Ook ik heb mijn Dela spaarplan 2,75% opgezegd (en die van mijn partner). Advanzia in Luxemburg geeft momenteel 3,66% op de spaarrekening (1e 6mnd) en de Raisin deposito's gaan tot 4,3%. De spaarrekeningen/deposito's vallen in de lage box3 heffing en zijn gedekt door het DGS. Dat is misschien wel nodig is aangezien je voor de hoogste rentes vaak spaart bij banken met een lage creditrating. Houdt er ook rekening mee dat het geld echt vast staat tot eind v/d looptijd (i.t.t. bij Dela) en dat de rente veelal aan het einde v.d. looptijd wordt uitgekeerd en dus niet jaarlijks. Je DELA spaarplan opzeggen kan NIET in de maand september, i.v.m. overstap naar een nieuw systeem, dus doe het voor 1 september, of anders vanaf oktober weer (2023). De rente die je in een laatste lopende maand hebt opgebouwd wordt NIET uitgekeerd, dus houd daar rekening mee. Beeindig je bv je spaarplan op de 26e, dan loop je dus 25 dagen rente mis.
Ik verwacht overigens geen problemen met de solvabiliteit van Dela, waardoor het product nog steeds aantrekkelijk kan zijn voor hen die direct bij hun geld willen kunnen (tegen €150 boete) of tevreden zijn met (2,0 2,75% of voor de happy few 3,5% rente). Voor de winstdeling hoef je het niet te doen, want die is al jaren €0. De ORV is natuurlijk een leuk extraatje, maar daardoor (en mogelijk ook door de potentiele winstdeling) valt het spaarplan wel in de hoge box3 heffing. Succes allen!
[
Voor 7% gewijzigd door
mercy200 op 07-08-2023 16:35
]