Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.212.765 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:45
JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
....
Het nadeel is vooral dat Raisin aan deze constructie ook moet verdienen, wat waarschijnlijk betekent dat de rentes lager zijn dan wat mogelijk was geweest.
Aan de andere kant geeft deze constructie de klant in Nederland meer mogelijkheden om overeenkomsten aan te gaan met buitenlandse banken en zijn ze - voor nu - de mogelijkheid met de hoogste rente en als je dat combineert met die bonussen ( wat waarschijnlijk een deel is van de commissie die Raisin opstrijkt ) is het nog lucratiever.
[...]
In Duitsland kun je rechtstreeks bij Renault terecht (of in Spanje), maar die geven daar minder rente dan op de rekening die je via Raisin opent. In Frankrijk zelf bieden ze zo te zien al 0.70%

En dat Raisin wat verdient is helemaal niet erg voor wat je ervoor terug krijgt:
a) Één app voor alle banken
b) Één keer identificeren
c) Alles in het Nederlands
d) Hoge rentes
e) Prima communicatie
f) Fijne referral bonussen

En qua DGS is Raisin niet één bank met een max van bijvoorbeeld 100K.
Elke losse bank die je via hen gebruikt heeft een eigen DGS-garantie, dus met 1x Renault en 4 jaar-depositos kun je veilig en makkelijk een half miljoen stallen.

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 01-08-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:42
GroteVoet459 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:28:
En qua DGS is Raisin niet één bank met een max van bijvoorbeeld 100K.
Elke losse bank die je via hen gebruikt heeft een eigen DGS-garantie, dus met 1x Renault en 4 jaar-depositos kun je veilig en makkelijk een half miljoen stallen.
Maar je boekt het geld wel over naar Raisin? Dus ik zou niet in een keer een half miljoen inleggen of onttrekken. Valt net op dat moment Raisin om, oepsie.

Wist trouwens ook niet dat DGS niet perse die 100k is. Onder voorwaarden kan er, tijdelijk, 500k bij komen. Als je bv inkomen uit de verkoop van een woning hebt mag je tot 3 maanden er over doen om dat "te verwerken". Als binnen die periode het DGS in werking treedt maak je dus aanspraak op 100k + max(500k, bijschrijving verkoop woning). Uiteraard moet je daarvoor het bewijs dan wel overleggen. En in geval van een uitkering van letselschade zou die verhoging zelfs onbeperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:35
@RobertMe Ik snap dat je voorzichtig bent, maar het is wel een als, als, als situatie.
Het geld dat je naar Raisin overmaakt zou afzonderlijk geparkeerd moeten staan zodat eventuele schuldeisers er niet bij kunnen.
En waarom zou Raisin failliet gaan? In iedergeval heb je ook in dat geval recht op je geld terug, met of zonder DGS.
Behalve als er een enorme fraude in het spel is, maar anders zie ik niet echt hoe Raisin ervoor kan zorgen dat jij je geld kwijt raakt.
En dan moet dat ook nog precies gebeuren op het moment dat je het geld naar ze overboekt, maar dit nog niet naar de begunstigde partnerbank is overgemaakt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:43
Zojuist een Raisin-rekening aangemaakt. Moet zeggen dat de site en communicatie prima bevalt. Ook het via video identificeren werkte goed.

In eerste instantie even een Renault-spaarrekening openen om te ervaren hoe het hele platform werkt en met de tussenpartij Raisin. Dan binnenkort ook eens kijken naar een deposito. Ingbank met nu 2,30% ziet er interessant uit. Maar denk dat het nog wel gaat stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:05:
@RobertMe Ik snap dat je voorzichtig bent, maar het is wel een als, als, als situatie.
Het geld dat je naar Raisin overmaakt zou afzonderlijk geparkeerd moeten staan zodat eventuele schuldeisers er niet bij kunnen.
En waarom zou Raisin failliet gaan? In iedergeval heb je ook in dat geval recht op je geld terug, met of zonder DGS.
Behalve als er een enorme fraude in het spel is, maar anders zie ik niet echt hoe Raisin ervoor kan zorgen dat jij je geld kwijt raakt.
En dan moet dat ook nog precies gebeuren op het moment dat je het geld naar ze overboekt, maar dit nog niet naar de begunstigde partnerbank is overgemaakt.
Ik bedoelde hem in zoverre niet al te serieus. Ja, het is iets dat kan gebeuren en iets om als je je in die situatie bevindt rekening mee te houden. Maar de kans dat een "normale sterveling" meer als 100k gespaard heeft is al relatief klein, laat staan dat deze dat dan in een keer overboekt naar een tissenpartij als Raisin en vervolgens net op dat moment Raisin omvalt.

Overigens heb ik me eerder vanavond dus wel ingelezen in Raisin. Kans is wel groot dat ik er binnenkort dus (toch) in stap. Extra voordeeltje van Renault is ook dat ze de rente per kwartaal uitkeren en dus een minimaal rente op rente effect hebben. Daar waar Bigbank de rente per jaar uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 18:57
Stel dat je vanaf de geboorte voor je kinderen gaat sparen en een klein bedrag per maand inlegt. Is Raisin/Bigbank dan ook interessant? Dit geld wil ik dan gaan gebruiken voor zeg een rijbewijs als ze niet gaan roken bijvoorbeeld. Totale inleg t/m 18jaar is ongeveer 6k (heb daarnaast nog een meesman accountje waar ik wat meer op stort trouwens).

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Space21 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:26:
Stel dat je vanaf de geboorte voor je kinderen gaat sparen en een klein bedrag per maand inlegt. Is Raisin/Bigbank dan ook interessant? Dit geld wil ik dan gaan gebruiken voor zeg een rijbewijs als ze niet gaan roken bijvoorbeeld. Totale inleg t/m 18jaar is ongeveer 6k (heb daarnaast nog een meesman accountje waar ik wat meer op stort trouwens).
Ja op je eigen naam kun je prima een rekening openen, geld erop zetten en zodra het tijd is kun je daarmee hun rijbewijs bekostigen.
Als dat het doel is hoeft de rekening ook niet op de naam van je kinderen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

Ja op je eigen naam kun je prima een rekening openen, geld erop zetten en zodra het tijd is kun je daarmee hun rijbewijs bekostigen.
Als dat het doel is hoeft de rekening ook niet op de naam van je kinderen te staan.
Ja klopt. Ik zit zelf bij Knab bank en die bieden zoiets niet aan. Wel deposito sparen maar met minimale inleg 1000€ plus maar max 0.1% rente. En dat is wel echt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 13:07

PnD

like in Pinda ^_^

Edit

[ Voor 94% gewijzigd door PnD op 02-08-2022 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over 18 jaar is een spaarrekening m.i. nooit interessant. Heb om die reden voor mijn zoontje ook een beleggingsrekening bij brand New Day geopend. Kijken we over een jaar of 15 wel hoe de vlag erbij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-04 12:11

Licko

ZVDK

Ik overweeg een rekening bij Raisin, maar moet me er nog verder in verdiepen. Op korte termijn verwacht ik geen nieuwe welkomstbonussen, maar de referral link werkt nog wel toch?
Iemand die er één heeft voor me?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-04 16:55
Met een dergelijke horizon is beleggen veel interessanter. Geld dat je op een spaarrekening zet wordt alleen maar minder waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Licko schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:10:
Ik overweeg een rekening bij Raisin, maar moet me er nog verder in verdiepen. Op korte termijn verwacht ik geen nieuwe welkomstbonussen, maar de referral link werkt nog wel toch?
Iemand die er één heeft voor me?
Ja dm gestuurd. Het gaat trouwens niet om een link maar om een email die wordt verstuurd.

Hier zijn de voorwaarden:
Alleen bestaande klanten met geopende Raisin-rekening en uitgenodigde klanten die succesvol hun eerste spaarproduct openen komen in aanmerking voor de 'Verwijs-een-vriend'-bonus. Het betreffende eerste spaarproduct heeft een minimale (start)inleg van € 5.000 en loopt voor minstens 6 maanden, d.w.z.: in geval van een deposito is de looptijd minimaal 6 maanden; in geval van een spaarrekening blijft de rekening minimaal 6 maanden open en het saldo blijft gedurende deze eerste 6 maanden te allen tijde minstens gelijk aan de startinleg. De bonus wordt in de regel binnen 14 dagen na het voldoen aan de criteria op de respectievelijke Raisin-rekeningen van beide partijen overgemaakt. Bestaande klanten kunnen voor max. 10 contacten bonus verdienen (d.w.z. max. € 500 verdienen). Vanaf het 11e contact ontvangt alleen de uitgenodigde klant de bonus.
Beiden krijgen 50 euro.

Dit zijn de gegevens die nodig zijn (woonplaats is trouwens alleen het land):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeeWeBOR3pN6lTGqfliCWkfoe6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CskPHF7FI4vz487wrKHcpJP9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Pistachenootje op 02-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
MikeyMan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

Over 18 jaar is een spaarrekening m.i. nooit interessant. Heb om die reden voor mijn zoontje ook een beleggingsrekening bij brand New Day geopend. Kijken we over een jaar of 15 wel hoe de vlag erbij hangt.
Ja dat heb ik ook gedaan bij Meesman. Het is meer dat ik iets van een zekerheid wil hebben. Indexbeleggen is zeker interessant op de lange termijn maar bied geen 100% garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Idem. Kreeg ook nog een rompertje als welkomstcadeau met de text “Brand New Baby”. Wel geinig :)

(Overigens is het rendement ongeveer nul op moment, maar gelukkig kan het nog minimaal 16 jaar staan..)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Idem. Kreeg ook nog een rompertje als welkomstcadeau met de text “Brand New Baby”. Wel geinig :)

(Overigens is het rendement ongeveer nul op moment, maar gelukkig kan het nog minimaal 16 jaar staan..)
Hee, die heb ik niet gehad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:36:
[...]

In het algemeen heeft de NL-consument de durf niet om naar een buitenlandse bank te gaan en te profiteren van een 10 tot zelfs 65-voudige rente (ook al is het nog steeds heel weinig). En zolang de massa blijft plakken bij hun "huis"bank zien ze bij de grote 4(?) geen enkele reden om hun beleid aan te passen.

Ben de afgelopen jaren diverse malen overgestapt en steeds een duidelijk bericht achtergelaten waarom, zelfs al ben ik maar één van de de miljoenen.
Omdat ze totaal niet zitten te wachten op jouw geld. Tot voor kort kostte al dat spaargeld ze geld.

Buitenlandse banken zijn blijkbaar toch wat dunner gefinancierd tegen hoger risico. Je kunt daarvan profiteren omdat ze dezelfde munt hebben en omdat ze onder hetzelfde garantiestelsel vallen. Dus doe er je voordeel mee.

Maar dat maakt de situatie voor Nederlandse banken niet anders…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:25
[...]

Ik hink altijd op 2 gedachten. Leuk dat geld wat vaststaat, maar ik leef nu. Als ik het nu wil uitgeven wil ik nu weten hoeveel het is en wil ik er nu bij.

Als NL, de euro of ik volgend jaar niet meer bestaat, dan heb ik wel geld op de beurs maar er niet eens wat leuks mee gedaan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Hee, die heb ik niet gehad :P
Ik heb de rekening vrijwel meteen geopend en dat was nu zo’n 25 maand geleden.

Die van jou heeft er weinig meer aan, dus reclameren heeft ook geen zin. Dan zit er maar één ding op om nog zo’n rompertje te krijgen… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Ik hink altijd op 2 gedachten. Leuk dat geld wat vaststaat, maar ik leef nu. Als ik het nu wil uitgeven wil ik nu weten hoeveel het is en wil ik er nu bij.

Als NL, de euro of ik volgend jaar niet meer bestaat, dan heb ik wel geld op de beurs maar er niet eens wat leuks mee gedaan.
Ja, echter was deze casus bestemd voor het vastzetten van wat knaken voor een kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Ja, echter was deze casus bestemd voor het vastzetten van wat knaken voor een kind.
Je kind leeft toch ook nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, maar die moet nog een beetje langer mee dan ik. Nooit slecht om dan een plan te hebben voor uitgaven als studie en rijbewijs. Als dat tegen die tijd nog een ding is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:39
Inhakend op de interessante stellingen over mogelijke gevolgen bij het omvallen van raisin: betwijfel of ik het goed zie, maar is raisin zelf niet ook een financiële instelling welke onder het depositogarantiestelsel valt? Dus als je daar tot 100k hebt staan, wachtend op verdere overboeking naar de partnerbank, en precies die hele kleine kans van faillissement doet zich dan voor... dan zit je toch nog veilig?

Bij grotere bedragen kan men dus simpelweg paar dagen wachten tot de eerste 100k weg is bij raisin en bijv. naar renault bank? En vervolgens weer hetzelfde herhalen met 100k naar big bank o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juist. Klopt helemaal ^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
marcelcee schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:43:
Bij grotere bedragen kan men dus simpelweg paar dagen wachten tot de eerste 100k weg is bij raisin en bijv. naar renault bank? En vervolgens weer hetzelfde herhalen met 100k naar big bank o.i.d.
Bigbank kun / moet je zelf afsluiten bij Bigbank. Deze wordt ook niet aangeboden via Raisin.
Maar in het DNB register van financiële instellingen vindt je Raisin ook netjes terug: https://www.dnb.nl/openba...ster-van-banken/?s=Raisin (Renault overigens ook, onder RCI). Dus in die zin moet het geldt bij Raisin zelf ook veilig staan. Wat ik alleen een beetje mis is of Raisin nu (in Nederland) opereert onder een Nederlandse licentie, en dus bij aanspraak op DGS je het in/met Nederland moet regelen, of dat het onder het een Duitse licentie valt en je bij DGS aanspraak bij "de Duitsers" moet zijn.

Edit:
Een bank als Credit Suisse staat zo te zien meermaals in het register. Dit allemaal onder vermelding van andere landen. Ik vermoed op basis daarvan dus dat bij Raisin de "land: Duitsland" betekent dat het ook onder het Duitse DGS valt.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 02-08-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
.... Ik vermoed op basis daarvan dus dat bij Raisin de "land: Duitsland" betekent dat het ook onder het Duitse DGS valt.
In plaats van vermoeden kun je ook gewoon de Raisin website lezen:
Banktegoeden bij Raisin Bank worden gegarandeerd door het Duitse wettelijke depositogarantiestelsel (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken GmbH) tot € 100.000 per klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

In plaats van vermoeden kun je ook gewoon de Raisin website lezen:

[...]
Dat was ik gisteren niet tegen gekomen op hun website. Maar in dit soort gevallen lees ik het ook liever bij de "uitgever" of betrouwbare derde / onafhankelijke partij dan bij de verkoper. Zo heb ik me gisteren ook wat proberen in te lezen in het Franse DGS, i.p.v. alleen maar de mooie praatjes op de website van Raisin lezen.
En Raisin zal vast onder toezicht van een AFM en evt reclame code commissie staan. Maar ook dan is er vast ruimte om of zaken wat rooskleuriger op te schrijven dan het is of risico's niet te vermelden. (Zoals bv dus dat ik nog niet gelezen had dat Raisin zelf onder Duitse DGS valt, terwijl ze bv van Renault bank wel duidelijk aangeven dat het onder het Franse DGS valt, en ze ook overzichten hebben hoe het zit met bronbelasting etc per land).

Waaruit eigenlijk ook weer een andere vraag voort komt. Als het geld, tijdelijk, op de Duitse Raisin rekening staat heeft dat mogelijk ook weer implicaties op de belasting. Zowel dat je mogelijk bronbelasting betaald in Duitsland (gisteren niet op gelet in die tabellen), maar als je op 1-1 geld op de Raisin rekening hebt staan is dat voor de (Nederlandse) inkomstenbelasting natuurlijk ook weer een rekening erbij die je moet invullen/controleren. Zag in ieder geval wel dat Raisin zelf een jaaropgave opstelt van de rekeningen die via hun lopen, dus zal allemaal prima te doen zijn. Maar ook daarbij weer: iets waarvan ik mij niet bewust was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 06:39
Dank @RobertMe en @Pistachenootje voor de bevestiging. Ik ga me ook eens bij raisin aanmelden. En inderdaad een vergissing in mijn voorbeeldje over bigbank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Dat was ik gisteren niet tegen gekomen op hun website
...
(Zoals bv dus dat ik nog niet gelezen had dat Raisin zelf onder Duitse DGS valt)
...
, terwijl ze bv van Renault bank wel duidelijk aangeven dat het onder het Franse DGS valt, en ze ook overzichten hebben hoe het zit met bronbelasting etc per land).

Zowel dat je mogelijk bronbelasting betaald in Duitsland (gisteren niet op gelet in die tabellen)
...
Maar ook daarbij weer: iets waarvan ik mij niet bewust was.
Sorry dat ik het zeg, maar voor iemand die gisteren meldde dat hij zich ingelezen heeft heb je erg weinig informatie verzameld of onthouden.

Echt *alles* dat je wil weten staat heel duidelijk op hun site:
https://www.raisin.nl/over-raisin/
https://www.raisin.nl/belasting/

Misschien moet je het maar gewoon niet doen, want bij elk product dat je straks opent krijg je een hele dikke PDF met voorwaarden die je moet voor gelezen en begrepen moet tekenen ... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THWIT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-04 13:30
GroteVoet459 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar voor iemand die gisteren meldde dat hij zich ingelezen heeft heb je erg weinig informatie verzameld of onthouden.

Echt *alles* dat je wil weten staat heel duidelijk op hun site:
https://www.raisin.nl/over-raisin/
https://www.raisin.nl/belasting/

Misschien moet je het maar gewoon niet doen, want bij elk product dat je straks opent krijg je een hele dikke PDF met voorwaarden die je moet voor gelezen en begrepen moet tekenen ... 8)7
Dit is exact wat ik dacht bij het lezen van de berichten van Robert... Voordat je je richt op informatie bij derde partijen kun je eerst beginnen met het lezen van Raisin's eigen website. En in de productvoorwaarden staat daarnaast alles echt heel duidelijk, zonder opsmuk, vermeld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobertMe
Sorry jongens (en meisjes?) dat mijn half uurtje oriënterend (inlezen) in Bigbank en Raisin niet voldoet aan jullie hoge standaarden.

Dus ik zal dit topic maar weer uit mijn bookmarks verwijderen, aangezien jullie van mening zijn dat mijn posts niks bijdragen en je hier alleen mag posten nadat je alle PDFs van de aanbieder(s) gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:43
De meeste banken hebben ook speciale spaarrekeningen voor kinderen, waarop de rente vaak wat hoger is dan op een gewone spaarrekening. En soms heb je dan ook een welkomstgeschenk/bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

De meeste banken hebben ook speciale spaarrekeningen voor kinderen, waarop de rente vaak wat hoger is dan op een gewone spaarrekening. En soms heb je dan ook een welkomstgeschenk/bonus.
Ja ik zit dus bij Knab en die hebben dat niet. Gisteren bij ASN een kinderrekening geopend (Jeugdsparen). Hiervoor hoef je geen ASN klant te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Ik weet niet hoeveel spaargeld jullie hebben en of het dan uiteindelijk wel echt zin heeft, maar waarom openen jullie niet een rekening bij Raisin? Dat lijkt mij toch wel een must have om mee te kunnen doen voor de hoogste rentes.
Qua veiligheid en garantiestelsels zit het ook wel goed, dus dat hoeft je in principe niet tegen te houden.
Daarnaast boden ze volgens mij ook nog steeds bonussen aan, wat het nog wat aantrekkelijker maakt voor voornamelijk de midden/kleinere spaarder.
Ik heb 2 spaarrekeningen met bij elkaar een leuk bedrag, op het moment eentje bij Leaseplanbank (0,05%) en eentje bij Nationale Nederlanden (0,00%).

De reden dat ik tot nu toe nog geen rekening elders had geopend is gewoon een vertrouwenskwestie, ik durf/durfde het gewoon niet aan, het geld zomaar even in een ander land op de rekening zetten.
Aangezien ik 2 rekeningen heb kan ik het beste gaan voor Raisin én BigBank, dat is voor ons 4 maanden hypotheek betalen met de rente per jaar. :*) (Of jaarlijks afdragen aan de belastingdienst.. :') ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Space21 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Ja ik zit dus bij Knab en die hebben dat niet. Gisteren bij ASN een kinderrekening geopend (Jeugdsparen). Hiervoor hoef je geen ASN klant te zijn.
Precies. En als je wilt kun je alle banken met een leuk welkomstgeschenk af gaan... Bv bij AbnAmro krijg je (naast de 0,15% rente) een tientje bij het openen van een kinderrekening. Scheelt op het doel van die 6k in 18 jaar natuurlijk nauwelijks iets, maar gratis geld is altijd leuk meegenomen. Het echte sparen kun je dan doen bij een rekening met een betere rente.

Let trouwens ook op de voorwaarden. Bij sommige kinderrekeningen staat het geld echt vast tot 18 jaar, terwijl andere rekeningen gewoon toegankelijk zijn. En bv de zilvervlootrekening van sns/regiobank is helemaal tricky. Klinkt leuk, een eenmalige bonus van een procent, maar tegelijk is de rente gewoon 0,1% lager dan bij een gewone kinderrekening. Echt een sigaar uit eigen zak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-04 08:48
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Precies. En als je wilt kun je alle banken met een leuk welkomstgeschenk af gaan... Bv bij AbnAmro krijg je (naast de 0,15% rente) een tientje bij het openen van een kinderrekening. Scheelt op het doel van die 6k in 18 jaar natuurlijk nauwelijks iets, maar gratis geld is altijd leuk meegenomen. Het echte sparen kun je dan doen bij een rekening met een betere rente.

Let trouwens ook op de voorwaarden. Bij sommige kinderrekeningen staat het geld echt vast tot 18 jaar, terwijl andere rekeningen gewoon toegankelijk zijn. En bv de zilvervlootrekening van sns/regiobank is helemaal tricky. Klinkt leuk, een eenmalige bonus van een procent, maar tegelijk is de rente gewoon 0,1% lager dan bij een gewone kinderrekening. Echt een sigaar uit eigen zak dus.
Zelf heb ik ook een rekening bij ASN voor de oudste, de jongste moet ik binnenkort eens openen, Nu 0,4%.

Hierbij kun je het geld eventueel opnemen voor het 18e levensjaar als het is bedoeld voor een studie, mocht het nodig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
FabianGTI schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
..., ik durf/durfde het gewoon niet aan, het geld zomaar even in een ander land op de rekening zetten. ...
Dan zet je het niet bij één bank en afhankelijk van het doel verdeel je vrij-opneembaar en depositios.

Ter voorbeeld mijn eigen situatie; ben naar een ander huis aan het kijken en de kans is erg groot dat we daar veel moeten gaan ophoesten voor verbouwing (gezondheidskwestie, vraagt aanpassingen).

Verdeling:
50% op vrij opneembaar tegen nu 0.65% rente bij RCI (Renault)
Rest verdeeld over 6 jaardeposito's, zodat er elke 2 maanden geld vrij komt. Kan dan kiezen voor gebruik (bijvoorbeeld voor verbouwing) of opnieuw vastzetten (momenteel tegen een steeds hogere rente). Gemiddeld doet dat nu 0.89%.rente.

1) Geld staat bij meerdere (5) verschillende banken, dus pas een groot probleem als ze allemaal tegelijk omvallen.
2) Er is altijd "binnenkort" geld beschikbaar indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:48
JAN-B schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:53:
[...]
@richard1074
Enige tijd geleden stelde je deze vraag; er waren best wat reacties, had je daar wat aan :?
of heb je al een besluit genomen ?
Nee, ik ben nog een beetje zoekende. Bitcoin doet het ook weer redelijk de laatste tijd dus eigenlijk zit ik nu weer meer daar naar te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
richard1074 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:31:
[...]
Nee, ik ben nog een beetje zoekende. Bitcoin doet het ook weer redelijk de laatste tijd dus eigenlijk zit ik nu weer meer daar naar te kijken.
Maar tussen bitcoin en wat euro's omwisselen voor dollars zit wel een aardig enorm verschil qua risico en verwacht rendement, dus ik begrijp even niet helemaal hoe je deze switch hebt gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:43
[...]
Je zou niet de eerste zijn die crypto's gebruikt om te sparen. Maar vergeet niet dat het geen spaarproduct is: het is een product om mee te gokken op een hogere prijs. High risk, high reward, dat wel. Maar genoeg mensen die deze keuze gemaakt hebben toen de prijs rond de 40K zat en zij hun 'spaargeld' hebben zien verdampen, of zich laten leiden door emoties en toch gaan handelen.

Leuk gokspul is het, niets meer dan dat op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 12:57
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Klinkt leuk, een eenmalige bonus van een procent, maar tegelijk is de rente gewoon 0,1% lager dan bij een gewone kinderrekening. Echt een sigaar uit eigen zak dus.
Sigaren bewaar je in een doos, niet in je zak... 😉

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen: kappen!

Bitcoin is alles behalve een zeker model en absoluut niet geschikt om te dienen als spaarproduct. Er zit geen enkel iets achter wat zekerheid biedt. Morgen kan hij 0 euro zijn en is het klaar. Geen enkele dekking door een overheid of andere instantie. Het is een zeepbel.

Niks mis met Bitcoin verder, hartstikke leuk om wat mee te spelen voor velen. Goed mogelijk om wat te verdienen (en verliezen), maar als spaarproduct totaal ongeschikt en moet je echt heel ver weg van blijven als dat je intentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rowicom schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Sigaren bewaar je in een doos, niet in je zak... 😉
Scherp! Zulke verhaspelingen maak ik niet veel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 13:07

PnD

like in Pinda ^_^

Rekening bij Raisin is geopend. Wil een depositoladder opzetten. Ik denk tot 3-5 jaar een bedrag vast te zetten, waarbij er elk jaar een deel vrij komt.

Iemand die recent een ladder opgezet heeft en wil delen wat ie heeft gedaan en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-04 17:02
20 Januari open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 februari open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 maart open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 april open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 mei open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 juni open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 juli open een deposito van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar
Wacht tot 20 aug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
@namliam_eht: Wauw - da's 36 deposito's. Waarom zo moeilijk? En hoeveel geld moet je daar wel niet in stoppen?

Kijk wat je beschikbaar hebt en verdeel dat over de jaren die je in je ladder wil hebben. Denk aan de minimum inleg die de diverse banken vereisen, vaak € 10K..
Open een deposito voor elk jaar in je ladder, dus één voor 1 jaar vast, één voor 2 jaar, etc.

Na één jaar valt de eerste vrij en die zet je voor het langste looptijd weer uit.
Op dat moment loopt je originele 2-jaars depoito nog maar 1 jaar verder.
Dat doe je elk jaar weer; de vrijkomende euros weer voor de langste periode vastzetten.

Spreid je risico en open niet alles bij één bank. Denk ook aan het DGS-maximum voor de diverse landen.

Als je niet eens per jaar geld beschikbaar wilt krijgen kunt je natuurlijk meerdere ladders naast elkaar openen (als je het kapitaal daar voor hebt). Doe je de ene in januari starten en de tweede in juli.

Momenteel lopen de rentes hard op, dus weet ik niet of 3 jaar of langer vastzetten zo veel oplevert.
Januari vorig jaar was Banca Progretto met 0.9% voor 1 jaar vast al heel hoog, nu is dat al al 1,7%

[ Voor 21% gewijzigd door GroteVoet459 op 09-08-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
Ik heb sparen opgegeven.
Members only: obligaties
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is niet meest rendabele, maar beter dan op de spaarrekening laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door seanpaul op 09-08-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:31
seanpaul schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:12:
Ik heb sparen opgegeven.

***members only***

Is niet meest rendabele, maar beter dan op de spaarrekening laten staan.
Kan je dan ook delen wat voor product het is? Lijkt me dat 6.25% niet risicovrij is.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:48

RobertowNL

For your gear!

evleerdam schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Kan je dan ook delen wat voor product het is? Lijkt me dat 6.25% niet risicovrij is.
6,5% klinkt als Rabo certificaten? We weten allemaal wat daar tijdens corona mee gebeurde. Nu is e.e.a later wel gecompenseerd, maar ik ben benieuwd of dat de volgende keer weer zo is.

Rendement komt nu eenmaal met risico.

Zelf wel benieuwd wanneer de Nederlandse banken weer met een hogere rente komen. Van Lease Plan en NIBC had ik stiekem al wel een stapje verwacht.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Wat doe je dan in het spaar-topic?
Krisp schreef op maandag 31 maart 2014 @ 11:16:
...Remember: we hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
RobertowNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

6,5% klinkt als Rabo certificaten? We weten allemaal wat daar tijdens corona mee gebeurde. Nu is e.e.a later wel gecompenseerd, maar ik ben benieuwd of dat de volgende keer weer zo is.

Rendement komt nu eenmaal met risico.

Zelf wel benieuwd wanneer de Nederlandse banken weer met een hogere rente komen. Van Lease Plan en NIBC had ik stiekem al wel een stapje verwacht.
Rabo certs klopt. Wat bedoel je dan precies? De koersdaling? Dat probeerde ik uit te leggen in het stukje over risico. Hoog kopen en laag verkopen, het zal je hoogstens wat couponjaren schelen. Maar als je er lang genoeg bij blijft trekt zich dit wel weer recht en is het rendabel over de lange periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
seanpaul schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Rabo certs klopt. Wat bedoel je dan precies? De koersdaling? Dat probeerde ik uit te leggen in het stukje over risico. Hoog kopen en laag verkopen, het zal je hoogstens wat couponjaren schelen. Maar als je er lang genoeg bij blijft trekt zich dit wel weer recht en is het rendabel over de lange periode.
De koers kan naar 0 en het kan dat je nooit meer een uitbetaling gaat krijgen.
Vooral het idee om de opbrengst opnieuw in een hetzelfde product te investeren is zeer risicovol.

Het staat heel duidelijk op de Rabobank website, maar schijnbaar blijken er sommigen het nog steeds niet te begrijpen of over het hoofd hebben gezien(?): De Rabobank kan op elk moment bepalen dat ze geen couponuitbetaling meer doen, gewoon omdat het bestuur dat bepaald.
Daarmee heb je dan een mooie waardeloze achtergestelde obligatie die je aan andere speculanten kunt doorverkopen tegen - dan - waarschijnlijk een enorm verlaagde koers.
In het slechtste scenario krijg je er helemaal niets meer voor en is het hopen dat de Rabobank failliet gaat en er dan nog geld overblijft.
Het kan snel gaan, zoals we al hebben gezien tijdens de coronacrash of de jaren vanaf 2007/2008.

Nee dit heeft niets meer met sparen te maken, alhoewel sommige adviseurs bij de Rabobank je dat wellicht wel willen laten geloven.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou er geen cent in stoppen; er zijn betere alternatieven met minder risico en een hoger verwacht rendement op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:26:
[...]
er zijn betere alternatieven met minder risico en een hoger verwacht rendement op de langere termijn.
Beleggen in gespreide fondsen bedoel je dan? Of nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Beleggen in gespreide fondsen bedoel je dan? Of nog andere alternatieven?
Ja dat zou mijn voorkeur hebben, maar die Rabobank certificaten zitten zo dubieus in elkaar, dat alle andere gangbare speculatieve beleggingen van dit moment er wat mij betreft lucratiever uit zien dan die certificaten.
Met een Bitcoin bijvoorbeeld weet ik tenminste dat deze van mij is en zal blijven.

Maargoed nu dwalen we wel ver af, tot zover dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 16:59
Over die bank certificaten. Kijk eens naar de berichten over de Triodos bankcertificaten. Samen met de Rabobank berichten van de laatste jaren. Dan denk je er wel anders over.
Maar inderdaad bankcertficaten vallen niet onder sparen, maar onder speculatie.

Een Willekeurige link https://www.nrc.nl/nieuws...peerde-beleggers-a4137867 met een leuke deep link erin

[ Voor 24% gewijzigd door internet4me op 09-08-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 20:59
RobertowNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Wat had je nóg meer verwacht van NIBC dan? De deposito's zijn dit jaar verhoogd op:
30 maart
26 april
24 juni
2 augustus

LPB blijft inderdaad enorm achter, die hebben schoorvoetend een paar deposito rentes (miniem) verhoogd op 15 juni dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
GroteVoet459 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:45:
@namliam_eht: Wauw - da's 36 deposito's. Waarom zo moeilijk? En hoeveel geld moet je daar wel niet in stoppen?
1k soms zelfs minder, maar het gaat niet om het aantal maar om het concept
Je kan ook
10 jan 1 jaar
20 jan 1 jaar
30 jan 1 jaar
10 feb 1 jaar
etc... krijg je elke 10 dagen een bedragje beschikbaar.... meer bedoeld... zo moeilijk is het niet.

Waarom zo moeilijk, als je dit 1 jaar gedaan hebt... dan herhaal je dat nog een jaar met 3,4,5
Zo heb je dus uiteindelijk een ladder met 5 jaar deposito's die je vast legt (en blijft leggen) om zo met die hogere rentes te kunnen werken ipv de jaarlijkse rentes.
Gaat natuurlijk wel "iets meer" geld in zitten.

Maar als het geld is dat nodig is, dan is dit een manier om toch nog "wat" rendement te halen, 1,3% (bij NIBC 5 jaar op het moment) is toch een stuk beter dan 0,4%

Spaarrentes omhoog gaat toch meestal een stuk lastiger dan omlaag (en hypotheek rentes/benzine anderom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
namliam_eht schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:53:
[...]
Maar als het geld is dat nodig is, dan is dit een manier om toch nog "wat" rendement te halen, 1,3% (bij NIBC 5 jaar op het moment) is toch een stuk beter dan 0,4%
Via Raisin kan je al 1,4% krijgen voor 1 jaar. Wellicht een veel betere keus op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:48

RobertowNL

For your gear!

dcl! schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Wat had je nóg meer verwacht van NIBC dan? De deposito's zijn dit jaar verhoogd op:
30 maart
26 april
24 juni
2 augustus

LPB blijft inderdaad enorm achter, die hebben schoorvoetend een paar deposito rentes (miniem) verhoogd op 15 juni dit jaar.
offtopic:
Ik doelde op vrij opneembaar. Lang vastzetten met de stijgende rentes doe ik (nu even) niet :).

Modbreak:Graag ontopic blijven, zie ook de topicwarning, dit geldt uiteraard voor alle depositoposts :)

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 10-08-2022 16:39 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]

1k soms zelfs minder, maar het gaat niet om het aantal maar om het concept
Je kan ook
10 jan 1 jaar
20 jan 1 jaar
30 jan 1 jaar
10 feb 1 jaar
etc... krijg je elke 10 dagen een bedragje beschikbaar.... meer bedoeld... zo moeilijk is het niet.

Waarom zo moeilijk, als je dit 1 jaar gedaan hebt... dan herhaal je dat nog een jaar met 3,4,5
Zo bouw je dus geen ladder op, want in het 2e jaar komen je 1-jaars deposito's al vrij terwijl er nog geen langer lopende geopend zijn. En als je het 2de jaar de 2- of meer-jaars deposito's gaat starten heb je dus een hiaat, tenzij je die 1-jaars die net vrijkomen wéér voor 1 jaar (en dus lagere rente) vast zet.

Je moet juist op één moment 1-, 2-, 3- en of meerjaars deposito's openen, waarbij je je eerste 1-jaars na afloop ook voor de langste tijd vast en dus hoogste rente mee draait. Na X jaar zijn ze dan allemaal boven aan de ladder en draaien ze geheel op de hoge rentes terwijl je elke jaar geld eruit zou kunnen halen.

Wat jij doet lijkt op mijn roulerende deposito's; elke 2 maanden een jaardeposito, maar die zijn dan wel tegen de lagere 1-jaars rente. Ik verwacht het geld op korte termijn beschikbaar te moeten hebben.

• namliam_eht
GroteVoet459 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Wat jij doet lijkt op mijn roulerende deposito's; elke 2 maanden een jaardeposito, maar die zijn dan wel tegen de lagere 1-jaars rente. Ik verwacht het geld op korte termijn beschikbaar te moeten hebben.
Klopt natuurlijk als je mijn post heel letterlijk neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Vandaag een brief van ASN in de brievenbus met het verhaal dat ik als spaarklant (vanaf 1-10-2022) 2,20 euro p/m ga betalen vanaf het moment dat mijn deposito vrijvalt: https://www.asnbank.nl/be...N_Betalen__Sparen)-anchor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
U123456 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:26:
Vandaag een brief van ASN in de brievenbus met het verhaal dat ik als spaarklant (vanaf 1-10-2022) 2,20 euro p/m ga betalen vanaf het moment dat mijn deposito vrijvalt: https://www.asnbank.nl/be...N_Betalen__Sparen)-anchor
Het moet niet gekker worden, maar was al eerder bekend dat spaarders voor hun spaarrekening extra mochten gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-04 10:03
U123456 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:26:
Was dat niet al bekend, dat ze waarschijnlijk hetzelfde gingen doen als Regiobank? En waarschijnlijk mogen ze het voor deposito's niet aanpassen, aangezien die contracten vast liggen?

Ik ben in ieder geval wel blij met mijn overstap, in een paar dagen meer rente tov een hele maand bij de Regiobank. Niet dat het een vetpot is, maar natuurlijk wel mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Het moet niet gekker worden, maar was al eerder bekend dat spaarders voor hun spaarrekening extra mochten gaan betalen.
Inderdaad belachelijk. Wel jammer, want ze hadden wel instant payments. Gelijk mijn spaarrekening opheffen en dan maar weer sparen bij de oranje leeuw. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:52
-

[ Voor 126% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Waarom renteloos sparen? Er zijn meer dan genoeg alternatieven...
Heb je toevallig suggesties voor een duurzaam alternatief waar rente betaald wordt? Ik ken alleen Triodos, helaas krijg je daar geen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

[...]
Zo heb je dus uiteindelijk een ladder met 5 jaar deposito's die je vast legt (en blijft leggen) om zo met die hogere rentes te kunnen werken ipv de jaarlijkse rentes.
Klopt, maar dit heeft ook een paar praktische nadelen:

Veel banken geven elke deposito inleg aan de belastingdienst door als een aparte spaarrekening, waardoor het betreffende scherm van je belastingaangifte totaal onoverzichtelijk is bij een deftige depositoladder.

Heb je optimaal gespreid (jaren lang steeds voor elke looptijd de hoogste rente gekozen) en gaat een bank failliet, dan zit je zorgvuldig opgebouwde depositoladder ineens vol gaten.

In normale tijden zal een depositoladder voordelig zijn als je spaardeposito's kunt nemen van meer dan 3 jaar.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
LeBrun schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Heb je toevallig suggesties voor een duurzaam alternatief waar rente betaald wordt? Ik ken alleen Triodos, helaas krijg je daar geen rente.
Voor die duurzaamheid zul je dus moeten betalen.
Het idee klinkt leuk, maar ik vraag mij af wat voor impact je gaat hebben.
Dat ze geld vragen voor een spaarrekening en lagere rentes hanteren geeft mij juist eerder het idee dat ze minder efficiënt bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04 16:10
Sparen en ook nog “duurzaam” zijn. Die vlieger gaat voor mij niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
JohanNL schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Voor die duurzaamheid zul je dus moeten betalen.
Het idee klinkt leuk, maar ik vraag mij af wat voor impact je gaat hebben.
Dat ze geld vragen voor een spaarrekening en lagere rentes hanteren geeft mij juist eerder het idee dat ze minder efficiënt bezig zijn.
Ik had niet de illusie in mijn eentje de wereld te redden hoor ;-)

Voor mij is het vooral belangrijk dat mijn geld niet belegd wordt in zaken waar ik niet achter sta. Kinderarbeid, wapens, milieuvervuiling, etc. Duurzaam beleid hoeft overigens niet per definitie te leiden tot lager rendement. Maar die discussie gaat wellicht wat te ver voor dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
LeBrun schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Ik had niet de illusie in mijn eentje de wereld te redden hoor ;-)

Voor mij is het vooral belangrijk dat mijn geld niet belegd wordt in zaken waar ik niet achter sta. Kinderarbeid, wapens, milieuvervuiling, etc. Duurzaam beleid hoeft overigens niet per definitie te leiden tot lager rendement. Maar die discussie gaat wellicht wat te ver voor dit topic!
Duurzaam beleid hoeft inderdaad niet te leiden tot lager rendement, de laatste jaren doet het juist in veel gevallen beter.
Daarom is het zo gek dat de duurzame banken duurder zijn, dan lijken die op bepaalde vlakken toch ergens minder efficiënt te werken lijkt mij.

Maar ook wat de bank doet met jouw spaargeld, heeft het écht effect om bijvoorbeeld een ene Shell te weren uit de beleggingsportefeuille van de bank? Ik betwijfel het ten zeerste en het kan juist ook averechts werken doordat je door het uitsluiten van deze bedrijven er ook geen macht c.q. stemrecht op kunt uitoefenen.

Tenslotte heb je een ene Triodos bank die de laagste rentes hanteert van alle Nederlandse banken ( voor particulieren ) en op de negatieve rente ( gecreëerd door het beleid van de ECB ) nog eens een extra verlaging hanteert.
Ze mogen het dan wel volgens hun eigen beleid goed voor hebben met de aarde, milieu, mensenrechten en vrouwenquota, maar met hun klanten lijken ze alles behalve solidair te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JohanNL schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

en het kan juist ook averechts werken doordat je door het uitsluiten van deze bedrijven er ook geen macht c.q. stemrecht op kunt uitoefenen.
Ik denk dat dit het belangrijkste is. Er is een groot verschil tussen daadwerkelijk investeren in een bedrijf (eigenlijk geld stoppen in een bedrijf) en het kopen van aandelen. De aandelen koop je meestal van een andere aandeelhouder. Als @LeBrun maandag 100 aandelen Shell koopt, dan is er niets geïnvesteerd in Shell. Wat er wel gebeurt is dat @LeBrun nu stemrecht heeft en vóór vergroening kan stemmen.

Als iedereen die begaan is met het milieu geen aandelen meer koopt of vasthoudt van vervuilende bedrijven, dan blijven alleen alleen de aandeelhouders achter die het toch niets uitmaken.

Dat gaat overigens inderdaad net zo goed op voor spaarrekeningen en spaargeld. Dat geld wordt vaak ook net zo goed gebruikt... bijvoorbeeld om een vervuilend bedrijf aan een nieuwe bedrijfslening te helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
aawe mwan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Veel banken geven elke deposito inleg aan de belastingdienst door als een aparte spaarrekening, waardoor het betreffende scherm van je belastingaangifte totaal onoverzichtelijk is bij een deftige depositoladder.
Die lijst zie je één keer per jaar en een deftige ladder bestaat uit slechts 5 of iets meer rekeningen. Dit is naar mijn mening echt een gezocht minpunt.
Heb je optimaal gespreid (jaren lang steeds voor elke looptijd de hoogste rente gekozen) en gaat een bank failliet, dan zit je zorgvuldig opgebouwde depositoladder ineens vol gaten.
Risico's loop je altijd, ook bij een niets-opleverende NL-bank .Een gespreide depositoladder loopt bij failliesement (tijdelijk) wat gaten op die je prima kunt herstellen. Je zet het geld dat je via het DGS terug krijgt dan.even korter vast, of parkeert het bij bijv. RCI of BigBank. Dan stop je het op het juiste moment weer in het gat. En de rest van de ladder gaat prima door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maar wel eens met dat zo'n deposito-ladder mogelijk best veel tijd en energie kan kosten.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je er winst uit haalt, maar ik vraag mij af of dat tegen de energie die je erin steekt wel opweegt en je daarom uiteindelijk niet beter voor iets simpelers kunt gaan.
Zelfs starten met beleggen, je verdiepen in passieve vormen en daadwerkelijk gaan beginnen hiermee voor de komende 10 jaar lijkt mij een minder tijdrovende klus dan zo'n deposito ladder voor 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JohanNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:14:
Zelfs starten met beleggen, je verdiepen in passieve vormen en daadwerkelijk gaan beginnen hiermee voor de komende 10 jaar lijkt mij een minder tijdrovende klus dan zo'n deposito ladder voor 10 jaar.
"Tijdrovend" is vooral een kwestie van perceptie en is uiteraard voor iedereen anders. Maar als je nu eenmalig inlegt en/of een vaste periodieke overschrijving instelt en er dan niet meer naar kijkt zal beleggen minder werk zijn... en is dan vergelijkbaar met een spaarrekening. Maar hoe realistisch is het dat je er niet meer naar omkijkt?

Bij een bank als Leaseplanbank is een deposito openen een paar minuten werk (depositopagina openen, lengte kiezen, bedrag invullen, bevestigen). En zij geven ook een seintje dat het geld van je deposito is vrijgekomen, zodat je dat kan gebruiken om een nieuwe te openen. Ik neem voor het gemak aan dat er meer banken zijn die het zo simpel hebben gemaakt :)
Dan is het vooral een kwestie van in het begin voor jezelf een reminder zetten en periodiek die eerste ladder vullen. Daarna kan je steeds zodra er een vrijvalt weer een nieuwe starten.

Het lijkt me dat het grootste nadeel ervan is dat 1/n-deel van je vermogen weliswaar binnenkort vrijkomt, maar (n-1)/n deel dan alsnog betrekkkelijk lang vast zit.

De "hoeveelheid werk" ervoer ik met LPB niet als een noemenswaardig nadeel. En de in de belastingaangifte stond e.e.a. al voor-ingevuld, dus daar hoefde ik ook niks voor te doen.
Als het openen van een deposito veel meer werk is dan ik hierboven beschrijf of als je voor een buitenlandse bank wat handwerk moet doen (hoewel ik dan alle deposito's per bank samen als 1 rekening zou opgeven), dan zal dat uiteraard anders kunnen zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 20:59
LPB komt eindelijk met een (deposito) rente verhoging per 18 augustus.
Looptijd
Huidige rente Wijziging Nieuwe rente

3 mnd
0,01% - 0,01%

6 mnd
0,05% - 0,05%

9 mnd
0,10% - 0,10%

1 jaar
0,25% + 0,25% 0,50%

2 jaar
0,35% + 0,50% 0,85%

3 jaar
0,50% + 0,50% 1,00%

4 jaar
0,70% + 0,50% 1,20%

5 jaar
0,80% + 0,50% 1,30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
ACM schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:39:
[...]
...
Bij een bank als Leaseplanbank is een deposito openen een paar minuten werk (depositopagina openen, lengte kiezen, bedrag invullen, bevestigen). En zij geven ook een seintje dat het geld van je deposito is vrijgekomen, zodat je dat kan gebruiken om een nieuwe te openen. Ik neem voor het gemak aan dat er meer banken zijn die het zo simpel hebben gemaakt :)
...
Raisin werkt ook zo; daar moet je alleen én de looptijd én de bank uitzoeken )opleeten op bronbelasting!) - poeh hé ...
Kost max. 10 minuten. Je kunt een nieuwe deposito zelfs al een of twee dagen eerder aanvragen; dan wacht Raisin op de centen die ze zelf terugstorten uit het aflopende deposito. KKDWD.

Bij het starten van een ladder zal er iets meer tijd in gaan zitten, maar als je er langer dan 2 uur over doet doe je iets fout.

Sowieso zou ik momenteel een niet te lange ladder opzetten - zelfs LPB verhoogt de deposito-rentes al (las ik hierboven :+ ) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
aawe mwan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Klopt, maar dit heeft ook een paar praktische nadelen:
En zo kan je nog 25 beren op de weg verzinnen waar ik weer 23,5 oplossingen voor verzin...

Een deposito ladder kan je prima inzetten voor geld dat je gegarandeerd wil hebben over een x-periode.
Ik kan me zo voorstellen dat je FO bent en 2 miljoen belegd hebt, op de een of andere manier.
Toch wil je zeker zijn van 3000 netto per maand... dat je voor de komende 3 of 4 jaar een ladder op gaat zetten... zodat je nog wat rente krijgt
Maar niet perse gedwongen wordt om die 3000 per maand op te nemen uit je beleggingen als de afgelopen maand(en) in de min hebben gezeten.
Zo kan je met je deposito's de min periodes (zie laatste 7 maanden) overleven, tot je FO bedrag weer voldoende is aangesterkt om weer de ladder mee te voeden.

En/of niet perse een deposito ladder, maar zo kan je bijvoorbeeld ook met Crowdfunding een "Crowdfunding ladder" bouwen zodat je maandelijkse aflossingen + rente betalingen je inkomen vormen.
Is wat minder gegarandeerd (oplossing mik op een iets hoger bedrag, bv 3300 per maand) en "iets hoger" risico (maar dito rente).
Of een Mintos/Twino/of andere peer-to-peer ladder
Of een combinatie van....

Je kan het zo complex of zo simpel maken als dat je zelf wil met meer of minder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-04 11:08
dcl! schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:15:
LPB komt eindelijk met een (deposito) rente verhoging per 18 augustus.
Looptijd
Huidige rente Wijziging Nieuwe rente

3 mnd
0,01% - 0,01%

6 mnd
0,05% - 0,05%

9 mnd
0,10% - 0,10%

1 jaar
0,25% + 0,25% 0,50%

2 jaar
0,35% + 0,50% 0,85%

3 jaar
0,50% + 0,50% 1,00%

4 jaar
0,70% + 0,50% 1,20%

5 jaar
0,80% + 0,50% 1,30%
Mooie verhogingen. Maar ben je niet gek als je nu een deposito opent?
Stel je hebt een maand geleden een 5 jaars deposito geopend. Daar krijg je nog 5 jaar 0,8% voor. Morgen open je een 2 jaars deposito voor meer!

Die depositoladders zijn leuk (heb ik ook gehad) maar dan wel bij dalende rentes.

• Pistachenootje
reteppd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:26:
[...]
Maar ben je niet gek als je nu een deposito opent?
Als jij al weet dat de rente verder gaat stijgen dan moet je nu inderdaad geen deposito's openen. Maar weet je dat echt?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

reteppd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:26:
Die depositoladders zijn leuk (heb ik ook gehad) maar dan wel bij dalende rentes.
Volgens mij zijn ze juist het best bij gelijkblijvende rentes :P

Bij dalende rentes is het natuurlijk leuk om te zien dat je langere tijd voor die oude hoge had vastgezet, maar zodra het vrijkomt krijg je er met een nieuw deposito alsnog ook minder rente.

En bij stijgende rentes loop je inderdaad het risico dat je beter had kunnen wachten om een nieuwe af te sluiten. De vraag is dan wel wat meer of minder oplevert, een tijdje sparen + hogere rente afsluiten of direct die een met 'lage' rente (maar hoger dan de spaarrente) af te sluiten.

Ik ben verder met je eens dat een 5-jaars deposito nu niet heel handig lijkt. Je zou wel kunnen overwegen om een 1- of 2-jaars deposito te nemen. Zolang die significant meer geven dan de reguliere spaarrente is het maar de vraag of 'afwachten' en het met lage spaarrente aanhouden beter is.

En ja, je zal vast balen als je 15 dagen voor de aankondiging van een rente-verhoging een deposito hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54
Sparen via Raisin leek me wat gedoe met zo'n tussenpartij, maar de rentes zijn wel echt een heel stuk beter dan die van LPB bijvoorbeeld. En die 'Verwijs een vriend' actie maakt het echt verleidelijk zeg.
Ik lees wel dat je die 50€ pas na 6 maanden krijgt. Doen ze dat ook netjes uit zichzelf na die 6 maanden?
En is er trouwens iemand die graag wil verwijzen? ;)

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
  • Nu online
@Exar : volgens de regels moet je een email naar klantenservice@raisin.nl sturen:
Dag Raisin,

Hierbij stuur ik u, zoals door u aangegeven, een e-mail vanwege de welkomstbonus.

Inmiddels heb ik mijn eerste spaarproduct via Raisin geopend.

Een spaarrekening bij Renault Bank.

Dit zijn mijn gegevens:
xxxxxxxx
xxxxxxxx
Dat heb ik destijds netjes gedaan en kreeg na 6 maanden de 50 euro op de Raisin (tussen-)rekening gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Exar schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:47:
Sparen via Raisin leek me wat gedoe met zo'n tussenpartij, maar de rentes zijn wel echt een heel stuk beter dan die van LPB bijvoorbeeld. En die 'Verwijs een vriend' actie maakt het echt verleidelijk zeg.
Ik lees wel dat je die 50€ pas na 6 maanden krijgt. Doen ze dat ook netjes uit zichzelf na die 6 maanden?
En is er trouwens iemand die graag wil verwijzen? ;)
Stuur maar een pb als je een referral wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Nu online
@Exar : dit is ook belangrijk:
Het betreffende eerste spaarproduct heeft een minimale (start)inleg van € 5.000 en loopt voor minstens 6 maanden, d.w.z.: in geval van een deposito is de looptijd minimaal 6 maanden; in geval van een spaarrekening blijft de rekening minimaal 6 maanden open en het saldo blijft gedurende deze eerste 6 maanden te allen tijde minstens gelijk aan de startinleg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
Exar schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:47:
Sparen via Raisin leek me wat gedoe met zo'n tussenpartij, ...
Vergeet niet dat je via die tussenpartij je geld kunt stallen bij 20+ verschillende banken en alles in je eigen taal kunt doen. Da's veel minder "gedoe" dan direct naar de website van die buitenlandse bank te gaan, zoeken of ze de website ook in het Engels hebben. ze je wel willen hebben als Nederlandse klant, de extra accounts en de extra admin omdat niet alles in één app zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mach3
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb onlangs een rekening bij Raisin geopend. Openen gaat vlot (Videoverificatie in combinatie met wat papieren (zoals bewijs van adres, factuur van energiemaatschappij of bankafschrift volstaat).
Dit verloopt verder allemaal online.

Wanneer je rekening geopend wordt krijg je een rekeningnummer bij Raisin (Duitse IBAN). Vanaf een ING betaalrekening duurt het max. 1 dag tot het geld daar staat. Heel soms al dezelfde dag. Het is wel zo dat je bij Raisin aangeeft wat je tegenrekening is (moet nog even uitzoeken of het mogelijk is meerdere tegenrekeningen aan te geven.

Heb tot op heden op mijn Raisin rekening 1 x een spaarrekening geopend (Renault bank 0,65%. - vrij over te beschikken) en nog een paar deposito's Klarna (o.a. 1 jaar 1,45% en 2 jaar 1,70%). Dit laatste leek me iets veiliger dan de italiaanse bank (die biedt een iets hogere rente).

Verder kent Raisin ook een aantal banken waar je wel een deposito kan openen die je de vrijheid geeft om toch voor einde van de looptijd bij je geld te kunnen komen (geldt overigens dan wel dat je in dat geval veelal 0% rente krijgt).
Bij het telkens openen van een nieuwe rekening en bij een nieuwe bank wordt je hiervan netjes door Raisin (via o.a. de mail) op de hoogte gehouden. Alle relevante voorwaarden voor de afgesloten rekening krijg je overzichtelijk online te zien als PDF in je account (en ook nog eens per mail).

Ik ben bezig om een depositoladder op te stellen. Ga hiervoor wat in Excel bijhouden.Mocht je interesse hebben of zelf al iets hebben dan hoor ik het graag.

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 19-08-2022 14:45 . Reden: geen referral ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Vergeet niet dat je via die tussenpartij je geld kunt stallen bij 20+ verschillende banken en alles in je eigen taal kunt doen. Da's veel minder "gedoe" dan direct naar de website van die buitenlandse bank te gaan, zoeken of ze de website ook in het Engels hebben. ze je wel willen hebben als Nederlandse klant, de extra accounts en de extra admin omdat niet alles in één app zit.
BigBank heeft gewoon een Nederlandse website met alles in het Nederlands uitgelegd, just saying.

Voor puur een spaarrekening maakt Raisin + Renault vs BigBank op dit vlak dus niet uit. Bij beiden verloopt de communicatie in het Nederlands, en beiden hebben nu recentelijk elkaar op de voet gevolgd v.w.b. renteverhogingen en beide staan nu dan ook op 0,65%. En bij BigBank kun je ook depositos afsluiten, maar geen idee hoe hun rentepercentages zijn, laat staan tegenover wat de Raisin partners bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars4i
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03 10:06
Misschien wordt dit als off-topic gezien. Maar ik wou het toch met de spaargemeenschap delen. Ik zie mezelf namelijk vooral een spaarder die de laatste jaren gedwongen werd te beleggen.

Nu de belastingdienst de echte verhouding tussen spaargeld en belegging gebruikt voor het berekenen van de vermogensrendement belasting, is er een nieuw speelveld ontstaan.

Ik vroeg me af wat het minimale rendement van een beleggingsfonds zou moeten zijn om een spaarrekening met 0.01 en 1% (deposito) te verslaan na kosten en belastingen. Hier onder de tabel met de berekening. Ik heb 0.3% servicekosten genomen voor beleggingen.

Zoals je kan zien moet een beleggingsfonds 2.07% rendement halen om evenveel rendement te geven als een gewone spaarrekening met 0.01% rente
Een beleggingsfonds moet 3.06% rendement halen om evenveel rendement te geven als een deposito met 1% rente.

Microkredieten, groenbeleggingen en obligatie-beleggingsfondsen hebben targets die meestal onder deze percentages liggen.

Dus met de huidige belastingregels zou ik zeggen ga voor deposito's of, als je bereid bent tot enig risico, een beleggingsfonds met vooral aandelen of vastgoed, die als target 5+ % rendement hebben.

Als er vragen over de berekeningen zijn hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxeMxjpUfGgkZr7TrrS63DqlXNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XudVjta8pfLWE7YgptT6QOtz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
BigBank heeft gewoon een Nederlandse website met alles in het Nederlands uitgelegd, just saying.
Idd, die richt zich op de NL markt. En er zijn er meer die dat doen.

De 20+ partners van Raisin doen dat niet (rechtstreeks) en bieden gelijke of betere percentages. Overzicht via bijvoorbeeld: https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx
Vaak reageert Bigbank (tijdelijk) op wat er bij Raisin's partners gebeurd.

Raisin biedt daarnaast de optie om het risico te spreiden zonder de overhead van meerdere accounts en apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2022 12:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:43
Fijn die hogere rentestanden… not. Hier in Denemarken moet je 30% belasting betalen over ontvangen rente. Complete onzin, maar zij zijn het als capital gains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Sport_Life Bij Raisin/Renault krijg je 0.65% op vrij opneembaar. Veel betere deal dan 0.5% op 1 jaar vast.

Verder ben ik niet zo overtuigd dat de rente nog veel verder gaat stijgen, maar goed we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als je verwachting is dat de rente vast stijgen, dan zou ik geen deposito's afsluiten. Als de rentes over een maand een tiende procent hoger zijn, dan kun je beter een maand 0 rendement hebben en vervolgens de hogere deposito's afsluiten dan nu een deposito tegen lagere rente afsluiten.

Het voelt misschien als geld weggooien, als je het nu tegen geen of nauwelijks rente laat staan, maar over de totale looptijd kan het juist voordelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
klepje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

Was dat niet al bekend, dat ze waarschijnlijk hetzelfde gingen doen als Regiobank? En waarschijnlijk mogen ze het voor deposito's niet aanpassen, aangezien die contracten vast liggen?
Bij de invoering van kosten voor de spaarrekening bij SNS en RegioBank werd juist aangegeven dat dit niet voor ASN zou gaan gelden. Daarom is het wel opmerkelijk dat korte tijd later alsnog deze move wordt gemaakt.

Voor deposito's zal het waarschijnlijk inderdaad niet gelden. Ook voor beleggingsrekeningen geldt het volgens mij niet; daarbij betaal je immers al beheerskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauricedejong
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-06-2023
*knip* dit is niet de bedoeling

[ Voor 114% gewijzigd door ZieMaar! op 23-08-2022 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmulder
  • Laatst online: 27-04 17:37
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:03:
Ook voor beleggingsrekeningen geldt het volgens mij niet; daarbij betaal je immers al beheerskosten.
En volgens mij heb je geen beheerskosten als je geen beleggingen (meer) hebt bij ASN, omdat de kosten een percentage zijn van het belegde vermogen. Dus ik heb mijn spaarrekening opgeheven en het geld neergezet bij het gelddeel van de beleggingsrekening (waar je net zoveel rente op krijgt als bij Ideaalsparen). Eens kijken hoelang deze uitweg mogelijk blijft. :)
Pagina: 1 ... 40 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling