_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik geloof bij deze generatie auto's op de markt dat de kilometerstand niet meer zo'n grote rol speelt, zeker niet als een goede onderhoudshistorie aantoonbaar is.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
RIP 1994 - 2018
Ik heb zelf een honda civic 1.4IS (benzine) uit 1999 met 350.000km die het nog prima doet. Weinig onderhoud, weinig dingen die kapot gaan (uiteraard na 230km een keer een accu vervangen, of wat pakkingen, bougies, remmen, banden). Ik heb zelfs met 300k nog de distributieriem vervangen. Maarja, veel andere auto's zullen dat niet halen.
[ Voor 12% gewijzigd door aicaramba op 07-05-2018 09:02 ]
Ik heb in juni 2016 een Renault Megane station 1.5 DCi gekocht. Toen met 145K op de teller. Nu staat er 230K op de teller en hij mag voor ons nog 2 jaar mee. Met het huidige gemiddelde 42.5K/ jaar zal die dus eruit gaan met 335K. Tot op heden geen rare dingen gehad qua onderhoud. Uiteraard wel de reguliere dingen. Remschijven en blokken, bandjes dat soort zaken maar voor de rest alleen normaal onderhoud.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Benzine en diesel wel 3 a 4 ton.
Starlets om hun betrouwbaarheid maar dan niet specifiek bij de echt hoge standen.
En zoveel km in een Alto, ben je dan heel klein als ik vragen mag?
Of masochist?
Mijn broer rijdt nu ongeveer een jaar in een Volvo S60 benzine uit 2001 met 3 ton op de teller zonder noemenswaardige problemen.
Volgende week apk dus ben benieuwd.
Al die dingen die je noemt vind ik slijtage zaken, en komen bij elke km stand wel voor.Maegrim schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:05:
M'n S60 benzine uit 2001 staat nu 335k op, vanaf 280k tot 320k redelijk probleemloos gereden maar sindsdien een nieuwe distributieriem, uitlaat, aandrijfas en nog wat kleiner spul moeten vervangen
Onze S40 hebben we van 140 naar 270k gereden, enige wat geen slijtage onderdeel was, wat wel kapot ging was het schakelaartje van de noodverlichting. 4 euro verder - Brezan - en dat was ook weer gefixt
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik heb zoiets van, een auto van 10 jaar of ouder is gewoon afgeschreven. Als je geluk hebt kun je er nog 50k km of meer in rijden maar (dure) reparaties loont dan niet meer omdat de reparatiekosten niet in verhouding staan tot de waarde van de auto. Hoe pak je dit aan bij de dealer, lachen om de prijs die op het raam staat en gewoon 1000 euro bieden?
Vooral in Belgie verbaas ik me daarover, komt denk ik doordat het een kleinere automarkt is (eigenlijk is het nog kleiner want een Vlaming zal niet snel een auto bij een Waalse garage kopen en visa versa). En nieuwe auto's zijn juist goedkoper als in Nederland (geen BPM), daarom heb ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht (nieuwe auto van een oud model omdat dit net vervangen werd)gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:30:
Ik ben niet in de markt voor een andere auto, sowieso interesseer ik me totaal niet voor auto's maar waar ik me soms over verbaas zijn de prijzen die er nog gevraagd worden voor auto's van 10 jaar of ouder met hoge kilometer standen.
Ik heb zoiets van, een auto van 10 jaar of ouder is gewoon afgeschreven. Als je geluk hebt kun je er nog 50k of meer in rijden maar (dure) reparaties loont dan niet meer omdat de reparatiekosten niet in verhouding staan tot de waarde van de auto. Hoe pak je dit aan bij de dealer, lachen om de prijs die op het raam staat en gewoon 1000 euro bieden?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
10 jaar oud is echt niet zo heel oud, hoor. Als je een goede 10 jaar oude auto met een km stand van 100.000 dan kun je er nog gewoon 200k mee rijden.gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:30:
Ik ben niet in de markt voor een andere auto, sowieso interesseer ik me totaal niet voor auto's maar waar ik me soms over verbaas zijn de prijzen die er nog gevraagd worden voor auto's van 10 jaar of ouder met hoge kilometer standen.
Ik heb zoiets van, een auto van 10 jaar of ouder is gewoon afgeschreven. Als je geluk hebt kun je er nog 50k km of meer in rijden maar (dure) reparaties loont dan niet meer omdat de reparatiekosten niet in verhouding staan tot de waarde van de auto. Hoe pak je dit aan bij de dealer, lachen om de prijs die op het raam staat en gewoon 1000 euro bieden?
Yep, duurde wel lang voordat m'n garage doorhad dat m'n tikkende en schuddende voorwiel door een defecte aandrijfas kwam_Apache_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:24:
[...]
Al die dingen die je noemt vind ik slijtage zaken, en komen bij elke km stand wel voor.
Onze S40 hebben we van 140 naar 270k gereden, enige wat geen slijtage onderdeel was, wat wel kapot ging was het schakelaartje van de noodverlichting. 4 euro verder - Brezan - en dat was ook weer gefixt

Ik vind het toch wel een raar plaatje, en de bron en informatie zijn ook erg summier.jules schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:53:
Sorry voor de kick, vind het wel een mooi topic. Was toevallig op zoek naar levensduur van mijn auto en kwam dit draadje tegen, inclusief antwoord.
[...]
Dat de laagste (Opel) maar 40K scheelt met de nummer 4 op 300K, vind ik in de marge. Ja, ik heb er Opel, maar het ding rijdt nog prima. Airco en cc doen het nog prima.
https://fd.nl/ondernemen/...vo-verslaat-duitse-auto-s (sorry, je moet inloggen om hem te kunnen lezen)"Bij het berekenen van de cijfers is gekeken naar hoeveel kilometer een auto van een bepaald merk gemiddeld rijdt voordat het economisch niet meer rendabel is om de auto te laten onderhouden."
Is er dan gekeken naar het potentieel van de auto indien goed onderhoud wordt uitgevoerd? Of de werkelijke cijfers waarmee auto's gesloopt worden?
Daarnaast zit je ook met een erg vertekend beeld omdat de auto's met de serieus hoge kilometerstanden nog rond rijden en dus geen datapunten opleveren. Zo claimt Subaru bijvoorbeeld dat 97% van de auto's die de laatste 10 jaar verkocht zijn nog rondrijden. Buiten de auto's die gecrasht zijn kan het dus zijn dat de meeste BMW's die in de data zitten daadwerkelijk "op" waren, terwijl je bij een ander merk slechts de uitzonderingen hebt omdat de rest nog op de weg zit.
Toyota staat er niet tussen dus die rijden allemaal nog rond
Als je veel km rijdt zou je inderdaad een oudere auto met weinig km's kunnen kopen en als je weinig rijdt een jongere auto met veel km's. Maar het is niet dat die auto nog 10 jaar mee gaat (ja het kan, maar de meeste auto's hebben een kortere economische levensduur)aicaramba schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:34:
[...]
10 jaar oud is echt niet zo heel oud, hoor. Als je een goede 10 jaar oude auto met een km stand van 100.000 dan kun je er nog gewoon 200k mee rijden.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Toen ik mn auto kocht was hij al 12-13 jaar oud. Ik rij m nu 7 jaar en heb er 235000 mee gereden.Marzman schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:41:
[...]
Als je veel km rijdt zou je inderdaad een oudere auto met weinig km's kunnen kopen en als je weinig rijdt een jongere auto met veel km's. Maar het is niet dat die auto nog 10 jaar mee gaat (ja het kan, maar de meeste auto's hebben een kortere economische levensduur)
10 jaar is echt niet zo heel oud voor een 2e hands auto en om zomaar te zeggen dat je voor een 10 jaar oude auto niet meer dan 1000 euro wil betalen is heel kort door de bocht en 1000 euro is waarschijnlijk gewoon veel te weinig. Afhankelijk van de auto is 3000-10000 echt niet raar.
Voorbeeld.. Een goed onderhouden prius uit 2008 met een km stand van ~100k is echt nog wel 6000 waard. Dan heb je gewoon een auto met technische snufjes, die nog lang mee kan, die zuinig is, die ruim is.
[ Voor 11% gewijzigd door aicaramba op 07-05-2018 09:48 ]
Daarna een Q5 gekocht en daarvan is het onderhoud wel schrikken af en toe
Elke auto moet probleemloos 250-350k halen tegenwoordig.
In Duitsland zie je vaak dat auto's van 10 jaar of ouder geadverteerd worden met 'wordt niet aan particulieren verkocht'. Dat doen ze niet vanwege de wettelijk verplichte garantie die ze er op moeten geven en dat durven ze niet aan. In de praktijk zijn die auto's dan voor de export en gaan naar Oost Europa.aicaramba schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:45:
10 jaar is echt niet zo heel oud voor een 2e hands auto en om zomaar te zeggen dat je voor een 10 jaar oude auto niet meer dan 1000 euro wil betalen is heel kort door de bocht en 1000 euro is waarschijnlijk gewoon veel te weinig. Afhankelijk van de auto is 3000-10000 echt niet raar.
Voorbeeld.. Een goed onderhouden prius uit 2008 met een km stand van ~100k is echt nog wel 6000 waard. Dan heb je gewoon een auto met technische snufjes, die nog lang mee kan, die zuinig is, die ruim is.
Inderdaad kun je als je geluk hebt nog lang doorrijden met een auto van 10 jaar of ouder maar economisch zijn die gewoon afgeschreven. Ik zou inderdaad gewoon 1000 euro bieden voor een standaard (geen Porsche etc) auto van 10 jaar of ouder.
Economisch niet meer rendabel is bij mij als het onderhoud zo duur wordt dat je voor minder geld dat ding kunt swappen voor eentje die dat onderhoud niet hoeft, niet als een reparatie 500 euro kost en de auto vervolgens weer 2 jaar door kan.
Ook goedkopere auto's zijn na 10 jaar economisch echt nog niet op.. 15-20 jaar, ja, dan kun je dat wel stellen.. 10 jaar is echt niet zo oud.gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:57:
[...]
In Duitsland zie je vaak dat auto's van 10 jaar of ouder geadverteerd worden met 'wordt niet aan particulieren verkocht'. Dat doen ze niet vanwege de wettelijk verplichte garantie die ze er op moeten geven en dat durven ze niet aan. In de praktijk zijn die auto's dan voor de export en gaan naar Oost Europa.
Inderdaad kun je als je geluk hebt nog lang doorrijden met een auto van 10 jaar of ouder maar economisch zijn die gewoon afgeschreven. Ik zou inderdaad gewoon 1000 euro bieden voor een standaard (geen Porsche etc) auto van 10 jaar of ouder.
Er wordt hier gesproken alsof 10 jaar oude auto's opgereden barrels zijn, maar dat is gewoon niet zo. Zoek op marktplaats vanaf 2008, tot 1000 euro en max 150.000km en je vindt alleen lease prijzen, executieveilingen van de belastingdienst en schade auto's. Met wat geluk vindt je ford Ka's of andere kleine auto's.
[ Voor 15% gewijzigd door aicaramba op 07-05-2018 10:23 ]
Dit dus... Mijn garagehouder is daar gelukkig heel eerlijk in, vorig jaar twijfelde ik of de auto (Focus uit 2002) het nog wel de inverstering van een nieuwe distributie waard was, maar hij zei ook gelijk "voor dat geld koop je geen andere auto, en deze is verder nog lang niet op". Onderzoeken waarom m'n airco na 10 maanden zo goed als leeg is raadde hij wel af omdat dan praktisch de halve auto uit elkaar moet en dat zou zomaar meer kunnen kosten dan de dagwaarde, en het zou ook gewoon kunnen liggen aan dat ik te weinig rij waardoor het systeem te lang niet goed onder druk wordt gebracht en gaat lekken._JGC_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:05:
Ik heb garage wel eens horen zeggen: die auto is het onderhoud niet meer waard. Dan ruil je hem in, krijg je er 1000 euro voor, leg je 6000 euro bij voor een jongere en mag je kort daarna weer flink investeren...
Economisch niet meer rendabel is bij mij als het onderhoud zo duur wordt dat je voor minder geld dat ding kunt swappen voor eentje die dat onderhoud niet hoeft, niet als een reparatie 500 euro kost en de auto vervolgens weer 2 jaar door kan.
Scheelt ook dat hij in eerste plaats autoliefhebber is en in tweede plaats garagehouder
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Veel succes met het bieden van 1000 euro op een auto van 10 jaar oud met 150 d km op de teller van zo'n 7500 euro.
Ik zou als tip nemen dit niet bij een particulier te proberen overigens, de relatie zal na je bod enigszins bekoeld zijn verwacht ik...

Maar wat ik me nu afvraag dan, ben je dan zo wereldwijs of financieel goed af dat je dit denkt?
Hele volksstammen rijden in oudere auto's in NL.
Duitsland is erg verwend qua autoprijzen namelijk.
zeker ook wel 10 jaar oud???Willem30 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:20:
Vriend van me heeft vorige week zijn Audi A3 over de 4 ton gedraaid. Vind ik toch wel netjes
(sorry
Ergens is het ook een indicatie van een goed blok maar afhankelijk van de eerdere gebruiker(s) en de manier waarop die wagen werd gebruikt kan een blok met +200.000km op de teller volledig op zijn, of nog eens zoveel km. aan.
En dan heb je nog de techniek: diesel vs. benzine...
Diesel is zelfsmerend, benzine niet.
Eigen ervaring: een diesel VAG-blok (VW, Audi, Skoda, Seat) kan met een beetje liefde en regelmatig onderhoud makkelijk 200.000km hebben. Mijn ouwe Seat Ibiza (EVO 1 BJ '98, 1.9TDi) had +270.000km op de teller en reed nog als nieuw toen hij total-loss werd gereden door een idioot die geen voorrang gaf waar dat moest.
Regelmatig onderhoud en normaal rijden (niet steeds hoog in toeren, niet "kappen" met de versnellingen maar rustig schakelen) zijn volgens mij de 2 belangrijkste factoren.
...en wat geluk met je wagen zelf want soms heb je gewoon een slechte wagen, dat gebeurt helaas ook.
Anoniem: 1051667
Ik denk eerder dat het juist andersom is. ‘Vroegah’ gingen de autos probleemloos mee. De welbekende Volvo diesel, de VAG 1.9 tdi om een tweetal te noemen.jantje112 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:53:
Mijn golf 4 ging van pakweg 217k naar 360k zonder problemen. 2 maal een beurtje gegeven en af en toe een wasbeurt.
Daarna een Q5 gekocht en daarvan is het onderhoud wel schrikken af en toe
Elke auto moet probleemloos 250-350k halen tegenwoordig.
Tegenwoordig hebben de motoren van vandaag zoveel haken en ogen dat je er eng van wordt.
Mijn vader heeft een Audi A6 uit 2001 gereden, een 1.9 TDI. Buiten normaal onderhoud om heeft de auto nooit niet een probleem gehad totdat deze werd verkocht in 2010 aan een Pool op 550.000km.
Daarna was de keus gevallen op een A6 uit 2009 een 3.0 TDI. 32K op de teller. Bij de dealer gekocht.
Tegen de 120k kilometer begon de motor oppeens te ratelen bij een koude start. Wat bleek er mis te zijn, een loskomende ketting. Een bekende kwaal bij alle VAG diesels. Kosten om dit te repareren, 5,5k. Problemen gehad met de elektrische handrem, kosten 3k. Problemen met de EGR, kosten iets van 1,5k. Loskomende turbo slangen, je verzint het niet en ga zo maar door. Een bak met ellende. Dit allemaal zijn bekende kwalen van de diesels uit die era terwijl ze machtige diesels in het verleden produceerden.
Nu zijn niet alle motoren problematisch maar je hoort en leest steeds vaker dat autos van die kleine defecten hebben waarvan de kosten aardig op kunnen lopen. 3 cilinders, 1000cc en 130 pk om te voldoen aan die enge normen. Foei. Dat kan nooit een werkpaard zijn die 5 ton zonder problemen gaan lopen.
Inmiddels is het weer tijd voor een nieuwe auto voor mijn vader. Ik raadde hem Volvo aan, want die kunnen het hopelijk nog. Wat blijkt, daar stromen de fora ook vol mee met problemen.
Als een fabrikant nu eens een degelijke motor produceert waar alleen staal in zit, een kleine turbo, iets van 150pk, zonder alle elektronische troep, dan teken ik en velen er voor denk ik.
Ga eens bij Mazda kijken, die hebben nog gewoon fatsoenlijke blokken met inhoud in hun grotere modellen, klinkt als wat je zoektAnoniem: 1051667 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:23:
[...]
Ik denk eerder dat het juist andersom is. ‘Vroegah’ gingen de autos probleemloos mee. De welbekende Volvo diesel, de VAG 1.9 tdi om een tweetal te noemen.
Tegenwoordig hebben de motoren van vandaag zoveel haken en ogen dat je er eng van wordt.
Mijn vader heeft een Audi A6 uit 2001 gereden, een 1.9 TDI. Buiten normaal onderhoud om heeft de auto nooit niet een probleem gehad totdat deze werd verkocht in 2010 aan een Pool op 550.000km.
Daarna was de keus gevallen op een A6 uit 2009 een 3.0 TDI. 32K op de teller. Bij de dealer gekocht.
Tegen de 120k kilometer begon de motor oppeens te ratelen bij een koude start. Wat bleek er mis te zijn, een loskomende ketting. Een bekende kwaal bij alle VAG diesels. Kosten om dit te repareren, 5,5k. Problemen gehad met de elektrische handrem, kosten 3k. Problemen met de EGR, kosten iets van 1,5k. Loskomende turbo slangen, je verzint het niet en ga zo maar door. Een bak met ellende. Dit allemaal zijn bekende kwalen van de diesels uit die era terwijl ze machtige diesels in het verleden produceerden.
Nu zijn niet alle motoren problematisch maar je hoort en leest steeds vaker dat autos van die kleine defecten hebben waarvan de kosten aardig op kunnen lopen. 3 cilinders, 1000cc en 130 pk om te voldoen aan die enge normen. Foei. Dat kan nooit een werkpaard zijn die 5 ton zonder problemen gaan lopen.
Inmiddels is het weer tijd voor een nieuwe auto voor mijn vader. Ik raadde hem Volvo aan, want die kunnen het hopelijk nog. Wat blijkt, daar stromen de fora ook vol mee met problemen.
Als een fabrikant nu eens een degelijke motor produceert waar alleen staal in zit, een kleine turbo, iets van 150pk, zonder alle elektronische troep, dan teken ik en velen er voor denk ik.
So true, mijn VAG 1.9TDi, bj '98 heeft minstens 13 winters buiten gestaan en heeft me niet één keer in de steek gelaten, had +270.000 op de teller en had er nog eens zoveel kunnen doen had de situatie even anders geweest (total loss).... Bij koudstart klonk hij de eerste 2 minuten wel als iets tussen een ouwe camionette en een tractor, maar dat-blok-ging-niet-stuk...Anoniem: 1051667 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:23:
[...]
Ik denk eerder dat het juist andersom is. ‘Vroegah’ gingen de autos probleemloos mee. De welbekende Volvo diesel, de VAG 1.9 tdi om een tweetal te noemen.
Had zelfs niks extra nodig behalve het standaard onderhoud... Het waren leuke tijden, toen mechaniek nog kon zonder elektronica en je dus nagenoeg alles zelf kon doen qua onderhoud...
200.000 is in NL inderdaad een psychologische grens. Maar als je netjes met een auto om gaat kan hij veel langer mee. Vooral diesels die kunnen makkelijk 500.000+ draaien. Benziene kan soms afhankelijk van de motor bij 400.000 wel revisie nodig hebben soms nog iets eerder. Die draaien ook wat hogere toerentallen. En rijden vaak kortere stukken.Anoniem: 35872 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:01:
Hoi,
Ik zit met een vraagje.
Ik ben op zoek naar een leuke 2e hands auto. (C-Segment)
Nu zie ik op diverse sites leuke auto’s staan maar krijg er soms rare onderbuik gevoelens bij.
Even een voorbeeld:
Budget is ongeveer 5000.
Brandstof Benzine.
Als ik kijk naar een VW Golf 5 (BJ 2006-2007) dan zie ik soms leuke auto’s voorbij komen maar wel met hogere kilometerstanden (200-230k).
Kijk ik naar auto’s met lagere km standen (<150k) dan kom ik terug bij een Golfje IV.
In mijn beleving is 200k eigenlijk een psychologische grens die me weerhoud om een auto te komen met een stand die dit overschrijdt.
Is het werkelijk zo dat auto’s met een km stand van boven de 200k eigenlijk niet meer de moeite waard zullen zijn?
Ik zelf zal er gemiddeld 12-15k per jaar mee rijden. En wil er 4-5 jaar mee doen.
Goed onderhoud en vooral rustig warm rijden voor je gaat trappen is belangrijk. Ik heb nu 2 Volvo's naar de 200.000 gereden beide waren ook nog een chiptunned ik heb er ook mee op de Nurburgring gereden en 0 problemen met de auto's gehad. Dus het ligt er vooral aan hoe er mee om gegaan is.
Ik ken ook mensen die bij minder dan een ton het moterblok kapot hebben gehad omdat ze met een koude motor meteen vol gas weg knallen. Dat is vragen om problemen.
Dus je kan prima naar dat soort auto's kijken.
Persoonlijk zou ik alleen wel bij VAG weg blijven. De duitschedegelijkheid daar is al lang de stal verlaten. Voor de turbo motoren deden ze het wel goed maar tegenwoordig hoor je best wat mensen over issues bij de benzine motoren. En qua diesels deed de oude 1.9 TDI met pomp verstuifers het erg goed. Wel een luide motor maar betrouwbaar. Bij die sjoemel diesels zou ik ver weg blijven. Laast in een paar gereden een voor de fix en een na. Maar die na de fix lopen niet echt mooi heel rauw klinkt ook niet echt lekker en vraag me af wat dat voor de levensduur doet. Volgens mij loopt de boel een stuk warmer.
Ik zou dan toch eerder naar iets uit japan kijken die hebben het altijd goed gegaan en doen het nog steeds heel goed qua betrouwbaarheid. Voor duitsedegelijkheid moet je nu toch echt bij BMW en volgens mij ook Mercedes zijn. Opel doet het tegenwoordig ook wel weer beter maar die modellen zijn nog te nieuw.
Kia en Hyundai zijn tegenwoordig ook betrouwbaar. En ford doet het ook nog steeds erg goed. En zelf heb ik goede ervaringen met Volvo maar die zijn vaak ook wat duurder.
Gezien het aantal KM dat je gaat rijden wordt het denk ik een benzine? Diesel is denk ik pas vanaf 20.000 KM per jaar interessant. De benzine versie is vaak ook wat lichter dan de Diesel en dat scheelt dan extra in de wegenbelasting. Dus je zou het even voor die specifieke auto door moeten rekenen. En kijk dan ook even of de verzekering niet ook duurder is voor een diesel.
[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 07-05-2018 10:41 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het kan natuurlijk zijn dat Europese automakers weer gaan "engeneeren" op 200 tot 250k, maar dan wordt het verschil met een Amerikaanse Tesla of een Japanse electrische auto die 1 miljoen kilometers meegaan, veel te groot.
Ik voorzie in de toekomst smartphone-achtige toestanden, waar mensen na 5 jaar en 100k tot 150k een nieuwe willen met de laatste snufjes, maar dat ie qua levensduur nog lang niet versleten is. Wellicht na 10 tot 15 jaar is het interieur vernacheld, de kleur lelijk en gaat ie alsnog naar oost europa, maar rijden zullen ze allemaal nog wel.
(Overigens heb ik een auto met 177k, een auto met 140k en een motor met 81k, allemaal alleen onderhoud, nooit grote zaken. Je moet ook een beetje mazzel hebben.)
Ook waar, Mazda en nog wat Aziatische merken hebben idd. nog steeds een goeie reputatie op gebied van betrouwbaarheid en "longevity"melcon schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:29:
[...]
Ga eens bij Mazda kijken, die hebben nog gewoon fatsoenlijke blokken met inhoud in hun grotere modellen, klinkt als wat je zoekt
Daarbij nog eens de -ietwat subjectief misschien maar toch- schoonheid van de recente Mazda-modellen... (Mazda 3 in het rood!
Mazda is inderdaad heel goed bezig. De auto's zien er nu echt geweldig mooi uit.PinusRigida schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:36:
[...]
Ook waar, Mazda en nog wat Aziatische merken hebben idd. nog steeds een goeie reputatie op gebied van betrouwbaarheid en "longevity"
Daarbij nog eens de -ietwat subjectief misschien maar toch- schoonheid van de recente Mazda-modellen... (Mazda 3 in het rood!)....
Maar de motoren zijn ook echt goed. Wel minder oempf want je hebt geen turbo dus je hebt die turbo kick niet. Maar voldoende vermogen heel mooi soepel.
Ik ben ook heel benieuwd naar die nieuwe Skyactive X motoren die werken met zelf ontbanding (ja diesel achtige techniek bij een benzine motor)
De diesel motoren zijn ook echt heel mooi soepel en kunnen 5500 RPM halen meer dan de menige andere diesel. Voelt ook niet helemaal als een diesel aan als je er mee rijdt meer iets tussen Benzine en diesel in zo mooi soepel als het rijdt en ook hoe de motor toeren kan maken.
Als je iets uit die generatie kan betalen zijn het zeker aanraders.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Wat een achterlijke aanname..stefijn schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:05:
[..]
Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest. Leukere auto's worden - meestal - gekocht door mensen die graag de blits willen maken en dat gaat meestal ten koste van onderhoud (het geld voor onderhoud wordt dan in de aanschaf gestopt.)
[..]

Ben zelf autoliefhebber en koop dus alleen maar leuke auto's en onderhoud deze ook goed, juist omdat ik mijn leuke auto graag leuk wens te houden. Dat heeft helemaal niets met 'de blits willen maken' te maken.
*sowieso
Idd, @stefijn draait duidelijk nog niet bijzonder lang mee in het autowereldje als ik het even heel beleefd mag uitdrukken...DonJunior schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:40:
[...]
Wat een achterlijke aanname..![]()
Ben zelf autoliefhebber en koop dus alleen maar leuke auto's en onderhoud deze ook goed, juist omdat ik mijn leuke auto graag leuk wens te houden. Dat heeft helemaal niets met 'de blits willen maken' te maken.
De meeste... neen, 'alle' echte auto/motorliefhebbers die ik ken, dragen bovengemiddeld zorg voor hun wagen, is ook maar logisch, het is iets waar ze terecht trots op zijn.
Om je een idee te geven van zaken die toen berucht waren:
- Swirlflaps
- Luchtvering achter
- Panoramadak (afvoer)
- Spruitstuk
- Rubbers, pakkingen, slangen voorkant bij de motor
- Antennekabel in de kofferbakklep
Alles laten vervangen en sommige dingen preventief (inclusief EGR). Moest ook wel want het was mijn beoogde daily driver voor mijn werk in Duitsland (212km enkele reis, elke dag 2x).
Zo zag die auto eruit met 310.000km op de klok:

M'n ouders hebben hem nu in het bezit en inmiddels staat er 382.000km op de teller.
Glad vergeten... enige onderhoud wat ze tot nu toe hebben gehad:
- ABS sensor kapot
- Draagarm versleten
- Remmen (slijtage gebruik)
- Kapotte xenonpeer
Nog geen 500 euro al met al in 2,5 jaar tijd exclusief de normale beurten.
Ik zou het zo weer doen. Het grote probleem bij de meeste mensen is altijd heel simpel: 'ohjee, de distributiem komt eraan. Dat gaat geld kosten dus we zoeken een andere auto'. Vervolgens wordt er met een budget van 4000 euro een auto gekocht van 4500 euro waarbij 'dat leuke setje velgen zat met winterbandjes'. En dan begint de onderhoudskriem en de betrouwbaarheid weer van voor af aan. Er zijn maar heel weinig mensen die op dat moment durven zeggen, ik heb 4000 euro, ik geef 2500 uit en vervang voor 1500 alles wat storingsgevoelig kan liggen in de komende tijd en rij enkele jaren zonder dure kosten. Want als je bij de beurten gewoon alles goed laat nakijken (zeg dat dan ook!) dan kom je never voor verrassingen te staan.
[ Voor 34% gewijzigd door Typhone op 07-05-2018 11:02 ]
Anoniem: 1051667
Ik zal het doorgeven. Jammer dat ik zelf de Mazda niet mag leasen. Erg aantrekkelijke prijzen voor een schappalijke auto.melcon schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:29:
[...]
Ga eens bij Mazda kijken, die hebben nog gewoon fatsoenlijke blokken met inhoud in hun grotere modellen, klinkt als wat je zoekt
Soms is het wel goed kijken welke van de vorige eigenaren (meestal meerdere bij zulke standen) precies de liefhebber was. 2 weken geleden nog in een garage waar ook een 1999 GTT stond van een bekende, heeft er 4 jaar perfect voor gezorgd, nieuwe eigenaar (gast van net 20) heeft dat ding in 1,5 jaar tijd zo'n beetje naar economisch totalloss weten te rijden (hij vond het namelijk heel stoer te schakelen zonder koppeling, zou namelijk sneller zijnmelcon schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:49:
Juist, liefhebbers auto's zijn over het algemeen aanzienlijk beter onderhouden dan een auto die als gebruiksvoorwerp is gebruikt. Kijk maar eens hoe afgeleefd de gemiddelde Sharan/Touran/Espace/Scenic/Whatever is bij hogere km. standen, wordt je echt niet vrolijk van.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat is toch ook sneller?SinergyX schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:38:
[...]
hij vond het namelijk heel stoer te schakelen zonder koppeling, zou namelijk sneller zijn
Volgens mij schakelen ze bij rally ook zonder koppeling, en een GTT (ervanuitgaande dat het een Impreza is en er niet nog een andere auto is die ook die benaming heeft) is toch een rally auto?
Edit: Overigens, als anekdote daarover, het valt me op dat in Amerikaanse Subaru groepen het aantal mensen dat op zoek is naar nieuwe versnellingsbakken een stuk hoger lijkt dan in Europa. Zouden ze daar dan niet kunnen schakelen?
Kan blijkbaar ook een Mustang GTT zijn, of een Skyline R34 GTT
Zelf overigens ook eigenaar van een auto met 235k op de klok. ongeveer 1.5 jaar geleden gekocht met 220k, en in de tussentijd geen rare dingen meegemaakt. Het onderhoudsboekje staat helemaal vol en zelf heb ik ook al de volgende dingen vervangen:
-Benzinefilter
-Bougies
-Distributieriem + rollen
-Motorolie + filter
-Stuurbekrachtingsolie
-Versnellingsbakolie
-Differentieelolie
-Luchtfilter
Nog geen rare dingen tegengekomen, dus ik denk dat hij nog wel even door kan.
[ Voor 56% gewijzigd door Pyramiden op 07-05-2018 11:55 ]
Uitzonderingen heb je helaas altijd en veel auto's ondergaan het sjonnie lot (snel voor weinig) op enig moment in hun levenSinergyX schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:38:
[...]
Soms is het wel goed kijken welke van de vorige eigenaren (meestal meerdere bij zulke standen) precies de liefhebber was. 2 weken geleden nog in een garage waar ook een 1999 GTT stond van een bekende, heeft er 4 jaar perfect voor gezorgd, nieuwe eigenaar (gast van net 20) heeft dat ding in 1,5 jaar tijd zo'n beetje naar economisch totalloss weten te rijden (hij vond het namelijk heel stoer te schakelen zonder koppeling, zou namelijk sneller zijn).

Het is onvermijdelijk dat je met dergelijke km-standen meer en duurder onderhoud/reparaties zult hebben, zaken slijten nu eenmaal.
Verders zijn andere valide punten al aangekaart, zoals snelweg kilometers etc..
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Zelf ook zo'n soort ervaring. E46 320D (251.000 op de klok) gekocht voor weinig en een wat geld er achter aan voor preventief en achterstallig onderhoud (waarvan veel zelf gedaan) om 'm netjes te krijgen:
- 2 Nieuwe en 2 gereviseerde verstuivers (4 cillinder)
- Schokdempers achter
- Draagarmrubbers
- Stabilisatorstangen
- EGR afgedopt/buiten werking gezet + swirlflaps inlaat spruitstuk verwijderd
- Gloeispiralen + module vervangen
Rij nu al bijna twee jaar en het klokje staat inmiddels op 320.000 en ga voor de 4 ton. Verder natuurlijk wel normale slijtage dingen als remmen/banden/olie/filters etc.
Deze auto hebben we nu een jaar in bezit kunnen kopen met 68.000 op de teller voor 450 en nu over de 90.000. Mee verhuisd naar Zweden en daarna ook nog een mee verhuisd binnen Zweden. Enkele probleempjes mee gehad maar daarop gebudgeteerd. Nu nog steeds binnen budget en ik vind het heel erg leuk om mee te rijden. Met andere woorden zoek een auto die je aanspreekt maar niet mainstream is.
Onze auto is roestvrij en gewoon dik in orde.
Edit: sorry vergeten te zeggen een Xantia
[ Voor 3% gewijzigd door Basilange op 07-05-2018 13:49 ]
En over wat voor minder bekende auto hebben we het dan?Basilange schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:44:
Ikzelf heb een gokje gewaagd door te gaan voor een minder bekende auto. Kwam uit met wat hulp van kenners op een 1997 2.0 8 klepper.
Deze auto hebben we nu een jaar in bezit kunnen kopen met 68.000 op de teller voor 450 en nu over de 90.000. Mee verhuisd naar Zweden en daarna ook nog een mee verhuisd binnen Zweden. Enkele probleempjes mee gehad maar daarop gebudgeteerd. Nu nog steeds binnen budget en ik vind het heel erg leuk om mee te rijden. Met andere woorden zoek een auto die je aanspreekt maar niet mainstream is.
Onze auto is roestvrij en gewoon dik in orde.
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat een auto na 10 jaar technisch nog niet afgeschreven hoeft te zijn, mits goed onderhouden, goed verzorgd etc. Een auto van 10 jaar kun je geluk mee hebben maar het kan ook zo zijn dat er al snel veel onderhoud aan zit te komen en dat de onderhoudskosten niet meer in verhouding staan of zelfs de 'waarde' van de auto kunnen overschrijden.aicaramba schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:11:
Ook goedkopere auto's zijn na 10 jaar economisch echt nog niet op.. 15-20 jaar, ja, dan kun je dat wel stellen.. 10 jaar is echt niet zo oud.
Er wordt hier gesproken alsof 10 jaar oude auto's opgereden barrels zijn, maar dat is gewoon niet zo. Zoek op marktplaats vanaf 2008, tot 1000 euro en max 150.000km en je vindt alleen lease prijzen, executieveilingen van de belastingdienst en schade auto's. Met wat geluk vindt je ford Ka's of andere kleine auto's.
Dat risico moet je incalculeren en daarom zou ik nooit meer dan 1000 euro voor een 10 auto jaar oude auto betalen. Dat handelaren meer vragen dat geloof ik wel. Tweedehands auto handelaren hebben ook een bepaalde reputatie

Dat je tegen het grote onderhoud aan gaat hikken, dat klopt natuurlijk wel. Maar dat dat de waarde van de auto zal overschrijven? Dat ligt natuurlijk vooral aan de prijsklasse van de auto en de bijbehorende prijs voor onderdelen.gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:00:
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat een auto na 10 jaar technisch nog niet afgeschreven hoeft te zijn, mits goed onderhouden, goed verzorgd etc. Een auto van 10 jaar kun je geluk mee hebben maar het kan ook zo zijn dat er al snel veel onderhoud aan zit te komen en dat de onderhoudskosten niet meer in verhouding staan of zelfs de 'waarde' van de auto kunnen overschrijden.
Na dat grote onderhoud heb je een wagen die wel weer een paar jaar door kan.
Euhm... wat? 10 jaar oud, da's 2008 he.. je krijgt echt geen auto (zonder schade) van 10 jaar oud mee voor 1000 euro. Nog geen Aygo.Dat risico moet je incalculeren en daarom zou ik nooit meer dan 1000 euro voor een 10 auto jaar oude auto betalen. Dat handelaren meer vragen dat geloof ik wel. Tweedehands auto handelaren hebben ook een bepaalde reputatie. Dat veel kopers meer betalen geloof ik ook wel, een auto kopen is voor velen ook een stuk emotie.
Yeah, sure. Liever aan die Roemeense handelaar voor 1000 euro dan aan de Nederlandse particulier die 2000 euro biedt voor de occasion met 4000 euro vraagprijs.Het is ook zo dat auto's die voor 3 - 4k aan Nederlandse particulieren verkocht worden voor 1000 euro aan Poolse of Roemeense handelaren voor de export verkocht worden.
Wat rijd je eigenlijk zelf? 500-euro APK gokjes of geef je altijd minimaal 10k uit aan een auto? Tussen de 8 en 12 jaar is veel aanbod, ja er zit zooi tussen, maar lang niet alles is rommel...
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik denk niet dat ik een half miljoen KM ga halen, maar ik ga het wel proberen. Het voordeel van een auto lang in bezit hebben is dat er geen kosten meer zijn aan afschrijving, en dat die kostenpost gereserveerd kan worden voor niet regulier onderhoud. Pas als de kostenpost voor niet regulier onderhoud meer is dan de afschrijving van een nieuwe(re) auto dan pas gaat de Panda er uit; pas dan zijn de totale maandlasten van een oude auto meer dan die van een nieuwe.
7400 Wp op het dak
Wat een onzin..gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:00:
[...]
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat een auto na 10 jaar technisch nog niet afgeschreven hoeft te zijn, mits goed onderhouden, goed verzorgd etc. Een auto van 10 jaar kun je geluk mee hebben maar het kan ook zo zijn dat er al snel veel onderhoud aan zit te komen en dat de onderhoudskosten niet meer in verhouding staan of zelfs de 'waarde' van de auto kunnen overschrijden.
Dat risico moet je incalculeren en daarom zou ik nooit meer dan 1000 euro voor een 10 auto jaar oude auto betalen. Dat handelaren meer vragen dat geloof ik wel. Tweedehands auto handelaren hebben ook een bepaalde reputatie. Dat veel kopers meer betalen geloof ik ook wel, een auto kopen is voor velen ook een stuk emotie. Het is ook zo dat auto's die voor 3 - 4k aan Nederlandse particulieren verkocht worden voor 1000 euro aan Poolse of Roemeense handelaren voor de export verkocht worden.
Geluk hebben? Ik zou juist zeggen dat het kopen van nieuwe auto's geluk hebben is. Na 10 jaar weet je wel welke auto's zich hebben bewezen qua reliability, terwijl het bij een nieuw model altijd nog maar moet blijken..
Sowieso kun je als je een auto van 6k koopt nogal wat geld uitgeven voordat je boven de nieuwprijs van een auto uit komt. Leuk dat je de waarde overschrijdt.. 6k aanschaf en 6k onderhoud is nog steeds veeeeel minder dan 25k aanschaf.
Dan kom je wel een beetje bij de discussie uit: Wat zoek je in een auto?aicaramba schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:40:
[...]
Geluk hebben? Ik zou juist zeggen dat het kopen van nieuwe auto's geluk hebben is. Na 10 jaar weet je wel welke auto's zich hebben bewezen qua reliability, terwijl het bij een nieuw model altijd nog maar moet blijken..
Sowieso kun je als je een auto van 6k koopt nogal wat geld uitgeven voordat je boven de nieuwprijs van een auto uit komt. Leuk dat je de waarde overschrijdt.. 6k aanschaf en 6k onderhoud is nog steeds veeeeel minder dan 25k aanschaf.
Voor mij persoonlijk zou dat lijstje vrij kort zijn:
- Redelijk goedkoop in aanschaf en gebruik
- Er moet makkelijk aan te sleutelen zijn
- Hij moet qua rijden een beetje een fun factor hebben
- Betrouwbaarheid
Ik kan dan ook prima shoppen op de tweedehandsmarkt.
Wil je echter een auto met een bepaald imago, of kik je op moderne interieuren en snufjes dan snap ik dat je voor dat geld eerder een auto met een TDI en een DSG koopt, simpelweg omdat die beter aan je eisen voldoet.
Persoonlijk ben ik overigens wel van mening dat je een beetje geluk moet hebben met een oudere tweedehands auto. Sommige moeilijke elektronische issues zoals aardingen of draadbreuken kunnen gewoon voorkomen. Net als het falen van versnellingsbakken of andere onderdelen. Ik ben het overigens wel met je eens dat goed vooronderzoek een hoop kan voorkomen op dat gebied.
Beetje onzinnig. Neem een Yaris van 10 jaar oud, die moet standaard meer kosten dan 1000 euro, behoudt zijn waarde goed.gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:00:
[...]
Dat risico moet je incalculeren en daarom zou ik nooit meer dan 1000 euro voor een 10 auto jaar oude auto betalen.
Zijn al die mensen dan dom bezig om dat er voor neer te tellen? Nee het zijn een van de beste aankopen die je kunt doen.
Zoals gezegd, er is bijna geen auto te vinden die met 10 jaar oud 1000 euro waard is.
@Typhone Mooi dat het voor jou zo heeft gewerkt. Maar er zijn helaas genoeg auto's, ook Duitse limo's waar maar geld bij moet. Bodemloze putten zijn het soms.
De meeste (luxe) auto's zijn inmiddels wel complexer, dat er gewoon meer kapot kan.
Ik heb zelf ook een auto op 270dkm en al eens een sportwagen met 3 ton gehad, dus ben er niet vies van hoor.
[ Voor 24% gewijzigd door !null op 07-05-2018 15:14 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
https://www.gaspedaal.nl/...n=2010&pmax=1000&srt=df-a!null schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:10:
[...]
Zoals gezegd, er is bijna geen auto te vinden die met 10 jaar oud 1000 euro waard is.
23 om precies te zijn
Waarvan een groot deel een nepadvertentie of een scooter is.
En een Renault uit Luxemburg voor 999 waarvan een voorwiel geforceerd op een andere plek zit

Oh absoluut.. Helemaal met je eens op alle punten..Pyramiden schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:48:
[...]
Dan kom je wel een beetje bij de discussie uit: Wat zoek je in een auto?
Voor mij persoonlijk zou dat lijstje vrij kort zijn:
- Redelijk goedkoop in aanschaf en gebruik
- Er moet makkelijk aan te sleutelen zijn
- Hij moet qua rijden een beetje een fun factor hebben
- Betrouwbaarheid
Ik kan dan ook prima shoppen op de tweedehandsmarkt.
Wil je echter een auto met een bepaald imago, of kik je op moderne interieuren en snufjes dan snap ik dat je voor dat geld eerder een auto met een TDI en een DSG koopt, simpelweg omdat die beter aan je eisen voldoet.
Persoonlijk ben ik overigens wel van mening dat je een beetje geluk moet hebben met een oudere tweedehands auto. Sommige moeilijke elektronische issues zoals aardingen of draadbreuken kunnen gewoon voorkomen. Net als het falen van versnellingsbakken of andere onderdelen. Ik ben het overigens wel met je eens dat goed vooronderzoek een hoop kan voorkomen op dat gebied.
Maar een 10 jaar oude auto met veel (200000?) km nooit meer dan 1000 euro waard is onzin.
Heb je er ook op doorgeklikt?Pyramiden schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:16:
[...]
https://www.gaspedaal.nl/...n=2010&pmax=1000&srt=df-a
23 om precies te zijn![]()
Waarvan een groot deel een nepadvertentie of een scooter is.
En een Renault uit Luxemburg voor 999 waarvan een voorwiel geforceerd op een andere plek zit![]()
[afbeelding]
Je bedoeld dat hij praktisch tijdens een proefrit al zo verbouwt is?
Het punt was meer dat je uberhaupt geen redelijk nieuwe auto kunt vinden voor minder dan 1000 euro. Niet met 2 ton, niet met 4 ton, niet met 8 ton.
Ik zie dat ik per ongeluk op 2010 gefilterd heb in plaats van 2008, maar je hebt nogsteeds alleen maar schadeauto's in die prijsgroep.
Dan denk ik toch echt dat die auto's niet goed nagekeken worden. Ik ken wel een groepje (via mijn detailer) die geregeld oude hokken kopen of willen kopen en die kijken ze toch echt wel heel erg goed na voordat ze tot koop overgaan. Dat is wel wat overdreven als je dat vergelijkt met de gemiddelde koper maar de gemiddelde koper heeft vaak een stuk minder te besteden waardoor dat best wel paradoxaal is.!null schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:10:
[...]
@Typhone Mooi dat het voor jou zo heeft gewerkt. Maar er zijn helaas genoeg auto's, ook Duitse limo's waar maar geld bij moet. Bodemloze putten zijn het soms.
De meeste (luxe) auto's zijn inmiddels wel complexer, dat er gewoon meer kapot kan.
Ik heb zelf ook een auto op 270dkm en al eens een sportwagen met 3 ton gehad, dus ben er niet vies van hoor.
Toegegeven, pure pech kun je altijd hebben maar ik durf er wel zeker van te zijn dat bepaalde auto's vrij nauwkeurig in te schatten zijn.
@gold_dust Geen 1000 euro betalen voor een 10 jaar oude auto? Dat zegt vooral veel over de auto's die jij dan rijdt. Dat is absoluut geen maatstaf voor degelijke 10 jaar oude auto's. Auto's tot 1000 euro vallen in een klasse die hoofdzakelijk barrel is. Daar wordt het kaf al van het koren gescheiden voordat jij er überhaupt erg in hebt en de overige (niet erg gewilde of met APK-issues uitgerust zijnde) auto's blijven in die hoek hangen.
[ Voor 17% gewijzigd door Typhone op 07-05-2018 15:40 ]
Omzeil je niet de katalysator als je de EGR buiten werking stelt?Terrz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:40:
[...]
Zelf ook zo'n soort ervaring. E46 320D (251.000 op de klok) gekocht voor weinig en een wat geld er achter aan voor preventief en achterstallig onderhoud (waarvan veel zelf gedaan) om 'm netjes te krijgen:
- 2 Nieuwe en 2 gereviseerde verstuivers (4 cillinder)
- Schokdempers achter
- Draagarmrubbers
- Stabilisatorstangen
- EGR afgedopt/buiten werking gezet + swirlflaps inlaat spruitstuk verwijderd
- Gloeispiralen + module vervangen
Rij nu al bijna twee jaar en het klokje staat inmiddels op 320.000 en ga voor de 4 ton. Verder natuurlijk wel normale slijtage dingen als remmen/banden/olie/filters etc.
Nou, succes he!gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:00:
Dat risico moet je incalculeren en daarom zou ik nooit meer dan 1000 euro voor een 10 auto jaar oude auto betalen.

Nee, de katalysator zit verder op in het uitlaat traject.R3M1 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:00:
[...]
Omzeil je niet de katalysator als je de EGR buiten werking stelt?
[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 07-05-2018 16:07 ]
Nee die zit voor de kat is verbonden op de inlaat. Is vacuum aangestuurd, dus makkelijk buiten werking te stellen.R3M1 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:00:
[...]
Omzeil je niet de katalysator als je de EGR buiten werking stelt?
Als ik met spoed een auto nodig zou hebben voor weinig, durf ik zo een Toyota Starlet / Mitsubishi Carisma / insert inmiddels goedkope jap uit de periode 95-02 te pakken, ook als er 2 ton op staat. Als het onderhoud een beetje duidelijk is, heb je daar weinig omkijken naar.. die wagens gaan voor 750 euro, dan houd je mooi 250 over voor een fijne oliewissel en een doosje reservelampen.Pyramiden schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:28:
[...]
Je bedoeld dat hij praktisch tijdens een proefrit al zo verbouwt is?
Het punt was meer dat je uberhaupt geen redelijk nieuwe auto kunt vinden voor minder dan 1000 euro. Niet met 2 ton, niet met 4 ton, niet met 8 ton.
Ik zie dat ik per ongeluk op 2010 gefilterd heb in plaats van 2008, maar je hebt nogsteeds alleen maar schadeauto's in die prijsgroep.
Toegegeven, dat is niet ‘nieuw’, maar wel uit de periode dat de auto’s flink vooruit gingen in techniek/opties. Je kunt dus heel prima rijden voor zo’n bedrag..
[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 07-05-2018 17:02 ]
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ook wel van die verhalen van garagerekeningen van Audi's. Maarja, het scheelt natuurlijk nogal per model.
Ik koop zelf voornamelijk Japans, en dan zijn zelfs bij de sportieve bakken een hoge kilometerstand niet echt een probleem. Heb toen de Celica weg gedaan op 3 ton, motor was nog helemaal niks mis mee, die had zo door gegaan naar 5 ton. Maarja, moest toen even wat zuinigers hebben. Anders was het wel leuk geweest om te houden, en had je alleen wat kosten aan ophangingsdelen, puur slijtage.
Niet alleen vooruit zijn gegaan, de bouwkwaliteit was ook een stuk beter dan nu. Rij zelf geen japanner, maar mn moeder een starlet uit 97, mn opa en broer een avansis uit 99. Nooit iets aan op de standaard dingen na.Michael Knight schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:01:
[...]
Als ik met spoed een auto nodig zou hebben voor weinig, durf ik zo een Toyota Starlet / Mitsubishi Carisma / insert inmiddels goedkope jap uit de periode 95-02 te pakken, ook als er 2 ton op staat. Als het onderhoud een beetje duidelijk is, heb je daar weinig omkijken naar.. die wagens gaan voor 750 euro, dan houd je mooi 250 over voor een fijne oliewissel en een doosje reservelampen.
Toegegeven, dat is niet ‘nieuw’, maar wel uit de periode dat de auto’s flink vooruit gingen in techniek/opties. Je kunt dus heel prima rijden voor zo’n bedrag..
Niet dat de auto's voor 90-94 slecht zijn of zelfs daarvoor ,maar dan kom je weer vaak uit bij carburateurs, 8 kleppers, of mechanische injectie zoals kjet. Of je komt bij het duurdere segment waar je dan wel weer Bosch computer geinjecteerde systemen tegen komt.
Maarja niet dat die computers geweldig zijn altijd, rij nog graag carbuarateur. Maar een ieder stelt weer andere eisen.
En was nog prima in orde. (Dit was 3 jaar terug en rijd nog rond met een andere eigenaar)
Deze had ik ooit gekocht met 310.000KM voor 500 euro.
Toen ik de auto verkocht heb ik er 750 euro voor gekregen.

Mijn huidige SAAB 93 2.2TiD (2003) heb ik gekocht met 206.000km toen ik de benzinebak wegdeed.
Nu staat er na 3 jaar 320.000km op en tot op heden naast het onderhoud dat ik om de 15.000km laat doen geen gekke dingen meegemaakt.
Mijn diesel uit 2003 koste anders 2600 euro.!null schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:10:
[...]
[ Voor 31% gewijzigd door Sakesushi op 07-05-2018 19:38 ]

Aanschaf februari 2016 met 454.000km: €1800
Elke 10.000km olie+filter ~€50
Elke 20.000km bougies+luchtfilter ~€30
Overig onderhoud:
- Revisie voorste remklauwen, nieuwe schijven en blokken, nieuwe remolie: ~€200
- Reactiestangen voorzijde: €40
- Spanningsregelaar bij 480.000km: €30
- Distributieset + waterpomp bij 504.000km: ~€200
- Nieuwe remschijven en -blokken achter, nieuwe handremvoeringen: ~€150
- Nieuwe waterslangen + pakkingen warmtewisselaar: ~€60
- Nieuwe waterslang tussen thermostaathuis en radiateur: €20
Auto is nu technisch nagenoeg weer volledig 'op punt'. Nog een paar zaken aan te pakken:
- Stuurhuis vervangen i.v.m. lekkage. Heb al een vervangend stuurhuis liggen (tweedehands voor €70 op de kop getikt). Setje nieuwe stuurkogels erbij €40.
- Remklauwen achter reviseren; zag laatst dat de stofhoes van een van de klauwen gescheurd was. Twee revisiesetjes: €40
Nu kun je aanvoeren dat ik in de afgelopen twee jaar best veel onderhoud heb moeten plegen en dat klopt. Maar ik doe het onderhoud zelf en als ik alle bedragen optel (tijd inderdaad niet meegerekend
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
De dealer lacht je uit en stuurt je weg.gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:30:
En terecht.
Verder is Duitsland natuurlijk een heel andere markt. Oudere auto's zijn duurder in de mrb, waardoor een nieuwe vervanger vlug goedkoper is.
Ik heb mijn vorige 206 diesel in 15 maanden van 226k naar 270k gereden. Vervangen: turbo, brandplaatjes, wiellager rechtsvoor. Naast regulier onderhoud elke 15k. Was qua onderhoud best een prijzige.
Huidige Volvo C30 1.8 benzine heb ik bij 136k gekocht, staat nu op 225k na 37 maanden.

Elke 20k een beurt.
Elke 20k: (142k, 163k, 182k, 202k, 218k)
Olie €35 (5L origineel Ford
Filter €10
Elke 40k: (142k, 182k, 202k)
Interieurfilter €20
Elke 60k: (bij 142k en 202k gedaan)
Bougies €35
Luchtfilter €13
Verder (laten) vervangen:
Multiriem + spanrollen bij 163k: €170 (dealer)
Ruitensproeierpomp: €90 (universeel,)
Thermostaat bij ~210k: €30 (zelf, incl brughuur) +kvs 8L (origineel Volvo) (€26)
Intake solenoid bij 139k: €270 (dealer)
Remblokken+schijven vóór bij 163k + remvloeistof €240
4x nieuwe winterbanden €270
4x nieuwe zomerbanden €380
2x apk €70
Not bad, en hij kan makkelijk nog wel een tijdje mee. Die €1000 die @gold_dust ervoor over zou hebben zou idioot zijn
Koplampen zijn zeker €100 each.
Dr dagwaarde is volgens de ANWB dan ook €5800, en niet €1000..
En natuurlijk, ooit zal de koppeling wel komen, de schokdempers, remblokken achter en voor. Maar waar ik me het meest druk om maak zijn de benzinekosten
[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 08-05-2018 00:04 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Heb 'm sinds februari, ding heeft niet heel veel liefde meegekregen van zijn vorige eigenaren, maar hij doet het nog goed genoeg, heb ook al wat dingen zelf gedaan, en ik moet nog eens:
De thermostaat vervangen niet helemaal fris meer is: Te koel op de snelweg, en vanaf de snelweg direct stilstaan bij een stoplicht is vragen op wat geborrel in het expansievat.
Eens kijken waarom een trommelrem soms wat geluid maakt.
Schokbrekers achter vervangen, die zijn behoorlijk op.
En geen mechanisch eufel, maar wel erg lelijk: De dakbekleding is gaan hangen door het warme weer, dat moet weer even vastgezet worden.
People as things, that’s where it starts.
In 2015 heb ik deze auto weggedaan na ongeveer 560.000 kilometer, hij heeft ook nog in Klokjerond gestaan.psy schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:24:
* psy meldt zich met 514.000 kilometer met benzine/lpg
Waar komt toch telkens weer die urban legend vandaan dat benzine minder kilometers aan zou kunnen dan diesel (zie ik in dit topic ook weer langskomen?). Allemaal gelul. Het maakt echt geen zak uit.
Het gaat om 3 zaken:
- Onderhoud
- Onderhoud
- Onderhoud
(En een beetje geluk)
YouTube: Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000 / 554.742 km)
Eigenlijk was het meer de roest wat me begon te storen. Maar motorisch was hij nog heel goed
Mijn neef heeft hem na twee jaar uiteindelijk naar de sloop moeten brengen omdat er nogal wat kosten aan zaten te komen. Toch knap van de Primera, zo lang
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Heb je een budget en wil je een leuke bak rijden, dan kom je uit op een hogere km stand, dat is natuurlijk niet voor niets zo.
Had zelf onlangs de keus tussen een golf 6 2010 3deurs lpg 160.000km of Corsa 2010 5deurs lpg met meer opties, 6 maanden garantie, onderhouden en te koop bij de dealer en 98.000 km gereden. Beide exact dezelfde prijs na inruil. Natuurlijk de golf 6 was echt strak, maar gezien het complete plaatje toch gekozen voor de Corsa.

Derde eigenaar. Onderhoudshistorie bekend en bij de dealer gedaan.
Buurvrouw bracht haar oude V40 met 6 ton weg voorgoed.
Beide auto's op benzine.
[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 08-05-2018 01:17 ]
Super verhaal, mooi filmpje. Ziet er inderdaad dat het veel auto voor het geld was. Je neef is niet boos geworden of was het een koop voor een familieprijsje en wetende dat de toekomst onzeker was?psy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:13:
[...]
In 2015 heb ik deze auto weggedaan na ongeveer 560.000 kilometer, hij heeft ook nog in Klokjerond gestaan.
YouTube: Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000 / 554.742 km)
Eigenlijk was het meer de roest wat me begon te storen. Maar motorisch was hij nog heel goed![]()
Mijn neef heeft hem na twee jaar uiteindelijk naar de sloop moeten brengen omdat er nogal wat kosten aan zaten te komen. Toch knap van de Primera, zo lang
Wat rij je nu?
Ook nog eens op LPG zo te zien! Nice
De eerste 305.000km heeft-ie alleen maar benzine geslikt
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Zelfs een Panda van 10 jaar oud met LPG en met een kwart miljoen kilometer op de teller is al meer waard dan 1000 euro. En dan heb je het over een klein goedkoop en simpel autootje. Zelfs dit soort kleine simpele gebakjes gaan over de toonbank* voor meer dan 2Kgold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:30:
*Fiat Panda's zijn dermate klein dat ze daadwerkelijk over de toonbank kunnen gaan!
7400 Wp op het dak
Een Laguna GT uit 2010 met ~45.000 op klok.Basilange schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:29:
[...]
Super verhaal, mooi filmpje. Ziet er inderdaad dat het veel auto voor het geld was. Je neef is niet boos geworden of was het een koop voor een familieprijsje en wetende dat de toekomst onzeker was?
Wat rij je nu?
Zelf geïmporteerd uit Duitsland, en er direct weer gas in laten zetten.
Inmiddels alweer op 115.000 kilometer. Rijdt heerlijk, meer ruimte en meer vermogen.
https://www.autoweek.nl/a...ate-20-16v-t-205-gt-2010/
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Toeval dat je in het Renault/Nissan wereldje blijft?psy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:16:
[...]
Een Laguna GT uit 2010 met ~45.000 op klok.
Zelf geïmporteerd uit Duitsland, en er direct weer gas in laten zetten.
Inmiddels alweer op 115.000 kilometer. Rijdt heerlijk, meer ruimte en meer vermogen.
https://www.autoweek.nl/a...ate-20-16v-t-205-gt-2010/
Ben zelf een groot fan van het rijdgedrag van goede Franse auto's. Kilometers vreten zonder boetes maar met comfort voorop.
Nee dat is inderdaad niet helemaal toeval. Liefst had ik weer een Nissan gehad, heb zelfs naar Infiniti's gekeken, maar dat is een te grote gok wat LPG betreft. Uiteindelijk bij de Laguna terechtgekomen, die ook techniek van Nissan deelt (bijvoorbeeld de bodemplaat schijnt weer veel overeenkomsten te hebben met de P12 Primera....). Betrouwbaarheid hebben ze bij Renault ook goed voor elkaar mede door de samenwerking met Nissan.Basilange schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:48:
[...]
Toeval dat je in het Renault/Nissan wereldje blijft?
Ben zelf een groot fan van het rijdgedrag van goede Franse auto's. Kilometers vreten zonder boetes maar met comfort voorop.
Heb ook nog gekeken naar de Citroën C5, maar deze was mij iets te comfortabel, was geen echte GT uitvoering van. En ik hou wel van een wat sportief geveerde auto, de GT heeft wat mij betreft een fijn onderstel.
Bedankt voor de reactie, Renault heeft wat gekkigheden gehad met bepaalde modellen waarbij kabelbomen en water iets te dicht bij elkaar kwamen en dat vind ik dan zo jammer van een anders goed product. Maar de Laguna valt er niet onder.psy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:32:
[...]
Nee dat is inderdaad niet helemaal toeval. Liefst had ik weer een Nissan gehad, heb zelfs naar Infiniti's gekeken, maar dat is een te grote gok wat LPG betreft. Uiteindelijk bij de Laguna terechtgekomen, die ook techniek van Nissan deelt (bijvoorbeeld de bodemplaat schijnt weer veel overeenkomsten te hebben met de P12 Primera....). Betrouwbaarheid hebben ze bij Renault ook goed voor elkaar mede door de samenwerking met Nissan.
Heb ook nog gekeken naar de Citroën C5, maar deze was mij iets te comfortabel, was geen echte GT uitvoering van. En ik hou wel van een wat sportief geveerde auto, de GT heeft wat mij betreft een fijn onderstel.
Bij de eerdere C5 kun je de sport modus gebruiken voor strakkere vering maar dat is niet zoals het vroeger was met de XM (dat is een verrassend beestje in het bochtenwerk) De V6 uitvoering van de C5 is dan wel weer leuk maar dat werkt een beetje tegen je LPG installatie qua verbruik. Dus ik snap je keuze helemaal.
Een Renault Scenic van 2001 met als enige optie 16 kleppen op het 1.4 motortje
Huidige kilometerstand: 263062
Ding loopt nog redelijk goed, ruikt soms wat naar koelwater

Terug er voor in de plaats komt een nieuwe Clio Estate diesel, die wordt vrijdag afgeleverd.
[ Voor 41% gewijzigd door Bommes op 09-05-2018 07:18 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Mijn 116i E87 uit 2009 en met 145dkm op de klok heeft geen verbruik, 1 liter op 20dkm ruim, niets bijzonders dus.!null schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:02:
@Typhone Buurman van me heeft een BMW uit 2008/2009, blijkt dat het heel normaal is dat die dingen (benzine versies) allemaal olie verbruiken. Verder heeft ie er een prima auto aan denk ik.
Helaas wel last van de beruchte rammelende distributieketting en nu lijk ik de voorwiellagers ook te gaan horen. Geen idee of dat laatste normaal is bij deze km-stand.
Distributieketting, daar zijn helaas een hoop Duitse merken de mist mee ingegaan, maar dan is een hoge kilometerstand wellicht beter, want dan is de kans groter dat het verholpen is (maar moet je natuurlijk wel checken).
Zo hebben veel modellen hun zwakke punten helaas. Kun je vaak wel goed vinden op internet.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 09-05-2018 08:42 ]
Haha typisch Renault, heb ooit een Twingo gehad, als ik iets in de 12V aansluiting deed ging m'n ruitenwisser omhoogBommes schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 06:33:
en met richting naar rechts aangeven gaat het bestuurdersraam soms open
Wat een dotje, inclusief de schildjes511.000km inmiddels...
Ook hier 1x de gok, nooit spijt. Nu was mijn 1e vaalrode Kadett Club (met 2 voorzitters) een leuk gokje voor 500 gulden, jaren later volgde pas een echte grote gok. Volvo 940 Polar uit 1994 met 402k op de teller. Vrijwel kosteloos naar de 485k gereden, met dank aan Volvospecialist Berle. Deze werd tegen nette prijs op orde gebracht met onderdelen van de sloop en hield nooit meer op, een issuetje met te weinig stroom op de startmotor daargelaten. Dieselblok daarin was een 2.4 6-cilinder VAG-blok met turbo en intercooler, als je daar gas mee gaf maakte je de heel straat wakker met de intercooler.
Toen echt groot onderhoud (2.5-5k) eraan kwam, hebben we dit maar vermeden door een 5 jaar oude XC70 D5 te kopen, zelfde formaat motor maar 130k op de teller. Die heeft wel wat meer issues gehad, maar per saldo ontelbare keren probleemloos grote afstanden met gezin en volle bepakking gedaan. Deze dame zit intussen bij de schoonouders over de 330k.
En deze winter de XC90 D5 ook over de 200k heen gereden, wat een zalig apparaat is dat... Alleen het parkeren is wat ingewikkeld soms.
[ Voor 5% gewijzigd door lakemens op 16-05-2018 11:34 . Reden: Link gefixt ]
Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Ik vermoed dat het ook meer tussen mijn oren zit, ben nogal gevoelig voor bijgeluiden en omdat ik nog steeds mijn banden niet heb kunnen laten wisselen heb ik wat meer afrol geluid.!null schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:35:
Wiellagers is meer iets voor rond 250dkm is mijn ervaring bij Toyota, en meestal gaat er dan maar eentje. De rest hoor je dan niet tot boven de 3 ton.
Distributieketting, daar zijn helaas een hoop Duitse merken de mist mee ingegaan, maar dan is een hoge kilometerstand wellicht beter, want dan is de kans groter dat het verholpen is (maar moet je natuurlijk wel checken).
Zo hebben veel modellen hun zwakke punten helaas. Kun je vaak wel goed vinden op internet.
Aparte van het rammelen van de distributieketting in mijn geval is dat het zich redelijk willekeurig lijkt voor te doen, gedurende een minuut of 2. Garage geeft aan dat dit zou kunnen komen door hydraulische kettingspanners die zich langzaam vullen na de start, maar dan zou ik verwachten dat het rammelen zich altijd voordoet.
Enfin, buiten dat rijdt de auto uitstekend met nu inmiddels 146dkm op de teller, geen olieverbruik en ca. 1:15.
Mijn eerste vraag, waarom geen diesel?GAIAjohan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:14:
[...]
De dealer lacht je uit en stuurt je weg.
En terecht.
Verder is Duitsland natuurlijk een heel andere markt. Oudere auto's zijn duurder in de mrb, waardoor een nieuwe vervanger vlug goedkoper is.
Ik heb mijn vorige 206 diesel in 15 maanden van 226k naar 270k gereden. Vervangen: turbo, brandplaatjes, wiellager rechtsvoor. Naast regulier onderhoud elke 15k. Was qua onderhoud best een prijzige.
Huidige Volvo C30 1.8 benzine heb ik bij 136k gekocht, staat nu op 225k na 37 maanden.
[afbeelding]
Elke 20k een beurt.
Elke 20k: (142k, 163k, 182k, 202k, 218k)
Olie €35 (5L origineel Ford)
Filter €10
Elke 40k: (142k, 182k, 202k)
Interieurfilter €20
Elke 60k: (bij 142k en 202k gedaan)
Bougies €35
Luchtfilter €13
Verder (laten) vervangen:
Multiriem + spanrollen bij 163k: €170 (dealer)
Ruitensproeierpomp: €90 (universeel,)
Thermostaat bij ~210k: €30 (zelf, incl brughuur) +kvs 8L (origineel Volvo) (€26)
Intake solenoid bij 139k: €270 (dealer)
Remblokken+schijven vóór bij 163k + remvloeistof €240
4x nieuwe winterbanden €270
4x nieuwe zomerbanden €380
2x apk €70
Not bad, en hij kan makkelijk nog wel een tijdje mee. Die €1000 die @gold_dust ervoor over zou hebben zou idioot zijn. Sterker alleen voor de velgen krijg ik al €600..
Koplampen zijn zeker €100 each.
Dr dagwaarde is volgens de ANWB dan ook €5800, en niet €1000..
En natuurlijk, ooit zal de koppeling wel komen, de schokdempers, remblokken achter en voor. Maar waar ik me het meest druk om maak zijn de benzinekosten
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Prive-lease
Occassion (5-10k)
Goedkoop hok (<1k)
Het is dus het laatste geworden, iemand hier ervaringen met de Colt? Heb een leuke gezien uit 1998 met 1.6 motor 90pk met 218k op de teller
http://www.autobedrijfbil...ls.aspx?zoek=&so=gallerij
Vind het nog best een mooi ding voor z'n leeftijd.
Hier ook nog een spinnende Primera 2.0 met LPG gekocht met 75.000km inmiddels een KM stand van 257.000. Sleutel om en draait als een zonnetje.psy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:32:
[...]
Nee dat is inderdaad niet helemaal toeval. Liefst had ik weer een Nissan gehad. Uiteindelijk bij de Laguna terechtgekomen, die ook techniek van Nissan deelt (bijvoorbeeld de bodemplaat schijnt weer veel overeenkomsten te hebben met de P12 Primera....). Betrouwbaarheid hebben ze bij Renault ook goed voor elkaar mede door de samenwerking met Nissan.
Ben benieuwd over een jaar of 2 naar je Laguna.

Ohja heeft iemand al onderhoud genoemd in dit topic? Onderhoud = behoud.
[ Voor 6% gewijzigd door radium6969 op 16-05-2018 13:24 ]
Rijd perfect nog binnenkort weer jaarlijkse onderhoud, prima te doen.
Ik heb wel een distributie ketting ipv riem
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
Ik dacht 3 jaar geleden dat mijn kms omlaag zouden gaan, en tevens kon ik nu in België tanken zonder om te rijden.
Tegenwoordig wil ik op zich wel terug naar diesel, maar ik vertrouw de overheid niet met sancties. In de meeste landen stijgt diesel al gigantisch in prijs. Daarnaast toegangsverboden van gemeenten. En natuurlijk dat ik altijd geld verlies bij een inruil..
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik vind het wel verdacht dat ze een vertrouwelijke garage zijn...Jackson6 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:03:
Ben in de markt voor een goedkope bak om in te beginnen na het behalen van m'n rijbewijs, eerst de overweging maakt tussen:
Prive-lease
Occassion (5-10k)
Goedkoop hok (<1k)
Het is dus het laatste geworden, iemand hier ervaringen met de Colt? Heb een leuke gezien uit 1998 met 1.6 motor 90pk met 218k op de teller.
http://www.autobedrijfbil...ls.aspx?zoek=&so=gallerij
Vind het nog best een mooi ding voor z'n leeftijd.
Auto's reden vroeger 4 ton of meer zonder hele ingrijpende reparaties.pjot1 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:59:
Auto's rijden tegenwoordig makkelijk 2 ton. Mijn BMW e46 320d heeft inmiddels 335000 op de teller. Altijd netjes beurtjes gehad, geen noemenswaardige reparaties. De vorige eigenaar heeft één keer langs de weg gestaan in Duitsland . De turbo was geploft (bij 280k), deze is door de BMW dealer in Duitsland vervangen samen met het stuurhuis. Dit zijn gelijk de zwakke punten van deze auto. Motor verbruikt geen druppel olie. Op naar de 4 ton!
Tegenwoordig moet het spul goedkoop, licht en zo compact mogelijk. Hoe lang het meegaat is niet belangrijk, zolang het tijdens de garantie maar blijft werken. Zie je bij VAG, PSA en waarschijnlijk nog wel meer merken.
Daarmee bedoel ik koppelingen, vliegwielen, distributiekettingen en dergelijke die geen 2 ton meer mee gaan. Als het dan stuk gaat is het niet alleen een duur onderdeel, maar vooral ook heel arbeidsintensief om te vervangen.
Wat betreft olieverbruik, inmiddels zijn we van de dikke stroperige 15W40 aanbeland bij 0W20. Dat spul schenk je uit de fles als water zo dun, als je een klein beetje speling ergens hebt loopt dat er gewoon tussendoor.
Klopt! Al is een ketting, koppeling en vliegwielen nog redelijk 'makkelijk' te vervangen is. Het wordt natuurlijk anders als de hele motor in de prak ligt._JGC_ schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:37:
[...]
Auto's reden vroeger 4 ton of meer zonder hele ingrijpende reparaties.
Tegenwoordig moet het spul goedkoop, licht en zo compact mogelijk. Hoe lang het meegaat is niet belangrijk, zolang het tijdens de garantie maar blijft werken. Zie je bij VAG, PSA en waarschijnlijk nog wel meer merken.
Daarmee bedoel ik koppelingen, vliegwielen, distributiekettingen en dergelijke die geen 2 ton meer mee gaan. Als het dan stuk gaat is het niet alleen een duur onderdeel, maar vooral ook heel arbeidsintensief om te vervangen.
Wat betreft olieverbruik, inmiddels zijn we van de dikke stroperige 15W40 aanbeland bij 0W20. Dat spul schenk je uit de fles als water zo dun, als je een klein beetje speling ergens hebt loopt dat er gewoon tussendoor.
Dat alles zo licht en compact moet tegenwoordig heeft ook te maken met het milieu. Vroeger (jaren 90/00) was het knap van een fabrikant als zij een atmosferische motor hadden ontwikkeld met 100 pk per liter. Voor benzine. Tegenwoordig wordt er er veel meer pks uit zo'n klein blok. Alles moet zo licht mogelijk worden waardoor alle interne onderdelen veel meer op z'n klote krijgt. Motoren halen mede daardoor veel minder kms.
Overigens is een start/stop systeem ook slecht voor de motor. De eerste secondes tijdens het het starten en het aanslaan van de motor heb je namelijk geen oliedruk dus geen goede smering.
Neuh, geef me dan een (oudere) diesel die goed onderhouden is en veel kilometers heeft dan een nieuwere 800cc 3pitter met 120pk.
Heb ook een jaguar xj40 3.6 uit 88 gehad. Reed geweldig als ie reed! Elk jaar kon ik wel een paar duizend wegbrengen naar de garage. Motorisch had ik 1 grote reparatie gehad. Toen had de bougie een gat in de zuiger gebrand...
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Probeer bij auto's van voor 2000 misschien eens te zoeken naar NCAP, ADAC, ANCAP,... crash testen. Sommige doen het niet slecht, maar deze Colt heeft aan 50 km/u precies toch wat moeite: YouTube: 1996 Mitsubishi Mirage Hatchback ANCAP Frontal Offset De afwezigheid van airbags is plots minder belangrijk.Jackson6 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:03:
Heb een leuke gezien uit 1998 met 1.6 motor 90pk met 218k op de teller
Ik zeg niet dat alle auto's voor 2000 zo presteren, maar rond de eeuwwissel is er toch redelijk wat veranderd op dat vlak. Een voorbeeld: zelfde grootte, 2 jaar jonger dan degene die jij op het oog hebt: YouTube: Euro NCAP | Opel/Vauxhall Corsa | 2002 | Crash test
Mogelijk deels offtopic, maar ik vind dit een niet te verwaarlozen punt.
Yes, but no.
volvo 440 1991 1.8 benzine gekocht met 302k, verkocht met 361k (afschrijving over 4 jaar: 100 euro
Volvo 460: 1993 1.8 benzine 230k tot 287k
Volvo V40 1998 1.8 benzine: ~340k verkocht en rijdt nog steeds
hudig: V40 2003 1.9D : gekocht met 268k en huidige stand: 408k
Blokken waren zowel renault blokken als volvo blokken (eigenlijk alleen de V40 1.8 benzine is een volvo blok) . Op tijd olie verversen en distributieriem vervangen en dan gaan ze heel lang mee. Oftewel km stand zegt niet zoveel voor de motor, mits goed onderhouden. Andere delen slijten wel, maar repareren is vaak goedkoper dan wat je afschrijft op een nieuwere auto. Moet ik wel zeggen dat ik veel zelf sleutel, onderdelen zijn niet zo duur.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
Mee eens en daarbij ook, de reden dat je vaak Diesels ziet met hogere kilometerstanden is precies vanwege het doel van een Diesel. Lange ritten maken.motormuis schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:18:
Mijn auto historie:
volvo 440 1991 1.8 benzine gekocht met 302k, verkocht met 361k (afschrijving over 4 jaar: 100 euro)
Volvo 460: 1993 1.8 benzine 230k tot 287k
Volvo V40 1998 1.8 benzine: ~340k verkocht en rijdt nog steeds
hudig: V40 2003 1.9D : gekocht met 268k en huidige stand: 408k
Blokken waren zowel renault blokken als volvo blokken (eigenlijk alleen de V40 1.8 benzine is een volvo blok) . Op tijd olie verversen en distributieriem vervangen en dan gaan ze heel lang mee. Oftewel km stand zegt niet zoveel voor de motor, mits goed onderhouden. Andere delen slijten wel, maar repareren is vaak goedkoper dan wat je afschrijft op een nieuwere auto. Moet ik wel zeggen dat ik veel zelf sleutel, onderdelen zijn niet zo duur.
Lange ritten zijn sowieso beter voor alle onderdelen, zeker als het snelweg km's zijn. Maar als je dat met Benzine doet kunnen ze dat vaak ook prima hebben en inderdaad, zelf sleutelen scheelt heel veel.
Ik heb hier om de hoek een zelfsleutel garage zitten en een kelder vol gereedschap dus ideaal
Adjust non olet, plerumque...
Evenals de vooroordelen over Italiaanse auto's?Luuk84 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:57:
Heb 4 a 5 jaar geleden een Alfa Romeo 147 1.6TS benzine weggedaan met 268.000km. Hij rijd nog steeds rond, auto zal inmiddels rond de 17 jaar zitten, al die verhalen over slechte "aluminiumblokjes" kunnen dus ook de prullenbak in.
Dit topic is gesloten.