nee, helaas.PcDealer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:31:
[...]
Evenals de vooroordelen over Italiaanse auto's?
nee, helaas.PcDealer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:31:
[...]
Evenals de vooroordelen over Italiaanse auto's?
Verwijderd
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
i7-4770 + GTX1070 → 7800X3D + 9070XT #Gamerdad
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Die automaten zijn prima. Bij een wat hogere km-stand een keertje laten spoelen en hij is weer als nieuw. Natuurlijk kán hij kapot, maar bij een handbak heb je gegarandeerd kosten (koppeling vervangen, die heeft een automaat niet). Ook het tweemassa-vliegwiel is na verloop van tijd versleten, levert ook een flinke rekening op.ybos schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:01:
Hoe zit het met de kwaliteit van de Volvo automaten
Speel met de gedachte om een V70 te kopen van +/- 2002 en het liefst een automaat. Mijn gevoel (nergens op gebaseerd) is dat een handbak makkelijker veel kilometers maakt dan een automaat.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bereid je maar vast voor op het roetfilter!mkleinman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:36:
Ik mag bijna meedoen met dit topic. Mijn auto tikte vandaag de 195k aan. ( Kia Rio diesel uit 2014 ).
Even afkloppen maar tot op heden nog geen bijzondere dingen met de auto gehad. Alleen de gebruikelijke zaken zoals banden en remmen. Ik heb alleen 1x extra mijn remschijven laten vervangen, na een noodstop op de snelweg waren 2 iets krom getrokken.
Voorlopig bevalt hij nog meer dan prima en ik hoop er nog zeker 3 of 4 jaar in te kunnen rijden.
* mkleinman rijd tussen de 45000 en 50000km per jaar.
Grote beurt / controle op slijtage delen en het vervangen van de verbruiks artikelen ( olie olie filter )C6DL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
Kunnen de mensen die steeds roepen dat een auto goed onderhouden moet zijn,
me uitleggen wat de definitie van onderhoud is?
Is bij elk jaar de olie verversen, de auto ineens "goed onderhouden" ?
Er zit een verschil tussen 'moet vervangen worden' en 'ik zou em vervangen', zéker met garages, was recent trouwens nog op dacht radar, waar de 1 meteen met een lijst van 5 verschillende dingen die toch 'echt vervangen moeten worden'.HeAdWaVe74 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:06:
Grote beurt / controle op slijtage delen en het vervangen van de verbruiks artikelen ( olie olie filter )
De kwaliteit van een onderhoudsbeurt staat en valt uiteraard met de garage en de gebruiker.
Als een rubber vervangen moet worden en het is geen APK punt en de eigenaar zegt nee. dan is een auto al niet goed onderhouden.
zo wordt versnellingsbak olie niet of nauwelijks vervangen, maar dit kan je gewoon aanvragen.
( of het daar beter van wordt is de vraag )
[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 31-05-2018 17:29 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Inderdaad, zat Volvo's gezien met meer dan 400k km en nog met de originele automatische bak.Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:19:
[...]
Die automaten zijn prima. Bij een wat hogere km-stand een keertje laten spoelen en hij is weer als nieuw. Natuurlijk kán hij kapot, maar bij een handbak heb je gegarandeerd kosten (koppeling vervangen, die heeft een automaat niet). Ook het tweemassa-vliegwiel is na verloop van tijd versleten, levert ook een flinke rekening op.
De handbak heeft een koppeling met dubbel massa vliegwiel, ook die gaan stuk (en zijn duur!). De automaten zijn best goed, die vna mij (S80 2.5T) heb ik weg gedaan met 335k op de teller en had nog nooit een flush gehad. Die begon wel wat bonkerig te schakelen (vooral van de P naar de D/R), maar het ding rijdt nog steeds rond (als marktwagentrekker nota beneybos schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:01:
Hoe zit het met de kwaliteit van de Volvo automaten
Speel met de gedachte om een V70 te kopen van +/- 2002 en het liefst een automaat. Mijn gevoel (nergens op gebaseerd) is dat een handbak makkelijker ve
el kilometers maakt dan een automaat.
Dat vind ik ook altijd zo'n vage uitspraak 'met goed onderhoud'C6DL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 31-05-2018 18:14 ]
Vaak bu'j te bang!
Goed onderhoud is een combinatie van curatief, preventief en correctief onderhoud ineen.C6DL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Mag ik vragen waarom? Ik kan zo 1 2 3 niet geen rare dingen vinden op internet waarom bij X kilometer ineens het roetfilter bij een Kia vervangen zou moeten worden.HeAdWaVe74 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:00:
[...]
Bereid je maar vast voor op het roetfilter!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 3% gewijzigd door JipJapGoedje op 01-06-2018 15:11 ]
Roet filters raken verstopt (met roet) en ze zijn een keer verzadigd.mkleinman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:13:
[...]
Mag ik vragen waarom? Ik kan zo 1 2 3 niet geen rare dingen vinden op internet waarom bij X kilometer ineens het roetfilter bij een Kia vervangen zou moeten worden.
[ Voor 4% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 01-06-2018 19:44 ]
Ja met een mengsel uit een zak ( FAP )PcDealer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:49:
@HeAdWaVe74 die reinigt zichzelf toch door brandstof in te spuiten?
Inmiddels staat de teller op 380K. In december een APK gehad van €690 euro. Een maand daarna bij 370K km begaf de turbo het.. Dat grapje kostte €1200 om te fixen. Toch maar gedaan omdat hij een verse apk had en een andere auto kost meer dan dat.. 2 dagen daarna begaf een metalen oliepijp het.. weer €200. Totaal was dat toch wel meer dan hij waard was.. maarja t komt natuurlijk nooit allemaal in 1 keer zodat je de auto meteen richting de sloop kan duwen.Gelgersma schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:32:
Mijn Audi a3 8L 1.9tdi uit 2002 heeft over 400km de 340K gereden. Straks voor de lange rit naar zuid frankrijk normaal onderhoud doen en gaan met die banaan!
Het verschilt gewoon of mensen hun auto goed onderhouden. De 1 kan het niet zoveel schelen of er nou 10K km extra met de vloeistof wordt gedaan, de ander ververst op tijd..
Verwijderd
Snuffel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:36:
Mijn Punto Evo (2011) staat ondertussen op 230k.
Weinig echte klachten/defecten gehad: eenmaal een sensor waardoor Start/Stop systeem niet meer werkte, en onlangs de koppelingskabel gebroken gehad.
Verder regulier onderhoud gehad, ding loopt nog prima. Zal hem denk ik helemaal oprijden, levert 2e hands niets meer op en zolang het rijdt: prima
Bij mij werkt dat Start Stop Systeem ook niet. Ook nooit werkend gehad, maar gebruik je dat vaak?Snuffel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:36:
Mijn Punto Evo (2011) staat ondertussen op 230k.
Weinig echte klachten/defecten gehad: eenmaal een sensor waardoor Start/Stop systeem niet meer werkte, en onlangs de koppelingskabel gebroken gehad.
Verder regulier onderhoud gehad, ding loopt nog prima. Zal hem denk ik helemaal oprijden, levert 2e hands niets meer op en zolang het rijdt: prima
Nee, ik gebruik het niet vaak (zeg maar gerust zelden), maar er brandt dan wel een lampje dat hij niet werkt.Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:38:
[...]
[...]
Bij mij werkt dat Start Stop Systeem ook niet. Ook nooit werkend gehad, maar gebruik je dat vaak?
Fiat Grande Punto 1.4 8v dualogic op LPG met nu 200.500 km op de teller.Snuffel schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:23:
Mijn Fiat Punto (2011) tikt deze week de 228k aan.
Rijdt nog steeds prima, dus ja, de vooroordelen over Italiaanse auto's kunnen inderdaad de prullenbak in @PcDealer

Eens, dus +1Snuffel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:47:
[...]
Goed onderhoud is een combinatie van curatief, preventief en correctief onderhoud ineen.
Waiting on the world to change
Heb ik nog geen last van. Mijn auto is ook uit 2005 en staat altijd buiten. 't komt vooral door verwering / uv straling. Maar het zal ongetwijfeld per merk verschillen (soort/kwaliteit plastic)Wozmro schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:06:
Ik rij met een mazda2 bj 2005, 1.2 benzine.
Gekocht in 2010 met 65k op de teller, heeft er nu 125k. Ik rij weinig km per jaar. Binnenkort weer naar de keuring, tot nu toe geen opmerkingen behalve 'toestand dimlichten in de gaten te houden' omdat ze dof worden.
Bij het recente onderhoud heeft de garagist ze nu eens gepolierd en ze zien er in ieder geval een stuk beter uit, er zitten wel vlekken aan de binnenkant.
Komt door de UV-straling van de zon volgens de garagist. Nieuwe lampen kosten 300€/stuk excl montage, dat is volgens mij meer dan de auto waard is!
Hebben jullie geen probleem met dof wordende voorlichten bij jullie auto's?
[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-10-2018 19:43 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Wij hadden een Punto 1.2 uit 2002, gekocht in 2011 met 120k op de teller. Toen waren de lampen al een beetje dof, verkoper had hetzelfde verhaal: suboptimaal type kunststof, UV-straling. We hebben ze een keer laten poetsen en op 200k nieuwe units in laten bouwen omdat fatsoenlijk laten polijsten bijna net zo duur zou worden en hij verder eigenlijk geen schokkende problemen vertoonde.Wozmro schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:06:
[..]
Hebben jullie geen probleem met dof wordende voorlichten bij jullie auto's?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity
341.xxx inmiddels. Op 10 augustus de automaat laten flushen en sindsdien geen melding automaat service vereist meer.PcDealer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:46:
Ik heb een auto uit 2001 onlangs gekocht:
[Afbeelding: KM standen boven de 200.000]
Heb je toevallig een linkje naar een mogelijk leverancier? Ik heb zelf al eens gezocht maar kom telkens op sites die vermelden dat ze het onderdeel niet op voorraad hebben en dat ik een mailtje moet sturen.DJSmiley schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:39:
[...]
Heb ik nog geen last van. Mijn auto is ook uit 2005 en staat altijd buiten. 't komt vooral door verwering / uv straling. Maar het zal ongetwijfeld per merk verschillen (soort/kwaliteit plastic)
Maar voor 300 eur/stuk... dan ben je gek als je dat nieuw laat doen.
Als ik online even kijk dan zie ik prijzen van zo'n 130-140 eur, in Duitsland rond de 100 eur per lamp.
Monteren: Ik geloof nooit dat dat hogere wiskunde is. Bij mijn auto (en de meeste die ik ken) is dat vrij simpel te doen.
Overigens zijn er ook polijstsetjes te koop om het plastic te polijsten. Nee heb je
Op youtube staan ook genoeg filmpjes van mensen die tandpasta als polijstmiddel gebruiken wat ook al aardig schijnt te werken.
Kun je altijd een volgende keer nog proberen. Of op de sloop kijken voor een ander setje.
Zoals gezegd, bij mijn auto geen last van gelukkig. Alleen begint de bekleding slecht te worden (slijtage), stuurwiel begint te slijten en inmiddels aardig wat steenslag.
Nu helpen wegen (voornamelijk in het verre oostblok) niet echt mee (Wit Rusland was nog erger....)
Maar goed, hij zit inmiddels op 407k dus dat valt allemaal nog mee.
Same here, 12-2013 VW Jetta hybride met een stage 1 tune, 191k nu en ga gestaag door! Ik verwacht dat ik binnenkort wel eens iets met de DSG moet laten doen, buiten dat lijkt de rest nog goed... Inruilwaarde is misschien ~6-7k nu, maar ga gewoon verder tot ik een grote reparatie krijg. Voor dit geld, zowel in aanschaf als wegenbelasting en onderhoud, vind ik niet een auto met vergelijkbaar comfort en plezier.FastFred schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:09:
Ik mag ook weer bijna mee doen hier. Momenteel net geen 198.000km op de klok![]()
2005 Citroën C4 Coupe VTS
[ Voor 4% gewijzigd door Zebby op 22-10-2018 09:43 ]
7400 Wp op het dak
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Check even in het LPG topic hier: Het grote LPG topiccoupelover schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:45:
Wat een interessante dingen lees ik hier. Ik zit zelf met een dilemma. Ik ben enorme liefhebber van de coupe en rijd nu een Ford Puma. Ik wil een grotere auto vanwege samenwonen maar wil coupe blijven rijden. Ik kan gaan voor de Ford Cougar met 2.5 liter motor en daar eventueel een LPG installatie in laten zetten. Mijn andere keuze is een Fiat Coupe Turbo uit Duitsland halen en ook daar eventueel een LPG installatie in. Mijn derde keuze is een Fiat Coupe zonder Turbo. Wellicht veiliger ivm met slijtage maar ook minder leuk.
Ondanks alle spookverhalen over oude auto's doet mijn Puma uit 2001 het nog perfect en op wat onderhoud na wat ik niet erg vind presteert het ding als een malle. Ik rijd er 25.000 km per jaar mee op de linkerbaan en stond nog nooit met pech langs de weg. Wat raden jullie mij aan en wat zijn volgens jullie de voor en nadelen tussen de Cougar en Coupe van Fiat? En is het inbouwen van een LPG installatie in deze auto's volgens jullie een probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Dang, het is weer terug. Dimlichtlampje vervangenPcDealer schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:10:
[...]
341.xxx inmiddels. Op 10 augustus de automaat laten flushen en sindsdien geen melding automaat service vereist meer.
[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 30-10-2018 00:13 ]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Als anderen jou aanrijden wordt het toch gefikst op kosten van hun verzekering? Kleine oppervlakkige aanrijdingen die niet je eigen schuld zijn, zijn de manier om bij een oude auto het plaatwerk stukje bij beetje weer als nieuw te krijgenMonkeydancer schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:46:
[...]
Helaas was de wagen een magneet en vonden mensen het aantrekkelijk om onze auto aan te rijden. Misschien wilde ze hem uit zijn lijden verlossen? Is nu een deukenbak maar rijdt prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 30-10-2018 09:51 ]
Da's niks!dr.lowtune schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:25:
Ik ga deze week de 333.333 aantikken met de V70
Ik ben 'm nog aan het inrijden
Lexus GS. The usual german suspects zijn erg gewild en trekken snelheidsminnend publiek aan. Kijk ook eens naar een Japanner, of Cadillac CTS of Volvo 5-cilinder.zokiz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:43:
Ik ben aan het orienteren naar een youngtimer (15 jaar en ouder). Die hebben meestal wel wat kilometers op de teller. Er komen een aantal mooie modellen in de youngtimer categorie in 2019. Voorbeeld de Audi a6 C6. De BMW 5 serie E60 is al een youngtimer.
Zouden jullie deze auto's aanschaffen na 15 jaar?
Mwa, hangt ook gewoon af van het type... mijn '98 Seat verbruikte tussen de 4,5 à 5,8L op 100km; was een relatief zwaar blok met veel koppel in een relatief lichte wagen dus kon comfortabel en zuinig in lage rpm's rijden.GekkePrutser schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:49:
Verbruik is wel hoog met een oudere auto,...
Ja groot fan van de Lexus GS, alleen vind ik het model van 2000 - 2005 niet zo mooi. En het model daarna is nog geen youngtimer helaas.desmond schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:59:
[...]
Lexus GS. The usual german suspects zijn erg gewild en trekken snelheidsminnend publiek aan. Kijk ook eens naar een Japanner, of Cadillac CTS of Volvo 5-cilinder.
Uh nee, contactpunten zijn onderdeel van een ouderwetse ontsteking.DropjesLover schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:56:
[...]
Punten op printplaat of stekkers naar andere delen toe, of aardpunten die corroderen en daardoor allerlei rare elektrische fouten gaan geven. Met name bij de goedkopere auto's natuurlijk, er moet ergens op bezuinigd worden. Afdichtingen enzo.
"Push now for a Golden Age"
Dat geld niet hoor, als je motor vervangen is.deWAardt schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:39:
Mag ik mee doen of niet?
Ik rijd een Mazda 6 1.8 met 267.000 kilometer op de teller, alleen is bij 263.000 kilometer de motor vervangen.
[Afbeelding]
Ik ben van plan de auto nog tot 300k proberen te rijden, maar tot zover kan ik mijn ervaringen wel delen.
De auto is altijd dealer-onderhouden. Bij de dealer is ie volgend het boekje onderhouden, dus om de xx kilometer moet dit gebeuren etc.
De auto is nu nog in vrij goede conditie. Hij rijd nog heerlijk en laat eigenlijk niet echt merken dat ie al zo ver gereden heeft. Jammer genoeg staat het motorblok er wel bekend om dat ze niet zo ver rijden, wat wel apart is voor een Mazda.
De meeste krijgen erg veel last van zuigerveren waardoor ze veel olie gaan verbruiken en de drijfstanglagers willen nog wel eens van zich laten horen.
Nadat de motor van mijn auto verwisselt is, is de auto weer prima.
Ik heb momenteel een paar kwaaltjes:
- Er ratelt iets bij de multiriem. Waarschijnlijk een spanrol niet meer goed, binnenkort even naar laten kijken.
- Op hogere snelheden is er een duidelijke piep hoorbaar, garage kan er niet achter komen wat het is maar het zou wel eens een versleten aandrijfas kunnen zijn, of een aandrijfas waar de hoes slecht is geworden of gescheurd waardoor hij niet goed meer gesmeerd wordt. Meteen ook even naar laten kijken.
Over het algemeen gaan auto's vrij lang mee als ze een beetje onderhouden worden. Belangrijkste dingen zijn dan ook olie op tijd verversen, oliefilter en luchtfilter op tijd vervangen, riemen op tijd vervangen etc.
"Push now for a Golden Age"
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Onze Mazda MX5-NB zit nu boven de 270K kilometer. En voorlopig nog niet aan vervanging toe.LocoRoco schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:02:
Ik rijd zelf in een Mazda Miata MX-5 die momenteel 154.000 MILES op de teller heeft staan. Het hangt ontzettend van de auto, de eigenaar of het onderhoud hoe deze auto zal blijven. Er zijn ontelbare voorbeelden van de motor in deze MX-5 dat deze rond de 4ton nog steeds of het circuit vliegt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Life is too short to drive boring cars
My life is in 2D, How about yours?
Moet ook niet bij een beun gebeurenBroederM schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:11:
En ik geloof niet zo in kloten aan je motor door te chippen (maatje heeft zo door een chip bedrijf zijn Forrester af kunnen schrijven. "Kennelijk werkte dit toch niet goed")
Of verwijderen van onnodige energie zuinige onderdelen zoals de egr klep.
Onze Auris was een nette goed onderhouden met een zeer lage km standscholpat schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:03:
Ik koop liever een nette goed onderhouden auto met hoge km stand dan eentje van een "oud omaatje".
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Veel korte ritjes zonder echt warm te lopen is anders ook niet goed voor de motor...Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:15:
[...]
Volgens mij had dat ding in z'n leven nauwelijks snelweg gezien(4 jaar, net 30K kilometer...)
Zo ken ik er meer. Kennis van me koopt een boot van zijn vader, ijsselmeer op, stuiter stuiter, steeds langzamer: 3 jaar oude diesel en filter verstopt.Micio Nero schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:25:
Ik rijd al een jaar of 7 in een Mazda 323 1.5L benzine uit 1998 rond, 223.000km op de teller, en anders dan gewoon onderhoud heeft-ie nog nooit problemen gehad. En ik woon in Finland, waar het in de winter behoorlijk koud kan worden (-15 is normaal, -20 of zelfs -25 gebeurt ook regelmatig).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader).
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?geekeep schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:35:
[...]
Veel korte ritjes zonder echt warm te lopen is anders ook niet goed voor de motor...
Een van de tips bij het kopen van een tweedehands auto is ook om onder de oliedop te checken. Witte slurrie is een teken van (veel) korte ritjes.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Klopt. Wat ook niet werkt bij auto's met directe injectie zijn die "injection cleaners" of andere additieven om de boel te reinigen.Kars schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Inderdaad, korte ritten zijn IMO de ritjes waarbij je motorblok (en olie dus) niet warm wordt.
Sommige mensen zeggen dan 'ja mijn auto is zo warm, kijk maar' en wijzen dan naar de koelvloeistoftemperatuurmeter. Dat is dus niet warm.
Na een kilometer of 10/15 of een 15min rijden is de olie vaak al op betere temperatuur, waardoor de smerende werking het beste is.
Als er korte ritten mee zijn gemaakt en de auto is nooit lekker warm geworden, dan ontstaat er condensvorming in het blok/carter wat vaak de smurrie veroorzaakt.
Overigens geldt het 'schoonbranden' van het blok niet bij alle auto's. Oudere auto's hebben vaak de injectie vóór de inlaatkleppen zitten, waardoor er een benzinenevel over de kleppen heen gaat en de boel eigenlijk schoon maakt. Af en toe flink doortrekken is dan wel eens goed.
Hen je een (nieuwere) auto met directe injectie én EGR, dan wordt het anders. Met directe inspuiting gaat er geen benzine meer langs je inlaatkleppen, dus die reinigende werking is weg. EGR zorgt ervoor dat uitlaatgassen deels weer terug worden geleid naar het inlaattraject, waardoor roetdeeltjes en andere zooi zich zetten op de inlaatkleppen. Maar nogmaals, dat is vooral bij nieuwere auto's zo, om maar zo laag mogelijke uitstoot te krijgen.
Hier in het noorden maakt een auto, ook zonder snelweg, meestal wel wat langere rittenKars schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Inderdaad, korte ritten zijn IMO de ritjes waarbij je motorblok (en olie dus) niet warm wordt.
Sommige mensen zeggen dan 'ja mijn auto is zo warm, kijk maar' en wijzen dan naar de koelvloeistoftemperatuurmeter. Dat is dus niet warm.
Na een kilometer of 10/15 of een 15min rijden is de olie vaak al op betere temperatuur, waardoor de smerende werking het beste is.
Als er korte ritten mee zijn gemaakt en de auto is nooit lekker warm geworden, dan ontstaat er condensvorming in het blok/carter wat vaak de smurrie veroorzaakt.
IMG_0063 by Chris Hogevonder, on FlickrWaarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het gaat met name om het niet warm worden van de motor.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?
Dat een auto geen snelweg rijdt, wil niet zeggen dat er alleen korte ritjes mee zijn gemaakt (waarbij ik bij korte ritjes alle ritjes van 5 tot 10km reken). Alleen dat er waarschijnlijk geen echt lange ritten mee gemaakt zijn, waarbij de motor goed heeft heeft kunnen worden en alles goed heeft kunnen schoonbranden. Wij merken dat elke keer als we naar Hongarije zijn geweest. Na 1300km snelweg (en 200km 90km wegen) is de motor wel schoon!
En ik heb altijd begrepen dat je naar de uitlaatpijp kunt kijken (roest).
Enige wat die doen is de injectoren reinigen. Maar dan nog, als je injectoren half dicht zitten of aan het pissen zijn gaat zo'n flesje niks oplossen.com2,1ghz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Klopt. Wat ook niet werkt bij auto's met directe injectie zijn die "injection cleaners" of andere additieven om de boel te reinigen.
Heb je last van sludge dan? ATF olie ingooien werkt ook. Niet mee rijden uiteraard._JGC_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:05:
[...]
Enige wat die doen is de injectoren reinigen. Maar dan nog, als je injectoren half dicht zitten of aan het pissen zijn gaat zo'n flesje niks oplossen.
Enige additief dat ik binnenkort ga gebruiken is een engine flush additief. Auto warmrijden, additief bij de olie, kwartier stationair draaien, 5W40 olie eruit, filter vervangen en schone 0W30 erin. Maar ook dat additief is niet 100% effectief. De nokkenasverstelling werkt op oliedruk en werkt pas bij 3000 toeren, wil je daar olie krijgen moet je 3000 toeren gaan draaien, wat je motor niet leuk gaat vinden. Overigens heeft Forte wel een flush waarmee je mag rijden, maar dan wel met beleid.
Auto zuipt olie (0,5 liter op 2000km), verbrandt het. Heeft 2 mogelijke oorzaken: schraapveren vastgekoekt of verglaasde cilinderwand.com2,1ghz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:14:
[...]
Heb je last van sludge dan? ATF olie ingooien werkt ook. Niet mee rijden uiteraard.
Ik laat het verzekeringsgeld gewoon uitkeren. Op een gegeven moment is de auto zo oud, dat het economisch al bijna volledig is afgeschreven. Om het nog te laten repareren voor kleine krasjes en deukjes, doe ik de moeite niet meer voor. Ik heb gelukkig wel te maken gehad met eerlijke mensen, waarbij ze eerlijk een briefje neergelegd hebben.Lapa schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
Als anderen jou aanrijden wordt het toch gefikst op kosten van hun verzekering? Kleine oppervlakkige aanrijdingen die niet je eigen schuld zijn, zijn de manier om bij een oude auto het plaatwerk stukje bij beetje weer als nieuw te krijgen![]()
Of laat je het verzekeringsgeld uitkeren, wat natuurlijk ook je goed recht is. Of zijn het parkeerdeukjes en -krasjes zonder briefje? Daar zit mijn auto ook vol mee omdat ik 'm vaak tussen de fietsen in het centrum van Utrecht moet parkeren. Maar de achterbumper is in ieder geval weer als nieuw, na het laatste aanrijdinkje.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ik heb zelf het idee dat het niet zo goed is om met koude motor snel te moeten optrekken om vlot in te voegen op een autosnelweg.geekeep schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
[...]
Het gaat met name om het niet warm worden van de motor.
Hartstikke leuk dat je in het hoge Noorden (langere) ritjes met minder snelwegen rijdt, maar hopelijk snap je wel dat een motor bij lagere snelheden minder snel warm wordt dan dat je na 2 minuten de snelweg op knalt. Dan moet je dus met een lagere snelheid langere afstanden rijden om op temperatuur te komen. Dat kan makkelijk 10-15 minuten duren als je binnen de bebouwde kom blijft.
Korte ritjes en niet warm lopen gaan meestal hand in hand, vandaar dat ik het aanstipte. Als een auto in 10 jaar tijd 50k km gereden heeft, heeft ie of veel korte ritjes gemaakt of veel stilgestaan. Beide gevallen zijn niet gunstig voor de auto.
Dat hoeft ook niet, met 2000 rpm (kan ik althans) prima invoegen vanwege de oprit en invoegstrook.Wozmro schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:40:
[...]
Ik heb zelf het idee dat het niet zo goed is om met koude motor snel te moeten optrekken om vlot in te voegen op een autosnelweg.
Lijkt mij erg onzuinig met 50 km/u.Maar meestal heb ik de gewoonte om een klein omwegje te maken waarbij ik dan +/- 5min rustig rij voordat ik de autosnelweg op ga. De motor is dan toch al iets warmer.
Ik rij al 11 jaar LPG en heb nog geen uitlaat hoeven vervangen. Vermoedelijk door de hogere temperatuur denk ik.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?
Dat een auto geen snelweg rijdt, wil niet zeggen dat er alleen korte ritjes mee zijn gemaakt (waarbij ik bij korte ritjes alle ritjes van 5 tot 10km reken). Alleen dat er waarschijnlijk geen echt lange ritten mee gemaakt zijn, waarbij de motor goed heeft heeft kunnen worden en alles goed heeft kunnen schoonbranden. Wij merken dat elke keer als we naar Hongarije zijn geweest. Na 1300km snelweg (en 200km 90km wegen) is de motor wel schoon!
En ik heb altijd begrepen dat je naar de uitlaatpijp kunt kijken (roest).
[ Voor 18% gewijzigd door Daniel36 op 02-11-2018 09:17 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq