Het 'kleine' Motorolie topic.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Lijkt mij niet, bij mij in het onderhoudsboekje staat dat er een wijde range van oliesoorten in kan.
Het komt ze nu gewoon makkelijk uit dat ze niet hoeven te betalen denk ik ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 16:58

-tom-562

Oliesjeik

Voor die ketting maakt het volgens mij niet uit of het ding nu met 5W30, 5W40 of frituurvet gesmeerd wordt, die ketting blijft wel heel daardoor.
Hooguit voor de kettingspanner, ik vermoed dat die hydraulisch is (maar zelfs dan nog moet het vrij weinig uitmaken). Maar als de ketting te slap zou staan zou eerder het blok zelf in puin moeten lopen, en de ketting heel moeten blijven

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Opel is heel goed in het ontwijken van garantie, bedenken altijd wel wat. Welk type Opel combo gaat het precies om?

Verder, 5W30 vs 5W40 is vrij klein verschil, dat gaat die distributieketting niet merken. Wat een distributieketting wel gaat merken is 15W40, want dan raakt de hele zooi verstopt en krijg je problemen met kettingspanner waardoor de ketting uiteindelijk kapot gaat of tanden verspringt.

Maargoed, google eens op je motor, als ik zoek op Opel en distributieketting komen er heel veel hits naarboven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:26:
Action heeft ook Shell olie staan. Lichtblauwe literfles. Weet zo niet wat voor olie het was, maar misschien het bekijken waard?
O.a. 5W-40 voor 5,99 per liter. Maar er staat op: Fiat 9.55535-Z2 specificatie, terwijl mijn Fiat 9.55535-S2 wil hebben.
Geen idee wat het verschil is, maar als ik het Google lijkt Z2 toch echt anders dan S2.

Tip voor olie: amazon.de. Voor Castrol Magnatec scheelde het ruim de helft met Nederlandse webshops.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 25-07-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De Shell olie bij de Action is A3/B4 specificatie, niet de C2 of C3 specs die veel moderne auto's eisen voor roetfilter of katalysator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Vorige week net 5 liter olie van Bolk besteld.
De eerste halve liter moet nog in de auto gegoten worden, maar ik ben benieuwd.
Het is een stuk goedkoper en de specs komen overeen met A merken.
Voor mijn bijna 12 jaar oude 1.8 16v motor met bijna twee ton op de teller zou dit moeten voldoen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb in de zomer (halverwege juni meen ik) een oliewissel gedaan bij m'n Yaris. Heb er Winprice 10W40 ingegooid en bevalt prima tot nu toe, niks anders gemerkt aan de auto. Brandstofverbruik is ook nog net als anders.
Oliefilter heb ik vervangen door een 'MANN-FILTER', volgens mij is dat wel een goede, wordt door universeelgarages volgens mij ook wel veel gebruikt.

Eigenlijk stelt het ook niks voor om even een oliewissel te doen. Even blokje om rijden zodat de olie een beetje warm is (niet heet, dan verbrand je je klauwen). Bak eronder, carterplug losdraaien, poosje wachten (even lunchen), oliefilter losschroeven en nieuwe erop draaien (beetje olie op de rubberring smeren), carterplug met nieuwe ring er weer in draaien, nieuwe olie in het blok gieten. Oude olie giet je in een lege jerrycan en lever je af bij je milieupark/gemeentewerf.

Ik denk dat die goedkopere merken ook gewoon olie van grote merken bevatten, met een andere verpakking erom. Eigenlijk zou de Keuringsdienst van Waarde dat eens moeten onderzoeken ;) Maarja als je ziet hoe moeilijk sommige fabrikanten van hondenvoer ofzo al doen als zij langs willen komen dan kun je het met die oliemaatschappijen al helemaal wel vergeten :X Die gaan dat echt niet prijsgeven

[ Voor 133% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:02:
Ik denk dat die goedkopere merken ook gewoon olie van grote merken bevatten, met een andere verpakking erom. Eigenlijk zou de Keuringsdienst van Waarde dat eens moeten onderzoeken ;)
En ik kan je garanderen dat dat niet het geval is, de samenstelling zal voor 95% hetzelfde zijn maar het zijn de laatste 5% die verschil maken. Hieronder nogmaals mijn persoonlijke ervaring naar het zoeken naar een vervanger voor een olieleverancier.
Chevy454 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:18:
;w

Scratching noise, pitting, chemische afbraak van de ketens, het cohesief / adhesief gedrag van de olie...
Ai ai ai ai

We hebben ook destijds op de ontwikkelingsafdeling gespeeld met verschillende leveranciers voor oliën.
In 2 jaar tijd hebben we zoveel verschillende samenstellingen geprobeerd maar geen enkele potentieel nieuwe leverancier kon het juiste leveren. Als ik iets heb geleerd na al die uren testen in de klimaatkamer dan is het wel dat olie samenstellen een echte wetenschap is.

Na 10km was het gedrag van de olie al compleet anders.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar als het toch aan de specificaties voldoet die er in het boekje van je auto staan maakt het toch geen moer uit of ik er olie van de Action in gooi, of dure Shell olie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:00:
Maar als het toch aan de specificaties voldoet die er in het boekje van je auto staan maakt het toch geen moer uit of ik er olie van de Action in gooi, of dure Shell olie ofzo?
Als je geen grondige autotechniek kennis hebt zou je dat wel mogen verwachten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Nou, het verhaal van de laatste 5% die niet overeenkomt blijft wel neem ik aan.
Ook hoelang de olie aan die eisen blijft voldoen misschien.

Ik zou het zelf niet in een recent auto gooien, maar wel in een (wat) oudere zoals de mijne is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In nieuwere auto's (die 1.0 eco dingen met 3 cilinders bijv.) zou ik ook wat duurdere olie gebruiken, maar hier ook een oudere auto (2001) dus dan durf ik dat nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Maar wat is het probleem nu? Ook voor moderne motoren koop je al voor 7.95 een flesje Castrol die voldoet aan moderne specs....

voorbeeld; http://www.olietekoop.nl/olie/product/62

Ik ga er vanuit dat dit geen namaak is? voor zover dat kan :P
Bij een dealer/pomp betaal je daar al 20+ euro voor...

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 17-11-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik betaal nu voor vijf liter 25 euro.
Auto verbruikt 1 op 5000 olie, 6 liter per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 15:43
Mijn auto verbruikt op het moment helaas best wel wat olie (lek in de turbo) maar meestal gooi ik er 10w40 in, iets wat al sinds de eerste eigenaar in Duitsland is gebeurd.
Het merk weet ik dan weer niet an de voorgaande eigenaren.

Bij mij is het in ieder geval castrol.

De auto's hiervoor keek ik echter niet zo naar de olie, gewoon action olie vond ik wel prima :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ThinkPadd schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:00:
Het zal aan de specificaties voldoen, maar vraag is onder welke omstandigheden en na hoeveel kilometers voldoet die olie daar nog aan.

Chevy test autotechniek onder extreme omstandigheden, als daar ook maar iets niet goed is aan olie, dan merkt ie dat in de vorm van in de soep gelopen autotechniek. Ik gok ook niet dat Chevy 30.000km doet met longlife motorolie bij het uitvoeren van die testen.

Verder betrekt Winparts gewoon zijn olie van een groot oliemerk, in de basis dezelfde olie, maar kan zijn dat bepaalde toevoegingen er niet in zitten die de olie net iets beter maken dan wat vereist is door de specificaties. Vergelijk het maar met V-Power of BP Ultimate, in de basis voldoet het gewoon aan de specificaties van Euro 95, maar door de toevoegingen rijden sommige auto's er toch beter op dan met standaard benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ja maar dat is dus net het punt. Als dat een valide vergelijking is, geef je eigenlijk toe dat je met de standaard olie ook wel af kunt. Want er is maar een kleine groep mensen die V-power of Ultimate tankt omdat het beter is voor hun motor.

Maar stel, de goedkope motorolie is van slechtere kwaliteit, wat kun je dan beter doen:
- Iedere 10.000 km vervangen met de goedkoopst mogelijk olie
- Betere olie kopen (Castrol enzo) en dan er langer mee doen, 20.000km bijvoorbeeld.

(even los van het feit dat het natuurlijk het beste is de beste olie te kopen en deze het vaakst te vervangen (of iig voorgeschreven interval van de auto aanhouden)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

voor mijn mercury altijd 5W30..... Modular Engine. en de 4.6 wil gewoon motorcraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:23
Daniel36 schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:13:
Ik betaal nu voor vijf liter 25 euro.
Auto verbruikt 1 op 5000 olie, 6 liter per jaar.
Want je ververst nooit?

Ik ververs om de 20.000km. Heb er nu Shell 5W30 in zitten, en olieverbruik is 0. Afgelopen 20k niks bijgevuld en de weergave op peilstok en dashboard was altijd prima.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Er zit nogal wat verschil tussen een ouderwets 8 kleppen blok van ruim 10 jaar geleden en een moderne downsize turbo.
Voor die eerste voldoet Action/Lidl/Aldi olie prima.
Mijn Peugeot gebruikt liter in 3000 Km door versleten klepseals en andere slijtage.
Wissel daarom alleen oliefilter na 30.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

GAIAjohan schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 00:42:
[...]

Want je ververst nooit?

Ik ververs om de 20.000km. Heb er nu Shell 5W30 in zitten, en olieverbruik is 0. Afgelopen 20k niks bijgevuld en de weergave op peilstok en dashboard was altijd prima.
Elke 30 d km nieuwe filter en olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 01:13:
Er zit nogal wat verschil tussen een ouderwets 8 kleppen blok van ruim 10 jaar geleden en een moderne downsize turbo.
8 kleppers 10 jaar geleden? Werden ze toen nog gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Twingo met 8 kleppert denk ik wel.En anderen ook nog wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

Exigence

dnkroz

Twingo uit '97. Rij nu al 80.000 kilometer met de standaard 10w40 van de Action, ook nog nooit ververst, hoogstens 2x een beetje bijgevuld. Valt verder weinig op aan te merken, maar kan natuurlijk niet binnen in het blok kijken. Olieverbruik is in ieder geval niet toegenomen sinds ik het gebruik. Kilometerstand op dit moment 260.000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

En dat is een 8klappert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
!null schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:09:
[...]

8 kleppers 10 jaar geleden? Werden ze toen nog gemaakt?
Mijn 1.4hdi downsize turbo in de 206 is een 8klepper van 8jaar oud. Hij is ook met 16 kleppen geleverd in de Citroën C3 met 24pk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 17 november 2014 @ 17:47:
Chevy test autotechniek onder extreme omstandigheden
Als hij na gewoon gebruik al door de mand valt heeft een extreme koude test weinig meerwaarde :+
Al zijn we "gewoon" gelukkig als de motor aanspringt bij -32C, dynamische oliesmering heb je toch niet de eerste 60 seconden bij die omstandigheden...
!null schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:40:
Maar stel, de goedkope motorolie is van slechtere kwaliteit, wat kun je dan beter doen:
- Iedere 10.000 km vervangen met de goedkoopst mogelijk olie
- Betere olie kopen (Castrol enzo) en dan er langer mee doen, 20.000km bijvoorbeeld.
Slechte olie blijft slechte olie, ookal ververs je die na 10 000km, Je mist gewoon bepaalde additieven tegen pitting en verhoogde weerstand tegen compressie.

Als wij een koudstart bij -24C doen dan vragen we soms 2000bar raildruk bij een diesel maar echt goed voor de brandstof is dit niet als dit constant vraagt. De kwaliteit van de ketens gaat achteruit. We gaan zelfs niet boven de 600bar ter opwarming (nadat de test gedaan is) om de kristallen op te lossen.

Het is niet zo eenduidig zwart wit maar goudkleurig :+

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 18-11-2014 10:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-03 12:11
Ik heb nu een 2.0tfsi. Weer gebruik ik castrol edge 5w30.
Nu kwam ik iemand tegen die dat nooit in ze auto zou gooien en zweert bij 10w60.
Ik snap dat je dit in een warm land of met circuit gebruik zou nemen. Maar hij zegt dat dit bij straatgebruik ook het beste is..

Ik zou denken voor een over het algemeen daily auto waar je sportief mee rijdt of 5w30 of 5w40 nemen.
Nu twijfel ik om volgende keer de volgende olie te halen: 5w40 Mobil SUPER 3000 X1
de 5W voor koude motor en de 40 omdat ik toch wat sportiever rij.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Bij de eerste onderhoudsbeurt van mijn Aygo wilde de dealer standaard 10W40 halfsynthetisch gebruiken, ook al stond duidelijk in het boekje dat het 5W30 volsynthetisch aangeraden werd. De dealer vond dat best, ook al had ik van een aantal andere Aygo eigenaren gehoord dat de motor toch niet zo prettig liep op 10W40. Ik moest er dus op staan dat er de aangeraden olie in zou gaan.
Nadat bij de volgende onderhoudsbeurt dezelfde discussie opnieuw begon, ben ik naar een generieke garage gegaan. Toen ik daar bij de onderhoudsbeurt begon over de olie, was de reactie dat hij natuurlijk altijd 5W30 gebruikt voor deze auto.

Tot nu toe heb ik nog nooit zelf olie hoeven bij te vullen, zelfs na veel (30k) kilometers zat er nog voldoende aan de peilstok, dus ik ga gewoon uit van wat de garage erin stopt.

In een Mercedes OM615 motor doe ik Kroon 15W40 multigrade olie, tot nu toe draait deze daar het prettigste mee en heeft bijna geen olieverbruik. Er heeft eens op aanraden van een kennis synthetische olie in gezeten, maar daardoor was het olieverbruik juist slecht en ging de motor roken.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemd, in het boekje van mijn Yaris staat ook dat er 5W30 wordt aangeraden, maar als ik dan kijk naar het tabelletje in het boekje gooi ik er met het NL klimaat liever 10W40 in.

-29 zie ik het in NL nog niet zo snel worden, richting de 38 graden lukt nog wel in de zomer. Heb er sinds juni 10W40 in zitten en nog geen verschil gemerkt. Echt enorm koud is het nog niet geweest, dus ben benieuwd. Ik denk echter dat het allemaal wel meevalt, 10W40 zit in heel veel auto's.

Heb er deze in zitten om precies te zijn. Is gewoon een A-merk olie in een andere verpakking.

Maar uiteindelijk is elke motor verschillend. Ik weet wel dat er bij mij gewoon 10W40 in gaat. Stukkie goedkoper en werkt prima. Wellicht dat het blokje van een Aygo net wat gevoeliger is en daardoor liever wat dunnere olie heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Inderdaad, bij 10W40 schijnt die wat meer te gaan ratelen. Beetje offtopic, maar deze motor lust ook geen standaard Duitse benzine (91), altijd wel iets om mee rekening te houden...

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:11:
Ik denk echter dat het allemaal wel meevalt, 10W40 zit in heel veel auto's.
Heel veel oude auto's misschien. Nu gaat het om zo min mogelijk wrijving dus dunloopolie, 5W30.

Met mijn trouwe 1.9 pumpenduse schakel ik binnenkort om naar 10W40 van 5W30. De reden is simpel, bij de 5W30 heb ik geen enkel druppel olieverbruik in het vlakke Nederland en Vlaanderen. Ga ik daarintegen de motor lange tijd zwaar belasten door bergop te rijden zonder einde met 140km/h dan heeft de motor het toch moeilijk. Dus alles wordt lekker goed heet, veel turbodruk, veel blowby gezien de km stand. Dus 10W40 is wat beter.

Ergo: 5W30 is goed voor het vlakke Nederland.

[ Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2014 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 650485

Ik ga geen preek geven over verschil van kwaliteit.
Jarenlang ben ik werkzaam geweest bij een afvulbedrijfje.
Voornamelijk van smeervetten/olieën
Remvloeistoffen/koelvloeistoffen en motorolie.
Voor uiteenlopende dure en goedkopere merken.
Geloof het of niet, maar het gros van deze middelen verschilt niet in samenstelling noch in kwaliteit.
Het enige wat er gebeurd is dat een afvullijn wordt omgezet naar andere kleur cans of flessen. En vaak niet meer dan de ettiketten voor verschillende afnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

motor/versnellingsbak olie houd ik al jaren als standaard de door de autofabrikant aanbevolen smeermiddelen.
bij mijn (ex) Jeep moest er 10W50 in. vorige eigenaar dacht goedkoper uit te wezen door 15W40 als motorolie te gebruiken en een willekeurig olie voor de automaat. dit heeft dus de lagers van de motor en een revisie versnellingsbak tot gevolg.
zeker bij een automaat luistert het zeer nou welke soort olie men gebruikt.

bij mijn huidige 8 pitter (ford) Mercury Grand Marquis is er altijd volgens factuurbonnen na 10.000 kilometer het versnellingsbakolie vervangen en automaat om de 50.000 kilometer. dit inclusief met oliefilters van zowel motor als automaat.
olie motor : 5W30 Dextron. (van amerikaans bodem)
olie versnellingsbak : Mercon V van Ford USA (Motorcraft).
yodeluxe schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:21:
Inderdaad, bij 10W40 schijnt die wat meer te gaan ratelen. Beetje offtopic, maar deze motor lust ook geen standaard Duitse benzine (91), altijd wel iets om mee rekening te houden...
duitsland verkoopt al sinds een geruime tijd geen 91 meer. ik heb de overgang van 91/95 nog meegemaakt. beide opslagtanks gewoon Euro 95.

ook al is het aardig zoeken in dit .... land, ik blijf bij 98. hoewel mijn auto maar minimaal 87 nodig heeft, rijd de oude boot heerlijk op 98. beter als op 95 met dat rot ethanol. dus geef er graag wat meer aan uit. auto zal ik blijven houden tot één van ons bezwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Anoniem: 650485 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 11:24:
Ik ga geen preek geven over verschil van kwaliteit.
Jarenlang ben ik werkzaam geweest bij een afvulbedrijfje.
Voornamelijk van smeervetten/olieën
Remvloeistoffen/koelvloeistoffen en motorolie.
Voor uiteenlopende dure en goedkopere merken.
Geloof het of niet, maar het gros van deze middelen verschilt niet in samenstelling noch in kwaliteit.
Het enige wat er gebeurd is dat een afvullijn wordt omgezet naar andere kleur cans of flessen. En vaak niet meer dan de ettiketten voor verschillende afnemers.
Een bevriende garagist die ik al 30 jaar ken en zelf al zijn hele leven in een garage werkt en deze nu van zijn wijlen vader overgenomen heeft, zei ook dat het allemaal een soep was. Ik maar wijselijk mijn mond gehouden. Met zulke mensen valt niet te redetwisten en ook hij begon over 'preken'.

Het verschilt wel degelijk van kwaliteit maar zal in basis hetzelfde zijn geraffineerd. Daar komt bij dat de grotere merken een groter budget hebben voor R&D en dus zo een gedegener onderzoek kunnen doen naar de juiste samenstelling eventueel specifiek afgestemd op een merk voertuig. Vergeet ook niet dat de additieven vaak de kwaliteit maken en daarmee het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Anoniem: 97348 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:20:
duitsland verkoopt al sinds een geruime tijd geen 91 meer. ik heb de overgang van 91/95 nog meegemaakt. beide opslagtanks gewoon Euro 95.

ook al is het aardig zoeken in dit .... land, ik blijf bij 98. hoewel mijn auto maar minimaal 87 nodig heeft, rijd de oude boot heerlijk op 98. beter als op 95 met dat rot ethanol. dus geef er graag wat meer aan uit. auto zal ik blijven houden tot één van ons bezwijkt.
De meeste 95 en 98 in NL hebben ze ook ethanol bij gegooid. Niet zoveel als E10. Maar 5% kan makkelijk.
Ik heb een aantal keer bij de firezone 102 van competition102 getankt. Ze zeggen dat hier geen ethanol bij zit. Je merkt wel duidelijk dat je auto zuiniger is en beter loopt.
Enige nadeel nu is dat ze niet met de olie prijs mee zakken. €1.83 per liter is nu iets te gek

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig zojuist Mobil0 0W-40W olie gehaald. Kreeg een oil low warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KappeNou schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:29:
[...]

De meeste 95 en 98 in NL hebben ze ook ethanol bij gegooid. Niet zoveel als E10. Maar 5% kan makkelijk.
Ik heb een aantal keer bij de firezone 102 van competition102 getankt. Ze zeggen dat hier geen ethanol bij zit. Je merkt wel duidelijk dat je auto zuiniger is en beter loopt.
Enige nadeel nu is dat ze niet met de olie prijs mee zakken. €1.83 per liter is nu iets te gek
regeltje van EU, die Ethanol mix. van E10 blijf ik zo ver mogelijk uit de buurt.

afgelopen zondag weer mijn olie ververst. nieuw motorcraft brandstoffilter en oliefilter gelijk erbij gedaan. moet zeggen dat de auto weer qwua motorgeluid rustiger is. nu was deze toch al fluisterstil. motorolie a 73 euro ex btw voor 6 liter. 5W30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:50

Typhone

Who Dares Wins

Sinds 2 jaar tevreden gebruiker van Castrol Edge Performance 10W-60
Olieverbruik is 1L per 5000km als ik regelmatig in Duitsland kom en 1 op 9000 bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom zulke dikke olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Idd. Wat voor auto rij je Typhone?

Ik heb nu castrol edge 0w40 liggen. Volgende wissel dat proberen.

>PC specs<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:57:
[...]

Een bevriende garagist die ik al 30 jaar ken en zelf al zijn hele leven in een garage werkt en deze nu van zijn wijlen vader overgenomen heeft, zei ook dat het allemaal een soep was. Ik maar wijselijk mijn mond gehouden. Met zulke mensen valt niet te redetwisten en ook hij begon over 'preken'.

Het verschilt wel degelijk van kwaliteit maar zal in basis hetzelfde zijn geraffineerd. Daar komt bij dat de grotere merken een groter budget hebben voor R&D en dus zo een gedegener onderzoek kunnen doen naar de juiste samenstelling eventueel specifiek afgestemd op een merk voertuig. Vergeet ook niet dat de additieven vaak de kwaliteit maken en daarmee het verschil.
Sorrie maar hij komt met een praktijk ervaring uit de eerste hand, en jij komt met "van horen zeggen", en vervolgens met allerlei aannames over R&D budgetten. Wie zegt dat die bedrijven zelf het de R&D doen het dat niet gewoon uitbesteden, en als bijv Castrol die R&D dan wel zelf heeft gedaan (aanname) waarom zou hun olie dan niet in de action/kroon/shell/winprice flessen terecht komen, of denk je dat de Action zijn eigen olie ontwikkeld en het met minder budget moet doen? 8)7

Zijn verhaal is iig een heel stuk logischer als je nagaat hoe grote bedrijven met dat soort bulkproductie omgaan.

Ga eens zoeken op het motor-forum, daar zijn een aantal olie topics waarin iemand rondloopt die (motor)olie engineer is oid, zijn vak is het dus om motorolie te testen en tot destuctie toe. Heel leerzame kost en je bent meteen af van je R&D budgetten marketing gel*l. ;)

Conclusie is dat er verdomd weinig verschil in zit, de viscositeit moet kloppen en of het een JAMO/sae/ whatever soort olie is. voor de rest is het utter BS en marketing. Ik meen dat ie zei dat je bij een goedkope Aldi/action olie iets vaker moest wisselen voor de zekerheid iets met de leeftijd van de olie en de additieven oid, maar is al weer een paar jaar geleden dat ik het allemaal gelezen heb, kan ook zijn dat dat van iemand anders af kwam. (de naam Worldbeater springs to mind :D )

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Uh...de Action maakt/ontwikkeld geen olie, die verkoopt olie van een of ander Techno merk of rebadged het.

Hij en ik zeggen in principe hetzelfde.In grote lijnen komen alle oliën overeen, maar sommigen onderscheiden zich net dat beetje van de rest door wat middeltjes erbij in te gooien ter bevordering van [vul maar wat in]. En die grote bedrijven hebben een R&D afdeling of ze dat nu uitbesteden of niet.Net als met brandstof wat je bij de pomp haalt. Je hebt normale en fuelsaver benzine. Het verschilt is misschien minimaal, maar er is een verschil in jouw voordeel.

Dat een olie geen 30 euro de liter hoeft te kosten snapt iedereen. Ik gooide in mijn 156 V6 Eurol 10w60 een van de goedkopere merken maar wel met de juiste specificaties. De toevoegingen zijn leuk meegenomen. In mijn Megane dCi ging Shell Helix die ik voor zes Euro kocht bij de Action in plaats van dertien Euro bij een autozaak.

Mijn informatie komt niet van horen en zeggen, dat zeg ik helemaal nergens dus wat jij daarover zegt klopt van geen kant. Je kan het zo opzoeken op het internet of er R&D afdelingen zijn en voor wie of wat ze werken. Dat zijn geen aannames dat zijn feiten of denk jij dat ze maar gewoon wat middeltjes in de olie gooien en hopen dat de motor niet in de soep draait? Je geeft zelf al aan dat er iemand op een forum rondspookt die in die business zit en die zal ook wel het een en ander testen voor wie dan ook. Anders was hij wel schillenboer geworden dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Kan Valvoline Synpower 5W30 gewoon in mijn Peugeot 207 vti blok? Heeft volgens mij iets andere ACEA standaard dan de huidige olie (A3/B4 ipv A1/B1), maar kan het kwaad? Zit wel een BMW spec op, maar geen PSA spec. Motor wordt ook in de new Mini (=BMW) gebruikt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
In mijn Peugeot 107 uit 9-2012 ( Benzine 1.0 & 3 cil. ) kan toch gewoon 5w30 GM Dexos2 ?

Dit --> https://www.deolieconcurr...252d30-5Liter-dexos2.html

5 liter ( vol-synth. ) @ € 25,--

Specificaties :

ACEA A3/B4, C3
API SM/CF
GM-LL-A-025
GM-LL-B-025
BMW Longlife-04
VW 502 00, 505 00, 505 01
MB 229.51

[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-02-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lijkt me wel, adviesmodule van Kroon adviseert 5W30 of 5W40, de olie die je linkt voldoet gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Als ik 2x 5 ltr koop dan heb ik genoeg om 3x ( 3,1 ltr per keer ) olie te wisselen ( om de 15K )

Zo een MAN Oliefilter is ook maar rond de € 9,-- via Brezan(.nl)

Dus dan ben ik voor olie + oliefilter circa € 25,-- per keer kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-02-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kijk ook eens op winparts.nl of bogijn.nl
Die laatste heb ik vorige keer oliefilter en andere beurtonderdelen (filters/bougies e.d.) besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik moet wat motorolie hebben voor in de grasmaaier 5W30 of 10W30, maakt niet zoveel uit. Zag dat de Aldi motorolie in de aanbieding heeft (vanaf as zaterdag), blijkt het 15W40 te zijn. Naar aanleiding van dit topic ook even bij de Action gekeken, ze hebben allerlei soorten olie van eigen merk, maar ook van Shell. Alles wat ze hadden maar geen 5W30 of 10W30. Heeft iemand misschien nog een goede tip? Er hoeft wat mij betreft echt geen olie van €10,- per liter in de grasmaaier (zoals bij de Gamma).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemd dat Action geen 5W30 heeft, dat hadden ze voorheen wel altijd.

Kan er niet gewoon 10W40 in? Dat bleek ook gewoon in de 4-takt scooter die bij m'n ouders staat te kunnen. En er ging nog niet eens een liter in, dus dat kon ik zo uit de jerrycan pakken die ik in de schuur had staan voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Zowel Jonsered (Husqvarna) als Briggs & Stratton adviseren 5W30 of 10W30 afhankelijk van het klimaat, de W staat voor winter, maar in de winter maai ik geen gras :+. Hetzelfde kan ook in onze auto, dus het kan geen kwaad om daar een beetje van te hebben staan. Er hoeft inderdaad maar 1,4-1,5 liter in. Bij de Gamma zag ik zelfs olie van bijna €60,-!
edit:
Ik zou nog bij een andere vestiging van Action kunnen kijken?

[ Voor 9% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-03-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
5W30 heb ik jammer genoeg nog nooit bij de Action gezien, dat was mooi voor mij Ford Focus geweest.
Maar kom even, het is een grasmaaier niet overdrijven, gooi er maar in wat je hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Slaolie? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 13:07

woutur

Klauwtjes uit!

bluemoon23 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:39:
5W30 heb ik jammer genoeg nog nooit bij de Action gezien, dat was mooi voor mij Ford Focus geweest.
Maar kom even, het is een grasmaaier niet overdrijven, gooi er maar in wat je hebt staan.
Ik heb twee weken geleden 5w30 van Valvoline bij de Action gekocht. Ze hadden daar ook 5w30 van Shell. Keuze zat dus bij de Action :? Valvoline was in de aanbieding voor 4.49. Shell was iets van 5.99 euro.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:53

vhal

ಠ_ಠ

Misschien een domme vraag maar als er eenmaal 5W40 in een motor zit (in mijn geval EVOLUTION 900 SXR 5W-40), dan kan je toch niet zomaar 10W40 erin mikken? Of kan je ook van een ander merk 5W40 erin gooien?

Zit momenteel een beetje met het feit dat mijn auto (Megane Estate 1.2 TCe) relatief veel olie verbruikt. De afgelopen 3000 km zijn er al weer 2 niveaubolletjes weg van de 6 (ook even gepeild)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Als je niet binnenkort olie wissel doet maar wel vaak veel bij moet gooien zou ik wel minimaal van het zelfde merk en type olie nemen zodat er de zelfde additieven in zitten. Dan maakt het niet veel uit of je er 10w40 in mikt.
Als je toch een olie wissel binnenkort in de planning hebt staat zal het niet veel uitmaken. Tenzij je de motor extreem zwaar belast.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
woutur schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:12:
[...]

Ik heb twee weken geleden 5w30 van Valvoline bij de Action gekocht. Ze hadden daar ook 5w30 van Shell. Keuze zat dus bij de Action :? Valvoline was in de aanbieding voor 4.49. Shell was iets van 5.99 euro.
Ik heb inderdaad een tijdje terug ook Valvoline 5W30 gehaald (vandaar ook aanleiding van m'n vraag aantal posts terug). Ik kan me ook heugen dat er Shell Helix 5W30 stond inderdaad, voor iets meer geld.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Action olie 10w40 en 15w40 gooi ik er al jaren in. Mn mercedes van 73, volvo van 1986 en 2000 krijgen t. En een jaar later gaat er weer verse in met lekker nieuw filter. Komt uit dezelfde fabriek als de blauwe shell, die ze in ltr flessen ook bij de action verkopen.

Dat filter vervangen en regelmatig de olie is veel beter dan allerlei dure merken. Mijn 740 van 86 die ik in 2010 kocht was de olie zwarte drap. Kreeg de kleppen niet een gesteld, nu 5 jaar later, ieder half jaar verse action olien en filter is de motot,nagenoeg helemaal zuiver. Vorig week de carterpan leef geschept en onder de kleppendeksel was t ook nagenoeg schoon.

Korte afstanden en 5 jaar de olie laten zitten is funest, zo ook auto weken stil laten staan. Vocht, condens maakt olie heel snel slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Oké bedankt mannen, dan ga ik nog even bij een aantal andere vestigingen van Action kijken misschien dat ze het daar wel hebben :). Ik ging er stiekem een beetje vanuit dat ze min of meer hetzelfde assortiment hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 620028 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:30:
[..]
Komt uit dezelfde fabriek als de blauwe shell, die ze in ltr flessen ook bij de action verkopen.
[..]
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
En nog los van de bron, er zijn zoveel dingen die uit één en dezelfde fabriek komen, maar wel duidelijk verschillend van kwaliteit zijn. Met het 'zelfde-fabriek-argument' zijn een Canon Eos 1200d en een Canon Eos 5d ook gelijk aan elkaar qua kwaliteit.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
of schokbrekers en veren van KW. Die hebben meerdere sub merken waaronder Weitec, welke minder extreme tests doorstaan wanneer deze de handel in gaan.
Plasma schermen van panasonic werden ook ge'cherry picked voor Pioneer. Dus de beste belande toch bij Pioneer, welke ook volgens de reviews het beste waren.

Olie is 1 van de weinige dingen welke belangrijk zijn voor de duur van je motor (samen met gewoon goed warm rijden etc) Dus waarom besparen wanneer als de motor zwaar belast wordt en dit echt nodig heeft. bij een auto van €1k ok..

[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 16-03-2015 10:48 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
bluemoon23 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:39:
Was vandaag bij een andere Action vestiging, daar hadden ze Valvoline Synpower 5W-30 full synthetic VE11240 staan (8710941112404). Kost daar €5,99 per liter, elders minstens het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb mijn vergevingsgezinde diesel ingeruild voor een lpg auto met BMW/PSA VTi motor. volgens boekje mag daar alleen 0w30 en 5w30 met c2 specs in. Bijna alle goedkope 5w30 heeft of geen c-specs of een ander getal, schijnt dat die dingen echte olieboten worden als je er wat anders in gooit.
Wordt dus voortaan eurol olie van 10 euro per liter, 5w30 c2 met PSA longlife nummertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:26:
[...]

Was vandaag bij een andere Action vestiging, daar hadden ze Valvoline Synpower 5W-30 full synthetic VE11240 staan (8710941112404). Kost daar €5,99 per liter, elders minstens het dubbele.
Ik betaal 16 euro voor een litertje Mobil1 0-40W ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Heb dus een tijdje terug mijn Peugeot 107 voorzien van die eerder in dit topic genoemde GM 5w30 Dexos2.
Was ( omgerekend ) voor 3,1 ltr 5w30 olie en een vers oliefilter tesamen € 24,80 kwijt ;)

( En heb dus voor de volgende 2 olie wissel beurten de olie + filters al gereed liggen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
_JGC_ schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 07:33:
Heb mijn vergevingsgezinde diesel ingeruild voor een lpg auto met BMW/PSA VTi motor. volgens boekje mag daar alleen 0w30 en 5w30 met c2 specs in. Bijna alle goedkope 5w30 heeft of geen c-specs of een ander getal, schijnt dat die dingen echte olieboten worden als je er wat anders in gooit.
Wordt dus voortaan eurol olie van 10 euro per liter, 5w30 c2 met PSA longlife nummertje.
Webshops are your friend ;) Zomaar een snelle Google actie op C2 olie.
In NL, €34 voor 5l Shell olie
http://www.mister-auto.nl..._g3224_a962550033091.html
In DE, €25 voor 5l Total olie.
http://shop.oil-center.de...limit=30&order=price&q=C2
http://shop.oil-center.de...torol-5w30-1x5-liter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Garage heeft auto gewoon afgeleverd met 5W40, rijdt prima. Gok dat ivm LPG en extra warmte de 5W40 vs 5W30 ook weinig kwaad kon. Hij gaf aan dat ik er niet te dunne olie in moest gooien omdat ie dan juist veel ging verbruiken.

Peugeot schrijft vooral 5W30 C2 voor vanwege brandstofverbruik heb ik het idee. Verder laat LPG geen rotzooi achter in de olie, alleen de start is op benzine, nog geen 300 meter verder rijdt de auto op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oja, olie.... Binnenkort bij m'n Yaris 2001 (2NZ-FE) weer ff vervangen. Heb er vorige keer 10W40 Winprice (is gewoon een A-merk in andere verpakking) ingegooid, aankomende keer gooi ik er Winprice 5W30 in denk ik, gezien de meeste sites dat adviseren. Iets lager benzineverbruik wellicht daarmee?

Samen met een MANN-filter ben ik dan weer helemaal het mannetje :P Moet wel zeggen dat het lekker geld besparen is zo. Ben voor 3-4 tientjes klaar (en heb dan nog ongeveer halve liter over om eens bij te vullen bijv.) en is misschien halfuurtje werk. Bij een garage betaal je al gauw 15 euro de liter ofzo?

Oja en nog een carterringetje van 50 cent ofzo natuurlijk :p

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
GM 5w30 Dexos2 koop je al voor € 25,-- per 5 liter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks. Maar van welke oliefabrikant zou dat komen?

Bestel toch maar de olie uit mijn linkje denk ik. Die uit jouw link is een prima prijs, maar met 6,75 euro verzendkosten erbij zit ik op dezelfde prijs :P En moet toch ook nog een filter + carterringetje bestellen bij winparts.nl

Waar vangen jullie de olie in op trouwens? Ik bewaar meestal de oude jerrycan van de vorige wisselbeurt, maar die past niet onder de auto. Zo'n teiltje is weer een dikke smeerboel om die weer schoon te krijgen lijkt mij.

[ Voor 228% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ik weet niet of je de bewuste wagen nog lang wil rijden. Maar wat ik heb gedaan is bij dat bedrijf wat ik linkte 2 cans van 5 liter bestellen dus 10 ltr voor € 56,75. Bij Winprice komt er trouwens ook nog porto bij....
Vervolgens heb ik 3 oliefilters tegelijk besteld. In mijn geval kwam dat op circa € 25,-- incl. porto.
Dan was ik voor 3 olie wissels ( incl. filter ) gereed @ +/- € 25,-- per keer ( gaat maar 3,1 ltr in een 107 ).
En het is idd erg leuk om bij elke oliebeurt zo makkelijk € 45,-- te besparen tov een ( Kwikfit / Euromaster ) garage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, wat boeit het merk, is gewoon dezelfde olie die je ook veel te duur bij de opel dealer kunt kopen.
Slecht zal het niet zijn. Daarnaast, weet jij het verschil tussen shell, bp, total, mobil, kroon of eurol olie? Kan je als consument niet aanwijzen.

Edit: er zit nu BP 5W40 visco 5000 in, volgens PSA mag er alleen 5W30 in een EP6, maar BMW schrijft gewoon 5W40 longlife olie voor bij de mini cooper met hetzelfde motorblok. Zal wel loslopen.

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 20-04-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 22:08
ik heb een 2001 avensis 1.8 vvti met 220.000 km op te teller die nu ongeveer 1 liter olieverbruikt op 2000 km. dit is een bekend probleem bij deze motoren en is niets (betaalbaars) aan te doen.

de auto is onze tweede auto waar we ongeveer 10k mee rijden.

volgens kroon oil moet er 5w30 of 10w40 in nu is mijn vraag.
auto rijdt weinig, maar als die rijdt vaak minimaal 20km.
mijn idee is om er 10w40 is te gooien met de hoop dat het olieverbuik iets afneemt en anders bijte blijven vullen.
10w40 is namelijk goedkoper dan 5w30.

moet gewoon kunnen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zonder ook maar iets van motoren te weten: tegen de tijd dat je 5 liter olie per jaar verstookt, zou ik gewoon voor de goedkoopste olie gaan! Zeker voor een 14 jaar oude auto met nauwelijks dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

De mijne is 12 jaar oud en neemt 1 op 5000 olie.
Met een 5 liter verpakking doe ik precies een jaar.
5w40 van Bolk voor 25 euro, van mister Auto.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel36 op 23-04-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
5W30 en 10W40 mogen? Dan lijkt 5W40 me ook mogelijk. Smeert koud net even wat beter dan 10W40 maar is bij 100 graden net even wat dikker dan 5W30.

Ik heb toch maar besloten om 5W30 in mijn Peugeot bij te vullen, de 5W40 is in principe niks mis mee, BMW schrijft het voor voor dezelfde motor in een Mini One, maar houd me toch liever aan de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 20:42
Onlangs bij de garagist langsgeweest. Hij heeft q8 5w30 ingegoten terwijl in het boekje staat dat er 5w40 in moet.

Renault Clio 3 van 2004 diesel.

Waarom zou dit erin staan, want uit alle reacties maak ik uit dat het niet uitmaakt en dat 5w40 beter is dan 5w30 (als de specs gelijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
5W30 is dunner dan 5W40 bij werktemperatuur van de motor. Bespaart iets aan brandstof, maar je hebt kans dat ie olie gaat verbruiken. Kan geen kwaad, gewoon regelmatig peilen en bijvullen, volgende keer gewoon weer 5w40 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
Bedankt JGC. Zal het in't oog houden. Mag ik bijvullen met 5w40 dan? Weet je ongeveer wat de verhalen zijn ivm fuel save? Heb niets specifiek gevonden op google, wel dat het geclaimd word op allerlei olieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Olie is dunner dus minder weerstand dus minder brandstofverbruik. Nadeel is dus dat het meer olie verbruikt.
Lijkt me geen probleem om bij te vullen met 5w40. Ik doe het nu andersom, bijvullen met 5w30, motor zit 5w40 in, hoort 5w30 in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
Ik lees hier

http://m.archersactionaut...F&dm_redirected=true#2597

1-2%
1-1.5%

Heb gewoon 1% genomen. Is dus verwaarloosbaar op een tank van 45 liter?

Liever 5w40 dan: Zoals eerder opgemerkt bij Action voor 3.99 eur. Specificaties waren ok. Mijn auto is ook geen duur verschijnsel ofzo vandaar dat ik ga afzien van andere olieën met dezelfde specs.

Heb btw 5 eur per liter betaald voor de 5w30 q8. Was 5 liter in totaal (die ik in't oog zal houden).

[ Voor 19% gewijzigd door NickChange op 14-06-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
_JGC_ schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:32:
5W30 is dunner dan 5W40 bij werktemperatuur van de motor. Bespaart iets aan brandstof, maar je hebt kans dat ie olie gaat verbruiken. Kan geen kwaad, gewoon regelmatig peilen en bijvullen, volgende keer gewoon weer 5w40 doen.
hoezo is die dunner? de 5 staat voor de optimale viscositeit bij koude temperaturen en de 30 en 40 voor de viscositeit bij warme temperaturen.
Volgens de theorie is de range van 5w40 dus groter. Bij koude temperaturen zal deze olie de zelfde viscositeit als de 5w30 moeten hebben alleen bij warme temperaturen zal de viscositeit van 5w40 beter moeten zijn.

De 5w30 zal bij 30 graden buiten temperatuur waarschijnlijk te vloeibaar worden en de 5w40 zal bij die hoge temperaturen beter volhouden.
Bij de warmere landen zal je dus ook minimaal 10w40 of zelfs 10w60 zien. Op het circuit rijden ze ook bijna altijd met minimaal 10w60 omdat de motor zo warm wordt met constant vollast.
Ik zelf rij nu met 0w40. Maar fabrikanten geven voor NL tegenwoordig meestal 5w30 op. Dit is de olie die prijs/kwaliteit hier het beste uit komt met het klimaat welke wij hier hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 15-06-2015 14:54 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 30 graden buitentemperatuur doet er niet toe, een warme motor heeft olie van rond de 100 graden. Dan is 5w30 dunner dan 5w40. Bij koude motor is er geen verschil.
Fabrikanten schrijven tegenwoordig 5w30 voor om 2 redenen: distributiekettingen en daarnaast het milieu. Dat kleine beetje verschil kan net die ene gram voor de bijtelling schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 00:52

Nox

Noxiuz

Dat er mensen aldi-oil in hun auto gooien :/ dat doe je zelfs niet als je hem gaat verkopen... Zelfs het goedkoopste karretje mag wel iets van kwaliteit hebben. Tenzij je echt geen fuck om je auto geeft maar pak dan de bus.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:53

vhal

ಠ_ಠ

NoxiuZ schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:45:
Dat er mensen aldi-oil in hun auto gooien :/ dat doe je zelfs niet als je hem gaat verkopen... Zelfs het goedkoopste karretje mag wel iets van kwaliteit hebben. Tenzij je echt geen fuck om je auto geeft maar pak dan de bus.
en ondertussen haalt iedereen zijn olie bij de Action.... :z

Volgens mij zit het allemaal tussen de oren.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 16-06-2015 07:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:24:
Fabrikanten schrijven tegenwoordig 5w30 voor om 2 redenen: distributiekettingen en daarnaast het milieu. Dat kleine beetje verschil kan net die ene gram voor de bijtelling schelen.
uhm wat?
5w30 omdat er een distributieketting in zit? Juist met 5w30 zou ik problemen met de ketting krijgen terwijl dat met 10w40/15w40 niet aanwezig is. Daarnaast is het natuurlijk discutabel of het beter voor het milieu is. 5w/30 is dunner dan Xw40 waardoor het ook makkelijker tussen kieren doorloopt, makkerelijk verbrand en dus makkelijker in het milieu terecht komt.

Zooi dat erin wordt gegooien om uit de test goed te komen zegt mij niet zo heel veel. Lekker zo veel mogelijk knijpen om in een vaste cycli er 'goed' uit te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

vhal schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 07:31:
[...]

en ondertussen haalt iedereen zijn olie bij de Action.... :z

Volgens mij zit het allemaal tussen de oren.
Dat gaat niet want ik haal het er niet. Zit echt niet tussen de oren hoor.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
_JGC_ schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:24:
Die 30 graden buitentemperatuur doet er niet toe, een warme motor heeft olie van rond de 100 graden. Dan is 5w30 dunner dan 5w40. Bij koude motor is er geen verschil.
Dat is juist heel het probleem. 5w30 wordt te dun bij hoge temperaturen. Ik zou eerst wat research doen voordat je verkeerde dingen begint aan te raden.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daarom ook het advies om regelmatig te peilen. 5W30 zie je vooral als longlife olie met service intervals van 30.000km en 50% extra carterinhoud. Fabrikant vindt 1 liter olie bijvullen op 1000km nog binnen de specificaties.

Ik heb nu BP 5W40 Visco 5000 in mijn 1.6VTi zitten, ding lust 1 liter op 5000km, met 5W30 gaat dat ding eerder richting het dubbele daarvan. PSA schrijft 5W30 voor, alle oliefabrikanten volgen die specs, maar hetzelfde blok met een turbo erop krijgt van BMW gewoon 5W40 voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ligt er totaal aan wat je met de motor doet en wat voor klimaat. 5w30 is tegenwoordig de veilige keuze voor fabrikanten in NL.
Verbruik ligt er ook aan goed goed het blok zelf is. Mijn oude 2.3 vr5 20v 170pk golf vebruikte geen olie (5w30 castrol edge) Ik heb 100.000 met dat blok gereden. Alleen elk jaar een wissel.
Nu een 2.0tfsi en 3.2fsi en die lusten wel een slokje.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is dat ook niet een bekend probleem van de nieuwe benzine blokken van VW / Audi? Ik hoor het wel vaker, iig van de TFSI blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Heb zelf https://www.deolieconcurr...NWniIvvk8YCFcbnwgod95MAyw in mijn Volvo C30 1.8 zitten.
Dat is een Mazda/Ford blok, en volgens mijn boekje heb ik WSS-M2C913-B of beter nodig.
Dit voldoet, achterop de fles staat BP. BP is Castrol, dus helemaal dikke prima en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
!null schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:52:
Is dat ook niet een bekend probleem van de nieuwe benzine blokken van VW / Audi? Ik hoor het wel vaker, iig van de TFSI blokken.
Ja zeker. Maar je ziet het steeds meer met moderne turbo blokken. Google eens naar het bmw / mini 1.6T blok.
Die van mij verbruikt nog wel acceptabel, maar toch een verschil als je ook auto's gewend bent die niets verbruiken.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ja zeker. Maar je ziet het steeds meer met moderne turbo blokken. Google eens naar het bmw / mini 1.6T blok.
Die van mij verbruikt nog wel acceptabel, maar toch een verschil als je ook auto's gewend bent die niets verbruiken.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

NoxiuZ schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:02:
[...]

Dat gaat niet want ik haal het er niet. Zit echt niet tussen de oren hoor.
Wat is het verschil dan tussen action/aldi olie en merkolie?

En waar zouden zij hun olie vandaan halen?

Als ik een auto zou hebben die bijv 1 ltr op <5000 km zou ik hem bijvullen met de cheapest Action olie, krijgt toch de tijd niet om te verouderen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Niet alleen VAG, ook andere merken. Er wordt dmv turbo's steeds meer gevraagd van steeds kleinere motoren. Behalve olie zuipen leeft bij dergelijke motoren de distributieketting korter dan de riem van mijn vorige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Hier in Nederland is het met woon/werkverkeer niet zo heel erg belangrijk of je jou 5w30 of 10w40 er in gooit, belangrijk is of de olie voldoet aan de door de fabrikant gestelde specificaties A1/B1 of een andere combinatie van cijfers en letters.. Trek je dagelijks een aanhanger van 3Ton door de Spaanse bergen, dan zou ik iets kritischer naar olie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Flagg schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:39:
[...]

Wat is het verschil dan tussen action/aldi olie en merkolie?

En waar zouden zij hun olie vandaan halen?

Als ik een auto zou hebben die bijv 1 ltr op <5000 km zou ik hem bijvullen met de cheapest Action olie, krijgt toch de tijd niet om te verouderen.
Kwaliteit zit hem in de consistentie, kans op vuil, additieven, smeerkwaliteit etc.

Al haal je bij de brezan een litertje kroon of huismerk olie, is niet duur (10 euro ipv 7 euro) dan zal je na verloop van tijd ook minder verbruiken. Geloof je er niet in? Prima, ook goed, maar karma zal je motor slopen. Niet hier huilen dan he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

NoxiuZ schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:22:
[...]

Kwaliteit zit hem in de consistentie, kans op vuil, additieven, smeerkwaliteit etc.

Al haal je bij de brezan een litertje kroon of huismerk olie, is niet duur (10 euro ipv 7 euro) dan zal je na verloop van tijd ook minder verbruiken. Geloof je er niet in? Prima, ook goed, maar karma zal je motor slopen. Niet hier huilen dan he ;)
Dat is dus niet zo, actionolie ed is geen afgekeurde beroerde olie oid, misschien minder additieven en dopes erin dus verouderd wellicht iets sneller, maar zal marginaal zijn. Je laat je bang maken.

Minder verbruik heeft al helemaal niks te maken met het merk olie, de viscositeit is het enige wat invloed heeft hierop, dus als je veel olie verbruikt kan je een iets dikkere olie pakken 10W40 ipv 5W30 bijvoorbeeld en dan kan je iets minder olie gaan verbruiken.

Tot nu toe strooi je enkel met wat loze kreten die driftig herhaald worden op internet maar is gebaseerd op niks.
http://www.motor-forum.nl...lie-voor-Deauville-4.html

Hier heb je een triboloog rondlopen (rsv31) als je wat waarheden ipv bangmakerij over olie wil lezen zoek zijn posts eens op en baseer daarna je oliekeuze op feiten ipv onzin. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 16-06-2015 22:01 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste