• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

Barrycade

Through the...

Sneeuwhond schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:23:
[...]

Neuh, daar zijn credit cards voor. Bovendien zijn vakanties vaak even duur of goedkoper dezelfde tijd in NL doorbrengen, NL is belachelijk duur.
Ik zorg ervoor dat ik elk jaar ten minste 4000 euro extra verdien, gelukkig in de IT makkelijk...

Je weet nooit wanneer je in 1x kan overlijden, je kan beter zo veel mogelijk zo vroeg mogelijk doen, voordat het straks door ziekte/leeftijd niet meer kan of als je abrupt iets overkomt... Zie ik dan, ik zie bij mijn ouders dat ze geen flikker hebben gedaan in hun leven (nooit geld gehad om lekker te reizen oid.), nu 60+ zijn, gezondheidskwaaltjes ontwikkelen, en ook nog steeds weinig geld hebben. Ik pak mijn kansen zodra het kan.
En dan hopen dat je kinderen later ook de huur oppikken als het een keertje niet meezit?

Leef je leven maar waarom niet die min even wegpoetsen zodat je niet gewend raakt aan gaten aanvullen?

Je klinkt al dat stel dat in Barcelona zat en ze geen tickets meer konden kopen omdat ze hun vlucht hadden gemist en niets meer op de rekening hadden door een storing bij ABN.

En geld moesten lenen van familie om weer thuis te komen.

Ik zou dat niet relaxed op vakantie gaan vinden.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:29
Als je tóch wil lenen, dan kan je beter een DL fixen bij Freo of je huisbank in plaats van in de min te gaan met je creditcard. Scheelt je toch een hoop rente (6% vs 14%).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sneeuwhond schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:02:
***members only***

Sparen kan ik niet, buffer is zodoende de extra bestedingsruimte die ik nog vrij heb (1600+ en 2 credit cards ( totaal 2500+1000, zou totaal dus ongeveer 5500 euro kunnen opnemen als het nodig is).

Sowieso, als ik extra geld heb ga ik dit gebruiken om te reizen, zo lang ik nog jong en gezond ben. Kinderen hoef ik niet tot ten minste 35 (if ever). Zonde van je goede jaren om zuinig te gaan doen, dit zijn de leeftijden waarop je maximaal moet leven. Saai en burgerlijk leven/sparen is iets voor oude mensen :). Ik ben dus elke dag in de avond op het terrasje/in de stad te vinden, doe veel dingen als hobby, en ga zeker niet zuinig aan doen op deze leeftijd.

Ik heb jaren lang voor de financiële puinhoop van mijn ouders moeten betalen, dus nu ik geen vaste lasten heb, maak ik er ook maximaal gebruik van. Ik heb tijden meegemaakt dat ik niet eens een tientje te besteden had voor enkele dagen.
With all due respect, maar dit klinkt bijna alsof je dezelfde fouten maakt waardoor jij je ouders uit de shit heb moeten helpen.

Creditcards en kredieten zijn geen buffer. Ik heb die dingen ook, maar het zijn doelbewust debitcards met een creditcardnummer. Dus geen gespreid betalen. Eind van de maand word het saldo 100% afgelost. Klaar. Scheelt weer een BKR registratie. :) Maakt het kopen van een huis ook wat makkelijker.

Stel dat je over 2, 3, 4 jaar een huis wil kopen, hoe ga je dat betalen? Je hebt zó 10.000 - 20.000 nodig voor dat je het huis op je naam kunt zetten en kunt verhuizen. Dan nog geld voor onderhoud, etc.

Met een huurhuis heb je dat niet, maar daar mag je wel weer vaak 1 of 2 maanden huur vooraf betalen en heb je net zo hard onvoorziene uitgaven.

Ik zou dat bedrag dat je nu niet aan huur uit hoeft te geven omdat je ouders dat nu betalen lekker op een spaarrekening zetten zodat je wat geld hebt voor als je het huis uit gaat. Of wil je tot je 60e bij je ouders blijven wonen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 07:52
Leeftijd: 43
Opleiding(en): MBO, autodidact en mezelf slimmer gemaakt door hard te werken en goed op te letten.
Huidige functie: Freelance IT Consultant
Type woning: Hoekwoning, hypotheekvrij (259.000)
Koop/huur: koop
Partner: ja
Kinderen: 0

Bank: ABN, en ING
Rentepercentage: 0,3
Totale buffer: 360.000 euro

genoeg cash achter de hand, in geval van nood kunnen we altijd het huis nog verkopen en goedkoper gaan wonen (huren) daar deze toch al hypotheekvrij is.

Als we 65+ zijn verkopen we het huis en huren we wel een huis om het geld op te maken tot we dood zijn. Tot die tijd lekker genieten van het leven en doen waar we zin in hebben. we leven eenvoudig en hebben niet veel nodig.

het leven is zo simpel :)

A wise man's life is based around fuck you

• Boosmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
Leeftijd: 21
Opleiding(en): Audiovisueel vormgever / SVO
Huidige functie: Slager, meester worstmaker

Type woning: Nog zoekende
Koop/huur: -
Partner: Ja
Kinderen: -

Bank: ING
Rentepercentage: ?
Totale buffer: 35k

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Saven schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Dat inderdaad. Maar vergeet niet dat de meeste mensen met een dikke buffer en een gemiddelde baan die te danken hebben aan een erfenis of aan jaren zuinig leven en al dan niet bij ouders inwonen :)

Ik ken wel wat mensen met een bovengemiddelde buffer waaronder ikzelf, maar de meesten zijn ondernemer. De niet-ondernemers die ik ken hebben dit 'te danken' aan een erfenis of anderszins gekregen. En degene met enkel een gemiddelde baan (zonder erfenis dus) en een leuke buffer heeft gewoon jaren lang niks gedaan en lang thuis gewoond.

Dat niks bijzonders doen blijf ik vreemd vinden (wellicht ook te maken met hoe je sociale kringen zijn). Maar goed, niet iedereen heeft dezelfde levensbehoeftes :P
Nog een andere toevoeging; overwaarde uit een huis doe verzilverd is.

Mensen die allebei een huis hadden en zijn gaan samenwonen of weer zijn gaan huren na een prijsexplosie in de markt te hebben mee gepakt. (Ja bij wat nieuws kopen ben je het weer kwijt maar toch).

Nu ik toch aan t Posten ben;
Na kopen van mijn huis (hypotheek iets onder de 150k tegen 2,5% waar ik ongeveer 20k zelf in had zitten) + inrichting etc had ik nog 16k buffer. Als alleenstaande met een inkomen van +/-45k vond ik die buffer toch wat zuinig dus wilde weer naar ruim 20k. Ik wil altijd een jaar redelijk normaal door kunnen leven.

Had geluk dat ik ondersteund werd tijdens mijn studie door mijn ouders (college geld + 230 euro voor de huur) daardoor ook in mijn studie wat kunnen sparen tot 5k vervolgens naar 30k kunnen sparen in 2.5 jaar voor ik m'n huis kocht/bewoonde (zat war tijd tussen).

Uiteindelijk m'n huis snel verkocht en nu naast de buffer (die ik weer ruim boven de 20k heb) een significante zak geld.
Metro2002 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Wij hadden pas bij de VVE vergadering het vraagstuk of een hele dure reparatie in 1 keer gedaan moest worden waarbij iedereen 1000 euro moest bijbetalen of verspreid over 2 jaar zonder bijbetalen (dan werd de reparatie uiteraard duuder)

Hoeveel mensen er al gelijk in blinde paniek vragen begonnen te stellen over die 1000 euro (wanneer moet ik het dan hebben, moet dat nu al?) of domweg aangaven die 1000 euro niet te hebben baarde me nogal zorgen moet ik zeggen :X
Herkenbaar, iemand die even 1000 euro aan een loodgieter moest voorschieten (bleek niet bij hemzelf of de VVE te zitten maar de gemeente) en boos was dat de VVE dat niet deed (doen ze niet omdat het 9 vd 10 keer in het privé deel zit). Toen ging ik dus wat rondvragen en bleek, 6 maanden na oplevering van de nieuwbouwhut een heel deel dus amper/niet 1k aan buffer te hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 11-06-2018 21:44 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 21:23

TheBorg

Resistance is futile.

Ik vind dat nogal veel om niks mee te doen. Je hebt nog 20 jaar te gaan tot je pensioen. Koop wat vastgoed ofzo. Dan kun je het in ieder geval nog verdubbelen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheBorg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Ik vind dat nogal veel om niks mee te doen. Je hebt nog 20 jaar te gaan tot je pensioen. Koop wat vastgoed ofzo. Dan kun je het in ieder geval nog verdubbelen.
Of halveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Dan heb je echt geen idee wat je aan het doen bent.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheBorg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:39:
[...]

Dan heb je echt geen idee wat je aan het doen bent.
En is dat zo gek? Waar mensen winst maken moeten anderen haast wel verlies maken. Als hij geen kennis heeft van vastgoed is zomaar in vastgoed investeren ontzettend dom.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jan70661
  • Registratie: September 2015
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:57

3DDude

I void warranty's

op de spaar? betaal je dan niet meer vermogensbelasting dan dat het wat oplevert?

Be nice, You Assholes :)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Tsurany schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:43:
[...]

En is dat zo gek? Waar mensen winst maken moeten anderen haast wel verlies maken. Als hij geen kennis heeft van vastgoed is zomaar in vastgoed investeren ontzettend dom.
Nee dat is niet gek maar als je zo veel vrij vermogen hebt dan zou ik toch eens achter m'n oren krabben en misschien met een fiscalist gaan praten. Als je er niks mee doet verdampt het langzaam. De inflatie is hoger dan de rente op een spaarrekening en dan mag je ook nog eens vermogensbelasting aftikken.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Nou gaan mensen mij waarschijnlijk vervelend vinden maar ook jij moet een plan maken. Ga je het opmaken, moet het naar je kinden, etc. etc.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ryangr0 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:47:
***members only***

Wat een bizarre bedragen zie ik hier voorbij komen zeg... 300k in de buffer met een afgeloste hypotheek van 200k+ voor iemand van nabij de 30. Mensen die per maand een paar duizend euro opzij kunnen leggen. Wat een rijkdom. Ik heb zo te zien nog wel even te gaan.
Het is een wedstrijdje verplassen geworden. Je hebt het prima voor elkaar. Dat je op jouw leeftijd een huis hebt gekocht mag je al trots op zijn.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 08:46
Leeftijd: 29
Opleiding(en): VWO (bezig met HBO studie)
Huidige functie: Software Developer

Type woning: Eensgezinswoning (250k)
Koop/huur: Koop
Kinderen: 0

Bank: ING / Rabo / MoneYou
Rentepercentage: 0.05 / 0.05 / 0.35
Totale buffer: 35k

Belegd in aandelen: momenteel 1600 in crypto (gemined)

Woning is hypotheekvrij en ik heb nog een deel binnen de familie geleend. Geen rompslomp bij de bank, heerlijk. Wel los ik deze maximaal af (looptijd 4jr) waardoor ik voor mezelf rond 500eu per maand overhoud voor eventuele uitbreiding van de buffer.

[ Voor 10% gewijzigd door EyeWitness op 12-06-2018 12:35 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

Barrycade

Through the...

Tja Tweakers is een verzameling MBO/ HBO / WO ers die voornamelijk in een hoek werkzaam zijn waar redelijk makkelijk geld wordt verdiend.

Ga je op een ander forum hetzelfde topic openen kom je op een ander gemiddelde uit.

Maar @Ryangr0 je heb een Ieniemienie hypotheek per maand en je bent 23 dus 1000-en zal je nog niet kunnen harken maar als je wijs met je geld om gaat en wat stappen maakt in je carrière zal je snel een aardige buffer opbouwen.

@ hierboven. Dus een kwart miljoen qua huis waarde en hypotheek vrij over 4 jaar en dan alsnog 500 euro in de maand kunnen sparen als 29 jarige en dan doen alsof je niet in het rijtje staat te ver plassen. You are kidding me right?

[ Voor 20% gewijzigd door Barrycade op 11-06-2018 23:14 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-11 12:18
TheBorg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:51:
[...]

Nou gaan mensen mij waarschijnlijk vervelend vinden maar ook jij moet een plan maken. Ga je het opmaken, moet het naar je kinden, etc. etc.
Ik begin je inderdaad een beetje vervelend te vinden. Hij moet niks. Als hij helemaal niks met z'n geld wilt doen, dan moet 'ie dat helemaal zelf weten.

Maar een tip voor jou om misschien wat minder vervelend gevonden te worden: je kan ook vragen wat Jan z'n plan is met al dat geld, in plaats van hem zonder enige kennis van zaken te vertellen wat 'ie moet doen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 11-06-2018 23:18 ]

The devil is in the details.

• Keypunchie
  • Niet online
Geen zin om hier mijn buffer te delen, die is lager dan ik wil. Wel voldoende om minstens 6 maanden zonder inkomen door te komen zonder onze prettige levensstijl te wijzigen en iets van een jaar als we ons wel aanpassen.

Wat ik vooral wilde delen en waar ik wel van geschrokken ben in het afgelopen jaar is hoe stevig mijn buffer is ingeteerd na een verhuizing. Ook daar is een buffer voor, natuurlijk, maar toch alle incidentele kosten van verbouwen, nieuwe meubels en incidentele kosten (inclusief 2 maanden lang veel uit eten/bezorgen terwijl de keuken onder handen was) heeft al met al een flinke deuk geslagen. Pas na een maand of 6 konden we weer terug naar de spaarstand.

Natuurlijk had dit allemaal een tandje minder gekund, maar we hebben ons dan ook weer niet uitgeleefd. De grootste uitspatting was de nieuwe keuken. Veel meubels zijn ook nieuw, maar de meeste komen gewoon van IKEA. Maar toch, dan vloog er weer een paar honderd uit aan gordijnen, of voor gereedschap, of voor een loodgieter die nog wat nawerk moet verrichtten

We hadden van te voren wel een aantal dingen begroot, maar werden desondanks best verrast door alle extra kosten en tegenwind. De keuken duurde bijvoorbeeld veel langer dan gepland want er waren extra werkzaamheden nodig. Niet alleen kostte dat op zich al extra geld, maar op een gegeven moment waren we de magnetron-maaltijden wel zat en gingen we veel uit eten of lieten we bezorgen.

Wel zijn we uiteindelijk wat pragmatischer geworden. Zo hangen in de meeste kamers nu nog steeds de goedkoopste lampen van de bouwmarkt. We hebben nu pas met vakantiegeld weer wat geld uitgetrokken voor een mooie lamp op de slaapkamer. Dat soort beslissingen was nodig om de vrije uitstroom van geld te stoppen en de buffer weer aan te kunnen gaan vullen.

Mijn les: Ga niet een grotere woning betrekken als je niet al een stevige buffer hebt! Wees ook pragmatisch en probeer niet alles in 1x perfect te maken ten koste van spaargeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 11-06-2018 23:35 ]

• sudil
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-12-2024
Leeftijd: 28
Opleiding(en): College dropout
Huidige functie: Software ontwikkelaar

Type woning: Rijwoning
Koop/huur: Koop, Is van ouders, niet van mij
Partner: Nee
Kinderen: Nee

Bank: Argenta
Rentepercentage: 0.01% WTF
Totale buffer: 8k

Belegd in aandelen: 2k uit 8k (6k in bank, is zonde maar kan nodig hebben voor auto, reis, rijbewijs etc)
Totale dividend: 0
Fonds: 0

Werk nog geen jaar. Woon met ouders. 250€ bijdragen per maand. Wil later iets dat ik mijn eigen kan noemen (huis/tuin/boom/beestje). Geef meestal niet veel uit. Dure voorwerpen maken mij niet blij. Een projector daar en tegen is één van mijn beste aankopen geweest.

Verwijderd

Netjes hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2018 11:04 . Reden: mo tags ]

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-11 23:31
Leeftijd: 29
Huidige functie: klantenservice medewerker

Type woning: Hoekwoning WOZ 155.000
Hypotheek: annuïteit 139.000 resterend
Koop/huur: Koop, hypotheekvrij op 56 jaar
Partner: Ja, 6,5 jaar
Kinderen: 10 maanden en +1 onderweg

Bank: ING + Nationale NL
Rentepercentage: 0.05 + 0.30
Totale buffer: 8.000

Voor de kids gaat de gehele kinderbijslag naar een aparte spaarrekening voor zolang we dat kunnen doen (tot 18 jaar ongeveer 18.000 euro per kind) Zelf schuldenvrij naast een duurzaamheidslening die we dit jaar afbetalen en kosten DUO lening 2x voor ons beide. We hebben deze incasso stopgezet want de lening staat nagenoeg op 0% rente. Zodra de kids wat ouder zijn gaan we deze ook aflossen en dan geheel schuldenvrij.

Plan is niet om meer te sparen, maar om minder te gaan werken en meer tijd voor de kids. Met ons inkomen kunnen we wat zakken, dit word deels weer opgevangen door toeslagen. Dus graag meer vrije tijd. Momenteel werken we beide 40 uur en met jonge kids niet te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door RetroHead op 12-06-2018 00:20 ]

Do more

• Sneeuwhond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:55
sylvesterrr schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:57:
Als je tóch wil lenen, dan kan je beter een DL fixen bij Freo of je huisbank in plaats van in de min te gaan met je creditcard. Scheelt je toch een hoop rente (6% vs 14%).
ik heb een DL van 3600, en sta daar afgelopen maandjes meestal rond -2000 voor.

CC's betaal ik ook elke maand af gelijk, ik gebruik het meer door noodzaak/nbetaalgemak/verzekering. En hotels/tickets/autohuur. Staan elke maand gewoon op 0.
With all due respect, maar dit klinkt bijna alsof je dezelfde fouten maakt waardoor jij je ouders uit de shit heb moeten helpen.
Je bedoelt enkele jaren in de ziektewet en bijstand? Zij hebben simpelweg alleen tijdelijk goed inkomen gehad. Migranten, gelijk al als minder gezien door accent, en zodra mijn vader na zijn goedbetaalde baan in een depressie belande...

Zij hebben nooit een doelstelling gehad om elk jaar ten minste een paar duizend euro meer te hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door Sneeuwhond op 12-06-2018 00:20 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-10 13:01
@Keypunchie Word pas echt leuk als je huidige woning onder water staat. Wel heel herkenbaar dat je budget altijd te klein is bij verhuizen. Heb nog nooit gehoord dat iemand te ruim gebudgetteerd had. Bij ons hangen nu ook nog gewoon peertjes op de meeste plekken (Maart dit jaar verhuisd). Wij hadden het geluk dat we de dubbele lasten konden dragen zonder te stoppen met sparen. Een dure hobby is even op pauze gegaan om dat te compenseren maar met de afbetaling van ons appartement wilde ik de buffer zo snel mogelijk (preventief) omhoog krijgen zodat ik na de verhuizing nog steeds op minimaal 20k zou zitten. Ik heb tijdens de bouw ook mazzel met crypto gehad, dat heeft het grootste deel van de afbetaling van ons appartement gefinanciëerd waardoor de buffer meer intact bleef en onvoorziene uitgaven dus minder impact hadden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 07-11 09:14

Wailing_Banshee

You're Next

@Tassadar32 wij hadden geen te klein budget na onze verhuizing... Maar wij hoefden ook niet persé nieuw meubilair. Als ik nu even terug denk, hebben we nu alleen de tafel in de woonkamer vervangen t.o.v. wat we in het vorige huis hadden. En dat hebben we 10 jaar na de verhuizing gedaan. Waarom iets vervangen wat nog goed is? Gewoon weer prioriteren. En het kan mij niet schelen waar het vandaan komt, als ik het maar mooi vind, en het de prijs waard vind.

@Keypunchie Gordijnen is eigenlijk het enige waar wij echt niet gekeken hebben naar prijs, maar alleen naar looks. En geen moment spijt van gehad, want je kijkt er toch elke dag tegenaan!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• unezra

unezra

sudil schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:37:
Leeftijd: 28
Huidige functie: Software ontwikkelaar

Type woning: Rijwoning
Koop/huur: Koop, Is van ouders, niet van mij

Bank: Argenta
Rentepercentage: 0.01% WTF
Totale buffer: 8k

Belegd in aandelen: 2k uit 8k (6k in bank, is zonde maar kan nodig hebben voor auto, reis, rijbewijs etc)

Werk nog geen jaar. Woon met ouders. 250€ bijdragen per maand. Wil later iets dat ik mijn eigen kan noemen (huis/tuin/boom/beestje). Geef meestal niet veel uit. Dure voorwerpen maken mij niet blij. Een projector daar en tegen is één van mijn beste aankopen geweest.
Even snel gerekend, bij een bruto inkomen van €3000 per maand en een gewenste aankoopsom van €200.000 heb je € 22.453 aan eigen geld nodig, *zonder* verhuiskosten, kosten inrichting, etc. :)

Tel daar nog met gemak €5000 (misschien wel €10.000) bovenop voordat je een beetje gesettled bent. Met een hoger inkomen heb je minder eigen geld nodig maar zelfs al zit je op €4000 bruto met 13e maand, vakantiegeld, vaste baan, etc, heb je alsnog €10.000 nodig voor het in eigendom verkrijgen. (Ook weer exclusief verhuiskosten, kosten inrichting, etc.)

Als je tussen nu en een paar jaar het huis uit wil en iets wil gaan kopen, zou ik nu serieus gaan plannen en sparen. :)

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:05

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Vind je het niet gevaarlijk om het geld maar bij 2 banken te hebben staan? Mocht één van de banken omvallen, dan krijg je er maximaal 100K van terug. Zie ook deze link.

• sudil
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-12-2024
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:22:
[...]

Even snel gerekend, bij een bruto inkomen van €3000 per maand en een gewenste aankoopsom van €200.000 heb je € 22.453 aan eigen geld nodig, *zonder* verhuiskosten, kosten inrichting, etc. :)

Tel daar nog met gemak €5000 (misschien wel €10.000) bovenop voordat je een beetje gesettled bent. Met een hoger inkomen heb je minder eigen geld nodig maar zelfs al zit je op €4000 bruto met 13e maand, vakantiegeld, vaste baan, etc, heb je alsnog €10.000 nodig voor het in eigendom verkrijgen. (Ook weer exclusief verhuiskosten, kosten inrichting, etc.)

Als je tussen nu en een paar jaar het huis uit wil en iets wil gaan kopen, zou ik nu serieus gaan plannen en sparen. :)
Bedankt voor de berekening. Bruto 2k. Netto 1.5k. Dat wordt dus nog meer sparen. :P Hoeveel though?

Verwijderd

Mrlten schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:41:
[...]

Vind je het niet gevaarlijk om het geld maar bij 2 banken te hebben staan? Mocht één van de banken omvallen, dan krijg je er maximaal 100K van terug. Zie ook deze link.
Hij heeft toch maar 100k en dan ook nog verdeelt over 2 banken. Dan doet hij het toch goed, want het is 2x 100k waar hij dan back up heeft. Met 100k zou 1 bank ook goed zijn.

• unezra

unezra

sudil schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:50:
[...]
Bedankt voor de berekening. Bruto 2k. Netto 1.5k. Dat wordt dus nog meer sparen. :P Hoeveel though?
Ik heb 'm direct van de site van ABN geplukt. (Verder geen banden met de ABN anders dan dat mijn hypotheek en lopende rekeningen d'r zijn ondergebracht.)

https://www.abnamro.nl/nl...-hypotheek-berekenen.html

Maar zet ik 'm dan even in op een huis van 200.000, mag je (schrik niet) € 92.839 aan eigen geld mee nemen, *enkel* voor het in eigendom krijgen van die woning. Met dat inkomen krijg je maximaal €115.466 gefinancierd.

En ja, het eerste jaar kun je een flink deel aftrekken van de belasting maar je moet het wel eerst betalen en met een lager inkomen heb je minder belastingaftrek. Daarbij heb je met een koophuis ook nog flink wat kostenposten die deels verwacht, deels onverwacht zijn.

Kortom, ik ben bang dat het nog even serieus sparen word en je eerste huis geen vrijstaand huis in de randstat gaat worden. :)

(Dat is dus *precies* een van de redenen waarom ik denk dat een buffer én sparen zo belangrijk zijn. Nu is een huis kopen over het algemeen niet onverwacht en spaar je daar voor maar het is ook een van de dingen waarvoor ik begrijp als iemand zijn/haar buffer even aan spreekt. Huis kopen is duur. Daarna moet je wel als de bliksem weeer buffer opbouwen. Er kunnen zó veel dingen gebeuren die meteen een paar K kosten dat het geen overbodige luxe is minimaal 10, 15K achter de hand te houden.)

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:05

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:58:
[...]

Hij heeft toch maar 100k en dan ook nog verdeelt over 2 banken. Dan doet hij het toch goed, want het is 2x 100k waar hij dan back up heeft. Met 100k zou 1 bank ook goed zijn.
Hij heeft wel iets meer dan 100K, er staat nog '2.' voor.

Verwijderd

Mrlten schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:03:
[...]

Hij heeft wel iets meer dan 100K, er staat nog '2.' voor.
haha lol. De 2 niet gelezen :+ .

Nouja. Als je zulke bedragen bij elkaar kunt harken zul je wel enigszins met je geld kunnen omgaan :P .

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:08:
[...]

haha lol. De 2 niet gelezen :+ .

Nouja. Als je zulke bedragen bij elkaar kunt harken zul je wel enigszins met je geld kunnen omgaan :P .
Dat hoeft absoluut geen gegeven te zijn. Simpelweg op het juiste moment een woning gekocht hebben en nu verkocht hebben kan al een miljoen aan eigen vermogen opleveren. Of een erfenis krijgen kan je ook al een paar ton opleveren.
Het is geen gegeven dat mensen met veel geld of een hoog inkomen automatisch goed met geld op kunnen gaan. Anders waren er ook niet zoveel in de problemen gekomen in 2008.

Daarnaast zou ik zijn post niet serieus nemen. Iemand die op Tweakers niets anders doet dan in V&A posten komt even zulke cijfers dumpen zonder enige uitleg? Dat kan niet anders dan een troll zijn. Het is dan of pure onzin of iemand die even flink wat aandacht wilt hebben en wat "ooooh" en "aaaah" wilt horen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zeg mensen laten we ongeacht trollvermoedens de members-only tag wel blijven respecteren, ik zie allerlei mensen hier reageren op bedragen of zelfs bedragen van anderen quoten buiten de MO tag.
Dit feit is voor mij de reden om in dit topic niet al teveel details te posten.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:22:
[...]

Hoe kom je aan deze bedragen :?
Edit: laat maar op 1 inkomen uiteraard en max financiering ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Martinusz op 12-06-2018 11:01 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij neemt mee dat je een niet voldoende hoge hypotheek kan krijgen, en dat dus moet aanvullen met eigen geld. Ik vond het eerst ook apart, want je kosten koper zijn veel lager (dat is ruwweg die €10k waar hij het over heeft bij inkomen van €4k bruto).

• unezra

unezra

Sissors schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:02:
Hij neemt mee dat je een niet voldoende hoge hypotheek kan krijgen, en dat dus moet aanvullen met eigen geld. Ik vond het eerst ook apart, want je kosten koper zijn veel lager (dat is ruwweg die €10k waar hij het over heeft bij inkomen van €4k bruto).
Juist.

Met het inkomen van @sudil krijg je maximaal € 115.466 gefinancieerd en dan nóg moet je € 6.649 eigen geld mee nemen want kosten koper, overdrachtsbelasting, etc.

Je kunt met ingang van dit jaar namelijk maar maximaal 100% van de waarde van je woning financieren, dus de complete kosten koper zijn voor eigen rekening.

Eerder, toen je meer kon financieren dan je woning waard was, kon je bij een duurder huis absoluut gezien meer mee financieren. (1% van 300.000 is immers 2000 meer dan 1% van 100.000). Nu is dat niet meer zo. Adviesbedrag is voor zover ik weet vaak onafhankelijk van de aanschafprijs van de woning, taxatierapport ook niet, alleen overdrachtsbelasting is een percentage van de verkoopsom. Ook die mag je 100% uit eigen middelen betalen.

Ik vind het persoonlijk een eerlijk systeem, maar het betekend wél dat mensen dus een redelijke spaarpot moeten hebben voordat ze uberhaupt ook maar kunnen denken aan het kopen van een huis.

Vind dat persoonlijk een goede ontwikkeling, als je dat huis eenmaal hebt moet je ook blijvend sparen voor onderhoud, calamiteiten, etc. Beter tevoren dan alvast wennen aan flink sparen dan met 100% geleend geld een huis kopen en na 2 jaar in de shit zitten omdat je niet gewend bent aan flink sparen.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-11 15:50
Je kan het ook omdraaien: hoe veel mensen zitten nu met een huur van €1000, waardoor ze niet kunnen sparen terwijl ze worden afgewezen voor een hypotheek met €650 netto kosten. Iedereen heeft al een huis en roept doodleuk 'terecht' terwijl er vroeger hele nieuwe keukens, verbouwingen en garages werden bijgeleend en dit eigenlijk altijd goed is gegaan. De grote hypotheekschuldenberg komt door al die rare constructies waarbij mensen niet aflossen, de helft aflossen, de aflossing in aandelen stoppen ( 8)7 ) en weet ik wat.

105% lenen (met verplichte aflossing!) zou wat mij betreft allerzins redelijk zijn, maar goed.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Members only:

Wabbawabbawabbawabba

• unezra

unezra

ApexAlpha schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:08:
[...]
Je kan het ook omdraaien: hoe veel mensen zitten nu met een huur van €1000, waardoor ze niet kunnen sparen terwijl ze worden afgewezen voor een hypotheek met €650 netto kosten.
Dat is dus dé klassieke denkfout die veel mensen maken.

Mensen vergelijken een netto huur met een netto hypotheek. Dat moet je niet doen. Je moet de bruto hypotheeklasten vergelijken met je netto huurprijs en dáár nog eens iets van 10%-20% bovenop tellen per maand. Als het niet meer is.

Een hypotheek die €650,- netto doet, is bruto €750,-, tel daar 20% bij op en je zit opeens op €900 per maand. Dat zit niet zo heel ver af van die €1000 aan huur waar jij het over hebt. :)

Als huiseigenaar heb je te maken met hogere lasten. Verzekeringen, belastingen, onderhoud, eventuele verbouwingen/verbeteringen, etc. Als je dat niet mee telt, reken je jezelf vooral rijk.
Iedereen heeft al een huis en roept doodleuk 'terecht' terwijl er vroeger hele nieuwe keukens, verbouwingen en garages werden bijgeleend en dit eigenlijk altijd goed is gegaan. De grote hypotheekschuldenberg komt door al die rare constructies waarbij mensen niet aflossen, de helft aflossen, de aflossing in aandelen stoppen ( 8)7 ) en weet ik wat.

105% lenen (met verplichte aflossing!) zou wat mij betreft allerzins redelijk zijn, maar goed.
Je kunt nog steeds meer lenen dan de waarde van je huis. Verbouwingen zijn prima te financieren als 2e of 3e leningdeel. Als je huis boven water staat kun je nóg meer lenen. Alleen, dat zijn wel aparte leningdelen én je huis moet na verbouwing meer geld waard worden. Een verbouwing enkel voor de leuk krijg je niet meer gefinancierd.

Je moet die extra lening dus apart verantwoorden met taxatierapport, etc. Lijkt me een heel stuk realistischer dan vroeger waar je doodleuk 114% of zelfs nog meer kreeg en waar je dat geld praktisch kon gebruiken om eens even flink mee op vakantie te gaan.

Het ís niet altijd goed gegaan. Volgens mij zijn er zat mensen flink in de problemen gekomen omdat ze belachelijke bedragen konden lenen op hun inkomen en dan ook nog eens zonder pardon veel meer konden lenen dan hun huis op dat moment waard was. Je koopt een huis en zodra je het koopcontract hebt getekend, staat het *direct* onder water. Da's toch raar?

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 19:22
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Je moet de bruto hypotheeklasten vergelijken met je netto huurprijs
Waarom?

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-11 15:50
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Dat is dus dé klassieke denkfout die veel mensen maken.

Mensen vergelijken een netto huur met een netto hypotheek. Dat moet je niet doen. Je moet de bruto hypotheeklasten vergelijken met je netto huurprijs en dáár nog eens iets van 10%-20% bovenop tellen per maand. Als het niet meer is.

Een hypotheek die €650,- netto doet, is bruto €750,-, tel daar 20% bij op en je zit opeens op €900 per maand. Dat zit niet zo heel ver af van die €1000 aan huur waar jij het over hebt. :)

Als huiseigenaar heb je te maken met hogere lasten. Verzekeringen, belastingen, onderhoud, eventuele verbouwingen/verbeteringen, etc. Als je dat niet mee telt, reken je jezelf vooral rijk.

[...]
Daarom heb ik dus expres niet €1000 bruto hypotheek gepakt. Maar mijn verhaal staat nog steeds: de nieuwe restricties zijn onproportioneel hard voor starters. Als je al een woning hebt die (deels) is afgelost zit je goed. Als je dat niet hebt kun je eerst 10 jaar gaan sparen als je werkt. Dat is ook 10 jaar lang huur betalen terwijl je kon aflossen op een huis met dezelfde bruto kosten. €1000 aan huur is nog altijd velen malen slechter dan €1000 aan totale kosten voor je eigen huis waar je aan aflost.
Je kunt nog steeds meer lenen dan de waarde van je huis. Verbouwingen zijn prima te financieren als 2e of 3e leningdeel. [..]
Ook hier blijft: de nieuwe maximale LTV-ratio is 100%. Je huis boven water? Leuk als je al een huis hebt inderdaad. Taxatierapport laten doen voor 2e of 3e leningdeel; alweer niet als je starter bent.
Het ís niet altijd goed gegaan. Volgens mij zijn er zat mensen flink in de problemen gekomen omdat ze belachelijke bedragen konden lenen op hun inkomen en dan ook nog eens zonder pardon veel meer konden lenen dan hun huis op dat moment waard was. Je koopt een huis en zodra je het koopcontract hebt getekend, staat het *direct* onder water. Da's toch raar?
Mensen zijn (en komen) vooral in de problemen doordat ze niet aflossen, en vervolgens bij een 15% waardedaling al onder water staan, als wonen ze er al 15 jaar. Nu moet je verplicht lineair of annuïtair aflossen wil je je rentekosten kunnen aftrekken van je belastbaar inkomen. Volledig terecht!

Maar het zorgt er nu voor dat: starters hogere hypotheek kosten hebben (geen aflossingsvrij meer, ook niet deels), minder mogen lenen (max 100% LTV), studieschuld erbij betrekken (die elke starter heeft vanwege nieuwe leenstelsel), geen sociale huur mogelijkheid, huren van €600 per persoon voor een woning die je met 3 mensen deelt.

Nee genieten dit.

• unezra

unezra

Zie mijn verhaal hierboven. :)

Daarbij, de HRA gaat er een keer aan. Die gaan ze afbouwen. Plus dat de rentetarieven ook weer omhoog kunnen en fors ook. Het is niet extreem lang geleden dat 7% en hoger een heel normaal rentepercentage was. Stijgt het weer die kant op én bouwen ze de HRA af, hebben opeens best veel mensen een uitdaging.

Kortom, dat soort dingen moet je NU al rekening mee houden en het is een van de redenen waarom ik vind dat het ongelooflijk dom is om een tophypotheek te nemen waarbij je geen enkele marge meer hebt om schommelingen op te vangen.

• cooper87
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:31:
[...]

Daarbij, de HRA gaat er een keer aan. Die gaan ze afbouwen.
Dat is toch al lang bekend, inclusief naar welk tarief het gaat (37%). Onzin om dat dan maar compleet te negeren in je maandelijkse begroting.

• unezra

unezra

cooper87 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:34:
[...]
Dat is toch al lang bekend, inclusief naar welk tarief het gaat (37%). Onzin om dat dan maar compleet te negeren in je maandelijkse begroting.
Over een paar jaar zijn er weer verkiezingen. Behalve het weer, is er weinig zo veranderlijk als politieke koers. Die 37% die nu geroepen word, kan best eens 0% worden. Nul. Geen HRA. Zoals het hoort. :)
(Vroeger kon je ook rente op consumptief aftrekken van de belasting. Belachelijk. Het betekende vooral dat mensen veel meer en makkelijker gingen lenen dan goed voor ze was.)

Ik zou er dus niet op rekenen dat het daadwerkelijk 37% word, ik denk dat het wel eens naar 0% kan gaan of in ieder geval héél dicht daar bij in de buurt. (Wel kan het zijn dat de huizenprijzen op dat moment dalen omdat mensen noodgedwongen minder geld uit kunnen geven aan een hypotheek.)
ApexAlpha schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:31:
[...]
Daarom heb ik dus expres niet €1000 bruto hypotheek gepakt. Maar mijn verhaal staat nog steeds: de nieuwe restricties zijn onproportioneel hard voor starters. Als je al een woning hebt die (deels) is afgelost zit je goed. Als je dat niet hebt kun je eerst 10 jaar gaan sparen als je werkt. Dat is ook 10 jaar lang huur betalen terwijl je kon aflossen op een huis met dezelfde bruto kosten. €1000 aan huur is nog altijd velen malen slechter dan €1000 aan totale kosten voor je eigen huis waar je aan aflost.
Als ik even af ga op een aantal topics hier op Tweakers, sparen mensen tussen de €250 en €1000 per maand, uitzonderingen daargelaten. Ofwel, in 10 jaar tijd €30.000 - €120.000. Zelfs bij €250,- per maand doe je er in de regel geen 10 jaar over om de ~€20.000 bij elkaar te sparen die je nodig hebt voor een huis, zeker niet als je ook een deel van je vakantiegeld en eventuele 13e maand opzij zet.

Jaar of 5 lijkt me realistischer en dát is denk ik helemaal niet zo'n rare periode om te sparen voordat je je eerste huis koopt.

Aflossing klinkt heel leuk, maar die aflossing is niet 100%. Met de huidige rentetarieven los je wat sneller af, stijgt de rente, los je veel minder snel af. Aflossen is een beperkte spaarpot. :)
[...]
Ook hier blijft: de nieuwe maximale LTV-ratio is 100%. Je huis boven water? Leuk als je al een huis hebt inderdaad. Taxatierapport laten doen voor 2e of 3e leningdeel; alweer niet als je starter bent.
Waarom niet?
Als ná verbouwing je huis 25K meer waard is én je kunt die hogere hypotheeklasten betalen volgens de bank, krijg je die financiering gewoon rond. Alleen, hanteren ze vaak 70% waardestijging, zelden 100% dus moet je alsnog extra eigen geld mee nemen.

Om niet te ver offtopic te raken: Dit is dus ook waarom je spaart, buffers op bouwt, etc. Zeker met een eigen huis is dat belangrijk.
[...]
Mensen zijn (en komen) vooral in de problemen doordat ze niet aflossen, en vervolgens bij een 15% waardedaling al onder water staan, als wonen ze er al 15 jaar. Nu moet je verplicht lineair of annuïtair aflossen wil je je rentekosten kunnen aftrekken van je belastbaar inkomen. Volledig terecht!

Maar het zorgt er nu voor dat: starters hogere hypotheek kosten hebben (geen aflossingsvrij meer, ook niet deels), minder mogen lenen (max 100% LTV), studieschuld erbij betrekken (die elke starter heeft vanwege nieuwe leenstelsel), geen sociale huur mogelijkheid, huren van €600 per persoon voor een woning die je met 3 mensen deelt.

Nee genieten dit.
Sorry, maar ik vind het volkomen logisch dat ze studieschuld er bij betrekken. Je betaald er iedere maand voor, je hebt minder besteedbaar inkomen. Natuurlijk heeft dat invloed op je maximale leensom. Een studieschuld is daarin (los van het rentepercentage en looptijd), niet anders dan consumptief krediet. Vanwege dat lagere rentepercentage en lange looptijd, drukt het minder op je financiering dan consumptief.

• cooper87
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:44:
[...]

Over een paar jaar zijn er weer verkiezingen. Behalve het weer, is er weinig zo veranderlijk als politieke koers. Die 37% die nu geroepen word, kan best eens 0% worden. Nul. Geen HRA. Zoals het hoort. :)
(Vroeger kon je ook rente op consumptief aftrekken van de belasting. Belachelijk. Het betekende vooral dat mensen veel meer en makkelijker gingen lenen dan goed voor ze was.)

Ik zou er dus niet op rekenen dat het daadwerkelijk 37% word, ik denk dat het wel eens naar 0% kan gaan of in ieder geval héél dicht daar bij in de buurt. (Wel kan het zijn dat de huizenprijzen op dat moment dalen omdat mensen noodgedwongen minder geld uit kunnen geven aan een hypotheek.)
Tsja, lekker doemdenken :) Met die logica moet je ook rekenen met een minder netto salaris, want de overheid kan immers ook de inkomstenbelasting omhoog gooien. Het is prima om met 37% HRA te rekenen en dat te vergelijken met een huurprijs. Als de HRA van dag 1 op dag 2 volledig afgeschaft wordt moet het halve land het huis uit. Of het HRA systeem wenselijk is of niet staat los van deze discussie.

• unezra

unezra

cooper87 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:51:
[...]
Tsja, lekker doemdenken :) Met die logica moet je ook rekenen met een minder netto salaris, want de overheid kan immers ook de inkomstenbelasting omhoog gooien. Het is prima om met 37% HRA te rekenen en dat te vergelijken met een huurprijs. Als de HRA van dag 1 op dag 2 volledig afgeschaft wordt moet het halve land het huis uit. Of het HRA systeem wenselijk is of niet staat los van deze discussie.
Ik vind inderdaad dat je zéker met een eigen huis, extra goed moet nadenken over buffers. (Waar dit onderwerp immers over gaat.) Persoonlijk hou ik rekening met een diversiteit aan calamiteiten, alleen als ze écht allemaal tegelijkertijd gebeuren word het hier ook een uitdaging. :)

Er is een reden dat het overgrote deel van het huis onder NHG valt. Alleen de verbouwing valt niet onder NHG en da's "maar" 45.000. We hebben overigens lang zitten twijfelen die verbouwing van spaargeld te doen, onze buffers aan te spreken en om niet meteen op 0 te staan, nog een paar jaar te wachten. Yet, die buffers zijn er en nu kunnen we eerder genieten van de verbouwing en/of staan onze buffers niet meteen op nul. Dat kost wat geld aan rente (2,4%, word binnenkort 2%) maar mocht er nu alsnog wat gebeuren, hebben we niet meteen een grote financiële uitdaging.

Kortom, risico's, kosten en baten afgewogen en de verbouwing doorgezet. :)

Maar we zijn ons er wel héél erg van bewust dat juist met een eigen huis en alle mogelijke doemscenario's, een buffer belangrijk is. (Zie een paar posts hoger, ik heb van te dichtbij meegemaakt hoe hard en hoe snel het fout kan gaan. Wellicht ben ik daarin minder onbevangen dan anderen. Toch denk ik dat sommigen juist TE onbevangen zijn.)

• cooper87
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:56:
[...]

Ik vind inderdaad dat je zéker met een eigen huis, extra goed moet nadenken over buffers.
Waarvan akte.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-11 12:11
Hier ook maar eens posten. Mijn gunstige financiele positie komt 100% door puur geluk met aankoop/verkoop vorige woning. Zijn nu Dinkys (Double Income, No Kids (Yet) en moet zeggen dat is wel lekker.

Members only:

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-11 11:34
Voor ons:

Leeftijd: 45
Opleiding(en): WO (niet ICT gerelateerd)
Huidige functie: database/applicatie beheerder

Type woning: Appartement 460.000
Hypotheek: spaar (60%) / aflossingvrij (40%)
Koop/huur: Koop
Kinderen: geen

Bank: Rabo + MoneyYou
Rentepercentage: weinig
Totale buffer: 41K (alles cash)

Tevens zo'n 60K in onze spaar hypotheek, en wellicht 20K overwaarde oid, maar dat zie ik niet als buffer, want niet beschikbaar.

Elke maand kunnen we zo'n 1200 opzij zetten.

Buffer is weer aardig laag, we hebben namelijk net een dikke auto gekocht waar we 42K voor moesten bijleggen.....ach YOLO :-)
Eigenlijk zien we 50K als onze minimale buffer, dus iets gezondigd, maar eind dit jaar hopen we weer ruim boven deze minimum buffer te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door breagor op 12-06-2018 14:51 ]

• Saven
  • Laatst online: 07-11 15:39

Saven

Administrator

GoldenSample schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:30:
[...]

Nog een andere toevoeging; overwaarde uit een huis doe verzilverd is.

Mensen die allebei een huis hadden en zijn gaan samenwonen of weer zijn gaan huren na een prijsexplosie in de markt te hebben mee gepakt. (Ja bij wat nieuws kopen ben je het weer kwijt maar toch).
de Peer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Of bitcoins, of een huis (goed) verkocht...
Maar ik denk dat ook mensen met een gemiddelde baan een goede buffer kunnen aanleggen in loop der tijd, maar meestal ontbreekt de financiële interesse of mentale instelling om wat geld apart te zetten elke maand, en dan leef je dus wel boven je stand zoals eerder aangehaald.
Ik ging ook iets te snel idd, ik bedoelde en doelde op vooral de wat jongere generatie :) Zeg maar tot een jaar of 30. Daar boven is het wat minder vreemd en kun je idd wat mazzel hebben met huizen etc. goed gespaard, noem maar op :P

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:34
unezra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:40:
[...]
Je kunt met ingang van dit jaar namelijk maar maximaal 100% van de waarde van je woning financieren, dus de complete kosten koper zijn voor eigen rekening.
Dit is nou juist de grote denkfout, je kunt maximaal 100% hypothecair financieren, dat wil niet zeggen dat je het niet kan financieren. Niet meer dan logisch aangezien het principe van een hypotheek een lening met onderpand is.

Wil jij meer lenen kan dat prima, het moet alleen wel passen binnen de leennormen en je krijgt geen HRA en betaalt hogere rente (net zoals je geld kunt lenen voor een auto/TV/keuken etc.)

Mocht jij dus €20k willen lenen voor je bijkomende kosten en inrichting dan is dat in alle gevallen waar dat überhaupt verantwoord zou zijn gewoon nog altijd mogelijk.

Edit, voorbeeld:
Een alleenstaande met €2k netto inkomen en een maandelijkse bruto hypotheeklast van €700,- kan zo nog €25k lenen volgens een snelle online calculator.

Kost je dan 4,4% o.i.d. wat wil zeggen dat je over 5 jaar gemiddeld €50,-/maand kwijt bent aan rentekosten. Een stuk meer dan een hypotheek gekost zou hebben maar iets heel anders dan een complete onmogelijkheid voor iedere starter om ooit nog een woning te kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 12-06-2018 15:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-11 12:46

Als ik even af ga op een aantal topics hier op Tweakers, sparen mensen tussen de €250 en €1000 per maand, uitzonderingen daargelaten. Ofwel, in 10 jaar tijd €30.000 - €120.000. Zelfs bij €250,- per maand doe je er in de regel geen 10 jaar over om de ~€20.000 bij elkaar te sparen die je nodig hebt voor een huis, zeker niet als je ook een deel van je vakantiegeld en eventuele 13e maand opzij zet.

Jaar of 5 lijkt me realistischer en dát is denk ik helemaal niet zo'n rare periode om te sparen voordat je je eerste huis koopt.

Aflossing klinkt heel leuk, maar die aflossing is niet 100%. Met de huidige rentetarieven los je wat sneller af, stijgt de rente, los je veel minder snel af. Aflossen is een beperkte spaarpot. :)
Maar er zijn meer factoren die invloed hebben hoe lang je nodig hebt om x bedrag bij elkaar gespaard te hebben.
Stal je spaart 250 per maand, dan heb je na ca 6,5 jaar 20.000 bij elkaar gespaard (bij 0% rendement), maar je moet ook geen andere onverwachte uitgaven voor je kiezen krijgen.

Het lijkt mij een stuk aannemelijker dat iemand die 250 per maand spaart, na 6,5 jaar toch nog maar 10k overheeft, want:
Tegenvallende beurt/apk van auto of zelfs vervangen van de auto
wasmachine/droger/cv/tv/pc kapot
eens in de x aantal jaar, wil je toch een keer op vakantie in het buitenland

Star Citizen Referral Code

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Wat ik hier nog even aan toe wil voegen, is dat dit lang niet voor iedereen mogelijk is.
Ik ben ook starter, goed HBO startsalaris. Maar daarmee verdien je dus te veel voor sociale huur of huurtoeslag.
Dus je komt automatisch in particuliere huur terecht, en raad eens, daar eisen ze even dat je 3,5-4x de huur bruto per maand binnen harkt, anders durven ze het niet aan.
Aangezien deze huurmarkt begint op 950-1200/maand komt dat neer op een bruto inkomen van 3500-4000 in de maand. Ideaal voor alleenstaande starters staat er dan, yeah right 8)7

In mijn geval had ik dus geen optie, anders dan kopen, en nu ben ik <850 euro, netto, kwijt voor al mijn vaste lasten (hypotheek, VVE, Ga/wa/el, gemeentebelasting etc.).
Daarbij "spaar" ik dus het aflossingsdeel van de hypotheek, zeg een 400 euro/maand, op de lange termijn.

Dit laatste was uiteraard ook niet gelukt, als ik geen flinke buffer had opgebouwd, aangezien de maximale hypotheek naar mijn inzien erg laag is (ja ik weet waarom hij verlaagd is).

Met een inkomen van 2800 bruto/maand (ex vakantiegeld/ex winstdeling), geen studieschuld, en 30.000,- cash op de bank, een vast contract, hoger opgeleid, kreeg ik toch geen huurwoning met 950,- incl gaswaterlicht...

Trust me, I'm an engineer

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
assje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:14:
[...]

Dit is nou juist de grote denkfout, je kunt maximaal 100% hypothecair financieren, dat wil niet zeggen dat je het niet kan financieren. Niet meer dan logisch aangezien het principe van een hypotheek een lening met onderpand is.

Wil jij meer lenen kan dat prima, het moet alleen wel passen binnen de leennormen en je krijgt geen HRA en betaalt hogere rente (net zoals je geld kunt lenen voor een auto/TV/keuken etc.)

Mocht jij dus €20k willen lenen voor je bijkomende kosten en inrichting dan is dat in alle gevallen waar dat überhaupt verantwoord zou zijn gewoon nog altijd mogelijk.
Sterker nog, je kan gewoon HRA krijgen op die aanvullende lening (mits die lening gebruikt wordt om je huis te verbouwen en dat is eigenlijk altijd wel ter sprake, likje verf, etc).

@Paragon93 (& anderen) Je hebt bovendien het probleem dat een hele grote groep anderen in het zelfde schuitje zitten en het aanbod relatief beperkt is en dat dus de prijs stuwt, waardoor je vervolgens dus nog lastiger kunt sparen.

Ik heb gelukkig nooit in die situatie gezeten, maar ik zie wel in hoe oneerlijk het is en heb met je te doen.

• assje
Metaalhoofd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:18:
[...]
Het lijkt mij een stuk aannemelijker dat iemand die 250 per maand spaart, na 6,5 jaar toch nog maar 10k overheeft, want:
'De definitie van sparen hangt af van het doel. Als ik spaar voor een toekomstige koopwoning heb ik in de door jou beschreven situatie dus maar €128,- par maand gespaard, de rest is uitgegeven.

Persoonlijk reken ik ook met "reserveringen" en "sparen", wat maandelijks overblijft zie ik dus absoluut niet automatisch als sparen. Als uitgaven vanuit de reserveringen meevallen kan het uiteindelijk wel spaargeld worden.

Toen ik een huurwoning had en voor mijn koopwoning spaarde ging er €500,- per maand naar een aparte rekening. De enige reden om daar aan te komen had iets buitengewoons moeten zijn, baanverlies o.i.d. In dat geval is sparen dus gewoon sparen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-11 12:46
assje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:34:
[...]

'De definitie van sparen hangt af van het doel. Als ik spaar voor een toekomstige koopwoning heb ik in de door jou beschreven situatie dus maar €128,- par maand gespaard, de rest is uitgegeven.

Persoonlijk reken ik ook met "reserveringen" en "sparen", wat maandelijks overblijft zie ik dus absoluut niet automatisch als sparen. Als uitgaven vanuit de reserveringen meevallen kan het uiteindelijk wel spaargeld worden.

Toen ik een huurwoning had en voor mijn koopwoning spaarde ging er €500,- per maand naar een aparte rekening. De enige reden om daar aan te komen had iets buitengewoons moeten zijn, baanverlies o.i.d. In dat geval is sparen dus gewoon sparen.
klopt er is een verschil tussen sparen en reserveringen (al is sparen voor een huis ook een reservering), maar de ene gooit alles op een hoop en zegt dat hij bijv 1000 per maand spaart, terwijl de andere zegt dat hij 250 per maand spaart, maar de 750 per maand aan reserveringen niet noemt, omdat hij dat geen sparen vind, maar eerder afschrijvingen en niet het vermelden waard. (dus alleen het bedrag noemt wat hij overhoud en dat maar spaart of belegt, maar er nog geen concreet doel mee heeft).

Dus ook als gemiddelde tweaker 250-1000 'spaart', zal bij de een sparen ook echt sparen voor een niet-nader-bepaald-doel zijn, terwijl bij de ander dit sparen incl alle reserveringen is. Het is daarom lastig om de absolute bedragen te vergelijken.

Star Citizen Referral Code

• de Peer
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Metaalhoofd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:18:
[...]

Maar er zijn meer factoren die invloed hebben hoe lang je nodig hebt om x bedrag bij elkaar gespaard te hebben.
Stal je spaart 250 per maand, dan heb je na ca 6,5 jaar 20.000 bij elkaar gespaard (bij 0% rendement), maar je moet ook geen andere onverwachte uitgaven voor je kiezen krijgen.

Dan heeft die iemand niet zo'n goede boekhouding, als je op vakantie gaat van je buffer. Denk dat het daar nu juist vaak fout gaat. Het realiseren van een goede buffer zou een doel op zich moeten zijn en zou misschien zelfs als eerste 'veilig' gesteld moeten worden (overboeken naar andere rekening) 1 dag nadat je salaris gestort is elke maand. Bovendien afspreken dat je die niet gebruikt voor onbenullige aankopen, dan zou het moeten lukken.

beter zou dus zijn om een buffer echt als noodgevallenpotje te zien, en daarnaast een 1000 euro potje te hebben voor vervangen van huishoudelijke apparatuur oid. Dan heb je veel meer controle

Nu komt het heel erg over alsof alles je maar overkomt terwijl je met de juiste keuzes echt wel een buffer kunt opbouwen, als je dat wilt.

"Tegenvallende beurt/apk van auto of zelfs vervangen van de auto, wasmachine/droger/cv/tv/pc kapot"
Dat is toch niet onverwacht? Juist wat in te calculeren is. Je weet dat ze vroeg of laat kapot gaan.

onverwacht is als je nieuwe pc na 1 week kapot gaat. Je auto in de prak rijden zou ik zelfs niet onverwacht noemen, want die kans is gewoon best aanwezig in een mensenleven. Zou je dus apart potje voor moeten hebben, waar op zijn minst de afschrijving van de auto op gespaard wordt.

Maargoed dat is een beetje de kern van het probleem denk ik. 'de buffer' wordt voor van alles en nog wat gebruikt en blijkbaar bij sommigen is er onvoldoende overzicht in te verwachten kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 12-06-2018 15:59 ]

Verwijderd

de Peer schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:45:
[...]

Dan heeft die iemand niet zo'n goede boekhouding, als je op vakantie gaat van je buffer. Denk dat het daar nu juist vaak fout gaat. Het realiseren van een goede buffer zou een doel op zich moeten zijn en zou misschien zelfs als eerste 'veilig' gesteld moeten worden (overboeken naar andere rekening) 1 dag nadat je salaris gestort is elke maand. Bovendien afspreken dat je die niet gebruikt voor onbenullige aankopen, dan zou het moeten lukken.

beter zou dus zijn om een buffer echt als noodgevallenpotje te zien, en daarnaast een 1000 euro potje te hebben voor vervangen van huishoudelijke apparatuur oid. Dan heb je veel meer controle

Nu komt het heel erg over alsof alles je maar overkomt terwijl je met de juiste keuzes echt wel een buffer kunt opbouwen, als je dat wilt.
Klopt. Ik denk dat het voor iedereen slim is om in Excel inkomsten en uitgaven bij te houden. ik weet nu hoeveel ik ga overhouden per maand (ongeveer). Heb ook een aantal posten die redelijk variabel zijn en dan doe ik er 100 euro extra bij voor onverwachte zaken. De rest maak ik over naar spaarrekening en indien ik toch over het bedrag moet gaan door onverwachte uitgave heb je dit goed in kaart. De ene maand ga je er namelijk wel eens overheen en dat compenseer je daarna dan weer.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zit hier even de laatste pagina's terug te lezen maar ik vraag me af wat voor doemscenario's mensen allemaal incalculeren met de soms (in mijn ogen) gigantische buffers. Bijv. @breagor, wat is de gedachte bij een buffer van 50k?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• de Peer

de Peer

under peer review

Harrie_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:10:
Ik zit hier even de laatste pagina's terug te lezen maar ik vraag me af wat voor doemscenario's mensen allemaal incalculeren met de soms (in mijn ogen) gigantische buffers. Bijv. @breagor, wat is de gedachte bij een buffer van 50k?
25-50k lijkt me een goed streven voor velen. Kun je het even uitzingen bij baanverlies. Stel het wordt straks weer crisis en je verliest je baan, daarnaast relatie door omstandigheden voorbij (kan gerelateerd zijn aan baanverlies) en je had recent een huis gekocht (zwaar overboden) waardoor je in de komende crisis onder water staat.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@de Peer Ik snap dat geld bufferen voor baanverlies nooit zo goed. Als je met een baan in staat bent een redelijk bedrag opzij te zetten dan kun je toch bij baanverlies (=WW) op dezelfde voet verder leven zonder geld opzij te zetten? Als je bij baanverlies zo krap uitkomt dat je die buffer aan moet spreken, hoe was je dan überhaupt in staat om die buffer op te bouwen?

• jaguarxj16
  • Laatst online: 07-11 17:14
Harrie_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:31:
@de Peer Ik snap dat geld bufferen voor baanverlies nooit zo goed. Als je met een baan in staat bent een redelijk bedrag opzij te zetten dan kun je toch bij baanverlies (=WW) op dezelfde voet verder leven zonder geld opzij te zetten? Als je bij baanverlies zo krap uitkomt dat je die buffer aan moet spreken, hoe was je dan überhaupt in staat om die buffer op te bouwen?
WW is geen 100% van je salaris...

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11 10:02
jaguarxj16 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:35:
[...]

Daarom zegt hij ook, zonder sparen.. :9

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

jaguarxj16 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:35:
[...]

Wat @AFCAjax zegt

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 12-06-2018 16:41 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Paragon93 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Wat ik hier nog even aan toe wil voegen, is dat dit lang niet voor iedereen mogelijk is.
Ik ben ook starter, goed HBO startsalaris. Maar daarmee verdien je dus te veel voor sociale huur of huurtoeslag.
Dus je komt automatisch in particuliere huur terecht, en raad eens, daar eisen ze even dat je 3,5-4x de huur bruto per maand binnen harkt, anders durven ze het niet aan.
Aangezien deze huurmarkt begint op 950-1200/maand komt dat neer op een bruto inkomen van 3500-4000 in de maand. Ideaal voor alleenstaande starters staat er dan, yeah right 8)7

In mijn geval had ik dus geen optie, anders dan kopen, en nu ben ik <850 euro, netto, kwijt voor al mijn vaste lasten (hypotheek, VVE, Ga/wa/el, gemeentebelasting etc.).
Daarbij "spaar" ik dus het aflossingsdeel van de hypotheek, zeg een 400 euro/maand, op de lange termijn.

Dit laatste was uiteraard ook niet gelukt, als ik geen flinke buffer had opgebouwd, aangezien de maximale hypotheek naar mijn inzien erg laag is (ja ik weet waarom hij verlaagd is).

Met een inkomen van 2800 bruto/maand (ex vakantiegeld/ex winstdeling), geen studieschuld, en 30.000,- cash op de bank, een vast contract, hoger opgeleid, kreeg ik toch geen huurwoning met 950,- incl gaswaterlicht...
Klopt volledig fucked ben je wat wonen betreft als je alleen bent. Ben oa. Om deze reden, na het verkopen van mijn huis op m'n 28ste weer bij vrienden gaan wonen. Door het grote eigenvermogen kwalificeer ik nu wel voor een hut van 950 inclusief GWE (die worden ook rap schaarser overigens) maar dan is de vraag ook; moet ik dit willen.
Onder de 27 houd het na de WW vaak op (geen bijstand), het duurt een maand voordat je het krijgt (als er niets mis gaat) en hoe lang krijg je ww? Ik krijg 3 maanden WW als ik er nu uitgetrapt wordt op m'n werk. d:)b Top! :')
Metaalhoofd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:41:
[...]

klopt er is een verschil tussen sparen en reserveringen (al is sparen voor een huis ook een reservering), maar de ene gooit alles op een hoop en zegt dat hij bijv 1000 per maand spaart, terwijl de andere zegt dat hij 250 per maand spaart, maar de 750 per maand aan reserveringen niet noemt, omdat hij dat geen sparen vind, maar eerder afschrijvingen en niet het vermelden waard. (dus alleen het bedrag noemt wat hij overhoud en dat maar spaart of belegt, maar er nog geen concreet doel mee heeft).

Dus ook als gemiddelde tweaker 250-1000 'spaart', zal bij de een sparen ook echt sparen voor een niet-nader-bepaald-doel zijn, terwijl bij de ander dit sparen incl alle reserveringen is. Het is daarom lastig om de absolute bedragen te vergelijken.
Klopt, dit is het lastige inderdaad, misschien helpt het om de 'vaste lasten' te splitsen oid. Bij mij zat elke 'reservering'/potje in de buffer/het spaargeld, waarom?
Omdat voor het uitzingen van ontslag etc. Ik een jaar wilde rond kunnen komen zonder issues, uitgaande van een flutje WW is dat een bepaald bedrag. Verder zaken als de auto waren niet heel erg hoog maar telde ik er bij op idem met zaken als wasmachines etc.

Ik had verder het 'geluk' dat ik mijn woning met gerenoveerd had dus daar viel weinig te verwachten (en een calamiteit binnen kan ik zelf grotendeels opvangen + wat uit de buffer, de buitenboel is voor de VVE spaarpot/buffer).
IPV sparen voor de badkamer ging dat in de hypotheek (kan het makkelijk bij sparen tegen de tijd dat het langzaam relevant wordt of verhoog m'n hypotheek weer).

Daarnaast hield ik dus danig veel over dat zaken als auto onderhoud of een kapotte koelkast etc. Gewoon van de lopende rekening konden en ik dan iets minder spaarde.

Hell heb in 8 maanden tijd 7k van m'n lopende rekening betaald aan stuff voor de verbouwing dus ja dan gaat dat makkelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 12-06-2018 16:59 ]

• jaguarxj16
  • Laatst online: 07-11 17:14
Was even niet helemaal scherp tijdens het lezen...

Maar wellicht als je spaart van bijvoorbeeld je vakantiegeld of afhankelijk bent van bonussen/eenmalige uitkeringen? Ik weet zo even niet hoe die in de WW verwerkt wordt.

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11 10:02
jaguarxj16 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:43:
Was even niet helemaal scherp tijdens het lezen...

Maar wellicht als je spaart van bijvoorbeeld je vakantiegeld of afhankelijk bent van bonussen/eenmalige uitkeringen? Ik weet zo even niet hoe die in de WW verwerkt wordt.
Als je iedere maand net rond komt op dit moment hoe kon je dan een buffer opbouwen? Dan leef je boven je stand. Je verliest je baan, en daardoor ga ik in 1 klap naar -500 in de maand.

Als je in eerste instantie +700 zat na al je lasten, en je je baan verliest en dan -500 gaat houd je nog steeds +200 over en met een beetje bezuinigen zal er vast nog wel 100 of 200 af kunnen. Dus kom je de eerste maanden prima door.

Wenselijk is anders natuurlijk :)

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat is zeker waar. Er zijn goede vangnetten in NL. Wat ik me herinner van de korte periode dat ikzelf WW heb ontvangen is dat ik na 6 maanden in zou moeten gaan op al het werkaanbod, ongeacht niveau.
Daarnaast heb ik momenteel bijvoorbeeld nog maar 2 maanden recht op WW (ik werk pas 2 jaar). Beetje situatie afhankelijk dus. WW is ook versoberd (strenger) de laatste jaren. Ik zou er niet op willen bouwen. Maar je hebt wel een punt, écht in de shit kom je niet heel snel als je genoeg WW-maanden opgebouwd hebt.

• Martinusz
  • Laatst online: 23:31
GoldenSample schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:43:
Onder de 27 krijg je niet eens WW
Wat is dat nu weer voor onzin :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• de Peer

de Peer

under peer review

Martinusz schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:49:
[...]

Wat is dat nu weer voor onzin :?
klopt volgens mij niet idd, je kunt wel WW krijgen, maar geen bijstandsuitkering.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de Peer schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:52:
[...]

klopt volgens mij niet idd, je kunt wel WW krijgen, maar geen bijstandsuitkering.
Je hebt gelijk! Wel WW (3 maanden) geen bijstand.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de Peer schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:48:
[...]

Dat is zeker waar. Er zijn goede vangnetten in NL. Wat ik me herinner van de korte periode dat ikzelf WW heb ontvangen is dat ik na 6 maanden in zou moeten gaan op al het werkaanbod, ongeacht niveau.
Daarnaast heb ik momenteel bijvoorbeeld nog maar 2 maanden recht op WW (ik werk pas 2 jaar). Beetje situatie afhankelijk dus. WW is ook versoberd (strenger) de laatste jaren. Ik zou er niet op willen bouwen. Maar je hebt wel een punt, écht in de shit kom je niet heel snel als je genoeg WW-maanden opgebouwd hebt.
De opbouw is verlaagd, mensen onder een bepaalde leeftijd krijgen nu per arbeidsjaar nog maar 0.5 maand aan WW er bij. Wel is het minimum 3 maanden.

• de Peer

de Peer

under peer review

In ieder geval: de WW kan dus tekort schieten met name als je pas kort werkt of al eens aanspraak hebt gemaakt op je WW. Daarnaast ben je dan afhankelijk van de politieke situatie. Er is veel versoberd de laatste jaren en er zal steeds meer van je verwacht worden voor die 70%.

Een buffer maakt je onafhankelijker en ontzorgt en je hebt de (luxe!)positie om net een paar maanden langer door te solliciteren voor een goede nieuwe baan. En bij een goede crisis kan het echt wel even duren voordat je weer werk hebt, zeker op iets hogere leeftijd.
GoldenSample schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:01:
[...]

De opbouw is verlaagd, mensen onder een bepaalde leeftijd krijgen nu per arbeidsjaar nog maar 0.5 maand aan WW er bij. Wel is het minimum 3 maanden.
Ah kijk, daar heb je het al. Ik heb dus maar 1 maand recht op WW momenteel, terwijl ik prima een buffer heb kunnen opbouwen in deze 2 jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 12-06-2018 17:07 ]

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 18:15
WW is gemaximeerd op een bruto maandloon van 4551,40 euro. De eerste twee maanden krijg je hier dus 75% van, daarna 70%. Als je een bruto inkomen hebt van 8000 euro per maand, is je bruto WW dus 57% minder. Lijkt me genoeg reden om een goede buffer aan te houden om werkloosheid op te vangen :)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 18:56
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 12-06-2018 18:31 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:40
Bij een nieuwbouw verwacht ik toch makkelijk een hoop onverwachte kosten.

Dus zou ik toch proberen om daar 5k voor aan de kant te houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Paprika
Tommie12 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:48:
[...]

Bij een nieuwbouw verwacht ik toch makkelijk een hoop onverwachte kosten.

Dus zou ik toch proberen om daar 5k voor aan de kant te houden.
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 12-06-2018 17:51 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:40
Dan hoop ik dat je zo'n b-klasse op een maand of 2 bijeen kan sparen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Paprika
Tommie12 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:11:
[...]

Dan hoop ik dat je zo'n b-klasse op een maand of 2 bijeen kan sparen....
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 12-06-2018 18:44 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 18:16

Metro2002

Memento mori

de Peer schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:02:
In ieder geval: de WW kan dus tekort schieten met name als je pas kort werkt of al eens aanspraak hebt gemaakt op je WW. Daarnaast ben je dan afhankelijk van de politieke situatie. Er is veel versoberd de laatste jaren en er zal steeds meer van je verwacht worden voor die 70%.
Eigenlijk best belachelijk dat je verplicht moet afdragen aan een 'verzekering' die constant verder afgebroken wordt en je uberhaupt nog maar moet zien of je er aanspraak op kan maken.
Maargoed, dat vind ik van de hele sociale staat.

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
0onar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:46:
[...]

We verwachten zo’n 5-6% van de dagwaarde aan huur te vangen. Dit rekent zich niet terug als ik het om zet naar de hypotheek met dat beetje rente korting. Bovendien hebben liever een passief inkomen naast onze actieve inkomens. Het appartement is ij vrijwel nieuwstaat dus ik verwacht ook geen grote kosten de komen de jaren. Wij houden het lekker aan :-)
Waarom niet een kleine investeringshypotheek erop? Scheelt je vrh (ligt er uiteraard aan wat je met het bedrag doet) en wordt het rendement per eigen vermogen hoger.
Eventueel kan je het bedrag van de hypotheek vervolgens in de eigen woning steken = lagere ltv + eigen vermogen in de eigen woning is vrij van vrh

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-11 11:34
Harrie_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:10:
nou eigenlijk heel simpel: dat is het bedrag waarvan wij ongeveer een jaar kunnen leven, vind ik wel fijn om achter de hand te hebben voor als "the shit hits the ventilator"

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

AyurVeda schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:33:
WW is gemaximeerd op een bruto maandloon van 4551,40 euro. De eerste twee maanden krijg je hier dus 75% van, daarna 70%. Als je een bruto inkomen hebt van 8000 euro per maand, is je bruto WW dus 57% minder. Lijkt me genoeg reden om een goede buffer aan te houden om werkloosheid op te vangen :)
breagor schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:51:
nou eigenlijk heel simpel: dat is het bedrag waarvan wij ongeveer een jaar kunnen leven, vind ik wel fijn om achter de hand te hebben voor als "the shit hits the ventilator"
Bedankt voor de antwoorden maar eigenlijk is het niet waar ik op doel. Ik begrijp heel goed de reden van een buffer :)

Ik doelde eigenlijk op de (in mijn ogen) hoge bufferbedragen die ik misschien in een aantal jaren bij elkaar krijg op voorwaarde dat ik morgen superkarig ga leven zonder vakantie etc. Begrijp dus niet zo goed waar die bedragen dus vandaan komen.

Volgens de 'als-retoriek' kan ik wel 3 ton gaan sparen => wat als mijn vrouw en ik de komende 8 jaar werkloos worden; dat is natuurlijk niet reëel. Misschien heb ik een compleet ander leven hier dan anderen hier (dat betwijfel ik), maar in mijn risico-afweging m.b.t. financiële buffer probeer ik toch wel in te calculeren wat het risico is dat ik en mijn vrouw beiden werkloos worden, dat het wat langer aanhoudt maar ook dat je in zo'n periode een tandje terug kunt schroeven in je uitgavenpatroon. Dat gezegd hebbende ga ik er ook vanuit dat wij bij (langdurige) werkloosheid onze vaste lasten met verminderd inkomen op kunnen hoesten.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 18:16

Metro2002

Memento mori

Harrie_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:34:
[...]

Ik doelde eigenlijk op de (in mijn ogen) hoge bufferbedragen die ik misschien in een aantal jaren bij elkaar krijg op voorwaarde dat ik morgen superkarig ga leven zonder vakantie etc. Begrijp dus niet zo goed waar die bedragen dus vandaan komen.
Wij leven echt niet superkarig en gaan gewoon op vakantie (over een paar dagen in fact :9 ) maar we smijten ook geen geld over de balk aan dure abonnementen en we wonen in een goedkoop maar prima 3 kamer flatje (groot zat voor met zijn tweetjes) met een hypotheek die nog ruim onder wat er op 1 salaris te financieren was ligt.

Bovendien wonen we relatief dichtbij ons werk (bewuste keuze omdat we de files zat waren) dus reiskosten hebben we ook nauwelijks. Kortom, we hebben ons leven comfortabel genoeg ingericht dus we komen niks te kort maar omdat we onze maandlasten bewust laag gehouden hebben kunnen we automatisch ook meer sparen.

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Harrie_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:34:

Ligt er natuurlijk heel erg aan hoeveel je kan sparen per maand. Als je max 100 euro per maand kan sparen of 1000 euro per maand, dat maakt nogal een verschil.
In het laatste geval zit je relatief snel aan de 50k en kan dat een mooi doel zijn. In het eerste geval ben je je hele leven bezig en heeft dat mindere prio.

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 07-11 09:14

Wailing_Banshee

You're Next

Cue_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:53:
[...]

Ligt er natuurlijk heel erg aan hoeveel je kan sparen per maand. Als je max 100 euro per maand kan sparen of 1000 euro per maand, dat maakt nogal een verschil.
In het laatste geval zit je relatief snel aan de 50k en kan dat een mooi doel zijn. In het eerste geval ben je je hele leven bezig en heeft dat mindere prio.
Ook heeft niet iedereen dezelfde grootte buffer nodig. Als je vaste lasten (waar je niet in kunt snijden, denk aan hypotheek) 3000 euro per maand zijn, zul je een hogere buffer nodig hebben als wanneer die lasten 1000 euro in de maand zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Cue_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:53:
[...]

Nee maar dan komen we weer op de definitie van sparen uit en waar dat geld dan voor dient. 1000 euro per maand bekent 4 jaar om 50k bij elkaar te sparen. Maar als je vervolgens (zoals ik) verbouwingen van het huis van dat geld financiert of een nieuwe auto (occasion) koopt dan ga je het met die 4 jaar dus lang niet redden...

• de Peer

de Peer

under peer review

Harrie_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:12:
[...]

Nee maar dan komen we weer op de definitie van sparen uit en waar dat geld dan voor dient. 1000 euro per maand bekent 4 jaar om 50k bij elkaar te sparen. Maar als je vervolgens (zoals ik) verbouwingen van het huis van dat geld financiert of een nieuwe auto (occasion) koopt dan ga je het met die 4 jaar dus lang niet redden...
Maar blijkbaar wordt het hebben van die buffer dan ook minder belangrijk gevonden. Beter is waarschijnlijk met verschillende potjes werken (buffer, verbouwing, auto etc) of anders gradaties aanbrengen in het bufferbedrag. Bijvoorbeeld 20k is de 'kritische buffer', daar blijf je af en is écht alleen voor nood (baanverlies). de 10 k bovenop de eerder genoemde 20k mag ook gebruikt worden voor auto en klein onderhoud/etc..

Zelf spaar ik om eerder met pensioen te kunnen, daardoor heb ik automatisch een goede buffer die met de jaren flink zal stijgen. Ik zet het geld dus apart voor aan ander doel (pensioen) maar kán het gebruiken in geval van nood, wat ik dus ook alleen zal doen als ik echt niet anders kan. Ik houd 10-20k cash aan, de rest is/wordt belegd.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 13-06-2018 10:33 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:57

3DDude

I void warranty's

[b][message=55499079,noline]Barrycade schreef op maandag 11 juni 2018 @

@ hierboven. Dus een kwart miljoen qua huis waarde en hypotheek vrij over 4 jaar en dan alsnog 500 euro in de maand kunnen sparen als 29 jarige en dan doen alsof je niet in het rijtje staat te ver plassen. You are kidding me right?
Ik ken ook mensen die een familiebank / hypotheek constructie hebben dan blijft het geld in de familie en betaald de belastingdienst met hra mee. Dus om te zeggen hypotheek vrij maar 2 ton bij papa/ mama geleverd ja dan kan ik het ook.....

Be nice, You Assholes :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09
3DDude schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Ik ken ook mensen die een familiebank / hypotheek constructie hebben dan blijft het geld in de familie en betaald de belastingdienst met hra mee. Dus om te zeggen hypotheek vrij maar 2 ton bij papa/ mama geleverd ja dan kan ik het ook.....
Die constructie is echt +1
Kan zowel interessant zijn voor de lenende als de uitlenende kant. En je houdt sowieso het geld binnen de familie ipv naar een 3de partij.

Ook al is de rente laag betaal je in 30 jaar toch veel om het geld te lenen.

Raar dat je er hier niet zoveel over leest.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• assje
mhr-zip schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:25:
[...]
Raar dat je er hier niet zoveel over leest.
Misschien omdat we in een topic over buffers zitten? :P

In het FO topic of alle topics over hypotheken komt dit toch altijd ter sprake.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 13:02

Arfman

Drome!

Ik gok dat er relatief weinig families zijn waarin voldoende vermogen zit om huizen te financieren, zeker bij meerdere kinderen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Cjxmr
  • Laatst online: 10-01-2021
Leeftijd: 27
Opleiding(en): Msc
Huidige functie: Tax consultant

Type woning: thuis
Koop/huur: nvt.

Totale buffer: 5,5k
Belegd in aandelen: ~900k

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is dan wel nuttig om iets meer achtergrond te geven. Hoe kom je in hemelsnaam aan bijna een miljoen op je 27ste? Crypto winsten? Erfenis?

99% in aandelen vind ik zelf dan wel behoorlijk hoog percentage overigens.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09
assje schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:52:
[...]

Misschien omdat we in een topic over buffers zitten? :P

In het FO topic of alle topics over hypotheken komt dit toch altijd ter sprake.
Je kan het toch uitlenen? En dit is geen topic over buffer, maar over vermogen (mijn mening).
Arfman schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:52:
Ik gok dat er relatief weinig families zijn waarin voldoende vermogen zit om huizen te financieren, zeker bij meerdere kinderen.
Je hoeft ook geen volledig huis te doen. Je kan ook een deel doen. Zelfs 10k via familie hypotheek scheelt al heel veel. En kan ook gunstig zijn voor degene die het uitleent. Qua rendement ten opzichte van sparen, qua veiligheid ten opzichte van aandelen (licht er aan wie je het uitleent, en of je het bij de notaris laat vastleggen).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 10:09
Sissors schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:05:
Het is dan wel nuttig om iets meer achtergrond te geven. Hoe kom je in hemelsnaam aan bijna een miljoen op je 27ste? Crypto winsten? Erfenis?

99% in aandelen vind ik zelf dan wel behoorlijk hoog percentage overigens.
Crypto idd als ik naar zijn post geschiedenis kijk.

• assje
Armo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Crypto idd als ik naar zijn post geschiedenis kijk.
"post geschiedenis" is nogal een ruim begrip, één post eergisteren :+

• Cjxmr
  • Laatst online: 10-01-2021
Correct, normaal gebruik ik dit account alleen om het crypto forum te lezen. Beetje paranoia betreft cyber security etc.

Reden dat ik vrijwel alles in crypto heb is simpel.

Ik weiger om deel te nemen aan het financiële slavenarbeid waarin 98% van de huidige maatschappij verkeerd. Hypotheek is een pure tool om de mens te ketenen.

Ik geloof niet in banken, lees overheden, die met een druk op de knop miljarden schuld kunnen bij printen.

Ik hoop op een dag financieel onafhankelijk te zijn.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cjxmr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:34:
Correct, normaal gebruik ik dit account alleen om het crypto forum te lezen. Beetje paranoia betreft cyber security etc.

Reden dat ik vrijwel alles in crypto heb is simpel.

Ik weiger om deel te nemen aan het financiële slavenarbeid waarin 98% van de huidige maatschappij verkeerd. Hypotheek is een pure tool om de mens te ketenen.

Ik geloof niet in banken, lees overheden, die met een druk op de knop miljarden schuld kunnen bij printen.

Ik hoop op een dag financieel onafhankelijk te zijn.
Haha ik moet echt hard lachen om deze reactie!

Je valt waarschijnlijk onder de enkeling die puur toevallig vanuit z'n zolderkamer bij paps en mams op het juiste moment instapte en daardoor veel geld heeft verdiend. Dat is je gegund hoor, dat is het niet, maar ga niet net doen alsof je van tevoren alles had bedacht. Als je dit geluk niet had gehad, had je ook gewoon hard moeten werken voor je centen :).
;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2018 11:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 24 ... 47 Laatste