Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.018 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:03
Doen we ook - daar zitten we hier in het Spaartopic.

Mensen doen met hun geld wat bij hun situatie past of waar ze zich prettig bij voelen. Ongeacht wat een ander daar van vindt.

Naast wat mensen vinden/willen/kunnen van alle opties die er zijn voor je "extra" geld zal ook de situatie waarin mensen zitten veranderen. Wat voor iemand nu prima past kan volgend jaar totaal anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Tenzij je een box 3 lening aanhoudt of nog een oude aflossingsvrije hypotheek hebt waar je de rente af mag trekken lost iedereen toch zijn hypotheek af? Alleen uitgespreid over 30 jaar wellicht.

Wij hebben binnenkort een deel vervroegd afgelost (spaarhypotheek die 5% rente deed waar we in de o.o1% rente tijd extra in het spaar deel hebben ingelegd) dat is nu wellicht niet meteen weer de route die ik nu zou nemen. Maar het geld dat ik zometeen extra in de portemonnee hebt voelt toch lekker.

En dat zal zeker op een spaarrekening komen. En wat beleggen. Allemaal mooi theoretisch geneuzel die inflatie zeker voor de posters hier, wij hier kunnen tenminste nog sparen. Groot deel van Nederland voelt echt de inflatie iedere maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barrycade schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:27:
Tenzij je een box 3 lening aanhoudt of nog een oude aflossingsvrije hypotheek hebt waar je de rente af mag trekken lost iedereen toch hun hypotheek af? Alleen uitgespreid over 30 jaar wellicht.
Wat ik versta onder 'hypotheek aflossen' is sneller/meer aflossen dan het minimale dat je verplicht bent voor je hypotheekvorm. Op de minimale aflossing heb je namelijk geen invloed, op alles daarboven natuurlijk wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:17:
[...]

Het levert je geen geld op. Inflatie is hoger dan je rente. Maar doe met je geld wat je zelf fijn vindt. Hou geld achter de hand voor onvoorziene zaken etc. Met de rest een betere oplossing zoekentt. Spaar ze.
Dankjewel. Wens je veel plezier in andere topics die meer bij jouw overtuiging aansluiten. Hier gaat het over sparen. Dus graag on topic blijven of in andere topics gaan reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:06:
Voor degene die bij Volkswagenbank een rekening hebben geopend: ik heb alle documenten maandag geupload en de video identificatie eerder doorlopen. Hoor ik hier een email bevestiging van te krijgen? Ik heb namelijk niets meer gehoord.
Ze zeggen zelf dat communicatie 10 dagen duurt, maar in mijn ervaring is het langer. Dat komt deels doordat het zo inefficient geregeld is en deels omdat ze zich niet hebben voorbereid op buitenlandse klanten en ten onrechte aannemen dat wat in Duitsland gebruikelijk is elders ook zo zou werken. Van stroomlijnen van processen hebben ze nog niet eerder gehoord en er heerst een ambtelijke cultuur zonder ruimte voor pragmatisme.

Ik heb de indruk dat het als een kip zonder kop wordt bestuurd. Iemand beslist ergens iets volledig onafhankelijk van wat er op de werkvloer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Top jaren. Dat was toen goedkoop aandelen inkopen. Dus ja, meegemaakt. Maar nu gaat het wel heel veel offtopic.

Maar boodschap is gericht aan spaarders die (te) veel spaargeld aanhouden. Denk na over andere opties. Meer niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Boodschap aan jou: neem niet aan dat mensen (te) veel spaargeld aanhouden als ze in dit topic zitten. Of wat 'veel' precies zou moeten zijn voor iemand's persoonlijke situatie en wensen. De poster waar je oorspronkelijk op had gereageerd is namelijk ook actief in het beleggentopic, die weet goed wat voor hem verstandig is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:45:
[...]
Maar boodschap is gericht aan spaarders die (te) veel spaargeld aanhouden. Denk na over andere opties. Meer niet.
Maar die "spaarders met (te) veel spaargeld" proberen jou nu al een paar dagen uit te leggen dat jij niet weet waarom zij kiezen voor sparen en waarom een andere vorm van handelen met dat geld misschien (momenteel) geen (goede) optie is.

Aanstaande aankoop eerste/duurder huis, grote verbouwing, jubileumfeest, speciale niet door de verzekering gedekte operatie in het buitenland, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GroteVoet459 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:53:
[...]

Maar die "spaarders met (te) veel spaargeld" proberen jou nu al een paar dagen uit te leggen dat jij niet weet waarom zij kiezen voor sparen en waarom een andere vorm van handelen met dat geld misschien (momenteel) geen (goede) optie is.

Aanstaande aankoop eerste/duurder huis, grote verbouwing, jubileumfeest, speciale niet door de verzekering gedekte operatie in het buitenland, ...
Dankjewel, je vat het prima samen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zr40 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:50:
Boodschap aan jou: neem niet aan dat mensen (te) veel spaargeld aanhouden als ze in dit topic zitten. Of wat 'veel' precies zou moeten zijn voor iemand's persoonlijke situatie en wensen. De poster waar je oorspronkelijk op had gereageerd is namelijk ook actief in het beleggentopic ;)
Ik neem helemaal niets aan. Ik probeer hier lezers alleen maar bewust te maken over het nadeel van sparen, ook nu nog, met een beetje hogere rente in de markt. Dat dat niet past bij iemands overtuiging.....tja. Je kan met sparen over enkele jaren nog steeds minder kopen met je geld. Ja, dat vind ik een zeer groot nadeel. En zeker als ik hier lees dat mensen sparen voor hun pensioen. Dan teer je alleen maar in.
Men wil wel 10 % opslag bij hun loon, maar indexatie op hun vermogen is niet belangrijk? Okee dan. Succes verder.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-04-2023 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:56:
[...]

Ik neem helemaal niets aan. Ik probeer hier lezers alleen maar bewust te maken over het nadeel van sparen, ook nu nog, met een beetje hogere rente in de markt. Dat dat niet past bij iemands overtuiging.....tja. Je kan met sparen over enkele jaren nog steeds minder kopen met je geld. Ja, dat vind ik een zeer groot nadeel. En zeker als ik hier lees dat mensen sparen voor hun pensioen. Dan teer je alleen maar in.
Ik snap je punt maar in mijn geval is mijn horizon niet bekend. Misschien is die wel 10 jaar of 5 jaar of 6 maanden. Ik weet alleen wel dat als ik mijn droomhuis tegenkom, dat ik die dan wil kunnen kopen. Dan wil ik niet mijn geld in aandelen hebben zitten die (mogelijk op dat moment) stukken minder waard zijn en ze met verlies moeten verkopen omdat ik mijn horizon verkeerd ingeschat heb.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Ik neem helemaal niets aan. Ik probeer hier lezers alleen maar bewust te maken over het nadeel van sparen, ook nu nog, met een beetje hogere rente in de markt.
Je neemt weldegelijk aan dat mensen zich daar niet van bewust zijn.

Je weet niet wat de motivatie is voor iemand om wél te sparen en niet te beleggen (of om te sparen naast de beleggingen, wat sommigen hier doen), en die motivatie zijn ze in dit topic niet verschuldigd.

En nu haal je allerlei andere zaken erbij die helemaal niets met de oorspronkelijke discussie van hypotheek aflossen versus sparen te maken hebben. Laat het rusten :)

PS: Sparen betekent niet per se dat je iedere maand nieuw geld stort op je spaarrekening! Het kan ook gaan (zoals in mijn geval) om de beste plek om je vaste buffer te bewaren zonder daar beleggingsrisico mee te lopen, terwijl het meerdere gewoon belegd is.

[ Voor 60% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
[...]
En zeker als ik hier lees dat mensen sparen voor hun pensioen. Dan teer je alleen maar in.
Als je pensioenpot groot genoeg is, is sparen een prima optie. Door de fiscus ook nog eens aantrekkelijker gemaakt dan obligaties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
Da's ondertussen wel duidelijk
Dat dat niet past bij iemands overtuiging.....tja.
Hoeft helemaal niets met "overtuiging" van doen te hebben. Je spaart voor een doel. Als dat doel op een andere/betere manier bereikt kan worden is overschakelen idd een keuze. Maar zonder inzicht in dat doel doe je alleen maar aannames.
En zeker als ik hier lees dat mensen sparen voor hun pensioen.
Waarschijnlijk zijn daar betere opties voor (gebruik ik zelf ook), maar wederom ligt het aan hoe dicht bij de horizon is en dat weten we weer niet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:56
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:04:
[...]
Dat zei ik toch, zonnepanelen kopen en WP. Lezen is hier blijkbaar wel een kunst.
Ik zeg toch nergens dat je dat niet zei? Lastig hè begrijpend lezen..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]
Men wil wel 10 % opslag bij hun loon, maar indexatie op hun vermogen is niet belangrijk? Okee dan. Succes verder.
Spaargeld > hypotheek. Met elke euro spaargeld kan ik elke euro hypotheekschuld aflossen. En dat veranderd niet door inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:34:

Hopelijk einde aan de hele discussie nu.
@Verwijderd
Eigenlijk wel jammer; je meld hier iets, logisch dat mensen nieuwsgierig zijn en vragen stellen, waarom je dus geen toeslagen krijgt, en blijkbaar heel zuinig leeft, maar je geeft geen duidelijkheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:13:
En daarom levert sparen niets op. Omdat je niet bereidt bent risico te nemen. Dat doet de bank dan zelf wel weer met jouw geld door het uit te lenen. Zij zijn dus de lachende partij. En de aandeelhouders van de bank.

Mijn boodschap is dus.....zo min mogelijk spaargeld aanhouden. Het kost je gewoon nog steeds geld.
Ik wil over 9 jaar kunnen aflossen als de rente tzt nog steeds zo hoog staat als nu.
Voor beleggen vind ik dat een te korte horizon. De 'winst' is nog steeds het verschil tussen netto rente (0,7% oid) en de spaarrente (momenteel >2%). De aflossing blijft gelijk, of ik nou nu aflos of over 9 jaar dat maakt niet uit. (Aankoopprijs woning uit het verleden wordt niet meer met de inflatie).

Anders gezegd: als de hypotheek rente hoger was dan de spaarrente zou ik aflossen.

Beleggingen/pensioen laat ik even buiten beschouwing in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2023 14:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

VidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:25:
[...]

Spaargeld > hypotheek. Met elke euro spaargeld kan ik elke euro hypotheekschuld aflossen. En dat veranderd niet door inflatie.
Dat is natuurlijk een vrij simpele redenering. Bekijk eens welk aandeel van jouw inkomen nodig is om die Euro af te lossen.
Uitgaande van een modaal netto inkomen kost €100 aflossen je €100/€2798 = 3.57% van je inkomen. Die aflossing kost je over 10 jaar uitgaande van gemiddeld 2% loonstijging nog maar 2,9%.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele andere aspecten, die Euro kan je namelijk ook voor andere dingen gebruiken dan enkel aflossen.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 27-04-2023 14:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ik neem helemaal niets aan. Ik probeer hier lezers alleen maar bewust te maken over het nadeel van sparen,
Door de nadelen van andere opties te negeren? Of heb jij een alternatief voor sparen wat alle voordelen van sparen kent zonder dat er nadelen aan vastzitten? Alles heeft z'n voor- en nadelen, elk verstandig mens maakt een verdeling tussen verschillende vormen. Het is dan nogal dom om zonder die verdeling en afweging te kennen te beweren dat mensen foute keuzes maken.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 27-04-2023 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wat betreft discussie hierboven (zover ik het meegekregen heb), moet iedereen lekker zelf weten hoe ze het spreiden. Ik doe iig niet alles op 1 iets. Deel beleggen, deel sparen, deel crypto, deel overig.

Wat betreft Raisin, heb ik zondagavond geregistreerd en video verificatie gedaan + adres bewijs geupload. Verificatie was al redelijk snel goedgekeurd (volgens mij binnen een dag). Vandaag donderdag is ook mijn adres bewijs goed gekeurd. Dat ging eigenlijk nog best gemakkelijk.

Ik heb nu een Duits Raisin IBAN nr, welke volgens mij geen instant payment heeft en vraag mij af wat nu handig is om te doen, zonder dat mijn geld te lang (renteloos) onderweg is. Vandaag is het Koningsdag, morgen nog 1 werkdag en daarna heb je 2 dagen weekend.

Als ik het goed begrijp moet ik eerst een product kiezen (deposito/spaarrekening) en daarna dus pas het geld overmaken naar mijn Duitse IBAN? Zo te zien moet ik nog best wat vragen beantwoorden bij het kiezen van een product, welke denk ik ook weer even duurt voordat het wordt goedgekeurd? Dus wellicht eerst product aanvragen en aanzien hoe lang goedkeuring duurt en daarna geld overmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
xileS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:45:
Wat betreft discussie hierboven (zover ik het meegekregen heb), moet iedereen lekker zelf weten hoe ze het spreiden. Ik doe iig niet alles op 1 iets. Deel beleggen, deel sparen, deel crypto, deel overig.

Wat betreft Raisin, heb ik zondagavond geregistreerd en video verificatie gedaan + adres bewijs geupload. Verificatie was al redelijk snel goedgekeurd (volgens mij binnen een dag). Vandaag donderdag is ook mijn adres bewijs goed gekeurd. Dat ging eigenlijk nog best gemakkelijk.

Ik heb nu een Duits Raisin IBAN nr, welke volgens mij geen instant payment heeft en vraag mij af wat nu handig is om te doen, zonder dat mijn geld te lang (renteloos) onderweg is. Vandaag is het Koningsdag, morgen nog 1 werkdag en daarna heb je 2 dagen weekend.

Als ik het goed begrijp moet ik eerst een product kiezen (deposito/spaarrekening) en daarna dus pas het geld overmaken naar mijn Duitse IBAN? Zo te zien moet ik nog best wat vragen beantwoorden bij het kiezen van een product, welke denk ik ook weer even duurt voordat het wordt goedgekeurd? Dus wellicht eerst product aanvragen en aanzien hoe lang goedkeuring duurt en daarna geld overmaken?
De aanvraag wordt pas in behandeling genomen als ook het geld beschikbaar is (dus op de Raisin rekening staat). Je hebt daarop dus sowieso een dag of 2 (minimaal) aan renteverlies. Als je een spaarrekening aanmaakt zou je uiteraard wel de rekening kunnen openen met het minimale bedrag, en pas daarna grotere bedragen over maken. Waarbij je evt vanaf de overboeking van de eigen bank ook de plan code (? of wat de naam ook was) kunt gebruiken als omschrijving zodat de storting naar de spaarbank automatisch wordt gestart als het geld bij Raisin aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:52:
[...]

De aanvraag wordt pas in behandeling genomen als ook het geld beschikbaar is (dus op de Raisin rekening staat). Je hebt daarop dus sowieso een dag of 2 (minimaal) aan renteverlies. Als je een spaarrekening aanmaakt zou je uiteraard wel de rekening kunnen openen met het minimale bedrag, en pas daarna grotere bedragen over maken. Waarbij je evt vanaf de overboeking van de eigen bank ook de plan code (? of wat de naam ook was) kunt gebruiken als omschrijving zodat de storting naar de spaarbank automatisch wordt gestart als het geld bij Raisin aankomt.
Maar ik kan wel vandaag bv alvast een deposito aanvragen en het bedrag pas maandagochtend (zondag na 0:00) uur over te maken. Dus niet dat het bedrag al op Raisin moet staan op het moment van aanvragen.

Ik heb het idee als ik het nu al overboek dat ik dan straks 5 dagen zonder rente zit bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Pistachenootje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:06:
Voor degene die bij Volkswagenbank een rekening hebben geopend: ik heb alle documenten maandag geupload en de video identificatie eerder doorlopen. Hoor ik hier een email bevestiging van te krijgen? Ik heb namelijk niets meer gehoord.
Idem hier. 17/4 alles geregeld qua PostIdent en documenten, sindsdien stilte.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Van Raisin

Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,00% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 2 mei om 12 uur 's middags.

Snelle extra verhoging. Laatste was 14 april :o

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 27-04-2023 16:04 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gunner schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:03:
Van Raisin

Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,00% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 2 mei om 12 uur 's middags.

Snelle extra verhoging
Net te laat :(

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
fsfikke schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:11:
[...]

Dat is natuurlijk een vrij simpele redenering. Bekijk eens welk aandeel van jouw inkomen nodig is om die Euro af te lossen.
Uitgaande van een modaal netto inkomen kost €100 aflossen je €100/€2798 = 3.57% van je inkomen. Die aflossing kost je over 10 jaar uitgaande van gemiddeld 2% loonstijging nog maar 2,9%.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele andere aspecten, die Euro kan je namelijk ook voor andere dingen gebruiken dan enkel aflossen.
Precies redenen waarom ik dus niet aflos d:)b

Maar wel dusdanig spaarvermogen heb dat ik kan aflossen wanneer ik zou willen. Geen idee wanneer dat is, want met 1,4% netto rente voor 20 jaar zitten we nog wel tijdje safe.

Ik heb ook gewoon niet graag mijn geld in de stenen vastzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:49
xileS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:29:
[...]

Maar ik kan wel vandaag bv alvast een deposito aanvragen en het bedrag pas maandagochtend (zondag na 0:00) uur over te maken. Dus niet dat het bedrag al op Raisin moet staan op het moment van aanvragen.

Ik heb het idee als ik het nu al overboek dat ik dan straks 5 dagen zonder rente zit bv.
Maandag is het 1 mei. Dan werken de banken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
rechtsherstel schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:47:
[...]
Maandag is het 1 mei. Dan werken de banken niet.
Ah Dag van de Arbeid, staat niet eens in mij Google Agenda. Dan dinsdag maar het geld overmaken dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:12:
[...]

Precies redenen waarom ik dus niet aflos d:)b

Maar wel dusdanig spaarvermogen heb dat ik kan aflossen wanneer ik zou willen. Geen idee wanneer dat is, want met 1,4% netto rente voor 20 jaar zitten we nog wel tijdje safe.

Dat gevoel heeft mij ook tegengehouden af te lossen. Wat nog wel mogelijk is, als je nog een spaarhypotheek hebt met relatief hoge rente, om op je spaardeel binnen je hypotheek in te leggen. Dan worden je maandelijkse hypotheeklasten een stukje lager. Inderdaad zit ook dan je geld gewoon in de stenen, maar toen de rente nog rond 0% zat, leverde dat mij ruim 3% op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

VidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:12:
[...]
Alleen heeft dat niets met de hypotheek te maken. De hypotheek is slechts een financieel product met verplichtingen. Je hebt bij de aankoop van de woning het geld (de koopsom) al vastgezet in de woning via de notaris, en tegelijkertijd een grote lening afgesloten om het grote geldbedrag aan de notaris te kunnen betalen. ;)

De keuze om de hypotheek wel of niet extra af te lossen is dan ook enkel een financiële beslissing. Aan de stenen verandert niets, die zijn immers al sinds dag 1 voor de volledige 100% jouw/jullie eigendom.

Het enige dat de woning met de hypotheek te maken heeft is dat de bank jou kan dwingen om te verkopen bij wanbetaling. Als er dan nog een restschuld over blijft, dan moet je die nog steeds aflossen. Het blijft altijd een financieel product en die moet je los zien van de woning.

En als je er dan naar kijkt als financieel product, dan kan je rationeel overwegen of dat het zinvol is (of juist niet!) om er extra geld in te stoppen, samen met alle voordelen en nadelen die daar bij komen kijken. Bedenk dat je uiteindelijk altijd 100% moet aflossen, de vraag is alleen of het zinvol is om het sneller/eerder te doen. Omdat het geld niet opnieuw uit een hypotheek opneembaar is zonder een nieuwe af te sluiten kan je de vergelijking het beste maken met de langst lopende deposito die je kan vinden.

Bedenk ook dat het gaat om een momentopname, met de rentestanden en belastingregels van vandaag! De verre toekomst is lastig te voorspellen, je kan alleen handelen op basis van wat je nu weet, met de zekerheden die je nodig hebt en de risico's die je acceptabel vindt. En ook dat is iets dat kan veranderen in de toekomst!

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2023 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Zr40 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:22:
[...]

Alleen heeft dat niets met de hypotheek te maken. De hypotheek is slechts een financieel product met verplichtingen. Je hebt bij de aankoop van de woning het geld (de koopsom) al vastgezet in de woning via de notaris, en tegelijkertijd een grote lening afgesloten om het aan de notaris te kunnen betalen. ;)

De keuze om de hypotheek wel of niet extra af te lossen is dan ook enkel een financiële beslissing. Aan de stenen verandert niets, die zijn immers al sinds dag 1 voor de volledige 100% jouw/jullie eigendom.

Het enige dat de woning met de hypotheek te maken heeft is dat de bank jou kan dwingen om te verkopen bij wanbetaling. Als er dan nog een restschuld over blijft, dan moet je die nog steeds aflossen. Het blijft altijd een financieel product en die moet je los zien van de woning.

En als je er dan naar kijkt als financieel product, dan kan je rationeel overwegen of dat het zinvol is (of juist niet!) om er extra geld in te stoppen, samen met alle voordelen en nadelen die daar bij komen kijken. Bedenk dat je uiteindelijk altijd 100% moet aflossen, de vraag is alleen of het zinvol is om het sneller/eerder te doen. Omdat het geld niet opnieuw uit een hypotheek opneembaar is zonder een nieuwe af te sluiten kan je de vergelijking het beste maken met de langst lopende deposito die je kan vinden.

Bedenk ook dat het gaat om een momentopname, met de rentestanden en belastingregels van vandaag! De verre toekomst is lastig te voorspellen, je kan alleen handelen op basis van wat je nu weet, met de zekerheiden die je nodig hebt en de risico's die je acceptabel vindt. En ook die kunnen veranderen in de toekomst!
Maar je snapt m’n punt toch.

Als ik om wat voor reden ook geen inkomen heb heb ik niets aan m’n hypotheekvrije huis. Ja ik kan het verkopen, maar dan heb ik geen huis.

Van mijn spaargeld kan ik X jaar vooruit zonder mijn huis te hoeven verkopen. En daarna kan ik altijd alsnog mijn huis verkopen.

Ik denk dat als mijn spaarrente 0% was geweest ik ook niet had afgelost voor die 1,4% bruto rente per jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ik om wat voor reden ook geen inkomen heb heb ik niets aan m’n hypotheekvrije huis.
Daar ben ik het niet mee eens. :) Je hebt weldegelijk veel aan je hypotheekvrije huis, namelijk dat je niet meer maandelijks rente en aflossing hoeft te betalen. Het spaargeld dat je hebt gaat dan veel langer mee.

Een tussenweg bestaat natuurlijk ook: een gedeelte extra aflossen.

Ik zeg niet dat het goed of fout is of dat je het wel of niet moet doen, alleen dat het een keuze is die enkel betrekking heeft op het financiële product, de lening. Het zou niet anders moeten zijn als bij wijze van spreken de lening 'persoonlijk krediet' of 'roodstand' had geheten met dezelfde rente en looptijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:22:
[...]

Bedenk dat je uiteindelijk altijd 100% moet aflossen,
Maar dat kan ook als je op je 60e een appartementje gaat kopen (of huren) :). Het hoeft niet (altijd) gedurende de looptijd.

Mensen die in de jaren 90 een modale woning kochten met 50% aflossingsvrij hebben nu nog zo'n 50k lening open staan.
Toen was het interessant met oneindig box 1 /hra, tot vorig jaar was het interessant met 1-2% rente.

Daarbij heb ik bewust een behoorlijk bedrag in box 3 , je zult vast begrijpen waarom :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2023 19:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08
VidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:48:
[...]

Als ik om wat voor reden ook geen inkomen heb heb ik niets aan m’n hypotheekvrije huis. Ja ik kan het verkopen, maar dan heb ik geen huis.
als het goed is heb je die 800/1000 euro welke je anders per maand naar de bank had geschoven in de vorm van aflossing en rente lekker ergens anders in geïnvesteerd (of gespaard op een rekening) en kan je dat dan aanboren om van rond te komen.

verkopen doe je als je 70 bent zodat je dat geld weer kan gebruiken om een appartementje te huren en de rest uit te geven aan kosten die je dan hebt

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Zwelgje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:31:
[...]
als het goed is heb je die 800/1000 euro welke je anders per maand naar de bank had geschoven in de vorm van aflossing en rente lekker ergens anders in geïnvesteerd (of gespaard op een rekening) en kan je dat dan aanboren om van rond te komen.

verkopen doe je als je 70 bent zodat je dat geld weer kan gebruiken om een appartementje te huren en de rest uit te geven aan kosten die je dan hebt
True. Maar van wat ik maandelijks betaal is drie kwart al aflossing natuurlijk. En geen kosten. Met regulier aflossen is het huis ook afgelost bij pensioendatum. Nu al LTV <50%, dus zie simpelweg geen toegevoegde waarde in extra aflossen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zwelgje
VidaR-9 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:05:
[...]

True. Maar van wat ik maandelijks betaal is drie kwart al aflossing natuurlijk. En geen kosten. Met regulier aflossen is het huis ook afgelost bij pensioendatum. Nu al LTV <50%, dus zie simpelweg geen toegevoegde waarde in extra aflossen.
minder werken?

wij werken nu 2 dagen per week omdat we niet meer hoeven te verdienen (geen hypotheek) dus veel tijd over om niet te werken en wat anders te gaan doen. vrijwilligerswerken of lekker op de bank met een goed boek en in de zomer in een hangmat in de tuin met boek, sapje en goed weer

de rest zit op kantoor te zweten achter glas en systeemplafond tijdens de beste jaren van je leven (35/50) das toch zonde?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag ontopic blijven; spaar- en depisitorekeningen dus! Zie ook de topicwarning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 22:10
Ben toch in mijn nopjes met die snel stijgende spaarrentes. Paar maanden terug dacht ik de hypotheek in 14 jaar af te kunnen lossen. Kan nu zo'n 4 jaar eerder gok ik met de rentes die nu boven de 3 zijn vs de netto hypotheekrente van 0,89.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 10:31
Even een vraag. Weet iemand of er verschil zit in de erfbelasting kwestie met bijvoorbeeld Spanje tussen een betaalrekening en deposito.

Stel dat ik overlijdt, en mijn nabestaanden maken het geld van de OpenBank betaalrekening zsm over naar een Nederlandse grootbank. Wordt de Spaanse erfbelasting dan ontlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:57

The Legend

*Plop*

Dit is ook geen spaarrekeningvraag ;) Maar áls je erfbelastingplichtig bent, dan ben je dat na overlijden. “Zo snel mogelijk overboeken” doet daar juridisch natuurlijk niks aan af. Ik vraag me alleen af waarom je belastingplichtig in Spanje zou zijn, je betaald toch ook geen vermogensbelasting in Spanje?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Legend schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:17:
Dit is ook geen spaarrekeningvraag ;) Maar áls je erfbelastingplichtig bent, dan ben je dat na overlijden. “Zo snel mogelijk overboeken” doet daar juridisch natuurlijk niks aan af. Ik vraag me alleen af waarom je belastingplichtig in Spanje zou zijn, je betaald toch ook geen vermogensbelasting in Spanje?
Openbank.NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:33
The Legend schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:17:
Maar wel erfbelasting. Dat is intussen al meermaals langs gekomen. Als je vermogen in Spanje hebt en komt te overlijden dan moet daarover erfbelasting worden betaald. Dit omdat er, in tegenstelling tot vermogensbelasting, geen verdrag is tussen Spanje en Nederland op dit vlak.

Overigens neem ik aan dat hetzelfde speelt met Orange Bank, af te sluiten via Raisin. Ondanks dat het een Franse bank is verloopt het bij Raisin via het bijkantoor in Madrid waardoor je ook al documenten moet aanleveren dat je niet in Spanje belastingplichtig bent (en dus geen bronbelasting geheven zal worden). Dus het valt overduidelijk onder de Spaanse wetgeving. Erfbelasting zal dan ook daarbij net zo goed aan de orde zijn en dus niet alleen bij OpenBank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
dutchnltweaker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:21:
[...]

Deposito eens, dat kan nog best snel gaan en dan zit je vast voor een langere periode terwijl het verschil met flexibel sparen niet groot is.

Half jaar is in principe nog wel te doen denk ik voor nu (via Raisin)

[...]

Misschien specifieker: ik wil een rekening starten waar ik geld opzij zet voor later (lange termijn) en wat kortere termijn sparen voor huis/verbouwing (dit is denk ik wel over een jaar of 3 +-).
Het land maakt me niet uit, als het maar betrouwbaar is. Is er een groot verschil dan als ik het buiten nederland plaats? Openbank heb ik namelijk al en dat is ook spaans.
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik voor de lange termijn een depositorekening openen, en voor de korte termijn een vrije opneembare spaarrekening (bijvoorbeeld Advanzia voor 3%). Die laatste zit niet in Nederland maar in Luxemburg. Voor mijzelf geen probleem, maar sommigen willen liever een bank in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-07 23:10

bt0

RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:30:
[...]

Maar wel erfbelasting. Dat is intussen al meermaals langs gekomen. Als je vermogen in Spanje hebt en komt te overlijden dan moet daarover erfbelasting worden betaald. Dit omdat er, in tegenstelling tot vermogensbelasting, geen verdrag is tussen Spanje en Nederland op dit vlak.

Overigens neem ik aan dat hetzelfde speelt met Orange Bank, af te sluiten via Raisin. Ondanks dat het een Franse bank is verloopt het bij Raisin via het bijkantoor in Madrid waardoor je ook al documenten moet aanleveren dat je niet in Spanje belastingplichtig bent (en dus geen bronbelasting geheven zal worden). Dus het valt overduidelijk onder de Spaanse wetgeving. Erfbelasting zal dan ook daarbij net zo goed aan de orde zijn en dus niet alleen bij OpenBank.
Hoe zit dat dan met spaarrekeningen bij Lloyds Bank en Argenta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bt0 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:37:
[...]

Hoe zit dat dan met spaarrekeningen bij Lloyds Bank en Argenta?
Dan moet je kijken waar ze gevestigd zijn. Zijn ze in Nederland gevestigd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Frankenstein schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:52:
[...]

Volkswagen biedt nu ook 3,1% voor bestaande klanten, mits ze je daar een brief over sturen. Voor mij te laat, ik heb verzocht om opheffing van mijn rekening, want Advanzia vergoedt mij meer. Zie:

https://www.biallo.de/gel...-position-beim-tagesgeld/
Het gaat dan om deze 'actie' blijkbaar waarbij mij niet duidelijk wordt per wanneer je als bestaande klant aan de beurt bent.

Als het net als bij de aanmelding per post wordt verstuurd zal het mij niet verbazen als de post in NL pas ontvangen wordt na het verlopen van de actie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:52
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:30:
[...]

En als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hoe hoog is de erfbelasting uberhaupt in Spanje? Als ik even snel Google zie ik dit:
Als je bezittingen hebt in Spanje, moeten je erfgenamen binnen zes maanden na overlijden erfbelasting betalen. In Spanje is het basistarief van 7,65% – 34% maar dit kan voor niet verwanten oplopen tot 82%. In Nederland is het starttarief 10% en loopt dit op tot 20% met redelijke vrijstellingen (erfenissen voor partner en kinderen). (Bron: JongBloed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-07 23:10

bt0

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:01:
[...]

Dan moet je kijken waar ze gevestigd zijn. Zijn ze in Nederland gevestigd? :)
In de betreffende spaarvoorwaarden staat:
- Onze volledige naam is Argenta Spaarbank N.V. Bijkantoor Nederland.
resp.:
- Lloyds Bank GmbH, een vennootschap naar Duits recht gevestigd aan de Karl-LiebknechtStraße 5, 10178 Berlijn, Duitsland, handelend via het bijkantoor in Amsterdam.
Dus het zijn buitenlandse juridische entiteiten met een bijkantoor in Nederland.

Zowel Argenta als Lloyds Bank geven je een IBAN dat met NL begint. Beiden komen met hun bijkantoor voor in de Nederlandse registers van KvK, AFM en DNB.

Dus dat lijkt op de 'Orange Bank'-constructie, waarbij de nabestaanden erfbelasting verschuldigd zijn in Spanje en niet in Frankrijk.
Dan zou bij Argenta en Lloyds Bank alleen Nederlandse erfbelasting verschuldigd zijn én hebben de nabestaanden ook geen administratieve rompslomp met buitenlandse belastingdiensten.

Maar hoe krijg je uitsluitsel hierover?
Het staat niet expliciet op de betreffende websites van deze spaarbanken, hetgeen mijns inziens wel zou moeten.
Dat lijkt me iets voor de Consumentenbond om uit te zoeken. Hier behandelen ze een aantal risico's:
https://www.consumentenbo.../sparen-in-het-buitenland
Maar geen woord over erfbelasting die eventueel in het buitenland verschuldigd is.
En indien de nabestaanden erfbelasting verschuldigd zijn, dan hanteren de verschillende Europese landen ook nog eens verschillende regels om te bepalen of, en zo ja hoeveel erfbelasting verschuldigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

VanBreukelen schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:06:
Even een vraag. Weet iemand of er verschil zit in de erfbelasting kwestie met bijvoorbeeld Spanje tussen een betaalrekening en deposito.

Stel dat ik overlijdt, en mijn nabestaanden maken het geld van de OpenBank betaalrekening zsm over naar een Nederlandse grootbank. Wordt de Spaanse erfbelasting dan ontlopen?
Dan heb je je account niet goed beschermd als je nabestaanden het kunnen overboeken zonder jouw input. Dus dat is wellicht een probleem. Dat zal hoogst waarschijnlijk een inbreuk zijn op je voorwaarden. Ook zal je Openbank toch moeten melden van overlijden dus dan komt de Spaanse overheid er toch op een bepaald moment achter.

Ik zelf ga daarom puur voor en/of rekeningen voor het grootste deel van onze gezins financien. Mijn vrouw heeft toegang tot bijna alle rekeningen incl beleggingen, behalve mijn betaal rekening en haar betaalrekening.

Dus vandaar dat wij wel bij de leaseplanbank zitten en niet ergens waar je alleen individuele rekeningen hebt.

Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:35
vaurits schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 01:36:
Ben toch in mijn nopjes met die snel stijgende spaarrentes. Paar maanden terug dacht ik de hypotheek in 14 jaar af te kunnen lossen. Kan nu zo'n 4 jaar eerder gok ik met de rentes die nu boven de 3 zijn vs de netto hypotheekrente van 0,89.
Waarom zou je nu eerder willen aflossen met de huidige spaarrentes en inflatie? Inflatie eet nu behoorlijk deel van je schuld op?

Uiteraard heel verstandig om bij veranderende omstandigheden snel te kunnen schakelen op deze manier maar ik los momenteel helemaal niks extra af op onze hypotheek (1,15 & 1,49%). Via combi van depositoladders en NT fondsen wel flexbibel genoeg om extra af te gaan lossen wanneer het interessant zou worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruut88 op 28-04-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ruut88 op 28-04-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Barrycade schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:27:
[...]
Dan heb je je account niet goed beschermd als je nabestaanden het kunnen overboeken zonder jouw input.
...
Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.
Idd is dat persoonlijk.

Mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap) hebben juist uit voorzorg toegang tot elkaars mobiel en daarmee tot de meeste bankrekeningen (via de apps). Zij is bij mij komen wonen. Ik woonde al een paar jaar hier en alle diensten liepen al via mijn rekening. We hebben dat verder nooit aangepast, uitgezonderd het verstrekken van de toegang aan elkaar.

Op haar account staat een versleuteld ICE-Word (In Case of Emergency) document met daarin alle belangrijke (financiële) informatie. Op het moment dat mij iets overkomt kan zij simpel zorgen dat ze niet in de problemen komt. Ze kan snel zien wat er eventueel opgezegd moet worden en bij wie, net als oversluiten/omhangen.

Qua erfbelasting is het idd een goede vraag hoe Spanje om gaat met in Gemeenschap (legale en/of). Denk wel dat als je nabestaanden na je overlijden de rekening leeg halen er bellen gaan rinkelen. Voor het opzeggen zal je een overlijdensverklaring moeten overleggen en daar staat dan een datum op van vóór de actie ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vaurits
Ruut88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:38:
[...]

Waarom zou je nu eerder willen aflossen met de huidige spaarrentes en inflatie? Inflatie eet nu behoorlijk deel van je schuld op?

Uiteraard heel verstandig om bij veranderende omstandigheden snel te kunnen schakelen op deze manier maar ik los momenteel helemaal niks extra af op onze hypotheek (1,15 & 1,49%). Via combi van depositoladders en NT fondsen wel flexbibel genoeg om extra af te gaan lossen wanneer het interessant zou worden.
Ik ben dus ook gestopt met aflossen. Nu paar jaar flink spaargeld opbouwen en dan in 1 keer flink of geheel aflossen. Alleen op de vrouw letten dat het spaargeld niet over 5 jaar besteed wordt aan consumptie, daar zijn andere potjes voor. Dat is het voordeel van direct aflossen, dat "ze" er niet meer bij kan.

(En ja, hier wordt genoeg alsnog geconsumeerd/geleefd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
vaurits schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:07:
[...]

Ik ben dus ook gestopt met aflossen. Nu paar jaar flink spaargeld opbouwen en dan in 1 keer flink of geheel aflossen. Alleen op de vrouw letten dat het spaargeld niet over 5 jaar besteed wordt aan consumptie, daar zijn andere potjes voor. Dat is het voordeel van direct aflossen, dat "ze" er niet meer bij kan.

(En ja, hier wordt genoeg alsnog geconsumeerd/geleefd)
Gewijzigd

[ Voor 30% gewijzigd door dangerousp op 14-05-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
Hoe is de interface van https://www.advanziakonto.com/Home en hebben ze ook een mobile app ofzo? Want ik vind de site er behoorlijk oud en simpel uitzien.

Het wekt voor mij in eerste instantie weinig vertrouwen op.

Plus, zover ik heb begrepen geld die 3% ook maar t/m 31-7-2023?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
dangerousp schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb bewust een 10 jaar vaste hypotheek. Daar kan ik 10% jaarlijks aflossen en ik los annuïtair af. Ik heb daarom een schema gemaakt, waarna ik na 10 jaar+1 dag eventueel de hypotheek afgelost zou kunnen hebben, mocht de rente na 10 jaar vast stijgen. Ik los nu beperkt af en heb momenteel een deposito ladder bij Centraal beheer, waarmee ik 100% zeker weet dat de rente hoger is komende 6 a 7 jaar op mijn spaargeld, dan bij het aflossen.
Ik doe iets vergelijkbaars, de rente (bruto 1,25%) staat vast tot april 2036, de hypotheek moet in 2049 afbetaald zijn. Bij een spaarrente van 3,5 procent moeten we als huishouden 469 euro per maand sparen om de restschuld die er is in april 2036 af te betalen. We sparen maandelijks meer (los van potjes voor vakantie, auto enzo) dus denk dat we eerder dan 2036 wel gaan halen.

Geeft me gerust gevoel dat we tegen die tijd minder vaste lasten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Strider schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:59:
Tenminste 6 maanden. Verder is het een oude site maar werkt prima. Ook prima telefonisch bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:32
Dear FCM Bank customer

We are pleased to advise that as from 2nd May your Savings Interest rate will increase to 2.08%p.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:17
grippa schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:49:
Dear FCM Bank customer

We are pleased to advise that as from 2nd May your Savings Interest rate will increase to 2.08%p.a.
Bleven ook wel lang op het oude percentage van 1,61% hangen terwijl links en rechts de rentes omhoog gingen. Toevallig net 2 dagen geleden hele rekening om die reden leeggetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 15:38
Klarna Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 1,75% p.j. naar 1,95% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 2 mei om 12 uur 's middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 10:31
Hoe is de interface van https://www.advanziakonto.com/Home en hebben ze ook een mobile app ofzo? Want ik vind de site er behoorlijk oud en simpel uitzien.

Het is inderdaad gedateerd en niet geheel logisch met aanmelden. Maar bedrijf staat er gezond voor, dus dat schrikt mij niet af. vervalt de aanmeld actie na 31-7-2023?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
grippa schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:49:
Dear FCM Bank customer

FCM Bank zat toch al op 2,58% ??
In ieder geval wel volgens https://www.fcmbank.com.mt/de/german-market-saving-account/

Antwoord al gevonden - die 2,58% is alleen voor Duitsers.
De rest krijgt minder: https://www.fcmbank.com.mt/personal-saving-account-new/

Goed nieuws voor ons spaarders?
https://www.businessinsid...paarrente-hypotheekrente/

[ Voor 28% gewijzigd door GroteVoet459 op 28-04-2023 20:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De security mag wel een update en upgrade krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-09 21:59
Lijkt me goed nieuws inderdaad. Mooi bericht! Spaarrentes zullen komende tijd blijven stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Rente verhoging Nationale Nederlanden: Per 15 mei 2023 verhoogt Nationale Nederlanden de spaarrentes in alle saldoklassen van 0,80% naar 1,00%.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 09:38
https://www.businessinsid...otive-overname-strategie/

Wat betekent dit voor de mensen die sparen bij Leaseplan? Het valt nu ook onder het Nederlands depositogarantiestelsel, maar gaat dit dan verdwijnen later dit jaar? De Fransen hebben ook meer dan 50% aandelen ... wat voor invloed heeft dit allemaal? Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
Da Queen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 01:01:
https://www.businessinsid...otive-overname-strategie/

Wat betekent dit voor de mensen die sparen bij Leaseplan? Het valt nu ook onder het Nederlands depositogarantiestelsel, maar gaat dit dan verdwijnen later dit jaar? De Fransen hebben ook meer dan 50% aandelen ... wat voor invloed heeft dit allemaal? Iemand?
op de site zeggen ze dat er niks veranderd. ik vermoed (maar ik ben geen kenner) dat de banklicentie gewoon Nederlands is (is ooit aangevraagd en gekregen als zijnde Nederlandse bank) en dat ze daar onder die vlag deze activiteit verder uit blijven voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:56
Heel veel Nederlandse banken zijn in handen van buitenlandse aandeelhouders. Toch zijn en blijven ze onder het Nederlandse DGS vallen. Stel je voor dat iedere keer dat een aandelenpakket verkocht wordt en de 50% grens overschreden wordt, de bank van DGS-land zou veranderen,....

Wat in de praktijk wel regelmatig voorkomt is dat een bank overgenomen wordt door een andere bank en waar ze voorheen twee aparte bankvergunningen hadden, deze na de overname of fusie onder één bankvergunning doorgaan. Gevolg is, van 2x 100.000 dekking naar 1x 100.000 dekking. En daar kun je moeilijk iets aan doen als je bij beide banken langer lopende deposito's hebt. Dan ben je deels ongedekt.

[ Voor 42% gewijzigd door TanteBeth op 29-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:00
Heb nu een rekening bij Bigbank maar daar duurt het twee dagen voordat ik mijn geld heb als ik dit overmaak naar mijn lopende rekening. Weet iemand hoelang dit duurt bij Bunq?

Duurt dit ook zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08
bruce the boss schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:20:
Heb nu een rekening bij Bigbank maar daar duurt het twee dagen voordat ik mijn geld heb als ik dit overmaak naar mijn lopende rekening. Weet iemand hoelang dit duurt bij Bunq?

Duurt dit ook zo lang?
Ligt aan het moment maar meestal tussen de 24 en 48 uur.
Waarom hou je geen buffer aan bij je eigen groot bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
feddesman schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:28:
[...]

Ligt aan het moment maar meestal tussen de 24 en 48 uur.
Waarom hou je geen buffer aan bij je eigen groot bank.
Bedankt voor je reply maar wat bedoel je met je laatste opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
bruce the boss schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor je reply maar wat bedoel je met je laatste opmerking?
extra pot met geld bij de Rabobank , ing of abn wat direct beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
feddesman schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:32:
[...]
extra pot met geld bij de Rabobank , ing of abn wat direct beschikbaar is.
Dan is het misschien beter om het bij een andere bank te stallen, waar je toch net wat meer rente krijgt en waar je het instant naar je betaalrekening bij een groot bank kan overmaken.

Zelf heb ik vrijwel niks bij een groot bank staan. Een deel waar ik niet snel aan zal komen staat bij Bunq (2,01%) en een ander deel bij LeasePlan Bank (1,50%). Mocht ik opeens iets nodig hebben, dan haal ik dat bij LeasePlan Bank vandaan, omdat dat instant is.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
RobinNL schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:43:
[...]

Dan is het misschien beter om het bij een andere bank te stallen, waar je toch net wat meer rente krijgt en waar je het instant naar je betaalrekening bij een groot bank kan overmaken.

Zelf heb ik vrijwel niks bij een groot bank staan. Een deel waar ik niet snel aan zal komen staat bij Bunq (2,01%) en een ander deel bij LeasePlan Bank (1,50%). Mocht ik opeens iets nodig hebben, dan haal ik dat bij LeasePlan Bank vandaan, omdat dat instant is.
Als je 2000 bij je eigen bank voor 0,75% zet is de 0,75% die je dan misloopt ook verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Ik moet er nog een beetje inkomen ....... wat bedoel je met "omdat dat instant is"?

Sorry..........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
bruce the boss schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:54:
Ik moet er nog een beetje inkomen ....... wat bedoel je met "omdat dat instant is"?

Sorry..........
Instant betaling staat direct op je rekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
En van Bunq naar je huisbank is ook instant. Alleen mag je maar 2 keer per maand geld opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
rechtsherstel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:59:
En van Bunq naar je huisbank is ook instant. Alleen mag je maar 2 keer per maand geld opnemen.
Daarom is een buffer spaarrekening wel verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tompouce
  • Laatst online: 19:57
rechtsherstel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:59:
Niet altijd. Vorige week een bedrag van enkele duizenden euro’s overgemaakt van Bunq naar mijn ING rekening, kon ik een dag op wachten. Was niet echt een probleem, maar viel me wel op. (Bij Bunq heb ik enkel een spaarrekening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Tompouce schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:15:
[...]

Niet altijd. Vorige week een bedrag van enkele duizenden euro’s overgemaakt van Bunq naar mijn ING rekening, kon ik een dag op wachten. Was niet echt een probleem, maar viel me wel op. (Bij Bunq heb ik enkel een spaarrekening)
Bunq heeft Instant Payments , Maar "Insant Payments" is niet een ding, maar de benaming voor vele netwerken. Bunq is aangesloten op vele Europese Instant Payment netwerken, waardoor veel betalingen direct aankomen. Het kan echter zijn dat jouw andere bank niet aangesloten is op hetzelfde betaalnetwerk, waardoor de betaling als reguliere SEPA transactie verstuurd wordt (en 1-2 werkdagen duurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Tompouce schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:15:
[...]

Klopt. Van de week ook een groot bedrag overgemaakt. Voor de eerste keer niet instant. Weet niet of dit toeval was of aan het bedrag ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
TanteBeth schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:29:
Wat in de praktijk wel regelmatig voorkomt is dat een bank overgenomen wordt door een andere bank en waar ze voorheen twee aparte bankvergunningen hadden, deze na de overname of fusie onder één bankvergunning doorgaan. Gevolg is, van 2x 100.000 dekking naar 1x 100.000 dekking. En daar kun je moeilijk iets aan doen als je bij beide banken langer lopende deposito's hebt. Dan ben je deels ongedekt.
Klopt ja. Had rond 2010 om te spreiden zowel een 27-jaars deposito bij zowel Delta Lloyd als Ohra afgesloten tegen 5%. Beiden zouden onder de 100K blijven. Maar aantal jaar later vielen ze beiden onder de banklicentie van NN |:( Gecombineerd uiteindelijk wel 100K+ maar nu nog niet. Dus als NN omvalt, laat ze het dan maar binnen nu en een paar jaar doen;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
sverzijl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:42:
[...]
Had rond 2010 om te spreiden zowel een 27-jaars deposito bij zowel Delta Lloyd als Ohra afgesloten tegen 5%.
Opmerkelijk. Bestaan dat soort producten nog? Langste dat ik gezien heb is 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
Pistachenootje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:30:
[...]

Opmerkelijk. Bestaan dat soort producten nog? Langste dat ik gezien heb is 10 jaar.
Bij centraal beheer kan je nu nog 20 jaar afsluiten.
https://www.centraalbehee...st-rekening/depositorente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Pistachenootje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:30:
[...]

Of ze nu nog bestaan geen idee. Was destijds nog interessant genoeg, daarna niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:26
Edit

[ Voor 101% gewijzigd door Reintje op 29-04-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
NVM

[ Voor 101% gewijzigd door xileS op 29-04-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rietumu Bank uit Letland (Raisin) heeft zijn rente verhoogd zie ik in de app. 3,55% bv voor 1 jaar deposito. Alleen wel bronbelasting, dus weet niet of het dan nog interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
sverzijl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:42:
[...]

Klopt ja. Had rond 2010 om te spreiden zowel een 27-jaars deposito bij zowel Delta Lloyd als Ohra afgesloten tegen 5%. Beiden zouden onder de 100K blijven. Maar aantal jaar later vielen ze beiden onder de banklicentie van NN |:( Gecombineerd uiteindelijk wel 100K+ maar nu nog niet. Dus als NN omvalt, laat ze het dan maar binnen nu en een paar jaar doen;)
Puur uit nieuwsgierigheid, geven ze je dan ook een optie om uit te stappen? Al snap ik je dubbele gevoelens om dit te doen als je rendement 5% is. Misschien overdracht van de spaarrekening op naam van je partner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
xileS schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:36:
Rietumu Bank uit Letland (Raisin) heeft zijn rente verhoogd zie ik in de app. 3,55% bv voor 1 jaar deposito. Alleen wel bronbelasting, dus weet niet of het dan nog interessant is.
Hele goede vraag!

Ik lees het volgende bij "details":
Letland heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 20%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u deze belasting eenvoudig verminderen naar 10%. Hiertoe overlegt u uiterlijk 8 weken voor de vervaldatum een Letse woonplaatsverklaring (aangeleverd door Raisin met instructies). De resterende 10% bronbelasting kunt u in beginsel verrekenen met uw in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting sparen en beleggen (box 3) , waardoor u per saldo geen (dubbele) belasting betaalt over spaarrente uit Letland. N.B.: om de buitenlandse bronbelasting te kunnen verrekenen, dient u in eerste instantie voldoende belasting te betalen in box 3. Lees meer in het Productinformatieblad.

Ik ben geen ervaren spaarder in het buitenland maar ik heb kort geleden ook mijn afwegingen moeten maken. Ik heb gekozen voor een land dat geen bronbelasting heft. 3,55% voor 1 jaar deposito klinkt heel aantrekkelijk, maar of ik erin zou slagen om de 20% bronbelasting eenvoudig te verminderen naar 10% stond voor mij niet vast. En of ik wel voldoende belasting betaalde in box 3 wist en weet ik ook niet zeker. Dus ik dacht stel dat je de bronbelasting verminderd naar 10%, dan nog heb je "slechts" 3.55-0.35 = 3.2%.

Een mooi percentage maar je kunt hetzelfde of meer krijgen in landen die geen bronbelasting heffen. Ik ben van harte bereid om van anderen te leren dus als er mensen zijn die de ervaring hebben dat het een koud kunstje is om die bronbelasting op zeker te reduceren naar 10% en als ik zeker weet dat ik die 10% via box 3 weer terug kan krijgen, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het voordeel van een land zonder bronbelasting is dat je gewoon niet te maken krijgt met de extra administratie. Je hebt niet te maken met de formulieren voor verlaging naar 10% en de verrekening met box 3. Als je weinig/geen box 3 belasting verschuldigd bent, kies dan zeker voor een land zonder bronbelasting. Niet-verrekende bronbelasting mag weliswaar doorgeschoven worden naar volgende jaren, maar daar heb je pas wat aan wanneer je wel box 3 belasting bent verschuldigd.

Het nadeel van een land zonder bronbelasting? Geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Duidelijke taal! Klinkt logisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:38
Ik heb me aangemeld bij Advanzia en de nodige documenten verstrekt. Ook heb ik de mail ontvangen dat mijn account geopend is. Omdat ik dit topic volg wist ik ook dat ik twee werkdagen moest wachten. Daarna account geregistreerd met het wachtwoord dat ik eerder had opgegeven. Daarna zou ik een mail moeten krijgen met activatielink, maar die ontvang ik maar niet (ook niet in spam). Afgelopen donderdag geregistreerd, geen mail ontvangen. Net geprobeerd in te loggen, toen stond er dat mijn activatielink verlopen was. Ik heb net maar opnieuw geregistreerd, maar helaas nog geen mail ontvangen.

Vertaald bericht na registreren Advanzia:
Bedankt voor uw aanmelding!
Er wordt binnenkort een e-mail gestuurd naar het bij ons geregistreerde e-mailadres.
Activeer uw toegangsgegevens door op de activeringslink in de e-mail te klikken!
Zolang u niet op de activeringslink hebt geklikt en uw toegangsgegevens niet hebt geactiveerd, kunt u het registratieproces op elk moment herhalen.
Wat is jullie ervaring met het registreren bij Advanzia, hoe lang duurde het bijvoorbeeld voordat jullie die mail ontvingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Opxah schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:33:
Wat is jullie ervaring met het registreren bij Advanzia, hoe lang duurde het bijvoorbeeld voordat jullie die mail ontvingen?
Bij mij ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImperiumDC
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 22:44

Na het registereren kreeg ik gelijk de mail om te activeren, dus check al je spamfolders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vrijwel direct volgens mij na registreren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2023 09:07 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling