Ik heb dus de Castrol edge 5w30 ll (vag 50400) erin gedaan.
Dit keer heb ik de motor wel gewoon goed afgetapt, en uit laten lekken, en de bout + ring (org dealer, zacht materiaal) vervangen.
Het filter heb ik laten zitten omdat deze de tweede was. Na de eerste aflaat een nieuwe en na de flush een nieuwe, ik heb hem wel leeg laten lopen. Waarbij de helix en de valvoline olie zwart/bruin waren is deze na 750 km nog steeds strogeel, en de motor loopt hoorbaar stiller. Fst titanium schijnt een sterkere oliefilm te hebben....dus het lijkt mij dat een schone olie betekent dat mijn flush met forté (new advanced generation) en spoel gedoe heeft geholpen.
Trouwens: ze zeggen dat in tegenstelling tot de oudere flush, deze de smerende eigenschappen behoud en dat je zelfs een aantal keren de motor moet belasten tot 3500 t en stationair iets verhoogd moet laten draaien voor het reinigende effect. (Heb ik gedaan).
Ik heb dit alles gedaan om zeker te weten dat mijn motor schoon is en draait op 1 van de meest geavanceerde nieuwe voorgeschreven olie's.
En dat kan alleen maar goed zijn, die paar centen kunnen een hoop ellende schelen want dat heb ik al 2 x meegemaakt...
Vast gerotte schraapveren, en een verstopt olie systeem/motor waar nog maar 75 % van de hoeveelheid olie uitkwam en inging, per tank benzine moest ik trakteren op een kwart liter verse olie.
Hij lekte niets en walmde niet, maar hij gebruikte het wel en gaf in een flinke bocht toch steeds aan toch geen oliedruk te hebben.
Dat was toen een Golf 4, '98…1400, 255d km.
Met mijn Skoda uit 2011 70 d km wil ik het dus beter doen.
Met zooi bedoelde ik natuurlijk andere chemische stoffen.
M vr gr,
Peter.
[
Voor 29% gewijzigd door
111q op 28-02-2018 18:52
]