Mijn Renault Mégane Break 1.6 automaat uit 2002 heeft op 1e Kerstdag de 3 ton gehaald

Nu staat de teller op halverwege 305k.
Ik heb 'm eind 2015 gekocht met 169k op de teller. Altijd op tijd voor onderhoud geweest. Bij 290k is er een LPG-installatie in gegaan.
Het is vanaf het begin al best een pechauto geweest. Veel problemen rondom de distributie gehad. Bij aankoop preventief laten vervangen, want geen historie aanwezig. Maar... half jaar later brak een randje van een nokkenaspoelie => distributieriem versprong => kleppen krom.
Na de koprevisie van €1200 dacht ik ervan af te zijn, maar een paar maanden later gebeurde hetzelfde bij de andere poelie. Godzijdank deze keer geen motorschade, wel weer een rekening van 900…
Hij reed weer... en amper een jaar later ging de spanrol v/d distributieriem geluid maken... onder garantie vervangen. Dan denk je dat je met de distributie (+waterpomp) tot zeker begin 2019 kan uithouden.
Maar nee... maart 2018 ging de waterpomp stuk, nota bene binnen het halfuur dat 'ie uit de APK kwam, KVS zat te koken omdat het metalen schoepje van de pomp af was gebroken

Ja, toen 'ie toch al open lag de garage maar de instructie gegeven de distributieriem en toebehoren ook maar te vervangen, hoop dat 'ie deze keer wèl 120.000km mee kan.
Verder heeft 'ie in de 3 jaar tijd een heel verleden opgebouwd van allerlei vage problemen waarvan voor sommige nooit een oorzaak is gevonden. En problemen die zich nooit voordoen bij de garage en geen foutcodes achterlaten, daar heeft 'ie ook een handje van. Gemiddeld elke 10k gaat er wel weer wat stuk of ontstaat er een storing. En hij heeft wat met KVS lekkages... was het ene lek gerepareerd, lekte het weer ergens anders. Nu eindelijk bijna 3 maanden lekvrij...
Daarentegen verbruikt de motor nagenoeg geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de verversingen) en heeft hij me volgens mij "maar" 2x echt laten staan. Eerste keer kleppen krom, 2e keer een defecte accu. Voor de rest kwam 'ie altijd op de bestemming en weer thuis

Ik ben er ook 2 keer mee op vakantie geweest en per keer ruim 5000km in 2 weken zonder problemen. Hij is zo betrouwbaar dat ik m'n ANWB-lidmaatschap kon opzeggen
Over een maand is de radiator en airco-condensor aan de beurt. Ze lekken nog niet, maar zien er wel slecht uit (uitgezakt, veel lamellen weg). Beter preventief vervangen dan dat het onderweg een keer stuk gaat, dan is het altijd ongelegen.
En dan op naar de 4 en misschien zelfs wel 5 ton