Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:32

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:48

Metro2002

Memento mori

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03

unclero

MB EQA ftw \o/

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door unclero op 30-06-2016 20:36 . Reden: Oeps, vergeten in te vullen 8)7 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:44
Snowwie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:33:
[...]

Lekker dan, is de Staat ook weer prijswinnaar. En eigenlijk elke maand.

En dan heb je nog die vermogensheffing. 30% op een fictief rendement van 4%. Als je dus 1.200.000 bezit betaal je dus gewoon dik 14.000 euro per jaar aan vermogensheffing. :X

Met die lage rente's van tegenwoordig compenseer je dat niet eens.

Wat dat betreft kun je er beter een paar panden bij kopen, die verhuren. Of extra zonnepanelen nemen. Rendement op zonnepanelen is stukken beter dan sparen.
Hij moet dan flink wat zonnepanelen nemen om weinig of geen last meer te hebben van de VRH 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
ybos schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:52:
[...]

Hij moet dan flink wat zonnepanelen nemen om weinig of geen last meer te hebben van de VRH 8)7
Stel 40 tweakers stellen hun spaarrekening beschikbaar om 1 miljoen euro gezamenlijk te stallen.

Zo vermijdt hij de 14.000 euro vermogensbelasting en met gemiddeld 1% rente levert het met 40 man zelfs een kleine 10.000 euro op. :)

Even een update over mijn/onze buffer:

Members only:

Members only:

[ Voor 54% gewijzigd door Snowwie op 01-07-2016 10:10 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 20:29
Members only:

[ Voor 55% gewijzigd door Metaalhoofd op 01-07-2016 10:21 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:30

Sandyman538

SandstorM [148839]

Snowwie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:00:
[...]

Stel 40 tweakers stellen hun spaarrekening beschikbaar om 1 miljoen euro gezamenlijk te stallen.

Zo vermijdt hij de 14.000 euro vermogensbelasting en met gemiddeld 1% rente levert het met 40 man zelfs een kleine 10.000 euro op. :)
En die 40 tweakers moeten dan ook p.p. zo'n 6k schenkbelasting betalen. Gaat niet werken dus.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Sandyman538 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:11:
[...]

En die 40 tweakers moeten dan ook p.p. zo'n 6k schenkbelasting betalen. Gaat niet werken dus.
Nee, want per tweaker zou het dan gaan om een paar honderd euro rente per jaar. Die kun je gewoon overmaken zonder dat je schenkbelasting hoeft te betalen.

Hoe kom jij trouwens bij 6k? :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:19:
[...]

Nee, want per tweaker zou het dan gaan om een paar honderd euro rente per jaar. Die kun je gewoon overmaken zonder dat je schenkbelasting hoeft te betalen.

Die 6k is nog vrij voorzichtig denk ik. De schenkbelasting voor overigen is 30%. Ik denk dan ook dat dit gaat om het oorspronkelijke verdelen van het geld over de Tweakers. Als er dus aan 40 Tweakers 20k wordt geschonken, dan ben je al per persoon 6k kwijt aan schenkbelasting.

[ Voor 8% gewijzigd door patrick.k op 01-07-2016 10:40 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Als Wesley 1 miljoen verdeeld over 40 man krijgt iedereen 25k.Daar gaan 30% schenkbelasting vanaf (€7.5k).

Als hij het geld niet zou schenken en inderdaad alleen op andermans rekening zou 'stallen' is het geld nog steeds van hem en moet hij er alsnog VRH over afdragen.

[/hypotetische discusse] :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Wat ik dan weer niet snap is dat hij het op een rekening heeft staan met 0,5% (?) rente. Ik zou meteen naar een vermogensbeheerder gaan of zelf een mooi fonds uitzoeken en lekker gaan rentenieren. Misschien nog wat ZZP'en of 1 a 2 dagen werken voor de fun.

4% rendement/dividend kan je makkelijk halen. Dat scheelt ex belasting etc. 3,5% keer 1 miljoen = € 35.000 per jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Niet online
Karrespoor schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:42:
Wat ik dan weer niet snap is dat hij het op een rekening heeft staan met 0,5% (?) rente. Ik zou meteen naar een vermogensbeheerder gaan of zelf een mooi fonds uitzoeken en lekker gaan rentenieren. Misschien nog wat ZZP'en of 1 a 2 dagen werken voor de fun.

4% rendement/dividend kan je makkelijk halen. Dat scheelt ex belasting etc. 3,5% keer 1 miljoen = € 35.000 per jaar!
Dit is denk ik wat te optimistisch. Er vanuit gaande dat je die 4% inderdaad haalt, dan blijft daar na VRH nog 2.8% van over. Dit is nog maar €28.000 per jaar. Hierbij houdt je nog geen risico met het feit dat er slechtere jaren kunnen zijn waarbij dit rendement niet wordt gehaald, wat betekent dat je op je vermogen gaat interen.

Verder heb je hier ook nog geen rekening gehouden met inflatie (waar rente deels een compensatie voor is). Misschien dat je met de rente inkomsten dit jaar nog vooruit komt, maar over 20 jaar staat er nog steeds even veel geld omdat je alle rente gebruikt en is je inkomen dus nog steeds hetzelfde terwijl alles fors duurder is geworden in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 14:30

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Op het moment dat die 25k van hem naar jou gaat moet je die gaan betalen. En zoals al verder vermeldt wordt niet een hele nuttige discussie omdat je er niet onderuit komt :P

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Members only:

Ben samen gaan wonen met mijn vriend dus heb een huis moeten inrichten á 7k en tot overmaat van ramp een nieuwe auto moeten kopen vanwege technisch defect welke nog geen jaar oud was. Dit drukt dus flink op de buffer helaas. Het doel is om op 01-01-2017 weer op 10k te zitten en alles hierboven dan te gaan beleggen. Want met deze rentepercentages op de spaarrekening is een beetje rendement maken natuurlijk onmogelijk. Het doel is wel om met een beetje ok rendement (4% tot 5%) per jaar te gaan sparen voor een koophuis over 3 tot 4 jaar.

Iemand nog ideeën over een beleggingsproduct dat daar een beetje bij past. Zat zelf te denken aan Robeco ONE, iemand hier ervaring mee?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
patrick.k schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:48:
[...]

Dit is denk ik wat te optimistisch. Er vanuit gaande dat je die 4% inderdaad haalt, dan blijft daar na VRH nog 2.8% van over. Dit is nog maar €28.000 per jaar. Hierbij houdt je nog geen risico met het feit dat er slechtere jaren kunnen zijn waarbij dit rendement niet wordt gehaald, wat betekent dat je op je vermogen gaat interen.

Verder heb je hier ook nog geen rekening gehouden met inflatie (waar rente deels een compensatie voor is). Misschien dat je met de rente inkomsten dit jaar nog vooruit komt, maar over 20 jaar staat er nog steeds even veel geld omdat je alle rente gebruikt en is je inkomen dus nog steeds hetzelfde terwijl alles fors duurder is geworden in de tussentijd.
Ik zeg in mijn post ook niet voor niks "ex belasting etc."
VRH betaalt hij nu ook, dus dat maakt voor de som niets uit (0,5%-VRH) vs. (4%-VRH) is hetzelfde als 0,5% vs. 4%. Overigens ben ik van mening dat 4% heel schappelijk en haalbaar is gemiddeld over een langere periode.
Het interen-argument is juist een argument om het geld te beleggen. Nu gaan al je uitgaven rechtstreeks van je buffer af, omdat je (nagenoeg) geen inkomsten ervan hebt. Als je die inkomsten wel hebt kan je daar grotendeels van leven.
Inflatie heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Hoe hoog is die nu? 0,2% o.i.d.? Stel dat je inkomsten over 20 jaar nog maar 30.000 euro per jaar waard zijn. Dat is nog steeds meer dan sommige mensen met een fulltime baan verdienen.

Het punt dat ik wil maken is in ieder geval: Als ik zoveel geld zou hebben zou ik een plan maken waardoor ik financieel onafhankelijk zou zijn en nooit meer zou hoeven werken. Natuurlijk zou ik nog wel parttime of voor mezelf werken, maar het zou voor de rest van mijn leven niet meer nodig zijn. En ik kan je wel vertellen dat het geld gewoon op de bank zetten daar niet aan bijdraagt.

Updateje van mijzelf trouwens:
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Karrespoor op 01-07-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Niet online
Karrespoor schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Ik zeg in mijn post ook niet voor niks "ex belasting etc."
VRH betaalt hij nu ook, dus dat maakt voor de som niets uit (0,5%-VRH) vs. (4%-VRH) is hetzelfde als 0,5% vs. 4%. Overigens ben ik van mening dat 4% heel schappelijk en haalbaar is gemiddeld over een langere periode.
Het interen-argument is juist een argument om het geld te beleggen. Nu gaan al je uitgaven rechtstreeks van je buffer af, omdat je (nagenoeg) geen inkomsten ervan hebt. Als je die inkomsten wel hebt kan je daar grotendeels van leven.
Inflatie heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Hoe hoog is die nu? 0,2% o.i.d.? Stel dat je inkomsten over 20 jaar nog maar 30.000 euro per jaar waard zijn. Dat is nog steeds meer dan sommige mensen met een fulltime baan verdienen.

Het punt dat ik wil maken is in ieder geval: Als ik zoveel geld zou hebben zou ik een plan maken waardoor ik financieel onafhankelijk zou zijn en nooit meer zou hoeven werken. Natuurlijk zou ik nog wel parttime of voor mezelf werken, maar het zou voor de rest van mijn leven niet meer nodig zijn. En ik kan je wel vertellen dat het geld gewoon op de bank zetten daar niet aan bijdraagt.
Dat deel was dan ook vooral een reactie op het rentenieren. Ik denk namelijk niet dat het daar genoeg inkomen voor is. Verder zag ik inderdaad dat je het had over een vooruitgang exclusief belastingen, maar dat is voor het totaalplaatje van rentenieren natuurlijk wel van belang.
Beleggen zou inderdaad een oplossing kunnen zijn voor het interen, maar alleen als het rendement hoger is dan wat je daadwerkelijk ervan gebruikt, anders helpt ook beleggen daar niet mee.

De inflatie lag de afgelopen jaren zo een beetje tussen de 1% en 3%. Als we gemiddeld 2% nemen, dan heb je over 20 jaar toch bijna 50% meer geld nodig om hetzelfde te kunnen blijven leven, dus dat lijkt mij een vrij significant punt om rekening mee te houden.

Als ik zoveel geld zou hebben zou ik inderdaad ook kijken of ik op termijn werken optioneel zou kunnen maken, maar ik denk dat er nog iets meer geld voor nodig is dan hij nu ter beschikking heeft om dat echt voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door marshallq op 01-07-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Davidshadow13 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:56:
Members only:

Ben samen gaan wonen met mijn vriend dus heb een huis moeten inrichten á 7k en tot overmaat van ramp een nieuwe auto moeten kopen vanwege technisch defect welke nog geen jaar oud was. Dit drukt dus flink op de buffer helaas. Het doel is om op 01-01-2017 weer op 10k te zitten en alles hierboven dan te gaan beleggen. Want met deze rentepercentages op de spaarrekening is een beetje rendement maken natuurlijk onmogelijk. Het doel is wel om met een beetje ok rendement (4% tot 5%) per jaar te gaan sparen voor een koophuis over 3 tot 4 jaar.

Iemand nog ideeën over een beleggingsproduct dat daar een beetje bij past. Zat zelf te denken aan Robeco ONE, iemand hier ervaring mee?
Met zo'n klein bedrag, zo'n duidelijk doel en zo'n korte termijn zou ik niet beleggen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:42

LankHoar

Langharig tuig

Members only:

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Members only:

Sinds de aanschaf van onze woning veel kosten gemaakt (en nog steeds aan het maken) en tussendoor een andere auto gekocht i.v.m. afstand woon-werkverkeer (diesel). Desondanks weer een beetje buffer kunnen opbouwen. Tegen het einde van dit jaar hopen we weer rond de 10k te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Sandyman538 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:49:
[...]

Op het moment dat die 25k van hem naar jou gaat moet je die gaan betalen. En zoals al verder vermeldt wordt niet een hele nuttige discussie omdat je er niet onderuit komt :P
Oke, dat is nieuw voor mij.

Schenkbelasting? :? :?

Wordt het nu steeds gekker hier in Nederland?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 14:46

Shunt

Boe

Snowwie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:44:
[...]

Dit is toch volgens mij echt iets wat al heel lang bestaat (is ergens in 2010 volgens mij van naam veranderd) maar het is toch ook enigszins logisch bedenk je eens de loop holes die je hier mee kunt maken om belastingloos inkomen te generen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Snowwie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:44:
[...]

Nee, want dat bestaat al heel lang.

op een erfenis moet je ook belasting betalen, ja onze regering heeft wel manieren gevonden om geld binnen te harken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:48

Metro2002

Memento mori

Metaalhoofd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:52:
[...]

op een erfenis moet je ook belasting betalen, ja onze regering heeft wel manieren gevonden om geld binnen te harken
Het geld dat mensen die niet werken ontvangen moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alusion
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 20:17
Members only:
Davidshadow13 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:56:
Heb zelf ook Robeco ONE. Nu iets langer dan een jaar. Stelt bij mij niet veel voor. Bedrag nu rond de 100 euro.
Tot nu toe is het rendement voor mij hoger als dat van de spaarrekening. Maar garanties heb je nooit.
Als het goed is krijg je ook nog een startbedrag. Je kan het altijd uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35
Members only:

Hier nu een jaar voor moeten sparen. Volgend jaar (zodra we vermogensbelasting moeten betalen) maar eens kijken wat we ermee gaan doen. Hypotheek aflossen, nieuwe woning...

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 12:23
Members only:

Vorig jaar veel aan huis uitgegeven, 15k uitbouw, nwe tuin etc. Nu weer wat meer buffer aan t opbouwen. Kan nu gelukkig ook met 1000 - 1500 per maand, dus gaat gelukkig wel vlotjes.

[ Voor 6% gewijzigd door caspervc op 01-07-2016 21:47 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Metaalhoofd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:52:
[...]

Weinig belastingen die ik zo terecht vind als erfbelasting. Door erfbelasting word de rijkdom van iemand zijn ouders voor een deel verdeeld over alle Nederlanders. Ik heb mijn ouders niet gekozen, erfbelasting zorgt er voor dat mensen die als een dubbeltje geboren zijn iets minder achterstand hebben tov. mensen die wel als een kwartje geboren zijn.

Ontopic:
Members only:

Woonlasten zijn helaas vrij hoog (Amsterdam) ondanks dat het kamerhuur is. Heb alleen weinig zin om in de huidige huizenbubbel (die ook buiten Amsterdam nog steeds een zeepbel is) in te stappen. Iets dat wel een beetje zonde is.

Spaar verder aardig door, we zien het wel, hoop op een echt flinke crash/correctie op de huizenmarkt. :P

Of ik pak toch weer mijn biezen naar het buitenland ofzo, echter bevalt mijn nieuwe werk me op het moment erg goed :+

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 02-07-2016 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Canaria schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:46:
Members only:
Er is veel veranderd in de afgelopen twee jaar :)

Members only:

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 17:33
Canaria schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 01:41:
Members only:
Misschien wel kijken of pensioen goed geregeld is, dit was op het nieuws gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
*knip* Dit is niet de plek om over de eventuele rechtvaardigheid van belastingen te praten.

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Ik zie de omvang van een financiële buffer als volgt:
  • De vraag naar medewerkers in een bepaalde branche bepaalt grotendeels hoeveel maanden je werkloos kan zijn. In mijn branche denk ik dat ik bij ontslag (al dan niet met vergoeding) vrijwel direct ergens anders aan de slag kan gaan. Voor de zekerheid reserveer ik een paar maanden inkomen om rustig te kunnen zoeken.
  • Geld op een spaarrekening wordt minder waard. De inflatie is hoger dan de rente op de meeste spaarrekeningen.
  • Huizenbezitters kunnen doorgaans beter aflossen dan sparen. Je rentevergoeding op spaarrekening is lager dan de rente die je hypotheekverstrekker in rekening brengt. Meestal mag je 10% van de originele koopsom per jaar boetevrij aflossen.
  •      Je staat zelden stil bij hoeveel geld je aan rente kwijt bent voor een hypotheek. Soms is dat bedrag hetzelfde als de totale lening – die je uiteraard ook moet betalen.
  •      Elke euro die je nu aflost hoef je de restperiode van je hypotheek geen rente over te betalen. Je hebt dus jarenlang voordeel.
  •      Je vermindert je maandlasten in de toekomst. Mocht er ooit iets misgaan met werk of willen kiezen voor een baan met minder inkomen, kan je dat beter opvangen.
  • Ergste wat kan gebeuren is dat je voor langere tijd arbeidsongeschikt raakt of ziek wordt, daar heb ik een aparte verzekering voor getroffen.
Samengevat: 2 maanden inkomen + huishoudelijke apparatuur die stuk kan gaan. Maximaal 10k. Elke euro daarboven op mijn spaarrekening zie ik als slechte investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 13:44
Pwigle schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:27:
  • De vraag naar medewerkers in een bepaalde branche bepaalt grotendeels hoeveel maanden je werkloos kan zijn. In mijn branche denk ik dat ik bij ontslag (al dan niet met vergoeding) vrijwel direct ergens anders aan de slag kan gaan. Voor de zekerheid reserveer ik een paar maanden inkomen om rustig te kunnen zoeken.
  • Geld op een spaarrekening wordt minder waard. De inflatie is hoger dan de rente op de meeste spaarrekeningen.
  • Huizenbezitters kunnen doorgaans beter aflossen dan sparen. Je rentevergoeding op spaarrekening is lager dan de rente die je hypotheekverstrekker in rekening brengt. Meestal mag je 10% van de originele koopsom per jaar boetevrij aflossen.
  •      Je staat zelden stil bij hoeveel geld je aan rente kwijt bent voor een hypotheek. Soms is dat bedrag hetzelfde als de totale lening – die je uiteraard ook moet betalen.
  •      Elke euro die je nu aflost hoef je de restperiode van je hypotheek geen rente over te betalen. Je hebt dus jarenlang voordeel.
  •      Je vermindert je maandlasten in de toekomst. Mocht er ooit iets misgaan met werk of willen kiezen voor een baan met minder inkomen, kan je dat beter opvangen.
  • Ergste wat kan gebeuren is dat je voor langere tijd arbeidsongeschikt raakt of ziek wordt, daar heb ik een aparte verzekering voor getroffen.
Samengevat: 2 maanden inkomen + huishoudelijke apparatuur die stuk kan gaan. Maximaal 10k. Elke euro daarboven op mijn spaarrekening zie ik als slechte investering.
Ik weet niet of je een eigen woning hebt, maar hoe ben je dan van plan om een keer keuken, badkamer oid te vervangen? Direct hypotheek verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 21:10
• Elke euro die je nu aflost hoef je de restperiode van je hypotheek geen rente over te betalen. Je hebt dus jarenlang voordeel.

Met als kanttekening dat je ook minder rente mag aftrekken bij de belasting... Ik heb verder nooit echt over jou redenering nagedacht, maar vraag me wel af, vanaf welk bedrag dit gunstig kan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je mag alleen rente aftrekken die je ooit zelf al betaald hebt, en je krijgt maar max 52 cent terug van elke euro die je zelf hebt betaald. Je betaalt nog altijd minimaal 48 cent zelf. En dit bedrag wordt alleen maar meer met de nieuwe regels die een aantal jaar in zijn gesteld en waarmee je de rente voor een steeds lager percentage kunt aftrekken.

Al zitten daar ook nog weer kanttekeningen aan met toeslagen en dergelijke natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ybos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:19:
[...]

Ik weet niet of je een eigen woning hebt, maar hoe ben je dan van plan om een keer keuken, badkamer oid te vervangen? Direct hypotheek verhogen?
Een keuken, badkamer vervangen hoeft niet meer dan 10k te kosten. En sowieso zal het verstandig zijn om daar apart voor te sparen ipv gebruik te maken van een buffer.
wienesroa schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:20:
• Elke euro die je nu aflost hoef je de restperiode van je hypotheek geen rente over te betalen. Je hebt dus jarenlang voordeel.

Met als kanttekening dat je ook minder rente mag aftrekken bij de belasting... Ik heb verder nooit echt over jou redenering nagedacht, maar vraag me wel af, vanaf welk bedrag dit gunstig kan uitpakken.
Toen ik dit item zag, dacht ik gelijk "dan moet je ervoor zorgen dat je huis is afgelost voordat je je pensioenleeftijd hebt bereikt".

Dus hoe eerder je begint, des te eerder het al gunstig is om het aan te pakken. Want naast pensioen, ben je ook veel flexibeler wat betreft werk. Als je geen (of een enorm lage) hypotheekschuld hebt hoef je ook geen zorgen te maken over eventueel werkeloosheid.
En hoe minder hypotheek je kwijt bent, hoe sneller je kan sparen en des te sneller je een hoger buffer hebt.

Voor mij is de keuze tegenwoordig heel makkelijk. Slechts 15% van ons inkomen gaat naar woon,water,gas+elektra. (onze hypotheek is tegenwoordig minder dan de huur van een sociale huurwoning)
Dus de rest kan in de bufferpotjes (na aftrek van variabele kosten).
Hiervoor heb ik in de begin van mijn cariere wel flink moeten buffelen (zo'n vijf jaar), maar daar pluk ik nu al 10 jaar lang de vruchten van. En de oogst wordt steeds beter ;)

[ Voor 67% gewijzigd door kmf op 04-07-2016 15:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Koehandelaar schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:53:
Je mag alleen rente aftrekken die je ooit zelf al betaald hebt, en je krijgt maar max 52 cent terug van elke euro die je zelf hebt betaald. Je betaalt nog altijd minimaal 48 cent zelf. En dit bedrag wordt alleen maar meer met de nieuwe regels die een aantal jaar in zijn gesteld en waarmee je de rente voor een steeds lager percentage kunt aftrekken.

Al zitten daar ook nog weer kanttekeningen aan met toeslagen en dergelijke natuurlijk.
Het is een beetje rekenen. Als je 3% rente betaald en daarvan 48% zelf moet betalen dan betaal je effectief 1,44% rente. Als jij dan 2,5% op een spaarrekening kan krijgen is het weer aantrekkelijker om niet af te lossen. Echter dan betaal je wel weer vermogensrendementheffing waardoor je eerder 2,9% rente moet krijgen. Aardige rekensom dus. Maar bij een lage hypotheekrente en een in de toekomst hogere spaarrente is het voordeliger om niet af te lossen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:32:
[...]

Het is een beetje rekenen. Als je 3% rente betaald en daarvan 48% zelf moet betalen dan betaal je effectief 1,44% rente. Als jij dan 2,5% op een spaarrekening kan krijgen is het weer aantrekkelijker om niet af te lossen. Echter dan betaal je wel weer vermogensrendementheffing waardoor je eerder 2,9% rente moet krijgen. Aardige rekensom dus. Maar bij een lage hypotheekrente en een in de toekomst hogere spaarrente is het voordeliger om niet af te lossen.
Deze discussie hoort niet in dit topic thuis en is elders al geboekt.

Vaak (en ook hier) wordt het EWF niet meegerekend. Zeker bij hypotheken waar afgelost wordt is de invloed daarvan snel significant.

Mocht je hier meer van willen weten gebruik dande zoekfunctie in het topic "hoe lang heb jij de hypotheekrente vastgezet".

Edit:
assje in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 04-07-2016 16:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 21:42
Wat te doen dan met het geld erboven en een reeds afgelost huis? Groter gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Het Fantoom schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:21:
[...]

Wat te doen dan met het geld erboven en een reeds afgelost huis? Groter gaan wonen?
Beleggen of investeren lijkt me (groter wonen zou afhankelijk van je verwachtingen ook een investering kunnen zijn).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
*knip grotesk offtopic*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MisterBlue schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 04:57:
[...]

Misschien wel kijken of pensioen goed geregeld is, dit was op het nieuws gisteren.
Ik heb 15 jaar lang pensioenpremie ingelegd en daarmee ben ik gestopt sinds ik zelfstandige ben. Hypotheek versneld aflossen vind ik fijner.

Mijn aanstaande echtgenoot bouwt nog wel pensioen op bij z'n werkgever maar dat staat los van mijn keuze. Hiervoor heb ik langere tijd alleen gewoond en toen was ik ook al niet blij met verplichte pensioeninleg.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseboy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 13:15

Baseboy

No better Chat as IRC CHAT

Members only:

Uitleg: Werk internationaal en geen BTW verplicht in een land doormiddel van minder als 3 mnd in NL.Huis daar verhuurt. Ben 9 van de 10 keer in de Philippines.

Kwa werk en opleiding intern hogerop gekomen door ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Baseboy op 05-07-2016 05:59 ]

Better to burn out, than fade away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk. Maar hoe ga je je keuken eens flink verbouwen met 10K of een mooie nieuwe auto of ...
Of is dat simpelweg een ander potje naast je buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:47
Koehandelaar schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:53:

Daar gaan we weer.... Nee nee nee, niemand in NL heeft zoveel hypotheekrenteaftrek. Echt niet.

Als je een rekenvoorbeeld maakt (bijvoorbeeld hier) dan zie je dat je bij een belastingtarief van 42% ongeveer 35% effectieve HRA hebt, en bij 52% is je effectieve HRA 43%.

Anders gezegd: de meeste mensen betalen 2/3 van hun hypotheekrente lekker zelf, ondanks dat ze (net) in de 52% categorie zitten, en "voor het gemak" lekker met de helft rekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door upje op 05-07-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 21:10
Dus eigenlijk is het bovenstaande idee (mits natuurlijk mogelijk, als buffer groot genoeg is en de risico afweging van minder geld in buffer is genomen) van extra aflossen op je hypotheek om later de vruchten te plukken van een relatief lage hypotheeklast helmaal geen slecht idee.

Helaas heb ik steeds wel weer goede excuses om geld uit te geven. Verbouwen tuin, nieuwe fiets, nieuwe auto, vakantie, etc etc etc. En hoe meer er binnenkomt hoe meer "prjecten/vakanties" er gedaan worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Aikon schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Maar hoe ga je je keuken eens flink verbouwen met 10K of een mooie nieuwe auto of ...
Of is dat simpelweg een ander potje naast je buffer.
Het is wel zo dat mijn huis in 2012 gebouwd is, daar verwacht ik geen grote onverwachte kosten. Auto is lease. Daarnaast kan ik sparen voor iets nieuws als dat nodig is (dat zou inderdaad een nieuw potje worden).
Het Fantoom schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:21:
[...]

Met maximaal 10% aflossen (10% van de orginele koopsom) per jaar duurt het 10 jaar voor je die luxe positie bereikt. Daarnaast lukt 10% aflossen per jaar helaas niet :) Als we in de buurt van totale aflossing komen wijzig ik misschien van strategie... Misschien idd wel groter wonen tzt.

[ Voor 6% gewijzigd door Pwigle op 05-07-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Persoonlijk heb ik het doel om op mijn 60e minimaal hypotheekvrij te zijn en €100k belegd vermogen te hebben. Ik zie dus absoluut het probleem van "geld overhouden" niet.

Zie hiervoor anders het "Financieel onafhankelijk" topic waar mensen zijn die hier veel verder in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
assje schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:21:
Persoonlijk heb ik het doel om op mijn 60e minimaal hypotheekvrij te zijn en €100k belegd vermogen te hebben. Ik zie dus absoluut het probleem van "geld overhouden" niet.

Zie hiervoor anders het "Financieel onafhankelijk" topic waar mensen zijn die hier veel verder in gaan.
We dwalen af van dit topic. Geld overhouden met minder rendement dan je schuldlast lijkt me dat je juist minder snel financieel onafhankelijk wordt. Ieder zijn strategie.
Vrijwel iedereen heeft het over een minimale buffer terwijl ik (heel zwart-wit) in een maximale buffer denk.

[ Voor 3% gewijzigd door Pwigle op 11-07-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geenstijl schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:41:
Members only:

Eigenlijk geen buffer (vergroot hem dit jaar naar € 5.000), reden:
nieuwbouwhuis, weinig onverwachte uitgaven.
Ik los nu ca € 15.000 per jaar af (90% hypotheek, 10 % DUO).
Eind dit jaar is mijn studieschuld totaal afgelost.
Rentevastperiode loopt nog tot dec 2018 (5.3 %)
Huis staat nu nog € 50.000 onder water (leve de crisis, dec 2008 kopen was precies het verkeerde moment :+), dus de enige mogelijkheid die ik heb is zo snel mogelijk aflossen zodat ik aan het einde van de rentevastperiode in ieder geval weer keuze heb qua bank.
Hypotheek = volledig aflossingsvrij (toen 6x jaarsalaris :p, nu 4x), dus mocht ik geld nodig hebben, los ik even een maand niet af.
Members only:

Inmiddels 1 jaar verder en € 13.700 extra afgelost op de hypotheek.
DUO-schuld is vorig jaar september afgelost.
Mijn buffer is bewust nog laag, buitenschilderbeurt financier ik gewoon vanaf mijn "betaalrekening".
Ik verwacht eind van het jaar een buffer van zo'n € 8.000 te hebben en ik wil nog € 3.500 aflossen op mijn hypotheek. Deze hypotheek is eind dit jaar nog zo'n 3.5x jaarsalaris.
Huis lijkt door de aflossing (+ 2 recente verkopen in mijn buurt) nu net zoveel waard te zijn als de hypotheek-schuld, dus als goed is geen onderwaarde meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:25

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Members only:

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Leeftijd: 30
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: Supervisor applicatiebeheerder

Type woning: huurwoning, rijtjeshuis
Koop/huur: huur 900 eur
Partner: 0
Kinderen: 0

Bank: Rabo
Rentepercentage: te weinig
Totale buffer: 6.750

Belegd in aandelen: 0
Totale dividend: 0
Fonds: 0

Probeer de laatste tijd weer wat meer te sparen. 1 jan stond ik op 3700, dus vind het best goed gaan, aangezien ik hiervoor nooit echt gespaard heb (al zit hier bv vakantiegeld ook bij in)
Wil richting de 10k, en alles daarboven mag sowieso gewoon gespendeerd worden.
Al duurt het nog even voordat ik daar ben, want gemiddeld zal het zo'n 200 euro zijn per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 21:19
-

[ Voor 99% gewijzigd door dnbo op 11-07-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 23:20
SoulsOnFire schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:59:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

GoldenSample schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 01:09:
[...]

Weinig belastingen die ik zo terecht vind als erfbelasting. Door erfbelasting word de rijkdom van iemand zijn ouders voor een deel verdeeld over alle Nederlanders. Ik heb mijn ouders niet gekozen, erfbelasting zorgt er voor dat mensen die als een dubbeltje geboren zijn iets minder achterstand hebben tov. mensen die wel als een kwartje geboren zijn.
8)7 Right. Het leven is supereerlijk!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
GoldenSample schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 01:09:
[...]

Onterecht natuurlijk, over dat geld is al lang een keer belasting betaald.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Jumpman schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:39:
[...]

Offtopic maar: dat is met ongeveer alles zo en verandert niets aan het terechte punt dat GoldenSample maakt.

Over het salaris dat je verdient betaal je ook belasting, ga je vervolgens met je netto salaris iets kopen betaal je ook weer BTW, het bedrijf waar je de aankoop doet betaalt ook weer omzetbelasting.

Linksom of rechtsom moet al het geld ergens vandaan komen, je kunt alleen sleutelen aan de verdeling. Lagere erfbelasting is hogere inkomstenbelasting (of iets anders).

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 11-07-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

Jumpman schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:39:
[...]

Over mijn salaris ook, maar toch mag ik nog een keer BTW betalen over elk product wat ik van mijn zuurverdiende centjes koop. Beetje onzin-argument.

Wat ^^ zegt dus :>. Een beetje mag best verder vererfd worden, maar gewoon niet teveel. Zorgt voor een beetje een even speelveld voor alle betrokkenen, i.t.t. een paar mensen heel veel en veel mensen heel weinig. Er is genoeg geld voor iedereen, als het ietsje beter verdeeld zou zijn. Ik vind het prima om belasting te betalen, maar daar mag best iedereen aan mee doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Garyu op 11-07-2016 18:31 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

*knip flame*

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SoulsOnFire schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:59:
Members only:
Die categorie is vaak nog aan het studeren -> sowieso weinig geld of aan het werk maar nog geen koophuis -> spaargeld opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:18
Wel grappig. Niemand heeft hier bijna kinderen. Als er iets is wat er voor zorgt dat je niet snel een buffer kunt opbouwen zijn het kinderen. En dan kun je wel zeggen dat duurt nog effe, dan gaan toch die eierstokken bij je partner tekeer :)

Een deel van mijn buffer gaat nu ook op aan kinderopvang helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 23:50

Barrycade

Through the...

Kinderen slurpen hier de ruif niet leeg hoor.

Nu zijn die van mij nog niet zo duur: ze zijn 7 en 5 dus naast de 2*2* BSO (à 6,80 per uur) hebben we niet zo heel veel extra kosten.

Waarvan trouwens toch een aanzienlijk deel weer retour komt via de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:33
bvbal79 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:15:

Een deel van je buffer gaat op? Dan draai je dus per maand 'verlies'. Dsn lopen de uitgaven de pan uit of zijn de inkomsten te laag.

Hoeveel kost een kind (na teruggave belasting) nou per maand? 300 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik doe eens mee.. :) Simpel, mocht ik na 10 jaar nog lid zijn en mijn post vinden dan weet ik in ieder geval hoe ik ooit ben begonnen :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Aangezien er werd gezegd dat er niet veel jongeren waren in dit topic, wil ik mijn buffer ook wel delen:

Members only:

Niet echt een standaard studentenbuffer (/gemiddelde GoT'er), maar heb nu wel een leuk bedrag gespaard om aan een huis uit te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 06-10 23:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

Nog steeds een nette buffer over. Hypotheek ligt op ongeveer 60% van wat we (maximaal) konden lenen, dus we houden dan ook elke maand genoeg over om de buffer weer aan te vullen. Binnenkort maar eens kijken of we extra gaan aflossen, beleggen of toch nog wat gaan verbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:18
tweakerdennis schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:45:
[...]

Een deel van je buffer gaat op? Dan draai je dus per maand 'verlies'. Dsn lopen de uitgaven de pan uit of zijn de inkomsten te laag.

Ik bedoelde buffer opbouwen inderdaad. Hangt natuurlijk van je inkomen af. in mijn categorie jaarinkomen van 90.000 bruto ben je voor 3 dagen kinderopvang per maand 900 euro kwijt en krijg ik er 300 euro voor terug, dus 600 euro per maand. 2de kind wordt wel goedkoper en daar ben ik inderdaad maar 300 aan kwijt. Dus 900 euro per maand voor 2 kinderen naar de kinderopvang

[ Voor 32% gewijzigd door bvbal79 op 11-07-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Laatst online: 30-09 15:46

Pater

Terry Tate

Pater schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:15:
Members only:
Update juli 2016:

Members only:

Doel voor de komende 1,5 jaar is om EUR 70.000 af te lossen op mijn duurste lening (nu 5,3%), zodat die straks in de laagste categorie zit voor de volgende renteverlenging. Ik wil zo'n EUR 10.000 aan buffer aanhouden voor eventuele leegstand en tegenvallers.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
tweakerdennis schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:45:
[...]

Bij ons kost het wel wat meer dan 300 euro...
2 kids x 3 dagen opvang (van 12 uur) is op een paar cent na, net geen 2000 euro per maand!
Hiervan krijgen we "maar" 793 euro terug.
Netto kosten: 1207 euro per maand!

Dan gaat het sparen ineens niet meer zo snel... Maar gelukkig kunnen we iedere maand nog een deel naar de spaarrekening overmaken :)

Kan niet wachten tot de kids naar de basisschool gaan en de bso. Zal flink wat goedkoper worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar ben ik wel jaloers op, we zijn een jaar verder en je bent gewoon een jaar jonger geworden, van 36 naar 35 :o

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Whoops! Verkeerd ge-edit!

Hoewel ik altijd wel veeeeeel jonger wordt ingeschat! :+

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bvbal79 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:15:
Wel grappig. Niemand heeft hier bijna kinderen. Als er iets is wat er voor zorgt dat je niet snel een buffer kunt opbouwen zijn het kinderen. En dan kun je wel zeggen dat duurt nog effe, dan gaan toch die eierstokken bij je partner tekeer :)

Gelukkig gaan die eierstokken niet bij iedereen klapperen. Het scheelt bij ons enorm dat we allebei geen kinderen willen. Anders hadden we denk ik weinig overgehouden om te sparen voor andere doeleinden (waaronder een buffer voor werkloosheid, maar dat is maar een deel), ondanks dat we volgens veel mensen uit de omgeving 'er klaar voor zouden zijn'.

[ Voor 17% gewijzigd door finsdefis op 12-07-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Waar heb je die panden staan en hoe heb je ze gefinancierd (daar een 'gewone' hypotheek geen verhuur toestaat...)?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:44

Trackerfire

BTC HODLER

Trackerfire schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:41:

Members only:
Korte update juli 2016

Members only:

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 25-09 16:34
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Loev op 02-02-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:52
Members only:

ik mag zeker niet klagen. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Carfanatic op 12-07-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Knakker schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:34:
[...]

Waar heb je die panden staan en hoe heb je ze gefinancierd (daar een 'gewone' hypotheek geen verhuur toestaat...)?
Rotterdam centrum en ik heb ze via RNHB gefinancierd. Je moet wel volledig klant zijn bij Rabobank met je bankieren anders kunnen ze je niet helpen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:33
Jezus wat heeft iedereen hier veel geld. Ik ben maar een armoedzaaier merk ik al.. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Beavbusi schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:03:
Jezus wat heeft iedereen hier veel geld. Ik ben maar een armoedzaaier merk ik al.. :p
Je ziet toch vaak mensen die veel met hun financiën bezig zijn op zulke topics afkomen. En die zullen het ook vaak wat beter voor elkaar hebben qua buffers dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Metaalhoofd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:11:
Members only:
Overwogen aan de slag te gaan als ZZP Java-ontwikkelaar? Ik ben begonnen als ZZP'er en zou nooit meer terug gaan. Je kunt full-time aan de slag voor bedragen als €600 per dag en zit je weer in de buurt van €6000 per maand netto.

Het is allemaal spannend, maar de vraag in de ICT naar Java-ontwikkelaars en DevOps Engineers is torenhoog. Je kosten gaan niet omhoog en je kunt het extra inkomen gebruiken om te investeren. Veel van mijn collega's zijn al meer dan 10 jaar ZZP'er en zouden nooit meer terug gaan. Misschien dat de vraag in Londen wat hoger is en dat het hier allemaal wat makkelijker is, al werkt ook hier 85% van het ICT-personeel in vast ICT-dienstverband.

Ik wil de mijne ook wel posten. Ik hoop niet dat het arrogant overkomt, omdat het wel hoge bedragen zijn en ik soms weleens aangevallen hier ben.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:33
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-04 09:44
Members only:

Ben een buffer aan het opbouwen voor wanneer ik mn baantje opzeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:26
Members only:

Ik heb altijd een lease auto gehad, maar die ben ik nu kwijt. Ik ga mijn buffer deels inzetten om een sjieke wagen te kopen voor woonwerkverkeer en vakanties etc. Van alleen maar sparen word je ook niet echt gelukkig naar mijn idee dus ik laat nu wat van mijn geld rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

chronoz schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:52:
[...]
Overwogen aan de slag te gaan als ZZP Java-ontwikkelaar? Ik ben begonnen als ZZP'er en zou nooit meer terug gaan. Je kunt full-time aan de slag voor bedragen als €600 per dag en zit je weer in de buurt van €6000 per maand netto.

Het is allemaal spannend, maar de vraag in de ICT naar Java-ontwikkelaars en DevOps Engineers is torenhoog. Je kosten gaan niet omhoog en je kunt het extra inkomen gebruiken om te investeren. Veel van mijn collega's zijn al meer dan 10 jaar ZZP'er en zouden nooit meer terug gaan. Misschien dat de vraag in Londen wat hoger is en dat het hier allemaal wat makkelijker is, al werkt ook hier 85% van het ICT-personeel in vast ICT-dienstverband.

Ik wil de mijne ook wel posten. Ik hoop niet dat het arrogant overkomt, omdat het wel hoge bedragen zijn en ik soms weleens aangevallen hier ben.

Members only:
Zou je dat spaargeld (op 5k na) niet eens op een andere sparrekening zetten? Beetje zonde om het tegen 0% rente weg te zetten :/ Ook omdat je die buffer later hard nodig gaat hebben om je pensioen mee af te dekken. Of heb je daarvoor al wat anders geregeld? Een jaarsalaris als buffer ga je geen 20 jaar pensioen mee doorkomen :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Het grootste gedeelte staat op de zakelijke rekening, £45.000, waarvan de corporatiebelasting betaald moet worden. Mijn accountant zegt dat ik het beste niet kan investeren met zakelijk geld, voordat het persoonlijk uitgekeerd is. Ik moet over de uitkering naar persoonlijk ook dividendbelasting betalen, dus het is een beetje lastig de totale buffer te berekenen voor mij. Dat zou ook nog van bovenstaand bedrag afgaan.

In het VK heb je een hoge rente op lopende rekeningen en een lage op spaarrekening, om mensen te lokken bij hun te bankieren.

Ik heb 5% rente tot £2.000 bij TSB, 4% tot £5.000 bij Lloyds en enkele 4% monthly savers + help-to-buy ISA met gemiddeld 4% rente. Santander geeft 3% tot £20.000, maar ik focus me liever wat meer op investeren.

Mijn gedachte was om £7-10k lump som te investeren nadat er "remain" gestemd was, maar dat ging niet door en nu zit ik een beetje met de lage wisselkoers in mijn maag. Ik blijf dus elke maand rond de £2.000 investeren (dollar-cost-averaging) en mocht de pond weer naar de €1.30 gaan, dan zal ik wel wat meer investeren. Het is dus wel mijn doel om zoveel mogelijk geïnvesteerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ik moet toch toegeven dat sparen erg moeilijk is. nu heb ik gelukkig wat geld waar ik niet zomaar in een keer bij kan. Maar als 20iger wil je zoveel :D

Members only:

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 09:55
Members only:

Door thuis te wonen wel serieus kunnen sparen. Ben nu al een jaartje op zoek naar om een appartement te kopen en ik weet ondertussen wat ik precies zoek. Dat bedrag zal dus ferm zakken de komende maanden. Hopelijk dat ik hiermee wel een mooie lening kan vastkrijgen.
Ben wel nog sterk aan het twijfelen hoeveel ik achter de hand ga houden. Ik hoor van mensen dat ze na hun aankoop bijna geen cent meer overhadden. Heb je dan een beetje pech (job kwijt, wagen kapot, onverwachte kosten) dan ben je de pineut (al zijn er een aantal sociale vangnetten voor in België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16

drooger

Falen is ook een kunst.

Members only:

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SMGGM schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:14:
Ben wel nog sterk aan het twijfelen hoeveel ik achter de hand ga houden. Ik hoor van mensen dat ze na hun aankoop bijna geen cent meer overhadden. Heb je dan een beetje pech (job kwijt, wagen kapot, onverwachte kosten) dan ben je de pineut (al zijn er een aantal sociale vangnetten voor in België).
Een buffer van 20.000 euro is wel aan te raden, dan kan je bij eventueel ontslag even lekker rustig op zoek naar een volgende baan ipv direct iets moeten aanpakken omdat je geen spaargeld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 14:07
Ernemmer schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:44:
[...]

Een buffer van 20.000 euro is wel aan te raden, dan kan je bij eventueel ontslag even lekker rustig op zoek naar een volgende baan ipv direct iets moeten aanpakken omdat je geen spaargeld hebt.
Met 20.000 euro zou ik makkelijk een jaar 'even lekker rustig' kunnen zoeken naar een andere baan, je zou met iets minder natuurlijk ook prima af kunnen.

Bij minder dan 5000 euro spaargeld zou ik het wel eng beginnen te vinden, maar je zou denk ik verbaast zijn als je zou weten hoeveel mensen niet eens een paar duizend euro aan spaargeld hebben...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 06-10 23:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Meestal krijg je bij ontslag nog wel wat maanden mee, en bij faillissement springt het UWV een tijdje bij.
Maar een buffer is wel erg fijn in zo'n situatie, als is het maar voor de rust die het geeft. Been there... Maar gelukkig goedgekomen door een overname en ondertussen al weer een paar jaar een vast contract.
Hahn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:04:
[...]

Met 20.000 euro zou ik makkelijk een jaar 'even lekker rustig' kunnen zoeken naar een andere baan, je zou met iets minder natuurlijk ook prima af kunnen.

Bij minder dan 5000 euro spaargeld zou ik het wel eng beginnen te vinden, maar je zou denk ik verbaast zijn als je zou weten hoeveel mensen niet eens een paar duizend euro aan spaargeld hebben...
Soms heb je door je ontslag meteen grote uitgaven, bijvoorbeeld als je een leaseauto had, en nu toch een auto nodig hebt om te gaan solliciteren. Of als je een opleiding/cursus/certificaten wilt halen om wat beter op de arbeidsmarkt aan te sluiten. Dan ben je erg blij met een wat ruimere buffer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 09:55
[...]

Op zich ben je in België gedekt met de gratis gewaarborgd wonen verzekering van de overheid (die je lening - deels - verder doorbetaald als je plots je werk zou verliezen). Daarnaast krijg je nog een werkloosheidsuitkering die in principe voldoende moet zijn om de primaire kosten te dragen.

Natuurlijk als je hier toch in zou vallen dan zal de overheid nogal rap aan je deur staan om na te gaan of je alles in je macht doet om werk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SMGGM schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:17:
[...]

Op zich ben je in België gedekt met de gratis gewaarborgd wonen verzekering van de overheid (die je lening - deels - verder doorbetaald als je plots je werk zou verliezen). Daarnaast krijg je nog een werkloosheidsuitkering die in principe voldoende moet zijn om de primaire kosten te dragen.

Natuurlijk als je hier toch in zou vallen dan zal de overheid nogal rap aan je deur staan om na te gaan of je alles in je macht doet om werk te vinden.
Uitkering geldt niet altijd, afhankelijk van je ontslag. Maar met die dekking van de overheid hoef je je nog minder zorgen te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 12-07-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Beavbusi schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:03:
Ik vind de gemiddelde buffers hier vaak relatief laag.

Zeker voor mensen van boven de 30 hoe denken jullie over vermogensopbouw?

Tegen 35 zou ik toch graag >150k buffer hebben.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
-AzErTy- schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:53:
[...]

Relatief tot wat? Tot jou? Want 150.000 euro buffer op je 35e zal minimaal 90% van Nederland/België je echt niet nadoen. En dan ben ik denk ik nog heel voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:46

Jiffy

God, you're ugly!

-AzErTy- schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:53:
[...]

Wel eens van 'modaal salaris' gehoord? :P

Daar red je dus geen buffer van 150k van op je 35ste (of je moet bij pappie & mammie blijven wonen). Tussen plannen voor een buffer van 150k en de werkelijkheid komt nog wel eens zoiets raars met de naam 'leven'. Kinderen, scheiding, whatever.

Heb je er het inkomen voor en daarnaast geen rare dingen aan de uitgavenkant dan is 150k zeker mogelijk. Maar, ehm, waarvoor?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1 ... 14 ... 47 Laatste