Hallo lieve leden,
Vandaag zal ik het hebben over de Motorolie topic.
Wat voor motorolie zit er in jullie auto? En waarom heb jij voor dat soort merk/dikte motorolie gekozen?
Om jullie iets te leren, heb ik dit voor jullie gemaakt:
Zo, genoeg voor vandaag.
Ik heb zelf in mijn Passat 1.8 Turbo 20VT, De Kroon 10W40 motorolie.
(Maar zal straks mijn olie vervangen naar, de Castrol 5W30 EDGE Motorolie).
Vandaag zal ik het hebben over de Motorolie topic.
Wat voor motorolie zit er in jullie auto? En waarom heb jij voor dat soort merk/dikte motorolie gekozen?
Om jullie iets te leren, heb ik dit voor jullie gemaakt:
De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd. |
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50. |
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. |
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50. |
Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit. |
Zo, genoeg voor vandaag.
Ik heb zelf in mijn Passat 1.8 Turbo 20VT, De Kroon 10W40 motorolie.
(Maar zal straks mijn olie vervangen naar, de Castrol 5W30 EDGE Motorolie).
[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 407039 op 09-05-2014 10:35]