Ja en dan heel praatje over niet afhankelijk willen zijn van de overheden, maar wel tax consultant zijn.
Dat is als een drankhandelaar die van de blauwe knoop is.
Ik denk dat een drankenhandelaar die alcoholverslaafd is een beter vergelijk isBarrycade schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:46:
Ja en dan heel praatje over niet afhankelijk willen zijn van de overheden, maar wel tax consultant zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2018 17:49 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het probleem is meestal het grijze gebied. Ik was zelf een tijd terug geraakt door een reorganisatie. Heb "gewoon" baan behouden bij doorstart. Maar de maanden voorafgaand eraan waren de lonen te laat betaald. Vervolgens dan een maand of twee UWV die alles voortzet, maar die kwam een maand later pas met geld aankakken.Harrie_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:31:
@de Peer Ik snap dat geld bufferen voor baanverlies nooit zo goed. Als je met een baan in staat bent een redelijk bedrag opzij te zetten dan kun je toch bij baanverlies (=WW) op dezelfde voet verder leven zonder geld opzij te zetten? Als je bij baanverlies zo krap uitkomt dat je die buffer aan moet spreken, hoe was je dan überhaupt in staat om die buffer op te bouwen?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:09 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:09 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:09 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:10 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Was dat niet al min of meer rond in december?Cjxmr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:34:
Ik hoop op een dag financieel onafhankelijk te zijn.
Onvoorstelbaar!
[ Voor 101% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:11 ]
Kunnen de mods het anders tussen tags plaatsen, of de posters hierop wijzen? Er verandert namelijk niet heel veel...Henk007 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:54:
Zeg mensen laten we ongeacht trollvermoedens de members-only tag wel blijven respecteren, ik zie allerlei mensen hier reageren op bedragen of zelfs bedragen van anderen quoten buiten de MO tag.
Dit feit is voor mij de reden om in dit topic niet al teveel details te posten.
Ik wacht af tot de volgende rally. Het bedrag zal waarschijnlijk stijgen.pirke schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:53:
[...]
Nee, hij woont nog thuis, dus is nog nooit zelfstandig geweest, in welke vorm dan ook
Maar met 900k zou ik per direct cashen en uitstappen uit die volatiele hype... gegokt, gewonnen, nu veilig laten renderen.
Overigens is er een grote kans dat het over 5 jaar weer op 0 staat. Danwel dat de coins finaal klappen, danwel dat het simpelweg opgemaakt is. Dat zie je met loterij winnaars, voetballers, etc. Als er spontaan een bult geld beschikbaar is, is dat spontaan ook zo weer op. Zonder financieel inzicht om het (relatief) veilig te laten renderen blijft er na 5 jaar meestal niks meer over. Dit in tegenstelling tot de mensen die er hard voor werken en zuinig blijven leven & sparen.
[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]
I have stability. The ability to stab.
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Onvoorstelbaar!
[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:13 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:13 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:14 ]
Onvoorstelbaar!
[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:14 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:14 ]
The devil is in the details.
[ Voor 101% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Daar kun je dan vakantiegeld en/of een eventuele 13e maand voor in zetten.Metaalhoofd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:18:
[...]
Maar er zijn meer factoren die invloed hebben hoe lang je nodig hebt om x bedrag bij elkaar gespaard te hebben.
Stal je spaart 250 per maand, dan heb je na ca 6,5 jaar 20.000 bij elkaar gespaard (bij 0% rendement), maar je moet ook geen andere onverwachte uitgaven voor je kiezen krijgen.
Mij dus niet want zie boven.Het lijkt mij een stuk aannemelijker dat iemand die 250 per maand spaart, na 6,5 jaar toch nog maar 10k overheeft, want:
Tegenvallende beurt/apk van auto of zelfs vervangen van de auto
wasmachine/droger/cv/tv/pc kapot
eens in de x aantal jaar, wil je toch een keer op vakantie in het buitenland
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ja, duh!assje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:14:
[...]
Dit is nou juist de grote denkfout, je kunt maximaal 100% hypothecair financieren, dat wil niet zeggen dat je het niet kan financieren. Niet meer dan logisch aangezien het principe van een hypotheek een lening met onderpand is.
Wil jij meer lenen kan dat prima, het moet alleen wel passen binnen de leennormen en je krijgt geen HRA en betaalt hogere rente (net zoals je geld kunt lenen voor een auto/TV/keuken etc.)
Mocht jij dus €20k willen lenen voor je bijkomende kosten en inrichting dan is dat in alle gevallen waar dat überhaupt verantwoord zou zijn gewoon nog altijd mogelijk.
Edit, voorbeeld:
Een alleenstaande met €2k netto inkomen en een maandelijkse bruto hypotheeklast van €700,- kan zo nog €25k lenen volgens een snelle online calculator.
Kost je dan 4,4% o.i.d. wat wil zeggen dat je over 5 jaar gemiddeld €50,-/maand kwijt bent aan rentekosten. Een stuk meer dan een hypotheek gekost zou hebben maar iets heel anders dan een complete onmogelijkheid voor iedere starter om ooit nog een woning te kopen.
Vergeet ook niet dat als je minder duur leeft, je ook een minder hoge spaarpot nodig hebt. Waarom zou je geld opzij moeten zetten (als reserve) van 10K om je auto te vervangen als je huidige auto ook maar 2K gekost heeft? Dan zou je 2K als reserve moeten hebben voor die auto.unezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:58:
[...]
Daar kun je dan vakantiegeld en/of een eventuele 13e maand voor in zetten.
Die €250,- lijkt me meer dan realistisch voor iemand met een startsalaris.
Zeg dat iemand een stukje onder modaal verdient, heb je volgens mij rap iets van €1000 - €1500 aan vakantiegeld en heb je een 13e maand, heb je dus €2000 - €3000 per jaar voor vakantie en onverwachte zaken.
Sparen doe je strak met €250 per maand en je reserveert nog eens €50 per maand voor onderhoud aan je auto. Met een beetje plannen lijkt me dat prima te doen. Verdien je meer, kun je meer sparen. (Door domweg niet luxer te gaan leven, maar wel meer te sparen.)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ook dat inderdaad. Aan de andere kant, als je een heel exclusieve of onderhoudsgevoelige auto hebt is €50 per maand voor onderhoud snel niet voldoende. Maar goed, dan weet je ook dat je een dure auto hebt. In mijn beleving is €50 per maand een redelijk bedrag voor een gemiddelde 2e hands auto voor APK en jaarlijks onderhoud. Mogelijk ook nog een stukje afschrijving. Gemiddeld. Het ene jaar zal het wat meer zijn, het andere jaar wat minder.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:17:
[...]
Vergeet ook niet dat als je minder duur leeft, je ook een minder hoge spaarpot nodig hebt. Waarom zou je geld opzij moeten zetten (als reserve) van 10K om je auto te vervangen als je huidige auto ook maar 2K gekost heeft? Dan zou je 2K als reserve moeten hebben voor die auto.
Helemaal mee eens.Het spaarbedrag zou ook niet absoluut moeten zijn, maar relatief aan je uitgaven patroon. Als je nu minimaal (vaste, niet-snijdbare lasten) 500 euro per maand kwijt bent, heb je een lagere buffer nodig om werkeloosheid te overbruggen dan wanneer je nu 1000 euro per maand kwijt zou zijn.
Als je uitgaven patroon omhoog gaat, zou je buffer ook omhoog moeten gaan, en gaat je uitgaven patroon naar beneden, zou die buffer ook weer ingeteerd kunnen worden.
Verwijderd
Dat kost je per saldo dus meer dan wanneer je het in één keer goed had gedaanunezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:14:
...Nu zijn we aan het sparen voor vervanging van wat zaken. Luxere (metalen) luxaflex voor mijn mancave (hangen nu goedkope plastic exemplaren),
...
Klopt.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:34:
[...]
Dat kost je per saldo dus meer dan wanneer je het in één keer goed had gedaan
Oh naar toen dat allemaal als hypotheek kon was dat geen enkel probleem?unezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:01:
[...]
Ja, duh!
Maar lenen voor je interieur lijkt me uitermate onverstandig. Je legt jezelf financieel fors klem en je loopt de kans dat je spullen eerder zijn afgeschreven dan je lening is afbetaald.
Kost je nog een bak rente ook...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Absoluut wel.assje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:35:
[...]
Oh naar toen dat allemaal als hypotheek kon was dat geen enkel probleem?
[ Voor 80% gewijzigd door Henk007 op 09-07-2018 00:14 ]
En dan nog, waarom moet je gelijk een volledig nieuw interieur als je gaat verhuizen? Kan begrijpen dat je bijv. een grote eetkamertafel koopt als je van een appartementje naar een groot huis gaat, maar waarom zou je banken vervangen als die oude ook prima voldoen?unezra schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:32:
[...]
Absoluut wel.
Dat is minstens zo onverstandig. Hypotheek loopt 30 jaar, interieur doe je zelden 30 jaar mee.
Zelfs bepaalde klussen in huis zou ik als het enigszins kan niet financieren, op welke manier dan ook.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
[ Voor 63% gewijzigd door ElectronLion op 09-07-2018 10:30 ]
Als je er voor zou moeten lenen, volstaat hij best wel hoor, totdat je weer geld op je rekening hebt staanElectronLion schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:21:
Omdat een kleine bank in een groter huis ook niet meer staat/voldoet
[ Voor 14% gewijzigd door yural op 09-07-2018 10:33 ]
Proud owner of the [CBJ]Lanhok!
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
DJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:11:
***members only***
Dan kun je met die overwaarde van verkoop ook nog kiezen om dat te investeren in het huis, om meerwaarde te genereren. Dakkapelen, duurzaamheid, uitbouw etc. Wat je daarna over hebt, of niet verder wilt investeren gebruik je om je hypotheek te verlagen / versneld in te lossen.fisherman schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:05:
Qua spaarrekening zorg ik altijd dat ik net vermogensbelasting grens blijf. Vorig jaar was deze 50k, dit jaar 60k. Mijn spaargeld is momenteel 50k. Door verkoop van het huis komt er tijdelijk 70k bij, dus zit ik tijdelijk 60k boven de grens, maar gelukkig kopen ik een ander huis voor 1 januari.
De verhuizing zal het nodige kosten. Terugval van de buffer oude spaarrekening zal een 20k zijn. We gaan ook nog den verbouwing doen van een 10k volgend jaar. 20k op de spaarrekening is toch echt hebt minimum. Zeker gezien ik 1 verdiener ben zou ik slapeloze nachten hebben wanneer ik daaronder zou komen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam
Goed bezig!Nightquest77 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:47:
***members only***
2% is al 1200€, valt mee (vind ik). Beleg meest in tech en houd ze dagelijks in de gaten. Probeer laag in te stappen en hoog te verkopen, met de nadruk op probeer
[ Voor 4% gewijzigd door DJH op 09-07-2018 14:35 ]
Dank je. Lenen bij een private investeerder tegen een wat hoger rentepercentage dan je normaal zou betalen bij een bank.DJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:16:
[...]
Goed bezig!
Hoe heb je die huurwoningen op zo’n jonge leeftijd gefinancieerd als ik vragen mag?
LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam
2% per maand betekent 27% in een jaar. Dat is een ontzettend hoog rendementDJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]
2% is al 1200€, valt mee (vind ik). Beleg meest in tech en houd ze dagelijks in de gaten. Probeer laag in te stappen en hoog te verkopen, met de nadruk op probeer
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Haha, maar dan huur je dus best goedkoop? Als ik ff aanneem dat je 10% rendement maakt dan zit je op 500 eu pm?DJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]
Nee helaas. Ten eerste mag het niet (je mag niet zomaar verbouwen aan een rijksmonument) en ten tweede verdienen we dat zeker nooit terug. Ik heb er al eens een aannemer naar laten kijken (twee zelfs) want als ik er echt een punt van maak denk ik dat ik nog wel toestemming kan krijgen. Maar dat begint bij 70.000 euro en dan hebben we nog lang geen nul op de meter, moeten we ook mechanische ventilatie en zo.Tsurany schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:53:
@Burgertrut is het dan niet verstandig om wat extra geld in isolatie te stoppen? Dat levert een aardig rendement op en meer comfort.
Maar die woningen zijn afgelost of daar staat nog een lening open?Nightquest77 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]
Dank je. Lenen bij een private investeerder tegen een wat hoger rentepercentage dan je normaal zou betalen bij een bank.
Nee daar staat nog aardig wat schuld tegenover. Maar het aflossingsproces hoeft voor mij niet snel te gaan, ik heb liever middelen om de cashflow te vergroten door aankoop van meer vastgoed. Verwar dit niet met de eerder genoemde buffer voor persoonlijke uitgaven en tegenvallers, maar investeerbare cash bijvoorbeeld als onderpand voor de volgende woning/verbouwing.tomtom901 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Maar die woningen zijn afgelost of daar staat nog een lening open?
[ Voor 3% gewijzigd door Nightquest77 op 09-07-2018 15:45 ]
[ Voor 4% gewijzigd door peakrever op 09-07-2018 15:50 ]
Dat dus...Wailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:16:
[...]
En dan nog, waarom moet je gelijk een volledig nieuw interieur als je gaat verhuizen? Kan begrijpen dat je bijv. een grote eetkamertafel koopt als je van een appartementje naar een groot huis gaat, maar waarom zou je banken vervangen als die oude ook prima voldoen?
Ik begreep van de hypotheekadviseur dat alles wat in het huis zit en eruit komt ook in het nieuwe huis moet ivm de belasting. De overwaarde is 50k en de spaarpot die vrijkomt van de spaarhypotheek is 20._Apache_ schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:42:
[...]
Dan kun je met die overwaarde van verkoop ook nog kiezen om dat te investeren in het huis, om meerwaarde te genereren. Dakkapelen, duurzaamheid, uitbouw etc. Wat je daarna over hebt, of niet verder wilt investeren gebruik je om je hypotheek te verlagen / versneld in te lossen.
Prijs per jaar is bij de Ikea-variant 33 tot 66 euro per jaar. In het geval van de nieuwe duurzamere set kost het je 200 euro per jaar. Dat lijkt met niet helemaal 'praktisch gelijk' toch?unezra schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:58:
[...]
Niet economisch? Jawel. Zo'n Ikea set van €100 of €200 gaat een jaar of 3 mee. De set die we op het oog hebben kost het 10-voudige (€2000) en moet minstens 10 jaar mee gaan. Prijs per jaar is dus praktisch gelijk. Verschil is enkel dat we toen die 2K niet hadden, over 1-2 jaar wel.
Nou dat kan ik je wel vertellenWailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:16:
[...]
En dan nog, waarom moet je gelijk een volledig nieuw interieur als je gaat verhuizen? Kan begrijpen dat je bijv. een grote eetkamertafel koopt als je van een appartementje naar een groot huis gaat, maar waarom zou je banken vervangen als die oude ook prima voldoen?
Sorry, ik ging uit van het worst-case scenario.Valorian schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:04:
[...]
Prijs per jaar is bij de Ikea-variant 33 tot 66 euro per jaar. In het geval van de nieuwe duurzamere set kost het je 200 euro per jaar. Dat lijkt met niet helemaal 'praktisch gelijk' toch?
Kun je die 2.000,- niet beter aflossen op je hypotheek? Dan heb je na 10 jaar 2.000,- * (1+rente op rente)unezra schreef op maandag 9 juli 2018 @ 21:11:
[...]
Sorry, ik ging uit van het worst-case scenario.
Dus Ikea set €200 die 1 jaar mee gaat, vs luxe set van €2000 die 10 jaar mee gaat.
In de praktijk zullen beiden langer mee kunnen gaan, dus zal het per jaar ongeveer hetzelfde kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-07-2018 21:23 ]
Interessant.Nightquest77 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]
Dank je. Lenen bij een private investeerder tegen een wat hoger rentepercentage dan je normaal zou betalen bij een bank.
Zelfs toen wij van ons appartement naar die jaren '80 eensgezinswoning gingen, hadden wij nog teveel spullen voor 1 ritje in een bestelbus... Die bank had daar niet veel verschil in gebrachtSport_Life schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:42:
[...]
Nou dat kan ik je wel vertellen. Verhuizen kost ook geld. In ons geval van appartement naar 4 maanden opslag naar nieuwbouwwoning. Gezien de woonkamer in de nieuwe woning veel groter is en de bank een jaar of 10 oud is, was het plan om binnen enkele jaren een nieuwe aan te schaffen. Dat doen we nu dus iets eerder. Zelfde geldt voor pannen , koffie apparaat, etc. Ik heb een lijstje gemaakt van spullen die meegaan en we kunnen alles in 1 bestelbus kwijt, inclusief verhuisdozen.
[ Voor 3% gewijzigd door TZC-T1-FX op 10-07-2018 11:48 ]
Woon in het centrum, dus wat veel mensen doen is de oude bank op straat lozen, dan is het ook zo weg. Vind dat niet zo netjes, dus zet alles op marktplaats voor teab ofzo.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:46:
[...]
Zelfs toen wij van ons appartement naar die jaren '80 eensgezinswoning gingen, hadden wij nog teveel spullen voor 1 ritje in een bestelbus... Die bank had daar niet veel verschil in gebracht
En vergeet niet dat je die oude spullen ook moet wegbrengen, dus dat ritje heb je sowieso (of woon je ergens waar ze dat nog gratis ophalen?)
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2018 07:53 ]
Private investeerder als in familie of kennissen, of is dit een partij die dit op grotere schaal regelt? Ik ben hier namelijk naar op zoek voor een eigen 2e woning in het buitenland. Zou je kort kunnen toesturen hoe je dit hebt aangepakt? Maandelijks hebben we een heel groot overschot ten opzichte van de (lage) vaste lasten, helaas werken de banken niet mee aan dit soort avontuurtjesNightquest77 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]
[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:54 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:55 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:56 ]
[ Voor 107% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:57 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:57 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:57 ]
[ Voor 106% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:58 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:58 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:58 ]
[ Voor 75% gewijzigd door Vastelaovend89 op 10-07-2018 14:39 ]
Eng en streng
[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:59 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:59 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:59 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 20:00 ]
Die box 3 stelt niks voor (1,2%) en de huurder moet zelf de opstal betalen.Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:35:
[...]
je vergeet nog kosten als opstalverzekeringen, belasting (WOZ, box 3) en onderhoud.
Als huurder betaal je inboedelverzekering, maar kan me niet voorstellen dat huurder ook opstalverzekering moet betalen.Burgertrut schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:42:
[...]
Die box 3 stelt niks voor (1,2%) en de huurder moet zelf de opstal betalen.
Maargoed, ik denk ook niet dertig jaar 20% te kunnen halen, maar een heel riante 10% is zeker mogelijk. Nog steeds heel wat beter dan die 0,05% die ik momenteel krijg.
En sorry als ik teveel afdwaal van het onderwerp, maar mijns inziens is je buffer behouden en vergroten de grootste uitdaging. En voor mij speelt nog mee dat ik graag weer mijn eigen geld verdien, in plaats van mijn hand ophouden voor een arbeidsongeschiktheids verzekering (waar ik overigens wel heel lang veel geld aan betaald heb)
Volgens mij moet je het rendement berekenen op de investering van 30k. Niet op het totaalbedrag van 100k.Tsurany schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:11:
[...]
Dat maakt niet alleen dat het mee zal vallen, het zal er voor zorgen dat de bevolking blijft groeien. De vraag naar woningen zal de komende 30 jaar dus enkel stijgen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat nieuwe woningen vaak zuiniger zullen zijn, een hoger comfort zullen leveren en van betere kwaliteit zullen zijn. Daar zul je qua prijs mee moeten concureren.
[...]
Je hebt gezien dat je op minimaal 3% rente uit komt bij NIBC? Laagste rentepercentage is 3,25%. Een 10 jaars rente is 3,75%. Dus je bent 2625 euro aan rente kwijt. VVE van 1200 euro lijkt me verre van onredelijk. Reservering onderhoud (keuken, badkamer, toilet,...) zit je al snel op 1000 euro. Ronden we het even af op 5000 euro aan lasten aangezien er nog wat verzekeringen bij komen.
Met 700 euro per maand kom je uit op 8400 euro per jaar.
Dan komen we op een verschil van 3400 euro. Dat is een rendement van 3,4% kijkende naar die 100k aan investering die je nodig hebt. Rente neemt weliswaar af elk jaar maar ook na aflossing kom je, met jouw cijfers, niet boven de 6% rendement.
[...]
Als dat jouw argumentatie is om in het vastgoed in te stappen kan het eigenlijk enkel tegenvallen. Vergeet niet dat er heel veel miljonairs in Nederland zijn en nog veel meer mensen die meer dan een ton eigen vermogen hebben, die zitten echt niet allemaal in het vastgoed. Sterker nog, zelfs in dit topic en het FO topic zie je dat lang niet iedereen vastgoed heeft.
Speedy55 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:20:
***members only***
Inderdaad. En wat is het voordeel voor de bank? Nou die krijgen een zekere 2,5 tot 3,5% terwijl ze als ze het ‘s nachts bij de ECB moeten stallen (en dat moet, is een hele lange uitleg) dan betalen ze 0,5%.orf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:26:
[...]
Volgens mij moet je het rendement berekenen op de investering van 30k. Niet op het totaalbedrag van 100k.
[...]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq