• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

Barrycade

Through the...

Ja en dan heel praatje over niet afhankelijk willen zijn van de overheden, maar wel tax consultant zijn.
Dat is als een drankhandelaar die van de blauwe knoop is.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Barrycade schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:46:
Ja en dan heel praatje over niet afhankelijk willen zijn van de overheden, maar wel tax consultant zijn.
Dat is als een drankhandelaar die van de blauwe knoop is.
Ik denk dat een drankenhandelaar die alcoholverslaafd is een beter vergelijk is ;). Tax consultant probeert juist trucjes te bedenken om belasting te ontduiken.. :9 (tenminste, ik neem aan dat je geen Tax consultant bent bij de Belastingdienst :+ ).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2018 17:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Harrie_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:31:
@de Peer Ik snap dat geld bufferen voor baanverlies nooit zo goed. Als je met een baan in staat bent een redelijk bedrag opzij te zetten dan kun je toch bij baanverlies (=WW) op dezelfde voet verder leven zonder geld opzij te zetten? Als je bij baanverlies zo krap uitkomt dat je die buffer aan moet spreken, hoe was je dan überhaupt in staat om die buffer op te bouwen?
Het probleem is meestal het grijze gebied. Ik was zelf een tijd terug geraakt door een reorganisatie. Heb "gewoon" baan behouden bij doorstart. Maar de maanden voorafgaand eraan waren de lonen te laat betaald. Vervolgens dan een maand of twee UWV die alles voortzet, maar die kwam een maand later pas met geld aankakken.

Hierdoor was er een periode van 2 maanden dat er geen inkomen was. Een hoop collega's kwamen in de problemen. Simpelweg omdat ze de hypotheken niet konden betalen.
Ik moest wat geld overhevelen van de buffer, maar geen paniek of zo.

De vangnetten zijn er wel, maar er zitten toch vertragingen en andere mitsen in.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
*knip flame*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:09 ]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

*knip offtopic*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:09 ]

• BFmango
*knip offtopic*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:09 ]

• Yub
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Yub

Leeftijd: 32
Opleiding(en): MBO
Huidige functie: Netwerk engineer
Partner: Nee
Kinderen: Nee

Type woning: appartement
Koop/huur: koop, 32k hypotheek

Totale buffer: 32k buffer op bank
Belegd in aandelen: ~100k
Totale dividend: 0
Fonds: 0

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 13:02

Arfman

Drome!

*knip offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:10 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:13
Cjxmr schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:34:
Ik hoop op een dag financieel onafhankelijk te zijn.
Was dat niet al min of meer rond in december?

Onvoorstelbaar!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25
*knip offtopic*

[ Voor 101% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:11 ]

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Henk007 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:54:
Zeg mensen laten we ongeacht trollvermoedens de members-only tag wel blijven respecteren, ik zie allerlei mensen hier reageren op bedragen of zelfs bedragen van anderen quoten buiten de MO tag.
Dit feit is voor mij de reden om in dit topic niet al teveel details te posten.
Kunnen de mods het anders tussen tags plaatsen, of de posters hierop wijzen? Er verandert namelijk niet heel veel...

• Cjxmr
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-01-2021
pirke schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:53:
[...]

Nee, hij woont nog thuis, dus is nog nooit zelfstandig geweest, in welke vorm dan ook :)

Maar met 900k zou ik per direct cashen en uitstappen uit die volatiele hype... gegokt, gewonnen, nu veilig laten renderen.

Overigens is er een grote kans dat het over 5 jaar weer op 0 staat. Danwel dat de coins finaal klappen, danwel dat het simpelweg opgemaakt is. Dat zie je met loterij winnaars, voetballers, etc. Als er spontaan een bult geld beschikbaar is, is dat spontaan ook zo weer op. Zonder financieel inzicht om het (relatief) veilig te laten renderen blijft er na 5 jaar meestal niks meer over. Dit in tegenstelling tot de mensen die er hard voor werken en zuinig blijven leven & sparen.
Ik wacht af tot de volgende rally. Het bedrag zal waarschijnlijk stijgen.
Tevens ben ik al bezig met de belastingdienst betreft vermogensbelasting, ik wil namelijk een 4 tot 6 tal huizen in een studentenstad kopen om te verhuren.

Dat zal me genoeg inkomen geven om prima van te leven en zal ik dichter bij financiele onafhankelijkheid komen.

Verwijderd

*knip offtopic / op de man*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]

Verwijderd

*knip offtopic*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
*knip offtopic*

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

*knip offtopic / op de man*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:11 ]

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
*knip offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]

I have stability. The ability to stab.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

*knip offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:12 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• writser
Wat een hoop zure reacties hier. Iets met een kop en een maaiveld .. Ik had die coins allang verkocht als ze 3x over de kop waren gegaan. Mooi dat jij dat niet hebt gedaan. En dat mensen er over vallen dat je nog bij je ouders woont .. Tja, misschien vinden beide partijen het gewoon gezellig?

Ik zou alleen adviseren, als je financieel onafhankelijk wil worden, om in daadwerkelijk renderende assets te gaan zitten. Vastgoed, aandelen, webshops, een Subway franchise, wat je maar ligt. Ik zie dat je bezig bent met studentenpandjes, dat lijkt me ook geen onaardig idee.

Wat ik bedoelde met mijn vorige post: als je nu ~900k in cryptocurrencies hebt zitten was dat rond de jaarwisseling waarschijnlijk ~2.5m? Dan kun je wel skeptisch zijn over banken, fiat currency, etc., maar op dat moment ben je eigenlijk al 'set for life' als je 2m uitcasht en in vastgoed investeert. Laten we zeggen dat dat netto iets van 2.5% rendeert (dat is denk ik aan de conservatieve kant), dan heb je een mooie 50k per jaar netto aan relatief veilig inkomen en ook nog 500k 'speelgeld' voor de crypto's.

Heb je dat toentertijd niet overwogen? Wat was toen de upside van 'HODL'? Of je nou 2 of 10 miljoen hebt zal waarschijnlijk niet heel veel uit maken voor je levensstijl en -geluk (afgezien van een mooi woonhuis voor jezelf). Maar nu zit je op een punt dat je eigenlijk net niet genoeg vermogen hebt om de rest van je leven te rentenieren, te wachten op de volgende rally. De upside / downside verhouding was dan toch helemaal scheef in december?

Of zit ik er helemaal naast ..

Onvoorstelbaar!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:48
*knip offtopic*

[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

*knip offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:13 ]

• writser
*knip offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:14 ]

Onvoorstelbaar!

• pirke
  • Laatst online: 16:25
*knip offtopic*

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:02
*knip offtopic*

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

*knip offtopic / flame*

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:14 ]

• BFmango
*knip offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:14 ]

• Hahn
  • Laatst online: 07-11 12:18
*knip offtopic*

The devil is in the details.

• BFmango
*knip offtopic*

[ Voor 101% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]

• Hahn
*knip offtopic*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]

• BFmango
*knip offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]

• Hahn
*knip offtopic*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
*knip offtopic*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 13:02

Arfman

Drome!

*knip offtopic*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2018 22:15 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Modbreak:Dit topic gaat over hoeveel buffer iemand heeft. Dat betekent geen offtopic en op de man gespeelde reacties over iemands persoonlijke situatie, cryptocurrencies, financiele onafhankelijkheid, etc.

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Inmiddels weer een half jaar verder

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Blijf lekker zo doorgaan tot ik 50k heb.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Metaalhoofd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:18:
[...]
Maar er zijn meer factoren die invloed hebben hoe lang je nodig hebt om x bedrag bij elkaar gespaard te hebben.
Stal je spaart 250 per maand, dan heb je na ca 6,5 jaar 20.000 bij elkaar gespaard (bij 0% rendement), maar je moet ook geen andere onverwachte uitgaven voor je kiezen krijgen.
Daar kun je dan vakantiegeld en/of een eventuele 13e maand voor in zetten.
Die €250,- lijkt me meer dan realistisch voor iemand met een startsalaris.

Zeg dat iemand een stukje onder modaal verdient, heb je volgens mij rap iets van €1000 - €1500 aan vakantiegeld en heb je een 13e maand, heb je dus €2000 - €3000 per jaar voor vakantie en onverwachte zaken.

Sparen doe je strak met €250 per maand en je reserveert nog eens €50 per maand voor onderhoud aan je auto. Met een beetje plannen lijkt me dat prima te doen. Verdien je meer, kun je meer sparen. (Door domweg niet luxer te gaan leven, maar wel meer te sparen.)
Het lijkt mij een stuk aannemelijker dat iemand die 250 per maand spaart, na 6,5 jaar toch nog maar 10k overheeft, want:
Tegenvallende beurt/apk van auto of zelfs vervangen van de auto
wasmachine/droger/cv/tv/pc kapot
eens in de x aantal jaar, wil je toch een keer op vakantie in het buitenland
Mij dus niet want zie boven. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• unezra

unezra

assje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:14:
[...]

Dit is nou juist de grote denkfout, je kunt maximaal 100% hypothecair financieren, dat wil niet zeggen dat je het niet kan financieren. Niet meer dan logisch aangezien het principe van een hypotheek een lening met onderpand is.

Wil jij meer lenen kan dat prima, het moet alleen wel passen binnen de leennormen en je krijgt geen HRA en betaalt hogere rente (net zoals je geld kunt lenen voor een auto/TV/keuken etc.)

Mocht jij dus €20k willen lenen voor je bijkomende kosten en inrichting dan is dat in alle gevallen waar dat überhaupt verantwoord zou zijn gewoon nog altijd mogelijk.

Edit, voorbeeld:
Een alleenstaande met €2k netto inkomen en een maandelijkse bruto hypotheeklast van €700,- kan zo nog €25k lenen volgens een snelle online calculator.

Kost je dan 4,4% o.i.d. wat wil zeggen dat je over 5 jaar gemiddeld €50,-/maand kwijt bent aan rentekosten. Een stuk meer dan een hypotheek gekost zou hebben maar iets heel anders dan een complete onmogelijkheid voor iedere starter om ooit nog een woning te kopen.
Ja, duh!

Maar lenen voor je interieur lijkt me uitermate onverstandig. Je legt jezelf financieel fors klem en je loopt de kans dat je spullen eerder zijn afgeschreven dan je lening is afbetaald.

Kost je nog een bak rente ook...

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 09:14

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Daar kun je dan vakantiegeld en/of een eventuele 13e maand voor in zetten.
Die €250,- lijkt me meer dan realistisch voor iemand met een startsalaris.

Zeg dat iemand een stukje onder modaal verdient, heb je volgens mij rap iets van €1000 - €1500 aan vakantiegeld en heb je een 13e maand, heb je dus €2000 - €3000 per jaar voor vakantie en onverwachte zaken.

Sparen doe je strak met €250 per maand en je reserveert nog eens €50 per maand voor onderhoud aan je auto. Met een beetje plannen lijkt me dat prima te doen. Verdien je meer, kun je meer sparen. (Door domweg niet luxer te gaan leven, maar wel meer te sparen.)
Vergeet ook niet dat als je minder duur leeft, je ook een minder hoge spaarpot nodig hebt. Waarom zou je geld opzij moeten zetten (als reserve) van 10K om je auto te vervangen als je huidige auto ook maar 2K gekost heeft? Dan zou je 2K als reserve moeten hebben voor die auto.

Het spaarbedrag zou ook niet absoluut moeten zijn, maar relatief aan je uitgaven patroon. Als je nu minimaal (vaste, niet-snijdbare lasten) 500 euro per maand kwijt bent, heb je een lagere buffer nodig om werkeloosheid te overbruggen dan wanneer je nu 1000 euro per maand kwijt zou zijn.

Als je uitgaven patroon omhoog gaat, zou je buffer ook omhoog moeten gaan, en gaat je uitgaven patroon naar beneden, zou die buffer ook weer ingeteerd kunnen worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:17:
[...]
Vergeet ook niet dat als je minder duur leeft, je ook een minder hoge spaarpot nodig hebt. Waarom zou je geld opzij moeten zetten (als reserve) van 10K om je auto te vervangen als je huidige auto ook maar 2K gekost heeft? Dan zou je 2K als reserve moeten hebben voor die auto.
Ook dat inderdaad. Aan de andere kant, als je een heel exclusieve of onderhoudsgevoelige auto hebt is €50 per maand voor onderhoud snel niet voldoende. Maar goed, dan weet je ook dat je een dure auto hebt. In mijn beleving is €50 per maand een redelijk bedrag voor een gemiddelde 2e hands auto voor APK en jaarlijks onderhoud. Mogelijk ook nog een stukje afschrijving. Gemiddeld. Het ene jaar zal het wat meer zijn, het andere jaar wat minder.
Het spaarbedrag zou ook niet absoluut moeten zijn, maar relatief aan je uitgaven patroon. Als je nu minimaal (vaste, niet-snijdbare lasten) 500 euro per maand kwijt bent, heb je een lagere buffer nodig om werkeloosheid te overbruggen dan wanneer je nu 1000 euro per maand kwijt zou zijn.

Als je uitgaven patroon omhoog gaat, zou je buffer ook omhoog moeten gaan, en gaat je uitgaven patroon naar beneden, zou die buffer ook weer ingeteerd kunnen worden.
Helemaal mee eens.

Ook nog eens: Koop je een goedkoper huis en bezuinig je in eerste instantie op dingen als raambekleding en inrichting, heb je minder nodig dan als je een compleet gloednieuw duur interieur koopt en een stylist inschakelt.

Daarmee kun je redelijk spelen. Zelf verhuizen (busje huren) is veel goedkoper dan een verhuizer maar kost wel meer tijd.
Goedkope luxaflex en simpele gordijnen zijn prima voor 1 of 2 jaar en op dat moment kun je doorsparen voor luxere dingen.

Zo doen wij het hier ook. We zijn relatief goedkoop verhuisd, wel wat basiszaken zoals een nieuwe vloer in de woonkamer, vloerbedekking in mijn mancave en in de woonkamer mooie gordijnen, plus overal geschilderd. Maar op de gangen en slaapkamers ligt Ikea laminaat of hebben we het oude laminaat laten liggen. (Dat ligt daar best voor de komende 10 jaar.)

Nu zijn we aan het sparen voor vervanging van wat zaken. Luxere (metalen) luxaflex voor mijn mancave (hangen nu goedkope plastic exemplaren), nieuwe bekleding op de trap, etc.

Al met al flink wat geld bespaard tijdens de verhuizing waardoor we eerder een huis konden kopen / konden verhuizen dan als we hadden doorgespaard voor alles. :) (Daarom verbouwen we ook pas na 3 jaar het huis. Huis is in waarde gestegen dus kunnen we het nu financieren, maar gaan we over budget, hebben we het geld op de rekening staan om daar niet mee in de problemen te komen.)

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:14:
...Nu zijn we aan het sparen voor vervanging van wat zaken. Luxere (metalen) luxaflex voor mijn mancave (hangen nu goedkope plastic exemplaren),
...
Dat kost je per saldo dus meer dan wanneer je het in één keer goed had gedaan ;)

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:34:
[...]

Dat kost je per saldo dus meer dan wanneer je het in één keer goed had gedaan ;)
Klopt. :)

Maar het betekende ook dat we een jaar of 2 eerder een huis konden kopen en konden verhuizen. In ons geval heeft het dat ruimschoots gecompenseerd. (Huizenprijzen zijn in die tijd fors gestegen. We hebben net in de goede periode gekocht, bijna 4 jaar geleden.)

Plus dat we inmiddels ervaren hebben dat je in sommige gevallen pas écht weet wat je mooi en praktisch vind (of waar je prioriteiten liggen) als je er al een tijdje woont.

Wat dat betreft hebben we ook ergens geluk dat we dik anderhalf jaar een bouwdepot hebben voor de verbouwing. We betalen er hypotheek voor, maar we krijgen rente omdat we het nog niet hebben uitgegeven. Netto resultaat: We betalen het bouwdepot al langzaam af én we hebben nu meer budget dan in het begin waardoor we minder snel ons spaargeld hoeven aan te spreken als we over het budget heen gaan. (Bouwdepot zou 100% van de verbouwing moeten bekostigen maar we denken rond de 5-10% overschrijding te krijgen. Als dat 15% word is het ook geen ramp.)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:48
unezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:01:
[...]

Ja, duh!

Maar lenen voor je interieur lijkt me uitermate onverstandig. Je legt jezelf financieel fors klem en je loopt de kans dat je spullen eerder zijn afgeschreven dan je lening is afbetaald.

Kost je nog een bak rente ook...
Oh naar toen dat allemaal als hypotheek kon was dat geen enkel probleem?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• unezra

unezra

assje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:35:
[...]
Oh naar toen dat allemaal als hypotheek kon was dat geen enkel probleem?
Absoluut wel.

Dat is minstens zo onverstandig. Hypotheek loopt 30 jaar, interieur doe je zelden 30 jaar mee.
Zelfs bepaalde klussen in huis zou ik als het enigszins kan niet financieren, op welke manier dan ook.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Qua spaarrekening zorg ik altijd dat ik net vermogensbelasting grens blijf. Vorig jaar was deze 50k, dit jaar 60k. Mijn spaargeld is momenteel 50k. Door verkoop van het huis komt er tijdelijk 70k bij, dus zit ik tijdelijk 60k boven de grens, maar gelukkig kopen ik een ander huis voor 1 januari.
De verhuizing zal het nodige kosten. Terugval van de buffer oude spaarrekening zal een 20k zijn. We gaan ook nog den verbouwing doen van een 10k volgend jaar. 20k op de spaarrekening is toch echt hebt minimum. Zeker gezien ik 1 verdiener ben zou ik slapeloze nachten hebben wanneer ik daaronder zou komen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
nevermind, mijn vraag was al beantwoord in de post waarop ik reageerde

[ Voor 80% gewijzigd door Henk007 op 09-07-2018 00:14 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:32:
[...]

Absoluut wel.

Dat is minstens zo onverstandig. Hypotheek loopt 30 jaar, interieur doe je zelden 30 jaar mee.
Zelfs bepaalde klussen in huis zou ik als het enigszins kan niet financieren, op welke manier dan ook.
En dan nog, waarom moet je gelijk een volledig nieuw interieur als je gaat verhuizen? Kan begrijpen dat je bijv. een grote eetkamertafel koopt als je van een appartementje naar een groot huis gaat, maar waarom zou je banken vervangen als die oude ook prima voldoen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Omdat een kleine bank in een groter huis ook niet meer staat/voldoet :)

Juist met een nieuw ('nieuw') huis kijk je nogmaals naar je meubulair en of dat past bij je nieuwe kleurtjes en behangetjes. Je kan alles meenemen en laten in de oude staat, muren dezelfde kleur, maar bij een verhuizing werkt het vaak niet zo.

[ Voor 63% gewijzigd door ElectronLion op 09-07-2018 10:30 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ElectronLion schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:21:
Omdat een kleine bank in een groter huis ook niet meer staat/voldoet :)
Als je er voor zou moeten lenen, volstaat hij best wel hoor, totdat je weer geld op je rekening hebt staan :p

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Tja, verhuizen kost geld, maar prioriteiten zijn ook belangrijk.
Na onze verhuizing in mei is onze spaarrekening redelijk leeg, terwijl er altijd nog wel dingen te bedenken zijn die je wilt kopen. Prioriteiten + gezond verstand gebruiken en géén geld lenen als het niet nodig is.

• yural
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-09 11:50
Members only:

we sparen ongeveer 1000 euro per maand. (150 euro gadgets, 850 euro algemeen), daarnaast gaan kinderbijslag en 100 euro per maand direct naar de kinderrekening voor hun studiekosten later.

meest grote uitgaven zijn huisverbouwingen. daar hebben we een hele lijst van afgewerkt. op dit moment staan er nog maar 2 dingen op die lijst: dakkapel (voor/achter) en zolderverbouwing. daarna huisaflossing.

[ Voor 14% gewijzigd door yural op 09-07-2018 10:33 ]

• Adimeuz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-11 21:21
Members only:

Binnenkort gaan we dus verhuizen, zal ook binnen enkele weken de kosten koper naar de notaris gaan overmaken, hetgeen ongeveer een 9-10k zal zijn. Blijft er 20k over, zullen een beetje interen vanwege extra kosten bij het verhuizen (laminaat / verven / verhuiswagen, onvoorziene extra dingen). Eind dit jaar wil ik ook van één van onze auto's af (beide autos die we nu hebben zijn overblijfselen van onze studietijd, >15 jaar oud), en er iets nieuwers voor terug (<5 jaar oud). We sparen ongeveer 1200€ per maand, rond december hoop ik dan een auto te kunnen kopen en nog minimaal zo'n 10k buffer over te houden.

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-11 11:42
Members only:

Daarbij moet wel gezegd worden dat we vorig jaar net de auto hebben vervangen (12K) en de tuin hebben aangepakt (6k).

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-10 13:01
Update na verhuizen, vorig huis stond onder water (financieel) dus wat minder nu.
Members only:

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10 23:49

DJH

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door DJH op 09-07-2018 13:28 ]

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:35
Members only:

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:30

_Apache_

For life.

fisherman schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:05:
Qua spaarrekening zorg ik altijd dat ik net vermogensbelasting grens blijf. Vorig jaar was deze 50k, dit jaar 60k. Mijn spaargeld is momenteel 50k. Door verkoop van het huis komt er tijdelijk 70k bij, dus zit ik tijdelijk 60k boven de grens, maar gelukkig kopen ik een ander huis voor 1 januari.
De verhuizing zal het nodige kosten. Terugval van de buffer oude spaarrekening zal een 20k zijn. We gaan ook nog den verbouwing doen van een 10k volgend jaar. 20k op de spaarrekening is toch echt hebt minimum. Zeker gezien ik 1 verdiener ben zou ik slapeloze nachten hebben wanneer ik daaronder zou komen.
Dan kun je met die overwaarde van verkoop ook nog kiezen om dat te investeren in het huis, om meerwaarde te genereren. Dakkapelen, duurzaamheid, uitbouw etc. Wat je daarna over hebt, of niet verder wilt investeren gebruik je om je hypotheek te verlagen / versneld in te lossen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Members only:

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• DJH

DJH

Goed bezig! :)

Hoe heb je die huurwoningen op zo’n jonge leeftijd gefinancieerd als ik vragen mag?

• DJH

DJH

2% is al 1200€, valt mee (vind ik). Beleg meest in tech en houd ze dagelijks in de gaten. Probeer laag in te stappen en hoog te verkopen, met de nadruk op probeer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DJH op 09-07-2018 14:35 ]

• Nightquest77
DJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:16:
[...]

Goed bezig! :)

Hoe heb je die huurwoningen op zo’n jonge leeftijd gefinancieerd als ik vragen mag?
Dank je. Lenen bij een private investeerder tegen een wat hoger rentepercentage dan je normaal zou betalen bij een bank.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Burgertrut
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-10 13:20
Burgertrut wordt heel blij (beter gezegd: minder bezorgd) van hoge buffers.
Mijn man en ik hebben voor ons inkomen een redelijk goedkoop huis, ook nog gekocht op één inkomen, want van het inkomen van Burgertrut worden banken niet heel blij. (WIA). Manlief wel een goede baan.

Huis 7 jaar geleden gekocht en zelf alle bijkomende kosten (notaris, overdrachtsbelasting en nog klein deel van hypotheek) zelf betaald.

Alleen levensverzekering is veel te duur, en omdat we in een monumentaal arbeiderswoningkje wonen zijn de energiekosten ook hoog.

Members only:

Vakantie, onderhoud huis en auto, gadgets en meubelen gaan allemaal van de lopende rekening, met hooguit even iets van spaarrekening tot de volgende maand.

Burgertrut hoopt in de nabije toekomst ook vastgoed te kunnen aankopen om te verhuren.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]

2% is al 1200€, valt mee (vind ik). Beleg meest in tech en houd ze dagelijks in de gaten. Probeer laag in te stappen en hoog te verkopen, met de nadruk op probeer ;)
2% per maand betekent 27% in een jaar. Dat is een ontzettend hoog rendement ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Burgertrut is het dan niet verstandig om wat extra geld in isolatie te stoppen? Dat levert een aardig rendement op en meer comfort.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:35
DJH schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]

Haha, maar dan huur je dus best goedkoop? Als ik ff aanneem dat je 10% rendement maakt dan zit je op 500 eu pm?

• Burgertrut
Tsurany schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:53:
@Burgertrut is het dan niet verstandig om wat extra geld in isolatie te stoppen? Dat levert een aardig rendement op en meer comfort.
Nee helaas. Ten eerste mag het niet (je mag niet zomaar verbouwen aan een rijksmonument) en ten tweede verdienen we dat zeker nooit terug. Ik heb er al eens een aannemer naar laten kijken (twee zelfs) want als ik er echt een punt van maak denk ik dat ik nog wel toestemming kan krijgen. Maar dat begint bij 70.000 euro en dan hebben we nog lang geen nul op de meter, moeten we ook mechanische ventilatie en zo.

Nee, als wij van het gas af moeten, is het voordeliger om een nieuw huis te laten bouwen op de bestaande kavel. Zou eventueel wel oké zijn al hebben we een lief huisje.

Maar wij betalen 230 euro per maand aan energie, en mijn broer bijvoorbeeld in een 1/3 kleiner appartement iets van 65 euro.

Voordat wij de verbouwing eruit hebben ben ik allang al dood, en daarnaast is het in de zomer bij ons heerlijk koel, terwijl mijn broer nu aan de airco wil.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:03

tomtom901

Moderator General Chat
Nightquest77 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:19:
[...]

Dank je. Lenen bij een private investeerder tegen een wat hoger rentepercentage dan je normaal zou betalen bij een bank.
Maar die woningen zijn afgelost of daar staat nog een lening open?

• Nightquest77
tomtom901 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:08:
[...]

Maar die woningen zijn afgelost of daar staat nog een lening open?
Nee daar staat nog aardig wat schuld tegenover. Maar het aflossingsproces hoeft voor mij niet snel te gaan, ik heb liever middelen om de cashflow te vergroten door aankoop van meer vastgoed. Verwar dit niet met de eerder genoemde buffer voor persoonlijke uitgaven en tegenvallers, maar investeerbare cash bijvoorbeeld als onderpand voor de volgende woning/verbouwing.

Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat ik (in deze fase van het leven) het liefst woningen koop met geld van anderen: Investeerders krijgen een betere rente op lening dan bij de bank, huurders hebben een leuke woning voor redelijke prijs en ik hou elke maand geld over.

[ Voor 3% gewijzigd door Nightquest77 op 09-07-2018 15:45 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Leeftijd: 18
Opleiding(en): wo bedrijfskunde
Huidige functie: -

Type woning: kamer
Koop/huur: huur
Partner: nee
Kinderen:0

Bank: ING
Rentepercentage: -
Totale buffer: 0

[ Voor 4% gewijzigd door peakrever op 09-07-2018 15:50 ]

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:16:
[...]

En dan nog, waarom moet je gelijk een volledig nieuw interieur als je gaat verhuizen? Kan begrijpen dat je bijv. een grote eetkamertafel koopt als je van een appartementje naar een groot huis gaat, maar waarom zou je banken vervangen als die oude ook prima voldoen?
Dat dus...
Plus dat je niet meteen overal heel luxe spullen nodig hebt.

Wij hebben bijvoorbeeld nog steeds een Ikea tuinset van €200 staan die zijn beste tijd wel heeft gehad. Voor nu voldoet het. Over 1-2 jaar komt er wel een fraaiere en duurzamer set aan.

Zo deden we dat met praktisch alles. Noodzakelijke spullen meteen aanschaffen, niet noodzakelijke spullen uitstellen of tijdelijk goedkoper spul en later vervangen.

Niet economisch? Jawel. Zo'n Ikea set van €100 of €200 gaat een jaar of 3 mee. De set die we op het oog hebben kost het 10-voudige (€2000) en moet minstens 10 jaar mee gaan. Prijs per jaar is dus praktisch gelijk. Verschil is enkel dat we toen die 2K niet hadden, over 1-2 jaar wel.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
_Apache_ schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:42:
[...]

Dan kun je met die overwaarde van verkoop ook nog kiezen om dat te investeren in het huis, om meerwaarde te genereren. Dakkapelen, duurzaamheid, uitbouw etc. Wat je daarna over hebt, of niet verder wilt investeren gebruik je om je hypotheek te verlagen / versneld in te lossen.
Ik begreep van de hypotheekadviseur dat alles wat in het huis zit en eruit komt ook in het nieuwe huis moet ivm de belasting. De overwaarde is 50k en de spaarpot die vrijkomt van de spaarhypotheek is 20.
Ik stop er zelf nog pakweg 10-15k bij en dan kom ik met de hypotheek onder de 80 procent LTV. Daarmee krijg je een flinke rentekorting aangezien hebt nieuwe huis gezien de prijs niet in aanmerking komt voor NHG.
We zitten overigens naast verbouwen van de zolder volgend jaar ook te denken aan zonnepanelen. Tegen die tijd maar even kijken welke subsidiepotjes er zijn en of ze niet op zijn.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00
unezra schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:58:
[...]

Niet economisch? Jawel. Zo'n Ikea set van €100 of €200 gaat een jaar of 3 mee. De set die we op het oog hebben kost het 10-voudige (€2000) en moet minstens 10 jaar mee gaan. Prijs per jaar is dus praktisch gelijk. Verschil is enkel dat we toen die 2K niet hadden, over 1-2 jaar wel.
Prijs per jaar is bij de Ikea-variant 33 tot 66 euro per jaar. In het geval van de nieuwe duurzamere set kost het je 200 euro per jaar. Dat lijkt met niet helemaal 'praktisch gelijk' toch? ;)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:16:
[...]

Nou dat kan ik je wel vertellen :P. Verhuizen kost ook geld. In ons geval van appartement naar 4 maanden opslag naar nieuwbouwwoning. Gezien de woonkamer in de nieuwe woning veel groter is en de bank een jaar of 10 oud is, was het plan om binnen enkele jaren een nieuwe aan te schaffen. Dat doen we nu dus iets eerder. Zelfde geldt voor pannen , koffie apparaat, etc. Ik heb een lijstje gemaakt van spullen die meegaan en we kunnen alles in 1 bestelbus kwijt, inclusief verhuisdozen.

• unezra

unezra

Valorian schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:04:
[...]
Prijs per jaar is bij de Ikea-variant 33 tot 66 euro per jaar. In het geval van de nieuwe duurzamere set kost het je 200 euro per jaar. Dat lijkt met niet helemaal 'praktisch gelijk' toch? ;)
Sorry, ik ging uit van het worst-case scenario. :)
Dus Ikea set €200 die 1 jaar mee gaat, vs luxe set van €2000 die 10 jaar mee gaat.
In de praktijk zullen beiden langer mee kunnen gaan, dus zal het per jaar ongeveer hetzelfde kosten.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op maandag 9 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Sorry, ik ging uit van het worst-case scenario. :)
Dus Ikea set €200 die 1 jaar mee gaat, vs luxe set van €2000 die 10 jaar mee gaat.
In de praktijk zullen beiden langer mee kunnen gaan, dus zal het per jaar ongeveer hetzelfde kosten.
Kun je die 2.000,- niet beter aflossen op je hypotheek? Dan heb je na 10 jaar 2.000,- * (1+rente op rente) ;) </flauw>

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-07-2018 21:23 ]

• unezra

unezra

[...]
Interessant.
Mag ik je een PM sturen?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sport_Life schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:42:
[...]

Nou dat kan ik je wel vertellen :P. Verhuizen kost ook geld. In ons geval van appartement naar 4 maanden opslag naar nieuwbouwwoning. Gezien de woonkamer in de nieuwe woning veel groter is en de bank een jaar of 10 oud is, was het plan om binnen enkele jaren een nieuwe aan te schaffen. Dat doen we nu dus iets eerder. Zelfde geldt voor pannen , koffie apparaat, etc. Ik heb een lijstje gemaakt van spullen die meegaan en we kunnen alles in 1 bestelbus kwijt, inclusief verhuisdozen.
Zelfs toen wij van ons appartement naar die jaren '80 eensgezinswoning gingen, hadden wij nog teveel spullen voor 1 ritje in een bestelbus... Die bank had daar niet veel verschil in gebracht :p

En vergeet niet dat je die oude spullen ook moet wegbrengen, dus dat ritje heb je sowieso (of woon je ergens waar ze dat nog gratis ophalen?)

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:12
Mijn buffer is totaal verdwenen sinds de aankoop van een woning. Ik moest als student flink wat eigen vermogen inbrengen om een hypotheek te kunnen vergeven. Heb dus wel een overwaarde van rond de 50.000 euro in mijn woning, maar ik kan dat niet als buffer zien. Bedrag vanwege verkoop van mijn bedrijf + schenking ouders vergaand.

Ik ben nu wel erg content met wat ik heb en ben me sindskort aan het inlezen over FIRE. Ook wil mijn vriendin en ik samen nog een woning kopen; mijn appartement gaat dan in de verhuur.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door TZC-T1-FX op 10-07-2018 11:48 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:46:
[...]

Zelfs toen wij van ons appartement naar die jaren '80 eensgezinswoning gingen, hadden wij nog teveel spullen voor 1 ritje in een bestelbus... Die bank had daar niet veel verschil in gebracht :p

En vergeet niet dat je die oude spullen ook moet wegbrengen, dus dat ritje heb je sowieso (of woon je ergens waar ze dat nog gratis ophalen?)
Woon in het centrum, dus wat veel mensen doen is de oude bank op straat lozen, dan is het ook zo weg. Vind dat niet zo netjes, dus zet alles op marktplaats voor teab ofzo.

De kleine spullen gaan naar de kringloopwinkel 100m verderop.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2018 07:53 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-11 11:21
[...]

Private investeerder als in familie of kennissen, of is dit een partij die dit op grotere schaal regelt? Ik ben hier namelijk naar op zoek voor een eigen 2e woning in het buitenland. Zou je kort kunnen toesturen hoe je dit hebt aangepakt? Maandelijks hebben we een heel groot overschot ten opzichte van de (lage) vaste lasten, helaas werken de banken niet mee aan dit soort avontuurtjes ;)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:54 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
Members only: title

Bijna een jaar aan het werk nu, wel tevreden mee opzicht. Wil 10K in aandelen hebben zonder het geld op de bank minder te laten worden.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Nightquest77
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:55 ]

Verwijderd

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:56 ]

• Burgertrut
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:56 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

offtopic

[ Voor 107% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Burgertrut
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:57 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:57 ]

• Burgertrut
offtopic

[ Voor 106% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:58 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:58 ]

• Burgertrut
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:58 ]

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-11 14:44
foutje

[ Voor 75% gewijzigd door Vastelaovend89 op 10-07-2018 14:39 ]

Eng en streng

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:59 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:59 ]

• Burgertrut
offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 19:59 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-11 12:46
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2018 20:00 ]

Star Citizen Referral Code

• Burgertrut
Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:35:
[...]

je vergeet nog kosten als opstalverzekeringen, belasting (WOZ, box 3) en onderhoud.
Die box 3 stelt niks voor (1,2%) en de huurder moet zelf de opstal betalen.
Maargoed, ik denk ook niet dertig jaar 20% te kunnen halen, maar een heel riante 10% is zeker mogelijk. Nog steeds heel wat beter dan die 0,05% die ik momenteel krijg.

En sorry als ik teveel afdwaal van het onderwerp, maar mijns inziens is je buffer behouden en vergroten de grootste uitdaging. En voor mij speelt nog mee dat ik graag weer mijn eigen geld verdien, in plaats van mijn hand ophouden voor een arbeidsongeschiktheids verzekering (waar ik overigens wel heel lang veel geld aan betaald heb)

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-11 12:46
Burgertrut schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:42:
[...]

Die box 3 stelt niks voor (1,2%) en de huurder moet zelf de opstal betalen.
Maargoed, ik denk ook niet dertig jaar 20% te kunnen halen, maar een heel riante 10% is zeker mogelijk. Nog steeds heel wat beter dan die 0,05% die ik momenteel krijg.

En sorry als ik teveel afdwaal van het onderwerp, maar mijns inziens is je buffer behouden en vergroten de grootste uitdaging. En voor mij speelt nog mee dat ik graag weer mijn eigen geld verdien, in plaats van mijn hand ophouden voor een arbeidsongeschiktheids verzekering (waar ik overigens wel heel lang veel geld aan betaald heb)
Als huurder betaal je inboedelverzekering, maar kan me niet voorstellen dat huurder ook opstalverzekering moet betalen.
Als het huis af fikt, heeft de eigenaar ervan een probleem. de bewoner (mits hij het heeft overleefd) huurt dan wel een ander huis.

Daarnaast is bij WOZ-belastingen altijd een gebruikers-deel en eigenaar-deel.

Desondanks is onroerend goed doorgaans wel een redelijk veilige belegging.

Star Citizen Referral Code

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Members only:

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

orf

Tsurany schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:11:
[...]

Dat maakt niet alleen dat het mee zal vallen, het zal er voor zorgen dat de bevolking blijft groeien. De vraag naar woningen zal de komende 30 jaar dus enkel stijgen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat nieuwe woningen vaak zuiniger zullen zijn, een hoger comfort zullen leveren en van betere kwaliteit zullen zijn. Daar zul je qua prijs mee moeten concureren.

[...]

Je hebt gezien dat je op minimaal 3% rente uit komt bij NIBC? Laagste rentepercentage is 3,25%. Een 10 jaars rente is 3,75%. Dus je bent 2625 euro aan rente kwijt. VVE van 1200 euro lijkt me verre van onredelijk. Reservering onderhoud (keuken, badkamer, toilet,...) zit je al snel op 1000 euro. Ronden we het even af op 5000 euro aan lasten aangezien er nog wat verzekeringen bij komen.
Met 700 euro per maand kom je uit op 8400 euro per jaar.
Dan komen we op een verschil van 3400 euro. Dat is een rendement van 3,4% kijkende naar die 100k aan investering die je nodig hebt. Rente neemt weliswaar af elk jaar maar ook na aflossing kom je, met jouw cijfers, niet boven de 6% rendement.

[...]

Als dat jouw argumentatie is om in het vastgoed in te stappen kan het eigenlijk enkel tegenvallen. Vergeet niet dat er heel veel miljonairs in Nederland zijn en nog veel meer mensen die meer dan een ton eigen vermogen hebben, die zitten echt niet allemaal in het vastgoed. Sterker nog, zelfs in dit topic en het FO topic zie je dat lang niet iedereen vastgoed heeft.
Volgens mij moet je het rendement berekenen op de investering van 30k. Niet op het totaalbedrag van 100k.
Members only:

• Burgertrut
orf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:26:
[...]

Volgens mij moet je het rendement berekenen op de investering van 30k. Niet op het totaalbedrag van 100k.
[...]
Inderdaad. En wat is het voordeel voor de bank? Nou die krijgen een zekere 2,5 tot 3,5% terwijl ze als ze het ‘s nachts bij de ECB moeten stallen (en dat moet, is een hele lange uitleg) dan betalen ze 0,5%.
Pagina: 1 ... 25 ... 47 Laatste