• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

TTMJ! schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:41:
[...]

Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat ik zulke bedragen had kunnen sparen naast m'n studie :0 .
Hoe oud ben je? Iets wat ook nog wel meespeelt is namelijk de al jarenlange hoge inflatie en bijbehorende gestegen lonen.

In 10 jaar tijd is bijv. het minimumuurloon van een 18-jarige bijna verdubbeld. Die €5000 die jij noemt… dat is €2700 in 2016 (o.b.v. de uurlonen).

Komen nog een aantal koopkrachtversterkende maatregelen bovenop zoals dat het minimumloon harder is gestegen dan de inflatie én studenten ook weer een basisbeurs krijgen inmiddels (waardoor naast de extra harde euro’s dus ook nog eens een relatief groter deel van het inkomen kan worden gespaard).

[ Voor 10% gewijzigd door Uniciteit op 09-09-2026 08:47 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Kevf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:56:
[...]

Maar mi is het overkoepelende antwoord: er voor zorgen dat je relatie tot geld verandert (mocht idd je doelstelling zijn een grotere buffer te creëren). Hadden mijn ouders er maar bij mij ingestampt dat het niet: 'time is money', maar 'money is time' is en daarnaast het wonder van compounding interest geleerd. Als dat soort concepten eenmaal landen door boeken (psychology of money is echt een aanrader), artikelen en video's dan volgen de acties vanzelf wel (voorbeelden: strakke administratie voeren, jezelf eerst uitbetalen, stoppen met dingen (nieuw) kopen, je bewust zijn van opportunity costs etc). Er even vanuit gaande dat je rond de 18-20 bent. Als je nu een strak plan opzet kan je rond je 40e zo financieel vrij zijn dat je kan doen en laten wat je wilt.
Heel mooi hoe je het hier verwoord, maar ik denk dat het grootste deel van de mensen niet zo leeft en een volledig plan opzet van hoe ze er over x jaar bij willen zitten.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:47:
[...]

Heel mooi hoe je het hier verwoord, maar ik denk dat het grootste deel van de mensen niet zo leeft en een volledig plan opzet van hoe ze er over x jaar bij willen zitten.
Ik denk niet dat het hoofdargument van @Kevf is: “Maak een plan waarmee je op je 40e financieel vrij bent.”

Het zit ‘m juist in al die andere punten die hij noemt. Juist als je financiële discipline hebt, dan volgt voor de meeste mensen de financiële rust vanzelf. Daarvoor heb je niet decennia van planning nodig. Iemand die op z’n 20e zichzelf al aanleert te budgetteren, een buffertje op te bouwen, enzovoort, die kijkt op z’n 25e echt al niet meer op van een rekening van een onverwachte rekening €500. Vervelend, ja… een probleem, nee. Want waarschijnlijk al enigszins voorzien, een buffertje aangelegd, (on)bewust al een plan van hoe met zulke rekeningen om te gaan, etc.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:24
PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:40:
Wat een ontiegelijke bedragen hier zeg. Knap hoor! Zet mij wel aan het denken of ik het "vroeger" niet anders aan had moeten pakken, maar ja... dat is de koe in de kont kijken zeggen we hier in de regio :+

Ben zelf ook geen held als het om financiën en dergelijke gaat. Zolang er maar meer binnenkomt dan uit gaat denk ik dan altijd maar.

Zal zelf dan ook maar een lijstje posten:

***members only***
Mag ik je een tip geven? ik zou eens in het spaartopic kijken voor wat inspiratie want de spaarrentes die jij hier noemt zijn wel heel karig.

Tegenwoordig is het redelijk makkelijk om een losse spaarrekening te openen (15 min werk als je je ID bij de hand hebt) en bij veel heb je ook gewoon instant payment tussen die bank en je hoofdrekening (ING/ABN).

• PdeBie
  • Nu online
Uniciteit schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:54:
[...]

Ik denk niet dat het hoofdargument van @Kevf is: “Maak een plan waarmee je op je 40e financieel vrij bent.”

Het zit ‘m juist in al die andere punten die hij noemt. Juist als je financiële discipline hebt, dan volgt voor de meeste mensen de financiële rust vanzelf. Daarvoor heb je niet decennia van planning nodig. Iemand die op z’n 20e zichzelf al aanleert te budgetteren, een buffertje op te bouwen, enzovoort, die kijkt op z’n 25e echt al niet meer op van een rekening van een onverwachte rekening €500. Vervelend, ja… een probleem, nee. Want waarschijnlijk al enigszins voorzien, een buffertje aangelegd, (on)bewust al een plan van hoe met zulke rekeningen om te gaan, etc.
Dat is wat mij betreft inderdaad gewoon gezond en zou vanuit de opvoeding (misschien zelfs basis/middelbaar onderwijs) geleerd moeten worden.

Maar financiële vrijheid is lang niet voor iedereen weggelegd. Daar verdient het gros van de mensen te weinig voor.

• dutchbysight
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Leeftijd: 50
Opleiding(en): MBO bedrijfsadministratie
Huidige functie: Boekhouder/Administrateur

Type woning: 2-onder-1-kap (WOZ € 433.000,-- peildatum 01-01-2025, hypotheek resterend: €333k)
Koop/huur: Koop
Partner: Gescheiden. Ja, maar wij wonen apart en de financiën zijn eveneens gescheiden
Kinderen: Ja, 4 dochters die tussen mij en de ex pendelen.
Spaargeld voor de kinderen: € 16K (jongste is 9, oudste is 15 jaar)
Bank: Rabobank
Rentepercentage: 0,99%/1,32%/1,54%/4,13%(9 leningsdelen, rente vast tot 2041. Die 4,13% is voor de uitkoop van mijn ex uit de woning)
Totale buffer alleen: € 10.000

Totaal cash: Kleine cash buffer in huis voor pinstoringen etc.
Ik spaar normaal gesproken € 250,-- per maand. (dit kan ik "eindelijk" weer sinds ik gescheiden ben, die volledige buffer is binnen 2,5 jaar opgebouwd. )

Belegd in aandelen: -
Fonds: -
Crypto: -
Studieschuld: -

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:28
Zelf heb ik een snelle buffer van €2500,- bij dezelfde bank als de betaalrekening (Rabobank in mijn geval, 1,5% variabel). Daarnaast zorg ik dat ik voldoende buffer heb om, lettend op de kosten, 6 tot 12 maanden door te komen. Daarvoor staat er een buffer van €15-20k bij een andere bank (2,2% variabel). Het Rabobank buffertje staat er omdat het een dag kost om geld over te boeken vanuit de andere bank.

Mijn deposito's en aandelen zie ik niet als buffer, dat is vermogensopbouw voor later.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 09-09-2026 09:24 ]

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:56
Uniciteit schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:54:
[...]

Klopt, wellicht had ik dat stuk er dan ook niet in moeten zetten. Het begint echt met je houding tov geld. Simpel voorbeeld: ooit een vriend aan het beleggen gekregen. Ik vroeg hem een jaar of wat later (de betreffende ETF stond toen op meer dan 2x) hoe het er voor stond. Antwoord 'ow joh dat geld heb ik er lang weer uit gehaald, ik wilde een andere auto.' Het begint echt met een mindset en die creeer je door je je er een tijdje in te verdiepen.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:23
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:05:
[...]

Dat is wat mij betreft inderdaad gewoon gezond en zou vanuit de opvoeding (misschien zelfs basis/middelbaar onderwijs) geleerd moeten worden.

Maar financiële vrijheid is lang niet voor iedereen weggelegd. Daar verdient het gros van de mensen te weinig voor.
Dat hangt maar net van je definitie van financiële vrijheid af! Als je definitie in de richting is als: “Vanaf mijn 40e wil ik geen poot meer hoeven uitsteken”, dan zit dat er voor de meesten niet in.

Maar veel mensen worden ook niet gelukkig van helemaal geen werk meer hebben. En een combi van niet teveel werken, kunnen eten wat je wil en zo nu en dan een goede vakantie voelt voor heel veel mensen ook al als heel vrij - en is voor 95% van de werkenden (lees: 4 dagen of meer per week) ook nog eens haalbaar met goede discipline (en voor echt super veel Nederlanders zelfs zonder ook maar enige financiële discipline - zegt ook wel wat over hoeveel mensen het goed hebben :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Uniciteit op 09-09-2026 09:32 ]

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:56
PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:05:
[...]

Dat laatste is niet helemaal waar. Dat ligt er echt aan hoe je je leven inricht. En ik zie hier ook echt mooie bedragen langs komen van mensen met hele normale banen. Ik zal ophouden met spammen hier. Dit is meer voor het FIRE topic.

• PdeBie
  • Nu online
Uniciteit schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:31:
[...]

Dat hangt maar net van je definitie van financiële vrijheid af! Als je definitie in de richting is als: “Vanaf mijn 40e wil ik geen poot meer hoeven uitsteken”, dan zit dat er voor de meesten niet in.

Maar veel mensen worden ook niet gelukkig van helemaal geen werk meer hebben. En een combi van niet teveel werken, kunnen eten wat je wil en zo nu en dan een goede vakantie voelt voor heel veel mensen ook al als heel vrij - en is voor 95% van de werkenden (lees: 4 dagen of meer per week) ook nog eens haalbaar met goede discipline (en voor echt super veel Nederlanders zelfs zonder ook maar enige financiële discipline - zegt ook wel wat over hoeveel mensen het goed hebben :) )
Ik had inderdaad een andere invulling van de definitie in mijn hoofd. Ik dacht inderdaad aan "niet meer hoeven te werken voor je geld".

Wij zitten ook meer in de modus die jij als voorbeeld geeft. Laatste tijd paar keer spontaan uit eten geweest, simpelweg omdat we geen zin hadden om te koken, zonder ons zorgen te maken of we het konden lijden. Dat is inderdaad ook een vorm van "financiële vrijheid".

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:52:
[...]

Ik had inderdaad een andere invulling van de definitie in mijn hoofd. Ik dacht inderdaad aan "niet meer hoeven te werken voor je geld".

Wij zitten ook meer in de modus die jij als voorbeeld geeft. Laatste tijd paar keer spontaan uit eten geweest, simpelweg omdat we geen zin hadden om te koken, zonder ons zorgen te maken of we het konden lijden. Dat is inderdaad ook een vorm van "financiële vrijheid".
Tsja. Als je ondertussen nog veel schulden (hypotheek) hebt kun je je afvragen of (structureel) uit eten gaan vrijheid is of juist belemmering van de financiële vrijheid op de lange termijn, als je door dat soort keuzes tot je 70e door moet werken.

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:13
de Peer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:01:
[...]

Tsja. Als je ondertussen nog veel schulden (hypotheek) hebt kun je je afvragen of (structureel) uit eten gaan vrijheid is of juist belemmering van de financiële vrijheid op de lange termijn, als je door dat soort keuzes tot je 70e door moet werken.
Dat is altijd een lastige overweging. Tot dat je 30 - 40 jaar oud wordt en denkt, had ik maar wat meer geleefd.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Edit :dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door de Peer op 09-09-2026 10:15 ]

• PdeBie
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:01:
[...]

Als je nu continu op je centen let en niks uitgeeft omdat je je zorgen maakt of je over 30~40 jaar nog wel een keer uit eten kan.... mja. Ik weet niet of ik er nog wel over 30~40 jaar ben. Voor hetzelfde lig ik straks buiten onder een bus. Leef ook een beetje in het hier en nu zou ik zeggen (en denk uiteraard ook een beetje aan later).

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:13:
[...]

Als je nu continu op je centen let en niks uitgeeft omdat je je zorgen maakt of je over 30~40 jaar nog wel een keer uit eten kan.... mja. Ik weet niet of ik er nog wel over 30~40 jaar ben. Voor hetzelfde lig ik straks buiten onder een bus. Leef ook een beetje in het hier en nu zou ik zeggen (en denk uiteraard ook een beetje aan later).
Dat is dan weer het andere uiterste natuurlijk. Uit eten is luxe, geen voeding.

Af en toe uit eten is prima, als het in verhouding staat tot de financiële situatie

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
TTMJ! schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:36:
Ik voel me echt een beetje een depri sloeber wanneer ik door dit topic ga... Hoe kunnen sommige 18-19 jarigen al een buffer van 5 tot 10k hebben? Erfenissen?
Ik ben indertijd als 15 jarige begonnen met een zaterdag/vakantiebaantje bij de Hema. Mijn eerste uur salaris was 2 gulden 90 netto. Toen ik 20 jaar was (en stopte met de bijbaan) had ik 7000 gulden verdiend, en vervolgens op mijn rekening want nauwelijks uitgaven. Met inflatie correctie is het volgens mij wel vergelijkbaar met 5000 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2026 10:22 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pablo. schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:10:
[...]

Dat is altijd een lastige overweging. Tot dat je 30 - 40 jaar oud wordt en denkt, had ik maar wat meer geleefd.
Statistisch is die kans bijna nul dus rationeel gezien vind ik het onverstandig om op basis daarvan 'los te gaan' met geld uitgeven.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

TTMJ! schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:36:
Ik voel me echt een beetje een depri sloeber wanneer ik door dit topic ga... Hoe kunnen sommige 18-19 jarigen al een buffer van 5 tot 10k hebben? Erfenissen?
Ik had eigenlijk tot mijne 28e bijna niets. Ik. Vond sparen de moeite niet waard met het lage salaris, dan liever leuke dingen doen. Veel vakanties, meer gericht op ervaringen. Daarna met beter salaris een inhaalslag gemaakt.

Geen spijt van, maar ik had misschien beter vanaf 20e met vermogensopbouw bezig kunnen zijn, maar mijn inzicht was toen nog erg beperkt.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste