Dan moet je eigenlijk ook niet zeuren vind ik...brommer schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:00:
Met kalibreren wil ik mij niet bezig houden.
Te weinigHoeveel mensen doen dat?
Mooie kleuren is natuurlijk erg subjectief. Ik heb zelf het liefst nauwkeurige kleuren. Zwartwaardes zijn niet slecht van de U2412M, maar juist bovengemiddeld goed. Veel schermen hebben al moeite met 1000:1 halen (zit heel veel rond 850~950:1) en het exemplaar dat ik van de U2412M had getest had een contrast van 1046:1 gemiddeld. Daarmee zit je al snel bij de beste 25% van LCD schermen.Wat wel van belang is zijn goede zwartwaardes, mooie kleuren, goede kijkhoeken...
U2412M heeft wel wat last van IPS glow, maar kijkhoeken zijn buiten dat ook prima. Zelfs met multi-monitor opstellingen kom je zelden verder dan 35° inkijkhoek en dat is horizontaal. Verticaal kan je prima recht voor het scherm zitten. Onder die omstandigheden heb je zelden last van IPS glow, tenzij je donkere content in een compleet verduisterde ruimte gaat bekijken (maar een film kijk je bijvoorbeeld niet op twee schermen tegelijk).
Wat Weakling zegt, ambient light control zou hier een uitkomst bieden. Anders moet je zelf de helderheid omlaag zetten van het scherm als je in het donker gaat zitten....en degelijk beeld bij lage helderheid (als ik 's avonds aan mijn computer zit).
Maar ik snap niet wat je tegen kalibreren hebt (al doe je het op het oog). Er zijn zat systemen die niet optimaal presteren met standaardinstellingen. Een TV moet je ook afstellen op de apparaten die er op aansluit. Bij geluidsinstallaties moet je ook nog eens de omgeving meenemen. De meeste auto's zou je ook wel kunnen tunen zodat hij zuiniger of sneller is zonder onderdelen te vervangen. Als je het beeld te kil vindt is het een kleine moeite om de witbalans iets aan te passen of een andere preset te kiezen.
Ik kan wel zeggen dat zowel de U2414H als de U2415 beter geschikt zijn voor jou, aangezien die een fabriekskalibratie hebben. Maar ook dat is geen garantie voor goed beeld. De helderheid en witbalans veranderen behoorlijk over de levensduur van een scherm. De maximale helderheid van mijn U2711 is bijvoorbeeld nu na 11224 branduren ruim een kwart lager dan toen hij nieuw was en het beeld is ook veel geler. Ik heb de witbalans ingesteld staan op R86 G89 B100 in de Custom instelling, want in de meeste presets is wit echt heel gelig. De fabrieksgekalibreerde Adobe RGB en sRGB modi zijn ook compleet onbruikbaar geworden. Enige wat nog ergens op lijkt is de Cool preset, maar eigenlijk is de enige goede optie nu handmatig de witbalans instellen met de Custom instelling. Beste is natuurlijk als je dat doet op basis van metingen met een beeldschermkalibrator (colorimeter of spectrofotometer).