[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 77.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou het ook aan Redcoon kunnen voorleggen, waar ik weet niet hoe coulant ze daar zijn. Dit zou gewoon zonder discussie omgeruild moeten worden, maar als Redcoon daar anders over denkt is de kans groot dat als je het daarna alsnog probeert onder wet kopen op afstand ze dan moeilijk gaan doen.

De aftersales van Redcoon wordt hier op Tweakers in ieder geval niet echt goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:50

Saven

Administrator

Ik zou in zo'n geval inderdaad via koop op afstand doen. Niet per se heel netjes inderdaad, maar gezien de aftersales ervaringen zou ik het risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik zit te denken om de Dell Ultrasharp U2713HM aan te schaffen, is het beeldscherm gemaakt van glas? Ik lees hier en daar een hint als ''this monitor is made with arsenic-free glass'', is dit een voor of nadeel? Ik heb over het algemeen goede ervaringen met beeldschermen gemaakt van glas, als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn voorgaande Mac computers.

Is de monitor daarnaast geschikt voor gaming? Af en toe een spelletje moet denk ik wel lukken, hoeveel merk je van die 8ms reactietijd in werkelijkheid?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Euh nee er zit wel een anti reflective coating overheen zoals met 99% van de monitoren.

Als je een 27" ips-paneel vast aan een glasplaat wil (zoals iMacs) voor bijv. dieper contrast / diepere zwartkleuren kun je kijken naar pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver (sterker nog dit is precies hetzelfde paneel als in een iMac, heb dit scherm zelf ook)

Ik speel zelf wel af en toe wat potjes battlefield of watch dogs oid, maar van die hogere response times in vergelijking met een TN-paneel heb ik totaal geen last gehad :)

[ Voor 26% gewijzigd door Saven op 01-07-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Bedankt voor de tip, inderdaad een mooie monitor! :) Is Iiyama een beetje een goed/bekend merk? Heb er nog nooit over gehoord, lol. :9

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Prima monitor (en bekend/goed merk idd) :) Door de belachelijk hoge helderheid die die kan geven heb je op hoge brightness waardes in t donker wel last van backlightbleeding, maar als je m op een normaal niveau zet merk je er niks van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:33

Ravefiend

Carpe diem!

Saven schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:48:
Ik zou in zo'n geval inderdaad via koop op afstand doen. Niet per se heel netjes inderdaad, maar gezien de aftersales ervaringen zou ik het risico niet nemen.
Yup, ik ben er klaar mee. Deze U2414H gaat retour want bij het kijken van wat videos is het me wel duidelijk dat dit blacklight bleeding storend is bij donkere scenes. Dat is niet waar ik naar op zoek was in een monitor.

Deze ervaring heeft mijn idee van de term UltraSharp toch wel bijgesteld in de negative zin ... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:43
Als ik mij een U2414HM aanschaf welke kabel zou ik best gebruiken om aan te sluiten aan mijn
mbp om het volledig te benutten?
thunderbolt naar... ?

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DisplayPort is makkelijkste, aangezien dat eigenlijk gewoon hetzelfde is, maar naar DVI zou net zo goed moeten werken. HDMI heeft de U2412M niet en VGA zou ik niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:43
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:35:
DisplayPort is makkelijkste, aangezien dat eigenlijk gewoon hetzelfde is, maar naar DVI zou net zo goed moeten werken. HDMI heeft de U2412M niet en VGA zou ik niet gebruiken.
Ok bedankt,zal trouwens de U2714HM zijn was nrtje mis :)

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 14:27

Camulos

Stampert

Via de BBG de U2414H aangeschaft!

Prachtig dunne rand.. had wel initieel een probleem met HDMI + under/overscan :? Dat is nou niet het beste begin, de meegeleverde (mini)displayport kabel kwam wel tot het gewenste resultaat :)

Heb gelukkig niet zo'n backlightbleed zoals Ravefiend.. alleen links-onder is een vlek/zweem (enkel in compleet zwart beeld in donkere kamer te zien.. niet storend imo, zeker niet overdag). Ander probleem dat ik veel lees in dit topic kan ik wel be-amen: de touch-buttons registreren niet altijd je aanslag (wat vooral irritant is voor OSD).

Dat waren dan ook wel alle minpunten, want tot nu toe ben ik erg onder de indruk van dit scherm :Y
Overgestapt van een glossy TN paneel.. naar een mat IPS scherm, nog geen enkel moment spijt gehad d:)b

De kijkhoeken, de dunne rand, geen/weinig ghosting tijdens gamen, de mooie kleuren!! wat wil je nog meer?.. nou ik zit wel te denken aan een 2e scherm erbij 8)

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Camulos schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:15:
De kijkhoeken, de dunne rand, geen/weinig ghosting tijdens gamen, de mooie kleuren!! wat wil je nog meer?
Jou scherm wil ik dan ook ... :P ... Waar had je die van jou gekocht want de mijne is ondertussen alweer onderweg retour naar Redcoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 14:27

Camulos

Stampert

@ravefiend: ik heb hem opgehaald bij Informatique.

Dat is ophalen in de winkel, want met schermen heb ik liever niet dat de post/koeriersdiensten er nog weer mee aan de haal gaan ^^

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Camulos schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:41:
@ravefiend: ik heb hem opgehaald bij Informatique.

Dat is ophalen in de winkel, want met schermen heb ik liever niet dat de post/koeriersdiensten er nog weer mee aan de haal gaan ^^
Bedankt voor de tip. Zat net te kijken op bol.com maar daar schijnen mensen "spraakherkenning instellen" als minpunt op te geven. |:( Lijkt me ook weer zo'n review die niet van toepassing is op het product.

http://www.bol.com/nl/p/d...monitor/9200000023777661/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Wat zou jullie voorkeur hebben voor een desktop voor tekstverwerking + webbrowsen:

Setup 1:

2X U2414H

Afbeeldingslocatie: http://i.dell.com/images/global/products/monitors/monitors_highlights/dell-u2414h-overview2.jpg

In totaal een grove 31 inch, met een totale reso van 1920*2160

of

Setup 2:

P2815Q

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1398162745.jpeg

3840 bij 2160 op 28 inch.

Systeem betreft een 13 inch rMBP, dus Setup 2 zal helaas op native reso op 30Hz moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Resolutie is één zaak in deze vergelijking maar vergeet ook niet dat de U2414H een IPS paneel heeft vs de P2815Q met een TN paneel. De logica is dat als je voor beeldkwaliteit de U2414H beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Ziezo, twee nieuwe Dell's U2414H ontvangen gisteren en weer verbaasd over de verschillen tussen de twee. Bij de rechtse is wit ook best mooi wit, maar bij de ander dan weer totaal niet.

De bovenste balk is RGB(255,255,255) in onderstaande foto (brightness both at 55), dus witter dan wit terwijl het content frame eronder RGB(249;249,249) is. Ook het calibration report van twee monitor is nogal afwijkend:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/l119dovg4jq51sa/P1280908_t.JPGMonitor links:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/1okws23r4gg21ey/P1280905_t.JPG
Monitor rechts:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/lnq74cu66lqvyk2/P1280902_t.JPG

Merk op dat beide monitors dezelfde productie datum hebben en van hetzelfde pallet (order van 50) komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ravefiend op 09-07-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Dat ga je altijd houden, kun je kalibreren door het rood en groen wat terug te brengen op de gelige monitor.

Ik was het alleen zo schijtzat dat mijn 2713hm telkens véél te geel was (6000k) dus na 5 verschillende exemplaren maar een pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de schermen wel allebei in de sRGB modus gezet? Alleen die modus is gekalibreerd, de overige modi niet. Verder houd je altijd verschillen. Bij lichte kleuren is een kleurverschil van ∆E94 > 1 side-by-side voor vrijwel iedereen goed zichtbaar, als je een goed oog hebt voor kleurverschillen is ∆E94 > 0.4 al zichtbaar. Zelfs na kalibratie met een spectrofotometer is het zeer lastig om een kleurverschil tussen twee schermen van ∆E94 < 0.4 te halen.

Bij beide schermen piekt de kleurafwijking zo te zien op ∆E94 ≈ 3. Klinkt dus heel leuk zo'n fabriekskalibratie, maar het is niet veel meer dan een redelijk begin. Als je het scherm zelf kalibreert krijg je over het algemeen betere resultaten en heb je niks aan de gekalibreerde sRGB modus, omdat je het scherm dan in de User modus zet zodat je zelf de RGB-controls aan kan passen.

Daarnaast is die fabriekskalibratie hoe dan ook waardeloos na 1000 branduren vanwege drift, laat staan na 10.000 uur. Mijn U2711 is bijvoorbeeld alleen nog fatsoenlijk in de User mode te gebruiken, in de meeste andere modi is alles veel te geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Saven schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:37:
Dat ga je altijd houden, kun je kalibreren door het rood en groen wat terug te brengen op de gelige monitor.
Warempel, dat werkt! Nou ja, toch een beetje dan. :)
Kid Jansen schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:59:
Heb je de schermen wel allebei in de sRGB modus gezet? Alleen die modus is gekalibreerd, de overige modi niet. Verder houd je altijd verschillen.
Dat had ik nog even over het hoofd gezien. Lichte verbetering met sRGB op beide maar alles behalve tevreden, in het bijzonder de linkse monitor.
Kid Jansen schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:59:
Als je het scherm zelf kalibreert krijg je over het algemeen betere resultaten en heb je niks aan de gekalibreerde sRGB modus, omdat je het scherm dan in de User modus zet zodat je zelf de RGB-controls aan kan passen.
Anders gezegd, tijd om de aanschaf van een X-Rite i1Pro te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdsldr75
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10-2023
Vandaag ook mijn 2414H mogen ontvangen. Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben. Kom dan ook van een syncmaster 226bw van 6 jaar terug. Mooie heldere kleuren, uitstekende bouwkwaliteit en tijdens een kort testje met BF4 campaign geen ghosting gezien, ondanks snel bewegen met een relatief snelle muis. Kortom: Ben er erg tevreden mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-06 08:18

NVD

Ik heb een Macbook Pro Retina 13 inch. Kan je de 2414H Daisy Chainen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ravefiend schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:00:
Inmiddels dan i1Pro 2, maar dat is wel een erg prijzige aangelegenheid. Een i1Basic Pro 2 set kost $1150. Een goed begin is de X-Rite i1Display Pro, die is een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Ravefiend schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:00:
[...]

Warempel, dat werkt! Nou ja, toch een beetje dan. :)

[...]

Dat had ik nog even over het hoofd gezien. Lichte verbetering met sRGB op beide maar alles behalve tevreden, in het bijzonder de linkse monitor.

[...]

Ik zou zelf niet gaan kalibreren met zo'n apparaat tenzij je specifieke applicaties gebruik gericht op beeldbewerking die daar mee om kunnen gaan. je gaat dan namelijk softwarematig met kleurprofielen rommelen, en daar kan windows niet zo goed mee overweg, of misschien beter gezegd: allerlei applicaties gaan daar anders mee om. Gewoon wat je hebt gedaan de groen en rood wat terugbrengen (op de linker monitor wat meer terugbrengen dan de rechter) en het zou goed genoeg moeten zijn (dat het op beide monitoren bíjna precies hetzelfde eruit ziet). Blijft ook wel een beetje een kwestie van wennen denk ik.

Tenzij je het zo belangrijk vindt dat het 100% matcht, maar dan zit je ook met nadelen gezien de softwarematige kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om het echt altijd goed te hebben, ook in niet color managed applicaties, is de enige optie hardwarematige kalibratie. Witbalans- en gammacorrecties worden dan altijd correct uitgevoerd. Enige wat er dan nog fout kan gaan is onder- of oververzadigde kleuren als het kleurbereik niet overeenkomt met de sRGB kleurruimte waar standaard van uit wordt gegaan. Daar is dan namelijk nog wel een kleurprofiel voor nodig. Tenzij bij de hardwarematige kalibratie het kleurbereik geremapped kan worden naar sRGB.

Maar hardwarematige kalibratie is een vrij zeldzame en prijzige feature op beeldschermen en gamut remapping wordt dan nog door lang niet al die schermen ondersteund. Bij de meeste wordt zoals gezegd ook gewoon door de videokaart gedaan op basis van het kleurprofiel en de kleurruimte die is toegekend aan het bronbestand (maar dat moet de applicatie dan dus wel ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:15
Ik ben erg gecharmeerd geraakt van de Dell U2414H. Ik wil deze voornamelijk gebruiken voor browsen, tekstverwerking en gamen. Nu heb ik altijd al twee flinke schermen willen hebben, onder andere ook voor het spelen van Flight Simulator X. In het Flight Simulator topic werd mij afgeraden om twee schermen te nemen, en of te kiezen voor één of drie schermen in verband met de bezel. Nu vroeg ik mij af of je hier heel veel last van hebt aangezien de bezel van deze schermen vrij dun is.

Heeft iemand daar ervaring mee icm deze schermen?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Ik denk dat het prima te doen is, alleen ik denk niet dat je FSX fatsoenlijk kunt draaien op 2 of meer schermen @ native resolutie :')

Mijn nieuwe bakbeest met een i7 4770 en een r9 290 heeft al moeite met bijna alles @ full settings op 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Saven schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:34:
Ik denk dat het prima te doen is, alleen ik denk niet dat je FSX fatsoenlijk kunt draaien op 2 of meer schermen @ native resolutie :')

Mijn nieuwe bakbeest met een i7 4770 en een r9 290 heeft al moeite met bijna alles @ full settings op 1440p
En heb je dan de 2414? Zat anders voor enkel scherm nog te denken aan 27, maar dat leek mij gelijk ook weer zo groot voor tekstverwerking en browsing.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ideaal juist, 2560x1440 @ 27", want dan kan je prima twee dingen naast elkaar weergeven op één scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Meauses schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:25:
[...]

En heb je dan de 2414? Zat anders voor enkel scherm nog te denken aan 27, maar dat leek mij gelijk ook weer zo groot voor tekstverwerking en browsing.
ik heb een 27" met 1440p. volgens mij zijn er geen 24" schermen met 1440p.

ik zou het overigens wel aanraden, heeeeerlijk zo veel ruimte en je scherm is niet eens heel veel groter dan een 24" :)

als je zegt dat je alleen tekstverwerking en browsen doet heb je toch ook geen 2 24" monitoren nodig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Saven schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:04:
[...]

ik heb een 27" met 1440p. volgens mij zijn er geen 24" schermen met 1440p.

ik zou het overigens wel aanraden, heeeeerlijk zo veel ruimte en je scherm is niet eens heel veel groter dan een 24" :)

als je zegt dat je alleen tekstverwerking en browsen doet heb je toch ook geen 2 24" monitoren nodig? ;)
En Flight Sim doe ik ;) Leek mij juist mooi om de cockpit te extenden op 2 monitoren.
Ik wilde ze overigens aan een beugel hangen zodat ik ook makkelijk kan switchen naar 1. Ik wil ook mijn werklaptop erop aan sluiten namelijk en dan werken op 1 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

ja maar dan kun je dus net zo goed bijv 1 27" scherm nemen met 1440p resolutie. Als je 2x1080p gaat draaien trekt je computer nog minder goed dan 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admingot
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03-2022
Hallo allemaal,
Afgelopen week nieuwe Dell U2414H ontvangen en was in mijn nopjes. Dat is nu even iets minder....
Als ik de monitor aanzet in de diagnostisch stand, dus zonder pc aansluiting, zie ik een mooi gekleurd scherm met prima weergegeven kleuren. Ziet er strak uit. Wat mij opvalt is dat het scherm niet full screen wordt weergegeven. Er is een zwarte rand zichtbaar van ongeveer 0,5 cm. Jammer.
Ik dacht zal wel een instelling zijn in het OSD menu van de monitor zodat het scherm te resizen is. Die functie is bij mijn OSD menu onvindbaar. Een beetje vreemd maar mogelijk volgens specificatie.
Als ik vervolgens de monitor aansluit op een DELL XPS met NVidia GTX750 Ti (Win 8.1) via HDMI word ik iets minder vrolijk. De linker- en bovenkant van het scherm zijn goed afleesbaar en de muiscursor blijft altijd zichtbaar als je aan de rand bent. Bij de rechter- en onderkant valt de cursor weg.
Inmiddels Windows instellingen doorlopen, Nvidia instellingen doorlopen (oa under/overscan), drivers geupdate en enkele uren gegoogeld, zonder resultaat. Weet iemand de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
Nog even iets over het topic van de backlight bleeding van de U2713HM: ik meen ergens gelezen te hebben dat ooit iemand op deze topicserie de bleeding van in ieder geval een Dell IPS (een P2414H misschien?) had gefixt door de behuizing open te maken om deze vervolgens minder strak weer om het paneel te bevestigen. Dit leek de bleeding te fixen doordat de bezel minder druk uitoefende op het paneel.

Kan iemand helpen dit onderwerp op te graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orwell schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 17:34:
Kan iemand helpen dit onderwerp op te graven?
Huit in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19" en de reacties er onder.

Overigens is het van te voren heel makkelijk te zeggen of het zin heeft of niet: is de bleeding wit of blauwig, dan niet. Dat is namelijk de standaard bleeding en dat is vrijwel niet te fixen (moet je echt de paneelassemblage voor gaan bewerken). Is de bleeding echter gelig van kleur, dan komt het doordat de behuizing teveel druk uitoefent op het paneel en dan is het dus wel vrij gemakkelijk te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Een poging om backlight bleeding op de foto te krijgen van een vandaag geleverde Dell u2414h (klik voor grotere afbeelding zodat dat het wit in dit forum niet afleidt). Brightness staat op 30% ingesteld. Dit is redelijk natuurgetrouw. Ik zie backlight bleeding boven aan de linkerkant en in mindere mate links halverwege. Ben ik te kritisch en is dit gewoon normaal/acceptabel... of niet?

[url href="http://vanmelick.com/u2414hfull.jpg"]Afbeeldingslocatie: http://vanmelick.com/u2414h.jpg[/url]

[ Voor 13% gewijzigd door rvm op 19-07-2014 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

iApp schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:00:
Bedankt voor de tip, inderdaad een mooie monitor! :) Is Iiyama een beetje een goed/bekend merk? Heb er nog nooit over gehoord, lol. :9
Wait... WHAT?!?!

Toen er nog CRT's in de winkels tekoop waren had je keuze uit 5 merken als je het beste van het beste wou : Samsung, Philips, Iiyama, LG, Sony.

Dus... hoe kan je Iiyama nou niet kennen :? :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvm schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 01:47:
Een poging om backlight bleeding op de foto te krijgen van een vandaag geleverde Dell u2414h (klik voor grotere afbeelding zodat dat het wit in dit forum niet afleidt). Brightness staat op 30% ingesteld. Dit is redelijk natuurgetrouw. Ik zie backlight bleeding boven aan de linkerkant en in mindere mate links halverwege. Ben ik te kritisch en is dit gewoon normaal/acceptabel... of niet?

[url href="http://vanmelick.com/u2414hfull.jpg"][afbeelding][/url]
Wat is "redelijk natuurgetrouw"? Is het op deze foto erger of minder erg dan in het echt? Als ik dit zo zie valt het heel erg mee namelijk, minder dan dit zie je zelden. Valt de bleeding ook op bij normaal gebruik?

Zo te zien ook bleeding van paneel zelf en niet doordat de behuizing teveel druk op het paneel uitoefent, dus je kan het ook niet zelf fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

rvm schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 01:47:

[url href="http://vanmelick.com/u2414hfull.jpg"][afbeelding][/url]
Haha wat verwacht je dat het pikzwart is? Als dit natuurgetrouw is dan is dit prima te doen. Misschien dat 1 op de 10 schermen nog net ietsje minder bleed heeft, maar dit is heel netjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Kid Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 10:42:
Wat is "redelijk natuurgetrouw"? Is het op deze foto erger of minder erg dan in het echt? Als ik dit zo zie valt het heel erg mee namelijk, minder dan dit zie je zelden. Valt de bleeding ook op bij normaal gebruik?
Op de foto is het iets minder erg, maar het scheelt niet veel. Het viel me pas op toen ik met een volledig zwart scherm ging controleren op hot pixels. Verder valt het eigenlijk alleen op als ik een film afspeel die boven/onder zwarte balken heeft.
Saven schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:29:
Haha wat verwacht je dat het pikzwart is? Als dit natuurgetrouw is dan is dit prima te doen. Misschien dat 1 op de 10 schermen nog net ietsje minder bleed heeft, maar dit is heel netjes hoor.
Mijn vorige monitor is een Iiyama 404 (17" CRT) uit 2000. Dit is m'n eerste LCD scherm, dus om je vraag te beantwoorden: ik wist niet precies wat ik moest verwachten :D

Beiden bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
admingot schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 21:03:
Hallo allemaal,
Afgelopen week nieuwe Dell U2414H ontvangen en was in mijn nopjes. Dat is nu even iets minder....
Als ik de monitor aanzet in de diagnostisch stand, dus zonder pc aansluiting, zie ik een mooi gekleurd scherm met prima weergegeven kleuren. Ziet er strak uit. Wat mij opvalt is dat het scherm niet full screen wordt weergegeven. Er is een zwarte rand zichtbaar van ongeveer 0,5 cm. Jammer.
Ik dacht zal wel een instelling zijn in het OSD menu van de monitor zodat het scherm te resizen is. Die functie is bij mijn OSD menu onvindbaar. Een beetje vreemd maar mogelijk volgens specificatie.
Als ik vervolgens de monitor aansluit op een DELL XPS met NVidia GTX750 Ti (Win 8.1) via HDMI word ik iets minder vrolijk. De linker- en bovenkant van het scherm zijn goed afleesbaar en de muiscursor blijft altijd zichtbaar als je aan de rand bent. Bij de rechter- en onderkant valt de cursor weg.
Inmiddels Windows instellingen doorlopen, Nvidia instellingen doorlopen (oa under/overscan), drivers geupdate en enkele uren gegoogeld, zonder resultaat. Weet iemand de oplossing?
Kleine zwarte balkjes horen bij deze monitor. De monitor heeft vrijwel geen bezel, maar de rand van het scherm loopt als het ware iets door over je scherm zelf. Dan nog heeft het scherm een van de dunste bezels die je maar kan krijgen - dunner zie je ze niet snel.

Het probleem met HDMI klinkt als overscan. Mijn ervaring is dat aansluiten op HDMI altijd een verkeerde default instelling geeft, meestal juist teveel underscan, krijg je juist grote zwarte balken van. Nvidia ken ik niet, AMD kaarthouders kunnen het instellen via "Scaling Options (Digital Flat Panel)".

Heeft iemand ervaring met DisplayPort problemen met de U2414H? Het internet staat er vol mee, en ik krijg DisplayPort met geen mogelijkheid meer aan de praat. In eerste instantie werkte het als een zonnetje met de aangeleverde Mini displayport in mijn beeldscherm naar de displayport op mijn AMD 7850. Na een uurtje stopte het scherm echter plotseling na een vastloper van de pc (verdacht, is tegenwoordig zo zeldzaam), en geen mogelijkheid het via DisplayPort werkend te krijgen.

- Een aantal mensen online hebben succes met aanzetten van de Windows 8.1 High Performance power plan om problemen met DP te voorkomen - helaas hier niet.
- Uitschakelen van DP 1.2 zou kunnen helpen - helaas niet.
- Drivers installeren van de U2414H helpt niet (mag niet eens meer, scherm wordt niet herkend bij driverinstallatie)
- Reinstall van de nieuwste AMD drivers vanaf website, of nieuwere AMD drivers vanaf Windows Update (uhhh...?) geeft ook geen verschil.

Beeldscherm meldt, mits de OSD op de correcte miniDP input is geschakeld 'There is no signal from your computer'. Op de PC wordt het beeldscherm binnen Windows en Catalyst Control Panel totaal niet herkend, enkel mijn hoofdscherm (en ontkoppelen van het hoofdscherm helpt ook niet, zwart scherm van Bios tot na login).

Prop er een HDMI kabel in, en het scherm werkt weer perfect. Enig idee? Ik was geen triple Eyefinity opstelling van plan dus aanschaffen van een extra HDMI kabeltje is een prima workaround, maar toch, het is een gloednieuw scherm, vandaag binnengekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Om mijn eigenvraag te beantwoorden: o.a. Tiuri2000 meldt dat er bekende problemen zijn met bepaalde revisies van het scherm. Geen firmware updates. Erg jammer, valt me tegen van Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat is dus het nadeel bij Dell : Ze ruilen alleen om, ze repareren niks dus ook geen firmware flashen op jouw exemplaar waar je verder best tevreden over bent bijvoorbeeld als het om leaking gaat of zo.

Zelf flashen is ook geen optie, omdat daarbij een apart stukje hardware wordt gebruikt die het scherm en firmware aan elkaar afstelt/koppelt/soort kalibratie uitvoert wat betreft input/output :)
Tenminste... zo ging dat de laatste keer dat ik zoiets moest doen een aantal jaar geleden.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 10:07
Ik heb vandaag mijn U2414H mogen ontvangen. Deze gaat echter meteen retour, want dit slaat natuurlijk nergens op:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nL2GtXl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de bleeding echt zo geel is, is de kans erg groot dat het komt doordat de bezel te hard op het paneel drukt en dat je zonder bezel bijna helemaal geen bleeding hebt. Gewone bleeding is meer neutraal grijs of zelfs iets blauwig.

Geen idee waarom ze het tegenwoordig zo strak doen. Bij de oudere CCFL schermen uit de UltraSharp-serie zat het paneel juist altijd erg los gemonteerd, zodat het zelfs op warme dagen bij intensief gebruik nog niet zou gaan klemmen. Met LED-backlighting warmt het scherm een stuk minder op, maar het warmt nog steeds op en dus zet het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:07
Howdy!

Na wat twijfels hier en daar heb ik toch besloten de U2713HM te bestellen; na een tijdje te hebben gewerkt op 1440p wil ik er nu zelf ook een aanschaffen voor af en toe gaming, films, amateur fotografie en het standaard werk.

Toch nog wat huishoudelijke/administratieve vraagjes..

Ik denk dat ik hiermee wel een goede keuze heb gemaakt, echter zie ik op het internet vele malen meer bleeding dan dode/luie pixels voor bij komen. Zijn dit bepaalde series die het meer hebben dan andere? En hoe kun je het beste hier mee omgaan valt het onder onze normale garantie als er bleeding ontstaat?

Leveranciers bieden verschillende pixel garanties aan, bij ontvangst of tot 2 weken erna.. In mijn ogen overbodige luxe, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital_Fallout
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-03-2024
Weet iemand waarom de U2414H 74watt verbruik en bijvoorbeeld de U2713HM (27inch en 1440) maar 42watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschillende meetmethodes. Zeer hinderlijk is dat. Aantal voorbeelden van wat ik over de jaren in specificaties ben tegengekomen:
  • Absolute max: wit scherm, hoogste helderheidsstand, inclusief audio, USB, etc.
  • Max: wit scherm, hoogste helderheidsstand
  • Fabrieksinstelling
  • Energy Star
  • Bij bepaalde helderheid (meestal bij 120 cd/m²)
Voor de AOC q2770Pqu die ik laatst had gereviewd kwam ik drie verschillende waarden tegen. Pas nadat ik het zelf had getest kon ik uitvogelen wat nou wat was. Want de bovenstaande voorbeelden kunnen per fabrikant anders genoemd worden en vaak wordt er zelfs helemaal niks gezegd over de methode.

De waardes die je bij Dell UltraSharp schermen het vaakst tegenkomt zijn de absolute max waardes, maar die zijn natuurlijk erg nutteloos. Meest representatieve waarde zou een 50% grijs testbeeld zijn op een op 120 cd/m² voor wit gekalibreerd scherm (of andere helderheid, zolang het maar constant is voor alle schermen waar je het mee wil vergelijken).

[ Voor 44% gewijzigd door Kid Jansen op 25-08-2014 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 17:51

spaceboy

Op grote hoogte

Iemand hier ervaring met het omruilen van een defect scherm bij Dell? Die worden dan gebracht door UPS. Neemt dezelfde UPS-man het oude scherm mee? Wat doe je als hij het oude scherm niet wil hebben? Komt Dell daar dan op terug? :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazAlt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-02-2024
Goeiedag allen, ook maar eens posten met een vraag over de Dell Ultrasharp serie

Nu serieus aan het twijfelen tussen de U2414H en de U2412M, eerst 1 scherm testen en als het bevalt nog een 2e (misschien 3e).

Zie redelijk wat problemen met de U2414M maar deze is natuurlijk wel een stuk nieuwer maar gaat maar tot 1920x1080.

Is het dan nog steeds meer de moeite waard om 2 maal de U2412M aan te schaffen?
Voornamelijk games en streaming eigenlijk..

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 13:55
Een korte vraag, vinden jullie het momenteel nog de moeite waard te upgraden van een Samsung 2493HM 1920x1200 scherm (24inch), naar een Dell U2713HM 2560x1440 (27 inch). Of kiezen jullie in dit geval liever voor een 28 inch scherm met een resolutie van 3840x2160.

Voor deze laatste zou ik ook een videokaart upgrade uit moeten voeren omdat mijn AMD HD6950 maar een maximal resolutie ondersteund van 2560x1600.

(daarnaast wist ik sowieso een 2e monitor blijven gebruiken waarschijnlijk mijn huidige samsung 2493HM)

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Hmm lastig, ik zou gaan voor 1440p denk ik omdat 2160p nogal wat scaling issues met zich mee brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij je van plan bent om 4K native te gebruiken zou ik inderdaad ook voor 1440p gaan. En voor native 4K is 31.5" op zich nog wel goed te doen, maar op kleiner dan dat wordt het toch best wel klein. Een U2713HM is in ieder geval een upgrade ten opzichte van je 2493HM. Want dat is gewoon een TN paneel en ook nog niet eens een snelle. Met je U2713HM ga je er op veel vlakken dus op vooruit, maar eigenlijk in geen enkel opzicht er op achteruit.

• idefix.x
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09-2023
Hoi,
Heeft het zin om een adobeRGB monitor te hebben als je geen 10bit monitor (en workflow) hebt. Of ben je dan eigenlijk beter af met sRGB?
Thx!
Adobe RGB is wel een redelijke grote kleurruimte, maar ook weer niet zo groot dat je een 10 bit workflow nodig hebt. Daarnaast is een 10 bit workflow nog steeds vrijwel onmogelijk te bereiken, ondanks dat het eerste 10 bit computer beeldscherm al ruim zes jaar geleden uit kwam (HP DreamColor LP2480zx kwam op 12-6-2008 uit). Zie ook Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20".

• idefix.x
Hoi kid,
Dank voor je antwoord! Ik raak een beetje in de war van al die monitoren :) en hun specs.
Volgens mijn oude foto leraar 'moet' ik een >95% adobeRGB monitor aanschaffen en een x-rite pro callibratie set. Ik kom uit bij de u2413 als 'betaalbaar' en goed scherm. Wat ik me echter afvraag, sommige vragen zijn misschien off topic:
- Werkt dit scherm goed met een macbook pro 2014 met intel graphics?
- Kun je het verschil zien tussen adobe RGB en s RGB?
- Betekent het hebben van 3x 256 kleuren in een grotere (adobe) kleurruimte dat de stappen tussen de afgebeelde kleuren dan ook groter zijn dan in een kleine kleurruimte.
- Als ik foto's schiet (nikon d7000) kunnen die fotos dan op 10 bit geschoten worden, of alleen op 8 bit. (Uiteindelijke doel is om te kunnen zien welke kleuren mijn (portet) foto's hebben, zodat de huidtint goed beoordeeld ken worden)
- kan jpg, png etc 10 bit kleur diepte aan?
- als ik afdruk, zie je dan verschil tussen aRGB en sRGB en kan een drukker 10bit kleuren ruimte aan.
- stel je hebt een 10 bit workflow, wat doet de u2413 dan om deze kleuren weer te geven? Aangezien de monitor niet 'volledig' 10 bit is...
Thx!

[ Voor 6% gewijzigd door idefix.x op 28-08-2014 10:43 ]

idefix.x schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:37:
Dank voor je antwoord! Ik raak een beetje in de war van al die monitoren :) en hun specs.
Kan ik me voorstellen. Ik heb over de jaren heel wat kennis vergaard over beeldschermen, maar ik weet ook nog lang niet alles.
Volgens mijn oude foto leraar 'moet' ik een >95% adobeRGB monitor aanschaffen en een x-rite pro callibratie set. Ik kom uit bij de u2413 als 'betaalbaar' en goed scherm.
Dat hangt er helemaal van af wat het uiteindelijke doel is van je fotografie. Als de foto's uiteindelijk als een vorm van drukwerk gebruikt zullen worden, dan zal de additieve RGB kleurinformatie omgezet moeten worden in subtractieve CMYK kleurinformatie. Als je dat doet vanuit sRGB raak je heel veel kleuren kwijt rond cyaan en azuur en ook rond geel en oranje. Er is dan zeker iets voor te zeggen om een scherm te hebben dat zoveel mogelijk van de mogelijke subtractieve (ook wel reflectieve) kleuren weer kan geven.

Overigens zou het dan zonde zijn om in Adobe RGB te werken, want Adobe RGB heeft exact hetzelfde rood en blauw als sRGB, terwijl wide gamut beeldschermen zoals de U2413 diepere rood en blauw tinten hebben met ook een hogere verzadiging. Het hele werken in kleurruimtes is een nogal verouderd systeem. Als alle apparatuur gekalibreerd is, dan is dat helemaal niet nodig. Dan werkt elk apparaat gewoon met z'n native gamut en wordt de conversie op basis van de ICC-kalibratieprofielen gedaan, in plaats van op basis van het ICC-profiel van je referentiekleurruimte (wat dan Adobe RGB zou zijn). Zodra je met constante kleurprofielen in je workflow gaat werken wordt je gelimiteerd door het apparaat met het kleinste kleurbereik. De beste methode is op een gekalibreerde monitor de foto softproofen met het kalibratieprofiel van de drukker/printer en dan zorgen dat de afbeelding er uit komt te zien zoals gewenst.

Als de foto's voornamelijk digitaal gebruikt zullen worden (en dus bekeken zullen worden vanaf een beeldscherm), kan je er van uit gaan dat meer dan 99% van de mensen de foto's zullen bekijken vanaf een sRGB scherm. Het heeft dan dus een stuk minder zin om op een wide gamut scherm te werken, al valt er alsnog iets voor te zeggen om de foto te bewerken met de volledige kleurinformatie en pas op het eind om te zetten naar sRGB.
- Werkt dit scherm goed met een macbook pro 2014 met intel graphics?
Ja, je kan het scherm gewoon via mini-DP naar mini-DP aansluiten.
- Kun je het verschil zien tussen Adobe RGB en sRGB?
Het verschil tussen Adobe RGB en sRGB bron bestanden is duidelijk zichtbaar op een wide gamut scherm, al is er dus alleen verschil in groen-, geel- en cyaantinten, doordat de blauwe en rode primair van Adobe RGB gelijk zijn aan die van sRGB.
- Betekent het hebben van 3x 256 kleuren in een grotere (adobe) kleurruimte dat de stappen tussen de afgebeelde kleuren dan ook groter zijn dan in een kleine kleurruimte.
Allereerst is het niet 3x256, maar 2563. En ja, als de kleurruimte groter is en de kleurdiepte gelijk blijft worden de stappen ook groter. Maar chromaticiteit (onderlinge verdeling van de verschillende golflengtes licht in een kleur) waar ook kleurruimtes op gebaseerd zijn, is niet de kritieke factor. Dat is namelijk de helderheid. Qua chromaticiteit is 8 bit kleurdiepte per kanaal nog wel genoeg, maar qua helderheid zie je in sommige gevallen dan wel banding.

Maar zoals ik al zei is het vrijwel onmogelijk om een 10 bit workflow te hebben, dus je kan er weinig aan doen.
- Als ik foto's schiet (nikon d7000) kunnen die fotos dan op 10 bit geschoten worden, of alleen op 8 bit. (Uiteindelijke doel is om te kunnen zien welke kleuren mijn (portet) foto's hebben, zodat de huidtint goed beoordeeld ken worden)
Ik weet niet hoe het bij Nikon zit, maar bij Canon is het in JPEG 8 bit en in RAW 14 bit.
- kan jpg, png etc 10 bit kleur diepte aan?
Volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. TIFF kan het sowieso wel, dat kan zeker tot 16 bit, misschien zelfs 24 bit.
- als ik afdruk, zie je dan verschil tussen aRGB en sRGB en kan een drukker 10bit kleuren ruimte aan.
Ja, want een drukker moet de kleuren omzetten van RGB naar CMYK en als je dat vanaf sRGB doet zijn er heel veel kleuren die wel gedrukt kunnen worden die niet in je bronbestand zitten, terwijl die met Adobe RGB er wil in zouden zitten.

Of een drukker 10 bit of hoger aan kan zal per drukker verschillen. Waarschijnlijk accepteren alle drukkers die TIFF accepteren het wel, maar als het alleen als JPEG aangeleverd kan worden zullen ze het niet kunnen.
- stel je hebt een 10 bit workflow, wat doet de u2413 dan om deze kleuren weer te geven? Aangezien de monitor niet 'volledig' 10 bit is...
Als een 10 bit kleur niet ook een 8 bit kleur is (delen door 4 resulteert niet in een geheel getal) zal de monitor met iedere frame wisselen tussen twee omliggende waarden, om zo de tussenliggende waarde te simuleren. Dat trucje wordt Frame Rate Control (FRC) genoemd en fabrikanten zien dat als effectief 2 bits kleurdiepte per kanaal extra, maar eigenlijk is het hooguit 1 bit effectief meer.

Even een versimpeld model: neem bijvoorbeeld 10 bit RGB-waarde [966;126;326], dat zou dan "8 bit" kleur [241,5;31,5;81,5] zijn. Aangezien die kleur niet ook een 8 bit kleur is (zijn geen gehele getallen), laat het scherm dan met alle even frames [241;31;81] zien en met alle oneven frames [242;31;82] en dan lijkt het voor jou net alsof het scherm [241,5;31,5;81,5] weergeeft. Nou is die 10 bit kleur die ik als voorbeeld nam wel ook een 9 bit kleuren (allemaal even getallen), ik zou niet weten hoe het precies zou werken met echt 10 bit kleuren.

Naast het feit dat het eigenlijk hooguit 9 bit per kanaal effectief is heeft FRC ook nog als nadelen dat het alleen met statische content werkt en dat het ook een flikkering kan geven met een frequentie gelijk aan de helft van de vernieuwingsfrequentie (aangezien meeste schermen voor fotobewerking gewoon nog 60 Hz zijn dus 30 Hz).

Wel een hoop leeswerk, maar misschien is het de moeite waard om The Pointer's Gamut - The coverage of real surface colors by RGB color spaces and wide gamut displays door te lezen.

Voor de overige mensen hier is er ook nog een andere artikel dat ik op TFT Central gepubliceerd heb dat jullie misschien wel interessant vinden: Visual Acuity - The Sense and Non-sense of Ultra High Definition Displays.

[ Voor 4% gewijzigd door Kid Jansen op 28-08-2014 15:43 ]

• idefix.x
Hoi Kid,
Super! _/-\o_ Dank voor je uitgebreide reactie, ben er heel blij mee en kan straks beter onderbouwd gaan kiezen en met mijn foto's aan de slag :)
Ik was overigens nog vergeten om kalibratie te behandelen. De U2413, U2713H (let op! niet de U2713HM), U3014, UP2414Q en UP3214Q ondersteunen hardwarematige kalibratie via de Dell UltraSharp Color Calibration Solution. Dat is eigenlijk gewoon een aangepaste versie van de X-Rite i1Profiler software en deze ondersteunt inmiddels de i1Display Pro colorimeter (werd vanaf begin al ondersteund) en ook de X-Rite i1Pro en i1Pro 2 spectrofotometers.

Budgettechnisch kan jij het beste voor de i1Display Pro gaan, die is ook al €179. De i1Pro is EOL maar wordt nog wel door vrijwel alle software ondersteund. De opvolger daarvan, de i1Pro 2, betaal je als je goed zoekt en uit het buitenland laat komen alsnog minimaal €950 voor (i1Basic Pro 2, productcode EO2BAS).

Het nadeel van de i1Display Pro, en alle colorimeters in dat opzicht, is dat ze een hele reeks sensors hebben, waarvan één derde rode kleurfilters heeft, één derde groene en één derde blauwe. Met die filters proberen ze de gevoeligheid van de drie soorten kegelcellen in onze ogen na te bootsen, maar dat is zeer lastig. De kleur wordt dan bepaald door de helderheid van de drie componenten (RGB) samen te nemen. Het probleem is dat alle kleursystemen voor computers zijn gebaseerd op relatieve waarden voor onze ogen en niet op de echte verdeling van golflengtes. Dus als die filters niet overeen komen met onze ogen is het zeer lastig om die afwijking vervolgens nog te herstellen. Spectrofotometers meten wel de onderlinge verhouding van golflengtes in een kleur en zetten dat daarna pas om in het CIE 1931 xy kleursysteem. Dat geeft een veel nauwkeuriger resultaat, maar ze zijn over het algemeen wel veel duurder.

Het is echter niet zo dat spectrofotometers altijd beter zijn dan colorimeters, de vanaf prijs is gewoon hoger. Maar als je een Klein K-10A referentiecolorimeter van zo'n €5250 hebt is die echt wel beter dan een X-Rite i1Pro 2 spectrofotometer. Over het algemeen is het met dergelijke apparatuur heel simpel: je krijgt waar je voor betaald, oftewel duurder is beter. Het wordt na een tijdje alleen wel echt procenten tellen, dan kan je voor een fractie betere prestaties ruim het dubbele kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
via een vpn verbinding kunnen we thuis naar de beelden van het PACS systeem radiologie (via mijn lapop) kijken. Nu wil ik een monitor op mijn laptop aansluiten waarbij het contrast voldoende hoog is. Beelden zijn zwart wit (grijs). Is het contrast van u2414H daarvoor hoog genoeg? Waar dien ik nog meer op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor radiologie gebruik je meestal een 10 of 12 bits zwart-wit monitor. Als je een 8 bit kleurmonitor voor zwart-wit gaat gebruiken heb je maar 256 mogelijkheden per pixel. Daarnaast is het contrast ook niet hoog genoeg.

Als student zou het misschien nog wel kunnen, maar als het echt je werk is kom je echt niet weg met een U2414H (of welke andere UltraSharp dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Meer mensen met de U2414H dat de bovenkant van de monitor (~1 centimeter) gewoon lichter/feller is dan de rest? Ik heb al een monitor hiervoor retour gestuurd en een nieuwe ontvangen, deze heeft het minder maar alsnog aanwezig. Het valt vooral erg op wanneer je een scherm naar de bovenkant sleept, je ziet het dan gewoon lichter/feller worden. Ik heb weinig zin om constant monitoren terug te sturen, als dit een probleem is wat ze altijd hebben dan ga ik wel een andere monitor uitzoeken.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb om de reden dat ik veel problemen met de Dells tegenkwam een BenQ BL2411PT gekocht. Ook ips, heel degelijk en geen backlight bleeding whatsoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Alleen jammer dat die monitor 16:10 heeft i.p.v. 16:9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jammer? Lol ik dacht dat mensen dat handiger vinden. Ik vind 16:9 schermen onhandig. Misschien heeft BenQ ook een 16:9 ips, neem je die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Sj44k13 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:06:
Jammer? Lol ik dacht dat mensen dat handiger vinden. Ik vind 16:9 schermen onhandig. Misschien heeft BenQ ook een 16:9 ips, neem je die.
Ik heb liever 16:9 (persoonlijke voorkeur). Probleem is een beetje dat ik IPS/PVA/MVA wil met verstelbare hoogte. Als ik zo even op de Pricewatch kijk zijn er niet veel alternatieven die nog een beetje hoog scoren in de reviews. Maar dit is ook niet geweldig :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 20:09
hmm kom er net achter dat de u2410 niet mer gemaakt worden. das jammer want wilde een 2de scherm, maar als ik het zo lees is dell wel achteruit g egaan met die nieuwe types schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Nou, mijn productreview: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart review door Phyxion is geplaatst. Wat een brak apparaat zeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 14:22
Ik zit ook te kijken naar een U2414H/P2414H aangezien deze monitors overal lovende reviews krijgen en in de pricewatch hoog scoren. Maar als ik Phyxion's review lees en reacties in deze thread is de quality control van Dell niet zo goed ivm met vroeger.

Klopt dit Kid Jansen? (ik typ dit trouwens achter een U2311H van 2 jaar oud waar ik nog heel tevreden over ben!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

dcvit schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:29:
Ik zit ook te kijken naar een U2414H/P2414H aangezien deze monitors overal lovende reviews krijgen en in de pricewatch hoog scoren. Maar als ik Phyxion's review lees en reacties in deze thread is de quality control van Dell niet zo goed ivm met vroeger.

Klopt dit Kid Jansen? (ik typ dit trouwens achter een U2311H van 2 jaar oud waar ik nog heel tevreden over ben!).
Ik ben ook nog steeds erg tevreden over mijn U2311H. Misschien heb ik gewoon ontzettend pech maar na twee defecte U2414H's heb ik er wel genoeg van. Als je op hardforum kijkt kan je overigens veel meer mensen vinden die hun U2414H hebben teruggestuurd voor diverse problemen (o.a. ook dat het scherm gewoon random uitvalt :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijstwafel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-03 21:21
Gisteren bij NextDeal kwam de ultrasharp U2414H online voor 169,70 euro....een koopje dus? Ondanks de gemengde reacties over dit scherm kon ik hem voor deze prijs niet laten gaan en heb de bestelling geplaatst. Tevens bevestiging van betaling ontvangen dus ik dacht ik heb een leuke monitor voor een schappelijke prijs :D
Nu kreeg ik vanochtend echter een email dat de voorraad indicatie niet correct was bij de leverancier en dat mijn bestelling geannuleerd zou worden en me geld zal worden teruggestort :'( nu moet ik het nog even vol zien te houden met mijn dell st2010 8)7
Mag dit eigenlijk zomaar?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxie
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moxxie

. Tja .

Hier minder tevredenheid over een U2311H.

Na paar jaar trouwe dienst heeft de monitor al een tijdje kuren: soms werkt het scherm normaal om er op een random moment mee te stoppen (pats, beeld weg, het Dell-logo flikkert onophoudelijk), soms werkt het ook gewoon niet (lees: blijvend flikkeren). Enige remedie is stroomkabel eruit. Een voorbeeldje. :-(

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik Dell-support direct per mail bereiken?

Ach, had ik maar een sig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
@rijstwafel: Ook ik zag de actie, maar leek me te mooi om waar te zijn en besloot maar ff te wachten. Ik dacht dat het eventueel om geretourneerde schermen ging of dat er geen voorraad zou zijn en dus de order geannuleerd zou worden.

@Moxxie: Als het goed is heb je 3 jaar garantie op een U2311H. Je kunt eventueel contact zoeken met de shop waar je het hebt gekocht of Dell support direct contacteren via hun website. Deze laatste optie zal wss sneller gaan.Het oude scherm zal dan door Dell worden opgepikt en vervangen door een (refurbished?) exemplaar. Mocht het scherm buiten deze garantie periode vallen, is de bovenstaande denk ik niet meer van toepassing.

• rijstwafel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-03 21:21
@dcvit: Helaas was dit dus ook het geval. Echter is het wel snel opgelost en had ik gisteren mijn geld al weer terug op mijn rekening :P Ik twijfel echter wel weer om de U2414H aan te schaffen gezien de hoeveelheid negatieve reacties.

Wat adviseren jullie mij: gewoon bij een andere webshop aanschaffen en hopen dat ik een goed scherm binnen krijg of zoeken naar een alternatief scherm? Ben namelijk best wel gecharmeerd van het design van de U2414H :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 23:36
Ik ben op zoek naar een maatje groter dan mijn huidige monitor (Eizo S2431W, 24", 1920x1200). Mijn gebruik is voornamelijk programmeren/office, een beetje hobbyen met foto's, en casual gaming (FPS, maar komt er vanwege tijdgebrek eigenlijk niet echt meer van).

De Dell U2713HM krijgt i.h.a. goede reviews, maar heeft slechts 1 DP aansluiting, en de HDMI aansluiting kan geen resoluties hoger dan FullHD aan (dus niet handig om zowel PC als laptop-dock aan te sluiten). De nieuwere U2713H en U3014H zijn duurder (de 27" iets, de 30" gelijk een flinke stap) , maar wat aansluitingen betreft beter, hebben een grotere kleurruimte wat misschien een klein voordeel is voor fotobewerking (scherm calibreren zal zich bij mij overigens beperken tot het eenmalig ergens lenen van een Xrite ofzo, en ik heb geen 10-bit workflow), de U3014H heeft bovendien een fijne 16:10 verhouding. In reviews en gebruikerservaringen op internet komt echter naar voren dat ze flinke problemen hebben met overshoot, en volgens Dell was dat geen defect maar een design-keuze.
Ook met de 27" modellen van andere merken lijkt er, afgaande op reviews op prad.de en tftcentral, altijd wel iets te zijn (de professionele en voor mij te dure Eizo/NEC's daargelaten).

Het U2713HM model is ondertussen zo'n 2 jaar oud. Dell heeft pas 2 27" Ultrasharp monitors aangekondigd, eentje met een te lage resolutie (UZ2715H), en eentje met een te hoge (U27 "5K"). En een Ultrasharp met voldoende aansluitingen, mooie dunne schermranden, maar slechts 24" (U2415). Iemand een idee of er op korte termijn ook nog een U2715(H(M)) gaat verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

tympie schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:38:
Ik ben op zoek naar een maatje groter dan mijn huidige monitor (Eizo S2431W, 24", 1920x1200). Mijn gebruik is voornamelijk programmeren/office, een beetje hobbyen met foto's, en casual gaming (FPS, maar komt er vanwege tijdgebrek eigenlijk niet echt meer van).

De Dell U2713HM krijgt i.h.a. goede reviews, maar heeft slechts 1 DP aansluiting, en de HDMI aansluiting kan geen resoluties hoger dan FullHD aan (dus niet handig om zowel PC als laptop-dock aan te sluiten). De nieuwere U2713H en U3014H zijn duurder (de 27" iets, de 30" gelijk een flinke stap) , maar wat aansluitingen betreft beter, hebben een grotere kleurruimte wat misschien een klein voordeel is voor fotobewerking (scherm calibreren zal zich bij mij overigens beperken tot het eenmalig ergens lenen van een Xrite ofzo, en ik heb geen 10-bit workflow), de U3014H heeft bovendien een fijne 16:10 verhouding. In reviews en gebruikerservaringen op internet komt echter naar voren dat ze flinke problemen hebben met overshoot, en volgens Dell was dat geen defect maar een design-keuze.
Ook met de 27" modellen van andere merken lijkt er, afgaande op reviews op prad.de en tftcentral, altijd wel iets te zijn (de professionele en voor mij te dure Eizo/NEC's daargelaten).

Het U2713HM model is ondertussen zo'n 2 jaar oud. Dell heeft pas 2 27" Ultrasharp monitors aangekondigd, eentje met een te lage resolutie (UZ2715H), en eentje met een te hoge (U27 "5K"). En een Ultrasharp met voldoende aansluitingen, mooie dunne schermranden, maar slechts 24" (U2415). Iemand een idee of er op korte termijn ook nog een U2715(H(M)) gaat verschijnen?
De 2713HM heeft ook gewoon een dvi port..

[ Voor 95% gewijzigd door Saven op 08-09-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
Ja, dat klopt. Voorlopig is het dus geen probleem, omdat pc en laptop via DVI en DP aangesloten worden, en een 3e apparaat zoals RBpi/Hummingboard/android stick/phone toch niet meer dan 1080p@60Hz output zal hebben vanwege beperkingen van HDMI, MHL of myDP, en dus de HDMI aansluiting op de monitor daarvoor voldoende is.
Ik heb echter wel het idee dat het over een paar jaar een issue kan worden (overstappen van standaard pc naar iets als Intel NUC met alleen DP, mobiele devices die miniDP gebruiken, uitfasering DVI?). En een monitor koop ik toch meestal met het idee dat die minimaal een jaar of 5 mee gaat.

• maximiliaan!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 13:59
Hallo,

Ik heb net een Dell U2414H gekocht en ben vrij enthousiast over het scherm. Heb ook een MBP Retina, dus de pixels zijn wel ergerlijk.
Anyway, het lijkt me tof om naast deze monitor een vertical display ernaast te hebben op dezelfde hoogte. Zo kan ik bijvoorbeeld een video op de 24 inch afspelen en wat internetten of schrijven op de verticale.

Zoals hier, bij Marques Brownlee, zou ik het graag ongeveer willen zien. Op dezelfde hoogte naast elkaar. -> http://youtu.be/Wm4jH01Sluc?t=14m35s .

Zijn er opties voor mij?

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
De U2414H heeft een schermhoogte van 296.46mm. Als je daar een ander scherm hoogkant naast zou willen zetten, zouden de beeldmaten daarvan ongeveer het volgende moeten zijn (bij de verschillende beeldverhoudingen): 16:9 => 13.4", 16:10 => 13.8", 4:3 => 14.6".
Andersom, je U2414H hoogkant naast een andere monitor zetten, gaat ook niet echt lukken, want dan is zelfs de 30" U3014 niet hoog genoeg.

[ Voor 25% gewijzigd door tympie op 12-09-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximiliaan!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 13:59
Ja, 30 inch en 20 inch zou moeten lukken lees ik overal.
Helaas denk ik dat dit niet gaat werken.

Ik heb wel de Dell P2014H gezien, ongeveer hetzelfde scherm, maar 4 inch kleiner. Helaas zal dit veel te lang worden.

Misschien moet ik dan maar gaan voor 2 U2414H naast elkaar, wordt wat prijziger en ik heb het niet allemaal nodig. Maar het zal er wel strak uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 12:59

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 19:51
Deze week 2 2713h's besteld bij Azerty. Top webshop btw. Helaas zijn mijn 2 exemplaren niet echt ideal, vooral de rechter... retour? Gebruik voor werk en fotografie :'(

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/330u2cj.jpg

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:42
Na vele jaren trouwe dienst klapte mijn 2407WFPb er net uit. Hij doet niets meer, gezien de klap leek het me een kapotte capacitor in de Power PCB.

Ik heb de boel even opengeschroefd, en ik zou dit deel kunnen vervangen. Iemand ervaringen hiermee:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/KtoAAOxyAc1SQd84/$T2eC16JHJH8FHQ2MeSw!BSQd83737w~~60_57.JPG
maxpusch schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:31:
Anyway, het lijkt me tof om naast deze monitor een vertical display ernaast te hebben op dezelfde hoogte. Zo kan ik bijvoorbeeld een video op de 24 inch afspelen en wat internetten of schrijven op de verticale.

Zijn er opties voor mij?
Ik heb jaren lang een 17"" 1280x1024 ernaast gehad. Ideaal als secundair display (voor bijvoorbeeld folders, muziek, extra schermen bij geavanceerde programma's. De hoogte klopt niet helemaal. De 80 extra pixels (1280 ipv 1200) gebruik ik voor de taakbalk op de 17 inch. Op mijn grote monitor staat de taakbalk aan de zijkant. Zo klopt dat iig goed. De pixeldichtheid is ook net wat anders, maar scheelt niet hinderlijk.

[ Voor 52% gewijzigd door inquestos op 14-09-2014 22:44 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die print zal zeer lastig te krijgen zijn, bij Dell gaat je dat zeer waarschijnlijk niet lukken. Misschien is het een optie om alleen de elco's te vervangen, maar dat is geen garantie dat het weer werkt. Je zou kunnen vragen aan sebastius wat je er het beste mee kan doen. Afgaande op z'n blogs lijkt het dat hij meestal wel raad weet met defecte elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Op ebay staan ze voor zo'n €25,- , net de moeite waard. Alleen het kost wat tijd, ik zie zo niet of het echt origineel is, en geen garantie dat het ook echt mijn probleem oplost.

Mijn ervaring met doormeten/solderen zijn niet al te hoog.

edit: heb 'm eens nader bekeken, en de grootste capacitor (), is sowieso dik doorgebrand, evenals een weerstand. Vraag is meer of er niet meer stuk is, of dat het alleen de Power PCB is.

Ik zie hier een soortgelijk probleem, morgenochtend maar eens kijken of daar een oplossing in staat:
http://badcaps.net/forum/...4a10a5fd056db0792&t=14882

[ Voor 32% gewijzigd door inquestos op 14-09-2014 23:22 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamelotepica
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:43
Best Tweakers.

Heb even een vraag ik heb 2x de Dell P2314H gekocht van de week . 1 van de monitoren begaf het na 10 minuten ging zwart en deed niks meer kwam ook niet meer in het menu van het scherm. Deze omgeruild. 2e monitor die ik er voor terug kreeg gaf al gelijk geen beeld. Krijg als goed is vandaag weer een nieuwe ben alleen bang dat het misschien mijn PC is . Als ik me oude monitor aansluit zelfde kabel zelfde poort op de stekker doos doet deze het gewoon . iemand een idee

Oke het 3e beeldscherm is vandaag binnen gekomen deze is nu aangesloten met een andere kabel gelijk een nieuwe stekkerdoos en deze doet het tot nu toe . :*) 8)

[ Voor 14% gewijzigd door kamelotepica op 15-09-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:43

aap

De nieuwe U2415 is op de Dell website verschenen voor € 398 . Ik hoop dat hij bij andere leveranciers goedkoper zal zijn...

Heeft iemand er al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zullen wel moeten, want anders is er geen hond die dat scherm gaat kopen. Het is een opvolger van het mainstream 24" scherm U2414H, niet van de meer high-end U2413 scherm.

De U2413 kost rond de €430 en de U2414H rond de €220. Is natuurlijk wel een nieuw model en kort na introductie is alles altijd duurder, maar de U2415 zal snel onder de €270 moeten duiken denk ik, anders heeft het scherm geen bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
inquestos schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:59:
Op ebay staan ze voor zo'n €25,- , net de moeite waard. Alleen het kost wat tijd, ik zie zo niet of het echt origineel is, en geen garantie dat het ook echt mijn probleem oplost.
Van het weekend de powersupply PCB binnengekomen, en inmiddels werkt mijn 2407 weer naar behoren. :) Hoe lang die het uithoudt moet natuurlijk worden afgewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
Ik heb een P2414h aangesloten via displaypoort als primaire monitor. Echter bij booten tot Windows login wordt het beeld altijd op 2e monitor getoond. Ik heb de monitor via een DVI kabel aangesloten en dit werk wel.
Is dit wellicht een bekende firmware issue met deze modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:48
Ik ben van plan een Dell scherm aan te kopen. namelijk: pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Maar is dit scherm nou zo goed als verschillende reviews aangeven? Of zo slecht als de gebruikers aangeven qua klachten van backlightbleeding e.d. Ik wil het scherm gebruiken voor fotobewerking en zoek vandaar een redelijk kleurecht scherm (Hobby, geen professional). Momenteel heb ik een LG W2261V (22inch 1080p) Welke ik klein vind maar vooral zeer slechte kleuren vind produceren. Zelfs met een Spyder 3 pro vind ik er niet echt een fatsoenlijk plaatje vanaf komen. Al is het natuurlijk altijd lastig beoordelen zonder referentiekader.

Heb een heel stuk van dit topic door zitten lezen maar wordt er geen wijs meer uit. De typenummers van Dell zijn dan ook niet echt logisch opgebouwd. U2713H en U2713HM zijn twee hele verschillende schermen. Waarvan de eerste overigens buiten mijn budget valt. Topic voor aankoopadvies. Ik zou alleen hier graag horen in hoeverre backlightbleeding echt een probleem is. Misschien zijn mensen die de reacties negatief schrijven erg van het pixelpeepen. In mijn huidige monitor zit bijvoorbeeld 1 dode subpixel. Zelfs vrij erg in het midden. Maar ik zie hem niet tijdens normaal werk. Op een 27" zullen de pixels wel wat duidelijker te zien zijn ofcourse.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommetje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik ben van plan om twee keer de Dell U2414H te kopen. Ik heb een MacBook Pro (late 2011), deze heeft een ThunderBolt poort. Als ik het goed begrijp heeft de UH2414H een DisplayPort uitgang en ondersteunt deze daisy chain. Gaat onderstaande setup dan werken?
  • mDP MacBook -> mDP scherm 1
  • DP uitgang scherm 1 -> DP scherm 2
Kan mijn MacBook op deze manier beide schermen aansturen en kan ik zo optimaal gebruik maken deze schermen? Of heb ik dan iets als de Matrox DualHead2Go Digital ME nodig?

Thanks alvast!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 18:53
Kid Jansen schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:21:
Ze zullen wel moeten, want anders is er geen hond die dat scherm gaat kopen. Het is een opvolger van het mainstream 24" scherm U2414H, niet van de meer high-end U2413 scherm.

De U2413 kost rond de €430 en de U2414H rond de €220. Is natuurlijk wel een nieuw model en kort na introductie is alles altijd duurder, maar de U2415 zal snel onder de €270 moeten duiken denk ik, anders heeft het scherm geen bestaansrecht.
De U2415 heeft toch een AH-IPS paneel, waar de U2412M een e-IPS paneel heeft? In hoeverre kan je dan spreken van een opvolger? Ik verwacht toch wel een veel beter paneel (cfr de review op TFT Central) dan het voor mij wat teleurstellende paneel in de U2412M (waar ik elke dag tegenaan kijk; ik heb de A00 revisie, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clifdon schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:22:
Ik ben van plan een Dell scherm aan te kopen. namelijk: Dell Ultrasharp U2713HM

Maar is dit scherm nou zo goed als verschillende reviews aangeven? Of zo slecht als de gebruikers aangeven qua klachten van backlightbleeding e.d.
Zoals met heel veel schermen van Dell de afgelopen jaren moet je het wel net treffen. Ik heb nog steeds het idee dat je vooral wat hoort van de mensen die ontevreden zijn. Van de mensen die wel tevreden zijn hoor je over het algemeen weinig. Doordat de Dell UltraSharp schermen nog steeds behoorlijk populair zijn zorgt dat nou eenmaal voor veel klachten. Dat neemt niet weg dat er heel wat slechte exemplaren in omloop zijn.

Overigens hebben een aantal schermen uit de UltraSharp serie waar veel klachten over te vinden zijn over bleeding helemaal niet zoveel last van normale bleeding. Het probleem is dat het paneel te strak gemonteerd zit. Bleeding is echt een eigenschap van het paneel zelf en zou je nog steeds zien als je het paneel uit de behuizing haalt en dan zou aansturen. Waar een aantal UltraSharp schermen last van hebben is dat de front bezel te hard op het paneel drukt. Dit zorgt voor een gelige bleeding. Haal je de bezel er af dan is dit weg. Dit is overigens ook al een aantal keer in deze topicreeks voorbij gekomen.

Dit hebben vrijwel alle exemplaren van die modellen (weet niet meer precies welke modellen allemaal, maar volgens mij was de U2713HM er één van). Maar is vrij gemakkelijk zelf te fixen. Veel alternatieven in deze pricerange heb je ook niet en ook daar zal je zien dat ze zelden helemaal perfect zijn.
Tommetje schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:03:
Ik ben van plan om twee keer de Dell U2414H te kopen. Ik heb een MacBook Pro (late 2011), deze heeft een ThunderBolt poort. Als ik het goed begrijp heeft de UH2414H een DisplayPort uitgang en ondersteunt deze daisy chain. Gaat onderstaande setup dan werken?

[list]
• mDP MacBook -> mDP scherm 1
• DP uitgang scherm 1 -> DP scherm 2
[/list
Zou gewoon moeten werken, want Thunderbolt is DisplayPort 1.2 en die ondersteunt daisy chaining en de U2414H ondersteunt het ook.
brommer schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 12:34:
De U2415 heeft toch een AH-IPS paneel, waar de U2412M een e-IPS paneel heeft? In hoeverre kan je dan spreken van een opvolger? Ik verwacht toch wel een veel beter paneel (cfr de review op TFT Central) dan het voor mij wat teleurstellende paneel in de U2412M (waar ik elke dag tegenaan kijk; ik heb de A00 revisie, dat wel).
Waar zie je mij dan de U2412M noemen? Overigens zijn alle nieuwe IPS panelen van LG Display AH-IPS panelen, maar dat betekent niet dat er geen verschil in kwaliteit zitten tussen de panelen onderling. Wat vind je overigens zo teleurstellend aan het paneel in de U2412M? Ik heb dat scherm zelf getest en was er toch best wel over te spreken. Dat exemplaar had wel wat backlightbleeding rechtsonder, maar buiten dat was de uniformiteit vrij goed. Bij wit was de laagste helderheid op het scherm 85% van de hoogste, dat is best goed. Overigens was die "backlightbleeding" ook de gelige bleeding die wordt veroorzaakt door teveel druk op het paneel. De echte bleeding was maar een fractie daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
Kid Jansen schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:50:
[...]
Waar zie je mij dan de U2412M noemen? Overigens zijn alle nieuwe IPS panelen van LG Display AH-IPS panelen, maar dat betekent niet dat er geen verschil in kwaliteit zitten tussen de panelen onderling. Wat vind je overigens zo teleurstellend aan het paneel in de U2412M?
Excuses. Ik heb me mislezen. De review van TFT Central noemde wel de U2412M als voorganger van de U2415, vandaar. Een lapsus, zoals dat zo mooi heet.

Wat ik niet goed vind aan de U2412M? Ik vind het paneel te blauw (en te kil), de zwartwaardes zijn zwak en er is veel IPS glow.

Ik kan enkel vergelijken met de monitors waarover ik beschik: mijn oude Samsung 214T (PVA), waarvan eentje (van de twee) na ik denk acht jaar gebruik deze week overleden is, vind ik een mooier beeld geven, zeker dieper zwart ook. Net na mijn aankoop van de U2412M werkte ik met een HP ZR24W. Dat paneel vond ik toch stukken beter, heel diepe kleuren en diep zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommetje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11-2024
Kid Jansen schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:50:
[...]

Zou gewoon moeten werken, want Thunderbolt is DisplayPort 1.2 en die ondersteunt daisy chaining en de U2414H ondersteunt het ook.

[...]
Thanks! Deze week maar 's bestellen dan, ik zal het resultaat hier wel posten. :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Sunny schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 01:21:
Deze week 2 2713h's besteld bij Azerty. Top webshop btw. Helaas zijn mijn 2 exemplaren niet echt ideal, vooral de rechter... retour? Gebruik voor werk en fotografie :'(

[afbeelding]
Ja, die rechter heeft last van backlightbleeding. RMA indienen en afwachten tot je een nieuwe krijgt.

Ik heb anderhalve maand geleden 2 U2414h's gekocht, één van de schermen had precies hetzelfde euvel. Aanvankelijk dacht ik "Zo heel erg storend is het niet", maar na 3 dagen dacht ik daar toch anders over en heb ik het scherm teruggebracht naar de winkel. Zij hebben 'm toen (na eigen onderzoek en overleg met Dell) omgeruild voor een ander scherm. Dat scherm is prima in orde.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brommer schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:29:
Wat ik niet goed vind aan de U2412M? Ik vind het paneel te blauw (en te kil), de zwartwaardes zijn zwak en er is veel IPS glow.
Dat het beeld te blauw is een kwestie van kalibratie (witbalans aanpassen). Het kleurbereik van het paneel in de U2412M is groter dan sRGB en de dekking van sRGB is zo'n 96%. Daar ligt het dus niet aan. Het is puur afstelling. De U2412M heeft dan ook geen fabriekskalibratie, de U2414H en U2415 hebben dan wel.
Ik kan enkel vergelijken met de monitors waarover ik beschik: mijn oude Samsung 214T (PVA), waarvan eentje (van de twee) na ik denk acht jaar gebruik deze week overleden is, vind ik een mooier beeld geven, zeker dieper zwart ook. Net na mijn aankoop van de U2412M werkte ik met een HP ZR24W. Dat paneel vond ik toch stukken beter, heel diepe kleuren en diep zwart.
PVA zal altijd beter zijn in zwartweergave dan IPS. De ZR24W had een erg goed paneel, maar dat was ook een stuk duurder scherm. Dat scherm is vrijwel niet onder de €350 geweest, terwijl de U2412M al bij introductie goedkoper was en vrij snel al voor onder de €250 te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
Kid Jansen schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 00:02:
[...]
Dat het beeld te blauw is een kwestie van kalibratie (witbalans aanpassen).
Met kalibreren wil ik mij niet bezig houden. Hoeveel mensen doen dat? Bij mij is kleurechtheid niet zoveel van belang. Wat wel van belang is zijn goede zwartwaardes, mooie kleuren, goede kijkhoeken en degelijk beeld bij lage helderheid (als ik 's avonds aan mijn computer zit).

Ik kan alleen maar oordelen met mijn ogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

brommer schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:00:
Met kalibreren wil ik mij niet bezig houden. Hoeveel mensen doen dat? Bij mij is kleurechtheid niet zoveel van belang. Wat wel van belang is zijn goede zwartwaardes, mooie kleuren, goede kijkhoeken en degelijk beeld bij lage helderheid (als ik 's avonds aan mijn computer zit).

Ik kan alleen maar oordelen met mijn ogen!
Met kalibratie verbeter je een groot deel van de punten waar je belang aan hecht, zoals mooie kleuren en zwartwaarden. Daarnaast heb je met een actieve kalibratietool nog het voordeel dat ie automatisch je beeld aanpast aan je omgeving, waardoor je scherm zowel overdag als 's avonds goed beeld levert. Ik wil in ieder geval niet meer zonder mijn i1 display kalibratie apparaatje.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.