later iets beter te hebben zat er al vroeg in.
Toen ik op mezelf ging wonen met mijn eerste startsalaris spaarde ik moeiteloos 500 euro per maand. Zonder pijn of het gevoel iets mis te lopen. Wat jaren verder kwam de vriendin met ook een inkomen en een eigen huis. Ook toen spaarde we door. Nu weer 10 jaar later hebben we onze levensstandaard nooit verhoogd en de salarissen zijn alleen maar gegroeid.
We zijn absoluut geen vrekken. We hebben een mooi huis met nette spullen en zijn gul naar anderen. Maar we verstaand de kunst van het laag houden van levenskosten, we zijn met name allergisch voor terugkerende kosten.
Het andere geluk is dat we allebei niet super materialistisch zijn. We geven niets om autos, kleding, prullaria of heel veel uit eten. We hebben alles al wat we nodig hebben en kunnen zelfs niets bedenken wanneer iemand vraagt om een kadotip.
Dat maakt sparen heel erg makkelijk. Het is geen afzien zoals bij bijvoorbeeld een dieet. We willen die spullen niet eens hebben. Het maakt ons niet gelukkig, dat zijn we al. Wanneer eenmaal de levenstandaard op orde is en naar tevredenheid, geld voor ons dat de belangrijkste valuta vrije tijd is.
Daarom vind ik niet dat sparen betekent minder in het nu leven.
Een duidelijker voorbeeld: Toen ik 16 was had ik als kind 2000 euro gespaard. Dat is nu minder dan een maandsalaris voor mij (laat staan straks met de 13e maand). Ik heb daarom toen ik 16 was mijn eerste game pc (1500 euro) gekocht. Die pc heeft mij vier jaar lang enorm veel plezier gegeven en veel geleerd.
Qua puur sparen lijkt dat een slechte zet. Toch is het voor het totaalplaatje van mijn leven één van de beste beslissingen. Ik heb daarna gestudeerd en altijd gewerkt. Had vanaf 18 jaar mijn eigen auto en 2k spaargeld toen ik na de studie ging samenwonen met mijn vriendin. Alles (behalve rijlessen) zelf betaald. Verder sociaal ook uitgaan met bepaalde kosten.
Nuttige investeringen en een leuk leven zijn in de jeugd- en studietijd naar mijn idee belangrijker dan een (grote) focus op sparen. Nu ik 33 ben, ligt de focus op het zo snel mogelijk wegwerken van een hypotheek, dus ook nu spaar ik wel, maar gaat het geld richting hypotheek. Als ik 42 ben is het plan compleet en ben ik financieel vrij.
Kort gezegd: goed sparen, maar het spaargeld ook nuttig gebruiken. En vandaar dat ik stelde dat die eerste paar duizend euro spaargeld eigenlijk niks voorstelt.
Aan alle ouders die hun kind verplichten de krantenwijk te lopen. Daarmee leren ze niet dat werken goed voor ze is. Het kind doet een paar uur per week een geestdodend rotbaantje en krijgt daarna een heel klein aantal euro's. Oma geeft op de verjaardag meer geld dan het kind met 6 maand 'werken' verdiend. Kind leert zo alleen maar dat werken ellendig is. Als ouders dan ook nog het kind verplichten om dat geld te sparen, wordt het nog erger. Leert het kind dat werken ellendig is en dat je niks aan het salaris hebt. Laat de kinderen ook kind zijn en eerst zichzelf optimaal voorbereiden op hun latere effectieve baan.
Wat wel kan, is om het kind zelf een klus te laten doen. Met uitdaging, dus hondenhok timmeren, schuurtje verven (zelf verf uitzoeken), pc voor iemand in elkaar zetten, 1x helemaal zelf boodschappen doen voor eigen gezin, enz. En dan kun je als ouder je kind redelijk betalen voor het werk. 5 of 10 euro per uur, i.p.v. 1 euro voor twee uur in de regen een pakketje oud papier in elke brievenbus drukken.
Ik sta zelf voor de klas en waar nodig bespreek ik ook met een leerling hoe het totaalplaatje in elkaar steekt. Veel nuttiger en leuker dan alleen maar sparen om het sparen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Hobbies mogen geld kosten, zorgt ervoor dat nu kan leven nu je nog fit en vitaal bentGhostrider schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:17:
[...]
Bij mij is die Nihil, 2 jaar terug een huis gekocht, kind gekregen en constant aan het verbouwen geweest. Dure hobbies als circuitrijden en offroad rijden met motoren zullen ook wel niet helpen aan buffersIk meld me over 10 jaar wel weer.
Jup thats the way. Been there, done that. Kosten van dat geintje 35000 euro. Maar goed. Inmiddels weer gelukkig met nieuwe partner en zijn op de goede weg. Nieuw (koop) huis, twee (eigen) auto's welke volledig betaald zijn en een redelijke buffer op de bank.zacht schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:00:
Buffer: niets meer, uitgekleed door mijn ex. Uithuilen al gedaan, nu opnieuw beginnen.
Ben aan het denken om de helft te gaan inleggen op een belegging voor langere tijd. Dat is nl geld wat we kunnen missen. Verder hebben we het plan om te investeren op zonnepanelen en een warmte-terugwin installatie in de woning. Daarna elke jaar zoveel mogelijk aflossen op de hypotheek.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Juist, al die buffers... straks ben je 45-50 en niet meer vitaal.SniperGuy schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:52:
[...]
Hobbies mogen geld kosten, zorgt ervoor dat nu kan leven nu je nog fit en vitaal bent(same here: leuke auto's, 2 motoren, brommers)
Mocht het allemaal met landurige ziekte / arbeidsongeschiktheid eindigen verkoop ik die equipment wel weer.
Opzich prima, bedenk je wel dat je nooit meer zo goedkoop kan lenen als binnen de hypotheekArfman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 05:41:
Buffer? Paar jaar geleden hadden we een grote buffer (genoeg voor een nieuwe auto). Sindsdien tot andere inzichten gekomen. Buffer van een paar K voor als wasmachine / droger / tv tegelijk kapot gaan, de rest gaat de hypotheek in.
[ Voor 33% gewijzigd door Ghostrider op 01-12-2017 09:28 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Verwijderd
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: Zelfstandig ondernemenr
Type woning: Vrijstaand (zakelijk deel + privé deel)
Koop/huur: Koop
Partner: Ja
Kinderen: Nee
Bank: Rabobank
Rentepercentage: 0.05%
Totale buffer: privé 40k, zakelijk 150k
Belegd in aandelen: 5k in cryptocurrency
Totale dividend: nog n.v.t.
Fonds: n.v.t.
Een van de dingen waar ik precies _nu_ heb geïnvesteerd is zonnepanelen. Dat kost nu een redelijk bedrag (rond de €7000) maar levert een flink financieel rendement op dat ook nog eens behoorlijk risicovrij is. (In tegenstelling tot beleggen. De zon blijft wel branden. Ook als de beurzen op hun gat liggen.)
Hoe dan ook, streven is om voldoende buffer te hebben om bij een forse salarisval het genoeg maanden uit te kunnen zingen om het uitgavenpatroon aan te passen én voldoende geld achter de hand te houden voor calamiteiten zoals een defecte koelkast, wasmachine én auto. (Of onvoorziene en niet gedekte schade aan ons huis.)
Ben nu 36... dus pak en beet 45 als het op is.
Dat is niet genoeg :-D
Maar over een jaar of 10... dan zou ik het tot mijn AOW moeten kunnen redden.
Dat is het doel :-)
Dus op m'n 45ste genoeg hebben.. doorwerken tot 50.. en dan > alles opmaken....... yolo'en
Direkt beschikbaar?Lasteraar schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:45:
Ik kan nu 100 maanden vooruit , a 8.5 jaar. zonder inkomen en puur interen op de buffer die ik direct beschikbaar heb staan.
Dat kost je toch enkel een hoop rendement, terwjl je het helemaal nooit zo snel nodig hebt?
Geld voor je levensonderhoud dat je over 3 jaar of meer nodig zou hebben, nu direkt beschikbaar te houden is toch eigenlijk rendement weggooien?
Natuurlijk komt het erop neer wat je precies als definitie 'buffer' ziet...
Ook om het verschil in een kortetermjns-risico dat je wil afdekken door iig een 'buffer' direkt beschikbaar te hebben om ongepande kosten te dekken op de korte termijn.
En een lange termijnsrisico, wat er bv kan gebeuren als je inkomen structureel wegvalt of je over lange termijn aan kosten kunt hebben of bv een bepaalde levenstandaard te kunnen garanderen na een eventuele pensioen of op je oude dag.
Voor mij persoonlijk is wat ik definieer als mijn 'buffer' hooguit wat ik beschikbaar op mn betaalrekening heb, en dus geld dat ik ook binnen enkele dagen kan opnemen zonder daarvoor langetermijnsplanningen in de war te gooien.
Daarnaast heb ik ook een vermogensopbouw, maar die plan ik juist op de lange termijn (en is een redelijk vast bedrag per maand) en mn voorkeur is bv om die niet zomaar eventes in de war te moeten gooien, enkel omdat ik een dure reparatie aan mn auto heb en in dezelfde maand mn beide dochters zeuren om een nieuwe telefoon.
Mijn keuze is om die direkt beschikbare buffer op iets boven een netto maandinkomen te houden, waarvan ik sowieso ook iedere maand 30% reserveer voor langetermijns-sparen en vermogensopbouw. (buiten de buffer, maar gewoon voor langetermijnszekerheid)
Dat is an sich geen hoge buffer, maar omdat ik op andere punten eerder weinig risico draag (heb extra aanvullende verzekeringen voor bv arbeidsongeschiktheid en qua werksituatie een stabiele positie met vaste contracten (mn vrouw zelfs al ruim twintig jaar dezelfde werkgever)) en bv een grote overwaarde op mn hypothek en een aantal private pensioenvoorzieningen is de kans op een financiele val die ik niet zou aankunnen relatief klein (iig niets dat op te vangen is door de korte termijns-buffer verder op te schroeven, juist omdat bv rendement op langetermijnsbeleggingen hoger is is het slimmer geld daar te reseveren dan in m'n direkt beschikbare buffer te steken)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Specificeer 'een paar bitcoin'blackadder91 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:04:
Leuk topic, interessante visies ook van anderen! Hier de mijne:
***members only***
Drie bitcoins is namelijk momenteel 25k
Ik heb in 2010 samen met mijn neef een compleet block geminedVerwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:09:
[...]
Specificeer 'een paar bitcoin'![]()
Drie bitcoins is namelijk momenteel 25k
Helaas heb ik toen ook rond die periode een pizza afgerekend voor iets van 2.2 bitcoin.
Ik weet dat je nooit mag terugrekenen maar ik hoop dat de pizza goed gesmaakt heeftblackadder91 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:17:
[...]
Ik heb in 2010 samen met mijn neef een compleet block gemined![]()
Helaas heb ik toen ook rond die periode een pizza afgerekend voor iets van 2.2 bitcoin.
[ Voor 25% gewijzigd door randomice op 01-12-2017 11:30 ]
is dat niet een ontzettend groot risico?randomice schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:23:
***members only***
met zulk een buffer zijn ook normale onvoorziene kostenposten (auto reparaties, vervanging bepaalde huishoudelijke aparaten) die je normaal niet wilt hoeven uitstellen, opeens een enorme klap.
zeker als je aangeeft kort ervoor wel een behoorlijke investering gedaan te hebben, vraag ik me af of dat niet een beetje ver tegen het randje aan is (alhoewel dat risico natuurljk altijd een eigen keuze is).
Heb je andere vermogenswaardes die dat kunnen opvangen, rijke familie die in noodgevallen kunnen bijspringen of extra aanvullende verzekeringen?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Een buffer moet je toch ook af en toe kunnen uitgeven? Het gevolg daarvan is natuurlijk dat op dat moment dan de buffer even leeg is. Logisch, precies daar heb je een buffer voor. Hoe groot het risico is, ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor situatie je bevindt.RM-rf schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:34:
[...]
is dat niet een ontzettend groot risico?
met zulk een buffer zijn ook normale onvoorziene kostenposten (auto reparaties, vervanging bepaalde huishoudelijke aparaten) die je normaal niet wilt hoeven uitstellen, opeens een enorme klap.
zeker als je aangeeft kort ervoor wel een behoorlijke investering gedaan te hebben, vraag ik me af of dat niet een beetje ver tegen het randje aan is (alhoewel dat risico natuurljk altijd een eigen keuze is).
Heb je andere vermogenswaardes die dat kunnen opvangen, rijke familie die in noodgevallen kunnen bijspringen of extra aanvullende verzekeringen?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Hij had kennelijk geen buffer want anders had hij het nooit uitgegeven aan een verbouwingGaryu schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:36:
[...]
Een buffer moet je toch ook af en toe kunnen uitgeven? Het gevolg daarvan is natuurlijk dat op dat moment dan de buffer even leeg is. Logisch, precies daar heb je een buffer voor. Hoe groot het risico is, ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor situatie je bevindt.
Wij zijn nog vrij jong en de kinderen niet ouder dan 7 dus wij vonden dat de verbouwing er nu wel moest komen en dat je nog wat aan hebt. Heb een gratis ov voor bus/trein en voor huishoudelijke apparaten is met 1,5k ook wel gedekt( moeten ze niet allemaal in één keer stuk gaan en op één apparaat na wordt alles vervangen met de verbouwing).RM-rf schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:34:
[...]
is dat niet een ontzettend groot risico?
Tsja wat is rijk, schoonfam kan inspringen indien nodig maar dat wil ik eigenlijk niet
Mijn story sofar:
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Die 5 k die je aangeeft tbv onverwachte uitgaven lijkt mij een buffer.
En over 1,5k: een wasmachine kan je wel bekostigen ja.
Maar als ik even een slag sla op de Nibud buffer berekenaar met een aantal fictieve waarden voor jouw situatie zit je 6k te laag.
Eens even verversen:Martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:39:
Members only:
Buffer vorig jaar flink geslonken door uitgaven voor het huis, nieuwe keuken 7k etc. dit jaar dus de buffer weer aanvullen. Grote uitgaven waarvoor gespaard wordt zijn: vervanging auto, trouwen, dakkapel. De buffer zal dus weer even wat omhoog moeten voordat deze zaken gerealiseerd worden
Onze buffer iets geslonken t.o.v. 3 jaar terug, maar komend jaar zal deze weer wat meer gevuld worden.
Wat is er zoal in die 3 jaar gebeurd qua grote uitgaven? (volgens planning uit 2014 dus
Dakkapel -> 7K
Trouwen -> 7K
Meubels vernieuwd -> 3,5K
Best wat geld er doorheen gegaan dus, maar komende jaren zullen er minder geplande grote uitgaven gepland staan, dus buffer zal als het goed is wat toenemen. Mijn streven is minimaal 10K buffer op te bouwen, en alles wat daar dan weer boven zit kan weer gebruikt worden voor geplande uitgaven. De 10K blijft dan staan voor onverwachte zaken (auto, apparatuur etc.)
Float like a butterfly, sting like a bee.
blaap
AMD1800 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:12:
***members only***
blaap
de afweging is dus iets voor de lange termijn, terwijl je risico wel ook op de korte termijn kan liggen.randomice schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:45:
[...]
Wij zijn nog vrij jong en de kinderen niet ouder dan 7 dus wij vonden dat de verbouwing er nu wel moest komen en dat je nog wat aan hebt. Heb een gratis ov voor bus/trein en voor huishoudelijke apparaten is met 1,5k ook wel gedekt( moeten ze niet allemaal in één keer stuk gaan en op één apparaat na wordt alles vervangen met de verbouwing).
Als bv je verwarming nu opeens kapot gaat neem ik aan dat je die gewoon direkt wilt repareren kunnen, juist omdat je kleine kinderen hebt.
Juist dat is imho een beetje de afweging van wat een 'buffer' betekent voor het afdekken bvan een korte termijnsrisico... niet zozeer sparen voor de lange termijn of een bepaalde financiele planning hebben die je risico op financiele problemen op je oude dag laag maakt, maar ook afwegen of je dmv een bepaalde buffer alle eventuele financiele korte termijns-risico's zelf kunt afdekken. (reparaties, onvoorziene extra uitgaven)
Overigens, als ik het goed begrijp staat die verbouwing nog voor je?
Wat is de zekerheid dat dat bedrag dat je daarvoor noemt voldoet en hoeveel speling heb je in die plannen voor die verbouwing?
Verwijderd
Je post was een soort aanleiding om mijn insteek te posten, het was niet in zijn geheel aan jou gericht, meer een zijstraat.Playa del C. schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 05:38:
[...]
Je hebt mijn post niet goed gelezen, lijkt het. Ik leef trouwens precies zoals jij, dus daar zijn we het al eens. Verder zeg ik ook dat sparen op zich goed is, maar ik zeg erbij dat het niet om alleen sparen gaat, maar ook over het besef van de waarde van geld en het effect van geldstromen.
Een duidelijker voorbeeld: Toen ik 16 was had ik als kind 2000 euro gespaard. Dat is nu minder dan een maandsalaris voor mij (laat staan straks met de 13e maand). Ik heb daarom toen ik 16 was mijn eerste game pc (1500 euro) gekocht. Die pc heeft mij vier jaar lang enorm veel plezier gegeven en veel geleerd.
Qua puur sparen lijkt dat een slechte zet. Toch is het voor het totaalplaatje van mijn leven één van de beste beslissingen. Ik heb daarna gestudeerd en altijd gewerkt. Had vanaf 18 jaar mijn eigen auto en 2k spaargeld toen ik na de studie ging samenwonen met mijn vriendin. Alles (behalve rijlessen) zelf betaald. Verder sociaal ook uitgaan met bepaalde kosten.
Nuttige investeringen en een leuk leven zijn in de jeugd- en studietijd naar mijn idee belangrijker dan een (grote) focus op sparen. Nu ik 33 ben, ligt de focus op het zo snel mogelijk wegwerken van een hypotheek, dus ook nu spaar ik wel, maar gaat het geld richting hypotheek. Als ik 42 ben is het plan compleet en ben ik financieel vrij.
Kort gezegd: goed sparen, maar het spaargeld ook nuttig gebruiken. En vandaar dat ik stelde dat die eerste paar duizend euro spaargeld eigenlijk niks voorstelt.
Aan alle ouders die hun kind verplichten de krantenwijk te lopen. Daarmee leren ze niet dat werken goed voor ze is. Het kind doet een paar uur per week een geestdodend rotbaantje en krijgt daarna een heel klein aantal euro's. Oma geeft op de verjaardag meer geld dan het kind met 6 maand 'werken' verdiend. Kind leert zo alleen maar dat werken ellendig is. Als ouders dan ook nog het kind verplichten om dat geld te sparen, wordt het nog erger. Leert het kind dat werken ellendig is en dat je niks aan het salaris hebt. Laat de kinderen ook kind zijn en eerst zichzelf optimaal voorbereiden op hun latere effectieve baan.
Wat wel kan, is om het kind zelf een klus te laten doen. Met uitdaging, dus hondenhok timmeren, schuurtje verven (zelf verf uitzoeken), pc voor iemand in elkaar zetten, 1x helemaal zelf boodschappen doen voor eigen gezin, enz. En dan kun je als ouder je kind redelijk betalen voor het werk. 5 of 10 euro per uur, i.p.v. 1 euro voor twee uur in de regen een pakketje oud papier in elke brievenbus drukken.
Ik sta zelf voor de klas en waar nodig bespreek ik ook met een leerling hoe het totaalplaatje in elkaar steekt. Veel nuttiger en leuker dan alleen maar sparen om het sparen.
Ik ben het eigenlijk 100% met je eens over je twee aanvullingen:
1. Over mooie spullen kopen. Ik gebruik het engelse woord "utilization" vaak. Ik heb geen enkel probleem om een dure computer te kopen die ik vervolgens jarenlang intensief gebruik. Dat is inderdaad een nuttige uitgave.
Maar om heen zie ik ook veel koopziekte van waardeloze prullaria waar niets mee gedaan wordt, en waarbij blijkbaar alleen het aankoopmoment tot geluk stemt. Aan die tak van sport doen we dus niet mee.
2. Overmatig werken door de jeugd is nutteloos. Ik werk al sinds mijn 11e, uit vrije wil. Maar altijd op een manier dat het iets opleverd. Werk moet lonen. Mijn vader stond me niet eens toe ergens voor een paar gulden te werken. Dan gaf hij het geld zo in de hand, om aan te tonen hoe weinig het eigenlijk is.
Dus ja, wanneer ik zie dat heel jonge mensen hun complete zomervakantie opofferen om voor een extreem uitknijploon ergens te staan zwoegen, dan is dat een verspilling van de jeugd. Het levert geen drol op, je tijd is meer waard.
Wat de jeugd niet begrijpt (en ik destijds ook niet) is dat hun huidige werkelijkheid tijdelijk is. Ze gaan nooit meer zoveel vrije tijd hebben als nu. Ook nooit meer zo gezond en energiek zijn als nu. Nooit meer zo makkelijk om nieuwe dingen te leren als nu. Deze unieke tijd in je leven spenderen aan de lopende band voor een paar stuivers is pure verspilling.
Wij hebben geen kinderen, maar indien we ze hadden dan zou ik het ze verbieden. Indien een kind een hele dag dom moet zwoegen voor 25 euro, dan zou ik ze de 25 euro zo geven en zeggen dat ze maar iets anders moeten gaan doen. Ga iets leuks doen, iets nieuws leren, ga sporten. Krom liggen voor weinig geld daar heb je de komende 50 jaar nog de tijd voor.
blaap
Hell no!Garyu schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:36:
[...]
Een buffer moet je toch ook af en toe kunnen uitgeven? Het gevolg daarvan is natuurlijk dat op dat moment dan de buffer even leeg is. Logisch, precies daar heb je een buffer voor. Hoe groot het risico is, ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor situatie je bevindt.
Je hebt een buffer waar je in principe NIET aan komt, tenzij d'r echt onverwachte dingen gebeuren én je hebt spaargeld, dat je gebruikt voor verwachte dingen.
Een verbouwing is niet onverwacht, dus daar kun je voor sparen (of voor lenen). Je auto aan gort, tegelijkertijd met een ongedekte schade, je koelkast, wasmachine en PC in 1x in rook op is wèl onverwacht en daar is je buffer voor...
Mijn partner en ik zijn even "opnieuw" begonnen. We woonden in een appartement en hielden maandelijks veel over (netto hypotheeklasten waren erg laag, we haalden maandelijks samen 12x zoveel binnen), waar we leuke dingen van deden. Uit eten, 2x per jaar op vakantie 2 weken ALL-Inclusive, we hadden 3 privé auto's en leuke spulletjes (gadgets, audio/video/kleding noem maar op).
Toen kochten we redelijk spontaan een ander appartement waar werkelijk bijna onze hele ziel en zaligheid ingegaan zijn. Kortom; aanpassing levensstijl. Bewuste keuze overigens, want er komt een boel voor terug.
Je bent bewuster met uitgaves, wat nuttig is/nodig is en je geniet meer van die keuzes. Je waardeert meer wat je hebt en je kijkt vooruit. We hebben dit ook besloten omdat we allebei vinden dat "op je spaargeld zitten" niet zo zinvol is als je dood bent. Sparen voor later? Sja, zorg dat je onverwachte zaken altijd kunt opvangen, maar ga geen dingen laten "omdat je die láter wel kunt doen". We zijn beiden 40+ en realiseren ons steeds meer dat het leven heel vergankelijk is, we zien het helaas veel om ons heen. Je leeft NU. En misschien over 5-10 jaar niet meer, misschien ook wel. Wie dan leeft, dan zorgt.
Sommige mensen sparen heel hard zodat ze er warmpjes bijzitten met hun pensioen (die mensen zijn misschien 20-30-40 en moeten dus doorwerken tot 70+, ga je pas daarna "leven"?). Wij hebben gekeken wat we tegen die tijd nodig hebben om te kunnen leven, stel dat we 90 worden. De rest dat overblijft is dus voor nu. Het is even wennen om weer veel hogere hypotheeklasten te hebben, maar alsnog blijft er wel elke maand geld over. We hebben echter wel een appartement waar we onszelf oud in zien worden en waar alles is zoals we het willen. NU leven, maar WEL vooruit plannen. We hebben alleen de "later als we met pensioen zijn gaan we lekker reizen" en soortgelijke opmerkingen laten varen. Later is nu.
/aanvulling: we hebben daadwerkelijk ook een MJOP opgesteld voor vanalles; de auto, koelkast, keuken, jacuzzi, vloer, zonnescherm, CV, WTW; noem maar op. Dan weten we wat we "wanneer" moeten betalen en dus gespaard hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 01-12-2017 14:15 ]
Grotendeels mee een eens, maar ik denk dat het ervaren van wat "werk" is op vroege leeftijd en het aanleren van een goede arbeidsethos ook erg belangrijk is. Dus als mijn kinderen later een jaar of 15 zijn heb ik juist graag dat ze werken, maar gewoon niet teveel uur. Elke zaterdagmiddag plus 3 weekjes in de zomervakantie lijkt me alleszins redelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:28:
[...]
2. Overmatig werken door de jeugd is nutteloos. Ik werk al sinds mijn 11e, uit vrije wil. Maar altijd op een manier dat het iets opleverd. Werk moet lonen.
Dus volgens jou logica is het nutteloos en pure tijdsverspilling dat ik als 18 (goed, over 7 dagen 19) jarige gemiddeld 22 uur per week in een supermarkt rondren? Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een extreem voorbeeld ben, maar 6 uurtjes per week is niks mis mee.Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:28:
[...]
Je post was een soort aanleiding om mijn insteek te posten, het was niet in zijn geheel aan jou gericht, meer een zijstraat.
Ik ben het eigenlijk 100% met je eens over je twee aanvullingen:
1. Over mooie spullen kopen. Ik gebruik het engelse woord "utilization" vaak. Ik heb geen enkel probleem om een dure computer te kopen die ik vervolgens jarenlang intensief gebruik. Dat is inderdaad een nuttige uitgave.
Maar om heen zie ik ook veel koopziekte van waardeloze prullaria waar niets mee gedaan wordt, en waarbij blijkbaar alleen het aankoopmoment tot geluk stemt. Aan die tak van sport doen we dus niet mee.
2. Overmatig werken door de jeugd is nutteloos. Ik werk al sinds mijn 11e, uit vrije wil. Maar altijd op een manier dat het iets opleverd. Werk moet lonen. Mijn vader stond me niet eens toe ergens voor een paar gulden te werken. Dan gaf hij het geld zo in de hand, om aan te tonen hoe weinig het eigenlijk is.
Dus ja, wanneer ik zie dat heel jonge mensen hun complete zomervakantie opofferen om voor een extreem uitknijploon ergens te staan zwoegen, dan is dat een verspilling van de jeugd. Het levert geen drol op, je tijd is meer waard.
Wat de jeugd niet begrijpt (en ik destijds ook niet) is dat hun huidige werkelijkheid tijdelijk is. Ze gaan nooit meer zoveel vrije tijd hebben als nu. Ook nooit meer zo gezond en energiek zijn als nu. Nooit meer zo makkelijk om nieuwe dingen te leren als nu. Deze unieke tijd in je leven spenderen aan de lopende band voor een paar stuivers is pure verspilling.
Wij hebben geen kinderen, maar indien we ze hadden dan zou ik het ze verbieden. Indien een kind een hele dag dom moet zwoegen voor 25 euro, dan zou ik ze de 25 euro zo geven en zeggen dat ze maar iets anders moeten gaan doen. Ga iets leuks doen, iets nieuws leren, ga sporten. Krom liggen voor weinig geld daar heb je de komende 50 jaar nog de tijd voor.
In mijn ogen zit het zo: ik kan iedere avond thuis zitten op de bank/voor de computer spelletjes spelen, geen geld verdienen en dus ook niet kan kopen wat ik wil. Of: ik ga werken, heb vrijwel iedere dag sociaal contact met collega's en klanten, verdien geld, ben (letterlijk) sportief bezig en zit niet thuis?
Ik heb een auto, ik heb alle spulletjes die ik wil, ik kan voor later sparen, heb geen geldzorgen en met alle respect een grotere buffer dan 9/10 mensen die in dit topic langs komen. Goed, ik woon wel nog thuis, maar dan nog. Toen ik 15 was en een telefoonabonnement wilde, zeiden mijn ouders: prima, maar dan moet je er wel voor werken. Eerst niet geheel enthousiast, maar 4 jaar verder en ik ben blij dat het zo gelopen is. Ik werk liever zelf voor iets dan dat ik een nieuwe iPhone van mijn ouders krijg omdat die 5 euro per uur toch nutteloos is. (3,32 euro per uur trouwens, toen ik 15 was)
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik en mijn vrouw hebben beide goede job, en geen echt dure hobby.
Reizen pakt zowat het meeste van ons besteedbare budget (volgende grote reis is zuid korea/japan) de rest investeer ik nu meestal ergens in. Sparen toch bijna 1000-1500 euro/maand .
[ Voor 33% gewijzigd door k995 op 01-12-2017 13:33 ]
Het is niet compleet nutteloos, maar ga zelf maar eens na wat voor skills die je daar leert, je ook kan inzetten in je latere professionele baan. Ik denk dat het goed zou zijn als je binnenkort een leidinggevende functie hebt. Daar kun je echt wat uithalen. Van alleen hard rondrennen en dom werk doen leer je weinig.kuusj98 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:30:
[...]
Dus volgens jou logica is het nutteloos en pure tijdsverspilling dat ik als 18 (goed, over 7 dagen 19) jarige gemiddeld 22 uur per week in een supermarkt rondren? Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een extreem voorbeeld ben, maar 6 uurtjes per week is niks mis mee.
Neemt trouwens niet weg dat ik zelf achteraf gezien toch spijt heb dat ik nooit in een supermarkt oid heb gewerkt op jonge leeftijd. Maar dat is hoofdzakelijk omdat het toch wel gezellig is volgens mij.
[ Voor 16% gewijzigd door AMD1800 op 01-12-2017 13:39 ]
Dat ben ik met je eens, ik ben vorig jaar ook van supermarkt veranderd zodat ik meer kans heb op die leidinggevende functie. Daar heb je een stuk meer aan dan wat flessen bier in een rek knallen.AMD1800 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:35:
[...]
Het is niet compleet nutteloos, maar ga zelf maar eens na wat voor skills die je daar leert, je ook kan inzetten in je latere professionele baan. Ik denk dat het goed zou zijn als je binnenkort een leidinggevende functie hebt. Daar kun je echt wat uithalen. Van alleen hard rondrennen en dom werk doen leer je weinig.
Neemt trouwens niet weg dat ik zelf achteraf gezien toch spijt heb dat ik nooit in een supermarkt oid heb gewerkt op jonge leeftijd. Maar dat is hoofdzakelijk omdat het toch wel gezellig is volgens mij.
En wat leer je? Tja, omgang met de meest uiteenlopende mensen, zowel collega's als klanten. Niet de meest nutteloze skill om te hebben haha.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dat je auto aan gort gaat is toch in principe ook gewoon verwacht? Misschien niet op een bepaald precies gedefinieerd tijdstip, maar je kan er gewoon vanuit gaan dat er bepaalde kosten aan vast zitten. Hetzelfde voor koelkast, wasmachine, PC, etc. Dat noem ik financieel plannen. Natuurlijk is een verbouwing niet heel onverwacht, maar een kind krijgen kan dat bijvoorbeeld weer wel zijn, waardoor een verbouwing opeens ook noodzakelijk (en onverwacht) wordt.unezra schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:14:
[...]
Hell no!
Je hebt een buffer waar je in principe NIET aan komt, tenzij d'r echt onverwachte dingen gebeuren én je hebt spaargeld, dat je gebruikt voor verwachte dingen.
Een verbouwing is niet onverwacht, dus daar kun je voor sparen (of voor lenen). Je auto aan gort, tegelijkertijd met een ongedekte schade, je koelkast, wasmachine en PC in 1x in rook op is wèl onverwacht en daar is je buffer voor...
In ons geval is het wat eenvoudiger: aangezien we ons appartement huren en geen auto hebben, zijn de onverwachte uitgaven op dat gebied erg beperkt. Het ergste wat er kan gebeuren is zo'n beetje dat de wasmachine of PC kapot gaat, en dat zijn allebei <500€ uitgaven. Het enige echte risico is het verlies van werk/medische kosten. En dat doet dan ook meteen echt pijn, want dan hebben we het waar mogelijk over duizenden euro's per maand. Als kostwinner voor een vierkoppige familie is het dan snel afgelopen met enig buffer, hoewel het vangnet van ons sociale stelsel natuurlijk ook blijft bestaan, dus helemaal te pletter vallen doen we dan ook weer niet.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Niet helemaal mee eens.Garyu schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:10:
[...]
Dat je auto aan gort gaat is toch in principe ook gewoon verwacht? Misschien niet op een bepaald precies gedefinieerd tijdstip, maar je kan er gewoon vanuit gaan dat er bepaalde kosten aan vast zitten. Hetzelfde voor koelkast, wasmachine, PC, etc. Dat noem ik financieel plannen. Natuurlijk is een verbouwing niet heel onverwacht, maar een kind krijgen kan dat bijvoorbeeld weer wel zijn, waardoor een verbouwing opeens ook noodzakelijk (en onverwacht) wordt.
Je gaat uit van een bepaalde levensduur van je auto, wasmachine, etc. Daar kun je op plannen. Met een auto weet je ook dat je jaarlijks een bepaald bedrag kwijt bent aan onderhoud. Waar je niét op plant en waar een buffer voor is, is een auto die opeens veel hogere kosten heeft (of vervangen moet worden dan wel totall-loss gereden word), witgoed dat eerder dan verwachte levensduur de geest geeft, etc.
Een verbouwing as-such is in de regel totaal niet onverwacht, kinderen vaak ook niet. Het kan, maar de meeste mensen stoppen op een bepaald moment bewust met voorbehoedsmiddelen en dan wéét je dat de kans zinvol aanwezig is dat je binnen een paar jaar gezinsuitbreiding hebt. Dus ook daar kun je in de regel op plannen.
Maar dat zijn net wèl de omstandigheden waarin je blij bent dat je het hebt. Je wil niet een paar weken zonder koelkast of auto zitten omdat die het opeens begeven hebben. Of erger nog: Je huis moeten verkopen omdat je geen geld hebt om een financiële terugval op te vangen.pirke schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:39:
Precies, een buffer is dood geld wat weg rot op een spaarrekening en je nooit gebruikt, behalve in uitzonderlijke onvoorziene omstandigheden.
(Daarbij, zulke omstandigheden komen nog relatief vaak voor. Inkomensterugval hoor je in deze tijd redelijk regelmatig, kapotte auto of witgoed is iets dat een paar keer in je leven gegarandeerd voor gaat komen.)
[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 02-12-2017 09:35 ]
Dat klinkt wel heel erg oneerbiedig. We moeten het ook niet ophemelen, want je bereikt inderdaad snel een plafond, maar het heeft mijn sociale vaardigheden bijvoorbeeld echt versterkt. Vooral omdat ik gewoon een echte introvert ben en weinig ervaring had met verschillende doelgroepen bedienen (opgegroeid in een volkswijk).AMD1800 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:35:
[...]
Het is niet compleet nutteloos, maar ga zelf maar eens na wat voor skills die je daar leert, je ook kan inzetten in je latere professionele baan. Ik denk dat het goed zou zijn als je binnenkort een leidinggevende functie hebt. Daar kun je echt wat uithalen. Van alleen hard rondrennen en dom werk doen leer je weinig.
En het is inderdaad ook gewoon gezellig (m.n. met alcohol), maar het zelf gezellig leren maken met semi-onbekenden is ook iets wat ik daar 'geleerd' heb.Neemt trouwens niet weg dat ik zelf achteraf gezien toch spijt heb dat ik nooit in een supermarkt oid heb gewerkt op jonge leeftijd. Maar dat is hoofdzakelijk omdat het toch wel gezellig is volgens mij.
Om het OT te houden: veel heeft het niet bijgedragen aan mijn buffer tbh. Maar als je geen vaste lasten en geen eigen stek hebt is dat uurbedrag nog wel wat waard: je besteedbaar inkomen stijgt significant, want 300 euro per maand vrij besteedbaar erbij is ook voor de meeste volwassenen veel.
Uiteindelijk 5k aan buffer gespaard op m'n 19e die ik er in een jaar doorheen gejast heb als student
Gelukkig nu een iets rooskleurigere situatie (eerder gepost).
Dan lijkt het alsof ik bijna aan de bedelstaf zit en met kapotte koelkast een probleem heb.
Zo heet is de soep alleen ook weer niet. Ik kan altijd nog "lenen" van mijn afschrijvingsreservering voor de auto, geld bestemd voor aflossing of extra pensioen ( FO) of ik een uiterst geval beleggingen verkopen of tijdelijk lenen van ouders/vrienden om dat te voorkomen.
Uiteindelijk is dit alleen een vraag over liquiditeit en zonder duidelijke definitie zeg hij nog steeds niets.
Voor het nibud is "buffer" gewoon al het geld dat je hebt, dat is opeens een heel ander verhaal.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waar jij en een paar anderen volgens mij een beetje aan voorbijgaan is dat een buffer niet alleen voor kapotte auto's en wasmachines is, maar dat het natuurlijk ook heel erg helpt, mocht je onverhoopt werkeloos thuis komen te zitten. Vooral als dat vervolgens langer is dan je ooit had verwacht.pirke schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:39:
Precies, een buffer is dood geld wat weg rot op een spaarrekening en je nooit gebruikt, behalve in uitzonderlijke onvoorziene omstandigheden.
Je kan spaargeld wel zien als 'zonde van de potentie', want je kan er veel leuke dingen mee doen en/of kopen, maar voor mij is het een heel fijn idee dat mocht ik zonder werk komen te zitten, dat ik makkelijk een jaar, misschien zelfs wel 2, vooruit zou kunnen met het geld wat ik nu op de bank heb staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 02-12-2017 11:03 ]
The devil is in the details.
Een jaar volledig zonder inkomen hoeft van mij niet maar ik vind het wel fijn het tenminste een aantal maanden zonder 1 van beide inkomens te doen en wat langer als een van beiden terug valt naar 70% wegens ontslag. Geen zin direct ons huis te moeten verkopen als door wat voor omstandigheden dan ook, we te maken hebben met minder netto inkomen.
(Nu leven we overigens dusdanig dat we 70% in principe forever kunnen opvangen, zonder ons spaargeld aan te spreken maar dat betekend wel consessies en op dat moment even niet of veel minder kunnen sparen. Zonder enige wijziging aan uitgaven wil ik het een paar maanden kunnen uithouden en daar is onder andere die buffer voor.)
Ik ben net 40 geworden, vrouwlief is 4 jaar en 1 dag jonger. Hoe cru het ook klinkt, vanaf je 40e word het lastiger nieuw werk te vinden mocht je onverhoopt op straat komen te staan. Beiden hebben we een vast contract en interessant werk maar je weet nooit hoe het in de toekomst gaat. 1 reorganisatie en met wat pech sta je buiten. Die klap kunnen opvangen slaapt heel wat rustiger.
[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 02-12-2017 11:15 ]
Maar ik zorg er altijd voor dat ik bij blijf dmv cursussen en uitdagende projecten op te pakken, zodat ik over 10 of 20 jaar zonder veel moeite naar een andere werkgever kan overstappen, mocht dat nodig zijn.
My 2ct
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2017 11:57 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti