Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• remcoboy1479
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:47
Toevallig zag ik vandaag de DELA Spaarverzekering.
  • Vaste rente van 2,75% voor iedereen
  • Voor de lange termijn, minimaal 10 jaar
  • Geen minimuminleg (max € 12.000 per jaar)
  • Extra uitkering van 10% van het tot dan toe opgebouwde saldo, bij overlijden voor het einde van de looptijd
  • €11 eenmalige distributiekosten, bij afkopen binnen 10 jaar €150
  • Winstdeling vanuit de DELA coöperatie, indien na aftrek van de kosten (2,16%) wat overblijft. Kosten groter dan winstdeling? DELA neemt deze kosten voor haar rekening.
Topic met verouderde voorwaarden en rentestand: Sparen via Dela Spaarverzekering

Door de huidige rentestand wordt het snel interessant om deze verzekering te gebruiken om te sparen. Zonder winstdeling (wat zelfs in de crisis niet het geval was) is het o.b.v. de huidige rentestand van 0,8% (hoogst mogelijk momenteel) vanaf 8255 euro al rendabel na één jaar (direct afkopen na 1 jaar à €150). Door nu het maximum à €12.000 en in januari weer te storten, is het rendement volgend jaar al 2,08%.
De kans dat, mijns inziens, de rente hier snel boven komt is klein.

DELA valt niet onder het depositogarantiestelsel maar wel onder de nationale opvangregeling. Door het hoge eigen vermogen lijkt mij het risico klein.

Ziet iemand hier nog bezwaren tegen?

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 15:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hier nog wat info; maar ik zie dat je eigenlijk alles wel an opgesomt hebt:

Het spaartopic - Deel 3

• Def1ant
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:06
quote:
Premie uitkering bij overlijden
Voor de uitkering van 110% bij overlijden, rekenen we een risicopremie van 0,005% per maand over uw saldo. Dat is 0,06% per jaar.
Zal dat dan toch van je rekening gehaald worden? = nee, gezien: Daarom krijgt u van coöperatie DELA een bruto rente van 2,81%, zodat u een vaste rente van 2,75% overhoudt.

Daarnaast wanneer krijg je de rente? is dat jaarlijks of pas einde looptijd (ook ivm eventueel vroegtijdig beeindigen en dan die kosten á 150€ krijgen).

Def1ant wijzigde deze reactie 23-08-2016 09:22 (14%)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-02 19:17
Rente wordt maandelijks bijgeschreven volgens de AV (artikel 8.4):
quote:
U heeft iedere verzekeringsmaand recht op rente. U ontvangt deze rente op de eerste dag van de volgende verzekeringsmaand. Dit is dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw spaarverzekering is ingegaan. We voegen de rente elke maand toe aan uw saldo.

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 23-08-2016 09:41 (5%)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12-02 08:47
quote:
remcoboy1479 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:57:
DELA valt niet onder het depositogarantiestelsel maar wel onder de nationale opvangregeling. Door het hoge eigen vermogen lijkt mij het risico klein.
Ze zitten best wel zwaar in vastgoed en aandelen. Kan je wellicht beter zelf in een neutraal mixfonds beleggen. https://www.dela.nl/-/med...g-2015_coperatie-dela.pdf p.35

rr7r wijzigde deze reactie 23-08-2016 15:13 (8%)

• remcoboy1479
quote:
rr7r schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:12:
[...]

Ze zitten best wel zwaar in vastgoed en aandelen. Kan je wellicht beter zelf in een neutraal mixfonds beleggen. https://www.dela.nl/-/med...g-2015_coperatie-dela.pdf p.35
Daar zit mijns inziens meer risico aan. Zolang DELA niet omvalt is het rendement hier zeker, waar dat met de fondsen niet het geval is.

• rr7r
dubbel

rr7r wijzigde deze reactie 23-08-2016 19:10 (96%)

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 01:09
Ik snap niet zo goed hoe Dela geld verdient aan deze "verzekering' ( die vooral een spaarproduct lijkt). In deze tijd 2,75℅ garanderen is een kapitaalsintensief (want risicovol) klusje.

Ik zie wel dat ze de 2,75℅ naar de toekomst toe mogen wijzigen. Dus een keiharde garantie is het niet.

Ik denk niet dat je veel risico loopt om hiermee te sparen, maar het is ook geen deposito.

Mag DELA de voorwaarden wijzigen?
Wij mogen de garantierente, de kosten en de voorwaarden van uw
CoöperatiespaarPlan veranderen. Dit doen wij natuurlijk niet zomaar.
Alleen als het echt noodzakelijk is en uitsluitend met instemming van de
Algemene Vergadering van DELA. Wijzigingen gelden alleen voor de
toekomst. Veranderen we iets? Dan informeren we u hier vooraf schriftelijk
over. Leest u ook artikel 13 van de Algemene Voorwaarden.

• remcoboy1479
quote:
DeKever schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:45:
Mag DELA de voorwaarden wijzigen?
Wij mogen de garantierente, de kosten en de voorwaarden van uw
CoöperatiespaarPlan veranderen.
Indien de voorwaarden veranderen in je nadeel mag je kostenloos opzeggen. De €150 hoeft in dat geval ook niet betaald te worden.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:59

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
DeKever schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:45:
Ik snap niet zo goed hoe Dela geld verdient aan deze "verzekering' ( die vooral een spaarproduct lijkt). In deze tijd 2,75℅ garanderen is een kapitaalsintensief (want risicovol) klusje.
Misschien helpt dit stuk uit het jaarverslag:
quote:
Stevige groei
De autonome groei van 7,5% in het premie-inkomen naar
€ 367 miljoen was stevig en was zowel in Nederland en
België beter dan verwacht. In Nederland werd de groei
vooral gedragen door onze overlijdensrisicoverzekering en
onze spaarverzekering. De groei in premie-inkomen steekt
positief af tegen de krimpende markt voor individuele
levensverzekeringen in Nederland. Ook in het uitvaartbedrijf
was er sprake van een behoorlijke groei van 5,8% naar € 236
miljoen. Dit was vooral het gevolg van hogere sterftecijfers
in 2015 na een jaar met relatief lage sterftecijfers.

Verbetering in het operationeel resultaat
De groei in omzet en de aangekondigde aandacht voor
de kostenstructuur hebben geleid tot een belangrijke
verbetering van het operationeel resultaat, dat steeg van
€ 105 miljoen naar € 123 miljoen. Hierbij speelden hogere
directe beleggingsopbrengsten (dividend en rente) ook een
rol, maar de verbetering is in grote mate structureel van aard.
In 2015 is ook het fundament gelegd voor verdere structurele
kostenbesparingen via het programma FIT (Financieel
solide, Innovatief en Toekomstgericht).

LinkedIn WoT Cash Converter

• DeKever
quote:
PcDealer schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 02:17:
[...]

Misschien helpt dit stuk uit het jaarverslag:

[...]
Dat is wat algemeen, specifiek voor dit product is het verdienmodel onduidelijk:

De rente is nu praktisch 0 (tienjaars). Bij een eenmalige inleg van 100, en een garantie van 2,75 procent moet Dela ongeveer 135 (gokje) uitkeren over 10 jaar en direct in de voorziening stoppen (want rente 0). Qua rendement is dat een vrij beroerde start zeg maar.

Misschien kunnen ze het gooien op de zachte garantie, waardoor de voorziening gelijk kan zijn aan de inleg.

Maar dan nog. Die 100 moet belegd in vastgoed (of aandelen) om die 2,75 te halen. Hiervoor gelden kapitaalseisen van minstens 12,5 maar waarschijnlijk meer. Ook geen lekkere start, rendementstechnisch.

Op een gegeven moment zal het product van de markt gaan, wat ik je brom. Tot die tijd, gewoon inleggen ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien halen ze hiermee kapitaal op om daarmee te beleggen en met dat rendement de rente uit te keren? Het product is er al een paar jaar.

• rr7r
..

rr7r wijzigde deze reactie 06-12-2017 03:24 (99%)

• yinnemans
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-01 12:32
*bump*

Wij hebben inmiddels sinds 1-7-2015 een spaarverzekering lopen bij Dela voor onze dochter.

Gezien de spaarrentes destijds (en nu nog steeds) en het feit dat de risico's klein zijn en Dela een grote speler is op de markt van verzekeringen en vastgoed voor ons de beste manier om maandelijks wat geld (€100) opzij te leggen. Verzekering evengoed op onze naam zodat wij het zeggenschap houden (je weet maar nooit ;))

Ditzelfde gaan wij straks doen voor ons zoontje. Inzet van beide spaarverzekeringen gaat dan lekker naar €50 zodat het voor ons ook nog behapbaar blijft, gedurende een looptijd van 18 jaar.

Met twee kinderen en bijbehorende kosten verwachten wij (o.b.v. actuele inzichten) niet extreem veel meer bij te sparen zodat de grens van eventuele vermogensrendement heffing aan het einde van de looptijden van de verzekeringen (bij elkaar kleine €30K) niet gehaald zal worden.

Enniewees, tot op heden geen spijt van gehad. Betalen gewoon keurig iedere maand de inleg en maandelijks wordt netjes de rente bijgeschreven. Inlegbedrag is overigens altijd te wijzigen en online in te zien.

Heb heel lang gezocht, verzekeringen en spaarrekeningen vergeleken (zelfs Australische / Canadese staatsobligaties overwogen maar dit vereiste actieve rekening in dat land) en voor ons kwam deze gewoon als beste naar voren. Grote speler, bekende naam, groot eigen vermogen, lage 'boete' kosten indien vroegtijdig (<10 jaar) beëindigen om welke reden dan ook.

Dus ja. Daarvoor willen wij best een summier risico voor lopen (valt niet onder despositogarantiestelsel).

Zijn jullie er inmiddels al uitgekomen?

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

• remcoboy1479
Ik ben zelf na bovenstaande posts ingestapt en tot nu toe geen spijt.
Mocht de rente onverwacht toch erg snel stijgen is vervroegde afkoop ook mogelijk.

Lijkt mij nog steeds prima om in te stappen/uit te breiden.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:42
Ik lees in de voorwaarden over de overige/beheerskosten a 2,16%. Dit gaat over de winstdeling. Wat houdt dat precies in bij dit spaarproduct?

Ander vraagje: boek je je deposito hier onder je eigen vermogen, voor de fiscus, of mag je het daar weglaten?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Brent schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:07:
Ik lees in de voorwaarden over de overige/beheerskosten a 2,16%. Dit gaat over de winstdeling. Wat houdt dat precies in bij dit spaarproduct?
https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering -> tab Kosten en risico's en https://www.dela.nl/verze...zekering/kosten-en-risico:
quote:
Overige kosten: De overige kosten (zoals voor het beheer van de polis) bedragen 2,16% en houden wij in op het percentage dat voor winstdeling beschikbaar is. Deze kosten halen wij dus nooit van uw inleg of de vaste rente van 2,75% af. Is er een jaar geen of onvoldoende rendement voor winstdeling? Dan neemt DELA de kosten die niet verrekend kunnen worden voor haar rekening.
Verder:
quote:
Overige eerste kosten
De overige eerste kosten (informatieverstrekking, verkoop en administratie) bedragen 0,4% per jaar en houden we in op het percentage dat voor winstdeling beschikbaar is. Is er in een jaar geen of minder winstdeling dan betaalt u dat jaar geen of minder kosten.
quote:
Doorlopende kosten
Doorlopende kosten zijn kosten die we maken voor de administratie, het beheer en onze dienstverlening tijdens de looptijd van uw spaarverzekering. Deze verrekenen we tijdens de hele looptijd van uw verzekering met u.
De doorlopende kosten bedragen 1,1% per jaar op het percentage dat voor winstdeling beschikbaar is. Is er in een jaar geen of minder winstdeling, dan betaalt u dat jaar geen doorlopende kosten of maar gedeeltelijk.
https://www.dela.nl/-/med...rmediair_dcp.pdf?la=nl-nl

PcDealer wijzigde deze reactie 08-01-2017 14:44 (40%)

• Brent
quote:
Ja, dat lees ik, maar verheldert niet. Winst wordt namelijk niet gedefinieerd. Is dat je rente, of komt dat daar, evt, nog bovenop?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Brent schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Ja, dat lees ik, maar verheldert niet. Winst wordt namelijk niet gedefinieerd. Is dat je rente, of komt dat daar, evt, nog bovenop?
Dit plaatje lijkt me duidelijk:

quote:
Brent schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:07:

Ander vraagje: boek je je deposito hier onder je eigen vermogen, voor de fiscus, of mag je het daar weglaten?
Gevonden met:
http://www.belastingdiens...eel_kapitaalverzekeringen

• Brent
quote:
Dank, die zag ik nog niet. Klinkt dan heel goed, gegeven de matige spaarrentes.

In de bijlage Inleg en Kosten zie ik niet wat je precies terugkrijgt bij vroegtijdige beëindiging. 150 euro boete, OK, maar je tegoed plus opgebouwde winsten+rente, of niet? En is het ook mogelijk onregelmatig extra in te leggen?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Brent schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:27:
[...]

In de bijlage Inleg en Kosten zie ik niet wat je precies terugkrijgt bij vroegtijdige beëindiging. 150 euro boete, OK, maar je tegoed plus opgebouwde winsten+rente, of niet?
Alles wat je tot dan toe hebt opgebouwd.
quote:
En is het ook mogelijk onregelmatig extra in te leggen?
quote:
Geen minimuminleg (max € 12.000 per jaar)
, zie verder ook https://www.dela.nl/verze...ering/veelgestelde-vragen

quote:
2. U betaalt een boete als u uw spaarverzekering afkoopt voordat
de einddatum van uw spaarverzekering is bereikt. Deze boete
bedraagt € 150. U betaalt geen boete als u na 10 jaar na de
ingangsdatum uw spaarverzekering afkoopt.
3. Bij afkoop van uw spaarverzekering stopt uw spaarverzekering
op de eerste dag van de eerstvolgende kalendermaand na
ontvangst van uw verzoek tot afkoop. Daarna ontvangt u uw
uitkering.
quote:
Artikel 8 Hoe wordt uw saldo berekend?
1. Iedere inleg die we van u ontvangen voegen we in zijn geheel
toe aan uw saldo.
2. Ieder kalenderjaar mag u maximaal € 12.000 inleggen. Legt u
meer in? Dan beschouwen wij dat niet als inleg. U krijgt van ons
het teveel gestorte bedrag zonder rente terug. Wij storten terug
zodra wij merken dat u in een kalenderjaar meer dan € 12.000
heeft ingelegd.
3. Op uw polis staat hoeveel rente u krijgt. Dit is het percentage
dat u ieder jaar aan rente krijgt.
4. U heeft iedere verzekeringsmaand recht op rente. U ontvangt
deze rente op de eerste dag van de volgende verzekeringsmaand.
Dit is dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw
spaarverzekering is ingegaan. We voegen de rente elke maand
toe aan uw saldo.
5. U krijgt rente over het saldo. Daarbij gaan we uit van het saldo
aan het begin van de verzekeringsmaand. Legt u tijdens de
verzekeringsmaand nog geld in? Dan vergoeden wij over deze
inleg rente naar rato van de verzekeringsmaand. Daarbij
rekenen we voor een maand 30 dagen.
https://www.dela.nl/-/med...emene_voorwaarden_dcp.pdf
Ik krijg steeds meer het idee dat je niet je best hebt gedaan je in te lezen...

• Brent
quote:
PcDealer schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:03:
[...]
Ik krijg steeds meer het idee dat je niet je best hebt gedaan je in te lezen...
Is ook niet makkelijk als informatie over de kosten en inleg over zowel een pdf Inleg en Kosten en 10 andere pagina's zijn verspreidt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
Brent schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:30:
[...]

Is ook niet makkelijk als informatie over de kosten en inleg over zowel een pdf Inleg en Kosten en 10 andere pagina's zijn verspreidt ;)
In principe is het geen ingewikkeld product en zijn zowel de (afkoop-)kosten als risico's transparant en door even rond te neuzen op de website goed te vinden in dat pdf'je en de veelgestelde vragen, maar PcDealer heeft het al netjes voor je op een rijtje gezet.

Ik heb zelf ook eenmalig iets ingelegd en leg elke maand vast iets in. Heb later gewoon met iDeal een extra bedrag kunnen storten, dat werkte ook wel fijn. Kreeg toen ook meteen een nieuwe polis met een berekening van het nieuwe bedrag op basis van mijn extra storting.

Vind het wel een acceptabel risico voor de (middel-)lange termijn en uiteraard geldt ook hiervoor dat je je geld het beste kan spreiden (imho).

• yinnemans
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-01 12:32
Ik overweeg op dit moment om een groot deel van ons spaargeld op de huidige spaarekening (Rabo, met verwaarloosbare rente) naar de Dela spaarverzekeringen van onze dochter en zoon over te gaan storten.

Zover ik kan lezen is dit toegestaan (max. €12.000 per rekening) en zolang wij het niet nodig hebben bouwen we dus een stukje meer rente op per maand. Toch lekker meegenomen. En mocht ik het ooit weer nodig hebben dan is het zo weer overgeboekt ook.

Even contact opnemen met DELA voor de zekerheid nog :)

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08:57

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik weet niet hoe het bij een spaarverzekering zit, maar bij een bankrekening op naam van het kind is het geld op het moment van overmaken een schenking en kunnen de ouders er dit niet meer vrij afhalen.

Misschien iets om rekening mee te houden.

blitzkrieg wijzigde deze reactie 17-01-2017 12:28 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remcoboy1479
Vanaf volgend jaar is de winstverdeling gekoppeld aan de dekkingsgraad. Zie https://www.dela.nl/over-...e-winstdelingsregeling-in

In het jaarverslag van 2016 is terug te vinden dat de winstdeling 55 miljoen bedraagt. Hoeveel dit in procenten voor de spaarverzekering zal zijn kan ik niet terugvinden.
In ieder geval gaan er nog wat kosten vanaf..

remcoboy1479 wijzigde deze reactie 12-06-2017 15:05 (14%)

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:10
Iemand een idee of er dit jaar winstuitkering komt bovenop de vaste rente van 2,75%?

De nettowinst is ruimschoots positief na actualisering van de polissen dus zou moeten kunnen... :*)

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Trackerfire schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:59:
Iemand een idee of er dit jaar winstuitkering komt bovenop de vaste rente van 2,75%?
Wanneer was het vorig jaar?

quote:
Artikel 9 Geldt er een winstdelingsregeling?
1. Voor uw spaarverzekering geldt een winstdelingsregeling. Wij
berekenen elk jaar een percentage aan winstdeling volgens de
berekeningswijze die door de Algemene Vergadering van DELA
is vastgesteld. De berekeningswijze vindt u op www.dela.nl. Het
bestuur van DELA legt jaarlijks het percentage voor winstdeling
ter vaststelling voor aan de Algemene Vergadering.
De Algemene Vergadering bepaalt uiteindelijk of er een bedrag
voor winstdeling beschikbaar is en, als dat zo is, hoe dat bedrag
over de afzonderlijke polissen wordt verdeeld. De Algemene
Vergadering kan hierbij zowel naar boven als naar beneden
afwijken van het voorstel van het bestuur en ook een andere
berekeningswijze vaststellen.
2. We voegen uw winstdeling toe aan uw saldo. Over uw
winstdeling krijgt u de rente van uw polis. Winstdeling verhoogt
uw garantiekapitaal.
https://www.dela.nl/-/med...emene_voorwaarden_dcp.pdf
Dela weet het ->
quote:
Meer weten?

Wilt u meer weten over de Algemene Vergadering? Neem dan contact op met Leonie Engelen: lengelen@dela.org.
https://www.dela.nl/over-...ance/algemene-vergadering

• Heph84
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14-02 17:10
Winstdeling wordt 01 juli automatisch aan je polis toegevoegd.

Maar als ik het bovenstaande bericht goed begrijp, is door de Algemene Vergadering recent nu juist besloten dat die winstdeling voortaan vooral wordt gebruikt om de premieverhogingen door gestegen uitvaartkosten op te vangen.

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13:19
Ik verwacht niet veel van de winstdeling. Ze maken er ook bijna geen reclame meer voor op de website. In het rekenvoorbeeld is de winstdeling slechts 0,9% dus totaal 3,65%.Nog steeds een stuk hoger dan op een spaarrekening maar niet meer zoveel als voorgaande jaren werd voorgespiegeld.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
jasperj schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:35:
Ik verwacht niet veel van de winstdeling. Ze maken er ook bijna geen reclame meer voor op de website. In het rekenvoorbeeld is de winstdeling slechts 0,9% dus totaal 3,65%.Nog steeds een stuk hoger dan op een spaarrekening maar niet meer zoveel als voorgaande jaren werd voorgespiegeld.
0,9 procentpunt dus aanzienlijk vanaf 2,75 gerekend.

• jasperj
quote:
PcDealer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 00:33:
[...]

0,9 procentpunt dus aanzienlijk vanaf 2,75 gerekend.
Aanzienlijk? Waar vergelijk je het mee? Voorheen ging men uit van een winstdeling van iets van 4,5%.

• jasperj
Winst is inmiddels bijgeschreven, € 0,00.

• Trackerfire
Inderdaad. Jammer! Wel fijn dat ze t laten zien, vorig jaar moest je gissen of het een foutje was of nog toegevoegd moest worden.

• grimlock
  • Laatst online: 15-02 14:33
Zojuist ook aangeschaft, ook jaarcijfers van DELA bekeken omdat ze niet standaard onder het depositogarantiestelsel vallen maar onder een alternatief. Het is me niet duidelijk wat ik mag verwachten als ze zouden kantelen, dus maar jaarlijks de cijfers in de gaten houden. Is er al ooit een winstdeling van dit product geweest?

• remcoboy1479
"Deze spaarverzekering met een vaste rente van 2,75% is nog af te sluiten tot 29 december 2017. Vanaf 3 januari kun je het DELA CoöperatiespaarPlan afsluiten tegen een vaste rente van 2,00%."
https://www.dela.nl/verze...rverzekering/voor-mijzelf

• Catanan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-02 13:10
quote:
remcoboy1479 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:29:
"Deze spaarverzekering met een vaste rente van 2,75% is nog af te sluiten tot 29 december 2017. Vanaf 3 januari kun je het DELA CoöperatiespaarPlan afsluiten tegen een vaste rente van 2,00%."
https://www.dela.nl/verze...rverzekering/voor-mijzelf
Als je op 1-1-2018 bijstort, zou dit dan wel nog tegen de 2.75% gelden?

• remcoboy1479
quote:
Catanan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:57:
[...]

Als je op 1-1-2018 bijstort, zou dit dan wel nog tegen de 2.75% gelden?
Volgens de chat wel, bij polissen afgesloten voor eind dit jaar. Wel logisch aangezien de polisvoorwaarden niet wijzen.

Afkoop is trouwens gratis na 10 jaar dus maximale looptijd aanvragen/wijzigen kan geen kwaad.

remcoboy1479 wijzigde deze reactie 14-12-2017 19:23 (13%)

• appelflap1992
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 15-02 17:25
Ja als je voor 2018 de verzekering hebt afgesloten is de rente op de inleg die je nu doet ook tegen 2,75%.

Weet iemand waarom je maar 12000 per jaar mag storten? Vind dit erg hinderlijk en snap niet waarom een Dela die regel heeft.

• Brent
Bijstorten bij een rekening van voor 2018 blijft op 2,75%? Die indruk had ik.

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
appelflap1992 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:20:
Ja als je voor 2018 de verzekering hebt afgesloten is de rente op de inleg die je nu doet ook tegen 2,75%.

Weet iemand waarom je maar 12000 per jaar mag storten? Vind dit erg hinderlijk en snap niet waarom een Dela die regel heeft.
Misschien hebben ze niet meer nodig? Ook is het zo dat bij enorm hoge bedragen de afkoopboete niet echt afschrikwekkend meer werkt. Die heb je er dan zo uit.

• appelflap1992
quote:
finsdefis schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:56:
[...]

Misschien hebben ze niet meer nodig? Ook is het zo dat bij enorm hoge bedragen de afkoopboete niet echt afschrikwekkend meer werkt. Die heb je er dan zo uit.
Hmm, zou kunnen maar het lijkt mij wat onwaarschijnlijk, hoe meer vermogen dat rendeert hoe meer opbrengt voor hen en de kosten worden niet echt hoger of er nou 1000 euro of 100000 euro op een rekening staat.
Die afkoopboete is inderdaad een lachertje, ze hadden beter percentage van het gestorte bedrag kunnen doen met een minimum van 150 euro. Nu is het bijna vrij opneembaar voor mij.

• appelflap1992
Binnenkort is het een jaar geleden dat we de geweldige winstdeling hebben gehad van maarliefst 0 euro.

Wie weet of we binnenkort wel iets mogen verwachten? Je zou zeggen van wel aangezien Dela dik in het vastgoed zit en die prijzen daarvan de pan uit vliegen. Maar misschien denk ik wel verkeerd.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
appelflap1992 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:14:
Binnenkort is het een jaar geleden dat we de geweldige winstdeling hebben gehad van maarliefst 0 euro.
Hoe is dat toen gespecificeerd? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er geen winst is gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
appelflap1992 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:14:

Wie weet of we binnenkort wel iets mogen verwachten? Je zou zeggen van wel aangezien Dela dik in het vastgoed zit en die prijzen daarvan de pan uit vliegen. Maar misschien denk ik wel verkeerd.
Het is volgens mij meer een tool dat als de rente hoog is, de mensen bij het product te houden. Dit baseer ik op het feit dat toen de spaarrentes nog +2% waren er vrijwel ieder jaar winstuitdeling was. Sinds de rente zo langdurig laag is, is er eigenlijk nooit meer winstuitdeling geweest... en waarom zouden ze ook. De rente van 2,75% is al zeer genereus in vergelijking met andere aanbieders.

Zou natuurlijk wel leuk zijn, zit er zelf ook dik in daar niet van :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• appelflap1992
quote:
Trackerfire schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:14:
[...]

Het is volgens mij meer een tool dat als de rente hoog is, de mensen bij het product te houden. Dit baseer ik op het feit dat toen de spaarrentes nog +2% waren er vrijwel ieder jaar winstuitdeling was. Sinds de rente zo langdurig laag is, is er eigenlijk nooit meer winstuitdeling geweest... en waarom zouden ze ook. De rente van 2,75% is al zeer genereus in vergelijking met andere aanbieders.

Zou natuurlijk wel leuk zijn, zit er zelf ook dik in daar niet van :D
Hmm dat zou ik wel flauwtjes vinden maar het is wel een logische redenering. Zou toch mooi zijn als ze nog wat uitkeren, al is het maar een half %

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Het grootste (gevoelsmatige) risico voor mij is het feit dat ze als niet-bank, niet onder het depositio-stelsel vallen. Is dat dan die 2% rente waard?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: december 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

quote:
Teleluvr schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:53:
Het grootste (gevoelsmatige) risico voor mij is het feit dat ze als niet-bank, niet onder het depositio-stelsel vallen. Is dat dan die 2% rente waard?
Voor mij ook. Je geld staat tenslotte ook minimaal 10 jaar vast en dan kan er een hoop gebeuren. Het lijkt me dat je al met al net zo goed met je geld kunt beleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Voor Dela is dit natuurlijk een aardige manier om voor 10/20 een gegarandeerde cashflow te hebben.
De komende 20 jaar zal er een hoop uitgekeerd moeten worden van hun reguliere polissen door langzaamaan de uitval van de babyboomers. Zo houden ze de premiestijging beperkt voor de kleinere generaties daarna tot er een nieuw evenwicht is met kleinere schommelingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Trackerfire schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:14:
[...]

Werkt ook de andere kant op dat Dela op hun beleggingen wellicht minder rendement had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
PcDealer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:43:
[...]

Werkt ook de andere kant op dat Dela op hun beleggingen wellicht minder rendement had.
Ik heb de jaarverslagen erop nagelezen. Maar de rendementen waren de afgelopen jaren sky-high voornamelijk door de vastgoedbeleggingen en hypothekenportefeuille. Helaas mochten wij daar niet van mee profiteren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Trackerfire schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:49:
[...]

Ik heb de jaarverslagen erop nagelezen. Maar de rendementen waren de afgelopen jaren sky-high voornamelijk door de vastgoedbeleggingen en hypothekenportefeuille. Helaas mochten wij daar niet van mee profiteren ;)
Daarom vroeg ik @appelflap1992 om de onderbouwing. Maar misschien weet jij als onderzoeker meteen meer :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
PcDealer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Daarom vroeg ik @appelflap1992 om de onderbouwing. Maar misschien weet jij als onderzoeker meteen meer :)
Ik ben zelf werkzaam in de accountancy, dus altijd leuk om dit soort dingen erop na te zoeken.

2016 opbrengst beleggingen: + 196 mln
2015 opbrengst beleggingen: + 193 mln
2014 opbrengst beleggingen: + 175 mln
2013 opbrengst beleggingen: + 167 mln

2016 netto resultaat: + 137mln
2015 netto resultaat: -29 mln
2014 netto resultaat: +77 mln
2013 netto resultaat: -34 mln

Je zou dus kunnen zeggen in 2016 en 2014 zou een winstdeling zeker op zijn plaats zijn geweest. Aan de andere kant zullen ze er vast een goede reden voor hebben 't niet te doen.

Hier trouwens de onderbouwing voor de winstdeling, maar dat is in die zin vaag omdat de berekening niet openbaar gemaakt wordt. https://www.dela.nl/verze...arverzekering/winstdeling

Trackerfire wijzigde deze reactie 01-06-2018 14:31 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BurnsMM
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 12:27
Van de website Dela:

De AV van DELA kan besluiten om de manier waarop de winstdeling wordt berekend te veranderen. Zo heeft de AV op 13 januari 2018 besloten dat wij bij een dekkingsgraad tussen 225% en 125% naar rato winst delen. Eerder was er afhankelijk van de dekkingsgraad alleen volledige of geen winstdeling mogelijk. Wij verwachten hierdoor in de toekomst vaker winst te kunnen delen.

Dus misschien een verandering waardoor 2018 toch iets kan opleveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:22
Kun je sowieso niet beter gelijk gaan beleggen ( in aandelen )?
Met een goede spreiding ben je vrijwel zeker van een winstdeling ( dividend ) en kun je wel een rendement van ongeveer 6% verwachten de komende 10 jaar per jaar, zelfs met een nieuwe economische crisis.
DELA doet je in de verkoop voor slechts 2,75% of nu zelfs 2% aan vaste rente per jaar en daar zit je dan 10 jaar aan vast...
Als er een echt deposito garantiestelsel aan vast zat was het te overwegen, dat is er niet en dus bij een volgende economische crisis of gewoon algemeen problemen bij DELA loop je het risico alles te verliezen.

• Trackerfire
De jaarcijfers zijn binnen, op basis van het bovenstaande zou je zeggen dat er dit jaar winstdeling moet zijn. Solvabiliteit is namelijk 309%. Anderzijds wordt er gesproken over een 10-jaar gemiddelde, zie dat maar eens te berekenen. Afwachten dus ;)

https://www.dela.nl/over-...ooie-resultaten-voor-dela
quote:
Solvabiliteit

De nettowinst van € 235 miljoen was aanzienlijk meer dan in 2016 en was vooral te danken aan koersstijgingen op beleggingen. De solvabiliteitsratio is verder verbeterd en bedroeg 309%. De aanpassingen van de systematiek rondom afkoop, winstdeling en extra premie bij extreem lage rentestanden, blijken goed uit te werken. Edzo Doeve: “We zijn blij dat we deze stap twee jaar geleden hebben gezet. Zo kunnen onze leden zo vaak mogelijk mee profiteren van de winst die de coöperatie maakt. Zo houden we de polissen waardevast.”

Trackerfire wijzigde deze reactie 12-06-2018 12:46 (8%)

5183

Ik heb sinds 2012 een spaarplan en heb welgeteld 1 keer een winstdeling gehad van € 0,65 :') (in 2013).

Nu vind ik de rente een stuk spannender, ik heb nog 3,35% namelijk. En hoewel er op de beurs vast meer te halen is kost me dit geen moeite en met de huidige rentestanden heb ik een meer dan prima rente.

Benieuwd of we dit jaar wel weer iets krijgen. Er was al wel bekend dat er iets richting de Uitvaartpolissen gaat toch?

• Brent
Kun je, als je de verzekering al had voor de renteverlaging, nog inleggen onder het oude percentage of is dat nu gewoon 2%, ongeacht wat de rente was ten tijde van opening?

5183

quote:
Brent schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:56:
Kun je, als je de verzekering al had voor de renteverlaging, nog inleggen onder het oude percentage of is dat nu gewoon 2%, ongeacht wat de rente was ten tijde van opening?
Volgens mij veranderd dat niet. Ik heb een percentage afgesproken in het begin en op elk polisblad vind ik dat percentage terug. Het klopt ook met de rente die ik maandelijks ontvang, als ik mijn kapitaal / 100 % 3,35 doe dan kom ik op een paar cent na op de bijgeschreven rente.

• appelflap1992
ja rente blijft gewoon de rente bij het aangaan van de polis.

Wat bedoelen ze hier mee:

Inflatie

De winstdeling over 2017 is € 18 miljoen. Door dit bedrag bij te schrijven op de uitvaartpolissen beperkt DELA de benodigde premieverhoging als gevolg van de inflatie over de in het verleden te weinig betaalde premies (de zogenaamde backservice). Net als in 2016 was de inflatie vorig jaar laag te noemen. De premie van het DELA UitvaartPlan stijgt dit jaar met 1,43%.

• Trackerfire
quote:
appelflap1992 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:02:
ja rente blijft gewoon de rente bij het aangaan van de polis.

Wat bedoelen ze hier mee:

Inflatie

De winstdeling over 2017 is € 18 miljoen. Door dit bedrag bij te schrijven op de uitvaartpolissen beperkt DELA de benodigde premieverhoging als gevolg van de inflatie over de in het verleden te weinig betaalde premies (de zogenaamde backservice). Net als in 2016 was de inflatie vorig jaar laag te noemen. De premie van het DELA UitvaartPlan stijgt dit jaar met 1,43%.
Dit is puur het stukje winstdeling wat ze gebruiken om de premie te dempen voor de Uitvaartpolissen. Dit staat los van de winstdeling op onze polissen. Het is letterlijk even afwachten, daar ze voor ónze winstdeling de beleggingsresultaten over de afgelopen 15 jaar pakken en daar het beste en het meest slechte jaar uithalen. We kunnen maximaal 5 jaar terugkijken in de verslagen dus is een verassing wat er op 1 juli wordt bijgeschreven. € 0 of iets meer dan € 0.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CorRupteling
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 10-07-2018
quote:
Brent schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:56:
Voor oude polissen geldt nog de 2.75%

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CorRupteling
quote:
Trackerfire schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:46:
De jaarcijfers zijn binnen, op basis van het bovenstaande zou je zeggen dat er dit jaar winstdeling moet zijn. Solvabiliteit is namelijk 309%. Anderzijds wordt er gesproken over een 10-jaar gemiddelde, zie dat maar eens te berekenen. Afwachten dus ;)

[...]
Dela haalt solvabiliteit en dekking door elkaar heen. De winstdeling op het spaarplan hangt niet af van de solvabiliteit, maar van de dekkingsgraad.

Volledig winstdelen vanaf een dekkingsgraad van 225% is overigens volstrekt idioot, bijna misdadig. Dat betekent dat er voor elke euro die aan een polishouder betaald moet worden eerst 2,25 euro in kas moet zijn bij DELA. Dan heb je als polishouder dus eigenlijk 1,25 euro te veel betaald aan DELA.

• CorRupteling
DELA is zeer transparant over de manier waarop ze winstdeling vaststellen. Het gerealiseerde rendement op het vermogen over de afgelopen 15 jaar is daarvoor bepalend. Als ik het goed uitgerekend heb, komt het gemiddelde rendement per ultimo 2017 op ca. 6,7%.

Hier halen ze nog kosten vanaf, die niet zouden misstaan in een woekerpolisdossier, namelijk ca. 2.25%!!

Er zou dan nog steeds 1,7% winstdeling (6,7 - 2,75 -2,25) moeten resteren over 2017, maar vanwege de schandalige afhankelijkheid van de dekkingsgraad (en om, voor DELA, voor de hand liggende redenen niet de solvabiliteit) verwacht ik er niet al te veel van.

Ik vind het overigens wel pure misleiding die winstdeling. Dit zijn de rendementen over de afgelopen vier jaar (zo lang heb ik de polis):
2014 6,5%
2015 2,6%
2016 7,5%
2017 8,7%

En sindsdien nog geen winstdeling gezien.

5183

quote:
CorRupteling schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:36:
DELA is zeer transparant over de manier waarop ze winstdeling vaststellen. Het gerealiseerde rendement op het vermogen over de afgelopen 15 jaar is daarvoor bepalend. Als ik het goed uitgerekend heb, komt het gemiddelde rendement per ultimo 2017 op ca. 6.7%.

Hier halen ze nog kosten vanaf, die niet zouden misstaan in een woekerpolisdossier, namelijk ca. 5%!!

Er zou dan nog steeds 1.7% winstdeling moeten resteren over 2017, maar vanwege de schandalige afhankelijkheid van de dekkingsgraad (en om, voor DELA, voor de hand liggende redenen niet de solvabiliteit) verwacht ik er niet al te veel van.

Ik vind het overigens wel pure misleiding die winstdeling. Dit zijn de rendementen over de afgelopen vier jaar (zo lang heb ik de polis):
2014 6,5%
2015 2,6%
2016 7,5%
2017 8,7%

En sindsdien nog geen winstdeling gezien.
Klopt, de laatste was in 2013 over 2012 :')

Het ergste is nog dat ze wel alles voorrekenen met 'op basis van het in verleden behaalde resultaten' is het waarschijnlijk dat je bedrag X gaat halen:

Gegarandeerd eindbedrag: € 10.000,00
Mogelijk eindbedrag € 11.000,00

En dan met deze uitleg bij mogelijk eindbedrag:
quote:
Als u de afgesproken inleg voldoet, is dit het mogelijke eindbedrag inclusief winstdeling. De winstdeling is berekend samen met de afgesproken inleg, het saldo in uw polis en ons historisch rendement. De winstdeling kan hoger maar ook lager uitvallen. Dus ook uw mogelijke eindbedrag.
En dan heb je vervolgens:
Netto winstdeling € 0,65

Geen idee hoe je dan ooit 1000 euro gaat halen :')

Om aan te geven hoe dat hier is, mijn mogelijke bedrag is € 688,53 hoger dan het gegarandeerde. Ik heb € 0,65 winstdeling gehad in de afgelopen jaren. Als ik dat ELK jaar zou krijgen dan heb ik 1059 jaar nodig voor die 688 euro. OK, ik vergeet dan even de rente over de winstdeling, maar dan nog zou je op 1000 jaar uitkomen oOo

5183 wijzigde deze reactie 19-06-2018 14:52 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
Nou de winstdeling is bijgeschreven hoor, toch een lekker bedrag in ons geval met niet eens zo'n heel groot spaarbedrag. heb er nog geen details van gevonden, maar als het goed is komt er binnenkort een brief over met de specificatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Trackerfire schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:04:
Nou de winstdeling is bijgeschreven hoor, toch een lekker bedrag in ons geval met niet eens zo'n heel groot spaarbedrag.
Je schrijft eigenlijk niets. Hoeveel procent is er bijgeschreven?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
PcDealer schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:29:
[...]

Je schrijft eigenlijk niets. Hoeveel procent is er bijgeschreven?
Even nagerekend op basis van de pagina dela.nl/winstdeling zou het percentage zo'n 0,73% zijn. Totale rente dit jaar dus effectief 3,48%. Zodra de brief binnen is zal ik het percentage al dan niet aanpassen.

Trackerfire wijzigde deze reactie 01-07-2018 17:49 (45%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

5183

Voor het eerst dat er een serieus bedrag winstdeling is, ik ben wel tevreden. 2 maanden rente extra.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 00:40
Bij mij ongeveer 1,2 procent. Hoe kan dat per spaarder verschillen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
DutchChelsea schreef op maandag 2 juli 2018 @ 01:37:
Ik heb het berekend over het gemiddelde saldo door het saldo per 1-7-2017 en 1-7-2018 te pakken delen door twee. Wellicht niet helemaal de juiste manier, maar het was dan ook om een idee te geven. Hoe heb jij het berekend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

5183

quote:
DutchChelsea schreef op maandag 2 juli 2018 @ 01:37:
Ik heb niet naar percentages gekeken.

De rekenmethode is uitermate ingewikkeld:
quote:
Je krijgt rente over de winstdeling

Naast de hoogte van het winstdelingspercentage hangt het bedrag van de winstdeling dat je krijgt af van het saldo in je CoöperatiespaarPlan in het kalenderjaar waarover wij winstdelen. Wij voegen de winstdeling steeds op 1 juli toe aan het saldo. Je krijgt óók rente over de winstdeling. Zo wordt het garantiekapitaal hoger. Bovendien draagt elke winstdeling op zijn beurt weer bij aan de winstdeling die je in de toekomst krijgt. Je krijgt hiermee winst op winst.
Je krijgt ook rente met terugwerkende kracht

We voegen jouw deel van de winst over het vorige kalenderjaar steeds op 1 juli toe aan het saldo. Het bedrag van de winstdeling per 1 juli verhogen wij dan ook met de garantierente over de periode van 1 januari tot 1 juli van het lopende jaar, dus met terugwerkende kracht.

Voor het saldo waarover wij winstdeling geven, telt wel 1 juli als stortingsdatum voor de winstdeling.
Bron: https://www.dela.nl/verze...arverzekering/winstdeling

5183 wijzigde deze reactie 02-07-2018 09:59 (69%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchChelsea
Trackerfire: Ik heb in verleden betrekkelijk fors bedrag gestort, spaar nu bij DELA 50 euro per maand. Ik kreeg 105 euro bijgeschreven, terwijl gemiddelde saldo tussen 1-7-2017 en 1-7-2018 iets boven de 10.000 euro zat. Denk dus dat ik premie van 1,0 procent heb gekregen ipv eerder gemelde 1,2 procent

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
DutchChelsea schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:13:
Trackerfire: Ik heb in verleden betrekkelijk fors bedrag gestort, spaar nu bij DELA 50 euro per maand. Ik kreeg 105 euro bijgeschreven, terwijl gemiddelde saldo tussen 1-7-2017 en 1-7-2018 iets boven de 10.000 euro zat. Denk dus dat ik premie van 1,0 procent heb gekregen ipv eerder gemelde 1,2 procent
Hmmm, misschien toch een andere berekening dan. Ik heb een bedrag staan dat fors hoger is en mijn winstdeling was meer marginaal hoger dan die van jou... eens even bellen vanmiddag :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

5183

quote:
Trackerfire schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:39:
[...]
eens even bellen vanmiddag :9
Wat dacht je ervan om de communicatie die je ontvangt hierover af te wachten?

Je kan ook overdrijven tenslotte. Heb een beetje geduld en val die medewerkers niet nodeloos lastig waardoor mensen met serieuze vragen langer moeten wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trackerfire
quote:
Coritchando schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:16:
[...]

Wat dacht je ervan om de communicatie die je ontvangt hierover af te wachten?

Je kan ook overdrijven tenslotte. Heb een beetje geduld en val die medewerkers niet nodeloos lastig waardoor mensen met serieuze vragen langer moeten wachten.
Eens ;) ga ik ook doen.. bedoelde het meer sarcastisch.. ga geen lijn bezet houden voor mensen die voor veel urgentere dingen bellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

5183

quote:
Trackerfire schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Eens ;) ga ik ook doen.. bedoelde het meer sarcastisch.. ga geen lijn bezet houden voor mensen die voor veel urgentere dingen bellen.
Ter info, vorig jaar ontvingen we op 5-7 de communicatie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Trackerfire schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:29:
[...] ga geen lijn bezet houden voor mensen die voor veel urgentere dingen bellen.
Voor de duidelijkheid: sterfgevallen gaan via een apart nummer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Trackerfire
Hierbij de tekst uit de brief. Zojuist ontvangen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• grimlock
Leuk product, maar voor mij als een leek lijken me deze twee dingen een risico in dit product:

* Hoe staat de DELA er financieel nu écht voor? Ze vallen niet onder het garantiestelsel van banken. Nettowinst e.d. wordt volgens mij beïnvloed door veel zaken en zegt niet veel, waar moet ik in het financieel jaarverslag nu écht op letten?

Ik heb het jaarverslag hier voor me liggen, een cursus Japanees lijkt me makkelijker.

* Er wordt geschreven dat er kosten in rekening worden gebracht als de resultaten slecht zijn:

Doorlopende kosten maken wij voor de administratie, het beheer en de dienstverlening tijdens
de looptijd van uw spaarverzekering. De doorlopende kosten bedragen € 2.164,66 en de
overige eerste kosten zijn € 787,13. Deze kosten verrekenen wij met de winstdeling. Is er een
jaar geen of onvoldoende winstdeling? Dan betaalt u deze kosten over dat jaar maar
gedeeltelijk of helemaal niet.

Het totaal van de overige eerste en de doorlopende kosten bij voldoende winstdeling is dus
€ 2.951,79. Deze kosten zijn gebaseerd op het historisch rendement bij DELA. Dat is 5,90%
per jaar. Gemiddeld houden wij dus voor eerste en doorlopende kosten 1,50% in op het te
verwachten rendement per jaar.

Potentieel, als DELA een jaar geen rendement haalt, zou je deze kosten dus kunnen krijgen? Er staat ook niet bij over wat voor periode dit is. Als dit voor een 10 jarige verzekering is dan zou dit potentieel 295 euro per jaar zijn?

• Trackerfire
quote:
grimlock schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:47:
Leuk product, maar voor mij als een leek lijken me deze twee dingen een risico in dit product:

* Hoe staat de DELA er financieel nu écht voor? Ze vallen niet onder het garantiestelsel van banken. Nettowinst e.d. wordt volgens mij beïnvloed door veel zaken en zegt niet veel, waar moet ik in het financieel jaarverslag nu écht op letten?

Ik heb het jaarverslag hier voor me liggen, een cursus Japanees lijkt me makkelijker.

* Er wordt geschreven dat er kosten in rekening worden gebracht als de resultaten slecht zijn:

Doorlopende kosten maken wij voor de administratie, het beheer en de dienstverlening tijdens
de looptijd van uw spaarverzekering. De doorlopende kosten bedragen € 2.164,66 en de
overige eerste kosten zijn € 787,13. Deze kosten verrekenen wij met de winstdeling. Is er een
jaar geen of onvoldoende winstdeling? Dan betaalt u deze kosten over dat jaar maar
gedeeltelijk of helemaal niet.

Het totaal van de overige eerste en de doorlopende kosten bij voldoende winstdeling is dus
€ 2.951,79. Deze kosten zijn gebaseerd op het historisch rendement bij DELA. Dat is 5,90%
per jaar. Gemiddeld houden wij dus voor eerste en doorlopende kosten 1,50% in op het te
verwachten rendement per jaar.

Potentieel, als DELA een jaar geen rendement haalt, zou je deze kosten dus kunnen krijgen? Er staat ook niet bij over wat voor periode dit is. Als dit voor een 10 jarige verzekering is dan zou dit potentieel 295 euro per jaar zijn?
Je moet vooral kijken naar de Solvabiliteit van de toko. Dit laat zien in hoeverre DELA kan voldoen aan zijn verplichtingen in de toekomst. DELA heeft een solvabiliteitsratio van 309% in 2017. Dit betekent dat voor iedere euro die ze uit moeten gaan geven 3 euro en 9 cent in de kas zit. Hoe gezond wil je het hebben 8)

Om je laatste punt aan te halen. Neen, DELA kan deze kosten alleen innen op het moment dat winstdeling mogelijk is dus bijvoorbeeld er wordt 7% winstuitkering voorgesteld dan worden daar de kosten op in mindering gebracht. Je krijgt hierdoor sowieso minder dan 4% of zelfs geen winstdeling. Betalen van de kosten hoeft nooit, dat is het risico voor DELA.

• DutchChelsea
@Trackerfire helder antwoord. Dat van die solvabiliteit wist ik niet en klinkt idd erg betrouwbaar. Partner en ik hebben deel spaargeld bij DELA staan. Niet alles, omdat DELA niet onder depositogarantiestelsel valt. Maar rente van 2,75 procent is prima en winstdeling vorige maand was leuke bonus

• grimlock
@Trackerfire Dank je, redelijk duidelijk. ik ga het stukje over de solvabiliteit in de gaten houden in de toekomst. Dela is dus een zekerheidje en kans dat geld verloren gaat is zeer klein. Vanaf welk percentage is het een potentieel risico? Onder de 100%?

Ten aanzien van de kosten, ze kunnen deze kosten dus innen op het moment dat de ruimte er is t.a.v. de winstdeling. Is deze ruimte er niet dan is het voor kosten van Dela zelf. Dat was me in ieder geval niet (helemaal) duidelijk.

• Trackerfire
quote:
grimlock schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:05:
@Trackerfire Dank je, redelijk duidelijk. ik ga het stukje over de solvabiliteit in de gaten houden in de toekomst. Dela is dus een zekerheidje en kans dat geld verloren gaat is zeer klein. Vanaf welk percentage is het een potentieel risico? Onder de 100%?

Ten aanzien van de kosten, ze kunnen deze kosten dus innen op het moment dat de ruimte er is t.a.v. de winstdeling. Is deze ruimte er niet dan is het voor kosten van Dela zelf. Dat was me in ieder geval niet (helemaal) duidelijk.
Bij dit soort organisaties is het inderdaad belangrijk dat de solvabiliteit boven de 100% blijft, je zou dit ook een soort van dekkingsgraad kunnen noemen die we bij de pensioenfondsen zien. Potentieel risico onder de 100% absoluut, dus dat is een kengetal wat je in de gaten zou kunnen houden.

Voor wat betreft de kosten. 100% juist zoals je het nu uitlegt.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13:24
100% is echt veel te laag, dan heeft de toezichthouder allang ingegrepen. Alles onder de 130% is al twijfelachtig. Verzekeraars willen een solvabiliteit van 180% aanhouden. DELA zit daar met 307% dus ruim boven.

• appelflap1992
wat ik me opeens afvraag he.. het geld staat 10 jaar vast maar wat gebeurd er na die 10 jaar. Kan ik het geld dan gewoon laten staan tegen de rente die in die 10 jaar ook gelde? En kan ik dan een deel opnemen en een deel laten staan?

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-02 14:03
appelflap1992 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:16:
wat ik me opeens afvraag he.. het geld staat 10 jaar vast maar wat gebeurd er na die 10 jaar. Kan ik het geld dan gewoon laten staan tegen de rente die in die 10 jaar ook gelde?
Het is afhankelijk van de eind datum die je hebt ingevuld bij afsluiting. Ik spaar voor mijn kinderen bij DELA en de einddatum is wanneer ze 18 worden. Als 10 jaar verstreken is kan je wel opzeggen zonder kosten. Zie ook de FAQ van DELA. Eerst FAQ is gelijk wat je zoekt ;)

"De spaarverzekering keert uit zodra de door jou bepaalde einddatum is bereikt. Tussentijds opnemen is niet mogelijk. Je kunt wel je verzekering beëindigen. Je ontvangt dan het saldo in de verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij een beëindiging na 10 jaar, keren wij het volledige saldo uit zonder afkoopkosten."
En kan ik dan een deel opnemen en een deel laten staan?
Nee, alles of niets.

• appelflap1992
Hmm dat is jammer, ik heb 10 jaar gedaan bij het afsluiten zie ik. dom van mij aangezien na 10 jaar er sws geen kosten zijn voor het opnemen

• CharlieFox
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14-02 22:54
Ben na dit topic gelezen te hebben geïnteresseerd geraakt in deze spaarverzekering. Ook al gebeld naar Dela. Het is rente op rente, per maand. Overigens geen idee of rente op rente per jaar dan anders zou zijn.

https://www.spaarrente.nl/spaarrente-berekenen.aspx

Mijn dochter (1e jaars wo) overweegt per maand 3/4 deel van haar maximale DUO lening op deze spaarvorm te gaan zetten. Rente op lenen momenteel 0% voor 5 jaar vast (bij DUO dan). En ja, gaat weliswaar per 2020 omhoog, maar geldt voor dan nieuwe studenten. Het 1/4 deel restant gaat ze dan van leven icm haar bijbanen. En zelf overweeg ik ook wat spaargeld over te hevelen naar dit produkt.

Ik zou het voor 30 jaar vastzetten. Want na 10 jaar is het sowieso boeteloos opneembaar. Gehele bedrag kun je dan evt laten staan, of verhuizen naar 'n ander produkt met hoger rendement.

Ik moet nog even uitzoeken hoe het precies zit met dat bijstorten tot 12k per jaar. Want Dela doet per automatische incasso die 200 euro. Stel 800 euro pmnd mbv periodieke overschrijving via de bank, dan zou dat op exact dezelfde dag van de maand moeten als die autom incasso. Anders iets met andere rente voorwaarden of zo, aldus mevrouw van Dela. Iemand iets bekend hierover? Ik heb hier 'n mail over uitstaan bij Dela over en keep you informed here.

Concreet:

Weet iemand of je meerdere van spaarverzekeringen op één naam mag hebben? Ivm die maximaal 12k sparen per jaar?

Alvast hartelijk dank voor de replies!

• Trackerfire
CharlieFox schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:26:
Ben na dit topic gelezen te hebben geïnteresseerd geraakt in deze spaarverzekering. Ook al gebeld naar Dela. Het is rente op rente, per maand. Overigens geen idee of rente op rente per jaar dan anders zou zijn.

Mijn dochter (1e jaars wo) overweegt per maand 3/4 deel van haar maximale DUO lening op deze spaarvorm te gaan zetten. Rente op lenen momenteel 0% voor 5 jaar vast (bij DUO dan). En ja, gaat weliswaar per 2020 omhoog, maar geldt voor dan nieuwe studenten. Het 1/4 deel restant gaat ze dan van leven icm haar bijbanen. En zelf overweeg ik ook wat spaargeld over te hevelen naar dit produkt.

Ik zou het voor 30 jaar vastzetten. Want na 10 jaar is het sowieso boeteloos opneembaar. Gehele bedrag kun je dan evt laten staan, of verhuizen naar 'n ander produkt met hoger rendement.

Ik moet nog even uitzoeken hoe het precies zit met dat bijstorten tot 12k per jaar. Want Dela doet per automatische incasso die 200 euro. Stel 800 euro pmnd mbv periodieke overschrijving via de bank, dan zou dat op exact dezelfde dag van de maand moeten als die autom incasso. Anders iets met andere rente voorwaarden of zo, aldus mevrouw van Dela. Iemand iets bekend hierover? Ik heb hier 'n mail over uitstaan bij Dela over en keep you informed here.

Concreet:

Weet iemand of je meerdere van spaarverzekeringen op één naam mag hebben? Ivm die maximaal 12k sparen per jaar?
Op een naam mag je meerdere verzekeringen hebben maar geldt een maximum van 12k. Tenminste in de oude voorwaarden. Weet niet precies hoe het nu zit. Feit blijft maximaal 12k ongeacht. Wel mag je dochter natuurlijk 12k sparen en jij ook. Betreft namelijk niet dezelfde persoon.

• CharlieFox
Yep, zag het net ook met fictief invullen op de site. Kreeg 'n rode warning dat de gezamenlijke waarde van meerdere polissen op één naam max 12k mag zijn. Het zou anders ook te mooi zijn, voor mensen die tonnen op de bank hebben ...

• DutchChelsea

Concreet:

Ik heb bij DELA altijd gewoon kunnen bijstorten. Ik spaar een maandelijks bedrag via automatische afschrijving en als ik eens wat over heb, stort ik bij. Ongeacht welke dag van de maand het is. Rente voor dat extra bedrag begint dan meteen te lopen

• CharlieFox
Ben even wat aan het "spelen" met de rekentool achter mijn hierboven geposte link. Maak ik ergens 'n denkfout, of is het echt zo mooi zoals ik denk dat het is? Voorbeeld:

Stel, dochter stort pmnd vanuit duo 800,00 naar Dela
Na 5 jaar (einde studie, 1 jaar reserve ingebouwd) is het bedrag incl rente 50.498,00
Ingelegd bedrag is 48.000,00
Rente dus 2.498,00
Vervolgens laat ze die 50.498,00 nog 5 jaar staan
Met 2% rente is dat na 5 jaar 56.308,00 (rekentool pakt alleen 51000,00)
Rente dus 5.308,00
De minimale 10,00 pmnd storting even buiten beschouwing gelaten deze laatste 5 jaar
Totale opgebrachte rente 7.806,00 (?)

Dus in 10 jaar tijd met 5 jaar 800 pmnd inleg en vervolgens totaalbedrag incl rente 5 jaar laten staan, geeft zoveel winst? Klopt dit? Of zie ik iets gigantisch over het hoofd?

Uiteraard ervan uitgaand dat ze 800,00 pmnd blijft storten.
Er geen vermogensbelasting hoeft te worden betaald, want het is 'n (studie-) schuld.

• appelflap1992
Het is rente op rente, per maand. Overigens geen idee of rente op rente per jaar dan anders zou zijn.
Rente op rente per maand is voordeliger den rente op rente per jaar. Doordat het 1/12 deel rente dat je per maand krijgt al meteen gaat renderen vanaf dat moment ipv aan het begin van het jaar erop.

Het is inderdaad een mooi product, zeker als je het met duo geld doet dat uw dochter gratis kan lenen. Ze moet wel de discipline hebben om het op dela te zetten en niet royaler gaat leven van het duo geld. Mijn vriendin dacht namelijk ook zo gratis geld te genereren met dela maar maakte te veel zelf op, haha..

• Heph84
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14-02 17:10
CharlieFox schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:47:
Ben even wat aan het "spelen" met de rekentool achter mijn hierboven geposte link. Maak ik ergens 'n denkfout, of is het echt zo mooi zoals ik denk dat het is? Voorbeeld:

Stel, dochter stort pmnd vanuit duo 800,00 naar Dela
Na 5 jaar (einde studie, 1 jaar reserve ingebouwd) is het bedrag incl rente 50.498,00
Ingelegd bedrag is 48.000,00
Rente dus 2.498,00
Vervolgens laat ze die 50.498,00 nog 5 jaar staan
Met 2% rente is dat na 5 jaar 56.308,00 (rekentool pakt alleen 51000,00)
Rente dus 5.308,00
De minimale 10,00 pmnd storting even buiten beschouwing gelaten deze laatste 5 jaar
Totale opgebrachte rente 7.806,00 (?)

Dus in 10 jaar tijd met 5 jaar 800 pmnd inleg en vervolgens totaalbedrag incl rente 5 jaar laten staan, geeft zoveel winst? Klopt dit? Of zie ik iets gigantisch over het hoofd?

Uiteraard ervan uitgaand dat ze 800,00 pmnd blijft storten.
Er geen vermogensbelasting hoeft te worden betaald, want het is 'n (studie-) schuld.
Dela valt niet onder het depositogarantiestelsel. Als het failliet gaat kan je dochter zomaar haar geld kwijt zijn. Dat is vervelend als je zo (een gedeelte van) je spaargeld kwijtraakt, maar wordt dramatisch als je daardoor met een gigantische schuld achterblijft.

Ik heb zelf ook een gedeelte van mijn spaargeld gestald bij Dela, maar die 2,75% krijg je natuurlijk alleen omdat er ook risico's tegenover staan.

• CharlieFox
Ja Heph84, dat is iets wat mij inderdaad nog laat twijfelen. Temeer omdat ik haar ga adviseren, dus voel daar 'n behoorlijke verantwoordelijkheid in. Heb echter wel al in deze thread gelezen, dat de risico's heel klein zijn. O.a. door de al jarenlange stabiele solvabiliteit van Dela. En iets gelezen in de voorwaarden over dat andere verzekeraars het produkt overnemen in het geval van eventueel failliet gaan. Uiteindelijk zullen we toch 'n beslissing moeten nemen, want bij onze eigen bank is de rente 0.03%. Deposito's ook al onderzocht, maar rente is beduidend lager en daarnaast ook minder gunstige voorwaarden.

Kan iemand nog iets zinnigs zeggen over mijn rente berekening over 10 jaren. Klopt dat zo'n beetje?

• zerokill
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-02 16:04
Even voor de goede orde: je bent van plan om geld te lenen om te investeren in iets waarvan je weet dat het risico draagt? Puur voor het rendement? Waarom niet gewoon 200e per maand lenen die je dochter nodig heeft? Dan houd je dochter een schuld over van 9600e voor een vier jarige studie. Best netjes en een bedrag dat je snel kan terugbetalen!

Geld investeren brengt natuurlijk sowieso een risico mee maar om nou geld te gaan lenen om te investeren?

(En ja, aangezien dela niet onder het deposito garantiestelsel valt zou ik dit zien als investeren.)

Verder kan je er het beste rekening mee houden dat de rente over 5 jaar niet meer 0% is. De overheid is van plan om de rente vaste periode van 5 jaar naar 10 jaar te veranderen. Dit betekent een hogere rente. Verder is de huidige lage rente stand exceptioneel. Wees dus voorzichtig met je geld voor een lange periode vastzetten!

zerokill wijzigde deze reactie 15-12-2018 19:50 (23%)

PSN: Zerokill

• CharlieFox
Dank Zerokill, maar is goed over nagedacht. Zijn verschillende topics over, ook elders.

De aflossings condities bij DUO zijn dermate gunstig, dat maximaal lenen gewoon echt loont (in het geval van DUO). O.a. aflossing in 35 jaar, naar draagkracht. Zie rekentool DUO. Met 'n modaal inkomen van 35k per jaar (als single) is de aflossing bijv slechts €49,63 pmnd. Uitgaand van die 48k schuld en 1.39% gemiddelde rente (is nu 0%). Weliswaar 35 jaar lang, maar vergelijk het met 'n hypotheek.met hoger inkomen (bijv met partner) wordt de aflossing hoger, maar blijft altijd naar draagkracht.

Rente vaste periode gaat idd naar 10 jaar (12 december wetsvoorstel aangenomen) maar gaat alleen gelden voor nieuwe studenten vanaf 2020. Rente stelsel huidige studenten (vanaf 2015 tot 2020) blijft gelijk. Rente telkens voor 5 jaren vast en is nooit extreem hoog geweest, sowieso nooit hoger dan hypotheek rente. Bovendien kan de totale schuld in 1x boetevrij teruggestort worden naar DUO mocht de grond te heet onder haar voeten worden.

Rekentool DUO: https://www.duo.nl/apps/r...ml#/terugbetalend/profiel

Topic maximaal lenen: https://forum.fok.nl/topic/2444106/3/25

• Trackerfire
CharlieFox schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:52:
Dank Zerokill, maar is goed over nagedacht. Zijn verschillende topics over, ook elders.

De aflossings condities bij DUO zijn dermate gunstig, dat maximaal lenen gewoon echt loont (in het geval van DUO). O.a. aflossing in 35 jaar, naar draagkracht. Zie rekentool DUO. Met 'n modaal inkomen van 35k per jaar (als single) is de aflossing bijv slechts €49,63 pmnd. Uitgaand van die 48k schuld en 1.39% gemiddelde rente (is nu 0%). Weliswaar 35 jaar lang, maar vergelijk het met 'n hypotheek.met hoger inkomen (bijv met partner) wordt de aflossing hoger, maar blijft altijd naar draagkracht.

Rente vaste periode gaat idd naar 10 jaar (12 december wetsvoorstel aangenomen) maar gaat alleen gelden voor nieuwe studenten vanaf 2020. Rente stelsel huidige studenten (vanaf 2015 tot 2020) blijft gelijk. Rente telkens voor 5 jaren vast en is nooit extreem hoog geweest, sowieso nooit hoger dan hypotheek rente. Bovendien kan de totale schuld in 1x boetevrij teruggestort worden naar DUO mocht de grond te heet onder haar voeten worden.

Rekentool DUO: https://www.duo.nl/apps/r...ml#/terugbetalend/profiel

Topic maximaal lenen: https://forum.fok.nl/topic/2444106/3/25
Je berekeningen zijn helemaal goed. Hier doen we het inmiddels al zo'n vijf jaar. Dit jaar zelf voor het eerst winstuitkering gehad. Zit hier nog steeds tegen 2,75%, is begin dit jaar verlaagd naar 2% voor nieuwe toetreders zaoals jij. Leuk is ook dat er nog spaarders voor ons zitten die er als een van de eersten bij waren en nog steeds netjes 3,25% krijgen. :*)

Grootste nadeel is inderdaad geen dekking Deposito garantie stelsel. Aan de andere kant vind ik dat absoluut geen maar, want, er zijn weinig bedrijven zo robuust als Dela. Als iedereen nu z'n polis zou opeisen heeft Dela voor iedere euro € 2,47 in kas. Als dat niet solide is, ik denk dat mening bank daar een puntje aan kan zuigen. Tevens heeft praktisch iedereen een uitvaartpolis/verzekering lopen dus met die centjes zit het de komende jaren ook wel goed. Kortom, het is en blijft een gok maar dat is het net zo goed met je geld op de bank ;)

• DeKever
Trackerfire schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:01:
[...]

Als iedereen nu z'n polis zou opeisen heeft Dela voor iedere euro € 2,47 in kas.
Waar haal je dat vandaan? Ik zie in het jaarverslag 2017: waarde beleggingen 5.742 en waarde verplichtingen 4.291. Dat is een flinke buffer, maar een heel andere verhouding dan waar jij het over hebt.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True