Het 'kleine' Motorolie topic.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Hier in Nederland is het met woon/werkverkeer niet zo heel erg belangrijk of je jou 5w30 of 10w40 er in gooit, belangrijk is of de olie voldoet aan de door de fabrikant gestelde specificaties A1/B1 of een andere combinatie van cijfers en letters.. Trek je dagelijks een aanhanger van 3Ton door de Spaanse bergen, dan zou ik iets kritischer naar olie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Nox

Noxiuz

Flagg schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:39:
[...]

Wat is het verschil dan tussen action/aldi olie en merkolie?

En waar zouden zij hun olie vandaan halen?

Als ik een auto zou hebben die bijv 1 ltr op <5000 km zou ik hem bijvullen met de cheapest Action olie, krijgt toch de tijd niet om te verouderen.
Kwaliteit zit hem in de consistentie, kans op vuil, additieven, smeerkwaliteit etc.

Al haal je bij de brezan een litertje kroon of huismerk olie, is niet duur (10 euro ipv 7 euro) dan zal je na verloop van tijd ook minder verbruiken. Geloof je er niet in? Prima, ook goed, maar karma zal je motor slopen. Niet hier huilen dan he ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

NoxiuZ schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:22:
[...]

Kwaliteit zit hem in de consistentie, kans op vuil, additieven, smeerkwaliteit etc.

Al haal je bij de brezan een litertje kroon of huismerk olie, is niet duur (10 euro ipv 7 euro) dan zal je na verloop van tijd ook minder verbruiken. Geloof je er niet in? Prima, ook goed, maar karma zal je motor slopen. Niet hier huilen dan he ;)
Dat is dus niet zo, actionolie ed is geen afgekeurde beroerde olie oid, misschien minder additieven en dopes erin dus verouderd wellicht iets sneller, maar zal marginaal zijn. Je laat je bang maken.

Minder verbruik heeft al helemaal niks te maken met het merk olie, de viscositeit is het enige wat invloed heeft hierop, dus als je veel olie verbruikt kan je een iets dikkere olie pakken 10W40 ipv 5W30 bijvoorbeeld en dan kan je iets minder olie gaan verbruiken.

Tot nu toe strooi je enkel met wat loze kreten die driftig herhaald worden op internet maar is gebaseerd op niks.
http://www.motor-forum.nl...lie-voor-Deauville-4.html

Hier heb je een triboloog rondlopen (rsv31) als je wat waarheden ipv bangmakerij over olie wil lezen zoek zijn posts eens op en baseer daarna je oliekeuze op feiten ipv onzin. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 16-06-2015 22:01 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:44

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als de olie van de Action/Lidl/Aldi daadwerkelijk "slecht" zou zijn, zou het in Nederland helemaal niet verkocht mogen worden. Voor de gemiddelde auto is het prima olie.

Snap dat je in een "High Performance" motor wel speciale olie gooit.

NoxiuZ klinkt als iemand die zich vreselijk bang heeft laten maken bij een dealer of automaterialen zaak die hem graag dure olie wilden aansmeren.

In mijn 12+ jaar en 35+ auto's heb ik altijd goedkope olie gebruikt, altijd zonder problemen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 15:35
NoxiuZ schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:22:
[...]

Of gewoon online het beste van een a merk kopen voor €7 de liter. Castrol edge 5w30 koop je online 5 liter voor €35.
Ik zou daarom nooit vreemd action spul kopen. Enige wat je goed kan doen aan een auto is goed warm rijden en filter + vloeistoffen bijhouden. ik weet niet wat action olie kost, maar dat tientje zou ik nooit gokken

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NoFearCreations schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:35:
In mijn 12+ jaar en 35+ auto's heb ik altijd goedkope olie gebruikt, altijd zonder problemen.
Probleem is ook niet de olie op zich, maar welke olie je moet kiezen. Mijn broertje scoorde laatst shell helix 15w40 bij de benzinepomp, want: geschikt voor alle (turbo)diesel en benzinemotoren. Dat zijn auto ververst is met 5w30 wordt niet naar gekeken...

Als ik in mijn auto 15w40 gooi weet ik zeker dat de hele zooi in de soep loopt. Hoe ze er dan op komen dat het geschikt is voor alle motoren...

Maargoed, ik heb bij een garage gewerkt in de 90'er jaren. Toen had je 2 soorten, 15w40 minerale olie en 10w40 halfsynthetisch. Als een klant dan kwam om olie vroeg je naar het bouwjaar, 1990 en later was over het algemeen 10w40, ouder was 15w40 omdat veel van die dingen niet tegen synthetische olie konden. Tegenwoordig wordt gewoon 5w40 volsynthetisch voorgeschreven voor een golf mk2 uit 1988...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Waarom zouden die niet tegen synthetisch kunnen? Ik gooi in die oude diesels ook gewoon half-syntheet. Minerale olie zou je niet meer moeten willen, verouderd erg snel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Veel van dat oude spul heeft pakkingen die aangetast worden door synthetische olie. Als je motor de juiste pakkingen heeft is dat geen probleem, maar in de jaren 90 was dit de meest simpele stelregel voor olie advies, zeker voor een 18 jarige met een vakantiebaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Flagg schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:01:
[...]

Dat is dus niet zo, actionolie ed is geen afgekeurde beroerde olie oid, misschien minder additieven en dopes erin dus verouderd wellicht iets sneller, maar zal marginaal zijn. Je laat je bang maken.

Minder verbruik heeft al helemaal niks te maken met het merk olie, de viscositeit is het enige wat invloed heeft hierop, dus als je veel olie verbruikt kan je een iets dikkere olie pakken 10W40 ipv 5W30 bijvoorbeeld en dan kan je iets minder olie gaan verbruiken.

Tot nu toe strooi je enkel met wat loze kreten die driftig herhaald worden op internet maar is gebaseerd op niks.
http://www.motor-forum.nl...lie-voor-Deauville-4.html

Hier heb je een triboloog rondlopen (rsv31) als je wat waarheden ipv bangmakerij over olie wil lezen zoek zijn posts eens op en baseer daarna je oliekeuze op feiten ipv onzin. ;)
Maar hij zweert bij Bel-Ray? Hij gooit er toch geen actionolie in? Als er echt geen verschil in zat had hij actionolie erin gegoten.

Maargoed, heb ondertussen redelijk wat ervaring opgedaan met een auto welke nogal gevoelig is voor olie (mx5) en verschillen. De eerste eigenaar had el cheapo olie erin geflikkerd, heb er zelf Kroon in gegooid en daar liep hij toch iets beter op. Minder HAL-tikken ook, merkbaar. Alleen denk ik dat ik hem naderhand in Belgie ergens heb gesloopt :P

Zelfde geldt voor mijn diesel. Die liep eerst 1 op 5000, nu na 7000km nog niet eens een halve liter. Noem het onzin maar dit zijn gewoon praktijkverslagen.

En als je bewijs wilt dat er verschillen zitten tussen olie - en geen kleintjes ook - hier een slijtage-test:
http://www.hardemanmotorsport.nl/vergelijkend_onderzoek.pdf
NoFearCreations schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:35:
Als de olie van de Action/Lidl/Aldi daadwerkelijk "slecht" zou zijn, zou het in Nederland helemaal niet verkocht mogen worden. Voor de gemiddelde auto is het prima olie.

Snap dat je in een "High Performance" motor wel speciale olie gooit.

NoxiuZ klinkt als iemand die zich vreselijk bang heeft laten maken bij een dealer of automaterialen zaak die hem graag dure olie wilden aansmeren.

Nee hoor, alleen als je je er een beetje in verdiept en normale hoeveelheden kilometers maakt (dus niet wisselt omdat tijd maar omdat kilometers) je dus niet wilt dat het spul na 3000km al zijn werking van de additieven kwijt is.

En 'slecht' heb ik nooit genoemd, gewoon mindere kwaliteit. Maar er zit wel degelijk een verschil in tot wat sommigen beweren hier. En ik betaal ook echt niet graag veel voor mijn olie hoor. Online shoppen zal denk een eurootje duurder zijn voor topspul ipv gare zooi van de action.

[ Voor 24% gewijzigd door Nox op 17-06-2015 00:52 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Action heeft ook regelmatig merkolie staan, maar ik ga geen 6 euro betalen voor een liter shell 5w40 a3/b4 terwijl ik 5 liter eurol voor amper 25 euro kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

NoxiuZ schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:41:
[...]

Maar hij zweert bij Bel-Ray? Hij gooit er toch geen actionolie in? Als er echt geen verschil in zat had hij actionolie erin gegoten.

Maargoed, heb ondertussen redelijk wat ervaring opgedaan met een auto welke nogal gevoelig is voor olie (mx5) en verschillen. De eerste eigenaar had el cheapo olie erin geflikkerd, heb er zelf Kroon in gegooid en daar liep hij toch iets beter op. Minder HAL-tikken ook, merkbaar. Alleen denk ik dat ik hem naderhand in Belgie ergens heb gesloopt :P

Zelfde geldt voor mijn diesel. Die liep eerst 1 op 5000, nu na 7000km nog niet eens een halve liter. Noem het onzin maar dit zijn gewoon praktijkverslagen.

En als je bewijs wilt dat er verschillen zitten tussen olie - en geen kleintjes ook - hier een slijtage-test:
http://www.hardemanmotorsport.nl/vergelijkend_onderzoek.pdf

[...]

Nee hoor, alleen als je je er een beetje in verdiept en normale hoeveelheden kilometers maakt (dus niet wisselt omdat tijd maar omdat kilometers) je dus niet wilt dat het spul na 3000km al zijn werking van de additieven kwijt is.

En 'slecht' heb ik nooit genoemd, gewoon mindere kwaliteit. Maar er zit wel degelijk een verschil in tot wat sommigen beweren hier. En ik betaal ook echt niet graag veel voor mijn olie hoor. Online shoppen zal denk een eurootje duurder zijn voor topspul ipv gare zooi van de action.
Er zit ook wel verschil in maar in je huis tuin en keuken blok wat een keertje 6000 rpm draait once every blue moon is er gewoon marginaal verschil.

Nogmaals action olie is geen gare zooi ( en in het begin van je zin zeg je nog dat je het niet slecht noemt :? ), kom nooit bij de action dus de Eurol voldoet ook prima, maar zou het zonder angst in de MG of Saab mikken.

En jou "praktijkervaringen" neem ik met een korrel zout als jij de viscositeit niet hebt veranderd dan betwijfel ik ten zeerste dat je dergelijk minder olieverbruik kan realiseren. Das net zoiets als de mensen die zweren dat ze een stuk zuiniger rijden met vpower.

Maar ja maakt niet uit whatever floats your goat.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

[Edit] Oops parkinsonpost.

[ Voor 98% gewijzigd door Flagg op 17-06-2015 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

|:( Sommige mensen...... Gisteren kwam de buurjongen naar mij toe. Kan je mij helpen, auto doet niets meer.
Na een kleine check: Motor zonder olie, alles muurvast. Stof kwam van de peilstok af.

Hoe krijg je dat voor elkaar vroeg ik? "Ja er brandde wel verschillende lampjes, maar die heb ik losgehaald, want het was zo afleidend tijdens het rijden."

Ben je handig genoeg om de kabelboom los te trekken, kan je niet bedenken dat er olie in de motor moet........ |:( |:( |:( 8)7 |:( ;w

Gelukkig een Ford Ka minder op de weg.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Afbeeldingslocatie: https://40.media.tumblr.com/5b4bd5c87790668c1aa51ddd4551c39e/tumblr_mxzys3OgN31somw7ho1_1280.pngAfbeeldingslocatie: https://36.media.tumblr.com/da14c2211ccc421744c17a843ecf9017/tumblr_mxzys3OgN31somw7ho2_1280.png
Afbeeldingslocatie: https://40.media.tumblr.com/770937bede3d0cb5904028fdc17ab6f2/tumblr_mxzys3OgN31somw7ho3_1280.pngAfbeeldingslocatie: https://41.media.tumblr.com/e93d069c1b19598306be4b05d89a61d1/tumblr_mxzys3OgN31somw7ho4_1280.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Gebruikte eerst in mijn Suzuki WagonR+ de gouden vol syntheet van Action. Na 2,5 jaar weer eens de klepspeling gemeten. 2 uitlaatkleppen ( van de 8 ) waren minder 0,05 mm strakker gaan staan sinds de vorige meting. Dubbele bovenliggende nokkenassen direkt boven de kleppen, kettingaangedreven.

Nu de Shell Helix 5W40 (ook Action). Lijkt me ook prima olie voor € 5,99/L. Voor € 18,-- alles vers.
Olieverbruik eigenlijk 0.

[ Voor 10% gewijzigd door OgWok op 17-06-2015 14:00 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Flagg schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:31:
[...]

Er zit ook wel verschil in maar in je huis tuin en keuken blok wat een keertje 6000 rpm draait once every blue moon is er gewoon marginaal verschil.

Nogmaals action olie is geen gare zooi ( en in het begin van je zin zeg je nog dat je het niet slecht noemt :? ), kom nooit bij de action dus de Eurol voldoet ook prima, maar zou het zonder angst in de MG of Saab mikken.

En jou "praktijkervaringen" neem ik met een korrel zout als jij de viscositeit niet hebt veranderd dan betwijfel ik ten zeerste dat je dergelijk minder olieverbruik kan realiseren. Das net zoiets als de mensen die zweren dat ze een stuk zuiniger rijden met vpower.

Maar ja maakt niet uit whatever floats your goat.
Misschien van 10w30 naar 5w30 maar thats it. Overigens gebruikte ik ervoor kendall olie.

Mijn blok draait dagelijks 6k+, cruisen op de snelweg was al 4k+. Voor de mx5 that is. Plus driften af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
Even een kick van een oud topic... maar wilde deze even delen:
http://www.npo.nl/kassa/12-04-2008/VARA_101162905
Vanaf 5:30.

Veel oliemaatschappijen en producenten geven zelf al aan dat olie veel langer meegaan dan 15.000 tot 20.000 liter. Zelf rijd ik altijd oude autootjes, tussen de 10 en 12 jaar oud.... en vul ik enkel af en toe de olie bij.

Heb de auto nu een jaartje, en heb toch al 45.000 op de teller bijgeschreven. Veel olie zuipt die niet (2x een half litertje bijgegooid) en rijd nog als dag 1 dat ik hem kocht. Eigenlijk bij al mijn vorige auto's (doe gemiddeld 3 a 4 jaar met een autootje) heb ik ook nooit de olie ververst. En haal altijd olie van de Action.

De meeste auto's gaan volgens mij eerder economisch total loss door andere oorzaken, dan door het niet-vervangen van olie.

Elke 15.000 olie verversen, en mega-dure oliën klinkt een beetje als het hele benzine-gedoe. Komt allemaal uit dezelfde tank, en voor de speciale benzines (fuelsafe etc) gooien ze een literflesje additief erbij, op een tank van 10.000 liter.

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 30-12-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die verversingstermijn is dan ook voorgeschreven door de autofabrikant, niet door de oliefabrikant.

Bij mijn vorige auto was het service interval 20.000km. Toen de peilstok van mijn 206 brak werd me gevraagd of ik 20.000km (gele peilstok) of 30.000km (oranje peilstok) service interval had, want die met 30.000km heeft een paar liter extra olie in het carter zodat er meer vervuiling opgevangen kan worden.

Bij een wat oudere auto maakt het vaak niet uit of je er olie van Castrol of van de Action in gooit. Krijg je auto's met dingen als roetfilters en katalysatoren, wordt het een ander verhaal. Voor mijn auto wordt 5W30 C2 met PSA goedkeuring voorgeschreven. BMW/Mini met hetzelfde blok geeft 5W40 C3 met BMW-LL04 aan als mogelijke olie. Aangezien mijn auto 5W30 zuipt als limonade (nu 20.000km verder en de 5 liter 5W30 die ik had gekocht voor bijvullen is op), gooi ik daar straks gewoon 5W40 in, maar wel met C3/BMW LL-04 specificaties. De olie van de Action is allemaal A3/B4, dus voldoet niet aan de specificaties. Nu kan ik een paar euro per liter besparen met olie van de Action, maar voor 35 euro heb je 5 liter Castrol Magnatec 5W40 C3. Voor dat geld ga ik geen schade aan katalysator riskeren.

Overigens, ik heb ooit gezien hoe een oliefilter eruitzag bij een auto die 100K met dezelfde olie had gereden... het filterelement was opgelost in de olie en alles was vieze stroperige drap. Bij een oudere motor zonder turbo kom je daar misschien nog mee weg, een motor met turbo was allang gestorven met die olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 17:00
Dit kieper ik mijn Peugeot 107 ; https://www.deolieconcurr...252d30-5Liter-dexos2.html

( 5ltr voor € 25,-- 5w30 C3 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
In mijn Volvo C30 1.8 doe ik dit:

https://www.deolieconcurr...a-F-5W%252d30-5Liter.html

Er is ook een officiële Volvo olie, met dezelfde specificaties maar een heel ander prijskaartje
https://www.deolieconcurr...A5%7B47%7DB5-4-Liter.html

Enige spec die in mijn auto staat is:
WSS-C M2C913B

Ze voldoen beide dus.

Achterop de Ford can staat BP, en BP is Castrol :)
De officiële Castrol voor mijn auto is deze:
https://www.deolieconcurr...-5W%252d30-A5-5Liter.html

Tja... Ik gooi de Ford olie er maar in :+ scheelt >€40 met Volvo olie en zo'n €10 met Castrol olie.

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 30-12-2015 14:32 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 08:16
Waah schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:27:
Zelf rijd ik altijd oude autootjes, tussen de 10 en 12 jaar oud.... en vul ik enkel af en toe de olie bij.

Heb de auto nu een jaartje, en heb toch al 45.000 op de teller bijgeschreven. Veel olie zuipt die niet (2x een half litertje bijgegooid) en rijd nog als dag 1 dat ik hem kocht. Eigenlijk bij al mijn vorige auto's (doe gemiddeld 3 a 4 jaar met een autootje) heb ik ook nooit de olie ververst. En haal altijd olie van de Action.
Hoop dan dat ik nooit een auto van jou koop, 150.000 km zonder oliewissel :X. Ook nog nooit een auto met een turbo gehad zeker?

Het is niet alleen de viscositeit die minder wordt na verloop van tijd, maar ook troep en aanslag wat in je olie gaat zitten wat vervolgens je filters & zeven kan gaan verstoppen.

Ik zelf neem het met oudere (non-turbo) auto's ook iets minder nauw, en doe gewoon 1x per jaar een oliewissel (ongeacht het aantal km's) bij mijn eigen benzinehok en een aantal vrienden. Maar mijn ouders hebben ook een turbodiesel waarbij je toch echt om de 20.000 de olie moet verwisselen omdat anders het zeefje in de olieaanvoerleiding van de turbo gaat verstoppen met een kapotte turbo tot gevolg.

[ Voor 19% gewijzigd door Terrz op 30-12-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Terrz schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:08:
[...]

Hoop dan dat ik nooit een auto van jou koop, 150.000 km zonder oliewissel :X. Ook nog nooit een auto met een turbo gehad zeker?

Het is niet alleen de viscositeit die minder wordt na verloop van tijd, maar ook troep en aanslag wat in je olie gaat zitten wat vervolgens je filters & zeven kan gaan verstoppen.

Ik zelf neem het met oudere (non-turbo) auto's ook iets minder nauw, en doe gewoon 1x per jaar een oliewissel (ongeacht het aantal km's) bij mijn eigen benzinehok en een aantal vrienden. Maar mijn ouders hebben ook een turbodiesel waarbij je toch echt om de 20.000 de olie moet verwisselen omdat anders het zeefje in de olieaanvoerleiding van de turbo gaat verstoppen met een kapotte turbo tot gevolg.
Dan zou een filterwissel/zeef schoonmaken toch voldoende? staat toch los van de olie dan? :+

Ik zeg ook niet dat je 150.000 km zonder oliewissel moet doen (dat zie je nergens staan).... maar elke 15.000 is misschien ook wat overdreven. Volgens mij is olie ook een flinke aanslag op het milieu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_JGC_ schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:04:
voor 35 euro heb je 5 liter Castrol Magnatec 5W40 C3. Voor dat geld ga ik geen schade aan katalysator riskeren.
Amazon Duitsland? Ik heb nog 2 liter staan, auto heb ik niet meer, en op Marktplaats raak ik het niet kwijt... Toch zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Winparts, samen met collega laatst 15 liter olie over laten komen, dan tikken de verzendkosten niet hard aan.
Overigens had de goedkopere magnatec dpf ook prima gekund, zolang het maar 5W40 met C2 of C3 specs is voldoet het.

Pest bij mijn auto is dat de olie niet vies wordt vanwege LPG. Peilen word je niet uot. Olie is schoon en zo dun dat het zo van de stok af loopt. Bij een diesel is het gewoon duidelijk met zwarte olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 08:16
Waah schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:57:
[...]

Dan zou een filterwissel/zeef schoonmaken toch voldoende? staat toch los van de olie dan? :+

Ik zeg ook niet dat je 150.000 km zonder oliewissel moet doen (dat zie je nergens staan).... maar elke 15.000 is misschien ook wat overdreven. Volgens mij is olie ook een flinke aanslag op het milieu.....
Als je netjes je olie wisselt neem je ook de vuiligheid mee die in de oude olie zit waardoor het binnen in niet aankoekt en verstoppingen kan veroorzaken.

Jij zegt dat je meestal 3-4 jaar in een auto rijdt, waarbij je naar eigen zeggen met je huidige auto in één jaar 45.000km hebt gereden. Dan kom je dus wel op 150.000 km na 3-4 jaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Terrz schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:27:
[...]

Als je netjes je olie wisselt neem je ook de vuiligheid mee die in de oude olie zit waardoor het binnen in niet aankoekt en verstoppingen kan veroorzaken.

Jij zegt dat je meestal 3-4 jaar in een auto rijdt, waarbij je naar eigen zeggen met je huidige auto in één jaar 45.000km hebt gereden. Dan kom je dus wel op 150.000 km na 3-4 jaar ;).
Das een aanname :P je weet wat ze daar van zeggen....
Heb een nieuwe auto omdat ik nu zoveel kilometers maak. dat was vroeger een stuk minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:48
^schopje

Ik merkte vandaag op dat er niet zoveel motorolie in mijn auto aanwezig was, maatstafje gaf nog maar 1 streepje olie aan.

Het is inmiddels ook al meer dan een jaar geleden dat de olie ververst is, maar ik vraag me af:

- Dure Kroon/Castrol <merk> olie kopen a 50 a 60 euro voor 5 liter?
- Aldi/Lidl/Action olie kopen a 10 euro voor 5 liter?

Het gaat om een Opel Vectra B 1.6, bouwjaar 2001 - Automaat. km stand 131.000km.

Nog even een autoleken vraag tussendoor:
- Kan ik zelf ook de versnellingsbakolie, remolie en stuurbekrachtigingsolie controleren?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet om reclame te maken maar https://www.oliewereld.nl/ scheelt soms echte de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:48
Aapie schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 01:47:
Niet om reclame te maken maar https://www.oliewereld.nl/ scheelt soms echte de helft
Ik zal eens kijken, er moet in elk geval 5w40 in de auto.

Als ze een goede aanbiedingen hebben misschien bestel ik gelijk meerdere flessen.
Hmmm......
http://www.oliewereld.nl/...-5w40-5-liter?search=5w40

Kost 32 euro, maar 5 liter olie weegt natuurlijk ook minimaal wel 5 kg of zelfs meer. Dus daar komen ook weer verzendkosten over heen. Verder klopt het wel dat het hier goedkoper is dan bij menig ander winkel waar ze Castrol verkopen voor 50 of 60 euro voor zo'n vergelijkbare fles.

Maar is de Action/Lidl/Aldi olie echt af te raden of betaal je gewoon voor het merk?

[ Voor 40% gewijzigd door Snowwie op 07-07-2017 02:00 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je auto heeft genoeg aan A3/B4 waar alle goedkope 5W40 aan voldoet. Je kunt ook de Winprice olie van Winparts overwegen (of huismerk van de olie concurrent), is olie van een goed merk dat kunstmatig z'n prijzen hoog houdt en verkopers alleen laat stunten als ze het als huismerk verkopen.

Alternatief is de shell HX7 bij de action.

Echt goedkope merkloze zooi zou ik niet gebruiken tenzij je met een olieboot rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Welke motorolie zou ik bij een oudere auto me niet zo druk over maken. Olie wordt continue beter, dus ook goedkope olie die je nu koopt is waarschijnlijk al beter dan de olie die er toen af fabriek inging.

Remvloeistof is vrij makkelijk peilen, links tegen het schutbord (vanuit de bestuurder gezien!) Zit een klein doorzichtig plastic potje, met vaak een zwart dekseltje waarop DOT 4 ofzo staat. Dat is je remvloeistof. op dat potje zit een min en een max streepje. Houd een lampje tegen het plastic als je de vloeistof niet goed kan zien.
Remsysteem, zolang het niet lekt, blijft evenveel vloeistof behouden. Dus als ie flink laag is, kun je er van uitgaan dat je blokken bijna versleten zijn (immers, de remzuigers komen verder naar buiten en dus meer ruimte voor olie daar)

Stuurhuis olie kan vaak ook gepeild worden. De meeste stuursystemen zijn van ZF en die hebben een rond potje. Op dat potje kun je het deksel losdraaien, waar een peilstok aan vastzit, of je hebt een klein rubber dingetje wat je eruit trekt met een peilstok. Niveau gewoon netjes tot max, vullen met ATF Dextron II in de meeste gevallen.

Versnellingsbak olie is wat lastiger. Sommige automaten hebben een peilstok, veel ook niet. Hoe kun je dan peilen: Auto moet horizontaal staan, en dan zit er op de zijkant van de bak een vulplug. Losmaken en je vinger erin, je moet meteen olie voelen. Zo niet, dan bijvullen. Opletten: in tegenstelling tot de motor komt versnellingsbak olie heel erg precies: precies de originele specificaties van de fabrikant naleven, anders loopt een automaat zo in de soep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Dirk33 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:23:
[...]
Houd een lampje tegen het plastic als je de vloeistof niet goed kan zien.
Remsysteem, zolang het niet lekt, blijft evenveel vloeistof behouden.
[...]
Remvloeistof moet je ook goed op de kleur letten, normaal moet het vrij helder zijn. De kleur van nieuwe remvloeistof is beetje vergelijkbaar met bijv. appelsap (of je moet al vloeistof met een rode of groene kleur ofzo hebben). Als het heel donker is dan kan het geen kwaad om het eens te laten vervangen. Het is hygroscopisch waardoor het vocht aantrekt en dat is niet wat je wilt (verlaagt het kookpunt van de vloeistof = slechter remmen).

Zelfde voor stuurbekrachtigingsolie, dat hoort ook gewoon een fris kleurtje te hebben en niet helemaal grijs/zwart te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18

Daniel36

vernieuwde formule

Ik kom tot de conclusie dat mijn vorige auto aan nieuwe stuurbekrachtigingsolie toe was.
Gelukkig is die inmiddels een jaartje de deur uit.

Wel moet ik eens naar de olie van mijn half automaat laten kijken voor de zekerheid denk ik, een dualogic van Fiat (Magnetti Marelli) die al niet als erg betrouwbaar bekend staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Voor remmen, reservoir afzuigen met grote doktersspuit tot er onderin een dun laagje blijft staan. Dan met vers afvullen en ontluchten mbv pedaal. Pomp je niet alle rotzooi uit het reservoir door het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Waar laten jullie nou de oude motorolie? Er wordt hier eerder vermeldt dat het om KCA zou gaan. Maar zijn er ook mensen die dit kunnen bevestigen? Ik zit namelijk met een liter of 50 oude motorolie en versnellingsbak olie, die ik nu graag een keer wil afvoeren. Voorheen ging dit bij mijn oude werkgever in de olie gestookte kachel, maar die heeft tegenwoordig een gas gestookte kachel. Mijn nichtje en haar man runnen een garage bedrijf, maar willen het ook niet meer hebben omdat er stevig voor betaald moet worden.

Dus wat te doen met de oude olie? afvoeren naar de milieustraat in mijn gemeente (Heerenveen)? ZIjn zulke hoeveelheden nog "klein" chemisch afval te noemen?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

kendo schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:04:
Waar laten jullie nou de oude motorolie? Er wordt hier eerder vermeldt dat het om KCA zou gaan. Maar zijn er ook mensen die dit kunnen bevestigen? Ik zit namelijk met een liter of 50 oude motorolie en versnellingsbak olie, die ik nu graag een keer wil afvoeren. Voorheen ging dit bij mijn oude werkgever in de olie gestookte kachel, maar die heeft tegenwoordig een gas gestookte kachel. Mijn nichtje en haar man runnen een garage bedrijf, maar willen het ook niet meer hebben omdat er stevig voor betaald moet worden.

Dus wat te doen met de oude olie? afvoeren naar de milieustraat in mijn gemeente (Heerenveen)? ZIjn zulke hoeveelheden nog "klein" chemisch afval te noemen?
De vorige keer dat ik mn olie kwijt moest heb ik het gewoon naar het milieupark hier gebracht, gewoon gratis. Is wel in Limburg dus geen idee of het in het Noorden anders geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
mark-k schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:11:
[...]

De vorige keer dat ik mn olie kwijt moest heb ik het gewoon naar het milieupark hier gebracht, gewoon gratis. Is wel in Limburg dus geen idee of het in het Noorden anders geregeld is.
Bedankt! Dan zal ik van de week de milieustraat eens bellen om info.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier in opsterland (buurgemeente) schuif ik het gewoon gratis bij het chemisch depot naarbinnen. Maargoed, dat zijn 5 liter cans, geen 60 liter vaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kendo schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:04:

Ik zou het een paar keer in kleine flessen brengen. 50 liter zouden ze waarschijnlijk niet accepteren. In ieder geval bij ons niet. 20 litrr glycol moest ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

!null schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:28:
[...]

Ik zou het een paar keer in kleine flessen brengen. 50 liter zouden ze waarschijnlijk niet accepteren. In ieder geval bij ons niet. 20 litrr glycol moest ook kleiner.
Hier was 10 liter in elk geval geen probleem, kan zelfs meer geweest zijn (was wel KVS). Daarnaast nog enkele 5L flessen olie, remvloeistof, en oliefilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Het meeste zit in 5 liter cans. En ik moet binnenkort toch met een aanhanger vol, naar het stort. Daar zitten ook nog een hoop, oude verfblikken bij. Dus ik moet sowieso in het KCA depot zijn. Dus ik druk ze er wel bij. Betalen moet ik toch al voor de aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Bij de milieustraat hier kun je tot een paar flessen gratis inleveren. Dus als ik veel heb dan rij ik gewoon een paar keer. Hoeveel zal per gemeente verschillen.

Tegenwoordig kan ik mn oude olie kwijt bij een maat die in zn achtertuin een waste oil burner heeft gemaakt om aluminium en staal te smelten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dirk33 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:16:
Tegenwoordig kan ik mn oude olie kwijt bij een maat die in zn achtertuin een waste oil burner heeft gemaakt om aluminium en staal te smelten
Gelukkig is dat niet m'n buurman haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Nog even over geld besparen door olie van de Action of de Lidl te kopen:

Mijn auto kost me:
- 100 euro per maand aan belasting
- 25 euro per maand verzekering
- elke 30.000km moet er nieuwe olie in. 30.000km is ongeveer 1670L diesel is meer dan 1800 euro aan diesel.

Ik rij die 30.000km in ongeveer 15 maanden. In die tijd heeft m'n auto me dus bijna 3700 euro gekost aan diesel, wegenbelasting en verzekering. En dan zou ik 20 euro besparen op olie waarvan de kwaliteit mogelijk slechter is? 8)7

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
70 per maand aan belasting
40 per maand aan verzekering
100 per maand aan LPG
10 per maand aan benzine
7,50 per maand aan olie

Ik kan geen Action olie in deze auto flikkeren, die hebben geen 0W30. De olie die bij de garage 20 euro per liter kost heb ik voor 10 euro per liter online. Gewoon Eurol Ultrance PSA 0W30. Met het olieverbruik van deze auto koop ik dat gewoon per 5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:38

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

bramv82 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:06:
Ik rij die 30.000km in ongeveer 15 maanden. In die tijd heeft m'n auto me dus bijna 3700 euro gekost aan diesel, wegenbelasting en verzekering. En dan zou ik 20 euro besparen op olie waarvan de kwaliteit mogelijk slechter is? 8)7
^ Idem hier. Ik rij ~ 35.000km per jaar waarvan veel op de Autobahn en daar rij ik stevig door wanneer mogelijk. Moet ik mij dan druk maken om motorolie die online EUR 6,27 per liter kost? Het gaat om 0W30 long-life olie.

Voor een oud stadsgebakje luistert het niet zo nauw, de motorolie die je nu bij de Action koopt is van betere kwaliteit dan de premium motorolie van 20 jaar terug. Maar voor een recentere auto zou ik er verstandig aan doen om de voorschriften van de fabrikant te volgen en dezelfde motorolie er in te gooien als dat de merkgarage dat doet bij een onderhoudsbeurt. Zeker gezien de trend van downsizing en de nog steeds toenemende vermogens.

Dat wil niet zeggen dat de motorolie van de Gamma of Action slecht is. Maar merkolie onderscheidt zich nou eenmaal in de kwaliteit van de basisolie en additieven. En om die reden geef ik liever een paar euro meer uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 16:17
Kleine tip nog voor Snowy, als je auto olie verbruikt, kun je doorgaans beter een wat dikkere olie pakken, zoals een 5W30 ipv 5W40. Daalt je verbruik vaak door.

Voor de diesels is het van belang dat je een low-ash olie pakt, zodat je o zo dure particle filter niet dicht gerookt wordt door de olie.

[ Voor 30% gewijzigd door SkiFan op 16-08-2017 22:28 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 111q
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-06 19:09
Heb Action Valvoline 5W30 gekocht,
full synthetic. Nou weet ik dat bij ± 70% synthetische grondstoffen dit mag in Nederland, maar er stond niets over reinigen. Deze oliesoorten doen dat vaak. Telefoon nummer op de fles gebeld met de vraag, en ja hoor! na 5 x doorverbinden kreeg ik iemand met een spec.blad voor z'n neus die aangaf dat deze olie dat gewoon deed, en inderdaad ±70% bestond uit synthetische basis stoffen. Omdat ik deze auto 2de hands heb gekocht heb ik de oude hele vieze olie (half-syntheet? 10W40)
eruitgepompt, dan dan Lidl 5W40 van W5 erin, ( is eigenlijk Pennasol super page),
1000km gereden, eruitgepompt, en nu de valvoline erin.
Dan blijft hij lekker schoon.
Gewoon weer na 15000 verversen met een nieuw filtertje er tussen, deze heeft trouwens een bypass, zodat als hij toch is verstopt, gewoon door-circuleert met vuile olie, beter iets dan niets.
Eigenlijk adviseerd de dealer 5W30 vag 50400 ipv van 50200, wat in m'n boekje staat, en dat moet dan Castrol Edge Titanium FULL synthetic, 50400. Dat is de LL versie met verlengde verversings interval.
Bij Brezan: €71 per 5L, op WWW in Nederland 38 exc verz, WWW via Duitsland ook zoiets.
In Nederland mag het dus full synthetic heten, maar in Duitsland NIET, en daar staat het er dan ook niet op, alleen dat het uit grotendeels synthetische stoffen bestaat.
En dan is het dus geen hydrocrack wat gewonnen is uit gewone ruwe olie maar bestaat dan uit o.a. (di)esters en chemisch veranderd petroleum en nog meer zooi.
M vr gr,
Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Ester gebaseerde oliën zijn geen zooi hoor, alle race olie (10w60 enzo) is ester gebaseerd

En inderdaad eerst een paar keer verversen met goedkope olie en hele snelle interval is de juiste manier om een motor te reinigen. Bij een goed vervuilde motor zijn die flush potjes levensgevaarlijk want alle zooi wordt losgeweekt en gaat in je olie kanalen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maarja, wanneer ga je je motorolie spoelen? Tuurlijk zullen daar toepassingen voor zijn in de racerij of wat dan ook.
Maar een bij een gewone (of snelle) straat auto is het allemaal maar wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Bij sommige motoren is het overbodig ja, en ook de toepassing van de auto is belangrijk (boodschappenauto gewoon niks aan doen).
Maar bij motoren die interne vervuiling hebben is spoelen wel nuttig. Denk aan diesels die altijd kleine stukjes hebben gereden, die zitten helemaal vol roet en sludge. Bepaalde benzine motoren hebben ook last van vervuiling. En dat gaat de kop helemaal onder zitten, komt het in je oliekanalen, de nokkenassen worden niet meer gesmeerd, de nokkenasverstelling werkt niet meer etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 111q
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-06 19:09
Ik heb dus de Castrol edge 5w30 ll (vag 50400) erin gedaan.
Dit keer heb ik de motor wel gewoon goed afgetapt, en uit laten lekken, en de bout + ring (org dealer, zacht materiaal) vervangen.
Het filter heb ik laten zitten omdat deze de tweede was. Na de eerste aflaat een nieuwe en na de flush een nieuwe, ik heb hem wel leeg laten lopen. Waarbij de helix en de valvoline olie zwart/bruin waren is deze na 750 km nog steeds strogeel, en de motor loopt hoorbaar stiller. Fst titanium schijnt een sterkere oliefilm te hebben....dus het lijkt mij dat een schone olie betekent dat mijn flush met forté (new advanced generation) en spoel gedoe heeft geholpen.
Trouwens: ze zeggen dat in tegenstelling tot de oudere flush, deze de smerende eigenschappen behoud en dat je zelfs een aantal keren de motor moet belasten tot 3500 t en stationair iets verhoogd moet laten draaien voor het reinigende effect. (Heb ik gedaan).
Ik heb dit alles gedaan om zeker te weten dat mijn motor schoon is en draait op 1 van de meest geavanceerde nieuwe voorgeschreven olie's.
En dat kan alleen maar goed zijn, die paar centen kunnen een hoop ellende schelen want dat heb ik al 2 x meegemaakt...
Vast gerotte schraapveren, en een verstopt olie systeem/motor waar nog maar 75 % van de hoeveelheid olie uitkwam en inging, per tank benzine moest ik trakteren op een kwart liter verse olie.
Hij lekte niets en walmde niet, maar hij gebruikte het wel en gaf in een flinke bocht toch steeds aan toch geen oliedruk te hebben.
Dat was toen een Golf 4, '98…1400, 255d km.
Met mijn Skoda uit 2011 70 d km wil ik het dus beter doen.
Met zooi bedoelde ik natuurlijk andere chemische stoffen.
M vr gr,
Peter.

[ Voor 29% gewijzigd door 111q op 28-02-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:32
Volgens Seat mag in mijn Ibiza 1.9 PD TDI (100pk) zowel 5W30 als 5W40 (met 505.10 spec. of hoger).
Toen ik de auto heb aangeschaft zat er 5W30 Castrol Edge LL in. Ik denk mede door de km stand (300K +), dat hij met deze olie wel een aardige slok lustte, op 15K km ruim 1,5 liter.
Omdat ik het onderhoud zoveel mogelijk zelf uitvoer heb ik behoorlijk wat tijd besteed aan het vinden van een andere olie. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de volsynthetische Motul 5W40 X-clean, daar leken veel PD TDI's het erg goed op te doen. Wat merk ik daar zelf van? Goede vraag, heb het idee dat de motor er een stuk rustiger op draait, al heb ik daar geen harde gegevens van. Wel is het olieverbruik afgenomen tot minder dan een liter per 15K kilometers, ondanks dat de teller inmiddels al ruim de 350.000 voorbij is. Daarbij ontzie ik de techniek ook totaal niet, mits de boel op bedrijfstemperatuur is.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb 2 weken geleden de 0W30 ranja met PSA specificaties laten verversen met BP Visco C 5000 5W40 zonder PSA specificaties. Is vergelijkbaar met de Castrol Magnatec 5W40 C3 die ik hier heb staan voor bijvullen.

Auto zoop 0W30 (6 liter op 20.000km, daarna gewoon bij gaan vullen met de 5W40 die ik nog had staan, wat overigens merkbaar beter ging rijden), deels ging dat via de klepdekselpakking over het blok, een deel ging via de klepdekselpakking in de bougieschacht van cilinder 4 en een deel ging gewoon via de uitlaat. Nu nieuwe klepdekselpakking en dikkere 5W40 olie.

Voor mij geen *W30 olie weer in dit blok. Het moet er officieel in, liever nog 0W30 dan 5W30, maar het zuipt als de neten en het komt gewoon niet op temperatuur. Met de 20km ritjes die ik vooral maak komt een 0W30 of 5W30 niet op temperatuur en blijft alle vocht in de olie zitten, met 5W40 staat de olietemperatuurmeter al ruim voor eindbestemming op 100 graden en stook ik iig het vocht uit m'n olie.

@gehaktstaaf 5W30 is dunner dan 5W40, die laatste geeft meer weerstand maar smeert beter. Levensduur is vaak wel korter, voor een longlife olie staat 30.000km tot 50.000km (ja dat is extreem lang :X), een 5W40 houdt het na 20.000km meestal wel voor gezien. De Golf 4 (2004) en Seat Leon (2006) van m'n ouders werd altijd met Kroon SpecialSynth MSP 5W40 gedaan, liep altijd als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@_JGC_ Uit interesse: waarom komt een dikkere olie sneller op temperatuur?

Ik ga binnenkort de olie weer eens verversen (Yaris 1.3 uit 2006).
Heeft er nu een jaar/10K in gezeten. We maken voornamelijk korte ritjes, dus is wel weer nodig.
Heb zo'n afsluitbare opvangbak die ik eronder kan schuiven, dus olie en oliefilter vervangen is halfuurtje werk.

Ik gebruik Eurol Turbosyn 10W40. Al heb ik wel het idee dat hij wat meer olie zweet. Als deze op is eens een keer andere olie proberen. Ik meen hier op Tweakers eens gelezen te hebben dat de 'Winprice' huismerk olie van Winparts ook wel OK was. Ah, dat was jij: _JGC_ in "Het 'kleine' Motorolie topic." :+

[ Voor 111% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2018 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Leg de omschrijvingen van TurboSyn 10W40 en Winprice 10W40 maar eens naast elkaar en je weet welke olie je voortaan ook gerust kunt kopen ;).

Wat betreft sneller op temperatuur komen, dikkere olie heeft meer weerstand, meer weerstand betekent meer warmte. Het is dat ik een olietemperatuurmeter heb in m'n auto, anders was het me nooit opgevallen. Wel weet ik dat ik met 0W30 in de koudere maanden bakken met sludge onder de oliedop heb zitten, die gewoon verdwijnt na een paar lange ritten. Met 5W40 heb ik die sludge nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:32
_JGC_ schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:42:
I.
@gehaktstaaf Levensduur is vaak wel korter, voor een longlife olie staat 30.000km tot 50.000km (ja dat is extreem lang :X)
Klopt, daar ben ik bekend mee. Een VW Polo, van hetzelfde bouwjaar en exact dezelfde motor, heeft een variabele interval oplopend tot de door jou genoemde 50K kilometer. Echter heeft Seat een vaste interval, van 15K notabene. Totdat ik de auto kocht was hij altijd dealeronderhouden en heeft dus om de 15K ook nieuwe olie gekregen, dus die interval houd ik gewoon aan. Daarnaast valt het met de kosten ook wel mee en vind het leuk om het zelf te doen :)

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

_JGC_ schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:32:
5W30 is dunner dan 5W40 bij werktemperatuur van de motor. Bespaart iets aan brandstof, maar je hebt kans dat ie olie gaat verbruiken. Kan geen kwaad, gewoon regelmatig peilen en bijvullen, volgende keer gewoon weer 5w40 doen.
Hier voor mijn neus staat een fles Shell Helix Ultra Pro 5w-30 (AF), 5 liter voor 24 euro, voor de Renault Megane Scenic 1 (2003) met 1.6l 16v-blok waar ik nu mee rijd. Iets dunner zou dus moeten kunnen, al wordt officieel volgens het boekje 5w40 aangeraden?

Als de zomer niet waanzinnig fel wordt, dan zie ik het, gebaseerd op wat ik online lees hier op Tweakers en enkele Renault-fora, nog wel goedkomen met de smering. Mocht iemand hier echt iets tegen hebben, dan hoor ik het graag natuurlijk!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
5W30 is voor jouw Renault tweede keus na 5W40, gaat gewoon goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

_JGC_ schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:59:
5W30 is voor jouw Renault tweede keus na 5W40, gaat gewoon goed komen.
Snelle reactie voor iemand die na drie jaar geciteerd wordt O+ Fijn dat je even meekeek!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievert68
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-12-2020
JGC , even een vraagje hoe is nu je olie verbruik met 5w40 ? Mijn 308 1.6 vti gebruikt nu 1 liter per 2 a 2500 km . Bij de laatste olie wissel de motor uitgebreid geflusht met 2 flesjes motorspoeling.
De auto rijdt merkbaar beter/rustiger.
Denk erover om ook over te stappen op 5w40 olie.
Vandaar mijn vraag. De 308 is van bouwjaar 2008 met 144000 km ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij 4500km melding over olie, halve liter bijgegooid en inmiddels weer 2000km verder, nog geen melding weer gezien. Vind het tot nu toe meevallen.

Tegelijk met de 5W40 is ook de klepdekselpakking vervangen, ik had bougie van cilinder 4 in de olie staan.

Als je overschakelt naar 5W40, pak dan eentje met C2 of C3 specs ipv A3/B4. Verder houdt een 5W40 olie het geen 30.000km uit in een VTI, verkort de interval naar max 25.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievert68
Oké bedankt voor de info.
Hou bij een olie wissel altijd 15000 km aan.
Bij de volgende olie wissel stap ik ook over op 5w40 c3 een c2 spec is alleen in 5w30/0w30.
Hoop dat de 5w40 een positieve invloed heeft op het olie verbruik. Verder bevalt de 308 goed heb de auto nu een halfjaar. Had hiervoor een 307 die heb ik 8 jaar gehad na volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sievert68
Kan ik de 5w30 bijvullen met 5w40 of is het beter om een wissel uit te voeren? Zijn er meer mensen die 5w40 gebruiken in een Peugeot 308 vti?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kan je gewoon mengen. Ik had na 6 liter 0W30 erdoor in 20.000km alleen nog Castrol Magnatec 5W40 C3 staan, die heb ik gewoon bijgevuld en nog 5.000km mee gereden tot de beurt (waarbij er BP 5W40 Visco C in is gekomen, Castrol=BP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievert68
Vandaag bijna 1 liter 5w40 c3 spec bijgevuld.
Je merkt gelijk het verschil de motor loopt veel rustiger en stiller dan op 5w30. Bij de volgende olie wissel komt er dus 5w40 c3 in. En nu kijken hoe het met het olie verbruik gaat.

Peugeot 308 1.6 VTI
Km stand 145557 bj 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Mijn Yaris 1.33 uit 2009 rijd sinds hij op de weg rijd met 0W20 erin (zoals voorgeschreven is)
Dit jaar overgestapt naar een ander merk olie namelijk Eurol evolence 0W20, en ik moet zeggen... de motor lijkt wat stiller te zijn met deze olie. Hiervoor altijd Kroon 0W20 gebruikt.
Het benzine verbruik is/lijkt ook iets zuiniger met de Eurol olie. Het verbruik ligt tussen de 4,8 en 5,4 liter op 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:24
Misschien een vraag waar jullie wat advies over kunnen geven.
Binnenkort ga ik met mijn yaris hybrid ongeveer 8000 kilometer rijden in 3 weken. Er zit Shell Helix Ultra 0w20 in.

Tegen die tijd heb ik ongeveer 13k kilometers gereden na de laatste verversing. Volgens het boekje moet dit elke 15k en dat doe ik ook. Wat zouden jullie doen, vooraf vervangen of achteraf met ongeveer 21k?

Ik rij veel in korte tijd en niet in de kou. Daardoor zal de kwaliteit wat minder snel achteruit gaan denk ik zo.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik zou gewoon die olie verversen en met frisse olie op vakantie gaan. Zo duur is olie en een nieuw filtertje nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je garantie hebt en wilt houden: vooraf. Verder hangt het ervanaf hoe lang je al met dezelfde olie rijdt en of je veel korte ritjes rijdt.
Ik denk dat 8000km in 3 weken met warme motor minder problemen geeft dan 3000km over 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sievert68
Even een kleine update.

Er zijn wat dingen wat me opvalt nadat ik ben overgestapt van 5w30 naar 5w40.

Het olieverbruik lijkt af te nemen.
De motor komt sneller op temperatuur.
De motor loopt rustiger.

Dus tot nu toe zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Sievert68 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:38:
Even een kleine update.

Er zijn wat dingen wat me opvalt nadat ik ben overgestapt van 5w30 naar 5w40.

Het olieverbruik lijkt af te nemen.
De motor komt sneller op temperatuur.
De motor loopt rustiger.

Dus tot nu toe zeer tevreden.
Hoe zou dat komen denk je?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Heeft iemand ervaring met het merk '77 lubricants'? Schijnt in Nederland te worden gemaakt.

Ik heb 5 liter 5W20 of 5W30 SM ILSAC GF-4 (of hoger) nodig voor mijn Kia Picanto 1.2 uit 2013.
77 Lubricants is aanzienlijk goedkoper dan de bekende merken (welke rond de 50 euro zitten): https://www.olievoordeels...tr-motorolie-sn-5w20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Meessen schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:20:
Heeft iemand ervaring met het merk '77 lubricants'? Schijnt in Nederland te worden gemaakt.

Ik heb 5 liter 5W20 of 5W30 SM ILSAC GF-4 (of hoger) nodig voor mijn Kia Picanto 1.2 uit 2013.
77 Lubricants is aanzienlijk goedkoper dan de bekende merken (welke rond de 50 euro zitten): https://www.olievoordeels...tr-motorolie-sn-5w20.html
castrol edge kost €45 incl verzenden.
Ga je serieus het enige wat je goed kan doen aan je auto op besparen?? (o ja en warm rijden)
Wat ga je besparen eigenlijk €20 op 2 jaar? 8)7

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
Ik heb een Skoda Fabia uit 2002. (158k op de teller)
Er gaat elke 10.000 km of 12 maanden Castrol Edge Titanium 5W-30 in. (Plus een nieuwe carterplug+ring, Olie filter, lucht filter, cabine filter, koelsysteem flush + nieuwe koelvloeistof)
Oorspronkelijk gaat er 10w-40 in. Maar na revisie van de fabrikant wordt er aangeraden om er 5w-30 in te gooien om hem iets zuiniger te maken. (Olie is aanzienlijk verbeterd in de afgelopen 20 jaar)
Hij start makkelijker als het echt koud is, en rijdt idd iets zuiniger.

Voor mij is er maar 1 redenatie wanneer het om olie gaat. Het is het belangrijkste onderdeel in je motorblok. Wat tevens ook een van de duurste onderdelen in je auto is. (Het motorblok) Kun er beter niet op besparen.

Anders dan dat vervang ik de stuurbekrachtiging vloeistof elke 35k, en de remvloeistof elke keer als er nieuwe remblokken en/of remschijven opkomen.

Ik doe dit allemaal zelf bij een DIY garage in de buurt. Evenals al het overige wat stuk is.
Is dit wat overdreven, misschien. Maar het is een hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Xesior Nogal overdreven ja.
Elke 10K je olie verversen is nogal ehm... vroeg. Nu vind ik 30K zoals voorgeschreven door veel fabrikanten dan weer te lang, maar 20K is een prima middenweg als je volsynthetische longlife olie gebruikt.

Oliefilter idd elke beurt vervangen
Luchtfilter... tja, die van mij zit nu 45000 en is niks aan te zien. Fabrikant specificeert 60K, gaat er dus ook pas over 15K uit.
Cabinefilter: elke 6 maanden en actief koolstof.
Koelsysteem: waarom zo vaak verversen, kan veel langer zitten

Verder staat officieel 2 jaar voor remvloeistof. Ik weet niet hoe actief jij rijdt, maar ik rijd nu 4 jaar en 100K met dezelfde remblokken voor, nog steeds dezelfde vloeistof. Is wel eens aan verversen toe, maar als ik wacht op nieuwe blokken kan het nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
@KappeNou @Xesior Bedankt voor de feedback. Inderdaad toch maar voor een bekend merk gaan. Ook meteen eens kijken om de remvloeistof te verversen aangezien er toch nieuwe remmen op komen.

Doen jullie bij het verversen van de motorolie eerst spoelen met goedkoper spul?

[ Voor 5% gewijzigd door Meessen op 26-03-2019 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Meessen schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 00:11:
@KappeNou @Xesior Bedankt voor de feedback. Inderdaad toch maar voor een bekend merk gaan. Ook meteen eens kijken om de remvloeistof te verversen aangezien er toch nieuwe remmen op komen.

Doen jullie bij het verversen van de motorolie eerst spoelen met goedkoper spul?
Ik heb laatst een flush laten uitvoeren. Dan gooien ze er dacht ik eerst wat bij en laten ze de motor lopen.
Daarna nieuwe mobile1 0w40 erin.
Ik wissel olie elk jaar, maakt niet uit wat de KM stand is.

Normale rem vloeistof kan je er jaren in laten zitten. Ze zeggen wel 3 jaar met normale dot4. Ik had vroeger een golf 4 waar ik 5/6 jaar niet had gewisseld. werkte nog prima. Nu doe ik het elke 2 jaar met Ate Type 200 omdat het hobby performance auto is.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 18:05
Standaard is remvloeistof iedere 2 jaar, maar mijn garage meet bij APK gewoon het vochtgehalte in de remvloeistof en pas als die te hoog is dan vervangen ze die.

Koelvloeistof is bij mijn huidige auto (bijna 4 jaar in bezit) nog nooit vervangen. Stuurbekrachtiging idem, nog nooit gewisseld.

Bij mij gaat er Shell Helix HX7c 5W40 in de auto, iedere 20-25k zo'n beetje.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 26-03-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:34
Zelf gooi ik elk jaar Valvoline 5W40 Maxlife erin. Ik heb de auto (19 jaar oud) nu twee jaar en heb in die tijd elke vloeistof die er in zit al ververst, behalve de remmenvloeistof. Die komt komende week aan de beurt.

Vooral het verwisselen van de versnellingsbak olie maakt een wereld van verschil. Schakelen voelt een stuk soepeler, vooral als de bak koud is.

Een flush heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Ben op een of andere manier een beetje bang voor die horror verhalen waarin er in oude motoren een heleboel zooi los komt waardoor het verstopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Wat bevelen jullie aan? In mijn auto boekje staat (Shell Helix) 5W20 of 5W30 met minimaal API SM en ILSAC GF-4.

Ik vind geen Shell Helix die hier aan voldoet. De olie zoeker van Shell beveelt Shell Helix Ultra 0W20 aan.
Gastrol heeft Magnatec 5W20 Stop-Start met deze specificaties (SN + GF-5), maar die wordt niet door hun olie zoeker aanbevolen.

Heb mijn auto pas nieuw (Kia Picanto 1.4 2013) en gooide in mijn oude vorige auto altijd Lidl spul. Dus ben niet zo bekend met Oliën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Meessen Kia dealer ff vragen wat zei er in gooien ;) Dan weet je 't zeker.

Ik zou overigens altijd de aangeraden olie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 17:43
Als reserve een litertje Valvoline 5w30 Volsystheet mee in de kofferbak, puur als nood (mocht het nodig zijn). 7 euro volgens mij voor een fles. Dealer zal er bij de jaarlijkse beurt ongetwijfeld iets uit een groot vat inpompen maar voor onderweg zal het prima spul zijn wat aan alle eisen voldoet:

Afbeeldingslocatie: https://i1143.photobucket.com/albums/n627/bmwforum/20160711_195655.jpg

In de motor maar weer eens Motul 5100 10w40 proberen (ipv Castrol RS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
FastFred schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:37:
@Meessen Kia dealer ff vragen wat zei er in gooien ;) Dan weet je 't zeker.

Ik zou overigens altijd de aangeraden olie gebruiken.
Had de dealer gebeld die de onderhoud heeft uitgevoerd, ze kwam niet verder dan 5W30 en kon geen merk noemen. Ik heb nu maar Castrol Magnatec Stop-Start A5 5W30 besteld voor de verversing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Meessen zal dan wel per merk/dealer verschillen, mijn (Citroën) dealer zet het exacte type olie altijd op de factuur, dus zo moeilijk nazoeken is dat niet. Ik bestel op internet dan altijd 2x 1 Liter van die exacte olie, zo heb ik altijd een flesje olie bij me.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 27-03-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 15:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb altijd 0,75 liter 0W30 in de kofferbak liggen. Sleutel in contact, PIEP controleer oliepeil, motorkap open, dop eraf, fles leeg, dop erop, motorkap dicht, rijden. Heb ik 2000-2500km de tijd om dat flesje weer voor 3/4 vol te gieten.

Verder wat betreft oliewissel, inzichten veranderen en oliefabrikanten sturen voor de werkplaats aan op 1 of 2 soorten olie. Vroeger had je 15W40 voor de oude meuk, 10W40 halfsynthetisch voor de modernere motoren en voor het nieuwe spul kwam 5W40. Uitendelijk is die 5W40 vervangen door een versie met C3 specificaties voor roetfilters en gingen oliefabrikanten dat massaal voorschrijven voor alles waar 5W40 in kon. Vervolgens komen fabrikanten met 5W30 als eis, weer een bulkblik erbij, en worden de adviezen aangepast naar 5W30.

Als ik nu bij Kroon of Eurol olie opvraag voor een Golf 3 uit 1991 krijg ik 5W30 volsynthetisch voorgeschreven (met 7500km interval :X). Vroeger reed dat gewoon op 10W40 halfsynthetisch (en deed ik daar 15-20.000km mee).

Meeste motoren hebben er totaal geen moeite mee wat je erin gooit, als het maar smeert en op tijd ververst wordt. Er zijn echter ook voldoende motoren die olie gaan zuipen als je afwijkt van de specificaties, en zelfs de specificaties worden nog wel eens bijgesteld.

Oliebeurtjes doe ik overigens zelf tegenwoordig. Ik had van de beun wel eens wat gehoord van garages die oliefilter laten zitten bij een kleine beurt, was bij mijn auto ook het geval: bij 18.500km vervangen, vis er een half vergaan oliefilter uit van een merk dat de laatste garage niet voert (die daarvoor wel). Dat filter had er al ruim 40.000km in gezeten. Dan heeft het nogal zin om je 30K interval te verkorten naar 20K, kan je net zogoed geen olie verversen (je giet er toch met enige regelmaat nieuwe schone olie bij :X).
Bij een beurt bestel ik gewoon 10 liter, er gaat 4 liter in bij een beurt, de overige 6 liter gebruik ik om bij te vullen en als het op is is het tijd voor de volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
_JGC_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:48:

Meeste motoren hebben er totaal geen moeite mee wat je erin gooit, als het maar smeert en op tijd ververst wordt. Er zijn echter ook voldoende motoren die olie gaan zuipen als je afwijkt van de specificaties, en zelfs de specificaties worden nog wel eens bijgesteld.
jup, olie is olie. Belangrijke functie van olie is smering, maar olie doet meer.

Afvoer verbrandingresten: kan ook zo'n beetje elke olie maar een syntheet is vele malen beter dan een half syntheet.
geluiddemping: kan elke olie.
afdichten: kan elke olie

Wat is dan wel echt viscositeit specifiek?
Temperatuur (je hele onderblok wordt gekoeld door olie, niet door koelvloeistof!): Hiervoor is de voorgeschreven olie wel belangrijk. Een motor waar een 10w60 in hoort af fabriek kun je niet zomaar 10w40 in gooien, want die motor zal waarschijnlijk dusdanig heet worden dat er dikkere olie in moet om oliedruk en smering te behouden.

Krachtoverbrenging: een hydraulisch bekrachtigd systeem zoals kleptiming is gemaakt met een hele specifieke viscositeit in gedachte. BMW VANOS is hier een berucht voorbeeld van, met bepaalde oliën werkt dat gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
SniperGuy schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:51:
Als reserve een litertje Valvoline 5w30 Volsystheet mee in de kofferbak, puur als nood (mocht het nodig zijn). 7 euro volgens mij voor een fles. Dealer zal er bij de jaarlijkse beurt ongetwijfeld iets uit een groot vat inpompen maar voor onderweg zal het prima spul zijn wat aan alle eisen voldoet:

[Afbeelding]

In de motor maar weer eens Motul 5100 10w40 proberen (ipv Castrol RS)
Castrol RS is voor motoren..

Ach tegenwoordig is er niet meer zo'n groot verschil.
Het is meer je eigen gebruik waar je op moet letten en wat voor klimaat.

10W zou ik ieder geval nooit rijden.
het eerste getal is viscositeit wanneer koud. Over het algemeen dus hoe lager hoe beter. Het 2e getal is viscositeit bij warm zijn. Dus hoe hoger hoe beter.
Beste is dus over het algemeen 0w40.
Vandaar dat in Nederland bijna alle merken standaard 5w30 hebben.
Als je het boekje van een in zuid Spanje geleverde BMW pakt staat er meestal 10w60 in, maar in NL 5w30 en in scandinavie 0w30.
Mijn Porsche heeft standaard 0w40. Goede koude start en het blok wordt erg warm.
Ik heb een TT gegereden met een 2.0tfsi. Hierin heb ik ook gewisseld naar 0w40 castrol edge. minder olie verbruik liep gewoon beter.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
@Meessen Ik spoel nooit gezien ik tijdig vervang met kwaliteit olie. Ook ben ik niet een fan van het mixen van verschillende vloeistoffen.

@_JGC_ Koelvloeistof wordt zo vaak vervangen omdat het voor mij 10 minuten werk is en nog geen 2 tientjes kost. Flush zowel de aanvoer als retour met de kraan. Voorkomt aanslag vorming in het systeem en alles werkt optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 17:43
KappeNou schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:35:
[...]

Castrol RS is voor motoren..

Ach tegenwoordig is er niet meer zo'n groot verschil.
Het is meer je eigen gebruik waar je op moet letten en wat voor klimaat.

10W zou ik ieder geval nooit rijden.
het eerste getal is viscositeit wanneer koud. Over het algemeen dus hoe lager hoe beter. Het 2e getal is viscositeit bij warm zijn. Dus hoe hoger hoe beter.
Beste is dus over het algemeen 0w40.
Vandaar dat in Nederland bijna alle merken standaard 5w30 hebben.
Als je het boekje van een in zuid Spanje geleverde BMW pakt staat er meestal 10w60 in, maar in NL 5w30 en in scandinavie 0w30.
Mijn Porsche heeft standaard 0w40. Goede koude start en het blok wordt erg warm.
Ik heb een TT gegereden met een 2.0tfsi. Hierin heb ik ook gewisseld naar 0w40 castrol edge. minder olie verbruik liep gewoon beter.
Ja Motul 5100 ook, maar had het er in mijn post nog specifiek bijgezegd dat het voor de 2 wieler was :P
Bij echte motoren zie je eigenlijk nooit iets lager dan 10w, er wordt bij de zware 2 cilinders (Paginale) in sommige gevallen zelfs 15w geadviseerd. Dat zal ook ongetwijfeld komen door de hoge vermogen per cc (over de 200pk/l NA) en het feit dat er zaken als verdunning door benzine/mengsel blowby en het feit dat versnellingsbak (en over het algemeen ook de koppeling) in diezelfde olie draaien.

Auto is volsyntheet 0w30 of 5w30 indien 0w30 niet voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
SniperGuy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:44:
[...]

Ja Motul 5100 ook, maar had het er in mijn post nog specifiek bijgezegd dat het voor de 2 wieler was :P
Bij echte motoren zie je eigenlijk nooit iets lager dan 10w, er wordt bij de zware 2 cilinders (Paginale) in sommige gevallen zelfs 15w geadviseerd. Dat zal ook ongetwijfeld komen door de hoge vermogen per cc (over de 200pk/l NA) en het feit dat er zaken als verdunning door benzine/mengsel blowby en het feit dat versnellingsbak (en over het algemeen ook de koppeling) in diezelfde olie draaien.

Auto is volsyntheet 0w30 of 5w30 indien 0w30 niet voorhanden is.
O ja zeker, motoren is een ander verhaal;)

>PC specs<

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Bij het rondkijken naar eventueel overschakelen naar een wat dunnere olie (motor is bij koudere buitentemperaturen wat meer geluid gaan maken tot de motor opgewarmd is), ben ik op het Youtube-kanaal terecht van Piotr Tester. Deze man test de smerende eigenschappen van diverse (meer dan 400) oliën, leuk om te zien en te lezen. Hij test oa de smerende werking, maar ook hoe schoon de olie is (dwz hoeveel afzetting een olie kan veroorzaken). Wat in ieder geval goed opvalt, is dat je kwaliteit niet kan afzien aan een merk. Zowel topmerken als budgetmerken hebben goede en slechte olie. Maakt het zoeken iig niet makkelijker...

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-06 23:08
Ik heb donderdag perongeluk in mijn Seat 1.4 ibiza 6L (2004) 0W30 erin laten doen. Vergeten om in mijn auto boekje te kijken wat voor olie erin moest.. Ja klopt niet slim.. Maar goed, nu als je gas los laat hoor je een schurend geluid en inhoudingen.... Eind van de middag komt er 10W40 in in de hoop dat het gefixt is.. Iemand idee Of dat het kan fixen? Heb helaas geen budget voor een andere auto. Dus hoop dat jullie kennis kunnen? :/

hier een video ervan: [YouTube: 1 mei 2021]

[ Voor 12% gewijzigd door Milan1NL op 01-05-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Milan1NL 0W30 zou wel moeten kunnen, maar als dat ding altijd 10W40 of 5W40 gehad heeft zou ik het er persoonlijk niet in gooien.
Mijn 206 van 2003 krijgt binnenkort ook weer 3 liter verse 5W40, huidige olie zit er alweer 15.000km in. Interval is 30.000, ik houd 20.000km aan (volgens stickers onder motorkap ging dat 3 jaar terug ook zo, totdat de vorige eigenaar er 40.000 van maakte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat geluid klinkt eerder als een los hitteschild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Iemand verstand van? Mijn auto heeft 5w-30 motorolie nodig. Die zijn er van hetzelfde merk in verschillende varianten:
AF, AG, ECT C3, AP-L, ECT, AV-L. etc (er zijn ook zonder een variant).

Weet iemand wat het verschil is in die varianten? Ik kon het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@kraanwagen Aan de codes die je geeft zie ik dat je specifiek naar Shell kijkt. Shell heeft daarvoor een adviestool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
_JGC_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:09:
@kraanwagen Aan de codes die je geeft zie ik dat je specifiek naar Shell kijkt. Shell heeft daarvoor een adviestool
Dank. Ja, klopt Shell. Maar ik vroeg me af wat die codes betekenen. Of zijn dat codes voor specieke automerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
kraanwagen schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:30:
[...]

Dank. Ja, klopt Shell. Maar ik vroeg me af wat die codes betekenen. Of zijn dat codes voor specieke automerken?
Vroeger had je alleen de viscositeit en de ACEA normen waar je naar moest kijken. Later kwamen de autofabrikanten met merkspecifieke eisen.
Voor een deel zal dat zijn om aan de emissie eisen te voldoen, maar bijvoorbeeld Ford en PSA hebben een natte distributieriem, daar wil je geen olie in die wel heel goed werken in een VAG motor met ketting maar bij zo'n motor de riem oplossen...

Een oliefabrikant ontwikkelt olie met bepaalde specificaties en laat die door de autofabrikant certificeren zodat ze de betreffende specificatie mogen verkopen. Sommige oliefabrikanten kiezen ervoor om met 1 olie meerdere specificaties af te dekken, anderen kiezen ervoor om voor elke specificatie een andere olie op de markt te zetten.
Pagina: 1 2 3 Laatste