Centraal Beheer gaat naar 1,05%. Echt huilen met de pet op dit...er lijkt geen einde te komen aan die daling.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:26 ]
Daar zitten wij ook =(Freakster86 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:55:
Centraal Beheer gaat naar 1,05%. Echt huilen met de pet op dit...er lijkt geen einde te komen aan die daling.
Leaseplanbank wijzigt haar rente voor de volgende maand niet.
Dit is al de 2de maand op rij dat de rente ongewijzigd blijft. Opzich goed nieuws want veel verder kunnen we niet meer dalen. Stijgen doet de rente iig ook nog niet. Op de beurs gaat het weer bagger, dus op dit moment profiteren maar weinigen door het beleggen, spaarders profiteren al een tijdje niet meer. De nieuwe regels voor het vermogen gaan pas in in 2017 dus voorlopig blijft het dus ook bagger.
Dit is al de 2de maand op rij dat de rente ongewijzigd blijft. Opzich goed nieuws want veel verder kunnen we niet meer dalen. Stijgen doet de rente iig ook nog niet. Op de beurs gaat het weer bagger, dus op dit moment profiteren maar weinigen door het beleggen, spaarders profiteren al een tijdje niet meer. De nieuwe regels voor het vermogen gaan pas in in 2017 dus voorlopig blijft het dus ook bagger.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Ik heb in dit topic nog niet veel gelezen over Amsterdam Trade (AT) Bank.
Ze bieden momenteel aantrekkelijke 2 tot 5 jarige deposito's aan die hogere rente geven dan de concurrentie. Het valt gewoon onder garantiestelsel tot €100k dus echte risico's zijn er niet. Zijn er verder nog Tweakers die er ervaring mee hebben ?
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/banken/info/3-AT_Bank
Ze bieden momenteel aantrekkelijke 2 tot 5 jarige deposito's aan die hogere rente geven dan de concurrentie. Het valt gewoon onder garantiestelsel tot €100k dus echte risico's zijn er niet. Zijn er verder nog Tweakers die er ervaring mee hebben ?
[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 01-10-2015 06:59 ]
Het is een Russische bank. Het heeft niet zo'n hele toffe rating (http://alfabank.com/corporate/ratings/) en doordat het Russisch is heeft het te leiden in valuta verschillen en de eventuele handelssancties tussen de EU en Rusland. Het zijn geen zaken die direct invloed hebben op jouw geld of het rentepercentage maar wel iets om rekening mee te houden.
Heb ooit (rond 2005-2008 geloof ik), ook mij geld daar een tijdje gestald met toen deposito's van tegen de 6% aan per jaar. Maar toen ben ik overgestapt op Moneyou en daar zit ik nu nog steeds. Maar maak nu ook geen gebruik meer van deposito's.
Heb ooit (rond 2005-2008 geloof ik), ook mij geld daar een tijdje gestald met toen deposito's van tegen de 6% aan per jaar. Maar toen ben ik overgestapt op Moneyou en daar zit ik nu nog steeds. Maar maak nu ook geen gebruik meer van deposito's.
De actie van NIBC Direct loopt trouwens tot 9 oktober. Wel jammer dat je niet vrij kunt opnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door WhySoSerious? op 01-10-2015 10:49 ]
Heb er wat jaren geleden een rekening gehad, toen de rente nog 4,x/5,x was. Toen goede ervaringen mee, maar weet niet wat ze in de tussentijd hebben gedaan/zijn qua service: toen de boel begon in te kakken qua rente de boel daar opgezegd.Henk007 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 06:57:
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
De actie is verlengd met een maand werd mij zojuist verteldWhySoSerious? schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:48:
De actie van NIBC Direct loopt trouwens tot 9 oktober. Wel jammer dat je niet vrij kunt opnemen.
[afbeelding]
Vanaf 16 oktober gaat Nationale Nederlanden ook omlaag van 1,20% naar 1,10%.
-
Als het goed is maar voor één jaar. Vanaf 2017 gaat de belasting omlaag. Het blijft wel zuur (zit zelf ook bij NNGioStyle schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:33:
En daarmee gaat de marginale belastingdruk van 100% naar maar liefst 109,1%.

-
Als ik het goed begrijp betalen we nu nog 1x 'teveel', toch? Bij de komende belastingaanslag (voor 2015), maar bij de belastingaanslag daarna is de belasting toch al verlaagd? Want die aanslag doe je in 2017. Of werkt het zo dat je pas in 2018 (dus over het jaar 2017) profiteert van de lagere vrh?GioStyle schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:04:
[...]
Dan praat je dus eigenlijk over 2 jaar: 2015 en 2016.
Daarnaast is mijn bezwaar over 2014 nog steeds in behandeling. Ik ben benieuwd wat de Bond voor Belastingbetalers voor elkaar gaat krijgen.

Ja, ten tijde van de Icesave affaire had ik daar (bijna al mijn) spaargeld staan. Toen snel weggesluisd omdat ik het toch liever bij de Rabo had staan. Sinds een klein jaar heb ik er weer een deel van mijn spaargeld staan. Een deel in depositos van 1 a 2 jaar en een deel op een gewone internet spaarrekening. Tot nu nu toe geen enkel probleem. Site werkt altijd als ik hem nodig heb. Rentes zijn iets hoger dan bv de Rabo.Henk007 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 06:57:
Zijn er verder nog Tweakers die er ervaring mee hebben ?
This footer is intentionally left blank
Zolang het geldprinten door de ECB (2 miljard euro per dag, 7 dagen per week) doorgaat, blijft de rente wel dalen. Grote kans dat de marginale belastingdruk op sparen ook na de VRH-verlaging meer dan 100% is.
* RemcoDelft loopt bijna tegen het einde van z'n vrijstelling aan...
* RemcoDelft loopt bijna tegen het einde van z'n vrijstelling aan...
-
Dat is niet hoe ik het heb begrepen, maar het is ook voornamelijk hoe ik het wilde begrijpenGioStyle schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:13:
[...]
Ik hoop dat ik het mis heb, maar je doet altijd aangifte op het voorgaande jaar. Dus als de belastingregels in 2017 wijzigen, dan gelden deze niet voor de aangifte over 2016.

Heeft iemand hier meer inzicht in?
Hij heeft gelijk. De wijziginen gaan per 1-1-2016 maar je doet vanaf maart 2016 aangifte over 2015. Dus pas met de aangifte van 2016 die je in 2017 doet heb je er profijt van.RoD schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:16:
[...]
Dat is niet hoe ik het heb begrepen, maar het is ook voornamelijk hoe ik het wilde begrijpenHet zou echt te gek voor woorden zijn als je pas in 2018 (want daar heb je het dan eigenlijk over) minder gaat betalen
Heeft iemand hier meer inzicht in?
Ik voel je pijn, ik loop tegen hetzelfde aan.
[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 13-10-2015 14:36 ]
Ik heb voor 2015 dit jaar al moeten betalen. Kreeg dit jaar al een voorlopige aanslag op basis van mijn vermogen vorig jaar.
Dus heb dit jaar mogen betalen voor 2014, plus aanbetaling voor 2015, en kan volgend jaar dan nog eens de naheffing betalen over mijn vermogensgroei, en gelijk weer de aanbetaling voor 2016 natuurlijk
Dus heb dit jaar mogen betalen voor 2014, plus aanbetaling voor 2015, en kan volgend jaar dan nog eens de naheffing betalen over mijn vermogensgroei, en gelijk weer de aanbetaling voor 2016 natuurlijk
Misschien snap ik het niet helemaal goed, maar de wijzigingen gaan toch pas per 2017 in? Dan heb je dus pas vanaf 2018 profijt (dit is wat ik van GioStyle begrijp). Wat jij nu beschrijft is hoe ik het hierboven al zei.Friespeuk schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:36:
[...]
Hij heeft gelijk. De wijziginen gaan per 1-1-2016 maar je doet vanaf maart 2016 aangifte over 2015. Dus pas met de aangifte van 2016 die je in 2017 doet heb je er profijt van.
Ik voel je pijn, ik loop tegen hetzelfde aan.
Toch?
ja, nieuwe regels gaan pas in op 1 januari 2017. Dus pas voor belastingaanslag over 2017 geldig.RoD schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:43:
[...]
Misschien snap ik het niet helemaal goed, maar de wijzigingen gaan toch pas per 2017 in? Dan heb je dus pas vanaf 2018 profijt (dit is wat ik van GioStyle begrijp). Wat jij nu beschrijft is hoe ik het hierboven al zei.
Toch?
Als het nog doorgaat dan tenminste. Er is niet veel steun voor.
[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 13-10-2015 14:45 ]
Je hebt gelijk het is pas per 2017.RoD schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:43:
[...]
Misschien snap ik het niet helemaal goed, maar de wijzigingen gaan toch pas per 2017 in? Dan heb je dus pas vanaf 2018 profijt (dit is wat ik van GioStyle begrijp). Wat jij nu beschrijft is hoe ik het hierboven al zei.
Toch?
https://www.rijksoverheid.../bp-2016-wetsvoorstel.pdf (pagina 33)
Nou ja dan maar spenderen aan een auto
[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 13-10-2015 14:48 ]
Of het geld tijdelijk ergens anders parkeren. Ik zit er net overheen en heb vorig jaar een paar duizend euro bij mijn dochters gestald. Nou heb ik het voordeel dat de twee oudsten 18+ zijn, dus niet meetellen voor mijn vrijstelling en betrouwbaar zijn zodat dat ze het ook weer terugstortenFriespeuk schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:47:
[...]
Nou ja dan maar spenderen aan een autoook al is de heffing maar relatief marginaal
Bovendien is het ook in hun eigen belang want het is voornamelijk de studie-spaarrekening die de 'problemen' veroorzaakt. Nog een jaar en het 'probleem' is opgelost door 2x collegegeld + 2 pakketten aan boeken.
... en gaat over tot de orde van de dag
Zoals je het hier beschrijft verandert dit deel van je vermogen hooguit van het saldo op je spaarrekening naar een vordering op je dochter(s). In beide gevallen maakt het deel uit van je box 3 vermogen.
[quote]Henk007 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:09:
Zoals je het hier beschrijft verandert dit deel van je vermogen hooguit van het saldo op je spaarrekening naar een vordering op je dochter(s). In beide gevallen maakt het deel uit van je box 3 vermogen.
[/quote]
Of ze schenken het heen en weer. Feitelijk heb je gelijk, maar toon het (normaliter) maar eens aan.
[/quote]
Of ze schenken het heen en weer. Feitelijk heb je gelijk, maar toon het (normaliter) maar eens aan.
Nu ik dit zo lees is het eigenlijk nog een echte zuivere schenking ook.P_Tingen schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:00:
[...]
Bovendien is het ook in hun eigen belang want het is voornamelijk de studie-spaarrekening die de 'problemen' veroorzaakt. Nog een jaar en het 'probleem' is opgelost door 2x collegegeld + 2 pakketten aan boeken.
[ Voor 33% gewijzigd door rr7r op 18-10-2015 06:37 ]
Beste relatie,
Op donderdag 15 oktober verhoogt Argenta de rentepercentages voor nieuwe Argenta Termijndeposito's met een looptijd van 1 en 2 jaar:
1 jaar rentevast: 1,45% (huidige rente: 1,15%)
2 jaar rentevast: 1,50% (huidige rente: 1,35%)
Op donderdag 15 oktober verhoogt Argenta de rentepercentages voor nieuwe Argenta Termijndeposito's met een looptijd van 1 en 2 jaar:
20*350ZO45°
Zozo dat is voor het eerst in lange tijd. Gaat wel over depositos. Ik kreeg laatst weer een mail van volgens mij NN dat de rente weer zou dalen binnenkort. Argenta is de eerste die de rente weer verhoogt. Ik denk dat we volgend jaar een beetje rond de max 1% spaarrente gaan uitkomen. ING en andere grote jongens zakken nog wat verder naar 0.50%, dat is mijn prognose
.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Ik heb gekscherend wel eens gezegd dat je nog eens geld zou moeten betalen om geld op je spaarrekening te mogen hebben, maar bij elke rentewijzigingdaling kwam dat scenario dichterbij en inmiddels vind ik het allang niet meer zo onrealistisch als ik eerst dacht.PM_Petrol schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:49:
Zozo dat is voor het eerst in lange tijd. Gaat wel over depositos. Ik kreeg laatst weer een mail van volgens mij NN dat de rente weer zou dalen binnenkort. Argenta is de eerste die de rente weer verhoogt. Ik denk dat we volgend jaar een beetje rond de max 1% spaarrente gaan uitkomen. ING en andere grote jongens zakken nog wat verder naar 0.50%, dat is mijn prognose.
... en gaat over tot de orde van de dag
Dat was toch niet mogelijk vanuit de wet? In België iig geval niet en volgens mij in Nederland ook niet. Op de normale betaalrekening krijg je geen rente (KNAB wel), dus dan zou je al je geld op de normale spaarrekening moeten zetten om negatieve rente te ontwijken. Maar als het goed is het is volgens de wet niet mogelijk.P_Tingen schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:09:
[...]
Ik heb gekscherend wel eens gezegd dat je nog eens geld zou moeten betalen om geld op je spaarrekening te mogen hebben, maar bij elke rentewijzigingdaling kwam dat scenario dichterbij en inmiddels vind ik het allang niet meer zo onrealistisch als ik eerst dacht.
Ik vermoedt dat steeds meer mensen van bank aan wisselen en terugwisselen zijn om zo de hoogste rente te verkrijgen. Met deze hogere rente hopen ze dus meer geld aan te kunnen trekken die ook langere tijd (minimaal 1 jaar dus) bij de bank blijft. Het renteverschil is daarom ineens ook een stuk hoger.Richard schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:33:
Beste relatie,
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Dan heet het ook geen negatieve rente maar dan stijgen de 'kosten' van de betaalrekening. Kijk maar eens naar hoe de prijzen zijn gestegen van een ING betaal pakket.PM_Petrol schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:15:
[...]
Dat was toch niet mogelijk vanuit de wet? In België iig geval niet en volgens mij in Nederland ook niet. Op de normale betaalrekening krijg je geen rente (KNAB wel), dus dan zou je al je geld op de normale spaarrekening moeten zetten om negatieve rente te ontwijken. Maar als het goed is het is volgens de wet niet mogelijk.
Klopt, maar ik vind het wel gewoon weereens leuk om een verhoging in mijn mailbox aan te treffen na alleen maar verlagingenOnbekend schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:37:
[...]
Ik vermoedt dat steeds meer mensen van bank aan wisselen en terugwisselen zijn om zo de hoogste rente te verkrijgen. Met deze hogere rente hopen ze dus meer geld aan te kunnen trekken die ook langere tijd (minimaal 1 jaar dus) bij de bank blijft. Het renteverschil is daarom ineens ook een stuk hoger.
20*350ZO45°
Ben je niet de enige 😉Richard schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:51:
[...]
Klopt, maar ik vind het wel gewoon weereens leuk om een verhoging in mijn mailbox aan te treffen na alleen maar verlagingen
Heb nu een deel bij moneyou staan. Krijg je nog enigszins rente (zij het 1,2%)
...
Klopt, NN zit sinds vrijdag op 1.1%.PM_Petrol schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:49:
Ik kreeg laatst weer een mail van volgens mij NN dat de rente weer zou dalen binnenkort.
We betalen bij de meeste spaarrekeningen boven de vrijgestelde voet al meer geld aan belastingen (1.2%) dan we aan rente krijgen. Hoe hoog de daadwerkelijke betaalde percentages zijn is echt schrikbarend. Een overzicht bij 1.1% rente, 1.2% belasting en een vrijstelling van €21330:P_Tingen schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:09:
Ik heb gekscherend wel eens gezegd dat je nog eens geld zou moeten betalen om geld op je spaarrekening te mogen hebben, maar bij elke rentewijzigingdaling kwam dat scenario dichterbij en inmiddels vind ik het allang niet meer zo onrealistisch als ik eerst dacht.
Bedrag | Rente | Belasting | Percentage |
---|---|---|---|
€20k | €220 | €0 | 0% |
€25k | €275 | €44 | 16.8% |
€30k | €330 | €104 | 31.5% |
€35k | €385 | €164 | 42.6% |
€40k | €440 | €224 | 50.9% |
€45k | €495 | €284 | 57.4% |
€50k | €550 | €344 | 62.6% |
Je betaalt bij €30k aan spaargeld nu dus al meer belasting dan eigenlijk de bedoeling was (30% van de ontvangen rente). Het wordt dus tijd dat de rente weer omhoog gaat (geen idee per wanneer) en/of het belastingpercentage omlaag (per 2017).
Natuurlijk kun je dit iets verder in je voordeel veranderen door je geld langer vast te zetten of te gaan beleggen, maar dat neemt niet weg dat de regels veel te laat worden aangepast en de rentes veel te hard dalen.
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Rentewijziging bij de ING per 22 oktober 2015:
Oranje Spaarrekening
Over saldi tot € 25.000 0,70% (was 0,80%)
Over saldi van € 25.000 tot € 75.000 0,80% (was 0,90%)
Over saldi van € 75.000 t/m € 1.000.000 1,00% (was 1,10%)
Spaarrekening voor UNICEF
Over saldi van € 75.000 t/m € 250.000 1,00% (was 1,10%)
De rente per saldoklasse geldt over het gehele saldo. De rentepercentages zijn op jaarbasis.
Oranje Spaarrekening
Over saldi van € 75.000 t/m € 1.000.000 1,00% (was 1,10%)
Spaarrekening voor UNICEF
Over saldi van € 75.000 t/m € 250.000 1,00% (was 1,10%)
De rente per saldoklasse geldt over het gehele saldo. De rentepercentages zijn op jaarbasis.
Uiteraard, dit is te verwachten. De andere banken volgen snel. We moeten een soort trend bij houden om de hoeveel maanden de banken de rente verlagen. Zoals ik al eerder zei, volgend jaar zitten we op max 0.5% rente als het zo door gaat.
Die spaarrentes bij de grote jongens gaat werkelijk helemaal nergens meer over. 0,7% over pak-beet 5000 euro is zo weinig dat het de moeite eigenlijk niet loont. En voorlopig zal het wel zo blijven ook zolang het ECB miljarden blijft pompen in de "economie" door obligaties op te kopen. Ik zet "economie" bewust tussen haakjes, omdat die obligaties, en dus het geld, vooral bij de grote bedrijven en instanties blijft hangen. Het komt de échte economie, waar jan en janine modaal hard werken voor een zakcentje, niet tegemoet.
Maar goed… er zijn genoeg kleine banken waar je net even wat meer rente kunt krijgen voorlopig.
Maar goed… er zijn genoeg kleine banken waar je net even wat meer rente kunt krijgen voorlopig.
Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk hun spaarsaldo weghalen en het onderbrengen bij andere banken, alternatieven op sparen of in een oude sok stoppen.
Is er bekend hoeveel spaargeld er daadwerkelijk bij welke banken staat?
weet nog goed dat er toen werd opgeroepen om al je geld weg te halen bij de dsb bank... heeft uiteindelijk geleid tot het faillissement van die bank.
Maar de lage rentes... we doen er momenteel zelf weinig aan zolang er door de eu geld wordt gepompd in economie... Strikt genomen wordt geld (fictief) minder waard en is het voor banken ook niet meer zo interessant om het geld de klanten te gebruiken. Die halen of gebruiken het geld van de eu wel voor investeringen/beleggingen of wat dan ook..
Maar de lage rentes... we doen er momenteel zelf weinig aan zolang er door de eu geld wordt gepompd in economie... Strikt genomen wordt geld (fictief) minder waard en is het voor banken ook niet meer zo interessant om het geld de klanten te gebruiken. Die halen of gebruiken het geld van de eu wel voor investeringen/beleggingen of wat dan ook..
...
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik (en m'n vrouw ook) hebben al ons spaargeld bij de ABN weg gehaald, en dit bij KNAB gestald. Nu is het verschil van vandaag (0,3%) ook niet om naar huis te schrijven, maar ik wil op termijn sowieso m'n geld bij de grote banken vandaan halen. Noem het een principekwestie. Maar 0,3% verschil op een rente van ±1% is toch al snel 30% extra rente bij een andere bank.
Er is wel zoiets als de totale som aan spaargeld in NL, maar of dat ook per bank bekent is weer ik niet. Ik zal het eens opzoeken.Teleluvr schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:32:
Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk hun spaarsaldo weghalen en het onderbrengen bij andere banken, alternatieven op sparen of in een oude sok stoppen.
Dat het geld bij de grote bedrijven blijft hangen is wel een beetje waar. Ik werk bij één van de Supermajors en daar is het ook goed te zien dat er zo weinig mogelijk uitgegeven wordt hoewel er recordwinsten gemaakt worden.
De AEX is toch ruim 10% gekrompen vanaf de zomer door de zenuwachtige Chinezen. De beurs gaat minder en rente is ook zeer laag..... Meestal gaat 1 van de 2 wat beter.
Ik heb mijn spaargeld vorig jaar al bij ING weggehaald en gestald bij NN. Ik zou het nooit in een oude sok stoppen, omdat:Teleluvr schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:32:
- je bij een brand of inbraak alles kwijt bent.
- je of aan belastingontduiking doet door te doen alsof je het geld niet hebt, of geen rente meer krijgt maar toch nog belasting moet betalen.
Zolang ik meer rente krijg dan ik belasting moet betalen zal ik niet al te hard zeuren (behalve dan als er net weer een renteverlaging is aangekondigd...), maar het moet toch echt een keer ophouden.
More than meets the eye
system specs
Je kan de sok natuurlijk in een brandkast leggen, of hey, schroef een kluis in een brandkast! Of boor een gat in de muur, rol het op, stop het er in, en hang er een plank op... genoeg te bedenken war zowel brand als inbreker echt niet gaat kijken!Robtimus schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:40:
Ik heb mijn spaargeld vorig jaar al bij ING weggehaald en gestald bij NN. Ik zou het nooit in een oude sok stoppen, omdat:
- je bij een brand of inbraak alles kwijt bent.
Dat hangt uiteraard van je persoonlijke omstandigheden af- je of aan belastingontduiking doet door te doen alsof je het geld niet hebt
Dat is ondertussen al behoorlijk lastig!Zolang ik meer rente krijg dan ik belasting moet betalen
Dankzij de vrijstelling van €21330 valt dat nog mee, zie mijn eerdere overzicht. Zelfs bij €50k krijg je met 1.1% rente nog steeds meer dan dat je betaalt aan belastingen. Je moet echt tegen de €260k zitten als de belasting (1,2% over bedrag - €21330) hoger is dan de rente van 1,1% (om precies te zijn, €255960). Goed, met een ton zit je al boven de 85% belasting die je over je ontvangen rente krijgt, maar je betaalt dan tenminste netto nog niet.
Zodra de rente weer daalt (naar 1%) dan wordt dat bedrag €127980, en met 0.9% €85320, maar het duurt toch nog een flinke tijd (voor de meesten) voordat ze dit halen.
En let ook op - die €21330 is voor 1 persoon. Als je samenwoont mag je dat bedrag verdubbelen en worden de bedragen tot waar je netto geld overhoudt ook 2x zo groot (€511920 met 1,1%, €255960 met 1% en €170640 met 0,9%).
Ter info, rekensommetje is <vrije voet * 1,2% dus 255,96> / <1,2% - rente%>, want:
Ontvangen: x * rente%
Betaald: (x - 21330) * 1,2% == x * 1,2% - 255,96
Omslagpunt: x * (1,2% - rente%) == 255,96
Ik ga er hier voor het gemak overigens wel vanuit dat je het hele jaar dezelfde rente krijgt over hetzelfde bedrag, dus dat je spaargeld het hele jaar door vast staat. Als je meer inlegt dan opneemt dan is dat voordeliger voor je, als je meer opneemt nadeliger (want momentopname voor belastingdienst is 1 januari).
Zodra de rente weer daalt (naar 1%) dan wordt dat bedrag €127980, en met 0.9% €85320, maar het duurt toch nog een flinke tijd (voor de meesten) voordat ze dit halen.
En let ook op - die €21330 is voor 1 persoon. Als je samenwoont mag je dat bedrag verdubbelen en worden de bedragen tot waar je netto geld overhoudt ook 2x zo groot (€511920 met 1,1%, €255960 met 1% en €170640 met 0,9%).
Ter info, rekensommetje is <vrije voet * 1,2% dus 255,96> / <1,2% - rente%>, want:
Ik ga er hier voor het gemak overigens wel vanuit dat je het hele jaar dezelfde rente krijgt over hetzelfde bedrag, dus dat je spaargeld het hele jaar door vast staat. Als je meer inlegt dan opneemt dan is dat voordeliger voor je, als je meer opneemt nadeliger (want momentopname voor belastingdienst is 1 januari).
More than meets the eye
system specs
Verwijderd
Je hoeft natuurlijk niet alles in de sok te stoppen, alleen het deel groter dan de 21k natuurlijkRobtimus schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:37:
Dankzij de vrijstelling van €21330 valt dat nog mee, zie mijn eerdere overzicht. Zelfs bij €50k krijg je met 1.1% rente nog steeds meer dan dat je betaalt aan belastingen. Je moet echt tegen de €260k zitten als de belasting (1,2% over bedrag - €21330) hoger is dan de rente van 1,1% (om precies te zijn, €255960). Goed, met een ton zit je al boven de 85% belasting die je over je ontvangen rente krijgt, maar je betaalt dan tenminste netto nog niet.
Maar ook dat geld in de sok moet je opgeven bij de belastingdienst als bezit en netjes vrh over betalen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:25:
[...]
Je hoeft natuurlijk niet alles in de sok te stoppen, alleen het deel groter dan de 21k natuurlijk
Verwijderd
Het mag uiteraard niet en ik zal dan ook iedereen ten zeerste aanraden om het netjes op te geven bij je belastingaangifte. Dat gezegd hebbende kan de overheid nooit controleren wat je in je sok hebt zitten.hv08 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:28:
[...]
Maar ook dat geld in de sok moet je opgeven bij de belastingdienst als bezit en netjes vrh over betalen.
Dat hangt er van af. Als ze voldoende reden hebben om 'vuil spel' te vermoeden kunnen ze gaan zoeken. Inclusief huiszoekingen. Dat gebeurt regelmatig bij drugsdealers enzo. Maar ook bij mensen die eerst 500K aan vermogen hebben en het jaar er op maar 100K zal de belastingdienst vragen waar het gebleven is.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:32:
Het mag uiteraard niet en ik zal dan ook iedereen ten zeerste aanraden om het netjes op te geven bij je belastingaangifte. Dat gezegd hebbende kan de overheid nooit controleren wat je in je sok hebt zitten.
En andersom, als jij volgens de belastingdienst een modaal inkomen hebt en 20K op de bank, maar vlot 1500 euro per maand aan een mooi huur appartement betaalt en in een dikke BMW rijdt en regelmatig naar de Caraïben gaat op vakantie, dan gaan ze toch even wat dieper graven. Hmmm hij betaalt alles cash...en neemt nooit geld op. Hoe kan dat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dan verander je wit geld in zwart geld... Er is een reden dat criminelen zoveel geld overhebben om het wit te wassenVerwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:32:
Het mag uiteraard niet en ik zal dan ook iedereen ten zeerste aanraden om het netjes op te geven bij je belastingaangifte. Dat gezegd hebbende kan de overheid nooit controleren wat je in je sok hebt zitten.
Verwijderd
Laten we discussie hier niet verder gaan hebben over belastingontduiking. Ik denk dat voor iedereen duidelijk is wat er wel en niet mag, en wat de gevaren hiervan zijn.
Vanaf 517 euro of 1034 euro (met partner) wel ja... daaronder niet. Als je net op de grens van de VRH zit.hv08 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:28:
[...]
Maar ook dat geld in de sok moet je opgeven bij de belastingdienst als bezit en netjes vrh over betalen.
Heb alleen een minimale noodbuffer bij ING ('top'rekening, harhar) staan, de rest bij MY en een gezamenlijk spaarcentje bij ASN en ING. Wat dat betreft heb ik van die banken-ellende wel geleerd dat je je centen moet verdelen. Wil ook nog even met de missus overleggen wat we met ons gezamenlijke spaargeld gaan doen. Nu staat het nog grotendeels bij ING (vanwege gezamenlijke rekening/realtime overgooien), maar ik wil bekijken of we niet beter een gedeelte op de bestaande ASN-spaarrekening kunnen zetten of mij part een andere rekening. Deposito is misschien ook een optie, aangezien vrouwlief voor een badkameroverhaul wil sparenjoramoudenaarde schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:28:
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik (en m'n vrouw ook) hebben al ons spaargeld bij de ABN weg gehaald, en dit bij KNAB gestald. Nu is het verschil van vandaag (0,3%) ook niet om naar huis te schrijven, maar ik wil op termijn sowieso m'n geld bij de grote banken vandaan halen. Noem het een principekwestie. Maar 0,3% verschil op een rente van ±1% is toch al snel 30% extra rente bij een andere bank.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Niet geheel onbelangrijk idd.2Dutch schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:21:
[...]
Heb alleen een minimale noodbuffer bij ING ('top'rekening, harhar) staan, de rest bij MY en een gezamenlijk spaarcentje bij ASN en ING. Wat dat betreft heb ik van die banken-ellende wel geleerd dat je je centen moet verdelen. Wil ook nog even met de missus overleggen wat we met ons gezamenlijke spaargeld gaan doen. Nu staat het nog grotendeels bij ING (vanwege gezamenlijke rekening/realtime overgooien), maar ik wil bekijken of we niet beter een gedeelte op de bestaande ASN-spaarrekening kunnen zetten of mij part een andere rekening. Deposito is misschien ook een optie, aangezien vrouwlief voor een badkameroverhaul wil sparen
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Idd handig om bij verschillende banken (met eigen vergunningen) een rekening te hebben. Zeker gratis spaarrekeningen zijn makkelijk te openen. En betaalrekeningen bij 2 banken is helemaal super. Dat kost je alleen wat extra euro's. Op jaarbasis valt het ook wel mee. ING kampt af en toe met storigen waardoor je niets meer kan, dan is een extra rekening bij ABN of Rabo wel zo handig.
En als er een dik in de problemen komt is het ook wel handig om niet al je geld daar te hebben staan.
En als er een dik in de problemen komt is het ook wel handig om niet al je geld daar te hebben staan.
Even wat research gedaan over de spaartegoeden in Nederland.
Op de website van het CBS staan allemaal statistieken (duh) met onder andere spaartegoeden.
Nu zijn de cijfers wel van 2013... De databank is op 15 januari 2015 geüpdate.
In 2013 hadden Nederlanders een totaal spaartegoed van 301,9 miljard euro. Het jaar daarvoor was het 301,6 miljard euro, dus geen groot verschil. Gemiddeld heeft één huishouden 42.000 aan spaartegoed. En als ik het goed begrijp gaat de CBS uit van 7,195 miljoen huishoudens.
Er wordt niet vermeld hoeveel er bij welke bank aan spaartegoed aanwezig is.
De link naar de databank: http://statline.cbs.nl/St...0713-1432&HDR=G1,T&STB=G2
Onder 1.1.1.1 Bank- en spaartegoeden is het te vinden.
edit: vind net dit: http://statline.cbs.nl/St...T&STB=G1&CHARTTYPE=1&VW=T
Spaartegoeden van elke maand.
Op de website van het CBS staan allemaal statistieken (duh) met onder andere spaartegoeden.
Nu zijn de cijfers wel van 2013... De databank is op 15 januari 2015 geüpdate.
In 2013 hadden Nederlanders een totaal spaartegoed van 301,9 miljard euro. Het jaar daarvoor was het 301,6 miljard euro, dus geen groot verschil. Gemiddeld heeft één huishouden 42.000 aan spaartegoed. En als ik het goed begrijp gaat de CBS uit van 7,195 miljoen huishoudens.
Er wordt niet vermeld hoeveel er bij welke bank aan spaartegoed aanwezig is.
De link naar de databank: http://statline.cbs.nl/St...0713-1432&HDR=G1,T&STB=G2
Onder 1.1.1.1 Bank- en spaartegoeden is het te vinden.
edit: vind net dit: http://statline.cbs.nl/St...T&STB=G1&CHARTTYPE=1&VW=T
Spaartegoeden van elke maand.
[ Voor 9% gewijzigd door OneTimer op 24-10-2015 21:55 ]
Je hebt het nu wel over een gemiddelde. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een spaartegoed van bijvoorbeeld minimaal 6x hun maandinkomen?
En zijn die statistieken alleen van mensen en gezinnen, of zitten daar ook bedrijven bij? Dan geldt wat de 1 koopt (inlevert op spaartegoed), de ander verkoopt (en het spaartegoed hoger wordt) en er weinig spaargeld bij komt.
En zijn die statistieken alleen van mensen en gezinnen, of zitten daar ook bedrijven bij? Dan geldt wat de 1 koopt (inlevert op spaartegoed), de ander verkoopt (en het spaartegoed hoger wordt) en er weinig spaargeld bij komt.
Hoezo zouden in de tabel die letterlijk 'Samenstelling vermogen; particuliere huishoudens' heet bedrijven opgenomen zijn?Onbekend schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:17:
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik had alleen die tweede link aangeklikt.
Nu ik die eerste link aanklik zie dat inderdaad ook staan.
Uit die grote hoeveelheid cijfers kan ik niet zo snel wijs uit worden, maar dat komt nog wel.
Nu ik die eerste link aanklik zie dat inderdaad ook staan.
Uit die grote hoeveelheid cijfers kan ik niet zo snel wijs uit worden, maar dat komt nog wel.
-
[ Voor 101% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:26 ]
De gemiddelden moeten wel in de juiste context geplaatst worden. Er was laatst een bericht over de verdeling van het rijkdom. Het blijkt dat de top 1% laag van de mensen 50% van alle middelen bezitten.
Als je gaat middelen dan krijg je heel scheve waarden.
Als je gaat middelen dan krijg je heel scheve waarden.
Minder dan € 5000,-- reserve hebben is inderdaad een erg kleine buffer.
Ik vind dat iemand zo'n 4 maanden aan uitgaven als buffer moet aanhouden, + een vast bedrag om een dure uitgave aan te kunnen zoals een auto(reparatie) of defecte CV-ketel.
Iemand die het minimumloon van € 1.507,80 verdient, heeft waarschijnlijk een bestedingspatroon van zo'n € 1000,-- per maand. Hiermee heeft hij/zij net genoeg aan een buffer van € 5000,--.
Iemand die modaal verdient, € 2,800 per maand, houdt waarschijnlijk iets van € 1900,-- per maand netto over. Waarschijnlijk heeft hij/zij ook een bestedingspatroon van dat bedrag, en dat betekent dat die een buffer van zo'n € 9.600,-- aan moet houden.
Daarom vind ik een vast bedrag als buffer (€ 5000,--) niet te kunnen gebruiken om spaargelden te vergelijken.
Ik vind dat iemand zo'n 4 maanden aan uitgaven als buffer moet aanhouden, + een vast bedrag om een dure uitgave aan te kunnen zoals een auto(reparatie) of defecte CV-ketel.
Iemand die het minimumloon van € 1.507,80 verdient, heeft waarschijnlijk een bestedingspatroon van zo'n € 1000,-- per maand. Hiermee heeft hij/zij net genoeg aan een buffer van € 5000,--.
Iemand die modaal verdient, € 2,800 per maand, houdt waarschijnlijk iets van € 1900,-- per maand netto over. Waarschijnlijk heeft hij/zij ook een bestedingspatroon van dat bedrag, en dat betekent dat die een buffer van zo'n € 9.600,-- aan moet houden.
Daarom vind ik een vast bedrag als buffer (€ 5000,--) niet te kunnen gebruiken om spaargelden te vergelijken.
Op dit moment heb ik al het geld bij de ING bank op één rekening tegen een schamele 0,8% rente.
We zijn nu niet voorbereid op een grote storing bij de ING en hebben ook amper cash in huis.
Mijn bedoeling is om een tweede en/of rekening te openen en hier een vast bedrag op de betaalrekening te laten staan waar we allebei een pinpas van hebben. Mijn oog is gevallen op de SNS-betaalrekening met 1,15% rente en 2 passen voor € 30,- per jaar. Als ik hier zo'n € 3000,- op stal dan heb ik in ieder geval de kosten gedekt met de rente op de betaalrekening (ik weet, dit geld had anders 0,8% opgeleverd bij de ING). Doel is om in ieder geval overal te kunnen pinnen mocht het nodig zijn. Hebben jullie negatieve ervaringen met de SNS of een ander, beter, alternatief?
We zijn nu niet voorbereid op een grote storing bij de ING en hebben ook amper cash in huis.
Mijn bedoeling is om een tweede en/of rekening te openen en hier een vast bedrag op de betaalrekening te laten staan waar we allebei een pinpas van hebben. Mijn oog is gevallen op de SNS-betaalrekening met 1,15% rente en 2 passen voor € 30,- per jaar. Als ik hier zo'n € 3000,- op stal dan heb ik in ieder geval de kosten gedekt met de rente op de betaalrekening (ik weet, dit geld had anders 0,8% opgeleverd bij de ING). Doel is om in ieder geval overal te kunnen pinnen mocht het nodig zijn. Hebben jullie negatieve ervaringen met de SNS of een ander, beter, alternatief?
Ik heb SNS voor de en/of rekening. Topbank imo. Nog geen storingen meegemaakt in 2,5 jaar en ze zijn goed bereikbaar zowel telefonisch als via email. Daarnaast een redelijke rente t.o.v. andere grootbanken.
toettoett
Alternatief is een creditcard die je kunt gebruiken in de winkels om te betalen en in nood geld mee kunt pinnen (hierbij betaal je wel kosten). Maar als je die nog niet hebt ben je voor 2 creditcards ook dat bedrag wel kwijt.
Ga je die rekening nu alleen openen voor in het geval dat er een storing is bij ING?rik11 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:23:
Op dit moment heb ik al het geld bij de ING bank op één rekening tegen een schamele 0,8% rente.
Dan kun je beter 500 euro cash oid in huis hebben ipv 3000 euro op een andere rekening te zetten, waar je voor moet betalen. Zonde van het geld dat je daar op zet.
Ik krijg bij ING trouwens nu nog maar 0,7%.
Ik heb een spaarrekening bij bv zwitserleven voor 1,3% geopend en heb al mijn spaargeld overgeheveld, op 2.000 voor nood waar ik snel bij kan na (mijn betaalrekening zit ook bij de ING, dus als blijkt dat ik opeens een groot bedrag moet betalen en mijn lopende rekening is niet toereikend, dan staat er binnen 5 minuten meer geld op).
Nog 1% bij de ING
Op het moment dat de overheid geld nodig heeft zijn hetzelfde jaar nog nieuwe wetsregels doorgevoerd wat betreft belasting,inkomen,bijtelling etc.
Nu loopt de vermogensbelasting met hun fictief rendement al jaren achter de feiten aan. Hetzelfde geldt voor de 19 eurocent per kilometer zakelijke reiskosten vergoeding en zo zijn er nog wel meer zaken waar een kleuter met een rekenmachine nog betere klei van bakt.
Maar goed onze overheid zit dan ook bruine arm diep in de EU
Op het moment dat de overheid geld nodig heeft zijn hetzelfde jaar nog nieuwe wetsregels doorgevoerd wat betreft belasting,inkomen,bijtelling etc.
Nu loopt de vermogensbelasting met hun fictief rendement al jaren achter de feiten aan. Hetzelfde geldt voor de 19 eurocent per kilometer zakelijke reiskosten vergoeding en zo zijn er nog wel meer zaken waar een kleuter met een rekenmachine nog betere klei van bakt.
Maar goed onze overheid zit dan ook bruine arm diep in de EU
Nietszeggende statistiek. De puissant rijken halen dit gemiddelde sterk omhoog.PM_Petrol schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:53:
Gemiddeld heeft één huishouden 42.000 aan spaartegoed
De praktijk zal geheel anders zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 27-10-2015 15:13 ]
Ik heb 1 creditcard.. Bij de ING.hv08 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:55:
Alternatief is een creditcard die je kunt gebruiken in de winkels om te betalen en in nood geld mee kunt pinnen (hierbij betaal je wel kosten). Maar als je die nog niet hebt ben je voor 2 creditcards ook dat bedrag wel kwijt.
Tja, ik heb liever een pas altijd bij me dan continu 500 op zak. bovendien, die 500 levert ook niks op. de 3000 die ik neerzet is nu netto 0. Als de rente weer gaat stijgen wordt dit verschil natuurlijk anders.Ibbel schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:56:
[...]
Ga je die rekening nu alleen openen voor in het geval dat er een storing is bij ING?
Dan kun je beter 500 euro cash oid in huis hebben ipv 3000 euro op een andere rekening te zetten, waar je voor moet betalen. Zonde van het geld dat je daar op zet.
Ik krijg bij ING trouwens nu nog maar 0,7%.
Ik heb een spaarrekening bij bv zwitserleven voor 1,3% geopend en heb al mijn spaargeld overgeheveld, op 2.000 voor nood waar ik snel bij kan na (mijn betaalrekening zit ook bij de ING, dus als blijkt dat ik opeens een groot bedrag moet betalen en mijn lopende rekening is niet toereikend, dan staat er binnen 5 minuten meer geld op).
Overigens is de rente boven de 25k 0,8%.
Nee, ik verwacht deze week een hele grote factuur.. dus gespaard wordt er niet.Viper® schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:19:
Doen hier mensen nog mee aan het grote ING spaarspektakel
Ja, ik doe mee!Viper® schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:19:
Totaal gemist....en zit nog wel bij INGViper® schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:19:
Maar ja, daar spaar ik eigenlijk niet..dus tsja.. Deed wel mee met dat rente extraatje van MY... 1,18 jonge!
Onderschat ook niet het aantal mensen wat een keer een flinke erfenis krijgt, mensen die bijvoorbeeld een modaal inkomen hebben en een huis erven wat aflossingsvrij is.Friespeuk schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:12:
[...]
Nietszeggende statistiek. De puissant rijken halen dit gemiddelde sterk omhoog.
De praktijk zal geheel anders zijn.
Rabobank gaat de spaarrente weer verlagen, nu van 0,8% naar 0,7%. Ik was net de afgelopen weken langzaam geld aan het overmaken naar die rekening zodat de rente precies de kostten van de rekening zouden dekken. Ik denk dat ik alsnog genoeg geld op de rekening ga zetten om dit te bewerkstelligen (1,8 per maand * 12 = € 21,60. Dan moet ik 21,6 / 0,007 = € 3085,71 op de spaarrekening zetten om mijn tweede bankrekening aan te kunnen houden op opbrengsten van de rente. Uiteraard begrijp ik deflatie / devaluatie en zal dat spaargeld dus minder waard worden maar het gaat mij een beetje om het idee dat ik er geen of minder omkijken naar heb en altijd geld van een andere bank kan gebruiken als mijn primaire bank (Regiobank) problemen heeft of ik bijvoorbeeld mijn pinpas kwijt raak. Dat laatste heb ik al eens meegemaakt en dat is echt doffe elende. Die elende nog eens voorkomen is mij wel wat rendement waard.
Geeft echter wel aan hoe laag de rente is ten opzichte van de kosten voor een bankrekening. Effectief betalen veel mensen al negatieve rente door de maandelijkse kosten.
Geeft echter wel aan hoe laag de rente is ten opzichte van de kosten voor een bankrekening. Effectief betalen veel mensen al negatieve rente door de maandelijkse kosten.
.
[ Voor 94% gewijzigd door rr7r op 13-08-2023 20:38 ]
Nog slimmer is om die tweede betaalrekening als tegenrekening te gebruiken van een andere spaarrekening. En hoger rendement en nog steeds snel toegang.GH45T schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:30:
Rabobank gaat de spaarrente weer verlagen, nu van 0,8% naar 0,7%. Ik was net de afgelopen weken langzaam geld aan het overmaken naar die rekening zodat de rente precies de kostten van de rekening zouden dekken. Ik denk dat ik alsnog genoeg geld op de rekening ga zetten om dit te bewerkstelligen (1,8 per maand * 12 = € 21,60. Dan moet ik 21,6 / 0,007 = € 3085,71 op de spaarrekening zetten om mijn tweede bankrekening aan te kunnen houden op opbrengsten van de rente. Uiteraard begrijp ik deflatie / devaluatie en zal dat spaargeld dus minder waard worden maar het gaat mij een beetje om het idee dat ik er geen of minder omkijken naar heb en altijd geld van een andere bank kan gebruiken als mijn primaire bank (Regiobank) problemen heeft of ik bijvoorbeeld mijn pinpas kwijt raak. Dat laatste heb ik al eens meegemaakt en dat is echt doffe elende. Die elende nog eens voorkomen is mij wel wat rendement waard.
Ik heb zelf overigens voor de cc optie gekozen plus mijn spaargeld over verschillende banken verspreid.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik keek net iets te snel over je post heen en dacht dat het andersom was (aangezien men vaak zegt van x naar y). Helaasrr7r schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:15:
Centraal Beheer naar 0,95% van 1,05%.
Betrof geen gemiddelde in dit geval echter: zie Nibud (blz 12)Blord schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:28:
De gemiddelden moeten wel in de juiste context geplaatst worden.
[ Voor 11% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:43 ]
De rente bij Leaseplan Bank blijft volgende maand nog gelijk met 1,2%.
Jammer dat ik de auto al ga winnen...Viper® schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:19:
Over ING gesproken: ik denk dat ik eens ga overstappen, de 0.7% rente (onlangs weer -0.1% gehad) is echt té laag. SNS (1.3%) & Knab (1.25%) geven stilletjes aan bijna het dubbele. Ook een mooi moment om eens naar ASN en Triodos te kijken, ik vind het idee van een duurzamere bank best mooi.
Dit jaar niet.Viper® schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:19:
Vorig jaar uitgebreid geschoven met grote bedragen om zoveel mogelijk lotnummers voor het spaarspektakel te bemachtigen, maar zoals te verwachten niets gewonnen behalve een paar tientjes renteverlies
Bij Triodos hoef je niet te gaan sparen iigmurphsy schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:55:
[...]
Jammer dat ik de auto al ga winnen...
Over ING gesproken: ik denk dat ik eens ga overstappen, de 0.7% rente (onlangs weer -0.1% gehad) is echt té laag. SNS (1.3%) & Knab (1.25%) geven stilletjes aan bijna het dubbele. Ook een mooi moment om eens naar ASN en Triodos te kijken, ik vind het idee van een duurzamere bank best mooi.
Dat is lager dan ING bij vrij opneembaar.
Tsja, het is allemaal niet veel soeps. Knab moet je 5€ / maand betalen dus dan moet je een aardig bedrag hebben staan voordat je dat er uit hebt boven een andere spaarrekening. SNS Bank zonder maandelijks storten is ook nog maar 1,15%.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Ja die €5,- per maand verdien ik niet terug. Maar 1,15% is toch nog ,45% procentpunt meer dan ING. Maarja ook SNS zal wel zakken vermoed ik.
Je kan je spaargeld ook ergens anders stallen (dus niet bij een grootbank), als je dat nog niet grotendeels doet. SNS geeft een degelijke rente (1.15% op de reguliere spaarrekening) en is niet al te duur qua betaalpakket, maar er zijn ook genoeg banken waar je gratis een spaarrekening kan openen als je liever gewoon bij ING blijft of het te veel gedoe vindt naar een andere bank over te stappen voor je bankzaken. Ik zit zelf bij Argenta.murphsy schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:55:
[...]
Jammer dat ik de auto al ga winnen...
[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 01-11-2015 17:56 ]
Ik lees nu dat de amsterdam trade bank niet zo goed gaat op dit moment aldus moody's: http://www.ftm.nl/exclusi...dse-bank-naar-de-afgrond/ajhaverkamp schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:08:
[...]
Ja, ten tijde van de Icesave affaire had ik daar (bijna al mijn) spaargeld staan. Toen snel weggesluisd omdat ik het toch liever bij de Rabo had staan. Sinds een klein jaar heb ik er weer een deel van mijn spaargeld staan. Een deel in depositos van 1 a 2 jaar en een deel op een gewone internet spaarrekening. Tot nu nu toe geen enkel probleem. Site werkt altijd als ik hem nodig heb. Rentes zijn iets hoger dan bv de Rabo.
Dus ik zou overwegen om mijn geld weg te halen
Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
Tegenwoordig moet je daar al blij mee zijnmark de man schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:39:
De rente bij Leaseplan Bank blijft volgende maand nog gelijk met 1,2%.

Lekkere binnenkomer op maandagbat266 schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:43:
[...]
Ik lees nu dat de amsterdam trade bank niet zo goed gaat op dit moment aldus moody's: http://www.ftm.nl/exclusi...dse-bank-naar-de-afgrond/
Dus ik zou overwegen om mijn geld weg te halen
This footer is intentionally left blank
MoneYou is 1.2% en kost je niks.murphsy schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:10:
Ja die €5,- per maand verdien ik niet terug. Maar 1,15% is toch nog ,45% procentpunt meer dan ING. Maarja ook SNS zal wel zakken vermoed ik.
MoneYou zakt per 6 november naar 1.1 procent rente (was 1,2 procent).
Virussen? Scan ze hier!
De rente voor de variabele spaarproducten wordt per 6 november 2015 verlaagd:
MoneYou Sparen - Vrij opneembaar
1,10%* variabele rente (was 1,20%)
MoneYou Sparen - Kwartaal Spaarrekening
Bonusrente van 0,20% bovenop 0,90% basisrente
De rente voor de deposito spaarproducten wordt per 9 november 2015 verlaagd:
MoneYou Sparen - 6 maanden Vast
1,20%** vaste rente (was 1,30%)
(0,60% basisrente)
MoneYou Sparen - 1 jaar Vast
1,25%*** vaste rente (was 1,35%)
(0,60% basisrente)
MoneYou Sparen - 2 jaar Vast
0,80%*** vaste rente (was 0,90%)
(0,30% basisrente)
(0,60% basisrente)
(0,60% basisrente)
(0,30% basisrente)
Het is dat het sparen bij de bank nog "iets" oplevert. Maar je kan het bijna beter in een oude sok thuis bewaren ( al mag dat van de belastingdienst ook maar tot max 500 euro en een beetje...)
...
Al stop je 100k in een oude sok, maakt de belastingdienst niks uit. Je moet er alleen wel gewoon belasting over betalen.koentjuh1987 schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:53:
Het is dat het sparen bij de bank nog "iets" oplevert. Maar je kan het bijna beter in een oude sok thuis bewaren ( al mag dat van de belastingdienst ook maar tot max 500 euro en een beetje...)
Idd, het zal de belastingdienst een zorg zijn waar je je geld bewaard. Hoe kom je erbij dat dat maar tot 500 euro zou mogen?
Virussen? Scan ze hier!
Ja hier ook het mailtje. Geld nu maar weer naar Knab basis. Daar is het nog steeds 1,25% maar zal denk ik ook niet lang zijnPhyxion schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:48:
De rente voor de variabele spaarproducten wordt per 6 november 2015 verlaagd:
(0,60% basisrente)
(0,60% basisrente)
(0,30% basisrente)
[ Voor 95% gewijzigd door WhySoSerious? op 02-11-2015 14:13 ]
Er is een grens rond de 500 euro wat je niet op hoeft te geven als je dat contant thuis bewaard.wildhagen schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:03:
Hoe kom je erbij dat dat maar tot 500 euro zou mogen?
[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 02-11-2015 14:09 ]
Maar dat heeft niks te maken met een limiet op wat je in je oude sok mag stoppen. Koentjuh1987 beweerde dat dat maar tot 500 euro mocht, en dat is dus niet waar. Je mag daar best 1 miljoen in euro stoppen, zolang je dat maar netjes opgeeft zal het de belastingdienst verder een zorg zijn wat/hoeveel je in je oude sok stopt.
Virussen? Scan ze hier!
Klopt je mag dus belastingvrij rond de 500 euro per fiscaal partner in de oude sok stoppen zonder dat je dat hoeft op te geven.wildhagen schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:11:
Maar dat heeft niks te maken met een limiet op wat je in je oude sok mag stoppen. Koentjuh1987 beweerde dat dat maar tot 500 euro mocht, en dat is dus niet waar. Je mag daar best 1 miljoen in euro stoppen, zolang je dat maar netjes opgeeft zal het de belastingdienst verder een zorg zijn wat je in je oude sok stopt.
Zie net ook de mail van Moneyou langskomen. 
Echter voor de paar procenttienden heeft overstappen naar een andere bank nauwelijks zin.

Echter voor de paar procenttienden heeft overstappen naar een andere bank nauwelijks zin.
Idd, zolang ze allemaal langzaam naar de 1.1% zakken heeft overstappen weinig zin. Ga je nu naar Argenta of Zwitserleven, dan zakken die over een week ook naar 1.1% en win je nauwelijks iets, tenzij je bijna 1 milj hebt staan natuurlijk maar dat verwacht ik niet.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling