• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kosten per maand bij Scalable Capital = €4,99 p.m.

Dit betekent dat het rendement pas groter dan 0 is vanaf een bedrag van €2604 euro, en pas groter dan bij Trade Republic (2%) vanaf €19960. Niet interessant voor kleine spaarders.

[Voor 255% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-03-2023 17:52]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
Elandenmelk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Volgens mij was hier al voorbij gekomen ...
He verdorie, en ik had nog wel braaf de zoekfunctie gebruikt. Zeker gemist.

Overigens ga ik het zelf niet gebruiken, ook al spaar ik met hogere bedragen en zou ik het er wel uit halen. Gewoon blijven zitten tot de 2%-acties afgelopen zijn en daarna zal er vast nog wel een andere bank omhoog zijn gekomen. Tegen die tijd kijk ik opnieuw.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:02
Als je gebruik kan maken van de 2.20% bij OpenBank (nieuwe klanten dus) moet de inleg bij Scalable meer dan ca. 40k zijn om de kosten te dekken. Consorsbank zit nog steeds op 2.10% voor nieuwe klanten, en accepteert ook Nederlanders, zonder kosten.

Ik doe hetzelfde als @marcelcee. Ik blijf bij VW 2%, ik acht de kans wel aanwezig dat zij binnenkort een keer verhogen! (omdat van de 16 banken die in Duitsland 2% of meer vergoeden er nog maar 6 op 2% zitten, de rest inmiddels 2.10-2.40%).

[Voor 35% gewijzigd door Frankenstein op 02-03-2023 19:58]

• marcelcee
Frankenstein schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:24:
Ik doe hetzelfde als @marcelcee. Ik blijf bij VW 2%, ik acht de kans wel aanwezig dat zij binnenkort een keer verhogen! (omdat van de 16 banken die in Duitsland 2% of meer vergoeden er nog maar 6 op 2% zitten, de rest 2.10-2.40%).
Dat denk ik ook ja. Een geruststellend bericht in het FD van gisteren of eerder deze week: ECB werkt dit jaar waarschijnlijk toe naar een beleidsrente van 4% (waar dat eerst rond de 3,5% werd ingeschat). Dit vanwege tegenvallende inflatiecijfers in Spanje/Portugal. E.e.a. even uit het hoofd en na een vlugge scan van het artikel.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
Ik heb een deposito geopend bij Banca Progetto via Raisin. Nu staat er dat ik 10.000 euro moet overmaken. Momenteel staat al mijn geld bij Renauit Bank. Moet ik dan vanuit Renault Bank het bedrag opnemen zodat het beschikbaar komt? Ik vind het niet heel duidelijk.

• marcelcee
tiguan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:29:
Ik heb een deposito geopend bij Banca Progetto via Raisin. Nu staat er dat ik 10.000 euro moet overmaken. Momenteel staat al mijn geld bij Renauit Bank. Moet ik dan vanuit Renault Bank het bedrag opnemen zodat het beschikbaar komt? Ik vind het niet heel duidelijk.
Kort gezegd: ja. Tenzij je een extra 10k wilt gebruiken voor het deposito (want dan maak je die over naar Raisin).

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:43
Begin dit jaar gingen de financiële markten er nog van uit dat de beleidsrente zou pieken op 3,50%. Inmiddels ligt de verwachting al bijna op 4,00%. Dat niveau heeft de depositorente van de ECB nog nooit bereikt sinds de invoering van de, toen alleen nog girale, euro op 1 januari 1999.

Als de rente eenmaal heeft gepiekt, dan blijft hij nog een 'behoorlijk aantal kwartalen' hoog, denkt Philip Lane, hoofdeconoom en in die hoedanigheid ook directielid van de ECB.
https://fd.nl/financiele-...cb-neemt-toe-bcc3aabYp59S

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Niemand die het eigenlijk weet dus :)

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Zojuist bericht van Raisin dat mijn Jaaroverzicht er is.

Nu nog dat van OpenBank (en van mij werkgever) en dan mogen we weer ....

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
Semi offtopic vraagje. Ik heb op mijn vorige telefoon intussen LineageOS gezet. Tot mijn verbazing weigert de app van LeasePlan Bank dienst? Gewoon na opstarten dat de app niet werkt i.v.m. veiligheidseisen. En dat terwijl ik nu op Android 11 zet komende vanaf Android 9. App van NIBC "werkt", maar tijdens registratie loopt die vast / toast message met " generic error occured". Rabobank, Raisin en OpenBank doen vervolgens weer niet moeilijk. Iemand hier ervaring mee? Ergens nog iets dat ik kan doen om deze apps aan de praat te krijgen?

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:58
Ik weet dat veel bank apps op een telefoon die geroot is niet werken en/of een door Google gesigneerde kernel willen zien
Dat is om een transactie beveiliging te kunnen waarborgen.

Je zou kunnen proberen de unlocked status van de bootloader te verbergen met Magisk.

Ik vraag mij af of het verstandig is om op een dergelijk platform te bankieren.
Persoonlijk zou ik een nieuwe telefoon kopen of via pc of laptop mijn bankzaken regelen.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03 21:12
mpandroid schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:41:
Ik weet dat veel bank apps op een telefoon die geroot is niet werken en/of een door Google gesigneerde kernel willen zien
Geroot is één ding, maar ik heb geen apps die niet werken op mijn LineageOS die op mijn stokoude OnePlus One draait (zonder actieve root dus). ABN, ASN, DigiD, Authenticator, wat third-party apps voor 2FA, allemaal geen probleem (netjes via de Play Store binnengehaald, geen sideloads).
Als het alternatief is dat je met een oude Android van je leverancier blijft zitten waar de beveiliging in ieder geval zeker niet meer gegarandeerd kan worden, of je telefoon bij het oud vuil kan mikken puur omdat men besloten heeft de software niet meer bij te gaan werken, dan vraag ik mij af wat er niet verstandig aan is.

Als je vrolijk als root elke willekeurige app die je op het internet gevonden hebt gaat sideloaden is het natuurlijk een ander verhaal, dan vraag je om problemen. (En zo'n scenario tref je volgens mij nog eerder op PC's aan dan op smartphones. :P)

• RobertMe
mpandroid schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:41:
Dat is om een transactie beveiliging te kunnen waarborgen.
Het toestel is niet geroot, alleen de bootloader is unlocked. En juist bij spaarbanken, wat LeasePlan Bank en NIBC Direct zijn, zou naar mijn idee die beveiliging wat "zwakker" kunnen zijn. Immers kun je alleen geld overboeken naar de bevestigde tegenrekening. If anything had ik toch echt eerder verwacht dat Rabobank en OpenBank niet zouden werken. Immers zit daar ook een betaalrekening in die kan overboeken naar elke willekeurige rekening.
Persoonlijk zou ik een nieuwe telefoon kopen of via pc of laptop mijn bankzaken regelen.
Hoezo zou Android 11 niet veilig zijn, met de security updates van maart 2023. Maar de originele firmware die op Android 9 is blijven steken en IIRC na de originele update geen enkele beveiligingsupdate ontvangen heeft wel veilig zijn?
Daarnaast heb ik intussen een nieuw toestel, waardoor ik het heb "aan gedurfd" om LineageOS op de oude te zetten. En oude toestel werkt ook nog prima. En kan/zal ik potentieel nog vele jaren binnenshuis gebruiken. Met als bijkomend voordeel dat ik op dit toestel de bankieren apps had kunnen zetten waardoor ze niet op het toestel hoeven dat ik ook buiten de deur gebruik (en dus grotere kans op diefstal etc heeft).

• Dacuuu
  • Laatst online: 08:59
RobertMe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:27:
Semi offtopic vraagje. Ik heb op mijn vorige telefoon intussen LineageOS gezet. Tot mijn verbazing weigert de app van LeasePlan Bank dienst? Gewoon na opstarten dat de app niet werkt i.v.m. veiligheidseisen. En dat terwijl ik nu op Android 11 zet komende vanaf Android 9. App van NIBC "werkt", maar tijdens registratie loopt die vast / toast message met " generic error occured". Rabobank, Raisin en OpenBank doen vervolgens weer niet moeilijk. Iemand hier ervaring mee? Ergens nog iets dat ik kan doen om deze apps aan de praat te krijgen?
Magisk installeren, en in magisk zet je Zygisk aan en zet je je de betreffende app op de "deny list" Werkt het nu nog niet zoals je wil kan je altijd nog https://forum.xda-develop...etynet-fix-2-4-0.4217823/ installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 15:16
Ik ben nu bezig met het invullen van de inkomstenbelasting over 2022 en ik heb het gedownloade overzicht van Raisin ernaast liggen. Zoals je weet is de Belastingdienst geinteresseerd in het (spaar)vermogen op 01jan2022.
Wat mij opvalt, is dat ik geen saldo's zie van depositorekeningen die op 01jan2022 actief waren, maar op 31dec2022 niet meer. Ik heb een vijftal Europese rekeningen die volgens het overzicht op 01jan2022 op 0 stonden (toen nog niet afgesloten natuurlijk) en op 31dec2022 op een bepaald saldo stonden. Dit laatste is voor deze aangifte niet relevant.
Maar ik weet zeker, dat ik op 01jan2022 ook één of meer rekeningen had, die gaandeweg het jaar over zijn gegaan naar een andere rekening bij een andere bank in verband met betere rente en die bij de oorspronkelijke bank opgeheven werden. Die kom ik dus niet tegen. Raar.

In het plaatje hierboven een regel in het Raisin overzicht dat naar mijn idee overbodig is als het om de inkomstenbelasting 2022 gaat. Op 01jan2022 was er geen saldo namelijk. Maar zoals gezegd: ik zie geen regels waarbij in de kolom saldo 01jan2022 wel een bedrag staat en in de kolom 31dec2022 niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:35
rowicom schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:54:
Ik ben nu bezig met het invullen van de inkomstenbelasting over 2022 en ik heb het gedownloade overzicht van Raisin ernaast liggen. Zoals je weet is de Belastingdienst geinteresseerd in het (spaar)vermogen op 01jan2022.
Wat mij opvalt, is dat ik geen saldo's zie van depositorekeningen die op 01jan2022 actief waren, maar op 31dec2022 niet meer. Ik heb een vijftal Europese rekeningen die volgens het overzicht op 01jan2022 op 0 stonden (toen nog niet afgesloten natuurlijk) en op 31dec2022 op een bepaald saldo stonden. Dit laatste is voor deze aangifte niet relevant.
Maar ik weet zeker, dat ik op 01jan2022 ook één of meer rekeningen had, die gaandeweg het jaar over zijn gegaan naar een andere rekening bij een andere bank in verband met betere rente en die bij de oorspronkelijke bank opgeheven werden. Die kom ik dus niet tegen. Raar.
[Afbeelding]

In het plaatje hierboven een regel in het Raisin overzicht dat naar mijn idee overbodig is als het om de inkomstenbelasting 2022 gaat. Op 01jan2022 was er geen saldo namelijk. Maar zoals gezegd: ik zie geen regels waarbij in de kolom saldo 01jan2022 wel een bedrag staat en in de kolom 31dec2022 niet.
en stonden die rekeningen waarvan je aangeeft dat die er op 1-1-2022 waren wel in het jaaroverzicht 2021 ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rowicom
dwdd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:18:
[...]

en stonden die rekeningen waarvan je aangeeft dat die er op 1-1-2022 waren wel in het jaaroverzicht 2021 ?
Ja! Ben er inmiddels ook achter.... Daar staan ze dan wel met datum 31dec2021. Dus die stonden er op 01jan2022 ook, Maar niet in het 2022 overzicht. Vreemd toch.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dwdd
rowicom schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Ja! Ben er inmiddels ook achter.... Daar staan ze dan wel met datum 31dec2021. Dus die stonden er op 01jan2022 ook, Maar niet in het 2022 overzicht. Vreemd toch.
onderaan het jaaroverzicht 2022 staat:
https://tweakers.net/i/9CTLihckMHldNjtyh5n3P2nofbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q1z0VKhIKXCGD0VEEIcdQi5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rowicom
dwdd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:40:
[...]

onderaan het jaaroverzicht 2022 staat:
[Afbeelding]
Waarom is de kolom 01jan2022 er dan in het jaaroverzicht 2022?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dwdd
rowicom schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Waarom is de kolom 01jan2022 er dan in het jaaroverzicht 2022?
om het verwarrender te maken 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-03 20:14
[quote]conara schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:47:
Hoelang duurde het bij jullie om de identificatie bij Raisin uit te voeren? Ik heb met een werknemer het hele process doorlopen, maar staat nu al meer dan een week als "Identificatie in uitvoering".
[/quote

Bij mij drie werkdagen. In mijn herinnering moest ik nog wel adresgegevens verschaffen ! Opeens floept het er doorheen. Erg obscuur allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-03 20:14
Vandaag Duitse vergelijkingssite bezocht. https://www.tagesgeldvergleich.net/.

Wat voor leuke dingen zie je. Leasebank kan in Duitsland 1.5% daggeld betalen in Nederland slechts 1%.

https://www.leaseplanbank.de/tagesgeld-sparen
https://www.leaseplanbank.nl/flexibel-sparen

ING kan plotseling ook 2% betalen.

Dat niet zo fijne gevoel dat je genaaid wordt.

Ik dacht trouwens dat dit dit niet mocht. Identieke producten aanbieden tegen verschillende prijzen binnen de EU. Prijsdiscriminatie heet dat. Weet een jurist op dit forum daar iets meer over ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:57
vipo10 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:58:

Hoe precies word je genaaid?
Ik dacht trouwens dat dit dit niet mocht. Identieke producten aanbieden tegen verschillende prijzen binnen de EU. Prijsdiscriminatie heet dat. Weet een jurist op dit forum daar iets meer over ??
Een fles cola is in Duitsland ook aanzienlijk goedkoper dan hier, natuurlijk mag dit gewoon. Daar heb je geen jurist voor nodig, gezond verstand is voldoende.

Het staat je overigens vrij om in andere landen een product aan te schaffen, er is niemand die je tegenhoudt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-03 18:02
Drardollan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:13:
Het staat je overigens vrij om in andere landen een product aan te schaffen, er is niemand die je tegenhoudt.
Sie können unter folgenden Bedingungen ein Online-Sparkonto eröffnen:
  • Sie wohnen in Deutschland.
https://www.leaseplanbank...parkonto-zu-er%C3%B6ffnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10

Autohandel en fiscale wetgeving zijn OT hier.

[Voor 84% gewijzigd door t_captain op 09-03-2023 08:47]

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
GioStyle schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Behalve als het om auto’s gaat. Dan is er opeens selectief geen vrije verkeer van goederen en diensten.
Mag je geen auto uit het buitenland halen? Dat is nieuw voor mij.

Maar er zijn wel bedrijven die limiteren op bijvoorbeeld enkel klanten uit een bepaald land, zoals je ziet bij LPB.de. Maar ze bieden eenzelfde product aan via hun NL bedrijf, dus dat is niet zo gek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frankenstein

Wat voor leuke dingen zie je. Leasebank kan in Duitsland 1.5% daggeld betalen in Nederland slechts 1%.

Van de daar genoemde rekeningen kun je als Nederlander terecht bij vijf instellingen: VW, Consors, Advanzia, Trade Republic, Scalable. FCM ook, maar dan voor de niet-Duitser rente van maar 1,6%.

En ps in Polen is de rente bij ING veel hoger (7%), arme Duitsers...

[Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 06-03-2023 09:32]

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Frankenstein schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:22:
En ps in Polen is de rente bij ING veel hoger (7%), arme Duitsers...
VOor euro? anders is het geen zinnige vergelijking

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:52

Cordon

Zus van je buurman

thlst schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:40:
[...]

VOor euro? anders is het geen zinnige vergelijking
Nee, in Polen hebben ze zlotys, geen euro.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-03 12:55
Hier in NL hebben de (groot)banken dan ook maar nauwelijks incentive om rente te verhogen. Wij Nederlanders houden van sparen, dus ze hoeven nauwelijks iets te doen om spaargeld aan te trekken. Dat zie je duidelijk terug in de rentepercentages.

Een bank als Rabobank bv, verhoogt zelfs de prijzen voor haar diensten flink vanaf volgende maand. Totaalpakket gaat naar iets van €7 pm dacht ik. Terwijl ze ondertussen steeds meer geld genereren van de miljarden Euro's spaargelden die ze stallen bij de ECB...

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
dierkx36 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Dat noemen ze werken in hele prettige vakantielanden (Nigeria) waar de pin en betaalautomaten niet bepaald te vertrouwen zijn.

En om daar met cash geld te gaan lopen is ook niet aan te bevelen : ben je leeg gerooft voordat je vliegveld Lagos uit bent.
Dan heb je mag ik hopen toch wel een corporate card met goede backoffice en passende limiet?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Drardollan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:10:
[...]

Mag je geen auto uit het buitenland halen? Dat is nieuw voor mij.

Maar er zijn wel bedrijven die limiteren op bijvoorbeeld enkel klanten uit een bepaald land, zoals je ziet bij LPB.de. Maar ze bieden eenzelfde product aan via hun NL bedrijf, dus dat is niet zo gek.
Jawel, maar er is geen vrij verkeer van goederen. Je moet op een nieuwe auto namelijk in Nederland BPM betalen en opnieuw 21% BTW betalen (ongeacht of BTW al voldaan is in een ander land).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:40
fsfikke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Jawel, maar er is geen vrij verkeer van goederen. Je moet op een nieuwe auto namelijk in Nederland BPM betalen en opnieuw 21% BTW betalen (ongeacht of BTW al voldaan is in een ander land).
Dit gaat wat off topic maar dit is niet waar. Als je een nieuwe auto koopt in EU-land A, dan betaal je in beginsel alleen BTW in het land waar je de auto inschrijft.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
overhyped schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Dan heb je mag ik hopen toch wel een corporate card met goede backoffice en passende limiet?
Nope ,nope en semi-nope.

Eigen credit card, zelf limiet naar beneden gedraaid.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
dierkx36 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Nope ,nope en semi-nope.

Eigen credit card, zelf limiet naar beneden gedraaid.
Fuu... Dan zou ik een goed gesprek met m'n werkgever gaan hebben :) Maargoed, dat is een beetje off-topic hier, maar wel een goede reden om niet te gaan sparen op die CC (om 't weer een beetje on-topic te maken ;) )

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wibblemoo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Dit gaat wat off topic maar dit is niet waar. Als je een nieuwe auto koopt in EU-land A, dan betaal je in beginsel alleen BTW in het land waar je de auto inschrijft.
Inderdaad off-topic maar zeker wel waar ;)
Voor goederen (auto's) die door de Belastingdienst als nieuw worden aangemerkt moet altijd de Nederlandse BTW worden voldaan. Voor auto's is dit 21% over de netto aanschafprijs. Dit betaal je ongeacht of je de 19% al in het buitenland hebt betaald.
wibblemoo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Maar je betaalt in beginsel geen BTW in het EU-land als je de auto uitvoert, of je krijgt het terug van de belastingdienst in EU-land A.
Wat bijv. niet mogelijk is bij een particuliere/marge koop, ergo, een auto wordt anders behandeld dan andere goederen.

[Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 06-03-2023 13:02]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:40
fsfikke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Inderdaad off-topic maar zeker wel waar ;)

[...]
Maar je betaalt in beginsel geen BTW in het EU-land als je de auto uitvoert, of je krijgt het terug van de belastingdienst in EU-land A.

• Frankenstein

Ik zou je willen opbeuren. Kijk eens op https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html :)

Ik kijk bijna elke werkdag op tagesgeldvergleich.net. Dit doe ik omdat ik een Duitse spaarrekening heb (VW) en omdat sommige aanbieders ook voor ons open staan.

Vandaag is er een nieuwe aanbieder op de Duitse spaarmarkt J&T Banka en die komen - al is het tijdelijk - met de hoogst vrij opneembare rente in Duitsland van 2.50%. Wij hebben daar niet direct iets aan, maar indirect wel. De banken in Duitsland waar wij wel terecht kunnen hebben natuurlijk last van renteverhogingen elders in Duitsland. Dus de in mijn vorige bericht genoemde banken zouden tot verhoging over kunnen gaan. Ik hoop dat VW dat binnenkort doet en die kans is er wel, nu er al 11 banken in Duitsland meer rente vergoeden dan VW...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 10:12
Trishul schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:39:
Een bank als Rabobank bv, verhoogt zelfs de prijzen voor haar diensten flink vanaf volgende maand. Totaalpakket gaat naar iets van €7 pm dacht ik. Terwijl ze ondertussen steeds meer geld genereren van de miljarden Euro's spaargelden die ze stallen bij de ECB...
Dat klopt, voor mij dan nu eindelijk de reden om de Rabobank minder te gaan gebruiken. Opzeggen voelt raar voor een rekening die ik al 30 jaar heb, maar ik ga wel het pakket verlagen naar het goedkoopste, de creditcard ergens anders stallen, en mijn beleggingen zijn sinds dit jaar ook weg bij de Rabo.

Ik loop al een hele tijd te pleiten voor 'nummerportabiliteit' bij banken net zoals we dat hebben bij mobiele telefoonnummers. Dan is je rekeningnummer gekoppeld aan jou als persoon en niet aan de bank, en kun je hem gewoon meenemen naar een nieuwe bank. Misschien nog wel beter te vergelijken met een eigen domein.
Volgens mij gaan dan pas de europese grootbanken wakker geschud worden uit hun slaap, want zonder dit is overstappen voor veel mensen teveel gedoe en slikken ze alles maar van die banken.

• Drardollan
fsfikke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Je kan in het buitenland de auto aanschaffen zonder BTW, die betaal je dan in Nederland. Ook is het zo dat na 6000KM én 6 maanden oud geldt dat de auto niet meer als nieuw wordt gezien in Nederland en dus BTW vrij ingevoerd kan worden.

BPM moet je inderdaad altijd, naar rato, betalen. Dit om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

Maar het kan dus prima.

Laten we bij sparen blijven

[Voor 3% gewijzigd door t_captain op 07-03-2023 11:04]

• Drardollan

On topic: sparen. Geen autohandel.

[Voor 93% gewijzigd door t_captain op 07-03-2023 11:05]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:59
bumble_bee schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Dat klopt, voor mij dan nu eindelijk de reden om de Rabobank minder te gaan gebruiken. Opzeggen voelt raar voor een rekening die ik al 30 jaar heb, maar ik ga wel het pakket verlagen naar het goedkoopste, de creditcard ergens anders stallen, en mijn beleggingen zijn sinds dit jaar ook weg bij de Rabo.
Waar ben jij heen verhuisd met de beleggingen? Ik zit in hetzelfde schuitje, tarieven van de Rabo vind ik erg hoog (pakket met creditcard). Sinds kort een Openbank rekening en hier betaal ik 0 euro. Het is wel een vreemd gevoel om over te stappen van een bank waar je al je hele leven zit, dit is denk ik ook de reden waarom veel Nederlanders gewoon blijven waar ze zitten.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 10:12
Voggy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:13:
Waar ben jij heen verhuisd met de beleggingen?
IBKR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:08
bumble_bee schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:03:
[...]
Ik loop al een hele tijd te pleiten voor 'nummerportabiliteit' bij banken net zoals we dat hebben bij mobiele telefoonnummers. Dan is je rekeningnummer gekoppeld aan jou als persoon en niet aan de bank, en kun je hem gewoon meenemen naar een nieuwe bank. Misschien nog wel beter te vergelijken met een eigen domein.
Volgens mij gaan dan pas de europese grootbanken wakker geschud worden uit hun slaap, want zonder dit is overstappen voor veel mensen teveel gedoe en slikken ze alles maar van die banken.
Het is een gemiste kans dat nummerportabiliteit voor rekeningen niet is ingevoerd bij de overstap naar IBAN. De consumentenbond (en ik) zijn hier ook voorstander van.
Tot die tijd hebben we gelukkig Overstapservice.nl, in mijn ogen een prima alternatief zo lang we bovenstaande niet hebben. Helaas weten veel mensen dit niet en is de drempel om van bank (en dus rekeningnummer) te veranderen hoger dan wenselijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dwdd
Raisin heeft een nieuwe partnerbank toegevoegd: Fjord Bank
Betreft een bank in Litouwen, bronbelasting is van toepassing.

https://www.raisin.nl/banken/fjord-bank/

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:44
Opxah schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Het is een gemiste kans dat nummerportabiliteit voor rekeningen niet is ingevoerd bij de overstap naar IBAN. De consumentenbond (en ik) zijn hier ook voorstander van.
Tot die tijd hebben we gelukkig Overstapservice.nl, in mijn ogen een prima alternatief zo lang we bovenstaande niet hebben. Helaas weten veel mensen dit niet en is de drempel om van bank (en dus rekeningnummer) te veranderen hoger dan wenselijk.
Het wordt dan een beetje raar als je een IBAN krijgt met bijvoorbeeld "RABO" in het nummer, terwijl je bij de ING zit. De IBAN systematiek is zodanig opgezet dat je aan het nummer al kunt zien naar welke bank het geld moet worden overgemaakt. Dat is een beetje net als dat je bv. aan een 020-telefoonnummer al kunt zien dat het Amsterdam is.

Maar het was wel handig geweest als er daarnaast ook 'universele' nummers zouden worden uitgegeven, net als bij telefoonnummers met een 06/085/088 nummer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Het wordt dan een beetje raar als je een IBAN krijgt met bijvoorbeeld "RABO" in het nummer, terwijl je bij de ING zit. De IBAN systematiek is zodanig opgezet dat je aan het nummer al kunt zien naar welke bank het geld moet worden overgemaakt. Dat is een beetje net als dat je bv. aan een 020-telefoonnummer al kunt zien dat het Amsterdam is.

Maar het was wel handig geweest als er daarnaast ook 'universele' nummers zouden worden uitgegeven, net als bij telefoonnummers met een 06/085/088 nummer.
Dan zou je toch NLXXRABO kunnen veranderen in NLXXINGB en het rekeningnummer intact houden? :)

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobertMe
THE_BASE schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Dan zou je toch NLXXRABO kunnen veranderen in NLXXINGB en het rekeningnummer intact houden? :)
Dan wijzig je het nummer nog steeds. Het hele "probleem" is toch juist dat je dan overal het nieuwe nummer moet doorgeven. Als je de checksum en bankcode wijzigt ben je dus terug bij af en moet je nog steeds overal het nieuwe rekeningnummer doorgeven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Drardollan
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Daar is helaas voor gekozen met IBAN, er zit altijd een bankcode in (kan numeriek of alfanumeriek zijn). Dit heeft als grote voordeel dat een transactie direct richting de juiste bank gestuurd kan worden, daar waar bijvoorbeeld een telefoonnummer eerst langs een database getrokken moet worden voor de juiste route gekozen kan worden. Een ander voordeel is dat je in principe geen BIC codes meer nodig zou moeten hebben, maar die lijken nog steeds in gebruik te zijn om voor mij onduidelijke redenen.

Maar uiteraard kan je er vanuit gaan dat dit een vurige wens is geweest van de banken wereldwijd, daarmee kunnen ze klanten mooi vastbinden en ze hoeven geen geld te investeren in een centrale database.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:53
Dag medetweakers,

Ik zit even met een volgende situatie waarvan ik op zoek ben naar welke mogelijkheden er zijn.

Situatieschets
Vorig jaar heb ik mijn huis in België verkocht met een zeer mooie overwaarde (zoals dat in Nederland noemt).
Ik ben ondertussen verhuisd naar Nederland maar ik blijf werken in België.

Ik heb dus nog steeds een zichtrekening (betaalrekening) en spaarrekening bij een Belgische bank.
Die zijn beiden gratis bij die bank.

Belastingen betaal ik dus nog steeds in België over mijn inkomen en dat wordt dan achteraf verrekend met Nederland. Dus op het einde ben ik gewoon belastingplichtig in Nederland.

"Probleem"
Ik wil mijn geld laten opbrengen.
Omdat ik mijn overwaarde terug wil herinvesteren in een ander vastgoed maar geen zicht heb op wanneer dat zou kunnen zijn zoek ik oplossingen naar wat mogelijk is (op korte termijn)

Momenteel staat dat geld op een spaarrekening met 0.35% basisrente en 0.15% getrouwheidspremie.
Dat is bijzonder weinig maar ik kan wel ten alle tijden aan mijn geld.

Vragen
Stel dat ik een bank gevonden heb waar ik een spaarrekening kan openen aan 3% p.j. maar na 6 maanden heb ik mijn geld nodig. Krijg ik dan over die 6 maanden de rente uitbetaald of krijg je dan helemaal niks?

Zijn er Nederlandse banken die een gratis betaalrekening aanbieden of die apart een spaarrekening kunnen openen?
Ik wil namelijk enkel maar sparen. Een betaalrekening waarbij kosten aan verbonden zijn is een verliespost want die zal ik niet gebruiken.

Veel banken vallen onder het DGS. Wilt dit dan zeggen als ik bij 2 banken elk €100.000 staan heb en zij gaan beiden failliet dat ik de garantie heb dat ik de €200.000 terug zal krijgen?

Ik heb begrepen dat er vermogensbelasting is in Nederland boven de €57.000? Geldt dit dan op de interesten die men daarover ontvangt? Of kan iemand daar een mooie uitleg over kan geven?

Geldt er in Nederland ook een belastingvoordeel zoals in België waarbij je over de eerste €980 rente geen belasting betaald?

Oplossing
Raisin: Wat zijn de ervaringen hierin? Ik zie dit regelmatig voorbijkomen dus ergens lijkt het wel betrouwbaar?
Je zet je geld via Raisin op een andere spaarrekening dat samenwerkt met hen?

Zelf een bank zoeken: Op spaargids.be of spaarrente.nl geven ze een mooi overzicht welke rente je krijgt bij welke bank.
Sommige banken vereisen dan weer een minimum bedrag om in te leggen voor een hoge rentevoet. Anderen dan weer niet.
Veel banken verwachten dan ook weer dat je een betaalrekening bij hen opent. Toch zeker de grootbanken.

Deposito: Voor mij minder interessant omdat ik ten alle tijden wel nog aan mijn geld wil kunnen? Geven wel een hogere rente.

Andere oplossingen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• peer1979
  • Laatst online: 07:47
TradeRepublic: Heb op 1 maart het rente tegoed opgenomen, dat kwam op 6 maart binnen. Het duurt dus ongeveer 5 dagen voordat je een opname op je rekening hebt.

Samengevat:
  • 2% rente
  • Rente vergoeding maandelijks (over de eerste 50.000 euro)
  • Geld opname kost ongeveer 5 dagen
  • Iers deposito garantie stelsel
  • Tip: vul direct je BSN nummer in (is vereist, maar wordt niet tijdens aanmeld proces gevraagd)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:25
peer1979 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:05:
TradeRepublic: Heb op 1 maart het rente tegoed opgenomen, dat kwam op 6 maart binnen. Het duurt dus ongeveer 5 dagen voordat je een opname op je rekening hebt.

Samengevat:
  • 2% rente
  • Tip: vul direct je BSN nummer in (is vereist, maar wordt niet tijdens aanmeld proces gevraagd)
vraagje? heb je dat gratis aandeel gepakt en zo ja, was dat eenvoudig?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-03 14:45
Asterion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:01:
Dag medetweakers,

Ik zit even met een volgende situatie waarvan ik op zoek ben naar welke mogelijkheden er zijn.

Situatieschets
Vorig jaar heb ik mijn huis in België verkocht met een zeer mooie overwaarde (zoals dat in Nederland noemt).

Ik heb dus nog steeds een zichtrekening (betaalrekening) en spaarrekening bij een Belgische bank.

Belastingen betaal ik dus nog steeds in België over mijn inkomen en dat wordt dan achteraf verrekend met Nederland. Dus op het einde ben ik gewoon belastingplichtig in Nederland.

"Probleem"
Omdat ik mijn overwaarde terug wil herinvesteren in een ander vastgoed maar geen zicht heb op wanneer dat zou kunnen zijn zoek ik oplossingen naar wat mogelijk is (op korte termijn)

Momenteel staat dat geld op een spaarrekening met 0.35% basisrente en 0.15% getrouwheidspremie.

Vragen
Stel dat ik een bank gevonden heb waar ik een spaarrekening kan openen aan 3% p.j. maar na 6 maanden heb ik mijn geld nodig. Krijg ik dan over die 6 maanden de rente uitbetaald of krijg je dan helemaal niks?

Zijn er Nederlandse banken die een gratis betaalrekening aanbieden of die apart een spaarrekening kunnen openen?
Ik wil namelijk enkel maar sparen. Een betaalrekening waarbij kosten aan verbonden zijn is een verliespost want die zal ik niet gebruiken.

Veel banken vallen onder het DGS. Wilt dit dan zeggen als ik bij 2 banken elk €100.000 staan heb en zij gaan beiden failliet dat ik de garantie heb dat ik de €200.000 terug zal krijgen?

Ik heb begrepen dat er vermogensbelasting is in Nederland boven de €57.000? Geldt dit dan op de interesten die men daarover ontvangt? Of kan iemand daar een mooie uitleg over kan geven?

Geldt er in Nederland ook een belastingvoordeel zoals in België waarbij je over de eerste €980 rente geen belasting betaald?

Oplossing
Raisin: Wat zijn de ervaringen hierin? Ik zie dit regelmatig voorbijkomen dus ergens lijkt het wel betrouwbaar?

Zelf een bank zoeken: Op spaargids.be of spaarrente.nl geven ze een mooi overzicht welke rente je krijgt bij welke bank.
Sommige banken vereisen dan weer een minimum bedrag om in te leggen voor een hoge rentevoet. Anderen dan weer niet.
Veel banken verwachten dan ook weer dat je een betaalrekening bij hen opent. Toch zeker de grootbanken.

Deposito: Voor mij minder interessant omdat ik ten alle tijden wel nog aan mijn geld wil kunnen? Geven wel een hogere rente.

Andere oplossingen?

Ik zou kijken naar Openbank. Aanmelden voor welkom spaarrekening, 1e 6 maanden 2% tot 100K en 1,5% 100K-200K + nog andere spaaractie van €50 voor 20K inleg. Na die eerste 6 maanden is 1,5% tot 200K. Of Big Bank (1,55% tot 100K). bunq kan ook een optie zijn (1,56% tot 100K) maar die brengt meer beperkingen met zich mee zoals maar 2x per maand bij de geld kunnen en het lijkt alsof ze truukjes uithalen om te voorkomen dat jij direct de gratis spaarrekening opent en voor je het weet heb je de 1e maand na je trial een Easy Green voor 18 euro aan je broek.

Trade Republic zou ook kunnen, die geven 2% tot 50K.

Waarom noem ik geen Raisin-partijen? Je kan sneller bij je geld als het niet via Raisin gaat (bij Raisin gaat het eerst van je gekozen spaarbank naar Raisin en dan naar je andere eigen rekening).

Qua uitbetalingen verschilt het per bank. Openbank, bunq & Trade Republic betalen maandelijks, Big Bank jaarlijks, Renault Bank (beste aanbod Raisin) per kwartaal.

Depositogarantiestelsel is inderdaad per bank. Dus als je bijv. bij vijf banken elke 100K neerzet, is in totaal 500K gedekt.

Fiscale gedeelte ben ik niet zo thuis in, maar het is een vermogensrendementsheffing (dus dan lees ik dat het alleen over de rente is). Maar er is hier veel gedoe over momenteel.

Deposito kan wel interessant zijn als je zeker weet dat je niet binnen 3, 6 of 12 maanden bij je geld hoeft te komen. Voor deposito's zijn de opties bij Raisin wel by far het interessants.

[Voor 3% gewijzigd door Elandenmelk op 07-03-2023 10:52]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:58

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Asterion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:01:
Dag medetweakers,

Situatieschets

"Probleem"

Vragen
Ligt aan de bank, sommige betalen per maand, soms per kwartaal, soms per jaar even de kleine lettertjes lezen
Nee gratis betaalrekening bij NL bank zal je niet vinden.
Ja, zeker aan te bevelen als je meer dan 100k hebt om dit te spreiden

Over de rente niet direct, maar wel over de theoretische behaalde rendementen. In de praktijk paar honderd euro als je 100k boven de vrijstelling hebt. Ook reden dat je een vrijstelling hebt. Dus eerste 57k is niet belast.
Oplossing

Sommige deposito s mag je open breken als je een huis koopt, kleine lettertjes lezen dus.
Andere oplossingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elandenmelk
Barrycade schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Sommige deposito s mag je open breken als je een huis koopt, kleine lettertjes lezen dus.

[...]
Is dit niet alleen voor je eerste woning (lees waar je zelf gaat wonen)? Ik ben er sceptisch over of ze daar voor een beleggingspandje ook mee akkoord gaan..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:11
peer1979 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:05:

Samengevat:
  • 2% rente
Laatste 2 opnames duurden bij mij 1 werkdag.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Elandenmelk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Is dit niet alleen voor je eerste woning (lees waar je zelf gaat wonen)? Ik ben er sceptisch over of ze daar voor een beleggingspandje ook mee akkoord gaan..
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos

Dat beleggingspand je was de vraag niet toch?

• Pistachenootje
Elandenmelk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:39:
[...]
Er zijn ook deposito's die je voortijdig mag opzeggen zonder reden. Kost wel geld. Bij crediteurope bijvoorbeeld.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
Eddie_V2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:30:
[...]

In mijn geval heb ik ongeveer voor 1.000 euro een aantal ETF's gekocht. Op basis daarvan ontving ik na ongeveer 1 week een 'fraction' van een Apple aandeel. Ongeveer 25 euro. Direct daarna alles verkocht en daar ongeveer 40 euro van overgehouden.

• Frankenstein
.

[Voor 99% gewijzigd door Frankenstein op 07-03-2023 20:10]

• peer1979
  • Laatst online: 07:47
Eddie_V2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:30:
[...]

Heb er geen moeite in gestoken, leek me wat veel werk voor een gebroken aandeel. Maar dat moet je zelf beoordelen ;)

[Voor 3% gewijzigd door peer1979 op 07-03-2023 20:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frankenstein
2,50% rente vrij opneembaar bij Freedom24.

3% rente op een Dollar-rekening had het Russisch-Cypriotische Freedom24 al langer. Sinds vorige maand dus ook in euro tegen 2,50%.

Leuk met de volgende hele flinke kanttekeningen:

- feitelijk is het een belegging met vastgesteld rendement (tip: boek het saldo voor 1 oktober af in verband met peildatumarbitrage)
- inleg is gegarandeerd tot 20.000 USD via het garantiestelsel voor beleggingen
- de instelling is juridisch gezien Cypriotisch
- Freedom24 heeft een BB-rating; behoorlijk zwak.

Check:
https://freedom24.com/d-saving-account?__lang__=nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asterion
@Barrycade bedankt voor de uitleg!

@Elandenmelk Goede tips, bedankt!
Openbank heeft mooie acties lopen.
Nadeel is dat men niet kan registreren als men geen Nederlands ID heeft of je moet een paspoort hebben.

Ik ben Belg van nationaliteit en inwoner van Nederland.
Zal dus nog even verder moeten kijken..

Edit: vetgedrukt toegevoegd.

[Voor 6% gewijzigd door Asterion op 08-03-2023 00:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:28
Asterion schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:
Nadeel is dat men niet kan registreren als men Nederlands ID heeft of je moet een paspoort hebben.
Bedoel je wel bij OpenBank? Daar kun je gewoon op Paspoort klikken om het te veranderen naar ID kaart.

Zie ook de info erbij:
Selecteer het identiteitsdocument dat van toepassing is:
ID-kaart - Geldige Nederlandse identiteitskaart
Paspoort - Internationaal geldig paspoort

• Asterion
klepje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Bedoel je wel bij OpenBank? Daar kun je gewoon op Paspoort klikken om het te veranderen naar ID kaart.

Zie ook de info erbij:

[...]
Openbank inderdaad.

Vorig bericht heeft een typo. Je kan niet registreren als je geen Nederlands ID hebt tenzij je een paspoort hebt.

Ik heb geen internationaal paspoort en geen Nederlandse identiteitskaart. Wel een Belgisch..

Bij Raisin heb je dan weer een Nederlands telefoonnummer nodig om te registreren.
Laat ik dat nu net ook niet hebben. 8)7

[Voor 10% gewijzigd door Asterion op 08-03-2023 00:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Asterion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:30:
[...]
Bij Raisin heb je dan weer een Nederlands telefoonnummer nodig om te registreren.
Laat ik dat nu net ook niet hebben. 8)7
Een prepaid simkaart kost erg weinig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mpandroid
Volgens onderstaand bericht over uitspraken van Klaas Knot lijkt het erop dat we dit jaar nog meer renteverhogingen krijgen.

https://www.nu.nl/economi...inflatie-te-verlagen.html

• Elandenmelk
Pistachenootje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 01:51:
[...]

Een prepaid simkaart kost erg weinig.
Zeker waar, @Asterion . Off topic maar kan je wellicht helpen bij Raisin: prepaid eSIM van Simyo. Gebruik ik (bijna) alleen om sms'jes te ontvangen. Zit het grootste deel van het jaar in andere EU-landen, en heb van m'n werk een niet-Nederlands nummer.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:11
Openbank heeft nu ook spaardeposito's: 12 maanden tegen 2,76%.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dwdd
rechtsherstel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:42:
Openbank heeft nu ook spaardeposito's: 12 maanden tegen 2,76%.
opmerkelijk:
De inleg van het spaardeposito moet afkomstig zijn van nieuwe bijschrijvingen, die het totaalsaldo van al je betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen bij Openbank (zie ‘Financiële Positie’) verhogen ten opzichte van het totaalsaldo van deze rekeningen dat je had op 28 februari 2022.

dus ik kan het saldo bij OpenBank wat ik had op 28-2-2022 niet aanwenden voor een deposito 8)7

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:26
dwdd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:34:
opmerkelijk:
De inleg van het spaardeposito moet afkomstig zijn van nieuwe bijschrijvingen, die het totaalsaldo van al je betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen bij Openbank (zie ‘Financiële Positie’) verhogen ten opzichte van het totaalsaldo van deze rekeningen dat je had op 28 februari 2022.

dus ik kan het saldo bij OpenBank wat ik had op 28-2-2022 niet aanwenden voor een deposito 8)7
Beetje krom idd. Dus je moet dat geld voor die deposito's eerst overboeken naar je andere rekening buiten OpenBank, en dan naar het deposito? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mpandroid
dwdd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:34:
[...]

opmerkelijk:

Zou dit niet moeten zijn 28-02-2023?

Ik denk dat ze deze voorwaarde hebben om nieuw kapitaal aan te trekken, dus bovenop wat je al bij OpenBank hebt staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddie_V2
peer1979 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:23:
[...]

Heb er geen moeite in gestoken, leek me wat veel werk voor een gebroken aandeel. Maar dat moet je zelf beoordelen ;)
Ik ga het toch proberen, heb 3000 euro gestort en 3 transacties gedaan van alle drie 50 euro, dus dat koste me 3 euro transactie kosten en nu staat er dat ik binnen kort mijn aandeel ontvang, ben benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
Asterion schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:
@Barrycade bedankt voor de uitleg!

@Elandenmelk Goede tips, bedankt!
Nadeel is dat men niet kan registreren als men geen Nederlands ID heeft of je moet een paspoort hebben.

Ik ben Belg van nationaliteit en inwoner van Nederland.
Zal dus nog even verder moeten kijken..

Edit: vetgedrukt toegevoegd.
Je kunt ook eens kijken bij leaseplanbank, moet dan wel een vaste tegenrekening hebben (betaalrekening) bij een bank. Weet niet hoe ze met Belgen omgaan.
Valt ook onder DPG tot 100.000eu, rente 1% flexibel, maar verschillende deposito's mogelijk met wisselende kortere looptijden van 3maanden, 6 maanden, 9 maanden 1 jaar etc. Ik heb het in december kunnen doen voor 1 jaar tegen 1,7%.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• dwdd
mpandroid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Zou dit niet moeten zijn 28-02-2023?

Ik denk dat ze deze voorwaarde hebben om nieuw kapitaal aan te trekken, dus bovenop wat je al bij OpenBank hebt staan.
Ja, vermoedelijk 28-02-2023.
Het geld van openbank afhalen, na enige tijd terugstorten en deposito openen zal dan ook niet werken ben ik bang. Dan is de oplossing extra geld storten, dat gebruiken voor openen deposito.

• Asterion
Raisin valt voorlopig ook af.
Je identiteit verifiëren gebeurd via een videocall waarbij ik mijn (Nederlands )ID moet voorleggen of paspoort.

Kunnen deze instanties dat eigenlijk zomaar weigeren? Inwoner van Nederland is toch inwoner van Nederland. Ongeacht hun nationaliteit?
Rayban89 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Je kunt ook eens kijken bij leaseplanbank, moet dan wel een vaste tegenrekening hebben (betaalrekening) bij een bank. Weet niet hoe ze met Belgen omgaan.
Valt ook onder DPG tot 100.000eu, rente 1% flexibel, maar verschillende deposito's mogelijk met wisselende kortere looptijden van 3maanden, 6 maanden, 9 maanden 1 jaar etc. Ik heb het in december kunnen doen voor 1 jaar tegen 1,7%.
Ik zal deze route ook eens bekijken.
Wat ik wel al zag is dat zij net zoals Raisin werken met een videocall voor je identiteit. Vermoedelijk zal ik terug hier van de boot vallen |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
Asterion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:29:
Raisin valt voorlopig ook af.
Je identiteit verifiëren gebeurd via een videocall waarbij ik mijn (Nederlands )ID moet voorleggen of paspoort.

Kunnen deze instanties dat eigenlijk zomaar weigeren? Inwoner van Nederland is toch inwoner van Nederland. Ongeacht hun nationaliteit?

[...]

Ik zal deze route ook eens bekijken.
Wat ik wel al zag is dat zij net zoals Raisin werken met een videocall voor je identiteit. Vermoedelijk zal ik terug hier van de boot vallen |:(
Ik heb hier geen videocall voor moeten doen, wellicht wel een scan van je ID/paspoort. Verder nog vergeten te vermelden, men schrijft voor die flexibele 1% spaarrekening wel elke maand rente bij op de 1e van de maand. Je krijgt hier dus rente op rente. Geld niet voor deposito sparen, daarbij staat het vast en weet je van tevoren al aan het eind van de looptijd wat je rente gaat zijn.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:26
Deposito met hoge rente voor kinderen?
Voor mijn dochter wil ik een (of meer) spaardeposito's openen. Via Raisin gaat dat echter niet, want ze is nog minderjarig.
Heeft iemand al een bank gevonden waar je als minderjarige wel een redelijke rente op je deposito kunt krijgen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asterion
Rayban89 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Ik heb hier geen videocall voor moeten doen, wellicht wel een scan van je ID/paspoort. Verder nog vergeten te vermelden, men schrijft voor die flexibele 1% spaarrekening wel elke maand rente bij op de 1e van de maand. Je krijgt hier dus rente op rente. Geld niet voor deposito sparen, daarbij staat het vast en weet je van tevoren al aan het eind van de looptijd wat je rente gaat zijn.
Helaas valt deze ook af |:(

Vereist een 06 nummer maar ook Nederlands bankrekeningnummer :X

Een 06 nummer heb ik al dankzij de tip van @Elandenmelk
Een gratis betaalrekening met nederlandse IBAN bestaat niet. Dan maar op zoek naar de goedkoopste om de kosten te drukken }:|
Een paspoort zal ik dan ook maar gelijk aanvragen. *O*

Wat een rompslomp 7(8)7 :)F :)B

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:30
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:43:
Voor mijn dochter wil ik een (of meer) spaardeposito's openen. Via Raisin gaat dat echter niet, want ze is nog minderjarig.
Heeft iemand al een bank gevonden waar je als minderjarige wel een redelijke rente op je deposito kunt krijgen?
Herkenbaar, ik kon ook op weinig plekken terecht voor mijn dochter voor een eigen spaarrekening met goede rente. Heb een maand of 2 geleden bij garantibank een en/of rekening met mijn dochter geopend voor deposito's (1 jaar tegen 2%, minimaal 2000 euro). Ik kon alles digitaal regelen (hoefde geen papierwerk op te sturen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Asterion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Helaas valt deze ook af |:(

Vereist een 06 nummer maar ook Nederlands bankrekeningnummer :X

Een 06 nummer heb ik al dankzij de tip van @Elandenmelk
Een gratis betaalrekening met nederlandse IBAN bestaat niet. Dan maar op zoek naar de goedkoopste om de kosten te drukken }:|
Een paspoort zal ik dan ook maar gelijk aanvragen. *O*

Wat een rompslomp 7(8)7 :)F :)B
Bunq misschien? Volgens mij als je geen pasjes aanvraagt ed, dat die dan wel gratis is. Je hebt wel een max limiet van opnames dan.

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37
xileS schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Bunq misschien? Volgens mij als je geen pasjes aanvraagt ed, dat die dan wel gratis is. Je hebt wel een max limiet van opnames dan.
Pasje of niet je hebt sowieso maandelijkse kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
dirk_mec schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Pasje of niet je hebt sowieso maandelijkse kosten.
https://nl.bunq.com/benefits

Easy Savings is gratis

• dirk_mec
Volgens mij ging het om een betaalrekening en niet om een spaarrekening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
dirk_mec schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Volgens mij ging het om een betaalrekening en niet om een spaarrekening.
Daar heb je een punt, maar volgens mij kan je de gratis "spaar" rekening gewoon gebruiken om geld over te maken en te ontvangen.

Ik heb iig geen tegenrekening kunnen instellen bij Bunq en ik kan geld overboeken naar mijn andere betaalrekeningen en van mijn andere rekening naar de Bunq spaarrekening.

Wellicht dat dit voldoende is.

• dirk_mec
xileS schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:00:
[...]
Ik heb iig geen tegenrekening kunnen instellen bij Bunq en ik kan geld overboeken naar mijn andere betaalrekeningen en van mijn andere rekening naar de Bunq spaarrekening.
Weet je dit zeker? Dan zou het welllicht interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
dirk_mec schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Weet je dit zeker? Dan zou het welllicht interessant kunnen zijn.

Je kan het gratis proberen. Wel even in de app goed opletten dat je abo veranderd naar easy savings.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

xileS schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:13:
[...]

[Afbeelding]

Je kan het gratis proberen. Wel even in de app goed opletten dat je abo veranderd naar easy savings.
Maar beetje lastig als je maar 2x per maand mag opnemen. Denk dat een storting naar een andere spaarrekening ook als opname wordt gezien.

Zou hier even dubbel over nadenken of Asterion hierop wil gokken met het geld dat hij voor aanschaf van een huis wil gaan doen.

Als het om speelgeld gaat kan je de gok wagen en ook makkelijker als Nederlander in NL dan een Belg in Nederland.

• Asterion
@xileS Bunq lijkt dan wel een goed alternatief maar ik weet niet of ik zou kunnen leven met 2 opnames per maand.
Dat is wel een beperkende factor natuurlijk.

Dan betaal ik liever een kleine kost per maand en toch ten alle tijden aan mijn geld te kunnen.

Genoeg stof om over na te denken dus!

Allen toch al bedankt om mee te denken! _/-\o_

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Om dan toch iets positiefs te melden over Bunq, opzeggen was zo gebeurd. Kostte slechts 3 emails, maar binnen een paar uur geregeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Asterion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:40:
@xileS Bunq lijkt dan wel een goed alternatief maar ik weet niet of ik zou kunnen leven met 2 opnames per maand.
Dat is wel een beperkende factor natuurlijk.

Dan betaal ik liever een kleine kost per maand en toch ten alle tijden aan mijn geld te kunnen.

Genoeg stof om over na te denken dus!

Allen toch al bedankt om mee te denken! _/-\o_
Dat zal per doeleind/persoon verschillen idd of 2 x per maand voldoende is. Daarom is het goed om te weten wat de beperking is.

Mocht het echt nodig zijn, vraag ik mij af of je dan bij bunq alsnog voor een maandje een duurdere abo kan nemen om alsnog je geld te kunnen opnemen. Anders kan je beter gewoon een ING rekening bv nemen idd, wat volgens mij 2,70 per maand kost.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-03 18:19
DappereDodo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:41:
Om dan toch iets positiefs te melden over Bunq, opzeggen was zo gebeurd. Kostte slechts 3 emails, maar binnen een paar uur geregeld.
Kan toch ook via de app?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Kan dus ook zonder de app 8)

Ik installeer alleen apps voor zaken die ik vaak gebruik en een spaarrekening valt daar niet onder...

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:43:
SNS zilvervloot sparen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26
De zilvervloot bonus is enorm verlaagd op 1 november 2021 van 10% naar 1%. Mijn oudste kind krijgt daardoor €1080 bonus en tweede kind alleen maar €108 omdat hij net na 1 november november is geboren. De rekening openen voordat ie geboren was om nog de oude voorwaarden te hebben was toen niet mogelijk.

Ik lees mee voor een alternatief :)

MatJan

• Eddie_V2
Eddie_V2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Ik ga het toch proberen, heb 3000 euro gestort en 3 transacties gedaan van alle drie 50 euro, dus dat koste me 3 euro transactie kosten en nu staat er dat ik binnen kort mijn aandeel ontvang, ben benieuwd.
nou aandeel netjes ontvangen, was een fractie disney ter waarde van 25 euro. alles weer verkocht en door alle transactie kosten hou ik 20 euro over. ach ja, gratis geld zullen we maar zeggen voor vrij weinig moeite.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
<knip> Commentaar op koderatie mag via andere kanalen.

[Voor 86% gewijzigd door Ardana op 10-03-2023 16:28]

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

• Mastergo
  • Laatst online: 19-03 21:56
Wat is Raisin toch moeizaam pff. Net telefonisch contact gehad omdat een account aanmelden niet van de grond kwam.
Omdat ik mijn voorletters heb ingevuld ipv volledige namen kunnen ze het account niet aanmelden/verwerken.
Zegt mevrouw ja dit is een bekend probleem. GVD MELD DIT DAN IN DE AANMELDGEGVENS! 8)7

Nu wordt mijn account verwijderd en moet ik een nieuwe aanmaken.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:32
Mastergo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:51:
Wat is Raisin toch moeizaam pff.

Nu wordt mijn account verwijderd en moet ik een nieuwe aanmaken.
Dan niet vergeten om een referral te gebruiken voor 50 euro cadeau.
Pagina: 1 ... 71 72 73 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee