Wanneer was dit?djiedjee schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:00:
@Valorian @Kartmans1
Ik heb het terug laten boeken naar Rabo, was een dag later gestort.
Lijkt er nu namelijk op dat de Rabobank hier niet meer zo happig op is.
ATB is failliet. sorry.djiedjee schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:33:
Iemand die ook bij ATB (Amsterdam Trade Bank) geld had staan.
Dat is inmiddels Fibr Bank geworden en is dochter van de Russische Alfa Bank.
Hopelijk geen gedoe met het opnemen van geld...
Zojuist op het nieuws bij BNR.
[ Voor 17% gewijzigd door mdlaat op 22-04-2022 18:10 ]
Oh wow. Hopelijk zien de spaarders hun geld nog terug. Bank valt gewoon onder depositogarantstelsel toch?mdlaat schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:05:
[...]
ATB is failliet. sorry.
Dodged that bullet...djiedjee schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:00:
@Valorian @Kartmans1
Ik heb het terug laten boeken naar Rabo, was een dag later gestort.
Yes, valt onder garantiestelsel. Snel gegaan vandaag. Gisteren dacht ik alles weg te boeken, vandaag failliet. Ach, maken we dat ook weer mee. Ben benieuwd hoe snel dit afgewikkeld wordt door DNB.
Alle info bij DNB: https://www.dnb.nl/algeme...amsterdam-trade-bank-n-v/Valorian schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:22:
Oh wow. Hopelijk zien de spaarders hun geld nog terug. Bank valt gewoon onder depositogarantstelsel toch?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Het gaat niet om anderhalve maand geleden. Op enig moment kan maar een klein percentage tegoeden opgenomen worden, maar uiteindelijk gaat het bij een bankrun altijd mis. Per definitie is een merendeel te laat.Drardollan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:28:
Beetje naïef als je daar nog een cent had staan? Dit had je 1,5 maand terug toch al kunnen voorzien met alle sancties?
Het echte moment ligt in de jaren hiervoor: je moet wel een behoorlijk geloof in Russische zaken hebben om een rekening te hebben bij ATB. Of je bent compleet opportunistisch en kijkt alleen naar DGS-dekking..
Vergelijkbare opmerkingen kunnen gemaakt worden voor Turkse meuk.
Als je vast zit aan een deposito gaat die 1,5 maand je niet helpen.Drardollan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:28:
Beetje naïef als je daar nog een cent had staan? Dit had je 1,5 maand terug toch al kunnen voorzien met alle sancties?
Ik zat zelf bij ATB en heb er recent een deposito afgekocht. Achteraf gezien zonde van het geld
[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 23-04-2022 02:21 ]
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
Wat de Hoge Raad vindt van het overtreden van EU mensenrechtenregels dus. En als ze het afwijzen kan dezelfde zaak bij het EHRM o.i.d. gaan draaien. Het EHRM is dezelfde club die in 2006 besloot dat Afrikaanse bootjes terugslepen naar Afrika een mensenrechtenschending is, dus ik ben heel benieuwd wat ze hiervan gaan vinden.GioStyle schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:02:
https://www.volkskrant.nl...ratie-spaartaks~b554522a/
De rijksoverheid die het gore lef heeft om alleen mensen te willen compenseren die bezwaar hebben aangetekend, terwijl de Hoge Raad de rendementsheffing al illegaal heeft verklaard. Goed bezig. Mag van mij, maar dan weet ik genoeg.
Als ze dit serieus doen rest mij en miljoenen andere belastingbetalers niets anders dan preventief bezwaar te maken tegen elke belasting die ik moet betalen, voor het geval achteraf blijkt dat ze er een potje van gemaakt hebben. Gelukkig heeft de belastingdienst totaal geen problemen met de administratie, dus daar kunnen best 10 miljoen bezwaarschriften bij.
Gek genoeg konden in de kinderopvangtoeslagaffaire nettoontvangers achteraf wel inschrijven voor 30.000 euro "compensatie" als ze "fraude" hadden gepleegd.
[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 23-04-2022 09:19 ]
Beter dan dat ze zomaar bij iedereen met terugwerkende kracht de belastingheffing aanpassen. Er zijn ook een hoop beleggers die er profijt bij hadden dat er werd uitgegaan van een fictief rendement en die anders wellicht een naheffing zouden krijgen.GioStyle schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:02:
https://www.volkskrant.nl...ratie-spaartaks~b554522a/
De rijksoverheid die het gore lef heeft om alleen mensen te willen compenseren die bezwaar hebben aangetekend, terwijl de Hoge Raad de rendementsheffing al illegaal heeft verklaard. Goed bezig. Mag van mij, maar dan weet ik genoeg.
Dat vind ik nog het zuurste. Ik had liever ook niet hoeven te betalen, maar dat was nou eenmaal hoe het werkte en belasting is zinnig. En ik vind dit ook niet echt de groep om te compenseren.RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:14:
[...]
Als ze dit serieus doen rest mij en miljoenen andere belastingbetalers niets anders dan preventief bezwaar te maken tegen elke belasting die ik moet betalen, voor het geval achteraf blijkt dat ze er een potje van gemaakt hebben. Gelukkig heeft de belastingdienst totaal geen problemen met de administratie, dus daar kunnen best 10 miljoen bezwaarschriften bij.
Waarom niet? Als je 100k+ op je spaarrekeningen hebt staan, opgebouwd door inkomen uit loon waar al stevige belasting over betaald is (en een bijzonder tarief van 55,5%) en waarvan je eenvoudig kunt aantonen dat het spaarvermogen betreft en geen beleggingsvermogen is dat toch rechtvaardig?erwn schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:20:
[...]
Dat vind ik nog het zuurste. Ik had liever ook niet hoeven te betalen, maar dat was nou eenmaal hoe het werkte en belasting is zinnig. En ik vind dit ook niet echt de groep om te compenseren.
De Belastingdienst weet in veel gevallen precies hoeveel op spaarrekeningen staat, want bij de jaarlijkse aangifte is alles al netjes ingevuld.
Die fictieve rendement heffing is niets meer dan een pervers instrument om vermogen de markt in te krijgen en stiekem de overgebleven spaarders te bestelen. Liberaal-economisch beleid weer.
Daarom is belasting heffen op basis van het saldo juist ook zo veel eenvoudiger dan op werkelijk rendement...Trishul schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:36:
[...]
De Belastingdienst weet in veel gevallen precies hoeveel op spaarrekeningen staat, want bij de jaarlijkse aangifte is alles al netjes ingevuld.
En hoe ga je dan om met iemand die bijvoorbeeld een ton spaargeld heeft en daarnaast een paar duizend euro aan beleggingen? Dan wordt het sommetje ineens heel wat lastiger.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
Heel die belasting is eigenlijk gewoon bedoeld zodat mensen met relatief grote vermogens wat meer belasting betalen. De uitwerking van de huidige wet mag dan niet goed genoeg zijn, maar daar komt dan gewoon een nieuwe, beter uitgewerkte wet voor in de plaats.
Een koppel met €200.000 aan vermogen betaalt nu zo'n €25 extra belasting per maand per persoon. Dat is een effectieve belasting van 0,14% per persoon.
Die effectieve belastingpercentages gaan straks omhoog schieten als het op basis van werkelijk rendement gaat.
Leuk dus dat er nu een compensatieregeling komt, maar voor het overgrote deel van de bevolking ziet daar in de huidige regeling €0 van terug. Voor de groep die net boven de heffingsvrije grens zit gaat het om tientjes tot hooguit enkele honderden.
Diezelfde groep die straks tientjes tot honderden euro's gecompenseerd wordt, gaat met de nieuwe wetgeving wellicht duizenden euro's per jaar betalen.
https://www.nibcdirect.nl/sparen/spaarrentes/
[ Voor 4% gewijzigd door Mediacj op 26-04-2022 10:44 ]
Inmiddels is het webportaal van de Nederlandse Bank (DNB) open voor klanten van FIBR / ATB om een vergoeding aan te vragen: https://www.dnb.nl/deposi...-woonachtig-in-nederland/mdlaat schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:05:
ATB is failliet. sorry.
https://fd.nl/financiele-...verhoging-van-0-5-in-juli
1. Van de ECB gaat de inflatiebestrijding niet komen.
2. De spaarrente blijft nog wel even laag, zeker ten opzichte van de inflatie.
3. Banken gaan naar een sweat-spot; lage fumdingkosten hoge opbrengsten.
1 jaars met 0.90% en 0.87%. Die laatste is Klarna die vorige maand nog onder de 0.30% zat.
Is vaak toch al de aanbieding v/d dag, maar 0.80 was er al niet meer sinds voig jaar januari.
Nog steeds niet genoeg t.o.v. de inflatie, maar die wordt in Europe hoofdzakelijk door de hoge brandstofprijzen en het grondstoffen-tekort gedreven en daar gaat een renteverhoging van de ECB sowieso niets aan fixen.
Ook een manier om van je spaarders af te komen.Wilt u alleen blijven sparen?
Dan hoeft u niets te doen. U betaalt vanaf 1 juli 2022 € 2,55 per maand. Dit bedrag schrijven we af van uw spaarrekening. Hebt u meer spaarrekeningen bij ons? Deze vallen allemaal onder Basis Bankieren: u betaalt 1 x € 2,55 per maand.
Dat wordt even rondkijken naar een andere bank, want dit gaat me nu geld kosten ipv dat het iets oplevert
Hoi
Zelf spaar ik bij Lloyds Bank, die boden eerst een hogere rente aan. https://www.lloydsbank.nl/sparenroelieboelie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:27:
Nu SNS Bank geld gaat vragen voor de spaarrekening, ben ik opzoek naar een andere bank met gratis spaarrekening. Ik zal eens kijken naar leaseplan en NIBC, verdere tips zijn welkom.
Gisteren heeft iemand hier nog een topic over geopend;RodeStabilo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:41:
Ik krijg net een mail van SNS Bank waar ik nog actieve spaarrekening heb. Als ik niets doe , prima, maar dan kost sparen me 2,55 per maand.
Ook een manier om van je spaarders af te komen.
ik denk dat intussen alle klanten (ik ook net) die mail wel ontvangen hebben > ga hem ook opzeggen en verder sparen bij NN.
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
Ik zit al jaren bij NN, dus die blijft nu als enige over;GioStyle schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:04:
Waarom NN? Kies dan LPB. Qua app ziet het er praktisch hetzelfde uit, maar LPB biedt 0,05% rente en NN 0%.
en overstappen
[ Voor 113% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
3 jaar neemt toe van 0,4 maar 0,5
4 jaar gaat van 0,45 naar 0,7
5 jaar gaat van 0,5 naar 0,8
Het is niet veel, maar een begin.
Uit mijn hoofd is NIBC wel nog iets interessanter. Die hebben ze een maandje terug zoiets al verhoogd en ik meen dat die al 0,5% geven bij 2 jaar, tot 1% bij 10 jaar als ik me niet vergis.Citroentjuh schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:43:
Bij LPB gaan de depositorentes licht omhoog vanaf volgende week, maar alleen op deposito’s vanaf 3 jaar.
3 jaar neemt toe van 0,4 maar 0,5
4 jaar gaat van 0,45 naar 0,7
5 jaar gaat van 0,5 naar 0,8
Het is niet veel, maar een begin.
Ik beweer ook nergens dat dit de gunstigste rentes zijn. Maar ik zit toevallig zelf bij LPB en dit is wel de eerste verhoging bij hen in lange tijd, dus lijkt me in dit topic noemenswaardig.RobertMe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:47:
[...]
Uit mijn hoofd is NIBC wel nog iets interessanter. Die hebben ze een maandje terug zoiets al verhoogd en ik meen dat die al 0,5% geven bij 2 jaar, tot 1% bij 10 jaar als ik me niet vergis.
Rabo en ING? zijn al gestopt of hebben aangekondigd te stoppen met negatieve rente (was alleen van toepassing op een ton of meer). NIBC en Leaseplan Bank hebben de deposito rentes al verhoogd / aangekondigd te verhogen. Dus er zijn al wijzigingen (aangekondigd), dus daar hoef je voor de kortere termijn weinig benieuwd meer naar te zijnOpxah schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:09:
Ik benieuwd wat de ECB renteverhoging voor invloed heeft op spaar- en depositorentes. Ik denk dat ik het nog even afwacht voordat ik mijn geld vast ga zetten. Of moet ik er niet te veel van verwachten?
[ Voor 8% gewijzigd door Galactic op 22-06-2022 11:08 . Reden: Teveel in het Engels bezig. Trillion => Biljoen ]
En om die reden gaat de rente ook heel snel weer naar beneden en worden al die opkoopprogramma's en garantieregelingen weer ingevoerd gok ik zo.Galactic schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:49:
Ondertussen betalen alle spaarders in Nederland, Duitsland, Belgie en andere noorderlijke landen de gigantische puinhoop die landen als Spanje, Italie (dit is echt de bom 3.3 triljoen) en Griekenland hebben gemaakt. En waar zal al bijna een decennia mee weg komen (zelfs misschien beloond worden). Echt geweldig dat ze de rente nu met 25 bps gaan verhogen, dat is hetzelfde als 200 ml water gooien naar een branden flatgebouw.
Een heleboel zuidelijke lidstaten zitten aan het (Noord-Europese)belastinggeldinfuus, zodra je dat stopt ontstaan er weer problemen zoals we hebben gezien tijdens de eurocrisis.
Dit kán niet genegeerd worden: https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118334/Italie-10-jaar.aspx
In vino veritas, in aqua sanitas
Het faillissement is in december 2021 afgerond. Bij het einde van het faillissement bleek dat er geld over was. Als oud rekening houder kun je rente terugvragen via deze site: https://rente.dsb.nl/
Binnen 2 werkdagen stond het op m'n rekening!
Je bedoeld biljoen , een factor 10^6 minderGalactic schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:49:
] (dit is echt de bom 3.3 triljoen)
Vandaag ook een brief ontvangen hierover. Meteen maar even afgehandeld. Was nog best een leuk bedrag!DaanMc schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:24:
Voor hen die ooit een (spaar)rekening hebben gehad bij de DSB Bank.
Het faillissement is in december 2021 afgerond. Bij het einde van het faillissement bleek dat er geld over was. Als oud rekening houder kun je rente terugvragen via deze site: https://rente.dsb.nl/
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen. Het nieuwe rentetarief van 0,35% p.j. wordt effectief op maandag 27 juni 2022 om 12 uur 's middags.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Vanaf 27-6-2022 renteverhoging naar 0,35% p.j. bij Renault Bank: https://www.raisin.nl/banken/renault-bank/Anoniem: 1214048 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:10:
Helaas bericht gehad van Raisin,
Renault bank verlaagt de rente naar 0,25%.
Jammer.
Ik ben bang dat gratis spaarrekening niet meer is van deze tijd en meer spaarrekening geld voor vragen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Gewoon ff goed kijken; o.a. LeasePlan Bank is gewoon gratis in Nederland.Evertt schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:01:
Ik ben bang dat gratis spaarrekening niet meer is van deze tijd en meer spaarrekening geld voor vragen.
En buiten Nederland (wel onder Europees Garantiestelsel) zijn er nog betere opties (Openbank, diverse via Raisin)..
En zlang de extra rente hoger is dan de kosten maakt 't toch ook niet uit ?
[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 24-06-2022 22:19 ]
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
Als je in 2015 een 5 jaar deposito had afgesloten had je toch ook makkelijk 2% kunnen krijgen.PatrickC schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:51:
Ik vond het erg opvallend dat in de berekening van de DSB rente het rentepercentage vanaf 31-12-2014 op 2% is bepaald en dat t/m 31-12-2021 2% bleef. Geen idee waarom dat zo bepaald is, maar je hoort mij niet klagen.
En faillissement of niet, joúw geld is in feite onterecht in gijzeling genomen, dan vind ik 2% wel magertjes.
Maargoed, als jij er blij mee bent
Zo had ik er nog niet naar gekeken, maar je hebt gelijk. Ik ben al snel blij als ik ergens een keertje geld terug ontvang als het ten onrechte is afgenomen… daar kan de overheid een voorbeeld aan nemen!JohanNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:37:
[...]
Als je in 2015 een 5 jaar deposito had afgesloten had je toch ook makkelijk 2% kunnen krijgen.
En faillissement of niet, joúw geld is in feite onterecht in gijzeling genomen, dan vind ik 2% wel magertjes.
Maargoed, als jij er blij mee bent
Hoe veilig is sparen in Estland nu werkelijk? Staat de ECB ook garant in geval er iets mis gaat?
Het is veilig totdat het niet meer veilig isherrieschopper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:22:
Zijn er hier mensen die bij Bigbank sparen? De rentes en het (Estse) depositogarantiestelsel zijn positieve zaken, alleen krijg ik bij Estland toch een minder goed gevoel dan wanneer het Nederlandse depositogarantiestelsel van toepassing zou zijn.
Hoe veilig is sparen in Estland nu werkelijk? Staat de ECB ook garant in geval er iets mis gaat?
Hier staat wel een mooi stukje: https://informatie.spaarrente.nl/garantiestelsel-estland
Maar zoals altijd: spreiden en in geval van banktegoeden probeer maximaal €100K aan te houden per bankvergunning.
Na het lezen van de voorwaarden ben ik er eigenlijk wel geïnteresseerd in. Echter, kan ik door de huidige ontwikkelingen op de financiële markten later dit jaar niet een nog betere rente verwachten?herrieschopper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:22:
Zijn er hier mensen die bij Bigbank sparen? De rentes en het (Estse) depositogarantiestelsel zijn positieve zaken, alleen krijg ik bij Estland toch een minder goed gevoel dan wanneer het Nederlandse depositogarantiestelsel van toepassing zou zijn.
Die kans lijkt mij behoorlijk aanwezig. Het lijkt me zeker geen 'nu of nooit', het is vooral om aan te geven dat je ook nu al wel een redelijke rente kunt ontvangen. Maar het lijkt mij zeker niet de top van de marktSvV_Ying schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:24:
[...]
Na het lezen van de voorwaarden ben ik er eigenlijk wel geïnteresseerd in. Echter, kan ik door de huidige ontwikkelingen op de financiële markten later dit jaar niet een nog betere rente verwachten?
Ik zit op het moment bij Bigbank. Ik zit er pas een maandje, maar tot nu toe een goede ervaring mee. De identificatie wordt gedaan door een Nederlands bedrijf, waar je zelf kan bepalen wanneer ze langs je deur komen.herrieschopper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:22:
Het enige kleine nadeel is dat het overmaken van en naar Bigbank niet direct is, en even kan duren (1 a 2 (werk?) dagen), maar persoonlijk vind ik dat niet z'n probleem aangezien het spaargeld is.
Ze hebben geen app, maar de website is erg simpel en overzichtelijk, en werkt ook prima op mobiel.
Wat betreft hoe veilig het is, heb ik ook vooral wat rondgekeken op internet en daarvan is de link van @JohanNL een goede samenvatting.
Voor een spaarrekening maakt dat toch niet veel uit? Nu een deposito afsluiten / X aantal jaar vastzetten is wellicht niet heel handig. Maar met een vrij opneembare spaarrekening ben je net zo makkelijk weer weg en als de rente bij BigBank op de spaarrekening omhoog gaat profiteer je daar uiteraard gewoon van.SvV_Ying schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:24:
[...]
Na het lezen van de voorwaarden ben ik er eigenlijk wel geïnteresseerd in. Echter, kan ik door de huidige ontwikkelingen op de financiële markten later dit jaar niet een nog betere rente verwachten?
Kans lijkt mij in ieder geval klein dat het a waste of time is. Dat we bij Nederlandse banken binnen no time op 0,30% zitten zie ik niet gebeuren. Laat staan dat BigBank dan niet ook zou stijgen en je dus een voordeel behoud.
Renault bank gaat volgende week 0.35% bij vrij opneembaar geven. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in Frankrijk dan Estland.herrieschopper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:22:
Voor deposito's geeft CKV in België via Raisin vergelijkbare rente als Bigbank (ietsje minder). België heeft mijn voorkeur.
Ik heb een bedrag dat ik juist wel even zou kunnen en willen stallen in een deposito. Een vrij opneembare spaarrekening met zo’n lage rente vind ik het niet waard. Maar mochten de deposito’s nog wat stijgen (2 á 3%?), vind ik het wel een optie.RobertMe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:00:
[...]
Voor een spaarrekening maakt dat toch niet veel uit? Nu een deposito afsluiten / X aantal jaar vastzetten is wellicht niet heel handig. Maar met een vrij opneembare spaarrekening ben je net zo makkelijk weer weg en als de rente bij BigBank op de spaarrekening omhoog gaat profiteer je daar uiteraard gewoon van.
Kans lijkt mij in ieder geval klein dat het a waste of time is. Dat we bij Nederlandse banken binnen no time op 0,30% zitten zie ik niet gebeuren. Laat staan dat BigBank dan niet ook zou stijgen en je dus een voordeel behoud.
Edit: kan het natuurlijk wel stallen bij een vrij opneembare spaarrekening tot de deposito rente stijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 25-06-2022 20:23 ]
Inderdaad, met de Franse en Belgische depositogarantiestelsels heb ik ook absoluut geen problemen. Ik vraag me alleen af in hoeverre Raisin een betrouwbare tussenpartij is en of ze de zaakjes goed genoeg op orde hebben in geval van calamiteiten.Pistachenootje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Renault bank gaat volgende week 0.35% bij vrij opneembaar geven. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in Frankrijk dan Estland.
Voor deposito's geeft CKV in België via Raisin vergelijkbare rente als Bigbank (ietsje minder). België heeft mijn voorkeur.
Ik heb een deposito bij CKV. Afgaande op de contracten die ik heb moeten tekenen met CKV ga ik er vanuit dat ik een klant ben van hen en dat Raisin de bemiddelaar is. Maar ik heb de kleine letters niet allemaal gelezen.herrieschopper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:12:
[...]
Inderdaad, met de Franse en Belgische depositogarantiestelsels heb ik ook absoluut geen problemen. Ik vraag me alleen af in hoeverre Raisin een betrouwbare tussenpartij is en of ze de zaakjes goed genoeg op orde hebben in geval van calamiteiten.
Persoonlijk heb ik juist meer met Estland dan Frankrijk. De werkcultuur in Estland vind ik algemeen beter dan Frankrijk. “Met de Franse slag” komt ergens vandaan… Via werk met beiden te maken.Pistachenootje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Renault bank gaat volgende week 0.35% bij vrij opneembaar geven. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in Frankrijk dan Estland.
Vergis je niet hoe modern Estland is ten opzichte van de andere twee Baltische Staten (Litouwen en Letland). Economie van Estland is beduidend beter en meer modern.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Mee eens. Als land is Estland niet verkeerd bezig, met bijvoorbeeld een staatsschuld van minder dan 10% van het BBP. Iets wat wereldwijd naar iets van 10 landen beter hebben een zo'n 200 landen slechter hebben. En de private schulden horen met rond de 40% BBP om tot de betere van de EU (NL rond de 100%, België en Frankrijk rond de 60%).Mr Pingu schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Persoonlijk heb ik juist meer met Estland dan Frankrijk. De werkcultuur in Estland vind ik algemeen beter dan Frankrijk. “Met de Franse slag” komt ergens vandaan… Via werk met beiden te maken.
Vergis je niet hoe modern Estland is ten opzichte van de andere twee Baltische Staten (Litouwen en Letland). Economie van Estland is beduidend beter en meer modern.
Tegelijk is het qua inwoners 13 keer kleiner dan Nederland en wat betreft economie ongeveer 30 met kleiner dan Nederland. Wat dat betreft is er wel een klein risico als de tegoeden bij de bank te groot worden en het mis zou gaan. Maar ook zou me er weinig zorgen over maken.
Ja daar kan ik me wel in vinden. Maar zou je er met gerust hart 100k neerzetten in een deposito? Ook met dat buurland?Mr Pingu schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Persoonlijk heb ik juist meer met Estland dan Frankrijk. De werkcultuur in Estland vind ik algemeen beter dan Frankrijk. “Met de Franse slag” komt ergens vandaan… Via werk met beiden te maken.
Ik zelf niet.
Edit: volgens S&P rating is Frankrijk AA en Estland AA-.
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2022 11:23 ]
Als ik kijk bijOrangelights23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:34:
Heb sinds kort een bankrekening bij Lunar (Denemarken). Mooie 1,05% rente. Ze richten zich wel voornamelijk op Scandinavië qua klanten, maar ik hoor steeds vaker dat, indien je de goede medewerker van de klantenservice aan de lijn krijgt, je ook vanuit andere Europese landen klant kunt worden. Gratis bank overigens.
https://www.lunar.app/en/personal/positive-interest-rate
dan zie ik 1% tot 25000 kr, wat.ongeveer 3300 eur is. Dus niet echt veel rente? En risicio op koersverlies?
Zoals al gemeld is die 1% maar voor een heel klein bedrag. De rest krijgt zo te zien een nette 0.5%Orangelights23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:34:
Heb sinds kort een bankrekening bij Lunar (Denemarken). Mooie 1,05% rente.
...
Gratis bank overigens.
Maar je moet wel je kaart eens per maand gebruiken om die rentes te krijgen.
Daar zijn in het "buitenland" kosten aan verbonden.
Omdat dit een Deense bank is, is Nederland buitenland ...
https://www.lunar.app/en/personal/currencyHow much of a markup you need to pay depends on your Lunar subscription:
Standard: 1%
Premium: 0%
Pro: 0%
Ook interessant:
https://www.lunar.app/en/personal/positive-interest-rateWill I get positive interest if I don’t use my card?
If you go 30 days without using your card at all, you won’t get a positive interest rate for that period, and if you have more than 50,000 DKK in your account you’ll also have to pay a negative interest rate of 0.6%.
Als je meer rendement wilt moet je gaan beleggen of eventueel uitwijken naar een andere valuta waarbij de rente hoger is ( met de bijbehorende risico's )
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oXy9TbYFDdYcilHFhJ4DZQJX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xF1edJu7J92FHveXBHDTVpNx.jpg?f=user_large)
Sowieso is diversificatie over verschillende valuta niet een heel slecht plan overigens, die '' harde '' euro verliest met name het laatste jaar enorm veel aan waarde tegenover andere '' harde '' valuta, terwijl de rente hier nul / negatief is/was.
[ Voor 60% gewijzigd door JohanNL op 26-06-2022 15:12 ]
Daarom de tip voor alle Tweakers die in Scandinavië wonen
Heeft iemand de rente berekening gechecked?DaanMc schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:24:
Voor hen die ooit een (spaar)rekening hebben gehad bij de DSB Bank.
/f/image/40K2M77to4pMM0eAWGN6gkap.png?f=fotoalbum_large)
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Dank, zojuist Lunar klant geworden met een mooie 1,35% rente(Noorwegen). Helaas geldt deze rente maar tot 100k NOK maar toch.Orangelights23 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:34:
Heb sinds kort een bankrekening bij Lunar (Denemarken). Mooie 1,05% rente. Ze richten zich wel voornamelijk op Scandinavië qua klanten, maar ik hoor steeds vaker dat, indien je de goede medewerker van de klantenservice aan de lijn krijgt, je ook vanuit andere Europese landen klant kunt worden. Gratis bank overigens.
Ben benieuwd of ik een loophole heb gevonden, aangezien je met creditcard geld naar Lunar kan overmaken. Als de rente van mn creditcard niet gelijk gaat lopen kan ik die 1,35% gratis krijgen door mn 100k NOK Norwegian card te gebruiken en tevens een dot vliegpunten te krijgen. Even met een klein bedrag getest, maar als het werkt dan max ik mn creditcard uit en zeg ik dankjewel voor die 1,35%. Ik moet dan alleen iedere 45 dagen even de factuur betalen en dan weer op Lunar storten. Als mijn theorie klopt dan is dat na jaar bijna 1350 NOK gratis en wat vliegpuntjes twv 800 euries.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Kijk, dat zijn de handige tips. Welke creditcard heb je?Mr Pingu schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:58:
[...]
Dank, zojuist Lunar klant geworden met een mooie 1,35% rente(Noorwegen). Helaas geldt deze rente maar tot 100k NOK maar toch.
Ben benieuwd of ik een loophole heb gevonden, aangezien je met creditcard geld naar Lunar kan overmaken. Als de rente van mn creditcard niet gelijk gaat lopen kan ik die 1,35% gratis krijgen door mn 100k NOK Norwegian card te gebruiken en tevens een dot vliegpunten te krijgen. Even met een klein bedrag getest, maar als het werkt dan max ik mn creditcard uit en zeg ik dankjewel voor die 1,35%. Ik moet dan alleen iedere 45 dagen even de factuur betalen en dan weer op Lunar storten. Als mijn theorie klopt dan is dat na jaar bijna 1350 NOK gratis en wat vliegpuntjes twv 800 euries.
Niet perse een loophole, maar potentieel zelfs schending van voorwaarden als je geld voor punten gaat rondpompen. Dit vinden creditcardmaatschappijen meestal niet zo leuk, en vaak is het tegen de voorwaarden.Mr Pingu schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:58:
[...]
Dank, zojuist Lunar klant geworden met een mooie 1,35% rente(Noorwegen). Helaas geldt deze rente maar tot 100k NOK maar toch.
Daarnaast heb je kans dat de opwaardeertransactie een bepaalde Merchant Category Code geeft die uitgezonderd zijn van punten.
Norwegian Bank, AMEX wordt helaas niet ondersteund… Vraag is ook is of SAS over een jaar nog bestaat en of ik wat aan de opgespaarde bonuspunten heb. En vlieg privé ook vaker met Norwegian want dat is vaak veel goedkoper.Orangelights23 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:53:
[...]
Kijk, dat zijn de handige tips. Welke creditcard heb je?
Is er iemand die mij een referralcode wil geven? Da's 50 euro voor jou, en 50 euro voor mij. Volgens mij is dit de beste deal die ik er op dit moment uit kan halen, toch?
Edit: Iedereen bedankt voor de snelle reacties in de DM!
[ Voor 7% gewijzigd door THWIT op 02-07-2022 12:53 . Reden: Referral is inmiddels binnen ]
Ik overweeg me ook aan te melden. Waarschijnlijk onterecht maar ik heb er een huiverig gevoel bij. Zou je er ook met een gerust hart grotere bedragen naartoe zetten? Bijv. max depositogarantiestelsel?THWIT schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:42:
Ik ben van plan klant te worden bij Raisin en een rekening te openen bij Renault. Helaas is de welkomstbonus inmiddels verlopen. Echter bestaat de referral nog wel.
Is er iemand die mij een referralcode wil geven? Da's 50 euro voor jou, en 50 euro voor mij. Volgens mij is dit de beste deal die ik er op dit moment uit kan halen, toch?
Edit: Iedereen bedankt voor de snelle reacties in de DM!
Je vraag het niet expliciet aan mij, toch reageer ik. Ik zit nu 2 jaar bij Raisin. O.a. meerdere deposito's waarvan een aantal ook reeds beëindigd zijn. Tot dusverre verloopt alles prima, wat dat betreft geeft het alle vertrouwen. Uiteindelijk zul je uiteraard wel zelf de afweging moeten maken.marcelcee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:50:
[...]
Ik overweeg me ook aan te melden. Waarschijnlijk onterecht maar ik heb er een huiverig gevoel bij. Zou je er ook met een gerust hart grotere bedragen naartoe zetten? Bijv. max depositogarantiestelsel?
Dankjewel voor het delen van je ervaring! Kan natuurlijk ook eerst eens met kleinere bedragen beginnen. Maar fijn dat het goed werkt in jouw geval! Zoek een tijdelijke oplossing omdat ik verwacht dat de rentes nog wel zullen stijgen. Daarom geen zin in deposito’s.mdlaat schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:16:
[...]
Je vraag het niet expliciet aan mij, toch reageer ik. Ik zit nu 2 jaar bij Raisin. O.a. meerdere deposito's waarvan een aantal ook reeds beëindigd zijn. Tot dusverre verloopt alles prima, wat dat betreft geeft het alle vertrouwen. Uiteindelijk zul je uiteraard wel zelf de afweging moeten maken.
Zeker. Ik had een aantal maanden 100k staan bij Renault. Beviel prima.marcelcee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:50:
[...]
Ik overweeg me ook aan te melden. Waarschijnlijk onterecht maar ik heb er een huiverig gevoel bij. Zou je er ook met een gerust hart grotere bedragen naartoe zetten? Bijv. max depositogarantiestelsel?

Zolang alles goed gaat zal zo'n constructie met een tussenpartij wel geen probleem zijn. De grote vraag is wat er gebeurt als er iets aan de hand is. Stel Renault gaat failliet, hoe makkelijk krijg je dan je geld weer terug via Raisin bv? En regelt Raisin dat dan of moet je dat zelf regelen? Dat zijn zaken die je lijkt mij toch ook helder wilt hebben. En niet alleen: als ik €100 heen en weer kan overboeken dan kan ik ook €100.000 er stallen.
Zonder mij verdiept te hebben in Raisin. Als de bank vergunning in NL is afgegeven regeld de DNB dit. Als dit in Frankrijk zo is dan regelt de Franse Centrale bank dit.RobertMe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:51:
Bovenstaande comments doen mij eerlijk gezegd nogal denken aan deze XKCD:
[Afbeelding]
Zolang alles goed gaat zal zo'n constructie met een tussenpartij wel geen probleem zijn. De grote vraag is wat er gebeurt als er iets aan de hand is. Stel Renault gaat failliet, hoe makkelijk krijg je dan je geld weer terug via Raisin bv? En regelt Raisin dat dan of moet je dat zelf regelen? Dat zijn zaken die je lijkt mij toch ook helder wilt hebben. En niet alleen: als ik €100 heen en weer kan overboeken dan kan ik ook €100.000 er stallen.
Link naar toezichthouder Bafin: https://portal.mvp.bafin....tAction&institutId=100112
[ Voor 43% gewijzigd door U123456 op 02-07-2022 17:18 ]
Je geld staat maar korte tijd bij Raisin. Daarna gewoon bij Renault.RobertMe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:51:
Zolang alles goed gaat zal zo'n constructie met een tussenpartij wel geen probleem zijn.
Terechte opmerking. Een contract stel je inderdaad niet op voor de periode dat alles koek en ei is. Indien de afhandeling wat langer duurt zou mij dat nog niet zoveel uitmaken, als het geld maar terugkomt. Geen Icesave taferelen als het even kan. Maar het regelwerk en de bijbehorende stress kan iedereen natuurlijk missen als kiespijn. Ik ga dat eens proberen helder te krijgen. Meende ooit gelezen te hebben dat in Estland het concept van e-overheid al vroeg is geadopteerd en hoop daar dus veel te vinden. Mits Engelstalig. Die verwachting heb ik van bijv. Frankrijk niet.RobertMe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:51:
Bovenstaande comments doen mij eerlijk gezegd nogal denken aan deze XKCD:
[Afbeelding]
Dankje voor de tip! Zo snij je inderdaad Raisin er tussenuit. Wel ben je, als ik het goed zie, aangewezen op het Estlandse Tagatisfond bij een faillissement omdat ze in NL zijn aangemerkt als grensoverschrijdende instelling. Zonder eigen NL vestiging vertaal ik dit voor mezelf op basis van hun website. Over dat Tagatisfond maar eens wat meer over op gaan zoeken inzake de overwegingen die @RobertMe gaf.LongBowNL schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:27:
@marcelcee BigBank heeft gisteren de rente voor de Flexibele spaarrekening verhoogt naar 0,35%. Dus als je Raisin toch wil ontwijken, kan je daar terecht voor hetzelfde rentepercentage als de Renault Bank.
https://www.bigbank.nl/depositogarantie/
Daar staat ook een link naar een Engelse website over het Tagatisfond: https://www.tf.ee/eng
ik zat net te kijken om via raisin de renault bank te doen.LongBowNL schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:36:
BigBank heeft gewoon een Nederlandse website.
https://www.bigbank.nl/depositogarantie/
Daar staat ook een link naar een Engelse website over het Tagatisfond: https://www.tf.ee/eng
maar vind het toch een beetje 'eng' om grotere bedragen te storten via een partij die ik niet ken.
Hoe verhoud bigbank zich daar mee? of maakt het eigenlijk niet echt uit?
Ik kan bevestigen dat MCC voor Lunar inderdaad uitgesloten is van vliegpunten.Wally2002 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Niet perse een loophole, maar potentieel zelfs schending van voorwaarden als je geld voor punten gaat rondpompen. Dit vinden creditcardmaatschappijen meestal niet zo leuk, en vaak is het tegen de voorwaarden.
Daarnaast heb je kans dat de opwaardeertransactie een bepaalde Merchant Category Code geeft die uitgezonderd zijn van punten.
Ik denk dat het voornamelijk gevoel is. Je weet pas echt wat de garanties waard zijn, als ze in werking worden gesteld.fjux schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
[...]
ik zat net te kijken om via raisin de renault bank te doen.
maar vind het toch een beetje 'eng' om grotere bedragen te storten via een partij die ik niet ken.
Het enige voordeel om direct bij een bank te sparen, is het ontbreken van een tussenpartij. Of dat echt uitmaakt, kan ik niet zeggen.
Gewoon een klein bedrag doen eerst, en daarna een groter bedrag, misschien helpt dat om de angst weg te nemen. Ik ben overgestapt van LPB naar Raisin (ook Renault) en dat gaat prima. Enige nadeel is dat overboekingen wat trager zijn, maar dat vind ik geen probleem met een rente die veel hoger is.fjux schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Bigbank heeft AA- als rating https://www.bigbank.nl/depositogarantiestelsel-veiligheid/
Renault bank AA https://www.raisin.nl/banken/renault-bank/
Op papier is Renault bank dus beter, maar dat is maar een klein verschil. Klarna en Nordax hebben overigens een AAA rating https://www.raisin.nl/banken/klarna-bank/ https://www.raisin.nl/banken/nordax/ dus die kan je ook overwegen. Nadeel van die Zweedse banken, is dat bij het depositogarantiestelsel je het geld in Zweedse kronen krijgt en niet in euro's.
Ik zou geen geld stallen bij banken die een lagere rating hebben dan A. Veel Italiaanse banken hebben bijvoorbeeld BBB.
[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 05-07-2022 15:58 ]
Als je er geen goed gevoel bij hebt, dan zou ik het niet doen. Die paar promille zouden mij mijn nachtrust niet waard zijn.fjux schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Ik zie hier Raisin voorbij komen. Is dat wat? Wat zijn de ervaringen? Andere tips/banken?
[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 06-07-2022 22:48 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Voor welk doel heb je het geld nodig? Wellicht dat je een deposito onder voorwaarden kunt openbreken voor jouw doel. Lees: bij sommige aanbieders mag je een deposito open breken als je een hypotheek afsluit (uiteraard wel met bewijs dat het geld daarvoor bedoeld is).c-nan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:47:
Ik heb een bedrag van +/- 30.000,- wat ik gegarandeerd tot mei 2023 niet nodig ga hebben. Een deposito van 1 jaar is dus niet haalbaar. Een deposito van 6 maanden wel. Of gewoon een vrij opneembaar spaarrekening?
Ik zie hier Raisin voorbij komen. Is dat wat? Wat zijn de ervaringen? Andere tips/banken?
Dit topic is gesloten.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling