Monitor voor fotobewerking.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Ik zoek een?
Monitor, welke geschikt moet zijn voor fotobewerking.

Wat is je budget?
500 max!, Eigenlijk wilde ik 300 euro uitgeven echter merkte ik dat ik weinig kon vinden dat aan mijn eisen voldeet. Zelf kwam ik tot het besef dat in het meer in de prijsklasse van de Dell Ultrasharp U2713HM moet zoeken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren qua merk. Wel moet het eigenlijk een IPS paneel zijn omdat ik het wil gebruiken om foto's te bewerken. Foto's bewerken doe ik als hobby en ik kan het me dan ook niet veroorloven om een Eizo o.i.d. aan te schaffen.
  • Minimaal 27 inch.
  • Goede kleurweergave (natuurgetrouw)
  • evt. te gebruiken voor games (reactietijd). Ik ben geen diehard gamer dus misschien mag die eis wel vervallen.
  • Liefst een grotere resolutie dan 1920*1080. Ik vind zelf dat die resolutie een beetje achterhaalt is en met multitasken kom ik vaak pixels te kort.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Fotobewerking (hoofdeis)
  • Windows, Office
  • Casual gaming, weinig fps waardoor deze eis niet heel spannend is waarschijnlijk.
  • Ik was van plan de EVGA Geforce GTX 750ti te halen. Gaat dit voldoende zijn om een dergelijk scherm goed aan te sturen?
Zijn er mensen met ervaring qua monitor op dit gebied? Ik heb zelf een Spyder 3pro maar wanneer ik mijn huidige beeldscherm kalibreer heb ik niet het idee dat dit meer natuurgetrouw wordt. Misschien is de spyder inmiddels overleden? Echter door de slechte ervaring van deze zou ik nooit opnieuw een dergelijk apparaat kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Clifdon op 22-10-2014 12:19 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De videokaart is prima! En de ultrasharp serie ook.
Eventueel: pricewatch: Samsung 28D590D Zilver Ultra-HD (is geen ips)

Als je die resolutie wilt, dan is de link die je had gepost prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:26:
De videokaart is prima! En de ultrasharp serie ook.
Eventueel: pricewatch: Samsung 28D590D Zilver Ultra-HD (is geen ips)

Als je die resolutie wilt, dan is de link die je had gepost prima.
Geen IPS, wel TN, en TN is :r vergeleken met IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Met dat budget en die eisen kom je al snel uit op een Koreaan:
Koreaanse IPS monitors

27 inch, 2560*1440, IPS en overclockbaar voor ongeveer 300 euro.

Wat betreft de Spyder3:
Over het algemeen zijn ze redelijk betrouwbaar. Echter, ook onderling zijn er kleine afwijkingen waardoor de ene Spyder een ander resultaat geeft dan de andere Spyder.

Wat ook een rol speelt is de leeftijd van de monitor. Kleuren worden in de loop der jaren slechter (fletser) waardoor het steeds lastiger word om goede resultaten te krijgen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
TN, zelfs goede tn, heeft een flinke color shift afhankelijk van de hoek. Zo erg zelfs dat een afbeelding onderin anders lijkt kwa kleur dan bovenin het beeld.

http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php#angleGrey
deze test is een goede graadmeter.

Heb zelf ook een spyder. Kleurverschil kan er zijn inderdaad. Maar of het veel invloed op het uiteindelijke resultaat heeft, dat denk ik niet. Alles is beter dan niet gecalibreerd. Zeker als je gaat printen.

[ Voor 29% gewijzigd door Waah op 22-10-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
@waah, inderdaad zeg onderin het beeld zijn de letters rood bovenin groen of nauwelijks zichtbaar. Maar dat dit niet zo'n best schermpje was qua weergave was ik al achter. Ben niet voor niets op zoek naar iets nieuws.
@ChojinZ, interresant die Koreaanse monitors. Ga ik me toch nog even in verdiepen alvorens ik op koop over ga.

TN is inderdaad geen optie. Daar moet ik juist van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Koreaanse IPS'en willen wel eens vrij slecht contrast hebben, nu weet ik natuurlijk niet hoe groot probleem dit voor je is.

Een moderne AMVA is behoorlijk goed qua kleuren [vergelijkbaar met IPS] en doet het ook goed in de contrast afdeling, vervelende is alleen dat je dan vastzit aan fullHD, al passen er dan wel 2 27" schermen in budget. pricewatch: BenQ GW2760HE Zwart is een leuk ding voor zijn geld dan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
VasZaitsev schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:04:
Koreaanse IPS'en willen wel eens vrij slecht contrast hebben, nu weet ik natuurlijk niet hoe groot probleem dit voor je is.

Een moderne AMVA is behoorlijk goed qua kleuren [vergelijkbaar met IPS] en doet het ook goed in de contrast afdeling, vervelende is alleen dat je dan vastzit aan fullHD, al passen er dan wel 2 27" schermen in budget. pricewatch: BenQ GW2760HE Zwart is een leuk ding voor zijn geld dan.
Mooi scherm maar 1080P icm 27 inch vind ik toch wel een no go...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Je kan nu een Dell Ultrasharp UP2414Q kopen voor €620 :).
Het is een geweldige IPS monitor, heeft Ultra HD (3840*2160) resolutie, draait gewoon op 60Hz, 99% van de AdobeRGB kleurruimte and 100% van de sRGB kleurruimte, heeft een kleurdiepte van 1,07 miljard kleuren (8 bits + AFRC), wordt in de fabriek gekalibreerd, bij een enkele dode (sub)pixel mag je hem terugsturen en krijg je een nieuwe en je kan hem in de hoogte verstellen, pivoteren en kantelen.

Het enige nadeel? Hij is maar 23,8" groot. Je wilt dus minimaal 150% scaling gebruiken en misschien zelfs 200%. Alles, inclusief foto's, is dan wel haarscherp. De nieuwste Adobe software ondersteund dit soort resoluties en DPI's, en sommige andere fotobewerkingssoftware ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Net nog even mijn Spyder 3 Pro uit het stof gehaald. Ja vroeger had ik er Elite software bij alleen die licentie ben ik kwijt geraakt. Vroeger toen ik mijn scherm wel eens kalibreerde vond ik zelf altijd dat het scherm overdreven donker en 'warm' bijna oranje werd. Nu geeft de software aan dat de backlight van mijn huidige schermpje niet eens hoog genoeg kan om voldoende lichtopbrengst te hebben. En de kleuren worden veel koeler/ blauwer. Ergens ziet dit er wel beter uit dan hoe het was. Dus misschien was er destijds dan toch iets mis met de Elite software.

Maargoed over het nieuwe scherm.
@Balance, dat geld heb ik gewoon niet (over) voor een scherm de prijs van die Dell Ultrasharp U2713HM was al lastig te veroorloven.
Ik heb nog een aantal reviews bekeken en het lijkt toch dat dat scherm redelijk wat bied voor het geld.

Overigens nog een vraagje wat me net te binnen schiet. Kun je maar 1 schermresolutie kiezen? In mijn huidige setup heb ik mijn pc ook nog aan een receiver aangesloten welke het beeld door geeft aan mijn tv. Ik kan in windows echter alleen de resolutie van mijn pc monitor veranderen waarna de resolutie van het 2e scherm mee veranderd.
Betekend dit dat ik terug moet naar 1080p wanneer ik straks mijn tv ook nog aan wil sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 18:19
Ooit gekeken naar tweede hands ikzelf gebruik een tweedehands eizo.
Doet het nog prima de monitor was daarvoor twee jaar lang op een bank gebruikt.
Hij hand niks geleden. Bekijk deze bijvoorbeeld eens V&A aangeboden: Eizo Flexscan 27 inch EV2736W Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ik raad je ook aan om naar 2ehandse monitoren te kijken, zelf heb ik het geluk gehad om voor weinig geld 2
maal een NEC LCD2690WUXi te kunnen kopen
http://www.prad.de/en/mon...690wuxi.html#Introduction

Misschien is het verstandig om naar een kleiner formaat scherm te kijken en meteen geld te investeren in calibratie. Eventueel nog een 2e grote scherm voor wanneer je wel al die ruimte nodig hebt, maar kleuren minder belangrijk zijn.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
2e hands is inderdaad ook nog een optie. Heb zelf een Dell 3008WFP. 30" voor een zacht prijsje en een erg goed scherm.

LCD kan minder helder worden over tijd, maar als je gaat fotobewerken is maximale helderheid sowieso eigenlijk al verkeerd. Meestal kalibreer je op nog niet eens de helft van de maximale helderheid.
Pagina: 1