Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 15:19

RobertowNL

For your gear!

Dela heeft de dekkingsgraad grafiek op de site geüpdate.

https://www.dela.nl/verzekeringen/dekkingsgraad

Het lijkt erop dat deze rond de 135% zit, dat betekent in de basis dat we door de stijgende rente net voor het eind van het jaar toch uitkomen op een gedeeltelijke winstdeling (als er winst is ;))

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
RobertowNL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:21:

Het lijkt erop dat deze rond de 135% zit, dat betekent in de basis dat we door de stijgende rente net voor het eind van het jaar toch uitkomen op een gedeeltelijke winstdeling (als er winst is ;))
Fijn dat je het in de gaten houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

DutchChelsea schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:55:
[...]

Fijn dat je het in de gaten houdt
Hoewel het jaarverslag er nog niet is, is er al wel een tipje van de sluier opgelicht:
Het operationeel resultaat bedraagt € 54 miljoen euro en is met € 15 miljoen gestegen ten opzichte van 2020. Dat komt vooral door groei. Voor de verzekeringsactiviteiten zowel organisch in alle landen waar DELA actief is, als specifiek in Nederland door de overname van Yarden. Voor de uitvaartactiviteiten was er groei in Nederland en krimp in België, waar de oversterfte in 2021 daalde t.o.v. 2020. De hogere omzetten resulteerde in een betere kostenmarge voor het verzekeringsbedrijf en de uitvaartactiviteiten.

Het beleggingsresultaat was in 2021 uitstekend. Per saldo behaalde DELA in 2021 een rendement van ruim 9%.

De in 2021 toegekende winstdeling bedraagt € 6 miljoen en is daarmee beduidend lager dan voorgaande jaren. De winstdeling in 2021 is lager uitgevallen omdat de gemiddelde dekkingsgraad over 2020, die de grondslag is voor de winstdeling van ons uitvaartverzekeringsproduct DELA UitvaartPlan, met 122% nog net boven de norm van 120% lag. Daardoor was het toepassen van een premiemaatregel weliswaar niet nodig, maar kon slechts in beperkte mate winstdeling worden gegeven.
De gemiddelde dekkingsgraad over 2021 kwam uit op 129% (2020: 122%). Dit gemiddelde vormt de basis voor de winstdeling in het hierop volgende jaar.
De SCR-ratio van DELA Coöperatie is als gevolg van de ontwikkelingen in de SCR en het kernvermogen in 2021 gedaald van 270% naar 266%:

de overname van Yarden had nauwelijks impact op de SII-ratio: 2 %-punten daling;
Bron: FSCR-jaarverslag

Ik verwacht dus niets van de winstdeling ;). Impact door overname Yarden op solvabiliteit lijkt toch beperkt. Al zal de voorziening die ze daarvoor hebben getroffen met de huidige inflatie wellicht niet toereikend zijn en dus in de toekomst ook nog drukken op de resultaten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
Betekent voor volgend jaar weer wat meer, ik lig er niet zo wakker van. Die winstdeling boeit mij niet zoveel, voor mij telt vooral de rente. Die paar tientjes winstdeling van de afgelopen 10 jaar maken het verschil niet.

Ik begin mij langzaam wel zorgen te maken over de toekomst, over 5 jaar loop ik af en nergens in de markt ga ik deze rente vinden op dit moment. Hoop dat dat over 5 jaar weer wat aangetrokken is, maar ik denk dat het tegen gaat vallen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Drardollan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:20:
Betekent voor volgend jaar weer wat meer, ik lig er niet zo wakker van. Die winstdeling boeit mij niet zoveel, voor mij telt vooral de rente. Die paar tientjes winstdeling van de afgelopen 10 jaar maken het verschil niet.

Ik begin mij langzaam wel zorgen te maken over de toekomst, over 5 jaar loop ik af en nergens in de markt ga ik deze rente vinden op dit moment. Hoop dat dat over 5 jaar weer wat aangetrokken is, maar ik denk dat het tegen gaat vallen.
Hypotheekrente ging in een paar maanden van 1% richting de 4%. Dus die spaarrente kan in 5 jaar nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GoEV6 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Hypotheekrente ging in een paar maanden van 1% richting de 4%. Dus die spaarrente kan in 5 jaar nog alle kanten op.
Niemand weet hoe de wereld er dan uit ziet, ik hoop dat het inderdaad richting de 4% gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 16:55
0,00 winst deling, helaas pindakaas :)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In het nieuwe box 3 belastingsysteem wordt onderscheid gemaakt tussen beleggingen en spaargeld w.b. forfaitair rendement.

Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat deze spaarverzekering onder beleggen gaat vallen. Iemand daar een idee over?

Als dat zo is dan is het nauwelijks nog rendabel voor degenen met 2% rente, aangezien voor beleggingen wordt gerekend met een forfaitair rendement van 5,69% (en daar 31% of straks 35% belasting over).

Ik overweeg ook om mijn 'oude' spaarverzekering met 2,75% stop te zetten. De risicoberekening is immers anders geworden nu er gedifferentieerd wordt o.b.v. vermogensklasse.

Voor de aanslag over 2021 heeft dat geen zin meer, maar optimaliseren voor de nieuwe peildatum van 1 januari 2022 zou een optie kunnen zijn.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 16:49
Goed punt. Volgens mij was de conclusie vorig jaar dat dit onder beleggingen zou vallen. Met de stijgende spaarrentes zou het inmiddels de moeite kunnen zijn om eea weg te halen en naar een gewone deposito te zetten.

• Source90
  • Registratie: December 2008
Dat toch is alleen als het (bij partner) gezamenlijke vermogen in box 3 boven de ton uitkomt?
Excuus, niet goed gelezen. Vanaf 2025 mogelijk niet meer rendabel.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 14-09-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ter overweging. Ik heb zojuist deze spaarverzekering stopgezet per 15-12-2022. Dan hebben we op de komende peildatum sowieso minder beleggingen in box 3. We hadden nog het product met 2,75% rente.

Maar belangrijker nog, er zijn al spaarproducten af te sluiten die onder een DGS vallen voor vergelijkbare rentes en de verwachting is dat de rentes alleen maar stijgen. Het risicoprofiel daarvoor is weer heel anders en voor onze situatie gunstiger.

Het nadeel is dat het wel 150 euro kost, maar dat had ik al voorzien en op ons totale bedrag is dat nihil.

Uiteraard is dit geen financieel advies :+ ieders (box-3) situatie en risico-inschatting is anders.

[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 09-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
@finsdefis
Ben wel benieuwd waar jij 2,75 procent vindt in de markt met de voorwaarde dat het direct opneembaar is (met maximaal 160 euro boete, om het zuiver en gelijk aan Dela te houden).

Al is dat voor mij nog te laag, ik heb nog een 3,35% bij Dela.

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 09-10-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:25:
@finsdefis
Ben wel benieuwd waar jij 2,75 procent vindt in de markt met de voorwaarde dat het direct opneembaar is (met maximaal 160 euro boete, om het zuiver en gelijk aan Dela te houden).

Al is dat voor mij nog te laag, ik heb nog een 3,35% bij Dela.
Bij Raisin zijn er meerdere deposito's af te sluiten met een rente rond dat percentage.

Daar zitten ook verschillende voorwaarden aan vast, maar je valt dan wel weer onder een DGS en verbindt je lot niet aan één bedrijf maar aan het DGS van een land. Plus je betaalt afhankelijk van je vermogen minder box-3 belasting.

Vandaar noem ik ook dat er verschillende risicoprofielen aan vast zitten. Niet of onder voorwaarden bij je geld kunnen is slechts één onderdeel van dat profiel.

"Zuiver en gelijk aan DELA" vergelijken is dus niet mogelijk, je zult altijd andere variabelen mee moeten nemen zoals ook de samenstelling van je portefeuille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
finsdefis schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Bij Raisin zijn er meerdere deposito's af te sluiten met een rente rond dat percentage.
Bij lange na niet, of je moet je geld 3 jaar of langer vastzetten. Als je dit doet in verband met de gestegen rentes, waarbij je expliciet aangeeft dat je verwacht dat deze verder gaan stijgen, dan is het wel heel gek om het nu gelijk voor zo’n lange tijd vast te zetten. Dan kan je het veel beter laten staan bij Dela, totdat de 6 maanden of 1 jaars rente richting de 2,75 gaat of de rentes weer gaan dalen. Mijn inziens gooi je op deze manier geld weg.

Zoals je terecht opmerkt zijn er meer factoren van belang, maar dat zal lood om oud ijzer zijn in de meeste gevallen. Als je vermogen boven box 3 uitkomt ben je toch niet meer aan het pielen met een spaarproduct als de Dela?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Bij lange na niet, of je moet je geld 3 jaar of langer vastzetten. Als je dit doet in verband met de gestegen rentes, waarbij je expliciet aangeeft dat je verwacht dat deze verder gaan stijgen, dan is het wel heel gek om het nu gelijk voor zo’n lange tijd vast te zetten. Dan kan je het veel beter laten staan bij Dela, totdat de 6 maanden of 1 jaars rente richting de 2,75 gaat of de rentes weer gaan dalen. Mijn inziens gooi je op deze manier geld weg.

Zoals je terecht opmerkt zijn er meer factoren van belang, maar dat zal lood om oud ijzer zijn in de meeste gevallen. Als je vermogen boven box 3 uitkomt ben je toch niet meer aan het pielen met een spaarproduct als de Dela?
Voor mij is het loskrijgen van dit saldo uit de categorie 'beleggen' het belangrijkst gezien de box-3 wijziging. En toevallig loopt mijn DELA-product nog 3 jaar.

Of het dan op een verlieslatende deposito (-ladder) staat aan 2,9% tot 2026 (wat ook de einddatum is van DELA) of op een iets meer verlieslatend spaarproduct aan 0,6% met als doel later in te leggen in een depostito de volgende stap.

Dan krijg je natuurlijk ook weer te maken met je allocatie binnen je portefeuille, dus bijv. alles in beleggingen gooien geeft een hoger risicoprofiel t.o.v. een drie- of vierjarig deposito(-laddertje).

[ Voor 9% gewijzigd door finsdefis op 09-10-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

GoEV6 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:52:
Uit SFCR 2020:

De gemiddelde dekkingsgraad over 2020 kwam uit op 122% (2019: 156%). Dit gemiddelde vormt de basis voor de winstdeling in het hierop volgende jaar. In 2020 is een winstdeling van € 43 miljoen gegeven. De winstdeling ligt hiermee op hetzelfde niveau als in 2019. Als gevolg van de lage gemiddelde dekkingsgraad in 2020 zal de winstdeling komend jaar significant lager zijn.

Bron
RobertowNL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:21:

De nieuwe grafiek staat weer online, zoals te verwachten is door de stijgende marktrente ook de dekkingsgraad van Dela weer sterk gestegen. Deze zit jaar einde rond de 230%.

Dit zijn voor mij waarschijnlijk het laatste maanden bij Dela, de spaarrentes zijn ondertussen hoger. Dus alles onder het DGS stallen is samen met de fiscale veranderingen interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Is de vermogensrendementsheffing voor een spaardeposito nu hetzelfde als spaargeld of beleggingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:54
als spaargeld meen ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:17
Blue_Fear schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:32:
Is de vermogensrendementsheffing voor een spaardeposito nu hetzelfde als spaargeld of beleggingen?
Het Dela Spaarplan telt niet als spaargeld, maar als 'ander vermogen' in box 3:
Over 2022 bijvoorbeeld betaal je bij de herstelregeling geen belasting over je (spaar)geld bij de bank en op ander vermogen 1,71%. Het DELA CoöperatiespaarPlan valt onder ander vermogen.
https://www.dela.nl/servi.../dela-cooperatiespaarplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Jaarverslag 2022 staat online:

https://publicaties.dela.nl/dela-groep-jaarverslag-2022
In 2022 kwam de winstdeling uit op € 43,7 miljoen (2021: € 5,9 miljoen). De winstdeling valt veel hoger uit, ondanks de negatieve resultaten als gevolg van de waardedaling van de beleggingen. In 2021 was de winstdeling relatief laag omdat de gemiddelde dekkingsgraad over 2020 met 122 procent nog net boven het minimum gewenste niveau uitkwam. Hierdoor bleek het nemen van een premiemaatregel weliswaar niet noodzakelijk, maar kon slechts in beperkte mate winstdeling worden gegeven. Door de stijging van de gemiddelde dekkingsgraad tot 129 procent over 2021 kon DELA in 2022 in beginsel 10 procent winstdeling geven. De winstdeling werd verder discretionair tot 50 procent verhoogd, vanwege het bereiken van twee bijzondere mijlpalen: 1) de overname en integratie van Yarden en 2) het 85-jarig bestaan van DELA. De algemene vergadering heeft daarmee ingestemd.
Maar ik gok, niet voor de spaarverzekeringen ;).

Alhoewel van bovenstaande perikelen wel last heeft. Uit het FD:
Uitvaartverzekeraar Dela heeft de afgelopen tijd een reeks aan grotere spaarklanten verloren door de hogere belasting die zij moeten gaan betalen over hun vermogen. Door de fiscale behandeling van de spaarverzekering is het voor klanten met meer dan €57.000 spaargeld bij Dela niet langer lucratief om hun geld daar te laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-06 13:14
Oprecht, dat hele plan is toch een blok aan je been?

- het is een belegging in box 3 (kost al ongeveer 2% aan belasting)
- geen depositogarantiestelsel
- 10 jaar vast voor een schamele 2% rente

Ook al zou de fiscus het wijzigen in een spaarproduct dan is het nog steeds niet interessant.

[ Voor 19% gewijzigd door ColeJ op 16-05-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Niet meer inderdaad.
De rentes op deposito's zijn de 2.75 voorbij en dat maakt het dit product niet meer aantrekkelijk ook omdat de winstdeling al een aantal jaar niet van toepassing is.

Ik heb mijn geld er weggehaald en een deposito geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heph84
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
appelflap1992 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:50:
Niet meer inderdaad.
De rentes op deposito's zijn de 2.75 voorbij en dat maakt het dit product niet meer aantrekkelijk ook omdat de winstdeling al een aantal jaar niet van toepassing is.

Ik heb mijn geld er weggehaald en een deposito geopend.
Zal best een hoop geld worden weggetrokken denk ik. Je hoeft niet (meer) bij Dela te zijn voor het rendement, niet voor het depositogarantiestelsel en niet voor het belastingtarief.

Vraag me af hoezeer ze bij Dela afhankelijk zijn hiervan en of dit nog gevolgen gaat hebben voor hun financiële situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Heph84 op 07-07-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39

zerocool82

Ignorance causes chaos

Ik twijfel er nog wel over om mijn geld weg te halen. Momenteel is de rente op een deposito inderdaad hoger en heb je tevens meer zekerheid in verband met het depositogarantiestelsel, daarentegen gaat de rente op termijn ook weer omlaag en bij Dela heb ik nu 2,75% over de gehele looptijd (mijn spaarverzekering loopt tot
8-1-2032).

Nu kan ik inderdaad ook een deposito nemen van 8 of 10 jaar (rente 3,50%) maar bijkomend voordeel van Dela was dat je nog steeds elk moment bij je geld kan met behoud van de opgebouwde rente (tegen betaling van 150 euro), bij een deposito kan dit niet altijd en vervalt vaak ook de opgebouwde rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
zerocool82 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:24:
Ik twijfel er nog wel over om mijn geld weg te halen. Momenteel is de rente op een deposito inderdaad hoger en heb je tevens meer zekerheid in verband met het depositogarantiestelsel, daarentegen gaat de rente op termijn ook weer omlaag en bij Dela heb ik nu 2,75% over de gehele looptijd (mijn spaarverzekering loopt tot
8-1-2032).

Nu kan ik inderdaad ook een deposito nemen van 8 of 10 jaar (rente 3,50%) maar bijkomend voordeel van Dela was dat je nog steeds elk moment bij je geld kan met behoud van de opgebouwde rente (tegen betaling van 150 euro), bij een deposito kan dit niet altijd en vervalt vaak ook de opgebouwde rente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9irLOI9Ut6XvTIQbpz8FRju9U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFvwFmcVrUqSfE5IuOn4r0vQ.jpg?f=fotoalbum_large

Op een jaar (zelfs half jaar) krijg je tegenwoordig al 4%. Zit er zelf ook aan te denken om Dela te beëindigen en binnen iets meer dan de helft van de looptijd meer rente te ontvangen via een deposito met garantie.

Zelfs de reguliere banken zitten al op het niveau van Dela (Bunq op 2,01% || ik heb een Dela van 2%), alhoewel je daar inderdaad niet de garantie hebt dat het over een paar jaar niet gekelderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Source90 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

Op een jaar (zelfs half jaar) krijg je tegenwoordig al 4%. Zit er zelf ook aan te denken om Dela te beëindigen en binnen iets meer dan de helft van de looptijd meer rente te ontvangen via een deposito met garantie.

Zelfs de reguliere banken zitten al op het niveau van Dela (Bunq op 2,01% || ik heb een Dela van 2%), alhoewel je daar inderdaad niet de garantie hebt dat het over een paar jaar niet gekelderd is.
Dat is mij bekend, maar in dit geval ging het over een vergelijking met Dela en dezelfde looptijd (in dit geval via Raisin 8 of 10 jaar vastzetten). Het grote voordeel van Dela blijft m.i. de 2,75% gedurende de gehele looptijd met daarbij nog steeds de mogelijkheid om het geld op te nemen met behoud van de opgebouwde rente (tegen een boete van 150 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
zerocool82 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Dat is mij bekend, maar in dit geval ging het over een vergelijking met Dela en dezelfde looptijd (in dit geval via Raisin 8 of 10 jaar vastzetten). Het grote voordeel van Dela blijft m.i. de 2,75% gedurende de gehele looptijd met daarbij nog steeds de mogelijkheid om het geld op te nemen met behoud van de opgebouwde rente (tegen een boete van 150 euro).
Daartegenover staat wel weer het risico van het gebrek aan DGS (wat je al noemde) en tevens dat je in één bedrijf zit.

En voor degenen die boven de VRH-drempel vermogen hebben is dit belastingtechnisch ook nog eens een draak van een product (net zoals obligaties overigens).

Als je je geld korter vastzet, of er een laddertje van maakt, dan heb je ook minder issues met het geld periodiek beschikbaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

finsdefis schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Daartegenover staat wel weer het risico van het gebrek aan DGS (wat je al noemde) en tevens dat je in één bedrijf zit.

En voor degenen die boven de VRH-drempel vermogen hebben is dit belastingtechnisch ook nog eens een draak van een product (net zoals obligaties overigens).

Als je je geld korter vastzet, of er een laddertje van maakt, dan heb je ook minder issues met het geld periodiek beschikbaar houden.
Dat is inderdaad ook nog een goede toevoeging, aangezien de spaarverzekering onder overige bezittingen zal vallen en het rendementspercentage zal worden gebaseerd op het langetermijnrendement (6,17% voor 2023, in tegenstelling tot 0,36% voor 2023 voor bank- en spaartegoeden, waarover je vervolgens 32% belasting betaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Heph84 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Zal best een hoop geld worden weggetrokken denk ik. Je hoeft niet (meer) bij Dela te zijn voor het rendement, niet voor het depositogarantiestelsel en niet voor het belastingtarief.

Vraag me af hoezeer ze bij Dela afhankelijk zijn hiervan en of dit nog gevolgen gaat hebben voor hun financiële situatie.
Ja dat was ook een reden die op de achtergrond meespeelt om te stoppen met Dela, ze vallen niet onder het DGS en als iedereen zijn geld weghaalt wil ik niet te laat zijn als het mis gaat. Ik weet niet of dat kan bij Dela maar ben het liever voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Hier ook net opgezegd, mij te risicovol. Maar waar nu naartoe met de centen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 13:48
Hier ook mijn spaarplan met 2,75% rente opgezegd. Het gehele bedrag zit boven de box-3 vrijstelling, dus voor mij een no-brainer.

Voor nu stal ik het maar bij Bunq tegen 2.64% rente (waarschijnlijk binnenkort nog wat hoger omdat de ECB de rente vandaag weer heeft verhoogd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 21:01
Heb ook mijn spaarplan net 2,75% afgelopen vrijdag opgezegd. Ga verder met direct opneembare rekeningen (rond 3,0-3,5%) in Luxemburg en Duitsland en een aantal depositos met verschillende looptijden via Raisin. Brengen allemaal meer op dan Dela en alle onder het DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercy200
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07-2024
Ook ik heb mijn Dela spaarplan 2,75% opgezegd (en die van mijn partner). Advanzia in Luxemburg geeft momenteel 3,66% op de spaarrekening (1e 6mnd) en de Raisin deposito's gaan tot 4,3%. De spaarrekeningen/deposito's vallen in de lage box3 heffing en zijn gedekt door het DGS. Dat is misschien wel nodig is aangezien je voor de hoogste rentes vaak spaart bij banken met een lage creditrating. Houdt er ook rekening mee dat het geld echt vast staat tot eind v/d looptijd (i.t.t. bij Dela) en dat de rente veelal aan het einde v.d. looptijd wordt uitgekeerd en dus niet jaarlijks. Je DELA spaarplan opzeggen kan NIET in de maand september, i.v.m. overstap naar een nieuw systeem, dus doe het voor 1 september, of anders vanaf oktober weer (2023). De rente die je in een laatste lopende maand hebt opgebouwd wordt NIET uitgekeerd, dus houd daar rekening mee. Beeindig je bv je spaarplan op de 26e, dan loop je dus 25 dagen rente mis.
Ik verwacht overigens geen problemen met de solvabiliteit van Dela, waardoor het product nog steeds aantrekkelijk kan zijn voor hen die direct bij hun geld willen kunnen (tegen €150 boete) of tevreden zijn met (2,0 2,75% of voor de happy few 3,5% rente). Voor de winstdeling hoef je het niet te doen, want die is al jaren €0. De ORV is natuurlijk een leuk extraatje, maar daardoor (en mogelijk ook door de potentiele winstdeling) valt het spaarplan wel in de hoge box3 heffing. Succes allen!

[ Voor 7% gewijzigd door mercy200 op 07-08-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
mercy200 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:19:
Ook ik heb mijn Dela spaarplan 2,75% opgezegd (en die van mijn partner). Advanzia in Luxemburg geeft momenteel 3,66% op de spaarrekening (1e 6mnd) en de Raisin deposito's gaan tot 4,3%. De spaarrekeningen/deposito's vallen in de lage box3 heffing en zijn gedekt door het DGS. Dat is misschien wel nodig is aangezien je voor de hoogste rentes vaak spaart bij banken met een lage creditrating. Houdt er ook rekening mee dat het geld echt vast staat tot eind v/d looptijd (i.t.t. bij Dela) en dat de rente veelal aan het einde v.d. looptijd wordt uitgekeerd en dus niet jaarlijks. Je DELA spaarplan opzeggen kan NIET in de maand september, i.v.m. overstap naar een nieuw systeem, dus doe het voor 1 september, of anders vanaf oktober weer (2023). Ik verwacht geen problemen met de solvabiliteit van Dela, dus het product kan nog steeds aantrekkelijk zijn voor hen die direct bij hun geld willen kunnen (tegen €150 boete) of tevreden zijn met (2,0 2,75% of voor de happy few 3,5% rente). Voor de winstdeling hoef je het niet te doen, want die is al jaren €0. De ORV is natuurlijk een leuk extraatje, maar daardoor (en mogelijk ook door de potentiele winstdeling) valt het spaarplan wel in de hoge box3 heffing. Succes allen!
Hier ook beide beëindigd. Voor nu op Bunq gezet (2,46%, wekelijks uitgekeerd) en ook aan het kijken naar Raisin voor jaar of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 20:15
mercy200 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:19:
Ook ik heb mijn Dela spaarplan 2,75% opgezegd (en die van mijn partner). Advanzia in Luxemburg geeft momenteel 3,66% op de spaarrekening (1e 6mnd) en de Raisin deposito's gaan tot 4,3%. De spaarrekeningen/deposito's vallen in de lage box3 heffing en zijn gedekt door het DGS. Dat is misschien wel nodig is aangezien je voor de hoogste rentes vaak spaart bij banken met een lage creditrating. Houdt er ook rekening mee dat het geld echt vast staat tot eind v/d looptijd (i.t.t. bij Dela) en dat de rente veelal aan het einde v.d. looptijd wordt uitgekeerd en dus niet jaarlijks. Je DELA spaarplan opzeggen kan NIET in de maand september, i.v.m. overstap naar een nieuw systeem, dus doe het voor 1 september, of anders vanaf oktober weer (2023). De rente die je in een laatste lopende maand hebt opgebouwd wordt NIET uitgekeerd, dus houd daar rekening mee. Beeindig je bv je spaarplan op de 26e, dan loop je dus 25 dagen rente mis.
Ik verwacht overigens geen problemen met de solvabiliteit van Dela, waardoor het product nog steeds aantrekkelijk kan zijn voor hen die direct bij hun geld willen kunnen (tegen €150 boete) of tevreden zijn met (2,0 2,75% of voor de happy few 3,5% rente). Voor de winstdeling hoef je het niet te doen, want die is al jaren €0. De ORV is natuurlijk een leuk extraatje, maar daardoor (en mogelijk ook door de potentiele winstdeling) valt het spaarplan wel in de hoge box3 heffing. Succes allen!
Dat is goed om te weten dat je niet per september kunt opzeggen. Dan zal ik per 1 okt opzeggen.

Ik zet mijn geld dan liever bij een DGS veilige bank dan de dela. Zeker met de huidige rentes is dela niet meer interessant.

Ik ‘moet’ alleen zorgen dat ik op tijd meerdere deposito’s ga hebben voordat de boel instort en de rente weer minimaal is.
Maar dat zie ik nog even niet gebeuren.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste