Asterion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:01:
Dag medetweakers,
Ik zit even met een volgende situatie waarvan ik op zoek ben naar welke mogelijkheden er zijn.
Situatieschets
Vorig jaar heb ik mijn huis in België verkocht met een zeer mooie overwaarde (zoals dat in Nederland noemt).
Ik ben ondertussen verhuisd naar Nederland maar ik blijf werken in België.
Ik heb dus nog steeds een zichtrekening (betaalrekening) en spaarrekening bij een Belgische bank.
Die zijn beiden gratis bij die bank.
Belastingen betaal ik dus nog steeds in België over mijn inkomen en dat wordt dan achteraf verrekend met Nederland. Dus op het einde ben ik gewoon belastingplichtig in Nederland.
"Probleem"
Ik wil mijn geld laten opbrengen.
Omdat ik mijn overwaarde terug wil herinvesteren in een ander vastgoed maar geen zicht heb op wanneer dat zou kunnen zijn zoek ik oplossingen naar wat mogelijk is (op korte termijn)
Momenteel staat dat geld op een spaarrekening met 0.35% basisrente en 0.15% getrouwheidspremie.
Dat is bijzonder weinig maar ik kan wel ten alle tijden aan mijn geld.
Vragen
Stel dat ik een bank gevonden heb waar ik een spaarrekening kan openen aan 3% p.j. maar na 6 maanden heb ik mijn geld nodig. Krijg ik dan over die 6 maanden de rente uitbetaald of krijg je dan helemaal niks?
Zijn er Nederlandse banken die een gratis betaalrekening aanbieden of die apart een spaarrekening kunnen openen?
Ik wil namelijk enkel maar sparen. Een betaalrekening waarbij kosten aan verbonden zijn is een verliespost want die zal ik niet gebruiken.
Veel banken vallen onder het DGS. Wilt dit dan zeggen als ik bij 2 banken elk €100.000 staan heb en zij gaan beiden failliet dat ik de garantie heb dat ik de €200.000 terug zal krijgen?
Ik heb begrepen dat er vermogensbelasting is in Nederland boven de €57.000? Geldt dit dan op de interesten die men daarover ontvangt? Of kan iemand daar een mooie uitleg over kan geven?
Geldt er in Nederland ook een belastingvoordeel zoals in België waarbij je over de eerste €980 rente geen belasting betaald?
Oplossing
Raisin: Wat zijn de ervaringen hierin? Ik zie dit regelmatig voorbijkomen dus ergens lijkt het wel betrouwbaar?
Je zet je geld via Raisin op een andere spaarrekening dat samenwerkt met hen?
Zelf een bank zoeken: Op spaargids.be of spaarrente.nl geven ze een mooi overzicht welke rente je krijgt bij welke bank.
Sommige banken vereisen dan weer een minimum bedrag om in te leggen voor een hoge rentevoet. Anderen dan weer niet.
Veel banken verwachten dan ook weer dat je een betaalrekening bij hen opent. Toch zeker de grootbanken.
Deposito: Voor mij minder interessant omdat ik ten alle tijden wel nog aan mijn geld wil kunnen? Geven wel een hogere rente.
Andere oplossingen?
Alvast bedankt voor het meedenken!