Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
Sport_Life schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:29:
[...]
Toch heb ik het echt voorbij zien komen, eea natuurlijk wel in proportie.

Zal uitleggen waarom sparen in de huidige markt voor een woning zinloos is adhv realistische cijfers: persoon A koopt op 1-1-2018 een woning twv 400.000. Persoon B spaart van 1-1-2018 tot 1-1-2019 20.000 bij elkaar en koopt op 1-1-2019 exact dezelfde woning ernaast en betaalt 432.000.
Wie loopt er nu het meeste risico bij prijsdaling op de lange termijn, denk je? Vergeet ook niet een jaar aflossing.
Het blijft natuurlijk gissen wat de huizenmarkt in de toekomst doet, maar voor de komende 2 jaar zijn de vooruitzichten redelijk te overzien en alle lampen staan op groen wat dat betreft. Google maar eens op huizenmarkt. Waar het mis gaat is als je koopt en geen enkel vooronderzoek doet op de huizenmarkt. Dat is hetzelfde als een auto kopen zonder er een proefrit in te maken. Of een nieuwe benzine auto kopen als Shell alleen nog maar snelladen gaat aanbieden. . Op het moment dat de beurs onderuit gaat en/of de hypotheekrente gaat stijgen zou ik voorzichtig zijn met het kopen van een woning.. Toch zijn er altijd mensen die op dat moment kopen, en die verhalen ga je straks ook weer horen in de media als de prijzen corrigeren. Disclaimer: ik ben geen "professional" op dat gebied, baseer me op nieuwsberichten van banken.

[...]

Ik moest bij iedere hypotheek verstrekker waar we langs zijn gegaan aantonen dat we een bepaald bedrag aan spaargeld hebben voor de dubbele lasten. En beide hypotheken opgeteld zit nog niet aan ons max leenbedrag. Vraag me dan af bij welke verstrekker dat niet nodig was, of de regels zijn inmiddels aangepast. Oude woning staat nog niet te koop overigens, dat was gelukkig geen eis.

Laminaat vloer mogen wij officieel niet indienen, omdat het niet vast zit. (wat we ook niet doen).
Zaken die de waarde van uw huis vermeerderen en uit een depot betaald mogen worden zijn:
• Materialen die aard- en nagelvast worden bevestigd; losmaken is niet mogelijk zonder breken of beschadiging.
• Materialen die voor éénmalig gebruik noodzakelijk zijn voor de verbouwing
(behang, verf, gipsplaten, etc.)
• Kosten voor de tuin (aanleg, verlichting)
• Vloerbedekking, tapijt, laminaat, parket
• Raambekleding voor de buitenzijde zoals
• Zonwering buitenzijde woning
• Rolluiken
• Aanleg van elektra
• Inbouwspots
• Inbouwkasten
• Veiligheidsmaatregelen (alarm)
• Huurkosten gereedschap, afvalcontainers
• Leges omgevingsvergunning
• Kosten voor het wegwerken van achterstallig onderhoud of verbetering/
uitbreiding van uw woning
• Vervangen van de CV ketel

Bovenstaande is van de Nationale Nederlanden. Daarvoor bij Aegon een hypotheek gehad. Was hetzelfde. Daarnaast had ik uiteindelijk andere zaken gedeclareerd dan vooraf aangegeven. Was geen probleem. Heb verder ook bijna alle extra zaken zelf betaald en geen laminaat vloer ;)

Verwijderd

[...]

Zal uitleggen waarom sparen in de huidige markt voor een woning zinloos is adhv realistische cijfers: persoon A koopt op 1-1-2018 een woning twv 400.000. Persoon B spaart van 1-1-2018 tot 1-1-2019 20.000 bij elkaar en koopt op 1-1-2019 exact dezelfde woning ernaast en betaalt 432.000.
Wie loopt er nu het meeste risico bij prijsdaling op de lange termijn, denk je? Vergeet ook niet een jaar aflossing.
Of je nu gespaard hebt of als het gefinancierd is, dat maakt naar mijn idee niet uit. Of je nu spaargeld ''kwijt'' raakt door waarde vermindering, of maandelijks hoge lasten betaald over een woning die het niet waard is. In het laatste geval ben je uiteindelijk nog duurder uit ook.

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de definitie hier is vermogen dat je direct kunt aanspreken --> 200K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25

Theo

moederbord

[...]

Goed punt maar nu vanuit het oogpunt van een starter:

Starter A kan op 1-1-2016 een hypotheek krijgen van 140K en koopt een woning voor 140K. Kosten koper betaald hij uit eigen zak.
Starter B heeft hetzelfde salaris en spaart maandelijks 1250 euro
Twee jaar later zijn de lonen van A en B ongeveer 10% gestegen waardoor B nu 155K aan hypotheek kan krijgen. Met zijn 30K spaargeld kan hij op 1-1-2018 een woning kopen van 185K
De woning van A is in waarde gestegen met ongeveer 10% en is nu 155K waard.

Door het later kopen woont B dus in een woning die 20% duurder/groter/beter is dan A.

Nog leuker wordt het als we er vanuit gaan dat A zij starterswoning zat is na 4 jaar en wil verhuizen. B spaart die 4 jaar en koop dan, wanneer A zijn tweede woning koopt, zijn eerste woning.

op 1-1-2020 is de woning van A 10% meer waard dat twee jaar daarvoor; hij kan 170K krijgen voor zijn woning en heeft 30K overwaarde, plus ongeveer 10K aan aflossingen. Zijn salaris is met 5% per jaar gestegen waardoor hij een hypotheek kan krijgen van 170K. Met zijn 30K overwaarde, 10K aflossing en 10K voor kosten koper koopt hij een huis voor maxiaal 200K

Persoon B heeft in 4 jaar tijd 70K gespaard. Hij kan ook een hypotheek krijgen van 170K en koopt een woning voor 240K. Wederom heeft persoon B een groter huis dan persoon A

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:59
Theo schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:17:
[...]

...
Met zijn 30K spaargeld kan hij op 1-1-2018 een woning kopen van 185K
...
En waar heeft persoon B al die tijd gewoond? Ik gok in een huurhuis, dan zijn er 2 mogelijkheden of scheefwonen of heel veel huur betalen. Nee ik denk dat je beter kunt kopen en je huis als een goede spaarpot kunt zien aangezien je dan ook minder belasting betaald. Zelfs als je na 2 jaar verkoopt ben je goedkoper uit bij een huis van 140k of een huur van €700+ / maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25

Theo

moederbord

heintjeput schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:03:
[...]

En waar heeft persoon B al die tijd gewoond? Ik gok in een huurhuis, dan zijn er 2 mogelijkheden of scheefwonen of heel veel huur betalen. Nee ik denk dat je beter kunt kopen en je huis als een goede spaarpot kunt zien aangezien je dan ook minder belasting betaald. Zelfs als je na 2 jaar verkoopt ben je goedkoper uit bij een huis van 140k of een huur van €700+ / maand.
Je woont dan op hetzelfde als waar je tijdens je studie ook hebt gewoond; dus ofwel in het ouderlijk huis, of op kamers :)

Ik ken zat personen die dat gedaan hebben; HTS papier op zak en met 2 tot 2.5K per maand aan (start)salaris nog gewoon thuis of op kamers wonen en zo heel erg hard kunnen sparen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:21
[...]

Starter A kan op 1-1-2016 een hypotheek krijgen van 140K en koopt een woning voor 140K. Kosten koper betaald hij uit eigen zak.
Twee jaar later zijn de lonen van A en B ongeveer 10% gestegen waardoor B nu 155K aan hypotheek kan krijgen. Met zijn 30K spaargeld kan hij op 1-1-2018 een woning kopen van 185K

Door het later kopen woont B dus in een woning die 20% duurder/groter/beter is dan A.

Nog leuker wordt het als we er vanuit gaan dat A zij starterswoning zat is na 4 jaar en wil verhuizen. B spaart die 4 jaar en koop dan, wanneer A zijn tweede woning koopt, zijn eerste woning.

op 1-1-2020 is de woning van A 10% meer waard dat twee jaar daarvoor; hij kan 170K krijgen voor zijn woning en heeft 30K overwaarde, plus ongeveer 10K aan aflossingen. Zijn salaris is met 5% per jaar gestegen waardoor hij een hypotheek kan krijgen van 170K. Met zijn 30K overwaarde, 10K aflossing en 10K voor kosten koper koopt hij een huis voor maxiaal 200K

Persoon B heeft in 4 jaar tijd 70K gespaard. Hij kan ook een hypotheek krijgen van 170K en koopt een woning voor 240K. Wederom heeft persoon B een groter huis dan persoon A
Vergeet je niet dat A wellicht 4 jaar veel fijner heeft gewoond dan B in een (ex)studenthuis/huurwoning etc? Dit is uiteraard niet in geld uit te drukken maar als je door het kopen van een huis een betere/fijnere/gezondere levensomgeving kan creëren dan is dat niet in geld uit te drukken.

Op basis van je financiële uitleg geef ik je gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik vind 1.250 sparen met 2.000 netto inkomen vrij krap, dan blijft er 750 over voor de rest?! Daarnaast levert persoon B beduidend in op woongenot, dezelfde woning huren is altijd duurder dan kopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Sport_Life schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:35:
[...]
Ik vind 1.250 sparen met 2.000 netto inkomen vrij krap, dan blijft er 750 over voor de rest?! Daarnaast levert persoon B beduidend in op woongenot, dezelfde woning huren is altijd duurder dan kopen.
Theo heeft het volgens mij dan ook niet over dezelfde woning, maar blijven wonen in je studentenwoning, dan wel bij je ouders.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
En persoon a krijgt nog wat hypotheekrente aftrek waardoor deze alsnog kan sparen. Daar staat weer tegenover dat je de overwaarde pas bij de bank meegefinancieerd krijgt als het huis definitief is verkocht. Je hebt dan niet veel tijd om dan pas een huis te zoeken. Persoon b zit dan of bij zijn ouders die ook weer kostgeld verwachten of in een huurhuis waarbij de rente omhoog gaat. Ook wil persoon b.2 bij persoon b intrekken... En zo kunnen we nog 20 punten neerzetten met voor en nadelen om een eigen punt duidelijk te maken. Je weet gewoon pas over 10 jaar of je een goede keuze hebt gemaakt. voor iedereen is de situatie anders en hij of zij moet gewoon zelf de keuze maken.

Als ik nu het topic bekijk:
Het buffer is verdubbeld naar 20.000.
Overwaarde ook. Gedeeltelijk door aflossen en gedeeltelijk door waardevermeerdering.
In 2018 is het buffer geen buffer meer en wordt het gebruikt om keuken en vloeren voor te schieten voor een nieuwbouwhuis.
We verhogen de hypotheek maar krijgen rentekorting wegens een lage LTV waardoor we maar een beetje meer rente gaan betalen.
Doel voor eind 2018 is weer een buffer te hebben doordat geld van verkoop binnen komt. Die willen we dan op 35.000 hebben.
En voordat iemand erover begint. Mocht de wasmachine kapot gaan dan kunnen we dat betalen met wat maandelijks overblijft. Een andere auto hebben we ook afspraken over mocht deze net in de 2 verkeerde maanden kapot gaan

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
adjego schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:39:
[...]
Members only:
Update:
Members only:

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Overwaarde zegt weinig: 80k is veel op een huis met een waarde van 200k, maar weinig op een huis van 1 miljoen.

Spaarsaldo is wel erg netjes voor alleen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Ik was ook aan het twijfelen of ik het erbij liet staan. Heb ook geen idee of het klopt maar zal wel in de buurt zitten in de huidige markt. En bedankt voor het compliment :)

[ Voor 12% gewijzigd door adjego op 01-06-2018 15:49 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 22:56

Koppensneller

winterrrrrr

Van verleden:

Members only:

Naar heden:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Koppensneller schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:03:
Van verleden:

***members only***

Naar heden:

***members only***
Members only:

Om niet alleen een 'lurker' te zijn:
Members only:

In 2015 buffer verhoogd i.v.m. onzekerheden op het werk. Dat laten we voorlopig ook wel zo, met een kleine onderweg is dat wel zo fijn. Werkgever van vrouwlief zit ook met liquiditeitsproblemen, dus daar is ook wel enige onzekerheid.
Ondanks vrijwel continu verbouwen toch een kleine stijging weten te realiseren elk jaar. De grote kosten hebben we nu wel achter de rug (tuin, kozijnen, keuken & badkamer). Nu rest eigenlijk alleen nog maar verduurzaming v/d woning; iets wat zich op termijn natuurlijk weer moet gaan uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik ben iemand zonder buffer, als er iets stuk gaat regel ik wel wat, in het uiterste geval pluk ik het tijdelijk van de spaarrekening van de kinderen (nog nooit gebeurd). Ik vind het raar om geld te laten staan zolang er nog zaken af te betalen zijn. Ik snap heel goed waarom mensen dat doen, maar voor mij voelt het niet goed.
Members only:

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

|sWORDs| schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:34:
Ik ben iemand zonder buffer, als er iets stuk gaat regel ik wel wat, in het uiterste geval pluk ik het tijdelijk van de spaarrekening van de kinderen (nog nooit gebeurd). Ik vind het raar om geld te laten staan zolang er nog zaken af te betalen zijn. Ik snap heel goed waarom mensen dat doen, maar voor mij voelt het niet goed.
***members only***
Ik denk juist dat het verstandig is ook een direct aanspreekbare buffer te hebben, ook als je nog schulden hebt. Hooguit met een doorlopend krediet of een flinke mogelijke roodstand op je rekening kun je dat als buffer gebruiken, het gevaar is wel dat je dan in de - blijft.

Mij heeft het altijd flink gemotiveerd om de schulden af te betalen juist door én een buffer op te bouwen én die schuld af te betalen. Per maand zit je dan flink krap, maar je weet ook dat het beter word. :)

Grote voordeel is dat als er wat stuk gaat, je niet meteen in de shit zit.

Inmiddels is er een redelijke buffer ontstaan waardoor calamiteiten kunnen worden opgevangen en er ruimte is voor grotere uitgaven. Toch staan we nog regelmatig rood. Enerzijds is dat zonde van het geld (want rente) en niet de bedoeling, anderzijds dwingt dat ook om te blijven letten op je uitgaven. Psychologisch voelt een min saldo dwingender dan een plus saldo. Voor ons dan. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

dbzfan

Nee.

Wat moeten je kinderen met 40k?

Is dat voor het betalen van collegegeld, rijbewijs etc? Of krijgen ze als ze 18 zijn een zak
geld mee om naar Chersonisoss te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Dat ligt er maar net aan hoe hoog de hypotheek rente is. In mijn geval is de hypotheek rente bruto 2,45% en op aandelen haal ik 3-4% dividend, los van de waardestijging. Uiteraard zit er een risico aan, maar dat accepteer ik. Maar het meeste geld zit bij mij ook in stenen
Members only:
alhoewel dat voornamelijk lucht is.

Overigens hoor je mij niet zeggen dat er iets mis is met aflossen :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2018 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Ik denk juist dat het verstandig is ook een direct aanspreekbare buffer te hebben, ook als je nog schulden hebt. Hooguit met een doorlopend krediet of een flinke mogelijke roodstand op je rekening kun je dat als buffer gebruiken, het gevaar is wel dat je dan in de - blijft.

Mij heeft het altijd flink gemotiveerd om de schulden af te betalen juist door én een buffer op te bouwen én die schuld af te betalen. Per maand zit je dan flink krap, maar je weet ook dat het beter word. :)

Grote voordeel is dat als er wat stuk gaat, je niet meteen in de shit zit.

Inmiddels is er een redelijke buffer ontstaan waardoor calamiteiten kunnen worden opgevangen en er ruimte is voor grotere uitgaven. Toch staan we nog regelmatig rood. Enerzijds is dat zonde van het geld (want rente) en niet de bedoeling, anderzijds dwingt dat ook om te blijven letten op je uitgaven. Psychologisch voelt een min saldo dwingender dan een plus saldo. Voor ons dan. :)
Ik draai dat om, in plaats van die buffer kan ik ook een maand niet extra aflossen en daar het probleem mee oplossen.
dbzfan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:43:

Is dat voor het betalen van collegegeld, rijbewijs etc? Of krijgen ze als ze 18 zijn een zak
Het zijn er 3, die kunnen best wel wat voor studie/rijbewijs of start van hun leven gebruiken.
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 02-06-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online

***members only***
Kort samengevat: jij hebt ook een buffer, alleen heb je deze onder het label 'spaarrekening kinderen' ondergebracht ipv 'spaarrekening ouders'. Los van het label heb je dus ook een (flinke) buffer :+

Vraag ik mezelf wel af: als de kinderen straks bijna 18 zijn, gebruik je hun spaargeld dan ook voor de studie? Of denk je dat met je maandelijkse inkomsten te gaan redden?

[ Voor 11% gewijzigd door President op 02-06-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

President schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:49:
[...]

Kort samengevat: jij hebt ook een buffer, alleen heb je deze onder het label 'spaarrekening kinderen' ondergebracht ipv 'spaarrekening ouders'. Los van het label heb je dus ook een (flinke) buffer :+
Ik wilde dat eigenlijk ook typen, maar voor mij is de drempel wel super hoog. Dus het is een beetje ja/nee.
Denk dat ik eerder een PL zou nemen (welke ik HAAT), dan aan dat geld te komen. Voelt ook niet goed, eens gegeven blijft geven of zo. Maar als we niet kunnen eten, douchen of zo iets en er is geen andere oplossing dan staat het inderdaad zo op een lopende rekening.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 02-06-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
|sWORDs| schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:51:
[...]

Ik wilde dat eigenlijk ook typen, maar voor mij is de drempel wel super hoog. Dus het is een beetje ja/nee.
Denk dat ik eerder een PL zou nemen (welke ik HAAT), dan aan dat geld te komen. Voelt ook niet goed, eens gegeven blijft geven of zo.
En toch, als je auto morgen kapot zou gaan (en je prive auto hebt ipv lease) dan zou je ook dat geld gebruiken. Als je morgen werkloos raakt dan zou je ook dat geld gebruiken om de maandelijkse kosten te betalen, etc. Ik geloof wel dat je het zal bijhouden en zal 'terugbetalen' aan de kinderen als je het geld weer hebt

Al met al is het ook gewoon spaargeld. Je zal er geen nieuwe televisie of fiets van kopen, maar spaargeld valt wat mij betreft onder 'noodgeld'. En ik neem aan dat als je een oude auto hebt of weet dat er volgend jaar een verbouwing aan komt dat je dan wel maandelijks daarvoor gaat sparen O+

[ Voor 5% gewijzigd door President op 02-06-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

President schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:54:
[...]

En toch, als je auto morgen kapot zou gaan (en je prive auto hebt ipv lease) dan zou je ook dat geld gebruiken. Als je morgen werkloos raakt dan zou je ook dat geld gebruiken om de maandelijkse kosten te betalen, etc.

Al met al is het ook gewoon spaargeld. Je zal er geen nieuwe televisie of fiets van kopen, maar spaargeld valt wat mij betreft onder 'noodgeld'. En ik neem aan dat als je een oude auto hebt of weet dat er volgend jaar een verbouwing aan komt dat je dan wel maandelijks daarvoor gaat sparen O+
De auto is 4 jaar oud en ik heb hem helemaal niet nodig. Mocht de auto plotseling vervangen moeten worden dan zal dat met schade zijn en krijg ik van de verzekering voldoende om het op te lossen (momenteel iets van 20K, daar kun je best even iets tweedehands van nemen). Mocht het gewoon een gigantisch defect (nieuw blok o.i.d) zijn kan ik het ook gewoon betalen, ik kan bijvoorbeeld deze maand en volgende maand niet extra aflossen en de rekening aan het eind van de maand betalen.

Members only:

Nogmaals ik snap volledig waarom anderen het anders doen, maar ik kom hier wel mee weg en voor mij voelt het goed. Het is een sport om zo veel mogelijk af te lossen en daardoor hou ik waarschijnlijk meer over dan als ik zou sparen. (Een 77" OLED voelt dan prima te betalen, terwijl nu een 65" pijn doet.) Iedereen om mij heen met een vergelijkbaar inkomen heeft een veel groter huis, dikkere auto, vaker op vakantie/uit eten, etc.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 02-06-2018 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

|sWORDs| schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:51:
[...]
Denk dat ik eerder een PL zou nemen (welke ik HAAT), dan aan dat geld te komen. Voelt ook niet goed, eens gegeven blijft geven of zo. Maar als we niet kunnen eten, douchen of zo iets en er is geen andere oplossing dan staat het inderdaad zo op een lopende rekening.
Ik had eerlijk gezegd over dat "Kinderen" potje heengelezen. Logisch dat de drempen super hoog is en als je de auto niet nodig hebt, je die niet (direct) vervangt als 'ie kapot gaat. Maar er zijn zat andere zaken waarbij ik vermoed dat je eerder het spaarpotje van je kinderen aan spreekt, dan een (extra) lening af sluit.

Voor mij geld hetzelfde, er is een potje "erfenis" en uit dat potje heb ik een aantal dingen betaald:
- Zonnepanelen
- Restauratie van mijn piano (erfstuk uit een ander deel familie)

Daar gaat dit jaar ook nog een bedrag uit voor vloerisolatie.

De restauratie betaald zich niet in geld terug. De piano is na restauratie niet opeens het bedrag van de restauratie waard. Da's puur een emotionele investering waar 2 erfenissen bij elkaar komen: Die van mijn pa (geld) en van mijn oma (de piano).

Zonnepanelen en vloerisolatie zijn primair een financiële beslissing. Geld op een spaarrekening zetten kent een erg laag rendement, beleggen vind ik vooralsnog riskant. (Al ben ik wel aan het kijken naar risico arme beleggingsmogelijkheden die én een redelijk rendement hebben én goed zijn voor de wereld.) Ik vind het milieu absoluut belangrijk en dat heeft wel meegespeeld met die panelen en de beslissing vloerisolatie aan te laten brengen (eind dit jaar), maar dat is wel secundair aan het risico arme rendement.

Verder zijn er sowieso meerdere potjes hier, waar de erfenis echt op een aparte rekening staat en 100% voor mij is. (Dat ik er zonnepanelen en vloerisolatie van koop en het rendement daarvan terug laat vloeien in het huis, waardoor het rendement gezamelijk is is een persoonlijke beslissing. Mijn vrouw heeft daar geen recht op. Wel vind ik het fijn dat ik die investering heb kunnen doen waardoor we uiteindelijk versneld kunnen aflossen.)

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er, zonder te hoeven lenen, voldoende geld beschikbaar is voor calamiteiten (defecte auto, koelkast die het begeeft, etc) én dat er geld is voor luxe uitgaven zoals muziekinstrumenten, computerspullen, etc. We hebben op dit moment, los van een studieschuld, hypotheek en wat roodstand, dan ook geen schulden. Dat voelt heerlijk. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:47
|sWORDs| schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:46:
[...]

Het zijn er 3, die kunnen best wel wat voor studie/rijbewijs of start van hun leven gebruiken.

***members only***
Tenzij je ervan overtuigd bent dat je kinderen van jou goed rentmeesterschap hebben geleerd en het geld wat jij met moeite hebt gespaard ook zinvol besteden, zou ik zelf de bulk op mijn eigen naam sparen, zodat als ze er aan toe zijn een huis te kopen (en de wilde feestbeest jaren van geld moet rollen achter zich hebben gelaten) ik een potje heb om hun daarin te steunen.

Hersenen zijn pas rond je 25e volgroeid en zaken als plannen etc zijn pas een van de laatste dingen die jongeren leren voor ze er alleen voor komen te staan.

De gemiddelde 18 jarige met 40k koopt een dikke GTI, maakt een wereldreis en studeert nog wat tussen de avondjes uit door. Tegen de tijd dat ze afgestudeerd zijn, hun eerste baan vinden en erachter komen dat bij ouders thuiswonen of een studentenkamertje toch niet zo ideaal is, zal het gros van die 40k wel op zijn, tenzij wijs financiëel beheer er met de paplepel is ingegoten.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

dbzfan

Nee.

Metaalhoofd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Tenzij je ervan overtuigd bent dat je kinderen van jou goed rentmeesterschap hebben geleerd en het geld wat jij met moeite hebt gespaard ook zinvol besteden, zou ik zelf de bulk op mijn eigen naam sparen, zodat als ze er aan toe zijn een huis te kopen (en de wilde feestbeest jaren van geld moet rollen achter zich hebben gelaten) ik een potje heb om hun daarin te steunen.

Hersenen zijn pas rond je 25e volgroeid en zaken als plannen etc zijn pas een van de laatste dingen die jongeren leren voor ze er alleen voor komen te staan.

De gemiddelde 18 jarige met 40k koopt een dikke GTI, maakt een wereldreis en studeert nog wat tussen de avondjes uit door. Tegen de tijd dat ze afgestudeerd zijn, hun eerste baan vinden en erachter komen dat bij ouders thuiswonen of een studentenkamertje toch niet zo ideaal is, zal het gros van die 40k wel op zijn, tenzij wijs financiëel beheer er met de paplepel is ingegoten.
Ben ik het eigenlijk wel mee eens.. Ik kreeg mijn rijbewijs en wat kleedgeld... De rest van het DUO. Als ik kinderen krijg ga ik voor studie en rijbewijs sparen.. maar no way dat ze zo'n enorm bedrag van me krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
dbzfan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:37:
[...]

Ben ik het eigenlijk wel mee eens.. Ik kreeg mijn rijbewijs en wat kleedgeld... De rest van het DUO. Als ik kinderen krijg ga ik voor studie en rijbewijs sparen.. maar no way dat ze zo'n enorm bedrag van me krijgen.
Tja, toen ik op mijn 22e uit huis ging hadden mijn ouders ook studie en rijbewijs voor mij betaald en had ik 25k aan spaargeld... Geld van zowel ouders alsmede verjaardagen en bijbaantjes (moest altijd de helft van verjaardagsgeld/salaris naar spaarrekening overboeken). Prima start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Het is vooral jammer dat je dat vooraf niet weet en dat je daar als opvoeder ook maar deels invloed op hebt. Zelfs de mate van invloed verschilt per persoon en situatie. Gezien het relatief kleine inkomen van mijn ouders hebben ze mij zeer genereus gesteund (collegegeld + elke maand wat toestoppen) maar ik zou zoiets nooit durven verwachten of hopen dat mijn eigen kinderen dat zouden verwachten.

Zelf had ik 10-15k bij elkaar gewerkt voordat ik ging studeren, mede in een 'tussenjaar'. Dat heb ik grotendeels verkwanseld (volgens de preutse definitie) tijdens mijn studietijd, maar ik heb er wel van geleerd. Momenteel hou ik standaard een buffer van 20k aan en alles daarboven wordt geïnvesteerd voor de lange termijn.

De één heeft die les 'nodig' om verstandig met cashflow en liquide middelen om te gaan, de ander doet het vanzelf, en weer een ander leert het nooit en/of voelt die behoefte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
Hier gaat alle kinderbijslag naar een zilvervloot spaarrekening hebben ze op hun 18de ongeveer 12k5 voor rijbewijs en studie.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Tinusvolkel schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:35:
Hier gaat alle kinderbijslag naar een zilvervloot spaarrekening hebben ze op hun 18de ongeveer 12k5 voor rijbewijs en studie.
Binnen 10 jaar hebben we zelfrijdende auto's dus goeie kans dat je kinderen geen rijbewijs nodig hebben.

Wat een enorme bedragen sparen jullie. Reeel gezien heb je toch niet meer dan een 3 maanden noodfonds nodig? Als je meer hebt dan lijkt schulden aflossen of investeren me slimmer dan in een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
CheapTweak schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:47:
[...]

Binnen 10 jaar hebben we zelfrijdende auto's dus goeie kans dat je kinderen geen rijbewijs nodig hebben.

Wat een enorme bedragen sparen jullie. Reeel gezien heb je toch niet meer dan een 3 maanden noodfonds nodig? Als je meer hebt dan lijkt schulden aflossen of investeren me slimmer dan in een spaarrekening.
3 maanden van het gemiddeld netto gezinsinkomen? Of bedoel je 3 maanden aan standaard uitgaven?

Vind ik erg weinig... Als de kostwinnaar zijn of haar baan verliest en het tegenzit met het krijgen van een baan dan kan het erg snel gaan! Zeker met kinderen.

20k vind ik een prima bedrag voor een stel met kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Tinusvolkel schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:35:
Wij doen hetzelfde vanaf de geboorte. Met klein beetje rendement kwam ik op 18k ofzo uit mn hoofd. Dat is dan nog steeds officieel ons geld, maar kunnen we gebruiken voor de studie, een reis of wat dan ook (met onze supervisie ;) ).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
President schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:03:
[...]

3 maanden van het gemiddeld netto gezinsinkomen? Of bedoel je 3 maanden aan standaard uitgaven?

Vind ik erg weinig... Als de kostwinnaar zijn of haar baan verliest en het tegenzit met het krijgen van een baan dan kan het erg snel gaan! Zeker met kinderen.

20k vind ik een prima bedrag voor een stel met kinderen.
Ligt maar net aan de situatie. Wij kunnen van een vd twee salarissen ook rondkomen als het moet. Dit icm een fatsoenlijke buffer geeft ons zo’n relaxt gevoel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
CheapTweak schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:47:
[...]

Knap dat jij de toekomst weet ;)
Mensen die enorme bedragen sparen zullen geen schulden hebben om af te lossen, mag ik hopen. En investeren is altijd een risico.

Plus een goed bedrag op je spaarrekening hebben is gewoon een fijn idee. 3 maanden noodfonds vind ik zelf erg weinig, stel dat je werkeloos raakt en je zit in een moeilijke markt... Of je bent werkeloos én je auto kapt ermee. Dan zit je zo door die 3 maanden heen.

Zelf zou ik altijd minimaal een jaar willen kunnen overleven op mijn spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:46:
[...]
Knap dat jij de toekomst weet ;)

[...]

Mensen die enorme bedragen sparen zullen geen schulden hebben om af te lossen, mag ik hopen. En investeren is altijd een risico.
Geen schulden misschien maar mogelijk wel een hypotheek.
Investeren kán een risico zijn. Versneld aflossen is redelijk risicoarm, zonnepanelen op je dak of je huis isoleren ook (maar da's wel iets dat je maar 1x doet, 1x een grote uitgave, je kunt niet iedere maand een paneel bij plaatsen).
Plus een goed bedrag op je spaarrekening hebben is gewoon een fijn idee. 3 maanden noodfonds vind ik zelf erg weinig, stel dat je werkeloos raakt en je zit in een moeilijke markt... Of je bent werkeloos én je auto kapt ermee. Dan zit je zo door die 3 maanden heen.

Zelf zou ik altijd minimaal een jaar willen kunnen overleven op mijn spaargeld.
Ga je dan uit van een jaar je netto inkomen, zonder enige consessies te doen aan je uitgaven, of ga je uit van een jaar lang 70% met wat snijden in de kosten waardoor je effectief misschien maar 10% of 20% per maand van je loon van je spaarrekening hoeft te halen? (Of iets daar tussenin.)

Met 10K op de spaarrekening (wil ik weer naar toe) red ik het een maand of 4 volledig zonder inkomen, snij ik wat in de kosten en spaar ik niet, zou ik het de volle lengte van de WW uitkering moeten uithouden. Pas daarna word het vervelend omdat dan opeens álles weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Geen schulden misschien maar mogelijk wel een hypotheek.
Investeren kán een risico zijn. Versneld aflossen is redelijk risicoarm, zonnepanelen op je dak of je huis isoleren ook (maar da's wel iets dat je maar 1x doet, 1x een grote uitgave, je kunt niet iedere maand een paneel bij plaatsen).
Onder investeren dacht ik aan bijv. aandelen, wat altijd met een risico komt. Maar zonnepanelen enzo vind ik geen slechte investering :)
[...]

Ga je dan uit van een jaar je netto inkomen, zonder enige consessies te doen aan je uitgaven, of ga je uit van een jaar lang 70% met wat snijden in de kosten waardoor je effectief misschien maar 10% of 20% per maand van je loon van je spaarrekening hoeft te halen? (Of iets daar tussenin.)
Met overleven bedoelde ik in dit geval op dezelfde voet een jaar lang door kunnen leven. Dus vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, GWL) + eten en drinken kunnen betalen.

Daar valt voor mij verder niet heel erg in te snijden, op misschien droog brood eten en alleen maar water drinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:18:
[...]
Onder investeren dacht ik aan bijv. aandelen, wat altijd met een risico komt. Maar zonnepanelen enzo vind ik geen slechte investering :)
Ik ook niet. :)
Daarom liggen er hier 15 op het dak en gaan we ooit de tuin verbouwen, wil ik er zeker nog een stuk of wat op het toekomstige tuinhuisje / schuur. (Dat is nu totaal ongeschikt.)
[...]

Met overleven bedoelde ik in dit geval op dezelfde voet een jaar lang door kunnen leven. Dus vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, GWL) + eten en drinken kunnen betalen.

Daar valt voor mij verder niet heel erg in te snijden, op misschien droog brood eten en alleen maar water drinken :P
Nja, ik kan me voorstellen dat als ik in zwaar weer kom ik bijvoorbeeld mijn internetverbinding wat af slank, een aantal abonnementen al dan niet tijdelijk de deur uit doe, misschien de verwarming een graadje lager stook in de winter, wat korter douche, etc.

Misschien ook wat minder speciaalbier drink en op levensmiddelen bespaar. (Minder luxedingen, niet meer op vrijdag mijn ontbijt en lunch bij de supermarkt halen maar gewoon van huis mee nemen, etc.)

Op die manier kunnen er hier best nog wat tientjes per maand af.

Net even zitten rekenen, ik dacht dat met wat ik per maand spaar ik 70% wel aan kon maar da's niet waar. Val ik tijdelijk terug naar 70% en wil ik mijn spaarrekening niet aanspreken, moet ik elders gaan bezuinigen. (30% van je loon is stiekem meer dan je denkt.)

Grote kans dus dat ik dan even goedkoper bier ga drinken, mijn internet abbo downgrade, etc. zodat ik mijn spaarrekening niet ál te hard hoef aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 22:56

Koppensneller

winterrrrrr

Andere vriendin inderdaad, en de getallen die ik noemde zijn van mezelf. Wat betreft het groeien van de aandelen: ik ben ooit eenmalig begonnen met 15K (geloof ik) en tegenwoordig zet ik 500 euro per maand bij. Dan loopt de spaarrekening wel sneller vol, maar dat compenseer ik dan wel weer met een eenmalig bijkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-08 13:47
En om het plaatje compleet te maken ook maar eens een hele oude knakker die de statistieken een beetje om zeep helpt ...

Members only:

Centjes gestoken in vastgoed in de slechte tijd in Spanje, en daar genieten we nu van.....
Hopelijk nu geen kwaaie flames in de trant van ...zie je wel die oudjes hebben ons geld opgemaakt.
Ik heb er van af mijn 16e heel hard voor gewerkt met dagen van 12 uur etc. en niks sabatical _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
geewizz25 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:14:
En om het plaatje compleet te maken ook maar eens een hele oude knakker die de statistieken een beetje om zeep helpt ...

***members only***

Centjes gestoken in vastgoed in de slechte tijd in Spanje, en daar genieten we nu van.....
Hopelijk nu geen kwaaie flames in de trant van ...zie je wel die oudjes hebben ons geld opgemaakt.
Ik heb er van af mijn 16e heel hard voor gewerkt met dagen van 12 uur etc. en niks sabatical _/-\o_
Is je hypotheek afbetaald? Geniet je nu van je pensioen/AOW?

Ben stiekem benieuwd hoeveel je vangt - vaste/variabele kosten. Of beter gezegd/gevraagd hoeveel per maand kun je sparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
geewizz25 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:14:

***members only***

We zijn hier niet om te flamen. Het is een leuk bedrag, maar niet bijzonder hoog om eerlijk te zijn... Dat bedrag valt in een jaar of 5 voor ons ook bij elkaar te sparen, alleen zullen we dan aflossen op onze hypotheekschuld zodat we op onze 40e hypotheekvrij zijn.

Als ik uitga van nog 30 jaar sparen, zou dat betekenen dat we over 30 jaar een bedrag van iets van 500k zouden hebben naast een afbetaald huis van 300k. Een en ander kan pas in perspectief worden gezet met de overige factoren. Zo zou bijvoorbeeld 50k buffer veel geld zijn voor iemand die in een flatje woont van 150k, maar zou het niks zijn voor iemand die in een villa woont van 3 miljoen :+

[ Voor 13% gewijzigd door President op 02-06-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Silver7 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:23:
[...]

Is je hypotheek afbetaald? Geniet je nu van je pensioen/AOW?

Ben stiekem benieuwd hoeveel je vangt - vaste/variabele kosten. Of beter gezegd/gevraagd hoeveel per maand kun je sparen?
1e vraag: ja
2e vraag: ook ja; heel erg
3e vraag: pensioen plus aow geeft een verzamelinkomen van plm 35000,00
Kosten zijn van een gemiddeld 2 persoons huishouden in NL en sparen ...daar doe ik niet meer aan ;) .
Niet veel maar het heeft me verbaasd hoe weinig je nog nodig hebt op deze leeftijd.
Nog meer heeft het me verbaasd wat werken wel niet kost; vervoer, kleding en allerlei andere zaken die je na je pensioen niet meer hebt maar die je je tijdens je "werk" leven niet realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
President schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:06:
[...]

We zijn hier niet om te flamen. Het is een leuk bedrag, maar niet bijzonder hoog om eerlijk te zijn... Dat bedrag valt in een jaar of 5 voor ons ook bij elkaar te sparen, alleen zullen we dan aflossen op onze hypotheekschuld zodat we op onze 40e hypotheekvrij zijn.

Als ik uitga van nog 30 jaar sparen, zou dat betekenen dat we over 30 jaar een bedrag van iets van 500k zouden hebben naast een afbetaald huis van 300k. Een en ander kan pas in perspectief worden gezet met de overige factoren. Zo zou bijvoorbeeld 50k buffer veel geld zijn voor iemand die in een flatje woont van 150k, maar zou het niks zijn voor iemand die in een villa woont van 3 miljoen :+
Ach ja, soms zie je toch wat animositeit tussen jongeren en ouderen is mijn ervaring, ik ga die discussie wel eens aan maar het blijft soms een lastig item om de standpunten te verduidelijken. Ondanks alle info die beschikbaar is in deze wereld zie ik toch vaak wat benauwde standpunten van zowel ouderen als jongeren en dat dan gebaseerd op beperkte info en het niet wat breder bekijken van alle in's en out's.

Wat jouw opmerking betreft van niet hoog, ik begrijp waarom je het zegt en ik ben het ook eens met de rest van je redenering maar realiseer je wel dat buiten die 80K mijn resterende "vermogen" vastligt in 2 hopen stenen in NL en Spanje :)
Kun je dus fictief vermogen noemen maar komt uiteindelijk wel een keertje beschikbaar.... oOo dus daar heb je een deel van het perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Als je beiden huizen hebt afbetaald dan is het perspectief al veel anders dan als je op beiden huizen nog een flinke hypotheekschuld zou hebben :)

Maar absoluut fijn, ik heb ook het idee dat veel mensen die met pensioen zijn en altijd hebben gewerkt en verstandig hebben gewerkt eigenlijk 'teveel geld' elke maand te besteden heb. Absoluut positief uiteraard!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geewizz25
President schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 20:01:
Als je beiden huizen hebt afbetaald dan is het perspectief al veel anders dan als je op beiden huizen nog een flinke hypotheekschuld zou hebben :)

Maar absoluut fijn, ik heb ook het idee dat veel mensen die met pensioen zijn en altijd hebben gewerkt en verstandig hebben gewerkt eigenlijk 'teveel geld' elke maand te besteden heb. Absoluut positief uiteraard!
"Teveel geld" dat vind ik een interessante opmerking en ben benieuwd hoe je dat bedoeld.

Ikzelf vind die 80 k meer dan genoeg als reserve en af en toe snoep ik daar wat vanaf voor onderhoud o.i.d.
Sparen of overhouden doe ik niet meer en is ook niet nodig, leven zonder grote zorgen is dat wel.
Daarbij wel gezegd dat ik geen uitgaander ben, geen wereldreizen hoef te maken en een bijna 19 jaar oude auto rijd die ik zelf onderhoud, ja, met dat ding ga ik af en toe ook naar Spanje en dan neem ik genoegen met een hotelletje van 65 euro o.i.d.
Zittend op een berghelling of aan de zee met de zon in je gezicht is wat veel meer mensen zouden moeten doen 8) hoewel ik me realiseer dat dat niet voor iedereen mogelijk is.....maar wat minder achter hele dure telefoons en andere gadgets aan lost soms al wat op....
Maar...ik wil niemand iets opdringen en pleit er vooral voor dat iedereen het leven invult zoals hij/zij/het dat prettig vind (ook zonder "buffer") en dan aan het eind hopelijk een beetje tevreden is...ik ben het in ieder geval wel en ik kan je zeggen....ik heb het niet cadeau gekregen...
Zo, uit gefilosofeerd en maar weer terug naar de realiteit van Trump, Poetin, Rutte et al. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 07:37
Leeftijd: 28
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: App Ontwikkelaar

Type woning: Nu nog studentenkamer, vanaf september een koopappartement.
Koop/huur: Huur, straks koop
Partner: geen
Kinderen: geen

Bank: ING
Rentepercentage:0,05
Totale buffer: €240.000

Belegd in aandelen: €9800

Ik heb eind 2017 m'n alt coins goed kunnen verkopen. Van het bovengenoemde bedrag stop ik nog een deel in m'n appartement en de rest plan ik uit te geven aan inrichting/een leuke reis.

Ik denk €15.000 a €20.000 als buffer aan te gaan houden en nog een deel van m'n geld te gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Huh, je denkt dat je 33 bent :? En wat is een bonuskind? En kom je überhaupt wel de maand door met je buffer?

Zoveel vragen... :P
pineapple schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:35:

Ik heb eind 2017 m'n alt coins goed kunnen verkopen. Van het bovengenoemde bedrag stop ik nog een deel in m'n appartement en de rest plan ik uit te geven aan inrichting/een leuke reis.

Ik denk €15.000 a €20.000 als buffer aan te gaan houden en nog een deel van m'n geld te gaan beleggen.
Zo, flinke buffer, dus goed gedaan ;) Zelf zou ik van die 240k toch zeker wel zo'n 2 ton in een huis stoppen, dan is je hypotheek een lachertje (afhankelijk van het huis natuurlijk). Wat zal jouw eigen verdeling een beetje zijn?

[ Voor 54% gewijzigd door Hahn op 03-06-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
Hahn schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:36:
[...]

Huh, je denkt dat je 33 bent :? En wat is een bonuskind? En kom je überhaupt wel de maand door met je buffer?

Zoveel vragen... :P

[...]

Zo, flinke buffer, dus goed gedaan ;) Zelf zou ik van die 240k toch zeker wel zo'n 2 ton in een huis stoppen, dan is je hypotheek een lachertje (afhankelijk van het huis natuurlijk). Wat zal jouw eigen verdeling een beetje zijn?
Ja, ik ben ook blij dat ik een groot deel van de m'n portfolio uiteindelijk verkocht heb.
Ik vond het toch emotioneel wel moeilijk (ondanks dat ik vrij nuchter in het leven sta).
Je hebt namelijk de neiging om steeds maar méér en méér te willen.

Ik heb inderdaad €200K in m'n appartement gestopt en heb daarmee nog €50000 aan hypotheek.

Echter twijfel ik soms wel of ik er goed aan gedaan heb, die €200k zit nu immers vast in m'n appartement en is niet liquide om te beleggen in andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
pineapple schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Ja, ik ben ook blij dat ik een groot deel van de m'n portfolio uiteindelijk verkocht heb.
Ik vond het toch emotioneel wel moeilijk (ondanks dat ik vrij nuchter in het leven sta).
Je hebt namelijk de neiging om steeds maar méér en méér te willen.
Zou mij ook heel lastig lijken, waardoor ik sowieso niet eens begin aan zaken als aandelen en bitcoins :+
Ik heb inderdaad €200K in m'n appartement gestopt en heb daarmee nog €50000 aan hypotheek.
Nice, wat houd je dan nog over aan hypotheek? 200 euro misschien?
Echter twijfel ik soms wel of ik er goed aan gedaan heb, die €200k zit nu immers vast in m'n appartement en is niet liquide om te beleggen in andere zaken.
Ik ben niet zo van risico nemen met geld, dus als je het mij vraagt is een hypotheek van niks zeker wel een goede beslissing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
Hahn schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:47:
[...]

Zou mij ook heel lastig lijken, waardoor ik sowieso niet eens begin aan zaken als aandelen en bitcoins :+

[...]

Nice, wat houd je dan nog over aan hypotheek? 200 euro misschien?

[...]

Ik ben niet zo van risico nemen met geld, dus als je het mij vraagt is een hypotheek van niks zeker wel een goede beslissing ;)
Ik was nog in staat om er redelijk emotioneel afstand van te houden zegeaar. Echter als je portfolio fluctueert met zeg €80K op een dag wordt je na een tijdje wel wat onrustig.

Ik heb straks iets van €240 aan hypotheek, bijdrage voor de VVE, plus nog gas/water/electriciteit, internet abbo en verzekeringen. Dus qua bedrag ga ik er niet op vooruit t.o.v. wat ik nu betaal voor m'n kamer :P.

Aan de andere kant, geen zooi meer van huisgenoten en wat meer ruimte zijn ook veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:30
Members only:

Op zich tevreden, voor ons samen vind ik 15k wel genoeg.
Nadat al mijn RSU's vrij komen weet ik niet of ik een deel ga verkopen of, gewoon door laat tikken. Ons aandeel doet het al flink wat jaar prima.

Alles wat ik nu meer 'spaar' naast die 15k wil ik eigenlijk 50% extra aflossen, 25% sparen voor leuke dingen (gadgets/vakanties) en 25% in andere aandelen stoppen.. Daar ben ik me nu dus ook in het verdiepen.

Ons huis is vorig jaar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
@ex87

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:30
Ja, helemaal eens.Ik heb een vrij agressief vesting schema voor de aankomende 1,5 jaar dus ik moet is goed nadenken wat ik elke vesting ga doen.Ik denk dat ik een bepaald percentage elke keer ga omzetten in iets anders (spaargeld, aflossing of andere aandelen). Het voelt ook wat vreemd want ik heb ze verder nooit hoeven kopen dus het voelt 'bijna' als nep geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat een bedragen en buffers zie ik soms langskomen. Gaat hier niet gebeuren...

Members only:

Buffer mag iets omhoog en gaat ook wel gebeuren. Net zonnepanelen geplaatst wat een hapje uit de buffer neemt.

Voordeel is dat onze buffer niet zo hoog hoeft. Van een enkel loon kunnen we in principe net rondkomen, dus als eentje van ons werkeloos raakt is er niet direct een man overboord...

Auto's kosten hier nooit meer dan 2K, dus daar is ook genoeg buffer voor aanwezig :9

Ik heb liever meer vrije tijd en vakantie etc dan meer geld. De buffer zorgt ervoor dat ik dat zorgeloos kan doen. Beleggen/Crypto zou mij alleen maar heel veel stress geven... Daar wordt ik niet gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pineapple schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:44:

Dat geld zit nu inderdaad aardig vast. En voor mij is het in ieder geval een no-brainer om geld te investeren in beleggingen in plaats van een hypotheek met minder dan 2% rente af te lossen.
Aan de andere kant, je houd nu elke maand behoorlijk wat geld over dat je daarmee weer een beleggingsportfolio kan opbouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
geewizz25 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:54:
[...]
realiseer je wel dat buiten die 80K mijn resterende "vermogen" vastligt in 2 hopen stenen in NL en Spanje :)
Ik zou lekker gaan genieten van dat hoopje stenen in Spanje 8)
Als je toch alletijd van de wereld hebt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
Tsurany schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Dat geld zit nu inderdaad aardig vast. En voor mij is het in ieder geval een no-brainer om geld te investeren in beleggingen in plaats van een hypotheek met minder dan 2% rente af te lossen.
Aan de andere kant, je houd nu elke maand behoorlijk wat geld over dat je daarmee weer een beleggingsportfolio kan opbouwen.
Dit ben ik ook wek van plan; om met het geld wat ik nog over heb na het inrichten van m’n appartement te gaan beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geewizz25
mhr-zip schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:21:
[...]

Ik zou lekker gaan genieten van dat hoopje stenen in Spanje 8)
Als je toch alletijd van de wereld hebt.
Precies dat ben ik ook aan het doen maar ja; 68 zijn en tussen je oren toch nog denken dat je 50 bent maakt dat niets doen soms wat lastig.
En....een oude wijsheid zegt: rust roest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 11:29
Members only:

Op beide huizen rust een hypotheek. Huis in Nederland is een jaar geleden gekocht en is inmiddels voor zo'n 40k aan verbouwd. Huis in Duitsland heb ik overgehouden aan een eerdere relatie en wordt kostendekkend verhuurd. Overwaarde op dat huis is momenteel geschat zo'n 100 - 125k.
Het plan is om het huis in Duitsland in 2020 te verkopen i.v.m. boetevrije aflossing. Nog geen idee wat we gaan doen met het geld dat dan vrij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Waah schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:46:
Wat een bedragen en buffers zie ik soms langskomen. Gaat hier niet gebeuren...
Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met mijn wat grotere buffer, maar weet ook niet of 'ie veel groter hoeft te zijn dan 'ie nu is. :) Yet, op dit moment nog steeds in een wat onzekere periode op kantoor en dan geeft zo'n buffer wel wat rust. Ik wéét dat als het echt moet, we het even kunnen uithouden op dat geld. (Al zou ik er alles aan doen dat geld niet aan te spreken. Dan gaat echt de rem op luxe uitgaven.)
***members only***
Buffer mag iets omhoog en gaat ook wel gebeuren. Net zonnepanelen geplaatst wat een hapje uit de buffer neemt.
Zonnepanelen zijn een leuke hap ja. Voordeel is wel dat je ze als het goed is binnen 10 jaar hebt terugverdient. Psychologisch leuk vind ik nog altijd dat je je geld ziet groeien. Iedere dag een paar € er bij.

Wij hebben overigens besloten de energierekening te baseren zonder de zonnepanelen mee te nemen in de berekening en aan het eind van het jaar als het goed is fors terug te krijgen. Dat geld storten we in de hypotheek, waardoor het huis sneller is afgelost. :)

Gaan we ook met vloerisolatie doen. We laten de gasrekening niet aanpassen, maar hopen wél door vloerisolatie ieder jaar €300 of €350 minder stookkosten te hebben. Ook dat geld gaat terug in de hypotheek.

Eigenlijk doen we dat nu een beetje met alles. We zijn dit jaar begonnen met het stopzetten van de VT op de hypotheek. We betalen dus de bruto hypotheeksom. Aan het eind van het jaar krijg je dan een flink bedrag terug en je raad het al, ook dat gaat de hypotheek in. :)

Vooralsnog lijkt het te passen. Het is even wennen want we betalen nu fors meer per maand dan vorig jaar (hypotheek is omhoog gegaan wegens aanstaande verbouwing), maar we zijn ook in loon gestegen. We passen onze uitgaven dus aan aan de nieuwe situatie, zetten onszelf iets krapper dan sec nodig zou zijn, maar met het doel daar mee om te leren gaan én het geld dat daardoor gespaard word terug in de hypotheek te laten vloeien waardoor het huis net even wat eerder 100% van ons is.
Voordeel is dat onze buffer niet zo hoog hoeft. Van een enkel loon kunnen we in principe net rondkomen, dus als eentje van ons werkeloos raakt is er niet direct een man overboord...
Rondkomen van 1 loon word hier lastig. Technisch zou het moeten kunnen, de bank zou ons randje onze huidige hypotheek op 1 inkomen verstrekken. (Eigenlijk net niet maar het scheelt niet veel.) Yet, dan moeten we wel serieus veel gaan laten en sparen zit er dan niet meer in. Ook geen prettige gedachte.
Auto's kosten hier nooit meer dan 2K, dus daar is ook genoeg buffer voor aanwezig :9

Ik heb liever meer vrije tijd en vakantie etc dan meer geld. De buffer zorgt ervoor dat ik dat zorgeloos kan doen. Beleggen/Crypto zou mij alleen maar heel veel stress geven... Daar wordt ik niet gelukkig van.
Crypto is ook niet mijn ding. Ik ben zéér sceptisch tegenover crypto. In mijn beleving is het de Tulpenmanie van de 21e eeuw. Wikipedia: Tulpenmanie

Beleggen denk ik wel over na. Triodos heeft een aantal mooie fondsen die relatief risico-arm zijn én goed voor de wereld. Ik zou er zeker niet al mijn spaargeld in stoppen, maar overweeg al een hele tijd om met een wat kleiner bedrag (€5000) in te stappen en dat te laten groeien om te kijken of het bevalt.

Wel heb ik daarin een paar harde eisen:
- Het moet risico-arm zijn
- Ik moet er geen omkijken naar hebben
- Ik wil er niet slechter van slapen
- Het moet iets bijdragen aan de wereld, een ander moet er ook werkelijk beter van worden

Vooral vanwege die laatste neig ik naar een van de fondsen van Triodos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@unezra Ik heb naast mijn liquide buffer ook wat (€3.5k) in triodos fondsen gestopt een aantal jaar terug. Is nu bijna €4k (ik herinvesteer divident) dus het rendement is beter dan de spaarrekening, maar niet bijzonder hoog. Mijn voornaamste motivatie was ook een risico-arme goede investering te doen. Overigens is het groenfonds uitgesloten van vermogensbelasting, wel handig (scheelt een paar euro belasting) als je al over die grens gaat met je buffer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tassadar32 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:51:
@unezra Ik heb naast mijn liquide buffer ook wat (€3.5k) in triodos fondsen gestopt een aantal jaar terug. Is nu bijna €4k (ik herinvesteer divident) dus het rendement is beter dan de spaarrekening, maar niet bijzonder hoog. Mijn voornaamste motivatie was ook een risico-arme goede investering te doen. Overigens is het groenfonds uitgesloten van vermogensbelasting, wel handig (scheelt een paar euro belasting) als je al over die grens gaat met je buffer.
Hmm, dat is interessant.

Mijn gedachte was inderdaad ook het divident te herinvesteren, zodat het geheel allemaal wat sneller groeit. Die €5000 levert toch nauwelijks rente op en wat er verder over blijft op de spaarrekeningen is ruim voldoende als buffer en als spaargeld voor leuke dingen. Kortom, het is écht geld dat ik zou kunnen missen. (Al zou ik er wel stevig van balen als ik het kwijt zou zijn.)

Op dit moment zit ik weer een eindje af van de vermogensbelasting grens maar dat heeft vooral te maken met de zonnepanelen die ik vorig jaar heb laten plaatsen. Eind dit jaar nog vloerisolatie én ik laat een piano restaureren. Daarna zit ik er redelijk ver vanaf. Yet, ik spaar ook weer flink dus als alles goed gaat komt er een moment dat ik wel weer creatief moet zijn. (Nja, moet, ik vind het vooral zonde van het geld én vind het niet helemaal eerlijk. Voor de vermogensbelasting gaan ze uit van een fictief rendement en dat fictieve rendement is veel hoger dan het werkelijk rendement op spaarrekeningen op het moment. Ze dwingen je bijna te beleggen en/of je geld uit te geven. Wat ik niet heel erg OK vind.)

Toch binnenkort maar weer eens rondsnuffelen en de stap nemen. Ik vind iedere keer weer een ander excuus níet (groen) te beleggen. :) (Al heb ik nu wel écht een goed excuus: Verbouwing komt er aan en we weten nog niet hoe ver we boven het bouwdepot gaan raken en dús hoe veel spaargeld we moeten gaan inleggen om de verbouwing rond te krijgen.)

EDIT:
Andere optie is natuurlijk precies de grens opzoeken en alles boven de grens in de hypotheek te stoppen. Dat levert direct en *vol* rendement op want eerder het huis afbetaald en dus op de lange termijn minder rente. Het is niet per-se een groene investering, maar wel een die financieel verstandig is. Alleen is dat heel erg lange termijn, de hypotheek loopt nog iets van 25 jaar.

Verder denk ik sowieso na over verdere vergroening van het huis en daardoor rendement door lagere energielasten. Helaas stopt het daar een beetje op het moment. Alleen qua energieverbruik kunnen we écht nog winnen. Minder energieslurpers, zuiniger apparaten, LED verlichting, slimme thermostaat. Verdere isolatiemaatregelen hebben te weinig nut.

Hoe dan ook, ook daar word over nagedacht met eigenlijk dezelfde gedachte als waar dit topic over gaat: Vergroten van de buffers, direct of indirect. (Verlaging van de hypotheeklasten of versneld aflossen zie ik ook als het opbouwen van een buffer.)

[ Voor 19% gewijzigd door unezra op 04-06-2018 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:43
dbzfan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:43:

Ik voed mijn kinderen op om verstandig met geld om te gaan. Mijn kinderen van 2 en 4 hebben inmiddels ook al een aardige buffer, en ik verwacht dat als ze 16 zijn toch wel ergens tussen de 15 en 25k bij elkaar gespaard te hebben.

Het staat nu iig vast tot ze 16 zijn, daarna krijgen ze onder controlle de beschikking over hun geld. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat het mij wel lukt om mijn kijk op financiele zaken over te brengen op mijn kinderen.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
Hahn schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:36:
33 ja. Was moe. Bonuskind was het meest aardige wat ik kon verzinnen. Ene kind is van ons samen, andere van haar en haar ex.

De maand komen we over het algemeen wel door, maar voor onverwachte rekeningen moeten we Marktplaats aanspreken; kapitaalvernietiging noemt m'n vader het.

We zijn allebei financieel niet erg begaafd. Ik heb nooit nagedacht over sparen tot nu. Nu graag om later iets(huis) door te kunnen geven aan m'n dochter. Beetje wakker geschud zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Om niet alleen het hele forum te lurken, hierbij mijn lijstje:

Members only:

De buffer zijn we langzaam aan het afbouwen richting enerzijds aflossing op huis (misschien niet beste rendement (ruim 5% op spaardeel), maar puur voor het gevoel sneller hypotheekvrij te zijn en geen hypotheek te hebben tegen de tijd dat onze kinderen (mogelijk) gaan studeren), anderzijds richting aandelen (beleggen in fondsen ipv specifieke aandelen). Omdat ik sinds een aantal jaar geen pensioen via werkgever krijg moet ik een deel nog tbv pensioen alloceren (verzekeren/banksparen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
BrammeS schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Ik voed mijn kinderen op om verstandig met geld om te gaan. Mijn kinderen van 2 en 4 hebben inmiddels ook al een aardige buffer, en ik verwacht dat als ze 16 zijn toch wel ergens tussen de 15 en 25k bij elkaar gespaard te hebben.

Het staat nu iig vast tot ze 16 zijn, daarna krijgen ze onder controlle de beschikking over hun geld. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat het mij wel lukt om mijn kijk op financiele zaken over te brengen op mijn kinderen.
Da's wel een belangrijk aspect, denk ik.

Ik kreeg zelf toen ik volwassen werd ook ineens de beschikking over het spaargeld (mijn ouders hadden wat voor me gespaard, en mijn opa, in totaal was het iets tussen de 5k en 10k).

Ik kan je melden, dat geld stond er niet heel lang :+

En dat terwijl mijn ouders altijd verstandig met geld omgaan, en dat ook altijd aan ons (mij en mijn zus) geleerd hebben.

Het punt is gewoon dat als je jong bent en je krijgt ineens dat geld, geld dat anderen voor je gespaard hebben en waar je dus zelf geen "verantwoordelijk gevoel" bij hebt dat je krijgt als je het jaren met zorg bij elkaar gespaard hebt en daar al die tijd zelf wat voor "ingeleverd" hebt, dan gaat het op.

Nu, nu ik in de dertig ben, ben ik al jaren een spaarder hoor. Maar op mijn 18e was dat dus echt wel anders, hoe goed mijn financiële opvoeding ook was. Het spaargeld dat ik toen ik jong was "verbrast" heb, was een welkome pot eigen geld geweest toen ik rond mijn 25e mijn eerste woning kocht.

Ik zou je dus in overweging geven om dat geld niet op hun 16e (gecontroleerd) tot uitkering te laten komen, maar het op zodanige wijze vast te zetten dat het tot uitkering komt op een moment dat de "jong en onbezonnen"-fase voorbij is. Na afronding van de opleiding/studie bijvoorbeeld, of bij het kopen van de eerste woning of iets dergelijks.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Glenfiddich schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:59:
[...]

Da's wel een belangrijk aspect, denk ik.

Ik kreeg zelf toen ik volwassen werd ook ineens de beschikking over het spaargeld (mijn ouders hadden wat voor me gespaard, en mijn opa, in totaal was het iets tussen de 5k en 10k).

Ik kan je melden, dat geld stond er niet heel lang :+

En dat terwijl mijn ouders altijd verstandig met geld omgaan, en dat ook altijd aan ons (mij en mijn zus) geleerd hebben.

Het punt is gewoon dat als je jong bent en je krijgt ineens dat geld, geld dat anderen voor je gespaard hebben en waar je dus zelf geen "verantwoordelijk gevoel" bij hebt dat je krijgt als je het jaren met zorg bij elkaar gespaard hebt en daar al die tijd zelf wat voor "ingeleverd" hebt, dan gaat het op.

Nu, nu ik in de dertig ben, ben ik al jaren een spaarder hoor. Maar op mijn 18e was dat dus echt wel anders, hoe goed mijn financiële opvoeding ook was. Het spaargeld dat ik toen ik jong was "verbrast" heb, was een welkome pot eigen geld geweest toen ik rond mijn 25e mijn eerste woning kocht.

Ik zou je dus in overweging geven om dat geld niet op hun 16e (gecontroleerd) tot uitkering te laten komen, maar het op zodanige wijze vast te zetten dat het tot uitkering komt op een moment dat de "jong en onbezonnen"-fase voorbij is. Na afronding van de opleiding/studie bijvoorbeeld, of bij het kopen van de eerste woning of iets dergelijks.
Mijn ouders hebben hetzelfde principe gehanteerd als bij @BrammeS en voor mij werkt dat (als 19 jarige) meer dan prima. Ik kan bij al mijn geld, maar weet (dat is me in ieder geval zo bijgebracht) dat de 'grote pot' bedoeld is voor later.
Members only:

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Botticelli schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:26:
Omdat ik sinds een aantal jaar geen pensioen via werkgever krijg moet ik een deel nog tbv pensioen alloceren (verzekeren/banksparen).
Wacht er niet te lang mee, volgens mij kan je maximaal de ruimte van de afgelopen 7 jaar gebruiken als je de inleg wilt aftrekken van de inkomstenbelasting.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Tsurany schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:26:
[...]

Wacht er niet te lang mee, volgens mij kan je maximaal de ruimte van de afgelopen 7 jaar gebruiken als je de inleg wilt aftrekken van de inkomstenbelasting.
En als je niet wilt aftrekken van de belasting (waarmee uitkering in de toekomst dus netto is) moet je daar een verklaring van de belastingdienst voor aanvragen.

Weet ook dat als je niets opbouwd via de werkgever, en uiteraard afhankelijk van je salaris, de jaarruimte aanzienlijk kan oplopen (35K bruto = ca. 3.100 jaarruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Members only:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Members only:

Over die buffer, volgens het Nibud zouden wij een buffer van 25K moeten hebben, maar dan gaan ze ervan uit dat alles in ééns stuk gaat (2 auto's, totale vervangingswaarde van 15K, inventaris vervangen 7K, onderhoud aut's 1.5K...) Vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Dan moet je echt wel een heel erg kut jaar hebben, als beide auto's stuk zijn, en je hele inboedel vervangen moet worden...

Een buffer van 15 tot 20K is in onze ogen voldoende, dan kunnen we bij wegvallen van 1 salaris (met natuurlijk wat extra bezuinigingen) een behoorlijke tijd uitzingen. Sinds dat onze schuld bij Duo is afbetaald, zijn we begonnen om die extra hypotheek af te lossen (max 10% per jaar, dus is niet zo'n heel groot bedrag) met looptijd verkorting.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Tsurany schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:26:
[...]

Klopt, ben ik me van bewust, maar bedankt voor de reminder. Eind dit jaar staat er een gesprek met mijn adviseur gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:38

Arfman

Drome!

Aurian schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:53:
De maand komen we over het algemeen wel door, maar voor onverwachte rekeningen moeten we Marktplaats aanspreken; kapitaalvernietiging noemt m'n vader het.
Daar heeft hij ook gelijk aan :)
We zijn allebei financieel niet erg begaafd. Ik heb nooit nagedacht over sparen tot nu. Nu graag om later iets(huis) door te kunnen geven aan m'n dochter. Beetje wakker geschud zeg maar.
Goed dat je het je beseft; vraag me (uit pure nieuwsgierigheid) altijd wel af waarom sommige mensen niet met geld kunnen omgaan. In mijn omgeving ook genoeg mensen die dat niet kunnen maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de "common denominator" is tussen al die mensen (opleidingsniveau is het alvast niet, kan ik verklappen).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Botticelli schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:41:
[...]

Klopt, ben ik me van bewust, maar bedankt voor de reminder. Eind dit jaar staat er een gesprek met mijn adviseur gepland.
Kijk ook goed naar opties die de adviseur mogelijk zelf niet aanraad. Zo kan je bij partijen als BrandNewDay en DeGiro zelf beleggen voor je pensioen. Ik weet niet in hoeverre adviseurs dit soort partijen ook meenemen in hun advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:54:
[...]

Daar heeft hij ook gelijk aan :)

[...]

Goed dat je het je beseft; vraag me (uit pure nieuwsgierigheid) altijd wel af waarom sommige mensen niet met geld kunnen omgaan. In mijn omgeving ook genoeg mensen die dat niet kunnen maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de "common denominator" is tussen al die mensen (opleidingsniveau is het alvast niet, kan ik verklappen).
Het is inderdaad frappant hoe sommigen met geld omgaan. Ik ga ook bijna iedere week/om de week uiteten en iedere week naar de kroeg. Ik geef dan max €15 in de kroeg uit (ca. 5 biertjes ofzo). Anderen gaan standaard met rekeningen van meer dan €50,- naar huis.

Ik probeer echt alleen iets te kopen als ik het nodig heb. Als ik het nodig heb denk ik er verder ook niet over na. dan heb je dus nooit geld zorgen en ik heb het idee dat ik alles kan doen. Ik verdien helemaal geen topsalaris, maar kan wel 2x groot op vakantie en dan nog een 3/4 tal vriendenweekendjes weg en toch kan ik nog sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Verwijderd hebben die anderen dan wel financiële problemen? Enkel geld uitgeven is geen indicatie van niet met geld om kunnen gaan. Wellicht is het voor hen gewoon een bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:27:
@Verwijderd hebben die anderen dan wel financiële problemen? Enkel geld uitgeven is geen indicatie van niet met geld om kunnen gaan. Wellicht is het voor hen gewoon een bewuste keuze.
geen financiële problemen (omdat er gewoon genoeg binnenkomt), maar nog geen €500 op de rekening hebben staan een paar dagen na loonuitbetaling. Als zo iemand werkeloos raakt wordt het echt een probleem. Deze personen zijn ook geen 18 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Omdat er drastische veranderingen(huis gekocht+verkocht) zijn geweest in mijn financiele situatie moet ik maar even een nieuw overzicht maken.

Members only:

Mijn strategie is altijd geweest:
1/2 bruto jaarsalaris direct beschikbaar (spaargeld).
Resterende gaat evenwichtig naar aflossing+beleggen.

buffer is dus 1/2 bruto jaarsalaris.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:30:
[...]

geen financiële problemen (omdat er gewoon genoeg binnenkomt), maar nog geen €500 op de rekening hebben staan een paar dagen na loonuitbetaling. Als zo iemand werkeloos raakt wordt het echt een probleem. Deze personen zijn ook geen 18 meer.
Ik hoor ook regelmatig dat mensen waar ik mee werk maar net voldoende geld hebben om een wasmachine te vervangen indien nodig, en elk jaar op het vakantiegeld moeten wachten om te boeken.

Het is een manier van leven en in NL genoeg vangnettten. Ik zal er niet voor kiezen.

Maar op dit moment hebben we ook een niveau bereikt dat het niet erg is om even wat geld uit te geven. Na een paar plotselinge sterfgevallen in de omgeving hebben we daarom besloten om niet meer zo nauw te nemen met sparen e.d. (waar we eigenlijk al geen moeite voor hoeven te doen. En de buffer nu al weer goed gevuld is).

De 4e vakantie van dit jaar wordt dus waarschijnlijk volgende week geboekt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Is het niet gewoon een kwestie van geleerd hebben?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk heb ik vroeger eigenlijk nooit geleerd met geld om te gaan. Kom uit een arm nest, geld was er eigenlijk nooit genoeg maar van financiële zorgen heb ik niet bewust iets mee gekregen. (Wel was er zelden geld voor nieuwe kleding. Het meest luxe nieuwe ding dat ik kreeg was lego en later een modelspoorbaan. Oh, en bergschoenen.)

Zodra ik zelf geld ging verdienen, ging het dus mis en goed ook. :) Mezelf akelig in de nesten gewerkt én d'r weer uit gekomen. 2x. Daardoor heb ik geleerd met geld om te gaan en inmiddels kan ik het aardig, al heb ik op momenten nog steeds een enorm gat in mijn hand. (Verschil tussen vroeger en nu: Nu kan ik het me op momenten veroorloven én zorg ik er voor dat ik op tijd stop met geld uitgeven. Ik wil echt NOOIT meer de financiële zorgen die ik minder dan 10 jaar geleden nog had.)

Dus wellicht is het dat: Het nooit geleerd hebben. Hetzij van je ouders, hetzij door schade en schande.

Oh en armoe van dichtbij meemaken is dus zeker ook geen garantie om zelf wél goed met geld om te leren gaan. Zelfs niet armoe van heel dichtbij aanschouwen én er zelf midden in zitten. Hooguit op latere leeftijd als je er zelf invloed op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:47
Members only:

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Als ik naar mijn eigen situatie kijk heb ik vroeger eigenlijk nooit geleerd met geld om te gaan. Kom uit een arm nest, geld was er eigenlijk nooit genoeg maar van financiële zorgen heb ik niet bewust iets mee gekregen. (Wel was er zelden geld voor nieuwe kleding. Het meest luxe nieuwe ding dat ik kreeg was lego en later een modelspoorbaan. Oh, en bergschoenen.)
Ik heb het eigenlijk ook nooit geleerd. En een kompleet andere omgeving. Niet dat mijn ouders stinkend rijk waren, maar wij konden meerdere keren per jaar op vakantie en geld was eigenlijk nooit een probleem. Zakgeld kregen we niet, onze ouders kochten gewoon alles wat we moesten hebben. Maar dingen die onze ouders niet nodig achtten, kregen we ook niet. Ben er ook door in de problemen gekomen, maar gelukkig niet ernstig en vroeg in mijn volwassen-zijn carriere...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
kmf schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:21:
[...]
Ik hoor ook regelmatig dat mensen waar ik mee werk maar net voldoende geld hebben om een wasmachine te vervangen indien nodig, en elk jaar op het vakantiegeld moeten wachten om te boeken.
Toch denk ik dat dit vaak ook inverse grootspraak is.

Zelf doe ik het namelijk ook, is het vakantiegeld gestort dan zeg ik "het is al uitgegeven aan een afdak dus geen vakantie dit jaar".

Echter is dit de boekhouding na de maandelijkse afschrijving van €1.000,- die richting beleggingen en lange termijn sparen/aflossen gaat. Ik denk dat dit bij veel mensen wel een beetje zo werkt en de soep vaak niet zo heet gegeten wordt als hij opgediend wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:09
unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Als ik naar mijn eigen situatie kijk heb ik vroeger eigenlijk nooit geleerd met geld om te gaan. Kom uit een arm nest, geld was er eigenlijk nooit genoeg maar van financiële zorgen heb ik niet bewust iets mee gekregen.
Ik vraag me weleens af wat dat inhoudt; geleerd hebben met geld leren omgaan. Het is niet alsof mijn ouders op een avond naast mij op bed kwamen zitten en in plaats het 'bloemetjes en de bijtjes' gesprek gingen vertellen over 'beleggen en de spaarvarkens'. Van de drie broers kunnen er twee goed met geld omgaan en de derde niet, al gaat dat tegenwoordig wel iets beter. Terwijl we alledrie een gelijke opvoeding hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
[...]

Ik zit te dubben over een constructie "alleen voor een koophuis (of onder voorwaarden voor studie)". Je kan opvoeden wat je wilt, maar ik heb binnen een gezin ook kinderen verschillende kanten op zien gaan. Op het moment dat er een huis gekocht wordt, komt de opvoeding vaak weer naar boven, en wordt er verstandig omgegaan met geld.

Weet niet of er tweakers zijn die wel eens iets geregeld hebben via de notaris?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Ik vraag me weleens af wat dat inhoudt; geleerd hebben met geld leren omgaan. Het is niet alsof mijn ouders op een avond naast mij op bed kwamen zitten en in plaats het 'bloemetjes en de bijtjes' gesprek gingen vertellen over 'beleggen en de spaarvarkens'. Van de drie broers kunnen er twee goed met geld omgaan en de derde niet, al gaat dat tegenwoordig wel iets beter. Terwijl we alledrie een gelijke opvoeding hebben gehad.
Ik weet niet of je dat leren zo expliciet moet zien, ik denk eerder dat het gaat om het voorbeeld/de moraal die je van huis uit mee krijgt.

Zie je je ouders maar raak kopen, of zie je je ouders nadenken/(markt)onderzoek doen voordat er een grote uitgave wordt gedaan? Wordt er gepraat over of ergens wel geld voor is, of wordt er altijd wat gemakkelijk over gedaan als "zien we later wel weer" of "we hogen het doorlopend krediet wel wat op"? Worden kapotte dingen gerepareerd waar mogelijk, of is de moraal altijd "donder maar weg, we kopen wel nieuw"?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ik merk toch wel dat ik het heel erg van mijn ouders heb mee gekregen. Mijn ouders controleerde mijn uitgaven ook altijd en ik heb tot in mijn tienerjaren niet echt vrij beschikt over mijn eigen geld. Als ik iets wou uitgeven moest ik vragen aan mijn vader om iets over te maken naar mijn betaalrekening. Dan werd ook met mij besproken of het wel nut had om dat te kopen. Dit heeft mij enorm geholpen.

Zo gingen vriendjes altijd blikjes cola halen terwijl ik zoiets had waarom gaan we niet gewoon thuis wat drinken halen i.p.v. ons geld te verspillen daaraan. Simpel voorbeeld hoe ik al van jongs af aan bezig was om geld niet te verspillen aan onzin die je eigenlijk toch niet nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Ik weet ook werkelijk niet hoe mensen het hebben geleerd die het wél hebben geleerd van hun ouders. Bij mij ontbrak het in ieder geval. Maar goed, bij mij ontbrak sowieso enig zinvolle vorm van opvoedering. :)

Yet, ik kan me voorstellen dat als je ouders het goede voorbeeld geven en je mee nemen in hoe je met geld om moet gaan, spaargeld geven, je helpen je spaargeld goed te besteden, niet maar geld lenen, etc, dat je het wel op een goede manier leert. Zakgeld lijkt me in ieder geval een heel mooie en als het op is is het op.

Zijn vast heel goede boeken over.

Nevertheless, zelf ben ik gewoon door schade en schande wijs geworden. (Wat deels absoluut verklaard waarom ik financieel in de wedstrijd sta zoals ik sta. Iets dat ook in andere financieel gerelateerde topics en mijn reacties daarin door spreekt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:38

Arfman

Drome!

assje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:50:
[...]

Toch denk ik dat dit vaak ook inverse grootspraak is.

Zelf doe ik het namelijk ook, is het vakantiegeld gestort dan zeg ik "het is al uitgegeven aan een afdak dus geen vakantie dit jaar".

Echter is dit de boekhouding na de maandelijkse afschrijving van €1.000,- die richting beleggingen en lange termijn sparen/aflossen gaat. Ik denk dat dit bij veel mensen wel een beetje zo werkt en de soep vaak niet zo heet gegeten wordt als hij opgediend wordt.
Ik ken echt meerdere mensen die echt aangaven niet of nauwelijks te (kunnen) sparen. Dat zijn toevallig ook de mensen waar je vaak in deze periode de grote aankopen ziet (vakantiegeld) of in december (13e maand).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:09:
[...]

Ik weet ook werkelijk niet hoe mensen het hebben geleerd die het wél hebben geleerd van hun ouders. Bij mij ontbrak het in ieder geval. Maar goed, bij mij ontbrak sowieso enig zinvolle vorm van opvoedering. :)
Bij mij wel prima gekomen in mijn opvoeding. Wat dingen die ik mij kan herinneren:
- naar de bank om daar geld te storten uit de spaarpot. Kregen we van de bank een cadeautje (we spaarden in een blauwe eekhoorn geloof ik)
- ik moest verplicht de helft van verjaardagsgeld en later bijbaantjes sparen
- dit spaargeld mocht ik tot mijn 18e sowieso nergens aan uitgeven. Had ik boven een bepaald bedrag op mijn gewone rekening dan ging dat ook naar de spaarrekening (wilde ik dan zelf, zal vast wel beïnvloed zijn)
- mijn ouders waren zelf zuinig en gaven dit ook aan ons door
- ik moest sparen voor een nieuw nintendo spelletje
- merkloze cola, etc. We deden niet mee aan de merken parade
- idem met kleding
- gingen we naar een pretpark dan waren wij de familie die eten/drinken mee had in een tas i.p.v. in het restaurant iets te kopen
- ik had op een gegeven moment een eigen mapje met bankafschriften (stoer!). Ik ging dan ook doelen voor mezelf stellen om weer op een rond duizendtal te komen
- ouders vertelden altijd dat ik het geld later wel nodig zou hebben voor een rijbewijs, auto en een huis

Ik kreeg wel zakgeld vroeger, was niet veel. GIng ik snoepjes voor kopen bij de markt. Kleding is altijd voor mij betaald, deed ik tot mijn 19e ofzo met mijn moeder (daarna met vriendinnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 18-09 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

President schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:46:
[...]

Bij mij wel prima gekomen in mijn opvoeding. Wat dingen die ik mij kan herinneren:
- naar de bank om daar geld te storten uit de spaarpot. Kregen we van de bank een cadeautje (we spaarden in een blauwe eekhoorn geloof ik)
- ik moest verplicht de helft van verjaardagsgeld en later bijbaantjes sparen
- dit spaargeld mocht ik tot mijn 18e sowieso nergens aan uitgeven. Had ik boven een bepaald bedrag op mijn gewone rekening dan ging dat ook naar de spaarrekening (wilde ik dan zelf, zal vast wel beïnvloed zijn)
- mijn ouders waren zelf zuinig en gaven dit ook aan ons door
- ik moest sparen voor een nieuw nintendo spelletje
- merkloze cola, etc. We deden niet mee aan de merken parade
- idem met kleding
- gingen we naar een pretpark dan waren wij de familie die eten/drinken mee had in een tas i.p.v. in het restaurant iets te kopen
- ik had op een gegeven moment een eigen mapje met bankafschriften (stoer!). Ik ging dan ook doelen voor mezelf stellen om weer op een rond duizendtal te komen
- ouders vertelden altijd dat ik het geld later wel nodig zou hebben voor een rijbewijs, auto en een huis

Ik kreeg wel zakgeld vroeger, was niet veel. GIng ik snoepjes voor kopen bij de markt. Kleding is altijd voor mij betaald, deed ik tot mijn 19e ofzo met mijn moeder (daarna met vriendinnen)
Zo ging het bij ons ook. En niet te veel krijgen (zoals bij jouw voorbeeld van het spelletje) helpt zeker. Dan moet een kind dus sparen om iets moois te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:09:
[...]

Yet, ik kan me voorstellen dat als je ouders het goede voorbeeld geven en je mee nemen in hoe je met geld om moet gaan, spaargeld geven, je helpen je spaargeld goed te besteden, niet maar geld lenen, etc, dat je het wel op een goede manier leert. Zakgeld lijkt me in ieder geval een heel mooie en als het op is is het op.

Zijn vast heel goede boeken over.

Nevertheless, zelf ben ik gewoon door schade en schande wijs geworden. (Wat deels absoluut verklaard waarom ik financieel in de wedstrijd sta zoals ik sta. Iets dat ook in andere financieel gerelateerde topics en mijn reacties daarin door spreekt.)
Mijn ouders (vader) heeft mij wel financieel beheer meegegeven. Grotendeels door een goed voorbeeld te geven : ze runnen een (groot) bedrijf en dan ontkom je er niet aan om bewust om te gaan met financiën. Dat is wat anders dan niets uitgeven. Paar basics die ik me herinner : geleend geld geef je veel makkelijker uit dan gespaard geld (is echt zo!), investeer in tijden van crisis en spaar in tijden van hoogtij (zodat je in tijden van crisis weer kunt investeren - tegenovergestelde van de massa ), goedkoop is duurkoop, en ten slotte werk hard ;).

Ik kreeg wel een beetje zakgeld, maar gaf dat uit aan allerlei onzinnige dingen, zonder daar op gecorrigeerd te worden (soms uitgelachen, dat wel.. )

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0onar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 07:22
Leuk topic! Mijn vriendin en ik hadden vorig jaar besloten om een relatief kleine buffer te hanteren en wat meer te investeren. Dit omdat we relatief lage lasten hebben (hypotheek afbetaald, geen kinderen, lease autos), en 2 leuke inkomens. Het idee is dat we, zelfs als we een komen verliezen, niet hoeven in te teren (hoewel we dan wel moeten bezuinigen op vakanties etc.).

Ons appartementje wordt ons nu echter te klein, en we hebben besloten te gaan verhuizen. We zijn nu dus bezig met het afbouwen van ons portfolio want we verwacht binnen een half jaar een nieuwe woning te kopen (met hypotheek). Hoewel we ons huidige appartement willen we verhuren om de hypotheek te drukken, komen we wel met hogere lasten te zitten. Wellicht dat we dan de buffer gaan uitbereiden naar 40k, zodat we op een enkel inkomen (en geen huurder) in ieder geval een paar jaar kunnen overbruggen. Ook verwacht ik met de nieuwe woning wat meer geld nodig te hebben voor eventuele incidentele uitgaven, ten opzichten van ons appartementje. Als er straks kinderen komen wil ik de risicos nog verder afdekken.

In hoe verre nemen jullie het verlies van inkomsten mee in de buffer?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

0onar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:23:
. Hoewel we ons huidige appartement willen we verhuren om de hypotheek te drukken,
Waarom niet verkopen? Je kunt nu misschien de hoofdprijs vangen! Ik vraag dit, omdat ik in dezelfde situatie zit, maar ervoor kies om wèl te verkopen. De overwaarde drukt de nieuwe hypotheek waardoor die ook weer in een lagere renteklasse valt (60-70% ev). Een waardedaling van een paar procent zorgt er al voor dat we jaren moeten verhuren om te compenseren.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2018 22:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0onar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 07:22
We verwachten zo’n 5-6% van de dagwaarde aan huur te vangen. Dit rekent zich niet terug als ik het om zet naar de hypotheek met dat beetje rente korting. Bovendien hebben liever een passief inkomen naast onze actieve inkomens. Het appartement is ij vrijwel nieuwstaat dus ik verwacht ook geen grote kosten de komen de jaren. Wij houden het lekker aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
Voor uw nieuwsgierigheid:
Vroeger nooit geleerd van ouders, werd niet over gesproken. Niet in armoede opgegroeid, maar ook niet rijk. Modaal/iets boven modaal.

Bij mij is er altijd ingestampt 'je bent slim genoeg' dus als het al eens ooit op school of tijdens een opleiding aan bod gekomen was dan was ik vast niet aan het opletten en werd het gekwalificeerd in de categorie 'das iets voor normale mensen, ik heb dat niet nodig, ik ben slim'. Dus of het nu wel of niet aan bod is gekomen, ik was er niet voor ontvankelijk.

Met 17 of -8 op kamers gegaan met hulp van IB-Groep; er was genoeg, hoefde ook niet te budgetteren. En die lening, ach, ik ben slim genoeg dus later betaal ik dat makkelijk terug met een goede baan.

Buiten dat worstelde ik altijd met depressie dus het idee dat ik ooit 30 zou worden was onbestaande, voor die tijd zou ik allang dood zijn. En sinds ik op m'n 12de in de autoweek las dat een kind evenveel kost als een huis was de keuze snel gemaakt.

Tegenwoordig blijf ik gevoelig voor instant gratification/geluk te kopen maar probeer ik wel door banen te combineren het hoofd boven water te houden. Budgetteren blijft ondertussen een heikel punt omdat m'n hoofd al vol zit. Het zijn de kinderen die me dwingen om hun toekomst financieel veilig te stellen danwel financieel makkelijker te maken.

Opleidingsniveau: havo->mavo->mbo->hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
0onar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:46:
[...]
We verwachten zo’n 5-6% van de dagwaarde aan huur te vangen. Dit rekent zich niet terug als ik het om zet naar de hypotheek met dat beetje rente korting. Bovendien hebben liever een passief inkomen naast onze actieve inkomens. Het appartement is ij vrijwel nieuwstaat dus ik verwacht ook geen grote kosten de komen de jaren. Wij houden het lekker aan :-)
Uitgaande van een flat van 200k verwacht je dus ongeveer 10k aan huur te ontvangen op jaarbasis. Dit zie je als pure winst. Heb je uitgerekend hoeveel het je gaat kosten? VVE, gemeentelijke belastingen, belastingen op verhuur, iets van 1,5% eraf ik verband met hypotheek kosten voor jullie nieuwe huis, tegenvallende huurders, etc?
Als huren is toegestaan volgens de VVE
Pagina: 1 ... 22 ... 47 Laatste