Ik heb liever wel rente op mijn buffer. Dus is het gewoon een deel van mijn vrij opneembaar tegoed.WargamingPlayer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:11:
[...]
Buffer is direct beschikbaar geld zonder spaartegoed aan te spreken. ...
Dus zodra het op een spaarrekening staat is het geen buffer meer? Ik kan al m'n spaargeld instant overmaken naar de gewone rekening wanneer nodig, zonde om geen rente over te trekken. Ik zie ook niet echt waarom er onderscheid gemaakt moet worden, als er geld nodig is dan is het er ongeacht wat voor label je erop plakt toch?WargamingPlayer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:11:
Buffer is direct beschikbaar geld zonder spaartegoed aan te spreken.
Iedereen benaderd het anders. Als vrouw belt, wasmachine is kapot, dan moet ik zonder bankzaken te regelen gewoon bij de MM naar binnen kunnen lopen en direct een nieuwe kunnen kopen.Cartman! schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:22:
[...]
Dus zodra het op een spaarrekening staat is het geen buffer meer? Ik kan al m'n spaargeld instant overmaken naar de gewone rekening wanneer nodig, zonde om geen rente over te trekken. Ik zie ook niet echt waarom er onderscheid gemaakt moet worden, als er geld nodig is dan is het er ongeacht wat voor label je erop plakt toch?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
1. Je moet doen waar je blij van wordt. Dat staat voorop.WargamingPlayer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:24:
[...]
Iedereen benaderd het anders. Als vrouw belt, wasmachine is kapot, dan moet ik zonder bankzaken te regelen gewoon bij de MM naar binnen kunnen lopen en direct een nieuwe kunnen kopen.
2. Ik moet om een die wasmachine te kunnen afrekenen in elk geval mijn telefoon pakken en meestal ook even bevestigen om te betalen. Van mijn spaarrekening overzetten naar mijn telefoon is minder dan 1 minuut werk op diezelfde telefoon. Als jij dat bankzaken vind doen, heb ik weinig bezwaar tegen bankzaken doen in die 1x in de paar jaar dat ik instant geld nodig heb.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
En al helemaal als je het vergelijkt met de tijd die het uitzoeken van een wasmachine kost.Cyberpope schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:42:
[...]
1. Je moet doen waar je blij van wordt. Dat staat voorop.
2. Ik moet om een die wasmachine te kunnen afrekenen in elk geval mijn telefoon pakken en meestal ook even bevestigen om te betalen. Van mijn spaarrekening overzetten naar mijn telefoon is minder dan 1 minuut werk op diezelfde telefoon. Als jij dat bankzaken vind doen, heb ik weinig bezwaar tegen bankzaken doen in die 1x in de paar jaar dat ik instant geld nodig heb.
Ik mag toch hopen dat je niet een buffer van 1500 euro of zo op je lopende rekening als minimum saldo aanhoudt. Dat is echt zonde. Overboeken vanaf de spaarrekening is geen minuut werk.
Bij mij staat op mijn persoonlijke lopende rekening zo min mogelijk. Grootste deel van de maand maar enkele tientjes. Op de gezamenlijke boodschappen- en vaste lastenrekening het grootste deel van de maand minder dan 400 euro.
Bij mij staat op mijn persoonlijke lopende rekening zo min mogelijk. Grootste deel van de maand maar enkele tientjes. Op de gezamenlijke boodschappen- en vaste lastenrekening het grootste deel van de maand minder dan 400 euro.
Want een overboeking is teveel werk voor jou danwel je vrouw? Maar dan is jouw definitie dus dat buffer je betaalrekening is en al het andere spaargeld, dat mag natuurlijk maar ik denk niet dat dit een definitie is ergens.WargamingPlayer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:24:
[...]
Iedereen benaderd het anders. Als vrouw belt, wasmachine is kapot, dan moet ik zonder bankzaken te regelen gewoon bij de MM naar binnen kunnen lopen en direct een nieuwe kunnen kopen.
Stages over de hele wereld in nuchtere toestand?Cheezus schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:13:
Zij weet (heeft ervaren) wat ze eigenlijk best kan missen. Hij weet niet wat hij mist.
Ignorance is bliss.
Ook over "niet weten wat je mist" bestaan er blijkbaar verschillende meningen.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Stages over de hele wereld in nuchtere toestand?Cheezus schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:13:
Zij weet (heeft ervaren) wat ze eigenlijk best kan missen. Hij weet niet wat hij mist.
Ignorance is bliss.
Ook over "niet weten wat je mist" bestaan er blijkbaar verschillende meningen.
Wanneer ik zou moeten kiezen tussen een paar jaar doorbijten en wat zaken missen om de rest van je leven met een comfortabele buffer niet veel meer te moeten laten of een paar jaar yolo tot de laatste cent en de rest van het leven uit noodzaak te moeten teren op die herinneringen en het besef dat het meeste de moeite niet echt waard was om niet te missen waardoor je nu wel belangrijkere zaken misloopt zou ik het ook wel weten.
Maar uiteraard ieder zijn eigen ding.
(Maar daarna ook gewoon de gevolgen kunnen dragen van je vroegere gedrag ipv weer afschuiven op "ikke altijd pech en zij heel veel geluk".
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2026 19:03 ]
Het hoeft niet altijd het ene of het andere uiterste te zijn hè. Als je jong bent ervaringen opdoen (en daarbij leren dat sommigen zaken zonde van je geld zijn) vind ik gezonder dan alleen maar bezig zijn met geld verzamelen terwijl je bij je ouders woont.
En dat stage lopen in het buitenland is (voor sommigen) leuk en zeker leerzaam maar dat heeft toch niks te maken met wel of niet je geld uitgeven aan 'leuke dingen'?
En dat stage lopen in het buitenland is (voor sommigen) leuk en zeker leerzaam maar dat heeft toch niks te maken met wel of niet je geld uitgeven aan 'leuke dingen'?
Tja dat zal van persoon tot persoon afhangen.
Misschien vindt deze persoon een stage in het buitenland (en alles wat je daar dan ook buiten het werk meemaakt/kan beleven wel gewoon leuk waar je ook nog eens geld oor krijgt ipv van te moeten aan uitgeven?
Anderzijds betwijfel ik of je het zo leuk blijft vinden dat je tijdens de jonge jaren al je spaargeld hebt uitgegeven aan rondjes geven aan de vrienden vanuit FOMO waardoor je dat later alsnog moet bekopen.
En uiteraard bestaan er nog veel gradaties daar tussen in maar daar ging het hier nu even niet over.
Maar (steeds) je geld uitgeven aan leuke dingen beperkt in veel gevallen wel de opbouw van een buffer. Bij een deel van de bevolking, zelfs in de BeNeLux, is het inkomen uit arbeid (en beleggingen) nu eenmaal geen onbeperkte bron waarbij je geen keuzes moet maken.
Misschien vindt deze persoon een stage in het buitenland (en alles wat je daar dan ook buiten het werk meemaakt/kan beleven wel gewoon leuk waar je ook nog eens geld oor krijgt ipv van te moeten aan uitgeven?
Anderzijds betwijfel ik of je het zo leuk blijft vinden dat je tijdens de jonge jaren al je spaargeld hebt uitgegeven aan rondjes geven aan de vrienden vanuit FOMO waardoor je dat later alsnog moet bekopen.
En uiteraard bestaan er nog veel gradaties daar tussen in maar daar ging het hier nu even niet over.
Maar (steeds) je geld uitgeven aan leuke dingen beperkt in veel gevallen wel de opbouw van een buffer. Bij een deel van de bevolking, zelfs in de BeNeLux, is het inkomen uit arbeid (en beleggingen) nu eenmaal geen onbeperkte bron waarbij je geen keuzes moet maken.
1500 is niet veel. Als je dat zou verlagen naar 500 levert dat maar 2 euro per maand aan rente op bij 2,5% rente. Dan moet je bij elke uitgave/incasso boven 500 euro nadenken over geld. Dat is mij die 2 euro/maand niet waard.marana schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:51:
Ik mag toch hopen dat je niet een buffer van 1500 euro of zo op je lopende rekening als minimum saldo aanhoudt. Dat is echt zonde. Overboeken vanaf de spaarrekening is geen minuut werk.
Iedereen heeft blijkbaar ook niet dezelfde partner en niet dezelfde bankwerking.WargamingPlayer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:24:
[...]
Mijn partner zal me al nooit bellen dat de wasmachine stuk is (maar dat is een ander topic) doch bij mijn bank gebeurt de overschrijving van de buffer op de spaarrekening naar de betaalrekening in een paar kliks (zelfs van op afstand). Zo dringend zal de vervanging van een wasmachine doorgaans ook niet zijn dat die paar kliks/seconden er niet meer af kunnen toch?
(En wat is dat in dit topic toch met die wasmachines die steeds op de meest ongelegen ogenblikken blijven stuk gaan?)
Dat moet ik sowieso want de beveiliging op de zicht staat bij mij bewust ingesteld op 500 € en wordt alleen bewust verhoogd wanneer ik hogere betalingen verwacht.Z___Z schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:40:
[...]
Dan moet je bij elke uitgave/incasso boven 500 euro nadenken over geld. Dat is mij die 2 euro/maand niet waard.
En negatief op de rekening gaan staat ook uitgeschakeld.
En aan automatische incasso's doe ik ook al niet mee.
Er gaat hier geen betaling door nadat ik eerst iedere factuur gelezen en na goedkeuring de betaling daarna zelf uitgevoerd heb. En ik ontvang ook geen facturen die een instant betaling vereisen. Dus alle tijd om de betalingen te spreiden in de tijd en indien nodig het saldo op de betaalrekening aan te zuiveren.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2026 20:01 ]
Members only:
Zo zie je maar dat het snel kan gaan. Ik had voor de aankoop van deze woning nog ca. 50k op de rekening. Nu vrijwel niks meer. Maar zonder dat was het niet mogelijk om deze woning te kopen. Nu proberen langzaam weer verder op te bouwen.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat op de lopende rekening staat hangt ook af van de afschrijvingen, ik wil roodstand ten alle tijden voorkomen vanwege de hoge rente (ook uit principe) , dus er staat altijd wel genoeg op de rekening.
Als de zorgverzekering (350) + weekboodschappen (>100) + afschrijving muzieklessen van de kinderen op 1 dag vallen dan zitten we al op meer uitgaven dan een nieuwe wasmachine. Dan heb ik het nog niet eens over de hypotheek, kinderopvang, etc.
Nb gezin met 3 kinderen, als alleenstaande zal het anders zijn.
Dan kun je natuurlijk kiezen om de kinderen geen prive les te geven of die biertjes in de kroeg met vrienden over te slaan, maar sommige mensen waaronder ondergetekende kunnen prima genoeg sparen ondanks hoge uitgaven.
Als de zorgverzekering (350) + weekboodschappen (>100) + afschrijving muzieklessen van de kinderen op 1 dag vallen dan zitten we al op meer uitgaven dan een nieuwe wasmachine. Dan heb ik het nog niet eens over de hypotheek, kinderopvang, etc.
Nb gezin met 3 kinderen, als alleenstaande zal het anders zijn.
Dan kun je natuurlijk kiezen om de kinderen geen prive les te geven of die biertjes in de kroeg met vrienden over te slaan, maar sommige mensen waaronder ondergetekende kunnen prima genoeg sparen ondanks hoge uitgaven.
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2026 20:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Die bedragen zeggen toch vrij weinig? 1500 minimaal op de betaalrekening bij een netto salaris van 2000 is heel iets anders dan bij een salaris van 10000. Die laatste heeft meestal (dus niet altijd) ook de uitgaven van iemand die maandelijks 10000 te besteden heeft.
Er zit een bepaalde baseline in omdat we allemaal ongeveer hetzelfde betalen voor wortels, rijst en tandpasta maar daar buiten zijn er zoveel variabelen in uitgaven dat absolute bedragen onderling vergelijken vrij weinig zegt.
Er zit een bepaalde baseline in omdat we allemaal ongeveer hetzelfde betalen voor wortels, rijst en tandpasta maar daar buiten zijn er zoveel variabelen in uitgaven dat absolute bedragen onderling vergelijken vrij weinig zegt.
Hoe vaak gebeurt dat dan bij jou? Bij mij is de huur de enige maandelijkse transactie die meer dan 500 euro is eigenlijk.Z___Z schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:40:
[...]
1500 is niet veel. Als je dat zou verlagen naar 500 levert dat maar 2 euro per maand aan rente op bij 2,5% rente. Dan moet je bij elke uitgave/incasso boven 500 euro nadenken over geld. Dat is mij die 2 euro/maand niet waard.
Hypotheek, kinderopvang, belastingen, GWE, credit card incasso, allemaal op een andere dag.Vld1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:10:
[...]
Hoe vaak gebeurt dat dan bij jou? Bij mij is de huur de enige maandelijkse transactie die meer dan 500 euro is eigenlijk.
Heb wel slim overboeken ingesteld bij Rabobank, dus wordt automatisch aangevuld naar 1500 als het eronder duikt.
Voor winkel betalingen Trade Republic, rentegevende betaalrekening.
Ik spreek over het grootste deel van de maand, dus na afschrijving van de vaste lasten die vrijwel allemaal tussen de 23e en de 2e plaatsvinden. In de overige 3 weken heb ik maar zelden een uitgave of incasso van meer dan 500 euro. Voor mij is 500 euro in 1x uitgeven niet gewoon, ik wil daar toch wel iets meer over kunnen nadenken ipv het zomaar blind te doen.Z___Z schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:40:
[...]
1500 is niet veel. Als je dat zou verlagen naar 500 levert dat maar 2 euro per maand aan rente op bij 2,5% rente. Dan moet je bij elke uitgave/incasso boven 500 euro nadenken over geld. Dat is mij die 2 euro/maand niet waard.
Overigens over die eeuwig terugkerende wasmachine: dat soort dingen halen wij ook wel via Marktplaats e.d. of als tweedekansjes bij Coolblue. Zoveel hoeft vervanging dan niet te kosten.
Zo zie je maar dat rekeningen en vaste lasten en buffers die daaruit volgen nogal grondig van elkaar kunnen verschillen.
Als tegenvoorbeeld, mijn grootste maandelijkse vaste last bedraagt 34,50 € (de internetaansluiting).
En dat is dan eigenlijk nog een luxe uitgave.
Als tegenvoorbeeld, mijn grootste maandelijkse vaste last bedraagt 34,50 € (de internetaansluiting).
En dat is dan eigenlijk nog een luxe uitgave.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2026 22:25 ]
Ik geef ook vrijwel nooit zonder nadenken 500 euro uit, maar ik heb ook geen zin om met geld bezig te zijn als ik in de maand een dagje dierentuin/pretpark etc heb gedaan en daarna nog een keer uit eten wil. Dat moet wel als mijn nominale saldo na vaste lasten maar 500 euro zou zijn.marana schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:09:
[...]
Ik spreek over het grootste deel van de maand, dus na afschrijving van de vaste lasten die vrijwel allemaal tussen de 23e en de 2e plaatsvinden. In de overige 3 weken heb ik maar zelden een uitgave of incasso van meer dan 500 euro. Voor mij is 500 euro in 1x uitgeven niet gewoon, ik wil daar toch wel iets meer over kunnen nadenken ipv het zomaar blind te doen.
Overigens over die eeuwig terugkerende wasmachine: dat soort dingen halen wij ook wel via Marktplaats e.d. of als tweedekansjes bij Coolblue. Zoveel hoeft vervanging dan niet te kosten.
Maar met gezin is het ook anders dan als je single bent. 1x tanken kost tegenwoordig ook al snel 150 euro.
Wat heeft het tanken van een auto te maken met de gezinssamenstelling?
Een auto met vier personen verbruikt heus niet zoveel meer dan eentje met minder personen aan boord.
En dan nog, rij je elektrisch - waar de samenstelling van een gezin ook niets mee te maken heeft - moet je al helemaal niet tanken. Weer een aanzienlijke lopende rekening minder (en meer overschot die naar de buffer kan gaan).
En ik mag toch hopen dat een uitje naar de dierentuin/pretpark gevolgd door een etentje iets is dat je vooraf plant en je niet op het onverwachte overvalt? Op iets dat gepland staat kan je ook tijdig je betaalrekening voorzien.
Je mag best permanent heel veel geld op je betaalrekening hebben staan zonder daarom er allerlei redenen voor te verzinnen die er niet echt toe doen.
Een auto met vier personen verbruikt heus niet zoveel meer dan eentje met minder personen aan boord.
En dan nog, rij je elektrisch - waar de samenstelling van een gezin ook niets mee te maken heeft - moet je al helemaal niet tanken. Weer een aanzienlijke lopende rekening minder (en meer overschot die naar de buffer kan gaan).
En ik mag toch hopen dat een uitje naar de dierentuin/pretpark gevolgd door een etentje iets is dat je vooraf plant en je niet op het onverwachte overvalt? Op iets dat gepland staat kan je ook tijdig je betaalrekening voorzien.
Je mag best permanent heel veel geld op je betaalrekening hebben staan zonder daarom er allerlei redenen voor te verzinnen die er niet echt toe doen.
[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2026 23:04 ]
Laten we wel even het eens zijn dat als je grootste maandelijkse vaste last 35 euro is voor je internet, dat je zelfs goedkoop uit bent tov een lage lonen land.
En in een regio van 99,8 percentiel valt.
Maar laten we hier maar niet op doorgaan. Want dit gaat niets meer over buffers. En zal alleen maar meer vragen genereren over je super abnormale situatie.
En in een regio van 99,8 percentiel valt.
Maar laten we hier maar niet op doorgaan. Want dit gaat niets meer over buffers. En zal alleen maar meer vragen genereren over je super abnormale situatie.