Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:15
Viper® schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:25:
[...]

ja ik zag bij ING al bijna alle actuele rentes op 0.00% staan.
Aftellen tot de negatieve rente dan maar.
Ik gooi alles op de spaarrekening van mn zoontje (ING). Momenteel 0,2% :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
evleerdam schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:31:
Iemand nog een spaaractie gevonden? Heb zelf even gezocht maar kwam eigenlijk niets tegen.

Behalve dit soort nieuws artikelen dan..

https://www.telegraaf.nl/...google&utm_medium=organic
Klopt, de banken willen liever geen spaargeld meer, ze kunnen het namelijk gratis lenen van de Europesche bank, dus waarom dan rente gaan betalen aan de consument.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

evleerdam schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:31:
Iemand nog een spaaractie gevonden? Heb zelf even gezocht maar kwam eigenlijk niets tegen.

Behalve dit soort nieuws artikelen dan..

https://www.telegraaf.nl/...google&utm_medium=organic
Atm heeft Nationale Nederlanden een actie; als je 1500 euro stort krijg je een 1/5e Staatslot. En dat kan je maximaal tot 5x dat bedrag doen (dus 7500 euro storten).

Geen direct rendement, maar in principe een positief rendement door de verwachtingswaarde; de Staatsloterij stelt dat ze minimaal 60% van de inleg uitkeren. Dus voor elke euro die je inlegt, krijg je er statistisch gezien 0,6 terug. Met de 15 ( = 5x 3) euro aan loten die je hier dan gratis krijgt, zou dat dus 9 euro aan verwachtingswaarde opleveren. Uiteraard is de kans groot dat je er slechts een paar euro aan verdient; maar in dit geval kostte het mij zo'n 0,80 euro aan renteverlies (0,2% ipv 0,25 voor de ruime maand die het bij hun blijft staan en de paar dagen geen rente door overboekingen) en met de vrijwel 100% kans dat je minimaal 1 euro wint met die 5 loten, levert het dus minimaal een klein beetje extra op (en technisch gezien maximaal zo'n 1,5-5 miljoen) :P

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:28
@ACM, ik zie hier niets over bij NN. Moet je gewoon bijstorten en dan krijg je hem, of is er een voorwaarde nog aan verbonden?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:38
Brent schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:30:
@ACM, ik zie hier niets over bij NN. Moet je gewoon bijstorten en dan krijg je hem, of is er een voorwaarde nog aan verbonden?
https://www.nn.nl/Zomeractie-Sparen.htm

Wel even aanmelden dus. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:54
Brent schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:30:
Zie hier

https://www.nn.nl/Zomeractie-Sparen.htm

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• HereIsTom
Gokken via je spaarrekening? De kans om iets te winnen, maar wel een hele kleine kans.
Kun je beter je geld op een deposito bij een bank zetten die wel een goede rente geeft, dan heb je meer kans dat je er iets aan overhoudt :+

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:16
HereIsTom schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:00:
Gokken via je spaarrekening? De kans om iets te winnen, maar wel een hele kleine kans.
Dat is waar maar daar gaat het eigenlijk niet om. Hier is eindelijk weer eens een bank die redenen heeft om met kadootjes (ok kraaltjes en spiegeltjes) te gooien om extra geld aan te trekken. Dat is bijzonder.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HereIsTom schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:00:
De kans om iets te winnen, maar wel een hele kleine kans.
De kans dat je iets wint is juist best groot bij de Staatsloterij. Maar de meeste prijzen die ze geven zijn lager dan de aankoopwaarde van een lot. In dit geval is je lot echter veel goedkoper; het is mijns inziens de kostprijs van alle gemiste rendement dat je anders met dat geld had gemaakt. In mijn geval dus iets van 80 cent omdat het van 0,25% naar 0,20% rente gaat en een paar dagen renteloos op mijn betaalrekening stond. En zelfs als ik heel royaal ben en net doe alsof ik anders van plan was een 5-jaars deposito met 1,05% rente te nemen bij LPB; dan zou het me zo'n 6 euro gekost hebben, ivt de normale prijs van 15 euro.
Met die 80 cent - en zelfs die 6 euro - is de winst statistisch gezien (aka, de verwachtingswaarde* van de loten) juist heel hoog.
Kun je beter je geld op een deposito bij een bank zetten die wel een goede rente geeft, dan heb je meer kans dat je er iets aan overhoudt :+
Zijn er nog - voor ons toegankelijke - banken waarvan je serieus kunt zeggen dat ze een goede rente geven? Leaseplanbank is een van de betere wat depositorentes betreft en geeft een rente van 0,65% voor 1 jaar vast, oplopend met 0,10% tot 1,05% voor 5 jaar vast.

Je hebt uiteraard wel gelijk dat normaliter elke investering die minder dan 40% verlies maakt een betere verwachtingswaarde heeft dan Staatsloten ;)

* Met verwachtingswaarde bedoel ik de term uit statistiek, niet "ik ga vast die jackpot winnen!!" :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HereIsTom
ACM schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:10:
[...]

De kans dat je iets wint is juist best groot bij de Staatsloterij.
Iets wint ja, ik heb ruim 20 jaar meegespeeld en in totaal iets meer gewonnen dan €100,-
Achteraf gezien had ik het beter kunnen sparen, dan was ik nu minstens €3600,- rijker geweest :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:30
HereIsTom schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:47:
[...]

Iets wint ja, ik heb ruim 20 jaar meegespeeld en in totaal iets meer gewonnen dan €100,-
Achteraf gezien had ik het beter kunnen sparen, dan was ik nu minstens €3600,- rijker geweest :+
Tegelijkertijd was je besteedbaar vermogen groter geweest en was het geld er hoogstwaarschijnlijk linksom of rechtsom toch wel uit gegaan ;-)

Conclusie is toch wel simpel: gezien de inflatie is sparen het totaal niet waard. Toch vervelend voor de mensen die niet willen beleggen of investeren, die spelen niet eens gelijk met de inflatie :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:18
President schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:02:
[...]

Tegelijkertijd was je besteedbaar vermogen groter geweest en was het geld er hoogstwaarschijnlijk linksom of rechtsom toch wel uit gegaan ;-)

Conclusie is toch wel simpel: gezien de inflatie is sparen het totaal niet waard. Toch vervelend voor de mensen die niet willen beleggen of investeren, die spelen niet eens gelijk met de inflatie :-(
Hypotheek aflossen lijkt me ook een goede investering.
Als je elk jaar een paar duizend extra aflost bespaar je aardig wat geld op de totale looptijd.

LG Nexus 5X 32GB || Asus Notebook Intel i7 4710HQ @ 2.5 GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
PM_Petrol schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:13:
[...]

Als je elk jaar een paar duizend extra aflost bespaar je aardig wat geld op de totale looptijd.
Inderdaad extra aflossen van de hypotheek is nu de beste investering, zeker i.p.v. sparen.
Wij hebben de hypotheek inmiddels afgelost en dat scheelt een hoop maandlasten :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
ACM schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:10:
[...]

De kans dat je iets wint is juist best groot bij de Staatsloterij. Maar de meeste prijzen die ze geven zijn lager dan de aankoopwaarde van een lot. In dit geval is je lot echter veel goedkoper; het is mijns inziens de kostprijs van alle gemiste rendement dat je anders met dat geld had gemaakt. In mijn geval dus iets van 80 cent omdat het van 0,25% naar 0,20% rente gaat en een paar dagen renteloos op mijn betaalrekening stond. En zelfs als ik heel royaal ben en net doe alsof ik anders van plan was een 5-jaars deposito met 1,05% rente te nemen bij LPB; dan zou het me zo'n 6 euro gekost hebben, ivt de normale prijs van 15 euro.
Met die 80 cent - en zelfs die 6 euro - is de winst statistisch gezien (aka, de verwachtingswaarde* van de loten) juist heel hoog.

[...]

Zijn er nog - voor ons toegankelijke - banken waarvan je serieus kunt zeggen dat ze een goede rente geven? Leaseplanbank is een van de betere wat depositorentes betreft en geeft een rente van 0,65% voor 1 jaar vast, oplopend met 0,10% tot 1,05% voor 5 jaar vast.

Je hebt uiteraard wel gelijk dat normaliter elke investering die minder dan 40% verlies maakt een betere verwachtingswaarde heeft dan Staatsloten ;)

* Met verwachtingswaarde bedoel ik de term uit statistiek, niet "ik ga vast die jackpot winnen!!" :P
In mijn geval krijg ik bij de ING sparen 0.03% rente. Gewoon online ene NN spaarrekening aangevraagd, 7500 verplaatst (1500 x 5) en hoppa. Dan over een maand of 2 weer terug zetten. Al is 0.20% rente nog altijd beter dan bij de ING, misschien zet ik al het spaargeld er wel op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Viper® schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:35:
[...]

In mijn geval krijg ik bij de ING sparen 0.03% rente. Gewoon online ene NN spaarrekening aangevraagd, 7500 verplaatst (1500 x 5) en hoppa. Dan over een maand of 2 weer terug zetten. Al is 0.20% rente nog altijd beter dan bij de ING, misschien zet ik al het spaargeld er wel op.
In jouw specifieke voorbeeld zou ik dat geld in ieder geval niet terugzetten naar ING, totdat je het nodig hebt of er nog wat beters voor kan krijgen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
ACM schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:29:
[...]

In jouw specifieke voorbeeld zou ik dat geld in ieder geval niet terugzetten naar ING, totdat je het nodig hebt of er nog wat beters voor kan krijgen :P
Ik zit al vrij lang bij ING, gemak dient de mensen zeggen ze wel eens. Inmiddels een hele sloot ING spaar rentepunten bij elkaar, maar daar kan je niet zo heel veel spannends mee.
Dit was net het zetje om toch alles ff over te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
Viper® schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:44:
[...]

Ik zit al vrij lang bij ING, gemak dient de mensen zeggen ze wel eens. Inmiddels een hele sloot ING spaar rentepunten bij elkaar, maar daar kan je niet zo heel veel spannends mee.
Dit was net het zetje om toch alles ff over te zetten.
Het puntensysteem is al een jaar anders. Nu krijg je punten voor transacties met je smartphone of betaalverzoeken als voorbeelden. Voor de rente ontvang je niet veel punten meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
PM_Petrol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Het puntensysteem is al een jaar anders. Nu krijg je punten voor transacties met je smartphone of betaalverzoeken als voorbeelden. Voor de rente ontvang je niet veel punten meer.
Het puntensysteem is ook erg duur, vaak zie ik artikelen die zelfs met de korting nog goedkoper zijn bij andere webshops!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoningL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:15
HereIsTom schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:26:
[...]

Het puntensysteem is ook erg duur, vaak zie ik artikelen die zelfs met de korting nog goedkoper zijn bij andere webshops!
Niet altijd. Er zitten soms dingen tussen die echt veel goedkoper zijn dan bij webshops. Ik heb daar eind vorig jaar bijvoorbeeld veel goedkoper een heos soundbar gekocht. Recent waren de LG OLED tvs daar ook veel goedkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:25
Viper® schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:35:
[...]

0,2%, alsof dat de moeite is. Ja, meer dan 0,03% maar uiteindelijk is het tientjeswerk (als je meer dan 10k spaargeld hebt). Ik ben juist veel bij de bank weg aan het halen, dat levert toch niks op. Een potje blijft daar wel, want garantie en je kan er direct bij. Maar de rest gaat in fondsen, online leningen, crypto, staatsloten :) , whatever

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
KoningL schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:31:
[...]

Niet altijd. Er zitten soms dingen tussen die echt veel goedkoper zijn dan bij webshops. Ik heb daar eind vorig jaar bijvoorbeeld veel goedkoper een heos soundbar gekocht. Recent waren de LG OLED tvs daar ook veel goedkoper.
Maar wel bijna altijd, alle artikelen die ik wel had gewild waren ergens anders goedkoper dan bij ING met de puntenkorting.
Plus dat ik geen dingen zoals een TV ga kopen omdat er nu korting op zit, als ik geen TV nodig heb, dan ben je altijd duurder uit.

HereIsTom wijzigde deze reactie 07-06-2019 22:59 (12%)

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 11:05
Dat voordeel stelt echt niets meer voor :(

• Kixtart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:36

Kixtart

Destruction = Improvement

Krulliebol schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 04:20:
Dat voordeel stelt echt niets meer voor :(
Dierentuinen en andere kortingen zijn wel handig. Electronica inderdaad haast nooit

☻/
/▌
/ \

• PM_Petrol
Vooral dagjes uit zijn idd goedkoper.
Ik heb ook wel eens een vuilnisbak van Wesco in de ING shop gekocht, scheelde ook wat tientjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jannick
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20:45
Iemand die tips heeft voor een goede spaarrekening?

Op dit moment zit ik bij een grote bekende bank met een studentenrekening, dit is nu nog gratis. Daarnaast zit ik op dit moment bij Bunq en daar zal ik ook hoofdzakelijk blijven voor mijn normale betaalverkeer.

Straks ben ik hopelijk afgestudeerd en zal ik moeten betalen voor mijn rekening bij de grote bank. Op dit moment zit ik dus al bij Bunq, maar heb ik nog een potje met spaargeld bij de grote bank. Ik ben op zoek naar een spaarrekening bij een betrouwbare bank, maar met een hogere rente dan dat ik nu krijg bij mijn huidige bank. Op deze manier wil ik mijn geld ook een beetje spreiden.

Opties die ik al ben tegen gekomen is: Leaseplan Bank, NIBC, Knab, Moneyou. Ik moet wel het geld direct kunnen overboeken naar mijn betaalrekening bij Bunq. Niet dat geld 3 maanden vast staat, voordat ik het kan opnemen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

<3 Tech

Acties:
  • 0Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Jannick schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:07:
Iemand die tips heeft voor een goede spaarrekening?

Op dit moment zit ik bij een grote bekende bank met een studentenrekening, dit is nu nog gratis. Daarnaast zit ik op dit moment bij Bunq en daar zal ik ook hoofdzakelijk blijven voor mijn normale betaalverkeer.

Straks ben ik hopelijk afgestudeerd en zal ik moeten betalen voor mijn rekening bij de grote bank. Op dit moment zit ik dus al bij Bunq, maar heb ik nog een potje met spaargeld bij de grote bank. Ik ben op zoek naar een spaarrekening bij een betrouwbare bank, maar met een hogere rente dan dat ik nu krijg bij mijn huidige bank. Op deze manier wil ik mijn geld ook een beetje spreiden.

Opties die ik al ben tegen gekomen is: Leaseplan Bank, NIBC, Knab, Moneyou. Ik moet wel het geld direct kunnen overboeken naar mijn betaalrekening bij Bunq. Niet dat geld 3 maanden vast staat, voordat ik het kan opnemen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal prima. Valt toch allemaal onder het depositogarantiestelsel. Maar bijvoorbeeld LeasePlan heeft een iets hogere rente.

Je geld staat nooit automatisch 3 maanden vast. Daar kan je voor kiezen om een iets hogere rente te krijgen.

Heb zelf allerlei spaarrekeningen geopend (NN, LPB, Argenta, Moneyou, Aegon) om zo nu en dan aan acties mee te doen en bij elke bank is het wel binnen 1 werkdag weer terug op je betaalrekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:25
Jannick schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:07:
..
, maar heb ik nog een potje met spaargeld bij de grote bank. Ik ben op zoek naar een spaarrekening bij een betrouwbare bank, maar met een hogere rente dan dat ik nu krijg bij mijn huidige bank. Op deze manier wil ik mijn geld ook een beetje spreiden.
...
Wij weten natuurlijk niet hoeveel spaargeld jij hebt, maar zo lang het <€100.000 is, hoef je niet te spreiden vanwege risico's. Je bent immers gedekt door het depositogarantiestelsel.
Verder kun je je afvragen of al die moeite om met spaargeld te schuiven het wel waard is, uiteraard afhankelijk van je vermogen. Dan maakt het wel uit of je €1.000, of €100.000 hebt, want dan is de renteopbrengst per jaar resp €2,50 of €250 (bij 0,25% rente)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Henk007 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:42:
[...]

Wij weten natuurlijk niet hoeveel spaargeld jij hebt, maar zo lang het <€100.000 is, hoef je niet te spreiden vanwege risico's. Je bent immers gedekt door het depositogarantiestelsel.
Verder kun je je afvragen of al die moeite om met spaargeld te schuiven het wel waard is, uiteraard afhankelijk van je vermogen. Dan maakt het wel uit of je €1000, of €100000 hebt, want dan is de renteopbrengst per jaar resp €2,50 of €250 (bij 0,25% rente)
Je kunt het natuurlijk wel spreiden over twee banken. Als er een failliet gaat dan kan het een tijdje duren voordat je je geld uiteindelijk terug hebt. Daarnaast is het dan handig om toch een rekening te hebben (in die tussenperiode en daarna). In dat opzicht is twee verschillende banken en rekeningen aanhouden dus niet vreemd (al heb ik het zelf ook niet helemaal redundant uitgevoerd als ik eerlijk ben). :P

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Jb! Goed punt, maar toen de DSB failliet ging kreeg je al behoorlijk snel een paar duizend euro terug (3 of 4 duizend). De rest kwam later. Daar kom je de maand wel mee door en dan krijg je normaliter weer salaris op je nieuwe bankrekening.

Aikon wijzigde deze reactie 23-06-2019 18:10 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:49
Meer mensen hier die klant zijn bij Savedo? Tot nu toe bevalt het mij erg goed. Ook netjes een rekeningafschrift van de buitenlandse bank ontvangen dat mijn storting is ontvangen.

Ik heb een tijdje terug een deposito geopend van 1000 euro/1 jaar tegen 0,8% rente bij Privatbanka via hen. Met 30 euro CashbackXL en 25 euro lentebonus van Savedo toch een mooie 6,3% "rente" om een deel weg te zetten voor een jaar. Goed, na 1 jaar moet je weer verder kijken maar dat zie ik dan wel weer. Ik zou ook geen grote bedragen weg gaan zetten in het buitenland, ondanks dat het gewoon onder de depositogarantie valt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Facepalm schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:19:
Goed, na 1 jaar moet je weer verder kijken maar dat zie ik dan wel weer. Ik zou ook geen grote bedragen weg gaan zetten in het buitenland, ondanks dat het gewoon onder de depositogarantie valt.
Valt het dan ook niet onder het garantiestelsel van dat land? Als dat zo is en het is een land waar je de taal niet van kent dan is het wellicht ook nog een gedoe om je claim te maken en zo.

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:49
Jb! schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:50:
[...]

Valt het dan ook niet onder het garantiestelsel van dat land? Als dat zo is en het is een land waar je de taal niet van kent dan is het wellicht ook nog een gedoe om je claim te maken en zo.
Ja, in dit geval het Slowaakse garantiestelsel wat wel in euro uitbetaald gelukkig ipv andere valuta. Maar zo'n claim zal ongetwijfeld een hoop gedoe zijn, hoewel de tussenpersoon aangeeft je hierbij te ondersteunen als dit nodig is. Vandaar dat ik er voorzichtig mee ben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:17
PM_Petrol schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:13:
[...]

Ik zie vaak dit voorbij komen, maar vaak is dit per situatie verschillend. In sommige gevallen is het juist nadelig om af te lossen, bv bij bankspaarhypotheken.

Met de huidige annuïteithypotheek is het aflossen beetje zinloos. Je weet namelijk dat je aan het einde van de rit klaar bent. Dus waarom geld niet gebruiken voor extra luxe wat je niet nodig hebt? Een keer extra op vakantie of elk jaar een nieuwe iPhone?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:57:
Dus waarom geld niet gebruiken voor extra luxe wat je niet nodig hebt? Een keer extra op vakantie of elk jaar een nieuwe iPhone?
Je weet hoe dit topic heet he? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
Aikon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:58:
[...]

Je weet hoe dit topic heet he? :+
Jazeker en in een bepaalde mate moet je natuurlijk ook sparen, maar nadeel is dat je een grens moet stellen. Anders heb je nooit genoeg geld. Waarom 30.000 euro op de bank hebben terwijl je ook 40.000 euro op de bank kan hebben. We zijn in Nederland vaak gewent om te veel geld te sparen. Volgens mij is gemiddeld ongeveer 27.000 euro aan spaargeld bij gezin met 2 minderen.

Je spaart tegenwoordig niet meer voor de rente. Vroeger was het wel leuk en kreeg je een klein leuk extraatje. Tegenwoordig spaar je alleen voor je zekerheid en daar zit een grens aan.

Bankspaarhypotheek die ik net noem zijn wel interessant. Meeste mensen hebben nog een hypotheek van meer dan 3% op hun bankspaarhypotheek. Deze rente krijg je ook op je rekening. Dan tikt het nog wel lekker aan.

Maar als je geld over hebt en je zit aan een bepaalde gens op je spaarrekening dan zou ik er lekker van genieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:21

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

grote_oever schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:31:
[...]
Jazeker en in een bepaalde mate moet je natuurlijk ook sparen, maar nadeel is dat je een grens moet stellen. Anders heb je nooit genoeg geld. Waarom 30.000 euro op de bank hebben terwijl je ook 40.000 euro op de bank kan hebben. We zijn in Nederland vaak gewent om te veel geld te sparen. Volgens mij is gemiddeld ongeveer 27.000 euro aan spaargeld bij gezin met 2 minderen.
Even gegoogled en inderdaad:
https://www.geld.nl/spare...spaargeld-per-nederlander
  • Gezinssamenstelling Gemiddeld spaarbedrag
  • Stellen zonder kinderen met koopwoning € 35.000
  • Stellen met kinderen en koopwoning € 27.750
  • Stellen zonder kinderen met huurwoning € 16.600
  • Alleenstaanden met huurwoning € 5.000
Dat verrast me eerlijk gezegd. Ik dacht dat het minder zou zijn. Weet niet precies waarom.

Maf detail is dat het dus ook vér boven het minimum spaarbedrag zit dat ze adviseren:
  • Gezinssituatie Minimaal spaargeld advies
  • Alleenstaande € 3.550
  • (Echt)paar € 4.000
  • Alleenstaande ouder met 1 kind € 3.950
  • Alleenstaande ouder met 2 kinderen € 4.350
  • Alleenstaande ouder met 3 kinderen € 4.950
  • Alleenstaande ouder met 4 kinderen € 5.350
  • (Echt)paar met 1 kind € 4.400
  • (Echt)paar met 2 kinderen € 5.000
  • (Echt)paar met 3 kinderen € 5.400
  • (Echt)paar met 4 kinderen € 5.900
Dat zijn dan weer bedragen waarvan ik denk "hmm, klinkt als érg weinig".
Je spaart tegenwoordig niet meer voor de rente. Vroeger was het wel leuk en kreeg je een klein leuk extraatje. Tegenwoordig spaar je alleen voor je zekerheid en daar zit een grens aan.
Toch is dat wel jammer. Ik vind zelf sparen érg prettig en heb graag wat geld achter de hand, maar het is droevig te zien dat de rente op een spaarrekening de inflatie niet eens meer dekt. Ieder jaar word je geld minder waard. Dat is alleen tegen te gaan door ieder jaar meer te sparen dan de inflatie. Alleen dan hou je je buffer, je spaargeld, werkelijk op peil.
Bankspaarhypotheek die ik net noem zijn wel interessant. Meeste mensen hebben nog een hypotheek van meer dan 3% op hun bankspaarhypotheek. Deze rente krijg je ook op je rekening. Dan tikt het nog wel lekker aan.

Maar als je geld over hebt en je zit aan een bepaalde gens op je spaarrekening dan zou ik er lekker van genieten.
Niets mis met genieten van je geld en sowieso, veel van de dingen waarvoor de meeste mensen sparen zijn juist dingen waar ze van genieten. :) Niet als buffer voor geval van nood, maar juist voor concrete zaken als een verbouwing, vakantie, hobbies, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 17:05

Honesty

kattenneus!

[...]

Ik zie vaak dit voorbij komen, maar vaak is dit per situatie verschillend. In sommige gevallen is het juist nadelig om af te lossen, bv bij bankspaarhypotheken.

Met de huidige annuïteithypotheek is het aflossen beetje zinloos. Je weet namelijk dat je aan het einde van de rit klaar bent. Dus waarom geld niet gebruiken voor extra luxe wat je niet nodig hebt? Een keer extra op vakantie of elk jaar een nieuwe iPhone?
Ik ben het met je eens als je op je 29ste jaar zit van je hypotheek, maar als je zoals wij deden net begonnen was en je had een berg geld over(vrienden hadden het over vakantie of een nieuwere auto) terwijl je dat niet nodig hebt dan is aflossen wel lekker. Natuurlijk gaat het maar over 10 euro per maand maar die 10 euro die je bespaard door 5k af te lossen die krijg je wel de komende 30 jaar. Dus die 10 euro die voel je misschien zwaarder als je net twee kinderen in de pampers hebt en niet als je 5 jaar daarvoor het uitgeeft aan je 3e vakantie.
Daarnaast kan je ook als je genoeg hebt afgelost gaan nadenken over verkopen en schenken aan de kinderen, als je geen kinderen hebt dan zal ik ook nooit aanraden te sparen dan kan je nog beter op de pof leven.

Wij lossen nu ook niks meer af of je nu de afschaffing wet Hillen betaalt of rente, dan sparen we liever. Maar consumeren

Honesty wijzigde deze reactie 23-06-2019 20:17 (4%)

festina lente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Honesty schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:07:
[...]
Ik ben het met je eens als je op je 29ste jaar zit van je hypotheek, maar als je zoals wij deden net begonnen was en je had een berg geld over(vrienden hadden het over vakantie of een nieuwere auto) terwijl je dat niet nodig hebt dan is aflossen wel lekker. Natuurlijk gaat het maar over 10 euro per maand maar die 10 euro die je bespaard door 5k af te lossen die krijg je wel de komende 30 jaar. Dus die 10 euro die voel je misschien zwaarder als je net twee kinderen in de pampers hebt en niet als je 5 jaar daarvoor het uitgeeft aan je 3e vakantie.
Daarnaast kan je ook als je genoeg hebt afgelost gaan nadenken over verkopen en schenken aan de kinderen, als je geen kinderen hebt dan zal ik ook nooit aanraden te sparen dan kan je nog beter op de pof leven.
Wij gaan *juist* extra aflossen met ingang van volgend jaar en we proberen tegelijkertijd te sparen.

Geen kinderen, maar mijn vrouw is 4 jaar jonger dan ik, dus mag later met pensioen. Als we ons huis eerder weten af te betalen (we hebben vooralsnog de intentie hier tot na ons pensioen te blijven wonen) én tegelijkertijd wat spaargeld achter de hand houden, vergroten we de kans dat zij op zijn minst eerder mag stoppen met werken en we dus langer samen van ons pensioen kunnen genieten.

Daarnaast lijkt het me ook prettig om wat extra geld te hebben voor als we gepensioneerd zijn. Blijft er aan het eind van de rit nog wat over, prima, dan mag dat naar een goed doel. (We hebben nog geen doel bepaald, maar er gaat een moment komen waarop we in ons testament moeten gaan vastleggen wat er na ons overlijden met het huis en eventueel spaargeld gedaan word. Dat duurt nog héél lang, maar is wel een serieuze kwestie. Ik zou het geen prettig idee vinden als enig vermogen zo aan de staat word geschonken, ook al lig ik dan zelf 2 meter onder de grond en maak ik dat niet meer bewust mee.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

unezra schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:17:
[...]

Wij gaan *juist* extra aflossen met ingang van volgend jaar en we proberen tegelijkertijd te sparen.

Geen kinderen, maar mijn vrouw is 4 jaar jonger dan ik, dus mag later met pensioen. Als we ons huis eerder weten af te betalen (we hebben vooralsnog de intentie hier tot na ons pensioen te blijven wonen) én tegelijkertijd wat spaargeld achter de hand houden, vergroten we de kans dat zij op zijn minst eerder mag stoppen met werken en we dus langer samen van ons pensioen kunnen genieten.

Daarnaast lijkt het me ook prettig om wat extra geld te hebben voor als we gepensioneerd zijn. Blijft er aan het eind van de rit nog wat over, prima, dan mag dat naar een goed doel. (We hebben nog geen doel bepaald, maar er gaat een moment komen waarop we in ons testament moeten gaan vastleggen wat er na ons overlijden met het huis en eventueel spaargeld gedaan word. Dat duurt nog héél lang, maar is wel een serieuze kwestie. Ik zou het geen prettig idee vinden als enig vermogen zo aan de staat word geschonken, ook al lig ik dan zelf 2 meter onder de grond en maak ik dat niet meer bewust mee.)
_/-\o_ _/-\o_ Helemaal mee eens, sparen is altijd goed(daarom klikte ik ook dit topic aan) maar sparen voor de volgende generatie is een stuk makkelijker. Ik spaarde altijd al goed(geen doel maar weinig uitgeven) maar nu we kinderen/een doel hebben nog makkelijker omdat je ook weet dat wat overblijft je kan doorgeven.

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Honesty schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:22:
[...]
_/-\o_ _/-\o_ Helemaal mee eens, sparen is altijd goed(daarom klikte ik ook dit topic aan) maar sparen voor de volgende generatie is een stuk makkelijker. Ik spaarde altijd al goed(geen doel maar weinig uitgeven) maar nu we kinderen/een doel hebben nog makkelijker omdat je ook weet dat wat overblijft je kan doorgeven.
Wij doen een mix.
We sparen, maar lossen ook af op de hypotheek en hebben bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak liggen.

De opbrengst gaat overigens wel weer of in de hypotheek gestort word, of op de spaarrekening. Het rendement van zonnepanelen is hoger dan van de spaarrekening en het is ook nog eens beter voor het milieu. Da's ook de reden waarom als de schuur verbouwd moet worden (die is over een paar jaar wel klaar met zijn leven), ik mogelijk spaargeld investeer om daar een extra (kleine) PV installatie op te leggen. Die investering betaald zichzelf wel terug.

Dat gaat overigens wel van surplus geld. Geld dat niet als buffer dient. De buffer is vrij heilig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
unezra schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:57:
Dat verrast me eerlijk gezegd. Ik dacht dat het minder zou zijn. Weet niet precies waarom.

Maf detail is dat het dus ook vér boven het minimum spaarbedrag zit dat ze adviseren:
Wat ze adviseren is wel een minimum idd, echt een noodbuffer en meer ook niet.

Ik denk echter dat de getallen nogal een vertekend beeld geven. Op die website staat ook dat 67% geen of te weinig spaargeld heeft. Dus die 1/3 die wél (genoeg) spaart zorgt voor die redelijk hoge gemiddelden.

Die 27k gemiddeld vermogen klinkt als best veel geld, en dat is het ook natuurlijk, tot je de zoveelste auto-reclame voorbij ziet komen met dat bedrag erin... Of 'erger' nog, de meest verkochte motor is niet heel veel goedkoper. Doorgaans toch iets voor 'erbij'. Er zijn dus flinke verschillen die niet duidelijk worden uit die gemiddelden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Aikon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Wat ze adviseren is wel een minimum idd, echt een noodbuffer en meer ook niet.

Ik denk echter dat de getallen nogal een vertekend beeld geven. Op die website staat ook dat 67% geen of te weinig spaargeld heeft. Dus die 1/3 die wél (genoeg) spaart zorgt voor die redelijk hoge gemiddelden.

Die 27k gemiddeld vermogen klinkt als best veel geld, en dat is het ook natuurlijk, tot je de zoveelste auto-reclame voorbij ziet komen met dat bedrag erin... Of 'erger' nog, de meest verkochte motor is niet heel veel goedkoper. Doorgaans toch iets voor 'erbij'. Er zijn dus flinke verschillen die niet duidelijk worden uit die gemiddelden.
een gemiddeld IQ is ook 100, daar denkt ook iedereen anders over. gemiddelde zijn gemiddelde en niets meer:) of je het leuk vind of niet. Maar belangrijkste is dat jij genoeg hebt. 27k is voor de ene een leuke buffer voor de ander nog niet genoeg voor een vakantie/alle schulden.
Ik spaar al sinds mijn 14e voor alles en niets het heeft me nog nooit geld gekost maar ook nooit sinds mijn 14e en zaterdagbaantje geld nodig gehad door sparen.

festina lente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Aikon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:33:
Die 27k gemiddeld vermogen klinkt als best veel geld, en dat is het ook natuurlijk, tot je de zoveelste auto-reclame voorbij ziet komen met dat bedrag erin... Of 'erger' nog, de meest verkochte motor is niet heel veel goedkoper.
Een nieuwe auto kopen kosten inderdaad flinke wat geld. Zelfs een goede tweedehands betaal je nog wel aardig wat voor.
Dus als je een auto hebt, die je tzt wilt vervangen, zal je daar toch wel wat voor moeten sparen, bovenop je normale buffer.

En er zijn daarnaast nog wel meer dingen die flink geld kunnen kosten. Denk aan diverse vormen van wat groter onderhoud aan je huis. Als je je dak moet laten vervangen (bijvoorbeeld omdat het asbest eruit moet?) dan is die 27k ineens best krap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:46
[...]

Over het gemiddelde spaargeld:
Voor 1 gezin met 50 miljoen spaargeld kunnen er een hoop gezinnen met koopwoning zijn met 1 euro spaargeld om ongeveer op de 28K€ uit te komen. Dit is in andere topics al vaker ter sprake gekomen. Het gemiddelde zegt niet zo veel...
Daarnaast meen ik dat in de berekening ook overwaarde is meegenomen, maar dat is "waardeloos" spaargeld, want van overwaarde kan je geen boodschappen doen.

Dus vergis je niet in het gemiddelde spaargeld wat een gezin heeft dit geeft een veel te rooskleurig beeld!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
[...]

https://www.libelle.nl/mensen/spaargeld-nederlander/
1 op de 5 Nederlanders heeft namelijk geen rooie cent op de bank staan, blijkt uit onderzoek van Rabo Research (2018). Het gemiddelde ligt gelukkig een stuk hoger: €27.843 per persoon. Omdat in deze berekening ook de heel rijke en heel arme mensen zijn meegenomen, hebben de onderzoekers ook het mediane oftewel doorsneebedrag berekend: €10.600 per persoon. Dit is het bedrag waar de helft van de Nederlandse gezinnen boven zit, en de andere helft onder.
Dat is al een stuk minder rooskleurig, je mag dus eerder van 10k uitgaan waarbij je dus ook moet beseffen dat er veel mensen zijn zonder (spaar)geld.

https://www.nji.nl/nl/Dat...rwerp-Armoede-in-gezinnen
Je bekijkt het veel te rooskleurig ;)

Zelf heb ik toevallig laatst ook wat geld weg gesluisd van mijn ABN naar mijn Argenta (waar ik mijn hypotheek heb zitten). Puur om het geld wat verspreid te hebben. Ik kan vanaf mijn telefoon met de ABN app inloggen en mijn spaargeld binnen enkele seconden naar mijn betaalrekening overzetten. Daar heb ik zelfs geen reader voor nodig.

Mijn Argenta staat niet op mijn telefoon, dus zelfs als ik morgenavond op straat een pistool op mijn hoofd gericht krijgt dan staat het geld op Argenta in ieder geval veilig omdat ik dan claim alleen een ABN spaarrekening te hebben :+ :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Dit is dus grote onzin, op een spaarhypotheek na is het altijd verstandig om extra af te lossen als je genoeg spaargeld hebt.
Waarschijnlijk heb jij nooit meer dan iets van 5000 euro spaargeld, dan heeft het inderdaad geen zin, maar heb je bijv. 10.000 of meer dan is het zeker wel verstandig om extra af te lossen.
Je kan daarmee je looptijd verkorten, waar door je uiteindelijk ook veel minder aan rente betaald, ook verklein je daarmee je schuld en dus risico bij bijv. een crisis of als je in geldproblemen komt en verhoog je je financiële onafhankelijkheid.
Bij meer dan 30.000 euro is het nog veel voordeliger i.v.m. de vermogensrendementsheffing die je dan gaat betalen over je spaargeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:55
Honesty schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:07:
[...]

Wij lossen nu ook niks meer af of je nu de afschaffing wet Hillen betaalt of rente, dan sparen we liever. Maar consumeren
Die EWF die je gaat betalen bij afschaffen betaal je naast de rente. Dit is niet plotseling bij een afbetaald huis maar betaal je in alle gevallen (of je huis nu onder water staat of hypotheekvrij is)
Sterker nog er is komende jaren overgang van de afschaffing wet hillen en hierdoor betaal je bij een afgelost huis in alle gevallen dus minder EWF dan bij geen aflossing (of evt precies even veel als geldt dat wet hillen al volledig afgeschaft is voordat rente<EWF

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
HereIsTom schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:41:
[...]

Dit is dus grote onzin, op een spaarhypotheek na is het altijd verstandig om extra af te lossen als je genoeg spaargeld hebt.
Waarschijnlijk heb jij nooit meer dan iets van 5000 euro spaargeld, dan heeft het inderdaad geen zin, maar heb je bijv. 10.000 of meer dan is het zeker wel verstandig om extra af te lossen.
Je kan daarmee je looptijd verkorten, waar door je uiteindelijk ook veel minder aan rente betaald, ook verklein je daarmee je schuld en dus risico bij bijv. een crisis of als je in geldproblemen komt en verhoog je je financiële onafhankelijkheid.
Bij meer dan 30.000 euro is het nog veel voordeliger i.v.m. de vermogensrendementsheffing die je dan gaat betalen over je spaargeld.
Het is niet altijd verstandig, je moet ook goed over de diverse scenario's nadenken.

Scenario A:
130k hypotheekschuld met 30 jaar 2,55% rente
Je betaalt in totaal bruto 39k aan rente

Scenario B:
Je lost elk jaar 10k extra af, maandlasten veranderen
Je betaalt in totaal bruto 16,7k aan rente

Scenario C:
Je lost elk jaar 10k extra af, voor looptijdverkorting
Je betaalt in totaal bruto 14,4k bruto aan rente

Op zich logisch dat je bij scenario C minder rente betaalt, want je betaalt naast de extra aflossing ook standaard extra voor de aflossing. Je zou eigenlijk dus bij scenario B ook wat je maandelijks 'bespaart' aan aflossing zelf ook weer moeten overmaken

Wat je vergeet is dat als je extra aflost, je in de toekomst over dit geld geen HRA meer ontvangt mocht je gaan verhuizen en een (hogere) hypotheek nemen... Dan kan extra aflossen toch wel een aardige impact hebben...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grote_oever
[...]

Ik zeg ook niet dat je moet sparen. Zelf heb ik wel degelijk meer dan 5000 euro.

Aflossen is gewoon “zonde” en de winst is maar een paar euro vaak per jaar. Met name omdat je vaak ook maar beperkt mag aflossen. Bij ons is dat 12.500 euro. Doe dat 10 jaar en je hebt “maar” 125.000 euro afgelost. Daarnaast weet je aan het begin waar je aan begint.

Ik ga sparen en aflossen niet afraden, maar je kan veel meer doen met extra geld. Bijvoorbeeld luxer leven. Er zijn aantal dingen die je leven een stuk makkelijkere maken, zoals schoonmaker thuis etc.

Hypotheek aflossen, los van aflossingsvrij, zie ik als laatste optie.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• HereIsTom
Extra luxe leven is een keuze, maar zolang je een schuld hebt is het dus zonde van dat geld.
Wij hebben de hypotheek afgelost en kunnen nu dus ook extra sparen.
We hebben goed ‘geleefd’, maar kunnen nu al minder gaan werken en met het extra dat we hebben bespaart met de aflossing en met de lage maandlasten nu kunnen we toch meer sparen waardoor we straks toch veel eerder met pensioen kunnen.
Het is maar wat je keuze is, nu extra luxe leven of later minder gaan werken of eerder met pensioen.
Misschien moet je het boek ‘Duur huis, nooit thuis’ eens lezen.

HereIsTom wijzigde deze reactie 23-06-2019 22:40 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
[...]
ook verklein je daarmee je schuld en dus risico bij bijv. een crisis of als je in geldproblemen komt en verhoog je je financiële onafhankelijkheid.
Niet helemaal, in een crisis heb je namelijk weinig aan 10k aflossing op je hypotheek. De impact op je maandlasten is minimaal, dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Wat je in een crisis juist nodig hebt is spaargeld, daarmee kan je eten kopen en de hypotheek betalen.

• unezra

unezra

grote_oever schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:13:
[...]
Ik zeg ook niet dat je moet sparen. Zelf heb ik wel degelijk meer dan 5000 euro.

Aflossen is gewoon “zonde” en de winst is maar een paar euro vaak per jaar. Met name omdat je vaak ook maar beperkt mag aflossen. Bij ons is dat 12.500 euro. Doe dat 10 jaar en je hebt “maar” 125.000 euro afgelost. Daarnaast weet je aan het begin waar je aan begint.
125K in 10 jaar vind ik bepaald geen kleingeld.
Da's bijna de helft van onze hypotheek. :)

Als we dat ieder jaar aflossen kunnen we jaren eerder met pensioen.
Ik ga sparen en aflossen niet afraden, maar je kan veel meer doen met extra geld. Bijvoorbeeld luxer leven. Er zijn aantal dingen die je leven een stuk makkelijkere maken, zoals schoonmaker thuis etc.

Hypotheek aflossen, los van aflossingsvrij, zie ik als laatste optie.
Hangt er misschien een beetje vanaf in welke levensfase je je bevind.
Wij zijn allebei rond de 40 (ik iets er boven, zij iets er onder), wonen in het huis waarin we oud willen worden en de planning is dat onze gezinssamenstelling (2 katten, geen kinderen) niet veranderd.

Aflossen op het huis levert meer rendement op dan sparen plus dat daardoor het huis eerder afbetaald gaat zijn en we als alles goed gaat, straks dusdanig lagere lasten hebben dat we óf flink kunnen sparen óf zij eerder kan stoppen óf we allebei kunnen minderen met werk. (Of een combinatie van.)

Met 2 normale inkomens komen we niets te kort.

Natuurlijk zijn er altijd wel dingen die we wensen, maar die schoonmaker komt wel als we er qua salaris weer wat op vooruit zijn gegaan. :) Dat heeft geen invloed op al dan niet aflossen. (Op dit moment zelfs ook niet op de hoogte, omdat we voorlopig enkel gaan aflossen van de opbrengst van de zonnepanelen en de teruggave van de HRA, die laten we 1x per jaar uitbetalen en dát gaat met ingang van volgend jaar de hypotheek in.)

• grote_oever
unezra schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:51:
[...]

125K in 10 jaar vind ik bepaald geen kleingeld.
Da's bijna de helft van onze hypotheek. :)

Als we dat ieder jaar aflossen kunnen we jaren eerder met pensioen.

[...]

Hangt er misschien een beetje vanaf in welke levensfase je je bevind.
Wij zijn allebei rond de 40 (ik iets er boven, zij iets er onder), wonen in het huis waarin we oud willen worden en de planning is dat onze gezinssamenstelling (2 katten, geen kinderen) niet veranderd.

Aflossen op het huis levert meer rendement op dan sparen plus dat daardoor het huis eerder afbetaald gaat zijn en we als alles goed gaat, straks dusdanig lagere lasten hebben dat we óf flink kunnen sparen óf zij eerder kan stoppen óf we allebei kunnen minderen met werk. (Of een combinatie van.)

Met 2 normale inkomens komen we niets te kort.

Natuurlijk zijn er altijd wel dingen die we wensen, maar die schoonmaker komt wel als we er qua salaris weer wat op vooruit zijn gegaan. :) Dat heeft geen invloed op al dan niet aflossen. (Op dit moment zelfs ook niet op de hoogte, omdat we voorlopig enkel gaan aflossen van de opbrengst van de zonnepanelen en de teruggave van de HRA, die laten we 1x per jaar uitbetalen en dát gaat met ingang van volgend jaar de hypotheek in.)
Met een luxer leven bedoel ik natuurlijk niet gelijk dat je elke dag met champagne op moet staan. Maar 1 dag per week minder werken is ook luxer. Ik doel meer op het aflossen op langere termijn. Leuk dat je nu aflost en je i.p.v. 67 kunt stoppen op 61, maar is dat het allemaal waard tegen die tijd? Tegen die tijd zijn de kinderen groot en het huis uit, terwijl je nu de luxe misschien harder nodig hebt. In mijn omgeving, en met name mijn leeftijdsgroep (tussen 35 en 40) zijn de mensen stuk voor stuk tegen een burnout aan het lopen, maar ze hebben wel geld op de bank. Kinderen die veel vragen, hoge werkdruk op het werk, thuis sociale verplichtingen. Ze vliegen er allemaal stuk voor stuk uit en een flinke burnout kun je echt nog tot latere leeftijden last van hebben.

Nu is dit per persoon verschillend en iedereen heeft zijn plan. Als je echt als doel hebt om met 50 geen hypotheek te hebben dan kun je natuurlijk beperkter luxer leven en dan zou ik het ook zeker niet aanraden.

p.s en offtopic; een schoonmaker is niet alleen voor de elite onder ons weggelegd. Het kan aanzienlijk veel vrije tijd geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:58
Vergeet niet dat het spaargeld/vermogen verschrikkelijk ongelijk verdeeld is.
Circa de helft heeft vrijwel niks tot 1-2 maand loon.
En als je 1 miljoen hebt, dan zit je bij de top 2% of zo.

Misschien is de nood om een buffer op te bouwen in NL misschien iets kleiner door de betere pensioenregeling. In B val je echt heel laag terug als je gewoon op je 65e op pensioen gaat.
Het maximale pensioen voor werknemers zit rond de 2500€ bruto per maan (gezin).
Maar uiteraard krijgt niet iedereen dat. Er zijn een pak mensen die amper 1200€ per maand krijgen.

Als je dan geen buffertje hebt, en een afbetaald huis, dan kan het behoorlijk tegen vallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

grote_oever schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:23:
[...]
Met een luxer leven bedoel ik natuurlijk niet gelijk dat je elke dag met champagne op moet staan. Maar 1 dag per week minder werken is ook luxer. Ik doel meer op het aflossen op langere termijn. Leuk dat je nu aflost en je i.p.v. 67 kunt stoppen op 61, maar is dat het allemaal waard tegen die tijd?
Voor mij persoonlijk: Zeker.

Als mijn vrouw 4 jaar eerder kan stoppen, kunnen we 4 jaar eerder samen van ons pensioen genieten. Ik ga er gemakshalve vanuit dat dat in goede gezondheid en in een leefbare wereld is.

Dat wil niet zeggen dat we NU niet genieten, maar het is zeker iets dat voor ons belangrijk is vanwege ons leeftijdsverschil. Dat is groot genoeg om het relevant te maken en klein genoeg om een gelijktijdig pensioen of minimaal minder werkuren realistisch te laten zijn. :)
Tegen die tijd zijn de kinderen groot en het huis uit, terwijl je nu de luxe misschien harder nodig hebt.
Wij hebben geen kinderen en ik weet niet welke luxe ik op dit moment nog meer nodig heb. :)
Ons gezinsinkomen is ruim boven modaal (lees: ruim 2.5x modaal) en zonder kinderen zijn er heel veel kosten *niet*. We wonen in een rijtjeshuis van 140m2 dat voldoende boven water staat en natuurlijk moeten we sparen voor dingen, maar we komen niets te kort. (Scheelt wel dat we niet een extreem duur leven hebben. We zijn niet per-se zuinig, maar we smijten het geld om diverse redenen ook niet over de balk.)
In mijn omgeving, en met name mijn leeftijdsgroep (tussen 35 en 40) zijn de mensen stuk voor stuk tegen een burnout aan het lopen, maar ze hebben wel geld op de bank. Kinderen die veel vragen, hoge werkdruk op het werk, thuis sociale verplichtingen. Ze vliegen er allemaal stuk voor stuk uit en een flinke burnout kun je echt nog tot latere leeftijden last van hebben.
Been there, done that, got the t-shirt.
Blijft, permanent, een gevaar.
Nu is dit per persoon verschillend en iedereen heeft zijn plan. Als je echt als doel hebt om met 50 geen hypotheek te hebben dan kun je natuurlijk beperkter luxer leven en dan zou ik het ook zeker niet aanraden.
50e gaat ons echt niet lukken. :) Zoals gezegd, we zijn beiden rond de 40.

We hopen voor mijn 65e hypotheekvrij te zijn en minder te kunnen gaan werken. (~2 jaar eerder dan via reguliere aflossing) Eerder is meegenomen. (Ik realiseer me dat ik daarin conservatief ben en mogelijk negatiever, maar ik stel me liever nu in dat ik rond mijn 65e kan stoppen (en zij rond haar 61e fors minder kan werken of zelfs helemaal kan stoppen), dan dat we nu mikken op 60 en dat het alsnog tegen valt.
p.s en offtopic; een schoonmaker is niet alleen voor de elite onder ons weggelegd. Het kan aanzienlijk veel vrije tijd geven.
I know, daarom hebben we daar ook al meerdere malen serieus over zitten denken. Het is best betaalbaar, zeker als je iemand alleen voor de grote klussen in huurt en niet iedere week voor alle kleine klusjes. Ik sluit niet uit dat we alsnog tussen nu en 2 jaar een (witte) schoonmaker (m/v) inhuren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op maandag 24 juni 2019 @ 00:31:
[...]

Niet helemaal, in een crisis heb je namelijk weinig aan 10k aflossing op je hypotheek. De impact op je maandlasten is minimaal, dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Wat je in een crisis juist nodig hebt is spaargeld, daarmee kan je eten kopen en de hypotheek betalen.
Ik schrijf ook als je 10.000 of meer hebt gespaard is extra aflossen verstandig.
Als je morgen werkeloos wordt heb je inderdaad niks aan die 10.000 aflossing, maar als je over 10 jaar werkeloos wordt heb je wel degelijk iets aan 100.000 aflossing.
En als je over 20 jaar werkeloos wordt en je hypotheek is helemaal afgelost ben je helemaal blij dat je die extra maandlasten niet meer hebt.
Maar als je geen of weinig spaargeld hebt is het verstandig om eerst een flinke buffer te sparen voordat je xtra gaat aflossen en zeker i.p.v. luxe te leven van dat geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Ik schrijf ook als je 10.000 of meer hebt gespaard is extra aflossen verstandig.
Als je morgen werkeloos wordt heb je inderdaad niks aan die 10.000 aflossing, maar als je over 10 jaar werkeloos wordt heb je wel degelijk iets aan 100.000 aflossing.
En als je over 20 jaar werkeloos wordt en je hypotheek is helemaal afgelost ben je helemaal blij dat je die extra maandlasten niet meer hebt.
Maar als je geen of weinig spaargeld hebt is het verstandig om eerst een flinke buffer te sparen voordat je xtra gaat aflossen en zeker i.p.v. luxe te leven van dat geld.
Met 10.000 euro kan je wellicht een half jaar werkloosheid opvangen, lijkt je dat genoeg? Je stelt het veel te simplistisch, zeker met de huidige rente is aflossen echt niet zo voordelig dat het een no brainer is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:58:
[...]

Met 10.000 euro kan je wellicht een half jaar werkloosheid opvangen, lijkt je dat genoeg? Je stelt het veel te simplistisch, zeker met de huidige rente is aflossen echt niet zo voordelig dat het een no brainer is.
Nee hoor, ik heb het toch zelf allemaal mee gemaakt, als je het echt wil is het allemaal mogelijk en zolang de rente op hypotheken geen 0% is en je spaargeld ook niks oplevert blijft extra aflossen voordeliger.
En als je 10.000 voor een half jaar nodig hebt met WW zijn je maandlasten dus veel te hoog en zou je daar eens naar moeten gaan kijken!

HereIsTom wijzigde deze reactie 24-06-2019 12:05 (11%)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:39
unezra schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:43:
[...]
Ons gezinsinkomen is ruim boven modaal (lees: ruim 2.5x modaal)
Zoals vaker aangehaald is dit nogal een onduidelijk definitie. We kennen allemaal het modale salaris van bijvoorbeeld €37k, echter dit is niet het modale gezinsinkomen. Wat een modaal gezinsinkomen precis is hangt af van situatie (kinderen/leeftijd etc).

Nu even geen tijd/zin die data terug te vinden maar een modaal gezinsinkomen blijkt verrassend hoog te zijn, zeker voor een huishouden met twee werkenden zonder kinderen. Een gezinsinkomen van 2,5xmodaal (persoonlijk inkomen) is voor die groep ongeveer modaal dacht ik.

Tenzij natuurlijk bedoeld wordt dat het gezinsinkomen 2,5x een modaal gezinsinkomen is, zinvol dus om dat duidelijk te houden.

Edit;
Dat was bijvoorbeeld deze:
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

Lastig met CBS data te verifiëren omdat daar vooral gesproken wordt over gestandaardiseerd inkomen.

Echter blijft het lastig sommige verschillen te verklaren, bovenstaand zou kunnen zijn:
Paar, zonder kinderen, kostwinner < 65 2 € 84.900

Ofwel, ik stel voor dat we gezinsinkomen altijd definiëren in aantal maal modaal inkomen per persoon(zo was hij hier ook bedoeld denk ik), dit zegt dan alleen dus niet direct iets over hoe e.e.a. zich verhoudt tot de norm qua besteedbaar inkomen voor gezinnen.

assje wijzigde deze reactie 24-06-2019 12:14 (26%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• unezra

unezra

assje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:06:
[...]
Zoals vaker aangehaald is dit nogal een onduidelijk definitie. We kennen allemaal het modale salaris van bijvoorbeeld €37k, echter dit is niet het modale gezinsinkomen. Wat een modaal gezinsinkomen precis is hangt af van situatie (kinderen/leeftijd etc).
Wikipedia is daar héél duidelijk over:
Wikipedia: Modaal inkomen

Dat is dus de definitie die ik aan hou. :)
Nu even geen tijd/zin die data terug te vinden maar een modaal gezinsinkomen blijkt verrassend hoog te zijn, zeker voor een huishouden met twee werkenden zonder kinderen. Een gezinsinkomen van 2,5xmodaal (persoonlijk inkomen) is voor die groep ongeveer modaal dacht ik.

Tenzij natuurlijk bedoeld wordt dat het gezinsinkomen 2,5x een modaal gezinsinkomen is, zinvol dus om dat duidelijk te houden.

Edit;
Dat was bijvoorbeeld deze:
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

Lastig met CBS data te verifiëren omdat daar vooral gesproken wordt over gestandaardiseerd inkomen.

Echter blijft het lastig sommige verschillen te verklaren, bovenstaand zou kunnen zijn:
Paar, zonder kinderen, kostwinner < 65 2 € 84.900

Ofwel, ik stel voor dat we gezinsinkomen altijd definiëren in aantal maal modaal inkomen per persoon(zo was hij hier ook bedoeld denk ik), dit zegt dan alleen dus niet direct iets over hoe e.e.a. zich verhoudt tot de norm qua besteedbaar inkomen voor gezinnen.

• assje
unezra schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:21:
[...]

[...]
OK voor mij ook, echter is onderstaande verwoording ofwel onduidelijk of onjuist:
Ons gezinsinkomen is ruim boven modaal

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:08
unezra schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:21:
[...]

Die snap ik niet. In de quote die je aanhaalt gaat het over dat modaal gezinsinkomen wat anders is dan het normale modaal inkomen per persoon en vervolgens link je iets dat gaat over het modaal inkomen per persoon. Wat zie ik over het hoofd in die link?

• unezra

unezra

assje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:29:
[...]
OK voor mij ook, echter is onderstaande verwoording ofwel onduidelijk of onjuist:
[...]
Piet_Piraat7 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:29:
[...]
Die snap ik niet. In de quote die je aanhaalt gaat het over dat modaal gezinsinkomen wat anders is dan het normale modaal inkomen per persoon en vervolgens link je iets dat gaat over het modaal inkomen per persoon. Wat zie ik over het hoofd in die link?
Voor zover ik weet en begrepen heb (correct me if I'm wrong want nu begin ik ook te twijfelen), is het genoemde modaal inkomen, het modale inkomen per huishouden. Niet per persoon.

Wél per persoon, is het verderop genoemde "gestandaardiseerd inkomen". Ik quote Wikipedia even:
Weer een ander begrip is het gestandaardiseerd inkomen, dat is het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden; op deze manier worden alle inkomens herleid tot het inkomen van een eenpersoonshuishouden.
Uitgaande van "modaal inkomen == modaal gezinsinkomen", klopt mijn bewering. Anders uiteraard niet. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:08
@unezra dan zou een modaal gezin moeten rondkomen van 37k per jaar? Daar kom je toch nooit van rond?

• assje
Modaal was van origine dacht ik gedefinieerd voor een kostwinner met een gezin met twee kinderen, inmiddels een vrij waardeloze metric dus.

Het gezin uit de definitie (één kostwinner twee kinderen) bevindt zich inmiddels rond de armoedegrens en is bepaald niet representatief voor een modaal gezin.

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:25
Hier vind ik toch heel wat lagere getallen:
Wikipedia: Armoedegrens

Maar goed, dit soort dingen hangt sterk van je definities af. Wat is rondkomen? Net niet sterven van de honger, of iets anders ?

• assje
Henk007 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:45:
Hier vind ik toch heel wat lagere getallen:
Wikipedia: Armoedegrens

Maar goed, dit soort dingen hangt sterk van je definities af. Wat is rondkomen? Net niet sterven van de honger, of iets anders ?
Was hier op gebaseerd:
https://www.nibud.nl/bero...-financieel-gezien-zwaar/

Definitie van armoede is in de richting van sociaal niet mee kunnen komen denk ik, niet perse een definitie waar ik het mee eens ben.

In ieder geval is het zo dat voor een gezin met twee kinderen het minimum inkomen wel ongeveer €2k netto is, of je nu werkt of niet (na verrekenen toeslagen). Een enkel modaal inkomen zit daar dus niet veel boven. Als we zeggen dat bijstand relatieve armoede is dan is een enkel modaal inkomen voor een gezin dus niet veel meer dan dat. Zie hiervoor ook het topic over het onbestaan van middeninkomen.

Verder offtopic hier vrees ik :) In ieder geval goed om te onthouden dan €37k gezinsinkomen niet het modale gezin is waar je aan denkt met een koop-tussenwoning, middenklasser auto en 2x per jaar op vakantie (al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen).

assje wijzigde deze reactie 24-06-2019 13:10 (10%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PM_Petrol
[...]

Ja aan het einde ben je klaar met aflossen. Maar als je tussendoor aflost bespaart dat je rente. En hou je aan het einde van de rit meer over, omdat je geen rente over bijvoorbeeld die extra aflossing van 20k betaald.

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
assje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:40:
Modaal was van origine dacht ik gedefinieerd voor een kostwinner met een gezin met twee kinderen, inmiddels een vrij waardeloze metric dus.

Het gezin uit de definitie (één kostwinner twee kinderen) bevindt zich inmiddels rond de armoedegrens en is bepaald niet representatief voor een modaal gezin.
Er zijn wel wat getallen over modaal gezins-inkomen, dit ligt een stuk hoger dan het modale inkomen van een persoon.

Bijvoorbeeld (cijfers 2015);

Samenstelling huishouden ------ Aantal personen -- Modaal inkomen
Totaal particulier huishouden ------ 2,2 --------------- € 64.000
Totaal eenpersoonshuishouden ------ 1 ------------------- € 34.200
Paar, minstens één kind >= 18 ------ 3,8 ----------------- € 110.700

Jan Modaal lijkt te slaan op het eenpersoonshuishouden, modaal gezin ligt een stuk hoger.
Paar met minstens 1 kind ouder dan 18 ligt ver boven de 100k modaal, klinkt gevoelsmatig hoog.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra

unezra

PM_Petrol schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:43:
[...]
Ja aan het einde ben je klaar met aflossen. Maar als je tussendoor aflost bespaart dat je rente. En hou je aan het einde van de rit meer over, omdat je geen rente over bijvoorbeeld die extra aflossing van 20k betaald.
En dat is dus precies een van de redenen waarom ik geïnvesteerd heb in zonnepanelen, maar de opbrengst in de hypotheek stop. Dat levert een fors hoger financieel rendement op want én de winst van de zonnepanelen én nog eens het feit dat ik over het afgeloste bedrag geen rente meer betaal.

Spaargeld is zeker belangrijk, maar het rendement is belachelijk laag.

Financieel gezien is het voordeliger álles in de hypotheek te stoppen tot die volledig is afgelost en dán te gaan sparen, of te investeren in zaken die een nog hoger rendement opleveren. (Zoals zonnepanelen of aandelen.) Exacte keuzes afhankelijk van persoonlijke voorkeur en risicobereidheid.

Voor mensen die redelijk risico-avers zijn als ik, is een combinatie van sparen en aflossen, samen met energiebesparende of opwekkende maatregelen (zonnepanelen, isolatie) het meest comfortabel én financieel verstandig.

Spaargeld als buffer en voor luxe zaken, misschien een deel als extra pensioenopbouw (een hypotheek word pas extra besteedbaar inkomen als 'ie volledig is afgelost), afslossing op de hypotheek om geld te besparen (want rente) én eerder een bedrag per maand over te hebben als besteedbaar inkomen.

Zo zal ieder voor zich de ideale mix moeten maken, al zijn er natuurlijk wel zaken te zeggen over wat in specifieke situaties meer of minder verstandig kan zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:43
unezra schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:35:
[...]

En dat is dus precies een van de redenen waarom ik geïnvesteerd heb in zonnepanelen, maar de opbrengst in de hypotheek stop. Dat levert een fors hoger financieel rendement op want én de winst van de zonnepanelen én nog eens het feit dat ik over het afgeloste bedrag geen rente meer betaal.

Spaargeld is zeker belangrijk, maar het rendement is belachelijk laag.

Financieel gezien is het voordeliger álles in de hypotheek te stoppen tot die volledig is afgelost en dán te gaan sparen, of te investeren in zaken die een nog hoger rendement opleveren. (Zoals zonnepanelen of aandelen.) Exacte keuzes afhankelijk van persoonlijke voorkeur en risicobereidheid.

Voor mensen die redelijk risico-avers zijn als ik, is een combinatie van sparen en aflossen, samen met energiebesparende of opwekkende maatregelen (zonnepanelen, isolatie) het meest comfortabel én financieel verstandig.

Spaargeld als buffer en voor luxe zaken, misschien een deel als extra pensioenopbouw (een hypotheek word pas extra besteedbaar inkomen als 'ie volledig is afgelost), afslossing op de hypotheek om geld te besparen (want rente) én eerder een bedrag per maand over te hebben als besteedbaar inkomen.

Zo zal ieder voor zich de ideale mix moeten maken, al zijn er natuurlijk wel zaken te zeggen over wat in specifieke situaties meer of minder verstandig kan zijn.
Toch wil ik wat tegengeluid laten horen tegen 'spaargeld levert niks op' etc.
Een stevige buffer hebben, bijvoorbeeld voldoende om 12 maanden de volledige lasten (inclusief eten, auto etc.) te dragen, kan wel degelijk veel opleveren.
Stel je hebt een crisis-achtige situatie elke 10 jaar, dan kan die buffer voor twee dingen zorgen:
Voorkomen dat je door de onmiddellijke situatie gedwongen wordt iets te doen dat lange termijn zeer onvoordelig is.
Mocht je er zonder kleerscheuren uit komen, kun je investeren in een aantrekkelijke markt.

In 2008 had een flinke pot spaargeld voor veel mensen waarschijnlijk het verschil kunnen zijn tussen huis verkopen of niet, en misschien zelfs het huis van de buren erbij kopen op de executieveiling. Als je dan het rendement over dat spaargeld bekijkt (vooral het voorkomen van negatief rendement) is het al een stuk aantrekkelijker.

Ctrl+k

• unezra

unezra

@Sibylle 100% mee eens!
Met "het levert niets op" bedoel ik vooral "het levert geen concreet en direct financieel rendement op".

Een buffer heb je met de intentie die nooit aan te hoeven spreken. Als alles goed gaat, kun je dus 25 jaar een hoop geld op je spaarrekening hebben en daadwerkelijk na 25 jaar de conclusie trekken dat het amper is gestegen.

Qua mentale rust levert een redelijke buffer zéker veel op. Ik slaap zelf heel wat rustiger nu ik weet dat een zekere mate van inkomensverlies (door wat voor omstandigheden dan ook), gedurende een periode is op te vangen. Mocht de inkomensderving structureel blijken te zijn, is het een heel fijne gedachte niet meteen het huis te hoeven verkopen maar de tijd te kunnen nemen om de noodzakelijke aanpassingen te doen aan ons uitgavenpatroon.

Het is overigens ook een van de redenen dat we geen tophypotheek hebben maar op grofweg de helft zitten van onze maximale leensom. Lagere lasten, minder buffer nodig, meer geld over om te sparen. :) (Al kriebelt het heel soms wel, maar aan de andere kant, het valt me tegen wat je koopt voor 2x het bedrag van ons huis. Vooralsnog is me dát de extra maandlast én dus minder spaargeldopbouw niet waard.)

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Paragon93 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:56:
[...]

Er zijn wel wat getallen over modaal gezins-inkomen, dit ligt een stuk hoger dan het modale inkomen van een persoon.

Bijvoorbeeld (cijfers 2015);

Samenstelling huishouden ------ Aantal personen -- Modaal inkomen
Totaal particulier huishouden ------ 2,2 --------------- € 64.000
Totaal eenpersoonshuishouden ------ 1 ------------------- € 34.200
Paar, minstens één kind >= 18 ------ 3,8 ----------------- € 110.700

Jan Modaal lijkt te slaan op het eenpersoonshuishouden, modaal gezin ligt een stuk hoger.
Paar met minstens 1 kind ouder dan 18 ligt ver boven de 100k modaal, klinkt gevoelsmatig hoog.
Telt het inkomen van dat kind dan ook mee? Want ik vraag me af hoe 110.000 bruto per jaar modaal kan zijn als de meeste mensen in de handen klappen als ze met kinderen 50K bruto per jaar binnen trekken. Sowieso volg ik de logica niet dat een huishouden met kinderen automatisch betekend dat de ouders meer verdienen.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:27:
[...]

Telt het inkomen van dat kind dan ook mee? Want ik vraag me af hoe 110.000 bruto per jaar modaal kan zijn als de meeste mensen in de handen klappen als ze met kinderen 50K bruto per jaar binnen trekken. Sowieso volg ik de logica niet dat een huishouden met kinderen automatisch betekend dat de ouders meer verdienen.
Stellen met kinderen zullen gemiddeld ouder zijn dan stellen zonder kinderen. Stellen met kinderen >18 zullen gemiddeld ouder zijn dan stellen met kinderen <18. Gemiddeld zal inkomen meestijgen met leeftijd.
Misschien hebben stellen met kinderen meer kosten waardoor ze geneigd zijn meer te (blijven) werken dan stellen zonder kinderen. Misschien stoppen laagopgeleide vrouwen vaker met werken zodra ze kinderen krijgen, waardoor de groep tweeverdieners met kinderen voor een groter deel uit hoogopgeleiden bestaat.
En ja, het lijkt er op dat inkomen van thuiswonende kinderen ook meetelt.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:58

Longcat

@_catography

@Kuusj Bij huishoudens met een kind ouder dan 18 jaar zijn de ouders ouder dan wanneer je kijkt naar allle huishoudens. Hoe ouder, hoe langer de werkervaring en hoe hoger het salaris. Toch blijf ik het hoog vinden.
EDIT: oeps kpg zei al hetzelfde.

----

Toch vind ik de discussie wel heel erg off-topic gaan. Meerdere posts hebben niets met sparen te maken.

Longcat wijzigde deze reactie 24-06-2019 21:36 (6%)

https://www.instagram.com/_catography/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
Sibylle schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:12:
[...]

Toch wil ik wat tegengeluid laten horen tegen 'spaargeld levert niks op' etc.
Een stevige buffer hebben, bijvoorbeeld voldoende om 12 maanden de volledige lasten (inclusief eten, auto etc.) te dragen, kan wel degelijk veel opleveren.
Stel je hebt een crisis-achtige situatie elke 10 jaar, dan kan die buffer voor twee dingen zorgen:
Voorkomen dat je door de onmiddellijke situatie gedwongen wordt iets te doen dat lange termijn zeer onvoordelig is.
Mocht je er zonder kleerscheuren uit komen, kun je investeren in een aantrekkelijke markt.

In 2008 had een flinke pot spaargeld voor veel mensen waarschijnlijk het verschil kunnen zijn tussen huis verkopen of niet, en misschien zelfs het huis van de buren erbij kopen op de executieveiling. Als je dan het rendement over dat spaargeld bekijkt (vooral het voorkomen van negatief rendement) is het al een stuk aantrekkelijker.
Tuurlijk is een goede buffer belangrijk, maar extra aflossen ook.
Wij hadden door extra af te lossen nog minder dan de helft van de hypotheek in 2008 waardoor we lage maandlasten hadden en dus het huis niet hoefden te verkopen en zelfs nog konden sparen.

• Signs
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Maandje geleden ben ik vader geworden van een zoon.

Wij zouden graag voor zijn toekomst willen sparen. Denk bijv aan studie/rijbewijs/huisje.

Al gauw denken wij aan een speciale kind-spaarrekening. Echter willen wij voorkomen dat als hij 18 wordt en het geld vrijkomt, dit aan onnodige dingen gaat besteden. Ik snap dat opvoeding hier een groot deel in heeft.

En volgens mij als wij een rekening op onze naam openen, betalen wij tegen die tijd aardig wat belasting er over.

Iemand tips/suggesties/ervaringen ?

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

Bastien

I don't mind

Signs schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:37:

Wij zouden graag voor zijn toekomst willen sparen. Denk bijv aan studie/rijbewijs/huisje.

Al gauw denken wij aan een speciale kind-spaarrekening. Echter willen wij voorkomen dat als hij 18 wordt en het geld vrijkomt, dit aan onnodige dingen gaat besteden. Ik snap dat opvoeding hier een groot deel in heeft.

En volgens mij als wij een rekening op onze naam openen, betalen wij tegen die tijd aardig wat belasting er over.

Hier staan de consequenties van je keuze uitgelegd : https://www.nibud.nl/consumenten/sparen-voor-uw-kleinkind/

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom

Als je minimaal 100 euro per maand wilt sparen is indexbeleggen misschien iets, in 18 jaar tijd kun je daar een aardig rendement op maken, in ieder geval een stuk meer dan met sparen. Hier hebben wij goede ervaringen mee; https://www.meesman.nl/waarom-beleggen/maandelijks-beleggen

Totdat je zoon 18 jaar is telt zijn geld wel mee bij jullie vermogen, dus kom je boven de 30.000 totaal dan betaal je er belastingheffing over.

Tja en wat hij gaat doen met het geld als hij 18 is ligt inderdaad deels aan de opvoeding, je kan hem er natuurlijk op wijzen dat het bedoelt is voor zijn studie/huis.

• ThinkPad

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Kunnen jullie nog wel op de LeasePlanBank-app inloggen? Bij mij geeft hij al sinds gisteren aan dat er onderhoud is :/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:52
ThinkPad schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:36:
Kunnen jullie nog wel op de LeasePlanBank-app inloggen? Bij mij geeft hij al sinds gisteren aan dat er onderhoud is :/
Bij mij ook, werkte woensdag nog wel, daarna heb ik niet meer gekeken tot nu toe.

• amirantha
  • Laatst online: 16:54
koksie schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:01:
[...]

Bij mij ook, werkte woensdag nog wel, daarna heb ik niet meer gekeken tot nu toe.
Hier geeft de app aan dat er in verband met onderhoud de sparen app tijdelijk niet beschikbaar is

• Bastien

Bastien

I don't mind

Donderdag en vrijdag lag het eruit, zag ik woensdag op de site staan. Als het goed is moet het vanaf vandaag weer werken vanaf 9 uur, aldus de inlogpagina.

Verder is het volgens mij ook niet gecommuniceerd, was wel handig geweest.

• ThinkPad

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Hij doet het inmiddels weer :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Elect
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Exacte dezelfde situatie en we willen dat het geld beschikbaar komt als wij vinden dat hij er verantwoord mee om gaat. We hebben een extra aandelenrekening geopend bij BrandNewDay en storten daar per maand 100 euro op. Verdeling 50/50 obligaties / aandelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:01

Zenix

BOE!

offtopic:
@Signs Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8
Ik zou daar de vraag stellen als je wilt beleggen. Want naast Meesman en BND zijn er goedkopere alternatieven die net zo makkelijk werken (automatisch). Daarnaast zou ik nooit voor 50% obligaties kiezen de eerste 10 jaar.

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:53

Ik zit met hetzelfde “probleem”.

Voor alsnog heb ik gekozen om aparte rekening te openen op mijn eigen naam.

Tzt zie ik het wel, er zijn wel meerdere belasting ontwijkende constructies te verzinnen.

- in termijnen schenken
- eenmalige verhoogde vrijstelling bij aankoop van een huis (deze regel is er nu, geen garantie voor de toekomst)
- cash
- grote aankopen doen
- en/of rekening en dan pinpas aan je kinderen geven
- etc

En als je verwacht heel veel geld te sparen is het sowieso niet onverstandig om het via een notaris te regelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:06
Studie van kinderen betalen? We kennen uiteraard de wetgeving in de toekomst niet, maar voor mij lijkt het een beetje een non-issue. Als je kind een studie gaat doen kan je daar alle kosten voor betalen, en dat is inclusief dingen als huur en boeken. Sowieso heb je tot 21ste onderhoudsplicht, dus dan kan je ook probleemloos dingen als zorgverzekering betalen voor ze, ook al studeren ze niet. Als ze thuis blijven wonen hoef je geen kostgeld te vragen, en je kan ruim €5000 per jaar sowieso belastingvrij schenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Nu online
E-mail van Leaseplanbank:
Online Spaarrekening tijdelijk niet beschikbaar
In verband met de overgang naar een nieuw systeem zal uw Online Spaarrekening en de Sparen App tijdelijk niet beschikbaar zijn. Vanaf woensdag 10 juli 18:00 uur tot en met maandag 15 juli 12:00 uur is het helaas niet mogelijk om in te loggen, geld over te boeken of uw gegevens te wijzigen. Overboekingen die gepland staan tijdens deze periode worden wel gewoon uitgevoerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
@mhr-zip Wij hebben voor onze kids wel een spaarrekening die afloopt op 19 jaar. Qua belasting moet je sowiezo tot 18 dat vermogen bij jou optellen.

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:21
U123456 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:18:
E-mail van Leaseplanbank:
[...]
Hier ook de mail gehad, 5 dagen niet bij/aan je eigen geld kunnen komen ? Tijd om mijn geld naar een andere rekening te verplaatsen.
Welk bedrijf verzint het om klanten 5 dagen af cq uit te sluiten van hun geld, en wat als het daarna nog niet werkt....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Ik heb ook zojuist al m'n geld eraf gehaald. Als ze over zijn stort ik het misschien wel weer terug. Of bij een andere bank...

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
Het is idd een beetje vreemd dat je zolang niet bij je geld kan. Bij andere banken hebben ze ook wel eens onderhoud, maar dan hooguit een paar uur, op een zondag in de nacht. Ik heb een deposito dus kan er sowieso niet bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Onbegrijpelijke actie. Ik zit echt te twijfelen om daar (wat) geld weg te halen....

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:21
Net een rekening geopend bij NIBC, kwartaalspaarrekening. Ook nog iets meer rente als het er een kwartaal opstaat (0.30% totaal). Morgen alles overboeken, doei leaseplan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Kan mij toch niet voorstellen dat het echt nodig is om 5 dagen te doen over een software wissel. Maar ja, zij blijkbaar wel. In ieder geval wel goed dat ze het nu wel communiceren i.p.v. de afgelopen dagen waarbij dat nagenoeg niet het geval was en het ook niet beschikbaar was. Voor mij geen reden om ze geheel te verlaten.

Ik boek op 9 juli wel mooi alles even over naar de betaalrekening en zie 15/16 juli wel weer of het terugkan. Dat kleine beetje renteverlies merk je tegenwoordig pas wat van als je 7 cijfers voor de komma geparkeerd hebt. :P Better safe than sorry.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is een spaarrekening, geen betaalrekening. Je hebt zat tijd om geld eraf te halen mocht je het geld die dagen nodig hebben. Beter een goede transitie naar een nieuw systeem, dan een half-slappe overgang omdat alles perse 24/7 live moet blijven en met de nodige storingen in de toekomst. Soms kan het niet anders.

Ik weet niet of ze in het weekend transacties verwerkten, zo niet is het maar 2 dagen feitelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Aikon schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:09:
Het is een spaarrekening, geen betaalrekening. Je hebt zat tijd om geld eraf te halen mocht je het geld die dagen nodig hebben. Beter een goede transitie naar een nieuw systeem, dan een half-slappe overgang omdat alles perse 24/7 live moet blijven en met de nodige storingen in de toekomst. Soms kan het niet anders.

Ik weet niet of ze in het weekend transacties verwerkten, zo niet is het maar 2 dagen feitelijk.
Het is inderdaad een spaarrekening, geen deposito. Een eigenschap van een spaarrekening is dat je er direct over kan beschikken. Als je zoveel tijd nodig hebt om een transitie uit te voeren, dan heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:25:
[...]

Het is inderdaad een spaarrekening, geen deposito. Een eigenschap van een spaarrekening is dat je er direct over kan beschikken. Als je zoveel tijd nodig hebt om een transitie uit te voeren, dan heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in.
Het is nota bene een Online Spaarrekening volgens Leaseplan zelf. Vijf dagen offline is belachelijk.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Op naar NIBC dan maar

noo wijzigde deze reactie 30-06-2019 13:39 (95%)

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Een spaarrekening ja, geen betaalrekening. Juist een spaarrekening is iets waar je niet direct over kan beschikken, eerst overboeken naar je betaalrekening. Ok, tegenwoordig met dat nieuwe internets gaat dat steeds vaker realtime, maar een spaarrekening blijft indirect beschikbaar.

En, tja, als je de kwaliteit van een transitie kan afleiden aan de hoeveelheid downtime genoemd in een persbericht... Wellicht IT-manager worden dan?

Maar goed, als Leaseplanbank veel klanten verliest zullen wellicht ook zij gaan streven naar minder downtime ipv een kwalitatieve overgang en god weet ik wat voor zooi aan oude systemen achter de schermen. Beetje IT'er moet hier toch ook begrip voor kunnen opbrengen?
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True