Kan ik me voorstellen. Ik heb over de jaren heel wat kennis vergaard over beeldschermen, maar ik weet ook nog lang niet alles.
Volgens mijn oude foto leraar 'moet' ik een >95% adobeRGB monitor aanschaffen en een x-rite pro callibratie set. Ik kom uit bij de u2413 als 'betaalbaar' en goed scherm.
Dat hangt er helemaal van af wat het uiteindelijke doel is van je fotografie. Als de foto's uiteindelijk als een vorm van drukwerk gebruikt zullen worden, dan zal de additieve RGB kleurinformatie omgezet moeten worden in subtractieve CMYK kleurinformatie. Als je dat doet vanuit sRGB raak je heel veel kleuren kwijt rond cyaan en azuur en ook rond geel en oranje. Er is dan zeker iets voor te zeggen om een scherm te hebben dat zoveel mogelijk van de mogelijke subtractieve (ook wel reflectieve) kleuren weer kan geven.
Overigens zou het dan zonde zijn om in Adobe RGB te werken, want Adobe RGB heeft exact hetzelfde rood en blauw als sRGB, terwijl wide gamut beeldschermen zoals de U2413 diepere rood en blauw tinten hebben met ook een hogere verzadiging. Het hele werken in kleurruimtes is een nogal verouderd systeem. Als alle apparatuur gekalibreerd is, dan is dat helemaal niet nodig. Dan werkt elk apparaat gewoon met z'n native gamut en wordt de conversie op basis van de ICC-kalibratieprofielen gedaan, in plaats van op basis van het ICC-profiel van je referentiekleurruimte (wat dan Adobe RGB zou zijn). Zodra je met constante kleurprofielen in je workflow gaat werken wordt je gelimiteerd door het apparaat met het kleinste kleurbereik. De beste methode is op een gekalibreerde monitor de foto softproofen met het kalibratieprofiel van de drukker/printer en dan zorgen dat de afbeelding er uit komt te zien zoals gewenst.
Als de foto's voornamelijk digitaal gebruikt zullen worden (en dus bekeken zullen worden vanaf een beeldscherm), kan je er van uit gaan dat meer dan 99% van de mensen de foto's zullen bekijken vanaf een sRGB scherm. Het heeft dan dus een stuk minder zin om op een wide gamut scherm te werken, al valt er alsnog iets voor te zeggen om de foto te bewerken met de volledige kleurinformatie en pas op het eind om te zetten naar sRGB.
- Werkt dit scherm goed met een macbook pro 2014 met intel graphics?
Ja, je kan het scherm gewoon via mini-DP naar mini-DP aansluiten.
- Kun je het verschil zien tussen Adobe RGB en sRGB?
Het verschil tussen Adobe RGB en sRGB bron bestanden is duidelijk zichtbaar op een wide gamut scherm, al is er dus alleen verschil in groen-, geel- en cyaantinten, doordat de blauwe en rode primair van Adobe RGB gelijk zijn aan die van sRGB.
- Betekent het hebben van 3x 256 kleuren in een grotere (adobe) kleurruimte dat de stappen tussen de afgebeelde kleuren dan ook groter zijn dan in een kleine kleurruimte.
Allereerst is het niet 3x256, maar 256
3. En ja, als de kleurruimte groter is en de kleurdiepte gelijk blijft worden de stappen ook groter. Maar chromaticiteit (onderlinge verdeling van de verschillende golflengtes licht in een kleur) waar ook kleurruimtes op gebaseerd zijn, is niet de kritieke factor. Dat is namelijk de helderheid. Qua chromaticiteit is 8 bit kleurdiepte per kanaal nog wel genoeg, maar qua helderheid zie je in sommige gevallen dan wel banding.
Maar zoals ik al zei is het vrijwel onmogelijk om een 10 bit workflow te hebben, dus je kan er weinig aan doen.
- Als ik foto's schiet (nikon d7000) kunnen die fotos dan op 10 bit geschoten worden, of alleen op 8 bit. (Uiteindelijke doel is om te kunnen zien welke kleuren mijn (portet) foto's hebben, zodat de huidtint goed beoordeeld ken worden)
Ik weet niet hoe het bij Nikon zit, maar bij Canon is het in JPEG 8 bit en in RAW 14 bit.
- kan jpg, png etc 10 bit kleur diepte aan?
Volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. TIFF kan het sowieso wel, dat kan zeker tot 16 bit, misschien zelfs 24 bit.
- als ik afdruk, zie je dan verschil tussen aRGB en sRGB en kan een drukker 10bit kleuren ruimte aan.
Ja, want een drukker moet de kleuren omzetten van RGB naar CMYK en als je dat vanaf sRGB doet zijn er heel veel kleuren die wel gedrukt kunnen worden die niet in je bronbestand zitten, terwijl die met Adobe RGB er wil in zouden zitten.
Of een drukker 10 bit of hoger aan kan zal per drukker verschillen. Waarschijnlijk accepteren alle drukkers die TIFF accepteren het wel, maar als het alleen als JPEG aangeleverd kan worden zullen ze het niet kunnen.
- stel je hebt een 10 bit workflow, wat doet de u2413 dan om deze kleuren weer te geven? Aangezien de monitor niet 'volledig' 10 bit is...
Als een 10 bit kleur niet ook een 8 bit kleur is (delen door 4 resulteert niet in een geheel getal) zal de monitor met iedere frame wisselen tussen twee omliggende waarden, om zo de tussenliggende waarde te simuleren. Dat trucje wordt
Frame Rate Control (FRC) genoemd en fabrikanten zien dat als effectief 2 bits kleurdiepte per kanaal extra, maar eigenlijk is het hooguit 1 bit effectief meer.
Even een versimpeld model: neem bijvoorbeeld 10 bit RGB-waarde [966;126;326], dat zou dan "8 bit" kleur [241,5;31,5;81,5] zijn. Aangezien die kleur niet ook een 8 bit kleur is (zijn geen gehele getallen), laat het scherm dan met alle even frames [241;31;81] zien en met alle oneven frames [242;31;82] en dan lijkt het voor jou net alsof het scherm [241,5;31,5;81,5] weergeeft. Nou is die 10 bit kleur die ik als voorbeeld nam wel ook een 9 bit kleuren (allemaal even getallen), ik zou niet weten hoe het precies zou werken met echt 10 bit kleuren.
Naast het feit dat het eigenlijk hooguit 9 bit per kanaal effectief is heeft FRC ook nog als nadelen dat het alleen met statische content werkt en dat het ook een flikkering kan geven met een frequentie gelijk aan de helft van de vernieuwingsfrequentie (aangezien meeste schermen voor fotobewerking gewoon nog 60 Hz zijn dus 30 Hz).
Wel een hoop leeswerk, maar misschien is het de moeite waard om
The Pointer's Gamut - The coverage of real surface colors by RGB color spaces and wide gamut displays door te lezen.
Voor de overige mensen hier is er ook nog een andere artikel dat ik op TFT Central gepubliceerd heb dat jullie misschien wel interessant vinden:
Visual Acuity - The Sense and Non-sense of Ultra High Definition Displays.
[
Voor 4% gewijzigd door
Kid Jansen op 28-08-2014 15:43
]