Over een paar jaar zijn er weer verkiezingen. Behalve het weer, is er weinig zo veranderlijk als politieke koers. Die 37% die nu geroepen word, kan best eens 0% worden. Nul. Geen HRA. Zoals het hoort.

(Vroeger kon je ook rente op consumptief aftrekken van de belasting. Belachelijk. Het betekende vooral dat mensen veel meer en makkelijker gingen lenen dan goed voor ze was.)
Ik zou er dus niet op rekenen dat het daadwerkelijk 37% word, ik denk dat het wel eens naar 0% kan gaan of in ieder geval héél dicht daar bij in de buurt. (Wel kan het zijn dat de huizenprijzen op dat moment dalen omdat mensen noodgedwongen minder geld uit kunnen geven aan een hypotheek.)
ApexAlpha schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:31:
[...]
Daarom heb ik dus expres niet €1000 bruto hypotheek gepakt. Maar mijn verhaal staat nog steeds: de nieuwe restricties zijn onproportioneel hard voor starters. Als je al een woning hebt die (deels) is afgelost zit je goed. Als je dat niet hebt kun je eerst 10 jaar gaan sparen als je werkt. Dat is ook 10 jaar lang huur betalen terwijl je kon aflossen op een huis met dezelfde bruto kosten. €1000 aan huur is nog altijd velen malen slechter dan €1000 aan totale kosten voor je eigen huis waar je aan aflost.
Als ik even af ga op een aantal topics hier op Tweakers, sparen mensen tussen de €250 en €1000 per maand, uitzonderingen daargelaten. Ofwel, in 10 jaar tijd €30.000 - €120.000. Zelfs bij €250,- per maand doe je er in de regel geen 10 jaar over om de ~€20.000 bij elkaar te sparen die je nodig hebt voor een huis, zeker niet als je ook een deel van je vakantiegeld en eventuele 13e maand opzij zet.
Jaar of 5 lijkt me realistischer en dát is denk ik helemaal niet zo'n rare periode om te sparen voordat je je eerste huis koopt.
Aflossing klinkt heel leuk, maar die aflossing is niet 100%. Met de huidige rentetarieven los je wat sneller af, stijgt de rente, los je veel minder snel af. Aflossen is een beperkte spaarpot.

[...]
Ook hier blijft: de nieuwe maximale LTV-ratio is 100%. Je huis boven water? Leuk als je al een huis hebt inderdaad. Taxatierapport laten doen voor 2e of 3e leningdeel; alweer niet als je starter bent.
Waarom niet?
Als ná verbouwing je huis 25K meer waard is én je kunt die hogere hypotheeklasten betalen volgens de bank, krijg je die financiering gewoon rond. Alleen, hanteren ze vaak 70% waardestijging, zelden 100% dus moet je alsnog extra eigen geld mee nemen.
Om niet te ver offtopic te raken: Dit is dus ook waarom je spaart, buffers op bouwt, etc. Zeker met een eigen huis is dat belangrijk.
[...]
Mensen zijn (en komen) vooral in de problemen doordat ze niet aflossen, en vervolgens bij een 15% waardedaling al onder water staan, als wonen ze er al 15 jaar. Nu moet je verplicht lineair of annuïtair aflossen wil je je rentekosten kunnen aftrekken van je belastbaar inkomen. Volledig terecht!
Maar het zorgt er nu voor dat: starters hogere hypotheek kosten hebben (geen aflossingsvrij meer, ook niet deels), minder mogen lenen (max 100% LTV), studieschuld erbij betrekken (die elke starter heeft vanwege nieuwe leenstelsel), geen sociale huur mogelijkheid, huren van €600 per persoon voor een woning die je met 3 mensen deelt.
Nee genieten dit.
Sorry, maar ik vind het volkomen logisch dat ze studieschuld er bij betrekken. Je betaald er iedere maand voor, je hebt minder besteedbaar inkomen. Natuurlijk heeft dat invloed op je maximale leensom. Een studieschuld is daarin (los van het rentepercentage en looptijd), niet anders dan consumptief krediet. Vanwege dat lagere rentepercentage en lange looptijd, drukt het minder op je financiering dan consumptief.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.