Dit is (meeemaals) langs gekomen in het OpenBank topic. Meerdere Tweakers hebben hier vorige week over gebeld en te horen gekregen dat het "deze week" zou worden uitgekeerd. Alleen is die week intussen weer om en is het nog steeds niet uitgekeerd.mpandroid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:19:
In februari had Openbank een actie waarbij je 30 of 50 euro bonus kon krijgen indien je het saldo op je spaarrekening verhoogde en dit tot 1-8-2023 zou laten staan (regel voor de 50 euro bonus zo uit mijn blote bolletje).
De bonus zou half april uitgekeerd worden.
heeft iemand de bonus voor deze actie al ontvangen?
Misschien is t een typfout, maar het is nog geen augustus? Lijkt me ook vreemd dat ze een bonus uitkeren voordat ze weten of je überhaupt aan de voorwaarden voldaan hebt.mpandroid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:19:
In februari had Openbank een actie waarbij je 30 of 50 euro bonus kon krijgen indien je het saldo op je spaarrekening verhoogde en dit tot 1-8-2023 zou laten staan (regel voor de 50 euro bonus zo uit mijn blote bolletje).
Mijn vriendin en ik hebben overigens wel allebei de €70 voor de "valentijns-actie" ontvangen. Deze zou ook medio april uitgekeerd worden en was er al rond de 10e.
In de voorwaarden staat dat je akkoord gaat met een automatische incasso waarmee ze de bonus weer kunnen intrekken als je het geld vroegtijdig van de rekening haalt.ManzokuSan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:16:
[...]
Misschien is t een typfout, maar het is nog geen augustus? Lijkt me ook vreemd dat ze een bonus uitkeren voordat ze weten of je überhaupt aan de voorwaarden voldaan hebt.
Ahh duidelijk! Overbodige reactie van mijn kant dan.RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:18:
[...]
In de voorwaarden staat dat je akkoord gaat met een automatische incasso waarmee ze de bonus weer kunnen intrekken als je het geld vroegtijdig van de rekening haalt.
Ondanks dat het een extraatje is, schaadt het toch wel een beetje het vertrouwen in OpenBank. Eigen voorwaarden niet nakomen, er niet over communiceren (maar spam op zondag versturen lukt dan weer wel), vage rentepercentages die je bijna niet kan terugvinden. Nee het helpt allemaal niet. Komende tijd gaat er dus meer geld richting Renault Bank die geven tenminste zeker weten die 2%, ook zonder actieperiode.
[ Voor 63% gewijzigd door Gunner op 25-04-2023 09:40 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Is Renault Bank nou verdwenen bij Raisin?
RCI Banque staat er nog steeds. Alleen nu op de tweede plek onder Nordax (beiden met 2,00% rente dus gelijk).Carfanatic schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:33:
Renault Bank heeft inderdaad nog wel de spaarrekening, de deposito's zijn momenteel verdwenen. Misschien hebben ze even genoeg geld binnen gehaald?Carfanatic schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:33:
Renault en depositos? Hebben ze die ook (gehad)? Is mij nooit opgevallen.fractus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:02:
[...]
Renault Bank heeft inderdaad nog wel de spaarrekening, de deposito's zijn momenteel verdwenen. Misschien hebben ze even genoeg geld binnen gehaald?
Ze hebben onlangs de rente nog verhoogd naar 2 procent, dus dat zal nog wel niet?fractus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:02:
[...]
Renault Bank heeft inderdaad nog wel de spaarrekening, de deposito's zijn momenteel verdwenen. Misschien hebben ze even genoeg geld binnen gehaald?Da
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het was puur speculatie, ik weet het ook niet. Maar ik weet wel dat ze een klein maandje geleden nog deposito's aanboden, heb toen serieus overwogen om me daarvoor aan te melden. Deposito's zijn een weekje of twee geleden van de site afgehaald uit m'n hoofd, misschien drie
Edit: ik kan er niets over terugvinden in het topic, misschien laat m'n geheugen me in de steek en was een een andere Franse bank
Edit: ik kan er niets over terugvinden in het topic, misschien laat m'n geheugen me in de steek en was een een andere Franse bank
[ Voor 20% gewijzigd door fractus op 25-04-2023 12:18 ]
Vandaag weer een aantal stijgers:
- Deposito : Coop, Fjord en Orange
- Spaarrekening: Nordax naar 2,04 %
en een daler: BlueOrange
Mij is het vandaag gelukt.T-T schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:22:
[...]
Ik heb een week of 2 geleden een rekening geopend bij Advanzia.
Zodra je de mail binnen hebt dat het account geopend is moet je inderdaad 2 werkdagen wachten voor de mein.advanzia omgeving beschikbaar is.
Daar moet je dan eerst registreren.
Bij het telefonbanking-passwort vul je het wachtwoord in die je ingevuld heb bij de aanvraag van de Advanzia rekening
En Coop kun je natuurlijk ontbinden bij de aankoop van een woning. Alleen krijg je dan geen rentedwdd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:48:

Verlies van rente (of zelfs boetes) is toch normaal bij het ontbinden van een deposito? Volgens mij is Openbank de enige bank die je alsnog een minimaal rendementje meegeeft. Volgens mij 0,20%.RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:02:
[...]
En Coop kun je natuurlijk ontbinden bij de aankoop van een woning. Alleen krijg je dan geen rente
Nja, bij mijn bewust hierop uitgekozen deposito bij CreditEurope Bank kan ik dus wel kostenloos het deposito open breken bij bv de aankoop van een woning etc en de uitgekeerde rente (die ook nog eens per maand is) behoud ik gewoon. En meen ook depostos bij Raisin gezien te hebben die je bij "zwaarwegende redenen" (zoals overlijden of some schuldsanering) kunt open breken en alsnog naar rato de rente uitkeren.Elandenmelk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:42:
[...]
Verlies van rente (of zelfs boetes) is toch normaal bij het ontbinden van een deposito? Volgens mij is Openbank de enige bank die je alsnog een minimaal rendementje meegeeft. Volgens mij 0,20%.
Gevoelsmatig is het meer: onder deze voorwaarden kun je kostenloos open breken; en soms kan het ook met een boete in (alle) andere gevallen.
Kunnen open breken met reden X of Y maar geen rente voelt dan "raar". Want wat is dan het voordeel van "je kunt open breken bij ..."? Impliciet is het dan nog steeds "met boete" (zijnde de opgebouwde rente).
Allereerst blij zijn dat je geen toeslagen krijgt. Betekent dat je het financieel goed voor elkaar hebt.Verwijderd schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:51:
[...]
Ik andersom ook. Als nettobetaler lijkt het mij fijn om aan alle kanten geholpen te worden, terwijl ikzelf mijn hele leven nergens voor in aanmerking ben gekomen voor welke toeslag dan ook, en elke keer net buiten de boot val.
Ik ben weinig tot niet op vakantie gegaan om geld te besparen. En het spaargeld dat ik heb is voor mijn pensioen (want ik val niet onder een cao). Ik bespaar op alles wat ik kan, van boodschappen tot energie.
Blijkt maar weer dat heel veel moeite doen om voor jezelf te zorgen afgestraft moet worden. Zo kennen we Nederland weer.
Laat mijn vraag maar zitten.
Verder als je vermogen aan het opbouwen voor je pensioen en je doet dat alleen middels sparen ben je rekentechnisch verkeerd bezig. De bedoeling van pensioenopbouw is dat tegen de tijd je daarvan gaat genieten toch wel zo'n 50 tot 70 % van je huidig besteedbaar inkomen overhoudt. Met een inflatie van zo'n 8% op dit moment maar normaal gesproken zo'n 2 teer je gewoon in op je vermogen zonder maar einige uitgaven te doen. Verder komt daar dan ook nog belasting bovenop boven de vrijstelling. Spaarrekening zijn mooi voor geld wat je nodig hebt voor de korte en een beetje middellang. Voor lange termijn zijn er veel betere oplossingen.
NB: ik vind overigens dat belastingen op vermogen fors omhoog moet en op werken naar beneden. Diegene met grote vermogens tikken maandelijks duizenden euro's inkomen af met minimale belastingdruk. Dat daar een drempel voor moet komen is een overweging.
Net geplaatst in het OpenBank-topic:
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:25:
Blijkbaar kan OpenBank prima een overboeking herkennen als iets dat zij in die 2,25%-rente-regeling zetten als voorwaarde:
[Afbeelding]
Benieuwd hoe dit bij de mensen uit pakt die een eigen overboeking wilden gebruiken.
@Verwijderd je zegt dat je geen toeslag krijgt, voor zorgtoeslag is de grens € 31.998, dus heb je volgens mij een prima salaris; kan je dan niet op vakantie, moet je besparen op van allesVerwijderd schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:51:
Als nettobetaler lijkt het mij fijn om aan alle kanten geholpen te worden, terwijl ikzelf mijn hele leven nergens voor in aanmerking ben gekomen voor welke toeslag dan ook, en elke keer net buiten de boot val.
Ik ben weinig tot niet op vakantie gegaan om geld te besparen. En het spaargeld dat ik heb is voor mijn pensioen (want ik val niet onder een cao). Ik bespaar op alles wat ik kan, van boodschappen tot energie.
Het is hier al eens eerder ter sprake gebracht met een andere user (neem ik aan, je nick is anders).Verwijderd schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:51:
[...]
Ik andersom ook. Als nettobetaler lijkt het mij fijn om aan alle kanten geholpen te worden, terwijl ikzelf mijn hele leven nergens voor in aanmerking ben gekomen voor welke toeslag dan ook, en elke keer net buiten de boot val.
Blijkt maar weer dat heel veel moeite doen om voor jezelf te zorgen afgestraft moet worden. Zo kennen we Nederland weer.
Laat mijn vraag maar zitten.
Waarom ga je je hele leven krom liggen voor een onzekere periode? En als je dat dan doet, waarom doe je het dan op zo ongeveer de slechtste manier die er bestaat?
Leuk dat sparen voor je pensioen op deze manier, maar wie gaat jouw garanderen dat je je jouw pensioen haalt? Leuk dat je straks met 67 jaar 3 ton op de bank hebt, als je 3 maanden later ernstig ziek wordt of erger dan heb je er helemaal niks aan. Had je beter in de bloei van je leven kunnen genieten van de centen.
Ook zonder CAO kan je werkgever een pensioenfonds aanbieden, ik weet dat N=1 maar ik ben nog nooit tegengekomen dat het niet geregeld was bij een werkgever. Als dat wel zo is dan is de tijd misschien rijp om er eens met je werkgever over te gaan praten, de markt voor werkenden is momenteel zeer goed te noemen dus je hebt wel een serieuze onderhandelingspositie.
Maar al regelt je werkgever niets, je kan het zelf ook gewoon regelen. Fiscaal voordelig ook nog eens. Een goed startpunt is https://www.nibud.nl/onderwerpen/pensioen/pensioen-opbouwen/ en https://www.belastingdien...rijwillig-pensioenpremie/
En voor de rest, besparen is prima. Ik doe het zelf ook waar nodig. Maar vergeet niet om ook te genieten van je leven. Een vakantie is bijvoorbeeld goed voor lichaam en geest en je ziet nog eens een andere omgeving. Je leeft nu en niets is zeker. Dat zegt niet dat je alles maar over de balk moet smijten, maar het wordt snel vergeten om ook gewoon te genieten van je harde werk.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Erger nog - ze zijn laat, rente per kwartaal én gaan dan gewoon mee met de meute:RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
[...]
Is Knab zelfs niet pas op 1 aprip naar 0,50% gegaan? Valt wellicht niet onder grootbank (Rabo, ING, ABN en SNS/Regio/...?), maar zij doen/deden zich zelfs voor als bank die voorop loopt in het algemeen.
/f/image/i8xaR69sGqt4zz58KNqdjWJ9.png?f=fotoalbum_large)
Sommige mensen genieten echt intens van een saldo op een rekening. Ik ken er genoeg. De kunst is de juiste balans te vinden. Er zijn er ook heel veel die alles over de balk smijten.JAN-B schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:26:
[...]
@Verwijderd je zegt dat je geen toeslag krijgt, voor zorgtoeslag is de grens € 31.998, dus heb je volgens mij een prima salaris; kan je dan niet op vakantie, moet je besparen op van alles
Wees hier voorzichtig mee - je hebt geen enkel inzicht in iemand's financiële situatie.JAN-B schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:26:
[...]
@Verwijderd je zegt dat je geen toeslag krijgt, voor zorgtoeslag is de grens € 31.998, dus heb je volgens mij een prima salaris; kan je dan niet op vakantie, moet je besparen op van alles
Na een scheiding kan je zo maar met een enorme hypotheek (alleen ipv voorheen met twee) of alimentatie zitten. Dat los je niet "zo maar" even op.
Dan moet je niet sparen maar je hypotheek aflossen.GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:39:
[...]
Wees hier voorzichtig mee - je hebt geen enkel inzicht in iemand's financiële situatie.
Na een scheiding kan je zo maar met een enorme hypotheek (alleen ipv voorheen met twee) of alimentatie zitten. Dat los je niet "zo maar" even op.
Nordax is niet naar 2,04% maar naar 2,02% gegaan:dwdd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:48:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,00% p.j. naar 2,02% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 25 april om 12 uur 's middags.
Dat ligt aan de hypotheekrente, denk ik. Als die onder de 2% is kan sparen (om af te lossen) slimmer zijn.MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:40:
[...]
Dan moet je niet sparen maar je hypotheek aflossen.
Je mag meestal maar een beperkt aantal extra aflossingen per jaar doen.
Maar dit gaat voorbij aan de reden voor mijn vraag om na te denken voor je replied ...
"Rente per kwartaal" staat daar toch los van? Je krijgt het per kwartaal uitgekeerd, maar het wordt wel per dag berekend, dus van 1-4 tot 15-5 rekenen ze met een percentage van 0,50% en van 15-5 t/m 30-6 met eem percentage van 0,75%. Het is dus niet dat de renteverhoging naar 0,50% irrelevant is op het moment dat ze uitkeren, de helft van het kwartaal is gewoon met dat percentage gerekend.GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:35:
[...]
Erger nog - ze zijn laat, rente per kwartaal én gaan dan gewoon mee met de meute:
[Afbeelding]
Er zijn hier diverse mensen die graag gewoon per maand de rente gestort krijgen - daar was die opmerking op gericht.RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:48:
[...]
"Rente per kwartaal" staat daar toch los van?
De spaarder in mij is tijden lang in een diepe winterslaap geweest. Met de maatregelen van de ECB is er weer wat aanleiding om alert te zijn op de ontwikkelingen. Ik wil mijn appeltje voor de dorst niet door inflatie laten verdampen.
Daarom ben ik een paar weken geleden mee gaan lezen op dit forum en ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om een ieder die hier een bijdrage aan levert te bedanken. Het is voor mij buitengewoon leerzaam om de beweegredenen en gedachten van anderen te lezen en er mijn afwegingen mee te maken.
Nu heb ik een deposito afgesloten via Raisin en dus gelezen dat het enige dagen duurt voordat het deposito rond is. Ook las ik dat door de correcte omschrijving te gebruiken bij overschrijving naar Raisin de overboeking automatisch wordt toegewezen aan de juiste spaarrekening bij Raisin.
Wanneer je zoals ik dit voor het eerst doet begrijp je de tekst wel maar hoe het precies werkt ga je pas zien in de praktijk. Nu zie ik na mijn aanvraag van gisteren in mijn dashboard op Raisin: “deposito sparen 1 in behandeling” Als ik daar op klik zie de gekozen, duur en bedrag en weer de term “in behandeling”.
Als ik daar weer op klik staat er onder looptijd “Details”
Als ik op die Details druk krijg ik een Deposito-ID te zien. Is dat nu het nu de code die ik volgende keer in de omschrijving van de overboeking zou moeten toevoegen om het proces te bespoedigen?
Daarom ben ik een paar weken geleden mee gaan lezen op dit forum en ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om een ieder die hier een bijdrage aan levert te bedanken. Het is voor mij buitengewoon leerzaam om de beweegredenen en gedachten van anderen te lezen en er mijn afwegingen mee te maken.
Nu heb ik een deposito afgesloten via Raisin en dus gelezen dat het enige dagen duurt voordat het deposito rond is. Ook las ik dat door de correcte omschrijving te gebruiken bij overschrijving naar Raisin de overboeking automatisch wordt toegewezen aan de juiste spaarrekening bij Raisin.
Wanneer je zoals ik dit voor het eerst doet begrijp je de tekst wel maar hoe het precies werkt ga je pas zien in de praktijk. Nu zie ik na mijn aanvraag van gisteren in mijn dashboard op Raisin: “deposito sparen 1 in behandeling” Als ik daar op klik zie de gekozen, duur en bedrag en weer de term “in behandeling”.
Als ik op die Details druk krijg ik een Deposito-ID te zien. Is dat nu het nu de code die ik volgende keer in de omschrijving van de overboeking zou moeten toevoegen om het proces te bespoedigen?
Dan denk ik dat je beter naar iets anders kan gaan zoeken, de inflatie is al heel lang heel hoog. Als je daar bij in de buurt wil komen dan heb je iets anders nodig dan een spaarproduct. Hooguit kan je het allemaal wat dempen.Knakenpoetser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:58:
De spaarder in mij is tijden lang in een diepe winterslaap geweest. Met de maatregelen van de ECB is er weer wat aanleiding om alert te zijn op de ontwikkelingen. Ik wil mijn appeltje voor de dorst niet door inflatie laten verdampen.
Het heeft geen zin om die omschrijving te gebruiken voor een deposito, dat is maar een eenmalige actie. Over het algemeen stort je eerst geld naar Raisin en open je daarna een deposito met dit saldo.Nu heb ik een deposito afgesloten via Raisin en dus gelezen dat het enige dagen duurt voordat het deposito rond is. Ook las ik dat door de correcte omschrijving te gebruiken bij overschrijving naar Raisin de overboeking automatisch wordt toegewezen aan de juiste spaarrekening bij Raisin.
Voor de spaarrekeningen is het een ander verhaal, daar is het heel handig voor. Een zeer uitgebreide uitleg hierover vind je in de FAQ van Raisin .
Helaas ga je de inflatie niet 100% corrigeren met sparen, maar je kunt de pijn een beetje verzachten.Knakenpoetser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:58:
...
En gewoon altijd naar de hoogste beste rente voor jou blijven zoeken.
Welk product heb je afgesloten? Een deposito is in principe een éénmalige storting die je langer vast zet.
Die code/omschrijving (iets van PLANxxxx) is (volgens mij) alleen voor spaarrekeningen als bij Nordax of RCI (Renault) ... ?
Klopt, dat is enkel voor spaarrekeningen. Maar dan wel voor alle via Raisin. Het is namelijk een "truukje" van Raisin en heeft niets met de ontvangende bank te maken.GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:04:
[...]
Die code/omschrijving (iets van PLANxxxx) is (volgens mij) alleen voor spaarrekeningen als bij Nordax of RCI (Renault) ... ?
Zonder in herhaling te vallen: MotorBeast in "Het spaartopic - Deel 3"Knakenpoetser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:58:
2 of 3 % minus 8% inflatie = nog steeds - 5%. Dat doet bij mij gewoon heel veel pijn.GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:04:
[...]
Helaas ga je de inflatie niet 100% corrigeren met sparen, maar je kunt de pijn een beetje verzachten.
En gewoon altijd naar de hoogste beste rente voor jou blijven zoeken.
Welk product heb je afgesloten? Een deposito is in principe een éénmalige storting die je langer vast zet.
Fout bij Nordax en Renault in het spaarrente overzicht van "vanspaarbankveranderen.nl" ?Drardollan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:40:
[...]
Nordax is niet naar 2,04% maar naar 2,02% gegaan:
[...]
/f/image/n3muQ6dtC4hcM3XtDfz7Gicx.png?f=fotoalbum_large)
Van 2,00 naar 2,02% heeft te maken met de manier waarop je de rente berekent. Als je 2% op jaarbasis geeft, maar je keert per maand uit, krijg je met het rente-op-rente effect een effectieve jaarlijkse rente van 2,02%. Dat is, als je de rente op de rekening laat staan.
Datzelfde geldt uiteraard voor 2,02% naar 2,04%
Hier heb ik ook onlangs een Raisin account ingesteld. Het duurt inderdaad een paar dagen voordat je deposito rond is. Ik heb er een in Italie afgesloten bij Banca Progetto. Klinkt gevaarlijk, maar valt gewoon onder het Europ[ese bankgarantiestelsel. Ook heb ik wat geld gestald bij de Renault Bank die vrij opneembaar is bij 2% rente. Ik denk niet dat je het proces van overmaken kan bespoedigen dmv dat deposito-id.Knakenpoetser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:58:
Ja, dat is een fout. Mail en website van Raisin zeggen iets anders:TonyMontana schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:26:
[...]
Fout bij Nordax en Renault in het spaarrente overzicht van "vanspaarbankveranderen.nl" ?
[Afbeelding]
/f/image/zIMtFWsgM6zmsiacx7kW8H4b.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 25-04-2023 16:54 ]
Dan laat de website pas sinds kort (vandaag?) de effectieve rente zien.fractus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:35:
Van 2,00 naar 2,02% heeft te maken met de manier waarop je de rente berekent. Als je 2% op jaarbasis geeft, maar je keert per maand uit, krijg je met het rente-op-rente effect een effectieve jaarlijkse rente van 2,02%. Dat is, als je de rente op de rekening laat staan.
Volgens mij schrijft Renault Bank per kwartaal de rente bij, niet per maand.
Bunq Bank doet dat wel per maand, wat zou betekenen dat de 2,01% rente van Bunq die de website laat xien al inclusief het rente-op-rente effect is.
Raisin laat op de website de nominale rente zien, dat is de rente die je ontvangt als je het geld een jaar laat staan maar rentebetalingen direct opneemt. Bijvoorbeeld bij een saldo van €100 tegen 2,02% heb je na een jaar € 2,02 aan rente ontvangen.
Als je doorklikt naar de details dan zie je ook de effectieve rente vermeld staan, dat is de rente die je ontvangt als je ook de rentebetalingen laat staan. Dan heb je na een jaar € 2,04 aan rente ontvangen.
Het verschil is van belang bij banken die rente vaker dan eenmaal per jaar bijschrijven.
Als je doorklikt naar de details dan zie je ook de effectieve rente vermeld staan, dat is de rente die je ontvangt als je ook de rentebetalingen laat staan. Dan heb je na een jaar € 2,04 aan rente ontvangen.
Het verschil is van belang bij banken die rente vaker dan eenmaal per jaar bijschrijven.
/f/image/TIte3rtOu9quYLGM4W66tnBb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 25-04-2023 17:04 ]
Jij bent toch de @Zr40 uit het beleggers topic
ik heb het idee dat de belangstelling voor het beleggerstopic terug loopt,(het afgelopen weekend niet 1 keer gereageerd!) en dat hier, zeker het laatste 1/2 jaar, de belangstelling helemaal terug is; eigenlijk best logisch met rente,s van 0,05 %
met beleggen is al 1 1/2 jaar geen stuiver te verdienen, en met sparen wel
mee eens?
Krijg net een mail van Raisin dat Inbank morgen om 12 uur omhoog gaat naar 2,07%.
Voor de normale spaarrekening
[ Voor 16% gewijzigd door Robarrie op 25-04-2023 17:35 ]
Jazeker, that's me.JAN-B schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:33:
[...]
Jij bent toch de @Zr40 uit het beleggers topic(was je hier al eerder tegengekomen
)
ik heb het idee dat de belangstelling voor het beleggerstopic terug loopt,(het afgelopen weekend niet 1 keer gereageerd!) en dat hier, zeker het laatste 1/2 jaar, de belangstelling helemaal terug is; eigenlijk best logisch met rente,s van 0,05 %![]()
met beleggen is al 1 1/2 jaar geen stuiver te verdienen, en met sparen wel
mee eens?
Ik zit hoofdzakelijk in dit topic ivm Raisin omdat ik een plek zoek voor het geld dat ik niet in de komende 3 maanden nodig ga hebben, maar wel een specifieke bestemming heeft in mijn budget waardoor ik er niet mee ga beleggen.
Blijft een leuk spelletje zo met die spaarrekeningen bij Raisin. Ben benieuwd of Renault dan komende week naar 2.08% gaat.Robarrie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:34:
Krijg net een mail van Raisin dat Inbank morgen om 12 uur omhoog gaat naar 2,07%.
Gewoon bij alle drie een rekening openen, dan profiteer je altijd van een renteverhogingAWiersma schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:31:
[...]
Blijft een leuk spelletje zo met die spaarrekeningen bij Raisin. Ben benieuwd of Renault dan komende week naar 2.08% gaat.
On a more serious note: spreiding over meerdere banken kan an zich geen slecht idee zijn. Geeft natuurlijk ook wat risicospreiding. En als ze inderdaad blijven stuivertje wisselen heb je gemiddeld genomen natuurlijk de hoogste rente. I.p.v. dat je steeds moet wachten totdat die ene bank waar je zit weer verhoogd.
Overigens heeft Renault denk ik altijd met 0,25-procentpunt of een veelvoud daarvan verhoogd. Dus hopelijk dat als ze nu in reactie verhogen ze dan ook naar 2,25% gaan. Zou voor mij waarschijnlijk ook nog meteen een reden zijn om spaargeld bij OpenBank weg te halen, gezien ze met bestaande Welkom Spaarrekening leuk op 2,00% blijven hangen (terwijl Open Spaarrekening 2,25 is onder voorwaarden) en ze ook al niet de Sparen23 bonus uitkeren (tot nu toe). Dan pak ik gewoon naast Renault nog Nordax of Inbank en klaar. Die gekke Duitstalige begin ik niet aan. Dus geen Adavanzia of VW voor mij. Ook al hebben ze een 50% hogere rente als actie
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 25-04-2023 22:13 ]
Heeft weinig zin bij deze minimale verhogingen, je geld is dan 2 tot 4 dagen onderweg zonder renteRobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:43:
[...]
Gewoon bij alle drie een rekening openen, dan profiteer je altijd van een renteverhoging.
Ik bedoelde (als grapDrardollan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:07:
[...]
Heeft weinig zin bij deze minimale verhogingen, je geld is dan 2 tot 4 dagen onderweg zonder rente
Verhoogt*RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:20:
[...]
Ik bedoelde (als grap) daadwerkelijk verdelen. Dus i.p.v. 30k bv bij eentje zetten dan bij elk 10k. Dan kun je "juichen" als een van de 3 de rente verhoogd
En zullen we het dan eens over het terugboeken hebben daar….mrmrmr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:09:
Bij Bigbank krijg je ook 2% normale rente en overmaken kan op dezelfde dag, zonder Raisin.
Laten we dan ook Advanzia 3% en Consors 3% en Volkswagen 3.1% noemen. Vrij opneembaar en gegarandeerd voor tenminste 6 maanden. Wie geen Duits kan moet wel overweg kunnen met Google translate.
Vooral Advanzia vind ik eenvoudig en vlot.
Als degene single is en geen kinderen heeft hoeft dit niet de beste oplossing zijn.MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:40:
[...]
Dan moet je niet sparen maar je hypotheek aflossen.
Misschien wordt er wel gespaard om eerder te kunnen stoppen met werken.
Lagere woonlasten zijn fijn, maar als dat betekend dat veel spaargeld in de stenen gaat zitten is ook
vermindering van financiele vrijheid.
Het gaat om balans en gevoel en dat is voor iedereen anders.
Vandaag de 50 euro Sparen23 bonus van Openbank bijgeschreven gekregen
Voor diegenen die het nog niet gezien hadden: in het OpenBank topic is vanmorgen (door meerdere personen) gemeld/bevestigd dat de €30 / €50 van de Sparen23 actie zijn bijgeschreven. (En bij deze is dit ook een verkapte "ik heb het ook ontvangen"mpandroid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:19:
Ok. Uit de FAQ over opnemen:Drardollan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:12:
[...]
En zullen we het dan eens over het terugboeken hebben daar….
Uw opgenomen bedragen worden na een verwerkingsperiode van 2 werkdagen uitbetaald. Indien de uitbetalingsdatum in het weekend of op een feestdag valt, zal het bedrag de eerstvolgende werkdag worden uitbetaald. Tijdens de verwerkingsperiode wordt er wel rente berekend over het gereserveerde bedrag.
De reden voor deze verwerkingsperiode is als een preventatieve maatregel tegen het witwassen van geld.
Dat is inderdaad niet zo snel als dezelfde-dag stortingen.
Al die antiwitwasmaatregelen gaan veel te ver wat mij betreft. Het is disproportioneel: er worden veel te veel mensen mee lastig gevallen. Ik heb nog geen rapport gezien dat positieve resultaten toont. Dat is ook wel voorspelbaar. Als iets niet linksom kan gaan criminelen het wel rechtsom proberen.
De Algemene Rekenkamer en Autoriteit Persoonsgegevens hebben stevige bezwaren geuit.
Ik snap de maatregel, maar elke bank kan toch ook je bekende rekeningen je laten toevoegen aan een lijst met verificatie, zodat je daar dan zonder limiet en direct naar kan storten.mrmrmr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:25:
[...]
Ok. Uit de FAQ over opnemen:
Uw opgenomen bedragen worden na een verwerkingsperiode van 2 werkdagen uitbetaald. Indien de uitbetalingsdatum in het weekend of op een feestdag valt, zal het bedrag de eerstvolgende werkdag worden uitbetaald. Tijdens de verwerkingsperiode wordt er wel rente berekend over het gereserveerde bedrag.
De reden voor deze verwerkingsperiode is als een preventatieve maatregel tegen het witwassen van geld.
Al die antiwitwasmaatregelen gaan veel te ver wat mij betreft. Het is disproportioneel: er worden veel te veel mensen mee lastig gevallen. Ik heb nog geen rapport gezien dat positieve resultaten toont. Dat is ook wel voorspelbaar. Als iets niet linksom kan gaan criminelen het wel rechtsom proberen.
De Algemene Rekenkamer en Autoriteit Persoonsgegevens hebben stevige bezwaren geuit.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Het ging toch over iemand die zijn hypotheek niet meer kan betalen? Dus als je je hypotheek niet meer kan betalen vind je sparen wel een goede optie?mpandroid schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:18:
[...]
Als degene single is en geen kinderen heeft hoeft dit niet de beste oplossing zijn.
Misschien wordt er wel gespaard om eerder te kunnen stoppen.
Lagere woonlasten zijn fijn, maar als dat betekend dat veel spaargeld in de stenen gaat zitten is ook
vermindering van financiele vrijheid.
Het gaat om balans en gevoel en dat is voor iedereen anders.

dan hoop ik ook dat bunq gaat bewegen, vind 0.7% nog niet de moeite om te gaan verplaatsen, maar wil het toch hebbenAWiersma schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:31:
[...]
Blijft een leuk spelletje zo met die spaarrekeningen bij Raisin. Ben benieuwd of Renault dan komende week naar 2.08% gaat.
Nee, daar ging het niet over. Bijnaweekend heeft niet aangegeven of hij een eigen huis of huurwoning heeft. Dus ook niet aangegeven zijn hypotheek niet meer te kunnen betalen.MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:16:
[...]
Het ging toch over iemand die zijn hypotheek niet meer kan betalen? Dus als je je hypotheek niet meer kan betalen vind je sparen wel een goede optie?
Mijn reactie was ook meer in het algemeen op de relatie tussen aflossen van een hypotheek en sparen.
Verwijderd
Precies. Toch grappig wat er door sommigen allemaal bij wordt gehaald, en hoeveel tips / opmerkingen je krijgt met wat je allemaal zou moeten doen. En de initiële vraag wordt genegeerd. Zoals ik al eerder zei:mpandroid schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:11:
[...]
Nee, daar ging het niet over. Bijnaweekend heeft niet aangegeven of hij een eigen huis of huurwoning heeft. Dus ook niet aangegeven zijn hypotheek niet meer te kunnen betalen.
Mijn reactie was ook meer in het algemeen op de relatie tussen aflossen van een hypotheek en sparen.
Hopelijk einde aan de hele discussie nu.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2023 12:47 ]
Ik reageerde op deze mening: Wees hier voorzichtig mee - je hebt geen enkel inzicht in iemand's financiële situatie.mpandroid schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:11:
[...]
Nee, daar ging het niet over. Bijnaweekend heeft niet aangegeven of hij een eigen huis of huurwoning heeft. Dus ook niet aangegeven zijn hypotheek niet meer te kunnen betalen.
Als je een enorme hypotheek hebt die je niet kan betalen moet je niet gaan sparen. Lijkt me vrij logisch om dan zsm te gaan aflossen als je er wil blijven wonen.
Ik had het helemaal niet over @Verwijderd . Lezen!
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2023 12:52 ]
0.7 is wel de moeit waard. 0.07 inderdaad wat minder.Eddie_V2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:43:
[...]
dan hoop ik ook dat bunq gaat bewegen, vind 0.7% nog niet de moeite om te gaan verplaatsen, maar wil het toch hebben
Verwijderd
Ik stap vaak over als ik ergens 0,5 procentpunt meer kan krijgen. Minder dan dat vind ik niet echt de moeite.Jirure1984 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:12:
[...]
0.7 is wel de moeit waard. 0.07 inderdaad wat minder.
Dit is nog trager dan Raisin, vandaar dat ik het aanhaal. BigBank is niets mis mee, maar het is niets beter dan Raisin maar bied wel minder rente.mrmrmr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:25:
[...]
Ok. Uit de FAQ over opnemen:
Verwijderd
Advanzia heeft binnen 8 dagen een account aangemaakt. Best snel vind ik. Nu 2 dagen geduld hebben om te kunnen registreren op de site.
Inmiddels is de deposito bij LHV via Raisin geopend. Zondag aangevraagd, maandag rond 16 uur het geld overgeboekt, gisterochtend ontvangen bij Raisin, en vandaag is de opening bevestigd.
Kan altijd sneller natuurlijk, maar in het geheel ben ik zeker niet ontevreden over een doorlooptijd van 2 dagen na overboeking.
Kan altijd sneller natuurlijk, maar in het geheel ben ik zeker niet ontevreden over een doorlooptijd van 2 dagen na overboeking.
En doe dan je eerste storting pas op 1 mei zodat je de 3% rente krijgt tot en met 30 November (= het einde van de 6e maand)Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:44:
Advanzia heeft binnen 8 dagen een account aangemaakt. Best snel vind ik. Nu 2 dagen geduld hebben om te kunnen registreren op de site.
Verwijderd
Goede tip, dankjewel!TonyMontana schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:19:
[...]
En doe dan je eerste storting pas op 1 mei zodat je de 3% rente krijgt tot en met 30 November (= het einde van de 6e maand)
Voor iedereen die nog wacht:Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:44:
De inlogsite is https://mein.advanziakonto.com/
Advanzia vergeet dat mede te delen in Engelstalige emails.
Misschien handig om te weten: je krijgt een 409 foutmelding als je nog niet geregistreerd hebt. Als het account nog niet geregeld is krijg je een 101 foutmelding bij zowel registreren als inloggen.
Bij registreren log je in met het accountnummer en eerder gekozen wachtwoord. Er wordt 2x om een nieuw wachtwoord gevraagd, je krijgt ook een link (met code) als bevestiging. Uiteindelijk kun je inloggen met het accountnummer en het nieuwe wachtwoord.
Ze hebben het over een onlineportaal "mein.konto", dat is geen domein of website. Ze bedoelen https://mein.advanziakonto.com/ .
En waar ik bij het aanmaken van het wachtwoord voor het online Advanzia account ook nog tegenaan liep is dat je volgens de tekst bijzondere leestekens mag gebruiken, maar dat je in de praktijk daarop een foutmelding krijgt. Het blijft een bijzonder aanmeldingsproces.
och jaJirure1984 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:12:
[...]
0.7 is wel de moeit waard. 0.07 inderdaad wat minder.
Hoogste rente op en/of rekening?
Weet iemand de gunstigste bank waarbij je met een en/of (gezamenlijke) rekening kunt sparen? Een zoektocht in dit topic levert alleen LeasePlan (1.5% vrij opneembaar en ca 2% op deposito's van 1 en 2 jaar) en NIBC Direct (1.25%) op, maar de laatste posts daarover zijn van september 2022, dus wellicht dat er inmiddels gunstiger alternatieven zijn?
Weet iemand de gunstigste bank waarbij je met een en/of (gezamenlijke) rekening kunt sparen? Een zoektocht in dit topic levert alleen LeasePlan (1.5% vrij opneembaar en ca 2% op deposito's van 1 en 2 jaar) en NIBC Direct (1.25%) op, maar de laatste posts daarover zijn van september 2022, dus wellicht dat er inmiddels gunstiger alternatieven zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2023 17:29 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En we missen dan toch weer 1 dag rente omdat er geen betalingsverkeer op 1 mei is.TonyMontana schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:19:
[...]
En doe dan je eerste storting pas op 1 mei zodat je de 3% rente krijgt tot en met 30 November (= het einde van de 6e maand)

It is what it is.... ik ben ook aan het wachten om over te maken.
Dan doe je het overmaken op 2 mei zodat je wel de rente krijgt voor 1 mei van de bank waar het nu staat? Dan krijg je wel rente, alleen geen 3%.ImperiumDC schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:25:
[...]
En we missen dan toch weer 1 dag rente omdat er geen betalingsverkeer op 1 mei is.![]()
It is what it is.... ik ben ook aan het wachten om over te maken.
Nou vooruit dan maar weer: Een bank waar je met een gezamenlijke tegenrekening zelfs een gezamenlijke spaarrekening móet afsluiten. Een individuele spaarrekening lukt dan zelfs niet. Met een soort deposito die je misschien wel 4 of 5% gaat opleveren tijdens de looptijd. Het begint met een D en eindigt met HB. Zoek dan zelf maar uit welke deposito ik bedoel.Andrehj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:28:
Weet iemand de gunstigste bank waarbij je met een en/of (gezamenlijke) rekening kunt sparen?
Volgens de FAQ veranderd de rente niet (groeit niet mee met de Euribor) tijdens de looptijd:TanteBeth schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:44:
[...]
Met een soort deposito die je misschien wel 4 of 5% gaat opleveren tijdens de looptijd.
"Tijdens die looptijd krijgt u een vaste rente."
De 3-maands Euribor van gisteren (25-apr) is 3,268%, met 0,05% daar bovenop is het "maar" 3,318%.
Dan zijn er al vanaf 1-jaar deposito's betere opties ...
Je hebt gelijk. De inflatie is zo enorm hoog dat ik hooguit de pijn iets kan verzachten.Drardollan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:04:
[...]
Dan denk ik dat je beter naar iets anders kan gaan zoeken, de inflatie is al heel lang heel hoog. Als je daar bij in de buurt wil komen dan heb je iets anders nodig dan een spaarproduct. Hooguit kan je het allemaal wat dempen.
[...]
Het heeft geen zin om die omschrijving te gebruiken voor een deposito, dat is maar een eenmalige actie. Over het algemeen stort je eerst geld naar Raisin en open je daarna een deposito met dit saldo.
Voor de spaarrekeningen is het een ander verhaal, daar is het heel handig voor. Een zeer uitgebreide uitleg hierover vind je in de FAQ van Raisin .
Bedankt voor de andere tips! Inmiddels heeft Raisin binnen 2 dagen mijn deposito opgestart!
Vorige week was er een item bij Nieuwsuur over de hoge rentes die het MKB voor hun leningen moeten betalen.Na 6 minuten en 50 seconden komt Mathijs Bouman aan het woord over inflatie, het beleid van de ECB en de rente die de komende maanden nog verder zal gaan oplopen.
https://nos.nl/l/2472148
Het is het onderste filmpje
Bij Bunq (2,01%) kun je een spaarrekening openen en dan een andere Bunq gebruiker toevoegen, dan heb je een gezamenlijke spaarrekening. Weet niet of dat is wat je zoekt.Andrehj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:28:
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat heb ik ook. Maar gek genoeg zie ik het nu als een soort sport om het waardeverlies zoveel mogelijk te beperken.MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:25:
[...]
2 of 3 % minus 8% inflatie = nog steeds - 5%. Dat doet bij mij gewoon heel veel pijn.
Ooit spaarde ik bij de DSB bank tegen meer dan 5 %. Maar afgelopen jaren met die rentes van 0,05 % kon ik mij niet meer motiveren om voor weinig geld elders in Europa te gaan sparen met toch iets meer risico.
Volkswagen biedt nu ook 3,1% voor bestaande klanten, mits ze je daar een brief over sturen. Voor mij te laat, ik heb verzocht om opheffing van mijn rekening, want Advanzia vergoedt mij meer. Zie:Pistachenootje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 02:12:
Laten we dan ook Advanzia 3% en Consors 3% en Volkswagen 3.1% noemen. Vrij opneembaar en gegarandeerd voor tenminste 6 maanden. Wie geen Duits kan moet wel overweg kunnen met Google translate.
https://www.biallo.de/gel...-position-beim-tagesgeld/
@GroteVoet459 Dan zou ik toch maar eens beter lezen. Of bij de juiste rekening.
[ Voor 7% gewijzigd door TanteBeth op 26-04-2023 22:50 ]
Ik hou gewoon zo min mogelijk spaargeld aan. Koop nog maar eens tien zonnepanelen bij, warmtepomp en rest beleg ik en los hypotheek af. Sparen levert niets op. Kost alleen maar geld.Knakenpoetser schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:29:
[...]
Dat heb ik ook. Maar gek genoeg zie ik het nu als een soort sport om het waardeverlies zoveel mogelijk te beperken.
Ooit spaarde ik bij de DSB bank tegen meer dan 5 %. Maar afgelopen jaren met die rentes van 0,05 % kon ik mij niet meer motiveren om voor weinig geld elders in Europa te gaan sparen met toch iets meer risico.
Ja zo kun je het ook zienMotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:52:
[...]
Ik hou gewoon zo min mogelijk spaargeld aan. Koop nog maar eens tien zonnepanelen bij, warmtepomp en rest beleg ik en los hypotheek af. Sparen levert niets op. Kost alleen maar geld.
Maar als je hypotheekrente onder de 2% bruto is, waarom zou je dan aflossen als je ook kunt sparen tegen datzelfde percentage of hoger?MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:52:
[...]
Ik hou gewoon zo min mogelijk spaargeld aan. Koop nog maar eens tien zonnepanelen bij, warmtepomp en rest beleg ik en los hypotheek af. Sparen levert niets op. Kost alleen maar geld.
Ik heb trouwens net akkoord gegeven op een warmtepomp, dus spaarsaldo zal iets slinken hehe
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2023 23:15 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Precies. De hypotheekrente staat hier op 1,4% bruto. Geen haar op mijn hoofd die er momenteel aan denkt om extra af te lossen.Sport_Life schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:11:
[...]
Maar als je hypotheekrente onder de 2% bruto is, waarom zou je dan aflossen als je ook kunt sparen tegen datzelfde percentage of hoger?
Ik heb trouwens net akkoord gegeven op een warmtepomp, dus spaarsaldo zal iets slinken hehe
Dan besteden we dit geld liever aan verduurzaming van de woning.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Twee maanden terug de resterende hypotheek afgelost met die gedachte, de vrij opneembare spaarrente komt vast toch niet zo snel boven de 2,14% dus mijn hypotheek aanhouden is "duurder". Dan zie je maar hoe snel je wordt ingehaald door de werkelijkheidVidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:00:
[...]
Precies. De hypotheekrente staat hier op 1,4% bruto. Geen haar op mijn hoofd die er momenteel aan denkt om extra af te lossen.
[ Voor 8% gewijzigd door kevi-n1 op 27-04-2023 08:21 ]
Of jij stopt mt Dungeon Master spelen en in plaats van in raadselen te spreken zet je hier gewoon iets neer waar mensen iets aan hebben. Of zeg je niets en hou je het lekker voor jezelf.TanteBeth schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:47:
@GroteVoet459 Dan zou ik toch maar eens beter lezen. Of bij de juiste rekening.
Voor degene die bij Volkswagenbank een rekening hebben geopend: ik heb alle documenten maandag geupload en de video identificatie eerder doorlopen. Hoor ik hier een email bevestiging van te krijgen? Ik heb namelijk niets meer gehoord.
Box3 en goedkoop willen wonen na pensioen en over een paar jaar geen rente aftrek meer hebben @ duimpjes op.Sport_Life schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:11:
[...]
Maar als je hypotheekrente onder de 2% bruto is, waarom zou je dan aflossen als je ook kunt sparen tegen datzelfde percentage of hoger?
Dat zei ik toch, zonnepanelen kopen en WP. Lezen is hier blijkbaar wel een kunst.VidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:00:
[...]
Precies. De hypotheekrente staat hier op 1,4% bruto. Geen haar op mijn hoofd die er momenteel aan denkt om extra af te lossen.
Als je enkel naar rendement kijkt bij de vergelijking tussen hypotheek aflossen en sparen, dan hoef je je natuurlijk niet te beperken tot de vrij opneembare spaarrekening. Kijk ook naar de deposito's van 6 of 12 maanden, dan wordt de vergelijking al een stuk interessanter 
@ hierboven, wat eventuele toekomstige belastingwijzigingen betreft, tegen de tijd dat dat relevant gaat worden kan je alsnog kiezen om bij afloop van de deposito (extra) af te lossen op de hypotheek.
@ hierboven, wat eventuele toekomstige belastingwijzigingen betreft, tegen de tijd dat dat relevant gaat worden kan je alsnog kiezen om bij afloop van de deposito (extra) af te lossen op de hypotheek.
Dat doe ik al met beleggingen. En dat leverde me de afgelopen 20 jaar een veelvoud op van sparen. Spaargeld is voor mij alleen voor zeer korte termijn en houd ik zo minimaal mogelijk. Zet totaal geen zoden aan de dijk.Zr40 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:06:
Als je enkel naar rendement kijkt bij de vergelijking tussen hypotheek aflossen en sparen, dan hoef je je natuurlijk niet te beperken tot de vrij opneembare spaarrekening. Kijk ook naar de deposito's van 6 of 12 maanden, dan wordt de vergelijking al een stuk interessanter
Beleggen is natuurlijk een geldige optie, dat doe ik ook! Maar dan kies je (hopelijk bewust) om extra risico te nemen, risico wat je met sparen of hypotheek aflossen niet zou lopen. Past niet bij de vergelijking waar je op reageerde
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2023 11:12 ]
En daarom levert sparen niets op. Omdat je niet bereidt bent risico te nemen. Dat doet de bank dan zelf wel weer met jouw geld door het uit te lenen. Zij zijn dus de lachende partij. En de aandeelhouders van de bank.
Mijn boodschap is dus.....zo min mogelijk spaargeld aanhouden. Het kost je gewoon nog steeds geld.
Mijn boodschap is dus.....zo min mogelijk spaargeld aanhouden. Het kost je gewoon nog steeds geld.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 27-04-2023 11:14 ]
Ik weet het niet hoor maar we zitten hier in het spaartopic, niet in het beleggentopic 
Het is heel simpel: als de spaarrente min box 3 op spaargeld hoger is dan de hypotheekrente min HRA, dan levert sparen je risicoloos geld op ten opzichte van hypotheek aflossen.
Het is heel simpel: als de spaarrente min box 3 op spaargeld hoger is dan de hypotheekrente min HRA, dan levert sparen je risicoloos geld op ten opzichte van hypotheek aflossen.
Ik zit met hetzelfde. Lees wel in dit draadje dat VwBank niet veel doet om klanten tevreden te stellen ( communicatie oa. ) Maargoed, ik wacht ook nog steeds op nieuwe infoPistachenootje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:06:
Voor degene die bij Volkswagenbank een rekening hebben geopend: ik heb alle documenten maandag geupload en de video identificatie eerder doorlopen. Hoor ik hier een email bevestiging van te krijgen? Ik heb namelijk niets meer gehoord.
Het levert je geen geld op. Inflatie is hoger dan je rente. Maar doe met je geld wat je zelf fijn vindt. Hou geld achter de hand voor onvoorziene zaken etc. Met de rest een betere oplossing zoeken. Spaar ze.Zr40 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:15:
Ik weet het niet hoor maar we zitten hier in het spaartopic, niet in het beleggentopic
GFC niet meegemaakt?MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:13:
En daarom levert sparen niets op. Omdat je niet bereidt bent risico te nemen. Dat doet de bank dan zelf wel weer met jouw geld door het uit te lenen. Zij zijn dus de lachende partij. En de aandeelhouders van de bank.
Inflatie heeft er niets mee te maken want inflatie heeft evenveel effect op de prijs van je toekomstige bestedingen als je iets anders kiest dan sparen. Je krijgt er zelfs evenveel mee te maken als je het geld gewoon uitgeeft!MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:17:
[...]
Het levert je geen geld op. Inflatie is hoger dan je rente. Maar doe met je geld wat je zelf fijn vindt. Hou geld achter de hand voor onvoorziene zaken etc. Met de rest een betere oplossing zoeken. Spaar ze.
Je mist echt het punt. Het kan best zijn dat 'sparen geen geld oplevert' maar het punt is dat de hypotheek aflossen mogelijk nog slechter kan zijn. Daar gaat het hier om.
Beleggen is simpelweg niet een risicovrij beter alternatief dan sparen. Prima als je het risico accepteert maar doe niet alsof het onconditioneel een betere keus is
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2023 11:25 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling