Moet ook niet bij een beun gebeurenBroederM schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:11:
En ik geloof niet zo in kloten aan je motor door te chippen (maatje heeft zo door een chip bedrijf zijn Forrester af kunnen schrijven. "Kennelijk werkte dit toch niet goed")
Of verwijderen van onnodige energie zuinige onderdelen zoals de egr klep.
200.000 Km voor een motor is niet veel, als hij maar goed onderhouden is en er niet mee gejakkerd is!
Zeker leaseauto's moet je mee uitkijken er zijn mensen die netjes met zo'n auto de km's maken, maar ik ken ook genoeg collega's die er mee lopen te trappen en er een sport van maken om de toeren begrenzer al aan te tikken met een koude motor.. Zo'n auto gaat nooit de 200.000 halen.
Ik heb prive meerdere auto's gereden:
Opel Vectra A 2.0 8v ruim 400.000 op LPG motor liep nog goed toen hij weg ging.
Mitsubishi Carisma 1.6 16v 360.000 op LPG motor liep ook nog prima bij verkoop.
Nu een Skoda Fabia 1.4 16v op LPG 315.000 en loopt nog steeds op.
Ik koop liever een nette goed onderhouden auto met hoge km stand dan eentje van een "oud omaatje".
Zeker leaseauto's moet je mee uitkijken er zijn mensen die netjes met zo'n auto de km's maken, maar ik ken ook genoeg collega's die er mee lopen te trappen en er een sport van maken om de toeren begrenzer al aan te tikken met een koude motor.. Zo'n auto gaat nooit de 200.000 halen.
Ik heb prive meerdere auto's gereden:
Opel Vectra A 2.0 8v ruim 400.000 op LPG motor liep nog goed toen hij weg ging.
Mitsubishi Carisma 1.6 16v 360.000 op LPG motor liep ook nog prima bij verkoop.
Nu een Skoda Fabia 1.4 16v op LPG 315.000 en loopt nog steeds op.
Ik koop liever een nette goed onderhouden auto met hoge km stand dan eentje van een "oud omaatje".
Onze Auris was een nette goed onderhouden met een zeer lage km standscholpat schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:03:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik rijd al een jaar of 7 in een Mazda 323 1.5L benzine uit 1998 rond, 223.000km op de teller, en anders dan gewoon onderhoud heeft-ie nog nooit problemen gehad. En ik woon in Finland, waar het in de winter behoorlijk koud kan worden (-15 is normaal, -20 of zelfs -25 gebeurt ook regelmatig).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader
).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader
Veel korte ritjes zonder echt warm te lopen is anders ook niet goed voor de motor...Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:15:
[...]
Volgens mij had dat ding in z'n leven nauwelijks snelweg gezien(4 jaar, net 30K kilometer...)
Een van de tips bij het kopen van een tweedehands auto is ook om onder de oliedop te checken. Witte slurrie is een teken van (veel) korte ritjes.
Zo ken ik er meer. Kennis van me koopt een boot van zijn vader, ijsselmeer op, stuiter stuiter, steeds langzamer: 3 jaar oude diesel en filter verstopt.Micio Nero schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:25:
Ik rijd al een jaar of 7 in een Mazda 323 1.5L benzine uit 1998 rond, 223.000km op de teller, en anders dan gewoon onderhoud heeft-ie nog nooit problemen gehad. En ik woon in Finland, waar het in de winter behoorlijk koud kan worden (-15 is normaal, -20 of zelfs -25 gebeurt ook regelmatig).
Dat auto's niet veel km's zouden kunnen maken is echt achterhaald: de gemiddelde auto kan tegenwoordig makkelijk 300-350k km aan, *mits goed onderhouden*, en daar ligt het grootste probleem... mensen kopen auto's, doen er niets aan en vragen zich dan af waarom die altijd kapot zijn. Heb een keer een Hyundai Excel met 140k op de teller naar de sloop moeten brengen vanwege nul komma nul onderhoud van de vorige eigenaar (mijn vader).
Jaar later koopt ie de Volvo S80 van zijn vader. Caravan erachter, zakt door de veren. Naar de volvo dealer: worden niet meer gemaakt, is ontwerpfout, had tig jaar terug gratis vervangen kunnen worden bij regulier onderhoud. Regulier onderhoud? uhhh juist... niet dus.
Ford Focus 1.6 benzine met 265000 kilometers op de teller. Gekocht toen hij 93000 kilometers had. Veel snelweg kilometers altijd netjes laten onderhouden. Nooit problemen gehad, toevallig van weekend andere auto gekocht maar weet zeker dat hij nog de nodig kilometers kan maken.
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?geekeep schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:35:
[...]
Veel korte ritjes zonder echt warm te lopen is anders ook niet goed voor de motor...
Een van de tips bij het kopen van een tweedehands auto is ook om onder de oliedop te checken. Witte slurrie is een teken van (veel) korte ritjes.
Dat een auto geen snelweg rijdt, wil niet zeggen dat er alleen korte ritjes mee zijn gemaakt (waarbij ik bij korte ritjes alle ritjes van 5 tot 10km reken). Alleen dat er waarschijnlijk geen echt lange ritten mee gemaakt zijn, waarbij de motor goed heeft heeft kunnen worden en alles goed heeft kunnen schoonbranden. Wij merken dat elke keer als we naar Hongarije zijn geweest. Na 1300km snelweg (en 200km 90km wegen) is de motor wel schoon!
En ik heb altijd begrepen dat je naar de uitlaatpijp kunt kijken (roest).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Inderdaad, korte ritten zijn IMO de ritjes waarbij je motorblok (en olie dus) niet warm wordt.
Sommige mensen zeggen dan 'ja mijn auto is zo warm, kijk maar' en wijzen dan naar de koelvloeistoftemperatuurmeter. Dat is dus niet warm.
Na een kilometer of 10/15 of een 15min rijden is de olie vaak al op betere temperatuur, waardoor de smerende werking het beste is.
Als er korte ritten mee zijn gemaakt en de auto is nooit lekker warm geworden, dan ontstaat er condensvorming in het blok/carter wat vaak de smurrie veroorzaakt.
Overigens geldt het 'schoonbranden' van het blok niet bij alle auto's. Oudere auto's hebben vaak de injectie vóór de inlaatkleppen zitten, waardoor er een benzinenevel over de kleppen heen gaat en de boel eigenlijk schoon maakt. Af en toe flink doortrekken is dan wel eens goed.
Hen je een (nieuwere) auto met directe injectie én EGR, dan wordt het anders. Met directe inspuiting gaat er geen benzine meer langs je inlaatkleppen, dus die reinigende werking is weg. EGR zorgt ervoor dat uitlaatgassen deels weer terug worden geleid naar het inlaattraject, waardoor roetdeeltjes en andere zooi zich zetten op de inlaatkleppen. Maar nogmaals, dat is vooral bij nieuwere auto's zo, om maar zo laag mogelijke uitstoot te krijgen.
Sommige mensen zeggen dan 'ja mijn auto is zo warm, kijk maar' en wijzen dan naar de koelvloeistoftemperatuurmeter. Dat is dus niet warm.
Na een kilometer of 10/15 of een 15min rijden is de olie vaak al op betere temperatuur, waardoor de smerende werking het beste is.
Als er korte ritten mee zijn gemaakt en de auto is nooit lekker warm geworden, dan ontstaat er condensvorming in het blok/carter wat vaak de smurrie veroorzaakt.
Overigens geldt het 'schoonbranden' van het blok niet bij alle auto's. Oudere auto's hebben vaak de injectie vóór de inlaatkleppen zitten, waardoor er een benzinenevel over de kleppen heen gaat en de boel eigenlijk schoon maakt. Af en toe flink doortrekken is dan wel eens goed.
Hen je een (nieuwere) auto met directe injectie én EGR, dan wordt het anders. Met directe inspuiting gaat er geen benzine meer langs je inlaatkleppen, dus die reinigende werking is weg. EGR zorgt ervoor dat uitlaatgassen deels weer terug worden geleid naar het inlaattraject, waardoor roetdeeltjes en andere zooi zich zetten op de inlaatkleppen. Maar nogmaals, dat is vooral bij nieuwere auto's zo, om maar zo laag mogelijke uitstoot te krijgen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Klopt. Wat ook niet werkt bij auto's met directe injectie zijn die "injection cleaners" of andere additieven om de boel te reinigen.Kars schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Inderdaad, korte ritten zijn IMO de ritjes waarbij je motorblok (en olie dus) niet warm wordt.
Hier in het noorden maakt een auto, ook zonder snelweg, meestal wel wat langere rittenKars schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Maar geldt dit dan ook voor die plugin hybrids? Die benzine motor heeft het dan nog zwaarder, lijkt mij...
Ik heb met mn lupo 3l (1.2 TDI blok) de 540.000 km aangetikt
.
Mn prius gaat richting de 240.000 maar heb ook voorheen een prius gehad die al de 300.000 aantikte. Dat is voor een Prius peaunuts omdat ze in de oostblok massaal als taxi worden gebruikt en makkelijk de 600.000 halen. Ik koop liever een nieuwere auto met hoge km-stand voor een zachte prijs dan een oude auto met een lage km-stand voor een gemiddelde prijs. Vaak als ze binnen 3-4 jaar de 200.000 hebben aangetikt, kan je vanuit gaan dat veel km's toch op de snelweg zijn gemaakt. Dit i.c.m. vaak nog aantoonbaar onderhoud en dan zit het wel snor.
Mn prius gaat richting de 240.000 maar heb ook voorheen een prius gehad die al de 300.000 aantikte. Dat is voor een Prius peaunuts omdat ze in de oostblok massaal als taxi worden gebruikt en makkelijk de 600.000 halen. Ik koop liever een nieuwere auto met hoge km-stand voor een zachte prijs dan een oude auto met een lage km-stand voor een gemiddelde prijs. Vaak als ze binnen 3-4 jaar de 200.000 hebben aangetikt, kan je vanuit gaan dat veel km's toch op de snelweg zijn gemaakt. Dit i.c.m. vaak nog aantoonbaar onderhoud en dan zit het wel snor.

Mijn cabrio met net geen 400.000km op de teller (nog zo'n 4000 te gaan op dit moment).
Vanwege de leeftijd van het dak, een hikje in de motor, wat roest in de wielkasten en wat andere plaatsen en onderdelen die echt vervangen moeten gaan worden (o.a. koppeling die mogelijk zelfs nog fabrieksorigineel is) gaat hij volgend jaar van de weg voor restauratie.
Maar op dit moment is het mijn daily die in 7 jaar pas 2 echte storingen heeft gehad (2x een defect aan het koelsysteem).
Tijdig onderhoud, goede kwaliteit olie en onderdelen, defecten zo snel mogelijk repareren en regelmatig gebruiken helpen in het behoud van een auto. Vooral het regelmatig gebruiken is belangrijker dan veel mensen realiseren. Alleen dan blijven kunststoffen en rubbers in goede conditie, door stilstand degradeert een auto heel snel.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het gaat met name om het niet warm worden van de motor.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?
Dat een auto geen snelweg rijdt, wil niet zeggen dat er alleen korte ritjes mee zijn gemaakt (waarbij ik bij korte ritjes alle ritjes van 5 tot 10km reken). Alleen dat er waarschijnlijk geen echt lange ritten mee gemaakt zijn, waarbij de motor goed heeft heeft kunnen worden en alles goed heeft kunnen schoonbranden. Wij merken dat elke keer als we naar Hongarije zijn geweest. Na 1300km snelweg (en 200km 90km wegen) is de motor wel schoon!
Hartstikke leuk dat je in het hoge Noorden (langere) ritjes met minder snelwegen rijdt, maar hopelijk snap je wel dat een motor bij lagere snelheden minder snel warm wordt dan dat je na 2 minuten de snelweg op knalt. Dan moet je dus met een lagere snelheid langere afstanden rijden om op temperatuur te komen. Dat kan makkelijk 10-15 minuten duren als je binnen de bebouwde kom blijft.
Korte ritjes en niet warm lopen gaan meestal hand in hand, vandaar dat ik het aanstipte. Als een auto in 10 jaar tijd 50k km gereden heeft, heeft ie of veel korte ritjes gemaakt of veel stilgestaan. Beide gevallen zijn niet gunstig voor de auto.
Enige wat die doen is de injectoren reinigen. Maar dan nog, als je injectoren half dicht zitten of aan het pissen zijn gaat zo'n flesje niks oplossen.com2,1ghz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Klopt. Wat ook niet werkt bij auto's met directe injectie zijn die "injection cleaners" of andere additieven om de boel te reinigen.
Enige additief dat ik binnenkort ga gebruiken is een engine flush additief. Auto warmrijden, additief bij de olie, kwartier stationair draaien, 5W40 olie eruit, filter vervangen en schone 0W30 erin. Maar ook dat additief is niet 100% effectief. De nokkenasverstelling werkt op oliedruk en werkt pas bij 3000 toeren, wil je daar olie krijgen moet je 3000 toeren gaan draaien, wat je motor niet leuk gaat vinden. Overigens heeft Forte wel een flush waarmee je mag rijden, maar dan wel met beleid.
Heb je last van sludge dan? ATF olie ingooien werkt ook. Niet mee rijden uiteraard._JGC_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:05:
[...]
Enige wat die doen is de injectoren reinigen. Maar dan nog, als je injectoren half dicht zitten of aan het pissen zijn gaat zo'n flesje niks oplossen.
Enige additief dat ik binnenkort ga gebruiken is een engine flush additief. Auto warmrijden, additief bij de olie, kwartier stationair draaien, 5W40 olie eruit, filter vervangen en schone 0W30 erin. Maar ook dat additief is niet 100% effectief. De nokkenasverstelling werkt op oliedruk en werkt pas bij 3000 toeren, wil je daar olie krijgen moet je 3000 toeren gaan draaien, wat je motor niet leuk gaat vinden. Overigens heeft Forte wel een flush waarmee je mag rijden, maar dan wel met beleid.
Auto zuipt olie (0,5 liter op 2000km), verbrandt het. Heeft 2 mogelijke oorzaken: schraapveren vastgekoekt of verglaasde cilinderwand.com2,1ghz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:14:
[...]
Heb je last van sludge dan? ATF olie ingooien werkt ook. Niet mee rijden uiteraard.
Ik laat het verzekeringsgeld gewoon uitkeren. Op een gegeven moment is de auto zo oud, dat het economisch al bijna volledig is afgeschreven. Om het nog te laten repareren voor kleine krasjes en deukjes, doe ik de moeite niet meer voor. Ik heb gelukkig wel te maken gehad met eerlijke mensen, waarbij ze eerlijk een briefje neergelegd hebben.Lapa schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
Als anderen jou aanrijden wordt het toch gefikst op kosten van hun verzekering? Kleine oppervlakkige aanrijdingen die niet je eigen schuld zijn, zijn de manier om bij een oude auto het plaatwerk stukje bij beetje weer als nieuw te krijgen![]()
Of laat je het verzekeringsgeld uitkeren, wat natuurlijk ook je goed recht is. Of zijn het parkeerdeukjes en -krasjes zonder briefje? Daar zit mijn auto ook vol mee omdat ik 'm vaak tussen de fietsen in het centrum van Utrecht moet parkeren. Maar de achterbumper is in ieder geval weer als nieuw, na het laatste aanrijdinkje.
Maar als je je auto na 3 keer weer moet wegbrengen naar een autoherstelbedrijf dan ben je het op een gegeven moment ook beu
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Mijn moeder had een starlet van 700 euro waar een vandaal fietsen op de motorkap had gegooid. Vandaal opgepakt, hij was ook fietsen op het treinspoor aan het gooien.
Auto naar schadebedrijf gebracht, schade op dagwaarde van auto bepaald, twee jaar maandelijks via CJIB een bedrag op de rekening en voor 12,95 een nieuw knipperlicht bij Winparts besteld.
Auto naar schadebedrijf gebracht, schade op dagwaarde van auto bepaald, twee jaar maandelijks via CJIB een bedrag op de rekening en voor 12,95 een nieuw knipperlicht bij Winparts besteld.
Ik heb zelf het idee dat het niet zo goed is om met koude motor snel te moeten optrekken om vlot in te voegen op een autosnelweg.geekeep schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
[...]
Het gaat met name om het niet warm worden van de motor.
Hartstikke leuk dat je in het hoge Noorden (langere) ritjes met minder snelwegen rijdt, maar hopelijk snap je wel dat een motor bij lagere snelheden minder snel warm wordt dan dat je na 2 minuten de snelweg op knalt. Dan moet je dus met een lagere snelheid langere afstanden rijden om op temperatuur te komen. Dat kan makkelijk 10-15 minuten duren als je binnen de bebouwde kom blijft.
Korte ritjes en niet warm lopen gaan meestal hand in hand, vandaar dat ik het aanstipte. Als een auto in 10 jaar tijd 50k km gereden heeft, heeft ie of veel korte ritjes gemaakt of veel stilgestaan. Beide gevallen zijn niet gunstig voor de auto.
Ik woon redelijk dicht bij een oprit van een autosnelweg. Met wat meeval bij de verkeerslichten ben ik op twee minuten bij de oprit.
Maar meestal heb ik de gewoonte om een klein omwegje te maken waarbij ik dan +/- 5min rustig rij voordat ik de autosnelweg op ga. De motor is dan toch al iets warmer.
Dat hoeft ook niet, met 2000 rpm (kan ik althans) prima invoegen vanwege de oprit en invoegstrook.Wozmro schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:40:
[...]
Ik heb zelf het idee dat het niet zo goed is om met koude motor snel te moeten optrekken om vlot in te voegen op een autosnelweg.
Lijkt mij erg onzuinig met 50 km/u.Maar meestal heb ik de gewoonte om een klein omwegje te maken waarbij ik dan +/- 5min rustig rij voordat ik de autosnelweg op ga. De motor is dan toch al iets warmer.
Da's een vraag waarop geen pasklaar antwoord bestaat, of toch niet één pasklaar antwoord.
Het een en ander hangt af van:
- Merk. (voor behoud van waarde of het verlies daarvan)
- Betrouwbaarheid na xxx.xxxx aantal km. (het ene merk/model/type is al gevoeliger aan bepaalde slijtage-elementen dan het andere merk/model/type en dan hangt het nog af juist waaraan specifiek, bvb. olielekkage t.o.v. bvb. cilinderkoppakking waarbij het ene een no-brainer is en het andere beter total-loss kan verklaard worden, kwestie van kosten en moeite te besparen.
- Type motor: Diesel of benzine
- Type motortechniek: common-rail, HDi, TDi, Blue-tec, directe injectie, in lijn, in V, Boxer... om er maar een paar te noemen. allemaal afhankelijk van hoe goed deze met hoge kilometerstanden kunnen omgaan.
en dan last but definately not least:
- onderhoud!!
Mooi verhaal maar ik heb toch duidelijk het merk genoemd. Fiat Coupe versus Ford Cougar.
Type: Benzine.
Hoelang ze normaal meegaan is ook een beetje de vraag die ik juist aan jou stel.
Type motor tja dat kan je opzoeken als ik t merk noem he. Maar het betreft voor de Fiat een 4 cilinder of 5 cilinder met turbo en de voor de Cougar een V6.
Onderhoud dat snap ik is altijd een goed punt. Ziet er bij beide goed uit.
Type motortechniek: Daar weet ik weinig vanaf en daarom stelde ik juist de vraag..
Het een en ander hangt af van:
- Merk. (voor behoud van waarde of het verlies daarvan)
- Betrouwbaarheid na xxx.xxxx aantal km. (het ene merk/model/type is al gevoeliger aan bepaalde slijtage-elementen dan het andere merk/model/type en dan hangt het nog af juist waaraan specifiek, bvb. olielekkage t.o.v. bvb. cilinderkoppakking waarbij het ene een no-brainer is en het andere beter total-loss kan verklaard worden, kwestie van kosten en moeite te besparen.
- Type motor: Diesel of benzine
- Type motortechniek: common-rail, HDi, TDi, Blue-tec, directe injectie, in lijn, in V, Boxer... om er maar een paar te noemen. allemaal afhankelijk van hoe goed deze met hoge kilometerstanden kunnen omgaan.
en dan last but definately not least:
- onderhoud!!
Mooi verhaal maar ik heb toch duidelijk het merk genoemd. Fiat Coupe versus Ford Cougar.
Type: Benzine.
Hoelang ze normaal meegaan is ook een beetje de vraag die ik juist aan jou stel.
Type motor tja dat kan je opzoeken als ik t merk noem he. Maar het betreft voor de Fiat een 4 cilinder of 5 cilinder met turbo en de voor de Cougar een V6.
Onderhoud dat snap ik is altijd een goed punt. Ziet er bij beide goed uit.
Type motortechniek: Daar weet ik weinig vanaf en daarom stelde ik juist de vraag..
Ik rij al 11 jaar LPG en heb nog geen uitlaat hoeven vervangen. Vermoedelijk door de hogere temperatuur denk ik.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Definieer korte ritjes. 5km? 10? 30?
[ Voor 18% gewijzigd door Daniel36 op 02-11-2018 09:17 ]
Anoniem: 1116055
Insignia 2.0 CDTI 160 PK met chip naar 213 PK en 450 NM koppel.
Auto gekocht met 285.xxx
Gechipt op 313.xxx
Heeft nu 767.xxx gelopen.
Rollenbank test gedaan op 670.000 km en had toen 209 PK en 444 nm.
Still going strong, enige wat vervangen is, is remblokken/schuiven en koppeling.
Olie+filter om de 30K worden die ververst. Zeer fijne en rappe auto, altijd rustig warm rijden en bij sportief, turbo laten afkoelen, eerste turbo nog, geen fluit niks te horen.
Auto gekocht met 285.xxx
Gechipt op 313.xxx
Still going strong, enige wat vervangen is, is remblokken/schuiven en koppeling.
Olie+filter om de 30K worden die ververst. Zeer fijne en rappe auto, altijd rustig warm rijden en bij sportief, turbo laten afkoelen, eerste turbo nog, geen fluit niks te horen.
wow, 767k. Dat is n serieuze km-stand!Anoniem: 1116055 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:48:
Auto gekocht met 285.xxx
Gechipt op 313.xxx
Vandaag de volvo V70 weer door de apk met 391.000 km
Ik zag vandaag een Nilsson V70 ambulance met 780.000 te koop staan
Ik kan daar maar een antwoord op geven: https://www.autoweek.nl/aanmelden/klokjerond.phpAnoniem: 1116055 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:48:
Auto gekocht met 285.xxx
Gechipt op 313.xxx
Dus tot binnenkort?
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Anoniem: 1116055
Haha, daar is al een Insignia op gekomen met ongeveer zelfde KM stand.CriticalHit_NL schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 01:45:
[...]
Ik kan daar maar een antwoord op geven: https://www.autoweek.nl/aanmelden/klokjerond.php
Dus tot binnenkort?
Was van een vrachtwagenchauffeur dacht ik.
Vandaag naar de autokeuring geweest: goedgekeurd zonder opmerkingen! Me happy!
Klein onderhoud + polieren voorlichten heeft 150€ gekost + 35€ autokeuring.
Mazda2 bj2005, 1.2 benzine, 125.000km
Uit interesse: zijn er hier kenners/schatters die mij ongeveer kunnen zeggen hoeveel mijn auto nu nog waard is?
Uit interesse: zijn er hier kenners/schatters die mij ongeveer kunnen zeggen hoeveel mijn auto nu nog waard is?
Je bent nog 75.000km te vroeg voor dit topic
hier in eigendom
Mazda 3 2005 1.6 benzine gekocht met 80K nu op 202.000. 2 gekke dingetjes gehad tot nu toe een lek slangetje van de stuurbekrachteging en de richtingaanwijzer schakelaar. Verder bandjes, remschijven, remblokken, hier en daar een ophangings rubbertje en dat was het wel.
Mazda 323 (BG) 1994 198.000 op de teller, sinds 126K in bezit. Maar het is een oud beestje met een minder nette achtergrond dus we weten dat de teller is terug gedraaid, de auto minimaal 4x schade heeft gehad, het linker voorportier open gebroken is geweest en er 6 eigenaren voor ons geregistreerd hebben gestaan. Of wel still going strong. eigenlijk alleen regulier onderhoud. een paar achterschokbrekers, koelvloeistof lek en een lekke uitlaat gehad. + natuurlijk bandjes remblokjes en een 2 maal distributie wissel. valt op die leeftijd, 11 jaar in bezit en een onbekend aantal kilometers ook wel weer mee.
Mazda 3 2005 1.6 benzine gekocht met 80K nu op 202.000. 2 gekke dingetjes gehad tot nu toe een lek slangetje van de stuurbekrachteging en de richtingaanwijzer schakelaar. Verder bandjes, remschijven, remblokken, hier en daar een ophangings rubbertje en dat was het wel.
Mazda 323 (BG) 1994 198.000 op de teller, sinds 126K in bezit. Maar het is een oud beestje met een minder nette achtergrond dus we weten dat de teller is terug gedraaid, de auto minimaal 4x schade heeft gehad, het linker voorportier open gebroken is geweest en er 6 eigenaren voor ons geregistreerd hebben gestaan. Of wel still going strong. eigenlijk alleen regulier onderhoud. een paar achterschokbrekers, koelvloeistof lek en een lekke uitlaat gehad. + natuurlijk bandjes remblokjes en een 2 maal distributie wissel. valt op die leeftijd, 11 jaar in bezit en een onbekend aantal kilometers ook wel weer mee.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
zelf verkopen plm. 2750 euro? Inruilen op een auto van 10k iets meer gok ik, zeg 3250.Wozmro schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:26:
Vandaag naar de autokeuring geweest: goedgekeurd zonder opmerkingen! Me happy!
Zo uit de losse pols even he?
Mijn laatste privé-auto voor ik ging leasen was een Volvo V40 Europa 1.9D 115pk bj 2000. Die heb ik van 200.000 naar 280.000 km gereden en toen verkocht omdat ik een leaseauto kreeg. Buiten het normale onderhoud (beurten, remschijven, remblokjes etc.) is het enige wat in die periode de geest heeft gegeven de turboslang - toen was hij opeens bijna al z'n paardjes kwijt.
Geweldige auto was dat. Alleen mijn huidige Volvo V40 Cross Country D3 leasert steekt er qua kwaliteit bovenuit eigenlijk. Die heeft er nu bijna 90.000 km op zitten maar die ga ik natuurlijk nooit boven de 200k km krijgen want voor de 180k wil de leasemaatschappij 'm terug...
[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 07-11-2018 18:38 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik hoor er ook bij!

3,5 jaar geleden begonnen bij 127k. Volgend jaar rond deze tijd is het 120k sinds de distributieriem vervangen is, dus volgend jaar wordt een dure...

3,5 jaar geleden begonnen bij 127k. Volgend jaar rond deze tijd is het 120k sinds de distributieriem vervangen is, dus volgend jaar wordt een dure...
Onze E39 is met de 250k gepasseerd
bijzonder hoe goed zo'n auto kan blijven met goed onderhoud. Nog steeds strak sturen en het interieur piept en kraakt niet.
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik ook in dit topic thuishoor. De auto zelf (Swift 1.0 uit 1995) is de 300.000 ruimschoots gepasseerd, maar is al wel voorzien van motorblok nummertje 3.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Hoe is de rest van de auto en het interieur?Peenutzz schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:34:
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik ook in dit topic thuishoor. De auto zelf (Swift 1.0 uit 1995) is de 300.000 ruimschoots gepasseerd, maar is al wel voorzien van motorblok nummertje 3.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Interieur is op de versleten matjes en een rondje stofzuigen na nog netjes.Touchdomex schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:42:
[...]
Hoe is de rest van de auto en het interieur?
Vorig jaar zijn bij de apk de eerste roestgaten in de dorpels ontdekt, wat voor zo'n oude Swift best uitzonderlijk is, de voorspatborden zijn wat roestig en binnenkort komen er nieuwe voorste draagarmen onder vanwege versleten rubbers. Valt helemaal niet tegen, gezien de leeftijd
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Inmiddels ruim voorbij de 240kGAIAjohan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:14:
[...]
Huidige Volvo C30 1.8 benzine heb ik bij 136k gekocht, staat nu op 225k na 37 maanden.
[Afbeelding]
104k gereden in 45 maanden.

Tussendoor begin oktober nog deze gehad:

Blijft gewoon doorrijden. * GAIAjohan klopt af
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 06-12-2018 18:49 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
De 207SW heeft inmiddels 253500 op de teller. Bij 250000 zelf een nieuwe radiateurfan en interieurfilter geplaatst, bij 252000 zelf een oliebeurtje met flush gegeven en week daarna nieuwe voorbanden.
Moet alleen nog wel opnieuw laten uitlijnen, buitenkant van de banden slijt gewoon veel te hard.
Verder nog even een nieuwe slangklem op de onderste radiateurslang, de huidige is te slap en lekt een beetje (deed ie al voordat ik hem lostrok)
Overigens helemaal klaar met garages. De ZZP'ER die het onderhoud voorheen deed is gestopt, inmiddels paar uitstapjes gemaakt bij een aantal garages waaronder de Peugeot dealer, maar er wordt vaak half werk geleverd of gefactureerd met een vork, of beide.
Moet alleen nog wel opnieuw laten uitlijnen, buitenkant van de banden slijt gewoon veel te hard.
Verder nog even een nieuwe slangklem op de onderste radiateurslang, de huidige is te slap en lekt een beetje (deed ie al voordat ik hem lostrok)
Overigens helemaal klaar met garages. De ZZP'ER die het onderhoud voorheen deed is gestopt, inmiddels paar uitstapjes gemaakt bij een aantal garages waaronder de Peugeot dealer, maar er wordt vaak half werk geleverd of gefactureerd met een vork, of beide.
Nooit problemen mee, ik kom al jaren bij de merk dealer. Mijn ervaring met de universele garages hier in de buurt is juist waardeloos.
Voor dingen als banden en lampjes ga ik naar de garage om de hoek. Maar voor onderhoud en grote reparaties ga ik naar de merk dealer. Ja duurder, maar altijd top geholpen, altijd een leen-auto, altijd erg coulant.
Voor dingen als banden en lampjes ga ik naar de garage om de hoek. Maar voor onderhoud en grote reparaties ga ik naar de merk dealer. Ja duurder, maar altijd top geholpen, altijd een leen-auto, altijd erg coulant.
Hier 2 universele garages in de buurt die achteraf de verrassing sturen. Lijkt in eerste instantie heel klantvriendelijk dat je het een week later mag betalen, maar als de factuur niet helemaal is wat je dacht creëert dat ook afstand.
Peugeot dealer doet werkzaamheden waar ik niet om vraag, stelt verkeerde diagnose en brengt daarvoor de hoofdprijs in rekening.
Gasboer is duur, maar legt tijdens het wachten vanalles uit, wil best eens coulant zijn en geeft je gewoon direct een factuur met daarop het hele verhaal wat er speelt, wat ie heeft gedaan, uitgelezen, advies, etc. Alhoewel het elke keer jammer is van de euro's is hij een van de weinige garages waar ik met een goed gevoel weer in de auto stap.
Peugeot dealer doet werkzaamheden waar ik niet om vraag, stelt verkeerde diagnose en brengt daarvoor de hoofdprijs in rekening.
Gasboer is duur, maar legt tijdens het wachten vanalles uit, wil best eens coulant zijn en geeft je gewoon direct een factuur met daarop het hele verhaal wat er speelt, wat ie heeft gedaan, uitgelezen, advies, etc. Alhoewel het elke keer jammer is van de euro's is hij een van de weinige garages waar ik met een goed gevoel weer in de auto stap.
Mijn Mazda 3 (1.6L, bouwjaar 2007, gekocht in 2008 met 11K op de teller) zit nu net over de 285K.
Sinds ik hem heb altijd dealer onderhouden
Tot deze zomer geen grote dingen gehad (remmen, een enkele keer een leiding, etc). In de zomer bleek katalysator en lambda sonde defect, en bij grote beurt vorige week bleek airco pomp bijna volledig los te zitten. Zonder de kosten van de reparatie van airco pomp zat ik rond de 4 cent / km aan onderhoud, volgens berekening van de garage, dus mag toch niet klagen. Over een paar maanden gaat hij weg, voor er nog meer groot onderhoud nodig is.
Sinds ik hem heb altijd dealer onderhouden
Tot deze zomer geen grote dingen gehad (remmen, een enkele keer een leiding, etc). In de zomer bleek katalysator en lambda sonde defect, en bij grote beurt vorige week bleek airco pomp bijna volledig los te zitten. Zonder de kosten van de reparatie van airco pomp zat ik rond de 4 cent / km aan onderhoud, volgens berekening van de garage, dus mag toch niet klagen. Over een paar maanden gaat hij weg, voor er nog meer groot onderhoud nodig is.
Your lack of planning is not my emergency
Ik heb zelf in februari een Ford Focus MKII gekocht voor 5000,- uit 2006.
Auto heeft een volledige historie van onderhoud, 151K op de teller en ziet er nog hartstikke schoon/netjes uit.
Tot op heden heb ik geen problemen gehad met de auto.
Aankomende februari een beurt geven + APK..
Ontzettend betrouwbare auto!!!
Auto heeft een volledige historie van onderhoud, 151K op de teller en ziet er nog hartstikke schoon/netjes uit.
Huur Volvo fh500 van september 2017 nu 282250 km. Sinds 11 september 2018 is er al ruim 97000km mee gereden.
Lees de titel nog eensVanitas1996 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:54:
Ik heb zelf in februari een Ford Focus MKII gekocht voor 5000,- uit 2006.
Trucks tellen niet mee.jwvdst schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:41:
Huur Volvo fh500 van september 2017 nu 282250 km. Sinds 11 september 2018 is er al ruim 97000km mee gereden.
afgelopen weken een nieuwe APK, een veer links voor, een bobine,boegieskabels en bougies, vier stalen velgen met winterbanden waarvan twee nieuw en een nieuw lampje in een knipperlichtje(!) laten doen aan de Fiat Grande Punto van 2008.
KM stand is op een paar honderd km na nu 219 000 km en ik hoop dit jaar de 250.000 km te halen eigenlijk.
KM stand is op een paar honderd km na nu 219 000 km en ik hoop dit jaar de 250.000 km te halen eigenlijk.
Jouw teller draait achteruit terwijl je rijdtDaniel36 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:19:
afgelopen weken een nieuwe APK, een veer links voor, een bobine,boegieskabels en bougies, vier stalen velgen met winterbanden waarvan twee nieuw en een nieuw lampje in een knipperlichtje(!) laten doen aan de Fiat Grande Punto van 2008.
Ook hier nog maar even vermelden: deze week de 400.000 aangetikt met de volvo v70
Ik zou eens opnieuw lezen...
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Wij hebben een kleine Yaris met een "miezerig" 1.0 motortje, nu richting de 280.000km. En zo te zien geeft hij er helemaal niks om en gaat vrolijk door.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ach ja ik heb een Corsa met een 1.2 motor. Groot hoeft niet altijd als de auto niet zwaar is.!null schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:25:
Wij hebben een kleine Yaris met een "miezerig" 1.0 motortje, nu richting de 280.000km. En zo te zien geeft hij er helemaal niks om en gaat vrolijk door.
Zit ondertussen op 224500
Motortje klinkt nog gezond en voelt goed.

Ik wil dit jaar 250.000 halen
[ Voor 6% gewijzigd door Touchdomex op 13-01-2019 11:42 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Opel Astra G uit 2000
204.000 km
September 2018 een “flinke” rekening gehad maar zat er weer een keer aan te komen aangezien het altijd wel mee viel. Alles wat met remmen te maken had moest vervangen worden. Voorlampen gepolijst en wat andere kleine dingetjes. Ruim 900 euro, maar rijdt weer als een zonnetje :-)
Zit vol met deuken en krassen maar ik hou van het autootje haha. Geen elektrische ramen, geen airco, geen in hoogte verstelbare stoelen en stuur.
Edit: nu een jaar of 10 in bezit en gekocht voor 4600 euro met 104.000 op de teller.
204.000 km
September 2018 een “flinke” rekening gehad maar zat er weer een keer aan te komen aangezien het altijd wel mee viel. Alles wat met remmen te maken had moest vervangen worden. Voorlampen gepolijst en wat andere kleine dingetjes. Ruim 900 euro, maar rijdt weer als een zonnetje :-)
Zit vol met deuken en krassen maar ik hou van het autootje haha. Geen elektrische ramen, geen airco, geen in hoogte verstelbare stoelen en stuur.
Edit: nu een jaar of 10 in bezit en gekocht voor 4600 euro met 104.000 op de teller.
[ Voor 17% gewijzigd door NeHoX op 13-01-2019 11:56 ]
23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp
Ik zou mn hand er voor in het vuur steken dat er 291.000 stond, maar zal er wel aan gelegen hebben dat het vroeg was...
(er vanuitgaande dat een quote niet ook aanpast als de originele post aangepast is)
Is hij niet.ybos schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:18:
[...]
Ik zou mn hand er voor in het vuur steken dat er 291.000 stond, maar zal er wel aan gelegen hebben dat het vroeg was...
(er vanuitgaande dat een quote niet ook aanpast als de originele post aangepast is)
Met mijn vorige auto, een Volvo S70 2.4 Bi-Fuel uit 1999 heb ik de 560.000km aangetikt. Wel veel gezeur gehad met de gasinstallatie die er vanaf fabriek inzit. Mocht bijna jaarlijks een nieuw gasverdeelhuis in. Maar verder prima auto, geen gekke dingen los van dat gasgezeur. Heb 'm verkocht omdat ik weer 'ns wat anders wilde.
Toen mijn huidige auto, een Volvo V50 2.4 benzine uit 2005 gekocht. Vorige week net de 200.000km gepasseerd.
Toen mijn huidige auto, een Volvo V50 2.4 benzine uit 2005 gekocht. Vorige week net de 200.000km gepasseerd.
Hier ook recent de 2 ton aangetikt met een seat ibiza 1.2 tdi uit 2012 en dan proberen we dat maar zo mooi mogelijk vast te leggen
. De laatste tijd steeds meer kleine probleempjes dus binnenkort gaat hij eruit.

Haha wat grappig, wij kopen een wagen net voordat ie 200.000 heeft gelopen. Je kunt dan de meest luxe wagens kopen voor een prikkie. Niet dat we zoveel wagens kopen trouwens, wij rijden een wagen bijna helemaal op. Na ons gaat de wagen vaak naar het buitenland. Overigens heb ik het dan over de “gezinsauto” waar mijn vrouw mee rijdt en we mee op vakantie en trapjes gaan en dergelijke. De vorige was een legacy station die bijna 500.000 heeft gereden (op gas), de “nieuwe” is een zeer luxe Toyota previa met captain chairs en alles erop en eraan (voor die tijd dan, 19 jaar geleden). Gekocht voor een habbekrats met 192.000. Meteen gas in laten leggen. Zit nu op 350.000 bijna. Doordat ik zelf het onderhoud doe (vertrouw het geen ander toe als het even kan) supergoedkoop rijden. Behalve een nieuwe condensor voor de airco nog helemaal niet hoeven vervangen behalve bougies, filters, olie, ruitenwissers en een lambdasonde . Hoop met deze wagen nog 7 jaar te rijden. Dan zitten bijna aan de 600.000 km’s. Moet lukken als er geen ongelukken gebeuren (afkloppen, tot nu toe nooit gehad)
Ik vind auto’s leuk, maar heb aan de andere kant een enorme hekel aan ze. Vervuilend en kosten veel centjes. Leuk want techniek en actie....
Ik vind auto’s leuk, maar heb aan de andere kant een enorme hekel aan ze. Vervuilend en kosten veel centjes. Leuk want techniek en actie....
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Hier 3000km verder sinds laatste onderhoud met flush en 0W30 olie, nog geen noemenswaardig olieverbruik. Best wel een prestatie voor een 207SW 1.6VTI met 250K op de teller die voorheen elke 3000km om een liter olie kwam zeuren.
Kan je dit iets uitgebreider uitleggen_JGC_ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:41:
Hier 3000km verder sinds laatste onderhoud met flush en 0W30 olie, nog geen noemenswaardig olieverbruik. Best wel een prestatie voor een 207SW 1.6VTI met 250K op de teller die voorheen elke 3000km om een liter olie kwam zeuren.
Mijn volvo lust ook elke 1500-1800km een litertje...
Wat voor olie zit er na de flush in
Heel herkenbaar dit!wowly schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:15:
Haha wat grappig, wij kopen een wagen net voordat ie 200.000 heeft gelopen. Je kunt dan de meest luxe wagens kopen voor een prikkie. Niet dat we zoveel wagens kopen trouwens, wij rijden een wagen bijna helemaal op. Na ons gaat de wagen vaak naar het buitenland. Overigens heb ik het dan over de “gezinsauto” waar mijn vrouw mee rijdt en we mee op vakantie en trapjes gaan en dergelijke. De vorige was een legacy station die bijna 500.000 heeft gereden (op gas), de “nieuwe” is een zeer luxe Toyota previa met captain chairs en alles erop en eraan (voor die tijd dan, 19 jaar geleden). Gekocht voor een habbekrats met 192.000. Meteen gas in laten leggen. Zit nu op 350.000 bijna. Doordat ik zelf het onderhoud doe (vertrouw het geen ander toe als het even kan) supergoedkoop rijden. Behalve een nieuwe condensor voor de airco nog helemaal niet hoeven vervangen behalve bougies, filters, olie, ruitenwissers en een lambdasonde . Hoop met deze wagen nog 7 jaar te rijden. Dan zitten bijna aan de 600.000 km’s. Moet lukken als er geen ongelukken gebeuren (afkloppen, tot nu toe nooit gehad)
Vorige auto was een smart forfour die uiteindelijk is weggegaan met 325000km op de teller.(motorisch was hij nog heel goed) Daarvoor 2 alfa's gehad met ook 270000km op de teller. Huidige auto is een ford focus die nu bijna de 200000km aantikt. Bedoeling is om die door te rijden tot ik hem zat ben en een leuke 'nieuwe' auto weer betaalbaar is
In progress: VW kever
Anoniem: 258387
Zelfs 2 streepjes van de tankinhoud gereden.NL_Scratch schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:37:
Hier ook recent de 2 ton aangetikt met een seat ibiza 1.2 tdi uit 2012 en dan proberen we dat maar zo mooi mogelijk vast te leggen. De laatste tijd steeds meer kleine probleempjes dus binnenkort gaat hij eruit.
[Afbeelding]
Voor de flush:ybos schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:50:
[...]
Kan je dit iets uitgebreider uitleggen
Mijn volvo lust ook elke 1500-1800km een litertje...
Wat voor olie zit er na de flush in
- BP Visco C 5000 5W40 2x
- Eurol Ultrance PSA 0W30
- BP Visco C 5000 5W40
Na de flush met Eurol Engine Flush Eurol Ultrance PSA 0W30 erin met schoon oliefilter en op peilstok weinig olieverbruik merkbaar.
Bij dit blok koeken de veren vast en verbrandt de olie. De rotzooi die daaruit komt zorgt dat het probleem alleen maar erger wordt. 20.000km na een beurt sta je elke 1000km bij te vullen.
Onze V50 2.0D uit 2004 vorig jaar gekocht met 217000km en een jaar verder staat er 255000km op. Naast de beurtjes wel een aantal dingen moeten vervangen maar dat waren gelukkig ook allemaal slijtagedelen:
- 4 nieuwe banden
- Schokbrekers achter
- Brandstofdruk sensor
- Ruitenwissermechaniek
Verder rijdt hij als nieuw. Hij heeft veel vermogen en is op lange stukken ook erg zuinig. Helaas wel Euro 3 dus we mogen de mileuzones niet in, maar die taak neemt een Ford Fiesta 1.6 Titanium uit 2010 over.
- 4 nieuwe banden
- Schokbrekers achter
- Brandstofdruk sensor
- Ruitenwissermechaniek
Verder rijdt hij als nieuw. Hij heeft veel vermogen en is op lange stukken ook erg zuinig. Helaas wel Euro 3 dus we mogen de mileuzones niet in, maar die taak neemt een Ford Fiesta 1.6 Titanium uit 2010 over.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Zit te kijken naar een Almera 1.8 van 2000. Kilometerstand is 317k (4 eigenaren), maar je vind vergelijkbare uitvoeringen voor dezelfde prijs met 200 - 250k op de teller.. Topic doorgelezen en een conclusie getrokken dat hoge km standen prima zijn mits goed onderhouden.
Heeft er iemand ervaring met een Almera? Wat ik lees is dat het vrij betrouwbare en goede (maar saaie) auto's zijn.
Nog niet langs geweest om te kijken (toch wel een uurtje rijden).
Heeft er iemand ervaring met een Almera? Wat ik lees is dat het vrij betrouwbare en goede (maar saaie) auto's zijn.
Nog niet langs geweest om te kijken (toch wel een uurtje rijden).
Anoniem: 197141
Bij een Almera uit 2000 is de grootste vijand roest.
Heb zelf een Mazda 626 uit hetzelfde bouwjaar met 200K technisch nog 100% alleen de achterste wielranden lossen langzaam op.
Heb zelf een Mazda 626 uit hetzelfde bouwjaar met 200K technisch nog 100% alleen de achterste wielranden lossen langzaam op.
[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 20-01-2019 21:01 ]
Yes, dat heb ik inderdaad gezien! Helaas zijn marktplaats foto's niet de beste kwaliteit dus aan de hand van de foto's heb ik niks kunnen zien. Ik ga daar wel van tevoren voor bellen.Anoniem: 197141 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:59:
Bij een Almera uit 2000 is de grootste vijand roest.
Denk dat het vooral de wielkasten/dorpels zijn? Nog andere aandachtspuntjes? Normaal kijk ik naar autoblog (reviews), maar helaas is er geen van de Almera
[ Voor 10% gewijzigd door Knamix op 20-01-2019 21:01 ]
Anoniem: 197141
Ik zou 'm zeker een keer op de brug van onder bekijken, ook daar kunnen ze soms flink roesten.Knamix schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:01:
[...]
Yes, dat heb ik inderdaad gezien! Helaas zijn marktplaats foto's niet de beste kwaliteit.
Denk dat het vooral de wielkasten/dorpels zijn? Nog andere aandachtspuntjes? Normaal kijk ik naar autoblog (reviews), maar helaas is er geen van de Almera
Mijn Mazda is daar keihard, het zijn daar alleen de 2 achterste wielkastranden maar subframes willen ook weleens doorroesten en carterpannen.
Hier een Yaris uit 2000 met nu 212.000km op de teller.
Ik heb meer last van de hoge leeftijd dan van de kilometerstand. Nu zijn bijvoorbeeld de keerringen langzaam olie aan het lekken (1,5L erbij op 15.000km).
Vervangen zou een duur grapje zijn. Dus ik hoop eigenlijk dat dikkere olie het oplost (nu 5W30).
Ik heb meer last van de hoge leeftijd dan van de kilometerstand. Nu zijn bijvoorbeeld de keerringen langzaam olie aan het lekken (1,5L erbij op 15.000km).
Vervangen zou een duur grapje zijn. Dus ik hoop eigenlijk dat dikkere olie het oplost (nu 5W30).
1,5 liter op 15.000 km....... Dat is jaloersmakend! Al meerdere auto's gehad die minstens een liter nodig hadden elke 1500 km.
Beetje lecwec erbij kieperen kan ook helpen! zwellen de keerringen iets van op.
En over hoge km standen gesproken: laatst een Alfa 166 3.2 V6 gekocht met 270k op de klok. Over verstandige keuzes gesproken. Loopt overigens als een trein
Beetje lecwec erbij kieperen kan ook helpen! zwellen de keerringen iets van op.
En over hoge km standen gesproken: laatst een Alfa 166 3.2 V6 gekocht met 270k op de klok. Over verstandige keuzes gesproken. Loopt overigens als een trein
Woensdag afspraak voor het kijken naar de knipperaar en ook oliepeil. Ik had die laatst gecontroleerd en leek wat laag. Eens zien welke ollie ze me aanraden. Moet trouwens de verkoper vragen waarmee het is afgevuld.
Vervelend. Ik heb iets van 65000km met dezelfde olie gereden in een Yaris uit 2000, met dunne 0w30 olie. En pas toen ik hem ging verversen was hij aan de lage kant. Dus ik gok iets van 1 liter op 60.000km. Wat zelfs nieuwe auto's meestal niet eens halen.RocketKoen schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:10:
Hier een Yaris uit 2000 met nu 212.000km op de teller.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik zal eens kijken of dat lecwec wat doet. De motor verbruikt inderdaad vrijwel geen olie. Hij lekt alleen een beetje.

Helaas blijft de thermostaat openstaan waardoor de koelvloeistof niet op temperatuur komt. De verbinding naar de interieur ventilator is ook nog niet in orde waardoor de ramen ontwasemen ook lastig is soms.
Maar weer naar de garage.
[ Voor 43% gewijzigd door Daniel36 op 25-01-2019 16:52 ]
NeHoX schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:54:
Opel Astra G uit 2000
204.000 km
offtopic:
Je weet dat je direct onder je contactslot een hendel naar beneden kunt duwen en dan je stuur in hoogte en voor/achter kunt verstellen?
Je weet dat je direct onder je contactslot een hendel naar beneden kunt duwen en dan je stuur in hoogte en voor/achter kunt verstellen?
Hier een Astra G 1.8 16v (benzine) automaat gehad, vol luxe, met 210.000 op de teller.
Niemand wilde een oude automaat en ook nog eens logge station. Ondanks dat ie enorm netjes was. Dus kunnen kopen voor weinig.
Wagen van 210 naar 280.000km gereden zonder enige problemen. Originele automaatbak en verbruikt geen druppel olie, plus geen spatje roest.
Goed onderhoud (op tijd) + regelmatig een lange rit maken doet wonderen.
[ Voor 20% gewijzigd door Bas. op 25-01-2019 17:00 ]
Skoda Octavia 1.9 TDI van 2006. Staat inmiddels op 333.000+ km. Net een kleine beurt gehad waarbij de achterste remklauwen gereviseerd zijn. 1x pech met een versnellingsbak waar vermoedelijk een steen doorheen geslagen is. Nooit doorgehad totdat de koppelingsplaten opeens verbrand waren. Was een duur geintje van €1500,-, maar dat was de enige verrassing. Binnenkort een paar dagen een Octavia RS op proef meenemen. Misschien ga ik over, maar gevoelsmatig hoeft het nog niet.
Ja mijn '99 Octavia had ook versleten koppelingsplaten. Aangrijpingspunt was helemaal op het eind. Kwam ik pas achter na de aankoop (voor 1300 euro in 2010), dom maar uiteindelijk toch nog 5 jaar mee gedaan (heel voorzichtig geweest met de koppeling al die jaren).
Uiteindelijk is het de versnellingsbak geweest die hem in 2015 de das om heeft gedaan, maar ik sluit zeker niet uit dat dat door een slippende koppeling is gebeurd. De laatste 2 jaar ging het schakelen tussen 1 en 2 steeds moeilijker. Grote kans dat dat hiermee te maken had. Ik heb het van meer mensen gehoord, denk dat het een bekend euvel is.
Was overigens een benzine 1.6 maar ver ver boven de 200.000 (ongeveer rond de 300.000 denk ik, het was een model in mijlen dus ik weet het niet precies meer).
Wel grappig: er werd door de verkoper maar 1 sleutel bijgeleverd. Maar een paar maanden later kwam mijn baas (bazin) opeens langs met de melding van "Hee je rijdt in mijn oude auto, hier heb je de reservesleutel"
Leuk als je in een klein plaatsje woont, dan heb je dat soort dingen nog. Overigens de auto niet van haar gekocht, die was een paar keer het dorp rondgegaan in de tussentijd.
Uiteindelijk is het de versnellingsbak geweest die hem in 2015 de das om heeft gedaan, maar ik sluit zeker niet uit dat dat door een slippende koppeling is gebeurd. De laatste 2 jaar ging het schakelen tussen 1 en 2 steeds moeilijker. Grote kans dat dat hiermee te maken had. Ik heb het van meer mensen gehoord, denk dat het een bekend euvel is.
Was overigens een benzine 1.6 maar ver ver boven de 200.000 (ongeveer rond de 300.000 denk ik, het was een model in mijlen dus ik weet het niet precies meer).
Wel grappig: er werd door de verkoper maar 1 sleutel bijgeleverd. Maar een paar maanden later kwam mijn baas (bazin) opeens langs met de melding van "Hee je rijdt in mijn oude auto, hier heb je de reservesleutel"
[ Voor 42% gewijzigd door GekkePrutser op 26-01-2019 02:36 ]
Mijn Renault Mégane Break 1.6 automaat uit 2002 heeft op 1e Kerstdag de 3 ton gehaald
Nu staat de teller op halverwege 305k.
Ik heb 'm eind 2015 gekocht met 169k op de teller. Altijd op tijd voor onderhoud geweest. Bij 290k is er een LPG-installatie in gegaan.
Het is vanaf het begin al best een pechauto geweest. Veel problemen rondom de distributie gehad. Bij aankoop preventief laten vervangen, want geen historie aanwezig. Maar... half jaar later brak een randje van een nokkenaspoelie => distributieriem versprong => kleppen krom.
Na de koprevisie van €1200 dacht ik ervan af te zijn, maar een paar maanden later gebeurde hetzelfde bij de andere poelie. Godzijdank deze keer geen motorschade, wel weer een rekening van 900…
Hij reed weer... en amper een jaar later ging de spanrol v/d distributieriem geluid maken... onder garantie vervangen. Dan denk je dat je met de distributie (+waterpomp) tot zeker begin 2019 kan uithouden.
Maar nee... maart 2018 ging de waterpomp stuk, nota bene binnen het halfuur dat 'ie uit de APK kwam, KVS zat te koken omdat het metalen schoepje van de pomp af was gebroken
Ja, toen 'ie toch al open lag de garage maar de instructie gegeven de distributieriem en toebehoren ook maar te vervangen, hoop dat 'ie deze keer wèl 120.000km mee kan.
Verder heeft 'ie in de 3 jaar tijd een heel verleden opgebouwd van allerlei vage problemen waarvan voor sommige nooit een oorzaak is gevonden. En problemen die zich nooit voordoen bij de garage en geen foutcodes achterlaten, daar heeft 'ie ook een handje van. Gemiddeld elke 10k gaat er wel weer wat stuk of ontstaat er een storing. En hij heeft wat met KVS lekkages... was het ene lek gerepareerd, lekte het weer ergens anders. Nu eindelijk bijna 3 maanden lekvrij...
Daarentegen verbruikt de motor nagenoeg geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de verversingen) en heeft hij me volgens mij "maar" 2x echt laten staan. Eerste keer kleppen krom, 2e keer een defecte accu. Voor de rest kwam 'ie altijd op de bestemming en weer thuis
Ik ben er ook 2 keer mee op vakantie geweest en per keer ruim 5000km in 2 weken zonder problemen. Hij is zo betrouwbaar dat ik m'n ANWB-lidmaatschap kon opzeggen 
Over een maand is de radiator en airco-condensor aan de beurt. Ze lekken nog niet, maar zien er wel slecht uit (uitgezakt, veel lamellen weg). Beter preventief vervangen dan dat het onderweg een keer stuk gaat, dan is het altijd ongelegen.
En dan op naar de 4 en misschien zelfs wel 5 ton
Ik heb 'm eind 2015 gekocht met 169k op de teller. Altijd op tijd voor onderhoud geweest. Bij 290k is er een LPG-installatie in gegaan.
Het is vanaf het begin al best een pechauto geweest. Veel problemen rondom de distributie gehad. Bij aankoop preventief laten vervangen, want geen historie aanwezig. Maar... half jaar later brak een randje van een nokkenaspoelie => distributieriem versprong => kleppen krom.
Na de koprevisie van €1200 dacht ik ervan af te zijn, maar een paar maanden later gebeurde hetzelfde bij de andere poelie. Godzijdank deze keer geen motorschade, wel weer een rekening van 900…
Hij reed weer... en amper een jaar later ging de spanrol v/d distributieriem geluid maken... onder garantie vervangen. Dan denk je dat je met de distributie (+waterpomp) tot zeker begin 2019 kan uithouden.
Maar nee... maart 2018 ging de waterpomp stuk, nota bene binnen het halfuur dat 'ie uit de APK kwam, KVS zat te koken omdat het metalen schoepje van de pomp af was gebroken
Verder heeft 'ie in de 3 jaar tijd een heel verleden opgebouwd van allerlei vage problemen waarvan voor sommige nooit een oorzaak is gevonden. En problemen die zich nooit voordoen bij de garage en geen foutcodes achterlaten, daar heeft 'ie ook een handje van. Gemiddeld elke 10k gaat er wel weer wat stuk of ontstaat er een storing. En hij heeft wat met KVS lekkages... was het ene lek gerepareerd, lekte het weer ergens anders. Nu eindelijk bijna 3 maanden lekvrij...
Daarentegen verbruikt de motor nagenoeg geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de verversingen) en heeft hij me volgens mij "maar" 2x echt laten staan. Eerste keer kleppen krom, 2e keer een defecte accu. Voor de rest kwam 'ie altijd op de bestemming en weer thuis
Over een maand is de radiator en airco-condensor aan de beurt. Ze lekken nog niet, maar zien er wel slecht uit (uitgezakt, veel lamellen weg). Beter preventief vervangen dan dat het onderweg een keer stuk gaat, dan is het altijd ongelegen.
En dan op naar de 4 en misschien zelfs wel 5 ton

volvo fh sinds september 2017 311000km
afgezien van een kapotte kachelventilator en een schakeldraad die los geraakt is van de startmotor geen noemenswaardige problemen gehad.
Dit is een huur auto die tussen half februari en begin september 35000km elders gelopen heeft
afgezien van een kapotte kachelventilator en een schakeldraad die los geraakt is van de startmotor geen noemenswaardige problemen gehad.
Dit is een huur auto die tussen half februari en begin september 35000km elders gelopen heeft
[ Voor 21% gewijzigd door jwvdst op 27-01-2019 22:42 ]
Ik heb een Almera diesel uit 2002 naar de 350.000 gereden en roest was zijn grote probleem, goed na lopen en op de brug zetten. Bij mij waren de dorpels aan het verdwijnen (maar wat een fijne auto was het)Knamix schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:01:
[...]
Yes, dat heb ik inderdaad gezien! Helaas zijn marktplaats foto's niet de beste kwaliteit dus aan de hand van de foto's heb ik niks kunnen zien. Ik ga daar wel van tevoren voor bellen.
Na zo'n verhaal sterk bewonderenswaardig dat je de auto nog hebt! Ik ga er vanuit dat de wagen allicht iets meer betekent voor je?Josefien schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:36:
Mijn Renault Mégane Break 1.6 automaat uit 2002
Yes, but no.
Ik vond het al knap dat er bij 290k nog lpg ingelegd is, dan zou ik toch liever een occasion kopen met minder ervaring en daar LPG in hangen en dan oprijden.
Mijn benzineauto (Civic) heeft 372.000 op de teller. Hij heeft het afgelopen jaar redelijk wat onderhoud gehad, maar het loopt niet uit de hand. Vanwege de lage complexiteit van de auto is onderhoud nog redelijk goedkoop, ondanks dat er wel af en toe wat vervangen moet worden. Er liggen nog redelijk nieuwe banden onder Bij 420.000 moet ik weer gaan denken over de distributieriem
* Illegal_Alien springt erin met zijn Opel Vectra B benzine uit 1997, heb hem zelf sinds 2012 en teller staat nu op 258.000 ish. Sind een jaar een Grandland, dus hij doet het een stuk rustiger aan. (Gekoch met ongeveer 160k op de teller.)
Sinds vorige week een nieuwe accu erin (Was al minimaal 6 jaar oud.), was al enkele weken aan het kwakkelen maar de kou was de genadeslag.
Aan de buitenkant heft hij wat oorlogswonden, en aan de binnenkant beginnen wat dingen inelkaar te zakken. Maar heeft tot nu toe vrijwel probleemloos de APK doorstaan.
Onderhoud/reparaties:
- 2x Distributieriem (waarvan 1 bijna gebroken
)
- Nieuwe radiator na 2-3 weken Zwitserland/Oostenrijk.
- Banden (1.5 keer, door lekke banden i.v.m. wegwerkzaamheden FU wegverbouwerts.)
- Accu.
Wil hem de de 25 laten bereiken, moet alleen even wat meer rijden ermee.
Ow en de auto van de Flintstones heeft nog meer tech erin zitten dan deze auto.
Plus dat ik met gevaar voor eigen leven op de autobahn 203 kmph op de GPS heb gehaald
(Zou top moeten hebben van 188 ofzo dacht ik.) Weet niet hoeveel paarden er nog leven..
Fotootje met de hoofdgebruiker ernaast:

Op deze foto`s is de neus nog goed, nu afgebladerde stukken...
Sinds vorige week een nieuwe accu erin (Was al minimaal 6 jaar oud.), was al enkele weken aan het kwakkelen maar de kou was de genadeslag.
Aan de buitenkant heft hij wat oorlogswonden, en aan de binnenkant beginnen wat dingen inelkaar te zakken. Maar heeft tot nu toe vrijwel probleemloos de APK doorstaan.
Onderhoud/reparaties:
- 2x Distributieriem (waarvan 1 bijna gebroken

- Nieuwe radiator na 2-3 weken Zwitserland/Oostenrijk.
- Banden (1.5 keer, door lekke banden i.v.m. wegwerkzaamheden FU wegverbouwerts.)
- Accu.
Wil hem de de 25 laten bereiken, moet alleen even wat meer rijden ermee.
Plus dat ik met gevaar voor eigen leven op de autobahn 203 kmph op de GPS heb gehaald

Fotootje met de hoofdgebruiker ernaast:

Op deze foto`s is de neus nog goed, nu afgebladerde stukken...
[ Voor 28% gewijzigd door Illegal_Alien op 29-01-2019 11:36 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ah, de Vectra B. Leuke auto's destijds, mijn vader had er ook eentje, totdat bij 82.000km de distributieriem voortijdig brak en bleek dat Opel de wijziging van 90.000km naar 60.000km niet had doorgespeeld aan de organisaties die technische data aan universele garages leveren. Reactie Opel: eigen schuld dikke bult, had je maar onderhoud bij de dealer moeten doen.
276xxx met Golf 5 1.9 tdi 2005.
Geen noemenswaardige problemen gehad.
Ja, alle remschijven, remslangen, distributieriem etc maar dat is normaal onderhoud.
En 1x een ABS sensor gehad en de thermostaat bij aankoop (anderhalfjaar geleden?) laten vernieuwen (kwam nét niet lekker op 90gr).
Ben van plan hem nog een poosje te houden en misschien wel op rijden. (Als die ooit op is met zo'n blok)
Geen noemenswaardige problemen gehad.
Ja, alle remschijven, remslangen, distributieriem etc maar dat is normaal onderhoud.
En 1x een ABS sensor gehad en de thermostaat bij aankoop (anderhalfjaar geleden?) laten vernieuwen (kwam nét niet lekker op 90gr).
Ben van plan hem nog een poosje te houden en misschien wel op rijden. (Als die ooit op is met zo'n blok)
Ik ben eraan gehecht omdat ik er zoveel mee gereden heb en op allerlei plekken ben geweest ermee, dan doe ik 'm niet zomaar meer weg als het niet echt moet. Het is echt "mijn auto"mieJas schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:53:
[...]
Na zo'n verhaal sterk bewonderenswaardig dat je de auto nog hebt! Ik ga er vanuit dat de wagen allicht iets meer betekent voor je?
Maar dan moet 'ie weer opnieuw naar de 3 tonFastFred schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:15:
Ik vond het al knap dat er bij 290k nog lpg ingelegd is, dan zou ik toch liever een occasion kopen met minder ervaring en daar LPG in hangen en dan oprijden.
Grappig, ik weet je zoektocht naar de auto nog van een ander forum. Had niet verwacht dat er zo'n historie uit zou komen!
Vrijdag afscheid nemen van onze 2011 Ibiza 1.2TDI met 366000km er op. Er moet het eea aan gedaan worden qua (preventief) onderhoud en het wordt financieel niet meer verantwoord om dat te doen als er nog 40k per jaar mee gereden wordt + binnen een jaar een wagon nodig is. Er komt een jonge (2017) Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost ervoor terug met 34000km. Ik zie dit topic wel weer terug over 5 jaar
Vind het knap hoor ... mag ik vragen hoeveel je in jouw bezit kwijt bent geweest aan onderhoud en reparatie?Josefien schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:22:
[...]
Ik ben eraan gehecht omdat ik er zoveel mee gereden heb en op allerlei plekken ben geweest ermee, dan doe ik 'm niet zomaar meer weg als het niet echt moet. Het is echt "mijn auto"Ik wil er nog vaker mee op vakantie (bergpassen rijden is favoriet) en proberen een zo hoog mogelijke kilometerstand mee te halen
Heb mn Golf inmiddels bijna op 250.000, aantal kleine maar vervelend dure dingen gehad (wiellagers, dieselinjector)...maar als dat veel duurder had geweest had ik 'm denk ik al weg gedaan
350.000 op de teller van mijn 20 jaar oude V70 benzine. De APK wordt wel steeds duurder en ik merk ook dat er steeds meer kleine zaken mee ophouden: schakelaar raam, cruise control, ruitensproeier achter, motortje tankklep, etc. Eigenlijk moeten de deurrubbers ook vervangen worden maar motorisch is het een hele fijne auto.
Zo'n 7500 in iets meer dan 3 jaar tijd.Het Vosje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:23:
[...]
Vind het knap hoor ... mag ik vragen hoeveel je in jouw bezit kwijt bent geweest aan onderhoud en reparatie?
Incl. regulier onderhoud en bandenwissels e.d.
Waarvan ruim 2800 voor rekening van de problemen rond de distributie incl. de koprevisie

Ik denk zelf dat op de pech met de distributie na het allemaal niet heel spannend is voor een auto van deze leeftijd met deze kilometerstand.
De Golf IV Cabrio (2002) met LPG-installatie van mijn ouders heeft zonder problemen meer dan 400.000km gedaan. Inmiddels zijn ze enkele jaren geleden overgestapt naar het nieuwe model, echter was dat niet vanwege de onderhoudskosten of aanhoudende problemen. Alleen het gasklephuis is geloof ik een keer vervangen. Verder ontsnap je natuurlijk niet aan het gebruikelijke onderhoud. In die tijd leken de motoren overigens ook betrouwbaarder te zijn en vaak lag er ook een groter blok in. Ik zie tegenwoordig al een Golf Station met een 1.2 motor.
Ik rijd zelf in een Golf IV 1.6 16v uit 2001. In de zomer van 2017 aangeschaft met 211.000 op de teller, op de dag nadat ik het rijbewijs heb opgehaald. Op de eerste 2 dagen heb ik er ongeveer 300km mee gereden, waarna ik alle boekjes eens door nam. Toen constateerde ik dat de distributieriem al een goede 130.000km had gelopen. Hierna heb ik maar snel een afspraak gemaakt om de riem te vervangen, waarbij ik tot na het vervangen niet meer met hem durfde te rijden.
Alle onderhoud heb ik op de distributieriem na zelf uitgevoerd. Dat kwam onder andere door de ervaring bij de garage, welke ik maar even zal opsommen:
-Thermostaat van de luchtinlaat was uit elkaar getrokken en terug in elkaar gedrukt met een ty-wrap erom.
-Spanrollen stonden wel gefactureerd maar zijn niet vervangen.
-95 euro(!!!) voor 5 liter KVS.
Maar goed, inmiddels zit de auto op 244.000 en heb ik rondom de remschijven en blokken vervangen voor een sport setje van ATE, ik heb er een nieuwe radiateur in gezet, oliebeurtjes, luchtfilter vervangen voor een 1.9TDI doos met een aansluiting van een Golf 2 GTD, nieuwe bobine, nieuwe bougies, het eerste stuk van de uitlaat met het flexibel deel, de onderdrukslang van de rembekrachtiger, nieuwe composet ingebouwd in de deuren, versterker in de kofferbak welke op de composet zit en ik heb de deurslot module uitgebouwd omdat de linker deur willekeurig op slot sprong of niet meer op slot ging. Dit kwam door een afgesleten microswitch welke weer perfect werkt na het toevoegen van een druppeltje secondelijm. Verder heb ik laatst een ongelukje gehad op een rotonde waar iemand zomaar opreed en mij waarschijnlijk niet heeft gezien. Hiervan heb ik de schade zelf gerepareerd.
Verder rijdt de auto nog steeds fantastisch! Op dit moment blijft er een vreemd probleempje over waarvan ik de oorzaak niet krijg achterhaald;
Wanneer ik weg rijd met koude motor en weinig vermogen vraag, zoals in een bocht, op een rotonde of wanneer ik onder de 50kmh rijd bokt de motor zeer agressief. Wanneer ik dan het gas in druk stopt het meteen en komt het ook niet terug tot ik weer minder vermogen vraag. Zodra de naald van de KVS temperatuur op 90 komt stopt het probleem spontaan en voel je ook duidelijk dat de motor soepeler loopt.
Ik zal afsluiten met een mooie foto
EDIT:
Ik krijg de foto helaas niet toegevoegd, dus dan maar even zo;
https://imgur.com/a/fsjuBSs

Alle onderhoud heb ik op de distributieriem na zelf uitgevoerd. Dat kwam onder andere door de ervaring bij de garage, welke ik maar even zal opsommen:
-Thermostaat van de luchtinlaat was uit elkaar getrokken en terug in elkaar gedrukt met een ty-wrap erom.
-Spanrollen stonden wel gefactureerd maar zijn niet vervangen.
-95 euro(!!!) voor 5 liter KVS.
Maar goed, inmiddels zit de auto op 244.000 en heb ik rondom de remschijven en blokken vervangen voor een sport setje van ATE, ik heb er een nieuwe radiateur in gezet, oliebeurtjes, luchtfilter vervangen voor een 1.9TDI doos met een aansluiting van een Golf 2 GTD, nieuwe bobine, nieuwe bougies, het eerste stuk van de uitlaat met het flexibel deel, de onderdrukslang van de rembekrachtiger, nieuwe composet ingebouwd in de deuren, versterker in de kofferbak welke op de composet zit en ik heb de deurslot module uitgebouwd omdat de linker deur willekeurig op slot sprong of niet meer op slot ging. Dit kwam door een afgesleten microswitch welke weer perfect werkt na het toevoegen van een druppeltje secondelijm. Verder heb ik laatst een ongelukje gehad op een rotonde waar iemand zomaar opreed en mij waarschijnlijk niet heeft gezien. Hiervan heb ik de schade zelf gerepareerd.
Verder rijdt de auto nog steeds fantastisch! Op dit moment blijft er een vreemd probleempje over waarvan ik de oorzaak niet krijg achterhaald;
Wanneer ik weg rijd met koude motor en weinig vermogen vraag, zoals in een bocht, op een rotonde of wanneer ik onder de 50kmh rijd bokt de motor zeer agressief. Wanneer ik dan het gas in druk stopt het meteen en komt het ook niet terug tot ik weer minder vermogen vraag. Zodra de naald van de KVS temperatuur op 90 komt stopt het probleem spontaan en voel je ook duidelijk dat de motor soepeler loopt.
Ik zal afsluiten met een mooie foto
EDIT:
Ik krijg de foto helaas niet toegevoegd, dus dan maar even zo;
https://imgur.com/a/fsjuBSs
[ Voor 3% gewijzigd door DistantFury op 30-01-2019 12:29 ]
Ook een duit in het zakje doen:
Peugeot 206 1.1 X-Design uit 2005, met 253.xxx km ervaring.
Naast regulier onderhoud niet heel veel problemen mee gehad: 2x een kapotte injector en vorige week het druklager van de koppeling. Dus meteen maar een nieuwe koppelingsset in laten zetten. Tijdens die reparatie is kennelijk ook de homokineet van de rechter aandrijfas overleden maar dat is keurig opgelost door de garage. Meteen ook wat rubbers meegenomen, de boel lag nu toch los.
Daarnaast beginnen we qua uiterlijk ook wel te merken dat ie wat ouder begint te worden. De brandweerrode kleur begint nu toch wel erg vaag te worden, kunststof delen beginnen broos te worden en ga zo maar door. Motorisch echter nog steeds starten en lopen. En sinds vorige week dus ook weer schakelen
Qua garages wat meer pech gehad, bleek achteraf. Hij was altijd in onderhoud bij dezelfde garage in onze oude woonplaats. Eenmaal verhuist naar een andere woonplaats was dat niet handig, dus naar een lokale garage waar m'n ouders al jaren komen.
Bij de eerste onderhoudsbeurt kreeg ik een telefoontje: 'hoe lang heeft die auto geen onderhoud gehad???'. Uitgelegd dat hij trouw jaarlijks een beurt heeft gehad, conform onderhoudsschema van Peugeot het ene jaar klein en het volgende jaar groot.
Nou, dat was niet zo heel geweldig gebeurd:
- Het oliefilterhuis was compleet aan gort gedraaid en eenmaal open bleek het filter al in geen tijden meer vervangen te zijn
- Luchtfilterhuis had een dolle schroef. Maar in plaats van dit te repareren zodat het huis gewoon normaal geopend kon worden had met het oude filter door de opening naar buiten getrokken en het nieuwe er doorheen gefrot. Gevolg: dat zat er dubbel in en er ging meer lucht langs dan door het filter
- De recent vervangen accu stond los in de bak
- Nog veel meer kleine dingetjes waar uit bleek dat er waarschijnlijk alleen olie is ververst
Beetje jammer, wel ieder jaar een paar honderd euro naar die garage gebracht. En nee, dit zijn geen verzinseltjes van de nieuwe garage: ik heb foto's gezien van tijdens het uitvoeren van de beurt en hij had de oude onderdelen nog liggen toen ik de auto weer op kwam halen.
Peugeot 206 1.1 X-Design uit 2005, met 253.xxx km ervaring.
Naast regulier onderhoud niet heel veel problemen mee gehad: 2x een kapotte injector en vorige week het druklager van de koppeling. Dus meteen maar een nieuwe koppelingsset in laten zetten. Tijdens die reparatie is kennelijk ook de homokineet van de rechter aandrijfas overleden maar dat is keurig opgelost door de garage. Meteen ook wat rubbers meegenomen, de boel lag nu toch los.
Daarnaast beginnen we qua uiterlijk ook wel te merken dat ie wat ouder begint te worden. De brandweerrode kleur begint nu toch wel erg vaag te worden, kunststof delen beginnen broos te worden en ga zo maar door. Motorisch echter nog steeds starten en lopen. En sinds vorige week dus ook weer schakelen
Qua garages wat meer pech gehad, bleek achteraf. Hij was altijd in onderhoud bij dezelfde garage in onze oude woonplaats. Eenmaal verhuist naar een andere woonplaats was dat niet handig, dus naar een lokale garage waar m'n ouders al jaren komen.
Bij de eerste onderhoudsbeurt kreeg ik een telefoontje: 'hoe lang heeft die auto geen onderhoud gehad???'. Uitgelegd dat hij trouw jaarlijks een beurt heeft gehad, conform onderhoudsschema van Peugeot het ene jaar klein en het volgende jaar groot.
Nou, dat was niet zo heel geweldig gebeurd:
- Het oliefilterhuis was compleet aan gort gedraaid en eenmaal open bleek het filter al in geen tijden meer vervangen te zijn
- Luchtfilterhuis had een dolle schroef. Maar in plaats van dit te repareren zodat het huis gewoon normaal geopend kon worden had met het oude filter door de opening naar buiten getrokken en het nieuwe er doorheen gefrot. Gevolg: dat zat er dubbel in en er ging meer lucht langs dan door het filter
- De recent vervangen accu stond los in de bak
- Nog veel meer kleine dingetjes waar uit bleek dat er waarschijnlijk alleen olie is ververst
Beetje jammer, wel ieder jaar een paar honderd euro naar die garage gebracht. En nee, dit zijn geen verzinseltjes van de nieuwe garage: ik heb foto's gezien van tijdens het uitvoeren van de beurt en hij had de oude onderdelen nog liggen toen ik de auto weer op kwam halen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik kan niet anders dan concluderen dat je verliefd bent op jouw auto want liefde maakt blindJosefien schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:21:
[...]
Zo'n 7500 in iets meer dan 3 jaar tijd.
Incl. regulier onderhoud en bandenwissels e.d.
Waarvan ruim 2800 voor rekening van de problemen rond de distributie incl. de koprevisie, 550 voor remmen rondom, 400 voor set Michelin Crossclimate's en 580 voor een vage storing (waarvan 2 garages zeiden dat het praktisch niet te repareren was) wat uiteindelijk leidde tot vervanging van inlaatspruitstuk en gasklephuis.
Ik denk zelf dat op de pech met de distributie na het allemaal niet heel spannend is voor een auto van deze leeftijd met deze kilometerstand.

Hoii ik wil een Kia Rio 1.2 uit 2012 kopen hij heeft iets meer dan 2 ton gelopen is dat erg????
Hij heeft pas de distributie ketting en spanner vervangen en olie ververst en hij heeft alle onderhoudsboekjes erbij
Mijn gevoel zegt ja doen omdat er wat dingen net pas zijn vervangen
Wat zeggen jullie
Hij heeft pas de distributie ketting en spanner vervangen en olie ververst en hij heeft alle onderhoudsboekjes erbij
Wat zeggen jullie
Anoniem: 472287
Onafhankelijke aankoopkeuring laten doen & niet vertrouwen op blind advies op internet.00esje00 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:52:
Hoii ik wil een Kia Rio 1.2 uit 2012 kopen hij heeft iets meer dan 2 ton gelopen is dat erg????
Wat zeggen jullie
Dat zeg ik
Goed, met die kick zonder inhoud ronden we dit topic ook maar gelijk af...
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit topic is gesloten.