Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Brick Top Zoals de heren boven mij al zeggen: maak je niet druk om het vermogen. Dat zegt meestal niks en is in het geval van gangbare apparatuur ook volkomen onbelangrijk.

Wil je toegespitst aankoopadvies? Maak dan een topic in Beeld en geluid koopadvies

Your Friendly Neighborhood Moderator

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:50
Ik heb hier nog een Sansui AU-717 staan die helaas aan een revisie toe is wat mij echt te veel gaat kosten als ik de verhalen online lees. (500 tot 1000 euro).

*knip* Waardebepaling en taxatie zijn op het gehele forum niet toegestaan. Gebruik onze V&A, Pricewatch, Marktplaats, ebay, Hifishark, etc. om zelf te zien wat iets mogelijk nog waard is.

[ Voor 46% gewijzigd door Jorgen op 23-02-2026 11:40 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-03 06:40

FFW

Ik heb goedkoop een yamaha ysp-5600 soundbar gekocht, ik heb nooit een soundbar gehad maar was benieuwd of muziek er beter op klinkt dan via mijn tv. De 5600 is een erg grote soundbar met dolby atmos

De ysp-5600 krijgt lovende reviews maar ik snap echt niet waarom, want hallo wat klinkt dit zwak zeg. Het maakt niet uit welke setting of muziekgenre ik kies, het klinkt allemaal alsof er geen midden en laag in zit. Mijn flatscreentv klinkt absoluut beter.

Ik heb de soundcheck al gedaan. Nu kan ik een subwoofer aansluiten voor een beter laag maar ik vrees dat het yamaha eigen is om een heel kaal geluid te produceren.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:17
@FFW Weet je zeker dat je hem goed hebt afgesteld? Ik heb 15 jaar geleden een van de eerste uit de YSP 5000 serie gehad en dat klonk prima. Met een subwoofer erbij uiteraard nog beter.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• FFW

FFW

Hoi dank je wel voor reactie leuk dat je ook een 5600 had :)

Ik heb de sensor setup gedaan zoals in handleiding beschreven. Daarna nog wat aan de treble, bass en tri aangepast, het geluid klinkt alsof de woofers bijna niet werken. Als ik een youtube 3d sountest doe klinkt het ook niet zo ruimtelijk als je mag verwachten. Alles komt vooral uit het midden.
Ik heb vroeger een yamaha 5.1 setup gehad en was daar ook nooit echt tevreden over, het filmgeluid kwam altijd te clean en erg onsamenhangend over. De b&w set die ik daarna had klonk veel voller. Dus ik denk dat yamaha en ik geen goede match zijn.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:17
@FFW Misschien is de unit defect? Zoals jij het omschrijft herken ik het echt niet. Het geluid moet vol en kamervullend zijn. Het 3D-effect is natuurlijk kunstmatig, via reflectie en niet te vergelijken met een echte 5.1 setup, helemaal als je nu ook geen subwoofer hebt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• FFW

FFW

Ik snap het ook niet zo, een defect zou ik moeten horen bij de setup test? Ik kan een subwoofer lenen om te horen of dat het geluid verbeterd.

Ik heb de hele setup nog eens gedaan, maar het onsamenhangende geluid blijft. Stemmen zijn bv hard, en komen uit het midden. Bij surround loopt alles te veel in elkaar over , of te ver apart. Nu ben ik op middelbare leeftijd dus misschien ligt het aan mijn oren :) ik zeur ook over het meridian surround systeem in mijn auto.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, even hulp nodig. Meer een zoektocht naar de juiste zoekterm.
In deze speakers zitten aluminium plugjes in de rubber houders waar normaal de pinnen van het front in gaan:
Afbeeldingslocatie: https://stat.ameba.jp/user_images/20100324/21/itazura-cool/dd/8c/j/o0800063910465482986.jpg?caw=1125
Hier zonder plugjes:
Afbeeldingslocatie: https://images.hifido.co.jp/00/722/72280/a.jpg

Ik mis die alu sierpluggen. Maar wat is daar de juiste zoekterm voor :?
En als iemand weet waar ze te koop zijn, nog beter.
Zo heel af en toe zie ik betreffende speakers op MP voorbij komen, maar meestal zijn de plugjes kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 28-02-2026 14:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:50
Nou ik heb het geprobeerd, maar kom er ook niet. De frontjes worden vaak front baffles genoemd, maar zoiets als 'Philips speaker front baffle plugs' levert je niks op. Misschien als je even het modelnaam erbij zet in de zoekopdracht?

Curieuze speakers trouwens, ik kan me niet herinneren deze ooit gezien te hebben.

• The Eagle

The Eagle

vlaaing peerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Nou ik heb het geprobeerd, maar kom er ook niet. De frontjes worden vaak front baffles genoemd, maar zoiets als 'Philips speaker front baffle plugs' levert je niks op. Misschien als je even het modelnaam erbij zet in de zoekopdracht?

Curieuze speakers trouwens, ik kan me niet herinneren deze ooit gezien te hebben.
Mijn Engels is vrij goed maar hier had ik dus idd ook een probleem.
Van dit Philips model zijn er twee gemaakt: de Legend II en de Legend I (FB720 resp FB710). De Legend I was gek genoeg het tweede model dat op de markt kwam.
In principe werden ze tegenover de B&W modellen van die tijd (mid 90's) gezet.
Basreflex, met de tweeter in de poort gebouwd.
Er was nog een Legend III (FB730) gepland, maar dat werd vaporware :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Engelse term voor het spul lijkt speaker grommet (female) resp peg (male). Maar hoe dan zo'n metalen sierpeg zou moeten heten :?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58

kraats

Ik rol

@The Eagle Weet je ook zeker dat ze zo geleverd zijn? Het doet mij denken aan een magnetische sluiting voor de frontjes, maar ik weet niet of dat standaard zou kunnen zijn of aftermarket

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• The Eagle

The Eagle

kraats schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:48:
@The Eagle Weet je ook zeker dat ze zo geleverd zijn? Het doet mij denken aan een magnetische sluiting voor de frontjes, maar ik weet niet of dat standaard zou kunnen zijn of aftermarket
100% zeker :)
Screenshot Philips magazine 1993:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSxwMSi3elTdDQt_5EcliPylenU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UaqZw08mJJUKtx3bempO7s34.png?f=fotoalbum_large

Frontjes kunnen er op of er af. Indien zonder frontjes gebruik je die dingen voor een strakkere afwerking :)

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:28
Aangezien mijn nieuwe Philips oled tv geen optische of coaxiiale audiouitgang heeft en een preamp die ik op het oog heb dan geen hdmi heeft zou ik een omvormkabel moeten nemen maar kies ik dan voor hdmi naar toslink of hdmi naar coax? Is om het tv geluid en het geluid van andere toestellen die op hdmi ingangen van de tv zijn aangesloten te laten doorgeven aan de preamp. Het gaat om een tvbox van het Belgische Proximus en een apple tv 4k. Ik heb 2 luidsprekers

• The Eagle

The Eagle

bartmaniac schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:48:
Aangezien mijn nieuwe Philips oled tv geen optische of coaxiiale audiouitgang heeft en een preamp die ik op het oog heb dan geen hdmi heeft zou ik een omvormkabel moeten nemen maar kies ik dan voor hdmi naar toslink of hdmi naar coax? Is om het tv geluid en het geluid van andere toestellen die op hdmi ingangen van de tv zijn aangesloten te laten doorgeven aan de preamp. Het gaat om een tvbox van het Belgische Proximus en een apple tv 4k. Ik heb 2 luidsprekers
Of je nou optisch of coaxiaal pakt, je loopt bij beiden tegen de zelfde beperking in bandbreedte en signaaloverdracht aan. Hoger dan DTS ga je er niet overheen krijgen.
Maar aangenomen dat je preamp een stereo ding wordt is dat niet erg. Zou zelf indien mogelijk voor optisch kiezen, dat heeft als voordeel dat het niet gevoelig is voor elektrische storingen van buitenaf.

• The Eagle

The Eagle

Ik vond iemand op MP die 7 (helaas geen 8 :( ) dopjes had, maar ze (nog) niet los wilde verkopen. Was wel bereid foto's te maken, zie onder. Blijkt metalen afdekkapje op plastic plugje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Rh7eWDgZwjGZXjdUkrdlrwh7L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRlTmJ6GzbXnjYmXyY7v6cYV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDW6_uSGlsNzcMp4DMGh1cyXDfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8aqSXtJpPwDr6QXDMgdFx5r.jpg?f=fotoalbum_large

Waar koop ik van die afgeplatte pluggen? :)

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:59:
Ik vond iemand op MP die 7 (helaas geen 8 :( ) dopjes had, maar ze (nog) niet los wilde verkopen. Was wel bereid foto's te maken, zie onder. Blijkt metalen afdekkapje op plastic plugje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar koop ik van die afgeplatte pluggen? :)
Schroef je deze er op. M5 tot M... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr25QxUw3rheEdnErnqysUGHT_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHfoqv3rGeI1o8XYfXDOzjrd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYYA_6fl-2dpuT68Jdt70TZ-CXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfClfa0BIH6L08ZIcxtXuAPU.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6