• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:18

de Peer

under peer review

ikswarom schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:17:
[...]

Waarom lukt het de meeste mensen dan niet?
Vooral gebrek aan discipline

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:18

de Peer

under peer review

ikswarom schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:16:
[...]

Jij denkt niet dat mensen met meer dan een ton aan buffer / beleggingen een uitzondering zijn? Zo'n 40% van de bevolking heeft moeite om rond te komen.
En daar tegenover staat dat er ook veel mensen zijn die een gezondere financiële situatie hebben. Dat zou ik geen uitzondering noemen. Zo veel is een ton tegenwoordig ook weer niet he...

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:50
Gee1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:47:
***members only***

Ik ben erg onhandig met geld en nog steeds aan het leren, dus dacht waarom niet toevoegen aan het topic. Ben op dit moment het enige inkomen, mijn partner is bezig met immigratie en nieuwe studie. Ben wel trots op het consistent beleggen, hopelijk in de nabije toekomst een wat betere buffer opbouwen. Ik kan namelijk wel zeggen dat dit een enorm oncomfortabele situatie is om in te zitten qua buffers, heel veel hopen dat het nog even iets langer volhoud
goed dat je er mee bezig bent, dat is het belangrijkste! Is er zicht op verbetering van de inkomsten? is die studie van je partner bijv. nog lang? is er daarna uitzicht op werk? Want niet om lullig te doen maar als dat bijv. nog 5 jaar duurt zou ik wel serieus nadenken over goedkoper wonen, je eigen inkomsten vergroten of partner ook een bijbaan (laten) zoeken. Want dit is niet heel houdbaar zo te zien. Je huur is niet gek maar op 1 inkomen hakt het er in en als je daar 2 mensen van moet onderhouden is het lastig.

• Dikzak
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:02
Het valt me vooral op dat er gepost wordt hoeveel ton spaargeld er is, en weinig discussie over de grootte van je buffer. Neem je bijvoorbeeld 2x je maandsalaris als buffer en spaar/beleg je de rest? Welke risico's dek je daarmee af? Ontslag + kapotte auto + kapotte wasmachine? Dat zijn de interessante overwegingen om te lezen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:04
ikswarom schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:22:
[...]

Het zijn over het algemeen de succesvolle mensen die trots zijn op wat ze bereikt hebben die hier posten. Je moet er rekening mee houden dat dit echt de uitzonderingen zijn.
In plaats van 10 biertjes voor € 6,00 in het weekeinde € 50,00 per week naar de bank. In plaats van concerten met bijbehorende kosten, of 5 festivals per jaar met bijbehorende kosten. Nog even extra sparen. In plaats van magnetron maaltijden in de studenten kot, zelf koken. In plaats van op kamers, thuis wonen.

Om even te beginnen met een vergelijk van mijn nichtje en neefje.

Zij: 29 en geen cent, wel twee opleidingen voltooid, goede baan. Spaargeld 0. Was op 17 al op kamers. Uitgaan, concerten, festivals, 3 tot 4 keer per jaar op een stedentrip.

Hij: 21 jaar. Ieder weekeinde en vakantie werkend, meestal op grote infrastructuur projecten (A9; A27). Woont thuis, nog steeds HBO studerend. Koopt cash gewoon een nieuwe Mazda 3 full option, heeft iets van € 120K op de bank. Uitgaan, soms in het boeren dorp. Iedere cent naar bankrekening. (Heeft al zijn papieren om in de zware utiliteit te werken). Studeert water management.

Volgens mij is heel veel gewoon afhankelijk van de keuzes die je zelf maakt. Ja er zijn pech momenten in het leven; waar je zelf niets aan kan doen (in eerste instantie). En er zijn momenten waarvan anderen zeggen dat dat geluks momenten zijn.

Maar neem als voorbeeld iemand die door niet betalen van rekeningen opeens te maken krijgt met verhogingen en boetes. Ondertussen wel 6 maanden daar voor net een iPhone 17 pro heeft aangeschaft, terwijl dat niet nodig was. Zonder die aankoop had iemand een buffer gehad en waren de problemen nooit begonnen.

Of iemand die het zich niet kan veroorloven toch stug blijft roken of andere genotsmiddelen. Dat is geen pech, dat is een keuze. En zo zijn er heel veel keuzes welke later opeens als pech worden gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door WargamingPlayer op 16-09-2026 15:52 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:44:
[...]

In plaats van 10 biertjes voor € 6,00 in het weekeinde € 50,00 per week naar de bank. In plaats van concerten met bijbehorende kosten, of 5 festivals per jaar met bijbehorende kosten. Nog even extra sparen. In plaats van magnetron maaltijden in de studenten kot, zelf koken. In plaats van op kamers, thuis wonen.
Leuk plan ja, tot je straks vroegtijd dood gaat of heel erg ziek wordt, heb je niets leuks gedaan met je leven en wel geld op de bank. Ik zou het niet zo zwart/wit zien.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:17:
[...]

En daar tegenover staat dat er ook veel mensen zijn die een gezondere financiële situatie hebben. Dat zou ik geen uitzondering noemen. Zo veel is een ton tegenwoordig ook weer niet he...
Zonder overwaarde op de woning mee te tellen (je moet immers ergens wonen) heeft 15 tot 20 procent van de Nederlanders een vermogen van een ton of meer. Klinkt leuk, maar de mediaan ligt slechts op 22k euro. Daarnaast zitten bij die 15 tot 20 procent veel (ok, heel veel, bijna alleen maar) boomers en bejaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 16-09-2026 15:50 ]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Die nieuwe Mazda kopen is een veel dommere uitgave dan die 3 a 4 stedentrips per jaar. Tenzij je die auto gebruikt om iets van de wereld te zien?

Já het is beter om vroeg interesse te krijgen in je financiën maar als 20'er wat anders aan je hoofd hebben en andere wensen hebben, daar is ook niks mis mee. Madame van 29 zal zich vast ook nog wel settlen en dan komt die buffer wel. Zo van een afstand vind ik jouw nicht oneindig interessanter dan jouw neefje.

[ Voor 9% gewijzigd door EvaluationCopy op 16-09-2026 15:51 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Dikzak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:23:
Het valt me vooral op dat er gepost wordt hoeveel ton spaargeld er is, en weinig discussie over de grootte van je buffer. Neem je bijvoorbeeld 2x je maandsalaris als buffer en spaar/beleg je de rest? Welke risico's dek je daarmee af? Ontslag + kapotte auto + kapotte wasmachine? Dat zijn de interessante overwegingen om te lezen.
Vrij opneembaar spaargeld heeft overlap met buffer.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Mwa, je wilt er ook van kunnen genieten en mogelijkheden voor jezelf (en anderen) creëren ipv dat het stoffig ergens digitaal geparkeerd staat (spaar/belegd/crypto) en daar groeit (of daalt bij de verkeerde keuzes). Zeker als je geen goede voorbeelden in je directe omgeving hebt, kan dat heel lastig zijn om "verstandig" met vermogen om te gaan. En vermogensgroei met 5-10% lijkt ook heel traag te gaan in het begin, waardoor het al heel snel saai lijkt (wat goed is, maar dat is een andere discussie).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

Tylen

Neem mij niet te serieus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Er moet dan ook niet altijd een verschil tussen "buffer" en "spaargeld" zijn.
Geld waar ik binnen de week aan kan is voor mij ook een buffer.
En als het echt moet dek ik daar 600 maanden mee af. :) (En nee, dat is geen joke).
En een kapotte auto, vervangen wasmachine en wegvallen AOW kan daarmee ook ondervangen worden. Dat kan desnoods wel een week wachten om vervangen te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 15:58 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:47:
[...]

Leuk plan ja, tot je straks vroegtijd dood gaat of heel erg ziek wordt, heb je niets leuks gedaan met je leven en wel geld op de bank. Ik zou het niet zo zwart/wit zien.
Waarom heb je nog een buffer nodig als je vroegtijdig dood gaat? :+
En gelukkig leef ik in België waar nog altijd een uitstekende ziekteverzekering gegarandeerd wordt wanneer je erg ziek wordt (en een luxe eenpersoonskamer heb ik ook al niet nodig).
En het is niet omdat je de discipline kan opbrengen om een financiële buffer voor onverwachte zaken aan te leggen en bij "pech" telkens de guts hebt om te herbeginnen dat je dan je volledige leven je van alles en nog wat dient te ontzien.

Zoals je zelf al stelt is het leven niet zwart/wit en met wat discipline kan je - op de uitzonderingen na - goed leven en een buffer best combineren.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 16:05 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:25

Barrycade

Through the...

ikswarom schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:17:
[...]

Waarom lukt het de meeste mensen dan niet?
Mijn dochter die nog 18 moet worden heeft ook iets van 11 k bij elkaar gespaard, voornamelijk uit haar bijbaantjes. Maar haar leeftijdsgenoten geven daarintegen het geld uit als water.

Maar we hebben haar ook financieel opgevoed. Dus vanaf jongs af aan meegenomen in kosten. Dus onze rekeningen laten zien, wat er in komt en uitgaat. Wat het kost om op vakantie te gaan etc.

En dus basale zaken zoals dat je beter een blikje in de AH kan kopen dan bij een horecazaak en beter nog flesje water mee van huis.

Maar ze is daarin tov haar vrienden wel een uitzondering. En ze gaat nog wel eens ergens zitten, maar voor de rest is ze spaarzaam.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:09:
Maar we hebben haar ook financieel opgevoed.
Ik heb nooit begrepen waarom dit niet een vak is op scholen. Veel mensen kunnen gewoon niet omgaan met geld en ik zou denken dat dit ieder geval deels voorkomen kan worden met betere voorlichting.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:25

Barrycade

Through the...

In de gevallen dat je over de Nibud getallen heen bent heb je meestal geen "buffer" meer nodig.

Meeste mensen in Nederland zullen de geadviseerde buffer al niet halen. En zullen dit als spaargeld zien. Ik zit op 10x wat de buffer berekening adviseert. Maar denk ondertussen niet meer hoeveel heb ik nodig voor de wasmachine of redt ik het als ik zonder werk kom te zitten.

Dat is een non topic voor mij: als de wasmachine stuk gaat betaal ik die van mijn betaal rekening en naar gelang het moment in de maand moet ik dan de betaalrekening aanvullen met wat geld van de spaarrekening.

En nee we zijn geen vrekken, hebben meer dan genoeg van de wereld gezien (alle continenten minstens 2x) en genoeg relatief dure hobbies.

Maar wat we nooit hebben gedaan is onze levensstandaard radicaal aangepast aan de toegenomen inkomsten.

Ik verdien genoeg om een duur merk te kunnen rijden en niet op te letten bij het boodschappen doen of iedere 2 jaar een nieuw flagship telefoon te kopen. Maar doe het prima met mijn 2e hands Captur, mijn boodschappen van de Lidl en loop met een midrange Samsung rond.

En daardoor is mijn savingsrate zeer hoog momenteel.

Dus soms schieten minder werken plannen door het hoofd, maar dat heb ik gedaan toen mijn kinderen klein waren. Effectief was ik dan full time aan het werk door alles in 4 dagen te proppen voor 20% minder salaris. Dat zie ik niet zo zitten.

• W1ck1e
  • Nu online
Cartman! schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom dit niet een vak is op scholen. ...
Stel je een klas voor met 2 uitersten, qua arm en rijk. Discussies en dergelijke raken de prive sfeer. Of doen denken: wat zijn mijn ouders sukkels. Maar dat het nodig is, is mij duidelijk.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Cartman! schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom dit niet een vak is op scholen. Veel mensen kunnen gewoon niet omgaan met geld en ik zou denken dat dit ieder geval deels voorkomen kan worden met betere voorlichting.
Vooral het aspectje rente op rente. Eens je het ziet kan je het niet meer 'ontzien'.

En ook het feit dat bijvoorbeeld aandelen niet lager kunnen zakken dan 0. Je kan nooit meer verliezen dan je eigen inleg en je bent niet persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schade veroorzaakt door een bedrijf waarvan je aandelen van bezit en dus de facto mede-eigenaar van bent, die is begrensd tot je eigen inleg.

Je zou dat op het eerste zicht normaal en vanzelfsprekend kunnen vinden maar eigenlijk is het dat niet. De lusten en de lasten zijn assymetrisch.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• W1ck1e
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:28:
[...]

...
En ook het feit dat bijvoorbeeld aandelen niet lager kunnen zakken dan 0. Je kan nooit meer verliezen dan je eigen inleg
...
Beleggen met geleend geld was een oplossing voor die beperking. ;)

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:21:
[...]

Stel je een klas voor met 2 uitersten, qua arm en rijk. Discussies en dergelijke raken de prive sfeer. Of doen denken: wat zijn mijn ouders sukkels. Maar dat het nodig is, is mij duidelijk.
Dat hoeft nog niet eens toch? Je kunt toch les geven over inkomsten en uitgaven, over dingen op de pof kopen, flesje water mee van huis/blikje uit de supermarkt/terras (voorbeeld hierboven)? Of iets over minimumloon en verschillende bijbaantjes en wat je ermee verdient en daarna kunt doen (sparen, beleggen) en wat de eventuele risicos daarvan zijn.

Ik had in mn studententijd ook n huisgenoot die snel buiten de deur ging eten als hij moest koken want hij had geen geld. Dan nam hij een "goedkope" daghap van 10 euro terwijl hij voor die 10 euro ook voor 5 mensen had kunnen koken. Dit soort vreemde logica kun je prima in wat lesjes prakken volgens mij om te voorkomen dat jeugd "verkeerde" keuzes maakt. Ik zet verkeerde bewust tussen aanhalingstekens want het is ook echt prima soms wel eens op n terrasje wat te nemen maar maak het geen gewoonte.

• W1ck1e
  • Nu online
Cartman! schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:50:
[...]

Dat hoeft nog niet eens toch? Je kunt toch les geven over inkomsten en uitgaven, over dingen op de pof kopen, flesje water mee van huis/blikje uit de supermarkt/terras (voorbeeld hierboven)? Of iets over minimumloon en verschillende bijbaantjes en wat je ermee verdient en daarna kunt doen (sparen, beleggen) en wat de eventuele risicos daarvan zijn.
...
Ik denk toch dat het moeilijk is om de prive sfeer er geheel buiten te laten. Maar dat is mijn mening.
Voor de goede orde: ik gun het iedereen om te leren hoe ze goed kunnen omgaan met geld.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 16-09-2026 18:05 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
W1ck1e schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:31:
[...]

Beleggen met geleend geld was een oplossing voor die beperking. ;)
Het moet zijn dat mensen in de gegeven omstandigheden de risicopremie als aanvaardbaar inschatten 🙂

Informatie = Actor x Context x Substantie

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Uiteindelijk gaat het wat mij betreft om balans en dat is niet echt aan te leren toch? Als je het voorbeeld van die neef en nicht van hierboven neemt, denk ik dat beide situaties veel te veel een extreem zijn.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste