Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Thanks!MrAngry schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:27:
[...]
Dela heeft een apart topic: Sparen met de DELA Spaarverzekering
Daar zijn al een hoop discussies over geweest en er is ook een apart topic over. Komt er even heel kort door de bocht op neer dat verzekeraars niet onder het depositogarantiestelsel vallen, maar dat tegelijk het toezicht en de financiële eisen aan verzekeraars wel veel strenger zijn. En Dela heeft een behoorlijk goede solvabiliteit.GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:16:
Ik heb eens rond zitten kijken en kwam bij de Dela spaarverzekering, momenteel rente van 2% en minimaal 10 jaar vastzetten. Bij de banken is het parkeren van je geld de moeite niet meer waard, vandaar dat dit dus wel aantrekt. Maar......je kunt er natuurlijk 10 jaar niet bij en wat als Dela omvalt? Vind het toch lastig om geld te droppen zonder regie te hebben.....Inflatie werkt ook niet mee dus vraag me sowieso af of die 2% de moeite uberhaupt is.
Maar ik zou op dit moment mijn geld niet voor 10 jaar tegen 2% willen vastzetten, omdat er best grote kans is dat je binnenkort meer dan 2% rendement kunt behalen. (Bigbank zit nu bv ook al op 2%)
Echt een slechte deal onder de huidige marktomstandigheden. Op 3 jaar vast kun je tegenwoordig al 1.7% krijgen bij een Zweedse bank. Zie: https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspxGadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:16:
Ik heb eens rond zitten kijken en kwam bij de Dela spaarverzekering, momenteel rente van 2% en minimaal 10 jaar vastzetten.
Ik kom niet aanmerking om de deposito open te brekenRobertMe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:03:
[...]
Voor welk doel heb je het geld nodig? Wellicht dat je een deposito onder voorwaarden kunt openbreken voor jouw doel. Lees: bij sommige aanbieders mag je een deposito open breken als je een hypotheek afsluit (uiteraard wel met bewijs dat het geld daarvoor bedoeld is).
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 07-07-2022 15:18 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Volgens mij heb je het hier overigens wel over de S&P Kredietstatus, dat zegt in principe niks over de bank, maar over de status van het land. Dat is wellicht wel relevant voor de vraag of het depositogarantiestelsel veilig is, maar je kunt niet zeggen dat bank ... AAA als rating heeft.Zenix schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:47:
[...]
Gewoon een klein bedrag doen eerst, en daarna een groter bedrag, misschien helpt dat om de angst weg te nemen. Ik ben overgestapt van LPB naar Raisin (ook Renault) en dat gaat prima. Enige nadeel is dat overboekingen wat trager zijn, maar dat vind ik geen probleem met een rente die veel hoger is.
Bigbank heeft AA- als rating https://www.bigbank.nl/depositogarantiestelsel-veiligheid/
Renault bank AA https://www.raisin.nl/banken/renault-bank/
Op papier is Renault bank dus beter, maar dat is maar een klein verschil. Klarna en Nordax hebben overigens een AAA rating https://www.raisin.nl/banken/klarna-bank/ https://www.raisin.nl/banken/nordax/ dus die kan je ook overwegen. Nadeel van die Zweedse banken, is dat bij het depositogarantiestelsel je het geld in Zweedse kronen krijgt en niet in euro's.
Ik zou geen geld stallen bij banken die een lagere rating hebben dan A. Veel Italiaanse banken hebben bijvoorbeeld BBB.
Ieder moet voor zichelf beslissen, maar die BBB-banken vallen gewoon onder het Europees Deposito Garantiestelsel, dus je hebt het op z'n hoogst tijdelijk niet beschikbaar en krijgt het (initieel) zonder rente terug tot het maximum.Zenix schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:47:
[...]
...
Ik zou geen geld stallen bij banken die een lagere rating hebben dan A. Veel Italiaanse banken hebben bijvoorbeeld BBB.
Bedenk ook dat termijndeposito's (X maanden of jaren vast voor hogere rente) sowieso zijn gevuld met geld dat je even niet direct nodig heb.
[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 11-07-2022 16:58 ]
Jij gaat vanavond uit eten met een broodje van de Lidl!mark de man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:12:
Ik krijg net een bericht binnen dat Centraal Beheer de rente op de renteplus rekening gaat verhogen naar 0.06%!
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Hohoho! De doelstelling van de ECB is juist dat je minder geld uitgeeft bij een hogere spaarrente!Drardollan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:40:
[...]
Jij gaat vanavond uit eten met een broodje van de Lidl!
Zou je met ons kunnen delen per wanneer?mark de man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:12:
Ik krijg net een bericht binnen dat Centraal Beheer de rente op de renteplus rekening gaat verhogen naar 0.06%!
In de mail staat vanaf 15 juli, morgen dus, wordt geen rondje in de kroeg morgen, maar geld oppotten!Elandenmelk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Zou je met ons kunnen delen per wanneer?
namliam_eht schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:58:
Yay 0,06% nu ga ik meteen mijn 5.000 bitcoins omzetten en op de spaarrekening zetten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
www.triodos.nl/negatieve-renteParticuliere en zakelijke klanten met een tegoed boven € 100.000 gaan bij Triodos Bank per 1 augustus 2022 minder negatieve rente betalen. Het tarief wijzigt voor particuliere klanten van -0,50% naar -0,25%. Voor zakelijke klanten wijzigt de rente van -0,70% naar -0,45%. Het saldo van eventuele beleggingsrekeningen telt niet mee.
Die maken er zo nog een verdienmodel op ook.
In vino veritas, in aqua sanitas
Heb je $10.000 over die je daar zou willen stallen? Of wil je 10k USD kopen omdat je denkt dat de euro nog zwakker wordt tov de $ en wil je zo speculeren op de koers?
Of geeft ABN Amro op een $ rekening een veel hogere rente?
Daar zat ik de laatste tijd ook aan te denken, mede omdat een Tweaker > in het beleggen en FO topic, een heel verhaal vertelt hoe hij zijn woning met overwaarde heeft verkocht, en dat op een vreemde valuta > US dollar rekening heeft gezet; het ging hier om 6 ton.richard1074 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
Heeft er iemand al eens gedacht aan een vreemde valuta rekening bij bv. de Abn-Amro ? Kost 5 euro p/m en je moet er minimaal 10.000 dollar (of andere valuta) op hebben staan. Met deze dollarkoers klinkt dit aantrekkelijk.
Ik wil dan van mijn spaargeld 10k dollar kopen en op die rekening zetten.koksie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:40:
Sorry, ik mis even het voordeel dat je daar van zou hebben.
Heb je $10.000 over die je daar zou willen stallen? Of wil je 10k USD kopen omdat je denkt dat de euro nog zwakker wordt tov de $ en wil je zo speculeren op de koers?
Of geeft ABN Amro op een $ rekening een veel hogere rente?
Aangezien de euro tegenover de dollar steeds minder waard wordt lijkt het me verstandig dat te doen. Dan krijg je toch een soort van rente die je nu niet krijgt op je spaargeld in euro's.
Je zou een Revolut rekening kunnen openen, dan kun je zonder kosten een rekening openen in dollars en zonder verdere kosten zoals wisselkoersopslag en dergelijke geld van de euro naar de dollar rekening overhevelen.richard1074 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
Heeft er iemand al eens gedacht aan een vreemde valuta rekening bij bv. de Abn-Amro ? Kost 5 euro p/m en je moet er minimaal 10.000 dollar (of andere valuta) op hebben staan. Met deze dollarkoers klinkt dit aantrekkelijk.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
En wat was daar het voordeel van dan?JAN-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:59:
[...]
Daar zat ik de laatste tijd ook aan te denken, mede omdat een Tweaker > in het beleggen en FO topic, een heel verhaal vertelt hoe hij zijn woning met overwaarde heeft verkocht, en dat op een vreemde valuta > US dollar rekening heeft gezet; het ging hier om 6 ton.
Risico verspreiding, niet je hele fortuin in euro's maar een deel van je fortuin in een andere valuta. Mocht de euro onderuit gaan dan zit je nog met een ander deel veilig
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dit is dus absoluut geen rente en je moet goed weten waar je mee bezig bent. Dat de euro steeds minder waard wordt is geen gegeven; rente is dat weliswaar ook niet, maar de kern bij sparen is toch wel dat je je inleg niet kwijt kan raken (zelfs bij negatieve rente is die zeer gering en weet je waar je aan toe bent). Alle vormen van investeringen bieden die garantie niet, en zeker valutaspeculatie is een eigen tak van sport. Dat het hier om dollars gaat en niet om aandelen Tesla betekent niet dat je niet gewoon met een investering te maken hebt.richard1074 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 01:42:
Ik wil dan van mijn spaargeld 10k dollar kopen en op die rekening zetten.
Aangezien de euro tegenover de dollar steeds minder waard wordt lijkt het me verstandig dat te doen. Dan krijg je toch een soort van rente die je nu niet krijgt op je spaargeld in euro's.
Je gek laten maken door verhalen van anderen die goed geboerd hebben met een investering (ongeacht welke) is veruit de makkelijkste manier om snel je centen kwijt te raken. Wil je speculeren in dollars, prima, kan zelfs goed uitpakken ook, maar beeld je dan niet in dat je op de een of andere manier soort van aan het sparen bent, want dan reken je jezelf onterecht rijk.
Bedenkt het zo: had je het zeg 2 jaar geleden ook verstandig gevonden om een potje dollars aan te houden, voor risicospreiding/"rente"/whatever, ondanks dat de euro alleen maar omhoog ging ten opzichte van de dollar? Heb ik zeer weinig mensen zien doen. Maar nu het toevallig even de andere kant op gaat klinkt het ineens als een "sure thing". Ook dat gaat gewoon verkeren, en je weet niet wanneer.
[ Voor 13% gewijzigd door MneoreJ op 20-07-2022 09:37 ]
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Dat is natuurlijk geen wet van Meeden en Perzen. Je gaat dan uit van de veronderstelling dat de komende jaren de euro en de eurozone het minder goed doet dan de dollar. Terwijl ook de dollar wereldwijd aan 'aanzien' inboet.richard1074 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 01:42:
[...]
Aangezien de euro tegenover de dollar steeds minder waard wordt lijkt het me verstandig dat te doen.
Los van de vraag of de dollar op dit moment een goede keus is, ga je dus uit van speculatieve aannames over de toekomst en over de waardevastheid van datgene waar je je geld in stopt (in vergelijking met de waardevastheid van de euro). Zie ik niet heel anders dan je geld in bijvoorbeeld goud stoppen, als 'veilige' en 'stabiele' methode om je vermogen te behouden. Kan een keus zijn, maar die keus is van een andere categorie dan de keus om in euro's te sparen.
Dan kun je beter een gratis rekening openen bij Interactive Brokers. Dan krijg je waarschijnlijk ook een betere rente.richard1074 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
Overigens ben ik zelf geen voorstander van het speculeren op wisselkoersen.
Als je dat al zou willen doen, waarom dan bij ABNAMRO daarvoor 5 EUR per maand betalen?richard1074 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 01:42:
[...]
Ik wil dan van mijn spaargeld 10k dollar kopen en op die rekening zetten.
Je kunt ook bij Garantibank zonder kosten een USD-SPAARrekening openen met 0,25% rente: https://garantibank.nl/products/usd-rekening
En dan zijn we ook weer On-topic in deze thread
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen je euro'tjes omwisselen voor sterke en stabiele dollars of voor iets als een Argentijnse Peso of Turkse Lira.Tsurany schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:07:
In feite gewoon beleggen in valuta, heeft niks meer met sparen te maken. Het kan goed uit pakken als de dollar stijgt en het kan slecht uit pakken als de dollar daalt, wat er daadwerkelijk gaat gebeuren is dus speculeren.
En juist die enorme ontwaarding van de euro met name het afgelopen jaar maakt een euro aanhouden toch ook in zekere zin speculatiever dan het eerst was, dus je euro's gedeeltelijk omwisselen voor een andere munteenheid die wél zijn waarde lijkt te behouden is toch niet zo'n gek idee.
En met (in feite) beleggen heeft het niet zoveel te maken, het is sparen maar dan in een andere valuta.
Voor sparen in vreemde valuta kun je het beste deze twee even in de gaten houden:richard1074 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
https://garantibank.nl/actuele-rentes
En die van Yapi Kredi, maar die kan ik zo even niet vinden.
Bij beide kun je sparen in USD en heb je het DGS
Nee, dat zie je toch echt verkeerd. Juist het valuta risico maakt het niet meer simpelweg sparen.JohanNL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:54:
[...]
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen je euro'tjes omwisselen voor sterke en stabiele dollars of voor iets als een Argentijnse Peso of Turkse Lira.
En juist die enorme ontwaarding van de euro met name het afgelopen jaar maakt een euro aanhouden toch ook in zekere zin speculatiever dan het eerst was, dus je euro's gedeeltelijk omwisselen voor een andere munteenheid die wél zijn waarde lijkt te behouden is toch niet zo'n gek idee.
En met (in feite) beleggen heeft het niet zoveel te maken, het is sparen maar dan in een andere valuta.
/f/image/fBWcnxhAQtUux2Mi9uOToLmE.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de koers van de afgelopen jaren, je ziet enorme schommelingen waarbij de prijs echt tientallen procenten kan schommelen in een hele korte tijdsperiode. En dan heb je er niks aan dat de dollar een stabiele munt is als je gedwongen bent in euro's af te rekenen doordat je in Europa woont.
En daarmee wil ik niet zeggen dat het geen gek idee is, zelf heb ik ook een aardige collectie aan beleggingen die ook in andere valuta genoteerd staan. Echter het simpelweg verkopen als een andere vorm van sparen is echt onjuist, je gaat bewust speculeren op een wisselkoers.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kun je net zo goed omgekeerd redeneren. Dat de euro zo'n daling heeft doorgemaakt, dat er eerder meer kans is op herstel dan op verdere daling.JohanNL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:54:
[...]
In beide gevallen speculeer je dus op de toekomstige koers van dollar vs euro. Maar ik vind het raar om te redeneren dat je de afgelopen jaren beter in de dollar had kunnen zitten en dat je DUS beter nu dollars kunt kopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-07-2022 16:44 ]
Uiteraard zal de dollar/euro koers - in dit geval - schommelen naarmate van tijd, maar dat valt op voorhand niet te voorspellen.
Maar wat het wel kan doen is het risico op ontwaarding van je spaargeld juist beperken.
En daarmee bedoel ik uitdrukkelijk een deel van je spaargeld, zéker niet alles.
Het gaat om diversificatie, om diverse valuta te bezitten, om het risico juist te beperken.Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:42:
[...]
In beide gevallen speculeer je dus op de toekomstige koers van dollar vs euro. Maar ik vind het raar om te redeneren dat je de afgelopen jaren beter in de dollar had kunnen zitten en dat je DUS beter nu dollars kunt kopen.
Daarnaast zie je nu al een tijd dat de euro extra hard zijn waarde aan het verliezen is t.o.v. wat je ermee kunt kopen.
Deze situatie staat echter compleet los van het idee om diversificatie van valuta te creëren.
Het maakt het alleen extra duidelijk dat wil je de waarde van je spaargeld zo stabiel mogelijk houden, dat je er dan waarschijnlijk goed aan doet niet alleen euro's aan te houden, maar ook andere valuta.
Denk dat we er op dit punt dan ook duidelijk wel een streep onder kunnen zetten.Welke onderwerpen willen we niet zien:
* Inflatie, waarde van de euro, valutarisico's.
Dat besef ik wel degelijk. En spreiding kan daarom in het algemeen zeker nuttig zijn.JohanNL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:08:
@Tsurany @Rubbergrover1 De denkfout die jullie maken is dat die euro ook geen vaste waarde heeft en het inherent is gekoppeld aan de economie van de eurozone.
Maar de redenering dat het verstandig zou zijn om nu in de dollar te stappen "aangezien de euro tegenover de dollar steeds minder waard wordt" , dat vind ik erg beetje een rare redenering. Omdat dat meer een mosterd na de maaltijd redenering is.
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 0,35% p.j. naar 0,50% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 22 juli 2022 om 12 uur 's middags.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

[ Voor 89% gewijzigd door U123456 op 21-07-2022 12:10 ]

Ik denk dat er deze keer best wel positieve vooruitzichten kunnen komenMaahes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:20:
Vanmiddag om 14:15 komt de ECB weer met de periodieke teleurstelling voor spaarders.
Voor de rest kan het alleen wel even duren voordat je als spaarder er iets van gaat merken, net zoals het wel jaren heeft geduurd voordat het rentebeleid van het afgelopen decennium werd doorberekend aan klanten.
Verklaar u nader.Maahes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:20:
Vanmiddag om 14:15 komt de ECB weer met de periodieke teleurstelling voor spaarders.
Inderdaad. Ik ben benieuwd of en wanneer anderen gaan volgen.LongBowNL schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:08:
Een verhoging van de rente van 0,5% bij de ECB. Renault Bank heeft blijkbaar al een voorschot genomen en de rente verhoging eerder vandaag aangekondigd. Ik ben benieuwd wanneer andere aanbieders gaan volgen.
Slecht teken dan hebben ze geld nodig...LongBowNL schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:08:
Een verhoging van de rente van 0,5% bij de ECB. Renault Bank heeft blijkbaar al een voorschot genomen en de rente verhoging eerder vandaag aangekondigd. Ik ben benieuwd wanneer andere aanbieders gaan volgen.
Is niet perse waar, de marktrentes en zeker de zakelijke rentes lopen al enige tijd op.
Ik kan me best voorstellen dat Renault aan zakelijke kant al meer dan een 0,5% meer moet betalen om iets te financieren dus dit is peanuts in die vegelijking.
[EDIT]
De deposito rentes zijn ook verhoogd. Met toenames tussen de 0 en 0,25%
[ Voor 31% gewijzigd door LongBowNL op 22-07-2022 14:48 ]
Ik heb nu een spaarrekening bij LeasePlan met 0,05% en een spaarrekening bij NN met 0,00%.
Met 0,50% is het toch een leuk verschil, enige eis is dat het wel een flexibel sparen rekening moet zijn, ik wil het ten allen tijden op kunnen nemen, kan ik dan het beste bij Raisin en Bigbank gaan kijken?
Het zijn beide flexibele spaarrekeningen. Het enige verschil is dat Raisin een tussenpartij is. Bij Big Bank heb je direct met de bank te maken. Ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is of dat uitmaakt.FabianGTI schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:56:
Hmm, toch maar weer eens opnieuw verdiepen in de spaarrekeningen.
Ik heb nu een spaarrekening bij LeasePlan met 0,05% en een spaarrekening bij NN met 0,00%.
Met 0,50% is het toch een leuk verschil, enige eis is dat het wel een flexibel sparen rekening moet zijn, ik wil het ten allen tijden op kunnen nemen, kan ik dan het beste bij Raisin en Bigbank gaan kijken?
Let wel op bij het openen van een rekening bij Big Bank zal er eenmalig een persoon langskomen bij je huis om je identiteit te controleren. Iets om rekening mee te houden.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Wel heeft Estland hele andere buren dan Frankrijk ....
Nee, dat is vóór inflatie.Bastien schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:51:
Ik wacht nog wel even af waar LPB over een week mee komt. Hopelijk gaat het daar ook wat omhoog, al kun je voor het renteverschil net een broodje kroket in de maand extra halen.
Maar mocht het zover komen, dan springen desnoods andere landen wel weer bij.U123456 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:54:
Ook iets om rekening mee te houden is de grootte van de economie van het land waar de bank gevestigd is en de omvang van de staatsschuld t.o.v. van die economie. Dat valt gunstiger uit voor Estland dan voor Frankrijk.
[Afbeelding]
Wel heeft Estland hele andere buren dan Frankrijk ....
Daarnaast zouden icesave-toestanden helemaal niet meer mogelijk moeten zijn, nouja totdat het dan wel gebeurt uiteraard
Maar heb mij persoonlijk ook nog niet laten verleiden tot een serieus onderzoekje in of het het waard is. Heb momenteel wel geld bij buitenlandse banken, maar die wel echt opereren in Nederland en onder het DSG vallen (zijnde een deposito bij Credit Europe Bank, en gewone rekening bij Loyds).
Ow
@RobertMe LPB heeft instant payment iig. Geld is direct verwerkt, ook al zegt de LPB app wat anders.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Dat hopen we wel, maar er is geen zekerheid. Vooral als er een ernstige eurozone crisis uitbreekt.JohanNL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:39:
[...]
Maar mocht het zover komen, dan springen desnoods andere landen wel weer bij.
Ja, valt ook onder DGS.RobertMe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:12:
Toch blijf ik het bij Renault dan weer tricky vinden dat het ook nog eens via een tussenpartij gaat. Hoe ik het eens begrepen meen te hebben gaat daarbij het geld ook altijd via Raisin? Je boekt zelf over naar Raisin en zij vervolgens naar de Renault rekening? Dat lijkt mij ook weer een dingetje v.w.b. snelheid van overboeken (vraag die hierboven ergens langs kwam). Uiteraard heb je geen instant payments (maar NIBC en wellicht LPB hebben dat ook niet), maar je zit gok ik dus al met twee time windows waarin het geld wordt overgeboekt. En de vraag is lijkt mij ook hoe het zit met het DSG in geval van een tussenpartij. En als het geld inderdaad via een tussenpartij gaat, wat gebeurt er als die tussenpartij om zou vallen net tijdens een transactie? Valt Raisin zelf / de rekening die je daar aan houdt dan ook onder de DSG?
https://www.raisin.nl/depositogarantie/Banktegoeden bij Raisin Bank (Raisin-rekening) en bij Raisin’s partnerbanken worden dus gegarandeerd tot € 100.000 per rekeninghouder per bank of een gelijkwaardig bedrag in de lokale valuta
Alleen wat kun je er redelijkerwijs tegen doen om dit risico te beperken? Er is al het DGS zelf wat een degelijk garantiestelsel is, tot 100K per bankvergunning.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:28:
[...]
Dat hopen we wel, maar er is geen zekerheid. Vooral als er een ernstige eurozone crisis uitbreekt.
Voor de rest wordt het toch aardig gecompliceerd, alhoewel dat met Raisin en hun tussenrekening mogelijk wel een dingetje is...
Imo kiezen voor landen met laagste risico. Wat je als laagst risico inschat is enigszins subjectief. Zelf zou ik NL en Duitsland als laagste risico inschatten.JohanNL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:55:
[...]
Alleen wat kun je er redelijkerwijs tegen doen om dit risico te beperken?
Blijkbaar niet, zie post hierboven.JohanNL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:55:
[...]
alhoewel dat met Raisin en hun tussenrekening mogelijk wel een dingetje is...
[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 22-07-2022 18:35 ]
Klarna sees its value slashed by 85% in latest round of fundraising
Je krijgt daar je garantie wel uitbetaald in Zweedse Kronen als het zo ver zou komen.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:37:
Klarna (Zweden) komt er bij Raisin regelmatig uit als een aantrekkelijk alternatief. Misschien wel goed om te weten dat er bij Klarna wel het een en ander speelt. Of het van belang is weet ik niet.
Klarna sees its value slashed by 85% in latest round of fundraising
Voordeel van LeasePlan vind ik dat de rente elke maand uitgekeerd wordt. En niet elk kwartaal of jaarlijks. En is volgens mij je rente op rente effect dus hoger.FabianGTI schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:56:
3 maanden 0.05% rente-op-rente, of 0,50 ineens (na die 3 maanden) - dat verschil is zo groot, dat moet je zelfs met hoofdrekenen moeten kunnen zien.FabiandJ schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Voordeel van LeasePlan vind ik dat de rente elke maand uitgekeerd wordt. En niet elk kwartaal of jaarlijks. En is volgens mij je rente op rente effect dus hoger.
Maar je laat sowieso (veel) geld liggen door vast te houden aan een Nederlandse maatschappij "voor het gevoel". Het enige andere voordeel zou de instant-payment zijn, maar hoe vaak heb je nu echt direct grote bedragen nodig? Begin deze maand een nieuwe auto gekocht en het geld was van RCI via Raisin ruim binnen 48 uur op mijn betaalrekening.
Die percentages zijn volgens mij op jaarbasis, dus dat lijkt mij stug.FabiandJ schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Voordeel van LeasePlan vind ik dat de rente elke maand uitgekeerd wordt. En niet elk kwartaal of jaarlijks. En is volgens mij je rente op rente effect dus hoger.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Het percentage is op jaarbasis, dat klopt. Maar ze keren het wel per maand uit (dus 0,05% / 365 = x% per dag). De maand daarop is het saldo op de spaarrekening dus minuscuul gegroeid en krijg je dus weer minuscuul meer rente.PatrickC schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:54:
[...]
Die percentages zijn volgens mij op jaarbasis, dus dat lijkt mij stug.
Als ze aangeven dat ze 0,05% op jaarbasis bieden, dan neem ik aan dat dit niet 0,05/12 per maand is, maar dat ze in dat maand tarief juist ook al rekening houden met rente op rente. Dus dat je ongeveer 0,004 per maand krijgt, zodat je na een jaar ong 1,004^12 = 1,05 keer zo veel hebt als aan het begin van het jaarRobertMe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:11:
[...]
Het percentage is op jaarbasis, dat klopt. Maar ze keren het wel per maand uit (dus 0,05% / 365 = x% per dag). De maand daarop is het saldo op de spaarrekening dus minuscuul gegroeid en krijg je dus weer minuscuul meer rente.
Zo reken je jaarrente niet om naar dagrente...RobertMe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:11:
[...]
Het percentage is op jaarbasis, dat klopt. Maar ze keren het wel per maand uit (dus 0,05% / 365 = x% per dag). De maand daarop is het saldo op de spaarrekening dus minuscuul gegroeid en krijg je dus weer minuscuul meer rente.
dagrente = (1+i)^(1/365) – 1
Dus 0.05% op jaarbasis is 0.000133681% op dagbasis. Als je dan 100000 EUR op 1-Jan hebt, dan is dat op 31-Dec 100050 EUR.
Zie: https://financieel.infonu...rente-hoe-doe-je-dat.html
[ Voor 12% gewijzigd door PatrickC op 23-07-2022 00:14 ]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Gebruik zelf Bigbank en werkt tot nu toe prima! Zijn ook best snel inderdaad met veranderen van de rente. Wat @LongBowNL zegt klopt wel, maar mijn ervaring daarmee was echt prima. Werd goed aangegeven wie er aan de deur kwam, en hoelaat (dag en tijdslot kun je zelf kiezen). En nog een berichtje dat ze er binnen 5 minuten zijn.FabianGTI schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:56:
Iets om wel rekening mee te houden is dat het overschrijven niet direct is, en het een dag of twee kan duren (meestal binnen een dag). Voor mij geen probleem, maar als je snel iets wil overmaken kan het lastig zijn.
Heb zelf wel te snel deposito gekozen, had ik meer uit kunnen halen

Sarcastisch bedoeld neem ik aan? 0,50% rente gaat nergens over als je ook naar inflatie kijkt.
Nee, het is niet sarcastisch bedoeld.bones schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:47:
[...]
Sarcastisch bedoeld neem ik aan? 0,50% rente gaat nergens over als je ook naar inflatie kijkt.
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 0,50% p.j. naar 0,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 26 juli 2022 om 12 uur 's middags
Ik blijf dat toch altijd vreemd vinden, dat niet-Nederlandse banken dit zomaar even en ook vaker doen dan Nederlandse banken. En dat terwijl bij die niet-NL banken de rente al hoger was, ipv negatief.GroteVoet459 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:34:
Vorige week van 0,35% naar 0,50% en nu al weer omhoog:
[...]
En ligt dat dan aan die niet-NL banken of houden de NL banken ons allemaal voor de gek? Het enige wat die doen is de kosten verhogen, zelfs als je alleen een spaarrekening hebt waar nooit transacties op zijn.Frappuccino schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:49:
[...]
Ik blijf dat toch altijd vreemd vinden, dat niet-Nederlandse banken dit zomaar even en ook vaker doen dan Nederlandse banken. En dat terwijl bij die niet-NL banken de rente al hoger was, ipv negatief.
Met de beperkte kennis die ik van banken heb neig ik naar dat de NL banken ons allemaal voor de gek houden.PatrickC schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:23:
[...]
En ligt dat dan aan die niet-NL banken of houden de NL banken ons allemaal voor de gek? Het enige wat die doen is de kosten verhogen, zelfs als je alleen een spaarrekening hebt waar nooit transacties op zijn.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
In het algemeen heeft de NL-consument de durf niet om naar een buitenlandse bank te gaan en te profiteren van een 10 tot zelfs 65-voudige rente (ook al is het nog steeds heel weinig). En zolang de massa blijft plakken bij hun "huis"bank zien ze bij de grote 4(?) geen enkele reden om hun beleid aan te passen.
Ben de afgelopen jaren diverse malen overgestapt en steeds een duidelijk bericht achtergelaten waarom, zelfs al ben ik maar één van de de miljoenen.
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:33 ]
Maar met dank aan de EU hoeft die bank geen Nederlandse te zijn en buiten NL zijn er diverse gratis opties, Alleen dat heeft nog niet iedereen door.GioStyle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:39:
[...]
Helemaal mee eens. Wat ook niet helpt is de arrogante houding van de Nederlandse banken. Jij bent diegene die een bank nodig heeft. De bank heeft jou niet nodig, ook je geld niet.
PS: Bijvoorbeeld Nationale Nederlanden en LeasePlanBank zijn ook gratis en in NL, maar die biedengeen betaalrekening of credit card.
Dat is ook omdat je in die lijstjes alleen dat groepje banken ziet dat een gunstige rente biedt. En niet de honderden andere buitenlandse banken die soms veel ongunstiger zijn dan de Nederlandse banken.Frappuccino schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:49:
[...]
Ik blijf dat toch altijd vreemd vinden, dat niet-Nederlandse banken dit zomaar even en ook vaker doen dan Nederlandse banken. En dat terwijl bij die niet-NL banken de rente al hoger was, ipv negatief.
Dan nog, als Renault Bank het kan dan zou een NL bank het toch ook moeten kunnen.Rubbergrover1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:37:
[...]
Dat is ook omdat je in die lijstjes alleen dat groepje banken ziet dat een gunstige rente biedt. En niet de honderden andere buitenlandse banken die soms veel ongunstiger zijn dan de Nederlandse banken.
Of iig beter dan die 0.05% die je nu bij een enkele NL bank nog kan krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Frappuccino op 25-07-2022 21:42 ]
NIBC heeft ook al een aantal keer achter elkaar de rente omhoog gedaan dit jaar, een NL bank... (of bedoel je soms "grootbank" als je het over NL banken hebt?).Frappuccino schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:49:
[...]
https://www.spaarinformat...anken/info/54-NIBC_Direct
Maar waarom zouden ze? Ze hebben totaal geen reden om 'koploper' te zijn in de spaarrentes. Want Nederlanders zetten sowieso al (te) veel geld op de bank.Frappuccino schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:41:
[...]
Dan nog, als Renault Bank het kan dan zou een NL bank het toch ook moeten kunnen.
Of iig beter dan die 0.05% die je nu bij een enkele NL bank nog kan krijgen.
[ Voor 177% gewijzigd door Pistachenootje op 26-07-2022 07:49 ]
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 0,50% p.j. naar 0,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 26 juli 2022 om 12 uur 's middags.
Het was inderdaad niet niemand, maar @GroteVoet459 :Drardollan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:08:
Niemand nog de behoefte gehad om te melden dat Renault Bank enkele dagen na de vorige stap nogmaals een verhoging doorvoert:
[...]
GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 3"
Ik zie het, heb die hele post gemistRobertMe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:14:
[...]
Het was inderdaad niet niemand, maar @GroteVoet459 :
GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 3"

Koekjes voor jou en @GroteVoet459 !
Hierbij willen wij u graag informeren over het nieuwe rentepercentage op het Flexibel Sparen bij Bigbank vanaf 02.08.2022: 0,65%.
Ik heb ook net de mail gehad, jammer, ik had toch meer verwacht.Bastien schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:07:
LPB blijft in augustus op 0.05% staan. Jammer.

Misschien dan toch maar eens overstappen, het verschil begint erg groot te worden.
@richard1074richard1074 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
Enige tijd geleden stelde je deze vraag; er waren best wat reacties, had je daar wat aan
of heb je al een besluit genomen ?
En gaat waarschijnlijk nog veel groter worden als ze niet alsnog de rente gaan verhogen.FabianGTI schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:46:
[...]
Ik heb ook net de mail gehad, jammer, ik had toch meer verwacht.![]()
Misschien dan toch maar eens overstappen, het verschil begint erg groot te worden.
Deposito's van een jaar krijg je nu al 1,7% op zie ik, dus daar zal de variabele rente naar verwachting dan ook wel heen gaan.
Ik weet niet hoeveel spaargeld jullie hebben en of het dan uiteindelijk wel echt zin heeft, maar waarom openen jullie niet een rekening bij Raisin? Dat lijkt mij toch wel een must have om mee te kunnen doen voor de hoogste rentes.
Qua veiligheid en garantiestelsels zit het ook wel goed, dus dat hoeft je in principe niet tegen te houden.
Daarnaast boden ze volgens mij ook nog steeds bonussen aan, wat het nog wat aantrekkelijker maakt voor voornamelijk de midden/kleinere spaarder.
En waarom Raisin, met Renault dan, en niet Big Bank? Serieuze vraag overigens.JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
En gaat waarschijnlijk nog veel groter worden als ze niet alsnog de rente gaan verhogen.
Deposito's van een jaar krijg je nu al 1,7% op zie ik, dus daar zal de variabele rente naar verwachting dan ook wel heen gaan.
Ik weet niet hoeveel spaargeld jullie hebben en of het dan uiteindelijk wel echt zin heeft, maar waarom openen jullie niet een rekening bij Raisin? Dat lijkt mij toch wel een must have om mee te kunnen doen voor de hoogste rentes.
Qua veiligheid en garantiestelsels zit het ook wel goed, dus dat hoeft je in principe niet tegen te houden.
Daarnaast boden ze volgens mij ook nog steeds bonussen aan, wat het nog wat aantrekkelijker maakt voor voornamelijk de midden/kleinere spaarder.
* RobertMe is zo dom geweest om 2 jaar terug een 10 jaar deposito te openen met het plan deze bij de aanschaf van een woning open te breken. Intussen nog geen woning gekocht en gaat bij genoemde banken de spaarrente hard richting wat ik nu op die deposito krijg

Als je die al hebt kun je die wel aanhouden uiteraard, maar zo niet hoef je die nu niet te openen.
Ik vind het alleen vreemd dat er hier dus sommigen zijn die bij een LPB of wellicht zelfs hun huisbank blijven, zich lijken beginnen te ergeren aan de trage reactie om de rente aan te passen aan het huidige renteklimaat, maar hierop dan geen actie ondernemen.
En het leuke is ook dat als er maar genoeg klanten met genoeg vermogen zijn die geen actie ondernemen, dat zij ook geen enkele reden hebben om de rente dan te verhogen.
Genoeg mensen hier in het topic die je zo'n link kunnen geven

Nouja, zelf heb ik ook wat staan bij NIBC en LPB, beiden momenteel 0,05%. Maar wat mij een beetje tegenhoudt is dat het dan een buitenlandse bank wordt etc.. En ja, er is dan wel een vergelijkbare deposito garantie op van toepassing etc., maar het is voor mij toch wel een horde. Maar de verschillen worden wel zo groot dat ik er toch eens in moet gaan duiken.JohanNL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:43:
@RobertMe Ja Bigbank is ook een goede om aan te houden, maar heeft zover ik zie nu niet de hoogste rente en is in het verleden ook niet vaak/lang de mogelijkheid geweest met de hoogste rente.
Als je die al hebt kun je die wel aanhouden uiteraard, maar zo niet hoef je die nu niet te openen.
Ik vind het alleen vreemd dat er hier dus sommigen zijn die bij een LPB of wellicht zelfs hun huisbank blijven, zich lijken beginnen te ergeren aan de trage reactie om de rente aan te passen aan het huidige renteklimaat, maar hierop dan geen actie ondernemen.
En het leuke is ook dat als er maar genoeg klanten met genoeg vermogen zijn die geen actie ondernemen, dat zij ook geen enkele reden hebben om de rente dan te verhogen.
Dat over een langere periode gezien Renault een hogere rente geeft dan Bigbank wist ik overigens niet. Want ze zaten afgelopen verhogingen wel redelijk gelijk (/Bigbank een paar dagen achter). Alhoewel Renault nu alweer omhoog ging? En Bigbank meen ik nog niet. Voordeel van Bigbank lijkt mij dan weer wel dat je rechtstreeks met Bigbank zaken doet i.p.v. een tussenpartij.
Kan best zijn dat Bigbank binnenkort de rente ook ( fors ) verhoogd en dan weer de mogelijkheid is met de hoogste rente, zijn beide aardige concurrenten van elkaarRobertMe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Dat over een langere periode gezien Renault een hogere rente geeft dan Bigbank wist ik overigens niet. Want ze zaten afgelopen verhogingen wel redelijk gelijk (/Bigbank een paar dagen achter). Alhoewel Renault nu alweer omhoog ging? En Bigbank meen ik nog niet. Voordeel van Bigbank lijkt mij dan weer wel dat je rechtstreeks met Bigbank zaken doet i.p.v. een tussenpartij.
Dat Raisin er altijd tussen zit maakt niet uit, uiteindelijk heb je een contract met bijvoorbeeld Renault en beheren/ontvangen zij jouw geld.
Het nadeel is vooral dat Raisin aan deze constructie ook moet verdienen, wat waarschijnlijk betekent dat de rentes lager zijn dan wat mogelijk was geweest.
Aan de andere kant geeft deze constructie de klant in Nederland meer mogelijkheden om overeenkomsten aan te gaan met buitenlandse banken en zijn ze - voor nu - de mogelijkheid met de hoogste rente en als je dat combineert met die bonussen ( wat waarschijnlijk een deel is van de commissie die Raisin opstrijkt ) is het nog lucratiever.
Het voornaamste risico wat ik zo zie is dat je er meer stalt dan wat het DGS dekt en dat het DGS van het desbetreffende land in een andere valuta uitkeert ( dan ga je dus waarschijnlijk altijd het schip in met wat voor wisselkoersen jouw huisbank hanteert )RobertMe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Nouja, zelf heb ik ook wat staan bij NIBC en LPB, beiden momenteel 0,05%. Maar wat mij een beetje tegenhoudt is dat het dan een buitenlandse bank wordt etc.. En ja, er is dan wel een vergelijkbare deposito garantie op van toepassing etc., maar het is voor mij toch wel een horde. Maar de verschillen worden wel zo groot dat ik er toch eens in moet gaan duiken.
Verder wellicht nog een zwakke ( financiële ) overheid met zwakke banken die ( relatief ) veel tegoeden bewaren van hun klanten waarop het DGS van toepassing is.
Dat laatste is hier ook wel vaker besproken, maar ik vind dat wel een enorm uiterst scenario.
Gezien hoe wij met elkaar samenwerken in Europa kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat landen elkaar gaan helpen in een dergelijk geval.
Het laatste wat je wil is namelijk een vertrouwenscrisis in de euro en het hele systeem eromheen...
BigBank gaat ook naar hetzelfde, namelijk 0.65%RobertMe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
...
Alhoewel Renault nu alweer omhoog ging? En Bigbank meen ik nog niet.
...
Hierbij willen wij u graag informeren over het nieuwe rentepercentage op het Flexibel Sparen bij Bigbank vanaf 02.08.2022: 0,65%.
Dit topic is gesloten.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling