Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.191 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Orangelights23 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:43:
Fijn die hogere rentestanden… not. Hier in Denemarken moet je 30% belasting betalen over ontvangen rente.
Maar doordat het een percentage van je ontvangen rente is, is het toch alsnog altijd beter om meer rente te krijgen? Dat je in absolute zin meer aan belasting betaald wordt ruimschoots gecompenseerd doordat die 70% die je zelf mag houden ook in absolute zin stijgt, en dat dan met een groter bedrag dan de extra te betalen belasting...
Complete onzin, maar zij zijn het als capital gains.
Tsja, dat is nou eenmaal een in veel landen gebruikte manier om (inkomen uit) vermogen te belasten.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
Met de stijgende rente herleeft de belangstelling voor sparen. Maar bij Nederlandse banken is dat nog weinig lucratief. Dan maar naar het buitenland?
https://www.nrc.nl/nieuws...der-al-wel-rente-a4139697

Ook wat info over DGS.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
In dat artikel staat 2x dat Lloyds 0,06% rente geeft, foutje toch? Ik heb daar geen kennis van genomen (verhoging van 0,05% naar 0,06%), en op de website staat ook 0,05%. Een keer "fout" denk ik dat het een foutje is nu bij de tweede keer begin ik toch te twijfelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou goed kunnen. Maar of het nou 0.05 of 0.06 is, Renault Bank biedt meer dan 10x zoveel ;)

• RobertMe
Pistachenootje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:34:
Zou goed kunnen. Maar of het nou 0.05 of 0.06 is, Renault Bank biedt meer dan 10x zoveel ;)
Dat klopt. En ik zit in een "migratie proces" :+ Maar heb ook nog bij andere banken geld staan á 0,05% rente. Dus stel Lloyds bied meer kan ik beter het "overschot" bij Lloyds zetten dan bij een NIBC of LPB.

Of ik pak BigBank er naast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Dat klopt. En ik zit in een "migratie proces" :+ Maar heb ook nog bij andere banken geld staan á 0,05% rente. Dus stel Lloyds bied meer kan ik beter het "overschot" bij Lloyds zetten dan bij een NIBC of LPB.

Of ik pak BigBank er naast.
Het verschil tussen 0.05% of 0.06% bij 10.000 euro is exact 1 euro :+

Ik denk dat er nuttigere bestedingen zijn van je tijd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:26
Inmiddels een account aangemaakt bij Raisin, hopelijk wordt die een dezer dagen goedgekeurd en kan ik een groot gedeelte van het spaargeld dat nu bij Nationale Nederlanden staat overzetten naar Renault Bank.

0,00% of 0,65% is nogal een verschil geworden.

Bij LPB en Rabobank laat ik het nog even staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
De kans dat de depositorentes nog verder stijgen lijkt me redelijk groot: https://nos.nl/artikel/24...testijging-tegen-inflatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:44

Lordy79

Vastberaden

Mediacj schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:50:
De kans dat de depositorentes nog verder stijgen lijkt me redelijk groot: https://nos.nl/artikel/24...testijging-tegen-inflatie
De 5 jaars staatsleningen zijn al flink aan het stijgen.

Een jaar geleden minus 0.6pct
Een half jaar geleden 0
Nu plus 1.3pct

Het kan niet anders of spaardeposito's gaan weer iets meer opleveren.
Maar of geld 5 jaar vast te zetten tegen 3pct per jaar verstandig is weet ik niet.
Nu zie ik een estlandse bank waar je 2.3pct krijgt. Ik zou het niet aandurven.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:14
Ik heb bij Dela een spaarverzekering met een vaste rente van bruto 2.06% (U krijgt aan bruto rente De rente vóór aftrek van overlijdensrisicopremie 2,06% per jaar) met een looptijd van 30 jaar (zelf gekozen). Als ik straks met pensioen ga op mijn 69ste heb ik wat extra's opgebouwd naast mijn pensioen en AOW. Uw netto gegarandeerde rente 2,00% per jaar. Als de verzekerde overlijdt vóór 24 januari 2052, dan betalen wij 110% van het saldo op dat moment.

Ik doe niet aandelen en dat kan ook een risico zijn net als bij Dela. Bij aandelen moet ik zelf steeds in de gaten houden en wil gewoon voor pensioen is hebben.

Daarnaast spaar ik zelf per maand op een gesloten spaarrekening en zet ik hoog in op mijn energiemaatschappij en zorgtoeslag krijg ik jaarlijks dat ik ook spaar en vakantiegeld

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Van der Berg schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:47:
Daarnaast spaar ik zelf per maand op een gesloten spaarrekening en zet ik hoog in op mijn energiemaatschappij en zorgtoeslag krijg ik jaarlijks dat ik ook spaar en vakantiegeld
En als je energiemaatschappij falliet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
hjs schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

En als je energiemaatschappij falliet gaat?
Klopt dat is een risico. Ik zit wel weer bij de top 4 maatschappijen Budget Energie. Afgelopen 12 jaar dat ik op mijn zelf woon heb ik het altijd op deze manier gedaan en is goed gegaan.

Op 2 september loopt mijn jaar af en heb €250,- ingezet (wij zijn tweepersoonshuishouden met gas en elektriciteit) ik moest totaal per maand €37,- betalen. Ik heb niet het hele jaar door €250 ingezet en ik kom uit met september bedrag op €2400,- dat ik aan voorschot heb betaald.

Daarnaast krijgen we €400 van de nieuwe invoering op 1 januari 2022 en 1 juli BTW verlaging op gas en elektriciteit van 21% naar 9%. Ik ben benieuwd wat ik straks terugkrijg

Mijn contract uit 2019 vervalt na 3 jaar op 2 september.

Ik weet dat ik mogelijk alles kwijt ben bij een faillissement. Maar dit is ook het geval bij Dela

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 28-08-2022 14:32 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 10:16
Ik heb bij Dela een spaarverzekering met een vaste rente van bruto 2.06%
...
Ik doe niet aandelen en dat kan ook een risico zijn net als bij Dela. Bij aandelen moet ik zelf steeds in de gaten houden en wil gewoon voor pensioen is hebben.
Of dat Dela-verhaal nu wel zo'n goeie is betwijfel ik ten zeerste. Die 2% doet niets meer dan de door de ECB gewenste inflatie van 2% precies afdekken, dus je hebt eigenlijk niks over onder de streep.

Aandelen hoef je niet zelf in de gaten te houden; er zijn diverse leveranciers die voor jou beheerd beleggen. Als je jaarruimte hebt kan een pensioenspaar-rekening fiscaal ook nog handig zijn,

Over de afgelopen 30 jaar heeft zelfs mijn woekerpolis van Aegon gemiddeld meer dan 9% per jaar gedaan, ...
Daarnaast ... zet ik hoog in op mijn energiemaatschappij,,,
Wat levert die energiemaatschappij je op dan? Die geeft je alleen je teveel betaalde voorschot terug, zonder rente. Als je dat extra geld het hele jaar door gewoon op een goede spaarrekening had gezet leverde het meer op.
Van der Berg schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
Ik weet dat ik mogelijk alles kwijt ben bij een faillissement. Maar dit is ook het geval bij Dela
Dus je wil niet aan aandelen, maar stopt nu wel je geld in 2 waardeloze én risicovolle oplossingen?
8)7

[ Voor 12% gewijzigd door GroteVoet459 op 28-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb bij Dela een spaarverzekering met een vaste rente van bruto 2.06% (U krijgt aan bruto rente De rente vóór aftrek van overlijdensrisicopremie 2,06% per jaar) met een looptijd van 30 jaar (zelf gekozen). Als ik straks met pensioen ga op mijn 69ste heb ik wat extra's opgebouwd naast mijn pensioen en AOW. Uw netto gegarandeerde rente 2,00% per jaar. Als de verzekerde overlijdt vóór 24 januari 2052, dan betalen wij 110% van het saldo op dat moment.

Jij hebt 30 jaar vast bij Dela voor 2%??

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:41

aawe mwan

Wat ook leuk is:

GroteVoet459 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:25:
Over de afgelopen 30 jaar heeft zelfs mijn woekerpolis van Aegon gemiddeld meer dan 9% per jaar gedaan,
De S&P index staat nu op 4057 en 30 jaar geleden (eind augustus 1992) op 415 dus dat is gemiddeld minder dan 8% stijging per jaar. Je zou dus een „woekerpolis” gevonden hebben die al 30 jaar de beursindex verslaat.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
en zet ik hoog in op mijn energiemaatschappij
Als je hiermee bedoelt dat je je voorschot hoger instelt dan noodzakelijk, dan is dat volstrekt irrationeel, zelfs als een rekening 0% rente oplevert. Je energiemaatschappij is het tegenovergestelde van een bank: als ze omvallen ben je je geld bijna gegarandeerd kwijt, ten opzichte van een bank waarbij je je geld bijna gegarandeerd terugkrijgt. Je bent domweg altijd beter af om het geld dat je zou willen betalen op een spaarrekening te zetten en aan het eind van het jaar af te rekenen als je meer kwijt bent dan je aan voorschotten hebt betaalt.

Dat mensen dit toch blijven doen blijft mij verbazen. De enige redenen die ik kan bedenken is dat het "goed voelt" om geld terug te krijgen (ondanks dat het een sigaar uit eigen doos is), dat het juist "slecht voelt" om geld bij te moeten leggen, en dat je geld dat je niet hebt ook niet meer kunt uitgeven (voor als je de hand niet op de knip kunt houden). Als je van jezelf weet dat je zo denkt kan er psychologisch nog wel wat in zitten, maar het blijft vanuit financieel oogpunt irrationeel.

Wat je verder van investeringen vindt moet je zelf weten (dat is een ingewikkelder onderwerp), maar je gaat jezelf echt een plezier doen als je in staat bent om de (toekomstige) waarde van geld correct te verdisconteren in plaats van "benieuwd" te zijn wat je terugkrijgt. Als je blij verrast wil worden zijn er zoveel leukere dingen in het leven waar je dat mee kan doen dan de energierekening. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
MneoreJ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
.... De enige redenen die ik kan bedenken is dat het "goed voelt" om geld terug te krijgen (ondanks dat het een sigaar uit eigen doos is), ... dat je geld dat je niet hebt ook niet meer kunt uitgeven (voor als je de hand niet op de knip kunt houden). Als je van jezelf weet dat je zo denkt kan er psychologisch nog wel wat in zitten, maar het blijft vanuit financieel oogpunt irrationeel.
Zo werkt dit voor veel mensen, ook in mijn directe omgeving; elke maand een beetje opzij zetten kunnen ze niet. Maar een grotere hoeveelheid geld die "ineens" komt krijgt wel een speciaal doel.

Bij een familielid komen de energieafrekening, de belastingteruggaaf en het vakantiegeld nu allemaal binnen 1.5 maand tegelijk op de rekening. En nu wordt er stevig gespaard waar voorheen op een doorloopkrediet geleund werd. Ondanks dat het inkomen nu minder is dan voorheen.

Mijn methode is: alles over een jaar netjes op een rij en verdeeld over de maanden. Weten wat er in komt, weten wat er (gemiddeld) per maand uit moet en dan direct aan het begin van de maand al wegzetten wat je zou moeten kunnen sparen. Is er ook geen verleiding meer om het "teveel" in de loop v/d maand aan de verkeerde dingen uit te geven.

Maar dat kan (wil?) dat familielid niet - zit een boel gevoel bij.
Misschien dat dat voor Van de Berg ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wat is volgens jullie de oplossing en weten jullie instanties voor beheerd beleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAMSPwwYuUogTn6TJqaOMBlx8Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKiFEuV5kaV6VFVQuRFn18nQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bij Dela sinds Januari 2022 ( sinds 1 januari 2022 heb ik onbepaalde tijd contract). Ik spaar zelf per maand nog apart op een gesloten spaarrekening waar ik 0% rente krijg van ABN AMRO. De energiemaatschappij zet ik hoog in en pensioen opbouw gaat maandelijks via mijn werkgever. Straks na 30 jaar krijg ik AOW, samen met Dela inleg en opgebouwde pensioen via mijn werkgever.

Als ik naast Dela nog iets anders neem en de risico klein is, wat geeft mij dan de grootste rendement? Bij Dela krijg ik dus op basis van 30 jaar €73.811,24,-

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:53:

Als ik naast Dela nog iets anders neem en de risico klein is, wat geeft mij dan de grootste rendement? Bij Dela krijg ik dus op basis van 30 jaar €73.000
Waarbij je wel moet realiseren dat Dela sparen niet onder het depositogarantiestelsel valt. Zijn er geen alternatieven die eenzelfde rendement bieden? e.g. Bigbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Napo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Waarbij je wel moet realiseren dat Dela sparen niet onder het depositogarantiestelsel valt. Zijn er geen alternatieven die eenzelfde rendement bieden? e.g. Bigbank?
Maar dat is sparen in oost Europa met 0.3% bij Bigbank.

Dela bestaat al sinds 1937 en hoe groot is de kans dat ze omvallen? Hun jaarwinst heb ik bekeken en zijn in miljoenen

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Maar dat is sparen in oost Europa met 0.3% bij Bigbank.
Sparen in oosteuropa die wel onder het DGS valt waardoor in ieder geval €100.000 gedekt wordt. De spaarverzekering van Dela staat in principe 10 jaar vast, net zoals je met een deposito doet waarbij effectief het enige voordeel lijkt te zijn dat je tussentijds voor €150 kan openbreken, bij big bank potentieel het 2% kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Wat is volgens jullie de oplossing en weten jullie instanties voor beheerd beleggen?

[Afbeelding]

Ik ben bij Dela sinds Januari 2022 ( sinds 1 januari 2022 heb ik onbepaalde tijd contract). Ik spaar zelf per maand nog apart op een gesloten spaarrekening waar ik 0% rente krijg van ABN AMRO. De energiemaatschappij zet ik hoog in en pensioen opbouw gaat maandelijks via mijn werkgever. Straks na 30 jaar krijg ik AOW, samen met Dela inleg en opgebouwde pensioen via mijn werkgever.

Als ik naast Dela nog iets anders neem en de risico klein is, wat geeft mij dan de grootste rendement? Bij Dela krijg ik dus op basis van 30 jaar €73.811,11,-
2% voor 30 jaar? Ook al is het een klein risico, hij is wel relatief groot vergeleken met een gewone deposito.

Als je het geld niet direct nodig hebt zou ik het in een breedverspreide ETF steken (meesman oid) neerzetten. Grote kans dat je dan het dubbele eindkapitaal hebt.

Als je rendement wilt dat moet je risico nemen, als je geen risico wilt nemen dan moet je genoegen nemen met minder rendement. DELA is het beide net niet; wel risico, nauwelijks meer rendement dan een deposito.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
GroteVoet459 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:49:
Zo werkt dit voor veel mensen, ook in mijn directe omgeving; elke maand een beetje opzij zetten kunnen ze niet. Maar een grotere hoeveelheid geld die "ineens" komt krijgt wel een speciaal doel.
Alleen klopt ook dit niet als we het specifiek over de energierekening hebben: als je expres een te hoog voorschot hebt is "elke maand een beetje opzij zetten" precies wat je doet, alleen geef je het aan je energiemaatschappij in plaats van je bank. Een automatische overschrijving instellen naar de spaarrekening heeft precies hetzelfde effect en gaat net zo automatisch.

Alleen blokkeert de bank je spaarrekening natuurlijk niet zodat je het geld er niet voortijdig af kunt halen, je bank kan je niet dwingen om die overschrijving niet stop te zetten, en je bank besluit niet aan het eind van het jaar om je een gedeelte spaargeld "uit te keren" (over te schrijven naar je betaalrekening). Blijkbaar zijn die, eh, "features" dan ook toch ook belangrijk voor mensen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
MneoreJ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Een automatische overschrijving instellen naar de spaarrekening heeft precies hetzelfde effect en gaat net zo automatisch.
Rationeel gezien is dat zo. Maar het probleem is juist dat bij veel mensen deze rationaliteit niet op gaat. Daar is het intrekken van de spaar-overschrijving, of het opnemen van spaargeld, een veel laagdrempeliger actie dan het aanpassen van het voorschot van het energiebedrijf.
Alleen blokkeert de bank je spaarrekening natuurlijk niet zodat je het geld er niet voortijdig af kunt halen, je bank kan je niet dwingen om die overschrijving niet stop te zetten, en je bank besluit niet aan het eind van het jaar om je een gedeelte spaargeld "uit te keren" (over te schrijven naar je betaalrekening). Blijkbaar zijn die, eh, "features" dan ook toch ook belangrijk voor mensen.
Klopt, daar geef je precies aan waarom dit aanpassen van het voorschot wel werkt, maar een spaaroverschrijving niet. Iets vergelijkbaars zie je trouwens bij de voorlopige belastingaangifte. Bij een hoop mensen zou een maandelijkse terugbetaling van de belastingen gewoon op gaan aan reguliere uitgaven, terwijl een eenmalige teruggave aan het eind van het jaar wel apart wordt gezet. Daarom is het bij veel mensen een bewuste keus om juist géén voorlopige aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik krijg zorgtoeslag steeds per jaar en niet maandelijks. Dit doe ik al jaren. Het voordeel hiervan is dat ik zeker ben dat ik niets hoeft terug te betalen en gaat ook in mijn "Direct Sparen" van ABN AMRO. Ik kreeg dit jaar een leuke bedrag terug van de belastingaangifte, vakantiegeld in Mei en dat zet ik direct op mijn spaarrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[quote]Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:53:

Als ik naast Dela nog iets anders neem en de risico klein is, wat geeft mij dan de grootste rendement? Bij Dela krijg ik dus op basis van 30 jaar €73.811,24,-
Waarom wil je per se dat geld 30 jaar vast zetten? Er kan (en zal) in 30 jaar een hoop in je leven veranderen. Zeker als je ook al een pensioenregeling via je werkgever hebt lopen zou ik het geld niet 30 jaar willen hebben vast staan.

Als die wens er toch is, dan zou ik in de huidige omstandigheden alsnog wachten met geld vast zetten. De kans is zeer groot dat op niet al te lange termijn de rente ook op Nederlandse deposito's boven de 2% komt. Zoals gemeld kun je nu al bij banken in andere EU-landen deposito's afsluiten met een betere rente. Met de Europese regels voor depositogarantie zit je daar veiliger mee dan met een spaarverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:30:
Rationeel gezien is dat zo. Maar het probleem is juist dat bij veel mensen deze rationaliteit niet op gaat. Daar is het intrekken van de spaar-overschrijving, of het opnemen van spaargeld, een veel laagdrempeliger actie dan het aanpassen van het voorschot van het energiebedrijf.
Misschien is dit daadwerkelijk dan een gat in de markt voor een spaarproduct, iets tussen een rekening en een deposito in -- automatisch overschrijven met een vaste looptijd, maar de overschrijving intrekken, het saldo bekijken of het geld opnemen voor de afgesproken looptijd zijn allemaal dingen waarvoor je door heel veel hoepeltjes heen moet springen. Je krijgt eerst een "weet je het zeker" vraag, na 3 dagen komt er dan een code klaargezet in een apart gedeelte van de app (dat melden we bij aanvraag maar je krijgt geen notificatie) die maar 1 dag geldig blijft en waarvan de invoer weer achter een "weet je het zeker" vraag zit plus bevestiging met je PIN.

Standvastig Sparen, nu bij de ABN. (Ik scherts, geen bank gaat hier resources in steken, kost ze geld, zeker met alle spijtoptanten afhandelen bij de helpdesk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ABN, Rabo en ING bieden allemaal beheerd beleggen aan. Met een klein beetje inspanning leer je hoe je het zelf kan doen en bespaar je flink in de kosten. Zie bijv.: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Verder is die Dela regeling eigenlijk beter vergelijkbaar met een bedrijfsobligatie dan een spaarrekening. Als er iets mis gaat met Dela kun je waarschijnlijk fluiten naar je geld. Tegenwoordig krijg je 1.9% op een 4 jaars deposito in Zweden met DGS. Dat vind ik persoonlijk veel aantrekkelijker dan Dela.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Tegenwoordig krijg je 1.9% op een 4 jaars deposito in Zweden met DGS. Dat vind ik persoonlijk veel aantrekkelijker dan Dela.
Waarom heb je zo'n voorkeur voor een Zweedse bank boven banken uit Estland of Tsjechië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Waarom heb je zo'n voorkeur voor een Zweedse bank boven banken uit Estland of Tsjechië?
Ik denk dat @Pistachenootje dat hier om gedaan heeft? Van der Berg in "Het spaartopic - Deel 3"

In ieder geval vind je in Zuid-Europa ook al hogere rentes. Dan weer wel Italië, maar daar krijg je ook iets van 2% vanaf 2 jaar en langer gaat tot 2,3% meen ik.

Maar zoals al aangegeven: al deze banken zullen verplicht voldoende aan de Europese DGS. Dus gedekt tot 100k en terugbetaling binnen een aantal werkdagen. Enige "probleem" kan dan taalbarrière zijn als je het zelf moet aanmelden bij de buitenlandse instantie. Maar via Raisin acht ik het aannemelijk dat of Raisin in informatievoorziening voorziet, of überhaupt de instantie ook al alles in het Engels aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:49
Hier niet genoemd maar zeker zo belangrijk. De DELA spaarverzekering wordt door de Belastingdienst gezien als een belegging. Boven de vrijstelling mag je per jaar 1,8% aftikken. Tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
rechtsherstel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:14:
Hier niet genoemd maar zeker zo belangrijk. De DELA spaarverzekering wordt door de Belastingdienst gezien als een belegging. Boven de vrijstelling mag je per jaar 1,8% aftikken. Tel uit je winst.
Maar ik heb nauwelijks iets opgebouwd bij Dela begonnen per januari 2022. Ik betaal toch aan het einde van het traject? Belasting over de beschikbare geld en niet nu?

Ik had ooit een kapitaalverzekering via ING de Postbank en betaalde door de jaren heen geen Belasting en dat was een voor 15 jaar vaste bedrag per maand en rente, dat was ook geen beleggen. Bij de Postbank ING had je 2 soorten ook met beleggen

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
MneoreJ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Misschien is dit daadwerkelijk dan een gat in de markt voor een spaarproduct, iets tussen een rekening en een deposito in -- automatisch overschrijven met een vaste looptijd, maar de overschrijving intrekken, het saldo bekijken of het geld opnemen voor de afgesproken looptijd zijn allemaal dingen waarvoor je door heel veel hoepeltjes heen moet springen. Je krijgt eerst een "weet je het zeker" vraag, na 3 dagen komt er dan een code klaargezet in een apart gedeelte van de app (dat melden we bij aanvraag maar je krijgt geen notificatie) die maar 1 dag geldig blijft en waarvan de invoer weer achter een "weet je het zeker" vraag zit plus bevestiging met je PIN.
Zo heb ik mijn familielid na vele discussies een LeasePlan Bank rekening laten openen:
  1. geld staat niet meer bij eigen bank, dus gehacked is beperkt verlies
  2. je moet net even een extra stap doen om het uit te geven en dan denk je even ook extra na of het wel moet/li]
Alleen dat automatisch sparen lukt nog niet zo :+
Een buitenlandse bank was een stap te ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Maar ik heb nauwelijks iets opgebouwd bij Dela begonnen per januari 2022. Ik betaal toch aan het einde van het traject? Belasting over de beschikbare geld en niet nu?

Ik had ooit een kapitaalverzekering via ING de Postbank en betaalde door de jaren heen geen Belasting en dat was een voor 15 jaar vaste bedrag per maand en rente, dat was ook geen beleggen. Bij de Postbank ING had je 2 soorten ook met beleggen
Nee, dat waren fiscaal heel andere producten. Die kapitaalverzekeringen hadden een aparte vrijstelling. Daar is bij dit Dela product geen sprake van. Dit telt gewoon net als je spaargeld of eventuele beleggingen mee in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
Zolang je niet boven de vrijstelling komt hoef je geen belasting te betalen. Daarboven wel en niet pas aan het einde van de rit. Kapitaalverzekeringen waren tot op zekere hoogte vrijgesteld. Maar de DELA spaarverzekering voldoet niet aan die voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
De vrijstelling in Box 3 voor 2022 bedraagt € 50.650 of € 101.300 voor fiscale partners. In 2023 gaat deze vrijstelling hoogstwaarschijnlijk omhoog naar € 80.000 / € 160.000. Voor fiscaal jaar 2022 is de algemene vrijstelling omhooggegaan naar € 50.650 (fiscale partners: € 101.300).
Ik heb geen fiscale partner en ik en mijn vrouw hebben ook niks op papier staan geen contract of geregistreerde partnerschap. Wij krijgen apart zorgtoeslag en onze aangiften bij de belastingdienst gaat apart.

Dus tot onder die bedragen betaal ik niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Ik heb geen fiscale partner en ik en mijn vrouw hebben ook niks op papier staan geen contract of geregistreerde partnerschap. Wij krijgen apart zorgtoeslag en onze aangiften bij de belastingdienst gaat apart.

Dus tot onder die bedragen betaal ik niks?
Als je samenwoont met je vrouw ben je al fiscale partner. Als wat je hierboven zegt waar is, ben je bezig met fraude.
Of woon je niet met je vrouw samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
De vrijstelling gaat niet omhoog naar € 80.000. Zolang je onder € 50.650 blijft zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
internet4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Als je samenwoont ben je al fiscale partner. Als wat je hierboven zegt waar is, ben je bezig met fraude.
Of woon je niet met je vrouw samen.
Mijn belastingadviseur zegt jullie zijn niet officieel samen. Die regelt elk jaar alles voor ons. Ik neem aan dat hij weet wat hij doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
U bent fiscale partners als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. U hebt samen een kind. Een van u heeft een kind van de ander erkend.
Offtopic: Wij hebben niks op papier en zelfs geen notarieel samenlevingscontract

Zelfs onze loonheffing wordt apart van mijn vrouw gedaan. Mijn vrouw werkt ook fulltime. Mijn collega zit in een hoger schijf omdat hij wel officieel is getrouwd en beiden fulltime werken.

Bij ons gaat alles apart zelfs zorgtoeslag en aangifte voor de belasting (Mijn collega gezamenlijk 1 zorgtoeslag en gezamenlijk aangifte belasting doen) alleen huurtoeslag krijgen wij niet, de adviseur zegt dat gaat per inwoner in een huis en gaat het om beide inkomen.

Ik woon gewoon samen. Iedereen noemt ons man en vrouw. Maar in Nederland is ze mijn vriendin. Wij hebben geen kinderen.

[ Voor 61% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Als je samen eigenaar bent van een woning. Gaat deze vlieger voor bijvoorbeeld zorgtoeslag niet op.
Ik zou voorzichtig zijn. Maar idd vriendin zonder verweven belangen zoals een woning, dan wordt het al snel makkelijker. Man en vrouw hebben normaal gesproken veel verweven belangen.
😀 ik neem aan dat je weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
internet4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:11:
Als je samen eigenaar bent van een woning. Gaat deze vlieger voor bijvoorbeeld zorgtoeslag niet op.
Ik zou voorzichtig zijn. Maar idd vriendin zonder vervlogen belangen zoals een woning, dan wordt het al snel makkelijker. Man en vrouw hebben normaal gesproken veel vervlogen belangen.
😀 ik neem aan dat je weet wat je doet.
Offtopic: Ik heb huur geen koopwoning. De huur staat op mijn naam. Ik woon er al 12 jaar en mijn vrouw pas 8.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Ging in dit geval om een voorkeur van de vraagsteller. Maar ik zelf zou persoonlijk ook een voorkeur hebben voor Zweden vs. Estland en Tsjechië. O.a. door de hogere rating en ik vertrouw die rumoerige buurman van Estland niet zo.

Maar risico tolerantie is heel persoonlijk natuurlijk. De een zal met een gerust hart een ton in Italië neerzetten, terwijl de ander geld toelegt om bij z'n vertrouwde grootbank te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:35:
Ik krijg zorgtoeslag steeds per jaar en niet maandelijks.
Hier had ik nog nooit van gehoord :?
Dit klopt echt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
aawe mwan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

De S&P index staat nu op 4057 en 30 jaar geleden (eind augustus 1992) op 415 dus dat is gemiddeld minder dan 8% stijging per jaar. Je zou dus een „woekerpolis” gevonden hebben die al 30 jaar de beursindex verslaat.
Hmmm - ff gechecked en je hebt gelijk; handig als je de hele 25 jaren looptijd neemt en niet de "gedachte" 20 jaar. Kom dan op 6.25%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
JAN-B schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Hier had ik nog nooit van gehoord :?
Dit klopt echt ?
Offtopic: Ik heb mijn zorgtoeslag stopgezet mijn adviseur geeft iedere jaar door met mijn aangifte.

Je kan ervoor kiezen om je toeslagen stop te zetten. En moet je wel ieder jaar zelf aangeven. In maart 2023 vraag ik dus zorgtoeslag aan voor het jaar 2022. Dus in de zomer van 2023 krijg ik in 1 keer het totale bedrag aan zorgtoeslag over 2022.

Het voordeel hiervan is, dat je dan altijd zeker bent, dat je niet opeens moet gaan terugbetalen.

Dit kan je ook zelf doen door in te loggen met je DigID op toeslagen.nl en vanaf november stop te zetten voor 2023.

Let op! Bij huurtoeslag moet meteen aanvragen. Voor 2022 heb je tot volgende jaar september 2023 de tijd om als nog huurtoeslag over 2022 te ontvangen, anders komt dit te vervallen.

Mijn vrouw/vriendin krijgt wel maandelijks haar zorgtoeslag
Uw zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget kunt u nog aanvragen tot en met 1 september in het volgende jaar. U kunt bijvoorbeeld nog zorgtoeslag over 2021 aanvragen tot en met 1 september 2022. Toeslag voor 2020 kunt u niet meer aanvragen.

[ Voor 52% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Offtopic: Ik heb mijn zorgtoeslag stopgezet mijn adviseur geeft iedere jaar door met mijn aangifte.

Je kan ervoor kiezen om je toeslagen stop te zetten. En moet je wel ieder jaar zelf aangeven. In maart 2023 vraag ik dus zorgtoeslag aan voor het jaar 2022.

Dit kan je ook zelf doen door in te loggen met je DigID op toeslagen.nl en vanaf november stop te zetten voor 2023.

Let op! Bij huurtoeslag moet meteen aanvragen. Voor 2022 heb je tot volgende jaar september 2023 de tijd om als nog huurtoeslag over 2022 te ontvangen, anders komt dit te vervallen.

Mijn vrouw/vriendin krijgt wel maandelijks haar zorgtoeslag
No offence maar bij iedere post die je post heb ik de neiging om alle 5 why's te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Ging in dit geval om een voorkeur van de vraagsteller. Maar ik zelf zou persoonlijk ook een voorkeur hebben voor Zweden vs. Estland en Tsjechië. O.a. door de hogere rating en ik vertrouw die rumoerige buurman van Estland niet zo.
Ik vraag mij dan vooral af waar de afkeur voor 'Oost Europese' banken hem in zit. Dan kun je daar namelijk ook rekening mee houden. Zit die afkeur hem dat in het vertrouwen in het land zelf of in de 'grote buurman' van het land? Of zit hem dat in het vertrouwen in de banken of in het korte track-record van die banken? Of is het gewoon simpelweg een irrationeel 'gevoel' dat het ver weg is en dus 'eng'? (Wat ik ook een prima reden zou vinden, trouwens, daar niet van.)

Wat de economie van het land zelf betreft is Estland bv al jarenlang een zeer positief land. In mijn optiek op veel vlakken beter dan Nederland. Maar als je de associatie hebt met de voormalige Sovjetunie, dan krijg je uiteraard een negatieve smaak.

Wat de banken zelf en hun track-record betreft, zou ik ook juist eerder een van de Estse banken nemen. Klarna is een Fintech-bedrijf van nog geen 20 jaar oud, dat het grootste deel van de omzet haalt uit een verdienmodel dat aan alle kanten rammelt. In feite een startup met een waarde die in 2022 85% lager lag dan in 2021. Uiteraard valt de bank onder het Zweedse depositogarantiestelsel, maar ik zie het niet bepaald als een stabiele plek om je geld te stallen. Dan zou ik het tien keer liever elders zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Ik vraag mij dan vooral af waar de afkeur voor 'Oost Europese' banken hem in zit.
Dat moet je hem vragen. Ik heb geen afkeur uitgesproken, wel een voorkeur voor Zweden vs. Estland en Tsjechië.
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Uiteraard valt de bank onder het Zweedse depositogarantiestelsel, maar ik zie het niet bepaald als een stabiele plek om je geld te stallen. Dan zou ik het tien keer liever elders zetten.
Zoals ik al zei, zo heeft ieder z'n voorkeur. Ik ben bekend met de berichten rondom Klarna. Dat verontrust mij dan weer totaal niet, ook door het Zweedse DGS. Ik zal mezelf nog even citeren.
Pistachenootje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
Maar risico tolerantie is heel persoonlijk natuurlijk. De een zal met een gerust hart een ton in Italië neerzetten, terwijl de ander geld toelegt om bij z'n vertrouwde grootbank te blijven.

[ Voor 60% gewijzigd door Pistachenootje op 29-08-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Barrycade schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:36:

No offence maar bij iedere post die je post heb ik de neiging om alle 5 why's te vragen.
Inderdaad, en er staan elke keer een paar schrijf fouten in, wat niet echt makkelijk leest;
trouwens, is het nu vriendin of vrouw :?
dat is belasting technisch toch belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Dat moet je hem vragen. Ik heb geen afkeur uitgesproken, wel een voorkeur voor Zweden vs. Estland en Tsjechië.
Vandaar dus ook mijn vraag waar hem die afkeur in zit.

Als het bv gaat om het korte track record ("Dela bestaat al sinds 1937..."), dan zou ik niet meteen denken aan een bank die nog geen 20 jaar bestaat. Maar als er heel andere redenen zijn, dan ligt dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Vandaar dus ook mijn vraag waar hem die afkeur in zit.
Ik begrijp niet waarom je mij telkens blijft aanspreken met die vraag? Het was niet mijn afkeur voor Oost Europa. Dat was iemand anders.

Wat ik wel zei is dat ik een voorkeur voor Zweden heb t.o.v. Estland. De redenen heb ik duidelijk aangegeven: de hogere krediet rating van Zweden en de situatie met Rusland.

Dat jij zelf Estland aantrekkelijker vindt is hartstikke mooi. Geniet van de hoge rentes zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:27:
[...]
Als het bv gaat om het korte track record ("Dela bestaat al sinds 1937...")
Dat was ook weer een opmerking van die andere persoon. Als je z'n antwoord wil weten, vraag het hem, niet mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

Dat was ook weer een opmerking van die andere persoon. Als je z'n antwoord wil weten, vraag het hem, niet mij ;)
De vraag die ik stel zijn ook niet specifiek voor jou gericht. Maar in het algemeen. Omdat ik wel vaker lees dat mensen niet bij een bank uit land X willen zitten, maar bijna nooit waarom niet. En dan kom je niet zo veel verder.

Daarom dus ook de (algemene) opmerking dat als iemand een voorkeur of afkeur van een bepaald land heeft, dat het wel handig is om aan te geven waar die afkeur hem in zit. Want dan voorkom je dat je iemand op het verkeerde been zet. Bijvoorbeeld als de twijfel zit in de korte geschiedenis (meer vertrouwen in een bedrijf dat sinds 1937 bestaat), dan helpt het niet om een bedrijf van deze eeuw voor te stellen.

[ Voor 46% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-08-2022 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:20
GioStyle schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:26:
Geen compensatie voor spaarders.

https://nos.nl/l/2443107

Ik weet genoeg, ik ben klaar met deze overheid. :>
Dus omdat jij te laat bent geweest óf niets hebt gedaan ben je nu boos?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat zou wel heel erg oneerlijk zijn, als dat waar zou zijn.
Kan je niet gewoon opnieuw aangifte doen over die jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zal wel weinig beroering geven (en wellicht terecht want gaat hier over mensen met überhaupt geld op de bank) maar het is natuurlijk gewoon vergelijkbaar met de toeslagen soepzooi. Alleen worden hier de "rijken" genaaid.

Ik lig er niet wakker van, het voelt een beetje dat je afrekend hebt bij de webshop en er achterkomt dat je de code voor gratis verzenden niet hebt ingevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

GioStyle schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:50:
[...]
Nee, tot en met 2020 is al definitief vastgesteld bij mij.
Is „vastgesteld” wat anders dan dit (van de website van de belastingdienst):

Ook als u de belastingaangifte al hebt verstuurd, kunt u iets aanpassen, een fout verbeteren of gegevens aanvullen. Zelfs als u al een definitieve aanslag hebt ontvangen. Uw aangifte wijzigen kan tot 5 jaar na het jaar waarover de aanslag gaat.

Verbeter een fout waardoor het fictieve rendement van box 3 verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Ja, ik heb alleen in 2014 bezwaar aangetekend. Die zaak ligt nog ergens bij de Europese Hof onderaan de stapel.
Gemiste kans, maar ik zou dan vooral boos zijn op jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:54:
Zal wel weinig beroering geven (en wellicht terecht want gaat hier over mensen met überhaupt geld op de bank) maar het is natuurlijk gewoon vergelijkbaar met de toeslagen soepzooi. Alleen worden hier de "rijken" genaaid.
Ik snap de reactie (want klinkt als verschillend behandelen van burgers door de overheid), maar het is niet te vergelijken met de toeslagenaffaire. De ene is door bewust of onbewust racistische data(sets) gebruiken om mensen foutief als fraudeur te bestempelen, het andere is een twijfelachtige belastingmaatregel waarbij de enige gevolg is dat mensen een deel van hun vermogen moesten betalen of dat ze juist meer risico gingen lopen door te beleggen i.p.v sparen.
Ik lig er niet wakker van, het voelt een beetje dat je afrekend hebt bij de webshop en er achterkomt dat je de code voor gratis verzenden niet hebt ingevuld.
Een betere (langere) vergelijking: een webshop die een vaste prijs vraagt voor verzending, en daardoor aan je verdiend wanneer je een brievenpost-pakket hebt besteld. Blijkbaar kon je achteraf naar het ACM om bezwaar te maken (want een bedrijf mag niet geld verdienen aan verzendkosten*), maar dat heb je niet gedaan omdat je het niet wist of het opzich wel een sociale/eerlijke/praktische werkwijze vond.

*voorbeeld, geen idee of dat wel/niet mag.

[ Voor 33% gewijzigd door disheaver op 03-09-2022 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
Het gelijkheidsbeginsel een groot goed in Nederland wordt hiermee geschaad. Maw het vertrouwen in de rechtsstaat cq Nederland wordt zo wel steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

disheaver schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:19:
[...]

Ik snap de reactie (want klinkt als verschillend behandelen van burgers door de overheid), maar het is niet te vergelijken met de toeslagenaffaire. De ene is door bewust of onbewust racistische data(sets) gebruiken om mensen foutief als fraudeur te bestempelen, het andere is een twijfelachtige belastingmaatregel waarbij de enige gevolg is dat mensen een deel van hun vermogen moesten betalen of dat ze juist meer risico gingen lopen door te beleggen i.p.v sparen.

[...]

Een betere (langere) vergelijking: een webshop die een vaste prijs vraagt voor verzending, en daardoor aan je verdiend wanneer je een brievenpost-pakket hebt besteld. Blijkbaar kon je achteraf naar het ACM om bezwaar te maken (want een bedrijf mag niet geld verdienen aan verzendkosten*), maar dat heb je niet gedaan omdat je het niet wist of het opzich wel een sociale/eerlijke/praktische werkwijze vond.

*voorbeeld, geen idee of dat wel/niet mag.
Mijn voorbeeld was niet bedoelt als vergelijking, meer het gevoel dat ik er bij heb. Had ik geweten van de mogelijkheid tot bezwaar had ik het gedaan. Had me mogelijk wat centjes opgeleverd, maar zoals geschetst, ik kan het lijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 105% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Overheid laat inderdaad zien dat ze geen moreel kompas hebben maar ook het gelijkheidsbeginsel wordt niet toegepast. Een bananenrepubliek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Ja, ik heb alleen in 2014 bezwaar aangetekend. Die zaak ligt nog ergens bij de Europese Hof onderaan de stapel.
Je had dus al die jaren elke keer weer bezwaar moeten maken, ondanks dat de overheid je bezwaar onterecht afwees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 126% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
Wie nog geen DA 2021 heeft ontvangen zou dus, binnen 6 weken na ontvangst, tegen die DA wel bezwaar kunnen indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
Weet iemand die bij Raisin zit of je ook automatisch geld kan opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:06
Wat bedoel je met automatisch geld opnemen?

Kan je bij Raisin ergens zien wat de voortgang is van je spaarrekening van Renault? Ik ben gewend dat bij LPB je dit kan zien, maar bij Raisin zie ik nergens iets staan over de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Nou bijvoorbeeld bij de ING kan je automatisch geld van je spaarrekening naar je betaalrekening over maken. Per maand, kwartaal, of jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:43
tiguan schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:17:
Kan je bij Raisin ergens zien wat de voortgang is van je spaarrekening van Renault? Ik ben gewend dat bij LPB je dit kan zien, maar bij Raisin zie ik nergens iets staan over de voortgang.
Voortgang? Het is een spaarrekening, niet aan een bepaalde periode gebonden. In de war met deposito?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@rowicom Nee ik ben niet in de war met een deposito, die heb ik ook. Bij LPB kan je bij alle rekeningen zien hoeveel rente je hebt opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
TechFox schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:22:
Nou bijvoorbeeld bij de ING kan je automatisch geld van je spaarrekening naar je betaalrekening over maken. Per maand, kwartaal, of jaar.
Ik zie de optie nergens staan in de webinterface, maar ik ben een vrij nieuwe klant bij ze, dus misschien heb ik 't nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
tiguan schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:31:
[...]

Ik zie de optie nergens staan in de webinterface, maar ik ben een vrij nieuwe klant bij ze, dus misschien heb ik 't nog niet gevonden.
bedankt voor het nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GioStyle schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:00:
[...]

Ik ben niet boos, maar gefrustreerd. In box 3 ben ik feitelijk bestolen door de overheid. Maar dat geeft niet, want ik compenseer het wel weer via andere legale wegen. En met compenseren bedoel ik dan overcompenseren. Als de overheid geen moreel kompas heeft, dan hoef ik die natuurlijk ook niet te hebben. Het is gewoon een zakelijk iets, belasting betalen.
Doe wat je niet laten kunt zou ik zeggen, maar wees gewaarschuwd dat angst en boosheid slechte raadgevers zijn en de gevolgen van een verkeerde beslissing niet mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt, maar ik blijf gewoon binnen de wettelijke kaders, alleen ik doe het alleen wel wat uitbundiger in mijn voordeel.
Wat een loos gewauwel. Er bestaat niet iets als ‘uitbundiger in mijn voordeel’ als het om belastingen gaat. Als je je aangiftes netjes en naar waarheid invult dan is het resultaat altijd dat je krijgt wat je moet krijgen of betaalt wat je moet betalen. Daar zit geen enkel grijs gebied in.

De enige conclusie die ik uit je post kan trekken is dat je voorheen dus blijkbaar niet correct invulde waardoor je geld bent misgelopen. Net als het niet tijdig bezwaar aantekenen niet bijzonder handig wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eventjes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-01-2023
Drardollan schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:15:
[...]
Als je je aangiftes netjes en naar waarheid invult dan is het resultaat altijd dat je krijgt wat je moet krijgen of betaalt wat je moet betalen. Daar zit geen enkel grijs gebied in.
Blijkbaar toch niet. Blijkbaar moet je er niet vanuit gaan dat je 'betaalt wat je moet betalen' maar er vanuit gaan dat het niet klopt en zo veel mogelijk bezwaar aantekenen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:21
GioStyle schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:00:
[...]
Het is gewoon een zakelijk iets, belasting betalen.
Dat klinkt anders niet door in je posts, die klinken eerder buitengewoon emotioneel dan zakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Citroentjuh schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:35:
[...]

Dat klinkt anders niet door in je posts, die klinken eerder buitengewoon emotioneel dan zakelijk.
Want zakelijk mag je niet "afdingen"? En wekelijks boodschappen doen is ook een zakelijk iets. Betekent niet dat je geen emoties kunt hebben bij de gestegen prijzen.

Overigens snap ik ook niet waarom niemand de voorgaande posts van @GioStyle snapt m.b.t. regels "buigen". Zo leveren groene beleggingen een belastingvoordeel op, maar er wordt alleen naar 1 januari gekeken. Als je dus eind december koopt en begin januari verkoopt heb je het belastingvoordeel met een minimaal risico (koersdaling, en dus ook een "kans" op extra winst door koersstijging).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:28
RobertMe schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:09:
[...]

Want zakelijk mag je niet "afdingen"? En wekelijks boodschappen doen is ook een zakelijk iets. Betekent niet dat je geen emoties kunt hebben bij de gestegen prijzen.
Juist. Stellen dat de overheid; heeft afgedaan, je "feitelijk bestolen" zou hebben en "geen moreel kompas" zou hebben, om vervolgens te concluderen dat jij je dan tot hetzelfde niveau mag verlagen (sowieso bijzonder imo)... Dat is afdingen volgens jou? Ik weet niet in welke business jij zit, maar dit is niet hoe ik zaken doe. :D

Emoties zijn menselijk en prima, maar erken ze dan ook als zodanig. Hoe veel (negatieve) energie je daar vervolgens aan wil besteden moet een ieder zelf weten. :>

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 05-09-2022 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:01:

Foute conclusie en succes verder.
@GioStyle Kleine moeite om even uit te leggen wat je wel bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt, maar ik blijf gewoon binnen de wettelijke kaders, alleen ik doe het alleen wel wat uitbundiger in mijn voordeel.
Kun je wat specifieker zijn hoe je van plan bent dat te gaan doen? Meer uitgeven, minder sparen? Of geld in een sok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
De lening is nog steeds vermogen op jouw balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 110% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Dat heeft dus niets met uitbundiger of iets te maken, het is gewoon een legale constructie waar je gebruikt van maakt. Blijkbaar wegen voor jouw de inkomsten op tegen de mogelijke risico's. Prima toch, past perfect binnen de lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:49:
[...]

Dat zou wel heel erg oneerlijk zijn, als dat waar zou zijn.
Kan je niet gewoon opnieuw aangifte doen over die jaren?
De Inkomstenbelasting is een aanslagbelasting en het bestuursrecht is in de basis een gesloten stelsel. Als de aanslag wordt opgelegd, is er een bezwaartermijn. Nadat deze is verlopen, is er geen bezwaar meer mogelijk.

Een hernieuwde aangifte nadat de aanslag onherroepelijk is vastgesteld (dus de bezwaartermijn verlopen) wordt behandeld als "een verzoek om ambtshalve vermindering". En volgens het Besluit Fiscaal Bestuursrecht is nieuwe jurisprudentie geen grond voor het verlenen van een vermindering (art. 23-8-b BFB).

Overigens heeft Van Rij met dit besluit ook gewacht op uitspraken van de Hoge Raad. Die oordeelde dat het niet-compenseren van de niet-bezwaarmakers juridisch gezien juist is, de Belastingdienst 'won' deze procedure dus. Het lijkt er op dat het kabinet heeft besloten om deze lijn te (blijven) volgen.

Ik moet zeggen dat ik het besluit wel begrijp, maar ik kan me ook het onrechtvaardige gevoel wel voorstellen.

Ik denk dat je het nooit goed kan doen in dit geval, er gaan altijd groepen verontwaardigd zijn, wat er ook wordt besloten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
JanHenk schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:00:
Ik denk dat je het nooit goed kan doen in dit geval, er gaan altijd groepen verontwaardigd zijn, wat er ook wordt besloten.
Ik zie niet in waarom daarover verontwaardiging zou ontstaan, de hoge raad heeft immers vastgesteld dat deze belasting onrechtmatig is en het is niet minder dan logisch om dat iedereen die deze onrechtmatige belasting heeft betaald dat deel terug te betalen. Niet alleen verschuilt de overheid zich nu achter drogredenen (geen geld voor), maar heeft de overheid ook enige tijd de spelregels stilletjes aangepast dat alleen bezwaarmakers in aanmerking voor compensatie komt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THWIT
  • Laatst online: 18-07 10:08
TechFox schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:12:
Weet iemand die bij Raisin zit of je ook automatisch geld kan opnemen?
Je kan overigens wel automatisch periodiek geld op de spaarrekening laten storten. Met een bepaalde omschrijving zorg je er dan voor dat geld dat je automatisch periodiek overmaakt naar Raisin automatisch op de juiste spaarrekening (bijvoorbeeld Renault) terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
squaddie schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:50:
[...]

Ik zie niet in waarom daarover verontwaardiging zou ontstaan, de hoge raad heeft immers vastgesteld dat deze belasting onrechtmatig is en het is niet minder dan logisch om dat iedereen die deze onrechtmatige belasting heeft betaald dat deel terug te betalen. Niet alleen verschuilt de overheid zich nu achter drogredenen (geen geld voor), maar heeft de overheid ook enige tijd de spelregels stilletjes aangepast dat alleen bezwaarmakers in aanmerking voor compensatie komt.
Het zou politiek ook gebracht kunnen worden als een compensatie voor vermogenden, waar weer extra middelen voor gevonden moeten worden.

Er zullen altijd mensen op springen, wat er ook wordt besloten.

Verder zijn regels niet stilletjes aangepast. Waar doel je op?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
De regels voor bezwaarmaken zijn “recent” aangepast, zodat bezwaarmaken moeilijker is. Cq niet gegund kan worden. Precies datgene wat in de rechtszaak naar boven is gekomen waardoor er nu niet uit betaald hoeft te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
JanHenk schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:08:
[...]

Het zou politiek ook gebracht kunnen worden als een compensatie voor vermogenden, waar weer extra middelen voor gevonden moeten worden.

Er zullen altijd mensen op springen, wat er ook wordt besloten.

Verder zijn regels niet stilletjes aangepast. Waar doel je op?
Het is geen compensatie of kadootje aan vermogenden, het is niets meer of minder dan een terugbetaling van te veel betaalde belasting.

De regels zijn weldegelijk aangepast want hoelang loopt de discussie over forfaitair versus daadwerkelijk behaalde rendement inmiddels? En tuurlijk heeft dat keurig in de staatscourant gestaan, maar hoeveel mensen lezen die regelmatig en zijn in staat te bepalen wat de persoonlijke gevolgen zijn van de wijziging? Voor 1 januari 2016 was de belastingwetgeving zodanig dat iedere belastingbetaler automatisch meedeed in een massaalbezwaarprocedure en indien de rechtzaak ten gunste van de belastingbetaler uitviel kreeg iedereen automatisch rechtsherstel zonder dat de belastingbetaler iets hoefde te doen.

Na deze datum moest de individuele belastingbetaler zelf en tijdig bezwaar indienen, procederen tegen de overheid of aansluiten bij een massaalbezwaarprocedure. De tweede kamer is destijds voorgehouden dat massaalbezwaarprocedures uitgebreid gecommuniceerd zouden worden, mogelijk dat via de site van de belastingdienst zou kunnen aansluiten. Gezien het feit dat er circa 60.000 bezwaarmakers zijn wat een fractie is van het totale aantal belastingbetalers met belastbare spaartegoeden in box 3 dan durf ik wel de bewering aan de de uitgebreide communicatie niet als voorgespiegeld heeft plaatsgevonden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Pagina: 1 ... 41 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling