Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:49
quote:
Gunner schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:28:
Wellicht past de discussie over hoeveel vermogen je hebt beter in Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?

Ontopic: LPB blijft in december stabiel op 0,45%
Dat topic gaat over buffers, mijn posts en de discussie gaan over het nut van sparen en/of hoeveel we sparen. Dat hoort dus zeker niet in het andere topic, ook niet in het FO topic maar naar mijn mening in een (be)spaar topic. Maar uitgaande van de TS moet het hier gaan op welke rekening je met welks rente je geld hebt staan..

• ica1984
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 01:07
ik hou er voor velen een aparte situatie op na, ik keer het om.
m'n salaris komt binnen op mijn spaar rekening en ik maak geld over naar mijn betaal rekening voor maandelijkse uitgaven.
is het geld op en nog niet einde van de maand dan moet ik na gaan denken waar heb ik het aan uit gegeven.
dit resulteert er in dat ik 9 van de 10x spaar ene keer meer als de andere.

• President
quote:
ica1984 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:15:
ik hou er voor velen een aparte situatie op na, ik keer het om.
m'n salaris komt binnen op mijn spaar rekening en ik maak geld over naar mijn betaal rekening voor maandelijkse uitgaven.
is het geld op en nog niet einde van de maand dan moet ik na gaan denken waar heb ik het aan uit gegeven.
dit resulteert er in dat ik 9 van de 10x spaar ene keer meer als de andere.
Apart, maar maakt uiteindelijk toch weinig uit? Of heb je het nodig omdat je meer geld gaat uitgeven als er meer op de betaalrekening staat?

Bij ons heb ik op de rekening ingesteld dat op de laatste dag van de maand alles boven de € 3.000,- automatisch naar de spaarrekening gaat. € 2.500,- zou ook prima kunnen maar vind die buffer wel fijn omdat ik geen geld van spaarrekening naar betaalrekening wil terug sturen: vind ik minder overzichtelijk staan bij het overzicht van bijschrijvingen op de spaarrekening.

Komt op hetzelfde neer.

Krijg overigens net als alle Nederlanders maar weinig rente, ik zie wel constructies die meer opleveren maar ik houd niet van financieel risico nemen

• ica1984
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 01:07
quote:
President schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:43:
[...]

Apart, maar maakt uiteindelijk toch weinig uit? Of heb je het nodig omdat je meer geld gaat uitgeven als er meer op de betaalrekening staat?

Bij ons heb ik op de rekening ingesteld dat op de laatste dag van de maand alles boven de € 3.000,- automatisch naar de spaarrekening gaat. € 2.500,- zou ook prima kunnen maar vind die buffer wel fijn omdat ik geen geld van spaarrekening naar betaalrekening wil terug sturen: vind ik minder overzichtelijk staan bij het overzicht van bijschrijvingen op de spaarrekening.

Komt op hetzelfde neer.

Krijg overigens net als alle Nederlanders maar weinig rente, ik zie wel constructies die meer opleveren maar ik houd niet van financieel risico nemen
ik ging van een thuis situatie waar ik niets hoefde bij te dragen en waar ik alleen maar "speel" geld had voor de leuke dingen, ging er net zo hard uit als het er in kwam aan de meest onzinnige dingen.
toen kocht ik een appartement en vond het voor mijzelf dus een verstandigere optie op dat moment, heb het eigenlijk nooit veranderd "don't fix if it ain't broken"

rent is idd drama.
Ben met een bescheiden bedragen in crypto's gestapt, mocht ik nu uit stappen heb ik er leuke winst op gepakt (ruime verdubbeling van inleg) zie dat dan ook maar als "rente".

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:12

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

quote:
koenieboy schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:24:
Wat zijn jullie gedachten over de DELA spaarverzekering? Een paar jaar geleden zag ik hierover iets terugkomen in het topic maar hier is vervolgens niet veel aandacht aan besteed.

Link:
https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering?sea_br=1&gclid=EAIaIQobChMI4Kyi45fD1wIVBo0bCh1oWwCSEAAYASAAEgLJx_D_BwE

De spaarverzekering heeft de volgende voorwaarden:

- Vaste rente van 2,75% voor iedereen
- Voor de lange termijn, minimaal 10 jaar
- Geen minimuminleg (max € 12.000 per jaar)
- Extra uitkering van 10% van het tot dan toe opgebouwde saldo, bij overlijden voor het einde van de looptijd
- €11 eenmalige distributiekosten, bij afkopen binnen 10 jaar €150
- Winstdeling vanuit de DELA coöperatie, indien na aftrek van de kosten (2,16%) wat overblijft. Kosten groter dan winstdeling? DELA neemt deze kosten voor haar rekening.

Het enige nadeel is dat DELA omdat het een verzekeraar is, niet onder het depositogarantiestelsel valt. Echter hebben ze een sterke solvabiliteit en voldoen ze ruimschoots aan de solvency II normen. Zie stat. jaarrekening 2016: https://www.dela.nl/over-...operatie-dela/jaarverslag

Omdat de rentebetalingen maandelijks plaatsvinden en de afkoopsom slechts €150,-- bedraagt, is de inleg weer snel liquide te maken tegen beperkte kosten.

Als je bijv. €10.000 inlegt dan is dit bedrag na een jaar gegroeid naar €10.000*1,0275 = €10.275 en heb je de 'boete' van €150,-- er al na een jaar uit.

Jullie meningen hierover?
Ik begin er ook naar te neigen. Huidige spaarrekening levert niets op en dit is redelijk safe. Het geld kun je er af halen tegen de kosten, maar die kosten heb je binnen zeer korte tijd toch al terugverdiend.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:16
quote:
President schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:43:
[...]

Bij ons heb ik op de rekening ingesteld dat op de laatste dag van de maand alles boven de € 3.000,- automatisch naar de spaarrekening gaat.
Welke bank kan dat?

• President
quote:
ABN AMRO. Je kan zelf kiezen of het maandelijks wordt overgemaakt, op welke dag, of je bepaalde maanden wilt overslaan, etc. Een vast bedrag of een bedrag boven X.

Wij vinden het vooral prettig omdat we geen omkijken ernaar hebben

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

quote:
President schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:03:
[...]

ABN AMRO. Je kan zelf kiezen of het maandelijks wordt overgemaakt, op welke dag, of je bepaalde maanden wilt overslaan, etc. Een vast bedrag of een bedrag boven X.

Dat is verrekte handig zeg, automatisch afromen. Scheelt weer handmatig werken, alhoewel dat met een app wel lekker rap kan. Nooit geweten. Misschien eens als feedback naar mijn eigen bank gooien, want volgens mij kan ik niks op dat gebied (ING) maar zal eens koekeloeren :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• President
quote:
2Dutch schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:28:
[...]

Dat is verrekte handig zeg, automatisch afromen. Scheelt weer handmatig werken, alhoewel dat met een app wel lekker rap kan. Nooit geweten. Misschien eens als feedback naar mijn eigen bank gooien, want volgens mij kan ik niks op dat gebied (ING) maar zal eens koekeloeren :)

• Tdem
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
quote:
President schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:03:
[...]

Kan bij Triodos ook inderdaad. Handige functie, maar ik merk dat ik het toch fijner vind om dit zelf te blijven doen. Anders wordt het te saai voor me :*).

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-01 22:18
Prima allemaal dat automatisch sparen, bij mijn Knab rekening kan het ook, maar ik gebruik het niet. Want bij de huidige rentes maakt het namelijk geen fu* uit of je gemiddeld €100 of €5000 op je betaalrekening hebt staan. Ik weet niet welke spaarrekening jij bij ABN Amro hebt, maar laten we een bovengrens aanhouden van 0,4% rente. Dan loop je dus per jaar €5000x 0,4% = (tromgeroffel...) €20 hele euros per jaar mis.
Dus handmatig of automatisch, maakt onder de streep niet veel uit.

@hierboven: lol bij Triodos staat de spaarrente al geruime tijd op 0%. Dan maakt het letterlijk helemaal niets meer uit. Lekker op de betaalrekening laten staan die centen.

Henk007 wijzigde deze reactie 06-12-2017 08:03 (15%)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@Henk007 in nog geen vijf minuten 20 euro "verdienen" is zo gek nog niet. Waarom zou je alles op je betaalrekening laten staan als je daar helemaal niks voor krijgt?

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:19
quote:
Henk007 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:00:
Prima allemaal dat automatisch sparen, bij mijn Knab rekening kan het ook, maar ik gebruik het niet. Want bij de huidige rentes maakt het namelijk geen fu* uit of je gemiddeld €100 of €5000 op je betaalrekening hebt staan. Ik weet niet welke spaarrekening jij bij ABN Amro hebt, maar laten we een bovengrens aanhouden van 0,4% rente. Dan loop je dus per jaar €5000x 0,4% = (tromgeroffel...) €20 hele euros per jaar mis.
Dus handmatig of automatisch, maakt onder de streep niet veel uit.

@hierboven: lol bij Triodos staat de spaarrente al geruime tijd op 0%. Dan maakt het letterlijk helemaal niets meer uit. Lekker op de betaalrekening laten staan die centen.
Ik vind het zelf ook gewoon fijn voor mijn eigen gesteldheid als ik het geld overmaak naar een andere rekening. Dan voelt het echt als sparen. Als ik veel geld laat staan op mijn betaalrekening voelt dat anders.

Misschien niet zo rationeel, maar toch. Ik boek het ook over naar een andere bank zodat er één dag over heen gaat mocht ik het willen uitgeven.

• Railgunner
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14-01 20:11
quote:
Je kijkt nu enkel naar het rendement. Het geld overmaken naar je spaarrekening kan echter ook het voordeel hebben dat je het minder makkelijk uitgeeft. Veel mensen geven geld op hun betaalrekening vrij makkelijk uit, maar het geld op hun spaarrekening niet. Je creëert hiermee dus een extra drempel voor jezelf.

Zelf maak ik altijd op de laatste avond voor de dag dat ik salaris krijg, het saldo van mijn betaalrekening over naar een van mijn spaarrekeningen. Zo begin ik de maand met een schone lei en door dit maandelijks afromen houd ik op jaarbasis enkele honderden euro's extra over.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

quote:
Dat automatisch instellen kost minder dan 2 minuten. En daarna levert het dus ieder jaar 20 euro op. Het is niet veel. Maar er zijn maar weinig mensen die 10 euro per minuut netto verdienen. En dat komt dus ieder jaar terug. Als ik dat iedere maand zelf zou moeten doen deed ik het ook niet. En het gaat echt geen 10 jaar meer duren voor de rente oploopt. Zodra Draghi met zijn QE stopt gaat de rente oplopen en dan wordt het vanzelf weer meer.
Het hoort een beetje bij je instelling denk ik. Kijk maar eens in het FO topic. Ik ben net van energie leverancier veranderd. Was ook niet veel winst, 90 euro. Ik kan hier aan het einde van de straat voor 1.53 tanken. Maar ik kan ook 600 meter door rijden, als ik toch boodschappen ga doen kom ik er langs, en voor 1.48 tanken. Het scheelt niet veel, maar op jaarbasis zit je zo aan 50-100 euro. Puur door anders te denken. Al die beetjes tellen op. Stuk voor stuk kan je ze best missen. Maar als het 10-20 keer 20-100 euro wordt kan je er leuk van op vakantie naar een ver land.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:27

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
Railgunner schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:06:
[...]

Je kijkt nu enkel naar het rendement. Het geld overmaken naar je spaarrekening kan echter ook het voordeel hebben dat je het minder makkelijk uitgeeft. Veel mensen geven geld op hun betaalrekening vrij makkelijk uit, maar het geld op hun spaarrekening niet. Je creëert hiermee dus een extra drempel voor jezelf.

Zelf maak ik altijd op de laatste avond voor de dag dat ik salaris krijg, het saldo van mijn betaalrekening over naar een van mijn spaarrekeningen. Zo begin ik de maand met een schone lei en door dit maandelijks afromen houd ik op jaarbasis enkele honderden euro's extra over.
Enkele honderden euro's besparing doordat je geen onnodige dingen koopt? Ik hoor dit wel vaker en vraag me serieus af of je dan niet een enkeltje psycholoog nodig hebt. Waarom heb je zulke behoeftes? Als je iets leuk vindt dan doe je het toch gewoon en biedt het geen meerwaarde dan toch gewoon niet? Snap niet hoe een saldo daar invloed op kan hebben.

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

• Railgunner
Wie heeft het over onnodige dingen?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
MensionXL schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:04:
[...]

Enkele honderden euro's besparing doordat je geen onnodige dingen koopt? Ik hoor dit wel vaker en vraag me serieus af of je dan niet een enkeltje psycholoog nodig hebt. Waarom heb je zulke behoeftes? Als je iets leuk vindt dan doe je het toch gewoon en biedt het geen meerwaarde dan toch gewoon niet? Snap niet hoe een saldo daar invloed op kan hebben.
Het is namelijk ook heel erg psychologisch :+

Net als het kraampje van de HEMA wat uitgebouwd is in de gevel om jou te lonken met een overheerlijke warme rookworst.

Als je Saldo dan wat lager is en je denkt "Nee, vandaag niet" heb je het doel behaald.

Er wordt zoveel geld in Marketing gepompt om psychologische redenen; dan kun je het zelf natuurlijk ook er tegen gebruiken.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

quote:
MensionXL schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:04:
[...]

Ik zie in mijn omgeving dat het heel veel invloed heeft. Er zijn nu eenmaal (veel) mensen die blijven uitgeven tot hun pas weigert. Oh, wat leuk, een setje kaarsen voor de kerst, is maar 7.95. Oh wat grappig, Deze kerstkaarten zijn mooier dan die anderen. En maar 2 euro duurder. En zo gaat het door.
Een deel er van wordt veroorzaakt omdat we in Nederland zoveel met de pinpas betalen. Je ziet niet hoeveel geld er is tot het op is. Contant betalen is veel inzichtelijker.
Ik help regelmatig mensen die in de financiële shit zitten. De meeste zijn vrij simpel te helpen door ze 2 bankrekeningen te geven. Eentje waar het salaris of de uitkering op binnen komt en waar de vaste lasten af gaan en _zonder_ pinpas. En eentje waarvan ze mogen leven. Daar gaat dan een vast bedrag heen vanaf de hoofdrekening. Als ze het aardig onder controle hebben dan is dat eens per maand. Maar soms ook eens per week. Op vrijdag kregen ze dan geld. Een heb ik er zelfs op 2 maal per week gezet omdat ze het echt niet aan kon. Vrijdag geld krijgen is zaterdag blut. En dat was dus iemand met een HBO opleiding.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

quote:
Richard schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:11:
Net als het kraampje van de HEMA wat uitgebouwd is in de gevel om jou te lonken met een overheerlijke warme rookworst.
Ja dat zie je vaker. Veel supermarkten hebben een gratis koffie hoekje. Je zou denken dat ze dat geld moet kosten. Maar als je goed oplet zie je dat het heel vaak dicht in de buurt van de koekjes en het gebak staat. Drink je koffie dan denk je Haaaa... lekker koekje. En dus gaan er 1-2 pakken in je wagentje. En als je geen koffie drinkt, dan ruik je het wel en heb je ook de associatie met koekjes

Ortep wijzigde deze reactie 06-12-2017 11:16 (7%)

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:27

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
Railgunner schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:06:
Wie heeft het over onnodige dingen?
Brood, wc papier, avondeten etc koop je hopelijk wel, zelfs al is je saldo maar €500? Of is je wastafel dan opeens tijdelijk een bidet geworden zodat je niks hoeft te kopen? ;) Blijkbaar kon je prima verder leven zonder die aankopen te doen, dan lijkt het mij dat ze niet zo heel nodig waren, right? :)
quote:
Ortep schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:12:
[...]

Ik zie in mijn omgeving dat het heel veel invloed heeft. Er zijn nu eenmaal (veel) mensen die blijven uitgeven tot hun pas weigert. Oh, wat leuk, een setje kaarsen voor de kerst, is maar 7.95. Oh wat grappig, Deze kerstkaarten zijn mooier dan die anderen. En maar 2 euro duurder. En zo gaat het door.
Een deel er van wordt veroorzaakt omdat we in Nederland zoveel met de pinpas betalen. Je ziet niet hoeveel geld er is tot het op is. Contant betalen is veel inzichtelijker.
Ik help regelmatig mensen die in de financiële shit zitten. De meeste zijn vrij simpel te helpen door ze 2 bankrekeningen te geven. Eentje waar het salaris of de uitkering op binnen komt en waar de vaste lasten af gaan en _zonder_ pinpas. En eentje waarvan ze mogen leven. Daar gaat dan een vast bedrag heen vanaf de hoofdrekening. Als ze het aardig onder controle hebben dan is dat eens per maand. Maar soms ook eens per week. Op vrijdag kregen ze dan geld. Een heb ik er zelfs op 2 maal per week gezet omdat ze het echt niet aan kon. Vrijdag geld krijgen is zaterdag blut. En dat was dus iemand met een HBO opleiding.
Bizar. Is dat een gezonde manier van leven? Zo'n iemand als het ware in de schuldsanering douwen vind ik dan enkel nog maar een pleister - wat is het onderliggende probleem van die mensen? Is het na 20 kaarsensets nou nog niet genoeg? :)

MensionXL wijzigde deze reactie 06-12-2017 12:22 (64%)

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

• Railgunner
quote:
MensionXL schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:11:
Brood, wc papier, avondeten etc koop je hopelijk wel, zelfs al is je saldo maar €500? Of is je wastafel dan opeens tijdelijk een bidet geworden zodat je niks hoeft te kopen? ;) Blijkbaar kon je prima verder leven zonder die aankopen te doen, dan lijkt het mij dat ze niet zo heel nodig waren, right? :)
Ik heb het niet over aankopen doen, ik heb het over budgetteren. Ik geef mezelf elke maand een vrij beperkt budget doordat ik direct ~80% van mijn netto-inkomen overmaak naar mijn spaarrekeningen en de gezamenlijke rekening met mijn vrouw. Met de resterende 20% moet ik de maand doorkomen. Dit lukt eigenlijk altijd. Als ik aan het eind van de maand €50 overhoud, kan ik er voor kiezen om dit uit te geven aan producten of diensten (zoals jij ook aangeeft) of te laten staan en mijn budget voor de volgende maand hiermee te verhogen. Maar ik kies er liever voor om het af te romen en de volgende maand met mijn standaardbudget door te komen.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:58
quote:
Railgunner schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:06:
[...]

Voor mij is van belang dat een ander niet heel makkelijk mijn geld gaat uitgeven, als ze aan mijn pinpas zouden komen. Meteen na ontvangst van grote bedragen room ik direct af naar de spaar, en zet het in plukjes terug zodat ik nooit veel op de rekening heb staan - precies genoeg ook voor onverwachte dingen.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Dat doe ik ook, zorgen dat indien men pas/CC steelt, de schade niet hoger kan oplopen dan tot $maximum_saldo. En verder, juist omdat uitgeven een psychologisch spel met jezelf is, is je uitgavenruimte standaard beperken een handig truuk jezelf te dwingen over grotere uitgaven na te denken (inloggen bankomgeving, van spaar naar betaal boeken). Als het grote bedragen zijn, kan het geen kwaad er een minuut of wat langer over te doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

quote:
MensionXL schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:11:

Bizar. Is dat een gezonde manier van leven?
Nee, dat is niet gezond. Maar het komt extreem veel voor. Alleen merkt niet iedereen het. Komt het geld met bakken binnen dat kan je je prima veroorloven om niet op de prijs/kwaliteit van dingen te letten. Je ziet het ook heel vaak mis gaan bij mensen die een prima inkomen hebben en dan een tegenslag krijgen. Die blijven dan gewoon doorgaan met veel te veel uitgeven. En dan zeggen ze: Maar ik koop die dure whiskey van 60 Euro niet meer toch? Maar ze zien die 100den kleine dingen waar ze steeds 2-5 euro te veel aan uitgeven niet. En sparen doen ze al helemaal niet
quote:
Zo'n iemand als het ware in de schuldsanering douwen vind ik dan enkel nog maar een pleister - wat is het onderliggende probleem van die mensen? Is het na 20 kaarsensets nou nog niet genoeg? :)
Het zijn ook niet die kaarsensets, maar het ondoordacht overal 1-2 euro te veel voor betalen. De bedoeling is dat ze steeds tegen de muur aan lopen als de schade nog maar 20 euro is. Of dat ze over een dag weer geld krijgen, maar nu even niet. En dat ze dus niet 1..2..3 jaar kunnen door gaan met uitgeven om daarna echt in de shit te zitten.

De HBO vrouw die ik eerder noemde heeft een netto inkomen van rond de 2000 p/m op dit moment. Ik ken er die 1400 krijgen en beter uitkomen en uiteindelijk luxer leven omdat ze alleen dat kopen wat ze echt willen. En dan nog sparen ook. En die zeker niet die 20 euro laten liggen die je krijgt als je je geld op de spaarrekening zet en niet op de betaalrekening laat staan.
Maar deze vrouw komt uit een ondernemers gezin. Daar was altijd geld genoeg. Het ging echt van: Wil je een paard? Waarom? Omdat je zus er ook een heeft? Oké...bruin of zwart?
Het hele concept van zuinig zijn en nadenken over uitgaven is als kind nooit bij haar doorgedrongen. En nu ze boven de 40 is en het familiekapitaal niet meer tot haar beschikking staat kan ze werkelijk niet begrijpen waar haar geld heen gaat.
Ik vind ook beslist dat ouders hun kinderen zakgeld moeten geven. En niet elektronisch, maar echte euro's. Dat is veel beter te overzien dan een cijfer op een schermpje. En ze moeten leren dat als het op is dat het dan ook op is. Dus pech als je geen snoep kan kopen. Dat had je maar moeten sparen.
Er zijn verbijsterend veel kinderen die denken dat geld gratis uit een kastje komt als je er een pinpas in steekt. Of dat je je boodschappen gratis mag meenemen als je maar met een pasje zwaait

Ortep wijzigde deze reactie 06-12-2017 14:54 (3%)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:35
quote:
Ortep schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:51:
Ik vind ook beslist dat ouders hun kinderen zakgeld moeten geven. En niet elektronisch, maar echte euro's. Dat is veel beter te overzien dan een cijfer op een schermpje.
Dat zou voor veel volwassenen ook goed zijn, want de meerderheid is van het type "10.000 euro sparen is veel, maar 400.000 euro lenen niet, want dat kost 350 euro per maand na renteaftrek".
Wat mij betreft zouden hypotheekleningen gewoon net als vroeger contant door de notaris in ontvangst moeten worden genomen, zodat de koper kan zien dat de verkoper 8000 briefjes van 50 van hem krijgt. Dat zijn 16 stapels zo dik als een pak A4, en geeft veel beter aan hoeveel geld het is.

Voor politici zou het ook goed zijn trouwens, de ECB print nog steeds ruim een vrachtwagen vol per dag, en het zet het aardig in perspectief als je ziet hoeveel vrachtwagens vol met 50 euro biljetten we naar Griekenland (of Afrika of Brussel) sturen.

Uiteraard hebben diverse partijen er alle belang bij om mensen vooral niet te laten inzien hoeveel geld iets kost, en het resultaat is vele campagnes om vooral te pinnen i.p.v. contant te betalen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:32
quote:
RemcoDelft schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:27:
[...]

Dat zou voor veel volwassenen ook goed zijn, want de meerderheid is van het type "10.000 euro sparen is veel, maar 400.000 euro lenen niet, want dat kost 350 euro per maand na renteaftrek".
Wat mij betreft zouden hypotheekleningen gewoon net als vroeger contant door de notaris in ontvangst moeten worden genomen, zodat de koper kan zien dat de verkoper 8000 briefjes van 50 van hem krijgt. Dat zijn 16 stapels zo dik als een pak A4, en geeft veel beter aan hoeveel geld het is.

Voor politici zou het ook goed zijn trouwens, de ECB print nog steeds ruim een vrachtwagen vol per dag, en het zet het aardig in perspectief als je ziet hoeveel vrachtwagens vol met 50 euro biljetten we naar Griekenland (of Afrika of Brussel) sturen.

Uiteraard hebben diverse partijen er alle belang bij om mensen vooral niet te laten inzien hoeveel geld iets kost, en het resultaat is vele campagnes om vooral te pinnen i.p.v. contant te betalen.
Er zullen zeker mensen zijn welke 400.000 Euro lenen niet veel vinden en 10.000 Euro op de spaarrekening wel, maar ik denk dat de meeste mensen zich wel degelijk realiseren hoeveel ze lenen voor een woning. Veel mensen hebben simpelweg geen andere optie dan kopen met een gigantische schuld daarbij en de enige manier om een uitweg te zien is te kijken hoeveel de kosten aan aflossing zijn. Dit terwijl met veel hoge doorlopende kosten een beetje spaarsaldo aanleggen een hele uitdaging kan zijn.

Zelf heb ik geen vast budget voor uitgaven per maand. Ik koop wat ik nodig acht, gooi praktisch nooit eten weg (moet wel helemaal beschimmeld zijn wil ik het weggooien), heb een hekel aan hoge vaste kosten zoals verzekeringen, abonnementen, noem maar op. Dure aankopen doe ik nooit impulsief, ik laat hier op zijn minst enkele dagen overheen gaan en liever een week of langer. Vind ik het dan nog steeds nodig? Dan pas aankopen.

Resultaat is dat er aan het eind van de maand bijna altijd geld over is, op de incidentele keer van een grote aankoop na. Daarmee spaar ik niet snel, maar het saldo groeit wel.

Overigens heb ik mijn spaargeld bij Knab staan en mijn betaalrekening bij de Regiobank. Wil ik spaargeld uitgeven dan moet ik vaak al een dag wachten tot het is overgemaakt. Niet dat ik het nodig heb maar ik kan mij voorstellen dat dit voor bepaalde mensen ook een stok achter de deur kan zijn om overmatig geld uitgeven te voorkomen.

• Henk007
quote:
GH45T schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:25:
[...]
Zelf heb ik geen vast budget voor uitgaven per maand. Ik koop wat ik nodig acht, gooi praktisch nooit eten weg (moet wel helemaal beschimmeld zijn wil ik het weggooien), heb een hekel aan hoge vaste kosten zoals verzekeringen, abonnementen, noem maar op. Dure aankopen doe ik nooit impulsief, ik laat hier op zijn minst enkele dagen overheen gaan en liever een week of langer. Vind ik het dan nog steeds nodig? Dan pas aankopen.
Precies! Zo zou ik het exact opgeschreven kunnen hebben :)
Plus dat ik weiger om dingen aan te schaffen omdat anderen dat van mij verwachten ("peer pressure"). Voorbeelden zijn merkschoenen en -kleding, daar weiger ik pertinent aan mee te doen. (Een incidentele uitzondering daargelaten)
Ook zaken als dure vakanties alleen om 'erbij te horen' zoals volgens mij velen doen hoeft van mij niet. Een stuk financiële veerkracht geeft me veel meer rust dan 4 weken naar een Caribisch eiland.

• Tdem
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
quote:
(...)
Klopt! Maar een fijn gevoel dat er geen rare dingen mee gebeuren. Bij automatisch sparen is de rente 0,1%. Heb het liever niet op de betaalrekening staan, om zo een budget te hebben waarbinnen ik moet blijven en dat mijn rekening niet in 1 ruk leeggetrokken kan worden bij diefstal pas.

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

quote:
Op 11 januari 2018 verlagen we de spaarrente. Deze verlaging is het gevolg van de lage rentes van de Europese Centrale Bank. Een renteverlaging is natuurlijk nooit leuk en bij Moneyou zijn we dan ook zeer terughoudend in het aanpassen van de tarieven.

Moneyou Sparen - Vrij opneembaar // 0,35%* variabele rente (dit was 0,40%)
Moneyou Sparen - Kwartaal Spaarrekening // 0,35%* variabele rente (dit was 0,40%)
--> Bonusrente van 0,25% bovenop 0,10% basisrente, De bonusrente was 0,30%

Moneyou Sparen - 6 maanden Vast 0,45%** vaste rente (was 0,50%)
Moneyou Sparen - 1 jaar Vast 0,45%* vaste rente (was 0,50%)
Moneyou Sparen - 2 jaar Vast 0,05%* vaste rente (was 0,10%)
Zit hier nog wel, bevalt me. Wacht nog op de Moneyou Go-beta toegang, daar moeten ze het toch meer van hebben (handige bank-app met rente op lopende rekening) dan het sparen I reckon :P

Heb weer financiële rust netjes elke maand salaris, eens gaan rondkijken voor alternatieve opties om kleinere bedragen in te parkeren om eens te kijken wat dat doet. Vind het niet gek dat mensen in bitcoins springen :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• littlemindy-
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10-04-2018
Bij Leaseplanbank heb je ook 0,45% rente, en dan vrij opneembaar. Krijg je ook nog de rente maandelijks uitgekeerd, wat dus de volgende maand ook weer rente vangt.

On topic: ik heb het altijd wel bijzonder gevonden dat mensen meer uitgeven wanneer ze geld op hun betaalrekening hebben staan ipv het overboeken naar hun spaarrekening. Ik herken dat helemaal niet. Ik koop gewoon wat ik nodig heb / echt wil hebben ongeacht mijn saldo, niet meer dan dat. De enige reden dat ik overboek naar spaar is voor de rente + dat het daar veiliger staat, mocht mijn betaalkaart geskimd worden.

Op mijn werk heb je de gelegenheid om je vakantiegeld maandelijks te laten uitkeren ipv jaarlijks. Van enkele collega's hoor ik dat ze dat bewust niet doen omdat ze zichzelf er niet mee vertrouwen. Dan valt echt mijn mond open. Het is jouw geld; hoezo zou je willen wachten om dat te krijgen? Doe mij maar maandelijks, gaat direct de spaarrekening op tot ik zin heb om er gebruik van te maken.

• Henk007
quote:
littlemindy- schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:32:
Krijg je ook nog de rente maandelijks uitgekeerd, wat dus de volgende maand ook weer rente vangt.
Klopt, maar dat zit al verwerkt in het percentage: 0,45% effectieve rente en niet 0,45%/12 per maand ;)

• littlemindy-
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10-04-2018
Thanks voor de info, dat wist ik dan weer niet.

• VulcanRaven
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:27
Ik deel de financiën van mij en mijn vriendin maandelijks als volgt in:

Ik zorg altijd dat er de laatste dag van de maand een bepaald bedrag op mijn rekening staat voor noodgevallen + het geld welke de vaste lasten de komende maand kosten + paar euro voor incidentele uitgaven zoals een verjaardag e.d. Onze vaste uitgaven zijn vrijwel gelijk elke maand.

Aan het einde van de maand zijn dan de vaste lasten eraf gegaan en e.v.t wat onvoorziene zaken of juist niet. Op het bedrag dat dan over is wordt ons loon gestort en van dat totaal reserveer ik dan weer de bovenstaande kosten en haal ik een vast bedrag per maand er vanaf welke we naar de spaarrekening sturen. Het geld wat dan over blijft zetten we apart om de komende maand alle leuke dingen van te doen zoals uit eten, dagje pretpark etc. Als dat geld op is houdt het ook op voor die maand.

Dit systeem hanteer ik nu een 4 jaar en het bevalt tot nu toe nog steeds uitstekend. We hebben altijd de middelen voor onze vaste lasten klaar staan begin van de maand, we sparen een flink bedrag elke maand en hebben een potje waar we zorgeloos leuke dingen mee kunnen doen want dat geld is ook echt over.

Sparen doe ik om een reserve potje klaar te hebben staan voor zaken zoals werkeloosheid, nieuwe auto, etc. Ik heb een bepaald streven en als dat bereikt is gebruiken we het geld welke we nu elke maand weg sparen om nog meer leuke dingen mee te doen. Mocht er geld van de spaarrekening worden gehaald gaan we erna weer sparen tot het streven weer bereikt is. Het enige welke we jaarlijks weghalen van de spaarrekening is het geld voor onze vakantie. Maar dat is altijd maar een fractie van de hoeveelheid welke er jaarlijks bij komt.

Amd Phenom II 1055T, Asus M4A89GTD-Pro, 8GB Kingston Hyperx DDR3, Ati Radeon HD4850, Corsair HX650W, Coolermaster CM 690, PS3 80 GB

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:47

mark de man

Wij zullen doorgaan...

LeasePlan Bank gaat deze maand toch weer omlaag van 0.45% naar 0.4%, ik had gehoopt dat de daling nu wel gestopt zou zijn.

Join het DPC Whatpulse team

• Railgunner
Zolang de ECB het QE programma niet versneld afbouwt en de rente niet verhoogt, zal de rente nog wel laag blijven of verder dalen.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:01
Na enkele leuke maanden met geplande en ongeplande uitgaven ben ik afgelopen week tegen mijn eigen systeem aangelopen.
Onze spaarsystematiek is als volgt:
- Spaarrekening 1: onderhoud huis, elke maand 1/12e van 1% van de WOZ automatisch
- Spaarrekening 2: algemene spaarrekening, voornamelijk gebruikt voor verbouwen op dit moment
- 30 dagen deposito: buffer voor vervanging auto of bij baanverlies. Hier staat een vast bedrag op.
- Lange termijn beleggingen / obligaties

Nu waren we bezig met een verbouwing en kwamen we tot de conclusie dat het verstandiger was om iets meer in één keer aan te pakken. Gevolg was dan wel dat spaarrekening 2 leeg zou zijn. Geen probleem, komt maandelijks genoeg bij en we hebben genoeg als buffer. Een week na die beslissing wordt de auto afgekeurd bij APK (auto economisch total-loss). Binnen 2 weken nieuwe auto nodig. Op spaarrekening 1 stond niet genoeg voor een nieuwe auto...
Tjah, daar zit je dan. Er is wel geld, maar dat duurt dus 30 dagen voordat je er bij kan.

Uiteindelijk goed gekomen, toch besloten om de auto te laten repareren. Niet omwille van het geld overigens, wij zijn stiekem nogal gehecht geraakt aan onze bolide...

• Tsurany
  • Niet online
@Tehh weet je zeker dat je die keuze ook gemaakt had als je wel het geld had? Het klinkt namelijk alsof je het achteraf goed probeert te praten.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:47
quote:
Tehh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:02:
Tjah, daar zit je dan. Er is wel geld, maar dat duurt dus 30 dagen voordat je er bij kan.
Persoonlijk kost het me geen enkele moeite in mijn omgeving voor korte tijd geld te lenen voor dergelijke situaties. Nu kom ik niet uit een bijzonder rijk milieu o.i.d. maar ik zou zo minimaal 5 personen weten van wie ik tijdelijk wel even >€10k kan lenen (met een goede reden). Aantal weken geleden nog €15k geleend van mijn ouders voor aankoop van een auto (oude was nog niet verkocht).

Bij hen staat het geld anders bij de Rabobank op een spaarrekening (0,2%), ik moet er beleggingsrekeningen of andere potjes voor leeg gaan halen. Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om daar bijvoorbeeld 1% per maand rente voor te betalen o.i.d. (al is het in de praktijk eerder een fles wijn).

Zelf til ik dus niet te zwaar aan het liquide houden van geld voor noodgevallen. Althans, als het gaat om een soort overbruggingskrediet zoals hierboven ook het geval. Zelf voldoende spaargeld hebben voor wat op je pad komt is natuurlijk wel prettig.

assje wijzigde deze reactie 02-02-2018 12:22 (34%)

• Tehh
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:11:
@Tehh weet je zeker dat je die keuze ook gemaakt had als je wel het geld had? Het klinkt namelijk alsof je het achteraf goed probeert te praten.
Ik héb het geld. De nota's van de verbouwing zijn nog niet binnen dus op dit moment nog genoeg liquide geld voor 3 auto's. Voordat de laatste nota komt (die hoog genoeg is om een auto van te kopen) ben ik een maand verder, voordat die betaald moet worden dus zeker 6 weken. Tegen die tijd staat er al geld van het deposito op mijn spaarrekening.
In mijn hoofd heb ik het echter al uitgegeven..
Daarbij, als ik een auto koop kan ik van spaarrekening 1 de helft betalen als 'aanbetaling' en de andere helft na een paar week. Er waren dus prima opties om een nieuwe te kopen. En ook ik kan op korte termijn geld lenen bij familie. Dat doe ik alleen liever niet.
Tijd was overigens ook een belangrijke factor in het beslissingsproces. I.v.m. verbouwing (en drukker periode op werk) hebben we simpelweg geen tijd om te shoppen voor een auto.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Tehh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:28:
[...]

Ik héb het geld. De nota's van de verbouwing zijn nog niet binnen dus op dit moment nog genoeg liquide geld voor 3 auto's. Voordat de laatste nota komt (die hoog genoeg is om een auto van te kopen) ben ik een maand verder, voordat die betaald moet worden dus zeker 6 weken. Tegen die tijd staat er al geld van het deposito op mijn spaarrekening.
In mijn hoofd heb ik het echter al uitgegeven..
Daarbij, als ik een auto koop kan ik van spaarrekening 1 de helft betalen als 'aanbetaling' en de andere helft na een paar week. Er waren dus prima opties om een nieuwe te kopen. En ook ik kan op korte termijn geld lenen bij familie. Dat doe ik alleen liever niet.
Tijd was overigens ook een belangrijke factor in het beslissingsproces. I.v.m. verbouwing (en drukker periode op werk) hebben we simpelweg geen tijd om te shoppen voor een auto.
Ah dus een heel verhaal om niets eigenlijk.

• Railgunner
@Tehh Hoe hoog is de rente van het 30 dagen deposito? Gezien de lage marktrentes zou ik verbaasd zijn als de rente hiervan boven de 0,5% ligt en daarmee is het verschil met een vrij opneembare spaarrekening wat mij betreft te klein om de inflexibiliteit (waar je nu last van hebt) te willen accepteren.

• Tehh
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Ah dus een heel verhaal om niets eigenlijk.
Goeie reactie, bijna van toepassing op alles in het leven, het universum en het alles.
quote:
Railgunner schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:47:
@Tehh Hoe hoog is de rente van het 30 dagen deposito? Gezien de lage marktrentes zou ik verbaasd zijn als de rente hiervan boven de 0,5% ligt en daarmee is het verschil met een vrij opneembare spaarrekening wat mij betreft te klein om de inflxibiliteit (waar je nu last van hebt) te willen accepteren.
Even opgezocht, en ik schrok er eigenlijk wel van: op dit moment nog maar 0,1% (Rabo). Inderdaad geen meerwaarde ten opzichte van een normale spaarrekening op dit moment...

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:47
quote:
Tehh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:30:Even opgezocht, en ik schrok er eigenlijk wel van: op dit moment nog maar 0,1% (Rabo). Inderdaad geen meerwaarde ten opzichte van een normale spaarrekening op dit moment...
Wacht even, een heel systeem opgetuigd om alles te optimaliseren, je gaat me toch niet vertellen dat die andere twee spaarrekeningen ook bij de Rabobank zijn? :X

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
assje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:18:
[...]

Wacht even, een heel systeem opgetuigd om alles te optimaliseren, je gaat me toch niet vertellen dat die andere twee spaarrekeningen ook bij de Rabobank zijn? :X
Inderdaad. Bouw dan een depositoladder bij LeasePlanBank (o.i.d., in elk geval geen grootbank) en zorg dat er elke maand een deel van je vermogen opnieuw in te delen is.

Niet dat het nu veel oplevert, maar als je vrijwel zeker bent dat je het niet nodig hebt kan je het wel doen.

• Railgunner
quote:
Tehh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:30:
[...]
Even opgezocht, en ik schrok er eigenlijk wel van: op dit moment nog maar 0,1% (Rabo). Inderdaad geen meerwaarde ten opzichte van een normale spaarrekening op dit moment...
Sterker nog: als je het op een vrij opneembare internetspaarrekening zou zetten, zou je zelfs méér rente krijgen, zie de top 10 hoogste rentes op http://www.spaarinformatie.nl/.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:16
Vanochtend in de mail.
quote:
ASN Bank wijzigt de rente van onderstaande rekening(en) per vrijdag 9 februari 2018. U ziet de nieuwe rentepercentages hieronder. Voor deze rekening(en) geldt dat de rente op jaarbasis is en variabel.

Nieuwe rente
ASN Ideaalsparen 0,1%
ASN Bankrekening 0,1%

Oude rente
0,2%
0,2%

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
Theuno schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:49:
[...]

Met een paar ton gaat het natuurlijk wel serieus zijn. Maar als je wat geld veilig wil sparen voor de lange termijn zijn daar best veel goede producten voor.

Ben zelf erg gecharmeerd van: https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering

Nadeel:
  • Tussentijds geld opnemen is niet mogelijk. Beëindigen binnen 10 jaar kost € 150.
  • Valt niet onder depositogarantiestelsel.
  • Max 12.000 per jaar sparen (is een nadeel als je inderdaad in "je maag" zit met tonnen)
Die 150 euro om te beëindigen is natuurlijk peanuts.
Ik zat toevallig weer ff te kijken en is nu het hele product gewijzigd...
quote:
De spaarverzekering van DELA
Vaste rente van 2,00%.
Voor de lange termijn, minimaal 10 jaar, maximaal 30 jaar.
Tussentijds opnemen is niet mogelijk. Beëindiging binnen 10 jaar kost € 150.
Minimuminleg is € 10 per keer.
Periodiek inleggen kan tot maximaal € 2.400 per jaar.
Eenmalig inleggen of bijstorten kan per jaar tot een totaalbedrag van € 12.000 op je polis(sen). DELA kan in de toekomst de mogelijkheid tot bijstorten stopzetten. Lees verder.
Het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Had hem ook, zit nu wat rond te kijken naar alternatieven.
Maar max is geloof ik 0,4% ipv die 0,1% dat is nou niet echt de moeite met dat beetje spaargeld wat ik heb. ;)

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Lead developer

Werkt hier

quote:
hjs schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:02:
[...]

Had hem ook, zit nu wat rond te kijken naar alternatieven.
Maar max is geloof ik 0,4% ipv die 0,1% dat is nou niet echt de moeite met dat beetje spaargeld wat ik heb. ;)
't Is natuurlijk wel zo dat de meeste banken die nu hogere rentes geven dat structureel doen... Dus ook als de rente weer stijgt zijn ze doorgaans hoger dan de grotere banken.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• hjs
  • Niet online
quote:
ACM schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:17:
[...]

't Is natuurlijk wel zo dat de meeste banken die nu hogere rentes geven dat structureel doen... Dus ook als de rente weer stijgt zijn ze doorgaans hoger dan de grotere banken.
Dat is een goed punt.
En het is toch 4x zoveel, ipv 1 euro voor iedere 1000 euro krijg je 4 euro.

Wie het kleine niet eert 8)

• Overseer10
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 02-01 12:47
Duurt niet lang meer voor we op de 0% zitten. Ik ga er in elk geval van uit dat het mij over een tijdje geld kost om mijn spaargeld te bewaren bij de bank.

• PhrancK
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-01 17:03
quote:
Overseer10 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:27:
Duurt niet lang meer voor we op de 0% zitten. Ik ga er in elk geval van uit dat het mij over een tijdje geld kost om mijn spaargeld te bewaren bij de bank.
Obv mijn glazenbol zie ik het tegenovergestelde:
Rentes in Amerika stijgen sinds lange tijd nu weer, kwestie van tijd totdat dit overslaat naar Europa.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 11:47

Metro2002

Mind explorer

quote:
Overseer10 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:27:
Dat kost het al aangezien de inflatie hoger is dan de spaarrente én je ook nog kosten voor je (betaal) rekening hebt.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:12
Ik was net even op zoek naar de spaarrentes van Raisin (een Duitse intermediair voor spaarrekeningen, bekend van weltsparen.de) toen ik op dit gezamelijke nieuwsbericht van BinckBank en Raisin stuitte.

Als ik op de website van Raisin kijk, kan het best lucratief zijn. Zo kun je bijvoorbeeld 10k voor 1.5% rente per jaar in Noorwegen wegzetten. Wel zit je met minder geld (5k, 1j) helaas ook al snel onder de 1% rente. Ik ben in ieder geval benieuwd wanneer het in Nederland beschikbaar komt.

Raisin heeft overigens ook al een samenwerking met N26, en die zijn ook in Nederland actief. Daar werkt sparen in Nederland nog niet, dus misschien komt dat dan ook deze kant op :)

BinckBank and Raisin Announce Close Cooperation to Disrupt Dutch Savings Market
quote:
BinckBank and Raisin Announce Close Cooperation to Disrupt Dutch Savings Market

Berlin, 15 February 2018. BinckBank N.V. will be the first in the Dutch banking sector to offer its clients access to European savings products via its cooperation with Raisin, the leading provider of simple savings and investment products. Today, BinckBank launched its new product “Binck Savings” (in Dutch: Binck Sparen), enabling Dutch savers to deposit funds with selected European partner banks that offer attractive interest rates on their term deposits. Customers can directly deposit funds online via a single account at Binck Savings.

“Binck Savings is a perfect alternative for the saver struggling with the current low interest rates,” said Vincent Germyns, CEO of BinckBank. “With our new savings platform, Binck offers a unique […] product for this group that […] is increasingly looking for a higher interest rate compensation on their savings."

“We are proud to announce our cooperation with BinckBank, allowing us to offer our service to even more European savers as we enter the Dutch market. We are excited about this collaboration as our companies share common values and believe that savers should be able to access the best products across borders”, said Tamaz Georgadze, CEO and founding member of Raisin.

It is not the first time that Raisin has integrated its service into a third-party provider via open banking: all necessary data is exchanged through a modern API interface and can be easily integrated into the online banking or the app of third parties. In 2017, German mobile bank N26 was the first to integrate Raisin’s service with more partners to follow soon. Raisin is also the first company that was authorized to join BBVA Connect – a service that allows its customers to access third party services by using their existing login credentials. Raisin is also currently testing single sign-on access for German customers with Verimi.

About Raisin
Raisin launched its first marketplace for savings products in 2013 in Germany. Since then, more than 100,000 customers have invested over EUR 5 billion with 41 partner banks. Raisin is available in English across Europe and has localized platforms for Germany, France, Spain, and Austria. All deposits held with partner banks of Raisin are guaranteed up to EUR 100,000 per saver and bank by national deposit guarantee schemes in accordance with EU directives. Raisin is one of the best capitalized fintech companies in Europe, as it raised over EUR 70 million from investors such as PayPal, Index Ventures, Ribbit Capital and Thrive Capital.

www.weltsparen.de & www.raisin.com // Twitter // Facebook
Press contact: press@raisin.com

About BinckBank
BinckBank is the largest independent Dutch online bank for investors and savers. BinckBank offers services to retail investors and independent asset managers in terms of savings (Saving) Investing (Investing) and trading (Trading), via its European ICT-basis platform. BinckBank is listed on Euronext Amsterdam as an independent online bank with offices in the Netherlands, Belgium, France, Italy and Spain. BinckBank serves more than 614,000 account holders with assets under administration of EUR 22.7 billion and assets under management of EUR 1.3 billion by December 31, 2016. BinckBank was formed in 2000 and employs 642 FTEs.

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-01 17:15
Eventjes advies gevraagd, zonder dat ik hier een nieuw topic voor dien te openen;

Ik heb 2.000 EUR kapitaal vastzitten in een Home plan spaarverzekering met vast rendement van 2 % (product bij een Belgische bank). Dit heb ik enkele jaren geleden hierin gestort, omdat ik mijn stortingen fiscaal kon aftrekken en de opgebouwde reserve gebruikt kan worden als premie voor de schuldsaldoverzekering voor een hypothecair krediet.

Helaas dacht ik toen nog niet verder na, want onlangs heb ik een krediet afgesloten bij een andere bank (veel gunstiger aanbod) waar Ik dan ook een nieuwe schuldsaldoverzekering heb afgesloten.

Ik heb dus die 2.000 EUR staan waar ik nu niets mee doe (met bijstorten ben ik gelukkig al lang geleden gestopt) en ik heb twee opties;

- Het contract afkopen doch de wetgeving voorziet dat ik 33% van de waarde verlies omdat ik het product fiscaal heb afgetrokken te voorbije jaren. Blijft over een goede 1.300 EUR.

- Het bedrag nog 40 jaar laten staan (pensioen) en laten renderen, dan kan ik het vrij opnemen. Een kleine simulatie leert me dat ik dan ongeveer 4.400 EUR zal hebben.

Rekening houdend met inflatie en dergelijke, wat lijkt jullie de meest verstandige beslissing?

Gamertag: I Darks I

• Tweezitsbank
  • Registratie: december 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

quote:
Darks schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:37:
- Het contract afkopen doch de wetgeving voorziet dat ik 33% van de waarde verlies omdat ik het product fiscaal heb afgetrokken te voorbije jaren. Blijft over een goede 1.300 EUR.

- Het bedrag nog 40 jaar laten staan (pensioen) en laten renderen, dan kan ik het vrij opnemen. Een kleine simulatie leert me dat ik dan ongeveer 4.400 EUR zal hebben.

Rekening houdend met inflatie en dergelijke, wat lijkt jullie de meest verstandige beslissing?
Als je het niet nodig hebt zou ik het laten staan. Afkopen kan altijd nog mocht de nood een keer aan de man zijn.

• degroot
  • Niet online
Hij zal het wel nodig hebben gehad, want hij heeft onlangs nog een krediet afgesloten

www.degroot-it.nl

• Henk007
quote:

Hangt van de overige bedragen , looptijden en rentepercentages af.
Hoe hoog was dat krediet, tegen welke rente en welke looptijd ?
Stel dat je die €1300 nu aflost, hoeveel minder rente betaal je dan over de rest van de looptijd ?
In het algemeen zou ik het gewoon laten staan tegen 2%, dat is in de huidige (en toekomstige) markt een heel riante vergoeding.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je in 2058 nog erg veel kan kopen voor €4400 ;)

Henk007 wijzigde deze reactie 24-02-2018 22:24 (8%)

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:47

mark de man

Wij zullen doorgaan...

LeasePlan Bank wijzigt de tarieven voor alle deposito's. Allemaal worden ze verlaagd met 0.1%

Join het DPC Whatpulse team

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:31
quote:
Eventjes advies gevraagd, zonder dat ik hier een nieuw topic voor dien te openen;

Ik heb 2.000 EUR kapitaal vastzitten in een Home plan spaarverzekering met vast rendement van 2 % (product bij een Belgische bank). Dit heb ik enkele jaren geleden hierin gestort, omdat ik mijn stortingen fiscaal kon aftrekken en de opgebouwde reserve gebruikt kan worden als premie voor de schuldsaldoverzekering voor een hypothecair krediet.

Helaas dacht ik toen nog niet verder na, want onlangs heb ik een krediet afgesloten bij een andere bank (veel gunstiger aanbod) waar Ik dan ook een nieuwe schuldsaldoverzekering heb afgesloten.

Ik heb dus die 2.000 EUR staan waar ik nu niets mee doe (met bijstorten ben ik gelukkig al lang geleden gestopt) en ik heb twee opties;

Wij hebben hetzelfde voor gehad. Gelukkig konden wij de beste rente krijgen bij deze bank.

Je moet inderdaad 33% laten vallen maar ze vertelde me ook dat als je dit uitkoopt een bepaald bedrag van die fonds extra belast zou worden. Misschien moet je dit eens navragen, ik heb hier niet verder bij stil gestaan.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Helaas. LPB gaat weer omlaag;
quote:
De variabele spaarrente voor mei 2018 wordt verlaagd van 0,40% naar 0,35% nominaal op jaarbasis.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15-01 13:15
quote:
Je hebt toch ook al ongeveer 33% voordeel gehad doordat je de stortingen hebt afgetrokken van je belasting? Dan is het per saldo dus een nuloperatie als je afkoopt en heb je geen geld verloren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Toch maar besloten om een spaarrekening bij Moneyou en LeasePlan Bank te openen. ING biedt nog maar 0,05% rente en bij de 2 zojuist genoemde banken ontvang je (afhankelijk van de termijn) zo'n 6 tot 9 keer zoveel.

Het blijven kleine bedragen, maar je wordt haast een dief van je eigen portemonnee als je er niets mee doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

quote:
Uniciteit schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:21:
Toch maar besloten om een spaarrekening bij Moneyou en LeasePlan Bank te openen. ING biedt nog maar 0,05% rente en bij de 2 zojuist genoemde banken ontvang je (afhankelijk van de termijn) zo'n 6 tot 9 keer zoveel.

Het blijven kleine bedragen, maar je wordt haast een dief van je eigen portemonnee als je er niets mee doet.
Bij NIBC Direct krijg je ook 0.3%.

• Railgunner
quote:
Uniciteit schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:21:
Welkom in 2009 ;) Maar beter laat dan nooit :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

quote:
Railgunner schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:25:
[...]

Welkom in 2009 ;) Maar beter laat dan nooit :)
Precies. :9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Omdat in deze tijden alle beetjes helpen. :P :z (en omdat een powerbank gewoon altijd handig is. :+)

Rabobank geeft weer een powerbank weg als je spaarsaldo tussen 31 mei en 1 juli met ≥ €500 is gestegen.
http://www.rabobank.nl/vakantiegeld

Bedrag moet er alleen wel ff 4 maanden blijven staan. Powerbank wordt voor 1 augustus verstuurd.

SmiGueL wijzigde deze reactie 06-06-2018 23:42 (14%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20-01 22:40
quote:
SmiGueL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:09:
Omdat in deze tijden alle beetjes helpen. :P :z (en omdat een powerbank gewoon altijd handig is. :+)

Rabobank geeft weer een powerbank weg als je spaarsaldo tussen 31 mei en 1 juli met ≥ €500 is gestegen.
http://www.rabobank.nl/vakantiegeld

Bedrag moet er alleen wel ff 4 maanden blijven staan. Powerbank wordt voor 1 augustus verstuurd.
Voordat ik €400 spaargeld aan ~0% rente vast zet zou ik wel willen weten wat voor powerbank het is, of het de moeite een beetje loont. Iemand enig idee?

chielmi wijzigde deze reactie 07-06-2018 18:33 (61%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henk007
Geen idee wat het voor een powerbank is, maar heel zeker geen kwaliteitsproduct met een hoge capaciteit, uiteraard speculatie van mijn kant. Ik heb zelf enkele el cheapo 2200-2500 mAh gevallen (relatiegeschenken e.d.) liggen maar die gebruik ik nauwelijks. De meeste doen maar 1000mA laadstroom en halen niet eens de gespecificeerde capaciteit.
Conclusie : mijn advies is laat die actie lekker lopen als je echt een bruikbare powerbank nodig hebt en ga je oriënteren om er zelf een aan te schaffen.
Van de andere kant €400 leveren bij een andere bank in 4 maanden ook maar ~€0,50 ( :+ ) op, dus ach ja een gratis 'powerbank'
Wat is wijsheid ...
* Is geen klant bij Rabo

Henk007 wijzigde deze reactie 07-06-2018 19:20 (3%)

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
Henk007 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:18:
Geen idee wat het voor een powerbank is, maar heel zeker geen kwaliteitsproduct met een hoge capaciteit, uiteraard speculatie van mijn kant. Ik heb zelf enkele el cheapo 2200-2500 mAh gevallen (relatiegeschenken e.d.) liggen maar die gebruik ik nauwelijks. De meeste doen maar 1000mA laadstroom en halen niet eens de gespecificeerde capaciteit.
Conclusie : mijn advies is laat die actie lekker lopen als je echt een bruikbare powerbank nodig hebt en ga je oriënteren om er zelf een aan te schaffen.
Van de andere kant €400 leveren bij een andere bank in 4 maanden ook maar ~€0,50 ( :+ ) op, dus ach ja een gratis 'powerbank'
Wat is wijsheid ...

* Is geen klant bij Rabo
Tja, ik zie het maar als extraatje voor op een festival ofzo. Ik zou er geen echte moeite voor willen doen, maar aangezien ik al een spaarrekening heb daar waar sowieso niks op stond vanwege die ca. 0% rente toch maar even 500 euro overgemaakt.

Dit topic is zowat bijna overbodig :') hopen dat ze in Europa naar Klaas Knot luisteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:58
Ik heb die van de vorige actie, dat was 4000mAh en 1A uitgang. Ik gebruik hem nauwelijks, en ik vermoed dat ik weer dezelfde ga krijgen, maar toch maar gedaan: Het alternatief is door overmaken naar LPB, maar tja, ook dat is gerommel in de marge.
Heb je een echte powerbank nodig dan is het niet voldoende, maar ik gebruik hem beetje als backup voor als ik op vakantie ga, en soms om wat met elektronica te testen wat USB voeding nodig hebt, en waar ik mee wil kunnen rondlopen. En onder de streep is het toch volledig acculading weer voor je telefoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-01 07:54
als we het toch over spaaracties hebben. bij ing krijg je een gratis strandlaken als je 500 euro spaart. Er staat niet bij hoe lang het geld op de rekening moet blijven, dus dan haal ik het er weer af zodra het strandlaken bezorgt is. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
quote:
missTweakers schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:03:
als we het toch over spaaracties hebben. bij ing krijg je een gratis strandlaken als je 500 euro spaart. Er staat niet bij hoe lang het geld op de rekening moet blijven, dus dan haal ik het er weer af zodra het strandlaken bezorgt is. ;)
Staat niets over in de actievoorwaarden: https://www.ing.nl/media/...%20meer_tcm162-143632.pdf
Dus gewoon doen ja :)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:42
quote:
Sissors schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:57:
Ik heb die van de vorige actie, dat was 4000mAh en 1A uitgang. Ik gebruik hem nauwelijks, en ik vermoed dat ik weer dezelfde ga krijgen, maar toch maar gedaan: Het alternatief is door overmaken naar LPB, maar tja, ook dat is gerommel in de marge.
Ja precies, het is een powerbank, maar daar is alles wel mee gezegd, echt een oplossing voor problemen is het niet. Je komt er bv geen festival mee door. Hij bevat bij mij ook geen effectieve 4000mah. Ik ga er denk ik dit jaar wel weer voor, omdat ik voor m'n gevoel nog steeds rendement pak als ik die 500 euro daar een paar maanden laat staan.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Een nieuw dieptepunt qua rentepercentages:
quote:
ING verlaagt de variabele rente op spaarrekeningen van 0,05 procent naar 0,03 procent. ING is de eerste grote bank in Nederland die dat doet. De verlaging gaat in vanaf 16 juli en geldt voor alle tegoeden.

Dat meldt de bank vrijdag. Het gaat specifiek om de zogeheten Oranje Spaarrekening, de meest gangbare van de bank.

Vorig jaar oktober halveerde de bank de rente voor tegoeden tot 75.000 euro voor het eerst naar 0,05 procent. In december ging dat tarief in voor alle tegoeden.

Met 0,03 procent heeft ING niet de laagste spaarrente in Nederland. Triodos biedt al sinds april 2017 een rente van 0 procent over de internetspaarrekening.

De lage rentes hangen samen met het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB). De centrale bank werkt sinds 2015 agressief aan het verlagen van rentes voor leningen, maar daarmee worden banken ook gedwongen om spaarrentes te verlagen.

De ECB heeft duidelijk gemaakt vanaf volgend jaar met dit beleid te stoppen. Als economische indicatoren aan de doelstellingen van de bank voldoen, zal volgend jaar waarschijnlijk met het afbouwen van dit beleid begonnen worden.
Bron: https://www.nu.nl/geldzak...ote-bank-003-procent.html

Nog even en de eersten gaan naar negatieve rentes. Mag je betalen om te mogen sparen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

CXNeXo

This behavior is by design.

quote:
wildhagen schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:22:
Een nieuw dieptepunt qua rentepercentages:

[...]

Bron: https://www.nu.nl/geldzak...ote-bank-003-procent.html

Nog even en de eersten gaan naar negatieve rentes. Mag je betalen om te mogen sparen :)
Ik heb wat potjes bij Argenta nederland, maar die staan nog op 0,3% op een Internet Spaarrekening. Product is gratis, en tot 20 rekeningen geloof ik. Iedere keer dat ik weer een nieuw spaarpotje verzin klik ik er weer een rekeningnummer bij :)

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
CXNeXo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:38:
[...]

Ik heb wat potjes bij Argenta nederland, maar die staan nog op 0,3% op een Internet Spaarrekening. Product is gratis, en tot 20 rekeningen geloof ik. Iedere keer dat ik weer een nieuw spaarpotje verzin klik ik er weer een rekeningnummer bij :)
Zelf zit ik nog steeds bij LPB, die alweer een paar maandjes stabiel op 0.35 procent zitten. Maar erg opschieten doet het natuurlijk niet meer tegenwoordig :(

Virussen? Scan ze hier!

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:31
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:41:
[...]

Zelf zit ik nog steeds bij LPB, die alweer een paar maandjes stabiel op 0.35 procent zitten. Maar erg opschieten doet het natuurlijk niet meer tegenwoordig :(
Schiet inderdaad niet op. Zit zelf voor een deel nu ook bij Moneyou GO.
Werkt ook heel aardig met "potjes", rente zit daar nu 0.30%.

Chef all the things!

• Frips
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 18:01
Het moet in NL toch een keer de USA achterna zou je denken? De spaarrente bij de grote jongens daar is nog steeds erg laag, maar de rente bij de online spaarrekeningen (zeg maar de 'leaseplanbank / moneyou' van de USA) gaat gestaag omhoog. In de afgelopen 4 maanden van ~1.5% naar 1.8%, voor een rekening zonder beperkingen. En 1-jarige deposito's van ~2.3% zijn niet heel bijzonder meer. Dat lijkt tenminste weer ergens op!

Het begint bijna interessant te worden om wat van m'n spaargeld in NL over te hevelen zolang ik in de US woon...

• Henk007
Interessant nieuws, dat wist ik niet over de ontwikkelingen in de US.
Zou iemand die er meer vanaf weet eens kunnen uitleggen waarom die banken blijkbaar weer graag spaargeld aantrekken en daar >1.5% voor over hebben ? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:35
quote:
Frips schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:47:
Het moet in NL toch een keer de USA achterna zou je denken?
De VS heeft geen Zuid-Europese knoflooklanden die instorten zonder inflatie, en als klap op de vuurpijl ook de controle hebben over de geldpers van de ECB!
Ik begin steeds meer te vrezen dat we een gigantische inflatie krijgen. Officieel is het erg laag, maar vrijwel alles wat ik gebruik is het afgelopen jaar zo'n 10% duurder geworden. Van postzegels tot internet, van boodschappen tot wonen (koop en huur).
En om weer terug te komen bij het spaaronderwerp: wat kan je nog doen om je geld te beschermen tegen hyperinflatie? Meedoen aan de aandelenbubbel? Ook die stijgen met ruim 10% per jaar, maar zullen inklappen als de vorige crisis (uitgesteld door schulden te verhogen) harder terugkomt.

Je hebt ondertussen bijna een kwart miljoen spaargeld bij ING nodig, om de kosten van je betaalpakket van je rente te kunnen betalen 8)7

RemcoDelft wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:55 (7%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• revox862
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-01 13:11
Tegen hyperinflatie? Goud?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:00
quote:
Het moet in NL toch een keer de USA achterna zou je denken? De spaarrente bij de grote jongens daar is nog steeds erg laag, maar de rente bij de online spaarrekeningen (zeg maar de 'leaseplanbank / moneyou' van de USA) gaat gestaag omhoog. In de afgelopen 4 maanden van ~1.5% naar 1.8%, voor een rekening zonder beperkingen. En 1-jarige deposito's van ~2.3% zijn niet heel bijzonder meer. Dat lijkt tenminste weer ergens op!

Het begint bijna interessant te worden om wat van m'n spaargeld in NL over te hevelen zolang ik in de US woon...
Kwestie van tijd dat dat hier ook gaat gebeuren.

Kans is aanwezig dat veel mensen straks 2,x% bruto hypotheek betalen terwijl de spaarrente (deposito's) 3a4% is. Vandaar dat ik nog een stukje aflossingsvrij behoud ;)
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:34:
[...]

De VS heeft geen Zuid-Europese knoflooklanden die instorten zonder inflatie, en als klap op de vuurpijl ook de controle hebben over de geldpers van de ECB!
Ik begin steeds meer te vrezen dat we een gigantische inflatie krijgen. Officieel is het erg laag, maar vrijwel alles wat ik gebruik is het afgelopen jaar zo'n 10% duurder geworden. Van postzegels tot internet, van boodschappen tot wonen (koop en huur).
En om weer terug te komen bij het spaaronderwerp: wat kan je nog doen om je geld te beschermen tegen hyperinflatie? Meedoen aan de aandelenbubbel? Ook die stijgen met ruim 10% per jaar, maar zullen inklappen als de vorige crisis (uitgesteld door schulden te verhogen) harder terugkomt.
Zolang je inkomen meestijgt is er niet zo gek veel aan de hand. Dat zie je al een beetje gebeuren in takken die achterbleven afgelopen jaren en die goed draaien. (bouw bv). Je eigen woningwaarde die alle kanten opschiet net zo min, zolang je de hypotheek kunt betalen (rente dus lang vast zetten). Er zal wel weer een beperkte groep zijn die vast zit in hun huis.. Daar gaat alle (media) aandacht naartoe. Maar de meeste mensen worden er financieel beter van wanneer huizenprijzen dalen. (lagere woonlasten, dus hogere koopkracht). Alleen denken wij met z'n allen dat we het goed doen als ons huis ieder jaar 10% meer waard wordt, dus gaan we meer kopen want we voelen ons zo rijk... Eigenlijk zou je moeten concluderen dat iedere procent waardestijging je vermogen een procent minder wordt : je volgende woning welke doorgaans duurder is, is absoluut gezien meer gestegen......

Sport_Life wijzigde deze reactie 14-07-2018 00:09 (49%)

Anima Sana in Corpore Sano

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:17
quote:
Het moet in NL toch een keer de USA achterna zou je denken?
Vast wel, maar het kan nog wel even duren. Vergeet niet dat de Fed heel lang een vergelijkbare tactiek (QE) heeft gevolgd als wat de ECB nu doet.

De Fed is in oktober 2017 gestopt, de ECB is nog bezig. Ook is de "officiële" rente daar al een tijd lang hoger dan hier.

Dus realistisch gezien, lopen we zeker een jaar achter de VS aan, IMO.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
quote:
[...]

Je hebt ondertussen bijna een kwart miljoen spaargeld bij ING nodig, om de kosten van je betaalpakket van je rente te kunnen betalen 8)7
Tja, maar hoe beperk je het risico.

Beleggen in aandelen vind ik gevaarlijk, goud is ook een raar iets om 'ala spaargeld' te gebruiken: fluctueert en waarde is lastig.

Ik denk dat aflossen op de hypotheek en wat geld op de spaarrekening het verstandigst is. Al zullen er genoeg mensen geld straks thuis gaan bewaren om onder negatieve rente uit te komen.

• Fuff
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19-01 15:38
Aandelen hebben inderdaad een groot risicoprofiel, als he ervoor zorgt dat je een grote spreiding hebt en de martk volgt, corrigeer je in elk geval voor inflatie, iets wat je gegarandeerd niet red als je je geld laat staan en dus minder waard laat worden!

hy.lp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-01 23:16
Ik kreeg een aantal dagen geleden deze aanbieding van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/p...en/internetsparen-openen/
Voor de spaarrente hoef je het inmiddels niet meer te doen, net zoals bij andere banken, maar de cadeau's zijn natuurlijk leuk!

De enige manier van sparen die ik nog interessant vind en tot een laag / geen risico behoord is sparen in USD: https://www.garantibank.nl/sparen/usd-rekening.
https://www.garantibank.nl/klantenservice/rentestanden
Je zit dus wel met een valutarisico ( welke natuurlijk ook positief kan uitpakken ) maar geniet van een degelijke rente welke tenminste de inflatie drukt.
Met sparen in Euro ben je er verzekerd van dat je geld telkens minder waard wordt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuff
Die deposito's zijn dan nog het meest interessant, voor als je er toch even niks mee moet. Enige nadeel is dat valutarisico op lange termijn meestal niet een probleem geeft, maar voor 3 jaar, meh, weet het niet.

Denkt de Rabobank overigens echt dat mensen voor een cadeau overstappen? Als ik ergens een cadeau bij krijg dan denk ik alleen maar sneller, wat is er dan mis met je product(en)?

hy.lp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-11-2018
Aangezien sparen zeer weinig rendement oplevert.

Welk bedrag sparen jullie nog?
Zowel in euro's als in % van vermogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
Blazer Coke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:20:

Ik spaar iedere maand grofweg 20-25% van mijn netto inkomen. Vooralsnog zet ik dat "gewoon" op een spaarrekening, maar die gebruik ik ook om investeringen in het huis te doen die rendement opleveren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fuff
quote:
Blazer Coke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:20:

Spaarquote á ~35-40% hier, max 10k buffer in €, rest beleggingen.

hy.lp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
Fuff schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:06:
[...]
Spaarquote á ~35-40% hier, max 10k buffer in €, rest beleggingen.
Da's stevig. Leef je erg zuinig of verdien je gewoon relatief veel ten opzichte van je vaste lasten?
(Ik zat even uit te rekenen wat dat hier zou betekenen maar da's geen bedrag dat ik op dit moment zou kunnen sparen zonder elders flink te bezuinigen)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuff
quote:
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:29:
[...]

Da's stevig. Leef je erg zuinig of verdien je gewoon relatief veel ten opzichte van je vaste lasten?
(Ik zat even uit te rekenen wat dat hier zou betekenen maar da's geen bedrag dat ik op dit moment zou kunnen sparen zonder elders flink te bezuinigen)
Leef niet echt zuinig, ik denk vooral dat het dubbel, relatief hoge inkomen en geen kinderen ervoor zorgt dat dit lukt. Huren voor €1000 een appartement in de stad, nieuwbouw, energiezuinig. Enige nadeel is de parkeergarage voor de auto, á €90/mnd.

Liefst zou ik naar 50% gaan, maar dan moet ik wel zuiniger gaan leven :+

hy.lp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:33

T-Infinity

Heen en weer....

50-60% haal ik hier ook wel, van de 2750€ die netto binnen komt per maand. Ik laat bonus+vakantiegeld+eindejaarsuitkering dan even buiten beschouwing, maar ik denk dat ik daarvan ook ongeveer 50% spaar.

Dat zit hem denk ik met name in:
geen eigen auto, wel reiskostenvergoeding maar met fiets naar werk, alle uitgaven geminimaliseerd, bijna geen verzekeringen, geen tv-abbo (alleen 20mbit internet+chromecast), al het onderhoud voor huis+fiets+tuin zelf doen. Belangrijkste: niet je uitgaven mee laten groeien met je inkomensstijging. Onlangs naar Noord-Limburg verhuisd waardoor we een flink huis hebben kunnen kopen tegen lage maandlasten. Hier willen we ook lang (wellicht altijd) blijven wonen, waardoor je nog meer langetermijninvesteringen kunt doen in het huis. Verder: aankopen altijd beste prijs/kwaliteit, met iets meer focus op zo laag mogelijke prijs. Onderhoud/reparatie zoveel mogelijk zelf doen. Momenteel zelf 28 zonnepanelen aan het leggen voor 60 cent per Watt-piek (hele opstelling, na btw aftrek), erg leerzaam en leuk! Ik zie dat anderen soms een installatie laten leggen voor 200 ct per watt-piek, dat zijn flinke verschillen.

Ik leef volgens mij érg zuinig, maar mooie is dat je dat na een tijdje zelf niet meer merkt omdat het normaal wordt. Ik kom absoluut niets te kort. Ik doe alleen te veel doe-het-zelf klussen zelf waardoor ik te weinig aan ontspanning toe kom.

Ik doe niet moeilijk over elke uitgave, maar wel over structurele uitgaven. Elke euro die je daar bespaart (Gedurende 30 jaar?) levert veel op.

T-Infinity wijzigde deze reactie 16-07-2018 10:35 (8%)

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
quote:
[...]

Mwa, de rode staten krijgen uiteindelijk niet minder steun volgens mij, en leveren helaas ook zelfs de complete regering. Hier is het gelukkig dus nog niet zo ver :)

Maarja, sparen in dollars, voor die procent zou ik het laten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-11-2018
Ik ben alleenwonend en mijn spaarquote ligt ook rond de 35-40%.
Vakantie, bonus en belastingteruggaaf niet meegerekend.

Ik leef niet eens zuinig, maar heb ook geen dure hobbies of geldverslindende trekjes.
Wel een auto van de zaak.

Ik heb al mijn internetspaarrekeingen opgezegd aangezien dat om te huilen was
Toch maar meer in aandelen en obligaties.

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:21
Nationale Nederlanden:

"U heeft een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden Bank met een variabele rente. Als gevolg van de huidige marktomstandigheden verlagen wij het rentepercentage van de internetspaarrekening per 20 juli 2018 van 0,3% naar 0,25%."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fuff
quote:
Blazer Coke schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:24:
Ik ben alleenwonend en mijn spaarquote ligt ook rond de 35-40%.
Vakantie, bonus en belastingteruggaaf niet meegerekend.

Ik leef niet eens zuinig, maar heb ook geen dure hobbies of geldverslindende trekjes.
Wel een auto van de zaak.

Ik heb al mijn internetspaarrekeingen opgezegd aangezien dat om te huilen was
Toch maar meer in aandelen en obligaties.
Idem hier, die cash buffer levert toch niks op, ergens anders moet je het rendement maken.

Zuinig leven probeer ik ook te doen, maar dan vooral in het kader van: koop minder, gebruik meer. Laatst een koptelefoon gekocht ter vervanging van een oude uit 2010, daar geef ik dan met liefde wat meer geld voor uit als het zo lang mee gaat naar wens.

Even gekeken naar spaardeposito's in NL, maar voor 10 jaar (!!) vastzetten krijg je 2%. Ofwel als je je geld 10 jaar vast zet, bescherm je jezelf mogelijk tegen inflatie. Dat is €200 per 10k, dat is elke dag €0,28 sparen (naar boven afgerond). Om droevig van te worden zeg.

hy.lp

• Rik.
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:38
Ik heb zojuist toch maar een spaarrekening geopend bij Argenta. Zij bieden, zonder het geld vast te zetten toch een beduidend hoger rentepercentage dan dat ik nu bij de ING krijg (0,3% bij Argenta t.o.v. 0,03% bij ING).

Mijn "hoofd" spaarrekening houd ik wel bij ING omdat er op dit moment nog voor zorg dat ik niet super veel op mijn betaalrekening heb staan maar wel snel geld over wil kunnen zetten naar mijn betaalrekening. Bij ING had ik ook al een spaarpotje waar ik maandelijks een klein bedrag op stort en die heb ik nu dus verplaatst naar Argenta.

De aanvraag gaat echt heel erg snel, formulier invullen, wat geld overmaken en een kopie van je paspoort en je bent al klaar. Maar eens kijken hoe dit gaat bevallen :D.

Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om toch redelijk snel bij mijn geld te kunnen, ik studeer op dit moment nog (sowieso de komende 3,5 jaar nog) en heb dus geen inkomen waarbij je maandelijks honderden euro's aan de kant kunt zetten maar toch wil ik wel wat kunnen sparen maandelijks, dat doe ik nu dus bij ING & Argenta.

Rik. wijzigde deze reactie 17-07-2018 00:12 (18%)

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True