Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:52
Sorry dubbelpost.

DeKever wijzigde deze reactie 15-12-2018 23:14 (95%)

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
DeKever schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:11:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik zie in het jaarverslag 2017: waarde beleggingen 5.742 en waarde verplichtingen 4.291. Dat is een flinke buffer, maar een heel andere verhouding dan waar jij het over hebt.
"Solvabiliteit
De nettowinst van € 235 miljoen was aanzienlijk meer dan in 2016 en was vooral te danken aan koersstijgingen op beleggingen. De solvabiliteitsratio is verder verbeterd en bedroeg 309%. De aanpassingen van de systematiek rondom afkoop, winstdeling en extra premie bij extreem lage rentestanden, blijken goed uit te werken. Edzo Doeve: “We zijn blij dat we deze stap twee jaar geleden hebben gezet. Zo kunnen onze leden zo vaak mogelijk mee profiteren van de winst die de coöperatie maakt. Zo houden we de polissen waardevast.”

Het is zelfs 309% dat andere percentage was van vorig jaar :). Staat in het jaarverslag Dela.

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:52
Solvabiliteit is wat anders. Dat is het aanwezige vermogen / vereist vermogen. Dat lijkt op beleggingen / verplichtingen (wat jij suggereert), maar is totaal wat anders.

Dela heeft 3 keer zoveel vermogen (simpel gezegd: verschil tussen beleggingen en verplichtingen) als door de toezichthouder wordt geëist (op basis van de beleggingen en verplichtingen van Dela).

Dela heeft dus niet 3 keer zoveel beleggingen als verplichtingen.

• Trackerfire
  • Nu online
Ik bedoel/zeg gewoon dat als Dela nu zou stoppen en alles verkoopt wat ze zouden hebben en alle schulden aflossen dat ze voor iedere euro die ze bezitten hun schulden 3,06 keer kunnen afbetalen. Dat is kortgezet wat solvabiliteit inhoudt. Ik heb het niet specifiek over beleggingen o.i.d. maar gewoon hun hele bedrijf.

• zerokill
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11-03 12:26
Het klinkt alsof je er al heel goed over hebt nagedacht maar ik ga toch even verder met advocaat van de duivel spelen!

Ik ben niet bekend met Dela specifiek maar het gaat wel tegen het principe van fractional reserve banking, waar een bank maar een gedeelte van het spaargeld op de balans hoeft te houden. De rest van het geld kan worden gebruikt om te investeren in beleggingen die meer opleveren. Dela zal relatief risicovolle investeringen moeten aangaan om een rendement van 2% te garanderen. Ze kunnen geen staatsobligaties kopen want die leveren niks op (zoals wij allemaal weten met 0% rendement op een ‘normale’ spaarrekening).

Wat ik in ieder geval probeer te zeggen: hoger rendement gaat gepaard met hoger risico, gratis geld bestaat niet! #voeg verplichte icesave vermelding toe ;)

Ik ga nog eventjes googlen naar de historische rente van duo leningen. Mij staat bij dat deze vroeger ook bijzonder hoog waren (>6%). Edit: 2007 was het 4,17%.

Groeit de rente van Dela eigenlijk als de ‘normale’ rente weer groeit? En er is uiteraard een inherent risico tussen twee producten met verschillende rente vaste periodes (duo 5 jaar en Dela 10 jaar).

zerokill wijzigde deze reactie 16-12-2018 07:44 (15%)

PSN: Zerokill

• Hrolfr
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Trackerfire schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:28:
Ik bedoel/zeg gewoon dat als Dela nu zou stoppen en alles verkoopt wat ze zouden hebben en alle schulden aflossen dat ze voor iedere euro die ze bezitten hun schulden 3,06 keer kunnen afbetalen. Dat is kortgezet wat solvabiliteit inhoudt. Ik heb het niet specifiek over beleggingen o.i.d. maar gewoon hun hele bedrijf.
Voor een gewoon bedrijf in de economieboekjes wel, voor een verzekeraar zit het zoals @DeKever aangeeft. In de cijfers die @DeKever quote: beleggingen 5.724 vermogen, 4.291 schulden (verplichtingen) dus €1,33 aanwezig per € schuld, 133% dekkingsgraad of solvabiliteitsratio zoals jij hem volgens mij bedoelt. Op zich niet slecht.

Maar....er is 1.433 eigen vermogen/buffer. Als de buffereis 468 (zelf berekend, niet opgezocht) is, is het eigen vermogen 306% van de vereiste buffer. En dat is wat voor verzekeraars als solvabiliteitspercentage wordt gemeld.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CharlieFox schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:34:
Uiteindelijk zullen we toch 'n beslissing moeten nemen, want bij onze eigen bank is de rente 0.03%. Deposito's ook al onderzocht, maar rente is beduidend lager en daarnaast ook minder gunstige voorwaarden.
Dat eerste is natuurlijk een argument om ook naar andere banken te kijken. Sowieso kan je ook hierin risico-spreiden (wat waarschijnlijk vooral relevant is voor je dochter). Er zijn nog steeds banken die beduidend meer rente geven dan 0.03%, maar natuurlijk wel minder dan die 2%; Leaseplanbank is met 0.35% nu een van de hoogste. En het is toch wel fijn om voor onvoorziene uitgaven en "grote" uitgaven - of als het handig is die groot te maken (zoals de zorgpremie per jaar) - een buffer te hebben.

Maar die vergelijking gaat ook niet helemaal op; ik zou Dela eerder zien als een veilige belegging, zo op het oog nog iets veiliger dan bedrijfsobligaties doordat de verzekeraars nog een vangnet hebben.

Of deposito's minder gunstige voorwaarden hebben is ook deels een definitiekwestie. Ze zijn er o.a. korter dan 10 jaar ;)
Kan iemand nog iets zinnigs zeggen over mijn rente berekening over 10 jaren. Klopt dat zo'n beetje?
Het enige wat waarschijnlijk nog mist zijn de distributiekosten die ze niet heel duidelijk melden. Maar als je e.e.a. zelf via hun website afsluit is dat 0,10 per maand; dat zal geen hele grote impact op je eindresultaat hebben.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Trackerfire
  • Nu online
Hrolfr schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:16:
[...]

Voor een gewoon bedrijf in de economieboekjes wel, voor een verzekeraar zit het zoals @DeKever aangeeft. In de cijfers die @DeKever quote: beleggingen 5.724 vermogen, 4.291 schulden (verplichtingen) dus €1,33 aanwezig per € schuld, 133% dekkingsgraad of solvabiliteitsratio zoals jij hem volgens mij bedoelt. Op zich niet slecht.

Maar....er is 1.433 eigen vermogen/buffer. Als de buffereis 468 (zelf berekend, niet opgezocht) is, is het eigen vermogen 306% van de vereiste buffer. En dat is wat voor verzekeraars als solvabiliteitspercentage wordt gemeld.
Duidelijk, dank! Ik zit inderdaad meer in de MKB wereld en daar gaat de berekening zoals ik hem heb neergezet altijd op. Heb het nog eens nagekeken en je hebt zover ik kan nagaan helemaal gelijk :)

• appelflap1992
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20-04 09:25
Het is een bekend fenomeen hoor, studenten die maximaal lenen om vervolgens het geld te laten renderen op welke manier dan ook. Ik denk dat Dela dan een van de veilige manieren is. Het geld is ook niet direct voor handen waardoor ze het niet zomaar uitgeven als ze op zaterdagavond wat tekort komen aan de bar, al is de boete voor vroegtijdig opnemen en daarmee de verzekering opzeggen met 150 erg euro laag.

Wat dat betreft vind ik het nog niet zo'n gek idee dat de rente voor nieuwe studenten nu hoger gaat worden. Dit zal het minder lonend maken om te lenen en vervolgens te investeren. De studentenlening is hier natuurlijk niet voor bedoeld en een beetje immoreel is het wel.

• CharlieFox
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 05-04 16:23
Eens Appelflap, het lijkt wat immoreel. Aan de andere kant, studenten doen an sich niets onrechtmatig met op deze manier renderen op hun geleende geld. Ik heb er DUO ooit eens over gebeld (45 min wachttijd) en die zit er als uitvoerend orgaan ook mee in hun maag. En ja, per 2020 wordt de situatie anders mbt rente structuur. Maar dan nog steeds loont het om maximaal te lenen. Volgens de laatste berichtgevingen zijn nieuwe studenten iets van 5000 euro duurder uit over 35 jaren aflossing, uitgaand van 'n gemiddelde studieduur en gemiddelde lening van 20k. Is zo'n 140 euro per jaar meer, te overzien. Gaat hier gelden voor dochter 2 en 3.

Alvast hartelijk dank voor de replies!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:11
CharlieFox schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:41:
Eens Appelflap, het lijkt wat immoreel. Aan de andere kant, studenten doen an sich niets onrechtmatig met op deze manier renderen op hun geleende geld. Ik heb er DUO ooit eens over gebeld (45 min wachttijd) en die zit er als uitvoerend orgaan ook mee in hun maag. En ja, per 2020 wordt de situatie anders mbt rente structuur. Maar dan nog steeds loont het om maximaal te lenen. Volgens de laatste berichtgevingen zijn nieuwe studenten iets van 5000 euro duurder uit over 35 jaren aflossing, uitgaand van 'n gemiddelde studieduur en gemiddelde lening van 20k. Is zo'n 140 euro per jaar meer, te overzien. Gaat hier gelden voor dochter 2 en 3.
Het is niet waar de lening voor bedoeld is, maar het is geheel legaal om te doen. In dat opzicht geef ik ze helemaal gelijk en men moet het systeem maar gaan aanpassen (bedrag naar de school en naar de verhuurder ipv naar de rekening). Uiteindelijk is het toch vreemd dat we moeten betalen voor de kinderopvang, de basisschool en het voortgezet onderwijs dan gratis zijn en een vervolg opleiding dan ineens weer geld kost (alhoewel je bij HBO ook alleen maar collegegeld betaalt en boeken).

Het hele idee van 'op kamers gaan' moet gewoon weer worden voor de mensen die het kunnen betalen. Al vond ik de basisbeurs ook niet slecht aangezien dit bedrag werd kwijt gescholden als je binnen 10 jaar je diploma behaalde. In dat opzicht vind ik dat de overheid prima voor iedereen 5 jaar collegegeld en boekengeld beschikbaar kan stellen. Dan kan iedereen een vervolg opleiding volgen vanuit huis.

En dan het OV traject gebonden maken om van woonplaats naar schoolplaat en stageplaats te kunnen reizen, maar dan ook onder het mom 'wordt krijg gescholden als je binnen 5 jaar je opleiding haalt'.

Los daarvan is de Dela spaarrekening interessant, al blijven dit soort vormen risico hebben. Denk aan IceSave welke ook viel. Alles kan vallen bij een grote financiële gebeurtenis

• appelflap1992
ik denk dat we wat te veel off-topic gaan nu.

• ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Eensch. De moraliteit van hiervoor lenen valt buiten de scope van dit topic.

Gezocht: woonruimte in Leiden eo, t/m € 750 all in

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19:41
Dela accepeteerd trouwens meer dan 12k storting per jaar. Heb dit jaar al 17k gestort en het word gewoon op mijn polis bijgeschreven.

• CharlieFox
Ik las vandaag toevallig hierover op hun site, dat minder dan 10 euro pmnd storten kan, evenals meer dan 12000, maar dat dan daarover geen rente wordt berekend.

• appelflap1992
Stijn31 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:58:
Dela accepeteerd trouwens meer dan 12k storting per jaar. Heb dit jaar al 17k gestort en het word gewoon op mijn polis bijgeschreven.
Echt? Ik zit al maanden te wachten tot het 1 januari is om weer 12000 te storten....
CharlieFox schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:57:
Ik las vandaag toevallig hierover op hun site, dat minder dan 10 euro pmnd storten kan, evenals meer dan 12000, maar dat dan daarover geen rente wordt berekend.
Ohw wacht.. dan heeft het dus ook geen zin toch?

appelflap1992 wijzigde deze reactie 18-12-2018 13:46 (33%)

• klaasvaak1853
appelflap1992 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:45:
[...]

Echt? Ik zit al maanden te wachten tot het 1 januari is om weer 12000 te storten....

[...]

Ohw wacht.. dan heeft het dus ook geen zin toch?
Ik heb dit jaar meer dan 12k gestort dit jaar en krijg over het meerdere van 12k ook gewoon rente elke maand.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:00 (3%)

• appelflap1992
CharlieFox schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:57:
Waar las je dat? kun je een linkje sturen?
Stijn31 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:57:
[...]

Ik heb dit jaar meer dan 12k gestort dit jaar en krijg over het meerdere van 12k ook gewoon rente elke maand.
100% zeker?

• CharlieFox
Effe lastig vanaf m'n mobiel nu, maar staat in 'n bijlage van de voorwaarden. Zal thuis de PDF downloaden. Ergens rechts bovenin, herinner ik me.

Edit, even later:
https://www.dela.nl/-/med...lage_inleg_kosten_dcp.pdf

CharlieFox wijzigde deze reactie 18-12-2018 16:00 (28%)

• appelflap1992
CharlieFox schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:50:
Effe lastig vanaf m'n mobiel nu, maar staat in 'n bijlage van de voorwaarden. Zal thuis de PDF downloaden. Ergens rechts bovenin, herinner ik me.

Edit, even later:
https://www.dela.nl/-/med...lage_inleg_kosten_dcp.pdf
Bedankt, staat er dus vrij duidelijk dat er geen rente gegeven wordt over het bedrag boven 12000.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20:12
appelflap1992 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:32:
Bedankt, staat er dus vrij duidelijk dat er geen rente gegeven wordt over het bedrag boven 12000.
En dat dit soort bedragen worden teruggestort:
Betalingen die u doet, die lager zijn dan € 10 per keer of die hoger zijn dan het maximale bedrag, tellen niet mee als inleg. Wij betalen die zonder rente terug.

U123456 wijzigde deze reactie 19-12-2018 13:22 (196%)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:48
Kan het in het topic niet direct vinden. Hebben mensen hier ervaring met de einddatum verlengen?
Ik zou deze met enkele jaren willen verlengen, maar heb het idee dat DELA daar niet heel happig op is.

• klaasvaak1853
U123456 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:19:
[...]
En dat dit soort bedragen worden teruggestort:
[...]
Het klopt inderdaad dat dit zo op hun site staat. Ik heb dit jaar echter al meer dan het dubbele gestort en heb hier gewoon keurig elke maand rente op gekregen. Ook is het eind bedrag op mijn polis netjes verhoogd. Ik verwacht niet dat dela na maanden rente betalen opeens het bedrag van mijn polis gaat afhalen en het gaat terug storten. Het lijkt me dat zij gelijk als het geld binnen is kijken of zij het accepteren en het anders direct terug storten.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:14 (14%)

• CharlieFox
Nou, laten we er dan maar vanuit gaan dat het systeem faalt en we maar geen slapende honden moeten wakker maken :-) Ander vraagje:

Ik neig toch wel heel sterk ernaar om zo'n polis af te sluiten voor sws mezelf en mijn dochter. Ik blijf dan uiteraard de verrichtingen van Dela volgen in de toekomst. Jaarverslagen inzien, Google Alert instellen voor nieuws over Dela enz.

Hoe denken jullie hierover:
Stel dat Dela ooit (langzaam) in zwaar weer zou komen en ik blijf dat op de voet volgen, zou er dan voldoende tijd zijn, om de verzekering tijdig op te zeggen om het opgebouwde kapitaal veilig te stellen? Ben er in principe niet zo benauwd voor met zo'n grote speler, maar helemaal risico vrij is het niet.

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-03 15:43
CharlieFox schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:21:
Hoe denken jullie hierover:
Stel dat Dela ooit (langzaam) in zwaar weer zou komen en ik blijf dat op de voet volgen, zou er dan voldoende tijd zijn, om de verzekering tijdig op te zeggen om het opgebouwde kapitaal veilig te stellen? Ben er in principe niet zo benauwd voor met zo'n grote speler, maar helemaal risico vrij is het niet.
Op voet volgen moet je het sowieso; maar ben je dan nog steeds op tijd? Stel er komt een figuur als Pieter Lakeman/Stichting SOBI die op een dag roept na uitvoerige controle op de jaarstukken "bij Dela zitten er allemaal lijken in de kast, ik zou m'n geld weghalen". Kan/wil Dela dan nog al die verzoeken op de polis open te breken, op tijd verwerken?

Ik vind het het risico niet waard imho. Goed, ik denk dat Dela de komende tijd nog wel goede zaken kan doen (vergrijzing), maar in de periode daarna zullen er toch veel minder mensen doodgaan... Los van eventuele investeringen die zij doen buiten hun eigen core-business om.

Als jou (en je dochters') horizon toch al zo lang is, waarom dan bijvoorbeeld niet geld storten in een (buitenlandse Europese) deposito? Ondanks dat dat over het algemeen geen sterke banken zijn, zijn ze tot een ton in ieder geval wel gedekt onder de Europese waarborgen. Of als je iets meer risico ook geen probleem vindt, het geld in een ETF (al dan niet met een relatief laag risicoprofiel). Dan zitten je eieren niet in één mandje, maar in een paar duizend.

• appelflap1992
Hoijong schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:39:
Kan het in het topic niet direct vinden. Hebben mensen hier ervaring met de einddatum verlengen?
Ik zou deze met enkele jaren willen verlengen, maar heb het idee dat DELA daar niet heel happig op is.
Heb ik geprobeerd, gaan ze niet doen.

• Trackerfire
  • Nu online
appelflap1992 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:25:
[...]

Heb ik geprobeerd, gaan ze niet doen.
Ik heb de einddatum laten vastleggen op 2032. Misschien dat ze het nu niet meer doen, maar heb ik een halfjaar geleden aan laten passen ;)

• appelflap1992
Trackerfire schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:19:
[...]

Ik heb de einddatum laten vastleggen op 2032. Misschien dat ze het nu niet meer doen, maar heb ik een halfjaar geleden aan laten passen ;)
Nondejuuuuuh, :( :( :( |:( |:(

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:13
Omdat de vaste rente nu is verlaagd naar 2% zullen ze een verzekering met de oude rente van 2,75% niet verlengen.

• appelflap1992
maar een half jaar geleden was het ook al 2%

• DaneV
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:07
CharlieFox schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:21:
Nou, laten we er dan maar vanuit gaan dat het systeem faalt en we maar geen slapende honden moeten wakker maken :-)
Ik heb zelf (vanwege een rekenfout) vorig jaar ook meer dan 12k gestort. Via de klantenservice wisten ze me te vertellen dat ze eenmaal per jaar een uitdraai doen van alle polissen die over het limiet heen zijn gegaan en dat vervolgens corrigeren/terugstorten.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:48
Trackerfire schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:19:
[...]

Hier deden ze het ook niet, kijk ik tegen die tijd wel waar ik het geld stal.

• klaasvaak1853
DaneV schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Ik heb zelf (vanwege een rekenfout) vorig jaar ook meer dan 12k gestort. Via de klantenservice wisten ze me te vertellen dat ze eenmaal per jaar een uitdraai doen van alle polissen die over het limiet heen zijn gegaan en dat vervolgens corrigeren/terugstorten.
Oh, we zullen het zien :/ :/ Ik ben benieuwd of ze ook de rente gaan "afpakken".

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:13
Dat staat er toch? Die zal inderdaad gecorrigeerd worden.

Ik kende deze spaarvorm niet, maar ben er wel door geboeid.
Nu spaar ik op een kindrekening bij de ING a 0,03% rente voor mijn dochter die daar over 15 jaar over mag beschikken. Alles wijst er op dat ik die €50 per maand beter hierheen kan schrijven...

• Trackerfire
  • Nu online
frickY schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:45:

Nu spaar ik op een kindrekening bij de ING a 0,03% rente voor mijn dochter die daar over 15 jaar over mag beschikken. Alles wijst er op dat ik die €50 per maand beter hierheen kan schrijven...
Daar is dit product inderdaad uitermate geschikt voor, rente op rente op rente 15 jaar lang a 50 euro doet dan best leuke dingen. Is over 10 jaar de rente ergens hoger, wegplukken en daar stallen. Tussentijds kan natuurlijk ook, maar dan betaal je 150 euro "boete". Ook dat kan natuurlijk een rekensom zijn of dat de moeite waard is om die boete te nemen ja of nee :*)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:11
frickY schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:45:

50 euro per maand voor de komende 18 jaar is in totaal € 12.986 waard in absoluut geld, waar je in absoluut geld dan dus € 10.800,- voor hebt ingelegd uitgaande van de huidige 2% ipv de 2,75 uit de topicstart

Dat is dus € 2.186 euro dat je aan rente ontvangt bij een jaarlijkse rente uitkering. Enige nadeel is dus dat het niet onder deposito stelsel valt en dat je na 10 jaar op iets van € 641,- winst staat ten opzichte van je inleg

President wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:04 (3%)

• appelflap1992
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:11:
[...]

Oh, we zullen het zien :/ :/ Ik ben benieuwd of ze ook de rente gaan "afpakken".
Inmiddels al gecorrigeerd?

• klaasvaak1853
Nope, en ook voor 2019 al weer meer dan 12k gestort.

• appelflap1992
klaasvaak1853 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:16:
[...]

Nope, en ook voor 2019 al weer meer dan 12k gestort.
Wanneer heb jij de polis afgesloten? Het schijnt dat dat uitmaakt of je meer dan 12000 mag storten of niet.

• klaasvaak1853
appelflap1992 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Wanneer heb jij de polis afgesloten? Het schijnt dat dat uitmaakt of je meer dan 12000 mag storten of niet.
Tweede helft 2018.

Wel vreemd dat Dela alleen van sommige polis houders meer geld wil. Zal waarschijnlijk met het verschil tussen 2% en 2.75% te maken hebben.

Mogen polishouders die meer dan 12k mogen storten onbeperkt storten of zitten aan hun stortingen een ander limiet?

• appelflap1992
klaasvaak1853 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:09:
[...]

Tweede helft 2018.

Wel vreemd dat Dela alleen van sommige polis houders meer geld wil. Zal waarschijnlijk met het verschil tussen 2% en 2.75% te maken hebben.

Mogen polishouders die meer dan 12k mogen storten onbeperkt storten of zitten aan hun stortingen een ander limiet?
dan heb je de zelfde voorwaarden als ik, voorwaarden 2.0. Dan wordt je vroeg of laat nog wel gecorrigeerd, misschien pas bij het opnemen maar je mag echt niet extra storten. Alleen de mensen die nog voor de 2,75% rente zijn mogen extra storten, aldus de medewerker van Dela.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:02
appelflap1992 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:29:
[...]

dan heb je de zelfde voorwaarden als ik, voorwaarden 2.0. Dan wordt je vroeg of laat nog wel gecorrigeerd, misschien pas bij het opnemen maar je mag echt niet extra storten. Alleen de mensen die nog voor de 2,75% rente zijn mogen extra storten, aldus de medewerker van Dela.
Die info klopt niet. Ik heb nog voorwaarden 1.0 en een rente van 3,35 procent. Ook daar is de max 12k.

• appelflap1992
Drardollan schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Die info klopt niet. Ik heb nog voorwaarden 1.0 en een rente van 3,35 procent. Ook daar is de max 12k.
Oke ze zij dat sommigen onder voorwaarden 1.0 extra kunnen storten. Ik was in mijn vorige reactie daar niet duidelijk over maar het gaat om sommigen, vraag me niet wie die "sommigen" dan zijn. Ik heb nu een nieuwe polis onder voorwaarden 3.0 geopend en ga daar op storten. Dat mag dan weer wel omdat dat dat 2 verschillende producten zijn, dan maar iets minder rente maar nog steeds ruim meer dan de rente op normale spaarrekeningen.

• klaasvaak1853
dela support:

Goedemorgen, het is niet mogelijk om meer dan € 12.000 in te leggen. Zowel bij de oude variant niet als de nieuwe. Het maximum van € 12.000 hebben wij ingesteld omdat wij geen investeerders willen aantrekken die steeds switchen naar de hoogste rente en hun kapitaal maar korte tijd bij ons onderbrengen. Voor ons en voor onze leden is het van belang dat leden hun geld voor langere termijn (minimaal 10 jaar) bij ons wegzetten. Alleen zo kunnen wij u een vaste rente van 2,75% of 2,00% bieden. Wanneer men meer dan € 12.000 inlegt dan storten wij het te veel gestorte bedrag terug. Groet, Sharina

Hun ict werkt dus niet goed of ze zien mijn te hoge stortingen door de vingers omdat ze toch wel graag meer kapitaal willen. Zij hebben in ieder geval na een aantal maanden het geld nog niet terug gestort maar wel rente over het hele bedrag betaalt.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 14-02-2019 13:53 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaasvaak1853
In 2018 heeft u in totaal €x ingelegd op uw spaarverzekering. Dit is €x meer dan is toegestaan vanuit onze voorwaarden. Komende week nemen wij dit bedrag op uit de poliswaarde en storten terug op uw bankrekening. Doordat wij deze controle niet eerder hebben kunnen doen, vergoeden wij hier wel tot 2 maart 2019 rente over. Van deze wijziging krijgt u automatisch een nieuwe polis toegestuurd.

Uiteindelijk dus toch gecorrigeerd

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 12-03-2019 18:51 (4%)

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:02
Ofwel, ze hebben het spul prima op orde ;)

• appelflap1992
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:39:
In 2018 heeft u in totaal €x ingelegd op uw spaarverzekering. Dit is €x meer dan is toegestaan vanuit onze voorwaarden. Komende week nemen wij dit bedrag op uit de poliswaarde en storten terug op uw
bankrekening. Doordat wij deze controle niet eerder hebben kunnen doen, vergoeden wij hier wel tot 2 maart 2019 rente over. Van deze wijziging krijgt u automatisch een nieuwe polis toegestuurd.

Uiteindelijk dus toch gecorrigeerd
dus de rente mag je gewoon houden?

• klaasvaak1853
appelflap1992 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:19:
[...]
dus de rente mag je gewoon houden?
Ja, toch mooi half jaartje op heel hoog bedrag veel rente.
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True