Toon posts:

Het 'kleine' Motorolie topic.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 407039

Topicstarter
Hallo lieve leden,

Vandaag zal ik het hebben over de Motorolie topic.
Wat voor motorolie zit er in jullie auto? En waarom heb jij voor dat soort merk/dikte motorolie gekozen?

Om jullie iets te leren, heb ik dit voor jullie gemaakt:

De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.
Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.

Zo, genoeg voor vandaag.

Ik heb zelf in mijn Passat 1.8 Turbo 20VT, De Kroon 10W40 motorolie.
(Maar zal straks mijn olie vervangen naar, de Castrol 5W30 EDGE Motorolie).

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 407039 op 09-05-2014 10:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:25
Eigen merk van de Lidl.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:47
In mijn Peugeot 207 1.4 VTI zit momenteel Eurol Fluence DXS 5W-30. Dit is een volsyntheet. Kost me lang niet zoveel als de Castrol olies.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
NoepZor schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:03:
In mijn Peugeot 207 1.4 VTI zit momenteel Eurol Fluence DXS 5W-30. Dit is een volsyntheet. Kost me lang niet zoveel als de Castrol olies.
Netjes, leuk zo 1.4 VTI he?
Best zuinig..

Ja, kost normaal 130,- gister bij de Brezan voor 59,- gehaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
In wat voor auto?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Elk jaar bij de APK doe ik ook meteen een oliewissel met huismerk van de ATU (39euro met filter) en bevalt goed.

Auto is een Renault Clio 1.2 uit 2001, dus geen eisen voor hoge prestatie of zo.

[Voor 49% gewijzigd door Ernemmer op 09-05-2014 11:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26
10w40 Mobil Super 2000 voor Alfa romeo 147 2002 Twinspark ( benzine )

Bestel het uit duitsland 5liter + 1 liter gratis voor 19,95 :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFearCreations
In elke auto die olie of olie wissel nodig heeft. Ook altijd 15w40. Laatste was een Volvo 850 T-5. Ik heb altijd goedkope auto's, voor een korte tijd, dus daar ga ik geen dure olie ingooien.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het is wachten op het eerste rant stuk over de motorolie van de Action.... (zie willekeurig ander auto/motor forum). Dan komt er nog iemand die de dopes bom laat vallen en dan zijn we plots allemaal experts wat nou de perfecte olie zou zijn :).
Anyway, ik stop altijd de voorgeschreven olie in het blok van m'n auto, want, waarom niet. In m'n oldtimer motor gaat minerale olie van de Action.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:27

IkWilbert

Het is mij!

Gisteren toevallig olie nodig, in de auto gaat 5w30 en bij de action hebben ze 5w40 voor een mooi prijsje... kon zo snel niet vinden of het wel of niet mocht. Dus voor de zekerheid maar 5w30 bij de halfords gekocht.

Auto: Volvo v50 2.0 benzine

[Voor 6% gewijzigd door IkWilbert op 09-05-2014 12:00]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

theHoff schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:54:
Het is wachten op het eerste rant stuk over de motorolie van de Action.... (zie willekeurig ander auto/motor forum). Dan komt er nog iemand die de dopes bom laat vallen en dan zijn we plots allemaal experts wat nou de perfecte olie zou zijn :).
En met de recente koude dagen in de winter, hoe verstandig is het nog om 15W olies te gebruiken? Hoe vloeibaar zijn die nog bij -15 graden (wat we een paar jaar geleden een aantal nachten hadden).

Anyway: mijn Peugeot 404 uit 1965 kreeg altijd 20W50. Die stond altijd binnen, werd toch nooit gestart als het vroor, en bij warme dagen wil de motor ook graag goed warm worden, dus 50 is ook wel prettig. Nu zit er een nieuwe (iets modernere) motor in, geen idee wat er nu in zit, maar generic 15W40 zal wel geen probleem zijn.
Voor mijn Prius is 0W20 aanbevolen. Geen idee of dat er in zit.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

-tom-562

Oliesjeik

theHoff schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:54:
Anyway, ik stop altijd de voorgeschreven olie in het blok van m'n auto, want, waarom niet. In m'n oldtimer motor gaat minerale olie van de Action.
Echt he :P
In m'n vorige auto's (resp. Daihatsu Cuore, Toyota Starlet, Mazda 626, Volvo 940 turbo) ging gewoon de half synthetische olie van de Lidl of Action. In m'n S80 heb ik nog geen oliewissel uitgevoerd. Ik heb laatst wel een 1L flesje olie bij de Lidl gekocht (vol syntheet, die aan de specificaties van Volvo voldoet) om bij te vullen.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Geen idee wat de garagehouder om de hoek er de afgelopen beurt in heeft gedaan, maar heb sinds aanschaf altijd 5W40 in mijn Peugeot 206 1.4HDI uit 2004 laten doen, heb hem ook gevraagd om er weer 5W40 in te doen, maar merk is mij verder onbekend.
Dure olie doe ik niet aan. Garages gebruiken meestal Kroon of Eurol, ik gebruikte voorheen zelf Stabil Eurosynth 5W40 om bij te vullen (is budgetmerk van Kroon).
Sinds Stabil niet meer bij de Action staat voor 2,50 per liter ben ik over op Winprice olie van Winparts. Kopen ze in bij een groot merk waarvan ik de naam niet mag zeggen, kwaliteit is hetzelfde als van het grote merk, maar omdat het grote merk graag premium wil blijven en dus premium prijzen wil voeren mogen ze het alleen goedkoop aanbieden als ze het onder eigen merk verkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 318843

VW LT1 turbodiesel: 15W40 van Lidl (géén volsyntheet).
Grote kans dat dit een topmerk olie is, afgevuld in een cheape verpakking.
15W40 omdat VW dat voorschrijft.

[Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 09-05-2014 13:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Action heeft ook Shell olie staan. Lichtblauwe literfles. Weet zo niet wat voor olie het was, maar misschien het bekijken waard?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Dat is de pest aan de action, ze moeten het maar net hebben staan. Kwam vorige week voor een simpele USB kabel, die hadden ze niet meer, alle kabels gaan uit het assortiment.

De Stabil olie die ik hierboven noemde was ook zoiets tijdelijks, stond gewoon tussen de flesjes met Techno motorolie en had dezelfde prijs. Als je dan olie kunt krijgen waarvan je wel weet wat erin zit is dat wel de moeite waard, maar als je speciaal naar de action gaat om olie te halen en het staat er niet (meer), heb je gewoon pech.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
;w

Scratching noise, pitting, chemische afbraak van de ketens, het cohesief / adhesief gedrag van de olie...
Ai ai ai ai

We hebben ook destijds op de ontwikkelingsafdeling gespeeld met verschillende leveranciers voor oliën.
In 2 jaar tijd hebben we zoveel verschillende samenstellingen geprobeerd maar geen enkele potentieel nieuwe leverancier kon het juiste leveren. Als ik iets heb geleerd na al die uren testen in de klimaatkamer dan is het wel dat olie samenstellen een echte wetenschap is.

Na 10km was het gedrag van de olie al compleet anders.

[Voor 69% gewijzigd door Chevy454 op 09-05-2014 14:21]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:18:
;w

Scratching noise, pitting, chemische afbraak van de ketens, het cohesief / adhesief gedrag van de olie...
Ai ai ai ai

We hebben ook destijds op de ontwikkelingsafdeling gespeeld met verschillende leveranciers voor oliën.
In 2 jaar tijd hebben we zoveel verschillende samenstellingen geprobeerd maar geen enkele potentieel nieuwe leverancier kon het juiste leveren. Als ik iets heb geleerd na al die uren testen in de klimaatkamer dan is het wel dat olie samenstellen een echte wetenschap is.

Na 10km was het gedrag van de olie al compleet anders.
Maar met de belastingen en de passingen in een algemene gemiddelde automotor maakt het goed warm rijden van de boel meer uit dan het merk van de olie. Maar absoluut een wetenschap, het was niet voor niks een apart vak op de HTS net zoals kogellagers :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:08
Interessant topic, ik moet binnenkort zelf weer motor-olie gaan kopen en kwam laatst het volgende tegen:

De Shell PurePlus Technology is een innovatieve technologie waarbij aardgas wordt omgezet in een zeer zuivere, kristalheldere basisolie. Deze olie biedt verbeterde prestaties op het gebied van viscositeit, wrijving en verdamping, waardoor de levensduur van de motor wordt verlengd. In combinatie met Shell’s Active Cleansing Technology wordt een motorolie gecreëerd die betere reiniging en bescherming biedt voor hedendaagse motoren en cruciale motoronderdelen schoner houdt.

Er staat nog een hele rits aan voordelen op de Shell website, iemand ervaring? Of zijn de verschillen te minimaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Minimaal tot marginaal niet zichtbaar. Als je voor de meerprijs gewoon wat vaker je olie vervangt met reguliere olie ben je volgens mij al beter bezig voor de levensduur van je motor :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
thafusion schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:19:
Interessant topic, ik moet binnenkort zelf weer motor-olie gaan kopen en kwam laatst het volgende tegen:

De Shell PurePlus Technology is een innovatieve technologie waarbij aardgas wordt omgezet in een zeer zuivere, kristalheldere basisolie. Deze olie biedt verbeterde prestaties op het gebied van viscositeit, wrijving en verdamping, waardoor de levensduur van de motor wordt verlengd. In combinatie met Shell’s Active Cleansing Technology wordt een motorolie gecreëerd die betere reiniging en bescherming biedt voor hedendaagse motoren en cruciale motoronderdelen schoner houdt.

Er staat nog een hele rits aan voordelen op de Shell website, iemand ervaring? Of zijn de verschillen te minimaal?
Ik denk minimaal, heb net mijn olie vervangen, van Kroon 10W40, naar Castrol Edge (Dus Performance), 5W30, en motor draait veel beter, soepeler en sneller.. Kan ook misschien kopen door het vervangen van de luchtfilter, wat voor auto heb je? Misschien op een specifiek (merk) vragen daar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Als ik 20.000km gereden heb met dezelfde olie is het na verversen ook gewoon weer een heel andere auto, heeft niet veel te maken met je kroon -> castrol overstap. Als je dan ook nog je motor wat frisse lucht gunt met een schoon luchtfilter kan je helemaal niet meer vergelijken.

Maargoed, wat betreft olie die verandert: als ik verse olie in mijn dieseltje gooi en daarna 1x de motor start is die mooie halfdoorzichtige gele olie ook direct zwart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:33
Ik heb nu in m'n Yaris als expirementje Total 0w30 olie gedaan, zodat hij in theorie iets zuiniger zou gaan lopen. Nu rij ik erg zuinig met dat ding, maar kan ik (zoals verwacht) geen spectaculair voor en na verschil meten. Het is gewoon half-syntheet, en 0w30 kan in principe gewoon, al stoppen ze er meestal 10w40 in vermoed ik. Voor de helft van de prijs in Duitsland besteld.

In mijn oude oldtimer diesel Landcruiser ging de goedkoopste gamma half-syntheet olie. Tijdens het reizen met die auto wel eens onderweg minerale olie gedaan (omdat er niks anders voorhanden was), maar dat zag je toch wel heel snel donker worden en heb ik dan ook weer binnen 5000km vervangen.

Maar goed, in de Nederlandse omgeving kun je volgens mij lekker lang doen met je ((half)syntetische) olie. Ieder jaar een beurtje is nog steeds het beste, maar het is allemaal geen ramp als er toch wat langer tussen zit. Het is een vrij milde omgeving denk ik. Wat anders dan in de woestijn rijden ofzo.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Van syntheet naar mineraal gaan is ook niet goed toch? Volgens mij komt er dan allemaal meuk uit je motor los

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:37

DropjesLover

Dit dus ->

Om eens een knuppel in het hoenderhok te gooien... Olie verversen was toch onnodig?
Olie op pijl houden is iets anders.

Ik durf het niet aan met mijn Clio 1.5dci uit een tijd dat deze motoren nogal berucht zijn om krukaslagers die er uit lopen, dus die krijg elke 15k km nieuwe olie + filter à €90 ( :X ) bij de garage. Puur en alleen omdat ik zelf geen klusplek heb.

[Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 09-05-2014 16:56]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Olie verliest na verloop van tijd z'n smerende en beschermende eigenschappen. Verder komt er troep in je olie door verbranding en slijtage. Daar heb je dan een oliefilter voor, maar ook die heeft niet het eeuwige leven.
Of ga jij ook graag eten bij die snackbar die 2x per dag even de troep met een zeef uit het vet haalt en zijn olie bijvult?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:37

DropjesLover

Dit dus ->

Voor slijtage is je oliefilter en eventueel een magneetje in carter.
Zolang je geen problemen hebt zoals een warmloper door een koelingsprobleem, lang op max toeren draait etc zou de olie gewoon olie moeten blijven toch? De olie kan gewoon de bedrijfstemperatuur van een motor aan en het is een gesloten systeem.

Olie van een snackbar wordt rondom het warmte-element lokaal zeer heet en er komen stoffen in van de gefrituurde waren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Je vergist je in dat gesloten systeem. Bij versleten of goedkoop geproduceerde motoren zal dat systeem nooit 100% dicht zijn. Behalve dat olie kan lekken naar plaatsen waar het verbrandt kunnen die verbraningsgassen ook naar je olie lekken.
Ik zeg met opzet goedkoop geproduceerd... bij sommige fabrikanten is het heel normaal dat een auto op 5.000km een halve liter of nog meer olie verbruikt.

Edit: temperatuur van koelwater mag dan wel mooi tussen de 65 en 95 graden zitten, weet je hoe hoog de uitlaatgastemperatuur is? Of de temperatuur van de ontbranding? Er zijn niet voor niks auto's uitgerust met een oliekoeler.

[Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 09-05-2014 18:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

Ik rij zelf momenteel op Action Techno 5W40 synthetisch. (literflesjes), voorheen op de 10w40 4L flessen.

Het voldoet ruim aan de vereiste specificaties voor m'n motor (die bijna 30 jaar geleden ontworpen is, en na 18 jaar en 3 ton nogsteeds geen olie verbruikt.)
Wel ga ik binnenkort een bypass-filter erop zetten om roet en dergelijke uit m'n olie te halen.
DropjesLover schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:56:
Om eens een knuppel in het hoenderhok te gooien... Olie verversen was toch onnodig?
Dan moet je motor wel olie verbruiken he, anders valt dr niks toe te voegen.. :+ Als je per 2 tanks brandstof een liter olie moet bijvullen, dan hoef je inderdaad niet meer te verversen, dat doet je motor dan wel voor je :+

Olie verversen is zeker wel nodig, er komen verbrandingsgassen en roet in terecht, en de olie zelf ontbind ook langzaam onder invloed van temperatuur, water(condens, verbrandingsgassen) en zuren (verbrandingsgassen).

Verder, om corrosie aan de binnenkant van de motor te voorkomen door die zuren, zit er in olie "basen", die neutraliseren dat zuur, maar die gaan dus wel op, en als die op zijn, dan gaat de beschermende werking van de olie heel heel hard achteruit.
Een andere oorzaak van spontaan verlies van smerende werking is de glycol uit koelvloeistof. Als je je olie laat analyseren zien ze dat meteen, dan weet je al dat dr ergens iets lekt ruim voordat je koppakking of oliekoeler er finaal uitvliegt.
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:26:
Action heeft ook Shell olie staan. Lichtblauwe literfles. Weet zo niet wat voor olie het was, maar misschien het bekijken waard?
De Action hier heeft iig nu Shell Helix HX7 5w40 en 10w40 staan.
En de "eigen merk" Techno olie (5w40 volsynth, 10w40 halfsynth, en 15w40 mineraal, oh, en 2takt olie)

[Voor 19% gewijzigd door AlexanderB op 09-05-2014 19:05]

• ThinkPad

ThinkPad

HX7 10W40 stond hier ook, 1L voor €4,99
Maar ze hebben ook Shell Helix Ultra 5W40 (grijze verpakking), die is 1L voor €5,99.
De Techno is €9,98 voor de 10W40 (5L meen ik).

Volgens mij is in het SJAT (Show je Auto Topic) ook eens een link voorbijgekomen van een persoon die allemaal oliën getetst had in van die laboratorium kolven. Sommigen oliën gingen heel erg klonteren/carameliseren leek het. Was wel interessante link, kan hem alleen niet weer vinden. Was sowieso een buitenlandse pagina.

[Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2014 16:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ThinkPadd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:19:
De Techno is €9,98 voor de 10W40 (5L meen ik)
Dat is de 15w40 mineraal.
De 10w40 halfsyntheet is €10.nogwat voor 4L, en de 5w40 syntheet is €3.79 per liter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een Renault Megane Scenic die niet zwaar wordt misbruikt, daar kan toch gewoon die 5W40 volsyntheet van de Action in?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:33:
Van syntheet naar mineraal gaan is ook niet goed toch? Volgens mij komt er dan allemaal meuk uit je motor los
Van mineraal naar (half) syntheet heeft dat risico inderdaad. Zitten wat additieven in die vuil in je motorblok oplossen. Als je een tijdje op mineraal rijdt dan heb je meer kans op aangekoekt vuil op bepaalde plekjes die de sytheet dan weer op kan lossen en waarbij het los kan laten. Gevolg kan zijn dat je oliekanaaltjes verstopt raken met slechtere koeling tot gevolg etc etc.

• melvinhoo
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-04-2021
Voor mijn Focus 2.0tdci gebruik ik om bij te vullen Shell Helix 5w30, volgens het boekje :) . Wel laat ik elke 20k - 30k mijn olie vervangen bij de dealer tijdens de Pitsstop, zitten de stempels ook weer in het boekje :D

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 19:12

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Erasmo schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:13:
Een Renault Megane Scenic die niet zwaar wordt misbruikt, daar kan toch gewoon die 5W40 volsyntheet van de Action in?
Ik zou de olie van de Action niet zomaar vertrouwen eigenlijk...

Ik ben zuinig op mijn spullen, en ik zou er eerder een 4l bus Kroon 5w30 in gooien á €50 dan voor een tientje aan Action olie het hart van de auto te laten smeren. Iets zegt me dat de kwaliteit en levensduur er niet beter op word...

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

• ThinkPad

ThinkPad

Dat is dus het hele hot issue van dit topic. De Action/Lidl/Aldi olie voldoet ook gewoon aan allerlei keurmerken. Het is niet alsof je stroop in je motor gooit ofzo.

En misschien is de olie bij <winkel X> wel gewoon een A-merk olie, maar dan met een ander labeltje....

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2014 09:51]

• Mektheb
ThinkPadd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:50:
Dat is dus het hele hot issue van dit topic. De Action/Lidl/Aldi olie voldoet ook gewoon aan allerlei keurmerken. Het is niet alsof je stroop in je motor gooit ofzo.

En misschien is de olie bij <winkel X> wel gewoon een A-merk olie, maar dan met een ander labeltje....
Dit inderdaad.

En zo is het met heel veel producten, merk A en B komt uit de zelfde productie alleen is B de helft van de prijs !

• _JGC_
Dat heeft vooral te maken met de fabrikant van de olie die een minimale prijs stelt. Je mag het wel goedkoper verkopen, maar dan moet je er een ander label opplakken en mag je niet adverteren dat het van die fabrikant komt.

Garage waar ik vorig jaar was ververst met dure merkolie, zei tegen hem dat fatsoenlijke olie op een tientje per liter zit ongeveer. Zijn reactie: "Nee, goede olie is duur hoor, is wel een paar euro per liter meer".
Dezelfde olie haal ik met Winprice sticker voor 26 euro per 5 liter of 5,70 per losse liter.

Nu weet ik waar Winparts z'n Winprice olie inkoopt en heb ik ook wel gehoord welke voorwaarden daaraan gesteld worden, maar is vnml de wens van de fabrikant: die wil premium blijven, dus moeten garages en winkels ook premium prijzen vragen voor de olie. De reden waarom merken als Valvoline, Eurol, Castrol en Kroon zo makkelijk verkopen is de prijs: ~10 euro per liter is wat je betaalt voor goede synthetische olie, alles ver daaronder kan gewoon niet goed zijn in de ogen van de consument. De olie zelf zal misschien 2 euro per liter kosten, de rest is marketing en marge.

Zie je overigens niet alleen bij olie... andere klant van me zit in de motorkleding, sommige leveranciers willen absoluut niet dat er onder de adviesprijs verkocht wordt. Als je dat te vaak wel doet raak je de dealerschap kwijt en mag je het niet meer verkopen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blue_Entharion schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:48:
[...]

Ik zou de olie van de Action niet zomaar vertrouwen eigenlijk...

Ik ben zuinig op mijn spullen, en ik zou er eerder een 4l bus Kroon 5w30 in gooien á €50 dan voor een tientje aan Action olie het hart van de auto te laten smeren. Iets zegt me dat de kwaliteit en levensduur er niet beter op word...
Je tankt ook nooit bij Tango/Tinq maar alleen aan de merkpomp zeker?

Open Source landkaart

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Maasluip schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:50:
[...]

Je tankt ook nooit bij Tango/Tinq maar alleen aan de merkpomp zeker?
Erg grappig, maar van de tankstations weet ik wel wat wat is, want dat is uitgezocht en ik weet waar ik terecht kan voor bijv. 98 te tanken ipv 95 met een additiefje voor een premium prijs.
Daarnaast, de prijzen tussen "merk"pompen en de kleinere stations verschillen niet 500% zoals dat bij olie het geval is.

Het gaat er voor mij hier ook niet om dat Action olie per definitie slecht is, maar dat er gewoon geen betrouwbare tests zijn die aantonen dat het wel/niet kwaadkan voor mijn auto, benzine gaat er voor een paar kilometer doorheen, olie moet het 10k km volhouden.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blue_Entharion schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:18:
[...]

Erg grappig, maar van de tankstations weet ik wel wat wat is, want dat is uitgezocht en ik weet waar ik terecht kan voor bijv. 98 te tanken ipv 95 met een additiefje voor een premium prijs.
Daarnaast, de prijzen tussen "merk"pompen en de kleinere stations verschillen niet 500% zoals dat bij olie het geval is.
Netzoals benzine=benzine geldt ook olie=olie. Of beter: de ene benzine is de andere niet en de ene olie is de andere niet.
Daarbij zitten er veel meer belastingen op benzine, dus het procentuele prijsverschil is daar groter dan het prijsverschil aan de pomp.
En ja, motorolietesten zijn er ook.
http://www.sportauto.de/t...st-das-beste-7017679.html
De specificatie van de olie is belangrijker dan het merk. Je kunt beter goedkope olie van de juiste specificatie gebruiken dan dure olie met een ontoereikende specificatie. Ze zijn zelfs door autofabrikanten goedgekeurd.
Dus de vraag komt dan weer terug op het onderbuikgevoel: gebruik je een dure olie die volgens de fabrikant goed genoeg is of gebruik je een goedkope olie die volgens de fabrikant goed genoeg is.

Ik denk dat de marge op dure olie bij de dealer eerder in de orde van 500% ligt.

Open Source landkaart

Blue_Entharion schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:18:
benzine gaat er voor een paar kilometer doorheen
Benzine gaat er een heel autoleven lang doorheen en zal leidingen, pakkingen en rubbers opvreten als hij niet goed is.

• _JGC_
Anoniem: 318843 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:57:
[...]
Benzine gaat er een heel autoleven lang doorheen en zal leidingen, pakkingen en rubbers opvreten als hij niet goed is.
Het idee is dat een liter benzine na 15-20 kilometer in rook op is gegaan terwijl een liter olie 20.000km door wordt gepompt tot de volgende onderhoudsbeurt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat klopt wel, maar dan sta je na 15-20 km stil en komt er geen benzine meer? In een autoleven gaat er makkelijk 10.000 liter benzine door het hele systeem. Hoeveel liter olie gebruik je?
Het een is geen argument voor het ander, maar zeggen dat benzine maar een paar km in het systeem is klopt niet.

Open Source landkaart

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

_JGC_ schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:21:
[...]

Het idee is dat een liter benzine na 15-20 kilometer in rook op is gegaan terwijl een liter olie 20.000km door wordt gepompt tot de volgende onderhoudsbeurt.
Jij snapt hem, of je moet heel trouw die 10.000 liter uit dezelfde bron halen, dan heb je een vergelijking die ergens op trekt.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56
En jij denkt dat het verschil maakt als je na 20k de olie ververst. Dat verschil, de additieven, verliezen pas hun werking na een veelvoud van die km's.

Werd hier op GoT een sote geplaatst van een Rus die allerlei soorten olie had laten ontbranden, verschil was er wel degelijk, maar dan vooral tussem de merken zelf.

K to the KillaZ

• _JGC_
Maasluip schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:07:
Dat klopt wel, maar dan sta je na 15-20 km stil en komt er geen benzine meer? In een autoleven gaat er makkelijk 10.000 liter benzine door het hele systeem. Hoeveel liter olie gebruik je?
Het een is geen argument voor het ander, maar zeggen dat benzine maar een paar km in het systeem is klopt niet.
Helemaal eruit zal het nooit gaan. Als ik tank gooi ik 47 liter diesel bij de 3-4 liter die er nog in zit. Pas na tientallen tankbeurten is de hoeveelheid diesel uit de eerste tank zo goed als helemaal weg. Dan ben je 10.000 kilometer of meer verder... vloeistof stapelt nou eenmaal niet.

Verder is olie ook nooit helemaal uit je motor. Als ik 3,8 liter schone olie en een schoon filter in mijn motor giet is na 1x starten de olie ook meteen zwart. Zit altijd nog wel iets in je motor. Ik heb 1x mijn auto van 17:00 tot 8:00 op de brug laten staan met bak eronder, toen ik 's morgens terug kwam was nog niet alle zwarte stroop eruit.

Wat betreft nieuwe olie en niet merken... geluid van mijn auto is wel degelijk anders na een kleine beurt. Maar ook een half litertje verse olie bijvullen maakt al verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:12
Mijn olie ziet er altijd goud-bruin uit, of het nu net ververst is, of na 15.000 km. Maar ik rij dan ook op LPG :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

KillaZ schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:11:
[..]
Werd hier op GoT een sote geplaatst van een Rus die allerlei soorten olie had laten ontbranden, verschil was er wel degelijk, maar dan vooral tussem de merken zelf.
Die noemde ik ook al in dit topic, maar kon de link niet terugvinden.

Heb hem nu gevonden, dit is hem: http://bmwservice.livejournal.com/27699.html (even door Google Translate gooien omdat het Russisch is ;) ). Zijn meerdere pagina's

Edit: Oh, hij zegt wel:
Warning! Foreign visitors: ask me before you make ANY conclusion.
Do not judge until you have understood the meaning of what you have seen.
:+

Even conclusie vertaald:
Conclusion: Daily , year-round , even very intensive operation ( not a race , rather than testing , etc.) are absolutely universal oil with medium viscosity range type 0w40, 5w40 , and the like . The use of low viscosity or vice versa , too thick oils , with upper dipazonom SAE 20 , 30 , 50 and 60 serve to solve a narrow range of applications and can lead to increased wear of the engine , coking rings , increased fuel consumption , loss of power , etc. I think the reader is easy to relate their driving mode described above and make a choice. Definitely specificity also occurs in much deviation from the climatic norm - in a cold climate is optimal low-viscosity oil in an extremely hot - thick .
Als ik het goed begrijp kun je dus prima olie van de Action erin gooien, als je maar de goede viscositeit (xWx) kiest, en het aan die SAE normen etc. voldoet.

[Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 16-05-2014 08:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 17:41
Maasluip schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:04:
[...]

Netzoals benzine=benzine geldt ook olie=olie. Of beter: de ene benzine is de andere niet en de ene olie is de andere niet.
:?

Ik doe er Castol Edge in, 0W30 vol syntheet. Aangebevolen door diverse Saab rijders en bevalt me prima. Besparen op olie vind ik redelijk dom. Die paar tientjes die je eventueel bespaard geef je later uit aan een motorrevisie van een paar duizend olie. En mijn olie kleur is na 10k km nog steeds caramel(ietsje donkerder).

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35

Chakotay

Lick here to continue

In de MX-5 zit op het moment Castrol GTX 10W40 die de Halforts regelmatig in de aanbieding heeft voor ~€35 per 5 liter. Hij verbruikt eigenlijk nogal, dus word regelmatig bijgevuld met andere 10W40 die ik toevallig heb staan, meestal olie die eigenlijk voor motoren bedoeld is :P

In de motor (Aprilia RSV Mille) let ik wat meer op wat erin gaat, die krijgt altijd Motul 5100 15W50.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:17

Daniel36

Decafé drinkert

Ik heb een Picasso 1.8 op g3, motor heeft 150 d gelopen nu.
Altijd 5w40 olie erin van de dorpsgarage a 7 euro de liter.
Merk staat op het kaartje, maar de auto is ff weg.

Vorige blok vervangen na geknapte multiriem bij 210 d liep verder ook feilloos op dezelfde olie,
verbruikte wel 1 liter elke 6000d km.

Nooit dre olie dus, wel altijd warm rijden en af en toe ff peilen voor de zekerheid.

It is nice to be important, but more important to be nice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chakotay schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:02:
In de motor (Aprilia RSV Mille) let ik wat meer op wat erin gaat, die krijgt altijd Motul 5100 15W50.
Zou nogal lullig zijn dat je de dopes mist waardoor je koppeling gaat slippen :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15
Wellicht een interessant linkje voor de topicstart: http://www.werktuigbouw.nl/sub13.htm

Heb ooit een professor aan de TUD wat vragen gesteld over verschillende oliën n.a.v. een filmpje waarin werd beweerd dat je nooit olie zou hoeven verversen. Hij kwam met bovenstaande link aan (website van hem geloof ik).

M.b.t. benzine verhaal: Ik tank meestal bij de Tinq en heb daar afgelopen week een praatje gemaakt met een man die de tanks bijvult. Hij zweerde dat het niets uitmaakte waar je tankte (als het om Euro 95 ging). Hij deed het werk al tientallen jaren en ook de tankwagens van de bekende merken haalde de benzine uit dezelfde tanker als waar de 'goedkopere' merken het van haalden.
Wat voor de bedrijven allemaal leidend was, was de vraag waar de goedkoopste olie vandaan kwam (Libië of Qatar etc...). Dus ook een Shell of BP switched gewoon van olie als het voor hun goedkoper wordt.

Lang verhaal kort: De specificaties voor benzine waren zo streng dat alles gewoon goede benzine is.

Terug naar de olie:

Ik heb in een Honda CB-1 nu motorolie zitten van Action en merk dat het schakelen moeilijker gaat. Dus ik geloof best dat er additieven zijn die beter smeren dan anderen. Maar dat betekent niet dat de motor op de goedkope olie in de helft van de tijd in de soep draait.

[Voor 3% gewijzigd door MailMan op 26-05-2014 11:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-05 14:37
Mijn auto krijgt al jaren Eurol 10W40, die koop ik voor nog geen 4 euro de liter bij de lokale automaterialenzaak. Soms is er zelfs een aanbieding, een kan van 5 liter voor 14 euro. Niks mis mee, zeker niet voor dat geld.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 16:55
DropjesLover schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:56:

Ik durf het niet aan met mijn Clio 1.5dci uit een tijd dat deze motoren nogal berucht zijn om krukaslagers die er uit lopen, dus die krijg elke 15k km nieuwe olie + filter à €90 ( :X ) bij de garage. Puur en alleen omdat ik zelf geen klusplek heb.
Kijk eens uit naar een Pela-pomp. Die gooi je door je peilstok heen en zuigt zo vanaf onder de olie weg. Geen carterplugjes losdraaien enzo, simpel systeem, bij ons op het Lupo 3L forum zijn ze allemaal lyrisch over. Kun je zelf je olie en filters wel inkopen :-)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Is deze link al bekend hier: http://shop.oil-center.de/index.php/en/?___from_store=de ?

A-merk olie voor goede prijzen (Castrol voor 6-7 euro de liter vind ik een prima prijs). Komt nog wel €11,90 verzendkosten overheen naar NL.

Kun je oude olie trouwens gratis afvoeren bij milieupark? Of moet je daar voor betalen?

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2014 12:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Motorolie en oliefilters zijn KCA en kun je denk ik overal gratis afvoeren. Maar voor de exacte regels moet je even bij het milieupark in je gemeente navragen.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

-tom-562

Oliesjeik

MailMan schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:46:
Wellicht een interessant linkje voor de topicstart: http://www.werktuigbouw.nl/sub13.htm

Heb ooit een professor aan de TUD wat vragen gesteld over verschillende oliën n.a.v. een filmpje waarin werd beweerd dat je nooit olie zou hoeven verversen. Hij kwam met bovenstaande link aan (website van hem geloof ik).

M.b.t. benzine verhaal: Ik tank meestal bij de Tinq en heb daar afgelopen week een praatje gemaakt met een man die de tanks bijvult. Hij zweerde dat het niets uitmaakte waar je tankte (als het om Euro 95 ging). Hij deed het werk al tientallen jaren en ook de tankwagens van de bekende merken haalde de benzine uit dezelfde tanker als waar de 'goedkopere' merken het van haalden.
Wat voor de bedrijven allemaal leidend was, was de vraag waar de goedkoopste olie vandaan kwam (Libië of Qatar etc...). Dus ook een Shell of BP switched gewoon van olie als het voor hun goedkoper wordt.

Lang verhaal kort: De specificaties voor benzine waren zo streng dat alles gewoon goede benzine is.

Terug naar de olie:

Ik heb in een Honda CB-1 nu motorolie zitten van Action en merk dat het schakelen moeilijker gaat. Dus ik geloof best dat er additieven zijn die beter smeren dan anderen. Maar dat betekent niet dat de motor op de goedkope olie in de helft van de tijd in de soep draait.
:X Het gaat er juist om dat olie die je normaal in auto's gooit ervoor kan gaan zorgen dat je koppeling gaan slippen. Met als resultaat dat je je koppelingsplaten kan gaan vervangen

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Maasluip schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:27:
Motorolie en oliefilters zijn KCA en kun je denk ik overal gratis afvoeren. Maar voor de exacte regels moet je even bij het milieupark in je gemeente navragen.
Zal eens kijken. Waarom zijn er dan zo weinig mensen die zelf de motorolie verversen? Zeker als je ziet dat je bij een garage bijna 20 euro/L kwijt bent?
Met een Pela pomp, of een soortgelijke, of een elektrische is het toch helemaal een makkelijk klusje? (zonder knoeien zelfs).

Met zo'n originele Pela (dus geen kloon) schijn je je remmen ook nog te kunnen ontluchten.

Maargoed, kan daar beter in Goed (auto)sleutelgereedschap over praten denk ik :P

[Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2014 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36
Kijk voor A-merk olie met lage prijzen ook op de duitse ebay: ebay.de

Ook onderdelen zijn vaak goedkoop te vinden.

mountainbiker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Klopt, op die manier ook een setje Bosch Aerotwin ruitenwissers (die volledig rubberen dingen) gescoord voor 25 euro. Hier in NL zou ik minstens het dubbele kwijt zijn.

Ook speakers e.d. kun je veel goedkoper in DE halen... www.caraudio24.de

[Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2014 14:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
mountainbiker schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:37:
Kijk voor A-merk olie met lage prijzen ook op de duitse ebay: ebay.de

Ook onderdelen zijn vaak goedkoop te vinden.
Koop altijd in Duitsland mijn 10w40 Mobil 2000 6 liter ( 1 + 5 ) voor 25,95 incl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:47
ThinkPadd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:40:
Klopt, op die manier ook een setje Bosch Aerotwin ruitenwissers (die volledig rubberen dingen) gescoord voor 25 euro. Hier in NL zou ik minstens het dubbele kwijt zijn.

Ook speakers e.d. kun je veel goedkoper in DE halen... www.caraudio24.de
Bosch Aerotwin ruitenwissers voor en achter voor 30 euro gescoord in NL ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
-tom-562 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:41:
[...]

:X Het gaat er juist om dat olie die je normaal in auto's gooit ervoor kan gaan zorgen dat je koppeling gaan slippen. Met als resultaat dat je je koppelingsplaten kan gaan vervangen
Je hebt ook gelijk dat de olie er eigenlijk niet voor geschikt is. Toch lees je er op het motorforum genoeg mensen Techno olie ingooien en ook met natte koppelingsplaten, zonder dat dat slippende koppelingsplaten oplevert.

Tegelijkertijd was het sowieso niet de bedoeling om het er te lang in te laten zitten en wilde we vooral de oude olie eruit hebben. Daar zat namelijk water bij nadat de motor een brand had meegemaakt.... :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFearCreations
De mensen die hier allemaal verklaren dat ze alleen maar dure merk olie gebruiken omdat anders de auto kapot loopt, lezen die gewoon niet?

Het is meerdere malen aangetoond dat de vrijwel alle olieën die je hier koopt, niks onderdoen voor elkaar.
Dit is geen mening, maar een feit.

Dat jij graag teveel betaalt voor iets, betekend niet dat het beter is. Duur = goed, gaat hier niet op.

Bij een gros van de garages staat er wel Kroon/Castrol op jouw bon, maar er gaat gewoon generieke merkloze olie uit een 50/100l vat in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ThinkPadd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:57:
Is deze link al bekend hier: http://shop.oil-center.de/index.php/en/?___from_store=de ?

A-merk olie voor goede prijzen (Castrol voor 6-7 euro de liter vind ik een prima prijs). Komt nog wel €11,90 verzendkosten overheen naar NL.

Kun je oude olie trouwens gratis afvoeren bij milieupark? Of moet je daar voor betalen?
Vaak heeft Halfords Castrol GTX 10W-40 half synthetische olie voor 30 euro.

• NoepZor
Momenteel rij ik met Eurol Fluence DXS 5W-30 in mijn Peugeot 207 1.4VTi. De voorgeschreven olie is echter de Fluence FE 5W-30. Maakt dit eigenlijk nog verschil, of is het praktisch dezelfde olie onder een iets andere naam?

• ThinkPad

ThinkPad

Die DXS lijkt meer voor diesels te zijn ("om dichtslibben van roetfilters te voorkomen")
De FE variant zegt brandstofbesparend te zijn.

Kijkend naar de nummers dan heeft de DXS een hogere viscositeit. De FE is dus iets dunner (als ik het goed zeg? Hogere viscositeit = dikker ?)

.

[Voor 129% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 04-06-2014 15:56]

• _JGC_
NoepZor schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:32:
Momenteel rij ik met Eurol Fluence DXS 5W-30 in mijn Peugeot 207 1.4VTi. De voorgeschreven olie is echter de Fluence FE 5W-30. Maakt dit eigenlijk nog verschil, of is het praktisch dezelfde olie onder een iets andere naam?
Specs verschillen:
DXS: ACEA A3/B4 (07), C3 (08)
FE: ACEA: A1/B1 ; A5/B5 (07) en C2 (08)

http://www.tribolex.nl/acea.html

Ene is C2, andere is C3. Hoe hoger de spec, hoe beter de bescherming tegen slijtage, maar ook hoe hoger het brandstofverbruik bij korte ritten als optimale temperatuur nog niet bereikt is. Als je een katalysator of roetfilter hebt zou ik sowieso een olie met C2 of C3 specs nemen.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 22:28
Daar heb ik Shell Helix Ultra longlife weg voor mijn BMW, €26 voor 5 liter 5w30.
Aangezien er 6,5 liter in het blok gaat heb ik maar 4 cans besteld, dan heb ik genoeg voor 2 x verversen en tussentijds bijvullen.
Tevens zit er ook 5w30 in mijn Ford Focus, dus het komt wel op.
Castrol 5w30 Edge longlife is daar ook maar €32 voor 5 liter.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:27
ThinkPadd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:57:

Misschien een goede toevoeging om deze link daar bij te zetten: http://catalog.mann-filter.com/EU/eng/vehicle
Hier kan je makkelijk het type oliefilter zoeken en het partnummer plakken op de website van oil-center. Soms staat het filter er niet bij maar als je een berichtje stuurt zetten ze hem in de webshop

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• ThinkPad

ThinkPad

Via [DIY] Het auto klussen & vragen topic kreeg ik de tip voor www.bogijn.nl
Daar kost een Mann-filter voor mijn auto €3,59 vs de €8,90 bij oil-center.de (typenummer is gelijk, dus zelfde filter :) )

Bogijn heeft ook goedkope olie, Eurol. Lijkt mij een prima merk.

Voor 1L 10W40: http://www.bogijn.nl/onde...ol/e100094-_-1l/motorolie
Voor 5L 10W40: http://www.bogijn.nl/onde...ol/e100094-_-5l/motorolie

Als ik zocht op mijn kenteken dan kreeg ik alleen olie wat er volgens het boekje in moet, 5W30. Maar volgens het boekje kan er ook prima 10W40 in, scheelt toch weer een paar euro's.

[Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2014 08:40]

• NoepZor
Olie bijgevuld, 1 liter 5W30 Fluence FE zit er bij in van Eurol. De VTi motoren van Peugeot lusten nog wel een slokje, ik heb nu 2x een liter olie bijgevuld, beide keren na zo'n 7000km.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Ik kwam hier nog een topic tegen waar een origineel Toyota oliefilter met een aantal andere merken wordt vergeleken (doorgezaagd en filtermateriaal bekeken): http://www.tacomaworld.co...iland-vs-competition.html

Best interessant :Y

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2014 15:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 93248
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
IkWilbert schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:59:
Gisteren toevallig olie nodig, in de auto gaat 5w30 en bij de action hebben ze 5w40 voor een mooi prijsje... kon zo snel niet vinden of het wel of niet mocht. Dus voor de zekerheid maar 5w30 bij de halfords gekocht.

Auto: Volvo v50 2.0 benzine
Beetje laat, maar sommige Actions hebben ook 5W30. Heb ik nog 2x1 liter flessen van in de schuur staan. Mocht je interesse hebben dan zijn ze gratis af te halen (via DM)
NoepZor schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:49:
Olie bijgevuld, 1 liter 5W30 Fluence FE zit er bij in van Eurol. De VTi motoren van Peugeot lusten nog wel een slokje, ik heb nu 2x een liter olie bijgevuld, beide keren na zo'n 7000km.
Aanbod geldt natuurlijk ook voor jou aangezien je zo'n slurpende olieboot hebt ;)

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 06-06-2014 15:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2022
In mijn 2003 Mini S komt altijd Castrol Edge 5W30.
Wagen wordt regelmatig afgebeuld op diverse circuits en krijgt per ongeveer 1750-2000km nieuwe olie. (oftewel een 1-2 keer per jaar).

Dit omdat de olie eigenlijk te warm wordt om lang te blijven gebruiken.
Met een oliekoeler zou ik langer gebruik kunnen maken van een oliewissel.
De olie heb ik een tijdje terug kunnen kopen van iemand die een faling had opgekocht.
Was 40€ per 5l. Courante prijs is juist over de 20€ de liter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
ThinkPadd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:33:
Ik kwam hier nog een topic tegen waar een origineel Toyota oliefilter met een aantal andere merken wordt vergeleken (doorgezaagd en filtermateriaal bekeken): http://www.tacomaworld.co...iland-vs-competition.html

Best interessant :Y
Yay, als je dat ziet vraag je je ook af wat voor troep er verkocht wordt...
Nou had ik al nooit zo'n hoge pet op van FRAM, maar dat MANN filter dat ze uitelkaar halen is ook niet veel soeps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dirkxke schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:48:
Wagen wordt regelmatig afgebeuld op diverse circuits en krijgt per ongeveer 1750-2000km nieuwe olie. (oftewel een 1-2 keer per jaar).

De olie heb ik een tijdje terug kunnen kopen van iemand die een faling had opgekocht.
Ik gebruik in mijn 328I ook Castrol Edge 5W30 (LL04) Maar dat is online eigenlijk altijd wel te koop voor net onder de €40/ 5 liter.(op dit moment iig. bij 3 shops) Recent ook weer 10 liter gekocht voor nog geen €80.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 22:28
Dirkxke schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:48:

Courante prijs ? 8)7 , volgens mij durft zelfs de BMW stealer niet zoveel te vragen als €20/liter.
http://shop.oil-center.de...asc&limit=all&order=price
Castrol Edge 5W30 €33.50 voor 5 liter, de verzendkosten zijn wel wat hoger als bij een NL webshop. maar als je toch zoveel gebruikt moet je natuurlijk meer in 1 keer bestellen.

http://shop.oil-center.de...longlife-3-1x5-liter.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
bluemoon23 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 21:57:
[...]

Courante prijs ? 8)7 , volgens mij durft zelfs de BMW stealer niet zoveel te vragen als €20/liter.
Grappig, ik heb hier nog een bon liggen van de dealer voor 1 liter edge 5w30 à €19,50 ex btw. ;)

(gelukkig werkt mijn vader bij BMW en heeft op veel onderdelen en materialen gewoon 50% korting)

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
kendo schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 16:53:
[...]

Ik gebruik in mijn 328I ook Castrol Edge 5W30 (LL04) Maar dat is online eigenlijk altijd wel te koop voor net onder de €40/ 5 liter.(op dit moment iig. bij 3 shops) Recent ook weer 10 liter gekocht voor nog geen €80.
Koop dan de BMW LL04 5W30 ;) Daar zit de Castrol Edge in, maar dan met BMW label en net iets goedkoper :)

• NoepZor
Die liter Eurol 5W30 Fluence FE kostte me 4 euro :) het is weliswaar geen Castrol, maar voor het prijsverschil laat ik het wel. Vooral als er regelmatig wat olie bij op moet.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

_JGC_ schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:56:
[...]

Yay, als je dat ziet vraag je je ook af wat voor troep er verkocht wordt...
Nou had ik al nooit zo'n hoge pet op van FRAM, maar dat MANN filter dat ze uitelkaar halen is ook niet veel soeps.
Eh, de MANN filter die ze daar hebben is 1: zo te zien identiek aan de Purolator (wat ook prut-filters zijn ja), en 2: komt totaal niet overeen met de Europese MANN filters die ik gebruik (groen-gele doos), die zijn veel beter gebouwd, en komen juist relatief erg goed uit de test overal.

• _JGC_
AlexanderB schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:16:
[...]

Eh, de MANN filter die ze daar hebben is 1: zo te zien identiek aan de Purolator (wat ook prut-filters zijn ja), en 2: komt totaal niet overeen met de Europese MANN filters die ik gebruik (groen-gele doos), die zijn veel beter gebouwd, en komen juist relatief erg goed uit de test overal.
MANN staat idd hoog aangeschreven, de beun wil alleen maar MANN, winparts heeft sindskort ook MANN omdat veel garages ernaar vragen...

Toch zet ik even vraagtekentjes bij MANN. Ik heb sinds ik een brandstoffilter van MANN heb al problemen met lucht in mijn diesel. Inmiddels is de brandstofleidingset al vervangen door een nieuwe, maar probleem niet opgelost. Wel al 3x een nieuw MANN brandstoffilter gemonteerd bij elke 60.000km beurt. Volgende filter wordt een Bosch, kijken of de problemen dan verleden tijd zijn.

• ThinkPad

ThinkPad

In die test hebben ze toch ook een MANN filter met groen-gele doos :?

VAG luitjes zweren bij MANN en Bosch als ik zo wat recensies lees.... :P Nu weet ik het ook niet meer.

Hier nog een test, waar iemand de hoeveelheid deeltjes na filtratie laat zien per filter.
http://forums.evolutionm....s-thread-4g63t-4b11t.html

Bosch en Mobil1 komen er wel goed uit. Helaas geen MANN filter getest.

• ThinkPad

ThinkPad

Een vraagje, ik heb nu 5W30 in m'n Yaris zitten. Nu wil ik er 10W40 in gooien, maar moet ik dan half-synthetisch of vol-synthetisch erin gooien? Heb net half-synthetisch besteld, maar begin nu te twijfelen of dat wel goedkomt :X

• MailMan
Volgens mij smeert vol-synthetisch gewoon beter dan half-synthetisch? En is het prima uitwisselbaar. Enige wat ik wel eens gehoord heb is dat bij oude motoren een volsyntheet de oliekanalen sneller doet slijten (door hogere stroomsnelheid?) maar dat kan net zo goed broodje-aap zijn.

• _JGC_
Het gros van wat als volsyntheet wordt verkocht is ook een mix van synthetische en minerale olie. Waar het om gaat zijn de specificaties die je auto nodig hebben. Kijk dus naar de specs die vereist worden in het boekje van je auto en de specs die op je fles olie staan. Voldoet de olie aan de gestelde specs?

• ThinkPad

ThinkPad

Er staan wel allerlei specs bij: http://www.bogijn.nl/onde...ol/e100094-_-5l/motorolie

[quote]Olie: deels synthetische olie
Viscositeit klasse SAE: 10W-40
Bundeltype: fles
Inhoud: 5 L
Specificatie: API SL/CF
Specificatie: ACEA A3/B4 (04)
Vrijgave van de fabrikant: VW 500.00/505.00
Vrijgave van de fabrikant: MB 229.1
Vrijgave van de fabrikant: BMW Special Oil
Vrijgave van de fabrikant: Porsche[/quote]

Zal thuis even in het boekje van m'n auto kijken, geloof dat er API SH SJ in moest, maar die is bijna niet te vinden :P

Ik gooi er wel iets anders in. Bij www.winprice.nl hebben ze nu een kortingscode, dan ben ik even duur uit (Bogijn heeft geen vol-syntheet 10W40 helaas).

[Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2014 21:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:13
Omdat mijn beroep Autotechnicus (EAT+ binnenkort TS) is kan ik vast wat zinnige tips delen :)

Uit ervaring kan ik vooral mededelen dat bij moderne auto's je het beste eerst zelf kan kijken welke soort(en) olie er in kunnen of mogen met de juiste viscositeit:

Simpel per kenteken checken welke olie(type(n)) er in mogen:
http://www.kroon-oil.com/nl/

Of bijvoorbeeld ook hier:
http://www.q8oils.nl/NL/H...en/Olieaanbevelingen.aspx

Bij een wat oudere auto, of beter gezegd technisch minder moderne auto (laten we zeggen, voor 2000) zal het iets minder snel uitmaken als je er een iets ander type olie in doet.

In de praktijk gaat in 90% van de benzine auto's 5w40/10w40 en bij longlife dieselauto's 5w30
echter zijn er rare eenden in de bijt zoals Ford, of soms Volvo.

Echter zijn er soms echt auto's die door goedkope olie of verkeerde olie ernstige defecten krijgen of door de hogere weerstand door een ''dikkere'' olie problemen geven bij bijvoorbeeld de oliepomp waardoor je bijvoorbeeld storingen krijgt (oliedruk).

Een goed voorbeeld dat ik kan geven is een meneer die in zijn VW Golf 5 (benzine) olie van de action had gebruikt waarbij de oliepomp of ketting van de oliepomp het had begeven.
Dit is niet altijd duidelijk te bewijzen omdat zulke oorzaken altijd meerdere gevolgschade met zich mee brengt.

Een ander belangrijk punt is dat bijvoorbeeld een 5w30 olie (bijvoorbeeld veel VW, Audi, Seat, Skoda en Fiats) vrij duur zijn omdat die speciale dopes hebben en ook 20.000/35.000 km mee kunnen gaan voordat het gewisseld moet worden.

Een beetje olie bijvullen van een goedkoop merk kan geen kwaad, wil je er echter de volledige service interval mee door rijden dan zal dit meestal wel een tijdje goed gaan maar op termijn slijten bijvoorbeeld je zuigerveren sneller en verbruikt de auto steeds meer olie per km.

Ook moet men er op letten dat een olie met hogere kwaliteit vooral op de volgende vlakken zich onderscheid van de goedkope:
- Anti schuimdope (een klein luchtbelletje is funest voor slijtage)
- Anti lasdope
- Anti corrosiedope (Beschermt tegen vocht, dus indirect kleine roestdeeltjes) en veel vocht komt er altijd in de olie (wat tevens verdampt na het warmdraaien)

Je kan er van uit gan dat de zeer goedkope olie alleen smeert en vrijwel geen toevoegingen heeft waardoor het dus goedkoper is :)

Ik hoop dat jullie iets aan het bovenstaande hebben.

Mvg,

Stef :)

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Peenutzz
Ik kwam dit tegen vandaag en ik vond het wel op zijn plaats in dit topic: http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Grappig om te zien dat de bekende merken het niet zo goed doen :P

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Grappig dat die test niet indicatief blijkt te zijn voor de daadwerkelijke prestatie van de olie, en sinds de jaren 70 ofzo al niet meer wordt gebruikt om olie mee te beoordelen. :P

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit blijft een interessant onderwerp en tot op heden weet ik niet wat ik ervan moet denken. Wel ben ik er redelijk over uit dat er een disproportionele hoeveelheid geld verdiend wordt met onjuiste inlichting, het verdraaien van feiten, bangmakerij en een wet- en regelgeving die flexibiliteit in specificatie en als gevolg misleiding toestaat.

Een schrijnend voorbeeld daarvan is de volsyntheet aanduiding die in NL flexibel gebruikt mag worden. Als je even verder leest op de verpakking dan gaat het vaak over een hydrocrack en die vallen niet onder de volsyntheet categorie (afbeelding). Merken die dit stiekem wel weten maar niet ongegeneerd willen (of mogen) oplichten, maken vaak gebruik van een misleidende naam zoals synthetic technology, Full Synthese, syntec, HC Synthese, enzo verder.

In Duitsland is dat gewoon verboden en daar hebben ze hun zaakjes heel wat beter voor elkaar. Momenteel rij ik met een Mobil1 olie in een 15 jaar oude auto. Verbruik zal 15% van de min-max per jaar zijn. Valt allemaal mee. Bij de volgende oliewissel gaat er een (echt PAO) volsynthetische olie van DBV in. Inclusief verzendkosten 30e/5l. Bijvoorbeeld 17e voor 1l Mobil1 olie bij een tankstation is klinklare oplichterij. Mocht ik de DBV niet kunnen krijgen, dan gaat er gewoon Action olie in.

Edit: DBV is HC/PAO, Meguin SLL is volledig PAO.

Plaatje bij het praatje. Zoek de verschillen.

[Voor 33% gewijzigd door Oyster op 02-07-2014 15:17]

• Peenutzz
AlexanderB schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 02:42:
Grappig dat die test niet indicatief blijkt te zijn voor de daadwerkelijke prestatie van de olie, en sinds de jaren 70 ofzo al niet meer wordt gebruikt om olie mee te beoordelen. :P
Ik ben er even wat dieper ingedoken vandaag en het had wel in dit topic gepast als het "Het 'kleine' versnellingsbakolie topic' was geweest :P Op motorolie het inderdaad niet van toepassing :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 18:31

Joostk

Barkrukprofeet

Iemand wat meer info over de Longlife olie die ik nu in mijn Audi heb zitten?
Voor zover ik weet heeft het te maken met het interval waarvan de olie ververst moet worden.
Er zit 5W30 in, maar of dat nu vol-syntheet is of half-synteeth of andere.
Iemand die daar wat duidelijkheid over kan geven?

En ook een voorbeeld van zulke olie kan geven? (linkje naar een site van Castrol, Mobil ofzo)

[Voor 13% gewijzigd door Joostk op 01-07-2014 22:41]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19
Heb zelf gewoon Shell Helix 5W40 a €6 per liter, te koop bij de Action in een 1.4hdi. Dat is dus geen Action olie, maar gewoon Shell wat ze ook bij hun tankstations verkopen. Motor draait er prima op. Boekje raadt 5W30 of 10W40 aan voor de West-Europese klimatologische omstandigheden, en dan lijkt me 5W40 een prima compromis.
Motor verbruikt vrijwel geen olie <0,5 liter op 10.000km en ziet er behoorlijk schoon uit bij vervangen.

[Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 02-07-2014 19:21]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• ThinkPad

ThinkPad

Ik ben juist van 5W30 naar 10W40 gegaan in m'n auto. 5W30 lijkt me beetje te dun voor hier in NL. Is meer voor koude landen (eerste getal voor de 'W' is viscositeit bij lage temperaturen, getal na de 'W' is viscositeit als olie op temperatuur is). 40 smeert dus iets beter :) En 10W40 is beetje de mainstream olie, dus scheelt ook nog eens in de prijs.

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2014 19:43]

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 10:23
Nog een mooi verhaal..

Opel Combo, 160.000 op de teller.
en dan plop, distributieketting kapot...
geen getik geen geluid.

statement Opel: hij zou 300.000 mee moeten kunnen gaan aan de hand van het verbruik. (yeah uiteraard)
waarom is hij nou zo vroeg geklapt? Er is geconstateerd dat er 5w30 olie in het blok zit, dus geen garantie op de handel...

uhm... kan dat zo'n verschil maken tussen 5W30 -> 5W40 in NL?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee