Marcel9970 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:43:
Een kalibratie is zeker niet zinloos, alleen zo krijg je de kleuren/wit/zwart/contrast correct.
Bij Samsung zijn vooral de kleuren niet juist(bv wit=geelachtig bij moviestand).
Door kalibratie krijg je de kleuren zoals ze horen en daarna kun je instellingen(indien nodig) nog enigszins finetunen naar jouw zin.
Door instellen met onjuiste waardes(geen juist CMS/10 en 2 punt wit/gamma) krijg je het beeld nooit correct. Met de standaardinstellingen kun je de kleurafwijkingen van een tv e.d. niet herstellen.
Dat iedereen anders ziet is een non argument. Ook al zou iedereen verschillend zien(?) bijna iedereen ziet wel verschil tussen slecht en goed beeld.
Overdag en avond settings heeft met andere contrastwaarde en gammawaarde te maken. Ook hierbij zijn de juiste CMS instellingen belangrijk.
Ik zie het anders, dat mag toch?
Ik wil er ook niet te diep op ingaan , want vind het uitleggen al moeilijk genoeg.
Hoe moet een kleur of gamma etc... eruit zien?
Volgens bepaalde waardes die zijn vastgelegd, (maar dat is puur theoretisch),
met deze waardes word een tv gekalibreerd, maar zeg bv een bepaalde blauw tone, is voor ons beiden verschillend, dus een van ons tweeen ziet de kleur iets anders dan het hoort, of we zien het beiden niet juist. Probeer dat verschil maar eens te corrigeren.
Mijn ogen om een voorbeeld te nemen laten heel veel licht door, meer dan gemiddeld waardoor ik eerder een zonnenbril op heb omdat het contrast snel te hoog is.
Dit zal vast ook wel doorwerken met de instellingen van de tv
Hoe moet je dit kalibreren,of corrigeren?
Eigenlijk zou je dus vanuit iemand zichtveld moeten gaan kalibreren, dan zou het juist wezen, maar probeer dat maar eens
Ik vind het zelf moeilijk, en ik vertrouw niet op een kalibratie, hoe goed deze meneer ook mag zijn.
Zoals eerder gezegd elke situatie is ander, elke uur op de dag kan de lichtinval anders zijn of de tv wordt verplaatst, en het is ook teveel smaakafhankelijk..
Daarbij het verhaal dus over verschillen in het waarnemen van de optiek.
Natuurlijk als men de movie en warm2 instelling zoals eerder aangegeven in de reviews en testen waardeerd dan is waarschijnlijk kalibratie iets voor diegene, omdat dat vrij dicht in de buurt is.
Bij mij zit het er ver vanaf.