Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom een jaar aan inkomen hebben. Dat is echt behoorlijk arbitrair. Veel logischer is om de buffer zo groot te hebben dat je genoeg geld hebt in de tijd die nodig is om je vermogen liquide te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:33
@finsdefis : Het is niet de bedoeling om oneerbiedig over te komen. Het is duidelijk dat jij belangrijke skills hebt opgedaan door in een supermarkt te werken. Mijn punt is alleen dat je op een gegeven moment ergens genoeg hebt geleerd, om weer een stapje verder te gaan en iets nieuws te proberen. Dat geldt eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:28:
[...]

Wij hebben geen kinderen, maar indien we ze hadden dan zou ik het ze verbieden. Indien een kind een hele dag dom moet zwoegen voor 25 euro, dan zou ik ze de 25 euro zo geven en zeggen dat ze maar iets anders moeten gaan doen. Ga iets leuks doen, iets nieuws leren, ga sporten. Krom liggen voor weinig geld daar heb je de komende 50 jaar nog de tijd voor.
Ben het er mee eens dat je niet veel gaat verdienen met een bijbaantje in de supermarkt, maar het is wel de makkelijkste manier om aan geld te komen. Supermarkt is 200 meter lopen of fietsen. Vervolgens 4 uurtjes werken op zaterdagavond en zondag nog 3 uur (200%, dus 6 uur uitbetaald krijgen). Is toch wel 200€ per maand en dat krijg ik niet van mijn ouders als zakgeld. Daarbij heb ik een dure hobby (wielrennen) en een dure smaak dus ja dan moet je wel werken als je dat wil kunnen betalen :P
Daarbij is het altijd wel gezellig zaterdagavond in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Sport_Life schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:54:
@unezra Nou sorry met 40 is het niet lastig nieuw werk te vinden, tenzij je de afgelopen jaren niets gedaan hebt om bij te blijven.
Hangt er maar net vanaf in welke beroepsgroep je zit natuurlijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:58:
Waarom een jaar aan inkomen hebben. Dat is echt behoorlijk arbitrair. Veel logischer is om de buffer zo groot te hebben dat je genoeg geld hebt in de tijd die nodig is om je vermogen liquide te maken.
Omdat ik geen zin heb om m'n huis te gaan verkopen, omdat ik na 3 maanden werkeloos te zijn geen geld meer over heb. Daarom.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

AMD1800 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:58:
@finsdefis : Het is niet de bedoeling om oneerbiedig over te komen. Het is duidelijk dat jij belangrijke skills hebt opgedaan door in een supermarkt te werken. Mijn punt is alleen dat je op een gegeven moment ergens genoeg hebt geleerd, om weer een stapje verder te gaan en iets nieuws te proberen. Dat geldt eigenlijk altijd.
Dat ligt helemaal aan de functie die je later wil uitvoeren. Supermarktwerk leert je wel om in teamverband te werken, om te gaan met lastige klanten, snel inspelen op behoeften en (mits functie) een leidinggevende rol te spelen. Veel werkgevers trekken daar echt hun neus niet voor op als je kunt uitleggen waarom je 5 jaar bij een super hebt gewerkt. Én het geeft ook nog eens aan dat je geen "ik switch elk jaar" type bent.

Niks negatief aan in mijn ogen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@unezra Nou sorry met 40 is het niet lastig nieuw werk te vinden, tenzij je de afgelopen jaren niets gedaan hebt om bij te blijven. Toegegeven, ik zit sinds enkele jaren bij een hele fijne werkgever en zou best tot mijn pensioen willen blijven, had dat paar jaar geleden nooit verwacht.
Maar ik zorg er altijd voor dat ik bij blijf dmv cursussen en uitdagende projecten op te pakken, zodat ik over 10 of 20 jaar zonder veel moeite naar een andere werkgever kan overstappen, mocht dat nodig zijn.

My 2ct ;)
Helaas hoor ik ook andere geluiden om me heen. :)

Natuurlijk zorg ik er voor dat ik niet stil kom te zitten en zit ik bij een werkgever waar ik werkelijk tot mijn pensioen zou willen blijven werken. Maar opleiding is bij ons helaas wat lastiger. Word aan gewerkt, ik verwacht komend jaar wel verbetering op dat vlak. Blijft dat we nooit de budgetten gaan krijgen die je bij een willekeurige detacheerder wel hebt.

Los van dat, lijkt het er op of je aantrekkelijkheid voor een nieuwe werkgever na je 40e minder groot is dan voor je 40e. Dat is voor mij wel een van de redenen waarom ik graag een redelijke buffer wil hebben. Mocht ik toch in de situatie komen dat nieuw werk vinden wat langer duurt dan een maand of 2, 3, wil ik niet meteen in de financiële ellende komen. (Ook omdat ik stel dat ik ooit op zoek moet naar nieuw werk, ik niet iedere baan aan zou willen pakken. Ik ben selectief. Een baan en werkgever moet goed bij me passen, anders heeft het eigenlijk al geen zin er te beginnen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
81 pagina's verder, hebben we het nou over buffer of vermogen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

Of, wat is nou eigenlijk een buffer?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

@unezra Nou sorry met 40 is het niet lastig nieuw werk te vinden, tenzij je de afgelopen jaren niets gedaan hebt om bij te blijven. Toegegeven, ik zit sinds enkele jaren bij een hele fijne werkgever en zou best tot mijn pensioen willen blijven, had dat paar jaar geleden nooit verwacht.
Maar ik zorg er altijd voor dat ik bij blijf dmv cursussen en uitdagende projecten op te pakken, zodat ik over 10 of 20 jaar zonder veel moeite naar een andere werkgever kan overstappen, mocht dat nodig zijn.

My 2ct ;)
Erg kort door de bocht. Niet iedereen kan makkelijk werk vinden, om wat voor reden dan ook. Verder kan er in 10 of 20 jaar heel wat gebeuren en heb je niet alles zelf in de hand. De markt kan veranderen, er wordt geautomatiseerd, je kan ziek worden, simpelweg geen zin meer hebben in wat je doet, etc... Verder is een cursus die je nu volgt waarschijnlijk over 20jr ook niks meer waard ;)

Momenteel heb ik een buffer waarmee ik het zo'n anderhalf tot twee jaar kan volhouden mocht ik geen werk meer hebben, hoewel dat ook niet helemaal te plannen is natuurlijk (als je ziek wordt weet je nooit wat je nodig hebt bijvoorbeeld, en bij werkloosheid hebben we ook nog zoiets als uitkeringen en sociale plannen). Mijn gehele buffer staat op de spaarrekening en is direct op te nemen (of dat financieel het meest verstandig is is een ander verhaal).

Mijn streven is om over 4jr de hypotheek afgelost te hebben, daarna zal mijn buffer aanzienlijk gaan groeien om over zo'n 15jr zelf te kunnen kiezen of ik nog wel zin heb om te werken. Maar daar hebben we het FO topic al voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

assje schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:19:
Nibud versie die ik ook hanteer:
Een buffer is een reservepotje om onverwachte, grotere, noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen. Zoals het vervangen van kapotte apparaten of reparaties aan uw auto.
Ik kijk ook iets verder dan de gelimiteerde hoeveelheid zoals genoemd door het Nibud.
En neem daarin ook eventuele ziekte of onverwacht ontslag in de buffer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tja ik spaar voor vroegpensioen (€1k/maand) en die is ook te gebruiken als redmiddel bij werkloosheid.

Mijn buffer is op dit moment echter maar €800,- (voor onvoorziene uitgaven).

Nibud gaat er volgens mij wel vanuit dat een buffer het laatste redmiddel is en die definitie is niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

assje schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:22:
Tja ik spaar voor vroegpensioen (€1k/maand) en die is ook te gebruiken als redmiddel bij werkloosheid.

Mijn buffer is op dit moment echter maar €800,- (voor onvoorziene uitgaven).

Nibud gaat er volgens mij wel vanuit dat een buffer het laatste redmiddel is en die definitie is niet duidelijk.
Het Nibud gaat daar volgens mij niet vanuit.

Ikzelf heb een spaarrekening voor daadwerkelijk vermogen wat ik wil opbouwen (voor pensioen/werkloosheid) én een rekening met direct opneembaar geld wat ik echt als buffer zie. Mijn streven is om nooit geld van die eerste rekening af te hoeven nemen, maar altijd alleen de buffer te hoeven aanspreken. Op de lopende rekening moet ik alles kunnen managen wat planbaar is (een nieuwe TV is planbaar, dat ga ik niet van de buffer afhalen). Van de buffer gaan dus alleen zaken die ik onverwacht moet aanschaffen. Na die aanschaf wordt de buffer weer zsm aangevuld.

Dus drie soorten rekening:

- sparen lange termijn (altijd storten, nooit af)
- buffer korte termijn (storten tot 10K, alleen voor onverwachte dingen)
- lopende rekening (voor alle zaken die ik dagelijks nodig heb, of die planbaar zijn).

Dat werkt voor mij erg prettig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Appartement heeft kleine overwaarde. Sinds een jaar of twee boven water :)
Vergelijkbare rekening verdeling als hierboven (Lopende, korte, midden en lange termijn).
Sinds 2013 ongeveer 5k verloren in cryptocurrency.
Intresse in indexfondsen zoals Meesman, maar nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13
revox862 schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:33:
***members only***

Appartement heeft kleine overwaarde. Sinds een jaar of twee boven water :)
Vergelijkbare rekening verdeling als hierboven (Lopende, korte, midden en lange termijn).
Sinds 2013 ongeveer 5k verloren in cryptocurrency.
Intresse in indexfondsen zoals Meesman, maar nog niet gedaan.
Met zo'n buffer betaal je toch redelijk wat Box 3 belasting?

Verloren met crytocurrency? Geen Bitcoin en toevallig in coins geïnvesteerd die kapot zijn gegaan?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Jeroenneman schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:32:
[...]

Het Nibud gaat daar volgens mij niet vanuit.

Ikzelf heb een spaarrekening voor daadwerkelijk vermogen wat ik wil opbouwen (voor pensioen/werkloosheid) én een rekening met direct opneembaar geld wat ik echt als buffer zie. Mijn streven is om nooit geld van die eerste rekening af te hoeven nemen, maar altijd alleen de buffer te hoeven aanspreken. Op de lopende rekening moet ik alles kunnen managen wat planbaar is (een nieuwe TV is planbaar, dat ga ik niet van de buffer afhalen). Van de buffer gaan dus alleen zaken die ik onverwacht moet aanschaffen. Na die aanschaf wordt de buffer weer zsm aangevuld.

Dus drie soorten rekening:

- sparen lange termijn (altijd storten, nooit af)
- buffer korte termijn (storten tot 10K, alleen voor onverwachte dingen)
- lopende rekening (voor alle zaken die ik dagelijks nodig heb, of die planbaar zijn).

Dat werkt voor mij erg prettig.
Dat is ongeveer hoe wij het ook hebben. :) Wel hebben we ieder een eigen betaal- en spaarrekening én nog een gezamelijke betaal- en spaarrekening.

Wel is het dat de lange termijn en korte termijn spaarrekening niet specifiek gescheiden zijn, we houden gewoon een ondergrens aan op de spaarrekening. Werkt ook prima. De exacte ondergrens varieert ook wat, ik heb een streefgetal maar heb kort geleden een dure PC gekocht en zit daarom d'r wat onder.

Aan de andere kant, in november en december in totaal 2 weekenden door werken plus 13e maand, dus daarme kan ik het dan wel weer redelijk aanvullen en daar is dus rekening mee gehouden. :) (Het is tevoren redelijk uit te rekenen wat dat overwerk en 13e maand oplevert dus durfde ik het aan een paar maanden tevoren al het geld uit te geven.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
~removed~

Basically aan het wachten tot er een interessante renovatie in de buurt vrijkomt of ik genoeg verdien voor hier aan de rand van Brussel nieuwbouw te zetten met partner.
Oude huizen kosten hier al een 330K, dus kan nog wel even duren. :O
Heb niets in beleggingen steken omdat je dat dan minimaal voor 5 jaar kwijt bent it seems.

[ Voor 37% gewijzigd door Nindustries op 05-12-2017 14:27 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerCy
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 21:27
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 09:27
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:28:
[...]

....
Wij hebben geen kinderen, maar indien we ze hadden dan zou ik het ze verbieden. Indien een kind een hele dag dom moet zwoegen voor 25 euro, dan zou ik ze de 25 euro zo geven en zeggen dat ze maar iets anders moeten gaan doen. Ga iets leuks doen, iets nieuws leren, ga sporten. Krom liggen voor weinig geld daar heb je de komende 50 jaar nog de tijd voor.
Eens, en oneens. Je leert daarmee wel de waarde van geld. Ik heb zelf veel gewerkt vanaf mijn 14e, om daarmee hobbies, later de kroeg en nog later het studentenleven te kunnen betalen. Het is niet erg om kinderen te leren dat geld niet uit de lucht komt vallen. Uiteraard ligt er ergens de balans, en zouden ze niet al hun vrije tijd op hoeven te geven om een paar tientjes te verdienen. Daar kun je als ouder wellicht iets slims voor bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zacht schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:00:
Buffer: niets meer, uitgekleed door mijn ex. Uithuilen al gedaan, nu opnieuw beginnen.
Je bespaart echter ook zaken over de jaren heen (tov alleen wonen). Bij hypotheek van 1000 euro per maand is dat toch €6.000 per jaar. Stel je bent 10 jaar samen=€60.000 en dat is dan alleen hypotheek en niet meubels/tv/pc/internet/energie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Members only:

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Members only:

[ Voor 43% gewijzigd door kazz1980 op 05-12-2017 13:10 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 14:42
Members only:

Geen schuld, vind het toch aardig nu ik niet meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregrof
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05-2024
Leeftijd: 30
Opleiding(en): bachelor in automechanica
Huidige functie: technisch inspecteur

Type woning: alleenstaande woning
koop: ja
Partner: ja
Kinderen: ja, een zoon van 2 jaar

Totale buffer: 4000
Rentepercentage: geen idee.
Bank: argenta belgie

Belegd in aandelen: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woeiex schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:30:
***members only***

Geen schuld, vind het toch aardig nu ik niet meer werk.
Wel risicovol om 75% van je vermogen in aandelen weg te zetten imho, zeker met de huidige markten die goed opgeblazen zijn door de QE van de ECB. Aandelen zijn niet slecht, maar dit is wel fors :) Wat meer spreiden kan geen gek idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenomDalar1983
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 11:04
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door GenomDalar1983 op 05-12-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
Jumpman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:24:
Met zo'n buffer betaal je toch redelijk wat Box 3 belasting?
Klopt. Ik durf er eigenlijk niets mee te doen. Het meeste is voor het aflossen van mijn aflossingsvrije hypotheek. Echter mag ik maar 10% per jaar aflossen.
Jumpman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:24:
Verloren met crytocurrency? Geen Bitcoin en toevallig in coins geïnvesteerd die kapot zijn gegaan?
Ik had veel geld in Paycoin en ZenMiner zitten. Bleek uiteindelijk een scam. Gast is wel gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Members only:

Meeste staat op de spaarrekening verdeeld over eigen spaarrekening, gezamelijke rekening (wordt ook aangesproken voor vakantie e.d. en rekening van mijn vrouw). Zij is beter in sparen dan ik dus heeft ook wat meer opgebouwd met hetzelfde salaris.

We zijn niet zo lang geleden begonnen met een paar honderd euro beleggen via Binck en die €800 is inmiddels €1.200 geworden. Zelf heb ik 1.500 via Binck in Tesla en Unilever gekocht maar die staan er nu (vooral Tesla) een stuk minder voor dan eerst. Heb niet veel verstand van beleggen dus daarom hebben we niet meer gedaan, maar met de spaarrente van tegenwoordig wilde we het wel eens proberen.

Trouwens, toen ik alle posts doorkeek viel het me op hoe veel buffer iedereen wel niet had. Nadat ik het nu zelf allemaal bij elkaar optel hebben wij ook wel meer dan ik dacht. Maar dit is echt last resort money. We sparen wel met een doel en na een vakantie is de buffer ook wel wat lager.

[ Voor 10% gewijzigd door NoUseWhatsoever op 05-12-2017 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woeiex
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:40:
[...]

Wel risicovol om 75% van je vermogen in aandelen weg te zetten imho, zeker met de huidige markten die goed opgeblazen zijn door de QE van de ECB. Aandelen zijn niet slecht, maar dit is wel fors :) Wat meer spreiden kan geen gek idee zijn.
Klopt, maar door als gek te beleggen heb ik 31k opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:40:
[...]

zeker met de huidige markten die goed opgeblazen zijn door de QE van de ECB.
Vooral dit zorgt ervoor dat ik momenteel mijn buffer op de spaarrekening laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 14:29
edit.

[ Voor 98% gewijzigd door DeBers op 05-12-2017 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DeBers schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:14:

Studielening enorm fors. Vandaar dat alles naar het aflossen van deze private lening gaat (6,6% rente)
Daarnaast nooit een buffer gehad. Ik leef naar mijn inkomen. Q1-Q2 volgens jaar een huis aanschaffen. Dan is de lening afgelost. Bufferen zit niet in mijn bloed, dus zal niet heel erg veel wijzigen.
Met een kindje van bijna 3 is het toch wel eens tijd om volwassen te worden, je leeft niet meer alleen voor jezelf.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 17:32
Hoe ga je zonder eigen inleg een huis kopen?
DeBers schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:14:
[mo]Leeftijd: 31
Opleiding(en): WO Master
Huidige functie: Senior logistiek ontwerper

Type woning: Huur huis
Koop/huur: Huur
Partner: Vriendin
Kinderen: Zoontje van 2,5

Bank:Hoekbank
Rentepercentage: irrelevant
Totale buffer:0 euro

Belegd in aandelen:
Totale dividend:
Fonds:[/mo

Studielening enorm fors. Vandaar dat alles naar het aflossen van deze private lening gaat (6,6% rente)
Daarnaast nooit een buffer gehad. Ik leef naar mijn inkomen. Q1-Q2 volgens jaar een huis aanschaffen. Dan is de lening afgelost. Bufferen zit niet in mijn bloed, dus zal niet heel erg veel wijzigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeBers
Tsurany schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:19:
[...]

Met een kindje van bijna 3 is het toch wel eens tijd om volwassen te worden, je leeft niet meer alleen voor jezelf.
Ik denk dat dit de reden is dat mensen zonder buffer hier minder reageren. Men denkt op basis van een paar kopjes een mening te kunnen vormen over andermans leven en de invulling daarvan. Ik kan je vertellen dat ik mijn zaakjes prima op orde heb.
Naar aanleiding van jou reactie kan ik ook wel wat zaken opmerken, maar dat hou ik maar gewoon voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBers
Paralectic schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:19:
Hoe ga je zonder eigen inleg een huis kopen?

[...]
De studielening is dan afgelost en dus ruimte om eigen inleg te creëren. Vandaar dat ik spreek over Q1 Q2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DeBers schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat dit de reden is dat mensen zonder buffer hier minder reageren. Men denkt op basis van een paar kopjes een mening te kunnen vormen over andermans leven en de invulling daarvan. Ik kan je vertellen dat ik mijn zaakjes prima op orde heb.
Naar aanleiding van jou reactie kan ik ook wel wat zaken opmerken, maar dat hou ik maar gewoon voor me.
Je hebt geen enkele vorm van eigen vermogen of financiële reserves en je wilt wel een huis aan gaan schaffen. Ik vraag me dan echt af in hoeverre je je zaakjes op orde hebt.
Je kan tegenwoordig niet meer genoeg lenen om een alle kosten volledig te financieren. En als je maar enige vorm van tegenslag hebt na aankoop van het huis moet je al geld gaan lenen omdat je geen buffer hebt. En dan gebruik je ook nog het excuus "bufferen zit niet in mijn bloed", dat vind ik wel een enorm slappe reactie.

Dit is constant op het randje gaan leven en hopen dat je niks overkomt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 167% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2019 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBers
Tsurany schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:34:
[...]

Je hebt geen enkele vorm van eigen vermogen of financiële reserves en je wilt wel een huis aan gaan schaffen. Ik vraag me dan echt af in hoeverre je je zaakjes op orde hebt.
Je kan tegenwoordig niet meer genoeg lenen om een alle kosten volledig te financieren. En als je maar enige vorm van tegenslag hebt na aankoop van het huis moet je al geld gaan lenen omdat je geen buffer hebt. En dan gebruik je ook nog het excuus "bufferen zit niet in mijn bloed", dat vind ik wel een enorm slappe reactie.

Ik ga niet de tijd en ruimte nemen om hier de situatie toe te lichten, maar laten we het er op houden dat ik dat soort zaken prima onder controle heb. Ik heb mijn eerste reactie dan ook gewijzigd. Waar de openingspost aangeeft dat dit een onderzoektopic is, lijkt het voor sommigen een vrijbrief of aannames te doen zonder een beeld te hebben van iemand zijn inkomen / omgeving. Hier doe ik niet aan mee. Ik stel voor dat je je focussed op je eigen volwassen leventje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@DeBers Gewijzigd? compleet verwijderd zul je bedoelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:19:
[...]
Deze opmerking is dan ook wel een beetje ongepast. Je hebt geen idee hoe deze persoon verder zijn leven heeft ingericht?
Tsurany schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:34:
[...]

Ik ben met je eens dat het geen sterk verhaal is, maar zonder reserves kun je prima een huis kopen. Persoon geeft aan in Q1-2 zijn schuld te hebben afgelost. Indien je rond deze tijd een (nieuwbouw)huis koopt heb je nog alle tijd om te sparen en wel wat op te bouwen.
Misschien verdient hij wel 10k/maand, heeft hij een suikeroom, ouders die garant staan, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBers
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:36:
[...]

@DeBers Als er opvallende zaken in je verhaal zitten, dan kun je er natuurlijk donder op zeggen dat erop gereageerd wordt, zeker als de uitleg erbij ontbreekt. Dan kun je wel gepikeerd reageren, maar gek is het niet :)
Dat snap ik ;) Dat is ook geen probleem. Ga graag het gesprek aan. Ik heb uiteraard ook bewust mijn opvallende scenario neergezet.

De toon van de eerste reactie doet mij echter realiseren dat ik hier eigenlijk helemaal niet wil zijn. Zodoende dus verwijdert en zal ik niet meer kijken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:53:
[...]

Deze opmerking is dan ook wel een beetje ongepast. Je hebt geen idee hoe deze persoon verder zijn leven heeft ingericht?
Klopt, maar als hij niet meer informatie wilt geven kan je enkel daar van uit gaan. Als je een dergelijk statement wilt maken in een topic als dit kom je er wat mij betreft niet mee weg om dat zonder enige goede onderbouwing te doen. Of het gaat om iemand die echt zijn zaken niet op orde heeft en wilt hebben of het is een troll waarbij bewust zeer relevante informatie achtergehouden wordt om dit in latere reacties te kunnen gebruiken.
Ik ben met je eens dat het geen sterk verhaal is, maar zonder reserves kun je prima een huis kopen. Persoon geeft aan in Q1-2 zijn schuld te hebben afgelost. Indien je rond deze een (nieuwbouw)huis koopt heb je nog alle tijd om te sparen en wel wat op te bouwen.
Misschien verdient hij wel 10k/maand, heeft hij een suikeroom, ouders die garant staan, etc.
Als dat zo is dan kiest hij er bewust voor die informatie weg te laten. Dat doe je dan lijkt mij enkel als je even wilt stoken. Maar dan nog, als je bewust geen buffer op wilt bouwen zal je of afhankelijk blijven van anderen als het mis gaat of enorm moeten inleveren op je levensstandaard.
Stel na aankoop blijkt het huis wat gebreken te hebben die niet te verhalen zijn, dan moet hij weer geld gaan lenen om dat te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tsurany schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:59:
[...]

Klopt, maar als hij niet meer informatie wilt geven kan je enkel daar van uit gaan. Als je een dergelijk statement wilt maken in een topic als dit kom je er wat mij betreft niet mee weg om dat zonder enige goede onderbouwing te doen. Of het gaat om iemand die echt zijn zaken niet op orde heeft en wilt hebben of het is een troll waarbij bewust zeer relevante informatie achtergehouden wordt om dit in latere reacties te kunnen gebruiken.
Het was inderdaad ook wel redelijk vragen naar de bekende weg. Zeker op het grote internets krijg je er vanzelf commentaar op als je teveel buiten de boot valt. Maargoed, leven zonder reserve is mogelijk. Ik denk alleen dat je zonder buffer veel te veel kriebelt op de vierkante centimeter als er een aanslag ofzo binnen komt, of je wasmachine kapot gaat. Even wat euro's opzij zetten zit er dan niet in.

En je inboedel naar zo'n pawn shop brengen voor wat arme euro's is ook weer zowat...

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

M2M schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:15:
[...]

Het was inderdaad ook wel redelijk vragen naar de bekende weg. Zeker op het grote internets krijg je er vanzelf commentaar op als je teveel buiten de boot valt. Maargoed, leven zonder reserve is mogelijk. Ik denk alleen dat je zonder buffer veel te veel kriebelt op de vierkante centimeter als er een aanslag ofzo binnen komt, of je wasmachine kapot gaat. Even wat euro's opzij zetten zit er dan niet in.

En je inboedel naar zo'n pawn shop brengen voor wat arme euro's is ook weer zowat...
Het is zeker mogelijk, maar ik vind het een erg onverstandige en onvolwassen keuze als je wel de zorg hebt voor een kind. Je loopt namelijk niet alleen zelf risico, je kind loopt daardoor ook een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:49
Members only:

Alle gezamelijke buffer ( ~75k) verbruikt om onze nieuwbouwwoning met 80% hypotheek te financieren. Ondanks redelijke inschattingen blijft er niets over en gaan we toch wat zaken moeten uitstellen (nieuwe bank, grotere eettafel etc.). Wederopbouwen wordt een makkie zonder dubbele lasten en gunstige rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

Tsurany schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:17:
[...]

Het is zeker mogelijk, maar ik vind het een erg onverstandige en onvolwassen keuze als je wel de zorg hebt voor een kind. Je loopt namelijk niet alleen zelf risico, je kind loopt daardoor ook een risico.
Zo te zien is het niet echt "eigen keus", maar gevalletje "het is niet anders". Dan zul je toch moeten roeien met de riemen die je hebt, ook al heb je geen potje spaargeld om te bufferen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Garyu schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:29:
[...]

Zo te zien is het niet echt "eigen keus", maar gevalletje "het is niet anders". Dan zul je toch moeten roeien met de riemen die je hebt, ook al heb je geen potje spaargeld om te bufferen.
Dat kwam anders absoluut niet naar voren uit z'n post. Hij benoemd nadrukkelijk dat bufferen niet in zijn bloed zit en hij niet verwacht om daardoor een buffer op te bouwen. Zeker als iemand het daarnaast heeft over het aan willen schaffen van een huis binnen een half jaar, dat lukt je ook niet meer zonder vele duizenden euro's aan eigen vermogen.

Als je geen buffer kan opbouwen is de situatie anders, maar dat maak ik echt niet op uit z'n post. En dan moet je toch echt ook wat meer informatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:36:
[...]

Strategie van Buffet volgen ;) Kopen als het bloed door de straten loopt, ik zou nu wat meer cash gaan aanhouden persoonlijk, ook omdat dit deel aan cash niet éxtreem ruim is.

Hier zit de buffer ook primair in de stenen en ik heb weinig cashreserves op het moment (deeltje belegd, grootste deel in de stenen/energieneutraal huis), maar ik kan door mijn ambtenarencontract en de lage maandlasten wel wat meer risico lopen dan het gemiddelde. Daarnaast zijn de spaarrentes inderdaad om te janken maar (ondanks dat ik altijd best wel heb belegd) vertrouw ik de beurs/economie voor geen meter.

De hosannaverhalen zijn primair gebaseerd op een enorme schuldenberg, helicoptergeld van Draghi, weinig structurele groei en een paar wankele dominostenen. Daarom kies ik ervoor om naast lol maken (op een gegeven moment ook belangrijk) telkens fors bij te storten in de bankspaarhypotheek. Geen VRH, 5.4% rente en 0 risico. Risicoloos 6,6% minus misgelopen HRA (wordt steeds minder, ook geen duurzaam vertrouwen in gezien het getrek van de EU/OECD) trekken is geen gekke afruil.

@DeBers Als er opvallende zaken in je verhaal zitten, dan kun je er natuurlijk donder op zeggen dat erop gereageerd wordt, zeker als de uitleg erbij ontbreekt. Dan kun je wel gepikeerd reageren, maar gek is het niet :)
lol maken doe ik ook :*) en de markt die stort echt niet in een dag in. Dat geld kan je zo eruit halen en als het dan zakt kun je inderdaad meer inkopen. Ik zit ook te kijken om de helft te verplaatsen naar crypto misschien helemaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 18-09 22:32

dbzfan

Nee.

Members only:
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Laatst online: 12:12
Members only:

[ Voor 94% gewijzigd door D. Ninjai op 11-10-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
Members only:

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:33
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Leuk om hier eens rond te lezen en te vergelijken, heb zelf een aardig centje gespaard vind ik zelf.

Members only:

Blijf voorlopig op deze manier doorsparen, op deze manier komt per jaar ongeveer 7500-9000 bij.

[ Voor 14% gewijzigd door Jackson6 op 06-12-2017 16:03 ]

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 17:32
verwijderd

[ Voor 88% gewijzigd door Paralectic op 21-12-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Laatst online: 20-11-2024
Members only:

Afgestudeerd met zo'n 11k en nu een half jaar aan het werk met het idee iedere maand 1000 te sparen. Dat lukt tot nu toe vrij aardig. Tussen mijn studie en het werkzame leven wel een paar maanden de bloemetjes buiten gezet wat wel iets gekost heeft.

Globaal plan voor de lange termijn is nog flink door te sparen (hopelijk wat meer bij evt loonsverhoging) en over een eental jaar op zoek te gaan naar een koophuis. Woon liever nog een aantal jaren thuis dan ergens 800 euro huur te betalen voor een hok van 3 bij 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterhourpower1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 08:24
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door afterhourpower1 op 22-12-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

M2M schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:15:
[...]

Een wasmachine kost 500 euro. Ervan uitgaande dat hij naar zijn opleiding en functie verdient, zal het niet een heel groot probleem zijn die "gewoon" van de maandelijkse inkomsten te betalen, tenzij de huurkosten buiten proportie zijn of andere hoge uitgaven. Vraag me overigens wel af waar het geld heen gaat.

Het voorbeeld van een wasmachine is relevant voor lage inkomens, alles boven modaal moet toch geen moeite hebben 500 euro per maand ergens te bezuinigen of je vaste lasten zijn te hoog.

En sparen voor een woning is nu ook vrij zinloos, met een gemiddelde stijging van zo'n 8% per jaar. Op papier breng je "eigen vermogen" in, maar in werkelijkheid had je beter een jaartje eerder kunnen kopen, dan had je dat eigen vermogen ook gehad ;).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2017 00:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Sport_Life schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 00:03:
[...]
Een wasmachine kost 500 euro. Ervan uitgaande dat hij naar zijn opleiding en functie verdient, zal het niet een heel groot probleem zijn die "gewoon" van de maandelijkse inkomsten te betalen, tenzij de huurkosten buiten proportie zijn of andere hoge uitgaven. Vraag me overigens wel af waar het geld heen gaat.

Het voorbeeld van een wasmachine is relevant voor lage inkomens, alles boven modaal moet toch geen moeite hebben 500 euro per maand ergens te bezuinigen of je vaste lasten zijn te hoog.
Dat ligt dus maar net aan je uitgavenpatroon. Dure hobbie (paarden? Golf?), in een dure wijk met een crappy woning die veelste veel gas verstookt om de boel warm te houden dan harkt modaal er flink in. Een stuk gelopen relatie met kinderen en alimentatie en je zou de euro's al kwijt zijn voordat je iets op je bankrekening hebt zien verschijnen.

Maar iemand die modaal verdient, lekker goedkoop woont, geen exotische hobbies heeft en de vaste lasten laag zijn, kunnen het hebben ja. En dat betekent dan minder uitgaven in de "hobbie"

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja precies. En zo zijn meer wegen naar Romen.
Aan ene kant is het ook stukje aangepraat angst dat je alles moet verzekeringen of bufferen. Vaak gaat om luxes die je wel kunt missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: bij nader inzien vind ik het toch niet prettig dit soort informatie op internet te zetten. Never mind me. :)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ook maar eens een update plaatsen zo voor het nieuwe jaar, ik denk dat ik het zeker niet slecht doe voor mijn leeftijd. :)

Om op het bovenstaande te reageren, ik zie het idd als een investering maar meer voor de toekomst dat ik dan geen of minimale woonlasten heb omdat alles afbetaald is tegen die tijd. Met mijn huidige appartement zelfs op mijn 55e, en als ik zo doorga op mijn 50e (boetevrij) afgelost is. Je moet toch ergens wonen en een huurhuis is totaal niet aantrekkelijk in de vrije sector met de huurprijzen daarvan.

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door Joopieboy op 23-12-2017 10:11 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Joopieboy je hebt geen buffer van 43k, overwaarde is absoluut geen buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen buffer in de zin van direct aan kunnen spreken nee, dat klopt. Maar stel er gebeurd wat, dan verkoop ik de boel en heb ik een leuk zakcentje. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joopieboy schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:14:
Geen buffer in de zin van direct aan kunnen spreken nee, dat klopt. Maar stel er gebeurd wat, dan verkoop ik de boel en heb ik een leuk zakcentje. :)
Als je moet verkopen is het dus geen buffer. Het hele idee van een buffer is juist om te voorkomen dat je je huis moet verkopen als er grote financiële uitgaven gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
En als morgen woningmarkt weer crasht dan sta je in de min.

Overwaarde is GEEN buffer. Je buffer is het geld dat je op je rekening hebt staan en wat je dus binnen 1 minuut 'kan gebruiken'. Sommigen vinden bitcoins ook een buffer (al kost het wel uren/dagen voor je dat hebt). Met jouw logica is je auto ook een buffer omdat je die kan verkopen, je bank, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Ook niet vergeten dat als er wat gebeurd je vaak net heel snel moet verkopen want dan heb je snel geld nodig. En als het snel moet gaan is de enige oplossing net onder de marktprijs verkopen en dan is je overwaarde ook weg.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daar hebben jullie zeker een punt, nooit zo over nagedacht. Ik had meer in mijn hoofd zitten van het huis kan nooit minder waard worden als waarvoor ik het via de woningbouw heb gekocht. In het ergste geval speel ik kiet en klaar.

Maar goed daar hopen we maar niet op. :) Ik heb iig een hypotheek die ik in de tijd van monteur zijnde heb afgesloten. Stel dat ik mijn werk kwijt raak heb ik altijd nog een paar maanden UWV en met mijn kennis en kunde kom ik sowieso wel aan de bak. Als ik een stap terug zou moeten doen maar monteur zijnde dan zou mij dat nog niet raken. En anders weer als project/servicemonteur aan de gang dan heb ik meer als wat ik nu heb. :P

Maar goed, wel verstandig dus om de buffer uit te breiden en niet alleen voor 'wat kosten' gedekt te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Joopieboy schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:44:
Daar hebben jullie zeker een punt, nooit zo over nagedacht. Ik had meer in mijn hoofd zitten van het huis kan nooit minder waard worden als waarvoor ik het via de woningbouw heb gekocht. In het ergste geval speel ik kiet en klaar.

Maar goed daar hopen we maar niet op. :) Ik heb iig een hypotheek die ik in de tijd van monteur zijnde heb afgesloten. Stel dat ik mijn werk kwijt raak heb ik altijd nog een paar maanden UWV en met mijn kennis en kunde kom ik sowieso wel aan de bak. Als ik een stap terug zou moeten doen maar monteur zijnde dan zou mij dat nog niet raken. En anders weer als project/servicemonteur aan de gang dan heb ik meer als wat ik nu heb. :P

Maar goed, wel verstandig dus om de buffer uit te breiden en niet alleen voor 'wat kosten' gedekt te zijn. :)
Dat UWV geld krijg je ook niet direct, gaat een tijd overheen.. zonder baan geen bedrijfsauto. En stel dat, in het slechtste geval, de flat waarin je woont tijdelijk onbewoonbaar is. Kan je dan ergens terecht? En stel dat je privé auto, wasmachine en koelkast in dezelfde week kapot gaan: kan je ze dan direct vervangen of moet je dan een tijd zonder?

Een buffer van 3k is erg weinig, ik zou toch toewerken naar een buffer van bijvoorbeeld een half jaar aan uitgaven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Members only:

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

President schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:11:
[...]

Dat UWV geld krijg je ook niet direct, gaat een tijd overheen.. zonder baan geen bedrijfsauto. En stel dat, in het slechtste geval, de flat waarin je woont tijdelijk onbewoonbaar is. Kan je dan ergens terecht? En stel dat je privé auto, wasmachine en koelkast in dezelfde week kapot gaan: kan je ze dan direct vervangen of moet je dan een tijd zonder?

Een buffer van 3k is erg weinig, ik zou toch toewerken naar een buffer van bijvoorbeeld een half jaar aan uitgaven..
Buffer van 15k dus ongeveer. En die tijd tussen nu en het UWV kan ik prima overbruggen met die 3k die ik nu heb, maar idd. En in het geval van nood heb ik altijd iets om op terug te vallen iig. :)

Maar goed, goeie eye opener iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D. Ninjai schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:59:
Overig: €x aan bitcoin (y ingelegd)
Bitcoins zijn geen buffer. Die kunnen theoretisch morgen gezamenlijk 5 euro waard zijn. Alle producten/externe valuta van zwaar fluctuerende waarde kun je wat mij betreft niet echt als buffer zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 20:09

kolderindekop

yeaahhhh

x aantal jaar geleden 20 bitcoins gekocht verkocht voor 13000 euro ps ,huis afbetaald, 60k buffer.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kolderindekop schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:03:
x aantal jaar geleden 20 bitcoins gekocht verkocht voor 13000 euro ps ,huis afbetaald, 60k buffer.
[als dit in reactie op mijn post was]

Klopt, maar dat is het resultaat van je investering geweest. Als ik een huis koop, met de intentie om te wachten tot het meer waard wordt, is dat op dat moment ook niet mijn buffer, tot ik het met winst verkocht heb. Als er wel iets gebeurt, en ik heb geld nodig, maar dat huis is inmiddels 10k minder waard dan de aankoopprijs, dan is het geen buffer, en is het ook nooit geweest. Hetzelfde telt voor Bitcoins. Als ik nu 5000 euro investeer, kan ik niet zeggen dat ik 5000 euro als buffer in Bitcoins heb. Dat bedrag kan morgen 8000 euro zijn, maar ook 5 euro.

Euro's in de hand zijn niet onderworpen aan grillen of zware veranderingen. Je valuta kan in relatie met de wereld meer/minder waard worden, maar lokaal zul je er niet direct last van ondervinden. De kans is erg klein dat met een daling in de waarde van de euro, brood, elektriciteit, OV e.d. allemaal ineens obsceen veel duurder worden. Met een buffer van 10.000 euro in euro's kun je dus nog steeds min of meer deze dingen in gelijke aantallen aanschaffen, en jezelf voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Joopieboy schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:44:

verkijk je niet op 'het UWV' daar doet men alles om niet uit te betalen. Verder zit je qua bijstand nog een maand in de wacht en je bent toch onder de 27? Dan gelden andere regels gezien de staat verwacht dat je ouders wel bij passen. Je WW is ook een giller met 3 maandjes. Reken ook daar niet te hard op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

GoldenSample schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 03:45:
[...]

verkijk je niet op 'het UWV' daar doet men alles om niet uit te betalen. Verder zit je qua bijstand nog een maand in de wacht en je bent toch onder de 27? Dan gelden andere regels gezien de staat verwacht dat je ouders wel bij passen. Je WW is ook een giller met 3 maandjes. Reken ook daar niet te hard op.
Ik ben 27, dus niet meer in die regeling. En binnen 3 maand heb ik wel weer ander werk, ergste geval als monteur maar dan kan ik alles binnen betalen, of als servicemonteur en dan houd ik zelfs meer over. Maar werkt dat allemaal zo moeilijk dan? En daar heb ik dan al 6-7 jaar voor betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je zegt wel steeds dat je binnen 3 maanden weer werk hebt, maar wat als je iets “ergers” dan ontslag over komt?

Je hebt een ingewikkelde arm-/ schouderbreuk (om niet direct van het ergste uit te gaan). Je hersteltijd is wellicht langer dan 3 maanden en wellicht kan je de arm niet meer gebruiken...

Tis niet om je angst in te praten, want het sociaal vangnet is redelijk goed, echter dien je wel eerst je eigen vermogen (en huis) in te leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

kolderindekop schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:03:
Gegokt en gewonnen dus :P Nice :9

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:53:
[...]

[...]

Ik ben met je eens dat het geen sterk verhaal is, maar zonder reserves kun je prima een huis kopen. Persoon geeft aan in Q1-2 zijn schuld te hebben afgelost. Indien je rond deze tijd een (nieuwbouw)huis koopt heb je nog alle tijd om te sparen en wel wat op te bouwen.
Zo simpel is het niet. De hypotheekverstrekker wil dat jij nu al voldoende eigen middelen hebt om alles wat je niet financiert nu al te bekostigen. Niet tegen de tijd dat je huis af is of dat je gaat verhuizen; nu al.

Zonder reserves kan je geen eigen huis kopen, dat is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BFmango schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:48:
[...]
Zo simpel is het niet. De hypotheekverstrekker wil dat jij nu al voldoende eigen middelen hebt om alles wat je niet financiert nu al te bekostigen. Niet tegen de tijd dat je huis af is of dat je gaat verhuizen; nu al.

Zonder reserves kan je geen eigen huis meer kopen, dat is onmogelijk.
Had toen wij ons huis kochten amper spaargeld, wat binnen kwam ging linea recta naar vakanties en studie.
Alhoewel het nu lastiger is zonder eigen geld , zeker nog niet onmogelijk.

Moet wel enige nuance aanbrengen: onder de voorwaarde dat het gezamenlijk maandelijkse inkomen voldoende is om enkele duizenden euro's te sparen cq in te leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sport_Life schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:59:
[...]

Had toen wij ons huis kochten amper spaargeld, wat binnen kwam ging linea recta naar vakanties en studie.
Alhoewel het nu lastiger is zonder eigen geld , zeker nog niet onmogelijk.
Jawel, want alle kosten koper zijn voor je eigen rekening in 2018, dus als je 0 (nul) euro spaargeld hebt kan het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:01:
[...]

Jawel, want alle kosten koper zijn voor je eigen rekening in 2018, dus als je 0 (nul) euro spaargeld hebt kan het gewoon niet.
Dan vraag je of de taxateur iets wil overdrijven in de woning waarde, gebeurt vaker dan je denkt ;). Iig in de stad. Want waar de ene makelaar hoog taxeert voor de ander, krijgt ie dat vroeg of laat weer terug. Ze kennen elkaar allemaal :). En de makelaar kent ook nog wel een financieel adviseur.. Een hele keuken en badkamer gaat niet lukken, maar k.k. wel.

Sowieso is de hele woning waarde gebakken lucht, kan volgend jaar plus 10% zijn maar net zo makkelijk min 10%. Net als de bitcoins..

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2017 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Sport_Life schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:07:
[...]

Dan vraag je of de taxateur iets wil overdrijven in de woning waarde, gebeurt vaker dan je denkt ;). Iig in de stad. Want waar de ene makelaar hoog taxeert voor de ander, krijgt ie dat vroeg of laat weer terug. Ze kennen elkaar allemaal :). En de makelaar kent ook nog wel een financieel adviseur.. Een hele keuken en badkamer gaat niet lukken, maar k.k. wel.

Sowieso is de hele woning waarde gebakken lucht, kan volgend jaar plus 10% zijn maar net zo makkelijk min 10%. Net als de bitcoins..
Ja, heel leuk, maar dat is gewoon fraude.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Sport_Life schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:07:
[...]

Klinkt als een zeer verstandig plan. Amper buffer, je huis bewust te hoog laten taxeren, een hoge studieschuld én een kleine.

What could go wrong!

8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Lijkt een beetje erop waarmee half Nederland in de crisis is beland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geenstijl schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:11:
Members only:
Eind van het jaar, tijd voor de balans:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:07
Members only:

Pas een eigen woning gekocht en was de buffer een paar maand geleden wel serieus hoger. Eigenlijk zeer lang gewacht met het kopen van een eigen woning (misschien te lang) maar in de voorbije jaren wel belachelijk veel kunnen sparen.
Aangezien de nieuwe woning volledig instapklaar is verwacht ik dat de buffer komende jaren stabiel zal blijven. Daarnaast van nature al een zeer spaarzaam persoon zonder in te boeten op luxe (gewoon 2 maal nadenken of je dat nieuw ding nu echt nodig hebt en opletten met recurrente kosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@President
Klopt, dit jaar extra inkomsten door lange zakenreis en wat zzp-werk, komend jaar zeer waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Metro2002 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:47:
[...]

Klinkt als een zeer verstandig plan. Amper buffer, je huis bewust te hoog laten taxeren, een hoge studieschuld én een kleine.

What could go wrong!

8)7
Nee natuurlijk niet, maar het gebeurt wel :+. Overigens maakt het ook niet uit of je nou spaargeld wel of niet hebt geïnvesteerd, bij een waardedaling ben je gewoon de klos.
Wat dat betreft zegt een taxatie ook niets, is slechts een moment opname. Imo is het riskanter om de waarde van de taxatie als heilig te verklaren.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:01:
[...]

Nieuwbouw is vrij op naam en meerwerk kun je gewoon mee financieren. Het is dus zeker wel mogelijk. Of je het moet willen is een tweede

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 14:02
Members only:

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:52:
[...]

Nieuwbouw is vrij op naam en meerwerk kun je gewoon mee financieren. Het is dus zeker wel mogelijk. Of je het moet willen is een tweede
Lang niet alles kan je onder meerwerk gaan scharen. Weinig banken accepteren bonnetjes voor vloerbedekking of gordijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:49:
[...]

Lang niet alles kan je onder meerwerk gaan scharen. Weinig banken accepteren bonnetjes voor vloerbedekking of gordijnen.
Alles wat 'vast zit' aan je woning kun je meefinancieren. Een vloer dus ook. Aankleding en meubels niet nee.
Vloerbedekking moet je sowieso niet willen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:13:
[...]

Alles wat 'vast zit' aan je woning kun je meefinancieren. Een vloer dus ook. Aankleding en meubels niet nee.
Vloerbedekking moet je sowieso niet willen :p
Lang niet alle vloeren zitten vast. Laminaat bijvoorbeeld is gewoon weer op te pakken. Als je denkt echt alles mee te kunnen financieren kom je vrij kaal uit en kan het nog wel eens lastig worden om alles geaccepteerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:52:
[...]

Zou juist zeggen dat het bij nieuwbouw niet mogelijk is, gezien de meeste banken spaargeld voor 1 of 2 jaar dubbele lasten willen zien. Als je van een huurhuis komt is dat weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Tsurany @Sport_Life
We zijn niet echt meer on topic, maar;
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht dit jaar en zelf mijn hypotheek geregeld via internet (hypotheek24). Er is door de hypotheekverstrekker niet gevraagd om spaargeld of wat dan ook. Zolang je niet (tegen) je leen-
plafond hoeft te lenen is er niets aan de hand. Meerwerk is allemaal meegenomen op de tuin na.
In geval van een appartement gaat dit natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Doe je goed. Ben even oud en heb een “buffer” van 350€ op ‘t moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 14:02
Arthur-M. schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:02:
[...]

Doe je goed. Ben even oud en heb een “buffer” van 350€ op ‘t moment.
Ik ben flink aan het sparen geweest, en ik wil binnenkort een auto gaan kopen. :)

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:15:
[...]

Ja, heel leuk, maar dat is gewoon fraude.
Het is vooral grootspraak. Taxateurs hebben al genoeg moeite de verkoopprijzen boven de vraagprijs te verantwoorden. Daar nog een paar procent bij optellen is wel heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
Tsurany schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:47:
[...]

Lang niet alle vloeren zitten vast. Laminaat bijvoorbeeld is gewoon weer op te pakken. Als je denkt echt alles mee te kunnen financieren kom je vrij kaal uit en kan het nog wel eens lastig worden om alles geaccepteerd te krijgen.
Bij beide keren dat ik een nieuwbouwhuis had gekocht een geschat bedrag voor de vloeren opgegeven. Geen hond bij de bank die zich er druk om heeft gemaakt wat voor vloer dat was. Uiteraard moeten de facturen die je naderhand gaat indienen wel voldoen aan de eisen van het bouwdepot (daar valt ook een laminaat vloer onder), maar of je dat bedrag zelfs ook daadwerkelijk aan de vloer uitgeeft letten ze niet eens op. Daarnaast zou je zelfs je tuin je kunnen mee financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:41:
[...]

Het is vooral grootspraak. Taxateurs hebben al genoeg moeite de verkoopprijzen boven de vraagprijs te verantwoorden. Daar nog een paar procent bij optellen is wel heel lastig.
Toch heb ik het echt voorbij zien komen, eea natuurlijk wel in proportie.

Zal uitleggen waarom sparen in de huidige markt voor een woning zinloos is adhv realistische cijfers: persoon A koopt op 1-1-2018 een woning twv 400.000. Persoon B spaart van 1-1-2018 tot 1-1-2019 20.000 bij elkaar en koopt op 1-1-2019 exact dezelfde woning ernaast en betaalt 432.000.
Wie loopt er nu het meeste risico bij prijsdaling op de lange termijn, denk je? Vergeet ook niet een jaar aflossing.
Het blijft natuurlijk gissen wat de huizenmarkt in de toekomst doet, maar voor de komende 2 jaar zijn de vooruitzichten redelijk te overzien en alle lampen staan op groen wat dat betreft. Google maar eens op huizenmarkt. Waar het mis gaat is als je koopt en geen enkel vooronderzoek doet op de huizenmarkt. Dat is hetzelfde als een auto kopen zonder er een proefrit in te maken. Of een nieuwe benzine auto kopen als Shell alleen nog maar snelladen gaat aanbieden. . Op het moment dat de beurs onderuit gaat en/of de hypotheekrente gaat stijgen zou ik voorzichtig zijn met het kopen van een woning.. Toch zijn er altijd mensen die op dat moment kopen, en die verhalen ga je straks ook weer horen in de media als de prijzen corrigeren. Disclaimer: ik ben geen "professional" op dat gebied, baseer me op nieuwsberichten van banken.
Nuevocasa schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:10:
[...]

Bij beide keren dat ik een nieuwbouwhuis had gekocht een geschat bedrag voor de vloeren opgegeven. Geen hond bij de bank die zich er druk om heeft gemaakt wat voor vloer dat was. Uiteraard moeten de facturen die je naderhand gaat indienen wel voldoen aan de eisen van het bouwdepot (daar valt ook een laminaat vloer onder), maar of je dat bedrag zelfs ook daadwerkelijk aan de vloer uitgeeft letten ze niet eens op. Daarnaast zou je zelfs je tuin je kunnen mee financieren.
Ik moest bij iedere hypotheek verstrekker waar we langs zijn gegaan aantonen dat we een bepaald bedrag aan spaargeld hebben voor de dubbele lasten. En beide hypotheken opgeteld zit nog niet aan ons max leenbedrag. Vraag me dan af bij welke verstrekker dat niet nodig was, of de regels zijn inmiddels aangepast. Oude woning staat nog niet te koop overigens, dat was gelukkig geen eis.

Laminaat vloer mogen wij officieel niet indienen, omdat het niet vast zit. (wat we ook niet doen).

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2017 21:09 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 47 Laatste