Ook leuk, de overheid dwingt me min of meer om te gaan beleggen, en verwacht dat ik daarmee 5 keer meer rendement haal dan waar professionele pensioenfondsen mee moeten rekenen.
Het resultaat is een enorm verlies het afgelopen jaar, geen spaarrente, een gierende inflatie met op zeer veel vlakken prijsstijgingen van 10-50%, maar ik mag nog steeds belasting betalen over een niet-bestaand "voordeel".
Wat is nou 50.000 euro spaargeld? Als het spaargeld is lijkt het opeens heel veel, omdat de gemiddelde Nederlander liever leent dan spaart. En als je nog heel lang met dat geld wil doen, is het een schijntje per maand. Maar als je 10 (of 100) keer zoveel geld in een pensioenpot hebt zitten, en daardoor uiteindelijk per maand veel meer te besteden hebt, ben je niet elk jaar 1,iets% kwijt.
Even ter vergelijking: een gezin met bijstand krijgt elke 2 jaar ongeveer 50.000 euro. Die spaart niet, maar het geeft wel aan met welke snelheid het opgaat.
Ik hoop van harte dat er nog een rechtzaak wordt aangespannen tegen de vermogensbelasting. In voorgaande jaren was het argument van de rechter dat je ook had kunnen beleggen, sinds dit jaar heeft de overheid voor het eerst bepaald welk deel spaargeld zou moeten zijn, en wat het rendement daarop zou moeten zijn. Dat haalt het argument van de rechter nu onderuit.
Het rendement onder de inflatie zou daarom niet eens belast moeten worden, belast alles boven de inflatie maar gewoon als inkomstenbelasting.
Laat de overheid dan tenminste eerlijk zijn over deze belasting: noem het gewoon een vermogensbelasting, en stop met het tientallen keren gebruiken van het woord "voordeel" als het gaat om het betalen van belasting.
[
Voor 55% gewijzigd door
RemcoDelft op 08-01-2019 18:19
]