OMG. Dat meen je toch serieus? Nog steeds "sparen" bij je energiemaatschappij? Dat is zo ongeveer wel het meest foute wat je kan doen. Als die energiemaatschappij omvalt ben je letterlijk álles kwijt. Los van het feit dat het welgeteld 0 euro rente oplevert. Stop daar zo snel mogelijk mee!
Ik wilde graag aandelen, maar ik moet dat zelf doen en daarom koos ik voor Dela zonder gedoe.
Aandelen zelf doen? Zo ongeveer elke reguliere bank in NL biedt een beleggingsoplossing aan waarbij je automatisch inlegt?
Bij élke bank kan je automatisch inleggen. Simpelweg een betaalopdracht bij je huisbank invoeren is in 99,99% van de gevallen alles wat je moet doen. Diverse spaarbanken bieden ook de optie aan om automatisch een X bedrag per maand via automatische incasso af te schrijven.
Maar volgens mij is dit je allemaal al meermaals verteld. Ergens lijkt het kwartje niet helemaal te landen volgens mij.
DELA is overigens een prima oplossing die relatief veilig is, maar omdat er geen garanties zijn en er in de markt makkelijk een hogere rente te krijgen is mét garanties is het op dit moment niet de meest logische keuze.
Weet niet meer of het eerder gevraagd is, maar als ik het mij goed herinner ben je alleen? Waarom zou je in vredesnaam zoveel moeite doen met zoveel spaarproducten voor een pensioen over zeg 30 jaar? Je leeft nu toch? Nergens voor nodig om krampachtig zoveel mogelijk spaargeld op te bouwen. Dat is echt niet gezond en verstandig. Het is absoluut goed om te sparen en ook absoluut goed om over je toekomst én pensioen na te denken, maar je moet het niet gaan overdrijven.
Straks heb je 29 jaar alles op alles gezet om over 30 jaar met pensioen geld te hebben en dan overkomt je iets. Ben je dan mooi klaar mee. Hoop het niet voor je, alles behalve. Maar het is wel iets wat je moet meenemen in je beslissingen nu.
[
Voor 23% gewijzigd door
Drardollan op 24-02-2023 12:52
]