_JGC_ schreef op donderdag 24 april 2014 @ 19:04:
[...]
Hangt van de handelaar af. Er zijn in de randstad een aantal handelaren die gewoon standaard de kilometerstand terugdraaien of auto's met nieuwe APK verkopen terwijl die auto's niet eens zijn bekeken door degene die de handtekening op het keuringsbewijs zet.
Undercover in nederland (iirc) heeft een paar jaar terug een docu erover gemaakt. O.a hoe men via Jet Cars een nieuwe APK kreeg op een Swiftje die alleen al op het feit dat-ie ernstige schades had gewoon afkeur zou moeten zijn. Het ding heeft het terrein van de sloper waar-ie stond dan ook nooit verlaten. Alleen de papieren waren bij dat APK bedrijf geweest..
Er zijn inderdaad ook heel veel handelaren die auto's terug draaien. Zo kende (hij is gestopt met auto's verkopen) ik een bedrijfje dat ruime stationwagens (denk aan een peugeot 307 of 407) uit Duitsland haalde. 350.000Km op de teller, op gas. De gasinstallatie ging eruit, de teller ging op 72.$randomcijfertjes en dan werd de auto met die stand verkocht als "jong gebruikt"..
Er zijn echter ook genoeg handelaren die dit niet doen, simpelweg omdat ze geen gezeik willen. Je hebt handelaren die hun werk doen omdat ze het leuk vinden, en je hebt handelaren die hun werk doen omdat ze geld willen. Nou willen alle handelaren geld verdienen (logisch), maar bij sommige autobedrijven is dat laatste ook de enige motivatie.. Nou mogen jullie 3 keer raden bij welk type handelaar de kans op een teruggedraaide teller of een onwettige APK het grootst is..
Ik keur het absoluut niet goed (het is gewoon fraude/oplichting, punt.), maar wat het genoemde type handelaar doet komt ook vanuit consumenten zelf. Eigenlijk is een kilometerstand niets meer dan een getalletje dat als indicatie dient voor onderhoudswerkzaamheden. "Hij heeft al 100.000km gereden, dus hij is versleten" en dergelijke verhaaltjes.. Tsja..
Ik heb een Mazda 323F 1.5 16v uit 1998 gehad, op LPG. Het ding is nooit heel best onderhouden en bij 298.000Km was het dan ook einde verhaal voor de motor. Ik ken echter ook 323F'jes op LPG met diezelfde motor en meer dan 450.000Km, die nog rijden alsof ze nieuw zijn. Het staat of valt met onderhoud.
De stelling van "15.000 per jaar, punt" klopt overigens ook niet helemaal. De Fiat Panda van mijn ouders (bouwjaar 2008) heeft nu 34.000Km gereden. Ze maken gewoon niet zoveel kilometers. Feit is wel dat het ding het gros van zijn kilometers in en om Zwolle doet (mijn ouders zijn om gezondheidsredenen van 't ding afhankelijk, vandaar). Buiten die stadsritjes komt dat ding een paar keer per jaar in Assen, Utrecht en Zeeland. Langere afstanden die dat ding periodiek ook echt nodig heeft; je merkt dat-ie dan gewoon weer wat lekkerder loopt

Het ding krijgt om het jaar een kleine- en een grote beurt.
Als die auto ooit op de 2e hands markt komt en doorverkocht wordt, heeft de koper gewoon een goed onderhouden auto met weinig kilometers

Toegegeven, dit is wel zeldzaam. Veelal krijg je het scenario van "Een onderhoudsbeurt? Nu alweer> Neehoor, dat heb ik vorig jaar al laten doen en ik heb niet eens zo veel gereden..". Ook dit laatste is weer een argument dat tegen die auto met weinig kilometers spreekt.
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.