nee, helaas.PcDealer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:31:
[...]
Evenals de vooroordelen over Italiaanse auto's?
Verwijderd
Onderhoud is de belangrijkste factor samen met de ritten die zijn gereden met de auto. Een auto met 200k km die vooral is ingezet voor korte ritten zal uiteindelijk meer slijtage hebben ook al heeft het goed onderhoud gehad.
Geen tijdig onderhoud / slecht onderhoud is funest voor auto's. Ik heb 1x een auto gekocht waar slecht onderhoud aan gepleegd was en dat heeft me een nieuwe motor gekost. Zelf ben ik ook ooit eens wat laks geweest met onderhoud en dat heeft me ook een motor gekost.
Verder denk ik dat die kleine motoren waar ze je nu mee stukslaan ook geen lange levensduur hebben. Een fijne zes cilinder gaat volgens mij langer mee dan een driecilinder.
Geen tijdig onderhoud / slecht onderhoud is funest voor auto's. Ik heb 1x een auto gekocht waar slecht onderhoud aan gepleegd was en dat heeft me een nieuwe motor gekost. Zelf ben ik ook ooit eens wat laks geweest met onderhoud en dat heeft me ook een motor gekost.
Verder denk ik dat die kleine motoren waar ze je nu mee stukslaan ook geen lange levensduur hebben. Een fijne zes cilinder gaat volgens mij langer mee dan een driecilinder.
Mijn Fiat Punto (2011) tikt deze week de 228k aan.
Rijdt nog steeds prima, dus ja, de vooroordelen over Italiaanse auto's kunnen inderdaad de prullenbak in @PcDealer
Rijdt nog steeds prima, dus ja, de vooroordelen over Italiaanse auto's kunnen inderdaad de prullenbak in @PcDealer
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Sinds een paar weken met mijn Ford Focus MK1 over de 200K gegaan. 15K geleden nieuwe distributie.
Rijdt nog prima, vooral op de lange baan. Geen opvallende kosten; alleen een linker achter wieldraagarm bij de laatste APK. En, ja de bouten van die wieldraagarm, die zitten vast. (niet zo gek na al die tijd)
Rijdt nog prima, vooral op de lange baan. Geen opvallende kosten; alleen een linker achter wieldraagarm bij de laatste APK. En, ja de bouten van die wieldraagarm, die zitten vast. (niet zo gek na al die tijd)
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik heb tot nu toe maar een auto gehad die onder de 2 ton stond denk ik ....
Volvo 850, golfjes 2, bmw e30... nu een golf 4 TDI AJM, 235k op de teller, heerlijke auto maar staat nu bij de garage voor kop vlakken en nieuwe koppakking (staan deze blokken bekend om) motorisch standaard, highline.
Heerlijke snelweg auto en blijft voorlopig nog wel even.
Volvo 850, golfjes 2, bmw e30... nu een golf 4 TDI AJM, 235k op de teller, heerlijke auto maar staat nu bij de garage voor kop vlakken en nieuwe koppakking (staan deze blokken bekend om) motorisch standaard, highline.
Heerlijke snelweg auto en blijft voorlopig nog wel even.
Mijn autotje doet het ook nog altijd prima. Zit inmiddels op 391k. (Skoda Octavia 1.9TDI, uit 2005)
En tot nu toe geen bijzondere kosten gehad, behalve dan het 2-massa vliegwiel. Verder alleen het reguliere onderhoud: Distributieriemen en dat soort gein. (Accu, thermostaat, remblokken enz)
Vorig jaar de airco lek (condensor), die heb ik uiteindelijk zelf vervangen (Totale kosten 130 eur).
Alleen de schokdempers moeten eigenlijk gebeuren, dat wordt een klusje voor dit jaar.
Oliewissels doe ik wel wat vaker dan de 30k interval op papier (Rond de 20k). De kosten zijn minimaal, en het is een goedkope manier om je blok 'goed' te houden.
1x per jaar mik er ook een flesje Forte Turbo cleaner in en trap ik 'm ff goed op zn staart.
Voordeel van een oude diesel: Geen DPF, dus die gaat ook niet stuk
Grootste 'angst' is de turbo: Ik heb nog altijd mn originele turbo erin. Maar goed, met rustig warm rijden, en consequent oliewissels enz kan die prima mee vooralsnog.
Collega's noemen mijn auto ook wel de tractor.. maar goed, dat geluidje hoort bij een onverwoestbare 1.9TDI zonder eco shit
En tot nu toe geen bijzondere kosten gehad, behalve dan het 2-massa vliegwiel. Verder alleen het reguliere onderhoud: Distributieriemen en dat soort gein. (Accu, thermostaat, remblokken enz)
Vorig jaar de airco lek (condensor), die heb ik uiteindelijk zelf vervangen (Totale kosten 130 eur).
Alleen de schokdempers moeten eigenlijk gebeuren, dat wordt een klusje voor dit jaar.
Oliewissels doe ik wel wat vaker dan de 30k interval op papier (Rond de 20k). De kosten zijn minimaal, en het is een goedkope manier om je blok 'goed' te houden.
1x per jaar mik er ook een flesje Forte Turbo cleaner in en trap ik 'm ff goed op zn staart.
Voordeel van een oude diesel: Geen DPF, dus die gaat ook niet stuk
Grootste 'angst' is de turbo: Ik heb nog altijd mn originele turbo erin. Maar goed, met rustig warm rijden, en consequent oliewissels enz kan die prima mee vooralsnog.
Collega's noemen mijn auto ook wel de tractor.. maar goed, dat geluidje hoort bij een onverwoestbare 1.9TDI zonder eco shit
30K oliewissels houd ik me ook niet aan. Alleen al vanwege de olie: geen 0W30 longlife maar 5W40 C3. Die is na 25.000km wel aan vervanging toe.
Blok loopt gewoon veel lekkerder op dikkere olie. Veel minder olieverbruik ook.
Blok loopt gewoon veel lekkerder op dikkere olie. Veel minder olieverbruik ook.
M'n Peugeot 206 Génération uit 2008 met een 1.4 TU3JP benzine blok heeft inmiddels ongeveer 246.000KM op de klok staan.
Hij rijdt nog steeds prima en comfortabel en qua interieur en exterieur nog zo goed als nieuw, ook omdat er waarschijnlijk bijna nooit iemand extra meerijdt en de achterbanken nooit werden gebruikt door de vorige eigenaar die hem wegdeed om en nabij de 2 ton.
Ding is altijd dealer onderhouden geweest en nog altijd wordt daar het onderhoud uitgevoerd, auto is verder ook helemaal origineel gehouden inclusief radio.
Verder verbruikt het benzine blok echt gewoon geen olie, na 20.000KM~ per jaar staat hij voor de APK nog steeds aan de bovenrand.
Zit zover ik weet Total Quartz 5W40 in. (Dealer en Franse oliemaatschappij, natuurlijk steunen die elkaar)
Maar wel elke APK laat ik in ieder geval even een kleine beurt uitvoeren voor olie wissel en dergelijke.
Had alleen een tijdje terug wel wat last van koelvloeistof lekkage naar de bestuurderskant toe, bleek een lekkende kachelradiateur te zijn, deze is onlangs nog vervangen maar het opdrogen van die troep onder het tapijt duurt lang, dus momenteel maar kranten onder de mat. (dat heeft mogelijk ruim een jaar gelekt voor ik het ontdekte)
Vond het al frappant dat de koelvloeistof expansievat steeds leger werd na verloop van tijd, een keer bij controle was hij zelfs helemaal leeg.
Heb er toen een tijdje wel de verkeerde koelvloeistof (rode van VAG) erin gemieterd, maar vanaf nu wordt er enkel weer blauw in gedaan. (maar nu hoeft het niet meer)
Onlangs nog een grote beurt gedaan een half jaar terug samen met de distributiewissel en nieuwe waterpomp.
Wel zal ik van de vakantie waarschijnlijk nog even naar de garage gaan voor reparatie werkzaamheden want ik heb het idee dat er wat zaken versleten zijn of niet helemaal kloppen.
Want met deze warme dagen en fileverkeer wil de motor met weinig rijwind blijkbaar niet genoeg koelen, soms raakt hij gewoon de 110°C qua koelwatertemperatuur aan. (motor zal wel niet veel koeler zijn, ondanks dat blijft hij wel als een bikkel doorrijden.)
Koelvin slaat wel gewoon aan bij zo'n 95°C koelwatertemperatuur dus ik heb het vermoeden dat er ergens een verstopping zit in de radiator. (of iets met de thermostaat, maar verwarming werkt perfect)
Peugeot is dan ook een van de weinige merken die wel een accurate temperatuur op het dashboard aangeven, want andere merken filteren de marge rond de 90°C weg en laten de meter gewoon op 90°C staan zolang het niet teveel afwijkt.
Misschien ook wel de reden dat de airco soms bij afremmen of zomaar uit het niets zichzelf uitschakelt voor een korte periode, soms helpt het dan even de ventilator stand terug en voorruit te zetten om hem weer te laten aanslaan maar niet altijd gebeurt dat direct.
Die twee dingen zijn ook al ruim anderhalf jaar aan de gang sinds waarschijnlijk de 210.000KM~
Mogelijk dat er ook wat versleten is in het multi-riem systeem gezien het inschakelen van de airco toch wel flink wat vibraties teweeg brengt in de lage toerentallen, vooral als je hem met een ingetrapte koppeling zachtjes laat uitrollen/remmen bij 5KM/h in de file.
Dat was in het begin ruim anderhalf jaar terug nog niet het geval dus er klopt toch iets niet helemaal, lijkt ook pas naar voren te zijn gekomen na de eerste APK met een kleine beurt...
Moet overigens toch wel terug naar de garage omdat een ding zeker is wat geconstateerd was na navraag voor een controle van de versnellingsbak bij de afgelopen APK, en dat is dat een van de aandrijfashoezen blijkbaar olie lekken en de versnellingsbak hierdoor olie verliest.
Ook dit zal waarschijnlijk al meer dan 1,5 jaar spelen, de vorige keer zat er dus een halve liter te weinig bakolie in, dat is weer aangevuld.
Maar bij zoiets is wel zaak het niet te lang te gaan lopen uitrekken...
Zal ook wel de reden zijn van het stroeve/slechte schakelen de laatste tijd, vooral bij een koude bak.
Maar ook bij het schakelen moet hij voorzichtig van de 1 naar de 2 want als je dit verkeerd doet wil de bak wel eens gaan tandjes poetsen.
Naar de 3 moet er soms door een soort van blokkade heen gedrukt worden, en de 4 en 5 lijken ook wat stroever te zijn geworden vergeleken met een half jaar terug.
De versnellingsbak klinkt bij het schakelen soms een beetje alsof metaal op metaal klapt hier en daar, maar geen rare geluiden tijdens het rijden.
Versnellingspook vertoont wel op bepaalde snelheden flink wat vibraties die ook door blijven gaan als je de pook vasthoudt, dus ik zal denk ik ook maar de motorsteunen, schakelbussen en stangen en dergelijke laten controleren.
Als na de reparaties het schakelen nog steeds slecht gaat en slechter wordt zal ik denk ik maar de versnellingsbak grondig laten nakijken.
Ben ook nog een redelijk nieuwe bestuurder dus wie weet behandel ik de versnellingsbak niet helemaal optimaal, gebruik eigenlijk wel altijd alle versnellingen en rem ik veel af op de motor met rustig terugschakelen. (uiteraard niet allen als ik harder moet remmen)
Heb het idee dat deze bak nog wel wat liefde kan gebruiken, maar de motor blijft oerdegelijk en betrouwbaar en het comfort maakt verder veel goed, de airco wordt ook ijskoud.
Verder rijdt ik gemiddeld best zuinig met het ding, onder de fabrieksgemiddelden met zo'n 10% ondanks veel chaotisch fileleed en soms toch echt hard doortrekken.
Ik denk als ik niet zoveel fileleed had en gewoon kon door karren zonder problemen dat het gemiddeld verbruik makkelijk rond de 5L/100KM moet kunnen liggen.
M'n record lag zelfs een keer bij de 3,51L per 100KM en hoe dat ik dat geflikt heb weet ik niet, dit was met een volle 50L tank. (met wat doorklikken)
Echter na de rit ook direct weer afgevuld en door warmte etc. en mogelijk oneven vloer bij tankstation is er een liter minder ingegaan dan zou kunnen, alsnog indrukwekkend voor zo'n oude motor uit de jaren 80, en dat met airco.
Reparaties en verbruik zijn hier ondergebracht: https://www.spritmonitor.de/en/detail/851558.html
Hij rijdt nog steeds prima en comfortabel en qua interieur en exterieur nog zo goed als nieuw, ook omdat er waarschijnlijk bijna nooit iemand extra meerijdt en de achterbanken nooit werden gebruikt door de vorige eigenaar die hem wegdeed om en nabij de 2 ton.
Ding is altijd dealer onderhouden geweest en nog altijd wordt daar het onderhoud uitgevoerd, auto is verder ook helemaal origineel gehouden inclusief radio.
Verder verbruikt het benzine blok echt gewoon geen olie, na 20.000KM~ per jaar staat hij voor de APK nog steeds aan de bovenrand.
Zit zover ik weet Total Quartz 5W40 in. (Dealer en Franse oliemaatschappij, natuurlijk steunen die elkaar)
Maar wel elke APK laat ik in ieder geval even een kleine beurt uitvoeren voor olie wissel en dergelijke.
Had alleen een tijdje terug wel wat last van koelvloeistof lekkage naar de bestuurderskant toe, bleek een lekkende kachelradiateur te zijn, deze is onlangs nog vervangen maar het opdrogen van die troep onder het tapijt duurt lang, dus momenteel maar kranten onder de mat. (dat heeft mogelijk ruim een jaar gelekt voor ik het ontdekte)
Vond het al frappant dat de koelvloeistof expansievat steeds leger werd na verloop van tijd, een keer bij controle was hij zelfs helemaal leeg.
Heb er toen een tijdje wel de verkeerde koelvloeistof (rode van VAG) erin gemieterd, maar vanaf nu wordt er enkel weer blauw in gedaan. (maar nu hoeft het niet meer)
Onlangs nog een grote beurt gedaan een half jaar terug samen met de distributiewissel en nieuwe waterpomp.
Wel zal ik van de vakantie waarschijnlijk nog even naar de garage gaan voor reparatie werkzaamheden want ik heb het idee dat er wat zaken versleten zijn of niet helemaal kloppen.
Want met deze warme dagen en fileverkeer wil de motor met weinig rijwind blijkbaar niet genoeg koelen, soms raakt hij gewoon de 110°C qua koelwatertemperatuur aan. (motor zal wel niet veel koeler zijn, ondanks dat blijft hij wel als een bikkel doorrijden.)
Koelvin slaat wel gewoon aan bij zo'n 95°C koelwatertemperatuur dus ik heb het vermoeden dat er ergens een verstopping zit in de radiator. (of iets met de thermostaat, maar verwarming werkt perfect)
Peugeot is dan ook een van de weinige merken die wel een accurate temperatuur op het dashboard aangeven, want andere merken filteren de marge rond de 90°C weg en laten de meter gewoon op 90°C staan zolang het niet teveel afwijkt.
Misschien ook wel de reden dat de airco soms bij afremmen of zomaar uit het niets zichzelf uitschakelt voor een korte periode, soms helpt het dan even de ventilator stand terug en voorruit te zetten om hem weer te laten aanslaan maar niet altijd gebeurt dat direct.
Die twee dingen zijn ook al ruim anderhalf jaar aan de gang sinds waarschijnlijk de 210.000KM~
Mogelijk dat er ook wat versleten is in het multi-riem systeem gezien het inschakelen van de airco toch wel flink wat vibraties teweeg brengt in de lage toerentallen, vooral als je hem met een ingetrapte koppeling zachtjes laat uitrollen/remmen bij 5KM/h in de file.
Dat was in het begin ruim anderhalf jaar terug nog niet het geval dus er klopt toch iets niet helemaal, lijkt ook pas naar voren te zijn gekomen na de eerste APK met een kleine beurt...
Moet overigens toch wel terug naar de garage omdat een ding zeker is wat geconstateerd was na navraag voor een controle van de versnellingsbak bij de afgelopen APK, en dat is dat een van de aandrijfashoezen blijkbaar olie lekken en de versnellingsbak hierdoor olie verliest.
Ook dit zal waarschijnlijk al meer dan 1,5 jaar spelen, de vorige keer zat er dus een halve liter te weinig bakolie in, dat is weer aangevuld.
Maar bij zoiets is wel zaak het niet te lang te gaan lopen uitrekken...
Zal ook wel de reden zijn van het stroeve/slechte schakelen de laatste tijd, vooral bij een koude bak.
Maar ook bij het schakelen moet hij voorzichtig van de 1 naar de 2 want als je dit verkeerd doet wil de bak wel eens gaan tandjes poetsen.
Naar de 3 moet er soms door een soort van blokkade heen gedrukt worden, en de 4 en 5 lijken ook wat stroever te zijn geworden vergeleken met een half jaar terug.
De versnellingsbak klinkt bij het schakelen soms een beetje alsof metaal op metaal klapt hier en daar, maar geen rare geluiden tijdens het rijden.
Versnellingspook vertoont wel op bepaalde snelheden flink wat vibraties die ook door blijven gaan als je de pook vasthoudt, dus ik zal denk ik ook maar de motorsteunen, schakelbussen en stangen en dergelijke laten controleren.
Als na de reparaties het schakelen nog steeds slecht gaat en slechter wordt zal ik denk ik maar de versnellingsbak grondig laten nakijken.
Ben ook nog een redelijk nieuwe bestuurder dus wie weet behandel ik de versnellingsbak niet helemaal optimaal, gebruik eigenlijk wel altijd alle versnellingen en rem ik veel af op de motor met rustig terugschakelen. (uiteraard niet allen als ik harder moet remmen)
Heb het idee dat deze bak nog wel wat liefde kan gebruiken, maar de motor blijft oerdegelijk en betrouwbaar en het comfort maakt verder veel goed, de airco wordt ook ijskoud.
Verder rijdt ik gemiddeld best zuinig met het ding, onder de fabrieksgemiddelden met zo'n 10% ondanks veel chaotisch fileleed en soms toch echt hard doortrekken.
Ik denk als ik niet zoveel fileleed had en gewoon kon door karren zonder problemen dat het gemiddeld verbruik makkelijk rond de 5L/100KM moet kunnen liggen.
M'n record lag zelfs een keer bij de 3,51L per 100KM en hoe dat ik dat geflikt heb weet ik niet, dit was met een volle 50L tank. (met wat doorklikken)
Echter na de rit ook direct weer afgevuld en door warmte etc. en mogelijk oneven vloer bij tankstation is er een liter minder ingegaan dan zou kunnen, alsnog indrukwekkend voor zo'n oude motor uit de jaren 80, en dat met airco.
Reparaties en verbruik zijn hier ondergebracht: https://www.spritmonitor.de/en/detail/851558.html
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Ik speel een beetje vals hier
Mijn Saab 9-3 Aero uit 2005 heeft bijna 190K op de teller en ik verwacht dit jaar toch zeker wel over de 2 ton te gaan. Het autotje loopt als een zonnetje en de 2 liter turbo motor (210pk, 300nm) doet nog flink z'n best en heeft nogaltijd zijn originele TD04 turbo. Ook de 5-baks automaat werkt nog prima. De Saab is altijd dealer onderhouden geweest en krijgt jaarlijks een beurt. Groot dan wel klein is afhankelijk van wat er moet gebeuren, maar er zijn vaste dingen die altijd gebeuren zoals olie vervangen.
Echt grote dingen zijn er nog niet geweest, er zijn wel wat dingen die kapot gegaan zijn (emergency battery switch en airco blower motor) maar voor mij is een auto een slijtage object waarbij alle onderdelen een bepaalde levensduur hebben. Zolang de "drive train" blijft werken en de roestduivel weg blijft, dan is al het andere wel vervangbaar.

Mijn vader tuft nogaltijd vrolijk rond in zijn Volvo 850 2.5 automaat uit 1993, die heeft er nu ruim 350K op zitten en loopt al flink richting de 4 ton. Ook die auto is dealer onderhouden. Het ene jaar is de beurt wat duurder dan een ander jaar maar ook hier zijn geen echte grote problemen. Het enige probleem hier is de airco pomp die al 3x vervangen is - kennelijk geven die dingen wel regelmatig de geest. Na de 3e keer vond mijn vader het wel prima en rijdt hij wel met ramen open op de 3 dagen in het jaar dat het echt heet is.
Maar er zijn absoluut geen garanties. Wil je zekerheid, koop dan een nagelnieuwe auto met garantie en zelfs daar kan je af en toe een draak van een auto krijgen. Zo zijn Toyota's absoluut de meest betrouwbare auto's maar laat ik nu ook een kennis hebben die met mijn Avansis D4D werkelijk niets dan ellende gehad heeft. Zo zijn Volvo's (net name uit het pre-Ford en pre-China tijdperk) en Saab's behoorlijk betrouwbare kilometer vreters, het kan best zijn dat jij natuurlijk een enorme blauwe maandag Volvo of Saab in handen krijgt.
Mijn Saab 9-3 Aero uit 2005 heeft bijna 190K op de teller en ik verwacht dit jaar toch zeker wel over de 2 ton te gaan. Het autotje loopt als een zonnetje en de 2 liter turbo motor (210pk, 300nm) doet nog flink z'n best en heeft nogaltijd zijn originele TD04 turbo. Ook de 5-baks automaat werkt nog prima. De Saab is altijd dealer onderhouden geweest en krijgt jaarlijks een beurt. Groot dan wel klein is afhankelijk van wat er moet gebeuren, maar er zijn vaste dingen die altijd gebeuren zoals olie vervangen.
Echt grote dingen zijn er nog niet geweest, er zijn wel wat dingen die kapot gegaan zijn (emergency battery switch en airco blower motor) maar voor mij is een auto een slijtage object waarbij alle onderdelen een bepaalde levensduur hebben. Zolang de "drive train" blijft werken en de roestduivel weg blijft, dan is al het andere wel vervangbaar.

Mijn vader tuft nogaltijd vrolijk rond in zijn Volvo 850 2.5 automaat uit 1993, die heeft er nu ruim 350K op zitten en loopt al flink richting de 4 ton. Ook die auto is dealer onderhouden. Het ene jaar is de beurt wat duurder dan een ander jaar maar ook hier zijn geen echte grote problemen. Het enige probleem hier is de airco pomp die al 3x vervangen is - kennelijk geven die dingen wel regelmatig de geest. Na de 3e keer vond mijn vader het wel prima en rijdt hij wel met ramen open op de 3 dagen in het jaar dat het echt heet is.
Maar er zijn absoluut geen garanties. Wil je zekerheid, koop dan een nagelnieuwe auto met garantie en zelfs daar kan je af en toe een draak van een auto krijgen. Zo zijn Toyota's absoluut de meest betrouwbare auto's maar laat ik nu ook een kennis hebben die met mijn Avansis D4D werkelijk niets dan ellende gehad heeft. Zo zijn Volvo's (net name uit het pre-Ford en pre-China tijdperk) en Saab's behoorlijk betrouwbare kilometer vreters, het kan best zijn dat jij natuurlijk een enorme blauwe maandag Volvo of Saab in handen krijgt.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Hoe zit het met de kwaliteit van de Volvo automaten 
Speel met de gedachte om een V70 te kopen van +/- 2002 en het liefst een automaat. Mijn gevoel (nergens op gebaseerd
) is dat een handbak makkelijker veel kilometers maakt dan een automaat.
Speel met de gedachte om een V70 te kopen van +/- 2002 en het liefst een automaat. Mijn gevoel (nergens op gebaseerd

Kunnen de mensen die steeds roepen dat een auto goed onderhouden moet zijn,
me uitleggen wat de definitie van onderhoud is?
Is bij elk jaar de olie verversen, de auto ineens "goed onderhouden" ?
Verwijderd
Die automaten zijn prima. Bij een wat hogere km-stand een keertje laten spoelen en hij is weer als nieuw. Natuurlijk kán hij kapot, maar bij een handbak heb je gegarandeerd kosten (koppeling vervangen, die heeft een automaat niet). Ook het tweemassa-vliegwiel is na verloop van tijd versleten, levert ook een flinke rekening op.ybos schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:01:
Speel met de gedachte om een V70 te kopen van +/- 2002 en het liefst een automaat. Mijn gevoel (nergens op gebaseerd) is dat een handbak makkelijker veel kilometers maakt dan een automaat.
Ik mag bijna meedoen met dit topic. Mijn auto tikte vandaag de 195k aan. ( Kia Rio diesel uit 2014 ).
Even afkloppen maar tot op heden nog geen bijzondere dingen met de auto gehad. Alleen de gebruikelijke zaken zoals banden en remmen. Ik heb alleen 1x extra mijn remschijven laten vervangen, na een noodstop op de snelweg waren 2 iets krom getrokken.
Voorlopig bevalt hij nog meer dan prima en ik hoop er nog zeker 3 of 4 jaar in te kunnen rijden.
* mkleinman rijd tussen de 45000 en 50000km per jaar.
Even afkloppen maar tot op heden nog geen bijzondere dingen met de auto gehad. Alleen de gebruikelijke zaken zoals banden en remmen. Ik heb alleen 1x extra mijn remschijven laten vervangen, na een noodstop op de snelweg waren 2 iets krom getrokken.
Voorlopig bevalt hij nog meer dan prima en ik hoop er nog zeker 3 of 4 jaar in te kunnen rijden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bereid je maar vast voor op het roetfilter!mkleinman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:36:
Ik mag bijna meedoen met dit topic. Mijn auto tikte vandaag de 195k aan. ( Kia Rio diesel uit 2014 ).
Grote beurt / controle op slijtage delen en het vervangen van de verbruiks artikelen ( olie olie filter )C6DL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
De kwaliteit van een onderhoudsbeurt staat en valt uiteraard met de garage en de gebruiker.
Als een rubber vervangen moet worden en het is geen APK punt en de eigenaar zegt nee. dan is een auto al niet goed onderhouden.
zo wordt versnellingsbak olie niet of nauwelijks vervangen, maar dit kan je gewoon aanvragen.
( of het daar beter van wordt is de vraag )
Je ziet het onderhoud vaak al aan de banden af: als die versleten, hard, oud, etc zijn, of erger, schuin afgesleten, dan weet je hoe de rest van de auto is.
Er zit een verschil tussen 'moet vervangen worden' en 'ik zou em vervangen', zéker met garages, was recent trouwens nog op dacht radar, waar de 1 meteen met een lijst van 5 verschillende dingen die toch 'echt vervangen moeten worden'.HeAdWaVe74 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:06:
Grote beurt / controle op slijtage delen en het vervangen van de verbruiks artikelen ( olie olie filter )
De kwaliteit van een onderhoudsbeurt staat en valt uiteraard met de garage en de gebruiker.
Als een rubber vervangen moet worden en het is geen APK punt en de eigenaar zegt nee. dan is een auto al niet goed onderhouden.
zo wordt versnellingsbak olie niet of nauwelijks vervangen, maar dit kan je gewoon aanvragen.
( of het daar beter van wordt is de vraag )
Als ik elk advies van mijn garages zou opvolgen, zat ik inmiddels ver over de aanschafwaarde, maar algehele staat van de auto marginaal beter geworden. Zeker als je praat over revisie of aftermarket onderdelen, zal een garage dit amper tot nooit doen, terwijl een beetje hobbyclub zo'n auto 10x langer kan laten rijden juist door revisie en aftermarket.
Mij werd ook geadviseerd een splinternieuwe stuurpomp, radiator en uitlaat (elk ~600-900 euro) erin te gooien, revisie stuurpomp, 5 jaar 80k radiator en nieuw koppelstuk voor de uitlaat en zat niet eens op de 500 euro. Toch zegt een maand later een garage 'slecht onderhouden, dit had je moeten vervangen', want 'revisieonderdeel is geen nieuwe'.
Staar je niet blind op de 'expertise' van een garage, zeker voor de oudere hoge kilometer autos heb je gewoon een vakman nodig die denkt in de leeftijd en staat van de auto, niet dat huidig volk dat maar simpel uitvoert omdat een lijstje of computer dat zegt.
Ik zit richting de 300k inmiddels, waar het aftiklijstje komt van distributie, koppeling, de standaard adviesafstanden vanuit Subaru, dus de eerste garages willen al meteen afspraken gaan maken. Ze vragen niet eens wat ik rij in een jaar, of hoe ik rij, of hoe het nu voelt, enkel 'binnenkort'. De humor alleen van die 'binnenkort', met krap 8k per jaar gaat dat nog een goede 4 jaar duren.
[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 31-05-2018 17:29 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Inderdaad, zat Volvo's gezien met meer dan 400k km en nog met de originele automatische bak.Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:19:
[...]
Die automaten zijn prima. Bij een wat hogere km-stand een keertje laten spoelen en hij is weer als nieuw. Natuurlijk kán hij kapot, maar bij een handbak heb je gegarandeerd kosten (koppeling vervangen, die heeft een automaat niet). Ook het tweemassa-vliegwiel is na verloop van tijd versleten, levert ook een flinke rekening op.
Spoelen los 95% van de problemen of frustraties van een slecht schakelende bak op...
De handbak heeft een koppeling met dubbel massa vliegwiel, ook die gaan stuk (en zijn duur!). De automaten zijn best goed, die vna mij (S80 2.5T) heb ik weg gedaan met 335k op de teller en had nog nooit een flush gehad. Die begon wel wat bonkerig te schakelen (vooral van de P naar de D/R), maar het ding rijdt nog steeds rond (als marktwagentrekker nota beneybos schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:01:
Speel met de gedachte om een V70 te kopen van +/- 2002 en het liefst een automaat. Mijn gevoel (nergens op gebaseerd) is dat een handbak makkelijker ve
el kilometers maakt dan een automaat.
Dat vind ik ook altijd zo'n vage uitspraak 'met goed onderhoud'C6DL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
Een auto is IMO pas goed als het ding gewoon met minimaal onderhoud (olie + oliefilter, dat soort geneuzel) gewoon op z'n sloffen 3 ton rijdt. Niet als je er elk jaar een paar duizend euro aan moet verspijkeren
[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 31-05-2018 18:14 ]
Vaak bu'j te bang!
Mijn Golf 6 GTI is vorige week ook over de 200.000 gegaan, echter bij 196.000 zei de distributie ketting: zoek het maar uit, ik neem even pauze en strek wat uit. Nu dus een gereviseerde motor, was duur maar voor dat geld geen andere GTI. Inclusief nieuwe koppeling kan ik er hopelijk weer een tonnetje tegen aan, daar doe ik waarschijnlijk 5 jaar over. En dan zien we verder.
Net terug van een 240 km rit Eindhoven-Mol-Maastricht-Eindhoven. De 2001 Volvo S60 2.4 170 automaat is een heerlijke reiswagen
Goed onderhoud is een combinatie van curatief, preventief en correctief onderhoud ineen.C6DL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Mag ik vragen waarom? Ik kan zo 1 2 3 niet geen rare dingen vinden op internet waarom bij X kilometer ineens het roetfilter bij een Kia vervangen zou moeten worden.HeAdWaVe74 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:00:
[...]
Bereid je maar vast voor op het roetfilter!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn Alfa GT JTD uit 2005 heeft al bijna 360.000 km op de klok.
vanaf 200.000 km is die ook nog eens gechipt naar 200pk~ / 400nm~ nadat eerst turbo is aangepast en downpipe zonder kat. Turbo was niet eens nodig overigens, maar loopt er zoveel mooier door.
Werkelijk nooit een motorisch probleem of ander soort van pech gehad op koppeling na (zie verderop).
Daarnaast doe je als autofiel wat andere upgrades zoals Bilstein/eibach onderstel, 330mm remconversie met van die dikke Brembo's, Q2 differentieel ingebouwd. Mooi origineel 18inch etc.
Grootste onderhoud was nieuw dual massa vliegwiel net na de 300.000km en een x een extra zwaardere koppelingset omdat de originele koppeling (nieuw) het koppel niet trok.
Voor de rest auto keurig onderhouden is key. Elke 20.000km nieuw olie bijv. Rammeltjes of andere geluiden gewoon netjes onderzoeken en bekijken ipv doorrijden en wachten tot het erger wordt.
Daarom geen enkel piepje/kraakje in de ophanging bijv. In al die jaren bij APK 1x een mankement geconstateerd. De handremkabelhoes was gescheurd.
Beresterk deze motortjes. Auto krijgt inmiddels wel gebruikersporen, maar wat wil je ook na 13 jaar.
Blijf er lekker in doorrijden tot die echt op is. Levert namelijk niks meer op. En wat moet je dan???
Het tijdperk dat je bijna alles zelf kan doen aan de auto is echt voorbij en zijn ze ook niet meer op gebouwd. Repareren is er haast niet meer bij, alles moet tegenwoordig vervangen worden.
vanaf 200.000 km is die ook nog eens gechipt naar 200pk~ / 400nm~ nadat eerst turbo is aangepast en downpipe zonder kat. Turbo was niet eens nodig overigens, maar loopt er zoveel mooier door.
Werkelijk nooit een motorisch probleem of ander soort van pech gehad op koppeling na (zie verderop).
Daarnaast doe je als autofiel wat andere upgrades zoals Bilstein/eibach onderstel, 330mm remconversie met van die dikke Brembo's, Q2 differentieel ingebouwd. Mooi origineel 18inch etc.
Grootste onderhoud was nieuw dual massa vliegwiel net na de 300.000km en een x een extra zwaardere koppelingset omdat de originele koppeling (nieuw) het koppel niet trok.
Voor de rest auto keurig onderhouden is key. Elke 20.000km nieuw olie bijv. Rammeltjes of andere geluiden gewoon netjes onderzoeken en bekijken ipv doorrijden en wachten tot het erger wordt.
Daarom geen enkel piepje/kraakje in de ophanging bijv. In al die jaren bij APK 1x een mankement geconstateerd. De handremkabelhoes was gescheurd.
Beresterk deze motortjes. Auto krijgt inmiddels wel gebruikersporen, maar wat wil je ook na 13 jaar.
Blijf er lekker in doorrijden tot die echt op is. Levert namelijk niks meer op. En wat moet je dan???
Het tijdperk dat je bijna alles zelf kan doen aan de auto is echt voorbij en zijn ze ook niet meer op gebouwd. Repareren is er haast niet meer bij, alles moet tegenwoordig vervangen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door JipJapGoedje op 01-06-2018 15:11 ]
Roet filters raken verstopt (met roet) en ze zijn een keer verzadigd.mkleinman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:13:
[...]
Mag ik vragen waarom? Ik kan zo 1 2 3 niet geen rare dingen vinden op internet waarom bij X kilometer ineens het roetfilter bij een Kia vervangen zou moeten worden.
Zelf rij ik Peugeot uit 2011 en heb mijn roetfilter bij 210.000km laten schoon branden.
Ze zagen hem open reinigen hem en lassen hem weer dicht.
Zelf rij ik voornamelijk snelweg km's.
Edit: ik kreeg een melding van het motormanagement
[ Voor 4% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 01-06-2018 19:44 ]
@HeAdWaVe74 die reinigt zichzelf toch door brandstof in te spuiten?
Ja met een mengsel uit een zak ( FAP )PcDealer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:49:
@HeAdWaVe74 die reinigt zichzelf toch door brandstof in te spuiten?
Als dat op is gaat je roetfilter zichzelf vervuilen.
En moet hij op den duur gereinigd of vervangen worden.
Google even op FAP roetfilter.
Inmiddels staat de teller op 380K. In december een APK gehad van €690 euro. Een maand daarna bij 370K km begaf de turbo het.. Dat grapje kostte €1200 om te fixen. Toch maar gedaan omdat hij een verse apk had en een andere auto kost meer dan dat.. 2 dagen daarna begaf een metalen oliepijp het.. weer €200. Totaal was dat toch wel meer dan hij waard was.. maarja t komt natuurlijk nooit allemaal in 1 keer zodat je de auto meteen richting de sloop kan duwen.Gelgersma schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:32:
Mijn Audi a3 8L 1.9tdi uit 2002 heeft over 400km de 340K gereden. Straks voor de lange rit naar zuid frankrijk normaal onderhoud doen en gaan met die banaan!
Het verschilt gewoon of mensen hun auto goed onderhouden. De 1 kan het niet zoveel schelen of er nou 10K km extra met de vloeistof wordt gedaan, de ander ververst op tijd..
Toch knap dat de originele turbo het zo lang heeft volgehouden
Op 29 mei zei ik iets over het vooroordeel over Italiaanse auto's en nu heb ik net koppeling/drukgroep moeten laten vervangen.
Maar goed, slijtage delen. Hoewel 195 d km niet veel is voor een koppeling vind ik.
Mogelijk dat de semi automaat er iets mee te maken heeft.
Fiat Grande Punto 1.4 dualogic uit 2008.
Maar goed, slijtage delen. Hoewel 195 d km niet veel is voor een koppeling vind ik.
Mogelijk dat de semi automaat er iets mee te maken heeft.
Fiat Grande Punto 1.4 dualogic uit 2008.
Mijn Punto Evo (2011) staat ondertussen op 230k.
Weinig echte klachten/defecten gehad: eenmaal een sensor waardoor Start/Stop systeem niet meer werkte, en onlangs de koppelingskabel gebroken gehad.
Verder regulier onderhoud gehad, ding loopt nog prima. Zal hem denk ik helemaal oprijden, levert 2e hands niets meer op en zolang het rijdt: prima
Weinig echte klachten/defecten gehad: eenmaal een sensor waardoor Start/Stop systeem niet meer werkte, en onlangs de koppelingskabel gebroken gehad.
Verder regulier onderhoud gehad, ding loopt nog prima. Zal hem denk ik helemaal oprijden, levert 2e hands niets meer op en zolang het rijdt: prima
Verwijderd
Snuffel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:36:
Bij mij werkt dat Start Stop Systeem ook niet. Ook nooit werkend gehad, maar gebruik je dat vaak?Snuffel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:36:
Nee, ik gebruik het niet vaak (zeg maar gerust zelden), maar er brandt dan wel een lampje dat hij niet werkt.Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:38:
[...]
[...]
Bij mij werkt dat Start Stop Systeem ook niet. Ook nooit werkend gehad, maar gebruik je dat vaak?
Bleek een sensor in de versnellingsbak te zijn die niet meer werkte. Schijnt een bekend probleem te zijn en heeft te maken met vocht die in de sensor komt. Vervangen en probleem was weg
Fiat Grande Punto 1.4 8v dualogic op LPG met nu 200.500 km op de teller.Snuffel schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:23:
Mijn Fiat Punto (2011) tikt deze week de 228k aan.
Langzame maar betrouwbare motor.
De electronica echter
Weinig echte problemen gehad behalve onderhoud en de koppeling.
Mag ik mee doen of niet?
Ik rijd een Mazda 6 1.8 met 267.000 kilometer op de teller, alleen is bij 263.000 kilometer de motor vervangen.

Ik ben van plan de auto nog tot 300k proberen te rijden, maar tot zover kan ik mijn ervaringen wel delen.
De auto is altijd dealer-onderhouden. Bij de dealer is ie volgend het boekje onderhouden, dus om de xx kilometer moet dit gebeuren etc.
De auto is nu nog in vrij goede conditie. Hij rijd nog heerlijk en laat eigenlijk niet echt merken dat ie al zo ver gereden heeft. Jammer genoeg staat het motorblok er wel bekend om dat ze niet zo ver rijden, wat wel apart is voor een Mazda.
De meeste krijgen erg veel last van zuigerveren waardoor ze veel olie gaan verbruiken en de drijfstanglagers willen nog wel eens van zich laten horen.
Nadat de motor van mijn auto verwisselt is, is de auto weer prima.
Ik heb momenteel een paar kwaaltjes:
- Er ratelt iets bij de multiriem. Waarschijnlijk een spanrol niet meer goed, binnenkort even naar laten kijken.
- Op hogere snelheden is er een duidelijke piep hoorbaar, garage kan er niet achter komen wat het is maar het zou wel eens een versleten aandrijfas kunnen zijn, of een aandrijfas waar de hoes slecht is geworden of gescheurd waardoor hij niet goed meer gesmeerd wordt. Meteen ook even naar laten kijken.
Over het algemeen gaan auto's vrij lang mee als ze een beetje onderhouden worden. Belangrijkste dingen zijn dan ook olie op tijd verversen, oliefilter en luchtfilter op tijd vervangen, riemen op tijd vervangen etc.
Ik rijd een Mazda 6 1.8 met 267.000 kilometer op de teller, alleen is bij 263.000 kilometer de motor vervangen.

Ik ben van plan de auto nog tot 300k proberen te rijden, maar tot zover kan ik mijn ervaringen wel delen.
De auto is altijd dealer-onderhouden. Bij de dealer is ie volgend het boekje onderhouden, dus om de xx kilometer moet dit gebeuren etc.
De auto is nu nog in vrij goede conditie. Hij rijd nog heerlijk en laat eigenlijk niet echt merken dat ie al zo ver gereden heeft. Jammer genoeg staat het motorblok er wel bekend om dat ze niet zo ver rijden, wat wel apart is voor een Mazda.
De meeste krijgen erg veel last van zuigerveren waardoor ze veel olie gaan verbruiken en de drijfstanglagers willen nog wel eens van zich laten horen.
- Er ratelt iets bij de multiriem. Waarschijnlijk een spanrol niet meer goed, binnenkort even naar laten kijken.
- Op hogere snelheden is er een duidelijke piep hoorbaar, garage kan er niet achter komen wat het is maar het zou wel eens een versleten aandrijfas kunnen zijn, of een aandrijfas waar de hoes slecht is geworden of gescheurd waardoor hij niet goed meer gesmeerd wordt. Meteen ook even naar laten kijken.
Over het algemeen gaan auto's vrij lang mee als ze een beetje onderhouden worden. Belangrijkste dingen zijn dan ook olie op tijd verversen, oliefilter en luchtfilter op tijd vervangen, riemen op tijd vervangen etc.
Wij zijn al 9,5 jaar lang eigenaar van een Civic uit 2000. Afgelopen winter tijdens de apk was hij afgekeurd i.v.m. roest bij bevestiging binnenschermen achter (L+R). I.v.m. leeftijd en km.stand (toen circa 210k) vond de garage hem eigenlijk total-loss. We hebben het toch maar laten repareren, de reparatie + apk kostte ons zo'n € 600 met garantie dat hij komende apk niet op hetzelfde punt afgekeurd zou worden.
Ik zit nu echter heel erg in dubio wat te doen met de auto. We zijn er emotioneel wel aan gehecht geraakt, en de dreiging van total-loss heeft dat alleen maar sterker gemaakt. Ik zit daarom te denken om de auto zo vroeg mogelijk weer voor apk te doen (december) om te kijken of er grote dingen zijn. Als die er niet zijn wil ik de auto misschien wel grondig onder handen laten nemen door een gespecialiseerde Honda (civic) garage / kenner. We hebben namelijk al langere tijd last van het af en toe 'inhouden' bij 2500 toeren. Het voelt alsof de turbo uitvalt; snelheid houden gaat prima, maar gas geven duurt lang (volgens mij hebben we geen turbo, maar het gaat om het omschrijven van het gevoel).
Na even plankgas voel je de auto opeens wel weer reageren en 'springt' hij weer vooruit. Ook even gas los en weer gas geven zorgt er voor dat hij het weer normaal doet.
Het 'euvel' doet zich niet altijd voor, ik kan tientallen kilometers 80 rijden (circa 2500 toeren) en dan opeens voel je dat de auto zich inhoud. Mogelijk dat het euvel te maken heeft met een van de lambda/uitlaat sensoren, sinds die vervangen is hebben we hier ook foutmeldingen (lambda hoog / lambda laag). De garage adviseerde ons toen om er niets mee te doen zolang het verbruik niet steeg, omdat het opzoeken/verhelpen van het probleem wel eens lang kon duren. En we rijden nog altijd keurig 1:15 dus we hebben er niets mee gedaan....
Ik zit nu echter heel erg in dubio wat te doen met de auto. We zijn er emotioneel wel aan gehecht geraakt, en de dreiging van total-loss heeft dat alleen maar sterker gemaakt. Ik zit daarom te denken om de auto zo vroeg mogelijk weer voor apk te doen (december) om te kijken of er grote dingen zijn. Als die er niet zijn wil ik de auto misschien wel grondig onder handen laten nemen door een gespecialiseerde Honda (civic) garage / kenner. We hebben namelijk al langere tijd last van het af en toe 'inhouden' bij 2500 toeren. Het voelt alsof de turbo uitvalt; snelheid houden gaat prima, maar gas geven duurt lang (volgens mij hebben we geen turbo, maar het gaat om het omschrijven van het gevoel).
Na even plankgas voel je de auto opeens wel weer reageren en 'springt' hij weer vooruit. Ook even gas los en weer gas geven zorgt er voor dat hij het weer normaal doet.
Het 'euvel' doet zich niet altijd voor, ik kan tientallen kilometers 80 rijden (circa 2500 toeren) en dan opeens voel je dat de auto zich inhoud. Mogelijk dat het euvel te maken heeft met een van de lambda/uitlaat sensoren, sinds die vervangen is hebben we hier ook foutmeldingen (lambda hoog / lambda laag). De garage adviseerde ons toen om er niets mee te doen zolang het verbruik niet steeg, omdat het opzoeken/verhelpen van het probleem wel eens lang kon duren. En we rijden nog altijd keurig 1:15 dus we hebben er niets mee gedaan....
Eens, dus +1Snuffel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:47:
[...]
Goed onderhoud is een combinatie van curatief, preventief en correctief onderhoud ineen.
En ik lees wat over vooroordelen over Italiaanse auto's...
Alfa Romeo 156 JTD
255.xxx op de teller, 2004
Aanpassingen: turbo gereinigd bij 150K km, alle kats weg, gechipt door Savali en Bilstein B6.
Op een nieuwe koppeling en aandrijfassen na, weinig ergs gehad. Altijd preventief onderhoud gepleegd. Toen de EGR nog niet afgesloten was (kan alleen via software), deed ik twee keer per jaar de EGR verwijderen en schoon maken. Nadat de Alfa gechipt was, is nog wel een keer het inlaatspruitstuk schoongemaakt, scheelt echt zoveel troep en de auto krijgt letterlijk meer lucht.
Auto rijdt nog als een malle, krijg er alleen niks meer voor, dus doorrijden maar.
Ook nog een Fiat Panda 2006 voor de deur. Qua onderhoud geldt daarbij hetzelfde. Zit nog veel beter in elkaar dan de Alfa Romeo, ook niet kapot te krijgen.
Vriendin van ons had een auto nodig, want ging veel kilometers maken. Een Punto 1.3 gekocht en ze rijdt 1 op 21!!! Probleemloos!!! Ca 50K/jaar.
Dus Italiaanse auto's...ik koop er zo weer één!
Waiting on the world to change
Ik mag nog een kleine 5000km, dan tikt de 2.0 hdi de 2 ton aan. Geen zorgen, mijn vorige heb ik met 4 ton verkocht en rijdt ook nog steeds ergens rond...
Ik rij met een mazda2 bj 2005, 1.2 benzine.
Gekocht in 2010 met 65k op de teller, heeft er nu 125k. Ik rij weinig km per jaar. Binnenkort weer naar de keuring, tot nu toe geen opmerkingen behalve 'toestand dimlichten in de gaten te houden' omdat ze dof worden.
Bij het recente onderhoud heeft de garagist ze nu eens gepolierd en ze zien er in ieder geval een stuk beter uit, er zitten wel vlekken aan de binnenkant.
Komt door de UV-straling van de zon volgens de garagist. Nieuwe lampen kosten 300€/stuk excl montage, dat is volgens mij meer dan de auto waard is!
Hebben jullie geen probleem met dof wordende voorlichten bij jullie auto's?
Gekocht in 2010 met 65k op de teller, heeft er nu 125k. Ik rij weinig km per jaar. Binnenkort weer naar de keuring, tot nu toe geen opmerkingen behalve 'toestand dimlichten in de gaten te houden' omdat ze dof worden.
Bij het recente onderhoud heeft de garagist ze nu eens gepolierd en ze zien er in ieder geval een stuk beter uit, er zitten wel vlekken aan de binnenkant.
Komt door de UV-straling van de zon volgens de garagist. Nieuwe lampen kosten 300€/stuk excl montage, dat is volgens mij meer dan de auto waard is!
Heb ik nog geen last van. Mijn auto is ook uit 2005 en staat altijd buiten. 't komt vooral door verwering / uv straling. Maar het zal ongetwijfeld per merk verschillen (soort/kwaliteit plastic)Wozmro schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:06:
Ik rij met een mazda2 bj 2005, 1.2 benzine.
Maar voor 300 eur/stuk... dan ben je gek als je dat nieuw laat doen.
Als ik online even kijk dan zie ik prijzen van zo'n 130-140 eur, in Duitsland rond de 100 eur per lamp.
Monteren: Ik geloof nooit dat dat hogere wiskunde is. Bij mijn auto (en de meeste die ik ken) is dat vrij simpel te doen.
Overigens zijn er ook polijstsetjes te koop om het plastic te polijsten. Nee heb je
Op youtube staan ook genoeg filmpjes van mensen die tandpasta als polijstmiddel gebruiken wat ook al aardig schijnt te werken.
Kun je altijd een volgende keer nog proberen. Of op de sloop kijken voor een ander setje.
Zoals gezegd, bij mijn auto geen last van gelukkig. Alleen begint de bekleding slecht te worden (slijtage), stuurwiel begint te slijten en inmiddels aardig wat steenslag.
Nu helpen wegen (voornamelijk in het verre oostblok) niet echt mee (Wit Rusland was nog erger....)
Maar goed, hij zit inmiddels op 407k dus dat valt allemaal nog mee.
[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-10-2018 19:43 ]
Jawel, maar ik heb ze gewoon zelf vervangen door aftermarket vervangingsdelen. Was ik voor 180 euro en een uurtje knutselen mee klaar en dat vond ik een stuk leuker dan de prijs van de garage.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Wij hadden een Punto 1.2 uit 2002, gekocht in 2011 met 120k op de teller. Toen waren de lampen al een beetje dof, verkoper had hetzelfde verhaal: suboptimaal type kunststof, UV-straling. We hebben ze een keer laten poetsen en op 200k nieuwe units in laten bouwen omdat fatsoenlijk laten polijsten bijna net zo duur zou worden en hij verder eigenlijk geen schokkende problemen vertoonde.Wozmro schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:06:
[..]
Helaas is hij bij 240k blijven staan in 2015, motor op.
De enige problemen die we er verder mee gehad hebben waren van contact-aard: snelheidsmeter die ermee af en toe kort mee stopte (met zachtere muziek en (vervelender) actievere stuurbekrachtiging tot gevolg) en de achterlichten waarvan ik de contacten een paar keer schoon heb moeten maken om een aardingeprobleem te verhelpen.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
thuis hebben we een honda jazz met 275+km op de teller. Wij zijn eerste eigenaar. Aangeschaft in 2003, recent nog apk goedgekeurd. Het is een zuinige auto, praktisch en niet duur in de vaste lasten. Auto ziet er niet uit, maar er past gemakkelijk een pallet aan spullen in. Ook kan je ermee een pax kast vervoeren van de ikea.
Enige noemenswaardige dingen die vervangen zijn, zijn de lagers (veel verhuizen, daardoor snellere slijtage op de achterwielen). Radiator (steenslag). Voor de rest wat remblokken en banden.
Helaas was de wagen een magneet en vonden mensen het aantrekkelijk om onze auto aan te rijden. Misschien wilde ze hem uit zijn lijden verlossen? Is nu een deukenbak maar rijdt prima.
Enige noemenswaardige dingen die vervangen zijn, zijn de lagers (veel verhuizen, daardoor snellere slijtage op de achterwielen). Radiator (steenslag). Voor de rest wat remblokken en banden.
Helaas was de wagen een magneet en vonden mensen het aantrekkelijk om onze auto aan te rijden. Misschien wilde ze hem uit zijn lijden verlossen? Is nu een deukenbak maar rijdt prima.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Mijlpaal: Sinds een week of wat zitten al mijn wagens nu boven de 200000. Een Toyota Yaris uit 2001, gekocht met 221000 en inmiddels op 226xxx. Best wat daarvan is afgelegd op de Nurburgring, dus dat gaat prima. Daarnaast is mijn daily een Suzuki Swift 1.3 MK6 uit 2008. Die heb ik gekocht met 133000 op de teller en staat inmiddels bijna op 201dkm.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
4 jaar geleden een Mitsubishi Colt 1.3 CZ5 2007 gekocht, met 110.000km en door een verhuizing en relatief grote woon-werkafstand staat deze inmiddels op 210.000 km.
Ik heb het idee dat het autootje voorlopig blijft rijden, maar er moet toch een extra auto komen voor wat meer comfort en vakantieruimte. Ik houd dit topic in de gaten voor suggesties.
Ik heb het idee dat het autootje voorlopig blijft rijden, maar er moet toch een extra auto komen voor wat meer comfort en vakantieruimte. Ik houd dit topic in de gaten voor suggesties.
2 oudere tdi’s staan. Een A2 1.4 tdi en een A3 8L 1.9 tdi die gechipt is door ABT.
A2 zit nu op 391k en de A3 op 356k. Beide recent de koppakking vervangen en normaal onderhoud, dat we elk jaar zelf uitvoeren.
Turbo van de A3 recentelijk zelf schoongemaakt, alles uitgebouwd en volledig koolvrij gemaakt, doet het weer als een zonnetje! Auto’s rijden verder gewoon top en doen het altijd. Onderhoud is alles, preventief en met regelmaat.
Verder staat er nog een XF 3 Liter diesel S waar al het nodige aan is gedaan. Ding heeft nu bijna 230k gelopen en heeft al 2 nieuwe inlaatspruitstukken en een nieuwe intercooler.. alle 3 de componenten hadden last van scheuren in het materiaal. Doe je niks aan, maar het zegt wel iets over de kwaliteit van tegenwoordig! (Kunsttof inlaatspruitstukken)
A2 zit nu op 391k en de A3 op 356k. Beide recent de koppakking vervangen en normaal onderhoud, dat we elk jaar zelf uitvoeren.
Turbo van de A3 recentelijk zelf schoongemaakt, alles uitgebouwd en volledig koolvrij gemaakt, doet het weer als een zonnetje! Auto’s rijden verder gewoon top en doen het altijd. Onderhoud is alles, preventief en met regelmaat.
Verder staat er nog een XF 3 Liter diesel S waar al het nodige aan is gedaan. Ding heeft nu bijna 230k gelopen en heeft al 2 nieuwe inlaatspruitstukken en een nieuwe intercooler.. alle 3 de componenten hadden last van scheuren in het materiaal. Doe je niks aan, maar het zegt wel iets over de kwaliteit van tegenwoordig! (Kunsttof inlaatspruitstukken)
Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity
341.xxx inmiddels. Op 10 augustus de automaat laten flushen en sindsdien geen melding automaat service vereist meer.PcDealer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:46:
Ik heb een auto uit 2001 onlangs gekocht:
[Afbeelding: KM standen boven de 200.000]
Heb je toevallig een linkje naar een mogelijk leverancier? Ik heb zelf al eens gezocht maar kom telkens op sites die vermelden dat ze het onderdeel niet op voorraad hebben en dat ik een mailtje moet sturen.DJSmiley schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:39:
[...]
Heb ik nog geen last van. Mijn auto is ook uit 2005 en staat altijd buiten. 't komt vooral door verwering / uv straling. Maar het zal ongetwijfeld per merk verschillen (soort/kwaliteit plastic)
Maar voor 300 eur/stuk... dan ben je gek als je dat nieuw laat doen.
Als ik online even kijk dan zie ik prijzen van zo'n 130-140 eur, in Duitsland rond de 100 eur per lamp.
Monteren: Ik geloof nooit dat dat hogere wiskunde is. Bij mijn auto (en de meeste die ik ken) is dat vrij simpel te doen.
Overigens zijn er ook polijstsetjes te koop om het plastic te polijsten. Nee heb je
Op youtube staan ook genoeg filmpjes van mensen die tandpasta als polijstmiddel gebruiken wat ook al aardig schijnt te werken.
Kun je altijd een volgende keer nog proberen. Of op de sloop kijken voor een ander setje.
Zoals gezegd, bij mijn auto geen last van gelukkig. Alleen begint de bekleding slecht te worden (slijtage), stuurwiel begint te slijten en inmiddels aardig wat steenslag.
Nu helpen wegen (voornamelijk in het verre oostblok) niet echt mee (Wit Rusland was nog erger....)
Maar goed, hij zit inmiddels op 407k dus dat valt allemaal nog mee.
Zelf vervangen moet wel lukken, alleen het afregelen kan ik niet zelf.
Ik mag ook weer bijna mee doen hier. Momenteel net geen 198.000km op de klok
2005 Citroën C4 Coupe VTS
Same here, 12-2013 VW Jetta hybride met een stage 1 tune, 191k nu en ga gestaag door! Ik verwacht dat ik binnenkort wel eens iets met de DSG moet laten doen, buiten dat lijkt de rest nog goed... Inruilwaarde is misschien ~6-7k nu, maar ga gewoon verder tot ik een grote reparatie krijg. Voor dit geld, zowel in aanschaf als wegenbelasting en onderhoud, vind ik niet een auto met vergelijkbaar comfort en plezier.FastFred schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:09:
Ik mag ook weer bijna mee doen hier. Momenteel net geen 198.000km op de klok![]()
Hopelijk blijft hij leven tot ik een Model 3 kan halen
[ Voor 4% gewijzigd door Zebby op 22-10-2018 09:43 ]
Denk dat ik mij ook mag melden hier
Heb een panda uit 2008. Gekocht in 2010 met 33 dkm op de teller, nu ongeveer 261 dkm. Hiervan is bijna 200 dkm op lpg gereden.
Naast het reguliere onderhoud is er eigenlijk vrij weinig op aan te merken en blijft de auto het gewoon doen. In de afgelopen 8 jaren naast het reguliere onderhoud max 1.000 euro uitgegeven aan non-regulier onderhoud ( einddemper vervangen (2x), airco onderhoud, LPG error, draagpoten voorwielen vervangen, schokdempers vervangen) Dit non reguliere onderhoud is redelijk mooi verspreid over de tijd waardoor ik gemiddeld maandelijks 10 euro kwijt ben voor de echte reparaties. Mijn inziens valt dit enorm mee. Onderhoud wordt gedaan door Beun de Haas waardoor de totale onderhoudskosten inc banden en non-regulier onderhoud op ongeveer 1.2 cent per kilometer zit.
De auto is technisch nog in nieuwstaat. Geen startproblemen (zelfs niet nu de originele accu 10.5 jaar oud is), auto rijdt altijd en kan op de Duitse wegen nog altijd z'n maximale snelheid halen. Auto is ok (nog?) nooit stilgevallen oid.
Ik verwacht over anderhalf jaar de 300 dkm aan te tikken, en hoop eigenlijk wel over 5 jaar de 360dkm te halen. Ik ga'm echt helemaal oprijden totdat ie echt naar de sloop toe moet.
Naast het reguliere onderhoud is er eigenlijk vrij weinig op aan te merken en blijft de auto het gewoon doen. In de afgelopen 8 jaren naast het reguliere onderhoud max 1.000 euro uitgegeven aan non-regulier onderhoud ( einddemper vervangen (2x), airco onderhoud, LPG error, draagpoten voorwielen vervangen, schokdempers vervangen) Dit non reguliere onderhoud is redelijk mooi verspreid over de tijd waardoor ik gemiddeld maandelijks 10 euro kwijt ben voor de echte reparaties. Mijn inziens valt dit enorm mee. Onderhoud wordt gedaan door Beun de Haas waardoor de totale onderhoudskosten inc banden en non-regulier onderhoud op ongeveer 1.2 cent per kilometer zit.
De auto is technisch nog in nieuwstaat. Geen startproblemen (zelfs niet nu de originele accu 10.5 jaar oud is), auto rijdt altijd en kan op de Duitse wegen nog altijd z'n maximale snelheid halen. Auto is ok (nog?) nooit stilgevallen oid.
Ik verwacht over anderhalf jaar de 300 dkm aan te tikken, en hoop eigenlijk wel over 5 jaar de 360dkm te halen. Ik ga'm echt helemaal oprijden totdat ie echt naar de sloop toe moet.
7400 Wp op het dak
Ik heb van mijn 7 auto's maar 1 auto gehad die onder de 200.000 km zat.
(gekocht met 90.000km oid)
mijn record was een BMW 316i uit '95, gekocht met 300.000 km ongeveer, en weer weggedaan op 318.000 km (en rijdt geloof ik nog steeds rond)
Enige wat ik eraan heb hoeven doen in die periode is een luchtslangetje vervangen a ~30 euro.
Dat is nog eens leuk auto rijden
(gekocht met 90.000km oid)
mijn record was een BMW 316i uit '95, gekocht met 300.000 km ongeveer, en weer weggedaan op 318.000 km (en rijdt geloof ik nog steeds rond)
Enige wat ik eraan heb hoeven doen in die periode is een luchtslangetje vervangen a ~30 euro.
Dat is nog eens leuk auto rijden
He, jammer dat ik dit topic nu pas tegenkom. Afgelopen maand mijn VW Polo '90 weggedaan omdat 'ie te klein was geworden voor ons gezin. Die stond op 210K.
Ik deed daar het laatste jaar eigenlijk niets meer aan qua onderhoud omdat 'ie toch weg zou gaan. Die Polo staat nu bij mijn zwager, en heeft inmiddels een de hoognodige grondige onderhoudsbeurt gekregen. Ik ben wel erg benieuwd hoe lang die nog doorrijdt.
Ik rijd nu zelf een Mazda Demio (2003) met 65K op de teller, en met het aantal km's wat we ermee maken gaat het waarschijnlijk nog wel een paar jaar duren voordat ik me in dit topic weer kan melden...
Ik deed daar het laatste jaar eigenlijk niets meer aan qua onderhoud omdat 'ie toch weg zou gaan. Die Polo staat nu bij mijn zwager, en heeft inmiddels een de hoognodige grondige onderhoudsbeurt gekregen. Ik ben wel erg benieuwd hoe lang die nog doorrijdt.
Ik rijd nu zelf een Mazda Demio (2003) met 65K op de teller, en met het aantal km's wat we ermee maken gaat het waarschijnlijk nog wel een paar jaar duren voordat ik me in dit topic weer kan melden...
Nou dan zal ik me ook maar melden hier. Ik rijd in een Renault Megane uit 2012. Gekocht in 2016 met 145K op de teller. Inmiddels 250K op de teller. Rijdt nog prima. Al zit bij het volgende onderhoud wel de drukgroep aan de beurt. Als de boel dan uitmekaar ligt ook meteen de koppeling vervangen en daarna laat ik m chippen. Ik ben van plan om m helemaal op te rijden tot ie niet meer betrouwbaar is. Behalve het normale onderhoud geen rare dingen. Behalve het vacuumslangetje waar de 1.5 DCI van Renault bekend om stond.
Heerlijke reisauto. Ik rijd ongeveer 50K per jaar.
Heerlijke reisauto. Ik rijd ongeveer 50K per jaar.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Wat een interessante dingen lees ik hier. Ik zit zelf met een dilemma. Ik ben enorme liefhebber van de coupe en rijd nu een Ford Puma. Ik wil een grotere auto vanwege samenwonen maar wil coupe blijven rijden. Ik kan gaan voor de Ford Cougar met 2.5 liter motor en daar eventueel een LPG installatie in laten zetten. Mijn andere keuze is een Fiat Coupe Turbo uit Duitsland halen en ook daar eventueel een LPG installatie in. Mijn derde keuze is een Fiat Coupe zonder Turbo. Wellicht veiliger ivm met slijtage maar ook minder leuk.
Ondanks alle spookverhalen over oude auto's doet mijn Puma uit 2001 het nog perfect en op wat onderhoud na wat ik niet erg vind presteert het ding als een malle. Ik rijd er 25.000 km per jaar mee op de linkerbaan en stond nog nooit met pech langs de weg. Wat raden jullie mij aan en wat zijn volgens jullie de voor en nadelen tussen de Cougar en Coupe van Fiat? En is het inbouwen van een LPG installatie in deze auto's volgens jullie een probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ondanks alle spookverhalen over oude auto's doet mijn Puma uit 2001 het nog perfect en op wat onderhoud na wat ik niet erg vind presteert het ding als een malle. Ik rijd er 25.000 km per jaar mee op de linkerbaan en stond nog nooit met pech langs de weg. Wat raden jullie mij aan en wat zijn volgens jullie de voor en nadelen tussen de Cougar en Coupe van Fiat? En is het inbouwen van een LPG installatie in deze auto's volgens jullie een probleem?
Check even in het LPG topic hier: Het grote LPG topiccoupelover schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:45:
Wat een interessante dingen lees ik hier. Ik zit zelf met een dilemma. Ik ben enorme liefhebber van de coupe en rijd nu een Ford Puma. Ik wil een grotere auto vanwege samenwonen maar wil coupe blijven rijden. Ik kan gaan voor de Ford Cougar met 2.5 liter motor en daar eventueel een LPG installatie in laten zetten. Mijn andere keuze is een Fiat Coupe Turbo uit Duitsland halen en ook daar eventueel een LPG installatie in. Mijn derde keuze is een Fiat Coupe zonder Turbo. Wellicht veiliger ivm met slijtage maar ook minder leuk.
Dang, het is weer terug. Dimlichtlampje vervangenPcDealer schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:10:
[...]
341.xxx inmiddels. Op 10 augustus de automaat laten flushen en sindsdien geen melding automaat service vereist meer.
[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 30-10-2018 00:13 ]
250.000km inmiddels, vorige week de koelfan vervangen. Ding rijdt weer prima, mag iig tot de volgende APK blijven.
Binnenkort een oliebeurtje doen en 2 nieuwe banden, kan ie weer 20.000km mee.
Binnenkort een oliebeurtje doen en 2 nieuwe banden, kan ie weer 20.000km mee.
Leuk topic dit! Mooi om te zien dat er genoeg mensen zijn die zich niet laten afschrikken door hoge km-standen.
Eigen duit in het zakje;
2 jaar geleden was de toenmalige auto (Twingo) van mijn vrouw helemaal op. Voor €200 verkocht aan een handelaar, wij weer op zoek naar wat anders.
Bij een garage van een bekende van ons stond een groene Suzuki Baleno 1.6 Sedan uit 1998 in bijna perfecte staat. Van de eerste eigenaar geweest en inmiddels 328.000 km op de klok.
Ondanks dat mijn vrouw 'm niet mooi vond, wou ik er wel even mee rijden. En nadat zij ook gereden had, was 'ie verkocht. Alles zit erop en eraan, zeer luxe uitgevoerd (voor die tijd).
Deal gemaakt voor € 500 incl. nieuwe APK.
De garagehouder gaf toen al aan dat 'ie makkelijk nog een paar jaar mee kan. Afgelopen augustus mocht de Baleno weer voor de APK (ivm omstandigheden bij een andere garage laten doen) en kwam er glansrijk doorheen. Geen enkel aandachtspuntje.

Inmiddels staat er bijna 340.000 km op en de auto gaat niet weg
Eigen duit in het zakje;
2 jaar geleden was de toenmalige auto (Twingo) van mijn vrouw helemaal op. Voor €200 verkocht aan een handelaar, wij weer op zoek naar wat anders.
Bij een garage van een bekende van ons stond een groene Suzuki Baleno 1.6 Sedan uit 1998 in bijna perfecte staat. Van de eerste eigenaar geweest en inmiddels 328.000 km op de klok.
Ondanks dat mijn vrouw 'm niet mooi vond, wou ik er wel even mee rijden. En nadat zij ook gereden had, was 'ie verkocht. Alles zit erop en eraan, zeer luxe uitgevoerd (voor die tijd).
Deal gemaakt voor € 500 incl. nieuwe APK.
De garagehouder gaf toen al aan dat 'ie makkelijk nog een paar jaar mee kan. Afgelopen augustus mocht de Baleno weer voor de APK (ivm omstandigheden bij een andere garage laten doen) en kwam er glansrijk doorheen. Geen enkel aandachtspuntje.

Inmiddels staat er bijna 340.000 km op en de auto gaat niet weg
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Als anderen jou aanrijden wordt het toch gefikst op kosten van hun verzekering? Kleine oppervlakkige aanrijdingen die niet je eigen schuld zijn, zijn de manier om bij een oude auto het plaatwerk stukje bij beetje weer als nieuw te krijgenMonkeydancer schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:46:
[...]
Of laat je het verzekeringsgeld uitkeren, wat natuurlijk ook je goed recht is. Of zijn het parkeerdeukjes en -krasjes zonder briefje? Daar zit mijn auto ook vol mee omdat ik 'm vaak tussen de fietsen in het centrum van Utrecht moet parkeren. Maar de achterbumper is in ieder geval weer als nieuw, na het laatste aanrijdinkje.
[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 30-10-2018 09:51 ]
Ik rijd zelf in een Mazda Miata MX-5 die momenteel 154.000 MILES op de teller heeft staan. Het hangt ontzettend van de auto, de eigenaar of het onderhoud hoe deze auto zal blijven. Er zijn ontelbare voorbeelden van de motor in deze MX-5 dat deze rond de 4ton nog steeds of het circuit vliegt.
Zoek vooral als je een auto overweegt naar de meest voorkomende problemen, check het onderhoud van de eigenaar en laat indien nodig deze kwaaltjes gelijk verhelpen.
Zoek vooral als je een auto overweegt naar de meest voorkomende problemen, check het onderhoud van de eigenaar en laat indien nodig deze kwaaltjes gelijk verhelpen.
Ik rij inmiddels alweer zo'n 50.000 kilometer rond in een Saab 9-3 op LPG uit 2002. Gekocht met 370k op de teller, inmiddels op een kleine 420k.
Hiervoor heb ik een zelfde model Saab gehad, maar dan op diesel. Daar heb ik zonder al te veel kosten 120k kilometer (van 320 tot 440) erbij gezet, daarna reed hij nog als een zonnetje! Ivm verandering van baan was het echter niet meer rendabel om zo'n dikke diesel voor de deur te hebben staan.
Het niet-reguliere onderhoud valt het me tot nu toe ontzettend mee:
- LPG instroom-slangetjes laten vervangen. (200 euro)
- Lekkend druklager vervangen (140 euro)
- Turbo vervangen door een gereviseerd exemplaar met 5000 kilometer ervaring (150 euro)
- Ontstekingsmodule vervangen (100 euro)
- Remklauwen + blokken rondom vervangen (250 euro)
Hét grote voordeel is wel dat ik eigenlijk alles zelf kan, scheelt een bak geld. Soms breng ik hem alsnog wel even weg voor de klussen waar ik geen zin in heb, maar het meeste doe ik wel zelf.
Vanmiddag gaat hij weer voor de APK, laatste twee keer kwam hij er zonder opmerkingen overheen, verwacht nu ook niet zoveel problemen eigenlijk.
Hiervoor heb ik een zelfde model Saab gehad, maar dan op diesel. Daar heb ik zonder al te veel kosten 120k kilometer (van 320 tot 440) erbij gezet, daarna reed hij nog als een zonnetje! Ivm verandering van baan was het echter niet meer rendabel om zo'n dikke diesel voor de deur te hebben staan.
Het niet-reguliere onderhoud valt het me tot nu toe ontzettend mee:
- LPG instroom-slangetjes laten vervangen. (200 euro)
- Lekkend druklager vervangen (140 euro)
- Turbo vervangen door een gereviseerd exemplaar met 5000 kilometer ervaring (150 euro)
- Ontstekingsmodule vervangen (100 euro)
- Remklauwen + blokken rondom vervangen (250 euro)
Hét grote voordeel is wel dat ik eigenlijk alles zelf kan, scheelt een bak geld. Soms breng ik hem alsnog wel even weg voor de klussen waar ik geen zin in heb, maar het meeste doe ik wel zelf.
Vanmiddag gaat hij weer voor de APK, laatste twee keer kwam hij er zonder opmerkingen overheen, verwacht nu ook niet zoveel problemen eigenlijk.
Ik ga deze week de 333333 aantikken met de V70
Da's niks!dr.lowtune schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:25:
Ik ga deze week de 333.333 aantikken met de V70
Ik ben 'm nog aan het inrijden
Da's een vraag waarop geen pasklaar antwoord bestaat, of toch niet één pasklaar antwoord.
Het een en ander hangt af van:
- Merk. (voor behoud van waarde of het verlies daarvan)
- Betrouwbaarheid na xxx.xxxx aantal km. (het ene merk/model/type is al gevoeliger aan bepaalde slijtage-elementen dan het andere merk/model/type en dan hangt het nog af juist waaraan specifiek, bvb. olielekkage t.o.v. bvb. cilinderkoppakking waarbij het ene een no-brainer is en het andere beter total-loss kan verklaard worden, kwestie van kosten en moeite te besparen.
- Type motor: Diesel of benzine
- Type motortechniek: common-rail, HDi, TDi, Blue-tec, directe injectie, in lijn, in V, Boxer... om er maar een paar te noemen. allemaal afhankelijk van hoe goed deze met hoge kilometerstanden kunnen omgaan.
en dan last but definately not least:
- onderhoud!!
Hoe goed -en regelmatig- werd deze wagen onderhouden en welke rijstijl had de vorige eigenaar is eigenlijk hét belangrijkste vraagstuk i.v.m. betrouwbaar en nagenoeg kosteloos met hoge km.standen rond te rijden... en jammer genoeg weet je vaak niet hoe vorige eigenaar(s) met de wagen omgingen.
Mijn Seat Ibiza EVO1 (VAG 1.9TDi Blok bj. '98) heeft het met gemak 270K volgehouden en was zo goed als nieuw toen die helaas total-loss gereden werd in de zijkant van een busje dat niet wist wat 'voorrang' betekende.
De wagen kennende had ik hem met gemak op 350K gekregen en wellicht meer.
Maar ik weet dan ook dat die wagen vanaf dag 1 door mijn vader (automechanieker op rust) en later door mezelf in perfecte staat werd gehouden.
- Betrouwbaarheid na xxx.xxxx aantal km. (het ene merk/model/type is al gevoeliger aan bepaalde slijtage-elementen dan het andere merk/model/type en dan hangt het nog af juist waaraan specifiek, bvb. olielekkage t.o.v. bvb. cilinderkoppakking waarbij het ene een no-brainer is en het andere beter total-loss kan verklaard worden, kwestie van kosten en moeite te besparen.
- Type motortechniek: common-rail, HDi, TDi, Blue-tec, directe injectie, in lijn, in V, Boxer... om er maar een paar te noemen. allemaal afhankelijk van hoe goed deze met hoge kilometerstanden kunnen omgaan.
- onderhoud!!
Hoe goed -en regelmatig- werd deze wagen onderhouden en welke rijstijl had de vorige eigenaar is eigenlijk hét belangrijkste vraagstuk i.v.m. betrouwbaar en nagenoeg kosteloos met hoge km.standen rond te rijden... en jammer genoeg weet je vaak niet hoe vorige eigenaar(s) met de wagen omgingen.
Mijn Seat Ibiza EVO1 (VAG 1.9TDi Blok bj. '98) heeft het met gemak 270K volgehouden en was zo goed als nieuw toen die helaas total-loss gereden werd in de zijkant van een busje dat niet wist wat 'voorrang' betekende.
De wagen kennende had ik hem met gemak op 350K gekregen en wellicht meer.
Maar ik weet dan ook dat die wagen vanaf dag 1 door mijn vader (automechanieker op rust) en later door mezelf in perfecte staat werd gehouden.
Ik ben aan het orienteren naar een youngtimer (15 jaar en ouder). Die hebben meestal wel wat kilometers op de teller. Er komen een aantal mooie modellen in de youngtimer categorie in 2019. Voorbeeld de Audi a6 C6. De BMW 5 serie E60 is al een youngtimer.
Zouden jullie deze auto's aanschaffen na 15 jaar?
Toen ik nog een auto had, was dit een Volvo S40 uit 2005 met km's ook boven de 200.000. Ging prima en hij voelde als een nieuwe auto, het interieur en exterieur as als nieuw (behalve wat standaard kwaaltjes als de zij-richtingaanwijzer glaasjes die troebel werden). Het was een echt werkpaard, ik reed voor mijn werk heel veel 's nachts op de snelweg naar het vliegveld (250km) en het was een super stabiele en betrouwbare auto. Veel liever dat dan een nieuwe Kia of Fiat 500 ofzo. Zo'n grote bak staat gewoon als een huis zelfs als je in de stortregen door een muur van water een vrachtwagen voorbij moet.
Het hangt er wel heel erg vanaf hoe er met de wagen is omgegaan. Taxi's bijvoorbeeld worden vaak goed onderhouden maar hebben wel veel last van slijtage door veel stadsverkeer en het interieur is meestal helemaal afgeragd door het veelvuldig gebruik van de achterbank. Ik had vroeger een Skoda Octavia die dat ook had, ook zag je op de handgreep van de deur enorm veel krassen van mensen die die met een ring om open hadden gedaan. Duidelijk een taxi geweest (waar ik woonde in Ierland waren taxi's gewone grote auto's, geen dure mercedessen zoals in Nederland).
Niettemin ging hij toch aardig tot de versnellingsbak er de brui aan gaf. Dat kan ook gebeuren, maar het ding was toen al 17 jaar oud en ik had er 5 jaar mee gereden. Gekocht voor 1100 dus ach..
Zelf geef ik nooit meer dan een euro of 2500 uit voor een auto (die volvo was 2200 bij 10 jaar oud), en heb er nooit echt veel pech mee gehad. De jaarlijkse afschrijving van een nieuwe auto is een stuk hoger dan ik uitgegeven heb aan onderhoud. Voordeel is ook dat als je een keertje een muurtje schampt bij het parkeren, je je schouders ophaalt en doorloopt terwijl het met een nieuwe wagen (of nog erger: lease) een heel schadegeval wordt. Ik heb een paar keer wat schaafplekjes bijgewerkt met een busje lak.
Verbruik is wel hoog met een oudere auto, maar als ik lange afstanden reed dan was het eigenlijk altijd voor mijn werk en de km vergoeding in Ierland was behoorlijk royaal (zo'n 36 cent per km) dus dat kon makkelijk uit. En ik had nog een benzine ook.
Het hangt er wel heel erg vanaf hoe er met de wagen is omgegaan. Taxi's bijvoorbeeld worden vaak goed onderhouden maar hebben wel veel last van slijtage door veel stadsverkeer en het interieur is meestal helemaal afgeragd door het veelvuldig gebruik van de achterbank. Ik had vroeger een Skoda Octavia die dat ook had, ook zag je op de handgreep van de deur enorm veel krassen van mensen die die met een ring om open hadden gedaan. Duidelijk een taxi geweest (waar ik woonde in Ierland waren taxi's gewone grote auto's, geen dure mercedessen zoals in Nederland).
Niettemin ging hij toch aardig tot de versnellingsbak er de brui aan gaf. Dat kan ook gebeuren, maar het ding was toen al 17 jaar oud en ik had er 5 jaar mee gereden. Gekocht voor 1100 dus ach..
Zelf geef ik nooit meer dan een euro of 2500 uit voor een auto (die volvo was 2200 bij 10 jaar oud), en heb er nooit echt veel pech mee gehad. De jaarlijkse afschrijving van een nieuwe auto is een stuk hoger dan ik uitgegeven heb aan onderhoud. Voordeel is ook dat als je een keertje een muurtje schampt bij het parkeren, je je schouders ophaalt en doorloopt terwijl het met een nieuwe wagen (of nog erger: lease) een heel schadegeval wordt. Ik heb een paar keer wat schaafplekjes bijgewerkt met een busje lak.
Verbruik is wel hoog met een oudere auto, maar als ik lange afstanden reed dan was het eigenlijk altijd voor mijn werk en de km vergoeding in Ierland was behoorlijk royaal (zo'n 36 cent per km) dus dat kon makkelijk uit. En ik had nog een benzine ook.
Lexus GS. The usual german suspects zijn erg gewild en trekken snelheidsminnend publiek aan. Kijk ook eens naar een Japanner, of Cadillac CTS of Volvo 5-cilinder.zokiz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:43:
Ik ben aan het orienteren naar een youngtimer (15 jaar en ouder). Die hebben meestal wel wat kilometers op de teller. Er komen een aantal mooie modellen in de youngtimer categorie in 2019. Voorbeeld de Audi a6 C6. De BMW 5 serie E60 is al een youngtimer.
Mwa, hangt ook gewoon af van het type... mijn '98 Seat verbruikte tussen de 4,5 à 5,8L op 100km; was een relatief zwaar blok met veel koppel in een relatief lichte wagen dus kon comfortabel en zuinig in lage rpm's rijden.GekkePrutser schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:49:
Verbruik is wel hoog met een oudere auto,...
Die nieuwe C3 van mijn vrouw rijdt helemaal niet zo zuinig... (kan natuurlijk ook aan mijn vrouw liggen
Ja groot fan van de Lexus GS, alleen vind ik het model van 2000 - 2005 niet zo mooi. En het model daarna is nog geen youngtimer helaas.desmond schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:59:
[...]
Lexus GS. The usual german suspects zijn erg gewild en trekken snelheidsminnend publiek aan. Kijk ook eens naar een Japanner, of Cadillac CTS of Volvo 5-cilinder.
Uh nee, contactpunten zijn onderdeel van een ouderwetse ontsteking.DropjesLover schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:56:
[...]
Punten op printplaat of stekkers naar andere delen toe, of aardpunten die corroderen en daardoor allerlei rare elektrische fouten gaan geven. Met name bij de goedkopere auto's natuurlijk, er moet ergens op bezuinigd worden. Afdichtingen enzo.
"Push now for a Golden Age"
Dat geld niet hoor, als je motor vervangen is.deWAardt schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:39:
Mag ik mee doen of niet?
[Afbeelding]
"Push now for a Golden Age"
Heb mijn ford fiesta uit oktober 2000 vorig jaar gekocht met 180k op de teller. Momenteel staat er 216k op en hij rijdt nog prima. Begin dit jaar helaas wel de bougies en bougiekabels laten vervangen wegens slecht starten en stotteren. Verder wat roest in de wielkasten en dorpels. Ik rijd er mee door tot ie slooprijp is
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Heb o.a. een Citroën BX diesel over de 425.000 gereden en een Xantia turbodiesel over de 360.000. Diverse benzineauto's over de 200.000 gereden, het ernstigste wat me in al die tijd overkomen is was een gescheurd waterslangetje en een onbetrouwbare BDP-sensor. Netjes onderhoud plegen en er gaat niet zo veel fout.
Onze Mazda MX5-NB zit nu boven de 270K kilometer. En voorlopig nog niet aan vervanging toe.LocoRoco schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:02:
Ik rijd zelf in een Mazda Miata MX-5 die momenteel 154.000 MILES op de teller heeft staan. Het hangt ontzettend van de auto, de eigenaar of het onderhoud hoe deze auto zal blijven. Er zijn ontelbare voorbeelden van de motor in deze MX-5 dat deze rond de 4ton nog steeds of het circuit vliegt.
Onze Yaris had 250K op de teller toen we hem verkochten (omdat we wat meer luxe wilden). Onze Auris heeft de 200K nog niet gehaald, maar moet nog wel even mee (en we rijden er nu minder in, sinds we de MX5 hebben).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik had een honda civic hatchback uit 1999 op lpg - gekocht met 200dkm en weggegeven aan een vriend gratis toen ie 450dkm had
50dkm per jaar, binnen 5 jaar dus 250dkm gedaan. Elke 10dkm oliebeurt en nieuwe bougies - motorisch prima ding. Behalve dat ik de bak moest vervangen tegen de 3,5ton (tweedehands, kost 5 tientjes), voor de rest heeft ie mij nooit in de steek gelaten. Bak probleem was meer de krukaskeering dus ook niet iets dat ik niet verder kan rijden. Maakt wel herrie haha.
Auto had airco, goede wegligging, goedkoop tanken, en verrassend veel ruimte - had van alles vervoerd van koelkast tot grote kast tot tweepersoonsbed haha. Overigens is de km stand niet echt schokkend, op autoweek staat er eentje die een miljoen km heeft gepasseerd..
Auto had airco, goede wegligging, goedkoop tanken, en verrassend veel ruimte - had van alles vervoerd van koelkast tot grote kast tot tweepersoonsbed haha. Overigens is de km stand niet echt schokkend, op autoweek staat er eentje die een miljoen km heeft gepasseerd..
Life is too short to drive boring cars
Ford Focus 1.6Tdci "limited edition" diesel uit 2010
Nu 223.000km
Gekocht op 107.000km in 2013.
Doel is hem op te rijden of tot dat de regering diesel voor particulieren onmogelijk maakt.
Je kan makkelijk op het internet vinden wat veel voorkomende problemen zijn bij jouw auto. En hier eventueel preventief op handelen.
De 1.6 TDCI heeft een relatief kleine olie hoeveelheid van 3,6 liter. Nadeel is dat bij vervuiling van je olie de concentratie vervuiling dus "hoger" is.
Voor ons is dit een reden om niet de interval van 20.000km aan te houden voor olie verversen maar 15.000km.
En ik geloof niet zo in kloten aan je motor door te chippen (maatje heeft zo door een chip bedrijf zijn Forrester af kunnen schrijven. "Kennelijk werkte dit toch niet goed")
Of verwijderen van onnodige energie zuinige onderdelen zoals de egr klep.
Nu 223.000km
Gekocht op 107.000km in 2013.
Doel is hem op te rijden of tot dat de regering diesel voor particulieren onmogelijk maakt.
Je kan makkelijk op het internet vinden wat veel voorkomende problemen zijn bij jouw auto. En hier eventueel preventief op handelen.
De 1.6 TDCI heeft een relatief kleine olie hoeveelheid van 3,6 liter. Nadeel is dat bij vervuiling van je olie de concentratie vervuiling dus "hoger" is.
Voor ons is dit een reden om niet de interval van 20.000km aan te houden voor olie verversen maar 15.000km.
En ik geloof niet zo in kloten aan je motor door te chippen (maatje heeft zo door een chip bedrijf zijn Forrester af kunnen schrijven. "Kennelijk werkte dit toch niet goed")
My life is in 2D, How about yours?
Moet ook niet bij een beun gebeurenBroederM schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:11:
200.000 Km voor een motor is niet veel, als hij maar goed onderhouden is en er niet mee gejakkerd is!
Zeker leaseauto's moet je mee uitkijken er zijn mensen die netjes met zo'n auto de km's maken, maar ik ken ook genoeg collega's die er mee lopen te trappen en er een sport van maken om de toeren begrenzer al aan te tikken met een koude motor.. Zo'n auto gaat nooit de 200.000 halen.
Ik heb prive meerdere auto's gereden:
Opel Vectra A 2.0 8v ruim 400.000 op LPG motor liep nog goed toen hij weg ging.
Mitsubishi Carisma 1.6 16v 360.000 op LPG motor liep ook nog prima bij verkoop.
Nu een Skoda Fabia 1.4 16v op LPG 315.000 en loopt nog steeds op.
Ik koop liever een nette goed onderhouden auto met hoge km stand dan eentje van een "oud omaatje".
Zeker leaseauto's moet je mee uitkijken er zijn mensen die netjes met zo'n auto de km's maken, maar ik ken ook genoeg collega's die er mee lopen te trappen en er een sport van maken om de toeren begrenzer al aan te tikken met een koude motor.. Zo'n auto gaat nooit de 200.000 halen.
Ik heb prive meerdere auto's gereden:
Opel Vectra A 2.0 8v ruim 400.000 op LPG motor liep nog goed toen hij weg ging.
Mitsubishi Carisma 1.6 16v 360.000 op LPG motor liep ook nog prima bij verkoop.
Nu een Skoda Fabia 1.4 16v op LPG 315.000 en loopt nog steeds op.
Ik koop liever een nette goed onderhouden auto met hoge km stand dan eentje van een "oud omaatje".
Onze Auris was een nette goed onderhouden met een zeer lage km standscholpat schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:03:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik rijd al een jaar of 7 in een Mazda 323 1.5L benzine uit 1998 rond, 223.000km op de teller, en anders dan gewoon onderhoud heeft-ie nog nooit problemen gehad. En ik woon in Finland, waar het in de winter behoorlijk koud kan worden (-15 is normaal, -20 of zelfs -25 gebeurt ook regelmatig).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader
).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader
Veel korte ritjes zonder echt warm te lopen is anders ook niet goed voor de motor...Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:15:
[...]
Volgens mij had dat ding in z'n leven nauwelijks snelweg gezien(4 jaar, net 30K kilometer...)
Een van de tips bij het kopen van een tweedehands auto is ook om onder de oliedop te checken. Witte slurrie is een teken van (veel) korte ritjes.
Zo ken ik er meer. Kennis van me koopt een boot van zijn vader, ijsselmeer op, stuiter stuiter, steeds langzamer: 3 jaar oude diesel en filter verstopt.Micio Nero schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:25:
Ik rijd al een jaar of 7 in een Mazda 323 1.5L benzine uit 1998 rond, 223.000km op de teller, en anders dan gewoon onderhoud heeft-ie nog nooit problemen gehad. En ik woon in Finland, waar het in de winter behoorlijk koud kan worden (-15 is normaal, -20 of zelfs -25 gebeurt ook regelmatig).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader).
Jaar later koopt ie de Volvo S80 van zijn vader. Caravan erachter, zakt door de veren. Naar de volvo dealer: worden niet meer gemaakt, is ontwerpfout, had tig jaar terug gratis vervangen kunnen worden bij regulier onderhoud. Regulier onderhoud? uhhh juist... niet dus.
Ford Focus 1.6 benzine met 265000 kilometers op de teller. Gekocht toen hij 93000 kilometers had. Veel snelweg kilometers altijd netjes laten onderhouden. Nooit problemen gehad, toevallig van weekend andere auto gekocht maar weet zeker dat hij nog de nodig kilometers kan maken.
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?geekeep schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:35:
[...]
Veel korte ritjes zonder echt warm te lopen is anders ook niet goed voor de motor...
Een van de tips bij het kopen van een tweedehands auto is ook om onder de oliedop te checken. Witte slurrie is een teken van (veel) korte ritjes.
Dat een auto geen snelweg rijdt, wil niet zeggen dat er alleen korte ritjes mee zijn gemaakt (waarbij ik bij korte ritjes alle ritjes van 5 tot 10km reken). Alleen dat er waarschijnlijk geen echt lange ritten mee gemaakt zijn, waarbij de motor goed heeft heeft kunnen worden en alles goed heeft kunnen schoonbranden. Wij merken dat elke keer als we naar Hongarije zijn geweest. Na 1300km snelweg (en 200km 90km wegen) is de motor wel schoon!
En ik heb altijd begrepen dat je naar de uitlaatpijp kunt kijken (roest).
Inderdaad, korte ritten zijn IMO de ritjes waarbij je motorblok (en olie dus) niet warm wordt.
Sommige mensen zeggen dan 'ja mijn auto is zo warm, kijk maar' en wijzen dan naar de koelvloeistoftemperatuurmeter. Dat is dus niet warm.
Na een kilometer of 10/15 of een 15min rijden is de olie vaak al op betere temperatuur, waardoor de smerende werking het beste is.
Als er korte ritten mee zijn gemaakt en de auto is nooit lekker warm geworden, dan ontstaat er condensvorming in het blok/carter wat vaak de smurrie veroorzaakt.
Overigens geldt het 'schoonbranden' van het blok niet bij alle auto's. Oudere auto's hebben vaak de injectie vóór de inlaatkleppen zitten, waardoor er een benzinenevel over de kleppen heen gaat en de boel eigenlijk schoon maakt. Af en toe flink doortrekken is dan wel eens goed.
Hen je een (nieuwere) auto met directe injectie én EGR, dan wordt het anders. Met directe inspuiting gaat er geen benzine meer langs je inlaatkleppen, dus die reinigende werking is weg. EGR zorgt ervoor dat uitlaatgassen deels weer terug worden geleid naar het inlaattraject, waardoor roetdeeltjes en andere zooi zich zetten op de inlaatkleppen. Maar nogmaals, dat is vooral bij nieuwere auto's zo, om maar zo laag mogelijke uitstoot te krijgen.
Sommige mensen zeggen dan 'ja mijn auto is zo warm, kijk maar' en wijzen dan naar de koelvloeistoftemperatuurmeter. Dat is dus niet warm.
Na een kilometer of 10/15 of een 15min rijden is de olie vaak al op betere temperatuur, waardoor de smerende werking het beste is.
Als er korte ritten mee zijn gemaakt en de auto is nooit lekker warm geworden, dan ontstaat er condensvorming in het blok/carter wat vaak de smurrie veroorzaakt.
Overigens geldt het 'schoonbranden' van het blok niet bij alle auto's. Oudere auto's hebben vaak de injectie vóór de inlaatkleppen zitten, waardoor er een benzinenevel over de kleppen heen gaat en de boel eigenlijk schoon maakt. Af en toe flink doortrekken is dan wel eens goed.
Hen je een (nieuwere) auto met directe injectie én EGR, dan wordt het anders. Met directe inspuiting gaat er geen benzine meer langs je inlaatkleppen, dus die reinigende werking is weg. EGR zorgt ervoor dat uitlaatgassen deels weer terug worden geleid naar het inlaattraject, waardoor roetdeeltjes en andere zooi zich zetten op de inlaatkleppen. Maar nogmaals, dat is vooral bij nieuwere auto's zo, om maar zo laag mogelijke uitstoot te krijgen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Klopt. Wat ook niet werkt bij auto's met directe injectie zijn die "injection cleaners" of andere additieven om de boel te reinigen.Kars schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Inderdaad, korte ritten zijn IMO de ritjes waarbij je motorblok (en olie dus) niet warm wordt.
Hier in het noorden maakt een auto, ook zonder snelweg, meestal wel wat langere rittenKars schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Maar geldt dit dan ook voor die plugin hybrids? Die benzine motor heeft het dan nog zwaarder, lijkt mij...
Ik heb met mn lupo 3l (1.2 TDI blok) de 540.000 km aangetikt
.
Mn prius gaat richting de 240.000 maar heb ook voorheen een prius gehad die al de 300.000 aantikte. Dat is voor een Prius peaunuts omdat ze in de oostblok massaal als taxi worden gebruikt en makkelijk de 600.000 halen. Ik koop liever een nieuwere auto met hoge km-stand voor een zachte prijs dan een oude auto met een lage km-stand voor een gemiddelde prijs. Vaak als ze binnen 3-4 jaar de 200.000 hebben aangetikt, kan je vanuit gaan dat veel km's toch op de snelweg zijn gemaakt. Dit i.c.m. vaak nog aantoonbaar onderhoud en dan zit het wel snor.
Mn prius gaat richting de 240.000 maar heb ook voorheen een prius gehad die al de 300.000 aantikte. Dat is voor een Prius peaunuts omdat ze in de oostblok massaal als taxi worden gebruikt en makkelijk de 600.000 halen. Ik koop liever een nieuwere auto met hoge km-stand voor een zachte prijs dan een oude auto met een lage km-stand voor een gemiddelde prijs. Vaak als ze binnen 3-4 jaar de 200.000 hebben aangetikt, kan je vanuit gaan dat veel km's toch op de snelweg zijn gemaakt. Dit i.c.m. vaak nog aantoonbaar onderhoud en dan zit het wel snor.

Mijn cabrio met net geen 400.000km op de teller (nog zo'n 4000 te gaan op dit moment).
Vanwege de leeftijd van het dak, een hikje in de motor, wat roest in de wielkasten en wat andere plaatsen en onderdelen die echt vervangen moeten gaan worden (o.a. koppeling die mogelijk zelfs nog fabrieksorigineel is) gaat hij volgend jaar van de weg voor restauratie.
Maar op dit moment is het mijn daily die in 7 jaar pas 2 echte storingen heeft gehad (2x een defect aan het koelsysteem).
Tijdig onderhoud, goede kwaliteit olie en onderdelen, defecten zo snel mogelijk repareren en regelmatig gebruiken helpen in het behoud van een auto. Vooral het regelmatig gebruiken is belangrijker dan veel mensen realiseren. Alleen dan blijven kunststoffen en rubbers in goede conditie, door stilstand degradeert een auto heel snel.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het gaat met name om het niet warm worden van de motor.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?
Dat een auto geen snelweg rijdt, wil niet zeggen dat er alleen korte ritjes mee zijn gemaakt (waarbij ik bij korte ritjes alle ritjes van 5 tot 10km reken). Alleen dat er waarschijnlijk geen echt lange ritten mee gemaakt zijn, waarbij de motor goed heeft heeft kunnen worden en alles goed heeft kunnen schoonbranden. Wij merken dat elke keer als we naar Hongarije zijn geweest. Na 1300km snelweg (en 200km 90km wegen) is de motor wel schoon!
Hartstikke leuk dat je in het hoge Noorden (langere) ritjes met minder snelwegen rijdt, maar hopelijk snap je wel dat een motor bij lagere snelheden minder snel warm wordt dan dat je na 2 minuten de snelweg op knalt. Dan moet je dus met een lagere snelheid langere afstanden rijden om op temperatuur te komen. Dat kan makkelijk 10-15 minuten duren als je binnen de bebouwde kom blijft.
Korte ritjes en niet warm lopen gaan meestal hand in hand, vandaar dat ik het aanstipte. Als een auto in 10 jaar tijd 50k km gereden heeft, heeft ie of veel korte ritjes gemaakt of veel stilgestaan. Beide gevallen zijn niet gunstig voor de auto.
Enige wat die doen is de injectoren reinigen. Maar dan nog, als je injectoren half dicht zitten of aan het pissen zijn gaat zo'n flesje niks oplossen.com2,1ghz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Klopt. Wat ook niet werkt bij auto's met directe injectie zijn die "injection cleaners" of andere additieven om de boel te reinigen.
Enige additief dat ik binnenkort ga gebruiken is een engine flush additief. Auto warmrijden, additief bij de olie, kwartier stationair draaien, 5W40 olie eruit, filter vervangen en schone 0W30 erin. Maar ook dat additief is niet 100% effectief. De nokkenasverstelling werkt op oliedruk en werkt pas bij 3000 toeren, wil je daar olie krijgen moet je 3000 toeren gaan draaien, wat je motor niet leuk gaat vinden. Overigens heeft Forte wel een flush waarmee je mag rijden, maar dan wel met beleid.
Heb je last van sludge dan? ATF olie ingooien werkt ook. Niet mee rijden uiteraard._JGC_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:05:
[...]
Enige wat die doen is de injectoren reinigen. Maar dan nog, als je injectoren half dicht zitten of aan het pissen zijn gaat zo'n flesje niks oplossen.
Enige additief dat ik binnenkort ga gebruiken is een engine flush additief. Auto warmrijden, additief bij de olie, kwartier stationair draaien, 5W40 olie eruit, filter vervangen en schone 0W30 erin. Maar ook dat additief is niet 100% effectief. De nokkenasverstelling werkt op oliedruk en werkt pas bij 3000 toeren, wil je daar olie krijgen moet je 3000 toeren gaan draaien, wat je motor niet leuk gaat vinden. Overigens heeft Forte wel een flush waarmee je mag rijden, maar dan wel met beleid.
Auto zuipt olie (0,5 liter op 2000km), verbrandt het. Heeft 2 mogelijke oorzaken: schraapveren vastgekoekt of verglaasde cilinderwand.com2,1ghz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:14:
[...]
Heb je last van sludge dan? ATF olie ingooien werkt ook. Niet mee rijden uiteraard.
Ik laat het verzekeringsgeld gewoon uitkeren. Op een gegeven moment is de auto zo oud, dat het economisch al bijna volledig is afgeschreven. Om het nog te laten repareren voor kleine krasjes en deukjes, doe ik de moeite niet meer voor. Ik heb gelukkig wel te maken gehad met eerlijke mensen, waarbij ze eerlijk een briefje neergelegd hebben.Lapa schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
Als anderen jou aanrijden wordt het toch gefikst op kosten van hun verzekering? Kleine oppervlakkige aanrijdingen die niet je eigen schuld zijn, zijn de manier om bij een oude auto het plaatwerk stukje bij beetje weer als nieuw te krijgen![]()
Of laat je het verzekeringsgeld uitkeren, wat natuurlijk ook je goed recht is. Of zijn het parkeerdeukjes en -krasjes zonder briefje? Daar zit mijn auto ook vol mee omdat ik 'm vaak tussen de fietsen in het centrum van Utrecht moet parkeren. Maar de achterbumper is in ieder geval weer als nieuw, na het laatste aanrijdinkje.
Maar als je je auto na 3 keer weer moet wegbrengen naar een autoherstelbedrijf dan ben je het op een gegeven moment ook beu
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Mijn moeder had een starlet van 700 euro waar een vandaal fietsen op de motorkap had gegooid. Vandaal opgepakt, hij was ook fietsen op het treinspoor aan het gooien.
Auto naar schadebedrijf gebracht, schade op dagwaarde van auto bepaald, twee jaar maandelijks via CJIB een bedrag op de rekening en voor 12,95 een nieuw knipperlicht bij Winparts besteld.
Auto naar schadebedrijf gebracht, schade op dagwaarde van auto bepaald, twee jaar maandelijks via CJIB een bedrag op de rekening en voor 12,95 een nieuw knipperlicht bij Winparts besteld.
Ik heb zelf het idee dat het niet zo goed is om met koude motor snel te moeten optrekken om vlot in te voegen op een autosnelweg.geekeep schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
[...]
Het gaat met name om het niet warm worden van de motor.
Hartstikke leuk dat je in het hoge Noorden (langere) ritjes met minder snelwegen rijdt, maar hopelijk snap je wel dat een motor bij lagere snelheden minder snel warm wordt dan dat je na 2 minuten de snelweg op knalt. Dan moet je dus met een lagere snelheid langere afstanden rijden om op temperatuur te komen. Dat kan makkelijk 10-15 minuten duren als je binnen de bebouwde kom blijft.
Korte ritjes en niet warm lopen gaan meestal hand in hand, vandaar dat ik het aanstipte. Als een auto in 10 jaar tijd 50k km gereden heeft, heeft ie of veel korte ritjes gemaakt of veel stilgestaan. Beide gevallen zijn niet gunstig voor de auto.
Ik woon redelijk dicht bij een oprit van een autosnelweg. Met wat meeval bij de verkeerslichten ben ik op twee minuten bij de oprit.
Maar meestal heb ik de gewoonte om een klein omwegje te maken waarbij ik dan +/- 5min rustig rij voordat ik de autosnelweg op ga. De motor is dan toch al iets warmer.
Dat hoeft ook niet, met 2000 rpm (kan ik althans) prima invoegen vanwege de oprit en invoegstrook.Wozmro schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:40:
[...]
Ik heb zelf het idee dat het niet zo goed is om met koude motor snel te moeten optrekken om vlot in te voegen op een autosnelweg.
Lijkt mij erg onzuinig met 50 km/u.Maar meestal heb ik de gewoonte om een klein omwegje te maken waarbij ik dan +/- 5min rustig rij voordat ik de autosnelweg op ga. De motor is dan toch al iets warmer.
Da's een vraag waarop geen pasklaar antwoord bestaat, of toch niet één pasklaar antwoord.
- onderhoud!!
Mooi verhaal maar ik heb toch duidelijk het merk genoemd. Fiat Coupe versus Ford Cougar.
Type: Benzine.
Hoelang ze normaal meegaan is ook een beetje de vraag die ik juist aan jou stel.
Type motor tja dat kan je opzoeken als ik t merk noem he. Maar het betreft voor de Fiat een 4 cilinder of 5 cilinder met turbo en de voor de Cougar een V6.
Onderhoud dat snap ik is altijd een goed punt. Ziet er bij beide goed uit.
Type motortechniek: Daar weet ik weinig vanaf en daarom stelde ik juist de vraag..
- onderhoud!!
Mooi verhaal maar ik heb toch duidelijk het merk genoemd. Fiat Coupe versus Ford Cougar.
Type: Benzine.
Hoelang ze normaal meegaan is ook een beetje de vraag die ik juist aan jou stel.
Type motor tja dat kan je opzoeken als ik t merk noem he. Maar het betreft voor de Fiat een 4 cilinder of 5 cilinder met turbo en de voor de Cougar een V6.
Onderhoud dat snap ik is altijd een goed punt. Ziet er bij beide goed uit.
Type motortechniek: Daar weet ik weinig vanaf en daarom stelde ik juist de vraag..
Ik rij al 11 jaar LPG en heb nog geen uitlaat hoeven vervangen. Vermoedelijk door de hogere temperatuur denk ik.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?
[ Voor 18% gewijzigd door Daniel36 op 02-11-2018 09:17 ]
Dit topic is gesloten.