Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Sport_Life schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:09:
[...]

Mijn ouders (vader) heeft mij wel financieel beheer meegegeven. Grotendeels door een goed voorbeeld te geven : ze runnen een (groot) bedrijf en dan ontkom je er niet aan om bewust om te gaan met financiën. Dat is wat anders dan niets uitgeven. Paar basics die ik me herinner : geleend geld geef je veel makkelijker uit dan gespaard geld (is echt zo!), investeer in tijden van crisis en spaar in tijden van hoogtij (zodat je in tijden van crisis weer kunt investeren - tegenovergestelde van de massa ), goedkoop is duurkoop, en ten slotte werk hard ;).

Ik kreeg wel een beetje zakgeld, maar gaf dat uit aan allerlei onzinnige dingen, zonder daar op gecorrigeerd te worden (soms uitgelachen, dat wel.. )
Mijn vader dus niet. En die had zelfs een administratie kantoor... Ik heb wel heel snel geleerd, namelijk in het eerste jaar van m'n vervolgopleiding. Ik heb de eerste twee of drie jaar van m'n studie geen cent gehad, stond het maximale rood, en heb uiteindelijk de volledige lening van de IB groep genomen (zakgeld kreeg ik nog steeds niet, en aanvullende beurs ook niet, want mijn vader verdiende daar veel en veel te veel voor).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Mijn financiële opvoeding zit dicht bij die van @President. Sparen voor spellen/speelgoed, geen merkspul, broodjes mee naar het pretpark. Mijn ouders hadden het niet ruim, maar ik heb me nooit arm gevoeld. Zo min mogelijk geleend tijdens de studie (en na het vinden van een baan direct afgelost in 2 maanden). Tijdens mijn studietijd is mijn "spaargeld" uit mijn jeugd wel opgegaan, maar dit bleek een prima investering.

Mijn vrouw (toenmalig vriendin) is ook altijd heel zuinig geweest en toen we zijn gaan samenwonen had ze meer buffer en ik meer inkomen. Nu is de situatie dat we na de aankoop van een nieuw huis allebei nog een comfortabele buffer over hebben ondanks dat ons appartement 30k onder water stond, ik heb diverse investeringen die lekker renderen en ook vrouwlief is stiekem aan een beetje aan het investeren geslagen (ze heeft door dat geld op de spaarrekening niks doet). Ons nieuwe huis is energieneutraal (we krijgen geld van de energieleverancier), de kosten daarvoor zitten in de hypotheek die we nu dus erg versneld kunnen aflossen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Is het niet gewoon een kwestie van geleerd hebben?
Ik heb wel geleerd met geld om te gaan vroeger maar dat hielp niet echt :P Ik gaf vroeger echt elke euro zakgeld of geld dat ik verdiende met krantenwijken e.d. direct weer uit. Had een enorm gat in mijn hand.

De dag dat ik op mezelf ging wonen had ik echter wel direct de knop omgezet: Nu moet ik het zelf doen, nu zijn er geen ouders meer als backup dus ik ging heel zuinig aan doen en ging sparen.
Intussen is mijn salaris zo ongeveer verdubbeld, zijn mijn lasten niet heel veel gestegen (bewust laag gehouden) en spaar ik nog steeds behoorlijk veel en leef ik nog steeds zuinig :')

Kijk ik naar mijn zusje, die was vroeger juist héél erg zuinig en spaarde veel en sinds die het huis uit is... leeft ze er op los! Peperduur huis, dikke BMW voor de deur etc. Die heeft echt amper spaargeld en toch dezelfde opvoeding gehad :P

Dus hoe je opgevoed bent zegt ook niet alles.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Ik vraag me weleens af wat dat inhoudt; geleerd hebben met geld leren omgaan.
Bij ons was het: Sparen van je zakgeld voor dingen je wilt. Wil je duurdere dingen? Ga er maar voor werken. Kortom, besef creeren dat dingen geld kosten en de waarde van dingen proberen te laten ervaren. En uiteraard ook keuzes moeten maken. Koop je speelgoed A of B en wat doe je als je een impulsaankoop doet en je vind het toch niet zo leuk? volgende keer beter nadenken dus.
Dat soort dingen :)
TheBorg schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:49:
[...]

Zo ging het bij ons ook. En niet te veel krijgen (zoals bij jouw voorbeeld van het spelletje) helpt zeker. Dan moet een kind dus sparen om iets moois te kopen.
Yep. Mijn ouders gaven ook echt het goede voorbeeld en dingen als zelf je bammetjes meenemen naar het pretpark komt me heel bekend voor :P

Als ik echter zie hoe verwend kinderen tegenwoordig zijn, het is echt bijna om te kotsen. Peperdure iphones als ze nog niet eens schaamhaar hebben, zoveel speelgoed dat ze niet eens weten waar ze mee moeten beginnen, standaard patat als je naar het pretpark gaat, in de supermarkt kiezen de kinderen wat ze willen eten, dure merkkleding etc.

En dan vinden we het vreemd dat kinderen van nu totaal geen besef van waarde meer hebben en menen maar overal recht op te hebben. Dat is ze met de paplepel ingegoten!

Ohja en even ontopic :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
0onar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:23:
In hoe verre nemen jullie het verlies van inkomsten mee in de buffer?
Ik wil ten alle tijden minstens 6 maanden aan uitgaven kunnen betalen van de buffer, momenteel zitten we op dik 2 jaar :+

Maar het is eigenlijk alleen om mijn inkomen te compenseren mocht ik op straat komen te staan, als mijn vrouw zonder werkt komt te zitten is er financieel namelijk niets aan de hand, dan kunnen we wat minder sparen, dat is alles.

[ Voor 56% gewijzigd door Metro2002 op 06-06-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Metro2002 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:36:
[...]
Ik wil ten alle tijden minstens 6 maanden aan uitgaven kunnen betalen van de buffer, momenteel zitten we op dik 2 jaar :+

Maar het is eigenlijk alleen om mijn inkomen te compenseren mocht ik op straat komen te staan, als mijn vrouw zonder werkt komt te zitten is er financieel namelijk niets aan de hand, dan kunnen we wat minder sparen, dat is alles.
Als één van onze twee inkomens verdwijnt, kunnen we, zonder aanpassingen in ons huidige uitgeefbeleid, zo'n 1 1/2 jaar van onze buffer leven. En dat kan een behoorlijk stuk langer worden gemaakt (tot oneindig) als we ons uitgaven patroon veranderen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

0onar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:23:

In hoe verre nemen jullie het verlies van inkomsten mee in de buffer?
Als mijn vrouw haar baan verliest, dan kan ik makkelijk alle vaste lasten dragen. Met een paar honderd euro per maand wat ik overhou.
Als ze zolang zonder werk blijft dat ook kinderopvangtoeslag wegvalt, dan is er 600 euro meer dat overblijft per maand.

Als ik mijn baan verlies, zolang dat kinderopvangtoeslag wegvalt, dan dekt het inkomen van mijn vrouw alle vaste lasten.

Als we beiden onze banen verliest, dan is de buffer goed voor 2 jaar leven op zelfde niveau zonder kdv. (buffer ter grootte van 1 gezamelijk jaarsalaris=2 jaar netto leven op zelfde niveau vanwege wegvallen van extra kosten.)

Als we beiden omkomen, dan is er een levensverzekering welke genoeg is om de hypotheek af te lossen EN kostgeld te betalen voor onze kinderen tot ze 18 zijn. Plus nog ons vermogen in de zin van pensioen, beleggingen, spaargeld voor hun studie.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Als één van onze twee inkomens verdwijnt, kunnen we, zonder aanpassingen in ons huidige uitgeefbeleid, zo'n 1 1/2 jaar van onze buffer leven. En dat kan een behoorlijk stuk langer worden gemaakt (tot oneindig) als we ons uitgaven patroon veranderen.
Ik dacht "dat redden we niet", maar een snelle rekensom leert dat we een aardig eind komen.
Bijna 14 maanden op het moment met als enige consessie dat we dan niet meer sparen. Bij verlies van beide inkomens that is. Bij 1 inkomen houden we het ongeveer 28 maanden vol. Zonder WW. Uitgaande van 70% WW, houden we grofweg 3x zo lang vol. (Alleen zou ik zonder pardon fors in mijn uitgaven snijden als het zou gebeuren. Ik zou het heel raar vinden mijn/ons uitgavenpatroon niet aan te passen bij verlies van 1 of beide inkomens.)

Vraag ik me wel af: Hoe ga je "oneindig" redden als je je uitgavenpatroon veranderd?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:37
Jemig wat een vermogens hierzo.

Members only:

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Vraag ik me wel af: Hoe ga je "oneindig" redden als je je uitgavenpatroon veranderd?
Omdat we het dan redden van 1 inkomen :D We geven nu ongeveer 1000 euro per maand teveel uit voor 1 inkomen (we hebben twee gelijkwaardige inkomens), dus zonder aanpassingen gaat 18K 18 maanden mee. Maar door zuiniger te gaan leven (dus minder uitgeven aan luxe dingen en sparen), hoeven we onze buffer alleen aan te spreken voor noodzaken (wat dus niet in de maandelijkse bedragen zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pindakaas schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:01:
Jemig wat een vermogens hierzo.

***members only***
10k op je 25e zonder hypotheekschulden is best goed al.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:43
Glenfiddich schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:59:
[...]

Ik kan je melden, dat geld stond er niet heel lang :+

En dat terwijl mijn ouders altijd verstandig met geld omgaan, en dat ook altijd aan ons (mij en mijn zus) geleerd hebben.

Het punt is gewoon dat als je jong bent en je krijgt ineens dat geld, geld dat anderen voor je gespaard hebben en waar je dus zelf geen "verantwoordelijk gevoel" bij hebt dat je krijgt als je het jaren met zorg bij elkaar gespaard hebt en daar al die tijd zelf wat voor "ingeleverd" hebt, dan gaat het op.
Ook dat hoort bij je persoonlijke ontwikkeling, daarmee leer je mijn inziens op jonge leeftijd dat je geld maar 1 x kan uitgeven.

mijn persoonlijke motto is: "Geld moet rollen, liefst mijn kant op".

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Members only:

Tja, het is niet mega veel maar ook niet heel weinig. We hebben allebei geen studieschuld meer (volledig afgelost) en de afgelopen twee jaar flink geïnvesteerd is ons huis (dubbel glas, isolatie, nieuwe keuken etc.) waardoor de buffer misschien niet zo groot is als had gekund maar het is ruim genoeg qua gevoel voor nu.

We zijn momenteel aan het kijken om misschien eens voorzichtig te starten met beleggen dus dat is misschien wel interessant, maar verder ook geen grote plannen meer qua verbouwingen etc.

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
knip

[ Voor 121% gewijzigd door Paragon93 op 13-02-2024 21:23 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
kmf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:21:
[...]

10k op je 25e zonder hypotheekschulden is best goed al.
Maar die hypotheek zit er wel aan te komen natuurlijk, waarna het spaargeld ook foetsie is om de Kosten Koper te financieren. ;w

Vergeleken met de meeste mensen hier is het vrij weinig. Maar dit is ook een selectief publiek denk ik :+

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
Pindakaas schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Maar die hypotheek zit er wel aan te komen natuurlijk, waarna het spaargeld ook foetsie is om de Kosten Koper te financieren. ;w

Vergeleken met de meeste mensen hier is het vrij weinig. Maar dit is ook een selectief publiek denk ik :+
Publiek selecteert zichzelf ook. Denk dat iemand met veel buffer eerder geneigd zal zijn het hier te posten dan iemand zonder.

Ik zit zelf net op 2k, lol. Net begonnen met werken en daarvoor als student alles uitgegeven tot op de 24e ome DUO weer kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0onar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 07:22
President schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:53:
[...]

Uitgaande van een flat van 200k verwacht je dus ongeveer 10k aan huur te ontvangen op jaarbasis. Dit zie je als pure winst. Heb je uitgerekend hoeveel het je gaat kosten? VVE, gemeentelijke belastingen, belastingen op verhuur, iets van 1,5% eraf ik verband met hypotheek kosten voor jullie nieuwe huis, tegenvallende huurders, etc?
Als huren is toegestaan volgens de VVE
Nee ik zie het niet als winst; OZ, vermogensbelasting en een gedeelte van de bijdrage aan de VVE zullen we zelf moeten bekostigen natuurlijk. Dit is al met al 15% van de verwachte opbrengst (bij 12 maanden bezetting). Natuurlijk komt onderhoud en dergelijke daar nog bij. Risico op slechte huurder heb je altijd.

We kunnen het geld wat vast zit in het appartement missen, en zijn niet afhankelijk van de huuropbrengsten.

Daarnaast zie ik geen alternatief, we kunnen ons huidige appartement verkopen en in het huis stoppen kan, maar dan zijn we naar 15 jaar ook uitbetaald; en dan? Geld op de bank kost je alleen maar meer geld op dit moment, en investeren is ook alles behalve risicoloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Als ik dit topic zo lees zit het calvinisme er nog wel heel diep in. Vergeet het ook niet een beetje uit te geven mensen, je kan het niet mee de kist in nemen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Morty schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:46:
Als ik dit topic zo lees zit het calvinisme er nog wel heel diep in. Vergeet het ook niet een beetje uit te geven mensen, je kan het niet mee de kist in nemen.. ;)
Ik heb niet de indruk dat de mensen die hier veel sparen, niet veel uitgeven. :)

Daarbij, het is vrij zinloos je geld uit te geven aan dingen die je niet nodig hebt of waar je niet op de eoa manier blij van word. Dan kun je het beter op de bank zetten voor mindere tijden.

Beetje risicomijdend gedrag is ook zelden iemand slechter van geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Ben er eigenlijk wel benieuwd naar of die minder tijden ooit komen, of te wel gebruiken mensen hun buffer ook daadwerkelijk?

Ik heb zelf wel het een en ander meegemaakt (ontslag bij reorganisatie, ernstige ziekte) maar heb dankzij de sociale vangnetten nooit aanspraak hoeven doen op een eigen buffer. Is dit bij jullie anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Morty schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:29:
Ben er eigenlijk wel benieuwd naar of die minder tijden ooit komen, of te wel gebruiken mensen hun buffer ook daadwerkelijk?

Ik heb zelf wel het een en ander meegemaakt (ontslag bij reorganisatie, ernstige ziekte) maar heb dankzij de sociale vangnetten nooit aanspraak hoeven doen op een eigen buffer. Is dit bij jullie anders?
Er zijn meerdere momenten in mijn leven geweest waar ik dat spaargeld keihard nodig had, maar het niet had. :) Die situatie wil ik echt nooit meer mee maken, dus bouw ik een buffertje op voor als het nodig is.

Een buffer is een soort verzekering, idealiter heb je 'm nooit nodig maar als je 'm niet hebt en het gáát mis, heb je een uitdaging. Ik spreek liever mijn buffer aan dan dat ik mijn huis moet verkopen of moet lenen voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oh, dat gebeurt zeker. Anders was onze buffer wel hoger geweest :D Alleen kopen wij alleen dingen die we nodig hebben, of omdat ze kapot zijn, of omdat ze op een andere manier voordeel geven. Wij vervangen niet snel dingen die nog goed zijn (we hebben er 5 jaar over gedaan om de knoop door te hakken om de tweede koelvries-combi te vervangen door een tafelmodel vrieskast en we zitten al een jaar of 3 te denken om onze TV in de woonkamer te vervangen)

Net als @unezra hebben wij wel tijden gekend dat we op rockbottom zaten (nooit door externe omstandigheden, maar door eigen keuzes: koop van een oud huis en een auto). En dat voelde gewoon niet goed. Na de laatste keer, besloten we gewoon niets meer uit te geven voordat we weer wat geld op de spaarrekening hadden staan. Vorig jaar waren we 15 jaar getrouwd, en hebben we voor het eerst weer belachelijk veel geld uitgegeven (aan een vakantie!) en het voelde gewoon lekker dat we niet echt op het geld hoefden te letten omdat we meer dan genoeg op de rekening hadden staan.

Onze buffer is dus niet alleen voor noodgevallen, maar ook voor aankopen waar je even voor moet sparen omdat het niet van een maandsalaris betaald kan worden. We proberen daarna wel de buffer weer zo snel mogelijk op piekniveau te krijgen (tussen de 15 en 20K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Zeker wel meegemaakt. Voornamelijk door eigen keuzes (even uit m'n hoofd: 2014 kind gekregen, 2015 andere auto gekocht (klein), 2016 zolder laten verbouwen tot mancave, 2017 andere auto gekocht (groot, we hebben er 2) en nu zijn we aan het sparen voor een tuinverbouwing. Met name de auto en de zolder hakten er flink in en we zaten even op een zeer lage buffer (<6K). Dat voelt echt niet goed als huiseigenaar met een gezinnetje. Nu weer flink aan het sparen dus, maar we laten de buffer niet meer zo laag komen. Dan maar calvinistisch, ik slaap gewoon beter als ik weet dat ik een reservepotje heb.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan het niet mee de kist in nemen maar je kan er wel je kinderen (indien van toepassing) mee op weg zetten in het leven. Zo zou ik graag een steuntje in de rug kunnen geven wanneer ze een eigen woning willen verwerven.

Momenteel is onze buffer wat aan de lagere kant wegens het bouwen van een huis maar het is wel de bedoeling dat deze zo snel mogelijk terug voldoende groot wordt (> 30k) en uiteindelijk ook comfortabel groot (> 100k). Ik definiëer buffer dan ook als iets heel ruims en het omvat alles wat direct opneembaar is en niet expliciet aan ons pensioen toegewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Er wordt deze week de vierde vakantie van dit jaar geboekt. Elke maand doen we een weekendje weg.

zoals ik al zei, sinds een paar onverwachte sterfgevallen in de kennissenkring doen we vaker wat leuks.

Ik heb de buffer flink opgemaakt voor de aankoop van mijn nieuwe woning en reparatie auto. Maar tot nu toe gelukkig nooit vanwege ontslag of ziekte (*afkloppen)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 07-06-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:12:
[...]
Je kan het niet mee de kist in nemen maar je kan er wel je kinderen (indien van toepassing) mee op weg zetten in het leven. Zo zou ik graag een steuntje in de rug kunnen geven wanneer ze een eigen woning willen verwerven.
En als er geen kinderen of naaste familie zijn en er toch tóch geld over is, zijn er zat goede doelen om aan te schenken.

De meeste mensen zullen wel iets van geld over hebben. Of zelfs een compleet huis, voor de mensen die het geluk hebben niet naar een verzorgingstehuis te gaan of een huurflat te betrekken als ze oud zijn.

Hoe dan ook, als je het goed doet, hou je geld over aan het eind van je leven. (Niet veel mensen zullen op hun oude dag krap willen komen te zitten.)
Momenteel is onze buffer wat aan de lagere kant wegens het bouwen van een huis maar het is wel de bedoeling dat deze zo snel mogelijk terug voldoende groot wordt (> 30k) en uiteindelijk ook comfortabel groot (> 100k). Ik definiëer buffer dan ook als iets heel ruims en het omvat alles wat direct opneembaar is en niet expliciet aan ons pensioen toegewezen is.
Da's hier ook zo. Buffer en spaargeld lopen wat in elkaar over. Het komt voor dat we wat interen, dan sparen we weer wat harder maar er is geen harde ondergrens. Wel worden we steeds voorzichtiger naarmate het saldo lager komt. (Los van dat is er nog wel een apart potje waar ik technisch zo bij kan, maar waar de mentale drempel *heel* hoog is. Dat geld zal ik niet snel luxe dingen van doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:10:
[...]

Ik heb niet de indruk dat de mensen die hier veel sparen, niet veel uitgeven. :)
Inderdaad, ik spaar misschien wel flink, maar als ik niet veel uit had gegeven was mijn huis inmiddels wel twee keer afgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:53:
[...]
Inderdaad, ik spaar misschien wel flink, maar als ik niet veel uit had gegeven was mijn huis inmiddels wel twee keer afgelost :)
Dat dus.

Nja, niet qua aflossen huis (dat hebben we pas 3 jaar en we gaan dit jaar verbouwen waardoor de hypotheek juist hoger word en we *minder* hebben afgelost), maar wel qua andere dingen.

Afgelopen maanden Bax-Shop leeggekocht, piano in revisie, accordeon op de planning. Als ik dat niet had gedaan, had ik nu 1,5x zo veel geld gehad op mijn normale spaarrekening. (Al gaat de pianorevisie daar niet vanaf. Dat word betaald uit een ander potje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Members only:

Ik ben inmiddels schuldenvrij (op hypotheek na), had wat bij familie uitstaan nog en kan nu dus sparen. Wil eerst hypotheek aflossen vanaf volgend jaar tot 50%. Aangezien ik een spaarhypotheek heb gaat de rente die ik moet betalen dan omlaag maar blijf ik wel opbouwen tegen hetzelfde tarief. Dus zeer voordelig in mijn geval (5,4%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Members only:

[ Voor 68% gewijzigd door redrohX op 13-06-2018 16:47 . Reden: heb me bedacht en ik plaats liever toch niet deze informatie openbaar. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartsmash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-08 15:04
Na alleen gelezen te hebben, zelf ook maar even posten

Leeftijd: 32
Opleiding(en): HBO Informatica
Huidige functie: Software engineer

Type woning: Tussenwoning
Koop/huur: Koop
Hypotheek: Een heel stuk minder dan waarde woning (door extra aflossen)
Partner: Ja
Kinderen: 2

Bank: Rabobank/SNS
Rentepercentage: Heel weinig
Totale buffer: 125.000. Ikzelf 90.000 en vriendin 35.000

Woon relatief goedkoop, door relatief lage hypotheek (bij kopen 7 jaar geleden, zelf al veel geld in mijn huis gestoken (ongeveer 75.000).

Op mijn 20e, had ik al een buffer van 60.000. Dit gerealiseerd door vanaf mijn 12e elk weekend + schoolvakantie hard te werken!

Buffer die we nu hebben, willen we in de komende jaren gaan gebruiken om groter te gaan wonen.
Buffer stijgt elke maand nog met ongeveer 1.500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013

snmght

imho dan he

Pindakaas schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Nou ik zal dan maar een duit in het zakje doen;

Leeftijd: 30
Opleiding(en): geen
Huidige functie: HR medewerker

Koop/huur: Huur

Bank: ING
Rentepercentage: geen idee, nihil
Totale buffer: € 0 (gezamenlijk)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saawr
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-08-2020
Leeftijd: 29
Opleiding(en): MSc Business Administration

Koop/huur: Huur

Bank: ING
Totale buffer: € 140.000

Momenteel op zoek naar een mooie koopwoning, tot die tijd maar flink doorsparen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Leeftijd: 33
Opleiding(en): HTS
Huidige functie: Werk :)

Type woning: Vrijstaand
Koop/huur: Koop (+/- 190K hypotheek, waarde +/-375K)
Kinderen: 0

Bank: Meerdere
Rentepercentage: geen idee, nihil
Totale buffer: € 40K (gezamenlijk)

Ik hou in excel een verwachte buffer bij.
Met verbouwingen aan je huis krijg je een mooie zaagtand in je buffer, doel is om deze boven de 30K te houden.Zoals het er nu uitziet kunnen we dat tot einde van het jaar ook mooi halen, ook al zitten er nog +/- 20K aan verbouwingskosten aan te komen dit jaar.
Verloop van de buffer in de afgelopen jaren:

2015- 2016 200K --> 50K grootste gedeelte in hypotheek, meubels, verbouwen etc.
2017 50K --> 40K
2018 Waarschijnlijk 40K --> 35K
2019 Waarschijnlijk 35K --> 50K (huis is nagenoeg af)
2020 Waarschijnlijk 50K --> 75K (huis is af)

Ofwel vanaf 2019 kan de hypotheek sneller afgelost worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freek19
  • Laatst online: 20-05-2021
Inmiddels een jaartje of 3 verder, nog steeds in dezelfde situatie (qua huis/relatie/werk etc.) dus leuk om eens in het overzichtje te zien hoe het er nu voorstaat.

Oude situatie:

Members only:

Huidige situatie:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Saawr schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:04:
Copy-paste foutje? Anders wel heel toevallig en niet echt passend bij je opleiding. ;)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Zeker wel.
Afgelopen 2 jaar: vrouw burn-out, baan kwijt. Vervolgens aan de studie (nog steeds) om om te scholen (kost ook geld, want kind nog steeds naar KDV om tijd te hebben voor de studie). En dan ging ook de keuken nog eens echt kapot, dus vervangen.

Uiteindelijk hebben we nu oncomfortabel weinig buffer over (±20K), maar we overleven.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

En ik heb het idee dat alleen mensen met dikke buffers hier posten.

Ik ken werkelijk bijna niemand in mijn directe omgeving die ff 30K+ wat niks staat te doen op hun rekening hebben. En dan zijn er nog maar een klein handje vol die 15-20K+ hebben.

En dan heb ik het over een breed spectrum aan mensen. Jong tot oud, laag tot hoog opgeleid, koop tot huur.

Mijn koopwoning is mijn spaarpot voor later. Die is na 30 jaar afgelost. Ik ga ook niet sparen om extra af te lossen met het lage rente tarief wat ik hier op heb.

Alles wat ik nu spaar, heeft een doel en zal dus worden uitgegeven als ik het spaardoel bereikt heb. Hier valt ook onderhoud aan de woning onder.

Daarnaast heb ik een buffer voor als er iets kapot gaat. Maar dat zal nooit meer dan 15k zijn. Er kan niks gebeuren wat meer dan 5k kost.

Ik werk voor mijn geld, ik werk niet om geld ergens neer te zetten. Ik geef graag geld uit aan leuke dingen.

Mocht er iets gebeuren waardoor ik geen inkomsten meer heb, dan zie ik het dan wel weer. Voor die situatie ga ik geen geld opzij leggen.

Blijkbaar is mijn manier van denken zeldzaam hier? :) Ik leef nu, ik ben nu "jong" en kan dingen doen. Dat kan als ik met pensioen wie weet niet meer. En wie zegt dat ik mijn pensioen haal.

Ik zie het aan mijn vader, ook met pensioen, altijd sparen en geld opzij zetten. En wat doet hij er nu hij oud mee is? Niet veel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:45

n3z

Opleiding(en): MBO niveau 4
Huidige functie: Security Consultant

Type woning: rijwoning
Koop/huur: Koop, nog 135K over.

Bank: Meerdere
Rentepercentage op de spaarrekeningen: heel weinig
Totale buffer: 10.000 euro
Beleggingen: geen (wel van plan).

Ik vind het persoonlijk veel te weinig. Liefst heb ik een minimale buffer van 30.000 euro (liefst meer). Veel kosten gemaakt bij het kopen van het huis en verbouwen. (mijn vorige buffer was namelijk 25.000 euro en die heb ik compleet uitgegeven aan het huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:34:
[...]
Ik zag juist iemand posten met precies nul buffer. :)
Ik ken werkelijk bijna niemand in mijn directe omgeving die ff 30K+ wat niks staat te doen op hun rekening hebben. En dan zijn er nog maar een klein handje vol die 15-20K+ hebben.

En dan heb ik het over een breed spectrum aan mensen. Jong tot oud, laag tot hoog opgeleid, koop tot huur.
Ik ken ook niet heel veel mensen met een wat grotere buffer. Een van de redenen dat mijn buffer op het moment wat groter is, is dat mijn pa bijna 3 jaar geleden overleden is. Dat heeft een klein voorschot opgeleverd dat ik deels heb geïnvesteerd in zonnepanelen (en later dit jaar in vloerisolatie), deels mijn piano (erfstuk van mijn oma van mijn moeders kant) van laat restaureren en de rest blijft voorlopig op de spaarrekening staan. (Al ben ik zoals eerder te lezen valt wel aan het nadenken over een deel daarvan beleggen via een fonds dat goed is voor de wereld én mijn portemonaille.)

De opbrengst van de vloerisolatie en zonnepanelen laten we terugvloeien in de hypotheek. De buffer neemt daardoor niet toe maar het huis is wel sneller afgelost. :)

Hoe dan ook, binnen onze directe vriendenkring zijn we als tweeverdieners zonder kinderen, met allebei een prima baan, wel een van de uitzonderingen. Zelf zien we dat niet zo, we hebben allebei gewoon een baan op HBO/WO niveau (al heeft zij gestudeerd, ik niet). Da's eigenlijk wel een beetje de norm in onze omgeving, maar wij hebben dat allebei én we hebben geen kinderen.
Mijn koopwoning is mijn spaarpot voor later. Die is na 30 jaar afgelost. Ik ga ook niet sparen om extra af te lossen met het lage rente tarief wat ik hier op heb.
Toch kost het je een paar K extra over de gehele looptijd. Persoonlijk zou ik het fijn vinden eerder dan 30 jaar de hut afbetaald te hebben zodat ik het eerder wat rustiger aan kan doen als ik wil. (Of gewoon wat meer ruimte heb.)

De huidige hypotheek zou rond mijn 67e afgelost moeten zijn, als we daar 2 of 3 jaar eerder van kunnen maken is dat héél fijn. Ik vind werk niet erg, maar zou het ook niet erg vinden als ik voor mijn pensioen wat minder kan gaan werken. Dan nog steeds 40+ uur per week werken klinkt niet heel aantrekkelijk.
Alles wat ik nu spaar, heeft een doel en zal dus worden uitgegeven als ik het spaardoel bereikt heb. Hier valt ook onderhoud aan de woning onder.

Daarnaast heb ik een buffer voor als er iets kapot gaat. Maar dat zal nooit meer dan 15k zijn. Er kan niks gebeuren wat meer dan 5k kost.

Ik werk voor mijn geld, ik werk niet om geld ergens neer te zetten. Ik geef graag geld uit aan leuke dingen.

Mocht er iets gebeuren waardoor ik geen inkomsten meer heb, dan zie ik het dan wel weer. Voor die situatie ga ik geen geld opzij leggen.

Blijkbaar is mijn manier van denken zeldzaam hier? :) Ik leef nu, ik ben nu "jong" en kan dingen doen. Dat kan als ik met pensioen wie weet niet meer. En wie zegt dat ik mijn pensioen haal.

Ik zie het aan mijn vader, ook met pensioen, altijd sparen en geld opzij zetten. En wat doet hij er nu hij oud mee is? Niet veel.
Da's dus precies de reden waarom ik wél zou investeren in het eerder aflossen van je huis. Kun je met wat geluk eerder stoppen met werken of minder uren per week draaien en heb je dus langer plezier van je oude dag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[...]

Je hebt grotendeels gelijk denk ik. Sparen om te sparen heeft niet veel zin. Ik geef toe dat ik de afgelopen jaren dacht: 'ik spaar voor later als ik groot ben...'.
Maar nu ik richting de 40 ga is het misschien stilletjes aan tijd om te beseffen dat ik groot ben.

Nu hebben wij hier geen plannen voor een grotere woning, of een grotere auto (liefst zouden we geen auto hebben).
Bij ons gaat het meer richting: minder werken, langer op reis,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

sparen en genieten gaan kunnen ook samen gaan.
Ik doe in het gewone dagelijks leven geen gekke dingen: Heb goede buffer, al reeds wat overwaarde op de woning en steek bijna alles in vakantie en weekendjes weg.
De buffer kan dan toch groeien en financieel hoef je je nooit druk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:38:
[...]

sparen en genieten gaan kunnen ook samen gaan.
Ik doe in het gewone dagelijks leven geen gekke dingen: Heb goede buffer, al reeds wat overwaarde op de woning en steek bijna alles in vakantie en weekendjes weg.
De buffer kan dan toch groeien en financieel hoef je je nooit druk te maken.
Besef je dat voor genoeg mensen dat geen optie is. Willen die buffers aanleggen, dan moeten ze echt veel gaan laten.
Ook dat later minder werken vind ik altijd typisch. De gemiddelde persoon die nu keihard werkt is vaak niet geneigd te minderen. Liever nu 32-36 uur werken en extra tijd (onbetaalbaar) hebben dan ooit een keer het plan hebben dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Besef je dat voor genoeg mensen dat geen optie is. Willen die buffers aanleggen, dan moeten ze echt veel gaan laten.
Ook dat later minder werken vind ik altijd typisch. De gemiddelde persoon die nu keihard werkt is vaak niet geneigd te minderen. Liever nu 32-36 uur werken en extra tijd (onbetaalbaar) hebben dan ooit een keer het plan hebben dit te doen.
Waarom is dat geen optie? Als je kinderen hebt zal het wat lastiger gaan.
Echter heb je ook 2 inkomsten. normaal gesproken.

het laten zit hem vooral in niet altijd niet de nieuwste tv, auto, telefoon, meubels kopen,roken dat is voor iedereen een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saawr
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-08-2020
snmght schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Copy-paste foutje? Anders wel heel toevallig en niet echt passend bij je opleiding. ;)
Nope, geen copy-paste foutje ;-) Niet passend bij m'n opleiding, dat klopt. Maar ik ben op de goede weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:04:
[...]

Waarom is dat geen optie? Als je kinderen hebt zal het wat lastiger gaan.
Echter heb je ook 2 inkomsten. normaal gesproken.

het laten zit hem vooral in niet altijd niet de nieuwste tv, auto, telefoon, meubels kopen,roken dat is voor iedereen een keuze.
Omdat er volksstammen 2 salarissen nodig hebben om gewoon rond te komen (meestal met kinderen)? De jaarlijkse vakantie is dan een lang weekendje Landal en grote uitgaven zijn gereserveerd voor het huis.
Het feit dat je mensen die niet (voldoende) een buffer kunnen opbouwen associeert met de opsomming die je neerzet, zegt vooral iets over jou.
Dat is wat Supreme ook bedoelt denk ik. Niet iedereen zonder buffer heeft een gat in z'n hand of maakt financieel slechte keuzes.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:16:
[...]

Omdat er volksstammen 2 salarissen nodig hebben om gewoon rond te komen (meestal met kinderen)? De jaarlijkse vakantie is dan een lang weekendje Landal en grote uitgaven zijn gereserveerd voor het huis.
Het feit dat je mensen die niet (voldoende) een buffer kunnen opbouwen associeert met de opsomming die je neerzet, zegt vooral iets over jou.
Dat is wat Supreme ook bedoelt denk ik. Niet iedereen zonder buffer heeft een gat in z'n hand of maakt financieel slechte keuzes.....
Ik denk dat het dus wel kan met bepaalde keuzes, maar dat is mijn mening.
bij een alleenstaande moeder met 3 kinderen wordt het lastig ja, maar een 'normale' gezinssituatie of iemand die alleenstaand is moet iedereen in staat zijn om een buffer op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Over wat voor 'sociale vangnetten' hebben we het dan? WW of dat je 2 jaar de ziektewet in kan?

Ziektewet is een probleem voor de werkgever en WW is iets waar je je in principe voor verzekerd (je betaald daar premie voor als je werkt).

Als je echt in een 'sociaal vangnet' komt dan zie ik dat meer als steun vanuit bijvoorbeeld de gemeente, en die geven volgens mij geen geld als je eigen geld hebt boven een bepaalde grondslag.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Als je dus van de WW kan leven of WIA dan heb je dus minimaal 30% meer inkomen dan kosten en dan zal je inderdaad je buffer niet hoeven aan te breken in geval van ontslag (ziekte kan iets anders liggen in geval van gedeeltelijke afkeur en geen baan er naast).

Maar veel mensen (behalve dan veel posters hier) hebben die ruimte niet. Dat zijn ook de mensen met minder buffer dan hier gewoon lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:57
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat het dus wel kan met bepaalde keuzes, maar dat is mijn mening.
bij een alleenstaande moeder met 3 kinderen wordt het lastig ja, maar een 'normale' gezinssituatie of iemand die alleenstaand is moet iedereen in staat zijn om een buffer op te bouwen.
Er zijn genoeg huishoudens (gezin met 2-3 kinderen) die moeten rondkomen van een modaal inkomen (of zelfs minder). Een buffer is voor hen niet vanzelfsprekend. Vaak kan de auto niet weg, want dat hebben ze nodig voor woon-werkverkeer: probeer maar eens naar een industrieterrein te reizen met het OV, ook 's nachts (ploegendienst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Ik denk dat als je géén buffers aan legt, je boven je stand leeft.

Niet sparen is heel risicovol. Zonder buffers hoeft er maar iets te gebeuren en je bent klaar. Succes met het gedwongen verkopen van je huis en alle mogelijke verdere gevolgen. Helaas heb ik van érg dichtbij gezien hoe hard en hoe snel het volledig mis kan gaan. Natuurlijk, het kan altijd zo mis gaan dat het niet te voorkomen is dat je de daklozen opvang in komt en het kan volledig veroorzaakt zijn door externe factoren waar je geen invloed op hebt, maar zonder buffer zoek je het wel érg op.

Kortom, buffers aanleggen is niet iets waar je voor kunt kiezen. Het is iets waar je voor móet kiezen. Dan maar aan de Schultenbräu ipv aan het speciaalbier. (Zei hij die juist heeft bedacht minder speciaalbier te drinken en meer Schultenbräu, omdat dat laatste echt prima smaakt en speciaalbier niet meer speciaal is als je het vaak drinkt.)
Mwah. Als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik richting mijn pensioen écht wel minder zou willen werken. Of een baan die wat minder demanding is dan wat ik nu doe.

Kijk ik naar mijn directe voorbeeld daarin, mijn wijlen vader, die was eigen baas, ging richting zijn pensioen steeds minder werken en alleen nog de leuke klussen. Het moment dat 'ie officieel met pensioen ging, deed 'ie écht alleen nog maar de leuke klussen en stond 'ie niet meer op steigers.

Sowieso zou ik als ik richting de 60 ga minder willen gaan werken (da's over 20 jaar), maar stel dat ik voor die tijd een hoger salaris zou krijgen, is er best een kans dat ik eerder al minder ga werken. (Of ga kijken of we nog wat eerder het huis hypotheekvrij kunnen maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Ja, dat idee hebben wij nu ook. Waarom je nu kapot werken zodat je met je 60e kunt stoppen en op je 61e dood neervalt?

Daarom sparen we voor onvoorziene omstandigheden en alles wat daarboven komt, geven we uit aan onszelf of ons huis. Zolang wij er maar plezier van hebben. En dat is de ene keer wat minder dan de andere keer.
unezra schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:01:
[...]
Mwah. Als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik richting mijn pensioen écht wel minder zou willen werken. Of een baan die wat minder demanding is dan wat ik nu doe.

Kijk ik naar mijn directe voorbeeld daarin, mijn wijlen vader, die was eigen baas, ging richting zijn pensioen steeds minder werken en alleen nog de leuke klussen. Het moment dat 'ie officieel met pensioen ging, deed 'ie écht alleen nog maar de leuke klussen en stond 'ie niet meer op steigers.

Sowieso zou ik als ik richting de 60 ga minder willen gaan werken (da's over 20 jaar), maar stel dat ik voor die tijd een hoger salaris zou krijgen, is er best een kans dat ik eerder al minder ga werken. (Of ga kijken of we nog wat eerder het huis hypotheekvrij kunnen maken.)
Hetzelfde hier. En daar hebben we ook rekening mee gehouden. Zonder dat we extra aflossen, is ons huis half afbetaald voor mijn 55e en de andere helft als ik 60 ben (hypotheek in twee delen, meegenomen van oude huis en aanvulling omdat het nieuwe huis twee keer zo duur was :p)

Ben het met die buffer wel eens, iedereen zou een buffer moeten hebben. Al is het alleen maar zodat je, indien mogelijk, een noodzakelijke vervanging kunt betalen (denk aan koelkast, wasmachine, en eventueel zelfs een goedkoop autootje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Leuk topic dit om wat inzicht te krijgen in de verschillen. Bij deze mijn situatie

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:21:
[...]
Ja, dat idee hebben wij nu ook. Waarom je nu kapot werken zodat je met je 60e kunt stoppen en op je 61e dood neervalt?

Daarom sparen we voor onvoorziene omstandigheden en alles wat daarboven komt, geven we uit aan onszelf of ons huis. Zolang wij er maar plezier van hebben. En dat is de ene keer wat minder dan de andere keer.
Ik werk nu officieel 38 uur met 26 reguliere verlofdagen en 13 ADV dagen. (Mijn werkweken zijn 40 uur.) Daarbij bouwen we deels extra tvt uren op door overwerk. (Een deel van het overwerk is sowieso tvt, een deel mogen we zelf kiezen. In het laatste geval gelden er percentages gelijk aan de percentages die we zouden krijgen als we het uit laten betalen.)

Ik heb wel eens zitten nadenken over 36 uur, maar de vorm die ik graag zou willen (26 ADV dagen ipv 13 ADV dagen) is toen afgewezen. Het zou dan 4x9 uur worden of 5x8 met 1x per week een halve, of 1x per 14 dagen een hele dag vrij. Dat patroon trekt me vooralsnog niet. Ik word veel blijer van random complete dagen of zelfs weken opnemen.

Daarbij vind ik werk over het algemeen niet vervelend. Ik kan heel erg genieten van mijn werk en het is voor mij meer dan alleen maar een manier om geld binnen te brengen. De salarisval (en dus minder buffer kunnen opbouwen én minder geld kunnen uitgeven aan dingen om in die vrije tijd te doen) vind ik dan te groot.

Tóch twijfel ik. Ik kan nog wat stijgen qua salaris binnen mijn huidige functie en het word steeds aantrekkelijker om uiteindelijk te kiezen voor minder uren werken omdat qua salaris ik steeds meer op een niveau kom waar ik het extra geld voor mijn gewenst leefpatroon niet nodig heb.

Overigens krijg ik tot nu toe mijn vakantiedagen nooit op. Ik heb nu nog dik 8 weken verlof staan, waarvan er 2 zeker op gaan aan de verbouwing en er mogelijk nog 3 gespendeerd worden aan een reguliere vakantie. Blijven er nog 3 over, die er nog wel 3,5 of 4 worden wegens overwerk.
[...]
Hetzelfde hier. En daar hebben we ook rekening mee gehouden. Zonder dat we extra aflossen, is ons huis half afbetaald voor mijn 55e en de andere helft als ik 60 ben (hypotheek in twee delen, meegenomen van oude huis en aanvulling omdat het nieuwe huis twee keer zo duur was :p)
Dat kan dus voor ons ook een optie zijn en een van de redenen waarom ik twijfel toch niet opnieuw voor 40 uur te gaan. Dat scheelt jaarlijks een leuk bedrag en als ik dat (deels) laat terugvloeien in de hypotheek, kan dat toch weer een paar maanden van de looptijd van de hypotheek afsnoepen.

Mijn 55e ga ik niet halen qua aflossing, da's al over 15 jaar maar mijn 67e vind ik ook te ver.

Het kan wel, maar dan moet ik mijn geld gaan beleggen in risicovolle fondsen en dat durf ik vooralsnog niet. (Überhaupt durf ik beleggen op het moment niet vanwege de risico's.)
Ben het met die buffer wel eens, iedereen zou een buffer moeten hebben. Al is het alleen maar zodat je, indien mogelijk, een noodzakelijke vervanging kunt betalen (denk aan koelkast, wasmachine, en eventueel zelfs een goedkoop autootje).
Dat dus. Ik snap dat er omstandigheden zijn waaronder het opbouwen van een buffer tijdelijk niet lukt. Toch denk ik dat je op dat moment heel goed moet gaan nadenken over snijden in de kosten. Zonder buffer kan het héél snel en héél hard mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met megabuffer kun je morgen onder de bus komen. Dat soort one-liners zijn nietszeggend.
Laatst op nu.nl zo'n artikel waarin Nibud adviseert dat je als 42 jarige met kinderen en een oudere auto en als koppel 4k netto binnenharkt je 26k buffer dient te hebben. Meer dan de helft zou dan voor vervanging van de auto zijn.......dat vind ik dan waanzin.
Als je met jonge kinderen, pas een huis en een carrière in de beginfase 5k weg kunt zetten ben je blij. Als ik 40 ben krijg ik wel met gemak 20k en meer weggezet, maar de discussie ging ook om absurd hoge bedragen die hier neergezet worden als 'buffer'.
Ik vind het knap dat mensen hier zoveel geld hebben en vaak op jonge leeftijd, maar dat heeft weinig met een buffer te maken, die is er om klappen op te kunnen vangen.
Op dit moment heb ik weinig buffer doordat ik de vorige heb aangesproken. Einde jaar zal dit 5k zijn, volgend jaar het dubbele of meer. Mijn huis is afgelost met 58 als ik niet vervroegd aflos.
Zal de template een keer invullen als ik achter een pc zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:11:
Met megabuffer kun je morgen onder de bus komen. Dat soort one-liners zijn nietszeggend.
Laatst op nu.nl zo'n artikel waarin Nibud adviseert dat je als 42 jarige met kinderen en een oudere auto en als koppel 4k netto binnenharkt je 26k buffer dient te hebben. Meer dan de helft zou dan voor vervanging van de auto zijn.......dat vind ik dan waanzin.
De helft voor een nieuwe auto hangt een beetje van de auto af. Ik snap dat als je een volledig gezin hebt, je gaat voor een wat jongere, grotere auto en dan is 13K voor een auto helemaal niet extreem raar. Volgens mij koop je daar nauwelijks nieuw voor.

26K als buffer voor een gezin met kinderen, lijkt me eerlijk gezegd ook een prima richtlijn. Zeker als je er vanuit gaat dat dat gezin een eigen huis heeft. 4K netto is ook niet een idioot bedrag voor een stel 2-verdieners van grofweg die leeftijd.
Als je met jonge kinderen, pas een huis en een carrière in de beginfase 5k weg kunt zetten ben je blij. Als ik 40 ben krijg ik wel met gemak 20k en meer weggezet, maar de discussie ging ook om absurd hoge bedragen die hier neergezet worden als 'buffer'.
Da's toch aardig in de buurt van die 26K die het NIBUD zegt. :)
Ik vind het knap dat mensen hier zoveel geld hebben en vaak op jonge leeftijd, maar dat heeft weinig met een buffer te maken, die is er om klappen op te kunnen vangen.
Op dit moment heb ik weinig buffer doordat ik de vorige heb aangesproken. Einde jaar zal dit 5k zijn, volgend jaar het dubbele of meer. Mijn huis is afgelost met 58 als ik niet vervroegd aflos.
Zal de template een keer invullen als ik achter een pc zit.
Buffer lijkt in dit topic wat algemeen gebruikt te worden en ieder heeft zijn eigen interpretatie. Sommige mensen gebruiken 'm ook dubbel. Enerzijds voor later, maar met de mogelijkheid deze aan te spreken als het nodig is. Lijkt me niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:21:
[...]

Een erg emotioneel argument. Dan ben je wel een enorme pechvogel gezien de huidige levensverwachtingen. M.a.w., dat vind ik een acceptabel risico. Veel mensen stappen ook elke dag in een auto...

En als je nog net ietsje meer weet te sparen en op tijd begint kun je rond de 50 stoppen, en heb je dus (op basis van gemiddelde levensverwachting) nog tenminste 32 jaar te gaan. Hoogopgeleiden leven eigenlijk ook nog eens X jaar langer da het gemiddelde, dus 35-40 jaar zit er misschien wel in, en ook dat is een gemiddelde met uitschieters omhoog en omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:11:
Die buffer berekening van het NIBUD slaat nergens op... Wij zouden, met twee gelijkwaardige inkomens, zonder kinderen, een buffer van 26K moeten hebben. 10K voor vervangen van de eerste auto, 5K voor vervanging van de tweede auto, 2K voor onvoorzien onderhoud van de auto's, en 6K voor vervanging van ons interieur. Als je de pech hebt dat alles binnen 1 jaar stuk gaat, ja, dan zouden we dat nodig hebben. En dan heb je ook nog de dubbele pech dat je nieuwe (tweedehands) auto gelijk weer stuk gaat natuurlijk...

Je moet gewoon zelf rekenen: hoeveel geld hebben we minimaal per maand nodig (dus vaste lasten waar je niet in kunt snijden en minimale uitgaven om te leven). Dat vermenigvuldig je met het aantal maanden wat je zou willen kunnen overbruggen en daar tel je nog wat extra's bovenop om eventuele onvoorziene omstandigheden ook aan te kunnen. Dan komen wij op 15 tot 20K uit.
de Peer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:30:
[...]
Een erg emotioneel argument. Dan ben je wel een enorme pechvogel gezien de huidige levensverwachtingen. M.a.w., dat vind ik een acceptabel risico. Veel mensen stappen ook elke dag in een auto...
Ja, en dus wil ik, als ik het kan, nu al genieten. Je weet nooit wat morgen brengt.
En als je nog net ietsje meer weet te sparen en op tijd begint kun je rond de 50 stoppen, en heb je dus (op basis van gemiddelde levensverwachting) nog tenminste 32 jaar te gaan. Hoogopgeleiden leven eigenlijk ook nog eens X jaar langer da het gemiddelde, dus 35-40 jaar zit er misschien wel in, en ook dat is een gemiddelde met uitschieters omhoog en omlaag.
Ik blijf liever iets langer werken en heb nu wat meer luxe dan dat ik eerder stop en nu niet die dure vakantie kan doen (niet dat wij vaak op dure vakanties gaan, vorig jaar was de eerste dure vakantie in 15 jaar en met dezelfde reden! [huwelijksreis en 15-jarig huwelijk :p])

Maar dat is iets heel persoonlijks. De ene voelt zich goed met de gedachte dat hij kan stoppen met werken op z'n 50e en de ander wil liever doorwerken tot z'n 70e en elk jaar 4 keer all-inclusive naar een tropisch resort gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 14:15

Saven

Administrator

[...]

Dat inderdaad. Maar vergeet niet dat de meeste mensen met een dikke buffer en een gemiddelde baan die te danken hebben aan een erfenis of aan jaren zuinig leven en al dan niet bij ouders inwonen :)

Ik ken wel wat mensen met een bovengemiddelde buffer waaronder ikzelf, maar de meesten zijn ondernemer. De niet-ondernemers die ik ken hebben dit 'te danken' aan een erfenis of anderszins gekregen. En degene met enkel een gemiddelde baan (zonder erfenis dus) en een leuke buffer heeft gewoon jaren lang niks gedaan en lang thuis gewoond.

Dat niks bijzonders doen blijf ik vreemd vinden (wellicht ook te maken met hoe je sociale kringen zijn). Maar goed, niet iedereen heeft dezelfde levensbehoeftes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Saven schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Ik ken wel wat mensen met een bovengemiddelde buffer waaronder ikzelf, maar de meesten zijn ondernemer. De niet-ondernemers die ik ken hebben dit 'te danken' aan een erfenis of anderszins gekregen. En degene met enkel een gemiddelde baan (zonder erfenis dus) en een leuke buffer heeft gewoon jaren lang niks gedaan en lang thuis gewoond.

Dat niks bijzonders doen blijf ik vreemd vinden (wellicht ook te maken met hoe je sociale kringen zijn). Maar goed, niet iedereen heeft dezelfde levensbehoeftes :P
Of bitcoins, of een huis (goed) verkocht...
Maar ik denk dat ook mensen met een gemiddelde baan een goede buffer kunnen aanleggen in loop der tijd, maar meestal ontbreekt de financiële interesse of mentale instelling om wat geld apart te zetten elke maand, en dan leef je dus wel boven je stand zoals eerder aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wailing_Banshee Die berekenaar is gebaseerd op je huidige 'levensstandaard'. Dus als je nu een auto van 10k hebt, dat je bij total loss weer een auto van 10k koopt. Dat je weer een interieur van 6k kan kopen als de kat een keer losgaat. Als je dat niet nodig vindt, kan je natuurljik gewoon lagere bedragen invullen.
Maar belangrijker: de berekenaar is er voor mensen die zelf niet in kunnen schatten hoeveel ze nodig hebben. Dan is een overschatting beter dan een onderschatting (beter te veel dan te weinig, en het kan je ogen openen).

Wat betreft de anekdotische voorbeelden 'uit mijn omgeving': weet iedereen dan echt van zijn vrienden hoeveel er op de rekening staat? En zo ja, hoe dat is ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moet je precies weten hoeveel er op de rekening staat? Als van de 8 koppels er 6 zeggen, ja sparen zit er niet in deze jaren. Vakanties kort en in de buurt dan hoef ik geen saldo te zien om ze te geloven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:09
Ik heb een tijd bij twee banken gewerkt en genoeg spaarrekeningen en saldo's voorbij zien komen. Het gros van de mensen had zeker niet de buffer die het Nibud aanraadt. Of ze hebben ergens anders natuurlijk nog een potje, maar het waren veel rekeningen waarbij het spaar saldo minimaal was.

Het is goed als je een buffer op kan bouwen en als ik in dit topic lees kan de gemiddelde Tweaker dat bijzonder goed. Sta soms wel te kijken van de bedragen die mensen hebben van rond de 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Tuurlijk zal dat voor sommige betekenen dat er laag saldo is. Maar andere hebben misschien extra afgelost op de hypotheek oid.

Vakanties zeggen ook helemaal niks. Net of iedereen met een leuke buffer altijd lang en ver op vakantie gaat :?
Met dezelfde logica kan je het omgekeerde betogen: mensen die kort en dichtbij op vakantie gaan, hebben meer geld dan mensen die lang en ver op vakantie gaan, want ze hebben minder uitgegeven aan vakanties dus meer geld over :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:36

_Apache_

For life.

--

[ Voor 115% gewijzigd door _Apache_ op 12-06-2018 12:52 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:05:
@Wailing_Banshee Die berekenaar is gebaseerd op je huidige 'levensstandaard'. Dus als je nu een auto van 10k hebt, dat je bij total loss weer een auto van 10k koopt. Dat je weer een interieur van 6k kan kopen als de kat een keer losgaat. Als je dat niet nodig vindt, kan je natuurljik gewoon lagere bedragen invullen.
Maar belangrijker: de berekenaar is er voor mensen die zelf niet in kunnen schatten hoeveel ze nodig hebben. Dan is een overschatting beter dan een onderschatting (beter te veel dan te weinig, en het kan je ogen openen).
Het ging er mij met name om dat ze ervan uitgaan dat al die dingen tegelijkertijd vervangen moesten worden, zonder dat je die buffer weer kunt opbouwen. Als onze auto van 10K total-loss raakt, hoe groot is dan de kans dat we binnen een paar maanden ook die tweede auto (van 5K) total-loss raakt, en we een nieuw interieur MOETEN kopen a 6K en ook nog eens 2K aan onvoorziene reparatie kosten aan die overgebleven (of die nieuwe) auto hebben? In dit geval zou m'n buffer dus iets meer dan 10K moeten zijn (de duurste aankoop plus wat extra's). Mits je dus geen buffer opbouwt om een bepaalde tijd zonder salaris te kunnen overleven (wat ze bij het NIBUD niet eens noemen)

@Verwijderd vakantie was eigenlijk het enige wat ik zou kunnen verzinnen waar zoveel geld in zou kunnen gaan zitten dat je daarmee je hypotheek echt extra mee zou kunnen aflossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wailing_Banshee Voor veel mensen duurt het jaren om een buffer van 26k of zelfs 10k op te bouwen. Zelfs als er een jaar tussen zit, kan dat dus te weinig tijd zijn om je buffer weer aan te vullen (effectief is dat dus 'tegelijkertijd').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sylvesterrr schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:56:
[...]

Er zijn genoeg huishoudens (gezin met 2-3 kinderen) die moeten rondkomen van een modaal inkomen (of zelfs minder). Een buffer is voor hen niet vanzelfsprekend. Vaak kan de auto niet weg, want dat hebben ze nodig voor woon-werkverkeer: probeer maar eens naar een industrieterrein te reizen met het OV, ook 's nachts (ploegendienst).
Klopt. Echter is er een periode voordat je kinderen neemt.
Dan ga je de buffer aanleggen. Er zullen periode zijn dat het wat lastiger gaat inderdaad door een nieuwe woning, kinderen etc. Als je verstandige keuzes maakt voorkom je dat dus in de keuzes. Als je de buffer hebt kun je daarna soort van quitte spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:44:
@Wailing_Banshee Voor veel mensen duurt het jaren om een buffer van 26k of zelfs 10k op te bouwen. Zelfs als er een jaar tussen zit, kan dat dus te weinig tijd zijn om je buffer weer aan te vullen (effectief is dat dus 'tegelijkertijd').
We hebben het hier dus wel over dat je twee auto's binnen afzienbare tijd na elkaar opblaast en je interrieur erbij, en ook nog eens even net een behoorlijke kostenpost voor die auto's had of gaat krijgen vlak nadat je die nieuwe auto's hebt gekocht.

Maar dat is het probleem wat ik heb met dat buffer advies van de NIBUD, ze houden geen rekening met andere factoren, zoals misschien wat extra bezuiningen als je net je buffer helemaal hebt moeten opeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

sylvesterrr schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:56:
[...]

Waarom zou een buffer niet vanzelfsprekend zijn bij een gezin met kinderen?

Ik lees wel eens wat topics over huizen hier en wat me op valt is dat niet zelden mensen een huis kopen dat in mijn beleving (ver) boven hun stand is. Daar zit by far je grootste kostenpost én mogelijkheid tot bezuinigen. Ook de meest eenvoudige: Gewoon niet zo'n duur huis kopen.

Mensen die de grens opzoeken van wat de bank ze wil lenen, zijn in mijn beleving ongelooflijk onverstandig bezig. "Ja maar ik verwacht qua salaris te groeien, dus over 5 jaar is het verstandig." Eh, zó vanzelfsprekend is salarisgroei niet meer tegenwoordig en als er binnen die 5 jaar iets gebeurt ben je de pineut.

Ik zou dan echt nog even wachten met het kopen van een huis of kritischer zijn in je behoeftes.

Natuurlijk hadden wij ook liefst een vrijstaand huis met een flinke lap grond gewild op minder dan 10Km vanaf Utrecht, prima uitvalswegen en uitstekend OV. We hadden dan een huis moeten kopen dat minstens 2x zo duur was als waar we nu in wonen, als je dat al red.

Qua hypotheek waren we een eind gekomen (geen 2x maar wel 1.5-1.8x als ik het goed uitreken) alleen zitten we dan echt aan de max van wat we mogen lenen. Dus wonen we in een rijtjeshuis dat we net even wat makkelijker kunnen betalen waardoor we meer geld hebben om te sparen, te leven én we leuk kunnen verbouwen.

Ieder huis is een compromis, dit huis ook. Toch ben ik hier denk ik gelukkiger dan met een veel ruimer en luxerr huis, waarbij de eerste de beste tegenslag meteen dat huis in gevaar brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wailing_Banshee Ze maken het toch heel duidelijk:
Met dit bedrag weet u zeker dat u onverwachte, grotere en noodzakelijke uitgaven direct kunt betalen zonder dat u een lening hoeft af te sluiten of uw levensstijl moet aanpassen.
Het is gewoon een simpele optelsom van de waarde van je duurste spullen. Sommige mensen hebben een tooltje nodig om inzicht te krijgen. Jij niet, ook goed.
Verder staat de Nibud site natuurlijk bol van de inzicht- en bespaartips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@unezra Wij hebben max hypotheek en daarbovenop nog 25k extra vanwege NOM. Mijn vrouw woont nu dus op fietsafstand van haar werk en ik heb een leasebak. De hypotheekverstrekkers rekenen voor het gemak dat we allebei nog een auto erbij hebben om aan een passend maandbedrag te komen, wat dus wil zeggen dat wij met max hypotheek nog makkelijk een paar k per maand aan de kant kunnen leggen voor buffer/investeringen/afbetalen hypotheek.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tassadar32 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:16:
@unezra Wij hebben max hypotheek en daarbovenop nog 25k extra vanwege NOM. Mijn vrouw woont nu dus op fietsafstand van haar werk en ik heb een leasebak. De hypotheekverstrekkers rekenen voor het gemak dat we allebei nog een auto erbij hebben om aan een passend maandbedrag te komen, wat dus wil zeggen dat wij met max hypotheek nog makkelijk een paar k per maand aan de kant kunnen leggen voor buffer/investeringen/afbetalen hypotheek.
Als je een paar K per maand opzij kan leggen om te sparen/bufferen/etc, dan zit je niet op modaal. Modaal krijg je een paar K per maand om alles mee te kunnen betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:51:
[...]

Klopt. Echter is er een periode voordat je kinderen neemt.
Dan ga je de buffer aanleggen. Er zullen periode zijn dat het wat lastiger gaat inderdaad door een nieuwe woning, kinderen etc. Als je verstandige keuzes maakt voorkom je dat dus in de keuzes. Als je de buffer hebt kun je daarna soort van quitte spelen.
Eens, maar: wat als ze de buffer hebben moeten aanspreken (bijv. je wil een kind, maar krijgt een tweeling; moet verhuizen; auto kapot etc)? Het aanvullen gaat dan niet meer zo makkelijk. :+
unezra schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Waarom zou een buffer niet vanzelfsprekend zijn bij een gezin met kinderen?
Ik heb het niet over een gezin met kinderen, ik heb het over een gezin met kinderen met een modaal inkomen (of minder). Niet iedereen kan modaal binnenharken, laat staan 2 of 3x modaal.
Ik lees wel eens wat topics over huizen hier en wat me op valt is dat niet zelden mensen een huis kopen dat in mijn beleving (ver) boven hun stand is. Daar zit by far je grootste kostenpost én mogelijkheid tot bezuinigen. Ook de meest eenvoudige: Gewoon niet zo'n duur huis kopen.
Er zijn legio gezinnen die noodgedwongen een huis hebben moeten kopen omdat ze niet in aanmerking kwamen voor een sociale huurwoning (inkomensgrens) én tegelijkertijd te weinig verdienden voor een woning in de vrije sector. Op de korte termijn was een koopwoning (met netto maandlasten min of meer gelijk aan een sociale huurwoning) dé oplossing. Maar ja, ze hebben geen huurbaas die even een nieuw keukenblok plaatst of groot onderhoud doet.

Er zijn meer van dit soort voorbeelden.

Ter info:
Het modaal inkomen 2018 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
(bron)

Tel daarbij eventueel zorgtoeslag (jaarlijks inkomen maximaal € 35.550) en huurtoeslag (indien huurwoning en jaarlijks inkomen maximaal € 30.400) op. Veel zal er niet overblijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Mawlana op 11-06-2018 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 06:35
Members only:

Wat een bizarre bedragen zie ik hier voorbij komen zeg... 300k in de buffer met een afgeloste hypotheek van 200k+ voor iemand van nabij de 30. Mensen die per maand een paar duizend euro opzij kunnen leggen. Wat een rijkdom. Ik heb zo te zien nog wel even te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:53
Members only:
Saven schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Dat inderdaad. Maar vergeet niet dat de meeste mensen met een dikke buffer en een gemiddelde baan die te danken hebben aan een erfenis of aan jaren zuinig leven en al dan niet bij ouders inwonen :)

Precies de reden dat mijn buffer ook een stuk hoger is, ik ben ZZP’er. Ik heb later géén pensioen, keep that in mind. ;-)

[ Voor 33% gewijzigd door Beunhaas91 op 11-06-2018 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Ryangr0 Dat lijkt me ook niet de norm, of uberhaupt haalbaar voor een gemiddeld gezin begin 30. Als je uit gaat van landelijke gemiddeldes en een scenario van een getrouwd stel, beide met studieschuld van ~15000 (landelijk gemiddelde), bruiloft van ~12000 (landelijk gemiddelde (en dat is dan een erg karige bruiloft...)) en een koophuis en kindje (samen veeeel geld), dan klinkt het als praktisch onmogelijk om dat te bereiken zonder financiele meevallers (geld van ouders, of geluk met bitcoins, oid).

Ik denk dat je het op jouw leeftijd al heel goed voor elkaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Vergeet ook niet dat dit topic natuurlijk een verzamelpunt is voor mensen die er mee bezig zijn. Mensen die van paycheck to paycheck leven of geen cent te makken hebben zijn niet bezig met het opbouwen van een buffer, en gaan dat al helemaal niet op een forum bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greencap schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:53:
@Ryangr0 Dat lijkt me ook niet de norm, of uberhaupt haalbaar voor een gemiddeld gezin begin 30. Als je uit gaat van landelijke gemiddeldes en een scenario van een getrouwd stel, beide met studieschuld van ~15000 (landelijk gemiddelde), bruiloft van ~12000 (landelijk gemiddelde (en dat is dan een erg karige bruiloft...)) en een koophuis en kindje (samen veeeel geld), dan klinkt het als praktisch onmogelijk om dat te bereiken zonder financiele meevallers (geld van ouders, of geluk met bitcoins, oid).

Ik denk dat je het op jouw leeftijd al heel goed voor elkaar hebt.
Ligt eraan ook wanneer je gaat werken. Als je op 20ste of 22ste al vast werk hebt en gelijkmatig meer salaris krijgt (en de eerste jaren thuis woont) kan het best wel hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Verwijderd Dan nog niet echt (tenzij je dus financiele meevallers hebt). Stel je weet inderdaad vanaf je 20e 1000 euro per maand weet over te houden en te beleggen met gemiddeld 7% rendement, dan heb je nog steeds "maar" ~170k op je 30e. Daar moeten dan die genoemde kosten nog vanaf (studieschuld, bruiloft, kosten voor koophuis, kosten voor uitzet kindje, etc). Dan moet je ook nog twee mensen vinden met die discipline die dan samen komen en gezamelijk inderdaad zo'n buffer halen.

Als je die discipline hebt, heb je waarschijnlijk ook geen studieschuld, en zal je een bruiloft wel te duur vinden, maar het is in ieder geval niet bepaald normaal te noemen :)

Mijn ervaring is toch ook wel dat de meeste mensen die een (hoge) buffer hebben dit toch vooral te danken hebben aan alles wat ze van hun ouders hebben gekregen en dit vaak nauwelijks zelf beseffen (niet verwijtend bedoeld hoor).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Mensen geven hier vaak wel aan hoe het komt dat hun buffer lager is dan gewenst (geplande uitgaven bv)

Maar ik ben vooral benieuwd hoe hun buffer is ontstaan (zuinig leven / erfenis / huis verkocht). Kan zoiets niet worden toegevoegd in het lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greencap schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:05:
@Verwijderd Dan nog niet echt (tenzij je dus financiele meevallers hebt). Stel je weet inderdaad vanaf je 20e 1000 euro per maand weet over te houden en te beleggen met gemiddeld 7% rendement, dan heb je nog steeds "maar" ~170k op je 30e. Daar moeten dan die genoemde kosten nog vanaf (studieschuld, bruiloft, kosten voor koophuis, kosten voor uitzet kindje, etc). Dan moet je ook nog twee mensen vinden met die discipline die dan samen komen en gezamelijk inderdaad zo'n buffer halen.

Als je die discipline hebt, heb je waarschijnlijk ook geen studieschuld, en zal je een bruiloft wel te duur vinden, maar het is in ieder geval niet bepaald normaal te noemen :)

Mijn ervaring is toch ook wel dat de meeste mensen die een (hoge) buffer hebben dit toch vooral te danken hebben aan alles wat ze van hun ouders hebben gekregen en dit vaak nauwelijks zelf beseffen (niet verwijtend bedoeld hoor).
thuiswonen etc is ook een vorm van steun, dus dat laatste heb je gelijk in.
Tijdens studieperiode worden veel mensen wel direct of indirect ondersteund. Er zijn ook wel studenten die thuis blijven wonen en dan ook nog werken doordeweeks. Dan heb je dus geen studieschuld en kun je voor je werkende leven al 10/20/30k hebben. Woon 3 jaar thuis en je kunt er 50k van maken. Dat kun je dan allemaal ook zien als steun van ouders ja. :P . Helemaal zelfstandig is het wel wat lastiger ja, maar wanneer valt het daar wel binnen en wanneer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

sylvesterrr schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:34:
[...]
Ik heb het niet over een gezin met kinderen, ik heb het over een gezin met kinderen met een modaal inkomen (of minder). Niet iedereen kan modaal binnenharken, laat staan 2 of 3x modaal.
Ik heb deze uitspraak heel bewust losgekoppeld van inkomen.

JUIST als je minder verdient zul je voor een buffer moeten zorgen. De hogere inkomens (2x modaal en hoger) redden tegenvallers vaak wel, zolang het verhoudingsgewijs bescheiden tegenvallers zijn. Voor deze groep betekend een nieuwe koelkast vaak niet meer dan "oh, dan kan ik wat minder sparen deze maand" en vervolgens lopen ze naar een willekeurige witgoedzaak, halen daar een nieuwe koelkast van €1000, zelfde dag bezorgen, klaar.

Bij een lager inkomen is dat snel het spaargeld van meerdere maanden en dan gaat het nog maar om iets relatief betaalbaars als een koelkast...
[...]
Er zijn legio gezinnen die noodgedwongen een huis hebben moeten kopen omdat ze niet in aanmerking kwamen voor een sociale huurwoning (inkomensgrens) én tegelijkertijd te weinig verdienden voor een woning in de vrije sector. Op de korte termijn was een koopwoning (met netto maandlasten min of meer gelijk aan een sociale huurwoning) dé oplossing. Maar ja, ze hebben geen huurbaas die even een nieuw keukenblok plaatst of groot onderhoud doet.

Er zijn meer van dit soort voorbeelden.
Dus dan koop je een goedkoper huis.
Dat is dan misschien een maat kleiner dan je zou willen, staat niet op je ideale plek, is niet vrijstaand en heeft geen achtertuin op het zuiden waar je bij wijze van spreke een camping zou kunnen beginnen.

Een koopwoning kopen waarbij de netto maandlasten vergelijkbaar zijn met de netto maandlasten van een sociale woning is riskant als dat je absolute max is. Juist als je een huis koopt moet je rekening houden met voldoende ruimte zodat je onderhoud kunt betalen, of een nieuwe keuken, etc.

Bij een eigen huis heb je een grotere buffer nodig dan bij een huurhuis.

Hou je daar geen rekening mee, leef je effectief boven wat verantwoord is. (Ofwel: Boven je stand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cue_ schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:06:
Maar ik ben vooral benieuwd hoe hun buffer is ontstaan (zuinig leven / erfenis / huis verkocht). Kan zoiets niet worden toegevoegd in het lijstje?
In ons geval: bewust leven (is niet gelijk aan zuinig leven!) en prioriteren.

Voorbeeld: onze bruiloft kostte ons nog geen (omgerekend) 5000 euro (grootste deel is betaald voor de invoering van de euro, en een deel nog erna...). De helft daarvan is gegaan in onze ringen (op bestelling gemaakt door een edelsmid) en onze huwelijksreis (4-sterren trip naar Sankt Moritz en Zermatt in Zwitserland). Op onze trouwdag zelf hadden we alleen naaste familie (opa's, oma's, ouders, broers, zussen, en aanhang), onze "receptie" was een week later (na onze huwelijksreis), gewoon thuis. Had bij ons absoluut geen prioriteit. De enige consessie die we toen gedaan hebben was de catering voor het eten en drinken. Maar de (herinneringen aan de) vakantie en ringen nemen ze ons niet meer af. Wij hadden meer prioriteit voor die vakantie en ringen dan aan zo'n feest (en 5000 euro was zeer veel geld voor ons, in die tijd, aangezien we net student-af waren, en absoluut geen geld hadden :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlord2305
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Members only:
N/A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
unezra schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:15:
[...]

Ik heb deze uitspraak heel bewust losgekoppeld van inkomen.

JUIST als je minder verdient zul je voor een buffer moeten zorgen. De hogere inkomens (2x modaal en hoger) redden tegenvallers vaak wel, zolang het verhoudingsgewijs bescheiden tegenvallers zijn. Voor deze groep betekend een nieuwe koelkast vaak niet meer dan "oh, dan kan ik wat minder sparen deze maand" en vervolgens lopen ze naar een willekeurige witgoedzaak, halen daar een nieuwe koelkast van €1000, zelfde dag bezorgen, klaar.

Bij een lager inkomen is dat snel het spaargeld van meerdere maanden en dan gaat het nog maar om iets relatief betaalbaars als een koelkast...
Ik ben het helemaal met je eens dat ze een buffer zouden moeten hebben. Ik geef enkel alleen aan dat het voor hen minder vanzelfsprekend is...
[...]

Dus dan koop je een goedkoper huis.
Dat is dan misschien een maat kleiner dan je zou willen, staat niet op je ideale plek, is niet vrijstaand en heeft geen achtertuin op het zuiden waar je bij wijze van spreke een camping zou kunnen beginnen.

Een koopwoning kopen waarbij de netto maandlasten vergelijkbaar zijn met de netto maandlasten van een sociale woning is riskant als dat je absolute max is. Juist als je een huis koopt moet je rekening houden met voldoende ruimte zodat je onderhoud kunt betalen, of een nieuwe keuken, etc.

Bij een eigen huis heb je een grotere buffer nodig dan bij een huurhuis.

Hou je daar geen rekening mee, leef je effectief boven wat verantwoord is. (Ofwel: Boven je stand.)
Nóg goedkoper dan 150k (wat al spotgoedkoop is) in een stad? Een woning geschikt voor een gezin. Andere stad leidt alleen maar tot hogere kosten in verband met kinderopvang (je kan niet terugvallen op opa en oma). :9

Nogmaals: ze zouden een buffer moeten hebben, maar het daadwerkelijk hebben van een buffer is minder vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 06:35
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:12:
Er zijn ook wel studenten die thuis blijven wonen en dan ook nog werken doordeweeks.
Het ligt natuurlijk aan je situatie, maar het is mij niet gelukt om tijdens mijn voltijd studie tienduizenden euro's over te houden aan een bijbaantje hier en daar. Dat lijkt me ook niet de normale gang van zaken. Het gebeurt ongetwijfeld, maar ik ken in ieder geval persoonlijk niemand die dat wel voor elkaar gekregen heeft.
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:12:
Helemaal zelfstandig is het wel wat lastiger ja, maar wanneer valt het daar wel binnen en wanneer niet.
Er zit wel een behoorlijk verschil tussen een keer in het half jaar een boodschap van 10-20 euro gratis krijgen van je ouders en jaren thuis wonen zonder mee te hoeven betalen aan de woonsituatie terwijl je een 40-urige werkweek aan salaris naar binnen harkt en alles op de spaarrekening zet. Dat is toch wel redelijk ver over die grens lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders kost/inwoning tijdens studie sponsorden. Moest wel elke dag 2 uur met het OV maar dat weegt zo makkelijk op tegen de kosten van een kamer. Studieschuld had ik zo goed als niet, maar ook geen vermogen. Op m'n 23ste aan het werk en niet veel later gaan samenwonen met mijn vrouw. Mijn vrouw is eerder begonnen met werken (en bleef thuiswonen) en had dus inderdaad al wel een buffer van zo'n 30k op dat moment. Vanaf dat moment consequent minimaal € 200 per maand gespaard en geïnvesteerd, beetje geluk gehad met bitcoin vorig jaar. Grote uitgaven die we gehad hebben zijn de bruiloft (20k, onvergetelijke dag + huwelijksreis) en restschuld op ons appartement (ook 20k, net voor de bubbel gekocht, in Oss of all places, dikke pech). Uiteindelijk hebben we gedurende het verhuizen nauwelijks op ons vermogen hoeven interen dankzij positief resultaat uit eerdere investeringen en consequent blijven sparen (dan maar een vakantie minder). Dus een paar meevallers hebben we zeker gehad, maar het meeste baat hebben we gehad bij consequent sparen en niet meer uitgeven dan er binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Piet_Piraat7 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:12:
Ik heb een tijd bij twee banken gewerkt en genoeg spaarrekeningen en saldo's voorbij zien komen. Het gros van de mensen had zeker niet de buffer die het Nibud aanraadt. Of ze hebben ergens anders natuurlijk nog een potje, maar het waren veel rekeningen waarbij het spaar saldo minimaal was.

Het is goed als je een buffer op kan bouwen en als ik in dit topic lees kan de gemiddelde Tweaker dat bijzonder goed. Sta soms wel te kijken van de bedragen die mensen hebben van rond de 30.
Wij hadden pas bij de VVE vergadering het vraagstuk of een hele dure reparatie in 1 keer gedaan moest worden waarbij iedereen 1000 euro moest bijbetalen of verspreid over 2 jaar zonder bijbetalen (dan werd de reparatie uiteraard duuder)

Hoeveel mensen er al gelijk in blinde paniek vragen begonnen te stellen over die 1000 euro (wanneer moet ik het dan hebben, moet dat nu al?) of domweg aangaven die 1000 euro niet te hebben baarde me nogal zorgen moet ik zeggen :X

Dus ik heb intussen ook wel de indruk dat er maar bar weinig mensen voldoende buffer hebben. De prioriteiten liggen domweg niet bij sparen maar bij de nieuwste telefoon, die mooie televisie of de vakantie.
Uitgezonderd uiteraard de mensen die zuinig leven en het alsnog niet kunnen betalen door een laag inkomen (alleenstaande moeders bv)
Mensen geven hier vaak wel aan hoe het komt dat hun buffer lager is dan gewenst (geplande uitgaven bv)

Heel simpel: Minder uitgeven dan er binnenkomt. Ofwel: beneden je stand leven.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 11-06-2018 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Wij hadden pas bij de VVE vergadering het vraagstuk of een hele dure reparatie in 1 keer gedaan moest worden waarbij iedereen 1000 euro moest bijbetalen of verspreid over 2 jaar zonder bijbetalen (dan werd de reparatie uiteraard duuder)

Hoeveel mensen er al gelijk in blinde paniek vragen begonnen te stellen over die 1000 euro (wanneer moet ik het dan hebben, moet dat nu al?) of domweg aangaven die 1000 euro niet te hebben baarde me nogal zorgen moet ik zeggen :X

Dus ik heb intussen ook wel de indruk dat er maar bar weinig mensen voldoende buffer hebben. De prioriteiten liggen domweg niet bij sparen maar bij de nieuwste telefoon, die mooie televisie of de vakantie.
Uitgezonderd uiteraard de mensen die zuinig leven en het alsnog niet kunnen betalen door een laag inkomen (alleenstaande moeders bv)
Klinkt alsof jouw VvE te weinig spaart :+
[...]

Hier komt het wel op neer uiteindelijk. Of je nu €1500 netto verdient of €4000 netto, en of je nou wel of niet nog €50k aan erfenis hebt gekregen. Natuurlijk is met €4000 netto en €50k aan erfenis het veel makkelijker een buffer op te bouwen, maar uiteindelijk zijn er met beide situaties mensen/gezinnen die prima een buffer weten op te bouwen, en mensen/gezinnen die zwaar in de schulden zitten.

Wat betreft degene die zich geen buffer kunnen veroorloven: Die kunnen al helemaal het niet hebben van een buffer zich veroorloven. Dat is simpelweg duurder leven dan met een buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Metro2002 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Snap ik. Bij zulke mensen hoeft er weinig te gebeuren en ze hebben een uitdaging.

Wij hadden ons vorig jaar vergist in de energielasten en kregen een eindafrekening van €772,62.
Of we dat even wilden overmaken.

Natuurlijk hebben we daar van gebaald en hebben het laten uitzoeken of het écht wel klopte maar in the end hebben we het bedrag zo van onze spaarrekening geplukt, betaald en hebben we er geen boterham minder door gegeten die maand.

Een paar jaar geleden had dat hier betekend dat we bij mijn schoonouders konden aankloppen omdat we het geld écht niet op de rekening hadden staan. De buffer was toen zwaar negatief. Iedere kleine financiële tegenslag en het leverde weer totale paniek op.

Juist door zelf een tijdje zó krap te zitten, leer je goed hoe belangrijk zo'n buffer is.
Maar ook dan zul je *moeten* kijken of je kunt sparen. Het is precies wat @Sissors zegt: Leven zónder buffer is duurder dan leven mét buffer. Zonder buffer moet je je bij de minste of geringste tegenslag in de schulden werken, terwijl niet zelden die mensen al tot ver over hun oren in de schulden zitten.

Schulden zijn duur, de rentetarieven fors. Zelfs rood staan is in feite jezelf flink bestelen en in díe omstandigheden absoluut geen goed idee. Hoe minder je te besteden hebt, hoe belangrijker een buffer word en hoe belangrijker het word om niet alsnog een hoop geld per maand aan rente te betalen.
[...]
Juist. :)
Voor een belangrijk deel dan. Een deel van mijn buffer is een stukje erfenis. (Formeel een voorschot.) Alleen, die buffer ben ik extreem zuinig op en zal ik echt alleen in geval van uiterste nood aanspreken.

Hoewel ik mogelijk wel een deel van onze verbouwing er uit ga betalen maar dat alleen met harde afspraken. Dat geld komt terug. Als ik dat geld in zet, zal ik met mijn vrouw afspreken dat ze iedere maand, net als ikzelf, een bedrag over maak naar die rekening om het saldo weer aan te vullen. (Ja, gemeenschap van goederen, nee, dat geld is geoormerkt en is niet voor 50% haar eigendom. Mijn vader heeft dat deel uitgesloten in zijn testament.)

Met dat achter de hand, heb ik wel een aantal uitgaven durven doen die ik zonder dat geld niet had durven of kunnen doen. Juist met dat geld veilig op een spaarrekening, weet ik dat als het écht mis gaat, ik nog wat achter de hand heb om niet failliet te gaan.

Aan de andere kant, ik weet ook dat ik als het moet ik vrij zuinig kan leven. Dat betekend veel "nee" verkopen aan mezelf en ik heb het eerder gedaan (zie boven, dat negatieve vermogen heeft zichzelf niet hersteld, daar heb ik héél hard voor gewerkt en mezelf veel voor moeten ontzeggen). Ik weet dat ik het opnieuw kan.

Maar, zoals wellicht duidelijk uit deze en andere reacties: Ik besef heel goed dat ik het op dit moment prima heb. Ik heb nu inderdaad de luxe van een buffer die groot genoeg is om als de koelkast het vandaag begeeft, direct naar de winkel te rennen voor een nieuwe.

Dus hoe mijn buffer ontstaan is:
- Voorschot op de erfenis
- Sparen, niet boven mijn stand leven

Het heeft wel geholpen dat ik in 10 jaar tijd redelijk in salaris ben gestegen en met ingang van vorige maand er weer een paar % bij heb gekregen. Dat geld word *direct* weggezet. Mocht er weer een loonstijging aankomen (januari), zal ik tenminste een deel daarvan direct naar mijn spaarrekening boeken zodat ik niet gewend raak aan het geld maar wel mijn spaargeld harder groeit. (Of de hypotheek harder slinkt. Dat laatste kan ook vanwege de rentetarieven interessant zijn, we zitten in de buurt van een grens waarbij het rentetarief daalt waardoor nét even wat meer aflossen meteen betekend dat we er iedere maand net wat ruimer bij zitten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik die verhalen van @unezra zo lees dan ben ik blij voor hem dat we postings op GoT niet per teken hoeven af te rekenen!

Ik moet zeggen dat ik op het moment bewust geen buffer heb maar ervoor kies om maximaal af te lossen op mijn huis. Als de nood aan de man is heb ik altijd genoeg spulletjes die ik vlot ten gelde kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:11:
Als ik die verhalen van @unezra zo lees dan ben ik blij voor hem dat we postings op GoT niet per teken hoeven af te rekenen!
*grinnik*
Och, dan was Tweaker een paar € per maand rijker geweest.
Ik moet zeggen dat ik op het moment bewust geen buffer heb maar ervoor kies om maximaal af te lossen op mijn huis. Als de nood aan de man is heb ik altijd genoeg spulletjes die ik vlot ten gelde kan maken.
Persoonlijk zou ik beiden doen.

Wij bouwen op dit moment gestaag aan een prettige buffer maar willen vanaf volgend jaar extra gaan aflossen. Dat aflossen doen we deels met de opbrengst van de zonnepanelen en vloerisolatie (ik betaal die dingen, de opbrengst gaat het huis in), deels omdat we dit jaar gestopt zijn met de VT. Dus het hele bedrag van de HRA kan zó de hypotheek in.

Dat is een experiment. Als het goed bevalt houden we het zo, bevalt het niet, doen we het volgend jaar of het jaar daarop weer anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33

Wij hebben misschien niet de grootste buffer hier (40k samen, 27 en 29 jaar), maar hier kan ik wel antwoord op geven vanuit onze situatie.

Ik ben totaal niet ondersteund door ouders (was geen geld voor) en op mijn 19e gaan samenwonen. Kosten voor school (collegegeld, boeken, verf etc (kunstacademie..)) altijd zelf betaald met alleen de basisbeurs (geen leningdeel) alsmede ook de kosten voor wonen en huishouden. Dat deden we door allebei er nog naast te werken (bijbaan in avond en weekend) en gewoon ons gezond verstand te gebruiken. We hebben er prima mee geleefd en voor mijn gevoel weinig gelaten maar wel kunnen sparen en niks hoeven lenen.

Drie jaar geleden hebben we een huis gekocht waar de kosten koper, inrichting en verbouwingen uit de buffer zijn betaald. We hebben in die tijd ook een auto gekocht (ivm woon-werk) maar de buffer is nooit leeg geweest en daarna weer kunnen opbouwen door elke maand goed te sparen.

Twee jaar geleden zijn we getrouwd. Was niet goedkoop, maar ook zeker geen 15.000 euro. We hebben daar gewoonweg keuzes gemaakt. We wilden wel een receptie met open bar bijvoorbeeld, maar mijn jurk was dan weer een stukje goedkoper (mede omdat ik een zo simpel mogelijke wilde dus dat kwam goed uit ;))

Dus hoe hebben we het gedaan? Werken en een beetje gezond verstand eigenlijk. Nooit schulden opgebouwd en altijd geleefd van wat we hebben.

(Uiteraard helpt het dat we tweeverdieners zijn en dat ik met 22 deeltijd ben gaan werken en al snel daarna voltijd, maar ook als de zoektocht langer had geduurd of één van ons geen werk zou hebben zouden we het nog steeds hetzelfde doen: leven naar wat je hebt).

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 16:02
Lees toch behoorlijke bedragen hier en daar.
Bottomline leven wij gewoon op grote voet.
Kids hebben een "rijk" leven en komen weinig te kort. Niet dat ze verwend zijn, want we zorgen echt wel dat ze het waarderen en voor grote dingen moeten ze zelf mee sparen.

[mo]Leeftijd: 40
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: manager

Type woning: hoekwoning
Koop/huur: koop (25k overwaarde)
Partner: ja
Kinderen: 2 en nog een halve dierentuin (hond, paard, konijnen)

Bank: Rabo en ABN
Rentepercentage: 0, niks
Totale buffer: 2k

Veel uitgaves gedaan afgelopen jaar: wasmachine, droger, tv en complete uitbouw.
Buffer is na de vakantie vast ook op.

Na de zomer weer serieus aan de slag met sparen, voor nu: whoeeeeieeee :+ enjoying life

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:05

Sparen vanaf jong zijn.
Werken vanaf jong zijn.
Thuis wonen tijdens studie.
Wat ‘later’ uit huis (28 jaar).

Bewust leven, altijd voor de lange termijn. Kwaliteit voor kwantiteit. Impulsen onderdrukken. Als je het echt wil, wil je het na x maanden nog steeds. Anders was het een impuls. Maar als ik het dan nog wil, doe ik het wel. Ik wil wel leven.
Ook in 1 keer het goede kopen. Ik heb gespaard, gelijk tegelvloer in huis. I.p.v. eerst goedkoop laminaat en dan na 3 jaar weer wat anders neerleggen. Ik koop een dure goede auto, maar rij er wel 10 jaar mee.

Goedkoop lenen voor huis (bij familie, scheelt veel, lees je niks over in dit topic).
Eerst sparen, dan kopen.
Ben geen kroegtijger, uit eten enzo is leuk. Maar doe ik niet iedere week.
Geen pennywise, pound foolish. (Wel opletten, veel kleine uitgaven is bij elkaar toch veel).

Ik ken ook mensen, geen cent te maken. Gaan altijd voor de korte bevrediging. Terrasje hier, ijsje daar, broodje zus. Iedere week andere rommel in de vensterbank. Etc.

Toch vind ik het wel eens lastig, wanneer is genoeg genoeg etc.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneeuwhond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:55
Members only:

Sparen kan ik niet, buffer is zodoende de extra bestedingsruimte die ik nog vrij heb (1600+ en 2 credit cards ( totaal 2500+1000, zou totaal dus ongeveer 5500 euro kunnen opnemen als het nodig is).

Sowieso, als ik extra geld heb ga ik dit gebruiken om te reizen, zo lang ik nog jong en gezond ben. Kinderen hoef ik niet tot ten minste 35 (if ever). Zonde van je goede jaren om zuinig te gaan doen, dit zijn de leeftijden waarop je maximaal moet leven. Saai en burgerlijk leven/sparen is iets voor oude mensen :). Ik ben dus elke dag in de avond op het terrasje/in de stad te vinden, doe veel dingen als hobby, en ga zeker niet zuinig aan doen op deze leeftijd.

Ik heb jaren lang voor de financiële puinhoop van mijn ouders moeten betalen, dus nu ik geen vaste lasten heb, maak ik er ook maximaal gebruik van. Ik heb tijden meegemaakt dat ik niet eens een tientje te besteden had voor enkele dagen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sneeuwhond op 11-06-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:05
Sneeuwhond schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:02:
***members only***

Sparen kan ik niet, buffer is zodoende de extra bestedingsruimte die ik nog vrij heb (1600+ en 2 credit cards ( totaal 2500+1000, zou totaal dus ongeveer 5500 euro kunnen opnemen als het nodig is).

Sowieso, als ik extra geld heb ga ik dit gebruiken om te reizen, zo lang ik nog jong en gezond ben. Kinderen hoef ik niet tot ten minste 35 (if ever). Zonde van je goede jaren om zuinig te gaan doen, dit zijn de leeftijden waarop je maximaal moet leven. Saai en burgerlijk leven/sparen is iets voor oude mensen :). Ik ben dus elke dag in de avond op het terrasje/in de stad te vinden, doe veel dingen als hobby, en ga zeker niet zuinig aan doen op deze leeftijd.

Ik heb jaren lang voor de financiële puinhoop van mijn ouders moeten betalen, dus nu ik geen vaste lasten heb, maak ik er ook maximaal gebruik van. Ik heb tijden meegemaakt dat ik niet eens een tientje te besteden had voor enkele dagen.
Spaar je ook niet om te reizen?

Ik zelf wil niet een bepaalde periode maximaal leven. Niet in mijn jeugd, niet nu en ook niet straks na mijn pensioen. Maar ik wil het altijd ‘goed’ hebben liefst met een beetje stijgende lijn. Dus ik probeer het een beetje te verdelen, maar in de toekomst kijken valt niet mee.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroent83
  • Laatst online: 03-03-2021
...

[ Voor 99% gewijzigd door Jeroent83 op 11-06-2018 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneeuwhond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:55
mhr-zip schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:51:
[...]

Spaar je ook niet om te reizen?

Ik zelf wil niet een bepaalde periode maximaal leven. Niet in mijn jeugd, niet nu en ook niet straks na mijn pensioen. Maar ik wil het altijd ‘goed’ hebben liefst met een beetje stijgende lijn. Dus ik probeer het een beetje te verdelen, maar in de toekomst kijken valt niet mee.
Neuh, daar zijn credit cards voor. Bovendien zijn vakanties vaak even duur of goedkoper dezelfde tijd in NL doorbrengen, NL is belachelijk duur.
Ik zorg ervoor dat ik elk jaar ten minste 4000 euro extra verdien, gelukkig in de IT makkelijk...

Je weet nooit wanneer je in 1x kan overlijden, je kan beter zo veel mogelijk zo vroeg mogelijk doen, voordat het straks door ziekte/leeftijd niet meer kan of als je abrupt iets overkomt... Zie ik dan, ik zie bij mijn ouders dat ze geen flikker hebben gedaan in hun leven (nooit geld gehad om lekker te reizen oid.), nu 60+ zijn, gezondheidskwaaltjes ontwikkelen, en ook nog steeds weinig geld hebben. Ik pak mijn kansen zodra het kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Sneeuwhond op 11-06-2018 19:26 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 47 Laatste