Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.049 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:47
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:29:
En wat ik zeg, als die 2 opnames geen probleem is dan kan je elders veel meer rente krijgen met zo ongeveer dezelfde limieten. En zelfs nagenoeg dezelfde rente via een Raisin-Renault spaarrekening. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom je geld met een beperking zou wegzetten bij Bunq.
Wat stellig allemaal. Het is de bank met de hoogste vrij opneembare rente die onder NL depositogarantie valt, dat is de reden.
Dat jij 2 keer per maand niet als 'vrij opneembaar' wil zien en die vergelijking helemaal doortrekt naar de complexiteit die met een depositoladder komt, dat is je eigen keuze.
Ik denk persoonlijk dat als jij vaker dan eens per 2 weken geld van je spaarrekening moet halen, dat het dan misschien helemaal niet op een spaarrekening hoort?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
bumble_bee schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Wat stellig allemaal. Het is de bank met de hoogste vrij opneembare rente die onder NL depositogarantie valt, dat is de reden.
En dat NL depositogarantiestelsel is exact gelijk aan dat van Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden of welk EU land dan ook. Dat kan dus, mits je in de EU landen blijft, geen argument zijn (eventueel Zweden kan een dingetje zijn, daar is het ingericht middels een cheque in lokale valuta).
Dat jij 2 keer per maand niet als 'vrij opneembaar' wil zien en die vergelijking helemaal doortrekt naar de complexiteit die met een depositoladder komt, dat is je eigen keuze.
Een depositoladder complex? Dat is werkelijk voor het eerst dat ik iemand dat hoor zeggen. Maar dat mag je vinden inderdaad.

Ik heb het nooit over "vrij opneembaar" of "niet vrij opneembaar" gehad. Ik zeg dat ik het zwaar beperkend vind dat een bank bepaald dat je maar 2 opnames per maand kán doen. En daarom neem ik ze niet serieus als spaarbank. Voor nagenoeg dezelfde rente kan je producten krijgen met dezelfde garanties die wel compleet vrij opneembaar zijn.
Ik denk persoonlijk dat als jij vaker dan eens per 2 weken geld van je spaarrekening moet halen, dat het dan misschien helemaal niet op een spaarrekening hoort?
Dat zal voor iedereen een ander verhaal zijn. Ik heb een mix van producten om mijn geld op te bergen, maar 1 ervan is inderdaad spaarrekening die regelmatig aangesproken wordt. Ik houd niet van geld op mijn betaalrekening, daar zitten voor mij veel te veel risico's aan. Instant Payment hoeft van mij ook niet zo nodig op mijn spaarrekening, ik vind het prima als het een dag duurt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Die 2 overboekingen per maand zijn voor mij (en denk voor velen) onoverkomelijk. Ik zou er prima mee kunnen leven als je 2 instant payments en voor de rest ouderwetse trage overboekingen zou krijgen. Maar als je in de situatie komt dat je toevallig 3 keer geld wil opnemen dan zit je klem, tenzij je fors betaalt voor het pakket.

Als die beperking geen probleem is, dan zou ik het geld niet op een spaarrekening zetten. Dan kan je beter gebruik maken van een depositoladder om maar wat te noemen. Krijg je meer rente met dezelfde beperkingen.

Eigenlijk is Bunq spaarrekening alleen interessant als je ook andere bankzaken via Bunq doet en dus een abo hebt.
Voor zover ik weet, is het altijd 2 x per maand, ook al heb je het duurste abo van Bunq.
Zelf heb ik zowel een betaalrekening als 2 zakelijke rekeningen bij Bunq en ook bij mij is het max. 2 x per maand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb het niet over de interfaces gehad, ik kan voor zo ongeveer elke bank wel iets bedenken wat ruk is aan de interface.

Geen idee waar je moeite mee hebt bij Raisin, dat is nu eenmaal de hele opzet. Als je in aandelen e.d. doet heb je ook met zoiets te maken.

Verder moet iedereen het voor zich weten, ik wil ten alle tijden bij mijn geld kunnen en niet beperkt worden door een bank in het aantal opnames. Een oplossing zoals OpenBank heeft is voor mij prima, gratis ouderwetse uitgaande overboekingen en als je instant payment wil moet je 4 euro betalen. Dan heb je altijd zelf de vrije keuze. Bij Bunq heb je geen keuze, als je onverhoopt toch moet opnemen dan zit je klem.

En wat ik zeg, als die 2 opnames geen probleem is dan kan je elders veel meer rente krijgen met zo ongeveer dezelfde limieten. En zelfs nagenoeg dezelfde rente via een Raisin-Renault spaarrekening. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom je geld met een beperking zou wegzetten bij Bunq.
Eigenlijk ging het mij alleen om dat je zei dat de Bunq spaarrekening zo beperkend is dat deze niet bruikbaar is voor de meeste mensen. Naar mijn idee spreek je onterecht voor veel mensen, die anders van mening zijn.

Ik heb zelf een normale betaalrekening, waar ook een spaarrekening (met 0,25% rente) bij zit. Daar heb ik gewoon geld staan wat ik denk nodig te hebben op korte termijn, dus ik hoef bijna nooit geld op te nemen van een andere spaarrekening.

Geld wat ik overzet naar andere spaarrekeningen kan ik wel minstens een maand missen en is daarvoor max 2 opnames per maand ruim voldoende. Dat het geld niet voor een langere periode vaststaat zoals bij een deposito is ook een fijne gedachte voor het geval als je toch een keer een grotere som nodig hebt.

Meerdere depositos openen is nog wel een optie idd, maar vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar met vrij opneembaar. En met de stijgende rentes afgelopen weken, zie ik niet gelijk een urgentie om mijn geld voor een langere periode vast te zetten. Ook heb ik nog het voorkeur om mijn geld op NL rekeningen te houden, ookal hebben andere Europese landen ook een vergelijkbaar depositogarantiestelsel. Het kan geloof ik alleen weer per land verschillen hoe het bv zit met erfbelasting enzo. Als het renteverschil niet heel groot is, vind ik het nou niet perse gelijk waard om mijn geld in het buitenland te stallen, maar ik kijk nog wel eventjes aan wat de rente doet en overweeg het wel om een deel in een deposito vast te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:09
bumble_bee schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Inderdaad. Waarom zou ik in godsnaam meer dan 2x per maand geld willen opnemen van mijn spaarrekening.

2x per maand vrij opnemen vergelijken met deposito van minimaal 6 maanden vast slaat sowieso echt helemaal nergens op.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Dat zal voor iedereen een ander verhaal zijn. Ik heb een mix van producten om mijn geld op te bergen, maar 1 ervan is inderdaad spaarrekening die regelmatig aangesproken wordt. Ik houd niet van geld op mijn betaalrekening, daar zitten voor mij veel te veel risico's aan. Instant Payment hoeft van mij ook niet zo nodig op mijn spaarrekening, ik vind het prima als het een dag duurt.
Zo’n spaarrekening heb ik ook - gewoon bij mijn grootbank. Des te meer reden dat het totaal niet boeiend is dat je maar 2x kan opnemen bij andere spaarrekening. Andere spaarrekeningen kom ik bijna nooit aan.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Voor zover ik weet, is het altijd 2 x per maand, ook al heb je het duurste abo van Bunq.
Zelf heb ik zowel een betaalrekening als 2 zakelijke rekeningen bij Bunq en ook bij mij is het max. 2 x per maand
https://nl.bunq.com/benefits

Zover het op hun pagina staat niet, daar staat alleen dat er een max is van 2x per maand bij hun gratis Easy Savings rekening. Gek genoeg zie ik 123 niks staan bij hun zakelijke rekeningen, dus misschien heb je wat dat betreft wel gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

VidaR-9 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Inderdaad. Waarom zou ik in godsnaam meer dan 2x per maand geld willen opnemen van mijn spaarrekening.

2x per maand vrij opnemen vergelijken met deposito van minimaal 6 maanden vast slaat sowieso echt helemaal nergens op.
Het hangt er vanaf hoe je je spaar rekening gebruikt.

Veel mensen houden continu het saldo op hun betaal rekening laag, alsin onder de 500eu, en boeken als er iets betaald moet worden over. Dan kom je makkelijk op een 10 opnames van je spaar>betaal binnen een maand.

Beetje min/max'en met zoveel mogelijk rente krijgen past wel binnen dit topic toch? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Het hangt er vanaf hoe je je spaar rekening gebruikt.

Veel mensen houden continu het saldo op hun betaal rekening laag, alsin onder de 500eu, en boeken als er iets betaald moet worden over. Dan kom je makkelijk op een 10 opnames van je spaar>betaal binnen een maand.

Beetje min/max'en met zoveel mogelijk rente krijgen past wel binnen dit topic toch? :)
Maar dat is voor de meesten totaal niet praktisch om bij een externe spaarbank te stallen waarbij je vrijwel zeker geen instant payments hebt (alleen LPB ondersteund dat?). En dat voor een paar cent rente op jaarbasis.

Ik houd op mijn Rabo spaarrekening om en nabij maximaal 5k aan, en dan boek ik over naar een externe spaarrekening zodat er een duizend euro over blijft. En ja, dan verlies ik ~1% rente over max ~5k op jaarbasis, poepoe. Dat is max €50 op jaarbasis terwijl ik een veelvoud daarvan aan rente ontvang over het geld dat op andere spaarrekeningen staat.

• Drardollan
xileS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Eigenlijk ging het mij alleen om dat je zei dat de Bunq spaarrekening zo beperkend is dat deze niet bruikbaar is voor de meeste mensen. Naar mijn idee spreek je onterecht voor veel mensen, die anders van mening zijn.

Ik heb zelf een normale betaalrekening, waar ook een spaarrekening (met 0,25% rente) bij zit. Daar heb ik gewoon geld staan wat ik denk nodig te hebben op korte termijn, dus ik hoef bijna nooit geld op te nemen van een andere spaarrekening.

Geld wat ik overzet naar andere spaarrekeningen kan ik wel minstens een maand missen en is daarvoor max 2 opnames per maand ruim voldoende. Dat het geld niet voor een langere periode vaststaat zoals bij een deposito is ook een fijne gedachte voor het geval als je toch een keer een grotere som nodig hebt.

Meerdere depositos openen is nog wel een optie idd, maar vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar met vrij opneembaar. En met de stijgende rentes afgelopen weken, zie ik niet gelijk een urgentie om mijn geld voor een langere periode vast te zetten. Ook heb ik nog het voorkeur om mijn geld op NL rekeningen te houden, ookal hebben andere Europese landen ook een vergelijkbaar depositogarantiestelsel. Het kan geloof ik alleen weer per land verschillen hoe het bv zit met erfbelasting enzo. Als het renteverschil niet heel groot is, vind ik het nou niet perse gelijk waard om mijn geld in het buitenland te stallen, maar ik kijk nog wel eventjes aan wat de rente doet en overweeg het wel om een deel in een deposito vast te zetten.
Ik heb het dan ook bewust benoemd als spaarrekening die onbruikbaar is in mijn ogen door de beperkingen. Ik benoem expliciet zelfs dat het een ander verhaal is als je toch al een betaalrekening (=abo) hebt.

Deposito's heb je al vanaf een maand, dus dat lange tijd valt wel mee. Bij de opbouw van een ladder zou je daar rekening mee kunnen houden en langzaam uitbouwen naar termijnen van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 23-02-2023 16:15 ]

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Bunq is wel ideaal voor iemand die meer dan 100k spaargeld heeft, waarbij er nauwelijks aanspraak wordt gedaan op die eerste 100k. Omdat er bv. nog 20k ofzo op een andere spaarrekening bij een grootbank staat dat direct beschikbaar is. Met Bunq kan zo iemand toch makkelijk €120 per maand aan rente ontvangen.
Natuurlijk kun je dan gaan beleggen ofzo, maar lang niet iedereen heeft daar trek in. Even nog los van dat geweldige fictieve rendement wat onze Belastingdienst daarop gaat toepassen.
Verder zijn er best een hoop mensen hier in NL met >100k spaarvermogen, onderschat dat niet. Laatste cijfers van CBS (?) had het over een paar honderdduizend mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Ik heb het dan ook bewust benoemd als spaarrekening die onbruikbaar is in mijn ogen door de beperkingen. Ik benoem expliciet zelfs dat het een ander verhaal is als je toch al een betaalrekening (=abo) hebt.

Deposito's heb je al vanaf een maand, dus dat lange tijd valt wel mee. Bij de opbouw van een ladder zou je daar rekening mee kunnen houden en langzaam uitbouwen naar termijnen van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar.
Deposito’s van een maand geven een lagere rente dan variabel. Net als 3 maanden. En zelfs de meeste 6 maandag deposito’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:37:
[...]
Daar zou ik gek van worden en aan het einde v/d rit spaar je dan ook niet "maximaal". Want je haalt onbedoeld teveel terug naar je spaarrekening, omdat het "gewoonte" is.

Beter is gewoon weten wat je gemiddeld per maand kwijt bent (ff een avondje 2 jaar bankafschriften in een XLS), bepalen wat je periodiek zou moeten kunnen sparen en dat bedrag diirect na het storten van uitkering of salaris wegzetten.

Dan weet je instant wat je de rest van de maand (of: betaaleriode) over hebt. Terugboeken doe je dan in principe alleen in uitzonderlijke gevallen. Als de spaarrekening "extern" is denk je misschien nog even extra na of de uitgave echt wel nodig is.

Heb zelf 2 maanden "schone onkosten" op de spaarrekening bij mijn "huisbank" staan (met beperkte rente), in geval van problemen met de betaling vanuit mijn werkgever. Die kan ik binnen die bank naar de betaalrekening boeken als dat nodig is.

Het door mij uitgerekende maandelijks spaargeld gaat direct naar een "externe" spaarrekening met hogere rente. En daar kijk ik periodiek wat handig is om mee te doen (verhuizen naar betere spaarrekening, deposito verhogen of openen, etc.)

Tweede backup is de gratis rekening bij OpenBank; daar staat nog een maandje onkosten voor als mijn "huisbank" een storing heeft. En er gaat af-en-toe wat extra geld heen vanwege één van hun regelmatige acties (als dat economisch is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Trishul schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:20:
Bunq is wel ideaal voor iemand die meer dan 100k spaargeld heeft, waarbij er nauwelijks aanspraak wordt gedaan op die eerste 100k.
...
Verder zijn er best een hoop mensen hier in NL met >100k spaarvermogen, onderschat dat niet. Laatste cijfers van CBS (?) had het over een paar honderdduizend mensen.
Bij dergelijke spaarbedragen zijn er betere opties dan alles op een vrije rekening bij Bunq.
a) afhankelijk van je plannen kan een deel in deposito - hogere rentes mogelijk
b) je wilt het risico verdelen. DGS dekt maar tot 100K per bankvergunning.

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 23-02-2023 17:36 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Volgens mij klopt dat niet, in de voorwaarden staat bij "Versturen of ontvangen van (instant) betalingen, of versturen van (instant) betaalverzoeken" alleen bij Easy Savings:
Maximaal 2 uitgaande (niet-instant) betalingen per maand
Maar bij Easy Bank (en de duurdere varianten) staat gewoon "gratis", en er staan geen beperkingen bij (ook op de website niet). In het ergste geval kost het je dan 3€ voor een maand om meer dan 2 overschrijvingen te doen. Overigens zijn 2 overschrijvingen ook wel erg schraal, 4 had toch wel minstens gemogen :+

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Trishul
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Bij dergelijke spaarbedragen zijn er betere opties dan alles op een vrije rekening bij Bunq.
a) afhankelijk van je plannen kan een deel in deposito - hogere rentes mogelijk
b) je wilt het risico verdelen. DGS dekt maar tot 100K per bankvergunning.
Vandaar dat ik ook zei: tot 100k...
Deposito's daar heb je uiteraard wel een punt. Hoewel je dan al gauw uitkomt bij 6 maanden+ deposito's, ook niet iedereen zal dat aantrekkelijk vinden zoals je ook al een beetje aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:13
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Die 2 overboekingen per maand zijn voor mij (en denk voor velen) onoverkomelijk. Ik zou er prima mee kunnen leven als je 2 instant payments en voor de rest ouderwetse trage overboekingen zou krijgen. Maar als je in de situatie komt dat je toevallig 3 keer geld wil opnemen dan zit je klem, tenzij je fors betaalt voor het pakket.
Zelfs met een betaald pakket is die limiet er, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jojost1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:44:
[...]

Volgens de site niet, en volgens mij ook al meermaals genoemd hier dat het niet zo is toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
VidaR-9 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Deposito’s van een maand geven een lagere rente dan variabel. Net als 3 maanden. En zelfs de meeste 6 maandag deposito’s.
Dat is niet waar in geval van Raisin. De hoogste rente variabel is 1,55% (Renault), zowel 3 als 6 maand deposito's bieden meer rente:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIK8ZGCr-0wtaPCkGwdIv4rHr78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1ksr7TtDD5vQR2iHrIdR4ai.png?f=fotoalbum_large

Als je een deposito ladder wil opbouwen dan kan je daar dus rekening mee houden.

Ik zeg overigens niet dat je dat moet doen, ik geef geen financiële adviezen. Iedereen moet lekker doen wat hij of zij verstandig acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:06
Drardollan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Als je een deposito ladder wil opbouwen dan kan je daar dus rekening mee houden.
Is natuurlijk de eeuwige vraag, wanneer is een deposito nou verstandig?

Nu 2,2% 6 mnd (dus + 0,65%)
Wat doet de rente dan in de tussentijd, ofwel is wachten op 2,5% voor 6 maanden de moeite waard ?
1 week wachten, 1 maand, 2 maand ?

En hoe werkt dat uiteindelijk uit in de toekomst, dus over 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
namliam_eht schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Wat doet de rente dan in de tussentijd, ofwel is wachten op 2,5% voor 6 maanden de moeite waard ?

Daar zal niemand ooit een concreet antwoord op kunnen geven, vergelijk het maar met beleggen op de beurs. Ook daar kan je niet op "het juiste moment" instappen. Je weet simpelweg niet wat morgen brengt.

Wat je doet met een depositoladder is dat risico voor een deel uitsluiten, net als je bij een belegging zou kunnen doen door maandelijks aan te kopen. Wachten heeft als risico dat het morgen minder kan zijn of lang kan duren voor je minimum bereikt is, in die tijd had je geld dan beter tegen 2,2% kunnen staan.

Uiteindelijk is het allemaal toch een kwestie van gokken. Nu is het met spaarrekeningen en deposito's natuurlijk wel relatief veilig gokken. In het ergste geval brengt het iets minder op aan rente, maar het verdwijnt niet (zolang je binnen bepaalde garanties blijft, maar dat lijkt mij logisch).

Ik denk dat iedereen moet doen wat hij of zij prettig vindt en wat goed voelt. Er is geen eenduidig antwoord op te geven wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Drardollan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Volgens de site niet, en volgens mij ook al meermaals genoemd hier dat het niet zo is toch?
Toch is het echt zo :X bron: ik gebruik bunq al jaren als hoofdbank en ik loop gewoon tegen de limieten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jojost1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Toch is het echt zo :X bron: ik gebruik bunq al jaren als hoofdbank en ik loop gewoon tegen de limieten aan.
OK, bizar. Dat maakt het wat mij betreft als totale bank ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:02
namliam_eht schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Bij Advanzia Luxemburg krijg je op de eerste 4 maanden als nieuwe klant 2.2% bij vrij opneembaar. Dat vind ik aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:00
Ik spaar pensioen op via Dela met een DELA CoöperatiespaarPlan. Ik heb nu al 1 jaar een spaarverzekering bij hun met een looptijd tot 30 jaar. Ik leg iedere maand €150,- in met 2% vaste rente. Dit is niet zonder risico maar ik wil naast mijn opbouw aan pensioen wat extra's hebben voor als ik met pensioen ben. Via mijn huidige werkgever waar ik een onbepaalde tijd contract heb bouw ik ook al pensioen op en krijg ik straks AOW als ik met pensioen ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT7gYtRUHRgHeikZvRcGoFO5MgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmsVlTPgDf45ioaR6x75HGJb.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast spaar ik per maand bij ABN AMRO op Direct Sparen en bij mijn energiemaatschappij.

Ik wilde graag aandelen, maar ik moet dat zelf doen en daarom koos ik voor Dela zonder gedoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 24-02-2023 12:09 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
Van der Berg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:03:
Ik spaar pensioen op via Dela met een DELA CoöperatiespaarPlan. Ik heb nu al 1 jaar een spaarverzekering bij hun met een looptijd tot 30 jaar. Ik leg iedere maand €150,- in met 2% vaste rente. Dit is niet zonder risico maar ik wil naast mijn opbouw aan pensioen wat extra's hebben voor als ik met pensioen ben. Via mijn huidige werkgever waar ik een onbepaalde tijd contract heb bouw ik ook al pensioen op en krijg ik straks AOW als ik met pensioen ben.

[Afbeelding]

Daarnaast spaar ik per maand bij ABN AMRO op Direct Sparen en bij mijn energiemaatschappij.
Zelf zou ik er niet zo happig op zijn om iets minimaal 10 jaar vast te zetten bij een partij waarbij je geld niet gedekt is door het depositogarantiestelsel.
Dela is obv het verleden en de business een betrouwbare partij, maar in 10 jaar kan er veel gebeuren.

Wat is je horizon, hoe lang nog tot je pensioen? Als dit >10 jaar is zou ik je aanraden je ook eens te verdiepen in beleggen via indexfondsen voor dat doel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2155890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
VidaR-9 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Zelf zou ik er niet zo happig op zijn om iets minimaal 10 jaar vast te zetten bij een partij waarbij je geld niet gedekt is door het depositogarantiestelsel.
Dela is obv het verleden en de business een betrouwbare partij, maar in 10 jaar kan er veel gebeuren.

Wat is je horizon, hoe lang nog tot je pensioen? Als dit >10 jaar is zou ik je aanraden je ook eens te verdiepen in beleggen via indexfondsen voor dat doel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2155890
Ik ben nu 39 jaar en waarschijnlijk op 67 is mijn pensioen. Maar dit kan 69 worden en vooral volgens ABN AMRO waar ik eerst extra pensioen wilde inleggen en allerlei berekeningen moest uitvoeren.

Het probleem wat ik steeds heb met inleggen, is dat jezelf alles in de gaten moet houden. Bij Dela heb ik geen omkijken naar en gaat alles automatisch. De rente bij Dela is wel laag met 2% vast.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:11
Ik dacht, ik herken deze post. Dat klopt, het was ongeveer hetzelfde afgelopen augustus. Daar is de hele discussie al gevoerd over de voors en tegens.
Van der Berg in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Phyxion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Volgens mij klopt dat niet, in de voorwaarden staat bij "Versturen of ontvangen van (instant) betalingen, of versturen van (instant) betaalverzoeken" alleen bij Easy Savings:

[...]

Maar bij Easy Bank (en de duurdere varianten) staat gewoon "gratis", en er staan geen beperkingen bij (ook op de website niet). In het ergste geval kost het je dan 3€ voor een maand om meer dan 2 overschrijvingen te doen. Overigens zijn 2 overschrijvingen ook wel erg schraal, 4 had toch wel minstens gemogen :+
De documentatie daaromtrent zijn niet helder/onjuist. Dit was ook mijn vermoeden en werkte ook wel. Sterker nog ik liet incasseren en deed betalingen direct vanaf mijn savings accounts tot ze de limiet werkelijk activeerde begin deze maand.

Bij zowel mijn Easy Money als 2 Easy Money Business accounts had ik dus opeens limiet van 2x per maand.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drardollan
OMG. Dat meen je toch serieus? Nog steeds "sparen" bij je energiemaatschappij? Dat is zo ongeveer wel het meest foute wat je kan doen. Als die energiemaatschappij omvalt ben je letterlijk álles kwijt. Los van het feit dat het welgeteld 0 euro rente oplevert. Stop daar zo snel mogelijk mee!
Ik wilde graag aandelen, maar ik moet dat zelf doen en daarom koos ik voor Dela zonder gedoe.
Aandelen zelf doen? Zo ongeveer elke reguliere bank in NL biedt een beleggingsoplossing aan waarbij je automatisch inlegt?
Van der Berg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Het probleem wat ik steeds heb met inleggen, is dat jezelf alles in de gaten moet houden. Bij Dela heb ik geen omkijken naar en gaat alles automatisch. De rente bij Dela is wel laag met 2% vast.
Bij élke bank kan je automatisch inleggen. Simpelweg een betaalopdracht bij je huisbank invoeren is in 99,99% van de gevallen alles wat je moet doen. Diverse spaarbanken bieden ook de optie aan om automatisch een X bedrag per maand via automatische incasso af te schrijven.

Maar volgens mij is dit je allemaal al meermaals verteld. Ergens lijkt het kwartje niet helemaal te landen volgens mij.

DELA is overigens een prima oplossing die relatief veilig is, maar omdat er geen garanties zijn en er in de markt makkelijk een hogere rente te krijgen is mét garanties is het op dit moment niet de meest logische keuze.

Weet niet meer of het eerder gevraagd is, maar als ik het mij goed herinner ben je alleen? Waarom zou je in vredesnaam zoveel moeite doen met zoveel spaarproducten voor een pensioen over zeg 30 jaar? Je leeft nu toch? Nergens voor nodig om krampachtig zoveel mogelijk spaargeld op te bouwen. Dat is echt niet gezond en verstandig. Het is absoluut goed om te sparen en ook absoluut goed om over je toekomst én pensioen na te denken, maar je moet het niet gaan overdrijven.
Straks heb je 29 jaar alles op alles gezet om over 30 jaar met pensioen geld te hebben en dan overkomt je iets. Ben je dan mooi klaar mee. Hoop het niet voor je, alles behalve. Maar het is wel iets wat je moet meenemen in je beslissingen nu.

[ Voor 23% gewijzigd door Drardollan op 24-02-2023 12:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 07:47
Van der Berg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Ik ben nu 39 jaar en waarschijnlijk op 67 is mijn pensioen. Maar dit kan 69 worden en vooral volgens ABN AMRO waar ik eerst extra pensioen wilde inleggen en allerlei berekeningen moest uitvoeren.

En met de nieuwe vermogensbelasting is dit een heel slecht product. Het word niet gezien als spaargeld maar als overige bezittingen.

Kom je boven de vrijstelling uit dan betaal je 6.17% bruto dus ongeveer netto 2,08 netto belasting.

Het kost dan dus letterlijk geld om met dit product te "sparen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:39
Over de Openbank acties: ik heb even terug zitten lezen maar nog geen antwoord gevonden:
Zijn de onderstaande 3 acties te combineren voor een nieuwe klant?
- 6 maanden 2% rente
- 70 euro bij 2000 euro op de betaalrekening
- Max 50 bij een bedrag op de spaarrekening.

Kan je eerst gebruik maken van bijv de 70 euro bij registratie, waarna die andere acties vervolgens mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Flexion1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:31:
[...]

En met de nieuwe vermogensbelasting is dit een heel slecht product. Het word niet gezien als spaargeld maar als overige bezittingen.

Kom je boven de vrijstelling uit dan betaal je 6.17% bruto dus ongeveer netto 2,08 netto belasting.

Het kost dan dus letterlijk geld om met dit product te "sparen"...
Ik heb geen vermogen in box 3. Ik heb helemaal niks in box 3. Auto heb ik in keer afbetaald €7.000 8 jaar geleden en kost nu tussen €2.500 a €3.000. Ik heb ook geen fiscale partner. Ik woon samen met mijn vriendin maar hebben niks op papier samen en we zijn geen fiscale partners van elkaar.
Dat hangt af van de hoogte van je vermogen in box 3 en waar het uit bestaat. Zolang je vermogen onder de vrijstelling in box 3 valt merk je er niets van. In 2023 is die vrijstelling € 57.000 per persoon en € 114.000 samen voor fiscale partners. Je betaalt hierover dan geen belasting.

Als ik boven de €57.000 kom betaal ik pas belasting. Mijn spaargeld is dat ook nog zeker niet en dela nog zeker niet

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 24-02-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
JeyJey schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:58:
Over de Openbank acties: ik heb even terug zitten lezen maar nog geen antwoord gevonden:
Zijn de onderstaande 3 acties te combineren voor een nieuwe klant?
- 6 maanden 2% rente
- 70 euro bij 2000 euro op de betaalrekening
- Max 50 bij een bedrag op de spaarrekening.

Kan je eerst gebruik maken van bijv de 70 euro bij registratie, waarna die andere acties vervolgens mogelijk zijn?
Veel besproken in Openbank.NL

6 maanden 2% rente en de actie van 70 euro gaan niet samen, de andere spaaractie voor 50 euro is wel te combineren met 1 van beide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:41
Iedereen zijn eigen keuzes en overwegingen natuurlijk, maar ook ik begrijp je keuzes niet helemaal @Van der Berg. Sowieso kun je voor jezelf afvragen in hoeverre je nog een additioneel pensioenproduct nodig hebt als je al AOW hebt en een pensioen via je werkgever. Daarbij zet je je geld enorm vast voor je oude dag terwijl je 70+ bent op dat moment. Eerder kun je er dus niet bij.

Verder zijn sparen bij je grootbank en sparen bij je energiemaatschappij (serieus, echt waar?) niet de meest optimale keuzes. Het is zo makkelijk om ergens anders meer rente te krijgen, waarom doe je dat dan niet gewoon?

Ook begrijp ik niet helemaal waarom je niet een vrij simpel product als Meesman overweegt. De upside potential is vele malen hoger + je kunt het weer eraf halen als het nodig is. Je kunt het dus ook bijvoorbeeld gebruiken om vervroegd met pensioen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:59
Van der Berg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Ik heb geen vermogen in box 3. Ik heb helemaal niks in box 3. Auto heb ik in keer afbetaald €7.000 8 jaar geleden en kost nu tussen €2.500 a €3.000. Ik heb ook geen fiscale partner. Ik woon samen met mijn vriendin maar hebben niks op papier samen en we zijn geen fiscale partners van elkaar.

[...]

Als ik boven de €57.000 kom betaal ik pas belasting. Mijn spaargeld is dat ook nog zeker niet en dela nog zeker niet
De DELA Spaarverzekering valt ook niet onder het depositogarantiestelsel. Dus bij een faillisement van die partij ben je je geld kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexion1
[...]

[...]

Je hebt dus wel vermogen in box 3 maar valt nog onder de vrijstelling..
Snap niet met de huidige rentes dat je dit product afneemt. Deposito van 10 jaar bij Nederlandse bank en depositogarantie geeft al meer rente.

Maar ieder zijn eigen keuze inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
[...]

[...]

Maar wat wil je nou eigenlijk aangeven met je posts? Of heb je een vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

[...]

Ik begrijp de keuze voor DELA in deze tijd echt niet. Ik heb juist mijn spaarverzekering (van 2,75%) stopgezet vanwege de redenen die hierboven ook zijn genoemd:
- meer rente bij reguliere spaarproducten
- die spaarproducten hebben minder risico vanwege het DGS
- ze zijn sneller beschikbaar in geval van nood
- het belastingregime is bijzonder ongunstig - hoewel voor jou nog niet relevant

De risico/rendement-verhouding is gewoon compleet scheef. Toen we het nog met 0,3% rente moesten doen was het een ander verhaal.

Maar als je je er goed bij voelt is dat alles geen probleem, alleen is het denk ik wel handig om te beseffen dat je onnodig risico loopt en rendement laat liggen (1-jaars deposito's zijn al >3%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:10

[Afbeelding]

Ik haal op lange termijn, waar het hier om gaat, meer rendement uit mijn beleggingen met minder inleg dan jij (heb recent een appartement gekocht). Als je nou eens in een fonds, dan hoef je het niet zelf te doen, die 150 euro per maand inlegt. Dan heb je misschien, als je spreid, over die 30 jaar tot je pensioen (als ik daar vanuit mag gaan) gemiddeld 7 procent rendement. Ik denk dat dat wel realistisch moet zijn, misschien heb je gemiddeld wel veel meer rendement maar dat weet niemand tussen nu en 30 jaar. Een snelle berekening leert dat je dan 167K hebt (zonder transactiekosten maar wel rekening houdend met vermogensbelastingen), als je inleg 0 is (vanaf 0 dus). Nu heb je met die 2 procent rente maar 73K. Dat is gewoon minder dan de helft wat je anders zou hebben! Dan zou ik het wel weten. En DELA is volgens mij niet veel veiliger dan een goed fonds, zoals bij ABN AMRO, ROBECO, of waar ik zit, Centraal Beheer.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:23
ALD Automotive is een dochter van Société Générale. Onduidelijk wat er met de Nederlandse LeasePlanBank gaat gebeuren:
Ergens in het derde kwartaal van dit jaar gaat de naam Leaseplan uit Nederland verdwijnen. Het grootste leasebedrijf van Nederland wordt overgenomen door het Franse ALD Automotive, zo werd afgelopen jaar bekend. En met die overname, die dit kwartaal volledig wordt afgerond, gaan flink wat veranderingen gepaard.
https://www.businessinsid...otive-overname-strategie/

[ Voor 84% gewijzigd door U123456 op 24-02-2023 17:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

[...]

Als je iets voor na je pensioen wilt sparen, dan neem ik aan dat je doel wel boven die vrijstelling ligt. Dan is het toch wel handig om alvast na te denken over wat handig is als je boven die grens komt. En dan is dit misschien niet het handigste product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Elandenmelk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:03:
[...]

Veel besproken in Openbank.NL

6 maanden 2% rente en de actie van 70 euro gaan niet samen, de andere spaaractie voor 50 euro is wel te combineren met 1 van beide
Dus ik zet 20K op de spaarrekening en ontvang 50 euro én 20% rente? Of staat die 20K op een andere rekening en krijg ik daar geen rente over maar wel 50 euro?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:31
U123456 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:23:
ALD Automotive is een dochter van Société Générale. Onduidelijk wat er met de Nederlandse LeasePlanBank gaat gebeuren:
[...]
Ook wel benieuwd naar de exacte consequenties, met name of de Nederlandse DGS zal blijven gelden voor de "opvolger" van LPB (straks: ALD Bank?) Je zou zeggen: overnames kunnen altijd gebeuren, dus het toezicht van DNB zou moeten garanderen dat klanten van zo'n overgenomen bank - in de meeste gevallen - geen schade zullen ondervinden.

Aan de andere kant: het zal niet de eerste keer zijn dat door gebrekkige regels en/of wetgeving (in de context van het bankwezen), een boel mensen gedupeerd raken.

Met name deze passage, te vinden op de website van DNB, baart me wel een beetje zorgen:

"Wanneer uw instelling de vergunning inlevert, houdt ook ons toezicht op. Andere situaties waarin ons toezicht ophoudt, zijn een fusie of overname, of een portefeuilleoverdracht in het geval van een pensioenfonds."

Ik hou de ontwikkelingen rond LPB in ieder geval scherp in de gaten.

[ Voor 14% gewijzigd door RagingAardvark op 24-02-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

RagingAardvark schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:00:
[...]

Ook wel benieuwd naar de exacte consequenties, met name of de Nederlandse DGS zal blijven gelden voor de "opvolger" van LPB (straks: ALD Bank?) Je zou zeggen: overnames kunnen altijd gebeuren, dus het toezicht van DNB zou moeten garanderen dat klanten van zo'n overgenomen bank - in de meeste gevallen - geen schade zullen ondervinden.

Aan de andere kant: het zal niet de eerste keer zijn dat door gebrekkige regels en/of wetgeving (in de context van het bankwezen), een boel mensen gedupeerd raken.

Met name deze passage, te vinden op de website van DNB, baart me wel een beetje zorgen:

"Wanneer uw instelling de vergunning inlevert, houdt ook ons toezicht op. Andere situaties waarin ons toezicht ophoudt, zijn een fusie of overname, of een portefeuilleoverdracht in het geval van een pensioenfonds."

Ik hou de ontwikkelingen rond LPB in ieder geval scherp in de gaten.
Als ze overgaan naar een andere entiteit of voorwaarden zullen ze dat gewoon (moeten) communiceren met hun klanten.

En dan, nou dan afhankelijk wat de wijzigingen inhouden maak ik wel mijn beslissing. Hele topic staat hier vol met mensen met geld bij Franse (via Spaanse entiteit)/Zweedse/Italiaanse banken via een intermediar. Of via satelliet banken in NL van buitenlandse banken.

LPB communiceert vooralsnog beter en helderder dan de NLse grootbanken die ik ook gebruik is mijn ervaring. Dus zou me nog geen zorgen maken tbh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:11
Lloyd Bank is ook een dochter van Bank of Scotland, maar toch valt het onder het Duitse garantie stelsel. Dus het kan ook best dat LPB onder het Nederlandse stelsel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
jojost1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:44:
[...]

Ik heb het even opgezocht voor de goede orde, en het is inderdaad maximaal 2x voor alle savings accounts die je hebt (niet per savings account, maar in totaal). Echter kan je wel een savings account omzetten naar een normale, waarbij de limiet niet geldig is. Of je dan je rente kwijtraakt is mij niet duidelijk, ik heb een vraag hierover openstaan bij bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:25

Cordon

Lievelings jankert

Phyxion schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Ik heb het even opgezocht voor de goede orde, en het is inderdaad maximaal 2x voor alle savings accounts die je hebt (niet per savings account, maar in totaal). Echter kan je wel een savings account omzetten naar een normale, waarbij de limiet niet geldig is. Of je dan je rente kwijtraakt is mij niet duidelijk, ik heb een vraag hierover openstaan bij bunq.
Vorige week toevallig gedaan, een savings omgezet naar betaalrekening en een nieuwe savings geopend. Kreeg een dag geen rente, maar daarna ging hij gewoon oplopen vanaf het bedrag wat al was opgebouwd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

U123456 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:23:
[...]
Dit gaat om LeasePlan (activiteiten lease auto's verhuur/verkoop).
LPB is al enige jaren losgekoppeld volgens mij dus dit zal geen invloed hebben.

Wat wel kan gebeuren is dat LPB l naar het Franse DGS gaat en dan zit je qua rente denk ik beter bij Raisin .

De vraag is of je de depositos kunt stopzetten als ze van nl naar fr DGS gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2023 10:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

[...]

Je hebt dus wél vermogen in box 3, alleen het valt binnen de vrijstelling.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Sport_Life schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:49:
Wat wel kan gebeuren is dat LPB l naar het Franse DGS gaat en dan zit je qua rente denk ik beter bij Raisin .
Qua rente zit je sowieso beter op andere plekken en Franse DGS zou natuurlijk geen restrictie moeten zijn. Het grote voordeel van LPB, naar mijn idee, is dat ze instant payments doen. Dus leuk om een buffer aan te houden, en het grotere spaargeld bij banken met hogere rente die dat niet hebben. En die feature hoeven ze natuurlijk niet in te leveren, onder welk DGS ze ook vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Nu online
Eerst afwachten wat er concreet zal veranderen. Ik verwacht niet dat LPB zomaar hun 30 jaar oude NL bankvergunning inlevert maar op dezelfde wijze als entiteit met andere moedermaatschappij doorgaat voor de NL markt. Rente bij LPB voor NL loopt toch aardig achter t.o.v. de euribor-maand rente en overige rentes, dus ze verdienen nog steeds flink op LPB NL waar miljarden Euro's spaartegoeden gestald staan. Bv de Duitse LPB geeft al lange tijd een stuk hogere variabele rente. Het kan dus, maar de noodzaak is er niet. LPB NL is financieel gezond en zal niet zomaar hun eigen ruiten ingooien.
Op de langere termijn is wel koffiedik kijken natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:00:
[...]

Dus ik zet 20K op de spaarrekening en ontvang 50 euro én 20% rente? Of staat die 20K op een andere rekening en krijg ik daar geen rente over maar wel 50 euro?
Je spaart (dus op de spaarrekening) 20.000 extra en voldoet aan de voorwaarden zoals Openbank die stelt en krijgt dan en 2% rente als je een welkom spaarrekening hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WMdk8h5ZPMRadjLMInrZwsfZ6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE07dbtMSax8UyjjBgkdHXsg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mpandroid schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Je spaart (dus op de spaarrekening) 20.000 extra en voldoet aan de voorwaarden zoals Openbank die stelt en krijgt dan en 2% rente als je een welkom spaarrekening hebt.

[Afbeelding]
En daar geef je geen code voor in? Dat gaat natuurlijk niet bij een bestaande rekening.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kareltjekat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 18:36
THE_BASE schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:32:
[...]

En daar geef je geen code voor in? Dat gaat natuurlijk niet bij een bestaande rekening.
Op de actiepagina op de rode knop rechts 'aanmelden voor de actie' klikken, inloggen en dan kom je op een pagina waar je de code SPAREN23 handmatig kunt invoeren en daarna je deelname bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene Kemper
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 13:40
Ik ben sinds een maand klant bij Bunq, en heb 1.000 euro overgemaakt.
Ik heb keurig de maandrente bijgeschreven gekregen.
Nu wil ik 500 euro terugboeken naar mijn Rabo-rekening, en dat lukt me niet....
Ik heb overal gezocht en van alles geprobeerd, ook een mail gestuurd, een chat gestart, maar krijg nietszeggende antwoorden.
Kan iemand op deze site me beknopt instructies geven hoe ik geld terug kan boeken ?
Dat mag ook via een email naar *knip* want die lees ik elke dag (deze Tweakers site niet...).
Dank voor de te nemen moeite.
Groet van René (74)

*knip* bij een dm krijg je ook een e-mail, voor de veiligheid heb ik je mailadres verwijderd

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2023 08:26 . Reden: E-mailadres verwijderd, ter bescherming ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:20
Rene Kemper schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:47:
Ik heb overal gezocht en van alles geprobeerd, ook een mail gestuurd, een chat gestart, maar krijg nietszeggende antwoorden.
Kan iemand op deze site me beknopt instructies geven hoe ik geld terug kan boeken ?
Dat mag ook via een email naar want die lees ik elke dag (deze Tweakers site niet...).
Groet van René (74)
Beginscherm en dan oranje knop betaal.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Rene Kemper schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:47:
Dat mag ook via een email naar want die lees ik elke dag (deze Tweakers site niet...).
Groet van René (74)
Ik zou je privé mail adres van een openbaar forum halen... waarschijnlijk krijg je anders hoop spam en berichten van mensen die je willen "helpen" / scammen.

*knip* done, mag volgende keer wel via een TR

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Heeft iemand het jaaroverzicht Raisin al ontvangen ?
Vorig jaar was deze blijkbaar op 25 februari al beschikbaar, dit jaar duurt het langer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsanity
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 16:01
dwdd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:45:
Vorig jaar was deze blijkbaar op 25 februari al beschikbaar, dit jaar duurt het langer....
Nog niet, maar die zouden in de komende weken gefaseerd uitgerold worden. Dus nog even geduld hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
dwdd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:45:
Ik kreeg afgelopen vrijdag een mailtje met de jaaropgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Financieel advies op een forum is wat tricky, maar ik ben toch benieuwd of jullie nog tips hebben om naar andere dingen te kijken.

Het zit als volgt; wij sparen voor onze kinderen (op onze namen) die nu nog jong zijn en willen dat t.z.t. gaan gebruiken voor het bekostigen/bijdragen van studie, rijbewijs etc. Ik vind het zonde om dat nu met nauwelijks rente te laten staan en geld voor 10 a 15 jaar langzaam te zien verdampen i.v.m. inflatie etc.
Dus eerst idee was passief beleggen. Alleen de horizon is vrij kort. De kans is groot dat we genoeg zelf genoeg geld hebben, maar zekerheid heb je nooit dus wil wel kunnen terugvallen op dit geld. Als zich in de komende 10 jaar een crisis voordoet met een lange hersteltijd, dan is dat best zuur en dat risico vind ik toch te groot als het om onze kinderen gaat.

Dus 2e idee is deposito via Raisin. Zie bijv. 5 jaar voor 3,35% p.j. rente op rente. Mogelijk stijgen de rentes nog, dus depositoladder is ook interessant, maar de bedragen zijn nog niet zo hoog. Dus blijf dubben qua loopduur.

Nog andere goede opties die ik over het hoofd zie?

Concreet; geld hebben we echt niet nodig, horizon is zo'n 10 tot 15 jaar en willen spelen op safe met dit geld. Dus kleinere risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Cordon schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Vorige week toevallig gedaan, een savings omgezet naar betaalrekening en een nieuwe savings geopend. Kreeg een dag geen rente, maar daarna ging hij gewoon oplopen vanaf het bedrag wat al was opgebouwd. :)
Dat lijkt inderdaad overeen te komen met de reactie die ik net ontvangen heb :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nXn6qIS.png

In het ergste geval ben je dan één maand bunq easy bank kwijt à 2,99 en 1 dag misgelopen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Homewin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:19:
Financieel advies op een forum is wat tricky, maar ik ben toch benieuwd of jullie nog tips hebben om naar andere dingen te kijken.

[..]

Concreet; geld hebben we echt niet nodig, horizon is zo'n 10 tot 15 jaar en willen spelen op safe met dit geld. Dus kleinere risico's.
Waarom split je het niet tussen depositos en indexbeleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:05
Homewin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:19:

Het zit als volgt; wij sparen voor onze kinderen (op onze namen) die nu nog jong zijn en willen dat t.z.t. gaan gebruiken voor het bekostigen/bijdragen van studie, rijbewijs etc. Ik vind het zonde om dat nu met nauwelijks rente te laten staan en geld voor 10 a 15 jaar langzaam te zien verdampen i.v.m. inflatie etc.
Dus eerst idee was passief beleggen. Alleen de horizon is vrij kort. De kans is groot dat we genoeg zelf genoeg geld hebben, maar zekerheid heb je nooit dus wil wel kunnen terugvallen op dit geld. Als zich in de komende 10 jaar een crisis voordoet met een lange hersteltijd, dan is dat best zuur en dat risico vind ik toch te groot als het om onze kinderen gaat.

Dus 2e idee is deposito via Raisin. Zie bijv. 5 jaar voor 3,35% p.j. rente op rente. Mogelijk stijgen de rentes nog, dus depositoladder is ook interessant, maar de bedragen zijn nog niet zo hoog. Dus blijf dubben qua loopduur.

Dan kan je spreiden. Vergeet ook niet bijvoorbeeld investeringen in je huis (isolatie / zonnepanelen) mee te nemen. Die zijn wel lastiger om liquide te maken, maar wat is er beter voor je kinderen dan een leefbare wereld (en meer woongenot nu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
@chielsen en @wibblemoo dat is eigenlijk wel een heel goed advies.

Suf dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Dan behouden we een x bedrag cash en verhogen we dat d.m.v. deposito en open ik een beleggingsrekening bij Meesman (daar was ik wel al over uit; gemak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
De spaarrente over het saldo boven de 500 euro (tot 1 miljoen) bij ICS gaat per 1 april omhoog van 0,25% naar 0,5%.
Bij een positief saldo van € 500 of meer op uw Card ontving u vanaf 1 februari 2023 een spaarrente van 0,25% over het totale positieve saldo. Op basis van de ontwikkelingen in de markt wordt per 1 april 2023 de spaarrente op uw Card verhoogd van 0,25% naar 0,5% effectief op jaarbasis. Het maximale positieve saldo waarover wij rente vergoeden is € 1.000.000.
Zie ook: https://www.icscards.nl/mijn-card/sparen

ICS is natuurlijk geen traditionele aanbieder van spaarproducten, maar biedt hiermee wel een rente aan die concurrerend is t.o.v. veel Nederlandse (groot)banken.

Aangezien ICS een eigen bankvergunning heeft (los van moederbedrijf ABN-AMRO) en is aangesloten bij het DGS, is het saldo tot 100.000 gedekt.

[ Voor 32% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-02-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor de mensen met een rekening bij Advanzia. Hoe hebben jullie dit gedaan?
EU residents have a right of option with regards to withholding tax. They can either pay 35% withholding tax on the interest, whilst maintaining banking secrecy, which obligates the customer to report interest income to the local tax authorities. Alternatively, the customer can authorize Advanzia Bank to report the interest earned on the savings amount directly to the tax authorities. With this option, the withholding tax of 35% is waived.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Pistachenootje Ik snap het misschien niet, maar dit klinkt voor mij als Advanzia dat meewerkt aan belastingontduiking voor een percentage. Als NL-er ben je nl. verplicht om je spaartegoed op te geven bij de IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
pdukers schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:43:
@Pistachenootje Ik snap het misschien niet, maar dit klinkt voor mij als Advanzia dat meewerkt aan belastingontduiking voor een percentage. Als NL-er ben je nl. verplicht om je spaartegoed op te geven bij de IB.
Hoezo. Dit gaat over withholding tax op interest inkomen.

Volgens mij heeft Advanzia gewoon de optie op (1) dit zelf te filen of (2) dat zij dit voor je doen (waardoor er blijkbaar direct gebruik gemaakt kan worden van een vrijstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:49:
[...]

Hoezo. Dit gaat over withholding tax op interest inkomen.

Volgens mij heeft Advanzia gewoon de optie op (1) dit zelf te filen of (2) dat zij dit voor je doen (waardoor er blijkbaar direct gebruik gemaakt kan worden van een vrijstelling).
Kan best zijn dat ik het totaal verkeerd zie. Maar mij ontgaat totaal de logica waarom optie 1 uberhaupt aangeboden wordt. Ik kan alleen belastingontduiking bedenken.

En dit gaat toch om een Luxemburgse bankrekening? Zover ik weet heft Luxemburg geen bronbelasting op rente, dus waar komt die 35% vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
pdukers schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:29:
[...]
Kan best zijn dat ik het totaal verkeerd zie. Maar mij ontgaat totaal de logica waarom optie 1 uberhaupt aangeboden wordt. Ik kan alleen belastingontduiking bedenken.

En dit gaat toch om een Luxemburgse bankrekening? Zover ik weet heft Luxemburg geen bronbelasting op rente, dus waar komt die 35% vandaan?
Ah ik lees hem nu zoals jij hem leest. Goede vraag inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:45
Is/was een Europese regeling. Wist niet dat die nog bestond. Belasting wordt/werd geheel of gedeeltelijk doorgestort naar de Nederlandse Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
pdukers schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:29:
[...]
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat je verder niets hoeft te regelen mbt bronbelasting, want Luxemburg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Het heeft te maken met het (oude) bankgeheim van Luxemburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:58
Bij mij werd het geld bij Trade Republic twee of drie dagen vastgehouden, zonder rente en zonder dat het bedrag ergens zichtbaar was. De oorzaak bleek een ontbrekende BSN nummer.

Het geld staat inmiddels op de spaarrekening, maar zoals het ging vond ik bijzonder oncomfortabel.

[ Voor 4% gewijzigd door peer1979 op 01-03-2023 10:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dwdd
Yapi Kredi Nederland (turkse bank) biedt 1 jaar-deposito aan tegen 2,75 %
Valt dus onder Nederlandse DGS.

En BluOr (Letland) 1 jaar-deposito naar 3,11 %

[ Voor 19% gewijzigd door dwdd op 01-03-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
dwdd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:07:
Yapi Kredi Nederland (turkse bank) biedt 1 jaar-deposito aan tegen 2,75 %
Valt dus onder Nederlandse DGS.
Mooie rente! Is dit verhoogd? Ik heb vanmorgen weer een gedeelte jaar vastgezet, maar bij mijn banken waren deposito rentes niet verhoogd tov vorige maand.

Toch voel ik me er zelf niet comfortabel bij - gezien de (economische) situatie in Turkije. Onterecht vanwege DGS, maar toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:20
dwdd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:07:

En BluOr (Letland) 1 jaar-deposito naar 3,11 %
Met 10% bronbelasting niet erg interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:15
Herko_ter_Horst schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:44:
De spaarrente over het saldo boven de 500 euro (tot 1 miljoen) bij ICS gaat per 1 april omhoog van 0,25% naar 0,5%.

[...]

Zie ook: https://www.icscards.nl/mijn-card/sparen

ICS is natuurlijk geen traditionele aanbieder van spaarproducten, maar biedt hiermee wel een rente aan die concurrerend is t.o.v. veel Nederlandse (groot)banken.

Aangezien ICS een eigen bankvergunning heeft (los van moederbedrijf ABN-AMRO) en is aangesloten bij het DGS, is het saldo tot 100.000 gedekt.
Alleen hoe zit het als je Visacard gehackt word en het bedrag wat je bij ICS op die rekening hebt staan is verdwenen ?
(Is mij namelijk al 3 keer gebeurt)

Heb er niet bepaald veel interesse in een X bedrag op een rekening te zetten bij ICS en dat kwijt te raken als je kaart weer gehackt word.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
dierkx36 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Alleen hoe zit het als je Visacard gehackt word en het bedrag wat je bij ICS op die rekening hebt staan is verdwenen ?
(Is mij namelijk al 3 keer gebeurt)

Heb er niet bepaald veel interesse in een X bedrag op een rekening te zetten bij ICS en dat kwijt te raken als je kaart weer gehackt word.
Ik weet niet wat je precies aan het doen bent maar je kaart 3x 'gehacked' is wel heel bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:15
xxxMaverick schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet wat je precies aan het doen bent maar je kaart 3x 'gehacked' is wel heel bijzonder
Dat noemen ze werken in hele prettige vakantielanden (Nigeria) waar de pin en betaalautomaten niet bepaald te vertrouwen zijn.

En om daar met cash geld te gaan lopen is ook niet aan te bevelen : ben je leeg gerooft voordat je vliegveld Lagos uit bent.

[ Voor 15% gewijzigd door dierkx36 op 01-03-2023 16:25 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
dierkx36 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Dat noemen ze werken in hele prettige vakantielanden (Nigeria) waar de pin en betaalautomaten niet bepaald te vertrouwen zijn.

En om daar met cash geld te gaan lopen is ook niet aan te bevelen : ben je leeg gerooft voordat je vliegveld Lagos uit bent.
hmmmm jij liever dan ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Laatst online: 17-09 21:06
peer1979 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:17:
Bij mij werd het geld bij Trade Republic twee of drie dagen vastgehouden, zonder rente en zonder dat het bedrag ergens zichtbaar was. De oorzaak bleek een ontbrekende BSN nummer.
Hoe wist je dat het werd vastgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:26

Het geld staat inmiddels op de spaarrekening, maar zoals het ging vond ik bijzonder oncomfortabel.
Je hebt een bedrag van een betaalrekening overgeboekt naar je Trade Republic spaarrekening? Waar zou je dan een BSN nummer moeten opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Nu online

Vreemd dat de spaarrekening zonder BSN wel actief was maar een storting voor die rekening tegen gehouden werd.
Ik zou verwachten dat de rekening pas actief zou worden nadat alle ontbrekende gegevens aangeleverd zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mpandroid op 01-03-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
VidaR-9 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:23:
Toch voel ik me er zelf niet comfortabel bij - gezien de (economische) situatie in Turkije. Onterecht vanwege DGS, maar toch.
Inderdaad, erg onterecht!

[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 01-03-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Nu online
Schrijft OpenBank op een vaste datum maandelijks de rente bij op de spaarrekening?

Sommige banken doen dit per 1e van de maand, maar SNS bijvoorbeeld op de 5e van de maand.
Ik kan hier niets over vinden in de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
mpandroid schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:13:
Schrijft OpenBank op een vaste datum maandelijks de rente bij op de spaarrekening?
Ja, op de dag dat je de rekening geopend hebt actief is geworden. Voor mij is dat de 21e.

Openbank heeft zijn eigen topic waar dit ook net ter sprake komt:
Obeja in "Openbank.NL"

[ Voor 21% gewijzigd door GroteVoet459 op 02-03-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
dirk_mec schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:05:
[...]

Hoe wist je dat het werd vastgehouden?
Stond niet op mijn rekening of de spaarrekening. Kreeg een mailtje van ze dat ze dat BSN nummer nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Reintje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Je hebt een bedrag van een betaalrekening overgeboekt naar je Trade Republic spaarrekening? Waar zou je dan een BSN nummer moeten opgeven?
Achteraf zag ik dat er een invuldveld was; kan me niet herinneren dat ik die tijdens het aanmeld proces tegenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 10:52
peer1979 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Achteraf zag ik dat er een invuldveld was; kan me niet herinneren dat ik die tijdens het aanmeld proces tegenkwam.
Ik heb me ook net een paar dagen gelden aangemeld bij trade republic en inderdaad bij het aanmeld proces vragen ze niet om je BSN, maar in je account staat dat na openen wel als een todo, volgens mij moet je dat binnen X dagen doorgeven.

Ik heb het eerst doorgegeven voordat ik iets ging storten dus geen idee of het daar aan lag, maar bij mij stond na openen en storten de dag erna het geld netjes op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Hoewel een discutabele start, de rente staat er inmiddels op. En daar ging het om :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
De hoogste rente voor deposito's bij Raisin is nu hoger:
2 jaar vast 3.51%
3 jaar vast 3.61%
BluOr Letland

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 02-03-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:39
Pistachenootje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:21:
De hoogste rente voor deposito's bij Raisin is nu hoger:
2 jaar vast 3.51%
3 jaar vast 3.61%
BluOr Letland
Let op bij BluOr, bronbelasting moet betaald worden (10% minimaal). Banca Progetto is daarom op dit moment effectief hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
joriannn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Let op bij BluOr, bronbelasting moet betaald worden (10% minimaal). Banca Progetto is daarom op dit moment effectief hoger.
Kun als je genoeg VRH betaald die bronbelasting terug krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
joriannn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
[...]

effectief hoger? Niet als je de bronbelasting in Nederland kunt verrekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Nooit geweten, maar blijkbaar vergoedt Wise ook rente (ze noemen het "balance cashback") op het saldo op de rekening achter je creditcard.
We're giving you cashback for any EUR, GBP or USD balances you held with us in February 2023. The annualised cashback rate has been calculated as 1.12% for EUR, 2.65% for GBP and 3.53% for USD you held.

Wise Europe operates within the tax jurisdiction of Belgium, where cashback is liable for 30% withholding tax. We deduct this tax before cashback is paid into your account and pay the Belgian tax authorities
Relatief gunstige tarieven (t.o.v. Nederlandse grootbanken), zeker voor de ponden en dollars, maar geen DGS (Wise is geen bank) en Belgische WHT die automatisch wordt ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:00
Scalable Capital zit nu op 2,3% vrij opneembaar. Toch weer een stukje boven de andere aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
marcelcee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:07:
Scalable Capital zit nu op 2,3% vrij opneembaar. Toch weer een stukje boven de andere aanbieders.
Maar alleen met een Prime+ account voor een X bedrag per maand. Volgens mij was hier al voorbij gekomen dat je vanaf 2500 à 3000 euro dat aan rente eruit hebt, dan pas pak je echt rente.
Pagina: 1 ... 70 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling