-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
^^ Dat dus! Ik ga er niet vanuit dat ik preventief bezwaar moet maken tegen elke mogelijke belastingheffing, voor het geval dat achteraf na jaren procederen bij de Hoge Raad blijkt dat de overheid in strijd met (Europese!) wetgeving handelde.MneoreJ schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:01:
[...]
Het argument dat het bij de meeste mensen überhaupt al niet op zou komen dat bezwaar hier zin heeft, en dat compensatie dus automatisch toegepast zou moeten worden, lijkt mij veel sterker. Het maakt dan ook niet uit of de termijn 6 weken, 6 maanden of 6 jaar is, als je er destijds maar aantoonbaar, onredelijk nadeel van hebt ondervonden.
[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 27-12-2021 23:23 ]
In de kern zijn we het inderdaad met elkaar eens, maar je moest eens weten hoeveel vermogende mensen niet in staat zijn om een fatsoenlijke brief te schrijven of ook maar enigszins in staat zijn om complexe materie als belastingen te begrijpen.MneoreJ schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:55:
[...]
De doorsnede van mensen die hun leven niet georganiseerd krijgen of de taal niet machtig zijn, maar toch een kapitaal bij elkaar weten te scharrelen waar belasting over betaald moet worden, is niet groot. Laten we niet doen alsof elk bezwaar hetzelfde is.
Aan de ene kant ja, aan de andere kant -- ik heb slecht nieuws over die rentes. En als er daarna tijd over is wil ik ook nog wel een verhaaltje vertellen over inflatie... en aan het eind komt er helaas geen olifant met een lange snuit, maar wel weer dat interen op het kapitaal.GlobalHawk schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:28:
Zo iemand kan wel degelijk behoorlijk getroffen worden door een onrechtmatige box 3 heffing, want hij ging ervan uit dat hij van de rente zijn boodschappen kon betalen. Mooi niet dus, eerder elk jaar flink interen op je kapitaal.
Daar zijn we het in ieder geval over eens. Ik denk alleen niet dat we dat hoeven te koppelen aan bezwaar hebben kunnen maken. Sterker nog, ik denk dat juist de vaardige mensen die van de hoed, de rand en de overheid weten veel eerder dachten "ik kan wel bezwaar maken maar het gaat geen enkele zin hebben, want dura lex, sed lex" (inclusief Latijn dus) en ook die verdienden die aanslag niet.Dat deze mensen niet vaardig zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze onrechtvaardig behandeld moeten worden.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Gelukkig heeft de 'gemiddelde belastingbetaler' daar dan dus geen last van, maar alleen de rijkste grofweg 15%. Waarvan een behoorlijk deel ook juist meer rendement heeft behaald dan het fictieve rendement.GioStyle schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:55:
@MneoreJ
Het gaat naar schatting om 1,3 miljoen belastingplichtigen die belasting hebben betaald in box 3 en dus vermoedelijk teveel hebben betaald.
In je oude aangiftes heb je volgens mij nergens je werkelijke rendement moeten invullen.Frappuccino schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:29:
Wat je in moet vullen kun je zo uit je oude aangiftes trekken.
Dat niet, maar dat moeten ze zelf maar uitzoeken.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:41:
[...]
In je oude aangiftes heb je volgens mij nergens je werkelijke rendement moeten invullen.
Haha, ja, zo kun je je er makkelijk van af maken als het was lastiger wordt. 'Ze' weten alles al wel, dus 'ze' moeten het ook maar zelf uitzoeken.Frappuccino schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:53:
[...]
Dat niet, maar dat moeten ze zelf maar uitzoeken.
Btw, ze weten al zoveel van je dus dat werkelijke rendement weten ze vast ook wel.
Je digitale bankafschriften of jaaropgaves heb je vast nog wel ergens beschikbaar. Zeker van 2017. Als download, of "live" in je bankomgeving.Frappuccino schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:53:
Dat niet, maar dat moeten ze zelf maar uitzoeken.
Btw, ze weten al zoveel van je dus dat werkelijke rendement weten ze vast ook wel.
Ik had de mail ook gehad. Net ingelogd om hiernaar te kijken, maar bij mij hetzelfde als bij jou: ik zie mijn ID gegevens staan en zie niet hoe ik iets kan uploaden. Enkel wijzigen, maar dat is nvt.koksie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:42:
Ik kreeg ook de mail van leaseplanbank, m'n ID gegevens staan al in m'n profiel en ik zie geen mogelijkheid een nieuwe te uploaden. Zal ik wel eerder al gedaan hebben dan, neem ik maar aan.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
De e-mail heeft als titel ‘Uw spaargeld beschermd onder de Nederlandse Depositogarantie’ en is inderdaad een soort nieuwsbrief. Andere banken sturen dit verzoek toch wel anders. Ik ga voorlopig niets doen totdat ze fatsoenlijk gaan communiceren. Ik heb deze gegevens (paspoort) een paar jaar geleden ook al naar hun gestuurd toen ik klant bij hun werd. Dat paspoort is nog steeds dezelfde…VidaR-9 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:41:
[...]
Ik had de mail ook gehad. Net ingelogd om hiernaar te kijken, maar bij mij hetzelfde als bij jou: ik zie mijn ID gegevens staan en zie niet hoe ik iets kan uploaden. Enkel wijzigen, maar dat is nvt.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dankzij deze stichting https://bondvoorbelastingbetalers.nl/ hoef je zelf geen moeilijke brief te schrijven. Zij doen dat al jaren voor je en je hoeft dan telkens slechts enkele zaken in te vullen (BSN enzo).GlobalHawk schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:28:
[...]
In de kern zijn we het inderdaad met elkaar eens, maar je moest eens weten hoeveel vermogende mensen niet in staat zijn om een fatsoenlijke brief te schrijven of ook maar enigszins in staat zijn om complexe materie als belastingen te begrijpen.
Dat verklaart een hoop, dacht al dat ik de mail gemist had maar kijkende naar de mails van LeasePlanBank is het niet altijd even spannend/interesant. Renteupdates die geen wijziging zijn (enigszins positief dat ze daar wel duidelijk over zijn itt andere banken al kan het onderwerp van de mail duidelijker zijn).PatrickC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:55:
[...]
De e-mail heeft als titel ‘Uw spaargeld beschermd onder de Nederlandse Depositogarantie’ en is inderdaad een soort nieuwsbrief.
Bij Aegon kreeg ik zelfs verzoeken via de ’ouderwetse’ post… achteraf sloeg dat ook nergens op want dit jaar heeft Aegon uit eigen beweging de spaarrekeningen opgeheven, want… het kostte volgens hun alleen maar geld. En dan moet van de overheid de levensloopregeling opgegeven worden in Nov-21 en dan vragen ze doodleuk opnieuw om een kopie van het paspoortNapo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:30:
[...]
Dat verklaart een hoop, dacht al dat ik de mail gemist had maar kijkende naar de mails van LeasePlanBank is het niet altijd even spannend/interesant. Renteupdates die geen wijziging zijn (enigszins positief dat ze daar wel duidelijk over zijn itt andere banken al kan het onderwerp van de mail duidelijker zijn).
Deze mail is op het eerste gezicht geen roep tot actie en gok dat ze daarmee ook niet veel tractie creeeren.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Uiteraard niet, want ze hebben nu juist dat BSN nodig...PatrickC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:45:
[...]
Bij Aegon kreeg ik zelfs verzoeken via de ’ouderwetse’ post… achteraf sloeg dat ook nergens op want dit jaar heeft Aegon uit eigen beweging de spaarrekeningen opgeheven, want… het kostte volgens hun alleen maar geld. En dan moet van de overheid de levensloopregeling opgegeven worden in Nov-21 en dan vragen ze doodleuk opnieuw om een kopie van het paspoort, terwijl ik me eind vorig jaar al digitaal geïdentificeerd had. Maar ze hadden die gegevens opnieuw nodig zeiden ze. En dan wordt ik meteen achterdochtig… hoe ga je met mijn gegevens om als je zo snel al weer opnieuw om die gegevens vraagt? Ik vind dit soort verzoeken altijd best wel problematisch. De overheid en banken waarschuwen steeds meer over digitale identiteitsfraude, maar dan toch herhaaldelijk dit soort gegevens vragen van klanten. En als je dan bepaalde zaken wilt doorstrepen (b.v. je BSN), dan is het niet meer bruikbaar voor hun.
Snap ik, maar de KopieID app van de overheid gaf wel een probleem/waarschuwing omdat ik geen gegevens doorgestreept had. Ik kon uiteraard wel gewoon een watermerk toevoegen in de App. Misschien dat banken duidelijker moeten aangeven wat de beste manier is om een kopie van het paspoort te maken en welke gegevens dan kunnen worden doorgestreept. Sommige banken hebben een speciale identificatie app die via de nfc je paspoort uitleest. Dat vind ik dan weer een fijnere manier om me te identificeren, ipv kopietjes van je paspoort via een website te moeten uploaden.Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:32:
Uiteraard niet, want ze hebben nu juist dat BSN nodig...
Ik heb met ze contact opgenomen hierover. De reden dat ze het vragen is dat bij het openen van de rekening vaak gebruik is gemaakt van afgeleide identificatie (door het overboeken van 1 cent vanaf een rekening waar je WEL je ID bij de bank had laten zien). Dat was destijds voldoende, maar LPB geeft aan dat dit door veranderende regelgeving nu niet meer voldoende is.koksie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:42:
Ik kreeg ook de mail van leaseplanbank, m'n ID gegevens staan al in m'n profiel en ik zie geen mogelijkheid een nieuwe te uploaden. Zal ik wel eerder al gedaan hebben dan, neem ik maar aan.
Via een beveiligde bankwebsite vind ik het dan niet zo'n heel groot probleem. Als ik die website niet zou vertrouwen, dan zou ik niet met ze willen bankieren... Maar als ze het via de mail vragen, dan vind ik dat wel heel kritisch/dubieus. Daar zou ik niet blij van worden.PatrickC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:20:
[...]
Snap ik, maar de KopieID app van de overheid gaf wel een probleem/waarschuwing omdat ik geen gegevens doorgestreept had. Ik kon uiteraard wel gewoon een watermerk toevoegen in de App. Misschien dat banken duidelijker moeten aangeven wat de beste manier is om een kopie van het paspoort te maken en welke gegevens dan kunnen worden doorgestreept. Sommige banken hebben een speciale identificatie app die via de nfc je paspoort uitleest. Dat vind ik dan weer een fijnere manier om me te identificeren, ipv kopietjes van je paspoort via een website te moeten uploaden.
Ik weet niet meer hoe ik me destijds geidentificeerd heb dus ik wacht het wel af. Ik zou verwachten dat ze de klanten van wie de ID ontbreekt gewoon persoonlijk zouden benaderen in plaats van deze nieuwsbrief-sleepnet actie. Ik neem aan dat ze vanzelf gericht contact opnemen als ze iets van me nodig hebben. Beetje rare actie dit.rvm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:30:
[...]
Ik heb met ze contact opgenomen hierover. De reden dat ze het vragen is dat bij het openen van de rekening vaak gebruik is gemaakt van afgeleide identificatie (door het overboeken van 1 cent vanaf een rekening waar je WEL je ID bij de bank had laten zien). Dat was destijds voldoende, maar LPB geeft aan dat dit door veranderende regelgeving nu niet meer voldoende is.
Als je op de plek waar je huidige ID gegevens staan in je profiel kiest voor wijzigen, dan kun je foto's uploaden. Bij mij stonden de ID gegevens er ook, maar ik weet 100% zeker dat ik destijds geen foto's van m'n ID heb geupload.
Ik heb als inhuurkracht een tijdje meegedraaid bij wat verzekeraars. En als afnemer klinkt het onlogisch, maar de verzekeraar wil dat je opnieuw bewijst dat jij bent wie je bent. Dat kan met oude documenten.PatrickC schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:45:
[...]
Bij Aegon kreeg ik zelfs verzoeken via de ’ouderwetse’ post… achteraf sloeg dat ook nergens op want dit jaar heeft Aegon uit eigen beweging de spaarrekeningen opgeheven, want… het kostte volgens hun alleen maar geld. En dan moet van de overheid de levensloopregeling opgegeven worden in Nov-21 en dan vragen ze doodleuk opnieuw om een kopie van het paspoort, terwijl ik me eind vorig jaar al digitaal geïdentificeerd had. Maar ze hadden die gegevens opnieuw nodig zeiden ze. En dan wordt ik meteen achterdochtig… hoe ga je met mijn gegevens om als je zo snel al weer opnieuw om die gegevens vraagt? Ik vind dit soort verzoeken altijd best wel problematisch. De overheid en banken waarschuwen steeds meer over digitale identiteitsfraude, maar dan toch herhaaldelijk dit soort gegevens vragen van klanten. En als je dan bepaalde zaken wilt doorstrepen (b.v. je BSN), dan is het niet meer bruikbaar voor hun.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Die van de kindertoeslagenaffaire hebben hier jaren voor moeten strijden, ga er maar vanuit dat jullie dat ook moeten doen.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:44:
Dat klinkt wel als typisch Rutte, best sneaky om de wet aan te passen in de wetenschap dat ze spaarders oneerlijk belasten. En ook best raar dat in de kindertoeslagaffaire fraudeurs wel overladen worden met geld, maar eerlijke belastingbetalers achter het net vissen. Ik verwacht dat de Tweede Kamer hier pas iets mee gaat doen als er genoeg media-aandacht voor is.
Ik ben erg benieuwd wat het Europees Hof hiervan gaat vinden, tenslotte overtreedt Nederland hiermee het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.
In vino veritas, in aqua sanitas
De kindertoeslagenaffaire ging ook om mensen die vrijwel gratis juridische bijstand krijgen, dat is hier ook niet het geval dus er zullen geen tientallen advocaten voor klaarstaan. En onder de toeslagenouders zitten ook daadwerkelijk mensen die daadwerkelijk gefraudeerd hebben, en daar nu voor beloond worden. Wat doet het met het draagvlak voor het eerlijk betalen van belasting als eerlijke mensen zonder wettige grond belasting moeten betalen? Dat komt erg dicht tegen diefstal aan, en een mensenrechtenschending is ook al niet mis. Dit maakt een Zwitserse bankrekening wel gunstiger: die belastingontduikers hebben deze belasting nooit betaald, en kunnen straks dus wellicht zonder boete tot inkeer komen.JohanNL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Die van de kindertoeslagenaffaire hebben hier jaren voor moeten strijden, ga er maar vanuit dat jullie dat ook moeten doen.
Én bij de kindertoeslagenaffaire ging het om mensen die financieel ( en soms zelf ) helemaal onderuit gingen, laten we eerlijk zijn, dat is nu zeker niet het geval.
Die ( langdurige ) media aandacht waarna je verwijst, die gaat er daarom ook niet komen denk ik.
De meest vermogende mensen die nog een paar tientjes ( waar het in veel gevallen om zal gaan denk ik ) terug eisen van de belastingdienst, dat scoort niet echt goed.
Tjee gaat het een beetje, denk je om je bloeddruk? Gaat hier om mensen die een paar ton hebben staan op een spaarrekening. Dan kan je de overheid beschuldigen van stelen (van de rijken), maar die mensen zijn uiteindelijk dief van eigen portemonnee door niets met hun spaargeld te doen.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:04:
[...]
De kindertoeslagenaffaire ging ook om mensen die vrijwel gratis juridische bijstand krijgen, dat is hier ook niet het geval dus er zullen geen tientallen advocaten voor klaarstaan. En onder de toeslagenouders zitten ook daadwerkelijk mensen die daadwerkelijk gefraudeerd hebben, en daar nu voor beloond worden. Wat doet het met het draagvlak voor het eerlijk betalen van belasting als eerlijke mensen zonder wettige grond belasting moeten betalen? Dat komt erg dicht tegen diefstal aan, en een mensenrechtenschending is ook al niet mis. Dit maakt een Zwitserse bankrekening wel gunstiger: die belastingontduikers hebben deze belasting nooit betaald, en kunnen straks dus wellicht zonder boete tot inkeer komen.
Wow, het slachtoffer (burger) hier de schuld geven van het falen van de overheid.Barrycade schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:31:
[...]
Tjee gaat het een beetje, denk je om je bloeddruk? Gaat hier om mensen die een paar ton hebben staan op een spaarrekening. Dan kan je de overheid beschuldigen van stelen (van de rijken), maar die mensen zijn uiteindelijk dief van eigen portemonnee door niets met hun spaargeld te doen.
Toeslagen affaire heeft hier helemaal niets te zoeken als onderwerp imho.
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 04-01-2022 18:45 ]
Het slachtoffer? Het is toch gewoon een democratisch besluit om die heffing op die manier te doen? Het enige falen in deze situatie is dat ze het vermogensrendementsheffing genoemd hebben in plaats van vermogensheffing / vermogensbelasting.GioStyle schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Wow, het slachtoffer (burger) hier de schuld geven van het falen van de overheid.
Quote aangepast.
[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 04-01-2022 18:45 ]
Nee, het is een democratisch besluit geweest om de Rechten van de Mens te negeren. De naam aanpassen is blijkbaar niet genoeg om eigendom af te nemen.Verwijderd1 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Het slachtoffer? Het is toch gewoon een democratisch besluit om die heffing op die manier te doen? Het enige falen in deze situatie is dat ze het vermogensrendementsheffing genoemd hebben in plaats van vermogensheffing / vermogensbelasting.
Misschien niet met terugwerkende kracht. De redenering dat een vermogensbelasting tegen de mensenrechten ingaat moet je toch nader toelichten denk ik.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:43:
[...]
Nee, het is een democratisch besluit geweest om de Rechten van de Mens te negeren. De naam aanpassen is blijkbaar niet genoeg om eigendom af te nemen.
1,7% zoals die hier in Nederland was is inderdaad aan de hoge kant met een relatief kleine vrijstelling. Toch zie ik niet hoe een vermogensbelasting an sich tegen de mensenrechten zou zijn.De SPD heeft aangekondigd een vermogensbelasting in het partijprogramma op te nemen. Het partijcongres moet daarmee nog wel instemmen in december.
https://duitslandinstituu...an-met-vermogensbelasting
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hou toch op, we hebben het hier niet over kwetsbare afhankelijke burgers hè?GioStyle schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Wow, het slachtoffer (burger) hier de schuld geven van het falen van de overheid.
quote aangepast.
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 04-01-2022 18:46 ]
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 04-01-2022 16:38 ]
Zou even afwachten of er uberhaupt wel een mogelijkheid komt in retrospect bezwaar te gaan maken.Pistachenootje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:32:
Zijn er hier ook mensen met een spaar bv? Of gewoon grotere spaar bedragen in privé?
Ik heb zelf een spaar bv maar ik vraag me af of het verstandig is daarmee door te gaan aangezien ik nu ook gewoon in privé zou kunnen sparen en dan bezwaar zou kunnen aantekenen. Of zie ik dat verkeerd?
(Ik ga deze vraag ook bij mijn belastingadviseur neerleggen maar ik vermoed dat hij niet helemaal neutraal is want dit zou hem een 'hoop' werk kunnen kosten)
Mij gaat het over toekomstige jaren/IB aangiften, niet over het verleden.Barrycade schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:54:
[...]
Zou even afwachten of er uberhaupt wel een mogelijkheid komt in retrospect bezwaar te gaan maken.
Daar is het hele gesteggel over.
Met uw ASN-rekening(en) heeft u een duurzame keuze voor uw geld gemaakt. Daarvoor bedank ik u hartelijk! De huidige renteontwikkeling heeft het helaas noodzakelijk gemaakt dat wij sinds 1 juli rente in rekening brengen over het positieve saldo boven € 100.000 op een aantal ASN-rekeningen. Om te bepalen of u rente moet betalen, kijken we nu naar het saldo van iedere rekening apart. Dat verandert per 1 april 2022: vanaf die datum gaan we uit van uw totale saldo bij ASN Bank. In deze mail leest u hoe dit werkt.
---
Vanaf € 100.000 betaalt u rente
Als uw saldo’s bij elkaar minder zijn dan € 100.000, verandert er voor u niets. Is uw totale saldo hoger dan € 100.000? Dan gaat u vanaf 1 april 2022 alleen over uw saldo boven € 100.000 een rente van 0,5% op jaarbasis betalen. U kunt dit rentepercentage terugvinden op asnbank.nl/rente. Deze rente is variabel en kan wijzigen. Goed om te weten: de rente die u ontvangt, blijft per rekening.
Was te verwachten natuurlijk, anders kon je die negatieve rente ontwijken door te spreiden over meerdere spaar en betaalrekeningen.
Via Raisin neem ik aan? Tot nu toe bevalt het op zich prima, alleen moet je er wel rekening mee houden dat het wat langer duurt voordat je het van Renault via Raisin op je eigen bankrekening hebt (ongeveer 3 werkdagen).Pistachenootje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:11:
Zijn er hier mensen die een spaarrekening hebben bij Renault? Zo ja, hoe bevalt het? Hoe snel kun je over je geld beschikken?
Twee dagen is het kortste dat ik voor elkaar heb gekregen. 4 dagen het langste. Ook even afhankelijk van het moment van de dag.flyguy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Via Raisin neem ik aan? Tot nu toe bevalt het op zich prima, alleen moet je er wel rekening mee houden dat het wat langer duurt voordat je het van Renault via Raisin op je eigen bankrekening hebt (ongeveer 3 werkdagen).
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2022 10:36 ]
@PistachenootjePistachenootje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:11:
Zijn er hier mensen die een spaarrekening hebben bij Renault?
Volgt? Verschillende banken, o.a. ABN Amro, hadden dit al. Maar ABN Amro compenseert de negatieve rente die je moet betalen als je ook bij hun belegt… dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je bij hun belegt.JohanNL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:20:
[...]
Was te verwachten natuurlijk, anders kon je die negatieve rente ontwijken door te spreiden over meerdere spaar en betaalrekeningen.
Nu eens kijken wie er nog meer volgt...
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Hoe moet ik dat zien? Dat als je een ton belegt de eerste ton van je spaarsaldo niet meetelt of zo?PatrickC schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Volgt? Verschillende banken, o.a. ABN Amro, hadden dit al. Maar ABN Amro compenseert de negatieve rente die je moet betalen als je ook bij hun belegt… dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je bij hun belegt.
Nee, dat verrekenen ze met de servicekosten voor de beleggingsrekening. Maar vanaf 1 januari geldt dit alleen nog voor het saldo boven 500K, dus veel schiet de gemiddelde spaarder daar niet mee op. Hier legt men het netjes uit (nadruk van mij):Rubbergrover1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:17:
Hoe moet ik dat zien? Dat als je een ton belegt de eerste ton van je spaarsaldo niet meetelt of zo?
Op die pagina zie je ook hoe deze regeling steeds meer uitgekleed is met het voortschrijden der tijd.De tegemoetkoming bedraagt 25% van de servicekosten die u betaalt over uw beleggingen, met een maximum van € 2.500,- per kwartaal. De compensatie wordt op dagbasis berekend over de negatieve rente over uw saldo van € 500.000,- tot € 2.500.000,-. Negatieve rente over uw saldo tot € 500.000 en boven € 2.500.000,- wordt niet meer gecompenseerd.
[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 31-01-2022 15:40 ]
En dat niet alleen, ze kunnen ook zo de rente weer verlagen.JAN-B schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:38:
[...]
@Pistachenootje
Eerlijk gezegd zat ik vorige week te denken aan overstappen, heb nu 0 % bij NN, maar bij Renault zag ik 0,25 % staan, dus op een bedrag van € 10.000 is dat € 25/jaar;
maar het is mij te veel moeite om voor € 25 over te stappen
Zoals de voorwaarden nu zijn moet je niet alleen 500K+ spaartegoed hebben, maar ook dito beleggingen voor de servicekosten daarvan hoog genoeg zijn dat een compensatie van 25% merkbaar is (ze hebben meerdere vormen, maar de kosten komen doorgaans vooral uit fondsen en niet uit "service"). Terwijl "grootspaarders" nu juist meestal niet beleggen, of in ieder geval geen enorme bedragen, want ze willen geen risico. Als je 10% van je negatieve rente vergoed weet te krijgen is het veel. Maar goed, als je ziet door wat voor hoepels mensen bereid zijn te springen om die negatieve rente maar te omzeilen zal ABN ook wel denken dat alle beetjes helpen.JohanNL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:39:
Die regeling van ABN i.c.m. beleggen is dan wel een mooie tussenweg, maar dan moeten ze niet telkens de voorwaarden wijzigen/verslechteren
Ze volgen het goede voorbeeld van onze overheid… steeds de regels veranderen waardoor je constant er bovenop moet zitten om geen financieel nadeel te hebben (bijvoorbeeld de afschaffing van de Levensloop Spaarregeling wat een potje had moeten zijn om eerder te kunnen stoppen met werken, maar helaas… wordt gewoon opgeheven door de overheid in 2021).JohanNL schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:39:
Die regeling van ABN i.c.m. beleggen is dan wel een mooie tussenweg, maar dan moeten ze niet telkens de voorwaarden wijzigen/verslechteren
Met welkomstbonus en referral bonus kun je daar nog 75 euro aan toevoegenJAN-B schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:38:
[...]
@Pistachenootje
Eerlijk gezegd zat ik vorige week te denken aan overstappen, heb nu 0 % bij NN, maar bij Renault zag ik 0,25 % staan, dus op een bedrag van € 10.000 is dat € 25/jaar;
maar het is mij te veel moeite om voor € 25 over te stappen
[ Voor 14% gewijzigd door PatrickC op 02-02-2022 10:28 ]
Ik bekijk het hele proces ook met intresse.PatrickC schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:27:
Vandaag wordt de spaartaks besproken in de 2e kamer en dit ziet er niet goed uit voor personen die voor de jaren 2017 t/m 2020 geen bezwaar hebben aangetekend:
“ Tot slot is het de vraag of het arrest ook gevolgen heeft voor burgers die geen bezwaar hebben gemaakt over de belastingjaren 2017 tot en met 2020. Voor deze groep geldt enerzijds dat hun aanslagen al definitief zijn vastgesteld. Anderzijds is het de vraag in hoeverre een beroep kan worden op ambtshalve vermindering. Ook op dit punt heb ik advies ingewonnen van de Landsadvocaat. Dat advies is eveneens bijgevoegd. Volgens het advies is het afwijzen van verzoeken om ambtshalve vermindering van onherroepelijk vaststaande aanslagen juridisch houdbaar.”
https://www.tweedekamer.n...1%20inzake%20box%203.docx
[ Voor 6% gewijzigd door Ikke_Niels op 02-02-2022 15:57 ]
User Error -- Please Replace User
Ook in het "linkse voorstel" heb je geen fictieve rendementen, maar vaste percentages.Ikke_Niels schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:53:
[...]
Het meest "logische" in mijn ogen zou capital gains zijn dan heb je geen gezeur meer met fictieve rendementen e.d.
Dus Nederland staat altijd klaar met het wijzende vingertje als het om mensenrechten gaat, maar zodra het de eigen financiele belangen raakt is het opeens geen probleem dat mensenrechten genegeerd zijn? Ik betaal te goeder trouw mijn belasting! Snappen ze nou werkelijk niet dat er meer aan de hand is dan "juridisch houdbaar"?PatrickC schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:27:
Vandaag wordt de spaartaks besproken in de 2e kamer en dit ziet er niet goed uit voor personen die voor de jaren 2017 t/m 2020 geen bezwaar hebben aangetekend:
“ Tot slot is het de vraag of het arrest ook gevolgen heeft voor burgers die geen bezwaar hebben gemaakt over de belastingjaren 2017 tot en met 2020. Voor deze groep geldt enerzijds dat hun aanslagen al definitief zijn vastgesteld. Anderzijds is het de vraag in hoeverre een beroep kan worden op ambtshalve vermindering. Ook op dit punt heb ik advies ingewonnen van de Landsadvocaat. Dat advies is eveneens bijgevoegd. Volgens het advies is het afwijzen van verzoeken om ambtshalve vermindering van onherroepelijk vaststaande aanslagen juridisch houdbaar.”
https://www.tweedekamer.n...1%20inzake%20box%203.docx
[ Voor 25% gewijzigd door RemcoDelft op 02-02-2022 16:47 ]
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Daar lijkt het wel op ja.Robtimus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:44:
Is dat "linkse voorstel" sowieso wettelijk, gezien de huidige vorm van vermogensheffing al niet mag? De huidige vorm probeerde het nog te verbergen door het vermogensrendementsheffing te noemen, dat proberen ze in het "linkse voorstel" niet eens.
[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 02-02-2022 19:25 ]
Het is gewoon een schoffering van de grote spaarder die de afgelopen jaren al keihard getroffen is.Robtimus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:44:
Is dat "linkse voorstel" sowieso wettelijk, gezien de huidige vorm van vermogensheffing al niet mag? De huidige vorm probeerde het nog te verbergen door het vermogensrendementsheffing te noemen, dat proberen ze in het "linkse voorstel" niet eens.
Hoezo, die worden juist redelijk ontzien op deze manier toch? Ik ben bijvoorbeeld al FO als ik 500.000 zou hebben. dan betaal ik dus maar 1%. zeer schappelijk.RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:41:
Iedereen die FIRE in gedachten had kan dan het land wel verlaten
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 02-02-2022 21:07 ]
Niet te vergeten, de pinpas van openbank werkt met maestro waarmee je bij alle zaken kan pinnen.2Dutch schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:17:
Openbank zet de limiet voor hun gratis spaarrekening op 50.000 met 0,20%. Daarboven wordt het 0,00.
Zit er nog steeds vanwege best wel nette rente met een lager bedrag, maar ze zijn wel erg goed in hun producten spammen en de app is een wrapper en ook maar meh. Maar goed, geen omkijken naar verder
Geen risico lopen bestaat niet.Ook niet met spaargeld en ook niet met de depositogarantieregeling.MneoreJ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Terwijl "grootspaarders" nu juist meestal niet beleggen, of in ieder geval geen enorme bedragen, want ze willen geen risico.
Dan moet er ook belastingteruggave zijn bij capital loss.Ikke_Niels schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:53:
[...]
Het meest "logische" in mijn ogen zou capital gains zijn dan heb je geen gezeur meer met fictieve rendementen e.d.
Dat weet jij, dat weet ik, dat weet de fiscus. Maar ik zei dan ook dat die mensen geen risico willen, niet dat ze geen risico lopen.phantom09 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:19:
Geen risico lopen bestaat niet.Ook niet met spaargeld en ook niet met de depositogarantieregeling.
Een zeer laag risico categorie is dit echter wel.
Daarentegen loop je met sparen tevens een risico dat je spaargeld minder waarde wordt dankzij de inflatie.
Enigszins begrijpelijk dat hoe meer vermogen men heeft hoe meer men deze burger wil belasten.RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:41:
Dat "linkse voorstel" is ook leuk: tot 5% belasting betalen bovenop ruim 7% inflatie? Iedereen die FIRE in gedachten had kan dan het land wel verlaten, en de echt rijken verstoppen hun geld toch in box 2.
Na 40 jaar ben je dan 88% van je vermogen kwijt
John de Mol heeft waarschijnlijk het grootste gedeelte in een B.V. zitten en betaald daardoor bijna geen belasting....RemcoDelft schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:57:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat iemand als John de Mol straks 100 miljoen euro vermogensbelasting per jaar wil betalen voor het recht om in Nederland te wonen... Voor die prijs is een verhuizing naar Monaco wel te regelen, en voor veel minder ook nog wel.
Hij bedoeld waarschijnlijk de FO'ers in het hoogste belastingcategorie.de Peer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:06:
[...]
Hoezo, die worden juist redelijk ontzien op deze manier toch? Ik ben bijvoorbeeld al FO als ik 500.000 zou hebben. dan betaal ik dus maar 1%. zeer schappelijk.
Ik vind het een prima voorstel, en ik stem altijd rechts.
Dus sparen is jou antwoord op geen risico lopen. Dat werkt enigzins in een EU land.MneoreJ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Dat weet jij, dat weet ik, dat weet de fiscus. Maar ik zei dan ook dat die mensen geen risico willen, niet dat ze geen risico lopen.
...OK, ik krijg nu toch echt sterk het vermoeden dat je niet wil lezen wat ik schrijf, want waar je nu op reageert is wederom jouw interpretatie van wat je denkt dat ik zeg. Nogmaals, wat ik oorspronkelijk zei was niet mijn mening, maar mijn observatie (zonder uitwerking!) van een gedachtegang die ik vaak langs zie komen.phantom09 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:01:
Dus sparen is jou antwoord op geen risico lopen. Dat werkt enigzins in een EU land.
Maar ga nu een naar Turkije. Mensen die sparen zien hun geld vele malen sneller verdampen dan in een EU land. Of nog erger jaren geleden in Zwimbabwe. Als mensen hun loon kregen gaven ze het meteen uit.
Want ga je vorlijk sparen, dan loop je een erg hoog risico.
Dus sparen is niet altijd zonder risico, onthoud dat.
Ik zou het gewoon zo beschrijven, er is altijd een risicophantom09 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:01:
[...]
Dus sparen is niet altijd zonder risico, onthoud dat.
Inderdaad met de huidige inflatie en rente kost sparen altijd geld en dus een risico.JohanNL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Ik zou het gewoon zo beschrijven, er is altijd een risico
Mensen die beweren dat sparen zonder risico is of voor diegenen die geen risico willen lopen, die vergeten eigenlijk altijd dat je zoiets hebt als inflatie en dat een euro in feite ook gewoon een op de markt verhandelde asset is.
Ben blij dat je dit dus even aanhaalt, zodat deze mythe eindelijk eens van tafel gaat ( of tenminste in dit topic)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Zelfs al was de spaarrente 10% met de huidige inflatie, of laten we zeggen die 2% inflatie die de EU nastreeft.HereIsTom schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Inderdaad met de huidige inflatie en rente kost sparen altijd geld en dus een risico.
Historisch gezien hoort de spaarrente vrijwel gelijk of iets boven de inflatie te zitten. Maar basis economie ("geld lenen kost geld" en zo) telt allang niet meer in de EU. Wat kan er mis gaan.JohanNL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Zelfs al was de spaarrente 10% met de huidige inflatie, of laten we zeggen die 2% inflatie die de EU nastreeft.
Dan nog heb je een risico, want je weet nooit wat de inflatie van morgen gaat zijn.
En tja wie weet, zijn die broden en pakken melk morgen ineens wel verdubbeld in prijs in euro's, terwijl andere assets die wij als hoog/hoger risico classificeren wel mee corrigeren.
Het kán allemaal, alhoewel ik de kans wel echt ontzettend klein inschat zolang we maar niet iemand zoals Erdogan aan het roer krijgen
Niemand verplicht je om een nieuw huis te kopen of een duurder huis te kopen. Je kunt ook gaan huren en de overwaarde voor andere dingen benutten... Zolang het op je rekening staat is het vermogen.Ikke_Niels schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:53:
[...]
Eigenlijk is dat ook heel raar overwaarde wordt belast als vermogen, je wordt immers verplicht om het in een nieuw huis te storten (anders geen HRA), maar je mag er wel belasting over betalen... losse discussie maar toch
Dat heeft niets met de EU te maken. In Turkije is de spaarrente nu ook niet >20%RemcoDelft schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Historisch gezien hoort de spaarrente vrijwel gelijk of iets boven de inflatie te zitten. Maar basis economie ("geld lenen kost geld" en zo) telt allang niet meer in de EU. Wat kan er mis gaan.
ik heb hem de afgelopen jaren steeds via de berichten inbox als pdf gekregen. In 2021 was dat pas op 1 april..Frappuccino schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:49:
Kan iemand hier die een rekening bij Raisin heeft vertellen waar je de jaaroverzichten kunt vinden?
Bedankt voor de reactie.yulunga schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:58:
[...]
ik heb hem de afgelopen jaren steeds via de berichten inbox als pdf gekregen. In 2021 was dat pas op 1 april..
Krijg net door dat het Jaaroverzicht 2021 beschikbaar is - dus best wel vlot.Frappuccino schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:57:
[...]
Snel zijn ze bij Raisin dus niet. Jammer.
Even gecontroleerd, hier ook. Valt nog niet tegen dan.GroteVoet459 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:10:
[...]
Krijg net door dat het Jaaroverzicht 2021 beschikbaar is - dus best wel vlot.
Denk het niet, als dat zo is, moet je je overal zorgen om gaan maken!rowicom schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:30:
Moet ik mij zorgen gaan maken om mijn geld bij Bigbank (Estland) met zo'n doorgedraaide Russische president? ;-)
[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 24-02-2022 22:20 ]
Ja hier ook. Gisteren proberen geld over te maken terug naar mijn Rabobank. Maar lijkt er nu op dat de Rabobank dit blokkeert en bevriest (zo staat dit ergens in een FAQ op hun website voor ondernemers). Geen idee hoe dit nu verder gaat. Ben benieuwd wanneer ik weer bij mijn geld kan.djiedjee schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:33:
Iemand die ook bij ATB (Amsterdam Trade Bank) geld had staan.
Dat is inmiddels Fibr Bank geworden en is dochter van de Russische Alfa Bank.
Hopelijk geen gedoe met het opnemen van geld...
Ludiek modus (niet serieus nemen): misschien een rekening openen in Dubai, geld daarheen en vanuit daar weer naar NL. Dubai laat ook nog vluchten toe dus vast ook nog wel geldKartmans1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:29:
[...]
Ja hier ook. Gisteren proberen geld over te maken terug naar mijn Rabobank. Maar lijkt er nu op dat de Rabobank dit blokkeert en bevriest (zo staat dit ergens in een FAQ op hun website voor ondernemers). Geen idee hoe dit nu verder gaat. Ben benieuwd wanneer ik weer bij mijn geld kan.
Haha ja ik zat ook al zo te denken. Waarschijnlijk werkt zo’n constructie nog ook. Belachelijk dat de Rabobank dit nu blokkeert… weet niet hoe de andere Nederlandse grootbanken hiermee omgaan?Valorian schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:36:
[...]
Ludiek modus (niet serieus nemen): misschien een rekening openen in Dubai, geld daarheen en vanuit daar weer naar NL. Dubai laat ook nog vluchten toe dus vast ook nog wel geld
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq